Ja, gewoon eerlijk je score melden.quote:Op zondag 14 november 2004 21:59 schreef GLO het volgende:
Wat wordt de procedure hier? Score melden?
Dat zal wel lukken.quote:Op zondag 14 november 2004 22:06 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, gewoon eerlijk je score melden.
quote:Op zondag 14 november 2004 22:02 schreef GLO het volgende:
[..]
Het is rigoureuze...
Wat dan? Docent Maatschappijleer?quote:Op zondag 14 november 2004 22:22 schreef Silmarwen het volgende:
Ik doe ook mee, ondanks dat mijn spelling bagger is. Ik wil heel graag goed kunnen spellen vooral, omdat ik docent ga worden. (Geen taal docent, maar toch)
Ben je al verder gekomen, of heb je het voor gezien gehouden? Mijn hoogste score is pas 872, en dat terwijl je inmiddels al 924 punten nodig hebt om de toptien (quote:Op zaterdag 13 november 2004 18:36 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik heb er iets meer dan 3 gedaan.En het is nu meer een kwestie van snelheid geworden, idd.
890 nu
quote:Op zaterdag 13 november 2004 06:22 schreef Dagonet het volgende:
Okay, wie gaan er allemaal meedoen?nikky
Mjn?quote:Op zaterdag 20 november 2004 11:42 schreef Isabeau het volgende:
Mjn lerares Nederlands heeft ooit gewonnen. Ik vind het zo sneu voor haar dat ik het altijd zo slecht doe
Waarom is dat grappig? Kadaverdiscipline is gewoon een woord hoor ('tucht waarbij een willoze gehoorzaamheid verlangd wordt').quote:Op vrijdag 19 november 2004 11:27 schreef GLO het volgende:
Vandaag in de Volkskrant:
[..]
Verrek, je hebt gelijk. Ik dacht dat het 'kaderdiscipline' moest zijn en dat de auteur zich dus verschreven had...quote:Op zaterdag 20 november 2004 12:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Waarom is dat grappig? Kadaverdiscipline is gewoon een woord hoor ('tucht waarbij een willoze gehoorzaamheid verlangd wordt').
Ik wilde je nog op dit topic wijzen, maar ik was het alweer vergeten.quote:Op maandag 29 november 2004 19:15 schreef p-etr-a het volgende:
Ik doe ook mee, ik kwam er net pas achter dat hier een topic over loopt. Ik doe elk jaar mee, wordt nu denk ik de vijfde keer. En ik boek ook ieder jaar vooruitgang, nu ik nog leer enzo
, dus ik ben heel benieuwd!
quote:Op donderdag 2 december 2004 19:25 schreef Isabeau het volgende:
Ik was wat aan het rondklikken op Internet en kwam op http://topforums.fresource.nl/ bovenaan de pagina het woord kwijd tegen. Twee maal. Code kwijd? Wachtwoord kwijd?
....zu zullen toch geen kwijt bedoelen?
quote:· althans
· antiheld
· antiquarische
· apekool
· apenstaartje
· appreciëren
· bacchanalen
· bokkensprongen
· bon-vivants
· boud
· buiig
· cadans
· Celsius
· cisterciënzerklooster
· clair-obscur
· clichés
· clientèle
· comeback
· Cupido's pijlen
· diaconessenhuis
· donquichotterie
· etuitje
· euro-enthousiasme
· europarlementariër
· exercitie
· façade
· feniks
· gedachtesprongen
· gekoeioneer
· gênante
· grinniken
· groengevlekte
· gsm-junks
· heden ten dage
· hogesnelheidstreinen
· idyllisch
· illusoire
· jakobsstaf
· Jan en alleman
· jeuïge
· karmozijnen
· kassiers
· kerstaankopen
· kerstpakketten
· klavecimbel
· koninginnenpage
· krankjorume
· langgeleden
· langzaamaan
· leeftijdscategorieën
· litanieën
· luiwammesen
· manchesterkledij
· manoeuvreren
· monarch
· na-apen
· negentiende-eeuwer
· niettemin
· noodzakelijk
· Noord-Groningse
· omaatje
· omaatje
· onderuitgezakt
· onhollandse
· onloochenbaar
· onzevaders
· Oudvlaamse
· praktiseren
· rataplan
· rekest
· relaxed
· rendez-voustjes
· rigoureuze
· risee
· ruggengraat
· sacherijnig
· sans gêne
· secondewijzer
· sint-janskruid
· sint-juttemis
· smeuïge
· sms'en
· soapzootje
· stereotiepe
· stoïcijns
· strijk-en-zet
· televisieomroep
· ten enenmale
· ten enenmale
· ten gevolge van
· ten langen leste
· ter wille van
· tête-à-tête
· toe-eigenen
· toejuichen
· T-shirt
· usance
· van adellijken huize
· vanjewelste
· vermaledijde
· vrijemarkteconomie
· weidsheid
· weifelaar
· weifelingen
· wekenlang
· wereldverbeteraars
zeventiende-eeuwse
Saggerijn.quote:Op woensdag 8 december 2004 15:03 schreef p-etr-a het volgende:
sacherijnig?
Het is toch altijd op maandagavond? Ik ben wel blij dat het op maandag is, dan kan ik tenminste live meedoenquote:Op woensdag 8 december 2004 18:27 schreef Biancavia het volgende:
Kut. Ik was ervan overtuigd dat het de 15e was. Nou moet ik maandagavond werken.
In mijn beleving was het altijd op woensdagavond...quote:Op woensdag 8 december 2004 18:41 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Het is toch altijd op maandagavond? Ik ben wel blij dat het op maandag is, dan kan ik tenminste live meedoen.
Opnemen en 'm maken als je thuiskomt? Of desnoods een dagje later (en dan niet intussen hier lurkenquote:Op woensdag 8 december 2004 18:27 schreef Biancavia het volgende:
Kut. Ik was ervan overtuigd dat het de 15e was. Nou moet ik maandagavond werken.
Ik weet niet hoe ik moet opnemen. Ik krijg de kanalen niet op de video ingesteld. En in de handleiding heb ik de keuze tussen de talen Russisch, Chinees, Thais en Japans.quote:Op woensdag 8 december 2004 23:04 schreef GLO het volgende:
[..]
Opnemen en 'm maken als je thuiskomt? Of desnoods een dagje later (en dan niet intussen hier lurken). 't Is maar een idee.
Vraag of iemand anders 't voor je opneemt. Het is het Groot Dictee Bianca, je móet toch meedoen!quote:Op donderdag 9 december 2004 12:49 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe ik moet opnemen. Ik krijg de kanalen niet op de video ingesteld. En in de handleiding heb ik de keuze tussen de talen Russisch, Chinees, Thais en Japans.
Ja!quote:Op donderdag 9 december 2004 14:18 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Vraag of iemand anders 't voor je opneemt. Het is het Groot Dictee Bianca, je móet toch meedoen!
quote:Op donderdag 9 december 2004 18:11 schreef GLO het volgende:
Ik denk eigenlijk dat het dictee naderhand wel terug te zien zal zijn bij www.uitzendinggemist.nl...
Heb een mailtje terug van de NPS:quote:
quote:Het Groot Dictee komt online beschikbaar hoor! Voorzover wij weten wordt het niet op tv herhaald.
NPS Nieuwe Media
Is daar niet een leuk regeltje voor?quote:Op zaterdag 11 december 2004 06:06 schreef Isabeau het volgende:
55+'er (met apostrof, geen streepje)
65+-kaart (met streepje)
quote:Op maandag 13 december 2004 15:22 schreef Isabeau het volgende:
Ik type altijd mee (en dan wel de auto-correctie uit zetten hè)
Als ik op tijd ben om te kijken, dan kijk ik beneden. Heb geen tv bij mijn computer.quote:Op maandag 13 december 2004 15:55 schreef Isabeau het volgende:
Is het een leuk idee om na elke alinea (voor de mensen die dus kunnen kijken, typen en Internetten tegelijk) die alinea op Fok te zetten? Kunnen we mooi elkaars fouten uitlachen bekijken
Zijn de pauzes daarvoor wel lang genoeg?quote:Op maandag 13 december 2004 15:55 schreef Isabeau het volgende:
Is het een leuk idee om na elke alinea (voor de mensen die dus kunnen kijken, typen en Internetten tegelijk) die alinea op Fok te zetten? Kunnen we mooi elkaars fouten uitlachen bekijken
Ik zal niet thuis zijn tijdens de Vernedering.quote:Op maandag 13 december 2004 15:55 schreef Isabeau het volgende:
reageren open hebben, alinea typen, copy & paste, invoeren...hoe traag type je?quote:Op maandag 13 december 2004 16:01 schreef p-etr-a het volgende:
Zijn de pauzes daarvoor wel lang genoeg?
Ik bedoelde meer voor het bekijken van de alinea's van anderen.quote:Op maandag 13 december 2004 16:04 schreef Isabeau het volgende:
[..]
reageren open hebben, alinea typen, copy & paste, invoeren...hoe traag type je?
quote:Wat moet je doen om het Dictee te winnen?
Van jongs af interesse hebben voor woorden en woordbeelden. Met je neus in de boeken zitten, vooral in de Grote Van Dale. Relaties zoeken tussen woorden. Je voortdurend afvragen waarom akkoord met twee k's geschreven wordt, en accorderen met twee c's. Als je dat niet gedaan hebt, helpt een korte voorbereiding niet. Je moet de basis hebben. Daarna kun je met lijsten aan de slag. Moeilijke woorden die ze kunnen vragen. Die zijn verzameld door ervaren dicteeschrijvers, ze zouden er een boek mee kunnen volschrijven.
En dan oefenen. In 1990 had ik een sparringpartner, de Belg Alex De Prest. We maakten voor elkaar dictees waarin we zo veel mogelijk moeilijke woorden bijeenbrachten, en die lazen we elkaar voor. Training, dus. De laatste jaren doe ik niet zo vaak meer mee. Alleen het jaarlijkse dictee van het Davidsfonds in België, daar eindig ik meestal nog bij de eerste tien. Maar doordat ik de routine niet meer heb, merk ik dat mijn kennis achteruitgaat.
Waar moeten de deelnemers op letten? Wat is het moeilijkste in zo'n dicteetekst?
Het los of aan elkaar schrijven. Is van je welste in één woord, in twee of in drie? Daar komt bij dat Van Dale en het Groene Boekje in deze zaken soms verschillende oplossingen kiezen. En er zijn geen regels voor. Dom uit je hoofd blokken is het enige wat helpt. Een vuistregel is misschien wel: schrijf aan elkaar als je twijfelt.
Helpt het als je een Vlaming bent?
De gemiddelde Vlaming heeft zijn taal meer lief dan de gemiddelde Nederlander, hoor je vaak. Dat zou wel waar kunnen zijn. Hij is in ieder geval alerter en meer bewust van taal; wordt ook vaker op fouten gewezen. Bij de VRT hebben ze bijvoorbeeld een taaladviseur, Ruud Hendrickx, auteur van het Stijlboek VRT. Maar bij de Nederlandse Publieke Omroep heb ik daar nog nooit van gehoord.
Maar misschien komt het ook doordat er zoveel dictees en quizzen zijn in Vlaanderen. Elke vereniging die geld in het laatje wil krijgen, schrijft een quiz uit. Dat doet het niveau stijgen. Ook in het scrabbelen, bijvoorbeeld, is Vlaanderen sterker dan Nederland.
Schrijf je nog vaak met de pennen die je toen ook hebt gewonnen?
Nooit meer.
Waarom heb je dan meegedaan?
Voor de eer. En omdat taal mij lief is.
Helaas, ik moet het nog even ophouden. We nemen het op. Het gezin is vanavond niet compleet, en zonder compleet gezin wordt er niet gedicteed. De rest van de week ligt ook moeilijk; het zal wel zaterdag of zondag worden eer hier de gebruikelijke gewijde stilte heerst.quote:Op zaterdag 13 november 2004 23:30 schreef GLO het volgende:
[..]
Ook ik doe mee, gewoontegetrouw. Het doel blijft ongewijzigd: 10 fout of minder halen. Mijn scores tot nu toe:1991 (Reizen Per Spoor): 13 fout 1992 (Uit Eten): 14 fout 1993 (Het Decembergevoel): 16 fout 1994 (De Dicteetor): 12 fout 1995 (Uitzicht Op Zee): 15 fout 1996 (De Paden Op!): 20 fout 1997 (De Boekenwurm): 18 fout 1998 (Een Winteravondvertelling): 18 fout 1999 (Het Jachtige Bestaan): papiertje kwijt 2000 (De Brief): 24 fout 2001 (De Portemonnee): papiertje kwijt ![]()
2002 (Telefoon!): 13 fout 2003 (De Hittegolf): 20 fout
't Wordt er niet echt beter op dus...![]()
Ik begrijp dat Remco Campert en Jan Mulder de editie van vanavond hebben geschreven, dus wie weet krijg je je zin...quote:Op maandag 13 december 2004 16:27 schreef rabartels het volgende:
een hoop woorden in het dictee worden bijna nooit gebruikt en dan nog de volzinnen met kommas :-) Als ze gewoon eens een normaal dictee zouden maken. bv. gewoon een verhaaltje uit de krant.
Ik denk dat ik dit ook wel doe, mochten er meer zijn die dit doenquote:Op maandag 13 december 2004 15:55 schreef Isabeau het volgende:
Dat ga ik toch ook maar doen, dat vind ik net iets gezelliger.quote:Op maandag 13 december 2004 19:43 schreef E.T. het volgende:
O ja, ik kijk beneden en schrijf met een echte pen enzo.. Dus pas aan het einde v/d avond mijn score..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |