welkom trouwens..quote:Op maandag 22 november 2004 10:05 schreef Gwendoline het volgende:
Goedemorgen,
Al meerdere keren heb ik geprobeerd die overheerlijke alioli te maken, maar het mislukt elke keer. Ik doe het volgens een recept uit een tapasboek. Knoflookteentjes fijnpletten in een vijzel, mosterd erbij en 2 eidooiers en dan druppeltje voor druppeltje de olijf-olie erbij kloppen (halve liter in totaal).
Ik houd er een lamme arm aan over, maar de saus zelf smaakt te scherp en de olie-achtig. Uiteraard kun je hem ook maken van kant-en-klare mayo, maar ik vind het juist leuk om hem helemaal zelf te maken. Heb je misschien tips???!!! Alvast bedankt!
Bedankt voor de tip! Ik ga het een keer proberen. Bedoel je trouwens gewone aluminiumfolie??quote:Op maandag 22 november 2004 10:09 schreef Eightball het volgende:
Knoflook bedruipen met wat olie en in folie doen. In ca. 40 min. roosteren of tot zacht. Teentjes uitknijpen en de knoflook verder gewoon verwerken. Het roosteren haalt de scherpte eraf.
Gaat er verder niets in, behalve knoflook en suiker?? Geen peper/zout/mosterd ofzoiets/?quote:Op maandag 22 november 2004 10:10 schreef __ZzaZzou__ het volgende:
wat ik altijd doe is gewoon mayo... het liefst de zaanse of de mayo van de snackbar...
daar doe ik geperste knoflook bij uit een potje... bv te koop bij de xenos... maar ook in de meeste supermarkten wel... dan rest nog naar smaak wat suiker... poedersuiker mengt wat makkelijker en tot slot een klein beetje water wat natuurlijk ook door wat olie oid vervangen kan worden...
simpel maar lekker...
Ja.quote:Op maandag 22 november 2004 18:52 schreef Gwendoline het volgende:
Bedoel je trouwens gewone aluminiumfolie??
Welke verhoudingen gebruik je dan?quote:Op maandag 22 november 2004 10:10 schreef __ZzaZzou__ het volgende:
wat ik altijd doe is gewoon mayo... het liefst de zaanse of de mayo van de snackbar...
daar doe ik geperste knoflook bij uit een potje... bv te koop bij de xenos... maar ook in de meeste supermarkten wel... dan rest nog naar smaak wat suiker... poedersuiker mengt wat makkelijker en tot slot een klein beetje water wat natuurlijk ook door wat olie oid vervangen kan worden...
simpel maar lekker...
?? dan gebruik je toch gewoon minder teentjes als je het te scherp vindt?quote:Op maandag 22 november 2004 10:09 schreef Eightball het volgende:
Knoflook bedruipen met wat olie en in folie doen. In ca. 40 min. roosteren of tot zacht. Teentjes uitknijpen en de knoflook verder gewoon verwerken. Het roosteren haalt de scherpte eraf.
het is meer de basis... je kunt er zelf naar smaak nog de nodige dingetjes bij doen natuurlijk...quote:Op maandag 22 november 2004 18:54 schreef Gwendoline het volgende:
[..]
Gaat er verder niets in, behalve knoflook en suiker?? Geen peper/zout/mosterd ofzoiets/?
oei das een moeilijke martijn... ik maak het altijd op de gok en dan proef ik en voeg ik de dingen toe tot het oke is in mijn ogen...quote:Op maandag 22 november 2004 19:14 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Welke verhoudingen gebruik je dan?
Nou ja, ik heb het hierboven al een beetje proberen te beantwoorden. Er hoort normaal echt wel iets zuurs bij, dus azijn/citroen of beide! Verder peper en zout etc...quote:Op maandag 22 november 2004 18:35 schreef Gwendoline het volgende:
Ik doe de geplette knoflook samen met eierdooiers en mosterd bij elkaar. Dan druppeltje voor druppeltje (zucht) de olie erbij. Doordat je het steeds klopt gaat de olie een binding aan met de eiderdooiers, waardoor een soort mayo ontstaat. Het is een monnikkenwerk en smaakt ook nog eens te scherp.......................
Maar lost dat zuur die olie dan niet op?quote:Op woensdag 24 november 2004 13:58 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Nou ja, ik heb het hierboven al een beetje proberen te beantwoorden. Er hoort normaal echt wel iets zuurs bij, dus azijn/citroen of beide! Verder peper en zout etc...
Euh, de emulsie ontstaat door het eigeel.quote:Op zaterdag 27 november 2004 19:44 schreef krakkemieke het volgende:
Martijn: vet en water mengen niet goed. Door het zuur krijg je een emulsie.
heftig in de zin van erg sterk?quote:Op maandag 16 mei 2005 14:03 schreef BBQ-kip het volgende:
Even de TT goed ingevoerd
Als je nou op aioli, zonder "e" dus, zoekt, krijg je heel veel resultaten
En kijk uit met de knoflook, een geperst rauw teentje is behoorlijk heftig.
Verse knoflook kan scherp zijn. Maar voor aioli vind ik dat wel lekker.quote:
Sterk en scherp ja. eerst een beetje erdoor doen en later wat meer als het te weinig is, want teveel knoflook is zonde van je aioli (vind ik dan)quote:
Is wel erg lekker vooral bij een goed stuk vleesquote:Op maandag 16 mei 2005 15:30 schreef Prego het volgende:
in zuid franrijk eet ik dat ook vaak, lekker met wortel, komkommer, witvis en nog meer groente
doe ns n recept posten dan?[?quote:Op maandag 16 mei 2005 17:59 schreef ROG het volgende:
Met vers afgebakken stokbrood bij een koel drankje in de zomer als tussendoortje..
Ik bestel het enkel..quote:
bron: www.webculinair.nlquote:Aïoli (knoflookmayonaise)
Deze Provençaalse knoflookmayonaise kunt u zowel als dipsaus serveren als bij gerechten van de barbecue. Gebruik zoveel knoflook als u lekker vindt.
Ingrediënten:
* 3 tot 8 teentjes knoflook * 2 eierdooiers * 2 eetlepels wittewijnazijn of citroensap * zout en versgemalen peper * circa 1,5 dl olijfolie * ca. 1,5 dl zonnebloemolie
Bereiding:
Doe de gepelde en in stukken gesneden knoflook, de eierdooiers, de azijn of het citroensap en wat zout en peper in de foodprocessor en laat draaien tot het een glad mengsel is. Giet de beide soorten olie in een dun straaltje op het draaiende mes en laat draaien tot het een dikke mayonaise is. Breng de saus desgewenst verder op smaak met wat zout en peper en zonodig een extra scheutje azijn of citroensap. Roer er, als de saus te dik mocht zijn een paar lepels heet water door. Schep de saus in een glazen pot met schroefdeksel en bewaar in de koelkast. De aïoli is circa 2 weken houdbaar.
Tip:
Roer voor een snelle aïoli geperste knoflook door kant-en klaar gekochte mayonaise.
ben je al eens naar de garlic queen geweest?quote:Op dinsdag 17 mei 2005 15:52 schreef goddess-in-heaven het volgende:
altijd makkelijk: mayonaise, beetje citroen sap, olie en knoflook. en dat lekker mixen. en hoe meer knoflook, des te beter. maar ik eet dan ook dagelijks knoflook
nee....quote:Op dinsdag 17 mei 2005 17:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
ben je al eens naar de garlic queen geweest?![]()
oh leuk!quote:Op dinsdag 17 mei 2005 17:14 schreef MissyMirjaM het volgende:
leuk
maken ze alles met knoflook
zelfs knoflookijs
Ik ga even vragen of deze 2 gemerged kunnen wordenquote:
Hm, het topic was verdwenen uit m'n AT lijst. tvpquote:Op woensdag 18 mei 2005 00:11 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Ik ga even vragen of deze 2 gemerged kunnen wordenBedankt!
![]()
Gebeurd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |