abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22790032
AMSTERDAM Kopstukken van de vakbonden,
de werkgevers en de overheid hebben in
de Volkskrant een plan gelanceerd voor
een basisuitkering voor alle inwoners
van Nederland.In de groep zitten onder
anderen Heerts (FNV) en Wijffels (SER).

De groep pleit voor een door het Rijk
uitgekeerde basisverzekering,verdeeld
over 3 levensfases,met de mogelijkheid
om zich bij te verzekeren.

In de eerste fase moet de overheid het
recht op scholing financieel waarborgen
tot bachelorsniveau.In fase twee wordt
onder meer een uitkering gegarandeerd
voor werklozen en invaliden.Fase drie
kent een aan te vullen minimale AOW.

Bron: Nos TT

Kijk, zo kan het toevallig ook nog 's een keer!
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 09:34:04 #2
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_22790205
En hoe verschilt dat van wat we nu al hebben.

Ik stoor me verder wel aan het feit dat het bij de NOS altijd over hulp gaat. Zwakkeren hier, hulpbehoevenden daar. Laten ze eens een tt-bericht plaatsen waarin staat dat een land als India dankzij kapitalisme uit het armode dal aan het klimmen is.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_22790368
Klinkt goed
wat het verder inhoudt begrijp ik niet helemaal
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_22790545
Nu.Nl heeft 't wat uitgebreider:

Sociale Zekerheid

De groep hekelt de sanering van de sociale zekerheid waarvoor de achtereenvolgende kabinetten zich hebben ingespannen, omdat ze die zonder toekomstvisie zouden hebben uitgevoerd. Met het manifest willen de ondertekenaars de discussie openen over een nieuwe opzet van de sociale wetgeving.

Ze pleiten voor een publieke basisvoorziening voor drie levensfases. In de eerste fase, de zogenoemde vormingsfase, moet de overheid het recht op scholing tot bachelorsniveau financieel garanderen tot het derde studiejaar. Personen die eerder met hun studie stoppen en gaan werken, krijgen het overblijvende studiebedrag bijgeschreven op hun persoonlijke levenslooprekening.

In de tweede levensperiode, de productieve levensfase, kan met deze rekening bijvoorbeeld zorgverlof worden gefinancierd. De rekening kan ook worden gebruikt voor prepensioen. Wie tijdens het werkzame leven werkloos of arbeidsongeschikt wordt, ontvangt een basisuitkering. Die kan met CAO- of bedrijfsregelingen worden aangevuld. Langdurig werklozen krijgen een bovenminimale uitkering.

In de laatste levensfase moet de regering opnieuw een basisuitkering garanderen. Die minimale AOW wordt in de praktijk dan meestal aangevuld met pensioen dat bij CAO of per bedrijf wordt geregeld.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 09:58:09 #5
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_22790600
Basisuitkering ?
Ik dacht dat dit 10 jaar geleden al afgeschoten was.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_22790706
en wie gaat dat betalen??
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 10:28:45 #7
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_22791068
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 10:07 schreef Railguy het volgende:
en wie gaat dat betalen??
Voor de meeste werknemers is het feitelijk alleen een verhoging van de belastingvrije voet.
Op zich is dat niet slecht. Zeker niet voor mensen met werk en een laag inkomen.
Zij houden netto meer over (wellicht kan dan het bruto minimum loon omlaag )

De rekening komt, zoals altijd, weer te liggen bij de middeninkomens.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 10:33:44 #8
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_22791164
quote:
Wie tijdens het werkzame leven werkloos of arbeidsongeschikt wordt, ontvangt een basisuitkering. Die kan met CAO- of bedrijfsregelingen worden aangevuld. Langdurig werklozen krijgen een bovenminimale uitkering.

Kan iemand mij uitleggen hoe een dergelijke , gegarandeerde uitkering, mensen stimuleert om (weer) te gaan werken ?
Echte diehards gebruiken postduiven
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 13:12:50 #10
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_22793868
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 10:33 schreef Labtech het volgende:

[..]

Kan iemand mij uitleggen hoe een dergelijke , gegarandeerde uitkering, mensen stimuleert om (weer) te gaan werken ?
Komt er op neer dat je mag houden wat je verdient (na aftrek van flinke belastingen uiteraard) en dat je dus voor je luxe moet werken.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 13:27:57 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_22794183
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 10:28 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Voor de meeste werknemers is het feitelijk alleen een verhoging van de belastingvrije voet.
Op zich is dat niet slecht. Zeker niet voor mensen met werk en een laag inkomen.
Zij houden netto meer over (wellicht kan dan het bruto minimum loon omlaag )

De rekening komt, zoals altijd, weer te liggen bij de middeninkomens.
Profiteren de middeninkomens ook niet van de verhoging van de belastingvrije voet?

Ik weet overigens niet of dit wel een goed plan is.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 13:42:18 #12
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_22794514
Is er eigenlijk een studie gedaan in Nederland naar een negatieve inkomsten belasting (incl. afschaffing minimumloon en allerlei verschillende sociale regelingen)?
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 15:32:56 #13
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_22796980
Als dat wordt ingevoerd wordt Nederland weer immigratie-aantrekkelijk.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 15:35:54 #14
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_22797055
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 13:27 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Profiteren de middeninkomens ook niet van de verhoging van de belastingvrije voet?

Ik weet overigens niet of dit wel een goed plan is.
De vraag is dan of er wel genoeg hoge inkomens zijn om vergroting van de belastijngvrije voet + belasting teruggave voor de mensen die minder verdienen te financieren.
Dit gaat mijn economische kennis een beetje te boven, moet weer eens wat meer gaan studeren . Maar hij schijnt voor het CPB te hebben gewerkt.
(Heb ook even op zijn naam gegoogled, hij zit ook al te klagen over de specs van MathML )
pi_22797493
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 15:35 schreef DiRadical het volgende:

[..]
Dit gaat mijn economische kennis een beetje te boven
Kort door de bocht samengevat zegt ie dat het niet uitmaakt (ik zeg er wel bij dat ik het heel vluchtig gelezen heb), maar volgens mij ziet ie twee dingen over het hoofd:

- de uitvoeringskosten van een basisuitkering zijn lager (als je het tenminste niet volhangt met toeters en bellen)
- je haalt een aantal 'hobbels' uit de weg van bestaansminimum naar modaal inkomen (wederom het voorbehoud van de toeters en bellen) en verkleint zo de armoedeval
Slaapt winter
en zomer
pi_22797606
Overigens doet dit citaatje uit het betreffende linkje wat huilerig aan:
quote:
Econometristen die zich over het onderwerp uitspreken en die de fout van muis maken, zijn ofwel issue-onbekwaam, ofwel plegen bewuste misleiding.

‘Het CPB’ behoort tot de tweede groep. De directie van het CPB kan niet volhouden dat mijn analyse onbekend is. De basisuitkering wordt uitgewerkt als een ‘nieuw idee’, terwijl de gerelateerde fouten ten aanzien van de werkloosheid niet aan de orde komen. De conclusie is - na ampele overweging - helder.
ws heeft meneer geprobeerd in een briefwisseling zijn gelijk te halen bij het CPB en is zijn verhaal in een retourbrief aan gort geschreven. Maar goed, dat is speculatie van mijn kant

edit, het wordt nog gekker
quote:
De auteur werkte van 1982-1991 bij het CPB, o.a. aan het Athena-model, Europa’92 en Nederland in drievoud. Hij stelt dat de directie van het CPB arbeidsrechtelijk middelen gebruikt om de inhoud van de discussie te sturen.
Slaapt winter
en zomer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')