abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 december 2004 @ 15:41:01 #101
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_23695431
Volgens mij twijfelt élke aanstaande moeder wel of ze het allemaal wel kunnen straks, of ze het wel goed zullen doen. Ik wel in elk geval. En ik heb dan een "normale" jeugd gehad. Misschien dat de angsten en twijfels bij jullie nog groter zijn, maar over het algemeen lijken me het hele normale gevoelens. En ik denk dat het straks wel helemaal goed komt. Het feit dat je nu al bang bent dat je het verkeerd zal doen, geeft al aan dat je juist het beste met je kleintje voor hebt, en zal je helpen het straks allemaal anders te doen

Kan niet helemaal de juiste woorden vinden, maar in elk geval een voor Xanthe en alle andere dames met dezelfde gevoelens
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  woensdag 1 december 2004 @ 15:44:40 #102
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_23695532
quote:
Op woensdag 1 december 2004 15:38 schreef Luchtbel het volgende:
Tex, kraamverband en luiers hebben ze daar. Neem wel 2 setjes mee voor de baby, je weet nooit. Fototoestel met extra batterijen enzo. Iets om te lezen, muntgeld voor de automaten, iets met veel suiker! En euhm een hydrofiel handdoek ofzo, ik vond dat een stuk fijner om daaronder mee af te drogen lalala dan met een handdoek met pluisjes van het ziekenhuis. Tis toch een open wond lalala. Slippers voor onder de douche. Telefoonnummers van iedereen (soms kan je je die dingen ineens niet meer voor de geest halen)
Slippers; zijn de douches in het ziekenhuis zo vies dan?
Voor telefoonnummers wou ik gewoon mn telefoon meenemen eigenlijk. Of mag je die al niet eens aan hebben om een nummer op te zoeken?
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  woensdag 1 december 2004 @ 15:46:56 #103
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_23695578
quote:
Op woensdag 1 december 2004 15:44 schreef texelonia het volgende:

[..]

Slippers; zijn de douches in het ziekenhuis zo vies dan?
Voor telefoonnummers wou ik gewoon mn telefoon meenemen eigenlijk. Of mag je die al niet eens aan hebben om een nummer op te zoeken?
Ik zou ze gewoon meenemen, ik heb het hele ziekenhuis nog doorgelopen... en de douche vond ik ook niet zo blote voeten geschikt. Ik mocht geen telefoon aan maar heb het wle gedaan soms hoor, maar schrijf maar beter op, is ook handiger mocht er wat gebeuren als iemand anders moet bellen!
pi_23695629
telefoonnummers idd opschrijven, ik wist het nummer van mijn ouders niet eens meer
En slippers is idd een heel goed idee
  woensdag 1 december 2004 @ 15:54:12 #105
103793 kozakken
Living the life
pi_23695747
Bij ons mocht er ook geen handy aan hoor! (nou had ik alle nummers keurig opgeschreven)
-op slippers loop je ook op de gang en naast je bed wanneer je je in je badjas richting toilet schuifelt
-2 sets "nachtkleding" voor jezelf. Ik ben in een set bevallen en 1 set heb ik daarna lekker aangetrokken.
  woensdag 1 december 2004 @ 16:14:52 #106
103793 kozakken
Living the life
pi_23696142
Smirre, fijn dat het bij de gyn zo goed ging!
Jij bent wel helemaal het toppunt van "wij" op dit moment
pi_23696421
tex, warme sokken worden vaak ook aanbevolen om in de ziekenhuistas te stoppen. je kunt het soms erg koud krijgen tijdens de bevalling en dan is een paar lekkere sokken heel prettig. verder werd mij aangeraden een (hand)spiegel mee te nemen, zodat je als je dat wil zelf tijdens het persen naar het hoofdje kunt kijken. ik had daar op dat moment niet zo'n behoefte aan maar een vriendin van me vond dat juist geweldig.
en wat pakjes druivesuiker & sultana's ofzo, ik had ook wat kleine pakjes drinken mee. en ik zou meerdere pyjama's/shirts meenemen, tijdens de bevalling lig je vaak zo te zweten dat 't fijn is af en toe even wat frisse kleren aan te trekken. voor na de bevalling is het handig om pyjama('s) te hebben met een knoopsluiting aan de voorkant, zodat je gemakkelijk borstvoeding kunt geven zonder je hele buik te moeten ontbloten.
pi_23696514
Xanthe dikke voor jou
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  woensdag 1 december 2004 @ 16:43:12 #109
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_23696779
E.T zo ben ik ook is met een rotgevoel bij de VK weggekomen mijn kindje was te groot, zat bij de 23 wk en kreeg ook geen uitleg meer dan als het de volgende keer nog te groot is moest ik naar de gyn. Toch heb ik me al die tijd heel ongemakkelijk gevoeld en zat zelf ook al aan suiker te denken en weet ik veel wat. Kom je weer heeft de baby een gewone groeispurt achter de rug, het was nog wel iets aan de grote kant maar voor de rest was alles vrij normaal

Xanthe meid ik weet gewoon zeker als ik die verhalen van je lees dat je een hele goede moeder wordt en twijvel zal er altijd blijven hoord er nu ook jammer genoeg bij
  woensdag 1 december 2004 @ 16:45:04 #110
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_23696831
Tex een potje kaarten wat te lezen of te puzzelen tegen het vervelen. Mijn vriendje had zijn tetris en ik mijn puzzelboekkie
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2004 @ 17:35:27 #111
81992 Githa
pi_23698069
Xanthe een dikke knuffel voor jou
Helaas herken ik ook veel uit wat er gezegd is maar het hier en nu heeft bij mij een ander plekje gekregen waardoor het allemaal wat makkelijker is geworden. Ik hoop dat jij dat ook ooit kunt doen.

Tex, en en en ? wat heb je vandaag gekregen ? ( of eigenlijk gepakt )

ik begin toch steeds meer te denken aan anniebaby en hoop van harte dat ze ons gewoon glad vergeten is

Suzanna, dat moet ook frustrerend zijn, dat je lichaam je steeds voor de gek houdt. Een troost ! ..... hij blijft niet eeuwig zitten

ik werk met pubers en vanmiddag vroeg er een heel serieus of dat nu zwaar is zo'n buik
pi_23703214
Xanthe ik sluit me helemaal bij Githa aan, ook hier geen superjeugd dus ik weet wat je doormaakt, maar des te blijer ben ik dat het nu ik zwanger ben zo goed gaat tussen mijn ouders en mij. De angst dat je geen goede moeder zult worden omdat je geen goed voorbeeld hebt gehad is ook heel herkenbaar, maar ik denk dat het al 100% scheelt dat je je hiervan bewust bent ! Want dan hou je jezelf wel in de gaten, en je mannetje waarschijnlijk ook. Je weet in ieder geval hoe het NIET moet en dat is ook best wel belangrijk, probeer op jezelf te vertrouwen en volg je hart, dan komt het echt wel goed. en een dikke knuffel van mij
  woensdag 1 december 2004 @ 22:37:03 #113
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23703341
quote:
Op woensdag 1 december 2004 17:35 schreef Githa het volgende:
ik werk met pubers en vanmiddag vroeg er een heel serieus of dat nu zwaar is zo'n buik

en wat zei je terug? neuh zo licht als een veertje
pi_23704051
Wanneer krijg je eigenlijk normaal gesproken je kraampakket van de verzekering ? De dame van de kraamzorg was helemaal verbaasd dat ik het nog niet had.
pi_23704137
Dat krijg je meestal rond de 27/28 weken. Dus als ik jou was gewoon even bellen met de verzekering, mij waren ze toen ook vergeten en nadat ik gebeld had kreeg ik het binnen 2 dagen
pi_23704638
Alle dames bedankt voor de leive berichtjes.
Heb er erg veel aan.
Tot voor kort kon het me niet eens boeien dat mijn moeder zo afstandelijk was , dat is iets van de laatste week en na het lezen van hoe sommige ouders zo ontzettend mee leefden raakte het me toch behoorlijk dat ik voor de zoveelste keer weer iets mis , wat ik zo graag zou willen hebben.

Heb met mijn vader gesproken over het feit dat mijn moeder eerst een uitweg zocht en daarna zei dat ze niet eens mee wil naar een echo.
Kreeg te horen dat het nog kwam door het verleden , we hebben zelfs 5 jaar geen contact gehad.
Niet dat ik bewust gebroken heb , maar ik belde niet en ging niet naar hun toe en zij namen geen contact op met mij , erg rare situatie.
De reaktie van mijn pa "je weet hoe je moeder is en ze vergeet de dingen niet zo snel."
Ik ben hier best boos om geweest en heb hem ook gevraagd hoe ik dan verder moest.
Of hij dacht dat ik de dingen wel gewoon kon vergeten en dat ze mij ook behoorlijk zeer heeft gedaan met bepaalde opmerkingen die ondertussen ruim 12 jaar geleden gemaakt zijn maar me nog steeds aan het huilen kunnen brengen.
Hij wist niet waar ik het over had en heb hem toen verteld dat ik letterlijk te horen heb gekregen op mijn 16e dat ze niet van me hield en dat ze het ook nooit gedaan had , dat ze me maar een rot kind vond zeker op het moment dat ik begon te praten en lopen en dus mijn eigen mening kreeg.
Dat zijn dingen die er wel inhakken.
Hij wist van die instelling en die opmerking helemaal niets.
Nu wel!
Maar goed ik ga proberen het maar weer naast me neer te leggen en verder te gaan zoals ik al mijn hele leven doe.
Probeer het vertrouwen in mezelf weer terug te krijgen dat ik best een goede moeder zal worden en zo niet zal ik er alles voor willen geven om het wel te worden.

Wat betreft de ziekenhuis tas , ik kreeg te horen dat je veel onderbroeken mee moest nemen.

Kraampakket heb ik rond week 27 al gekregen.

Wanneer komt de kraamzorg langs? Want daar heb ik nog niets van gehoord.....
pi_23705463
Xanthe en sterkte..

De kraamzorg is bij mij langsgeweest 2 weken terug ofzo, dus toen ik 30 weken was. Kraampakket ga ik dus morgen maar even achteraan bellen..
  † In Memoriam † donderdag 2 december 2004 @ 07:38:55 #118
81992 Githa
pi_23707274
quote:
Op woensdag 1 december 2004 22:37 schreef Martineke het volgende:

[..]

en wat zei je terug? neuh zo licht als een veertje

Ik vroeg of ze hem wilde hebben als ik er mee klaar was
  donderdag 2 december 2004 @ 07:54:25 #119
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23707324
  donderdag 2 december 2004 @ 07:57:02 #120
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23707331
goedemorgen overigens

toch wel een nadeel als je in de woonkamer slaapt en vriendlief moet werken, ik heb overal last van dus was ik al wakker om 06.45 wat een tijd joh....

kraampakket kreeg ik al toen ik 4 1/2 mnd zwanger was, dus das 3 1/2 mnd geleden. en kraamzorg is vorige week langs geweest voor intakegesprek e.d. (34weken).
  † In Memoriam † donderdag 2 december 2004 @ 08:02:34 #121
81992 Githa
pi_23707356
Morgen Martineke

Hier ook, vriendje zet om 6.15 de wekker en dus ben ik ook wakker maar dat gaat al een hele tijd zo en ik ben er eigenlijk al aan gewend. Zo kan ik vast oefenen voor als mijn hummeltje geboren is en ik vroeg op moet

Vanavond mag ik weer gekeurd worden ...ben benieuwd.
  donderdag 2 december 2004 @ 08:08:56 #122
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23707393
ook al zon vroege vogel

zo ken je indd vast oefenen, ik ook dus, neemt niet weg dat ik het wel erg vroeg vind ik ben altijd een slaapkop (geweest) dus doet me nog steeds pijn als ik de klok zie zo vroeg

nou spannend vanavond weer de apk, alles zal wel goed zijn neem ik aan
pi_23707508
Ik was vroeg omdat ik niet goed kon slapen.
Jeroen had nachtdienst en ik dacht dat ik heerlijk zou slapen zo alleen in dat grote bed.
Maar helaas ik heb liggen malen over van alles en nog wat.
Zie tegen oud en nieuw op , Jeroen moet werken en daar zit ik dan alleen in het nieuwe huis in een nieuwe plaats.
De "vrienden" waar we hiervoor altijd oud en nieuw vierden hebben we na die ellende in het vorige huis gedumpt , dus heb ook niets waar ik heen kan gaan.
Het zal vast allemaal wel goed komen , maar het idee dat hij er niet is en ik niet weet wat ik ga doen en waar ik zal zijn maakt we wat onrustig.

Ben gisteren nog vergeten te vertellen over het zwangerschapszwemmen , heerlijk!
Ik was de enige en dat zorgde ervoor dat alle aandacht dus op mij gericht was.
Ze heeft me door het water getrokken terwijl ik bleef drijven door langwerpige banden.
Heel erg ontspannend.
Daarna hebben we nog wat oefeningen gedaan voor bepaalde spieren en was het half uurtje ook alweer voorbij.

En of die buik zwaar is?
Lol , ik stond ervan te kijken hoe zwaar ik hem ineens vond toen ik uit het water ging , je voelde het gewicht er meteen goed inkomen.
pi_23707905
Lijkt me inderdaad heerlijk, Xanthe, zwemmen nu....

Laatste werkdag vreemd en leuk tegelijk...

even wat anders.....

Ik had het met de verloskundige over indalen zegt ze: oh, bij een tweede daalt je baby vaak niet in, hoor. Het kan heel goed dat het pas bij de bevalling gebeurt.

Indalen is een proces van je lichaam om te laten zien dat de baby door het geboortekanaal (bekken) kan. Doordat ik al een baby heb gebaard hoeft deze baby dat niet meer te bewijzen.

Ik wist dit niet
  donderdag 2 december 2004 @ 09:17:50 #125
103793 kozakken
Living the life
pi_23707909
xanthe, fijn dat je er in ieder geval met je vader over gesproken hebt.
En lekker de enige met zwangerschapszwemmen... Hmmmm... lekker hoor.
  donderdag 2 december 2004 @ 09:27:16 #126
103793 kozakken
Living the life
pi_23708032
Enne AnnieB? Hoeoe??
  donderdag 2 december 2004 @ 10:21:08 #127
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23708821
veel plezier op je laatste werkdag lily
en ik heb dat wel ergens gelezen ja dat dat indalen bij een tweede veel later kan gebeuren dan bij een eerste, vraag me niet waar, ik lees teveel

indd AnnieB hoe gaat het met je????

verlof is wel lekker, maar nie goed voor mijn beweging ik ben deze week qua gevoel en toestand 30 jaar ouder geworden lijkt wel 1 x per dag eruit, en dan kan ik niks meer
  donderdag 2 december 2004 @ 10:32:12 #128
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_23708989
* texelonia meldt

Gisteravond de stad in geweest en was zó moe dat ik geen puf meer had nog te reageren... Bedankt iedereen voor de tips wat ik moet meenemen naar het ziekenhuis!

Githa, in het pakje van gisteren zaten 2 vrolijke slabbetjes van Kitsch & Kitchen
©Dumbo
pi_23709223
AH...zwangerschapszwemmen...dat wilde ik ook gaan doen maar omdat het op zaterdag was kwam het er telkens niet van...nu heb ik er extra spijt van omdat het zo heerlijk klinkt!!

Texelonia: ik heb juist nu al cadeautjes gekregen die ik nog NIET mag uitpakken, maar pas als de baby er is ! Is dat even frustrerend!
  donderdag 2 december 2004 @ 10:49:05 #130
103793 kozakken
Living the life
pi_23709279
Wij kregen bij de geboorte van Jonne 2 (!!) tiendagenpakketten. Zoooo leuk!
  donderdag 2 december 2004 @ 10:49:55 #131
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_23709293
quote:
Op donderdag 2 december 2004 10:45 schreef Suzanna het volgende:
Texelonia: ik heb juist nu al cadeautjes gekregen die ik nog NIET mag uitpakken, maar pas als de baby er is ! Is dat even frustrerend!
Kan ik me voorstellen! Alsof het wachten niet al vervelend genoeg was...

Hoe gaat het met jou verder?
©Dumbo
pi_23709460
Gaat wel...ik raak aan het idee gewend dat het nog drie weken kan duren...dus nou is het wachten minder frustrerend. Maar wat ik vervelend vind is dat mijn buik vaak zo'n pijn doet als ik loop (ook omdat beebje ingedaald is denk ik, ze ligt nogal vaak PRECIES op m'n blaas) dat ik gewoon nergens heen durf omdat het zo'n pijn doet. Ik wil ook nergens alleen heen, en wacht het liefste tot ik gezelschap heb (m'n zus ofzo) om ergens heen te gaan.
Heb trouwens ook last van mijn bekken...ik draag dan zo'n bekkenband maar dat zit weer niet echt lekker met zitten, heeft iemand anders daar ook ervaring mee?

Ik ben trouwens zaterdag jarig! Zat ik me van de week ineens te bedenken...als de baby nou op mijn verjaardag komt...dat zou ik het mooiste cadeautje vinden dat ik kan bedenken!
pi_23709482
kozakken...wat zijn tiendagenpakketten? klinkt leuk...maar wat is het?
  donderdag 2 december 2004 @ 11:06:07 #134
91591 gnoompje
naomi en kelvin
pi_23709547
quote:
Op donderdag 2 december 2004 11:02 schreef Suzanna het volgende:
kozakken...wat zijn tiendagenpakketten? klinkt leuk...maar wat is het?

misschioen voor mij beurt maar ik kan je wel vertellen wat het in mijn geval was.

Een hele grote mand met 10 kadootjes erin.
Op de dag van de bevalling mocht ik de eerste open maken en de andere kadootjes de dagen er na tot ze alle 10 open zijn.
Ik heb erg leuke dingen gekregen. Van kleding voor de kinderen tot boekjes en frummeltjes voor mezelf. Ik heb er in ieder geval van genoten.
ik ben niet blond, ik ben gewoon mezelf!!
  donderdag 2 december 2004 @ 11:07:14 #135
103793 kozakken
Living the life
pi_23709572
Elke dag na de geboorte mag je een van de tien cadeautjes uit een mand/doos/ding open maken. Beetje zoals de mooie doos met cadeautjes van tex. Maar dan NA de geboorte
's ochtends wakker worden en dan meteen een cadeautje willen openmaken.
Het was zo kaal op dag 11 dat er geen cadeautje meer was....

-edit- tanx gnoompje. je was me net voor
pi_23709642
Wat klinkt dat leuk!! Ik ben jaloers!!! Nee hoor...ik krijg ook heel veel cadeautjes...maar heb niet zo'n 'rijke' familie dus een hele MAND met cadeautjes...ik denk het niet... Wel een leuk idee voor een goede vriendin van me die zwanger is van haar eerste kindje. Die moet nog een tijd, dus ik heb genoeg tijd om iets te bedenken
  donderdag 2 december 2004 @ 11:47:57 #137
103793 kozakken
Living the life
pi_23710421
Het hoeft juist dus helemaal niet 'rijk' te zijn: cadeautjes die ik kreeg: vingerverf, sokjes, slabbetje, sterrenbeeldboekje, rompertje, badolie, fotolijstje en nog een paar dingetjes die ik vergeten ben... Een bijtring (bedenk ik me net)
  donderdag 2 december 2004 @ 11:53:30 #138
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_23710552
Idd een leuk idee, en je hebt bij wijze van spreke 9 maanden om wat kleine kadootjes bij elkaar te zoeken.

Anniebaby! Kom je beebje nou eens showen meid! Ik ben nieuwsgierig!
  † In Memoriam † donderdag 2 december 2004 @ 12:02:58 #139
43556 miss_dynastie
pi_23710735
Suzanna, dr hoeven juist helemaal geen dure cadeaus in!! Een vriendinnetje van me is zwanger, misschien is het wel leuk om zoiets voor haar te maken, bedenk ik me nu
pi_23710865
Dat zat ik me inderdaad OOK te bedenken miss_d (maar dan voor een vriendin van mij natuurlijk ) ...

Jullie hebben gelijk dat er gewoon kleine cadeautjes in kunnen...ik weet ook niet waarom ik gelijk dacht aan 'groot' ofzo!
pi_23710882
Ik ben ook zo benieuwd naar Annie en Baby ... hoop echt wel dat alles goed is!
  donderdag 2 december 2004 @ 12:43:37 #142
83364 heavenswoman
just my point of view
pi_23711674
AnnyB en AnnieBeebje maken het wel spannend zo zeg!
* heavenswoman begint zich nu toch een beetje af te vragen waarom we niks horen .... ?
  donderdag 2 december 2004 @ 13:12:45 #143
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_23712230
Voor de kraammand die ik voor m'n schoonzus gemaakt had was 't duurtste kadootje geloof ik 3,50 euro
(veel action, kruidvat, witte boekenhal, etc)
Het ligt er ook een beetje aan of de mand HET kado is of dat 't gewoon voor de 'leuk' erbij is natuurlijk.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_23712654
Leuk als je zo verwend wordt met al die leuke cadeautjes en zo!!!

Bij mij is dat ook niet echt denderend... Heb van 1 vriendin een truitje gehad en een andere let goed op wat ze aan tweedehands spulletjes kan vinden. Maar ja, heb ook niet veel mensen om me heen...dus dan kan je er ook niet veel van verwachten
  donderdag 2 december 2004 @ 13:39:08 #145
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_23712821
Hoe zou het met Anniebaby zijn?

DUURT LANG!!!!
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_23712939
quote:
Op donderdag 2 december 2004 11:10 schreef Suzanna het volgende:
Wat klinkt dat leuk!! Ik ben jaloers!!! Nee hoor...ik krijg ook heel veel cadeautjes...maar heb niet zo'n 'rijke' familie dus een hele MAND met cadeautjes...ik denk het niet... Wel een leuk idee voor een goede vriendin van me die zwanger is van haar eerste kindje. Die moet nog een tijd, dus ik heb genoeg tijd om iets te bedenken

Ik doe ook niet allemaal cadeautjes die heel duur zijn.
Maar ook cadeautjes voor Papa en voor Mama en voor hun andere kindje.
Ik vind de voorbereiding hartstikke leuk...
  † In Memoriam † donderdag 2 december 2004 @ 13:46:26 #147
43556 miss_dynastie
pi_23712989
quote:
Op donderdag 2 december 2004 12:08 schreef Suzanna het volgende:
Jullie hebben gelijk dat er gewoon kleine cadeautjes in kunnen...ik weet ook niet waarom ik gelijk dacht aan 'groot' ofzo!

Omdat het zoveel lijkt, een hele mand met cadeaus
pi_23713094
Ik heb net mijn eerste cadeautje gekregen. Van mijn collega's. Echt lief!

Een truitje, een bijpassend broekje en schoentjes
pi_23713230
Wat leuk Lily, een compleet setje..
  † In Memoriam † donderdag 2 december 2004 @ 14:10:02 #150
81992 Githa
pi_23713542
dus nu officieel met verlof Lily ...

Kun je het setje niet even spammen ? *nieuwsgierig is*

Ik heb nu een week al zo'n last van een pijnlijke buik, rug en de spieren tussen mijn benen zal ik maar zeggen Zou dat banden pijn zijn of al van het indalen ..... 30 weken, kan het dan al aan het indalen zijn
Soms kan ik ineens ook niet meer rechtop gaan zitten, net of er iets in de weg zit en dat voelt dan onder bij mijn schaambeen zo'n beetje, erg pijnlijk.....ook allemaal normaal?

Eigenlijk vragen voor vanavond he bij de keuring maarja als je ze eenmaal in je hoofd hebt kun je ze net zo goed stellen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')