ik neem aan dat je dit kunt staven met natuurkundewetten?quote:Op donderdag 3 februari 2005 00:28 schreef rudeonline het volgende:
Op het moment dat je een negatieve snelheid hebt t.o.v het licht dan zou je je eigen werkelijkheid terugzien in het licht en dat achterstevoren waarnemen. Bij de absolute lichtsnelheid sta je stil t.o.v je eigen licht en sta je stil in de tijd. Maar dat kan dus niet omdat als je absoluut stil zou staan in de tijd jij alle massa in het heelal naar je toe trekt omdat massa elkaar aantrekken en alles zodoende naar jou toe zou vallen. Je bent dan eigenlijk een enorme magneet waardoor alles in het heelal in onbalance zal raken. Nu valt alles gelukkig langs elkaar heen waardoor alles in balance blijft.
Voor wie? Voor diegene die met lichtsnelheid reist, of voor een toeschouwer?quote:Op donderdag 3 februari 2005 00:47 schreef rudeonline het volgende:
Zijn we het erover eens dat een seconde in principe oneindig lang duurt wanneer iemand met de lichtsnelheid reist?
dan ben ik het er niet mee eens. ik denk dat 1 seconde oneindig lang duurt voor beide toeschouwers... afhankelijk van de waarnemerquote:Op donderdag 3 februari 2005 00:52 schreef rudeonline het volgende:
voor de persoon die met de lichtsnelheid reist. Als hij 1 sec telt dan is de toeschouwewaarschijnlijk al een tijdje dood..
waarom? om een constante snelheid (in het voorbeeld dus de lichtsnelheid) te hebben, heb je geen energie nodig. Wat is het verschil tussen langzamer ZIEN lopen en werkelijke tijd?quote:Op donderdag 3 februari 2005 00:57 schreef rudeonline het volgende:
Bij de persoon welke de meeste energie heeft omgezet in beweging gaat de tijd het langzaamst.
Weliswaar zien ze elkaars klokken langzamer lopen, toch zal bij 1 persoon de werkelijke tijd langzamer verlopen.
"de werkelijke tijd"quote:Op donderdag 3 februari 2005 00:57 schreef rudeonline het volgende:
Bij de persoon welke de meeste energie heeft omgezet in beweging gaat de tijd het langzaamst.
Weliswaar zien ze elkaars klokken langzamer lopen, toch zal bij 1 persoon de werkelijke tijd langzamer verlopen.
Eigenlijk is het heel simpel om te bepalen wie beweegt en wie stilstaat.quote:Op donderdag 3 februari 2005 01:59 schreef ATuin-hek het volgende:
dat is relativiteit. Al van voor Einstein. Tussen inertiaalstelsels is er geen enkele manier om aan te tonen wie beweegt en wie stilstaat.
Hoor ik daar iemand "Mach" zeggen ?quote:Op donderdag 3 februari 2005 01:59 schreef ATuin-hek het volgende:
dat is relativiteit. Al van voor Einstein. Tussen inertiaalstelsels is er geen enkele manier om aan te tonen wie beweegt en wie stilstaat.
Je geeft een linkje naar een site over de oerknal ed. En die geeft niet echt antwoord....maar ik zou het bijzonder ingenieus vinden.quote:Backstabber :
Eigenlijk is het heel simpel om te bepalen wie beweegt en wie stilstaat.
Oh, hoe dan?quote:Op donderdag 3 februari 2005 03:45 schreef backstabber het volgende:
Eigenlijk is het heel simpel om te bepalen wie beweegt en wie stilstaat.
http://www.accessexcellence.org/BF/bf02/muller/bf02d07.html
Zo op het eerste gezicht valt dan inderdaad niet te bepalen bij wie de "werkelijke" tijd langzamer gaat. Dat verschil merken ze pas op op het moment dat ze elkaar weer zien.quote:Op donderdag 3 februari 2005 01:55 schreef gnomaat het volgende:
[..]
"de werkelijke tijd"![]()
Twee personen kunnen een snelheidsverschil van c hebben (nouja, in de praktijk zelfs dat niet eens). In dat geval zullen ze allebei waarnemen dat de klok van de ander langzamer loopt / stilstaat.
Voor een waarnemer loopt zijn eigen klok altijd normaal. Ongeacht een snelheidsverschil dat hij heeft met een ander. Alleen hoe groter dat verschil, hoe langzamer hij de klok van die ander ziet lopen.
Let op dat de rol van beide personen hier symmetrisch is: je kunt "de een" vervangen door "de ander" en dan staat er hetzelfde (en dat klopt, want ze ervaren ook hetzelfde).
"The uniformity of the radiation is another issue. It should be uniform unless the earth is moving. If the earth is moving, then it will be a little bit brighter in the direction that we are going and a little bit less bright in the direction we are coming from. Actually that is the work that I did in this field. I and my colleagues measured with an instrument that was sensitive enough to measure the uniformity of this. The first view here, this one here, shows the pattern; well this is was a subsequent measurement. It was actually done on a satellite, but it shows the pattern that we discovered. It shows it is brighter in fact in one direction and dimmer in another direction and there is this sort of ying/yang. I call it "the great cosine in the sky".quote:
Uit dit beeld van de achtergrondstraling kun je jouw snelheid door het heelal berekenenen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:46 schreef ATuin-hek het volgende:
hmm erg creatief
Nou vraag ik me wel af of dit patroon over 6 maanden niet toevallig in spiegelbeeld staat
Zal niet de eerste keer zijn dat zoiets wordt vergeten.
??quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:21 schreef ATuin-hek het volgende:
ja ik snap em ook wel. Snap je mij ook?
Daarmee werd bedoeld de snelheid van het lokale cluster sterrenstelsels waar onze Melkweg deel van uitmaakt. Een absolute snelheid door het heelal bestaat niet.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 03:52 schreef backstabber het volgende:
de totale snelheid door het heelal (600 km/s)
Ik wel. Snelheid bepaal je altijd ten opzichte van een referentiepunt. Je auto rijdt 120 km/h tov de weg. Tov de zon zou ie al aanzienlijk sneller gaan. Het is maar hoe je het bekijkt, en dat is de spil van de relativiteitstheorie.quote:maar dan kan nog steeds de absolute snelheid door het heelal berekend worden. Ik zie geen probleem.
de weg rijdt 120 km/h t.o.v de auto ookquote:Op zondag 6 februari 2005 21:31 schreef Maethor het volgende:
[..]
Daarmee werd bedoeld de snelheid van het lokale cluster sterrenstelsels waar onze Melkweg deel van uitmaakt. Een absolute snelheid door het heelal bestaat niet.
[..]
Ik wel. Snelheid bepaal je altijd ten opzichte van een referentiepunt. Je auto rijdt 120 km/h tov de weg. Tov de zon zou ie al aanzienlijk sneller gaan. Het is maar hoe je het bekijkt, en dat is de spil van de relativiteitstheorie.
Jij hebt m doorquote:Op zondag 6 februari 2005 22:06 schreef DionysuZ het volgende:
de weg rijdt 120 km/h t.o.v de auto ook![]()
Echt wel, als je voor je kijkt zie je de achtergrondstraling van de grens van het heelal, als je achter je kijkt zie je ook de achtergrondstraling van het heelal, hetzelfde met links en rechts en boven en onder, als dit in evenwicht is dan sta je stil.quote:Op zondag 6 februari 2005 21:31 schreef Maethor het volgende:
Daarmee werd bedoeld de snelheid van het lokale cluster sterrenstelsels waar onze Melkweg deel van uitmaakt. Een absolute snelheid door het heelal bestaat niet.
quote:Op zondag 6 februari 2005 22:10 schreef Maethor het volgende:
[..]
Jij hebt m door![]()
maar dat is al wel gebleken
Nee.quote:Op maandag 7 februari 2005 01:23 schreef backstabber het volgende:
Echt wel
Je meet ook niet de lichtsnelheid maar de roodverschuiving/blauwverschuiving, hieruit is de sneheid af te leiden.quote:Op maandag 7 februari 2005 11:33 schreef Maethor het volgende:
Nee.
De lichtsnelheid is constant voor elke waarnemer, dus iedereen meet altijd in elke richting dezelfde lichtsnelheid. Ongeacht zijn snelheid.
En dat is de relatieve snelheid, want de roodverschuiving hangt af van de snelheid van beide kanten.quote:Op maandag 7 februari 2005 15:04 schreef backstabber het volgende:
[..]
Je meet ook niet de lichtsnelheid maar de roodverschuiving/blauwverschuiving, hieruit is de sneheid af te leiden.
Ja maar absoluut gezien sta ik stil en beweegt alles in het heelal relatief aan mij, ik ben dan het enige dat stil staat.quote:Op maandag 7 februari 2005 16:51 schreef Haushofer het volgende:
En dat is de relatieve snelheid, want de roodverschuiving hangt af van de snelheid van beide kanten.
Waarom zou jij een voorkeurspositie genieten? Wat jij zegt geldt voor iedere willekeurige waarnemer. That's relativity.quote:Op maandag 7 februari 2005 17:57 schreef backstabber het volgende:
Ja maar absoluut gezien sta ik stil en beweegt alles in het heelal relatief aan mij, ik ben dan het enige dat stil staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |