Voor de meeste werknemers is het feitelijk alleen een verhoging van de belastingvrije voet.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 10:07 schreef Railguy het volgende:
en wie gaat dat betalen??
quote:Wie tijdens het werkzame leven werkloos of arbeidsongeschikt wordt, ontvangt een basisuitkering. Die kan met CAO- of bedrijfsregelingen worden aangevuld. Langdurig werklozen krijgen een bovenminimale uitkering.
Komt er op neer dat je mag houden wat je verdient (na aftrek van flinke belastingen uiteraard) en dat je dus voor je luxe moet werken.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 10:33 schreef Labtech het volgende:
[..]
Kan iemand mij uitleggen hoe een dergelijke , gegarandeerde uitkering, mensen stimuleert om (weer) te gaan werken ?
Profiteren de middeninkomens ook niet van de verhoging van de belastingvrije voet?quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 10:28 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Voor de meeste werknemers is het feitelijk alleen een verhoging van de belastingvrije voet.
Op zich is dat niet slecht. Zeker niet voor mensen met werk en een laag inkomen.
Zij houden netto meer over (wellicht kan dan het bruto minimum loon omlaag)
De rekening komt, zoals altijd, weer te liggen bij de middeninkomens.
De vraag is dan of er wel genoeg hoge inkomens zijn om vergroting van de belastijngvrije voet + belasting teruggave voor de mensen die minder verdienen te financieren.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 13:27 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Profiteren de middeninkomens ook niet van de verhoging van de belastingvrije voet?
Ik weet overigens niet of dit wel een goed plan is.
Kort door de bocht samengevat zegt ie dat het niet uitmaakt (ik zeg er wel bij dat ik het heel vluchtig gelezen heb), maar volgens mij ziet ie twee dingen over het hoofd:quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 15:35 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Dit gaat mijn economische kennis een beetje te boven
ws heeft meneer geprobeerd in een briefwisseling zijn gelijk te halen bij het CPB en is zijn verhaal in een retourbrief aan gort geschreven. Maar goed, dat is speculatie van mijn kantquote:Econometristen die zich over het onderwerp uitspreken en die de fout van muis maken, zijn ofwel issue-onbekwaam, ofwel plegen bewuste misleiding.
‘Het CPB’ behoort tot de tweede groep. De directie van het CPB kan niet volhouden dat mijn analyse onbekend is. De basisuitkering wordt uitgewerkt als een ‘nieuw idee’, terwijl de gerelateerde fouten ten aanzien van de werkloosheid niet aan de orde komen. De conclusie is - na ampele overweging - helder.
quote:De auteur werkte van 1982-1991 bij het CPB, o.a. aan het Athena-model, Europa’92 en Nederland in drievoud. Hij stelt dat de directie van het CPB arbeidsrechtelijk middelen gebruikt om de inhoud van de discussie te sturen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |