abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 november 2004 @ 17:06:29 #1
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23195664
Vervolg op: Dubbele nationaliteit direct afschaffen!

Er lijkt nog voldoende ruimte voor discussie, dus een vervolg
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 9 november 2004 @ 17:10:18 #2
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23195768
quote:
De plannen zijn dus ook om de Nederlandse nationaliteit af te pakken, dat is namelijk de enige nationaliteit die de Nederlandse overheid wel kan afpakken en dan blijf je hier dus met een verblijfsvergunning zitten en is de integratie definitief een mislukking.
Dit is niet mogelijk. Het is diplomatiek gezien verboden om iemand een nationaliteit af te namen als deze persoon slechts 1 nationaliteit bezit. De persoon zou dan namelijk staatsloos worden. Het voorstel dat Minister Verdonk momenteel op de tafel heeft gegooid is dat de Nederlandse nationaliteit kan worden afgepakt indien iemand met twee nationaliteiten een ernstig delict pleegd. Heeft iemand 1 nationaliteit, en is dit de Nederlandse, dan kan deze niet worden afgenomen door de Nederlandse staat.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 9 november 2004 @ 17:12:45 #3
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23195833
quote:
Prima, maar dat is dan jouw keuze. Voor jou geen recht op het sociale stelsel, wat mij betreft.
Iemand met de dubbele nationaliteit betaald gewoon mee aan het sociale stelsel, belastingen, ziekenzorg etc..... Jij zegt dat dubbele nationaliteit een rechtsongelijkheid creeerd, en als je zo redeneerd dan is dat inderdaad zo! Iemand met een dubbele nationaliteit heeft exact dezelfde rechten in Nederland als een andere Nederlander. Welke rechten hij in het buitenland extra heeft verworven doet voor Nederland en Nederlanders totaal niet ter zake.
-
  dinsdag 9 november 2004 @ 17:35:02 #4
3542 Gia
User under construction
pi_23196271
Van de week was een Marokkaanse moeder op tv die zei dat haar kinderen in Marokko gezien worden als buitenlanders, omdat ze onvoldoende Marokkaans spreken. En in Nederland werden ze ook gezien als buitenlander omdat ze Marokkaans zijn. Daardoor voelen ze zich dus nergens thuis.

Ik denk dat dat in de hand werkt dat deze kids gaan schoppen tegen de maatschappij en het daarom beter is als mensen opgroeien met slechts één nationaliteit, die van het land waar ze wonen. Als ze dan rond hun 25ste een tweede nationaliteit krijgen is dat minder erg, of waarschijnlijk hebben ze daar dan niet meer zo de behoefte aan. In elk geval zal het dan niet meer leiden tot een identiteitscrisis.

Als zelfs de moeders al zeggen dat hun kinderen zich nergens thuisvoelen met zo'n dubbele nationaliteit, dan lijkt het mij duidelijk dat dit niet goed is.
  dinsdag 9 november 2004 @ 17:43:18 #5
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23196449
quote:
Waar jij het over hebt is een zeker vorm van schijn-soevereiniteit. Door de uitzonderlijke Marokkaanse wetgeving - het hoegenaamd niet kunnen opgeven van de Marokkaanse nationaliteit - frustreert en doorkruist zij nu eenmaal wel de wetgeving dienaangaande van andere landen.
De wetgevingen van landen zullen elkaar altijd blijven doorkruisen wat betrefd de nationaliteit. De garantie die een nationaliteit geeft is al zo oud als de eerste ambassades en diplomatieke overeenkomsten, als een soeverijne staat heb je niet het recht te beslissen over de nationaliteit van onderdanen van een andere nationaliteit. Het enige wat je kan verlangen is dat de nationaliteit vrijwillig kan worden afgestaan als een burger met de andere nationaliteit wil naturalizeren tot Nederlander. De persoon gaat hiervoor naar het Consulaat van het land, en kan hier een verklaring krijgen waarin afstand wordt gedaan van de nationaliteit van dat land, of een verklaring dat er geen afstand kan worden gedaan van de nationaliteit totdat de Nederlandse is afgegeven in welk geval het vervallen van de nationaliteit naderhand gebeurd.
quote:
Nogmaals het is een verkeerde voorstelling van zaken te menen dat een Marokkaan geen afstand kan doen van zijn nationaliteit. Het heeft zoals ik al schreef wel nogal wat diplomatieke voeten in de aarde, maar uiteindelijk kan het.
Het probleem is dat het afstaan van de Marokkaanse nationaliteit een misdaad is. Ten eerste werken de Marokkaanse nationaliteiten op geen enkele manier mee, en als er al een wijze bestaat om afstand te doen van de Marokkaanse nationaliteit dan is die persoon voor de rest van zijn leven niet meer welkom in Marokko. Dit kun je menselijkerwijs niet verwachten van een Marokkaan die nog familie heeft in Marokko en zo af en toe op bezoek wil. Deze persoon loopt namelijk kans in Marokko opgepakt te worden.
quote:
En als bovendien alle (niet meer in Marokko woonachtige) Marokkanen zich zouden verenigen, en druk op de Marokkaanse overheid zouden uitoefen, zou er ook van hun kant nadere afstemming van de Marokkaanse wetgeving kunnen worden bewerkstelligd - waar een wil is is een weg zullen we maar zegggen...
Ja, dat is zoiets als hopen dat alle Amerikanen de straat op gaan en massaal gaan eissen dat het homohuwelijk wordt goedgekeurd voor alle 50 staten. Zoiets is ijdele hoop en zal niet gebeuren.

Ik denk dat we het allerbelangrijkste niet moeten vergeten: De dubbele nationaliteit geeft iemand in Nederland geen enkel recht of voordeel boven een andere Nederlander. Het enige voordeel dat iemand met een dubbele nationaliteit als voordeel heeft is dat deze persoon de mogelijkheid heeft om zich weer te vestigen in het thuisland (voor de rechtsen onder ons: Dus kan oprotten naar Marokko), en voor de Nederlandse staat heeft het als voordeel dat de Nederlandse nationaliteit weer af te pakken valt volgens het voorstel van Minister Verdonk, wat met slechts 1 nationaliteit niet kan.

Kortom: De dubbele nationaliteit heeft behalve voordelen voor de persoon zelf wanneer het aankomt op reizen, ook nog eens voordelen voor de Nederlander die graag Marokkanen uit Nederland ziet verdwijnen, want met alleen de Nederlandse nationaliteit zit je er voor eeuwig aan vast.

Het enige voordeel wat ik aan de Amerikaanse nationaliteit heb is dat ik dan mag stemmen in de VS, en me geen zorgen hoef te maken over immigratieprocedures. Het geeft mij als Nederlander in Nederland geen enkel ander recht.
-
  dinsdag 9 november 2004 @ 17:58:56 #6
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_23196791
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 17:35 schreef Gia het volgende:

Als zelfs de moeders al zeggen dat hun kinderen zich nergens thuisvoelen met zo'n dubbele nationaliteit, dan lijkt het mij duidelijk dat dit niet goed is.
Zeggen de moeders dat of jij?
Ze worden imho in Nederland gezien als Marokkaan, maakt voor dat beeld weinig uit of ze een of twee paspoorten hebben...
quote:
En in Nederland werden ze ook gezien als buitenlander omdat ze Marokkaans zijn.
  dinsdag 9 november 2004 @ 19:02:27 #7
3542 Gia
User under construction
pi_23198270
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 17:58 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Zeggen de moeders dat of jij?
Ze worden imho in Nederland gezien als Marokkaan, maakt voor dat beeld weinig uit of ze een of twee paspoorten hebben...
[..]
Ja, dat zei een marokkaanse moeder op tv. Haar zoon voelde zich nergens thuis, niet in Marokko en niet in Nederland.

Ze worden zelfs in Marokko als buitenlander gezien, da's pas raar.

Dat Nederlanders ze als Marokkanen zien, doen ze zichzelf aan. Als je vraagt of ze zich Nederlander of marokkaan voelen, dan zeggen ze meestal: 100 % marokkaan. En dan moeten wij ze als Nederlander zien?
pi_23199354
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 17:43 schreef maartena het volgende:
Het enige voordeel wat ik aan de Amerikaanse nationaliteit heb is dat ik dan mag stemmen in de VS, en me geen zorgen hoef te maken over immigratieprocedures.
Hoe bedoel je dat? [off topic]
  dinsdag 9 november 2004 @ 21:24:03 #9
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23202238
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 19:42 schreef ScienceFriction het volgende:
Hoe bedoel je dat? [off topic]
Ik ben getrouwd met een Amerikaanse. Zij heeft familie in Amerika. Ik heb familie in Nederland. Als we weer terug zouden gaan naar Europa, en er gebeurd iets in haar familie dat ons weer doet besluiten naar de VS te verhuizen dan hoef ik niet wederom die hele immigratiehandel te doorlopen. Daar ben ik met het staatsburgerschap vanaf.

Bovendien is de Amerikaanse wetgeving erg krom. Ik kan als immigrant uitgezet worden als er bij een autoongeluk bijv. blijvend letsel blijft, zelfs al was het ongeluk niet mijn fout. Ik kan theoretisch lang genoeg in de bak gezet worden terwijl het proces aan de gang is om mijn onschuld te bewijzen om het een "deportable offense" te maken, ofwel ik zou dan lang genoeg in de gevangenis hebben gezeten om direct het land uitgezet te kunnen worden.

Valt natuurlijk wat voor te zeggen, criminele Nederlander, criminele Marokkaan is dan om het even. Als ik wat fout doe dan loop ik dat risico, nietwaar? Als ik een strafbaar feit pleeg in de VS moet je er voor boeten, nietwaar?

Alleen is de Amerikaanse wetgeving nogal krom en kun je dus ook als onschuldige, vrijgesprokene nog het stempel "deportable offense" krijgen, en dan mag je het land uit en 10 jaar lang niet meer terug komen. Als ik een paar weken in de bak moet doorbrengen omdat iemand anders de schuldige is, en ik mijn "bail" niet kan betalen dan doe ik dat liever als Amerikaans staatsburger moet ik eerlijk zeggen.

De voornaamste reden voor dubbele nationliteit voor mij is echter toch wel dat ik vrijelijk tussen Nederland en de VS kan blijven reizen, wat de politieke wereldsituatie dan ook is. Want van Bush wordt ik ook niet echt vrolijk
-
  woensdag 10 november 2004 @ 07:42:16 #10
3542 Gia
User under construction
pi_23210586
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 21:24 schreef maartena het volgende:
Er is ook niemand tegen het hebben van een dubbele nationaliteit in gevallen zoals het jouwe.

Het gaat eigenlijk meer om de rechtsongelijkheid dat bijvoorbeeld Marokkanen het Nederlanderschap kunnen krijgen zonder hun eigen nationaliteit op te geven en dit voor de meeste andere nationaliteiten niet geldt.
pi_23211364
quote:
Op woensdag 10 november 2004 07:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Er is ook niemand tegen het hebben van een dubbele nationaliteit in gevallen zoals het jouwe.

Het gaat eigenlijk meer om de rechtsongelijkheid dat bijvoorbeeld Marokkanen het Nederlanderschap kunnen krijgen zonder hun eigen nationaliteit op te geven en dit voor de meeste andere nationaliteiten niet geldt.
Ja, doei, tief nou maar eens op met dat gehuil over die "rechtsongelijkheid", die hypocrisie ben ik nu echt spuugzat!

Voor iedere nationaliteit geldt: Je dient hem op te geven, tenzij:

- Door naturalisatie tot Nederlander verliest u automatisch uw oorspronkelijke nationaliteit.

- U kunt pas afstand doen van uw oorspronkelijke nationaliteit nadat u bent genaturaliseerd tot Nederlander (dat moet u daarna dan wel doen!).

- De wetgeving van uw land staat afstand doen van uw nationaliteit niet toe.

- U bent getrouwd met of u bent de geregistreerde partner van een Nederlander.

- U bent een erkend vluchteling.

- U bent geboren in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba, en u woont hier nog steeds op het moment dat u uw aanvraag indient.

- U hebt voordat u 18 jaar oud werd 5 jaar of langer aaneengesloten in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba gewoond.

- Van u kan niet worden verlangd dat u contact opneemt met de autoriteiten van de staat waarvan u de nationaliteit bezit.

- U heeft bijzondere en objectief waardeerbare redenen om geen afstand te doen van uw nationaliteit.

- U heeft de nationaliteit van een staat die niet door Nederland erkend wordt.

- U heeft oorspronkelijk de Italiaanse of Franse nationaliteit. Deze landen zijn net als Nederland partij bij het zogenoemde Tweede Protocol.

- Om afstand te kunnen doen van uw huidige nationaliteit, moet u een hoog bedrag betalen aan de autoriteiten van uw land. Dit moet u kunnen aantonen.

- U zou door afstand van uw nationaliteit te doen bepaalde rechten verliezen. Daardoor lijdt u ernstige financiële schade. Denk aan erfrecht. Dit moet u kunnen aantonen.

- U moet uw militaire dienstplicht vervullen (of afkopen) voordat u afstand kunt doen van uw nationaliteit. Dit moet u kunnen aantonen.
pi_23222706
mijn moeder heeft een spaanse én een nederlandse nationaliteit.
mijn moeder spreekt goed nederlands, heeft een goede baan en heeft haar kinderen enkel en alleen nederlands geleerd omdat ze wilde dat we de nederlandse taal goed zouden spreken. mijn moeder heeft ons opgevoed zonder geloof omdat ze wilde dat we zelf een geloof aan konden nemen omdat we dat zouden willen.
haar nationaliteit is geen enkel probleem.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
en dat vind ik cynisch." - Dolf Jansen
Fotoboek
pi_23225553
moeilijk topic waar je eindeloos kan over discussieren denk ik. Denk dat het komt omdat je een dubbele nationaliteit op verschillende manieren kan krijgen. bijv, ik heb een ouders waar de ene uit Nederland komt en de andere ui Engeland. Maar zo te zien waar de meeste mensen aan ergeren is wanneer kinderen waarvan beide ouders niet oorspronkelijk uit Nederland komen de nationaliteit hebben van de land waar ze wonen/geboren en de nationaliteit hebben van hun ouders.

of heb ik het totaal fout
  woensdag 10 november 2004 @ 20:22:04 #14
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23225598
quote:
Op woensdag 10 november 2004 07:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Zoals mijn Amerikaanse vrouw die de Nederlandse nationaliteit kon aannemen bijvoorbeeld? In hoeverre is er sprake van rechtsongelijkheid in Nederland? Met wat mijn vrouw nog aan rechten heeft in de VS, of wat een Marokkaan nog aan rechten heeft in Marokko daar hebben wij in Nederland toch niets mee te schaften?

Iemand met 1 paspoort of 2 paspoorten krijgt *exact dezelfde rechten* in Nederland. Het enige verschil is, is dat er bij 2 paspoorten ruimte is om er eentje af te nemen op bepaalde gronden, en bij 1 paspoort is dat diplomatiek niet mogelijk.

Ik zie nog steeds niet in hoe dit voor Nederland, de gemiddelde Nederlander een rechtsongelijkheid creeerd? Vinden Nederlanders het niet eerlijk (calimerostemmetje) dat Marokkanen een paspoort kunnen houden ofzo? Wat voor nadeel zouden wij Nederlanders daaraan ondervinden? En wat voor nadeel zouden Nederlanders nou in hemelsnaam kunnen ondervinden aan het feit dat mijn Amerikaanse vrouw tevens tot Nederlandse is genaturaliseerd? Als ik zou komen te overlijden, blijft ze hoe dan ook Nederlander en Amerikaan.
-
pi_23225980
quote:
Op woensdag 10 november 2004 20:22 schreef maartena het volgende:

[..]

Zoals mijn Amerikaanse vrouw die de Nederlandse nationaliteit kon aannemen bijvoorbeeld? In hoeverre is er sprake van rechtsongelijkheid in Nederland? Met wat mijn vrouw nog aan rechten heeft in de VS, of wat een Marokkaan nog aan rechten heeft in Marokko daar hebben wij in Nederland toch niets mee te schaften?

Iemand met 1 paspoort of 2 paspoorten krijgt *exact dezelfde rechten* in Nederland. Het enige verschil is, is dat er bij 2 paspoorten ruimte is om er eentje af te nemen op bepaalde gronden, en bij 1 paspoort is dat diplomatiek niet mogelijk.

Ik zie nog steeds niet in hoe dit voor Nederland, de gemiddelde Nederlander een rechtsongelijkheid creeerd? Vinden Nederlanders het niet eerlijk (calimerostemmetje) dat Marokkanen een paspoort kunnen houden ofzo? Wat voor nadeel zouden wij Nederlanders daaraan ondervinden? En wat voor nadeel zouden Nederlanders nou in hemelsnaam kunnen ondervinden aan het feit dat mijn Amerikaanse vrouw tevens tot Nederlandse is genaturaliseerd? Als ik zou komen te overlijden, blijft ze hoe dan ook Nederlander en Amerikaan.
ik weet het ook niet. Denk dat meesten mensen denken dat veel marokanen niet geintegreed zijn omdat ze twee paspoorten hebben. want daar gaat dit tenslotte om denk ik
  woensdag 10 november 2004 @ 20:56:14 #16
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23226495
quote:
Op woensdag 10 november 2004 09:18 schreef Vhiper het volgende:
- U kunt pas afstand doen van uw oorspronkelijke nationaliteit nadat u bent genaturaliseerd tot Nederlander (dat moet u daarna dan wel doen!).
Dit is een heel erg grijze regel. Er zijn heel veel landen die het niet toestaan (en Nederland is er daar eentje van trouwens!) dat een staatsburger staatsloos moet worden voordat deze persoon een andere nationaliteit aan kan nemen.

Als ik dus de Amerikaanse nationaliteit aan zou willen nemen zonder dat ik het recht zou hebben op een dubbele nationaliteit, dan zou ik de Nederlandse pas vrijwillig op mogen geven nadat ik tot Amerikaan genaturaliseerd ben.
quote:
(dat moet u daarna dan wel doen!).
En daar de grijze regel: Als je eenmaal de Nederlandse nationaliteit hebt verkregen, is het onmogelijk deze weer af te nemen alleen gebaseerd op het feit dat je nog een andere nationaliteit draagt!!. Er zijn wetten die het mogelijk maken de Nederlandse nationaliteit af te nemen in geval van terrorisme, en er zijn voorstellen van Verdonk om dit bij ernstige delicten ook mogelijk te maken. Echter, puur en alleen op basis van het feit dat je nadat de Nederlandse nationaliteit is verkregen de oude niet opzegd is niet strafbaar. En dat kan Diplomatiek gezien ook niet. De regel "dat moet u daarna dan wel doen!" is alleen maar een dreiging, maar is wettelijk niet uit te voeren.
quote:
- De wetgeving van uw land staat afstand doen van uw nationaliteit niet toe.
Voila. En hier valt iedereen nou over, en dat komt voornamelijk omdat het een Marokkaan is. Als deze regel ook voor Belgen of Duitsers zou gelden zou niemand er om kraaien.

De volgende landen kunnen geen afstand doen van hun nationaliteit: Algerije, Argentinië, Bangladesh, Colombia, Costa Rica, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Griekenland, Iran, Jemen, Libië, Marokko, Mexico, Nauru, Syrië, Tunesië en Uruguay.

Ik zie niemand die er een probleem van maakt van al die Grieken in Nederland die twee paspoorten dragen. De Marokkanen weer wel natuurlijk, want het zijn Marokkanen.
quote:
- U bent getrouwd met of u bent de geregistreerde partner van een Nederlander.
Zo is mijn vrouw Nederlandse geworden, en zo wordt ik hopelijk volgend jaar ook Amerikaan.
quote:
- Van u kan niet worden verlangd dat u contact opneemt met de autoriteiten van de staat waarvan u de nationaliteit bezit.
Naast de bovengenoemde landen kun je hier denken aan landen als Noord-Korea. Tevens kun je denken aan landen zoals Sudan, Oost-Timor, Somalia, Angola, en diverse andere landen waar de afgelopen 10 jaar een regime verandering heeft plaatsgevonden, en waar ondersteuners van het vorige regime vervolgd worden. Er zijn mensen in Nederland aanwezig die onder het vorige regime legaal naar Nederland zijn verhuisd, en nu niet meer welkom zijn na de regime verandering.
quote:
- U heeft de nationaliteit van een staat die niet door Nederland erkend wordt.
Ik kan me 1-2-3 geen landen bedenken die hier onder zouden vallen..... Althans, niet op dit moment.
quote:
- U zou door afstand van uw nationaliteit te doen bepaalde rechten verliezen. Daardoor lijdt u ernstige financiële schade. Denk aan erfrecht. Dit moet u kunnen aantonen.
Een heel goed voorbeeld hiervan is Amerika! Als je een niet-Amerikaan bent (of ex-Amerikaan) en je Amerikaanse familie overlijdt en laat jou geld na, dan moet je hierover 60% extra belasting betalen bovenop de 1% tot 3% (afhankelijk per staat) normale erfenisbelasting. Erf je een miljoentje van een rijke oom, dan komt er maar bijv. 380.000 bij jou terecht, en de rest gaat naar Uncle Sam. Een Amerikaan zou zo'n 970.000 krijgen van die miljoen want er bestaat zoals in bijna elk land natuurlijk wel een normale erfenisbelasting. Deze regel bestaat om te voorkomen dat complete fortuinen uit Amerika verdwijnen.....

Amerikanen die kunnen aantonen dat ze een erfenis kunnen krijgen die onder "ernstige financiele schade" valt (wat de grens precies is weet ik niet) mogen om die reden het Amerikaanse paspoort aanhouden als ze Nederlander willen worden. Ik ken 1 persoon die om deze reden het Amerikaans paspoort mocht behouden, en dat heeft nogal wat voeten in aarde omdat het officiele testament door een Notaris verzegeld moest worden, van een Apostille Stempel moest worden voorzien door het Department of State van de staat waarin het testament werd vervaardigd, en vervolgens moest deze onder toezicht van een Notaris hier weer worden opengemaakt enzo......kostte dus een paar centen, maar zo even 1000 Euro aan een paar Notarissen en Advocaten verstrekken is niets natuurlijk als het om een erfenis met 6 of 7 getallen gaat.
quote:
- U moet uw militaire dienstplicht vervullen (of afkopen) voordat u afstand kunt doen van uw nationaliteit. Dit moet u kunnen aantonen.
Turkije is hier een goed voorbeeld van. Die vragen een flinke som geld (vroeger 10.000 DM omdat de DM goed stabiel was, ik weet niet hoe het nu is) om je dienstplicht af te kopen als je Turk bent. Je kunt zowiezo erg moeilijk de Turkse nationaliteit afstaan, en het is ten strengste verboden de nationaliteit af te staan als je nog in dienst moet. Hoogverraad enzo, je mag dan meteen de bak in als je naar Turkije op vakantie wilt.
-
  woensdag 10 november 2004 @ 20:58:01 #17
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23226547
quote:
Op woensdag 10 november 2004 20:35 schreef Chillmeister het volgende:
ik weet het ook niet. Denk dat meesten mensen denken dat veel marokanen niet geintegreed zijn omdat ze twee paspoorten hebben. want daar gaat dit tenslotte om denk ik
Precies, en de integratie van Marokkanen in Nederland ligt denk ik op een heel ander niveau dan of je nu wel of niet twee paspoorten hebt. De meeste Grieken, Fransen en Italianen in Nederland hebben dat ook, en dat zijn ook geen kleine groeperingen natuurlijk.
-
pi_23227560
Ik denk dat het meer een symbolische waarde heeft voor veel mensen. Door één enkele nationaliteit geeft je aan dat je dus 100% Nederlander bent.

Kinderen van Marokkanen bijvoorbeeld die hier in Nederland geboren zijn en zich Marokkaan voelen, voelen zich dat op basis van wat? Het feit dat ze uit Marokkaanse ouders zijn geboren? En wat te denken bij een meisje dat hier geboren is uit een Zweedse moeder en een Schotse vader...

Kortom, als je jouw nationaliteit opgeeft voor de Nederlandse nationaliteit geef een teken af dat je je verbonden voelt met Nederland, de Nederlandse rechtstaat en de Nederlandse cultuur met haar vrijheden.
pi_23230279
Gezien de huidige ' situatie ' zou het natuurlijk wel heel erg zinvol zijn om die gasten die zich met politieke Islam en terreur bezighouden direct op een vliegtuig naar het thuisland te zetten.
Uiteraard Nederlands paspoort inleveren en geen toegang meer tot ons land.

het zal echt niet lang meer duren ..
pi_23230584
Ik denk dat als het zo door gaat we niet lang meer met binnenlandse terroristen groeperingen te maken hebben maar dat ze ook van buitenaf komen.
Als je ziet dat CNN en andere grote niewszenders het al over wat er vandaag in Den Haag is gebeurd hebben.
quote:
Op woensdag 10 november 2004 22:53 schreef Koos Voos het volgende:
Gezien de huidige ' situatie ' zou het natuurlijk wel heel erg zinvol zijn om die gasten die zich met politieke Islam en terreur bezighouden direct op een vliegtuig naar het thuisland te zetten.

Alleen is het niet zo makkelijk dankzij onze regering.
pi_23230856
quote:
Op woensdag 10 november 2004 23:01 schreef Diemus het volgende:
Ik denk dat als het zo door gaat we niet lang meer met binnenlandse terroristen groeperingen te maken hebben maar dat ze ook van buitenaf komen.
Als je ziet dat CNN en andere grote niewszenders het al over wat er vandaag in Den Haag is gebeurd hebben.
Ehhh... we moeten even snel een bericht de wereld in sturen dat The Hague een Deense stad is... en dat Amsterdam de hoofdstad van Denemarken is...

Dat zal ze afleiden...
  woensdag 10 november 2004 @ 23:40:58 #22
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23231787
quote:
Op woensdag 10 november 2004 23:01 schreef Diemus het volgende:
Alleen is het niet zo makkelijk dankzij onze regering.
Dat heeft niets met onze regering te maken. Er zijn internationale diplomatieke afspraken en Geneefse conventies en wat al niet meer die het niet toestaan om de nationaliteit van een ander land af te pakken. Tevens mag je niet de Nederlandse nationaliteit afpakken als de persoon geen andere nationaliteit heeft.

De huidige regering heeft juist de boel aangepast dat nu terroristen de Nederlandse nationaliteit kunnen verliezen, mits ze nog over een andere nationaliteit bezitten. Volgens internationale diplomatieke afspraken mag niemand staatloos gemaakt worden door ze de nationaliteit af te nemen. Daar zitten de Amerikanen ook mee in hun maag omdat ze een terrorist in handen hebben met de Amerikaanse nationaliteit.... Minister Verdonk heeft nu ook een voorstel om hen die een ernstig delict plegen de Nederlandse nationaliteit af te nemen, wederom als de persoon nog een andere nationaliteit heeft.

Als iemand een dubbele nationaliteit heeft kun je er 1 afpakken. En in Nederland hebben we zeggenschap over de Nederlandse. Als iemand alleen de Nederlandse nationaliteit heeft kun je ze nooit meer het land uitzetten, alleen maar op onze belastingcenten gevangen zetten. Zo heeft de dubbele nationaliteit natuurlijk wel weer voordelen voor hen die liever alle Marokkanen zien gaan..... want met 2 paspoorten kun je er 1 afpakken en ze een trap na geven. Met slechts 1 paspoort kun je niets meer als dat het Nederlandse is.
-
pi_23235875
quote:
Op woensdag 10 november 2004 22:53 schreef Koos Voos het volgende:

Criminelen moet je opsluiten, niet de vrijheid geven ergens anders.
pi_23236017
quote:
Op woensdag 10 november 2004 20:56 schreef maartena het volgende:

Voila. En hier valt iedereen nou over, en dat komt voornamelijk omdat het een Marokkaan is. Als deze regel ook voor Belgen of Duitsers zou gelden zou niemand er om kraaien.

De volgende landen kunnen geen afstand doen van hun nationaliteit: Algerije, Argentinië, Bangladesh, Colombia, Costa Rica, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Griekenland, Iran, Jemen, Libië, Marokko, Mexico, Nauru, Syrië, Tunesië en Uruguay.

Ik zie niemand die er een probleem van maakt van al die Grieken in Nederland die twee paspoorten dragen. De Marokkanen weer wel natuurlijk, want het zijn Marokkanen.
Yup, heeft dus niets met rechtsongelijkheid te maken (Die is er niet eens), heeft gewoon te maken met lui die men hier blijkbaar niet wenst te hebben, beinvloed door de acties van een klein groepje idioten wil men een hele bevolkingsgroep zoveel mogelijk achterstellen en zo min mogelijk rechten geven en rechten die ze hebben afnemen. Dit zijn de radicalisaties waar we dus niet naar toe moeten.

Criminelen en terroristen moeten gewoon keihard worden aangepakt en van mij mag je elk recht dat die idioten hebben afnemen, maar laat de overgrote groep normale burgers met rust en kom dus niet aanzetten met generaliserende onzin en excuusjes als "het is een rechtsongelijkheid".
quote:
Ik kan me 1-2-3 geen landen bedenken die hier onder zouden vallen..... Althans, niet op dit moment.
Ach, denk aan Afganistan ten tijde van het Taliban regime. Dat werd niet erkent door Nederland. Denk bijvoorbeeld ook aan Taiwan, wat volgens mij, i.v.m. China, ook niet officieel erkent wordt e.d.
  donderdag 11 november 2004 @ 13:03:02 #25
91072 Amando
Ik zweer trouw aan de Nederlan
pi_23240156
Ik als realist vind dit dus weer een onzin-idee.
Een terrorist hoort niet thuis op deze wereld.. deze extremisten vermoorden mensen.
En jullie vinden het kennelijk een oplossing als meneer de terrorist niet binnen de grenzen van Nederland, maar buiten de grenzen aanslagen gaat plegen.. Dan kun je rustig slapen?

Daar komt nog bij, een echte terrorist die zal zich echt niet laten tegenhouden door het afnemen van een paspoort. Het is al kinderlijk eenvoudig voor een leek om vanuit Marokko hier in Nederland terechte te komen zonder de geldige papieren.. je creeert een schijnveiligheid waar niemand bij gebaat is. Overheid kan zich beter concentreren op handhaving , dan dit soort ideeen , waar weer honderd duizenden euro's aan onderzoek in gaan zitten.

Ik snap het idee dus niet. Mohammed B. heeft naar mijn weten alleen de Nederlandse nationaliteit?
Wat wil je hiermee gaan doen dan?

Mijns inziens weer een kabinet dat schreeuwt , maar eigenlijk geen idee heeft wat ze nou eigenlijk moeten doen.
  donderdag 11 november 2004 @ 13:05:09 #26
91072 Amando
pi_23240217
En wat willen ze nu eigenlijk, iemand die een aanslag heeft gepleegd moet toch opgesloten worden?
Of sturen ze die terrorist zonder straf gewoon naar Marokko ofzo?

Veel geblaat van een kabinet, maar niet over nagedacht.
  donderdag 11 november 2004 @ 13:06:52 #27
91072 Amando
pi_23240251
quote:
Op woensdag 10 november 2004 23:40 schreef maartena het volgende:

[..]

Dat heeft niets met onze regering te maken. Er zijn internationale diplomatieke afspraken en Geneefse conventies en wat al niet meer die het niet toestaan om de nationaliteit van een ander land af te pakken. Tevens mag je niet de Nederlandse nationaliteit afpakken als de persoon geen andere nationaliteit heeft.

De huidige regering heeft juist de boel aangepast dat nu terroristen de Nederlandse nationaliteit kunnen verliezen, mits ze nog over een andere nationaliteit bezitten. Volgens internationale diplomatieke afspraken mag niemand staatloos gemaakt worden door ze de nationaliteit af te nemen. Daar zitten de Amerikanen ook mee in hun maag omdat ze een terrorist in handen hebben met de Amerikaanse nationaliteit.... Minister Verdonk heeft nu ook een voorstel om hen die een ernstig delict plegen de Nederlandse nationaliteit af te nemen, wederom als de persoon nog een andere nationaliteit heeft.

Als iemand een dubbele nationaliteit heeft kun je er 1 afpakken. En in Nederland hebben we zeggenschap over de Nederlandse. Als iemand alleen de Nederlandse nationaliteit heeft kun je ze nooit meer het land uitzetten, alleen maar op onze belastingcenten gevangen zetten. Zo heeft de dubbele nationaliteit natuurlijk wel weer voordelen voor hen die liever alle Marokkanen zien gaan..... want met 2 paspoorten kun je er 1 afpakken en ze een trap na geven. Met slechts 1 paspoort kun je niets meer als dat het Nederlandse is.
De huidige tweede generatie Marokkanen hebben allemaal gewoon de NL nationaliteit.
Ze zijn hier geboren, en laat dat net de groep zijn waar Mohammed B. en zijn companen onder vallen.
  donderdag 11 november 2004 @ 16:27:07 #28
3542 Gia
User under construction
pi_23244915
quote:
Op donderdag 11 november 2004 13:03 schreef Amando het volgende:
Mohammed B. heeft naar mijn weten alleen de Nederlandse nationaliteit?
Wat wil je hiermee gaan doen dan?
Heb je het nieuws niet gevolgd of zo? Deze hele discussie is ontstaan omdat MB een dubbele nationaliteit heeft. Dat werd meteen al na arrestatie vermeld.
pi_23245013
quote:
Op donderdag 11 november 2004 16:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Heb je het nieuws niet gevolgd of zo? Deze hele discussie is ontstaan omdat MB een dubbele nationaliteit heeft. Dat werd meteen al na arrestatie vermeld.
Alsof hij met alleen de Nederlandse nationaliteit dit niet gedaan zou hebben...
  donderdag 11 november 2004 @ 17:12:56 #30
3542 Gia
User under construction
pi_23245942
quote:
Op donderdag 11 november 2004 16:32 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Zeg ik dat?
  donderdag 11 november 2004 @ 17:38:42 #31
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_23246599
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 17:12 schreef maartena het volgende:

Iemand met de dubbele nationaliteit betaald gewoon mee aan het sociale stelsel, belastingen, ziekenzorg etc.....
Behalve als ze hun hand ophouden bij het sociale stelsel slimmerd.
quote:
Jij zegt dat dubbele nationaliteit een rechtsongelijkheid creeerd, en als je zo redeneerd dan is dat inderdaad zo! Iemand met een dubbele nationaliteit heeft exact dezelfde rechten in Nederland als een andere Nederlander. Welke rechten hij in het buitenland extra heeft verworven doet voor Nederland en Nederlanders totaal niet ter zake.
Dat het op dit moment zo is staat inderdaad vast. Dat het anders moet, omdat de dubbele nationaliteit voor die rechtsongelijkheid zorgt, daar moeten we nou juist vanaf.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  donderdag 11 november 2004 @ 17:40:26 #32
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_23246639
quote:
Op donderdag 11 november 2004 16:32 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Dat weten we niet he...
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  donderdag 11 november 2004 @ 18:17:20 #33
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23247491
quote:
Op donderdag 11 november 2004 17:38 schreef hace_x het volgende:
Behalve als ze hun hand ophouden bij het sociale stelsel slimmerd.
Dat heeft in principe helemaal niets te maken met het dragen van twee nationaliteiten. Een niet-Nederlander houdt ook z'n hand op bij het sociale stelsel.
quote:
Dat het op dit moment zo is staat inderdaad vast. Dat het anders moet, omdat de dubbele nationaliteit voor die rechtsongelijkheid zorgt, daar moeten we nou juist vanaf.
Welke rechten heeft iemand met twee nationaliteiten meer waar wij ons als Nederlanders echt zorgen over moeten maken? Dat ze in Marokko nog wat kunnen erven? Dat ik in de "makkelijke" rij kan gaan staan als ik de VS binnenkom?

Geef eens concrete voorbeelden waarom ik met een Amerikaans en Nederlands paspoort in Nederland meer rechten zou hebben als jij met alleen een Nederlands paspoort?
-
  donderdag 11 november 2004 @ 21:36:40 #34
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_23252056
quote:
Op donderdag 11 november 2004 18:17 schreef maartena het volgende:

Dat heeft in principe helemaal niets te maken met het dragen van twee nationaliteiten. Een niet-Nederlander houdt ook z'n hand op bij het sociale stelsel.
Dacht niet dat dat kon.
quote:
Welke rechten heeft iemand met twee nationaliteiten meer waar wij ons als Nederlanders echt zorgen over moeten maken? Dat ze in Marokko nog wat kunnen erven? Dat ik in de "makkelijke" rij kan gaan staan als ik de VS binnenkom?
Ja, dat verschil.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_23259825
quote:
Op donderdag 11 november 2004 17:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Zeg ik dat?
Zeg ik dat jij dat zei?

Zeg alleen, als zo vaak, dat het afpakken van een nationaliteit de integratie niet bevordert, sterker nog, dat het de integratie nog vele malen meer verslechtert en, sorry hoor, maar ik zit niet op nog meer Mohammed Btjes te wachten...
pi_23259844
quote:
Op donderdag 11 november 2004 21:36 schreef hace_x het volgende:

[..]

Dacht niet dat dat kon.
Kan ook niet, behalve als je daar eerst aan hebt bijgedragen. Een Niet-Nederlander heeft bijvoorbeeld wel recht op WW, nadat hij heeft voldaan aan de weken en jareneis (Dus 26 uit de laatste 52 weken gewerkt en 4 uit de laatste 5 jaar gewerkt)
quote:
Ja, dat verschil.
Is dat hypocriete gezeik nou nog niet afgelopen?
pi_23259857
quote:
Op donderdag 11 november 2004 17:40 schreef hace_x het volgende:

[..]

Dat weten we niet he...
Ach, zullen we het hem vragen? Ik wil met jou wel wedden
  vrijdag 12 november 2004 @ 08:39:19 #38
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_23259869
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 17:35 schreef Gia het volgende:
Ik denk dat dat in de hand werkt dat deze kids gaan schoppen tegen de maatschappij en het daarom beter is als mensen opgroeien met slechts één nationaliteit, die van het land waar ze wonen. Als ze dan rond hun 25ste een tweede nationaliteit krijgen is dat minder erg, of waarschijnlijk hebben ze daar dan niet meer zo de behoefte aan. In elk geval zal het dan niet meer leiden tot een identiteitscrisis.

Wat een domme redenatie. De nationaliteit is maar een papiertje waar je bepaalde voordelen mee hebt. Het gevoel van niet geaccepteerd voelen komt vanuit het hart en heeft echt niks met een Nederlands of Marokkaans paspoort te maken. Daarbij kun je de Marokkaanse nationaliteit nooit afnemen

Overigens heb ik ook 2 nationaliteiten, en ik schik me zekers

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_23261421
quote:
Op woensdag 10 november 2004 21:32 schreef ScienceFriction het volgende:
Ik denk dat het meer een symbolische waarde heeft voor veel mensen. Door één enkele nationaliteit geeft je aan dat je dus 100% Nederlander bent.

Kinderen van Marokkanen bijvoorbeeld die hier in Nederland geboren zijn en zich Marokkaan voelen, voelen zich dat op basis van wat? Het feit dat ze uit Marokkaanse ouders zijn geboren? En wat te denken bij een meisje dat hier geboren is uit een Zweedse moeder en een Schotse vader...

Kortom, als je jouw nationaliteit opgeeft voor de Nederlandse nationaliteit geef een teken af dat je je verbonden voelt met Nederland, de Nederlandse rechtstaat en de Nederlandse cultuur met haar vrijheden.
En je bent nog steeds een marokkaan op straat natuurlijk, of jij nou 1 of 4 paspoorten hebt.
pi_23261451
quote:

Dacht niet dat dat kon.
Oh? Nou, mijn vriendin kan gewoon een WW uitkering krijgen, die heeft 2 jaar lang onafgebroken gewerkt hier en die heeft bepaald geen NL paspoort.
Heeft gewoon recht op alle voorzieningen hier en mag dadelijk zelfs stemmen.
pi_23264367
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 08:39 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Wat een domme redenatie. De nationaliteit is maar een papiertje waar je bepaalde voordelen mee hebt. Het gevoel van niet geaccepteerd voelen komt vanuit het hart en heeft echt niks met een Nederlands of Marokkaans paspoort te maken. Daarbij kun je de Marokkaanse nationaliteit nooit afnemen

Overigens heb ik ook 2 nationaliteiten, en ik schik me zekers

maar ze kunnen natuurlijk wel je nederlandse paspoort intrekken hé en eerlijk gezegd ben ik daar voor. wil je nederlander blijven? prima maar dan ook alleen een nederlands paspoort, lijkt me niet zo moeilijk.

jij wil alleen de lusten maar niet de lasten, je zegt zelf dat je je 100% marokkaan voelt, wel heb je de nederlandse nationaliteit, en ALLEEN maar om de voordelen!

that aint right!!!! en gelukkig begint onze regering dat ook te zien

ten slotte wil ik je vragen: wat als je MOEST kiezen marokkaans paspoort OF nederlands paspoort wat zou jij kiezen ?
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  vrijdag 12 november 2004 @ 13:06:25 #42
13462 BansheeBoy
pi_23264761
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 12:50 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

maar ze kunnen natuurlijk wel je nederlandse paspoort intrekken hé en eerlijk gezegd ben ik daar voor.
Om deze regel is Stomfront heen gebouwd. Wat jij hier stelt is niets anders een goed voorbeeld van rextreem-rechts
quote:
wil je nederlander blijven? prima maar dan ook alleen een nederlands paspoort, lijkt me niet zo moeilijk.
Hoezo ? Je hebt geen enkel argument genoemd !
quote:
jij wil alleen de lusten maar niet de lasten, je zegt zelf dat je je 100% marokkaan voelt, wel heb je de nederlandse nationaliteit, en ALLEEN maar om de voordelen!
Het gaat mij inderdaad alleen maar om de voordelen. Ik voel me 0,0% Nederlander en voel me 100% Marokkaan. Ik wil de lasten niet, niemand wil dat, maar de lasten die bij wet bepaald zijn doe ik gewoon aan mee (belasting betalen e.d.)
quote:

ten slotte wil ik je vragen: wat als je MOEST kiezen marokkaans paspoort OF nederlands paspoort wat zou jij kiezen ?
Als ik moest kiezen zou ik de Nederlandse nemen omdat ik de Marokkaanse nationaliteit altijd zal houden, of ik wil of niet. Maar als ik zelfs dat kon kiezen en de Marokkaanse nationaliteit kon toch afgenomen worden, dan zou ik kiezen voor de Marokkaanse nationaliteit omdat ik geen binding heb met Nederland

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
  vrijdag 12 november 2004 @ 14:11:59 #43
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_23266300
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 13:06 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Om deze regel is Stomfront heen gebouwd. Wat jij hier stelt is niets anders een goed voorbeeld van rextreem-rechts
[..]

Hoezo ? Je hebt geen enkel argument genoemd !
[..]

Het gaat mij inderdaad alleen maar om de voordelen. Ik voel me 0,0% Nederlander en voel me 100% Marokkaan. Ik wil de lasten niet, niemand wil dat, maar de lasten die bij wet bepaald zijn doe ik gewoon aan mee (belasting betalen e.d.)
[..]

Als ik moest kiezen zou ik de Nederlandse nemen omdat ik de Marokkaanse nationaliteit altijd zal houden, of ik wil of niet. Maar als ik zelfs dat kon kiezen en de Marokkaanse nationaliteit kon toch afgenomen worden, dan zou ik kiezen voor de Marokkaanse nationaliteit omdat ik geen binding heb met Nederland

Ik vind het een grof schandaal dat je een nationaliteit hebt, nota bene van het land wat je voedt, waar je geen enkele binding mee hebt.
Afgezien van het feit dat je dan toch beter kunt ophoepelen, moeten ze je dat paspoort afpakken.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  vrijdag 12 november 2004 @ 14:31:08 #44
13462 BansheeBoy
pi_23266778
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 14:11 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Ik vind het een grof schandaal dat je een nationaliteit hebt, nota bene van het land wat je voedt, waar je geen enkele binding mee hebt.
In principe is de enige binding die ik heb met Nederland dat papiertje
quote:
Afgezien van het feit dat je dan toch beter kunt ophoepelen, moeten ze je dat paspoort afpakken.
Waarom moet ik ophoepelen ? Ik heb nog nooit één cent accijns betaalt aan het kopen van sigaretten. Ik werk, ik heb een auto v/d zaak, ik betaal belasting. Ik ben nog nooit in aanraking geweest met de politie. Ik spreek de Nederlandse taal. Ik ga bijna dagelijks naar de moskee

Waarom zou ik in Godsnaam moeten ophoepelen ? Als mensen als ik al niet welkom zijn, dan ben je die uitkeringstrekkers en criminele jongeren ook liever kwijt dan rijk

Ik vind dat je een vreemd soort fascist bent

vrijdag 12 november 2004 @ 15:25:27 #45
3647 B.R.Oekhoest
pi_23268085
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 14:31 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

In principe is de enige binding die ik heb met Nederland dat papiertje
[..]

Waarom moet ik ophoepelen ? Ik heb nog nooit één cent accijns betaalt aan het kopen van sigaretten. Ik werk, ik heb een auto v/d zaak, ik betaal belasting. Ik ben nog nooit in aanraking geweest met de politie. Ik spreek de Nederlandse taal. Ik ga bijna dagelijks naar de moskee

Waarom zou ik in Godsnaam moeten ophoepelen ? Als mensen als ik al niet welkom zijn, dan ben je die uitkeringstrekkers en criminele jongeren ook liever kwijt dan rijk

Ik vind dat je een vreemd soort fascist bent

Wie kiest er nou voor om te blijven wonen in een land waar je geen enkele binding mee hebt? Je zal het wel zwaar daarmee hebben zeker?

Wat mij betreft ben jij welkom in Nederland als jij inderdaad zo bent als jij hierboven aangeeft, maar dan slechts met de Marokkaanse nationaliteit, dus zonder stemrecht maar met verplichte werkvergunning etc. Ik vind nu eenmaal dat het hebben van een nationaliteit méér behoort te zijn dan alleen een klinische voorzieningenpas. En dat hoeft echt niet in te houden dat je boerenkool eet en Koos Alberts meeblert, maar een soort binding moet je er wel mee hebben. Iets dat jij dus volgens eigen zeggen niet hebt, al lijkt me dat eigenlijk sterk.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_23269283
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 15:25 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Wie kiest er nou voor om te blijven wonen in een land waar je geen enkele binding mee hebt? Je zal het wel zwaar daarmee hebben zeker?

Wat mij betreft ben jij welkom in Nederland als jij inderdaad zo bent als jij hierboven aangeeft, maar dan slechts met de Marokkaanse nationaliteit, dus zonder stemrecht maar met verplichte werkvergunning etc. Ik vind nu eenmaal dat het hebben van een nationaliteit méér behoort te zijn dan alleen een klinische voorzieningenpas. En dat hoeft echt niet in te houden dat je boerenkool eet en Koos Alberts meeblert, maar een soort binding moet je er wel mee hebben. Iets dat jij dus volgens eigen zeggen niet hebt, al lijkt me dat eigenlijk sterk.
Jij wilt iemand z'n nationaliteit afpakken op basis van een gevoel?

Verder: Hij werkt hier, heeft z'n vrienden hier, z'n hele leven speelt zich hier af. Of hij nou wil of niet en of hij het nou voelt of niet, een binding met Nederland heeft ie toch.

En vergeet niet, ook al heeft ie alleen de Marokkaanse nationaliteit, hier blijven doet hij toch wel. Dan heb ik liever dat hij zo veel mogelijk integreert dan dat we hem maar in een hokje gooien met een bordje: "Rechteloos, ongewenst, maar helaas aanwezig", dat zou de maatschappij geen goed doen.
  vrijdag 12 november 2004 @ 16:33:41 #47
3647 B.R.Oekhoest
pi_23269955
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 16:09 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Jij wilt iemand z'n nationaliteit afpakken op basis van een gevoel?

Verder: Hij werkt hier, heeft z'n vrienden hier, z'n hele leven speelt zich hier af. Of hij nou wil of niet en of hij het nou voelt of niet, een binding met Nederland heeft ie toch.

En vergeet niet, ook al heeft ie alleen de Marokkaanse nationaliteit, hier blijven doet hij toch wel. Dan heb ik liever dat hij zo veel mogelijk integreert dan dat we hem maar in een hokje gooien met een bordje: "Rechteloos, ongewenst, maar helaas aanwezig", dat zou de maatschappij geen goed doen.
Ach ja. waarschijnlijk probeert hij zelf uit alle macht te ontkennen dat ie geen binding heeft, terwijl ie dat natuurlijk op bepaalde gebieden wel heeft. Dat kan volgens mij ook niet anders als je ergens opgroeit. Zo staat hij bijvoorbeeld bekend als een fervente Bergkamp-fan.....

En ik wil hem niks afpakken, ik ben er alleen niet voor om nationaliteiten uit te delen aan mensen die volgens eigen zeggen niks op hebben met het land (tenzij 1 van je ouders nederlander is, dan ben je per definitie Nederlander .Waarbij ik er dan maar van uitga dat die ouder nederlander geworden is door wél een binding te voelen). Dus het probleem doet zich al eerder voor.

Het zou in ieder geval mijn eer (jaja) te na zijn om een nationaliteit te hebben van een land waar ik verder niks mee heb. Ik ben Bart Veldkamp niet.
  vrijdag 12 november 2004 @ 18:50:22 #48
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23273086
quote:
Dacht niet dat dat kon.
Yep. Zodra je een aantal jaren gewerkt hebt (ik geloof 5 jaar) mag je ook als niet Nederlander gewoon bij de sociale dienst aankloppen voor een uitkeren. Je hebt er dan ook inmiddels 5 jaar aan meebetaald natuurlijk.
quote:
Ja, dat verschil.
Wacht even.... jij vindt het "rechtsongelijkheid" dat iemand met een Amerikaans paspoort in de "makkelijke" rij kan gaan staan als ze de VS binnentreden? Of dat men nog iets kan erven in Marokko? Ik denk dat er in Nederland zelf al veel grotere rechtsongelijkheden bestaan met het uitdelen of niet uitdelen van subsidies, en jij valt erover dat iemand met een ander paspoort in een ander land daar nog rechten heeft? Wat heeft dat in hemelsnaam met hun status in Nederland te maken?
-
  vrijdag 12 november 2004 @ 18:59:15 #49
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23273252
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 12:50 schreef GewoneMan het volgende:

Geef mij eens 1 reden waarom ik niet de Amerikaanse nationaliteit zou mogen aannemen naast de Nederlandse? Er zitten volgens mij alleen maar voordelen aan het dragen van een tweede nationaliteit, en de enige nadelen die er eventueel aanvast zitten zijn alleen voor de persoon zelf, en zeker niet voor andere Nederlanders.

Ik heb meer het gevoel dat er een soort van jaloezie heerst ofzo, want er is echt geen enkel nadeel voor de Nederlandse maatschappij als ik over een paar jaar met twee paspoorten weer in Nederland ga wonen.

Of wel dan?
-
pi_23273429
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 16:33 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Ach ja. waarschijnlijk probeert hij zelf uit alle macht te ontkennen dat ie geen binding heeft, terwijl ie dat natuurlijk op bepaalde gebieden wel heeft. Dat kan volgens mij ook niet anders als je ergens opgroeit. Zo staat hij bijvoorbeeld bekend als een fervente Bergkamp-fan.....
Mooi, we komen dus tot de conclusie dat iedereen die hier woont een binding met Nederland heeft, of ie het nu wil of niet. Kunnen we gelijk het hele hoofdstuk "hebben van binding" afsluiten.
quote:
En ik wil hem niks afpakken, ik ben er alleen niet voor om nationaliteiten uit te delen aan mensen die volgens eigen zeggen niks op hebben met het land (tenzij 1 van je ouders nederlander is, dan ben je per definitie Nederlander .Waarbij ik er dan maar van uitga dat die ouder nederlander geworden is door wél een binding te voelen). Dus het probleem doet zich al eerder voor.
We hadden net gezien dat iedereen wel een binding heeft, of ie het nou toegeeft of niet.
quote:
Het zou in ieder geval mijn eer (jaja) te na zijn om een nationaliteit te hebben van een land waar ik verder niks mee heb. Ik ben Bart Veldkamp niet.
Da's jouw keuze, laten we in dit land vooral een ieder zijn eigen keuzes laten maken, net zoals iedereen een recht op zijn eigen mening heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')