Een avondje Garlic Queen te Amsterdam
Na een dagje in Amsterdam rond gelopen te hebben in de ijzige kou, was het eindelijk tijd om te gaan eten bij Garlic Queen. Had me de hele week er eigenlijk al op verheugd. Kijken of de verwachtingen ook waargemaakt konden worden.
één ding viel meteen op bij binnenkomst. Je moet aanbellen om echt binnen te komen. In eerst instantie kijk je daar een beetje raar van op, maar als je eenmaal in het restaurant zit, is dit eigenlijk wel een verademing aangezien niet iedereen zomaar naar binnen kan lopen om te vragen of er nog plek is (wat meestal niet het geval is, zo ook deze avond), reserveren is dus echt een vereiste op een zaterdagavond.
Nadat je een plekje heb uitgezocht kijk je je ogen uit naar het interieur. De muren zijn geschilderd in een soort koninklijk blauw met mooie details. Op één van de muren is een muurschildering van een dikke koningin waar je niet helemaal van weet of je nu in haar kruis aan het kijken bent of tegen haar bovenbenen. Erg grappig. Overal hangen borden en foto’s van de vrouwelijke leden van het koningshuis, maar zeker niet overdadig.
Je zit op comfortabele gouden stoelen. In de tijd dat ik gezeten heb, heb ik geen moment last gehad van een houten kont, terwijl ik daar normaal erg snel last van hebt. Mogelijk werd dit mede veroorzaakt door het genot dat ik eindelijk kon zitten na een drukke dag Amsterdam.
Als starter kregen we een stuk mooi brood met een tomaten, ui en knoflook salsa salade. De ui en de knoflook maakten het erg scherp van smaak, maar ook mijn vriendin die niet tegen pittig eten kan vond het erg goed te eten.
Voorgerecht
Als voorgerecht hadden we bijna allemaal wat anders. Wat het leuk maakt om alle gerechten een beetje te vergelijken.
Ik had gekozen voor de 3 gamba’s met Spaanse peper, knoflook (natuurlijk) en olijfolie. De combinatie van de ingrediënten was echt een perfecte combinatie, samen maakte het een pittige, maar ook zoete combinatie. Het bakje water met citroen zorgde er voor dat je gewoon met je handen kon pellen, maar met mes en vork lukte het ook wel.
Een ander voorgerecht was de Portobello. Een groot soort champgnon met knoflookchips. Het zag er erg lekker uit, maar heb het niet geproefd. Fred (degene die het gegeten had) was er zeer over te spreken.
Miriam (mijn vriendin) had zich verleid tot de Tomaten knoflooksoep. Eerst kwam er een lege schaal (een kom kon je het niet noemen) met in het midden een stuk mozzarella en kruiden. Daarover heen komt uit een klein pannetje de soep, deze werd echt heet opgediend. Vaak is dat wel anders. Bij elkaar echt een mooie hoeveelheid soep.
Als je houd van een mooie salade dan is de Ceasar Salade echt de keus voor jou. Gertjan kreeg me toch een bak salade op tafel die niet had misstaan als een salade die tijdens het hoofdgerecht gedeeld had moeten worden met z’n vieren. Goed gevuld met croutons, mooie salade al met al een erg mooi voorgerecht. Bij nader inzien was deze door de luchtigheid van de sla toch niet zoveel zoals het leek, maar wederom een erg mooie hoeveelheid.
Tijd voor het hoofdgerecht.
Dit is toch meestal wel het gerecht waar het allemaal om draait. Zoveel lekkere keuzes, maar toch had ik mijn keuze snel al gemaakt (eigenlijk al voordat we bij Garlic Queen waren)
De Runderstoofpot van scharrelvlees en 60 tenen knoflook werd door mij een Gertjan gekozen. Het werd warme brie voor Miriam en de Tournedos was voor Fred. Wederom lekker gevarieerd.
De runderstoofpot is eerlijk gezegd niet wat je er van verwacht. Op tafel komt een Bord met daarop twee bolletjes aardappelpuree, een soufflé-bakje (qua grootte) met daarin een erg lekkere rodekool en een mini-stoofpotje gevuld met een aantal mooie stukken rundvlees, jus/saus en knoflookstukjes. In eerste instantie denk je: is dit alles, maar ga je eenmaal eten dan merk je dat het toch wel veel is. Je moet alleen niet verwachten dat je ook echt 60 tenen knoflook krijgt. Eigenlijk krijg je zulke mooie porties dat je absoluut niet stampend vol zit, maar wel een bevredigend gevoel overhoud. Het is gewoon geen vreettent, maar een plek waar je echt kan genieten van je eten.
De aardappelpuree was een gewone puree, geen zichtbare kruiden of smaak van knoflook, maar zo puur van smaak en zacht. Echt super goed. De stoofpot had wederom geen overdadige knoflooksmaak. De knoflookchips die in de stoofpot zitten zijn ook allang niet scherp meer, maar hebben een echte zoete smaak.
De warme brie was een echt verassing. Op een bord kwam een schaaltje met een tomatensaus en daaromheen een aantal bolletjes in de grootte van slagroomsoesjes. Bovenop leek een soort kaas te zitten, maar dit bleken gebakken knoflookstukjes te zijn. Bij het opensnijden kwam de gesmolten brie eruit gestroomd. Hier was de knoflook goed te proeven. Ernaast geserveerd was een bakje met salade. Wederom in dezelfde kwaliteit als de ceasar salade.
De tournedos was zoals deze moest zijn: mals. De hele knoflook uit de oven ernaast had ook de traditionele smaak. Lekker zoet.
Nagerecht:
Geen van ons heeft gekozen voor het knoflookijs, maar allemaal kozen we voor gerechten die niet rechtstreeks op de kaart stonden.
Speculaasijs geserveerd op een groot bord in een krokant deegbakje met aardbeien saus op het bord. De 3 mooie bollen ijs bevatte echt speculaas. Zeer goed ijs, wat niet zomaar uit het diepvriesvak kwam van de Albert Heijn.
Crème Brulee. Als dat word genoemd dan gaat het water in mijn mond al lopen. Dat vind ik toch zo lekker. Van te voren even gevraagd of het een hoog bakje was of een plat bakje waarop dus veel gebrand suiker zit. Gelukkig het laatste.
Meer dat de smaak overeen komt met een goede traditionele Crème Brulee kan ik er eigenlijk niet over zeggen. Een goede dikke laag gebrand suiker maakt het af. Daar kan je me hele bakken van geven.
Prijzen:
Echt goedkoop is de Garlic Queen niet. Om een indruk te geven van de prijzen zal ik even mijn bonnetje laten zien:
Glas Witte wijn 4 maal 3,50 = 14,00
Glas Rode wijn 2 maal 3,50 = 7,00
Diverse Fris 3 maal 2,25 = 6,75
Gamba’s = 10,50
Portobello = 10,50
Tomatensoep = 8,50
Ceasar Salade = 9,50
Runderstoof 2 maal 19,50 = 39,00
Warme Brie = 15,50
Tournedos – 21,50
Ijs van de dag 2 maal 6,50 = 13,00
Desert van de dag 2 maal 7,50 = 15,00
Totaal: ¤170,75
Conclusie
De ambience en bediening is erg leuk. De hoeveelheid nichterigheid valt erg mee. Natuurlijk wel een beetje afhankelijk van de bezoekers. Het is echt een plekje waar je lekker rustig kan eten maar wel gezellig kan kletsen. Het is niet zo dat je stil moet genieten van het eten.
Op andere recensie sites had ik gelezen dat er nogal foute muziek gedraaid zou worden, maar het was gewoon een rustige achtergrond muziek waar ik wederom geen nichterigheid kon ontdekken.
De prijs is stevig, maar voor de kwaliteit die je krijgt wel gerechtvaardig. Wij hielden er geen slecht gevoel aan over bij het betalen.
De hoeveelheid smaak van knoflook viel heel erg mee. Houd je niet van de smaak en geur van knoflook dan zou je het nog kunnen proberen. In de gemiddelde knoflooksaus is de smaak nadrukkelijker aanwezig. De button die je meekrijgt op het einde is wel grappig. De pepermunt lijk je niet echt nodig te hebben, maar later kom je erachter dat je misschien meer knoflook op hebt dan je eigenlijk dacht.
Later op de avond zaten we met zijn vieren thuis op de bank nog wat na te praten en na een aantal glazen mousserende witte wijn kwamen de eerste boertjes omhoog waar me toch een putlucht mee kwam. Echt een diepe knoflooklucht die je beter niet in een druk gezelschap zou willen loslaten. Plan je avond dus niet naar een kroeg of discotheek na je etentje!
Al met al een super leuke avond met heerlijk eten. Echt het herhalen waard!
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!