abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22862761
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 12:43 schreef accelerator het volgende:
DoG: Wat wil je hiermee zeggen?
Dat bij de teloorgang van Fokker wel degelijk kennis en innovatie is weggevloeid.

En dat voor de scheepsbouw die we nog hebben, welke grotendeels bestaat uit militaire scheepsbouw en het hobbysegment, iig de militaire scheepsbouw behouden zou moeten blijven voor Nederland. Desnoods met behulp van subsidies. Of zoals ze nu al doen, in samenwerking met werfen uit andere europese landen ( die overigens ook allen flinke subsidies binnenhalen ).
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_22862819
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 12:54 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Dat bij de teloorgang van Fokker wel degelijk kennis en innovatie is weggevloeid.
En is de welvaart gedaald?

Even ingaan op de bewering zelf. Jij hebt er geen bron van. Ik zeg het tegenovergestelde maar ik heb er ook geen bron van (ik heb het in Else4 gelezen). Voorlopig blijft dit dus even een open kwestie.
quote:
iig de militaire scheepsbouw behouden zou moeten blijven voor Nederland. Desnoods met behulp van subsidies.
Hier valt met mij over te praten. Ik kan me voorstellen dat je ivm nationale veiligheid wilt dat bepaalde activiteiten in eigen land plaats vinden
pi_22862972
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 12:52 schreef accelerator het volgende:

[..]

De onbevooroordeelde waarnemer aan het woord.
Ik heb iig een mening die duidelijk links van de jouwe staat, maar ik probeer altijd voor argumentatie open te staan. Dat ik vervolgens achter mijn aanvankelijke mening blijf staan, mag jij als bevooroordeeld opvatten, dat interesseert mij eigenlijk niet zoveel.

Ik laat mensen tenminste in hun waarde en begin niet te schreeuwen als ik mijn zin niet krijg.

Ontopic:

Jouw puur theoretische vraagstuk over de lampenfabrikant is best leuk en heb je goed opgezocht op internet, maar ik gebruik liever een voorbeeld uit de "echte" wereld, namelijk de landbouwsubsidies. De enige reden dat die nog bestaan, is om de boeren hier aan het werk te houden. Dit omdat wij het belangrijk vinden deze werkgelegenheid te behouden, omdat een niet verwaarloosbaar deel van onze samenleving werkzaam is in deze sector en het cultuur-historisch bij ons land hoort. Dat dit concurrentievervalsing in de hand werkt en ons handen vol geld kost, vinden wij kennelijk minder belangrijk dan het behoud ervan. Iets als scheepsbouw is veel kenmerkender voor Nederland en kost bovendien veel minder om te behouden (het gebeurt immers op veel kleinere schaal), dus ik zou niet inzien waarom dit niet behouden zou moeten blijven en bv. de landbouw wel. Zeker omdat scheepsbouw ook een zeer kennis-intensieve bedrijfstak is, waar wij vervolgens de vruchten van plukken.
pi_22863046
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 12:57 schreef accelerator het volgende:

[..]

En is de welvaart gedaald?

[..]
Ja, het aandeel van de studenten lucht & ruimtevaart dat in Nederland blijft werken, is door de teloorgang van Fokker sterk gedaald. Dat betekent dat je hoog opgeleide mensen met potentieel kwijtraakt aan het buitenland, ergo welvaartsverlies.
pi_22863296
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 13:07 schreef BitetheBullet het volgende:

Ontopic:

Jouw puur theoretische vraagstuk over de lampenfabrikant is best leuk en heb je goed opgezocht op internet, maar ik gebruik liever een voorbeeld uit de "echte" wereld, namelijk de landbouwsubsidies. De enige reden dat die nog bestaan, is om de boeren hier aan het werk te houden. Dit omdat wij het belangrijk vinden deze werkgelegenheid te behouden, omdat een niet verwaarloosbaar deel van onze samenleving werkzaam is in deze sector en het cultuur-historisch bij ons land hoort. Dat dit concurrentievervalsing in de hand werkt en ons handen vol geld kost, vinden wij kennelijk minder belangrijk dan het behoud ervan. Iets als scheepsbouw is veel kenmerkender voor Nederland en kost bovendien veel minder om te behouden (het gebeurt immers op veel kleinere schaal), dus ik zou niet inzien waarom dit niet behouden zou moeten blijven en bv. de landbouw wel. Zeker omdat scheepsbouw ook een zeer kennis-intensieve bedrijfstak is, waar wij vervolgens de vruchten van plukken.
Het is duidelijk waar je voor staat en dat is fijn.
Ik ben het er echter totaal niet mee eens en ik heb al te vaak op dit soort posts (meer overheidsingrijpen) moeten reageren. Ik begin er gewoon te moe van te worden.

Het probleem is verder dat simpele zielen makkelijk in jouw arbgumentatie trappen.
Ze zien economie alsd een potje voetbal. Als er iemand wint dan moet er iemand verliezen en het spelletje dient eerlijk gespeeld te worden. Toch?
pi_22865527
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 19:52 blaatte accelerator het volgende:

[..]

Ze KOSTEN belastinggeld. Waar dacht je dat die subsidies anders van betaald worden.

Werk waar geen vraag naar is (en dat is er niet want er zijn al schepen) is nepwerkgelegenheid. Die mensen een uitkering geven is goedkoper dan de scheepsbouw subsidieren.
Zie het als een korting op af te dragen belasting. Die mensen een uitkering geven is stukken duurder. Werkgelegenheid hebben we tegenwoordig al niet zoveel meer dus kunnen we beter proberen bestaande werkgelegenheid te behouden, dat is in ieder geval spelen op zeker ipv bv te gokken op vage concepten als kenniseconomie.
quote:
[..]

Synergie waar geen vraag naar is!
Je hebt dus geen flauw idee wat synergie is.
pi_22866101
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 16:00 schreef vidivici het volgende:

[..]

Zie het als een korting op af te dragen belasting. Die mensen een uitkering geven is stukken duurder.
Dat is dus niet zo.
quote:
Werkgelegenheid hebben we tegenwoordig al niet zoveel meer dus kunnen we beter proberen bestaande werkgelegenheid te behouden,
Werkgelegenheid is niet een staticsh iets. Werkgelegenheid kan je creeren. Niet door de overheid (de overheid kan namelijk niks) maar door ondernemende mensen

Zeg je nou verder dat de overheid elk bedrijf dat op het punt staat om failliet te gaan moet redden.
quote:
Je hebt dus geen flauw idee wat synergie is.
Bedrijven die om zo'n ander bedrijf ontstaan. vb toeleveranciers.
pi_22866852
Subsidies zijn bedoeld voor instanties die niet binnen de marktwerking passen en die onafhankelijk van de markt moeten functioneren (schaakclubs bijvoorbeeld, om maar iets te noemen). Bedrijven moeten ze alleen krijgen als dat monopolisme tegengaat.
pi_22868116
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 16:20 schreef accelerator het volgende:

[Zie het als een korting op af te dragen belasting. Die mensen een uitkering geven is stukken duurder.]

Dat is dus niet zo.
Wellus. Onderbouw dat eens cijfermatig dan .......
quote:
[Werkgelegenheid hebben we tegenwoordig al niet zoveel meer dus kunnen we beter proberen bestaande werkgelegenheid te behouden.]

Werkgelegenheid is niet een staticsh iets. Werkgelegenheid kan je creeren. Niet door de overheid (de overheid kan namelijk niks) maar door ondernemende mensen

Zeg je nou verder dat de overheid elk bedrijf dat op het punt staat om failliet te gaan moet redden.
Dat werk gelegenheid creeren lukt op dit moment dus niet zo erg, ook niet door ondernemende mensen. Waarom iets verspelen wat je al hebt en inzetten op toekomstige onzekerheden. Ik zeg niet dat de overheid elk bedrijf moet gaan redden. Maar als een landsindustrie in gevaar komt door staatssteun aan concurrenten, moet jezelf ook overwegen om staatsteun te geven aan je eigen industrie. Een heel ander uitgangspunt dus.

Zoals ik al zei heb je dus geen flauw idee van synergetische effecten op macro-economisch niveau.
pi_22868818
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 13:22 schreef accelerator het volgende:

[..]

Het is duidelijk waar je voor staat en dat is fijn.
Ik ben het er echter totaal niet mee eens en ik heb al te vaak op dit soort posts (meer overheidsingrijpen) moeten reageren. Ik begin er gewoon te moe van te worden.

Het probleem is verder dat simpele zielen makkelijk in jouw arbgumentatie trappen.
Ze zien economie alsd een potje voetbal. Als er iemand wint dan moet er iemand verliezen en het spelletje dient eerlijk gespeeld te worden. Toch?
Als je niet wilt dat mensen zoals ik op jouw topics reageren, moet je misschien eens niet zo elitair willen doen zonder je standpunten goed te onderbouwen. Ik vind het erg leuk als mensen een eigen mening hebben, maar je moet niet denken dat je de wijsheid in pacht hebt. Anders kan je beter tegen jezelf gaan praten, dan krijg je tenminste altijd gelijk
pi_22879410
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 16:46 schreef thabit het volgende:
Subsidies zijn bedoeld voor instanties die niet binnen de marktwerking passen en die onafhankelijk van de markt moeten functioneren (schaakclubs bijvoorbeeld, om maar iets te noemen).
Waarom zou hier de markt niet voor mogen functioneren. De markt is niks anders dan vraag en aanbod. Waarom ben jij daar op tegen?
pi_22879414
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 19:25 schreef BitetheBullet het volgende:

[..]

Als je niet wilt dat mensen zoals ik op jouw topics reageren, moet je misschien eens niet zo elitair willen doen zonder je standpunten goed te onderbouwen. Ik vind het erg leuk als mensen een eigen mening hebben, maar je moet niet denken dat je de wijsheid in pacht hebt. Anders kan je beter tegen jezelf gaan praten, dan krijg je tenminste altijd gelijk
Kom vooral niet terug op de zon.

En de wijsheid heb ik wel degelijk in pacht. Kan het notabene onderbouwen met stats:
http://www.heritage.org/research/features/index/countries.html
Het onderbouwt perfect mijn claim dat overheidsingrijpen in de economie onzinnig is.
Ik ben er gewoon consistent in. Jullie zwalken maar wat.

[ Bericht 11% gewijzigd door accelerator op 26-10-2004 03:51:45 ]
pi_22879416
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 17:40 schreef vidivici het volgende:

Dat werk gelegenheid creeren lukt op dit moment dus niet zo erg,
Zoveel economische vrijheid is er dan ook niet in Nederland. Economische vrijheid en welvaartsgroei zijn gecorreleerd: http://www.heritage.org/research/features/index/countries.html

Elke vorm van overheisingrijpen in de economie zorgt voor minder economische vrijheid en dus een lagere welvaart.
quote:
ook niet door ondernemende mensen. Waarom iets verspelen wat je al hebt en inzetten op toekomstige onzekerheden. Ik zeg niet dat de overheid elk bedrijf moet gaan redden. Maar als een landsindustrie in gevaar komt door staatssteun aan concurrenten, moet jezelf ook overwegen om staatsteun te geven aan je eigen industrie. Een heel ander uitgangspunt dus.
Een landsindustrie? Wat in godsnaam moet ik me daarbij voorstellen?

Wie denk je dat die steun betaalt? De bevolking draait hier voorop. Ze hadden dat geld anders kunnen besteden.
pi_22879485
Een nieuwe vraag voor jullie. Hypotetisch geval aangezien het landbouwbeleid anders roet in het eten gooit.

Frankrijk is wegens zijn klimaat en ligging beter geschikt om wijn te verbouwen dan NL. Dat is oneerlijk t.o.v. Nederlandse wijnverbouwers (ja die zijn er ook). Moeten we daarom onze eigen wijnbouwers steunen?
pi_22881928
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 03:12 schreef accelerator het volgende:

[..]

Waarom zou hier de markt niet voor mogen functioneren. De markt is niks anders dan vraag en aanbod. Waarom ben jij daar op tegen?
Omdat een schaakclub geen commerciele instelling behoort te zijn. En omdat lidmaatschaap betaalbaar moet zijn voor iedereen.
pi_22881948
De enige vorm van landbouw die in mijn ogen gesubsidieerd mag worden is biologische landbouw.
pi_22882234
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 04:02 schreef accelerator het volgende:
Een nieuwe vraag voor jullie. Hypotetisch geval aangezien het landbouwbeleid anders roet in het eten gooit.

Frankrijk is wegens zijn klimaat en ligging beter geschikt om wijn te verbouwen dan NL. Dat is oneerlijk t.o.v. Nederlandse wijnverbouwers (ja die zijn er ook). Moeten we daarom onze eigen wijnbouwers steunen?
Nee,

om een paar redenen:

Wijnproductie is niet belangrijk voor de Nederlandse economie/samenleving (geen grote werkgelegenheid/omzet)

Wijnproductie is niet iets typisch Nederlands, d.w.z. als jij als ondernemer besluit wijn te verbouwen in Nederland weet je dat je een risico neemt omdat Nederland daar niet bijzonder geschikt voor is. Die risico's moet je dan ook zelf dragen.

Wijnproductie is niet noodzakelijk voor de samenleving, zoals landbouw, scheepsbouw of lampenproductie (ook al zou dat in het buitenland gebeuren) dat wel zijn. Zonder wijn kan je leven (er zullen uiteraard mensen zijn die dat niet met mij eens zijn ), zonder voedsel, schepen en lampen (de laatste twee weliswaar indirect) niet.
pi_22884306
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 03:17 zeurde accelerator het volgende:

[..Dat werk gelegenheid creeren lukt op dit moment dus niet zo erg,]

Zoveel economische vrijheid is er dan ook niet in Nederland. Economische vrijheid en welvaartsgroei zijn gecorreleerd: http://www.heritage.org/research/features/index/countries.html

Elke vorm van overheisingrijpen in de economie zorgt voor minder economische vrijheid en dus een lagere welvaart.
Volgens de link staan we op de 19e plaats en hebben we hier in nederland dus meer economische vrijheid dan in 90% van de landen. We horen bij de (sub)top. Op de hele pagina staat er verder niets over een eventuele correlatie tussen economische vrijheid en welvaartsgroei.

Een economie zonder overheidsingrijpen is een economie zonder overheid, een anarchie dus. Anarchieen staan nou niet echt bekend als een perfect economisch systeem.
pi_22888194
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 11:29 schreef thabit het volgende:

[..]

Omdat een schaakclub geen commerciele instelling behoort te zijn.
Waarom niet?
quote:
En omdat lidmaatschaap betaalbaar moet zijn voor iedereen.
Dat zou het ook zijn zij het niet dat de overheid eerst een groot deel van ons inkomen afpakt en dat vervolgens gaat herverdelen. Het heeft het daardoor niet betaalbaarder gemaakt alleen de kosten op een andere manier verrekend. Met een hoop burocratie en immoraliteit. Dat wel.

Kan je verder uitleggen waarom de Backgammon club geen subsidie krijgt en de schaakclub wel?
pi_22888210
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 11:31 schreef thabit het volgende:
De enige vorm van landbouw die in mijn ogen gesubsidieerd mag worden is biologische landbouw.
De ene keer ben je voor overheidsingijpen. De andere keer tegen. Wat is het nou met jou?
pi_22888876
Misschien wil thabit wel 's avonds met de pont naar de schaakclub om daar onder het genot van een biogisch glas wijn te gaan backgammonnen.
pi_22894006
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 19:26 schreef vidivici het volgende:
Misschien wil thabit wel 's avonds met de pont naar de schaakclub om daar onder het genot van een biogisch glas wijn te gaan backgammonnen.
Op andermans kosten.
pi_22894084
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 14:00 schreef vidivici het volgende:

[..]

Volgens de link staan we op de 19e plaats en hebben we hier in nederland dus meer economische vrijheid dan in 90% van de landen. We horen bij de (sub)top. Op de hele pagina staat er verder niets over een eventuele correlatie tussen economische vrijheid en welvaartsgroei.
Denk zelf een sna. De landen die hoog staan zijn toevallig ook de meest welvarende landen ter wereld. In het midden zijn iets minder welvarend. Helemaal onderaan bungelen landen die niet geheel toevallig niet welvarend zijn.

Hier het topic waarin we het er over hebben gehad:
Waarom wij rijk zijn en zij arm
quote:
Een economie zonder overheidsingrijpen is een economie zonder overheid, een anarchie dus. Anarchieen staan nou niet echt bekend als een perfect economisch systeem.
De overheid handhaaft de wetten maar neemt niet zelf actief deel aan het econ. leven.
pi_22894121
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 11:57 schreef BitetheBullet het volgende:

[..]

Nee,

om een paar redenen:

Wijnproductie is niet belangrijk voor de Nederlandse economie/samenleving (geen grote werkgelegenheid/omzet)

Wijnproductie is niet iets typisch Nederlands, d.w.z. als jij als ondernemer besluit wijn te verbouwen in Nederland weet je dat je een risico neemt omdat Nederland daar niet bijzonder geschikt voor is. Die risico's moet je dan ook zelf dragen.

Wijnproductie is niet noodzakelijk voor de samenleving, zoals landbouw, scheepsbouw of lampenproductie (ook al zou dat in het buitenland gebeuren) dat wel zijn. Zonder wijn kan je leven (er zullen uiteraard mensen zijn die dat niet met mij eens zijn ), zonder voedsel, schepen en lampen (de laatste twee weliswaar indirect) niet.
Kolder in de polder. Ben je echt zo dom of loop je te faken.

Heb je trouwens al de helft van je spaarrekening overgaakt naar de NL scheepswerven?
pi_22895823
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 23:29 schreef accelerator het volgende:

[..]

Kolder in de polder. Ben je echt zo dom of loop je te faken.

Heb je trouwens al de helft van je spaarrekening overgaakt naar de NL scheepswerven?
????

Jij hebt het echt hoog in je bol. Dat jij hier uiterst liberale en rechtse stellingen deponeert is je goed recht, maar mijn mening is minstens zo goed onderbouwd, om het zachtjes te zeggen.

P.S. ik heb inderdaad de helft van mijn spaarrekening overgemaakt, als arme student is dat niet zo moeilijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')