abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 mei 2005 @ 23:32:11 #201
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_27529811
Iemand dit al gelezen en gezien?
quote:
Secret US plans for Iraq's oil

The Bush administration made plans for war and for Iraq's oil before the 9/11 attacks, sparking a policy battle between neo-cons and Big Oil, BBC's Newsnight has revealed.

Iraqi-born Falah Aljibury says US Neo-Conservatives planned to force a coup d'etat in Iraq
Two years ago today - when President George Bush announced US, British and Allied forces would begin to bomb Baghdad - protesters claimed the US had a secret plan for Iraq's oil once Saddam had been conquered.

Bron: http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/newsnight/4354269.stm
En de bijbehorende documentaire van de BBC

Website: BBC
Documentaire: BBC Money Programme – The War for Oil
"And if all others accepted the lie which the Party imposed - if all records told the same tale - then the lie passed into history and became truth. Who controls the past controls the future, who controls the present controls the past."
pi_27530071
Niet gezien maar het lijkt me overduidelijk...

British MP: Iraq war was for oil

Lisbon. 21 May 2005 - Labour MP and former UK environment minister Michael Meacher slammed Prime Minister Tony Blair and US President George Bush for starting a war he said was to secure oil interests.

http://peakoil.blogspot.c(...)war-was-for-oil.html
pi_27579341
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:35 schreef Realistosia het volgende:
Ehm tja Alex Jones heeft ongelijk. Het feit dat Peak Oil komt is er bij alle mensen (geologen,economen en politici). Alleen wanneer dat is de vraag en er is in Nederland nog geen sense of urgency (in andere landen zoals nieuw zeeland, Duitsland en Amerika begint het alwel te komen).

maargoed ik heb het idee dat mensen hier (as usual) weinig interesse in hebben om over te discussieren. Te ingrijpend waarschijnlijk.
Kijk, daar ben ik het nou helemaal mee eens. Op WillitsNews staat een heel artikel over het menselijk onvermogen om met ingrijpende negatieve gebeurtenissen om te gaan: http://www.willitsnews.co(...)832~2891502,00.html. Toch vind ik het de taak van de overheid (het zijn ten slotte volksvertegenwoordigers) om ons eerlijk voor te lichten. Als je alleen al naar deze discussie kijkt, is daar reden genoeg voor. Waarschijnlijk zit het in de Nederlandse volksaard. Voor WOII waren de Nederlanders ook al de enigen in Europa die zeiden dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen. Ik heb er ook wat over geschreven op mijn eigen site: http://members.home.nl/johnmeilink/artPolitici.htm. De eventuele consequenties zijn té serieus om de kop in het zand te steken, vind ik.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:12:29 #204
909 Num
Núm dus!
pi_27603892
De VVD is hier wel mee bezig. Als je meer informatie wilt moet je bij Paul de Krom zijn. Hij is de energie woordvoerder van de VVD. Van andere partijen weet ik het niet:
quote:
Wat ik graag wil weten is wat het VVD standpunt is over:

1. Erkent de VVD dat de olie ooit zal pieken?
Ja, in de fractie spreken wij binnenkort ook over dit probleem

2. Met welk jaartal houdt de VVD dan eventueel rekening?
2020-2030, maar er zijn hier verschillende opvattingen

3. Wat wil de VVD voor concrete acties ondernemen om hier mee om te gaan?
Differentiëren van de brandstofmix, d.w.z. dat kernenergie als optie moet worden opengehouden, stimuleren duurzame energie vooral door onderzoek en ontwikkeling en kleinschalige marktstimulering, het verhogen van de energie-efficiency en energiebesparing. Lange termijn opties: waterstof, kernfusie
pi_27626558
Heb je dat via een mail Num?

EIA man voorspelt recordprijzen 2e helft 2005John Cook voorspelt recordprijzen op de oliemarkt. Hij is de directeur van de petroleum afdeling van het EIA (Energy Information Administration). De stijging wordt veroorzaakt door de toenemende groei in verbruik, het gebrek aan reservecapaciteit en een tekort aan strategische voorraden. Chinese en Amerikaanse vraag zal dit jaar iniedergeval aanblijven met respectievelijk 9% en 2%.

Er is geen extra reservecapaciteit meer in de wereld. Saudi Arabie de enigste produceur met extra capaciteit kan vrijwel alleen maar zware olie met een hoog sulfur gehalte pompen dat moeilijk te verwerken is voor veel raffinaderijen. Met die strategische voorraden lijkt het nu wel goed te zitten.

De Amerikaanse strategische voorraden zijn op dit moment grotendeels gevuld. Maar zegt Cook, in de zomer zullen die voorraden flink verbruikt worden door het extra verbruik. Hierdoor zal er in het 4de kwartaal maar weinig extra voorraad zijn. In het 4de kwartaal is de vraag het hoogst o.a. door de weersomstandigheden. Als je dit samenneemt zullen we nieuwe records breken, aldus Cook.

[ Bericht 95% gewijzigd door Realistosia op 04-06-2005 11:25:20 ]
pi_27810088
Gezien de gebeurtenissen in de afgelopen maand lijkt de stemming op de markt te veranderen. Vooral in de Amerikaanse pers lijkt het negativisme toe te slaan. Je zou toch ook verwachten, dat de olieprijs zich wat zou stabiliseren, nu de Amerikanen hun reserves hebben aangevuld. Maarhet tegendeel blijkt waar te zijn. Vandaag (10 jun) zie ik de Sweet Crude weer stijgen. Zouden we voorbij de 'peak oil denial stage' zijn?
  zaterdag 11 juni 2005 @ 10:10:50 #207
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_27828198
Ik denk dat het al vrij algemeen bekend is... behalve bij het gewone volk. Banken en economisch nieuws in kranten schrijven er ook al regelmatig over, zonder natuurlijk peak oil te noemen maar alleen de hoger worden de prijs en de groter wordende vraag naar olie.

In de Janes Intelligence reports wordt er nu al 2 jaar af en toe over geschreven.

Voorbeeldje:
quote:
It's the oil, stupid

The first South American-Arab League summit held in Brasilia on 10-11 May caused more than a few flutters in US President George W Bush's administration. Not surprising, considering that the US is restructuring its global military deployments to encircle the world's main sources of energy supplies. The last thing it wants is a new alliance between the Arab world and Latin America, both regions where anti-US sentiment is swelling. Saudi ...

24-May-2005

Bron: http://frp.janes.com/
De rest van het verhaal is subscribers only

Ik had laatst ook een topic over geopolitiek en peak oil gemaakt maar helaas weinig reacties... zal wel te moeilijk zijn geweest...
http://forum.fok.nl/topic/710044
"And if all others accepted the lie which the Party imposed - if all records told the same tale - then the lie passed into history and became truth. Who controls the past controls the future, who controls the present controls the past."
pi_27838075
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 10:10 schreef OpenYourMind het volgende:
Ik denk dat het al vrij algemeen bekend is... behalve bij het gewone volk. Banken en economisch nieuws in kranten schrijven er ook al regelmatig over, zonder natuurlijk peak oil te noemen maar alleen de hoger worden de prijs en de groter wordende vraag naar olie.

In de Janes Intelligence reports wordt er nu al 2 jaar af en toe over geschreven.

Voorbeeldje:
[..]

De rest van het verhaal is subscribers only

Ik had laatst ook een topic over geopolitiek en peak oil gemaakt maar helaas weinig reacties... zal wel te moeilijk zijn geweest...
Geopolitics & Geostrategy and the coming oil crisis!
Nou ja, het is een kwestie van schreeuwen, totdat ze wakker worden hier. Nooit opgeven OpenYourMind: wij hadden 12000 hits in een week. Dus het gaat toch leven. Stuur ze door naar deze site: http://members.home.nl/johnmeilink/. En als je een leuk stukje wilt schrijven, mail me dan.
pi_27929359
>Ik had laatst ook een topic over geopolitiek en peak oil gemaakt maar helaas weinig reacties... zal >wel te moeilijk zijn geweest...
>http://forum.fok.nl/topic/710044

Working on it..

Overmorgen is de OPEC meeting, (16 juni) --> Prijzen gaan daarna naar de 58 dollar per vat denk ik.
  woensdag 15 juni 2005 @ 17:41:26 #210
909 Num
Núm dus!
pi_27958123
Het Nederlandse onderzoeksburea ECN heeft een onderzoek gepubliceerd over de toekomst van de energievoorziening in de komende 50 jaar. Peak Oil komt hierbij uitgebreid aan bod. Deze publicatie heeft inmiddels de aandacht getrokken van de meeste Peak Oil weblogs. Voor de liefhebbers, hier kan je het vinden:

http://www.ecn.nl/docs/library/report/2005/c05057.pdf

De ECN (bekend van dat kern energie ding in Putten) levert gegevens aan onder andere "Klantengroep: Nederlandse overheid, Novem, bedrijfsleven (nationaal en internationaal), Europese Unie" en heeft ongeveer 600 werknemers.
pi_27971824
Voor de liefhebbers van het ECN rapport hier is mijn vertaling van het gedeelte over peak oil

http://www.peakoil.nl/pivot/entry.php?id=92#body

Ander interessant nieuws:

OPEC analist: 2 miljoen vaten tekort in 4de kwartaal:

http://www.peakoil.nl/pivot/entry.php?id=91#body
pi_27972984
De bal is al aan het rollen maar niemand wil het zien ...

Kijk zelf maar es naar je stijgende rekening aan de benzinepomp of je energie-factuur.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_27978585
Allebei geen last van gelukkig. Ik heb nog nooit autogereden en dat gaat ook niet gebeuren.

- het is enorm duur
- het is vervuilend
- het is slecht voor de gezondheid
- het is lelijk voor de omgeving
- het is niet goed voor je sociale contact

dus ik zie het hele punt niet van het autorijden. Gewoon dichtbij je werk gaan wonen en voor de rest met openbaar vervoer

en mijn energie-factuur is tot nu toe nog redelijk stabiel (tja student)
pi_27979488
Ow je denkt dat jij er geen last van gaat hebben ?

Iets verder gaan dan ...
Er zijn nog zaken die dan in het gedrang zullen komen ... electriciteit wordt in veel gevallen ook nog opgewekt met gebruik van olie of gas (niet alle electriciteit natuurlijk), watervoorziening, transportsector krijgt problemen met als gevolg moeite om winkels te blijven bevoorraden ...
Maw de ganse economie zal het voelen ...
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_27991754
Ik zei niet dat ik geen last had van de Piek mon ami.

Ik zei dat ik geen last heb van auto en energie-facturen. Ik vermoed wel dat ik vrij bankroet ga, en 10x minder luxe moet gaan leven en eventueel doodga ja.. dat is correct.

Alleen welke tijdschaal heb je het over, en in hoeverre ben ik klaar met voorbereidingen.

En die economische crash komt toch wel alleen wat komt eerder crash of piek? of piek en crash?
pi_28031984
De man van het ECN rapport was vandaag op RTL-Z om even uit te leggen wat PEAK Oil is

wie nu nog steeds zijn hoofd schud en zegt dat het onzin is kan de boom in. Die wil het niet zien

http://www.rtl.nl/(channe(...)_plain.xml/wm364.wvx
pi_28037773
Wijze woorden ... er moet idd dringend werk van gemaakt worden.

Maar hij blijft nog redelijk optimistisch ... 2015 ... hoe komt het dan dat de prijzen nu reeds onomkeerbaar beginnen te stijgen ?
pi_28037849
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 07:02 schreef UncleScorp het volgende:

Maar hij blijft nog redelijk optimistisch ... 2015 ... hoe komt het dan dat de prijzen nu reeds onomkeerbaar beginnen te stijgen ?
Inflatiecijfers vallen toch aardig mee?
pi_28038046
Het enige cijfer waar ik naar kijk zit in mn portemonee ... wat ik betaal aan de pomp, en dat zie ik steeds stijgen...
Onlangs m'n stookolieketel laten vullen, kost me bijna 'n maandloon terwijl het 'n paar jaar geleden de helft was.
pi_28038948
prijzen blijven stijgen door angst, gisteren bijv. doordat men bang was voor een terroristische aanslag in nigeria. Angst dat er eventjes wat capaciteit van de markt afgaat wat betekent dat de prijzen veel verder stijgen. Angst dat er in het 4e kwartaal niet genoegolie is. The Panic Buying has begun!
pi_28039721
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 07:49 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Inflatiecijfers vallen toch aardig mee?
Nog wel maar hoe lang duurt het nog voordat aanhet eind van de keten ook de gestegen energiekosten worden meegerekend.

Wat dan helemaal vreemd is dat op dit moment nog steeds de olieprijzen blijven stijgen terwijl de grootste afenemer het westelijk halfrond is, en het daar nu zomer is, waardoor er minder olie verbruikt wordt.
  zondag 19 juni 2005 @ 00:26:16 #222
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_28055042
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 18:01 schreef Dzjonnie het volgende:

[..]

Nou ja, het is een kwestie van schreeuwen, totdat ze wakker worden hier. Nooit opgeven OpenYourMind: wij hadden 12000 hits in een week. Dus het gaat toch leven. Stuur ze door naar deze site: http://members.home.nl/johnmeilink/. En als je een leuk stukje wilt schrijven, mail me dan.
Toch vraag ik me af wat je bereikt als er mensen wakker worden. Het lijkt er steeds meer op dat de bevolking dom gehouden dient te worden om de klap des te harder te laten aankomen. Ik denk ook niet dat de gemiddelde nederlander dit wil/kan bevatten en wanneer de piek eenmaal geweest is en de effecten duidelijk worden dit op een rustige manier kan verwerken. Chaos en eigenbelang zullen denk ik de eerste jaren voor ontwikkeling gaan waar de vooruitstrevende mens onder zal lijden.

Ik kan alleen nog steeds de plannen van de elite niet doorzien en de manier waarop zij gaan trachten hun macht en invloed te behouden en deze uit te breiden. Wat denk ik heel belangrijk is voor de mogelijkheden die mensen individueel zullen hebben. Ik hoop ook dat de effecten van peak oil nog minimaal 2 jaartjes op zich kan laten wachten, dan is er tenminste nog tijd om voorbereidingen te treffen.
pi_28055200
de voor-effecten beginnen nu al, dus ik kan helaas meedelen dat we al telaat zijn. En je weet het niet wat mensen kunnen bevatten of oppikken. Je wil iniedergeval niet dat er totale chaos uitbreekt maar dat mensen dingen kunnen plaatsen in een bepaald kader.
pi_28081999
En we blijven stijgen ...

Olieprijs op nieuw record

De prijs van ruwe olie heeft vandaag een nieuw record bereikt: 59 dollar voor een vat Amerikaanse olie met levering in juli. Binnen enkele dagen zal waarschijnlijk de psychologische grens van 60 dollar worden doorbroken.

De olieprijzen zijn dit jaar al met 30% gestegen. Medio vorige week schoten ze verder omhoog toen bleek dat de Amerikaanse voorraden tegenvallen. Verder is men bezorgd over situatie in Nigeria en de raffinagecapaciteit. De OPEC heeft de productie wel licht verhoogd, maar dat haalde weinig uit.

Olieprijs op nieuw record
pi_28111392
quote:
Op vrijdag 17 juni 2005 22:36 schreef Realistosia het volgende:
De man van het ECN rapport was vandaag op RTL-Z om even uit te leggen wat PEAK Oil is

wie nu nog steeds zijn hoofd schud en zegt dat het onzin is kan de boom in. Die wil het niet zien

http://www.rtl.nl/(channe(...)_plain.xml/wm364.wvx
Inmiddels denk ik, na heel veel over het onderwerp gelezen te hebben, niet dat de oliepiek onzin is. Waar ik wel nog steeds hele grote vraagtekens bij heb is de enorme doomsday-scenario's en complottheoriën die schijnbaar bestaan onder diegenen die proberen het verschijnsel van de oliepiek aan het grote volk bekend te maken. Ik denk dat die aanhangers van de Peakoil theorie daarmee de acceptatie van de oliepiek door het publiek geen goed doen, integendeel; de oplossing van het probleem alleen maar verder uit het zicht brengen...(!)

Men zou dus wat mij betreft zich constructief met het verschijnsel Peakoil moeten gaan bezig houden (zoals de wetenschappers van het ECN in dat rapport wél gedaan hebben) in plaats van de mensen angst aan proberen te praten met het zoveelste Eind-Van-De-Wereld scenario.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')