abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23580410
Afgelopen woensdag heb ik een eerste fotoshoot gedaan. Steekwoorden: Lemonseven, popbandje, Canon 300D, bouwlampen, piepschuim, TL-licht.
Ik heb voor het eerst gebruik gemaakt van het RAW-formaat, en dat bevalt me prima, hoewel er enorm veel werk in de nabewerking gaat zitten merk ik al.

Ik vond het superleuk om te doen, en ben heel benieuwd wat jullie van de resultaten vinden. Ik heb naast onderstaande groepsfoto's ook portretten, maar die moet ik nog bewerken.

Lemonseven staat a.s. 4 december in de finale van de Grote Prijs van Nederland (categorie pop/rock) in de Melkweg te Amsterdam. Tenminste een van de foto's zal zeer binnenkort in enkele regionale kranten verschijnen (Eindhovens Dagblad en De Limburger). Mijn eerste publicaties

1

2

3

4

5

6

7

[ Bericht 5% gewijzigd door American_Nightmare op 26-11-2004 12:26:40 ]
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_23581086
Hey American Nightmare! toppie foto's!!!!! wat een vette achtergronden, hoe heb je dat gedaan... de belichting is iig top

wat is RAWformaat iegelik?
<hr>
pi_23581143
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 01:16 schreef Dawnbreaker het volgende:
Hey American Nightmare! toppie foto's!!!!! wat een vette achtergronden, hoe heb je dat gedaan... de belichting is iig top

wat is RAWformaat iegelik?
een ontopic post!

De foto's zijn gemaakt in een "hip" kantoor van een productiemaatschappij. Verder veel met TL-licht en 2 500-watt bouwlampen gewerkt.

RAW formaat is een lossless formaat (dus geen compressie zoals in JPEG). De platen worden nogal groot (ruim 6 MB) maar je kunt achteraf de belichting en witbalans nog corrigeren wat bij deze serie heel erg van pas kwam. Ik had er ook nog nooit eerder mee gewerkt. Het vergt wel veel tijd qua nabewerking.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_23581162
ow en soms zijn ze iets onscherp naar mijn idee. zet anders een link naar je raw neer.
pi_23581164
ow A_N, zoals ik al eerder zei, vette foto's alleen die ene kleine met dat zwarte t-shirt heeft op 3 foto's z'n handen precies hetzelfde.. maar dat lijkt me ook moeijlijk aan te geven dat je het anders will
<hr>
pi_23581192
Die eerste fot is denk ik het best gelukt. Die metd e rode achtergrond is ook wel aardig

Volgens mij wouden die gasten het je moeilijk maken door een oranje en groen shirt aan te doen, een van die twee en soms allebei verstoren het beeld van de groep als totaal behoorlijk
Maak ze eens in grijswaarden, shop dat groene of oranje eruit, laat de achtergrond van kleur veranderen zodat het groen en oranje er minder uitspringen of alebei. Er is in ieder geval een hoop mee te doen en eigenlijk is dat ook wel een uitdaging maar die moet je dan wel nemen.

ik vind ze nu, ondanks de professionele houding van de mensen qua positie en manier waarop ze neergezet zijn (das erg goed) toch een beetje minder. Kan ik je niet kwalijk nemen dat zie je vaak pas als je de fotos als outsider ziet.
Iemand die nooit van mening is veranderd heeft waarschijnlijk niets geleerd.
pi_23581206
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 01:23 schreef Dawnbreaker het volgende:
ow A_N, zoals ik al eerder zei, vette foto's alleen die ene kleine met dat zwarte t-shirt heeft op 3 foto's z'n handen precies hetzelfde.. maar dat lijkt me ook moeijlijk aan te geven dat je het anders will
Hehe ja inderdaad had ik niet eens gezien. Ik denk echter dat het toeval is want dit is maar een selectie uit 1,5 gig aan foto's.

@ Ichi: Als je normaal commentaar kunt leveren ga ik misschien nog wel inhoudelijk op je posts in.
pi_23581254
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 01:26 schreef Vanderdonk het volgende:
Die eerste fot is denk ik het best gelukt. Die metd e rode achtergrond is ook wel aardig

Volgens mij wouden die gasten het je moeilijk maken door een oranje en groen shirt aan te doen, een van die twee en soms allebei verstoren het beeld van de groep als totaal behoorlijk
Maak ze eens in grijswaarden, shop dat groene of oranje eruit, laat de achtergrond van kleur veranderen zodat het groen en oranje er minder uitspringen of alebei. Er is in ieder geval een hoop mee te doen en eigenlijk is dat ook wel een uitdaging maar die moet je dan wel nemen.

ik vind ze nu, ondanks de professionele houding van de mensen qua positie en manier waarop ze neergezet zijn (das erg goed) toch een beetje minder. Kan ik je niet kwalijk nemen dat zie je vaak pas als je de fotos als outsider ziet.
I see.. dat "storen" van die shirts zie ik inderdaad niet echt. Wat vind je hiervan dan (even snel bewerkt):

[ Bericht 1% gewijzigd door American_Nightmare op 26-11-2004 12:28:16 ]
pi_23581280
hm die pic hierboven ziet er redelijk uit, alhoewel ik geen verstand heb hiervan zijn de fotos'sgoed gelukt,alleen lijken ze "geforceerd" te lachen. afb 5 die gasten boven
pi_23581292
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 01:34 schreef SwOoSh het volgende:

[..]

kon het niet laten na al die opmerkingen, van mensne hiero. maareh ts, je doet het goed vooral als dit je eerste keer is : -)
pi_23581416
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 01:36 schreef ARKON het volgende:

[..]

kon het niet laten na al die opmerkingen, van mensne hiero. maareh ts, je doet het goed vooral als dit je eerste keer is : -)
Grappig ja. Maar verwijder 'm maar want er zit copyright op.
pi_23581493
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 01:51 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Grappig ja. Maar verwijder 'm maar want er zit copyright op.
pi_23582116
Je kunt wel die foto's gaan afzeiken, erg flauw. Sommige opmerkingen vind ik echt niet kunnen, laf gewoon. Ga zelf iets presteren! Dan mag je je muil opentrekken. De muziek die ze maken vind ik wel wel ok/relaxt eigenlijk. Net effe een paar nummers zitten luisteren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat eerst bij een ander, niet?
pi_23582140
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 04:57 schreef Prinz_ het volgende:
Je kunt wel die foto's gaan afzeiken, erg flauw. Sommige opmerkingen vind ik echt niet kunnen, laf gewoon. Ga zelf iets presteren! Dan mag je je muil opentrekken. De muziek die ze maken vind ik wel wel ok/relaxt eigenlijk. Net effe een paar nummers zitten luisteren.
*eensch is

Lijkt me trouwens vrij lastig om groepsfoto's te maken van 6 mensen waar er nog niet echt de ster is. In mijn optiek moet je ze dan alle 6 even prominent er op hebben staan of is die gast met dat grijze shirt de man waar alles om draait?

edit: ik zie dat die gast met dat grijze shirt niet overal even prominent op staat, maar dat doet verder geen afbreuk aan het bovenstaande natuurlijk
pi_23582238
Ik vind ze best goed. Ik zelf hou van wat meer contrast. Maar leuke composities, ziet er professioneel uit.
pi_23582252
Ik vind 4 en 6 de beste. Alleen jammer dat op 4 die achterste persoon niet helemaal in je scherptediepte gebied staat. Op de witte achtergrond stoort me de verschillende kleuren van T-shirts een beetje. Op 2, 3 en 7 is het ook jammer van de reflectie in die bril. De compositie van nr. 5 is dan ook weer leuk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Het-Gele-Teken op 26-11-2004 07:31:37 (nr. vergeten :|) ]
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  FOK!fotograaf vrijdag 26 november 2004 @ 07:28:41 #17
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23582299
Ik vind ze goed gelucht A_N!
erg gaaf.
en gefeliciteerd met je aankomende publicatie!

even nog over de foto's
4, en 5 vind ik denk ik het minst leuk.
bij 4 is het te "druk" het kijkt niet ehct lekker.
en 5 is wel leuk, maar erg gemaakt, de recht is wat nonchalanter, en dat vind ik wel cool!

iig erg gave foto's!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23582386
Goeie foto's!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Enige nadeel van dit soort foto's vin dik dat het weer foto's zijn van een bandje nummer zoveel. En de foto's dus ook (buiten dat ze erg fraai zijn) weer een herhaling is van wat we al eerder gezien hebben. Oke, andere kleuren en achtergrond, dat wel maar verder niks origineels.

Ik zou zeggen....... probeer eens een andere setting, andere hoek, ga liggen, pak een trapje, pak een supergroothoek, of juist supertelelens, doe eens extreem met de belichting, Zet 2 blacklights aan, smeer eens wat op een glasplaatje wat je voor de lens houdt etc etc etc.

Maarrrrrrrr zoals ik al zei, de foto's die hier staan zijn niet fout, maar erg goed!!!! Ik zou een voorkeur hebben voor de eerste, alhoewel dat technisch niet de beste is, heeft ie wel de meeste uitstraling.

-Herman-
*** I have this condition ***
  vrijdag 26 november 2004 @ 08:33:14 #19
11502 nipeng
The last ride is free
pi_23582579
[offtopic]

Foto 4: de kerel geheel rechts met Pony shirt.
Denk een bout door zijn nek en je hebt Frankenstein.

[/offtopic]
  vrijdag 26 november 2004 @ 09:16:57 #20
79550 Ymke
your ghost
pi_23582980
American.....

Ik vind de laatste foto het mooiste , met name dat de twee rechts een beetje los staan van de rest maakt voor mij de foto het mooist.

Goed werk hoor , ik vind het al moeilijk om een portret van een iemand te maken . laat staan van een groep.
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  vrijdag 26 november 2004 @ 09:20:42 #21
105964 Elation
i'leyshun, follow me..
pi_23583022
mooie foto's, je had het piepschuim voor de bouwlampen gezet?
detached from reality
pi_23583090
Leuke jongen foto's
Leven is liefde,
Liefde is leven,
Leef in liefde,
Laat liefde leven!
  vrijdag 26 november 2004 @ 09:44:59 #23
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_23583364
Ik vind de serie erg goed geslaagd voor een eerste keer. Waar je de volgende keer goed op moet letten is je scherpte diepte. Op sommige foto's, bijvoorbeeld nummer 1 staat, is de persoon achteraan net niet scherp. Nog een tip, ga de volgende keer nadat je zo'n serie hebt gemaakt eens helemaal extreem.
pi_23585376
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 09:44 schreef fr.oosje het volgende:
Ik vind de serie erg goed geslaagd voor een eerste keer. Waar je de volgende keer goed op moet letten is je scherpte diepte. Op sommige foto's, bijvoorbeeld nummer 1 staat, is de persoon achteraan net niet scherp.
Klopt. De scherptediepte was grootste probleem. Ondanks het TL-licht en 2 500Watt bouwlampen was er nog te weinig licht om het diafragma lekker klein te houden (bij een acceptabele ISO-waarde). Ik denk dat we bij een volgende shoot buiten dus iets dynamischere foto's zullen kunnen maken, omdat we dan meer met dieptewerking kunnen spelen. Bij foto 1 vond ik het ontbreken van 'voldoende' scherptediepte juist wel mooi.

@ Elation: Nee geen piepschuim voor de bouwlampen bij de meeste foto's. Ik heb meestal het licht op een muur gezet, aan de zijkant of op de achtergrondmuur.

@ the rest: Bedankt voor jullie commentaar en complimenten!
  vrijdag 26 november 2004 @ 11:56:57 #25
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_23586008
Als de DOF in foto 1 bedoeld was, dan had ik hem wat groter gemaakt, maar dat is een kwestie van smaak denk ik. Mischien de volgende keer een flitssetje huren?

Maar nogmaals je mag best trots zijn op je werk, en ik denk dat de band best blij ismet je foto's. Ik heb slechter werk gezien en ik kan het weten want ik werk al heel wat jaartjes bij een platenmaatschappij
  vrijdag 26 november 2004 @ 13:44:14 #26
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_23587909
Mooie foto's hoor...
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  vrijdag 26 november 2004 @ 13:52:16 #27
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_23588056
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 00:31 schreef American_Nightmare het volgende:
Tenminste een van de foto's zal zeer binnenkort in enkele regionale kranten verschijnen (Eindhovens Dagblad en De Limburger). Mijn eerste publicaties

Ik vind 1 en 7 het mooist Niet alleen qua belichting en compositie, maar ook omdat ze daar niet allemaal recht de camera in kijken, dat maakt het misschien wat minder 'steriel'. 6 Knalt er ook lekker uit, alleen stoor ik me een beetje aan de wang van meneer linksonder.

Het 'one big happy familiy'-gevoel bij nr 5 is wel leuk bedacht, maar komt íets te gemaakt over. (vooral voor een pop/rock-bandje...Of het moet je bedoeling zijn geweest het lekker 'fout' over te laten komen )

Zwart/wit-versie van nr 7 vind ik ook niet slecht, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar kleur.

Laat je nog weten welke het geworden is, en wanneer 'ie in het ED komt?
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
pi_23590377
Mooi hoor, maar ik vind nr 5 niet zo passen bij een stoere band.

Meer bij jongens die lief voor oma op de foto gaan.
pi_23591515
Gave serie A_M

Ik vind #6 wel erg leuk en idd #5 past niet echt tussen het rijtje
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_23591633
voor mij de laatste
  maandag 29 november 2004 @ 14:24:19 #31
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_23643535
Op zich een mooie shoot, alleen vind het storend dat sommige gezichten behoorlijk glimmen, wellciht de volgende keer iets meer met make-up doen ? Het valt vooral op in de zwart-wit versie.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_23644065
De gezichten glimmen niet; ik heb bij de zwartwitte de belichting opgeschroefd omdat ik dat mooier vond.

De volgende gaan gebruikt worden voor de krant. De eerste vind ik zelf erg mooi, de tweede kan ermee door; keuze van de band.

pi_23646713
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 17:09 schreef k_man het volgende:
Mooi hoor, maar ik vind nr 5 niet zo passen bij een stoere band.

Meer bij jongens die lief voor oma op de foto gaan.
ja vind ik ook... maar als kijk je naar die gasten zelf.. zien er ook niet echt stoer uit... ligt dus niet aan de foto's
pi_23646920
Het is ook geen metalband. Voor de rest zijn ze bijna allemaal fotogeniek, dus da's mooi meegenomen.
pi_23671509
Ja in grijswaarden zijn ze een stuk mooier
Iemand die nooit van mening is veranderd heeft waarschijnlijk niets geleerd.
  dinsdag 30 november 2004 @ 16:34:11 #36
20641 portier
Parkeer binnen de vakken!
pi_23671841
Met de foto's op zich is niet zoveel mis, maar ik vind dat het nogal geposeerd overkomt allemaal. Nu gaan we allemaal boos kijken en op de volgende foto zetten we allemaal een boybandsmile op. Als je je als band goed wilt presenteren op zo'n foto dan moet je naar mijn idee een foto hebben waarop iedereen naturel staat. Ik zie in de Veronica gids best vaak leuke bandfoto's.
Geposeerde foto's maken is nogal lastig, maar de truuk is om ze volledig op hun gemak te stellen (dat is wel gelukt geloof ik) en de foto te maken op het moment dat ze het niet verwachten. Niet aftellen, of "Say cheese ", maar een beetje schieten. Zal je vaak dichte ogen hebben e.d., maar uiteindelijk.. .

Just my 2 cents.
GEILE VROUWPERSONEN!
Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
pi_23672765
Ja zo heb ik het ook gedaan hoor. Heb per locatie een serie van 20 a 30 foto's steeds. Het feit dat ze met z'n 6en zijn maakt het allemaal een stuk moeiljiker. Ik kan wel schieten op het moment dat ze het niet verwachten, maar dan moet ik wel ff zorgen dat iedereen er een beetje voordelig op staat en dat lukt dus niet als dat voor 6 man moet gelden. Het kost al moeite genoeg om dit voor mekaar te krijgen als er gewoon geposeerd wordt.
pi_23717142
De foto staat vandaag in het Eindhovens Dagblad!

Zie mijn site (zie sig) voor het artikel!
pi_23717506
Leuk artikel en helemaal geweldig met je foto (en naam) erbij. Die foto 6 vond'k al het best en blijkbaar de band ook. Wie weet (ik hoop het voor je) krijg je nog meer aanbiedingen nu het artikel verscheen.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  donderdag 2 december 2004 @ 17:09:07 #40
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_23717756
Leuk zeg...het is wel een eer dat een foto van je wordt geplaatst. Toppie....leuk verhaal by the way. Gefeliciteerd. Heb direct gereageerd dat er meer sexy vrouwen op je site moet staan
pi_23717901
Haha ja die sexy vrouwen komen er asap op (alleen dan niet foto's van mezelf helaas )

Ik heb trouwens al een band die misschien ook foto's wil laten maken, maar dat is nog allemaal heel vaag. Zou wel leuk zijn.
  donderdag 2 december 2004 @ 17:21:30 #42
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_23718055
quote:
Op donderdag 2 december 2004 17:14 schreef American_Nightmare het volgende:
Haha ja die sexy vrouwen komen er asap op (alleen dan niet foto's van mezelf helaas )

Ik heb trouwens al een band die misschien ook foto's wil laten maken, maar dat is nog allemaal heel vaag. Zou wel leuk zijn.

Groot geworden daar klein te beginnen. Straks ben je wereldberoemd en dan kan je zorgen dat we een Amerika-meet hebben met bekende bands.

Ik wist niet dat je een vrouw was
pi_23718136
quote:
Op donderdag 2 december 2004 17:21 schreef Robertje het volgende:

[..]

Groot geworden daar klein te beginnen. Straks ben je wereldberoemd en dan kan je zorgen dat we een Amerika-meet hebben met bekende bands.

Ik wist niet dat je een vrouw was

Ik ben geen vrouw maar ik bedoel dat ik die foto's niet zelf gemaakt heb dan.
  donderdag 2 december 2004 @ 17:27:54 #44
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_23718198
quote:
Op donderdag 2 december 2004 17:25 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Ik ben geen vrouw maar ik bedoel dat ik die foto's niet zelf gemaakt heb dan.

Misschien komt dat nog wel....je bent al een beetje beroemd. Maar zulke vrouwen op een gevoelige plaat zetten is best wel moeilijk hoor...
  vrijdag 3 december 2004 @ 11:55:18 #45
262 Re
Kiss & Swallow
pi_23734442
welke lens AM?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_23745560
Canon 50mm 1.8 en Sigma 18-50.

Vandaag staat de foto ook in De Limburger, zijn die ratten vergeten mijn naam erbij te zetten.
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:57:09 #47
262 Re
Kiss & Swallow
pi_23746513
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:16 schreef American_Nightmare het volgende:
Canon 50mm 1.8 en Sigma 18-50.

Vandaag staat de foto ook in De Limburger, zijn die ratten vergeten mijn naam erbij te zetten. :')
rectificatie vragen , niet dat het helpt. Heb gistern mijn 50mm 1.4 gekregen , zit jij morgen in Paradiso neem ik aan?
pi_23747205
De optredens zijn in de melkweg, en de prijsuitreiking is daarna in Paradiso. Hoezo, kom je ook? De 1.4 is zeker wel een lekker lensje voor optredens!
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:09:45 #49
262 Re
Kiss & Swallow
pi_23748177
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 21:30 schreef American_Nightmare het volgende:
De optredens zijn in de melkweg, en de prijsuitreiking is daarna in Paradiso. Hoezo, kom je ook? De 1.4 is zeker wel een lekker lensje voor optredens!
ligt eraan hoe laat, en ik heb geen kaartjes ofzo, ga ook nog naar de ocean diva. En idd die 1.4 lijkt me perfect voor concerten
pi_23789460
Nog geweest? Ze hebben de Grote Prijs gewonnen! En ik was erbij, tussen de fotografen met 1D's en L-lenzen, maar ik wel de enige die vanaf het podium foto's mocht maken.
  maandag 6 december 2004 @ 00:29:59 #51
262 Re
Kiss & Swallow
pi_23790057
quote:
Op maandag 6 december 2004 00:01 schreef American_Nightmare het volgende:
Nog geweest? Ze hebben de Grote Prijs gewonnen! En ik was erbij, tussen de fotografen met 1D's en L-lenzen, maar ik wel de enige die vanaf het podium foto's mocht maken.
, nee maar gefeliciteerd, komen de foto's nog online?
pi_23790545
Ja ik probeer ze morgen op m'n site te hebben. Zal er hier ook een paar posten.
  maandag 6 december 2004 @ 09:23:07 #53
262 Re
Kiss & Swallow
pi_23793424
quote:
Op maandag 6 december 2004 00:53 schreef American_Nightmare het volgende:
Ja ik probeer ze morgen op m'n site te hebben. Zal er hier ook een paar posten.
ik zou zeggen de mooiste 3 hier
pi_23801545
Nou ik heb er 30 op m'n site staan (zie sig) maar ik kan niet kiezen...

Het viel niet mee overigens want ik gebruikte m'n 50mm en soms merkte ik gewoon dat ik eigenlijk meer afstand zou moeten nemen maar da's niet al te makkelijk in een bomvolle zaal. Gelukkig kon ik ook nog aan de zijkant van het podium komen. Welke vindt jij 't beste?
  maandag 6 december 2004 @ 16:56:37 #55
262 Re
Kiss & Swallow
pi_23801697
quote:
Op maandag 6 december 2004 16:39 schreef American_Nightmare het volgende:
Nou ik heb er 30 op m'n site staan (zie sig) maar ik kan niet kiezen...

Het viel niet mee overigens want ik gebruikte m'n 50mm en soms merkte ik gewoon dat ik eigenlijk meer afstand zou moeten nemen maar da's niet al te makkelijk in een bomvolle zaal. Gelukkig kon ik ook nog aan de zijkant van het podium komen. Welke vindt jij 't beste?
die eerste met de aanstekers, die bezwete drummer en die frontal shot van de gitarist met gele shirt met de lampen fel op de achtergrond
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')