Ja hoor, er zijn meer perensoorten die te stoven zijn, je hebt dan waarschijnlijk Saint Remyquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 17:04 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik heb hier in een onbemand stalletje langs de weg (Westland) 2 kilo stoofperen gekocht. Het zijn flinke jongens en zeker geen Gieser Wildeman.
Zoektocht op internet levert me geen namen op, dus kan er geen specifieke recepttips voor vinden.
Kan ik die ook gewoon in wijn/sap e.d. stoven net als "gewone" stoofperen?
2 uur moet genoeg zijn.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 17:11 schreef BBQ-kip het volgende:
Even googlen om te kijken of die er op lijken
Ja, dat zijn ze inderdaad! Lekker, heb er nu al zin in.
In kwarten snijden en lekker een uur of 2 (of langer?) zachtjes laten stoven?
Locatietips zijn altijd welkomquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 17:04 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik heb hier in een onbemand stalletje langs de weg (Westland) 2 kilo stoofperen gekocht. Het zijn flinke jongens en zeker geen Gieser Wildeman.
Zoektocht op internet levert me geen namen op, dus kan er geen specifieke recepttips voor vinden.
Kan ik die ook gewoon in wijn/sap e.d. stoven net als "gewone" stoofperen?
Ik draai ze dan om en laat ze nog even staan!quote:Op donderdag 8 oktober 2009 12:04 schreef Leintjeuh het volgende:
Ik heb vanmorgen 2 kilo Giese Wildemann geschild en in een pan opgezet in een pak () rode wijn opgezet met wat suiker en een nepkaneelstokje. De peren staan niet helemaal onder allemaal, en inmiddels staan ze denk ik 2 uur te pruttelen. Niet alle peren zijn overal rood geworden.
Moet ik aanvullen met water tot alle peren helemaal tot aan het steeltje onder de vloeistof staan?
Ja maar hij is zo mooiquote:Op maandag 17 oktober 2011 23:19 schreef RobinOok het volgende:
Net goed. Zal je leren!![]()
Voortaan gewoon weer mooi lang en langzaam, zoals het hoort.
Het staat nu inderdaad in te koken, een tekort aan pectine zal gelukkig niet optredenquote:Op maandag 17 oktober 2011 23:33 schreef RobinOok het volgende:
Gewoon zo door de yoghurt.
Pureren, gelatine erdoor en puddinkjes van maken?
In laten koken en jam van maken?
quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:36 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Het staat nu inderdaad in te koken, een tekort aan pectine zal gelukkig niet optreden
Je stooft de peren normaal, daarna doe je ze met de siroop in potten met metalen deksel, bv jam, augurken of mayonaise potten.quote:Op maandag 24 oktober 2011 09:33 schreef Pikkebaas het volgende:
Lekker, 7 kratten stoofperen van m'n schoonvader gehad, uit eigen tuin.
Dus als iemand me zoekt ben ik een paar dagen aan het schillen.
Hoe gaat dat wecken trouwens in z'n werk ? Want soms moet ik aan het eind van de winter wel eens een kratje weggooien wegens bederf en/of vorstschade.
Voor de kinderen gebruik ik meestal een pak druivensap. Smaakt prima. Wel goed druivensap nemen en niet van die zoete rommel.quote:Op maandag 24 oktober 2011 09:54 schreef Oceanonix het volgende:
Topic even doorgelezen. Veel recepten waarin wijn/ port zit. Helaas krijg ik daar knallende koppijn van (nee dat heeft niets te maken met goedkope wijn).
Zeker. Bakje in de koelkast, geen probleem.quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:48 schreef Greys het volgende:
Hoe lang kan je stoofpeertjes bewaren?
En dan niet in potten ofzo, maar kan ik ze bv morgenochtend maken voor zondagavond? Ja toch?
Wat zit er allemaal bij?quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:02 schreef Perrin het volgende:
Voor 't eerst dat ik ze zelf maak *crosses fingers* Ze drijven wel een beetje in de wijn, echt lekker klem kreeg ik ze niet in de pan. Nu 2-3 uur wachten...
Hehheh ja.. hele kruidenwinkel geworden zo. Cardemompeultjes zijn niet zo makkelijk te vinden, en gek genoeg anijssterren ook niet.quote:
Let op dat je de goede steranijs koopt, de chineese die voor consumptie geschikt is en niet de japanse die soms in droogboeketten gebruikt wordtquote:Op vrijdag 23 december 2011 20:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hehheh ja.. hele kruidenwinkel geworden zo. Cardemompeultjes zijn niet zo makkelijk te vinden, en gek genoeg anijssterren ook niet.
http://www.basis-online.n(...)terrenmix-en-varkensquote:Een van de meest spraakmakende voedselschandalen van de afgelopen 10 jaar was de vergiftigde sterrenmixthee. Eind september 2001 werdt bij de Keuringsdienst van Waren een drietal meldingen gedaan van misselijkheid, hallucinaties en epileptische aanvallen. Na de eerste melding werden de routine procedures in werking gezet, maar toen er na het weekend twee meldingen bijkwamen, sloeg men alarm. Dit resulteerde in de snelle vaststelling van de sterrenmix als waarschijnlijke oorzaak van de symptomen en het traceren van de voor de sterrenmixthee verantwoordelijke handelaar. De handelaar werd onder druk gezet nog die zelfde maandagavond een persbericht uit te laten gaan met de waarschuwing voor ernstig risico bij consumptie van het product. De handelaar riep daarop de sterrenmix terug van zijn afnemers. Het duurde tot vrijdag voordat de Keuringsdienst voldoende zekerheid had dat de gebruikte steranijs niet de Chinese Steranijs (Illicium verum), maar de Japanse variant (Illicium anisatum) was. Deze variant bevat anisatine, een neurotoxische verbinding die epileptische aanvallen kan veroorzaken. Na de persberichten hebben zich ongeveer vijftig personen met klachten bij de keuringsdienst gemeld. Sommigen van hen moesten een aantal dagen in het ziekenhuis doorbrengen en anderen kregen een rijverbod vanwege het risico op herhaling van de epileptische aanval.
Heh dat wist ik nietquote:Op vrijdag 23 december 2011 20:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Let op dat je de goede steranijs koopt, de chineese die voor consumptie geschikt is en niet de japanse die soms in droogboeketten gebruikt wordt
10 jaar terug is een vriend van me met zijn dochter en vrouw daar zwaar beroerd van geweest. Hallucinaties, projectielkotse, hartritme storingen
[..]
http://www.basis-online.n(...)terrenmix-en-varkens
Reden genoeg om ze van een vertrouwd adres te kopen en niet ergens goedkoop op een rommelmarkt.quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Heh dat wist ik niet![]()
De steranijs heb ik van de natuurwinkel, niet van de bloemist gelukkig
Volgens mij wel, ik zag eerder in dit topic deze postquote:Op zaterdag 24 december 2011 16:29 schreef staticdata het volgende:
Iemand enig idee of stoofperen ook met Gluhwein kan
quote:Op dinsdag 20 februari 2007 09:02 schreef sigme het volgende:
Gieser Wildeman is geen merk![]()
Kleiperen (ook bekend als winterjan) zijn ook lekkere stoofperen.
Lekkere port kan je beter opdrinken: peertjes worden ook lekker in goedkope bagger (zoete spaanse "wijn"), en zelfs in die Ikea-rommel (alcoholloze gluh"wijn"). Gluhwijn van Aldi ed werkt ook prima.
Enige experiment wat ik echt *niet* geslaagd vond was een steranijsje in de pan.
Wel altijd een goede toevoeging: 3 kruidnagels.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |