abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23485985
Goedemorgen,
Al meerdere keren heb ik geprobeerd die overheerlijke alioli te maken, maar het mislukt elke keer. Ik doe het volgens een recept uit een tapasboek. Knoflookteentjes fijnpletten in een vijzel, mosterd erbij en 2 eidooiers en dan druppeltje voor druppeltje de olijf-olie erbij kloppen (halve liter in totaal).
Ik houd er een lamme arm aan over, maar de saus zelf smaakt te scherp en de olie-achtig. Uiteraard kun je hem ook maken van kant-en-klare mayo, maar ik vind het juist leuk om hem helemaal zelf te maken. Heb je misschien tips???!!! Alvast bedankt!
pi_23486019
Maak je eerst de mayo, en dan de ingredienten die je er eigenlijk nog aan toe moet voegen, later?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_23486049
Knoflook bedruipen met wat olie en in folie doen. In ca. 40 min. roosteren of tot zacht. Teentjes uitknijpen en de knoflook verder gewoon verwerken. Het roosteren haalt de scherpte eraf.
  maandag 22 november 2004 @ 10:10:30 #4
105625 __ZzaZzou__
**doe een wens**
pi_23486067
wat ik altijd doe is gewoon mayo... het liefst de zaanse of de mayo van de snackbar...
daar doe ik geperste knoflook bij uit een potje... bv te koop bij de xenos... maar ook in de meeste supermarkten wel... dan rest nog naar smaak wat suiker... poedersuiker mengt wat makkelijker en tot slot een klein beetje water wat natuurlijk ook door wat olie oid vervangen kan worden...
simpel maar lekker...
Jij maand die zoveel vreugde brengt in menig mensenhart
Bezorgt anderen juist extra frustraties, pijnlijk gemis en smart
Geluk, verdriet, een lach, een traan, gaan samen zij aan zij
Ach December, December, ook jij gaat weer voorbij...
pi_23486072
quote:
Op maandag 22 november 2004 10:05 schreef Gwendoline het volgende:
Goedemorgen,
Al meerdere keren heb ik geprobeerd die overheerlijke alioli te maken, maar het mislukt elke keer. Ik doe het volgens een recept uit een tapasboek. Knoflookteentjes fijnpletten in een vijzel, mosterd erbij en 2 eidooiers en dan druppeltje voor druppeltje de olijf-olie erbij kloppen (halve liter in totaal).
Ik houd er een lamme arm aan over, maar de saus zelf smaakt te scherp en de olie-achtig. Uiteraard kun je hem ook maken van kant-en-klare mayo, maar ik vind het juist leuk om hem helemaal zelf te maken. Heb je misschien tips???!!! Alvast bedankt!
welkom trouwens..
too much is not enough....
pi_23497177
Ik doe de geplette knoflook samen met eierdooiers en mosterd bij elkaar. Dan druppeltje voor druppeltje (zucht) de olie erbij. Doordat je het steeds klopt gaat de olie een binding aan met de eiderdooiers, waardoor een soort mayo ontstaat. Het is een monnikkenwerk en smaakt ook nog eens te scherp.......................
pi_23497547
quote:
Op maandag 22 november 2004 10:09 schreef Eightball het volgende:
Knoflook bedruipen met wat olie en in folie doen. In ca. 40 min. roosteren of tot zacht. Teentjes uitknijpen en de knoflook verder gewoon verwerken. Het roosteren haalt de scherpte eraf.
Bedankt voor de tip! Ik ga het een keer proberen. Bedoel je trouwens gewone aluminiumfolie??
pi_23497575
quote:
Op maandag 22 november 2004 10:10 schreef __ZzaZzou__ het volgende:
wat ik altijd doe is gewoon mayo... het liefst de zaanse of de mayo van de snackbar...
daar doe ik geperste knoflook bij uit een potje... bv te koop bij de xenos... maar ook in de meeste supermarkten wel... dan rest nog naar smaak wat suiker... poedersuiker mengt wat makkelijker en tot slot een klein beetje water wat natuurlijk ook door wat olie oid vervangen kan worden...
simpel maar lekker...
Gaat er verder niets in, behalve knoflook en suiker?? Geen peper/zout/mosterd ofzoiets/?
pi_23497712
quote:
Op maandag 22 november 2004 18:52 schreef Gwendoline het volgende:
Bedoel je trouwens gewone aluminiumfolie??
Ja.
Ik bedoelde ook een hele bol waar je de top afsnijdt. Dan bedruip je met olijfolie.
De inhoud van de teentjes wordt zacht en die kan je uitknijpen. Voor gebruik af laten koelen.
  maandag 22 november 2004 @ 19:14:57 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_23498102
quote:
Op maandag 22 november 2004 10:10 schreef __ZzaZzou__ het volgende:
simpel maar lekker...
Welke verhoudingen gebruik je dan?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 22 november 2004 @ 23:44:09 #11
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_23505919
tip voor de mensen die de olijfolie te overheersend vinden gewoon zonnebloem olie gebruiken... en wat betreft lamme hand, ik gebruik een staaf mixer en doe het als volgt..

Ei erin, zout erbij, beetje mosterd en dan flink wat knoflook en dan zonnebloem olie erbij alles in 1x en dan zet je die staafmixer op de bodem, dan zet je hem pas aan maar beweegt hem niet op en neer (zodat er nog geen lucht bij komt) bij mij wordt ie dan meteen dik vervolgens dan beweeg je de staafmixer zonder dat er lucht bij komt, en als ie de saus dik is dan gaan je ff flink mixen en dan is ie klaar

khoop dat et duidelijk is
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  maandag 22 november 2004 @ 23:47:21 #12
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_23506006
quote:
Op maandag 22 november 2004 10:09 schreef Eightball het volgende:
?? dan gebruik je toch gewoon minder teentjes als je het te scherp vindt?
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
pi_23531614
Heet het niet aioli?
pi_23531645
Klopt bloodymary
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23531677
Ik maak het gewoon met mayonaise, geperste knoflook, peper en zout en wat citroensap. Smaakt goed genoeg en is een stuk sneller klaar Als ik bij mijn ouders in Spanje ben importeer ik ook altijd 2 of 3 bakjes alioli.. heerlijk
pi_23531688
Gwendoline, je hoeft er geen mosterd bij te doen en probeer anders wat mildere azijn.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23531721
Of neem je gewone mayonaise en doe er wat zure room of volle yoghurt bij. Maak dan op smaak met knoflook, neem minder knoflook als het een dag staat.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 24 november 2004 @ 10:20:06 #18
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_23536012
Ik maak een knoflooksaus altijd als volgt:

4 EL magere kwark
1 EL mayonaise (Zaanse natuurlijk, als goeie chauvinist )
1 1/2 TL gehakte knoflook (Xenos), of 2 tenen knoflook geperst
1 1/2 TL provincaanse kruiden
1 TL ketchup
1 TL olijfolie voor de smaak

mengen en dit blijft zo'n week of 2 goed in afgesloten (mayonaise) pot in de koelkast.
De smaak wordt pas echt bereikt na een dagje of wat staan.

Eet smakelijk.

Ook welkom bij Fok! Gwendolien
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
  woensdag 24 november 2004 @ 13:13:15 #19
105625 __ZzaZzou__
**doe een wens**
pi_23539429
quote:
Op maandag 22 november 2004 18:54 schreef Gwendoline het volgende:

[..]

Gaat er verder niets in, behalve knoflook en suiker?? Geen peper/zout/mosterd ofzoiets/?
het is meer de basis... je kunt er zelf naar smaak nog de nodige dingetjes bij doen natuurlijk...
maar smaak is heel persoonlijk natuurlijk en niet iedereen vindt hetzelfde lekker...
zout en peper gebruik ik eigenlijk nooit... wel vervang ik de suiker wel es door honing... of schuitje citroen erbij... een ander zou er misschien een gesnipperd uitje bij doen...
ga wat experimenteren zou ik zeggen... dan ontdek je vanzelf wat jij het lekkerst vindt

succes!
  woensdag 24 november 2004 @ 13:18:15 #20
105625 __ZzaZzou__
**doe een wens**
pi_23539538
quote:
Op maandag 22 november 2004 19:14 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Welke verhoudingen gebruik je dan?
oei das een moeilijke martijn... ik maak het altijd op de gok en dan proef ik en voeg ik de dingen toe tot het oke is in mijn ogen...
ik zal es nadenken hoe de verhoudingen ongeveer zijn... en bedenk daarbij wel dat ik een echte knoflookfreak ben... ben in staat een teentje knoflook op te eten hihi... leuk voor de omgeving

5 el mayo
3 theelepels geperste knoflook
klein schuitje water/olie om wat te verdunnen
1 el poedersuiker
dan mengen en proeven en toevoegen tot jij het lekker vindt
pi_23540354
Een wat 'originelere' aïoli zonder mayo...

2 middelgrote kruimige aardappels
15 tenen knoflook
2 eetlepels Dijon-mosterd
2 eetlepels witte-wijnazijn
2 eidooiers
1/2 liter extra vergine olijfolie
beetje citroensap
peper en zout

Kook de aardappels met 13 tenen knoflook, giet het af en laat ze droog stomen. Doe ze in de keukenmachine met de mosterd, azijn, eidooiers en de andere twee tenen knoflook. Voeg langzaam de olijfolie toe tot er een mooie gladde emulsie ontstaat. Breng hem vervolgens op smaak met citroensap, peper en zout....

Ik zie dat TS zonder azijn en citroen doet? Dan blijft het inderdaad wel erg olieachtig. Een andere manier om hem wat minder vet te krijgen (gezien op Sicilie) is klein beetje yoghurt of zelfs melk erdoorheen kloppen... Ik doe niet altijd de aardappels erbij, zonder kan ook, het blijft een beetje smaakgevoelig...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_23540398
quote:
Op maandag 22 november 2004 18:35 schreef Gwendoline het volgende:
Ik doe de geplette knoflook samen met eierdooiers en mosterd bij elkaar. Dan druppeltje voor druppeltje (zucht) de olie erbij. Doordat je het steeds klopt gaat de olie een binding aan met de eiderdooiers, waardoor een soort mayo ontstaat. Het is een monnikkenwerk en smaakt ook nog eens te scherp.......................
Nou ja, ik heb het hierboven al een beetje proberen te beantwoorden. Er hoort normaal echt wel iets zuurs bij, dus azijn/citroen of beide! Verder peper en zout etc...
  woensdag 24 november 2004 @ 14:22:28 #23
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_23540940
Ailoli = knoflookmayonaise
Knoflooksaus = ... ja, knoflooksaus

Is dus NIET hetzelfde

Ailoli maken lijkt dus sterk op het maken van mayo;

Nodig: Knoflook, 2 eieren, (zee)zout, olijfolie, beetje water (1 of twee eetlepels)

- neem flink wat tenen knoflook (naar smaak)
- Doe de knoflook samen met wat (grof) zout in een vijzel en maak er een gladde pulp van
- Roer hierdoor twee eierdooiers tot er een mooi papje ontstaat
- druppel langzaam de olie erdoor terwijl je blijft roeren (kleine garde bij voorkeur), net zo lang tot er een dikkige brij ontstaat
- Doe als het een beetje dikkig is wat water erbij om het weer wat dunnner te maken

Dan moet het klaar zijn en zo...

Oh, ja, wel even nog in de koelkast zetten.

[ Bericht 39% gewijzigd door Rio op 24-11-2004 15:54:12 ]
Ik heb al een boek.
  zaterdag 27 november 2004 @ 10:41:15 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_23603521
quote:
Op woensdag 24 november 2004 13:58 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nou ja, ik heb het hierboven al een beetje proberen te beantwoorden. Er hoort normaal echt wel iets zuurs bij, dus azijn/citroen of beide! Verder peper en zout etc...
Maar lost dat zuur die olie dan niet op?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_23604340
Nee, in normale mayo gooien meeste mensen ook azijn en citroen... trouwens, mosterd is ook zuur...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')