abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23282813
Ik word een beetje moe van al het gediscussieer, waarbij de inhoudelijke argumenten van zogenaamd "rechts" moeten komen, waar ik meestal wel bij hoor, soms ook niet, en waarbij 'links" standaard niets anders doet dan de rechtse argumenten afkraken.

Niet andersom, want links heeft op dit forum nooit ideeen. Alleen ideeen over hoe de rechtse ideeen af te kraken. Dat is hun goed recht, en dat doen ze op een aardig eloquente manier, moet ik toegeven.

ECHTER:
Er is in NL een situatie ontstaan, waar niemand zich wel bij voelt. Links, rechts, moslims, christenen, whatever.
Dat er wat moet veranderen, moet gebeuren, dat is duidelijk. Maar nu wil ik eindelijk van de "linkse kant" wel eens 1 concreet argument, denkbeeld horen over wat er in de samenleving moet gaan gebeuren, welke maatregelen, welke voorstellen anderszins.
En dan niet aankomen met abstracte termen als "respect en vriendelijkheid", daar ben ik ook voor, maar hoe wil je dat afdwingen dan? Iets concreter graag.
Verras me!

Bij voorbaat dank.
pi_23282842
Wees jezelf!
Daarmee doelend op iedereen...
pi_23282879
Links en rechts hebben er de afgelopen 50 jaar allemaal met de pet naar gegooid.
Okuninushi
pi_23284584
Door beter onderwijs, m.n. VMBO, waarbij de talenten en kwaliteiten van eenieder aan bod komen. De ambachtschool weer terug.. Dit vereist "grote" investeringen die de maatschappij als geheel dient op te brengen. Zij krijgt daar echter meer werkenmers en ambachtslieden, minder hangjongeren en derhalve minder criminaliteit voor terug. Is dit links? Ja , want "rechts" laat dit liever over aan de markt en heeft het over "zelfverantwoordelijkheid" van de scholen, hetgeen gelezen kan worden "zoek het maar uit, u bent verantwoordelijk, van ons krijgt u geen eurocent".
Wasserwunderland
  zaterdag 13 november 2004 @ 10:38:10 #5
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_23284666
Is het weer die tijd van de maand?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_23284917
@ Takkesteeg: heel mooi, maar niet concreet iets waar beleid op gemaakt kan worden

@ Toyotomi: ik denk dat niemand dat kan ontkennen, maar dat is nog geen oplossing!

@ Tup: de ambachtsschool ben ik helemaal voor! Tegenwoordig wil iedereen studeren aan de uni, terwijl het land zit te smachten om gedegen opgeleide vakmensen.

@ Verbal: Als je niet wil bijdragen moet je weg blijven. Dit is een constructief topic.
  zaterdag 13 november 2004 @ 11:04:32 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_23284937
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 11:02 schreef Cheese het volgende:
@ Verbal: Als je niet wil bijdragen moet je weg blijven. Dit is een constructief topic.
Want...?

Waar zie jij het constructieve?

Bovendien: Zegt de naam Pim Fortuyn je iets? Als er iemand liep te blaten zonder wol te geven, was het die wannabe politicus wel
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_23285030
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 11:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Bovendien: Zegt de naam Pim Fortuyn je iets? Als er iemand liep te blaten zonder wol te geven, was het die wannabe politicus wel
Ja, boodschaploze kritiek-opmerkingen als van jou zijn precies wat dit topic probeert te vermijden.
Fortuyn had ideeen en argumenten, jij niet. Jij in ieder geval draagt zelf bij aan de stelling: links loopt kankeren op rechts, zonder zelf ideeen aan te dragen. Meesterlijke zet! Thanks!

Ik hoop dat iedereen nu doorheeft wat de crux van dit topic is:
een idee/voorstel aandragen of ophoepelen graag! Neem een voorbeeld aan Tup.
pi_23285042
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 11:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Want...?

Hij was al dood geschoten voordat ie echt iets kon doen als politicus. Dus wat lul je nu dom
  zaterdag 13 november 2004 @ 11:14:24 #10
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_23285047
Ik wordt ook wel eens een beetje moe van Femke en Jan die altijd maar aan de zijlijn staan te schreeuwen, maar nooit eens met een daadwerkelijke oplossing komen...

en dat weet het volk ook wel, want anders zaten ze wel in de regering.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_23285333
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 02:54 schreef Cheese het volgende:
En dan niet aankomen met abstracte termen als "respect en vriendelijkheid", daar ben ik ook voor, maar hoe wil je dat afdwingen dan? Iets concreter graag.
Verras me!
Dat zou wel een hele grote verassing zijn omdat je de bovengenoemde begrippen helemaal niet kunt afdwingen maar da's typerend voor jouw gedachtengoed dat jij meent dat 'afdwingen' tot de mogelijkheden behoort.

Maar goed, toch even een ideetje;

- Vrijheid van meningsuitting beperken en ook de vrijheid van godsdienst zodat een el Moumni en een van Gogh niet langer grote groepen nederlanders straffeloos mogen beledigen.

- Uitvoeren van bestaande wetgeving ipv. allerlei onzinnige 'nood' wetten die de vrijheid van iedereen aantasten. Daar valt dus ook gedogen van allerlei zaken onder. Als het illegaal is dan wordt het of aangepakt of de wet moet worden aangepast, gedogen is niet meer van deze tijd.
  zaterdag 13 november 2004 @ 11:43:39 #12
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_23285447
Ik zie in de openingspost geen enkel inhoudelijk argument voorbijkomen. Ik zie enkel geblaat om links af te kraken. Het is je goed recht, maar als topic verwacht ik toch wat meer dan dit, want verder dan "links is naief" "rechts is nazisme" zie ik dit topic niet komen.
Topic gaat dus dicht.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zaterdag 13 november 2004 @ 13:20:49 #13
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_23286929
Nou, ok. Ik geef het topic een kans. Probeer het inhoudelijk te houden.
  zaterdag 13 november 2004 @ 13:36:08 #14
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23287144
-Koningshuis afschaffen, republiek invoeren.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_23287146
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 13:20 schreef Sidekick het volgende:
Nou, ok. Ik geef het topic een kans. Probeer het inhoudelijk te houden.
11:43
13:20

Lang over nagedacht
pi_23287254
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 13:36 schreef PJORourke het volgende:
-Koningshuis afschaffen, republiek invoeren.
Jij bent niet links.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  zaterdag 13 november 2004 @ 13:44:47 #17
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23287266
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 13:43 schreef FritsVanEgters het volgende:
Jij bent niet links.
Het zou een links thema moeten zijn, net zoals de aanpak van de instroom van analfabeten via het importhuwelijk.
pi_23287268
quote:
slamitische scholen moeten ontmoedigd worden omdat ze per definitie ‘zwart’ zijn. Eigenlijk zouden we helemaal moeten stoppen met het bijzonder onderwijs.
SP

Hier kan ik me wel in vinden eigenlijk.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_23287346
De kern van Femke Halsema's betoog in het Kamerdebat van de week, tenminste qua maatregelen:
quote:
Steun is er bij GL al langer voor:
- het aanpakken van moskeeën die een dekmantel zijn voor terroristische, extremistische activiteiten.
- het weigeren van imams die worden gefinancierd door Islamitische regimes, die geen ander doel hebben dan het prediken van de politiek Islam
- de noodzaak van een NL’se Imamopleiding.
Vanzelfsprekend vinden wij dat,
als de harde kern van extremistische jongeren groter is dan werd aangenomen,
de AIVD en andere opsporingsdiensten zich moeten kunnen uitbreiden.
Uitbreiding van bevoegdheden van de AIVD zal door ons vooral getoetst worden aan het intact blijven van waarborgen voor verdachten in het strafproces: AIVD-informatie moet uiteindelijk door de verdediging kunnen worden getoetst.
Kritisch zijn wij op dit moment over:
- Het ontnemen van nationaliteiten als doel op zich. Wij hebben moeite hiervan de effectiviteit te zien.
- Verdere verregaande aanscherpingen van het vreemdelingenbeleid zonder dat een duidelijke relatie wordt gelegd met terrorismebestrijding.
- Verruiming van de strafbaarstelling van belediging en godslastering.

Grote bezwaren hebben wij tegen de blijvende terughoudendheid
(die wij al ruim twee jaar bestrijden)
om publieke personen die zich met grote persoonlijke risico’s vrijelijk uiten
en die een ‘soft target’ zijn voor politiek geweld,
direct onder te brengen in het rijksdomein van beveiliging en bewaking.
Onterecht blijft bedekt dat de lokale autoriteiten zelden tot nooit overgaan
tot de persoonsbeveiliging,
zoals politici die - helaas - al te goed hebben leren kennen.
Hier gaat het niet alleen om een formele verdeling van verantwoordelijkheden,
maar ook om een verschillende behandeling,
een verschil in beveiligingsniveau (lokaal en landelijk)
van mensen die worden bedreigd.
bron: http://www.groenlinks.nl/(...)icht.2004-11-11.3207
pi_23287382
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 13:44 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het zou een links thema moeten zijn, net zoals de aanpak van de instroom van analfabeten via het importhuwelijk.
Lees de OP nog een keer.
  zaterdag 13 november 2004 @ 13:56:10 #21
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23287421
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 13:53 schreef FritsVanEgters het volgende:
Lees de OP nog een keer.
Noem dit dan maar mijn linkse kant
pi_23287446
Misschien dat iemand het hier mee eens is:
quote:
Verkeer en vervoer

Ook op het gebied van verkeer en vervoer moeten duidelijke keuzes worden gemaakt. We willen een kilometerheffing om de groei van het autoverkeer af te remmen. In de spits en in de Randstad is deze heffing hoger dan op het platteland. In de Randstad is er immers veel vaker een alternatief voor de auto. Op het platteland ontbreekt openbaar vervoer vaak, velen zijn daar op de auto aangewezen. Er zal wel veel meer moeten worden geinvesteerd in beter openbaar vervoer.

Kilometerheffing

De kern van het mobiliteitsbeleid moet zijn dat op zo kort mogelijke termijn alle externe kosten van de mobiliteit in de prijs van de mobiliteit worden doorberekend. Dat kan door een kilometerheffing in te voeren, waarbij de rekening varieert afhankelijk van de plaats, de tijd en de veroorzaakte milieuvervuiling.

Belangrijke programmapunten

Waar mogelijk worden geplande wegen geschrapt. Bijvoorbeeld de plannen om de A6 en de A9 te verbinden die een ernstige bedreiging vormen voor het natuurgebied rondom het Naardermeer, de A4 Midden Delfland en de geplande A73 op de oostelijke Maasoever in Limburg.

Voor Schiphol gaan strikte en controleerbare milieugrenzen gelden. Schiphol wordt niet geprivatiseerd. Zolang het vliegverkeer vrijgesteld is van BTW en er geen accijns wordt betaald voor vliegtuigbrandstof, komt er een heffing op vliegtickets.

Er komen extra middelen voor de aanleg van vrije busbanen, lightrailsystemen en (snel-)fietspaden en voor de uitbreiding en modernisering van fietsenstallingen en fietsparkeervoorzieningen.
pi_23287459
Meer GroenLinks' standpunten:
quote:
Belangrijkste programmapunten (asielbeleid)

* Asielzoekers krijgen meer mogelijkheden voor het volgen van scholing en het verrichten van betaalde arbeid.
* De versnelde procedure in aanmeldcentra wordt afgeschaft. Asielprocedures horen vooral zorgvuldig te zijn.
* Er wordt ingezet op een ruimhartiger ondersteuning van de UNHCR bij de opvang en terugkeer van vluchtelingen.
* Het Europees Vluchtelingenfonds wordt aanzienlijk uitgebreid, met voorwaarden voor een zorgvuldige procedure en humane opvang.
* De uiterste beslistermijn wordt teruggebracht naar een halfjaar, de totale procedure duurt in geen geval langer dan anderhalf jaar. Als er dan nog geen definitief uitsluitsel is gegeven, krijgt de asielzoeker een status.
* Er komen twee statussen: een tijdelijke voor asielzoekers die vanwege de algemene (oorlogs)situatie op de vlucht zijn geslagen en een permanente voor erkende vluchtelingen en getraumatiseerde asielzoekers.
* Asielzoekers die op dit moment langer dan drie jaar in de opvang verblijven, krijgen een status.
* Ook als hun asielverzoek is afgewezen krijgen AMA's recht op verblijf als in het herkomstland adequate opvang ontbreekt (en ze dan nog minderjarig zijn).
Toelichting en argumentatie op http://www.groenlinks.nl/standpunten/Thema.2004-03-29.4213
pi_23287654
Of hiermee:
quote:
Eerlijker belastingstelsel

We willen voor de toekomst een meer nivellerend belastingstelsel. We stellen voor dat boven op het huidige toptarief van 52% weer een belastingschijf van 72% komt, in ieder geval voor inkomens boven 226.890 euro (500.000 gulden).

Onderzocht dient te worden hoe de huidige lokale belastingheffing (waaronder de onroerend zaakbelasting) omgezet kan worden in een inkomensafhankelijke belasting. De overheden moeten bij verhoging van tarieven ervoor zorgen dat alleenstaanden niet onevenredig zwaar getroffen worden.

Tegengaan graaimentaliteit

De financiële schandalen in de Verenigde Staten en in eigen land tonen aan dat opties bestuurders een perverse stimulans geven om de winsten op de korte termijn, kunstmatig of zelfs frauduleus, op te krikken. Dat is de kat op het spek binden. Daarom moeten opties in het eigen bedrijf verboden worden.

Herinvoering vermogensbelasting

Herinvoering van de sinds kort verdwenen vermogensbelasting met een tarief van 0,7% is wenselijk, omdat vermogen een zelfstandige bron van rijkdom en macht is en daarom belast dient te worden.

Vermogenswinstbelasting

De vermogensrendementsheffing dient omgebouwd te worden tot een vermogenswinstbelasting. Deze heffing kan, met een tarief van 35%, op een meer rechtvaardige manier vermogensinkomsten belasten, doordat alleen over de daadwerkelijk gerealiseerde vermogenswinsten belasting verschuldigd is. Ook met opties behaalde winsten vallen onder deze heffing. Een dergelijke vermogenswinstbelasting is ook internationaal veel gebruikelijker dan de wereldwijd unieke Nederlandse vermogens-rendements-heffing.
SP
pi_23287680
quote:
Belangrijkste programmapunten (onderwijs)

* Het ontstaan van zogenaamde zwarte en witte scholen wordt actief bestreden. Zo krijgen ouders van driejarigen in eerste instantie een uitnodiging voor scholen in de eigen buurt. De buurtfunctie van basisscholen (Brede School, Vensterschool) wordt versterkt.
* In alle steden met veel niet-Nederlandstalige ouders, komen "schakelklassen" voor zes- en zevenjarigen waar leerlingen gericht achterstanden kunnen wegwerken.
* Iedere burger krijgt het recht om, afgezien van een eigen bijdrage naar inkomen, kosteloos onderwijs te genieten tot en met vwo/mbo-niveau.
* De studiefinanciering wordt vervangen door een studietax. Een deel van studiekosten wordt later terugbetaald, afhankelijk van het inkomen. De studieduur is niet langer beperkt.
* Het beroep van leraar wordt aantrekkelijk gemaakt door meer onderwijsondersteunend personeel (waardoor de werkdruk daalt), meer en beter lesmateriaal, betere arbeidsvoorwaarden en mogelijkheden om verder te leren en door te stromen.
* Instanties als de jeugdzorg, het maatschappelijk werk en de politie werken nadrukkelijk samen met scholen, waardoor de scholen zich beter op hun kerntaak kunnen richten.
* Bijzondere scholen mogen niet zomaar leerlingen afwijzen. Hiervoor moeten dezelfde regels gelden als bij openbare scholen.
* Er komen gezamenlijke raden van leerlingen/studenten en personeel. Scholen met meer dan 35 personeelsleden krijgen de mogelijkheid om een ondernemingsraad in te voeren.
* Het aantal peuterspeelzaalplaatsen wordt fors uitgebreid. Voorscholen worden gestimuleerd, evenals weekend- en zomerscholen.
* Basisschoolleerlingen gaan in principe pas van groep drie naar groep vier als zij de Nederlandse taal voldoende machtig zijn.
* Sponsoring in het onderwijs is niet toegestaan. De onafhankelijkheid van het wetenschappelijke onderzoek wordt gewaarborgd door toezicht (visitatiecommissies) en door verplichte melding van commerciële nevenactiviteiten van wetenschappers.
zie http://www.groenlinks.nl/standpunten/Thema.2004-03-29.0811
pi_23287760
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 13:58 schreef sizzler het volgende:
Misschien dat iemand het hier mee eens is:
[..]
Ik.

Met de standpunten in je volgende post ook behalve de eerste twee belastingmaatregelen.
72% is voor mij te gortig en de opties in het eigen bedrijf heb ik domweg geen verstand van.
  zaterdag 13 november 2004 @ 15:50:51 #27
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_23289385
Ik vind het jammer dat er gedacht wordt aan linkse en rechtse maatregelen mbt dit soort terrorisme en de grote onrust in het land. Er zijn detailverschillen op te noemen (en eventueel in links en rechts in te delen), maar bij de hoofdlijnen is dat onzinnig. De hoofdlijn dat dit keihard moet worden aangepakt, en dat we alles in staat moeten stellen om verdere escalatie te voorkomen. Op hoofdlijnen komen zowel links als rechts met inhoudelijke ideeen, die vaak overeenkomen.

Maar het concept wat de TS in de openingspost beschrijft, komt ook voor maar is bij beide kanten aanwezig: 'rechts' kan alleen maar de linkse knuffelpolitiek afkraken, en 'links' zit de rechtse fascisten te bestrijden. Natuurlijk is het voorgaande erg overdreven, je hebt ook de logische discussies tussen de linkse partijen en de rechtse partijen waar men kritiek heeft op elkander ideeen. Dat lijkt me zeer gezond, en in weze is kritiek ook een vorm van het naar buiten brengen van een eigen inhoudelijk standpunt.

Maar de TS vroeg om 1 concreet voorbeeld van linkse kant zonder naar rechts te wijzen. Nou, de PvdA bijvoorbeeld had het over het weigeren van buitenlandse imams over drie jaar, zodat er druk op de ketel komt op een Nederlandse imam-opleiding. Een opleiding waar je meer grip hebt op binnenlandse integratie, en buitenlandse terroristische invloeden beter kan weren. Het is uiteraard geen allesomvattend geheel, maar dit is onderdeel van de aanpak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')