idd.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 13:29 schreef DrukVout het volgende:
mrkanarie had 2 bosjes valisneria voor 12,-
bij aquarium planten betaal je 3,- en dan 5,50 kom je op 8,50 uit dus nog steeds 3,5 goedkoper.
ligt eraan hoe groot de pomp is, maar het maakt niet veel uit.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 23:37 schreef Rakker71 het volgende:
Maar na twee weken dan moet ik ook het koolstoffilter uit de filterpomp verwijderen, is het dan niet zo dat de samenstelling van het water daardoor ook weer veranderd?
ik zou die sponzen eruit halen en er keramische buisjes in doen (nu kan het makkelijk, als je straks een bevolkt aquarium hebt wordt dat lastiger). werkt echt super, vrijwel onderhoudsvrij. een paar keer per jaar spoel ik de buisjes (die in een filterzak zitten) voorzichtig uit in aquariumwater om de doorstroming te bevorderen, en dat is alles. Sponzen slibben veel sneller dicht, en zijn op de lange termijn duurder in gebruik doordat ze regelmatig vervangen moeten worden (al deed ik dat vroeger ook nooit, ook gewoon uitspoelen in aquawater). En een koolstoffilter zou ik iedereen afraden. Dat bindt allerlei elementen die goed zijn voor je plantengroei. Bovendien weet je nooit wanneer ze verzadigt raken, en dat kunnen ze weer giftige stoffen af gaan geven. Ik gebruik ze alleen voor het verwijderen van medicijnresten na een kuur, al probeer ik uiteraard het gebruik van medicijnen te vermijden.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 08:18 schreef Rakker71 het volgende:
Het filter is een Eheim (Classic 2213) buitenfilter en geschikt voor 150 - 250 ltr. (440 l/h).
Er zitten 5 blauwe grovere sponsen in, daarboven 1 wit zachte spons (watten achtig) en daarboven zit het zwarte koolstoffilter. In de gebruiksaanwijzing staat dat deze na 2 weken verwijderd moet worden. Maar daardoor veranderd de watersamenstelling toch?
Verder ben ik nog zeer benieuwd naar reacties op mijn vorige vragen.
Groetjuzzz van Rakker71
true truequote:Op vrijdag 19 augustus 2005 12:12 schreef Byte_Me het volgende:
bij appelslakken wel uitkijken dat je de goede variant krijgt. die gele zijn super, die eten geen planten. maar ik had een keer zo'n gestreepte met bruin en geel, en die had in enkele dagen mijn bak bijna kaal gegeten.
mag ik hier uit opmaken dat ik de P. bridgesii moet kopen aangezien ik nog wel een redelijk dichtbeplantte bak heb?quote:Appelslakken kunnen in een standaard aquarium gehouden worden, maar de vraatzucht die Pomacea canaliculata en Marisa cornuarietis aan de dag leggen ten opzichte van waterplanten, maakt dat deze slakken niet bij iedere hobbyist welkom zijn.
Pomacea bridgesii daarentegen zal de planten vrijwel zeker met rust laten en als deze slak niet bijgevoederd wordt kan ze zelfs van honger sterven ten midden van het groen. Jammer genoeg is het verschil in voedingsgewoonten niet altijd bekend en worden alle appelslakken over één kam geschoren en als schadelijk voor de vegetatie beschouwd.
Niet alleen vanwege de verlichting. probeer onderin de ruiten maar eens schoon te houden. en doordat je weinig breedte hebt krijgt het water een hoge stroomsnelheid naar boven of naar beneden de vissen moeten continu tegen de stroming in werken , en de vissen hebben het liefst ruimte (horizontaal bedoel ik). Wat beteft een luchtpomp als deze meer als 50 cm waterdruk te verwerken heeft gaan de membramen snel stuk. Toch hoop ik dat het je lukt sterktequote:Op dinsdag 16 augustus 2005 19:55 schreef Rakker71 het volgende:
@madguy, bedankt voor je reactie.
Ik heb veel rondgesnuffeld op internet, maar helaas beschik ik niet over een standaard aquarium. Die van ons is namelijk 2 meter hoog, waarvan 1,7 meter gevuld met water. De doorsnee is 38 cm.
Het probleem is dat men in de winkels verteld dat dit gedoemd is om te mislukken vanwege de verlichting die de bodem van de bak nooit zal bereiken. Iik twijfel eraan of dit daadwerkelijk waar is of dat men enkel mij een nieuwe bak probeert te slijten.
Daarom stel ik mijn vraag hier eens aan de experts van dit forum. Tevens denk ik een beetje aan onderwaterverlichting om het lichtverlies door de lengte van de bak te compenseren.
Gaarne jullie reactie a.u.b.
Groetjuzzz van Rakker71
Ik denk `t niet eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:37 schreef Rakker71 het volgende:
Het is waarschijnlijk de appelslak (deze lijkt er het meest op maar ze zijn nog klein). Nu ik weet dat het geen kwaad kan hoef ik me in ieder geval geen zorgen meer te maken.
Een andere vraag: ik wil eigenlijk van het "lawaai" (gebrom) van het luchtpompje af. Nu zat ik te denken of ik deze in de kruipruimte kan hangen/zetten. Of stop ik daarmee de " verkeerde" lucht het aquarium in (die aangezogen wordt uit de kruipruimte), of is er een simpelere oplossing voor?
Groetjuzzz van Rakker
dan voer je teveel. ik denk dat je de poelslak bedoelt, de puntslap lijkt in de verste verte niet op een appelslak. de puntslak is heel puntig en de appelslak is rond: http://home2.pi.be/axeldonk/slakken.htmquote:Op zaterdag 3 september 2005 17:35 schreef Chav het volgende:
[..]
Ik denk `t niet eerlijk gezegd.
Ik dacht eerst ook dat ik een mini-appelslakje had lopen, bleek het dus gewoon een ordinaire puntslak te zijn ! Ze lijken klein namelijk nog al op elkaar !
Nu heb ik ongeveer 3 miljoen puntslakken...![]()
Hehe nee hoor, dan zou ik meteen een enorme bak moeten aanschaffen, heb nu 80cm.quote:Op zondag 4 september 2005 09:54 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
wil je er nog een paar? ik heb er 5 in de aanbieding.
ik ookquote:Op maandag 5 september 2005 21:48 schreef inkie1010 het volgende:
Oooh ik heb ook een paar jaar terug om de haverklap kersenbuikjes gehad! Vind het wel hele leuke vissen!
die zijn erger, omdat ze hun kroost zo verdedigen vreet niemand ze opquote:Op dinsdag 6 september 2005 10:50 schreef Prowl het volgende:
Ze zeggen altijd wat van guppy's, dan kennen ze kersebuikjes nog niet![]()
nee, dat lijtk me een slechte combi. ramirezi's zijn gevoelig en kempvissen staan niet bekend om hun zachtzinnigheid. sowieso kun je beter vissen uit dezelfde streek nemen ivm waterwaarden. maar heeft je vriend alleen nog maar een koppel antennebaarsjes? dan zou ik om te beginnenwat algeneters erin zetten: otocinclus en ancistrus. een groepje corydoras, leuke bodemvissen. en een schooltje van iets wat ie leuk vindquote:Op woensdag 7 september 2005 01:44 schreef whispers het volgende:
Een vriend van me heeft een tropisch aquarium en vraagt zich af welke soorten vissen hij bij een koppel antennebaarsjes (apistogramma ramirezi) kan zetten. Zelf dacht hij aan onder meer een koppel labyrinthvissen (beta splendens). Is dat mogelijk?
Het aquarium meet 100-40-60.
Bedankt voor de infoquote:Op woensdag 7 september 2005 18:21 schreef Byte_Me het volgende:
nee, dat lijtk me een slechte combi. ramirezi's zijn gevoelig en kempvissen staan niet bekend om hun zachtzinnigheid. sowieso kun je beter vissen uit dezelfde streek nemen ivm waterwaarden. maar heeft je vriend alleen nog maar een koppel antennebaarsjes? dan zou ik om te beginnenwat algeneters erin zetten: otocinclus en ancistrus. een groepje corydoras, leuke bodemvissen. en een schooltje van iets wat ie leuk vind
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |