Oh yeahquote:Op woensdag 10 november 2004 17:53 schreef Pietverdriet het volgende:
In rooie wijn stoven, met een kaneel stokje. Suiker naar smaak
Een half uur?quote:Op woensdag 10 november 2004 18:08 schreef ParanoidEv het volgende:
Oh yeah![]()
Schil de peertjes, snij ze in 4 stukken (klokhuis er uit halen natuurlijk). Dan moet je ze langzaam gaar koken in een pannetje met water, een half uur geloof ik.
Voeg wijn, suiker, en kaneel naar smaak toe voordat je begint te koken.
Idd, of als je ze echt heel lang hebt laten stoven kunje ze bijna gewoon van het steeltje afzuigen.quote:Op woensdag 10 november 2004 18:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik schil ze, maar laat ze heel met stelen er aan.
Dan kan je ze zo lekker als een haring happen.
Ja het is al een jaar geleden dat ik het gedaan heb. Peren moeten trouwens ook heel blijven, is het niet?quote:Op woensdag 10 november 2004 18:40 schreef Angeles het volgende:
[..]
Een half uur?
Ik zet ze altijd 2,5 uur op, minstens.
volgens mijn oma niet hoor!quote:Op woensdag 10 november 2004 19:16 schreef ParanoidEv het volgende:
[..]
Ja het is al een jaar geleden dat ik het gedaan heb. Peren moeten trouwens ook heel blijven, is het niet?
Ik snijd ze ook altijd in 4 partjes, het is maar wat je zelf fijner vindt eten. Ik vind het gesneden makkelijker.quote:Op woensdag 10 november 2004 19:16 schreef ParanoidEv het volgende:
Ja het is al een jaar geleden dat ik het gedaan heb. Peren moeten trouwens ook heel blijven, is het niet?
Ja minimaal moet goed zacht en rood gestooft zijn. Liever te lang stoven dan te kort.quote:Op woensdag 10 november 2004 18:40 schreef Angeles het volgende:
[..]
Een half uur?
Ik zet ze altijd 2,5 uur op, minstens.
tsja, meestal als bijgerecht. Heb ze eignelijk nog nooit gehad als toetje. Vind ze lekker met spruitjes en aardappelen.quote:Op maandag 15 november 2004 15:23 schreef uhqmby het volgende:
En ook een vervolgvraag: hoe eet je stoofpeertjes?
Als bijgerecht of als nagerecht? In welke combinaties?
jep ook erg lekker maar pas op dat ze niet overheerstquote:Op zondag 16 januari 2005 23:48 schreef Angeles het volgende:
Ik doe er trouwens ook nog kruidnagels bij. Gemalen kruidnagels is het makkelijkst.
Volgens mijn moeder gebruikte mijn oma een weinig aardappelmeel om het kookvocht te bindenquote:Op zondag 16 januari 2005 22:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Brrrrr binden met Maizena...
Nu, als je giese wildeman gebruikt heb je geen bessensap of zoiets nodig om ze te kleuren, dat kleuren doen ze vanzelfquote:Op maandag 17 januari 2005 08:16 schreef Aegir het volgende:
allemaal geweldig advies,
MAAR vergeet niet een scheutje bessensap,
krijgen ze zo'm prachtig rooie kleur van![]()
Waar laat je ze staan? In de koelkast, of erbuiten?quote:Op zondag 16 januari 2005 23:29 schreef GrotePier het volgende:
stoven in deze substantie en daarna lekker een paar uur of een nacht laten staaan.....
Ik zet ze altijd gewoon buiten met een deksel erop (als het tenminste niet vriest).quote:Op donderdag 3 februari 2005 15:08 schreef BoomBoom het volgende:
[..]
Waar laat je ze staan? In de koelkast, of erbuiten?
Ik zet ze meestal in de koelkastquote:Op donderdag 3 februari 2005 15:08 schreef BoomBoom het volgende:
[..]
Waar laat je ze staan? In de koelkast, of erbuiten?
Bij mijn oma's waren ze toch altijd echt donker roodquote:Op maandag 21 maart 2005 17:48 schreef BBQ-kip het volgende:
Nou, op verzoek van Obliv, hier verder:
Ode aan het stoofpeertje!
Stoofpeertje dat steeds roder wordt
Jij staat mooi te glimmen op mijn bord
Zo heerlijk zo sappig zo prachtig rond
Straks verdwijn jij lekker in mijn mond
[[url=http://img131.exs.cx/img131/6131/stoofpeertje13ij.jpg]afbeelding][/URL]
Heerlijk, stoofpeertjes, lekker naar binnen slobberen, jammm!![]()
Het kost even wat tijd, maar dan heb je ook wat!![]()
Welke tijd zijn ze eigenlijk te krijgen?
Hoe maak jij je stoofpeertjes klaar?
Nou en, ze waren hartstikke lekker hoor!quote:Op donderdag 31 maart 2005 01:54 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Bij mijn oma's waren ze toch altijd echt donker rood![]()
quote:Stoofperen
Gieser Wildemannen en Saint Rémy's. Deze peren zijn speciaal geschikt om te stoven. Serveer ze als bijgerecht bij een typisch Hollandse maaltijd of eet ze als dessert.
Ingrediënten:
voor 4 personen:
4-6 stoofperen, bijvoorbeeld Gieser Wildeman of Saint Rémy
rode port naar smaak, ongeveer 1 wijnglas vol
(witte basterd)suiker naar smaak
kaneelstokje
aardappelmeel of maizena
Bereiding:
Schil de peren en snijd ze in de lengte doormidden. Verwijder het klokhuis. Leg de peren in een grote pan met de bolle kant naar boven. Giet er water bij tot ze bijna onder staan. Giet er rode port bij; minimaal een glas vol. Doe het kaneelstokje in de pan. Stoof de peertjes op zacht vuur in 20-30 minuten beetgaar. Zorg dat ze niet aanzetten.
Schep de peertjes over in een schaal. Kook het stoofvocht in tot een centimeter of twee. Gooi het kaneelstokje weg. Bind met een beetje aardappelmeel of maizena. Maak op smaak met suiker en giet over de peertjes.
Lekker als toetje met vanille- of chocoladevla of een bolletje kaneelijs. Als bijgerecht zijn ze heerlijk bij een typisch Hollandse maaltijd van aardappelen, groente (spruitjes!) en vlees. Maar de peertjes doen het ook verrassend goed bij een rijsttafel. Eet ze naar smaak warm, lauw of koud.
Variatie:
*Vervang de port door rodebessensap.
*Kook het sap van een halve citroen mee of wat citroenrasp.
En hoe gaat dat dan precies? Ik ben van nature niet zo'n kookmonster maar dit lijkt me wel lekkerquote:Op donderdag 19 oktober 2006 16:50 schreef MaxiTaxi het volgende:
Ik heb net van m'n moeder een braadpan gekregenen nu vroeg ik of iemand hier lekkere recepten voor stoofperen heeft! Nou weet ik wel het standaard recept met stoofperen koken in wijn met kaneelstokje etc.
Maar er is vast wel iemand die eens een speciale / bijzondere uitvoering van stoofpeertjes heeft gemaakt![]()
Wie meld zich?!
Stoofperen schillen (Giese Wildeman peren gebruiken) en heel laten, steeltje eraan laten.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 17:17 schreef Tel_R het volgende:
[..]
En hoe gaat dat dan precies? Ik ben van nature niet zo'n kookmonster maar dit lijkt me wel lekker![]()
(tvp)
Saint rémy..quote:Op donderdag 19 oktober 2006 17:33 schreef MinderMutsig het volgende:
er is nog een andere soort (kan niet op de naam komen) die vind ik veel beter. .
Nee, Gieser Wildeman en dan vers van de boer. Stoven en dan smullenquote:
Ja, in het vocht, met de deksel op de pan.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:11 schreef Tel_R het volgende:
Tnx Piet!
2 vraagjes nog: laat je de peren afkoelen in het vocht, en hoeveel peren heb je ongeveer nodig voor 2 tot 3 personen?
Je gebruikt natuurlijk niet alleen wijn voor de kleur, maar ook voor de smaak.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 09:11 schreef kabouter.muts het volgende:
Je hoft het niet met wijn te doen.
Maar dan wel uren stoven om ze mooi rood te krijgen.
ik doe er ook wel eens laurier of kruidnagel door.
Zelf gebruik ik altijd wel wijn maar mijn schoonmoeder vind dat dat echt niet hoort.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je gebruikt natuurlijk niet alleen wijn voor de kleur, maar ook voor de smaak.
Enne, je hoeft geen dure wijn te gebruiken, een literpak voldoet volkomen,.
Oeh jaaaa, die neemt oma wel eens meequote:Op donderdag 19 oktober 2006 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Giese Wildeman peren
Je bent mijn zwager!?quote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Mijn moeder zei over koken met bv wijn, grom grom sneer, zo kan je een steen ook lekker krijgen..
Maar eerlijk gezegt was haar eten eigenlijk nooit zo lekker
kan je ook gebruiken, stoofperen in Riesling, mmmmmmmmmmmquote:Op donderdag 26 oktober 2006 10:08 schreef Avani het volgende:
Hoe zit het met witte wijn? Ik zelf gebruik rode wijn, maar het schijnt dat witte dus ook wel lekker is. Iemand ervaring mee?
Ik heb de port natuurlijk wel even geproefd voor het erdoor ging, en het viel heel erg mee.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 19:50 schreef Martijn_77 het volgende:
@ Bluezz Ben wel benieuwd hoe het smaakt zeker omdat je zurige Port hebt gebruikt
quote:Op dinsdag 2 januari 2007 18:18 schreef Bluezz het volgende:
Het staat al enige tijd te pruttelen hier
Bijna 3/4 fles port (was zurig, stond te lang open)
Bruine basterdsuiker (gewoon op gevoel gestrooid)
Laag water
Kilo peren in 4-en, geschild
2 kaneelstokjes, gebroken
beetje peper, beetje citroensap
Qua presentatie idd een stuk mooier...quote:Op woensdag 3 januari 2007 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Overginds is het snijden in partjes zonde vind ik, gewoon stoofperen schillen (steeltje eraan laten) en als geheel stoven, staat zo mooi, een donkerroze peer, kan je dan nog een blaadje mint onder de steel prikken, presenteert zo mooi
Eet ook lekkerder, je pakt hem op aan het steeltje en laat hem naar binnen glijden als een haring.quote:Op woensdag 3 januari 2007 13:02 schreef guntherschneider het volgende:
[..]
Qua presentatie idd een stuk mooier...
in zijn geheel presenteert mooier en geeft minder pulp. maar partjes zal wel werken ja.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:40 schreef MissHobje het volgende:
Hoe ik het zelf maak:
Stoofperen in partjes en dan flink rode wijn, suiker, rasp van sinaasappelschil, kaneelpijpje, soms steranijs, flesje bessensap en een paar jenever bessen toevoegen.
Aan de kook brengen.. en dan zet ik het verder op mijn ouderwetse peutroleumstel ( van mijn oma ooit gehad) en daar laat ik het zo'n 45 a 60 min. na stoven.
Zo verschrikkelijk lekker, alleen die geur al in je huis![]()
Mijn moeder doet bv. alleen kaneel, water en suiker gebruiken want ze vind die wijn bij de peren niet zo lekker.
Uiteindelijk worden alle stoofperen toch ook rood ( al heeft het wel iets langer nodig)
gewoon maken en als ie ze niet blieft rot ie maar op? ik wil ze wel hebben hoorquote:Op woensdag 3 januari 2007 15:47 schreef Qwea het volgende:
nou heb ik ook ff een vraag. Ik wil graag stoofperen maken, maar MikeyMo loopt te zeuren dat hij ze niet lust. (meneer at ze 2de kerstdag wel in het restaurant) Hij is bang dat als ik ze maak met rode wijn er een wijn smaak aan zit. Maar je doet bij de stoofperen suiker,dus de peren smaken toch zoet en dan proef je toch vrij weinig van die wijn?
Mijn moeder en zijn moeder maken de peren in bessensap. Daar ben ik niet echt zo kapot van. Wat is volgens jullie lekkerder waardoor MikeyMo niet meer over die wijnsmaak zeurt en ik gewoon stoofperen kan gaan maken?
quote:Op woensdag 3 januari 2007 15:50 schreef GlimVlinder het volgende:
[..]
gewoon maken en als ie ze niet blieft rot ie maar op? ik wil ze wel hebben hoor
dat lijkt me zo,ehm,kaal en smaakloos?quote:Op woensdag 3 januari 2007 15:51 schreef Bluezz het volgende:
Alleen water, suiker, kaneel, citroensap wat peper, kan ook toch?
mensen die al van te voren negatief lopen te doen over wat ze nog niet geprobeerd hebben moeten gewoon hun mond houden. ti's gewoon laten zien hoe belangrijk ze zijn; ik bedoel - welk ander doel heeft het? in het restaurant at ie ze wel. en daar doen ze er vast gewoon wijn bij (volgens mij is dit vrij standaardquote:
en omdat ze ff opmoeten zou ik een flinke dosis peertjes nemen. kun je er meerdere dagen van genietenquote:Op woensdag 3 januari 2007 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik kan maar 1 ding zeggen, mensen die twijfelen over het stoven van de peer in wijn of port, probeer het gewoon.
En gewoon een goedkope wijn nemen, nergens voor nodig om een daar een dure wijn voor te nemen.quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:07 schreef GlimVlinder het volgende:
[..]
en omdat ze ff opmoeten zou ik een flinke dosis peertjes nemen. kun je er meerdere dagen van genieten
15 scheppen dan maar? Ik kan mocht het toch niet goed zijn toch altijd nog suiker toevoegen? En alleen het sap? geen citroenschil?quote:Op woensdag 3 januari 2007 19:51 schreef Bluezz het volgende:
Niet té veel suiker, ik had echt te veel gebruikt, 20 scheppen klinkt als te veel.
2 kaneelstokjes (breken! ) op 1 kg peren.
Citroensap, paar druppels.
Uurtje of 3 zacht stoven (pruttelen, net aan de kook houden op je laagste pitje).
Ze waren laatst in de aanbieding hier: 2,5 kilo voor 2 euro. Hier dus hoe ik ze gemaakt heb:quote:15 scheppen dan maar? Ik kan mocht het toch niet goed zijn toch altijd nog suiker toevoegen? En alleen het sap? geen citroenschil?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |