- teletekst
Het kabinet zal zich denk ik iets minder enhousiast uitspreken, maar hopelijk wel deze lijn volgen.
quote:Betekent dat dat 75 % van de bevolking het er mee eens moet zijn of 75 % van het parlement ?
Op vrijdag 14 september 2001 21:40 schreef Sniper het volgende:
aan vergeldingsacties van de VS, mochten deze daarom vragen. Dit ondanks dat 50% dan vreest voor terreur tegen Nederland als gevolg.- teletekst
Het kabinet zal zich denk ik iets minder enhousiast uitspreken, maar hopelijk wel deze lijn volgen.
Ik neem aan dat het Nipo dat bedoelde. ()
quote:Nipo ? Opiniepeiling ??? Dus 75 % van de bevolking.
Op vrijdag 14 september 2001 21:46 schreef Sniper het volgende:
Dat Nederland daadwerkelijk bijdraagt aan de Amerikaanse vergeldingsacties. Militair, materieel.Ik neem aan dat het Nipo dat bedoelde. ()
Hier is het teletext bericht:
DEN HAAG Bij de aanslag op het WTC in New York zijn zeker drie Nederlanders omgekomen; twee vrouwen en een man,die in de torens werkten. Het ministerie van Buitenlandse Zaken wil over hen geen verdere bijzonderheden vrijgeven.
Minister Van Aartsen maakte bekend dat een werkgroep van ministers met een plan komt over de bestrijding van het terrorisme op de langere termijn.
Bijna driekwart van alle Nederlanders vindt dat Nederland moet bijdragen aan Amerikaanse vergeldingsacties,als de VS daarom vraagt.Ruim de helft vreest dan wel voor terreur tegen Nederland,blijkt uit een enquete van 2Vandaag en NIPO.
Alleen Groenlinks en SP waren terughoudend.
quote:Ik neem aan dat die 75 % snel daalt als de eerste gesneuvelden weer terugkomen. Er zijn nog maar weinig mensen in Nederland die echt weten wat een oorlog is. Sinds Korea hebben we niet meer aan een echte oorlog meegedaan afgezien van een paar vliegtuigen sturen.
Op vrijdag 14 september 2001 21:49 schreef Sniper het volgende:
Bijna driekwart van alle Nederlanders vindt dat Nederland moet bijdragen aan Amerikaanse vergeldingsacties,als de VS daarom vraagt.Ruim de helft vreest dan wel voor terreur tegen Nederland,blijkt uit een enquete van 2Vandaag en NIPO.
quote:?
Op vrijdag 14 september 2001 21:58 schreef Herne_the_Hunter het volgende:
Sterker nog:
In de 2e wereldoorlog kwam Amerika ook eventjes de orde herstellen, hier...
quote:Dat wij een hoge prijs kunnen betalen en dat mensen zich daarvan bewust zijn blijkt uit het gegeven dat 50% als gevolg van die bijdrage terreur verwacht.
Op vrijdag 14 september 2001 22:03 schreef Topic het volgende:[..]
Ik neem aan dat die 75 % snel daalt als de eerste gesneuvelden weer terugkomen. Er zijn nog maar weinig mensen in Nederland die echt weten wat een oorlog is. Sinds Korea hebben we niet meer aan een echte oorlog meegedaan afgezien van een paar vliegtuigen sturen.
Komt er oorlog dan word dit heel andere koek !
Ik blijf me verbazen over de intelligentie van de gemiddelde Nederlander
quote:Een opiniepeilig en de praktijk zijn 2 verschillende dingen,
Op vrijdag 14 september 2001 22:08 schreef Sniper het volgende:[..]
Dat wij een hoge prijs kunnen betalen en dat mensen zich daarvan bewust zijn blijkt uit het gegeven dat 50% als gevolg van die bijdrage terreur verwacht.
Bovendien: hoe langer de vergelding op zich laat wachten hoe minder steun. Wacht op de opnie peiling van volgende week.
En dan nog een Oorlog tegen terrorisme is niet te winnen door geweld.
Stel ze vragen aan Nederland (in NAVO verband) een bijdrage dan vind ik dat Nederland daar gehoor aan moet geven.
quote:Terrorisme en extremisme worden gevoed door ongelijkheid, onrecht en armoede.
Op vrijdag 14 september 2001 22:15 schreef Miesjel het volgende:
En dan nog een Oorlog tegen terrorisme is niet te winnen door geweld.
quote:Precies. Sterker nog er is geen oorlog. Er is simpelweg een (groep) dader (s), die berecht moet(en) worden.
Op vrijdag 14 september 2001 22:09 schreef Aernout het volgende:
Te belachelijk voor woorden.
Iedereen loopt te roepen over oorlog en meedoen....
Maar niemand weet tegen wie die oorlog dan gevoerd moet worden en op welke schaal.Ik blijf me verbazen over de intelligentie van de gemiddelde Nederlander
Artikel 5 gaat over defensieve acties. Omdat we nu niet weten waar het precies over gaat valt niet te beoordelen of die acties wel als 'defensief' beschouwd kunnen worden.
Het bestempelen van deze (weliswaar zware) aanslagen als een oorlogsdaad vind ik ook tamelijk dubieus.
Het zou beter zijn geweest als eerst was afgewacht welk bewijsmateriaal er wordt gevonden en welke acties de Amerikanen precies voorstellen tegen de 'daders' alvorens steun toe te zeggen. Nu gooien we weer zonder discussie een stuk van onze soevereiniteit te grabbel.
Btw: mogen NAVO troepen eigenlijk wel buiten Europa opereren?
quote:Denk je nou echt dat dat het einde van het verhaal is?
Op vrijdag 14 september 2001 22:26 schreef DiEr het volgende:[..]
Precies. Sterker nog er is geen oorlog. Er is simpelweg een (groep) dader (s), die berecht moet(en) worden.
WASHINGTON De Amerikaanse Senaat heeft met 98 tegen nul stemmen een resolutie aangenomen die president Bush volmacht geeft om "alle noodzakelijke en gepaste middelen" te gebruiken ter vergelding van de terroristische aanvallen op New York en Washington. De resolutie moet niet gezien worden als een formele oorlogsverklaring,maar als het stadium daarvoor.De president is nu gemachtigd een militair antwoord te geven op de terreurdaden.Voorafgaand daaraan zal hij de Senaat en het Huis van Afgevaardigden moeten raadplegen. De resolutie komt morgen in stemming in het Huis van Afgevaardigden.
quote:Uiteraard niet. Art 5 laat Nederland de ruimte om te zeggen "Weet je wat VS? Zoeken jullie het ff lekker zelf uit".
Op vrijdag 14 september 2001 22:29 schreef Aernout het volgende:
Nu gooien we weer zonder discussie een stuk van onze soevereiniteit te grabbel.
quote:Bron?
Op vrijdag 14 september 2001 22:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb minstens 3 polls gelezen met een andere uitkomst. Juist ja, in de richting van "75% tegen militaire hulp".
En vind jij zelf dat we moeten zeggen "Nee VS wij gaan niet in op uw verzoek om een bijdrage".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |