Vanmiddag ben ik weer eens even langsgeweest bij mijn opa en oma, maar de situatie is min of meer onveranderd...
Opa vindt nog steeds dat hij heel de dag alleen maar kan liggen. Naar buiten gaat hij op zich nog wel eens, alleen de route naar het winkelcentrum is opengebroken en andere routes zijn eng, want die kent hij niet.
Hij wil ook geen gesproken boeken of wat ook, want dat vindt 'ie niets. Hij heeft ook nooit gelezen, dus daar heeft hij gewoon geen interesse in.
Hij heeft kaarten gekregen met braille erop, maar ten eerste was het al geen spelletjesmens en hij wil het ook niet eens proberen om die braille te gaan leren.
Hij zegt ook van 'ja, anderen willen me nog niet missen he, maar voor mij hoeft het niet meer.'
Omdat hij dus verder ook niets om handen heeft, ligt hij heel de dag te piekeren en daar wordt hij alleen maar depressiever van. Mijn oma zit ook dingen voor hem te verzinnen, maar hij wil ook geen simpele dingen doen, want hij is toch niet achterlijk!
Voorheen vulde hij zijn dagen met postzegels. Lid van de postzegelclub, postzegelbladen leden, postzegels losweken, postzegels uitzoeken, postzegelmappen maken, langs de postzegelmeneer gaan, enz. enz. Dat kan nu dus allemaal niet.... Ja, mijn oma stond vanmiddag de postzegeltjes los te weken
![]()
, maar ja daar heeft mijn opa natuurlijk niets aan, want die ligt maar te liggen op zijn bedje in de woonkamer. En hij is timmerman geweest en hij heeft ook altijd nog allerlei dingen gemaakt, alleen de laatste tijd sowieso wel een stuk minder, maar goed, dat kan hij dus ook niet meer.
Verdorie, er moet toch iets te verzinnen zijn in de vorm van dagbesteding voor een man van 80 die dan wel niets meer kan zien, maar verder gewoon in principe nog alles kan doen!!!