abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 oktober 2004 @ 15:24:35 #1
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_22976158
quote:
Politieke partijen krijgen vijf miljoen extra

ANP

DEN HAAG - De politieke partijen krijgen 5 miljoen euro subsidie meer te verdelen. Ook mogen ze het geld ruimer gebruiken dan nu. Dat heeft de ministerraad vrijdag besloten.

Nu krijgen de partijen nog 10 miljoen, dat wordt dus 15 miljoen. Naast het aantal zetels in de Tweede Kamer zal ook het ledenaantal van invloed zijn op de hoogte van de subsidie die een partij krijgt.

Wel moeten de partijen rekening houden met de algemene subsidiekorting van 5 procent die het kabinet eerder al had afgesproken.

Het geld is niet alleen meer bestemd voor scholing en informatievoorziening aan de leden, zoals nu het geval is, maar ook voor zaken als campagnes en ledenwerving.

Bron: de Volkskrant

Iedereen moet inleveren, behalve de politiek zelf natuurlijk.

45% meer geld naar subsidie voor politieke partijen zonder nu echt een reden waarom. Het is toch te absurd voor woorden?

Overigens vind ik het wel goed dat het ledenaantal een factor gaat worden in de verdeling van subsidies. Het ledenaantal geeft mijn inziens een betere indicatie over een langdurige en vaak goed doordachte binding met de partij in kwestie. Dit in tegenstelling tot veel kiezers. Aan de andere kant geeft het aantal zetels natuurlijk de politieke verhoudingen weer, en aan de hand daarvan is een 'beloning' ook wel gerechtvaardigt. Subsidie op basis van een combinatie tussen zetels en ledenaantal lijkt me daarom uitstekend.

Maar die 45% verhoging...
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 31 oktober 2004 @ 15:32:30 #2
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_22976310
dit komt de toch al wankelende geloofwaardigheid van onze regering niet bepaald ten goede
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_22976382
Wat praat jij nu over inleveren terwijl je net de 20 gepasseerd bent?

Geef mij eerst maar eens een daadwerkelijk overzicht wat jij het afgelopen jaar hebt moeten inleveren voordat je zoiets als argument gaat gebruiken.
pi_22976575
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 15:35 schreef harlingen het volgende:

Geef mij eerst maar eens een daadwerkelijk overzicht wat jij het afgelopen jaar hebt moeten inleveren voordat je zoiets als argument gaat gebruiken.
Studeren is al lang niet meer het walhalla waar mensen die de 30 gepasseerd zijn het nog steeds wel eens voor willen houden om maar eens wat te noemen.

On topic: Waarom moeten politieke partijen uberhaupt gesponsord worden met overheidsgelden? Laat ze dat geld maar via hun leden opbrengen of iets dergelijks.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 31 oktober 2004 @ 15:49:25 #5
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_22976696
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 15:35 schreef harlingen het volgende:

Hoho, dat iedereen zou gaan inleveren zijn de woorden van het kabinet. En een verhoging van 45% van een subsidie noem ik dus niet geloofwaardig van het kabinet.

Ik werk trouwens, waar ik dus ook met de loonmatiging in aanraking kom. En ook studenten moeten inleveren, dus ik weet niet waar je naar toe wilt met mijn leeftijd.
  zondag 31 oktober 2004 @ 15:53:07 #6
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_22976790
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 15:44 schreef Monolith het volgende:

On topic: Waarom moeten politieke partijen uberhaupt gesponsord worden met overheidsgelden? Laat ze dat geld maar via hun leden opbrengen of iets dergelijks.
Het zou niet goed zijn dat de democratie afhankelijk is van 'onberekenbare giften'. En enkel leden is well erg summier om politieke partijen in het parlement goed te laten functioneren. Nu krijgen de partijen dus een hoeveelheid geld om aan die wens te voldoen, maar dan snap ik niet waar die 5 miljoen op gebaseerd is. Ik zie weinig tot geen problemen met de huidige situatie.
pi_22976872
Kunnen ze mooiere reclamsespotjes maken in de verkiezingsstrijd. Net als een bedrijf zou ook de overheid de kosten inzchtelijk moeten maken, zo kun je meteen zien of 5 miljoen extra te verklaren is.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_22977222
De koningin heeft meer geld nodig voor haar jubileumfeestje in Amsterdam.
Het volgende kabinet gaat er fors op vooruit qua salaris.
En nu krijgt elke politieke partij 45% meer subsidie!

Nou prinsjesdag komt dit jaar lekker geloofwaardig over met “we moeten het allemaal wat rustiger aan doen”…………….
pi_22990877
Zo was het voor de verhoging van 5 miljoen:
De subsidie bestaat uit een algemeen deel, een deel voor politiek-wetenschappelijke activiteiten en een deel ten behoeve van politieke jongerenorganisaties.
Het algemene deel van de subsidie bedroeg over 2003 een basisbedrag van ¤ 118.462 en een bedrag per zetel van ¤ 38.214.
Het politiek-wetenschappelijk deel bedroeg een basisbedrag van ¤ 105.343 en een bedrag per zetel van ¤ 7.915. De deel tbv de politieke jongerenorganisatie is opgebouwd uit een bedrag per jongere en een bedrag per zetel. De precieze hoogte van deze bedragen is nog niet bekend, maar zou ongeveer ¤ 3.300 per zetel en ¤ 45 per jongere bedragen, afhankelijk van de definitieve ledentallen.
  donderdag 17 maart 2005 @ 22:55:13 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25555109
Het gaat er naar alle waarschijnlijkheid dan toch van komen:
quote:
Kamer wil meer subsidie voor politieke partijen

Uitgegeven op 17 maart 2005 om 20:26 uur

(Novum) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de subsidies voor politieke partijen met vijf miljoen euro worden verhoogd. Maar de verschillende fracties zijn het niet eens over de verdeling van het budget. Dat bleek donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.

De extra vijf miljoen komt bovenop de tien miljoen die nu beschikbaar is voor de partijen. De extra subsidie geldt met terugwerkende kracht tot vorig jaar, wat betekent dat dit jaar tien miljoen euro extra vrijkomt voor de partijen.

Minister van Binnenlandse Zaken Johan Remkes wil dat de hoogte van de subsidie per partij voor 80 procent afhangt van het aantal zetels in de Tweede Kamer. Voor 20 procent moet dit gerelateerd zijn aan het aantal betalende leden. Donateurs van politieke partijen worden niet beschouwd als leden. Er komt geen extra geld voor jongerenafdelingen, maar het staat de politieke partijen wel vrij het toegewezen budget daaraan te besteden. De SP wil dat het ledental zwaarder weegt in de vaststelling van de subsidie.

D66-Kamerlid Boris van der Ham vindt dat ook overkoepelende organisaties van lokale partijen in aanmerking moeten komen voor een rijkssubsidie. Remkes zegt daarentegen dat het steunen van lokale partijen 'niet primair tot de taak van de overheid behoort'. PvdA-Kamerlid Niesco Dubbelboer wil onderzoek laten doen naar de noodzaak en mogelijkheden om lokale partijen te subsidiėren.

Dinsdag wordt over het wetsvoorstel gestemd.

Bron: Nieuws.nl
Ik vind een 45%-50% verhoging te gek, maar nu is het dus al met terugwerkende kracht...
pi_25573594
OMG, wat een zakkenvullers .

Grappig dat dit in de media helemaal niet breeduit gemeten wordt. Denk niet dat er veel begrip voor is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')