abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29688052
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 13:29 schreef DrukVout het volgende:
mrkanarie had 2 bosjes valisneria voor 12,-
bij aquarium planten betaal je 3,- en dan 5,50 kom je op 8,50 uit dus nog steeds 3,5 goedkoper.
idd. volgende keer maar daar gaan kopen. Dank.
pi_29690232
Dat scheelt dan inderdaad wat!
pi_29690708
Meeste planten zijn daar 1,50
Meeste anubius planten zijn 1,75 op 2 na die zijn iets van 3,nog wat
De crypto's zijn ook allemaal 1,50

Ik bestel daar nu altijd mijn planten en dan koop ik er meteen meerdere en hoef ik niet te lang te wachten totdat ik allemaal nieuw grut heb. Mijn aqua staat meteen vol
pi_29691334
Hoe groot zijn die anubius-planten eigenlijk als je ze krijgt?
pi_29693157
Dat weet ik helaas niet. Je zou ze eventueel kunnen mailen, ze zijn erg behulpzaam. Ik zocht laatst een lijst met planten die in Z-Amerika voorkwamen omdat ik mijn aqua daarmee wil inrichten. En ik kreeg netjes een lijst.
pi_29694902
Dat is zeker netjes. Ik zal het eens doen. Mijn anubius var. nana is het helaas een beetje aan het begeven omdat ik per ongeluk de wortelstok bedolven heb. Kan die niet zo goed tegen.

Misschien is die nog te redden, maar ik wilde even kijken waar ik anders (goedkoop) een nieuwe kon charteren. En als ze redelijk klein zijn kan ik er natuurlijk twee nemen. Ze groeien niet zo snel en zijn makkelijk te snoeien.
pi_29696524
die nana kost dan net weer 3,25 netzoals de barteri. De rest van de anubius zijn gewoon 1,75
pi_29696675
Dan kan ik net zo goed in de winkel kijken dus. Eerst maar kijken of die van mij het redt.
pi_29697907
@madguy, bedankt voor je reactie.

Ik heb veel rondgesnuffeld op internet, maar helaas beschik ik niet over een standaard aquarium. Die van ons is namelijk 2 meter hoog, waarvan 1,7 meter gevuld met water. De doorsnee is 38 cm.
Het probleem is dat men in de winkels verteld dat dit gedoemd is om te mislukken vanwege de verlichting die de bodem van de bak nooit zal bereiken. Iik twijfel eraan of dit daadwerkelijk waar is of dat men enkel mij een nieuwe bak probeert te slijten.
Daarom stel ik mijn vraag hier eens aan de experts van dit forum. Tevens denk ik een beetje aan onderwaterverlichting om het lichtverlies door de lengte van de bak te compenseren.

Gaarne jullie reactie a.u.b.

Groetjuzzz van Rakker71
pi_29700989
je hebt een bak van 2 meter hoog?? Nee het licht komt niet zo diep.... Rare maat hoor, nog nooit van gehoord, wel voor terrariums maar dit niet.
pi_29701322
Inderdaad rare maat, Rakker71... Onderwaterverlichting zal ook moeilijk gaan, denk ik. Hoe wilde je dat gaan doen dan?
pi_29704226
Tja, raar maar waar, het is best mooi om te zien en ook nog eens ruimtebesparend. Alleen niet echt praktisch met inrichten enz. Jammer genoeg kan ik geen foto als bijlage laten zien.

De onderwaterverlichting (zoals ook in vijvers gebruikt wordt) zou ik dan langs de zijwand met zuignapjes vast zetten (halverwege) met de verlichtingsbron naar beneden gericht.

Hoe schadelijk is het voor planten en vissen als dit niet functioneert met te weinig verlichting?

Wat mij wel opvalt is dat 's avonds als alleen de verlichting van het aquarium aan is, de planten
het licht goed reflecteren. Maar wat is de definitie van voldoende verlichting?
Ik kan me ook voorstellen dat door de achthoekige vorm de lichtopbrengst gereflecteerd wordt.

Alle tips zijn welkom op dit gebied.

Verder nog een vraag; ik het het aquarium zaterdag j.l. gevuld en ben bezig met dagelijks een kleine hoeveelheid bacterien toe te dienen. Na hoeveel dagen is het water klaar voor de vissen (met behulp van bacterien)? De een zegt twee weken en de ander zegt twee dagen?

Groetjuzzz van Rakker71
pi_29704663
ik zou 2 weken doen, Dan heb je meer een evenwicht in je water als 2 dagen. En neem water mee naar je aquariumzaak om te testen of het wel kan.
pi_29705259
Maar na twee weken dan moet ik ook het koolstoffilter uit de filterpomp verwijderen, is het dan niet zo dat de samenstelling van het water daardoor ook weer veranderd?
pi_29707349
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 23:37 schreef Rakker71 het volgende:
Maar na twee weken dan moet ik ook het koolstoffilter uit de filterpomp verwijderen, is het dan niet zo dat de samenstelling van het water daardoor ook weer veranderd?
ligt eraan hoe groot de pomp is, maar het maakt niet veel uit.
pi_29710943
Het filter is een Eheim (Classic 2213) buitenfilter en geschikt voor 150 - 250 ltr. (440 l/h).
Er zitten 5 blauwe grovere sponsen in, daarboven 1 wit zachte spons (watten achtig) en daarboven zit het zwarte koolstoffilter. In de gebruiksaanwijzing staat dat deze na 2 weken verwijderd moet worden. Maar daardoor veranderd de watersamenstelling toch?

Verder ben ik nog zeer benieuwd naar reacties op mijn vorige vragen.

Groetjuzzz van Rakker71
pi_29715089
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 08:18 schreef Rakker71 het volgende:
Het filter is een Eheim (Classic 2213) buitenfilter en geschikt voor 150 - 250 ltr. (440 l/h).
Er zitten 5 blauwe grovere sponsen in, daarboven 1 wit zachte spons (watten achtig) en daarboven zit het zwarte koolstoffilter. In de gebruiksaanwijzing staat dat deze na 2 weken verwijderd moet worden. Maar daardoor veranderd de watersamenstelling toch?

Verder ben ik nog zeer benieuwd naar reacties op mijn vorige vragen.

Groetjuzzz van Rakker71
ik zou die sponzen eruit halen en er keramische buisjes in doen (nu kan het makkelijk, als je straks een bevolkt aquarium hebt wordt dat lastiger). werkt echt super, vrijwel onderhoudsvrij. een paar keer per jaar spoel ik de buisjes (die in een filterzak zitten) voorzichtig uit in aquariumwater om de doorstroming te bevorderen, en dat is alles. Sponzen slibben veel sneller dicht, en zijn op de lange termijn duurder in gebruik doordat ze regelmatig vervangen moeten worden (al deed ik dat vroeger ook nooit, ook gewoon uitspoelen in aquawater). En een koolstoffilter zou ik iedereen afraden. Dat bindt allerlei elementen die goed zijn voor je plantengroei. Bovendien weet je nooit wanneer ze verzadigt raken, en dat kunnen ze weer giftige stoffen af gaan geven. Ik gebruik ze alleen voor het verwijderen van medicijnresten na een kuur, al probeer ik uiteraard het gebruik van medicijnen te vermijden.

Ik heb trouwens zelf een nest jonge visjes: apistogramma cacatuoides, een dwercichlide. erg leuk om die beestjes te zien opgroeien, ze zijn nu tegen de 2 cm. Ik heb er 13, dus als ze volgroeid zijn maar eens kijken wat ik ermee ga doen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Byte_Me op 17-08-2005 12:10:37 ]
pi_29764949
Woei! 2 stelletjes apisto aggasizi rijker
pi_29768503
Alweer een vraagje: ik heb twee kleine diertjes in het pas gevulde aquarium zitten, ze kruipen tegen de ramen en op de bladeren van de planten. Het lijken wel kleine slakjes. Waarschijnlijk hebben deze al in de planten gezeten toen ik die in de winkel kocht. Ik ben pas bezig de boel op aan het starten.

Mijn vraag is nu: kan dit kwaad? Moet ik ze eruit halen? Waar kan ik opzoeken wat voor een beesten het precies zijn?

Wie kent er een aquariumclub in Midden Limburg?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

@idiotforaliving & Byte_Me,
Gefeliciteerd met jullie jonkies!!

Groetjuzzz van Rakker71
pi_29768975
Zijn het beetje puntige slakjes? Of zijn het wat schijfachtige slakjes? Beide slakjes zijn wel goed voor je aquarium, ze eten dode planten op en woelen je grond door elkaar heen zodat er weer zuurstof in komt en ze eten er de rottende plantenresten op.
pi_29773817
DrukVout, tnx voor je reactie.
Ze groeien als kool. Vanmorgen zat er eentje op ooghoogte en daar aan was te zien dat t een slakje betreft. Hij heeft voelsprieten en een "huisje" op zijn rug. Maar hij kruipt nu bovenin.
Wil dat ook wat zeggen over de leefbaarheid van ons aquarium? Is de kans op gezonde vissen nu ook groter?
Of is het toch een parasiet? Want hij kruipt in ieder geval niet door de bodem???

Groetjuzzzzz van Rakker
pi_29773864
Ze kunnen overal kruipen. Ik weet niet of het wat zegt over de leefbaarheid van je aquarium. Weet wel dat het goed voor je aquarium is. En als je ze echt vervelend of lelijk vind kan je heel drastisch ze allemaal met de hand weghalen of je zet er een clownbotia in. Die eten slakjes. Een kogelvisje raad ik niet aan, want als je slakjes op zijn dan gaat hij met je vissen beginnen.
Maareuh tja slakjes zijn gewoon goed voor je aquarium.
pi_29776365
ik denk dat het een poelslak is, en die wil je liever niet in je aquarium, omdat deze slakjes zeer snel een plaag kunnen vormen.
pi_29776520
http://home2.pi.be/axeldonk/slakken.htm
Lees die pagina maar. Daar staan de meeste soorten slakken op. Als je slakjes smaller zijn als de poelslak van Byte_me dan zijn het gewoon puntslakjes.
pi_29777186
zijn die appelslakken trouwens nog duur?
pi_29777675
Nee hoor valt wel mee. Denk dat je een 2,50-3,00 kwijt bent. Maar ik zou eens op marktplaats of www.aquaforum.nl kijken. Ze planten namelijk nogal in veelvoud voor dus er zijn vaak mensen die ervan af willen.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/2/2811.html
http://www.marktplaats.nl(...)6distance%3D%26gp%3D
pi_29777976
bij appelslakken wel uitkijken dat je de goede variant krijgt. die gele zijn super, die eten geen planten. maar ik had een keer zo'n gestreepte met bruin en geel, en die had in enkele dagen mijn bak bijna kaal gegeten.
pi_29778045
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 12:12 schreef Byte_Me het volgende:
bij appelslakken wel uitkijken dat je de goede variant krijgt. die gele zijn super, die eten geen planten. maar ik had een keer zo'n gestreepte met bruin en geel, en die had in enkele dagen mijn bak bijna kaal gegeten.
true true
Gelukkig worden bijna altijd de gele aangeboden.
pi_29778182
Toen ik klein was ging ik volgens mij wel eens met m'n ouders naar een hele grote aquariumspeciaalzaak in hoog kathrijnen, alleen nu kan ik hem niet meer vinden. Zit die er nog of was het alleen in mijn gedachten in hoog kathrijnen en is die speciaalzaak ergens anders?
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_29779164
quote:
Appelslakken kunnen in een standaard aquarium gehouden worden, maar de vraatzucht die Pomacea canaliculata en Marisa cornuarietis aan de dag leggen ten opzichte van waterplanten, maakt dat deze slakken niet bij iedere hobbyist welkom zijn.
Pomacea bridgesii daarentegen zal de planten vrijwel zeker met rust laten en als deze slak niet bijgevoederd wordt kan ze zelfs van honger sterven ten midden van het groen. Jammer genoeg is het verschil in voedingsgewoonten niet altijd bekend en worden alle appelslakken over één kam geschoren en als schadelijk voor de vegetatie beschouwd.
mag ik hier uit opmaken dat ik de P. bridgesii moet kopen aangezien ik nog wel een redelijk dichtbeplantte bak heb?
pi_29780354
Jep de P. Bridgesii word meestal verkocht, tot nu toe eigenlijk ook alleen maar tegen gekomen. Tenminste als je het over de gele/goude appelslak hebt. Want de andere kom je ook wel tegen, maar die moet je gewoon niet hebben.
pi_29782648
Het is waarschijnlijk de appelslak (deze lijkt er het meest op maar ze zijn nog klein). Nu ik weet dat het geen kwaad kan hoef ik me in ieder geval geen zorgen meer te maken.

Een andere vraag: ik wil eigenlijk van het "lawaai" (gebrom) van het luchtpompje af. Nu zat ik te denken of ik deze in de kruipruimte kan hangen/zetten. Of stop ik daarmee de " verkeerde" lucht het aquarium in (die aangezogen wordt uit de kruipruimte), of is er een simpelere oplossing voor?

Groetjuzzz van Rakker
pi_29783751
Als je CO2 in je aquarium stopt, groeien je planten beter en de planten geven zuurstof af.
Het is wel iets duurder als een luchtpompje. Maar wel stukken beter.
pi_29790154
luchtpompje heeft weinig nut. als je planten goed groeien, kun je hem net zo goed uitzetten. en een beetje stroming over het oppervlak van het water (dmv pomp uitstroom) is veel effectiever dan een luchtpompje.
pi_30184108
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:55 schreef Rakker71 het volgende:
@madguy, bedankt voor je reactie.

Ik heb veel rondgesnuffeld op internet, maar helaas beschik ik niet over een standaard aquarium. Die van ons is namelijk 2 meter hoog, waarvan 1,7 meter gevuld met water. De doorsnee is 38 cm.
Het probleem is dat men in de winkels verteld dat dit gedoemd is om te mislukken vanwege de verlichting die de bodem van de bak nooit zal bereiken. Iik twijfel eraan of dit daadwerkelijk waar is of dat men enkel mij een nieuwe bak probeert te slijten.
Daarom stel ik mijn vraag hier eens aan de experts van dit forum. Tevens denk ik een beetje aan onderwaterverlichting om het lichtverlies door de lengte van de bak te compenseren.

Gaarne jullie reactie a.u.b.

Groetjuzzz van Rakker71
Niet alleen vanwege de verlichting. probeer onderin de ruiten maar eens schoon te houden. en doordat je weinig breedte hebt krijgt het water een hoge stroomsnelheid naar boven of naar beneden de vissen moeten continu tegen de stroming in werken , en de vissen hebben het liefst ruimte (horizontaal bedoel ik). Wat beteft een luchtpomp als deze meer als 50 cm waterdruk te verwerken heeft gaan de membramen snel stuk. Toch hoop ik dat het je lukt sterkte
  zaterdag 3 september 2005 @ 17:35:37 #286
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_30234137
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 14:37 schreef Rakker71 het volgende:
Het is waarschijnlijk de appelslak (deze lijkt er het meest op maar ze zijn nog klein). Nu ik weet dat het geen kwaad kan hoef ik me in ieder geval geen zorgen meer te maken.

Een andere vraag: ik wil eigenlijk van het "lawaai" (gebrom) van het luchtpompje af. Nu zat ik te denken of ik deze in de kruipruimte kan hangen/zetten. Of stop ik daarmee de " verkeerde" lucht het aquarium in (die aangezogen wordt uit de kruipruimte), of is er een simpelere oplossing voor?

Groetjuzzz van Rakker
Ik denk `t niet eerlijk gezegd.

Ik dacht eerst ook dat ik een mini-appelslakje had lopen, bleek het dus gewoon een ordinaire puntslak te zijn ! Ze lijken klein namelijk nog al op elkaar !

Nu heb ik ongeveer 3 miljoen puntslakken...
In me Burberry......
pi_30238638
Mijn zoenvis is 18cm
pi_30252055
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 17:35 schreef Chav het volgende:

[..]

Ik denk `t niet eerlijk gezegd.

Ik dacht eerst ook dat ik een mini-appelslakje had lopen, bleek het dus gewoon een ordinaire puntslak te zijn ! Ze lijken klein namelijk nog al op elkaar !

Nu heb ik ongeveer 3 miljoen puntslakken...
dan voer je teveel. ik denk dat je de poelslak bedoelt, de puntslap lijkt in de verste verte niet op een appelslak. de puntslak is heel puntig en de appelslak is rond: http://home2.pi.be/axeldonk/slakken.htm
pi_30252068
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 20:11 schreef inkie1010 het volgende:
Mijn zoenvis is 18cm
wil je er nog een paar? ik heb er 5 in de aanbieding.
pi_30252428
quote:
Op zondag 4 september 2005 09:54 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

wil je er nog een paar? ik heb er 5 in de aanbieding.
Hehe nee hoor, dan zou ik meteen een enorme bak moeten aanschaffen, heb nu 80cm.
Mijn zoenvis heet trouwens Hein.
  zondag 4 september 2005 @ 17:54:33 #291
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_30263850
@ Byte me

Nee geloof me, het zijn echt puntslakjes, de meesten zitten ook gewoon in m`n bodem hoor en er wordt geen plantje aangeraakt, dus zo`n probleem is t niet.

Maar als ze echt heeeeel inieminie zijn lijken ze echt op appelslakjes (de punt zit dan nog een beetje opzij maar gaat later naar boven zeg maar)

Ze zijn ook 2slachtig he, dus er is er maar 1 nodig om er heel veel te krijgen en ze vinden altijd wel eten in je bak (dode plantendeeltjes, alg).
Het voer heeft haast niet de tijd om de bodem te raken en dan nog eten de cory`s t op, dus geloof me, die slakken leven daar niet van !
In me Burberry......
pi_30296859
ik heb jonge keresnebuikcichliden, maar die ouders hebben nu alweer jongen, dus ik moet die jongen kwijt. Dus als er nog mensen zijn die jongen willen hebben, gratis af te halen!
pi_30301297
Oooh ik heb ook een paar jaar terug om de haverklap kersenbuikjes gehad! Vind het wel hele leuke vissen!
pi_30310355
quote:
Op maandag 5 september 2005 21:48 schreef inkie1010 het volgende:
Oooh ik heb ook een paar jaar terug om de haverklap kersenbuikjes gehad! Vind het wel hele leuke vissen!
ik ook maar waar liet jij destijds de jongen?
  dinsdag 6 september 2005 @ 10:50:29 #295
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_30313526
Ze zeggen altijd wat van guppy's, dan kennen ze kersebuikjes nog niet
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  † In Memoriam † dinsdag 6 september 2005 @ 12:35:36 #296
7074 moussy
kuttekop
pi_30316536
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 10:50 schreef Prowl het volgende:
Ze zeggen altijd wat van guppy's, dan kennen ze kersebuikjes nog niet
die zijn erger, omdat ze hun kroost zo verdedigen vreet niemand ze op
Je zou er haast een boek over schrijven!
  dinsdag 6 september 2005 @ 14:17:59 #297
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_30319918
Ik weet nog dat toen ik een jaar of 5 was mn vader kersebuikjes had in zijn 2 meterbak en enorm pissig was omdat zn hele bak vol zat met die beestjes en alle andere vissen dood of opgegeten waren door ze, hij schreeuwde toen "NOOIT MEER DIE KLOTE KERSEBUIKEN IN MIJN AQUARIUM!!!"

Dat herinner ik me als de dag van gisteren en was ook de eeste keer dat ik het woord klote hoorde
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  woensdag 7 september 2005 @ 01:44:49 #298
72710 whispers
verbally copulating
pi_30342151
Een vriend van me heeft een tropisch aquarium en vraagt zich af welke soorten vissen hij bij een koppel antennebaarsjes (apistogramma ramirezi) kan zetten. Zelf dacht hij aan onder meer een koppel labyrinthvissen (beta splendens). Is dat mogelijk?

Het aquarium meet 100-40-60.
pi_30360744
quote:
Op woensdag 7 september 2005 01:44 schreef whispers het volgende:
Een vriend van me heeft een tropisch aquarium en vraagt zich af welke soorten vissen hij bij een koppel antennebaarsjes (apistogramma ramirezi) kan zetten. Zelf dacht hij aan onder meer een koppel labyrinthvissen (beta splendens). Is dat mogelijk?

Het aquarium meet 100-40-60.
nee, dat lijtk me een slechte combi. ramirezi's zijn gevoelig en kempvissen staan niet bekend om hun zachtzinnigheid. sowieso kun je beter vissen uit dezelfde streek nemen ivm waterwaarden. maar heeft je vriend alleen nog maar een koppel antennebaarsjes? dan zou ik om te beginnenwat algeneters erin zetten: otocinclus en ancistrus. een groepje corydoras, leuke bodemvissen. en een schooltje van iets wat ie leuk vind
  woensdag 7 september 2005 @ 20:11:08 #300
72710 whispers
verbally copulating
pi_30364345
quote:
Op woensdag 7 september 2005 18:21 schreef Byte_Me het volgende:
nee, dat lijtk me een slechte combi. ramirezi's zijn gevoelig en kempvissen staan niet bekend om hun zachtzinnigheid. sowieso kun je beter vissen uit dezelfde streek nemen ivm waterwaarden. maar heeft je vriend alleen nog maar een koppel antennebaarsjes? dan zou ik om te beginnenwat algeneters erin zetten: otocinclus en ancistrus. een groepje corydoras, leuke bodemvissen. en een schooltje van iets wat ie leuk vind
Bedankt voor de info

Hij heeft momenteel een cychlidenaquarium, maar wil een andere beginnen met onder meer een koppel antennebaarsjes. De algeneters heeft hij reeds.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')