abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23072572
quote:
Op donderdag 4 november 2004 13:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Omdat je geen ander keuze hebt is het opeens wel vrijwillig
[..]
Niemand dwingt jou in de auto te stappen. Je hebt dus wel degelijk keuze.
Je kan ook met de fiets, trein of taxi gaan.
quote:
Damn ik ben nu ook aan het werken om jou studiefinanciering op te brengen hoor je mij hierover janken.
Moet je zelf weten.
pi_23073135
quote:
Op donderdag 4 november 2004 12:57 schreef accelerator het volgende:

[..]

Het is wel vrijwillig.
Kan je benzine kopen zonder accijns? Geen keus dus.
quote:
[..]

Leuk, andere mensen voor je laten werken.
Wel een optie die er voor zorgt dat je geen belasting hoeft te betalen. Net zo vrijwillig als niet in een auto gaan rijden zodat je er geen belasting over hoeft te betalen. En je kan ook nog eens niet gaan werken zonder in de bijstand te gaan zitten.
The uproar of one hand clapping.
pi_23073223
quote:
Op donderdag 4 november 2004 13:22 schreef accelerator het volgende:

Niemand dwingt jou in de auto te stappen. Je hebt dus wel degelijk keuze.
Je kan ook met de fiets, trein of taxi gaan.
Wanneer iedereen met de fiets zou gaan zouden die wegen niet aangelegd geweest kunne worden van de acijnsen, dus hoe je het ook went of keert er moeten infrastructurele projecten door de overheid gemaakt worden alleen maar om de economie draaiend te houden
quote:
Moet je zelf weten.
Alleen al door dit antwoord geef je aan dat je er eingenlijk wel blij mee bent met je stufi, maar niet wil opdraaien voor andere gemeenschappelijk voorzieningen die niet even in je straatje passen. Zoals je zelf al hebt aangeven in ander topic ben je van plan om te gaan emigreren nadat je hier in nederland je studie hebt afgemaakt, als je dan toch zo principieel bent tegen overheids ingrijpen en overheidssteun zou je eigenlijk je eigen studie ook maar gaan financieren.

Door deze individualistische instelling gaat het op dit moment zo goed met onze maatschappij
pi_23085106
quote:
Op woensdag 3 november 2004 08:41 schreef accelerator het volgende:
Dat is dus moeilijk te meten. Lijkt meer op welzijn.
Dat iets moeilijk te meten is, is geen excuus om maar iets irrelevants te gaan meten wat wel goed meetbaar is.
quote:
Natuurkundigen denken daar anders over, dacht ik.
Veel natuurkundigen zijn ongelofelijke slechte testtheoretici. Dat komt ten dele omdat hun werkterrein te ver van hun dagelijks leven verwijderd ligt. De stoel waarop ze zitten is reeeler dan de deeltjes die ze bestuderen.
quote:
In een bepaald opzicht bestaat een baby inderdaad dan niet. Wat zou daar mis mee zijn. Zoals ik al zei, we komen op het vlak van welzijn. Beetje vaagjes word het dan allemaal.
En is dat geen hint dat er iets mis is met de theorie????

Nu vraag ik je: jij wenst geen belasting te betalen. Kan de Belastingdienst in plaats daarvan je kind komen afhalen? Dat kost je niets.

Ik heb hier een quote voor je uit mijn email van afgelopen week (een mailing list, geschreven door professor John F. Sowa, een autoriteit op het gebied van redeneren - zie internet), over intellectuele onoprechtheid:
quote:
You have fallen into the Cartesian fallacy of doubting
in your philosophy what you would never doubt in your
everyday life. Peirce would certainly agree that we
can never be absolutely certain about the details of
anything all the way down to the ultimate constituents
of matter (or energy or strings or whatever happens to
be down at the bottom or even whether there is a bottom).

However, there are very many statements about which we
are sufficiently certain that we are willing to stake
our lives on their truth.

One example is that I am quite happy to drive down the
right side of the road (in the US) at high speed while
somebody a meter or so away from me is driving in the
opposite direction on the other side of the road at about
the same speed.

[..]

I commit my life to the truth of dozens or even hundreds of
propositions about the car and the other drivers every time I drive my car. People who
profess a Cartesian doubt about propositions on which they
are willing to bet their lives are guilty of deception.
Durf jij een regering te kiezen die jouw theorie toepast om de welvaart te maximaliseren, of ben je gewoon schuldig aan intellectuele onoprechtheid?
Write a wise saying and your name will live forever
pi_23086726
quote:
Op donderdag 4 november 2004 22:23 schreef afzuiginrichting het volgende:

[..]

Dat iets moeilijk te meten is, is geen excuus om maar iets irrelevants te gaan meten wat wel goed meetbaar is.
Het is niet irrelevant.
quote:
En is dat geen hint dat er iets mis is met de theorie????
Theorie is een groot word. Gewoon een simpele definitie. Verder hebben emotionele dingen geen economische waarde (daar ging het eigenlijk om). Wat is daar mis mee. Ik dwing niemand toch afstand te doen van zijn emoties.
quote:
Nu vraag ik je: jij wenst geen belasting te betalen. Kan de Belastingdienst in plaats daarvan je kind komen afhalen? Dat kost je niets.
Mijn kind? Wel eens van eigendomsrecht en rechten van de mens gehoord.
quote:
Ik heb hier een quote voor je uit mijn email van afgelopen week (een mailing list, geschreven door professor John F. Sowa, een autoriteit op het gebied van redeneren - zie internet), over intellectuele onoprechtheid:
[..]
Heel leuk dat je met die filosofische tekst aan komt zetten maar ik twijfel nergens aan.
quote:
Durf jij een regering te kiezen die jouw theorie toepast om de welvaart te maximaliseren,
Je tuurlijk. Het zal richting een nachtwakerstaat gaan. Al die sigaren uit eigen doos die we nu krijgen . . . . zit ik niet op te wachten.
  donderdag 4 november 2004 @ 23:22:18 #181
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23086835
quote:
Op donderdag 4 november 2004 23:18 schreef accelerator het volgende:
Verder hebben emotionele dingen geen economische waarde (daar ging het eigenlijk om). Wat is daar mis mee.
Je moet eens kijken hoe veel mensen er na de hoeren gaan.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_23087558
quote:
Op donderdag 4 november 2004 23:22 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Je moet eens kijken hoe veel mensen er na de hoeren gaan.
Dan heb je toch voor een keuze vrijwillig betaald en heb je hier een emotie omgezet in een economische waarde.
  donderdag 4 november 2004 @ 23:54:48 #183
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23087743
Zou je zo geredeneerd niet de aanwezigheid van elke vorm van emotionele waarde gaan ontkennen?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  vrijdag 5 november 2004 @ 00:07:37 #184
82065 accelerator
rechts medium
pi_23088047
quote:
Op donderdag 4 november 2004 23:54 schreef Kaalhei het volgende:
Zou je zo geredeneerd niet de aanwezigheid van elke vorm van emotionele waarde gaan ontkennen?
Ik zeg dat het geen economische waarde heeft. Afgezien van die hoeren.
pi_23088220
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 00:07 schreef accelerator het volgende:

[..]

Mensen handelen 'economisch' omdat het ze emotioneel beter willen hebben. Rijkdom is niets, maar zo laat je wel een economie draaien.
pi_23091139
quote:

[..]

Dan snap ik echt niet waarom bedrijven zoveel geld in marketing pompen, alleen maar omdat mensen beinvloed moeten worden om bepaalde dingen te gaan kopen. Dus zich willen vereenzelvigen met iets wat iemand anders heeft, dus wel een grote emotionle factor.
  vrijdag 5 november 2004 @ 08:25:23 #187
82065 accelerator
rechts medium
pi_23091152
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 08:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan snap ik echt niet waarom bedrijven zoveel geld in marketing pompen, alleen maar omdat mensen beinvloed moeten worden om bepaalde dingen te gaan kopen. Dus zich willen vereenzelvigen met iets wat iemand anders heeft, dus wel een grote emotionle factor.
Dan is hier toch ook iets emotioneels economisch gemaakt.
pi_23097056
quote:
Op donderdag 4 november 2004 23:18 schreef accelerator het volgende:
Theorie is een groot word. Gewoon een simpele definitie. Verder hebben emotionele dingen geen economische waarde (daar ging het eigenlijk om). Wat is daar mis mee. Ik dwing niemand toch afstand te doen van zijn emoties.
Er is een grens aan de mate waarin je woorden uit het algemeen taalgebruik mag herdefinieren zonder dat ze hun oorspronkelijke betekenis feitelijk verliezen en misleidend worden. Economen gaan aan de haal met beladen termen als 'waarde', 'welvaart', 'vraag' etc. Een dorstende in de woestijn heeft geen 'vraag' naar water als hij er niet voor kan betalen?
quote:
Mijn kind? Wel eens van eigendomsrecht en rechten van de mens gehoord.
1. Waarom heb je die rechten nodig om jezelf te beschermen tegen je eigen theorie over waarde.
2. Rechten worden geheel ongevraagd aan je toegekent door een overheid. Ze schrijven feitelijk een plicht toe aan derden om in te grijpen om je recht te handhaven. Als je een recht op je kind hebt, dan is dat omdat de meerderheid vindt dat een kind heel veel waard is, of moet zijn, voor de ouder. Zou de waarde van je kind niet eigenlijk door vraag en aanbod bepaald moeten worden zodat jij zelf in de hand hebt hoeveel belang je hecht aan je kind, en is jouw kind dan volgens jezelf niet gratis?
3. Als jij vindt dat iedereen recht heeft op eigendom, of zijn kind, mag ik dan bijvoorbeeld vinden dat iedereen recht heeft op een basisinkomen? Het 227m2 land die ik bezit gaat toch ten koste van de rest omdat alleen ik het mag gebruiken? Het basisinkomen gaat ook ten koste van de rest die het basisinkomen niet zonder tegenprestatie hoeft te krijgen. Ieder recht berust op een gedwongen herverdeling van (al dan niet economische) vrijheid ten opzichte van de natuurlijke staat van de mens, toch? Dan gaan rechten toch altijd ten koste van welvaart? Er is ongetwijfeld wel iemand in de wereld die de 227m2 vruchtbaar land waar mijn huis op staat economisch nuttiger kan gebruiken. En er is vast ook wel iemand die je kind economisch nuttig kan gebruiken ( ).
pi_23097505
quote:
Het gaat toch om meetbare waarde? Als je meetbare waarde optimaliseert, dan gaat dat toch noodzakelijkerwijs ten koste van onmeetbare waarde.

Kinderdagopvang is een meetbare waardevolle dienst. Thuis bij je kinderen blijven is dat niet. Naar de hoeren gaan is een meetbare waardevolle dienst. Vrijwillige seks is dat niet. Een beveiligingsbedrijf inhuren is een meetbare waardevolle dienst. Ongevraagd beschermd worden door een collectief machtsmonopolie, politie, rechtsysteem, leger is dat niet.

Ik weet ook wel dat filosofen a la Hayek taken aan de overheid blijven toebedelen. Maar waarom mag hij bepalen welke dingen voor iedereen een ongevraagd recht zijn en met dwang geregeld moeten worden, en welke niet? En hoe duur mag een politie, rechtsysteem, leger dan eigenlijk zijn? Is daar een formule voor?
pi_23151060
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 08:25 schreef accelerator het volgende:

[..]

Dan is hier toch ook iets emotioneels economisch gemaakt.
Je hebt wel een hele slechte definitie van economische waarde als je daar emotionele waarde buiten moet laten. Want die ruil maak je altijd. Je betaalt geld voor dingen waar je alleen emotioneel wat aan hebt, en niet economisch. Je geeft geld uit om dingen te beschermen die alleen een emotionele waarde voor je hebben. Economische waarde van emotionele dingen wordt vaak niet in geld uitgedrukt, maar dat betekent niet dat we daar geen geld voor over hebben.
The uproar of one hand clapping.
pi_24528153
Welvaart is voor mij keuzevrijheid. Hoe meer ik kan kiezen hoe welvarender ik ben. Als de overheid dus belastingen heft heb ik minder geld en kan ik dus minder kiezen en ben ik dus minder welvarend (= armer) geworden.

In liberale landen kan je dus meer kiezen dus ben je in liberale landen welvarender.
pi_24529152
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 09:11 schreef accelerator het volgende:
Welvaart is voor mij keuzevrijheid. Hoe meer ik kan kiezen hoe welvarender ik ben. Als de overheid dus belastingen heft heb ik minder geld en kan ik dus minder kiezen en ben ik dus minder welvarend (= armer) geworden.

In liberale landen kan je dus meer kiezen dus ben je in liberale landen welvarender.
Niet altijd. Hangt ervan af hoe de overheid zich gedraagt. Zelfs in het hele liberale VS, is de liberalisering van energiebedrijven mislukt: in californie waren afgelopen jaren veel stroomuitval. (Binnen een paar jaar ook hier).

Zonder de overheid is er weinig interesse om infrastructuur, onderwijs etc te financieren. En we kunnen mee eens dat die allemaal (indirect) welvaart voor ons oplevert.
  woensdag 12 januari 2005 @ 10:39:22 #193
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24529309
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 10:28 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

Niet altijd. Hangt ervan af hoe de overheid zich gedraagt. Zelfs in het hele liberale VS, is de liberalisering van energiebedrijven mislukt: in californie waren afgelopen jaren veel stroomuitval. (Binnen een paar jaar ook hier).

Zonder de overheid is er weinig interesse om infrastructuur, onderwijs etc te financieren. En we kunnen mee eens dat die allemaal (indirect) welvaart voor ons oplevert.
BS, de stroomuitval was juist het resultaat van overheidsinterventie. Lees je eens in in het onderwerp, voordat je mensen na praat.
pi_24529419
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 10:39 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

BS, de stroomuitval was juist het resultaat van overheidsinterventie. Lees je eens in in het onderwerp, voordat je mensen na praat.
interresant. Heb je misschien een linkje naar een discussie hierover op FOK of anders naar een andere webpagina?
  woensdag 12 januari 2005 @ 11:21:24 #195
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24529953
quote:
1. Sinds juni van vorig jaar begonnen de elektriciteitsprijzen op de beurs in Californië enorm te
stijgen, van minder dan 50 naar een gemiddelde van 250 dollar per megawattuur in december.
De hoogste prijs die in december 2000 genoteerd werd, was 1000 dollar per megawattuur (dit is
meer dan 40 BEF per kilowattuur, waarbij in België de hoogste prijs 6 BEF per kilowattuur is).
De verkoopprijs voor klanten van SDG&E is sinds juli 1999 vrijgemaakt. Deze prijs is van juli
1999 tot juli 2000 gestegen van 11 naar 16 dollarcent per kilowattuur. Voor klanten van PG&E
en SCE geldt nog steeds de vaste prijs van 1996, daar zij nog gestrande kosten dienen af te
betalen.
2. Door deze heel hoge prijzen op de beurs, en door hun vaste verkoopprijs edit: door de overheid vastgesteld, geraakten PG&E en
SCE in financiële problemen, met een schuld van respectievelijk 9 en 4 miljard dollar. Op 6 april
2001 vroeg PG&E het ondertussen ook in Vlaanderen bekende Chapter 11 aan.
3. Ten slotte leidt het tekort aan vermogen tot ernstige problemen. Indien het reservevermogen in
het net kleiner wordt dan 7%, wordt een stage 1 emergency afgekondigd, en wordt gevraagd het
verbruik te verminderen. Bij een reserve van minder dan 5% wordt een stage 2 emergency
afgekondigd, en worden afschakelbare klanten afgeschakeld. Bij minder dan 1.5% reserve komt
men in een stage 3 emergency terecht, en kunnen rolling blackouts afgekondigd worden. Hierbij
wordt de elektriciteitsvoorziening om beurt in delen van Californië voor 60 tot 90 minuten
onderbroken, om een totale blackout te voorkomen. In de maanden januari en februari 2001 trad
een stage 3 emergency gedurende meer dan 360 uur op, dit is meer dan 12 uur per dag. Op 17 en
18 januari, 19 maart en 7 mei 2001 waren er effectief rolling blackouts.
Deze rolling blackouts hebben veel economische schade toegebracht. Zo lag het werk in de
beroemde Silicon Valley gedurende vele uren stil, en de economische schade in Californië ten
gevolge van deze stilstanden wordt op dit ogenblik reeds geschat op meerdere tientallen
miljarden dollar.
Bron: Universiteit Leuven.
  woensdag 12 januari 2005 @ 11:22:10 #196
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24529966
pi_24530143
Aha, dus blijkbaar is de geprivatiseerde computerindustrie niet eens in staat om voor haar eigen stroom te zorgen?
  woensdag 12 januari 2005 @ 11:34:09 #198
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_24530154
PBS heeft er ook vele pagina's over. Inclusief interviews met de 'key players'
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 12 januari 2005 @ 12:25:04 #199
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24530482
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 11:32 schreef thabit het volgende:
Aha, dus blijkbaar is de geprivatiseerde computerindustrie niet eens in staat om voor haar eigen stroom te zorgen?
Je bedoelt die computerindustrie die volgens jou in Silicon Valley zat omdat daar het meeste silicium te vinden was?
Ik hou het nog steeds nauwelijks droog als ik aan die opmerking van jou denk.
pi_24530533
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 12:25 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Je bedoelt die computerindustrie die volgens jou in Silicon Valley zat omdat daar het meeste silicium te vinden was?
Ik hou het nog steeds nauwelijks droog als ik aan die opmerking van jou denk.
Kaalhei doe nou niet zo flauw en geef me nou een linkje naar die discussie
Een vriendelijk verzoek. Ik wil ook lachen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')