quote:Op vrijdag 3 december 2004 17:20 schreef Lemmeb het volgende:
Al vanaf de eerste dag dat ik met Marokkanen te maken kreeg, 20 jaar geleden ofzo, voorspelde ik al dat deze groep in de toekomst voor grote problemen zou gaan zorgen. Niet dat er iemand naar me wilde luisteren. Men luisterde liever naar Grote Linkse Zieners à la Jan Pronk, Jacques Wallage, Paul Rosenmöller, Job Cohen, Hedy d'Ancona, Jeltje van Nieuwenhoven en noem ze allemaal maar op, al die PvdA- en GL-iconen, die vanuit hun ivoren toren in Wassenaar neerkeken op het domme volk en ons dicteerden wat we wel en niet leuk mochten vinden.
En nu ik achteraf bekeken gewoon gelijk heb gekregen, moet ik zeker ineens m'n mond houden? Fijn is dat.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat jij met jouw politieke terugblik deels wel gelijk hebt. Wat het kabinet Marijnen betreft, was er inderdaad (al) sprake van import van gastarbeid; maar dat waren zeer gecontroleerde aantallen, groepjes die zonder noemenswaardige problemen binnen onze maatschappij konden worden ondergebracht.quote:Op vrijdag 3 december 2004 17:47 schreef Sidekick het volgende:
20 jaar geleden hadden we trouwens een CDA - VVD kabinet onder leiding van Ruud Lubbers. Jammer dat die (ook) niet wilde luisteren. Jammer dat het kabinet Marijnen (1963-1965; KVP, VVD, ARP en CHU) ook niet wilde luisteren en onder invloed van het bedrijfsleven begon met het importeren van gastarbeiders zonder plan voor terugkeer of integratie. Het is heel makkelijk om alleen de "Linkse Kerk" of de "linkse iconen" de schuld te geven, maar dat is niet terecht. Ik snap vooral niet hoe je GL ook maar enige schuld in de schoenen wilt schuiven aangezien die nog nooit regeringsverantwoordelijkheid heeft gedragen.
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:56 schreef Lemmeb het volgende:
Je moet eens teruglezen wat ik eigenlijk schreef in die post waar jij in eerste instantie op reageerde, en hoe je nu een poging doet die tekst te verkrachten. Ten eerste had ik het over moslims, en niet over allochtonen. Niks mis met Indo's, Chinezen, Koreanen, Suri's en noem maar op. Daarnaast had ik het ook nog eens over veel moslims, en dus niet over alle moslims. Turken zijn iha goed volk, geen enkel probleem mee.
quote:- Al vanaf de eerste dag dat ik met Marokkanen te maken kreeg, 20 jaar geleden ofzo, voorspelde ik al dat deze groep in de toekomst voor grote problemen zou gaan zorgen.
- ik wil gewoon geen achterlijke, hoofddoekdragende moslims in Nederland. Ik wilde ze 20 jaar geleden niet (en dat riep ik toen ook al net zo hard) en ik wil ze nu nog steeds niet.
quote:Zoals ik gvd al eerder opmerkte in nota bene ditzelfde topic, toen ik door zo'n andere linkse kneus voor Bloemendaalse puber werd uitgemaakt (daarmee implicerend dat ik een simpel rich-kid-racistje zou zijn): ...(knip)
quote:Op zaterdag 4 december 2004 04:53 schreef PeterM het volgende:
Deze nuance zit inderdaad in je post en ik biedt excuses aan dat ik daar overheen heb gelezen. Met deze nuance erbij ben ik het voor een heel groot deel met je eens.
Maar in je uitspraken is deze nuance ook vaak niet terug te vinden:
quote:Je generalisering van linkse mensen in je eerste posts verraadt ook al weinig nuance.
quote:Ik maak je niet uit voor racist en weet niets van jouw woonplaats of financiële status. Ik vind alleen dat je te makkelijk generaliseert, ofwel te weinig inziet dat in deze disussie het ontbreken van nuance een oplossing saboteert.
quote:Even voor de duidelijkheid, ben je nu tegen Marokkaanse moslims, maar niet tegen turkse, of tegen hoofddoekdragende moslims, maar niet tegen hoofddoekloze moslims? Of zijn er in alle categorieën goeie en slechte, maar vind je het niet nodig om altijd maar die nuance aan te geven?
Als je dit betoog 10 of 20 jaar geleden had gehouden, dan zou het misschien nog enig effect gehad kunnen hebben, c.q. zou hetgeen je voorstelt uitvoerbaar geweest kunnen zijn.quote:Op zondag 5 december 2004 05:25 schreef PeterM het volgende:
verstandige woorden, waar ik het opzich geheel mee eens ben, maar.....
In Frankrijk heb je in sommige stadswijken zelfs al 'no no-go areas', waar de politie zich niet meer laat zien, en waar een meerderheid moslim allochtonen de scepter zwaait !...quote:Op zondag 5 december 2004 11:19 schreef Oud_student het volgende:
Als Den Haag niets blijft doen dan gaan we in mijn visie een Nederland tegemoet met ghetto's en (hopelijk beperkte) burgeroorlogen op wijk en gang niveau.
Dat is een van de verworven mogelijkheden van de verlichting.quote:Op zondag 5 december 2004 12:02 schreef Ultravolt het volgende:
Persoonlijk heb ik liever dat die burgeroorlog wordt uitgevochten in de vorm van felle discussies dan door moord en doodslag.
Maak ervan: gedragspatronen of gedragsalternatieven. Er bestaan immers diverse moslims in wie geen extreem gedrag gevonden wordt. Mensen die als iedere andere ingezetene hun best doen om positief bij te dragen aan opbouw van de samenleving.quote:
En dat kan alleen als eerlijk kan woren gepraat over superieure en inferieure punten van de verschillende culturen
De door jou benoemde enge clubjes spreiden een soortgelijke fanate houding aan de dag als hun fanatieke islamitische neefjes. De letter van een tekst is voor hen kennelijk belangrijker dan het verstaan van de geest die vanuit een tekst slechts wordt geduid. Zji schakelen vrijwillig het talent van hun gezonde verstand uit door oversignalering van misstanden zonder ook deze signalering zelf aan een kritische blik te onderwerpen.quote:.., in plaats van dat door geweld of intimidatie van enge extreme clubjes als AFA, Stormfront of Meldpunt Discriminatie Internet de druk in de hogedrukpan steeds meer op gaat lopen.
Door de overheid??? Dat lijkt me te stuiten op organisatorische en politiek-filosofische problemen in een vrije, open samenleving. In de privé-sfeer zullen mensen zich aanpassen aan subculturen is de verwachting.quote:Op zondag 5 december 2004 12:47 schreef sjun het volgende:
Graag reciteer ik de opmerking van Bela nog even in een wat meer directe vraag:
Wat is er eigenlijk mis met het vragen van aanpassing van nieuwkomers aan de gangbare cultuur en omgangsvormen in dit stukje wereld?
Het probleem is dat iedereen zijn eigen 'gangbare cultuur' hanteert. Jij hebt naar mijn mening al een behoorlijke discutabele visie over de gangbare cultuur zoals ik eerder al heb laten weten.quote:Op zondag 5 december 2004 12:47 schreef sjun het volgende:
Wat is er eigenlijk mis met het vragen van aanpassing van nieuwkomers aan de gangbare cultuur en omgangsvormen in dit stukje wereld?
Ten eerste wil ik opmerken dat zo'n beetje elke uitspraak op meerdere manieren is uit te leggen. Als je maar 'graag' genoeg wilt tenminste.quote:Op zondag 5 december 2004 05:25 schreef PeterM het volgende:
@Lemmeb:
Het probleem met jouw uitspraken is dat ze heel makkelijk op meerdere manieren zijn uit te leggen: hoofddoekdragende moslims zijn achterlijk en Marokkanen zorgen voor problemen.
Volgens mij spelen de goeie, westersdenkende, geïntegreerde moslims een belangrijke rol in de problematiek; zij moeten het voorbeeld zijn voor de jeugd. Het is dan echter van groot belang dat de NL samenleving deze groep accepteert en bij herhaling duidelijk maakt dat die groep mensen welkom is in ons land. Ondubbelzinnigheid in onze uitspraken is dan vereist.
Het negeren en bagatelliseren van het probleem, zoals vorige kabinetten olv de PVDA hebben gedaan, was inderdaad een grote fout. Maar laten we nu niet de fout maken het probleem te generaliseren. Wanneer we de 'slechte' hard aanspreken moet het ondubbelzinnig duidelijk zijn dat we de 'goeie' daar niet mee bedoelen.
Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen dat goeie Marokkanen en goeie moslims zich vrij snel (onterecht) aangesproken zullen voelen door jouw woorden? Je vind het toch niet echt gek dat je steeds (ten onrechte) uitgemaakt wordt voor islamofoob en racist? je kiest er toch bewust voor een bozige, provocerende vorm?
Ik zeg je, deze vorm werkt niet; verkeerde mensen voelen zich aangevallen en de mensen die je wilt bereiken bereik je niet. De nuance waar ik voor pleit is niet bagatellisatie of verzachting, maar gerichtheid en ondubbelzinnigheid.
Als we daadwerkelijk nog van een vrije, open samenleving konden spreken, zou het voorstel van Bela inderdaad praktisch op grote weerstand stuiten. Aangezien echter het geloof (in het bijzonder de islam) zich steeds meer met het publieke domein vermengt, en op die manier haar eigen wet van zeden en moraal aan de man ('burger') tracht te brengen, is het onvermijdelijk - zoals ook bela bepleit - dat de overheid grenzen gaat stellen. Het Europese normen- en waardedebat is daar al een duidelijke voorloper van. Natuurlijk zal zo'n morele regulering door de overheid allerlei institutionele en bestuurlijke complicaties met zich meebrengen, maar zolang God er buiten wordt gehouden hoeft dat niet een onoverkomelijk probleem te vormen.quote:Op zondag 5 december 2004 13:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Door de overheid??? Dat lijkt me te stuiten op organisatorische en politiek-filosofische problemen in een vrije, open samenleving. In de privé-sfeer zullen mensen zich aanpassen aan subculturen is de verwachting.
Wat is dit nou weer voor een nauwelijks versluierd voorstel tot het aanzetten van onzedelijke handelingen Ultravolt?...quote:Op zondag 5 december 2004 14:21 schreef Ultravolt het volgende:
Lucida, multicultureel snorkelen met een welgevormde en schaarsgeklede Marokkaanse dame is het einde.
Je eet gewoon graag. Als je al die buitenlandse gerechten ook volledig zèlf weet klaar te maken, dan ben je al een beetje multi-cul denk ik.quote:Op zondag 5 december 2004 15:23 schreef helldeskr het volgende:
Wat is multicultureel eigenlijk ?...
Ik eet graag shoarma, kip tandoori en feta.
Ook turkse pizza vind ik lekker, en zelf kan ik best een lekkere Roti maken.
Ben ik nu multi-cul ?
Of eet ik gewoon graag ?
Daar zijn de stemmen nog over verdeeld. Menig PvdA stemmer (heerlijk dat uitlokkenquote:Op zondag 5 december 2004 15:23 schreef helldeskr het volgende:
Wat is multicultureel eigenlijk ?...
Ik eet graag shoarma, kip tandoori en feta.
Ook turkse pizza vind ik lekker, en zelf kan ik best een lekkere Roti maken.
Ben ik nu multi-cul ?
Of eet ik gewoon graag ?
Ik verwacht dat een overheid de kaders stelt (Denk hierbij aan wet- en regelgeving) om samen-leven te bevorderen. In Frankrijk stelde de overheid het kader om hooddoeken uit het openbare leven te weren. Als gevolg hiervan is men af van de ellenlange discussies over onderdrukking van de vrouw versus ruimte voor (culturele) eigenheid. Verder kan hierdoor een begin worden gemaakt met de ontrafeling van schadelijke bijwerkingen van een cultuurrelativistische kijk op vormgeving aan de samenleving.quote:Op zondag 5 december 2004 13:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Door de overheid??? Dat lijkt me te stuiten op organisatorische en politiek-filosofische problemen in een vrije, open samenleving. In de privé-sfeer zullen mensen zich aanpassen aan subculturen is de verwachting.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |