Niets meer en niets minder. Men wil niet zien dat men zelf onderdeel van het probleem is.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:20 schreef Monidique het volgende:
Een reden waarom zoveel dingen afgeschoven worden op het zogenaamde failliet van de multiculturele samenleving, wat dat ook moge zijn, is het kunnen wegduwen van negatieve gebeurtenissen. Een overval, bijvoorbeeld, is niet fijn en het is voor een samenleving niet fijn dat het gebeurt, het is zelfs onderdeel van die samenleving. Nu, door te stellen dat het niet aan de samenleving ligt, maar aan andere culturen, en dus de multiculturele samenleving, kan men rustig slapen: onze samenleving is perfect, het zijn alleen anderen die het verzieken. Een soortement struisvogelgedrag dus.
Dat het nu harstikke hip is om alles (zoals Monidique hierboven ook al zegt) af te schuiven op de multiculturele samenleving betekent niet dat dit hier niet op een net zo natuurlijke wijze kan gaan als iedereen eens zou leren z'n hersenen te gebruiken in plaats van de onderbuikgevoelens.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:22 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Dat is op natuurlijke wijze gegaan (of door een ander volk in de pan te hakken, kijk naar armenie). Complete volksstammen verplaatsen met politiek beleid leidt tot onvoorziene omstandigheden.
Je hebt hier, vind ik, wel een soort van punt, maar een 'nieuwe invloed' is nog iets heel anders dan een 'multiculturele samenleving'.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:18 schreef Gallo het volgende:
Een cultuur sterft uit bij uitsluiting van nieuwe invloeden, voorbeelden genoeg.
De wil moet er zijn om samen te leven, ze noodgedwongen bij elkaar zetten in een klein landje is natuurlijk vragen om problemen.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:23 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Dat het nu harstikke hip is om alles (zoals Monidique hierboven ook al zegt) af te schuiven op de multiculturele samenleving betekent niet dat dit hier niet op een net zo natuurlijke wijze kan gaan als iedereen eens zou leren z'n hersenen te gebruiken in plaats van de onderbuikgevoelens.
Het is alleen vragen om problemen bij de mensen die te dom zijn om verder te kijken dan hun neus lang is. Een soort inteelt zeg maar.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:25 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
De wil moet er zijn om samen te leven, ze noodgedwongen bij elkaar zetten in een klein landje is natuurlijk vragen om problemen.
Uiteindelijk zullen niet-westerse immigranten gewoon opgaan in de onze, en nemen wij ook onderdelen of eigenschappen over. Zo is het altijd gegaan, en zo zal het nu ook gaan. Een samenleving die dwangmatig vasthoudt aan vastgestelde culturele waarden is gedoemd zwakker te worden en uiteindelijk te verdwijnen. In onze huidige mondiale samenleving Nederland geen eiland meer, en dat zal het ook nooit meer worden.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:23 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Je hebt hier, vind ik, wel een soort van punt, maar een 'nieuwe invloed' is nog iets heel anders dan een 'multiculturele samenleving'.
Het probleem is dat de meeste mensen dom zijn, anders heette elite niet elite.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:26 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Het is alleen vragen om problemen bij de mensen die te dom zijn om verder te kijken dan hun neus lang is. Een soort inteelt zeg maar.
Lekker is dat :').quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:23 schreef Gallo het volgende:
Niets meer en niets minder. Men wil niet zien dat men zelf onderdeel van het probleem is.
De meeste mensen zijn niet dom. De meeste zijn echter wel onverschillig en lopen achter de persoon aan die op dat moment de eenvoudigste oplossing biedt zonder zelf na te hoeven denken. Op dit moment is het in om zo ongeveer iedere allochtoon van terroristische aandragen te beschuldigen. Over een tijd is het hopelijk weer wat anders. Gelukkig heeft de geschiedenis geleerd dat ook dit soort zaken golfbewegingen zijn.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:27 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Het probleem is dat de meeste mensen dom zijn, anders heette elite niet elite.
Ik maak bezwaar tegen het gebruik van het woord "allochtoon". Het gaat hier om moslimfundamentalisten, Maartje van Weegen maakte net al dezelfde generaliserende opmerking. Lijkt wel of men bij NOVA allochtonen wil mobiliseren, terwijl het toch alleen om de moslimfundi's gaat die nu de onrust veroorzaken.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:29 schreef Maerycke het volgende:
[..]
De meeste mensen zijn niet dom. De meeste zijn echter wel onverschillig en lopen achter de persoon aan die op dat moment de eenvoudigste oplossing biedt zonder zelf na te hoeven denken. Op dit moment is het in om zo ongeveer iedere allochtoon van terroristische aandragen te beschuldigen. Over een tijd is het hopelijk weer wat anders. Gelukkig heeft de geschiedenis geleerd dat ook dit soort zaken golfbewegingen zijn.
Nee, hoe de samenleving is, al eeuwen. We bedekken onze eigen hufterigheid door naar anderen te wijzen. We projecteren onze eigen misstanden op een deel van de bevolking. De gehele Nederlandse samenleving is er 1 van emotieloze egoïsterij, maar anderen zijn het probleem natuurlijk. We hebben een gezamelijk probleem. We spreken onze afschuw uit als een moslim het recht in eigen hand neemt, een winkelier kan op steun rekenen. We mogen moslims toch gewoon schofferen ? Als het ze niet bevalt rotten ze maar op. Zwervers en junks kunnen we missen als kiespijn, het liefst geven we ze een spuitje. Een Marokkaan die een zwerver doodmept moet het land uit, dat zijn onze normen en waarden niet. Homo's worden dagelijks belachelijk gemaakt en niet voor vol aangezien, smerige nichten die dansen op een boot in de gracht. Homo's zijn de grootste vrienden en verdienen respect als een Imam wat over homo's zegt. Nederland is vooral hypocriet.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:28 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Lekker is dat.
Je zadelt het volk ongevraagd op met jouw idee van hoe een samenleving zou moeten zijn,
Shut up, Aaah... je hebt zeker weer gezopen.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:32 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Ik maak bezwaar tegen het gebruik van het woord "allochtoon". Het gaat hier om moslimfundamentalisten, Maartje van Weegen maakte net al dezelfde generaliserende opmerking. Lijkt wel of men bij NOVA allochtonen wil mobiliseren, terwijl het toch alleen om de moslimfundi's gaat die nu de onrust veroorzaken.![]()
Euh de meeste mensen zijn echt best wel 'dom' hoor.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:29 schreef Maerycke het volgende:
De meeste mensen zijn niet dom.
Maartje, je weet toch.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:36 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Shut up, Aaah... je hebt zeker weer gezopen.
Hangt van de definities van dom af... ik noem het eerder onverschillig en ongeinteresseerd. Maar daar gaat dit topic niet overquote:Op zaterdag 13 november 2004 23:37 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Euh de meeste mensen zijn echt best wel 'dom' hoor.
Wat moet ik in godsnaam nou met zo'n verhaalquote:Op zaterdag 13 november 2004 23:36 schreef Gallo het volgende:
Nee, hoe de samenleving is, al eeuwen. We bedekken onze eigen hufterigheid door naar anderen te wijzen. We projecteren onze eigen misstanden op een deel van de bevolking. De gehele Nederlandse samenleving is er 1 van emotieloze egoïsterij, maar anderen zijn het probleem natuurlijk. We hebben een gezamelijk probleem. We spreken onze afschuw uit als een moslim het recht in eigen hand neemt, een winkelier kan op steun rekenen. We mogen moslims toch gewoon schofferen ? Als het ze niet bevalt rotten ze maar op. Zwervers en junks kunnen we missen als kiespijn, het liefst geven we ze een spuitje. Een Marokkaan die een zwerver doodmept moet het land uit, dat zijn onze normen en waarden niet. Homo's worden dagelijks belachelijk gemaakt en niet voor vol aangezien, smerige nichten die dansen op een boot in de gracht. Homo's zijn de grootste vrienden en verdienen respect als een Imam wat over homo's zegt. Nederland is vooral hypocriet.
Sja, het is misschien wat confronterend..quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:41 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Wat moet ik in godsnaam nou met zo'n verhaal.
Nouja, ik weet in elk geval weer waarom ik jou de Ad Melkert Trofee heb toebedeeld
Het is een stukje fatsoen en respect wat hij duidelijk probeert te maken. (Correct me if I'm wrong overigens). Maar de individualisering van de Nederlander is inmiddels zo ver gevorderd dat het hem een rotzorg zal zijn wat een ander wordt aangedaan door zijn uitingen en/of daden.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:41 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Wat moet ik in godsnaam nou met zo'n verhaal.
Nouja, ik weet in elk geval weer waarom ik jou de Ad Melkert Trofee heb toebedeeld
Nee, sorry, niet confronterend, maar ik vind het echt veel te zwart-wit. Als ik erop zou moeten reageren, zou ik op elke bewering die je schrijft een heel verhaal moeten schrijven als onderbouwing waarom je ongelijk hebt.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:42 schreef Gallo het volgende:
Sja, het is misschien wat confronterend..
Je moet het niet lezen als een generaliserende opsomming van hoe de Nederlander inelkaar zit, Het gaat over de algemene tendens die in Nederland heerst. Verhuftering, verharding en egoïsme.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:50 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, sorry, niet confronterend, maar ik vind het echt veel te zwart-wit. Als ik erop zou moeten reageren, zou ik op elke bewering die je schrijft een heel verhaal moeten schrijven als onderbouwing waarom je ongelijk hebt.
Volgens mij heb je het uitstekend begrepenquote:Op zaterdag 13 november 2004 23:52 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Als ik het goed begrijp moeten we dus Marokkanen die zwervers kapotmeppen en Imams die homo's verketteren eigenlijk met open armen ontvangen en toejuichen? Tja, ben ik toch liever hypocriet.
Ja, dus? Dat doet geen enkele afbreuk aan mijn eerdere reactie.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:56 schreef Gallo het volgende:
Je moet het niet lezen als een generaliserende opsomming van hoe de Nederlander inelkaar zit, Het gaat over de algemene tendens die in Nederland heerst. Verhuftering, verharding en egoïsme.
Nou, je hebt het helemaal begrepen. Hulde.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:52 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Als ik het goed begrijp moeten we dus Marokkanen die zwervers kapotmeppen en Imams die homo's verketteren eigenlijk met open armen ontvangen en toejuichen?
Is er wel tijd voor. Ik vraag me af wat nu hypocrieter is en wat er zou gebeuren als we Marokkanen en Imams gingen toejuichen onder het mom van "Nederlanders zijn hypocriet".quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:57 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het uitstekend begrepen
Nog een biertje dan maar?
Jawel, want het gaat om dingen die we anderen verwijten omdat we zelf niet in willen zien dat we net zo zijn. Je eigen achterlijkheid verbergen door op de achterlijkheid van anderen te wijzen.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:57 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, dus? Dat doet geen enkele afbreuk aan mijn eerdere reactie.
We kunnen natuurlijk ook wat pro-actiever te werk gaan. Een goede optie is dan zwervers te stenigen en homo's van flatgebouwen af te gooien, let wel: met het hoofd naar beneden.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:59 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Is er wel tijd voor. Ik vraag me af wat nu hypocrieter is en wat er zou gebeuren als we Marokkanen en Imams gingen toejuichen onder het mom van "Nederlanders zijn hypocriet".
Zo dragen we toch aktief een steentje bij aan de verbroedering.quote:Op zondag 14 november 2004 00:06 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
We kunnen natuurlijk ook wat pro-actiever te werk gaan. Een goede optie is dan zwervers te stenigen en homo's van flatgebouwen af te gooien, let wel: [b]met het hoofd naar beneden[b].
Ik drink er in elk geval op: toch weer twee 'problemen' minder in dit land.
*proost*
Je bedoelt dat de nederlanders gewoon opgaan in de moslim immigranten. Dat is een toekomst die heel snel dichterbij komt, en ik weet niet of de nederlanders dit zullen accepteren.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:26 schreef Gallo het volgende:
Uiteindelijk zullen niet-westerse immigranten gewoon opgaan in de onze, en nemen wij ook onderdelen of eigenschappen over.
Goed punt, dat onderschrijf ik dan ook.quote:Op zaterdag 13 november 2004 20:34 schreef Lemmeb het volgende:
De enige reden waarom deze links-liberale, hippe, hoog-opgeleide mensen denken dat de multicultuur goed voor Nederland is, is omdat deze mensen vrijwel nooit met deze multicultuur te maken hebben gehad. Dat verandert meteen als ze zelf in de Schilderswijk gaan wonen, dan verandert menig links-liberaal, hip, hoog-opgeleid typ in een halve neo-nazi. Ik heb dat vaak genoeg zien gebeuren met van die door (ex) hippie-ouders opgevoede studentjes.
Wat jij noemt is multi-ethnisch dat is niet multicultureel. Multicultureel betekent een samenleving waarin de gelijkwaardigheid van verschillende waardensystemen is geïnstitutionaliseerd en waarin autonomie bestaat (in de vorm van afwijkende collectieve rechten) voor etnische of culturele minderheidsgroepen. Multiculturalisme vloeit voort cultuurrelativisme.quote:Op zondag 14 november 2004 00:03 schreef Keromane het volgende:
@TS: 'multicultureel' is geen ideaal maar een feit. Sinds mensenheugenis zijn er verschillende culturen en naar mate reizen simpeler is nemen culturen meer dingen van elkaar over. Multicultureel in de moderne context houdt in dat de samenleving heterogeen is. Het streven is naar een bepaalde mate van gelijkwaardigheid, maar wel vanuit het Nederlandse oogpunt gezien. Wanneer een 'vreemde' cultuur de overhand zou krijgen zou er geen sprake meer zijn van multiculturaliteit.
De frictie bestaat precies op dat vlak. Slechts weinig mensen zullen zich bijv. druk maken over Chinezen in Nederland. Chinese teksten, onleesbaar voor de meesten, zijn geaccepteerd in het straatbeeld. Iemand in een restaurant die gebrekkig Nederlands spreekt zal niet gauw met de nek worden aangekeken. Nou ja, zo zijn er meer culturen. Waar de schoen wel wringt is bij culturen die (mogelijk) een superieuriteitsbeginsel met zich meebrengen. Mensen die doen alsof er simpelweg niets anders is dan hun eigen cultuur. Of mensen dat daadwerkelijk doen is de vraag, de houding kan cultuur-bepaald zijn. Wat voor de ene het tonen van respect is kan voor de ander overkomen als minachting.
Een cultuur komt niet per definitie uit een land. Religies kun je ook als cultuur zien. In de huidige discussie bezien: de Hindoestaanse religie wordt nauwelijks als bedreigend ervaren, de Islam of conservatieve Christendom des te meer. Ook hier geldt weer dat verschil, de ene religie is terughoudend terwijl de andere religie alle andere religies wil verdringen/lijkt te willen verdringen.
Ik vind de multiculturele samenleving prima. Een verrijking. Maar de grens ligt bij integriteit. Ik zit er niet op te wachten dat een 'vreemde' cultuur mij dingen gaat opleggen of andere culturen gaat verdringen. Maar ja, dan praat je dus ook niet meer over een multiculturele samenleving.
Inderdaad gezeur over definitie. Multiculturalisme hoeft, denk ik, niet gepaard te gaan met ongeremd de 'culturen'' hun gang laten gaan. In Nederland is er één wet en die geldt voor iedereen, ongeacht uit welke 'cultuur' hij of zij komt, althans die situatie hebben we nog wel. Dus, nee tegen multiculturalisme als dat betekent dat er verscheidene wetgevingen zijn, ja tegen multiculturalisme als het gewoon zoals is als in Nederland, onder één wetgeving.quote:Op zondag 14 november 2004 01:14 schreef Tarak het volgende:
Er zal wel kritiek komen over wat een gezeur weer over een definitie, maar die definitie is juist ontzettend belangrijk. Multi-ethnische samenleving: ja. Multiculturele samenleving: Nee.
Okay, we gaan voor die multiculturele samenleving, maar we verstaan er allemaal wat anders onderquote:Op zondag 14 november 2004 01:34 schreef Monidique het volgende:
[..]
Inderdaad gezeur over definitie. Multiculturalisme hoeft, denk ik, niet gepaard te gaan met ongeremd de 'culturen'' hun gang laten gaan. In Nederland is er één wet en die geldt voor iedereen, ongeacht uit welke 'cultuur' hij of zij komt, althans die situatie hebben we nog wel. Dus, nee tegen multiculturalisme als dat betekent dat er verscheidene wetgevingen zijn, ja tegen multiculturalisme als het gewoon zoals is als in Nederland, onder één wetgeving.
Nigeria is wel een multiculturele samenleving, maar niet in jouw definitie van het woord, aangezien de afwijkende rechtssystemen gebaseerd zijn op het territorialiteitsbeginsel, niet op de cultuur of ethniciteit. Het is dus eerder een federale staat zoals bv. België. Multiculturalisme is verder geen gevolg van een zienswijze (cultuurrelativisme), maar een feitelijke toestand. Een samenleving met tegengestelde culturen die zichzelf verabsoluteren is nog steeds een multiculturele samenleving.quote:Op zondag 14 november 2004 01:14 schreef Tarak het volgende:
[..]
Wat jij noemt is multi-ethnisch dat is niet multicultureel. Multicultureel betekent een samenleving waarin de gelijkwaardigheid van verschillende waardensystemen is geïnstitutionaliseerd en waarin autonomie bestaat (in de vorm van afwijkende collectieve rechten) voor etnische of culturele minderheidsgroepen. Multiculturalisme vloeit voort cultuurrelativisme.
Nigeria is bijvoorbeeld een multiculturele samenleving. Een deel van het land kent de Shariawetgeving, terwijl een ander deel van het land dit niet kent.
Ok, standaard cliteur geblaat. Culturen zijn niet gelijkwaardig indien je ze bekijkt vanuit een bepaalde cultuur (zoals Cliteur & Co. dat constant doen), dat vloeit voort uit de definitie van cultuur. Maar om een intersubjectief (en dus intercultureel) geldig argument voor de suprematie van een cultuur te hebben moet je een a-cultureel standpunt innemen. Maar aangezien goed en slecht, superieur en inferieur, cultureel bepaalde begrippen zijn is er geen argument voor de suprematie van een bepaalde cultuur.quote:Culturen zijn echter niet gelijkwaardig aan elkaar. In sommige culturen hebben individuen meer rechten dan in andere culturen. Al naar gelang wat je als samenleving wil is het soms goed de ene cultuur meer na te streven en de andere cultuur juist proberen te minimaliseren. Het streven naar gelijkwaardigheid van verschillende waardensystemen is vragen om problemen, krijg je alleen maar gezeur over en spanningen in de samenleving, zeker in een dichtbevolkt land als Nederland.
Dat is niet waar wat je zegt. Alleen Islamieten vallen onder die Shariawetgeving. Christenen die in dat deel van het land wonen, vallen daar niet onder.quote:Op zondag 14 november 2004 01:58 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
Nigeria is wel een multiculturele samenleving, maar niet in jouw definitie van het woord, aangezien de afwijkende rechtssystemen gebaseerd zijn op het territorialiteitsbeginsel, niet op de cultuur of ethniciteit.
Een federale staat kan waarschijnlijk ook het gevolg zijn multiculturalisme.quote:Het is dus eerder een federale staat zoals bv. België. Multiculturalisme is verder geen gevolg van een zienswijze (cultuurrelativisme), maar een feitelijke toestand. Een samenleving met tegengestelde culturen die zichzelf verabsoluteren is nog steeds een multiculturele samenleving.
quote:Ok, standaard cliteur geblaat. Culturen zijn niet gelijkwaardig indien je ze bekijkt vanuit een bepaalde cultuur (zoals Cliteur & Co. dat constant doen), dat vloeit voort uit de definitie van cultuur. Maar om een intersubjectief (en dus intercultureel) geldig argument voor de suprematie van een cultuur te hebben moet je een a-cultureel standpunt innemen. Maar aangezien goed en slecht, superieur en inferieur, cultureel bepaalde begrippen zijn is er geen argument voor de suprematie van een bepaalde cultuur.
Herkenbaar. Zeer herkenbaar.quote:Op zaterdag 13 november 2004 20:34 schreef Lemmeb het volgende:
De enige reden waarom deze links-liberale, hippe, hoog-opgeleide mensen denken dat de multicultuur goed voor Nederland is, is omdat deze mensen vrijwel nooit met deze multicultuur te maken hebben gehad. Dat verandert meteen als ze zelf in de Schilderswijk gaan wonen, dan verandert menig links-liberaal, hip, hoog-opgeleid typ in een halve neo-nazi. Ik heb dat vaak genoeg zien gebeuren met van die door (ex) hippie-ouders opgevoede studentjes.
De Nederlandse houding is dat mensen uit alle windstreken hier kunnen wonen op de manier waarop ze willen, maar met in acht name van een aantal basisprincipes. Waar het fout gaat is waar die fundamentele basisprincipes niet gevolgd worden. Wanneer mensen zelfs lijken te gaan eisen dat basisprincipes overboord worden gegooid. Door het ter discussie stellen van vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld. Of door openlijk om vervolging van minderheden te gaan roepen. En zich dan te beroepen op eigen normen en waarden. En vrijheid van meningsuiting natuurlijk.quote:Op zondag 14 november 2004 01:14 schreef Tarak het volgende:
[..]
Wat jij noemt is multi-ethnisch dat is niet multicultureel. Multicultureel betekent een samenleving waarin de gelijkwaardigheid van verschillende waardensystemen is geïnstitutionaliseerd en waarin autonomie bestaat (in de vorm van afwijkende collectieve rechten) voor etnische of culturele minderheidsgroepen. Multiculturalisme vloeit voort cultuurrelativisme.
Nigeria is bijvoorbeeld een multiculturele samenleving. Een deel van het land kent de Shariawetgeving, terwijl een ander deel van het land dit niet kent.
Culturen zijn echter niet gelijkwaardig aan elkaar. In sommige culturen hebben individuen meer rechten dan in andere culturen. Al naar gelang wat je als samenleving wil is het soms goed de ene cultuur meer na te streven en de andere cultuur juist proberen te minimaliseren. Het streven naar gelijkwaardigheid van verschillende waardensystemen is vragen om problemen, krijg je alleen maar gezeur over en spanningen in de samenleving, zeker in een dichtbevolkt land als Nederland.
Er zal wel kritiek komen over wat een gezeur weer over een definitie, maar die definitie is juist ontzettend belangrijk. Multi-ethnische samenleving: ja. Multiculturele samenleving: Nee.
Weinig mensen zullen zich storen aan een Chinees restaurant in de buurt. Zelfs niet wanneer mensen achter de bar in onbegrijpelijke klanken met elkaar kletsen. Het zou anders worden wanneer Chinezen de ene na de andere tempel bouwden, controversiele politieke standpunten gingen innemen, de jeugd massaal luidruchtig op straat danwel in bioscopen ging rondhangen, men in het openbaar enorme cowboyhoeden ging dragen en dit te vuur en te zwaard verdedigde als zijnde 'levensovertuiging'. Doe er nog een paar Chinezen bij in Mao-pakjes die predikken dat het land communistisch dient te worden, iets waarvoor ze zelfs willen moorden of sterven, en je hebt de rapen gaar.quote:Op zondag 14 november 2004 03:29 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Herkenbaar. Zeer herkenbaar.
Het knuffelgehalte is idd vrij hoog. Niemand serieus nemen is inderdaad een overduidelijk kernmerk van de sociaal democratische politieke stroming. Mensen voelen zich niet alleen niet serieus genomen, maar ook nog eens in de kou gelaten met iemand die ze niet kennen. Doe daarbij nog eens het typische gedrag van de marokkaan erbij en het probleem kan enkel escaleren. Het enige wat nodig is, is een trigger.quote:Op zondag 14 november 2004 05:18 schreef Keromane het volgende:
Er is decennialang niets gedaan aan integratie. Het salon-socialisme dacht dat ons land een inspiratie zou zijn, dat nieuwe mensen onze normen met open armen zouden omhelsen. Een vrij arrogante gedachte. Vertroeteling zeggen sommigen. Ik ben het daar niet mee eens. Het was betutteling. Mensen niet serieus nemen. Nieuwkomers niet, maar de reeds in Nederland wonende mensen ook niet.
Voor mij is het geen ideaal.quote:Op zaterdag 13 november 2004 20:06 schreef itsreallyme het volgende:
Ik zoek echte, steekhoudende argumenten waarom 'multicultureel in Nederland' een ideaal is voor sommigen.
M.b.t. een groot deel van jouw betoog kan ik het wel eens zijn, alleen blijf ik moeite houden met het begrip 'monocultuur'... We hebben een voor iedere burger geldende grondwet. De eenheid van rechten en plichten die daarin duurzaam zijn vastgelegd, zegt niets over de mogelijke pluriformiteit en diversiteit van de uiteenlopende leefgroepen die onze samenleving 'rijk' is...quote:Op zondag 14 november 2004 09:30 schreef sjun het volgende:
Multicultuur is voor mij een aardig bedacht containerbegrip om electoraal te scoren. Het zegt weinig over de samenleving dat dit etiket krijgt toegeschreven. Geen rechtssysteem kan immers multicultureel functioneren of multicultureel worden geïntepreteerd omdat dit ongelijkheid van beoordeling en behandeling impliceert.
Wij leven dan ook in en multi-etnische samenleving waarin ieder wat ruimte gelaten wordt voor eigen traditie zolang deze niet tegen de lokale nederlandse monoculturele wet ingaat. Kenmerken van die huidige lokale monocultuur zijn:
- Streven naar gelijke behandeling van man en vrouw.
- Bevordering van zelfredzaamheid van ingezetenen.
- Vrijheid van meningsuiting. Alles en iedereen kan worden belicht, bekritiseerd en bespot.
- Zelfbeschikking over het eigen lichaam.
Dat geldt ook voor al te progessieven die middels een productenpakket een cultuur denken te kunnen samenstellen, terwijl het een natuurlijk proces is, dat je nauwelijks kunt sturen. En cultuur is an sich juist misschien wel conservatief, doordat er wordt vastgehouden aan bepaalde normen en waarden.quote:Op zondag 14 november 2004 12:47 schreef Gallo het volgende:
Je kunt gerust stellen dat conservatieven en hokjesdenkers het probleem zijn in een multi-culturele samenleving, niet de verschillende culturen an sich.
Toch zijn er een aantal groepen mensen die je opsomming van kenmerken van je monocultuur niet onderstrepen. Of op een andere manier interpreteren. Er is geen sprake van een mono-culturele wet; de wet handelt niet naar culturen. Binnen de wet is ook ruimte voor verschillende opvattingen en tradities die je als een andere cultuur zou kunnen zien. Dat is geen rechtsongelijkheid omdat de wet simpelweg niet over culturen oordeeld.quote:Op zondag 14 november 2004 09:30 schreef sjun het volgende:
Multicultuur is voor mij een aardig bedacht containerbegrip om electoraal te scoren. Het zegt weinig over de samenleving dat dit etiket krijgt toegeschreven. Geen rechtssysteem kan immers multicultureel functioneren of multicultureel worden geïntepreteerd omdat dit ongelijkheid van beoordeling en behandeling impliceert.
Wij leven dan ook in en multi-etnische samenleving waarin ieder wat ruimte gelaten wordt voor eigen traditie zolang deze niet tegen de lokale nederlandse monoculturele wet ingaat. Kenmerken van die huidige lokale monocultuur zijn:
- Streven naar gelijke behandeling van man en vrouw.
- Bevordering van zelfredzaamheid van ingezetenen.
- Vrijheid van meningsuiting. Alles en iedereen kan worden belicht, bekritiseerd en bespot.
- Zelfbeschikking over het eigen lichaam.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |