Nee, een familielid van ons heeft een boom met stoofperen, het ras weet ik niet. Gemiddeld krijgen we per man twee kratten van een kilo of 15. Peren genoeg, ik eet ze dus ook de hele winter, die dingen zijn zo hard dat ze buiten gewoon goed blijven.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:12 schreef guntherschneider het volgende:
Waren de stoofperen in de aanbieding pikkebaas?
Over je tweede recept: de alcohol verdampt vanaf een graad of 75 dus er zal niet veel alcohol in de peertjes zitten.
morgen weer een pan opzettenquote:Op woensdag 10 november 2004 17:53 schreef Pietverdriet het volgende:
In rooie wijn stoven, met een kaneel stokje. Suiker naar smaak
quote:Op vrijdag 26 januari 2007 21:41 schreef MissHobje het volgende:
Ik heb wat linkjes voor je gevonden:
Stoofperen in karamel/rodewijnsaus
Pittige stoofperen
Kruidige stoofperen
Misschien ben je zo geholpen?
Verder kun je natuurlijk altijd gaan experimenteren met een recept en het ons laten weten of het lekker was
Het belangrijkste is onscherpquote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:40 schreef Bluezz het volgende:
Wat een lekkere variaties hier
Piet : ik ben meteen even naar het keukenkastje gelopen, wist niet eens dat je echt en nep kaneelstokjes had
Waarom is dat?
En is de smaak anders/beter van 1 van de 2 ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaneel
Ik heb deze (uit een zakje van silvo of verstegen) :
[afbeelding]
Ja, maar gebruik dan een half theelepeltje. Hou er rekening mee dat poederkaneel voor een rauw mondgevoel zorgt, en de meeste poederkaneel cassia is, en minder aangenaam smaakt als echte kaneel.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 08:32 schreef sunshine het volgende:
Kun je het kaneelstokje ook vervangen door gewone poederkaneel?
Hmmm..... gisteren in een opwelling stoofperen (ja het goede merkquote:Op dinsdag 20 februari 2007 08:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, maar gebruik dan een half theelepeltje. Hou er rekening mee dat poederkaneel voor een rauw mondgevoel zorgt, en de meeste poederkaneel cassia is, en minder aangenaam smaakt als echte kaneel.
Ik gebruik altijd gewoon goedkope wijn, beter je peren in pure goedkope wijn stoven dan in verdunde dure port. Ik gebruik in de keuken altijd gewoon een goedkope rode of witte wijn. Mensen die beweren dat je dezelfde wijn moet gebruiken die je drinkt zijn niet goed snik of krijgen kickbacks van de wijnhandel.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 09:02 schreef sigme het volgende:
Lekkere port kan je beter opdrinken: peertjes worden ook lekker in goedkope bagger (zoete spaanse "wijn"), en zelfs in die Ikea-rommel (alcoholloze gluh"wijn"). Gluhwijn van Aldi ed werkt ook prima.
Kruidnagels, huiver, daar heb ik een persoonlijk trauma. Kreeg eens een buikgriep nadat ik kruidnagelworstjes had gegeten. Bij het overgeven smaakte en ruikte het sterk naar kruidnagels, sindsdien kan ik die dingen niet meer zien.quote:Enige experiment wat ik echt *niet* geslaagd vond was een steranijsje in de pan.
Wel altijd een goede toevoeging: 3 kruidnagels.
Er stond toch ook een knipoog?quote:
Hmm...geen gek ideequote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:32 schreef sunshine het volgende:
Ze zijn klaar en smaken![]()
Van mijn vader kreeg ik het idee om van het sap perenstroop te maken. Dat heb ik nog nooit gedaan, dus ik ben benieuwd!
Ja. Maar je kan ook alcoholvrij beginnen.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 10:26 schreef cinnamongirl het volgende:
Gaat echt alle alco eruit? Ik wil het maken voor iemand die nog borstvoeding geeft...
ja, bij het koken gaat de alcohol er volledig uit, overginds bevat vers brood ook alcohol, net als zeer rijp fruit, dus de paniek over echt helemaal alcoholvrij is overdreven.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 10:26 schreef cinnamongirl het volgende:
Gaat echt alle alco eruit? Ik wil het maken voor iemand die nog borstvoeding geeft...
Ik geloof echt niet dat dat dan lekker wordt!quote:Op vrijdag 23 februari 2007 10:39 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja. Maar je kan ook alcoholvrij beginnen.
Dat dacht ik al. In mijn Boeuf Bourguignon die ik gister al heb gemaakt zit ook een halve fles wijn, maar dat heeft al 3 uur gestoofd en vanmiddag gaat het nog een uur (ivm. champignons toevoegen). Dan is het er echt wel uit.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
ja, bij het koken gaat de alcohol er volledig uit, overginds bevat vers brood ook alcohol, net als zeer rijp fruit, dus de paniek over echt helemaal alcoholvrij is overdreven.
Neem een goedkope fles rode wijnquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:16 schreef Schanulleke het volgende:
*KICK*
Ik heb vandaag het plan opgevat om stoofperen te gaan maken. In mijn recept uit de Wannee (nieuwe aanwinst nav CUL topics) hebben ze het over rode bessensap. Onze dorpssuper had zoiets echter niet. Als dichtste benadering hadden ze cranberrysap. Nu ben ik leek, dit is de eerste keer dat ik al zo vroeg begin met koken zeg maar, maar verruineer ik daarmee de stoofpeertjes, of niet?
Ik heb ze nu bijna anderhalf uur laten koken in water. Water weg doen en koken in de wijn? Of water indikken met maizena en wijn?quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 16:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neem een goedkope fles rode wijn
Kookvocht zeker niet weggooien, maar je kan er wel wijn bij doen en het gewoon inkoken. Geen Maizena gebruiken, gewoon in koken, als de peren gaar zijn kan je die er ook uit halen en het sap/wijn verder inkoken.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 16:53 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik heb ze nu bijna anderhalf uur laten koken in water. Water weg doen en koken in de wijn? Of water indikken met maizena en wijn?
Dank. Inmiddels heeft mijn lieftallige echtgenote d'r al een draai aan gegeven.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kookvocht zeker niet weggooien, maar je kan er wel wijn bij doen en het gewoon inkoken. Geen Maizena gebruiken, gewoon in koken, als de peren gaar zijn kan je die er ook uit halen en het sap/wijn verder inkoken.
Okay,quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 17:28 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dank. Inmiddels heeft mijn lieftallige echtgenote d'r al een draai aan gegeven.
Ik had verwacht dat de Wannee hier meer variaties zou bieden.
Niet getreurd, wordt vast heerlijk.
Heb woensdag nog een paar kilo gekocht.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 17:41 schreef conleche het volgende:
Ooooh, daar heb ik zin in!! Stoofpeertjes!!! Hoop dat ik ze al kan krijgen.
De Appie had ze al liggen. Ze waren heerlijk, al moet ik ze de volgende keer wel op tijd van het vuur halen, ze werden nu iets te zacht.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 17:41 schreef conleche het volgende:
Ooooh, daar heb ik zin in!! Stoofpeertjes!!! Hoop dat ik ze al kan krijgen.
Wat bedoel je met té zacht? Vielen ze uit elkaar? Bij mij staan ze altijd heeeeel lang te pruttelen, maar wel op heel laag vuur, met zo'n dingetje ertussen. (hoe heet dat eigenlijk??, zo'n ijzeren, rond ding wat je tussen gas en pan doet, zodat het niet kookt, maar trekt??) En ik laat ze ook altijd heel, dus niet in stukken.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 07:53 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
De Appie had ze al liggen. Ze waren heerlijk, al moet ik ze de volgende keer wel op tijd van het vuur halen, ze werden nu iets te zacht.
Stoofplaatjequote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:28 schreef conleche het volgende:
[..]
Wat bedoel je met té zacht? Vielen ze uit elkaar? Bij mij staan ze altijd heeeeel lang te pruttelen, maar wel op heel laag vuur, met zo'n dingetje ertussen. (hoe heet dat eigenlijk??, zo'n ijzeren, rond ding wat je tussen gas en pan doet, zodat het niet kookt, maar trekt??) En ik laat ze ook altijd heel, dus niet in stukken.
Ze vielen uit elkaar inderdaad maar voor een eerste keer was ik erg tevreden. Ook over de runderlappen die ik gestoofd had trouwens. Heerlijkquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:28 schreef conleche het volgende:
[..]
Wat bedoel je met té zacht? Vielen ze uit elkaar? Bij mij staan ze altijd heeeeel lang te pruttelen, maar wel op heel laag vuur, met zo'n dingetje ertussen. (hoe heet dat eigenlijk??, zo'n ijzeren, rond ding wat je tussen gas en pan doet, zodat het niet kookt, maar trekt??) En ik laat ze ook altijd heel, dus niet in stukken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |