abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 mei 2005 @ 23:32:11 #201
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_27529811
Iemand dit al gelezen en gezien?
quote:
Secret US plans for Iraq's oil

The Bush administration made plans for war and for Iraq's oil before the 9/11 attacks, sparking a policy battle between neo-cons and Big Oil, BBC's Newsnight has revealed.

Iraqi-born Falah Aljibury says US Neo-Conservatives planned to force a coup d'etat in Iraq
Two years ago today - when President George Bush announced US, British and Allied forces would begin to bomb Baghdad - protesters claimed the US had a secret plan for Iraq's oil once Saddam had been conquered.

Bron: http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/newsnight/4354269.stm
En de bijbehorende documentaire van de BBC

Website: BBC
Documentaire: BBC Money Programme – The War for Oil
"And if all others accepted the lie which the Party imposed - if all records told the same tale - then the lie passed into history and became truth. Who controls the past controls the future, who controls the present controls the past."
pi_27530071
Niet gezien maar het lijkt me overduidelijk...

British MP: Iraq war was for oil

Lisbon. 21 May 2005 - Labour MP and former UK environment minister Michael Meacher slammed Prime Minister Tony Blair and US President George Bush for starting a war he said was to secure oil interests.

http://peakoil.blogspot.c(...)war-was-for-oil.html
pi_27579341
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:35 schreef Realistosia het volgende:
Ehm tja Alex Jones heeft ongelijk. Het feit dat Peak Oil komt is er bij alle mensen (geologen,economen en politici). Alleen wanneer dat is de vraag en er is in Nederland nog geen sense of urgency (in andere landen zoals nieuw zeeland, Duitsland en Amerika begint het alwel te komen).

maargoed ik heb het idee dat mensen hier (as usual) weinig interesse in hebben om over te discussieren. Te ingrijpend waarschijnlijk.
Kijk, daar ben ik het nou helemaal mee eens. Op WillitsNews staat een heel artikel over het menselijk onvermogen om met ingrijpende negatieve gebeurtenissen om te gaan: http://www.willitsnews.co(...)832~2891502,00.html. Toch vind ik het de taak van de overheid (het zijn ten slotte volksvertegenwoordigers) om ons eerlijk voor te lichten. Als je alleen al naar deze discussie kijkt, is daar reden genoeg voor. Waarschijnlijk zit het in de Nederlandse volksaard. Voor WOII waren de Nederlanders ook al de enigen in Europa die zeiden dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen. Ik heb er ook wat over geschreven op mijn eigen site: http://members.home.nl/johnmeilink/artPolitici.htm. De eventuele consequenties zijn té serieus om de kop in het zand te steken, vind ik.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:12:29 #204
909 Num
Núm dus!
pi_27603892
De VVD is hier wel mee bezig. Als je meer informatie wilt moet je bij Paul de Krom zijn. Hij is de energie woordvoerder van de VVD. Van andere partijen weet ik het niet:
quote:
Wat ik graag wil weten is wat het VVD standpunt is over:

1. Erkent de VVD dat de olie ooit zal pieken?
Ja, in de fractie spreken wij binnenkort ook over dit probleem

2. Met welk jaartal houdt de VVD dan eventueel rekening?
2020-2030, maar er zijn hier verschillende opvattingen

3. Wat wil de VVD voor concrete acties ondernemen om hier mee om te gaan?
Differentiëren van de brandstofmix, d.w.z. dat kernenergie als optie moet worden opengehouden, stimuleren duurzame energie vooral door onderzoek en ontwikkeling en kleinschalige marktstimulering, het verhogen van de energie-efficiency en energiebesparing. Lange termijn opties: waterstof, kernfusie
pi_27626558
Heb je dat via een mail Num?

EIA man voorspelt recordprijzen 2e helft 2005John Cook voorspelt recordprijzen op de oliemarkt. Hij is de directeur van de petroleum afdeling van het EIA (Energy Information Administration). De stijging wordt veroorzaakt door de toenemende groei in verbruik, het gebrek aan reservecapaciteit en een tekort aan strategische voorraden. Chinese en Amerikaanse vraag zal dit jaar iniedergeval aanblijven met respectievelijk 9% en 2%.

Er is geen extra reservecapaciteit meer in de wereld. Saudi Arabie de enigste produceur met extra capaciteit kan vrijwel alleen maar zware olie met een hoog sulfur gehalte pompen dat moeilijk te verwerken is voor veel raffinaderijen. Met die strategische voorraden lijkt het nu wel goed te zitten.

De Amerikaanse strategische voorraden zijn op dit moment grotendeels gevuld. Maar zegt Cook, in de zomer zullen die voorraden flink verbruikt worden door het extra verbruik. Hierdoor zal er in het 4de kwartaal maar weinig extra voorraad zijn. In het 4de kwartaal is de vraag het hoogst o.a. door de weersomstandigheden. Als je dit samenneemt zullen we nieuwe records breken, aldus Cook.

[ Bericht 95% gewijzigd door Realistosia op 04-06-2005 11:25:20 ]
pi_27810088
Gezien de gebeurtenissen in de afgelopen maand lijkt de stemming op de markt te veranderen. Vooral in de Amerikaanse pers lijkt het negativisme toe te slaan. Je zou toch ook verwachten, dat de olieprijs zich wat zou stabiliseren, nu de Amerikanen hun reserves hebben aangevuld. Maarhet tegendeel blijkt waar te zijn. Vandaag (10 jun) zie ik de Sweet Crude weer stijgen. Zouden we voorbij de 'peak oil denial stage' zijn?
  zaterdag 11 juni 2005 @ 10:10:50 #207
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_27828198
Ik denk dat het al vrij algemeen bekend is... behalve bij het gewone volk. Banken en economisch nieuws in kranten schrijven er ook al regelmatig over, zonder natuurlijk peak oil te noemen maar alleen de hoger worden de prijs en de groter wordende vraag naar olie.

In de Janes Intelligence reports wordt er nu al 2 jaar af en toe over geschreven.

Voorbeeldje:
quote:
It's the oil, stupid

The first South American-Arab League summit held in Brasilia on 10-11 May caused more than a few flutters in US President George W Bush's administration. Not surprising, considering that the US is restructuring its global military deployments to encircle the world's main sources of energy supplies. The last thing it wants is a new alliance between the Arab world and Latin America, both regions where anti-US sentiment is swelling. Saudi ...

24-May-2005

Bron: http://frp.janes.com/
De rest van het verhaal is subscribers only

Ik had laatst ook een topic over geopolitiek en peak oil gemaakt maar helaas weinig reacties... zal wel te moeilijk zijn geweest...
http://forum.fok.nl/topic/710044
"And if all others accepted the lie which the Party imposed - if all records told the same tale - then the lie passed into history and became truth. Who controls the past controls the future, who controls the present controls the past."
pi_27838075
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 10:10 schreef OpenYourMind het volgende:
Ik denk dat het al vrij algemeen bekend is... behalve bij het gewone volk. Banken en economisch nieuws in kranten schrijven er ook al regelmatig over, zonder natuurlijk peak oil te noemen maar alleen de hoger worden de prijs en de groter wordende vraag naar olie.

In de Janes Intelligence reports wordt er nu al 2 jaar af en toe over geschreven.

Voorbeeldje:
[..]

De rest van het verhaal is subscribers only

Ik had laatst ook een topic over geopolitiek en peak oil gemaakt maar helaas weinig reacties... zal wel te moeilijk zijn geweest...
Geopolitics & Geostrategy and the coming oil crisis!
Nou ja, het is een kwestie van schreeuwen, totdat ze wakker worden hier. Nooit opgeven OpenYourMind: wij hadden 12000 hits in een week. Dus het gaat toch leven. Stuur ze door naar deze site: http://members.home.nl/johnmeilink/. En als je een leuk stukje wilt schrijven, mail me dan.
pi_27929359
>Ik had laatst ook een topic over geopolitiek en peak oil gemaakt maar helaas weinig reacties... zal >wel te moeilijk zijn geweest...
>http://forum.fok.nl/topic/710044

Working on it..

Overmorgen is de OPEC meeting, (16 juni) --> Prijzen gaan daarna naar de 58 dollar per vat denk ik.
  woensdag 15 juni 2005 @ 17:41:26 #210
909 Num
Núm dus!
pi_27958123
Het Nederlandse onderzoeksburea ECN heeft een onderzoek gepubliceerd over de toekomst van de energievoorziening in de komende 50 jaar. Peak Oil komt hierbij uitgebreid aan bod. Deze publicatie heeft inmiddels de aandacht getrokken van de meeste Peak Oil weblogs. Voor de liefhebbers, hier kan je het vinden:

http://www.ecn.nl/docs/library/report/2005/c05057.pdf

De ECN (bekend van dat kern energie ding in Putten) levert gegevens aan onder andere "Klantengroep: Nederlandse overheid, Novem, bedrijfsleven (nationaal en internationaal), Europese Unie" en heeft ongeveer 600 werknemers.
pi_27971824
Voor de liefhebbers van het ECN rapport hier is mijn vertaling van het gedeelte over peak oil

http://www.peakoil.nl/pivot/entry.php?id=92#body

Ander interessant nieuws:

OPEC analist: 2 miljoen vaten tekort in 4de kwartaal:

http://www.peakoil.nl/pivot/entry.php?id=91#body
pi_27972984
De bal is al aan het rollen maar niemand wil het zien ...

Kijk zelf maar es naar je stijgende rekening aan de benzinepomp of je energie-factuur.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_27978585
Allebei geen last van gelukkig. Ik heb nog nooit autogereden en dat gaat ook niet gebeuren.

- het is enorm duur
- het is vervuilend
- het is slecht voor de gezondheid
- het is lelijk voor de omgeving
- het is niet goed voor je sociale contact

dus ik zie het hele punt niet van het autorijden. Gewoon dichtbij je werk gaan wonen en voor de rest met openbaar vervoer

en mijn energie-factuur is tot nu toe nog redelijk stabiel (tja student)
pi_27979488
Ow je denkt dat jij er geen last van gaat hebben ?

Iets verder gaan dan ...
Er zijn nog zaken die dan in het gedrang zullen komen ... electriciteit wordt in veel gevallen ook nog opgewekt met gebruik van olie of gas (niet alle electriciteit natuurlijk), watervoorziening, transportsector krijgt problemen met als gevolg moeite om winkels te blijven bevoorraden ...
Maw de ganse economie zal het voelen ...
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_27991754
Ik zei niet dat ik geen last had van de Piek mon ami.

Ik zei dat ik geen last heb van auto en energie-facturen. Ik vermoed wel dat ik vrij bankroet ga, en 10x minder luxe moet gaan leven en eventueel doodga ja.. dat is correct.

Alleen welke tijdschaal heb je het over, en in hoeverre ben ik klaar met voorbereidingen.

En die economische crash komt toch wel alleen wat komt eerder crash of piek? of piek en crash?
pi_28031984
De man van het ECN rapport was vandaag op RTL-Z om even uit te leggen wat PEAK Oil is

wie nu nog steeds zijn hoofd schud en zegt dat het onzin is kan de boom in. Die wil het niet zien

http://www.rtl.nl/(channe(...)_plain.xml/wm364.wvx
pi_28037773
Wijze woorden ... er moet idd dringend werk van gemaakt worden.

Maar hij blijft nog redelijk optimistisch ... 2015 ... hoe komt het dan dat de prijzen nu reeds onomkeerbaar beginnen te stijgen ?
pi_28037849
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 07:02 schreef UncleScorp het volgende:

Maar hij blijft nog redelijk optimistisch ... 2015 ... hoe komt het dan dat de prijzen nu reeds onomkeerbaar beginnen te stijgen ?
Inflatiecijfers vallen toch aardig mee?
pi_28038046
Het enige cijfer waar ik naar kijk zit in mn portemonee ... wat ik betaal aan de pomp, en dat zie ik steeds stijgen...
Onlangs m'n stookolieketel laten vullen, kost me bijna 'n maandloon terwijl het 'n paar jaar geleden de helft was.
pi_28038948
prijzen blijven stijgen door angst, gisteren bijv. doordat men bang was voor een terroristische aanslag in nigeria. Angst dat er eventjes wat capaciteit van de markt afgaat wat betekent dat de prijzen veel verder stijgen. Angst dat er in het 4e kwartaal niet genoegolie is. The Panic Buying has begun!
pi_28039721
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 07:49 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Inflatiecijfers vallen toch aardig mee?
Nog wel maar hoe lang duurt het nog voordat aanhet eind van de keten ook de gestegen energiekosten worden meegerekend.

Wat dan helemaal vreemd is dat op dit moment nog steeds de olieprijzen blijven stijgen terwijl de grootste afenemer het westelijk halfrond is, en het daar nu zomer is, waardoor er minder olie verbruikt wordt.
  zondag 19 juni 2005 @ 00:26:16 #222
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_28055042
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 18:01 schreef Dzjonnie het volgende:

[..]

Nou ja, het is een kwestie van schreeuwen, totdat ze wakker worden hier. Nooit opgeven OpenYourMind: wij hadden 12000 hits in een week. Dus het gaat toch leven. Stuur ze door naar deze site: http://members.home.nl/johnmeilink/. En als je een leuk stukje wilt schrijven, mail me dan.
Toch vraag ik me af wat je bereikt als er mensen wakker worden. Het lijkt er steeds meer op dat de bevolking dom gehouden dient te worden om de klap des te harder te laten aankomen. Ik denk ook niet dat de gemiddelde nederlander dit wil/kan bevatten en wanneer de piek eenmaal geweest is en de effecten duidelijk worden dit op een rustige manier kan verwerken. Chaos en eigenbelang zullen denk ik de eerste jaren voor ontwikkeling gaan waar de vooruitstrevende mens onder zal lijden.

Ik kan alleen nog steeds de plannen van de elite niet doorzien en de manier waarop zij gaan trachten hun macht en invloed te behouden en deze uit te breiden. Wat denk ik heel belangrijk is voor de mogelijkheden die mensen individueel zullen hebben. Ik hoop ook dat de effecten van peak oil nog minimaal 2 jaartjes op zich kan laten wachten, dan is er tenminste nog tijd om voorbereidingen te treffen.
pi_28055200
de voor-effecten beginnen nu al, dus ik kan helaas meedelen dat we al telaat zijn. En je weet het niet wat mensen kunnen bevatten of oppikken. Je wil iniedergeval niet dat er totale chaos uitbreekt maar dat mensen dingen kunnen plaatsen in een bepaald kader.
pi_28081999
En we blijven stijgen ...

Olieprijs op nieuw record

De prijs van ruwe olie heeft vandaag een nieuw record bereikt: 59 dollar voor een vat Amerikaanse olie met levering in juli. Binnen enkele dagen zal waarschijnlijk de psychologische grens van 60 dollar worden doorbroken.

De olieprijzen zijn dit jaar al met 30% gestegen. Medio vorige week schoten ze verder omhoog toen bleek dat de Amerikaanse voorraden tegenvallen. Verder is men bezorgd over situatie in Nigeria en de raffinagecapaciteit. De OPEC heeft de productie wel licht verhoogd, maar dat haalde weinig uit.

Olieprijs op nieuw record
pi_28111392
quote:
Op vrijdag 17 juni 2005 22:36 schreef Realistosia het volgende:
De man van het ECN rapport was vandaag op RTL-Z om even uit te leggen wat PEAK Oil is

wie nu nog steeds zijn hoofd schud en zegt dat het onzin is kan de boom in. Die wil het niet zien

http://www.rtl.nl/(channe(...)_plain.xml/wm364.wvx
Inmiddels denk ik, na heel veel over het onderwerp gelezen te hebben, niet dat de oliepiek onzin is. Waar ik wel nog steeds hele grote vraagtekens bij heb is de enorme doomsday-scenario's en complottheoriën die schijnbaar bestaan onder diegenen die proberen het verschijnsel van de oliepiek aan het grote volk bekend te maken. Ik denk dat die aanhangers van de Peakoil theorie daarmee de acceptatie van de oliepiek door het publiek geen goed doen, integendeel; de oplossing van het probleem alleen maar verder uit het zicht brengen...(!)

Men zou dus wat mij betreft zich constructief met het verschijnsel Peakoil moeten gaan bezig houden (zoals de wetenschappers van het ECN in dat rapport wél gedaan hebben) in plaats van de mensen angst aan proberen te praten met het zoveelste Eind-Van-De-Wereld scenario.
pi_28111586
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:58 schreef Jalu het volgende:

[..]

Inmiddels denk ik, na heel veel over het onderwerp gelezen te hebben, niet dat de oliepiek onzin is. Waar ik wel nog steeds hele grote vraagtekens bij heb is de enorme doomsday-scenario's en complottheoriën die schijnbaar bestaan onder diegenen die proberen het verschijnsel van de oliepiek aan het grote volk bekend te maken. Ik denk dat die aanhangers van de Peakoil theorie daarmee de acceptatie van de oliepiek door het publiek geen goed doen, integendeel; de oplossing van het probleem alleen maar verder uit het zicht brengen...(!)

Men zou dus wat mij betreft zich constructief met het verschijnsel Peakoil moeten gaan bezig houden (zoals de wetenschappers van het ECN in dat rapport wél gedaan hebben) in plaats van de mensen angst aan proberen te praten met het zoveelste Eind-Van-De-Wereld scenario.
Laat dan de wetenschappers eens met realistische voorstellen komen om van onze olieverslaving af te komen. Waarom zitten we nog steeds te neuzelen over uitbereiding van vliegvelden en autowegen, terwijl we nog geen oplossing hebben gevonden om een goedkope vervanger van de olie te vinden.

En om door te dringen to de grote massa moet er toch flink overdreven worden, alleen maar om de boel een beetje in gang te laten komen, het is nog niet zo erg als liegen om een oorlog te kunnen beginnen, en ook daar komen politici mee weg.
pi_28112602
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Laat dan de wetenschappers eens met realistische voorstellen komen om van onze olieverslaving af te komen. Waarom zitten we nog steeds te neuzelen over uitbereiding van vliegvelden en autowegen, terwijl we nog geen oplossing hebben gevonden om een goedkope vervanger van de olie te vinden.

En om door te dringen to de grote massa moet er toch flink overdreven worden, alleen maar om de boel een beetje in gang te laten komen, het is nog niet zo erg als liegen om een oorlog te kunnen beginnen, en ook daar komen politici mee weg.
Daar zit misschien wel wat in, maar mensen die alleen maar het einde van de wereld voorspellen, of tenminste het eind van onze beschaving, die zijn allang niet meer geloofwaardig. En door dus precies dat te doen om de oliepiek bekend te maken, doe je de bewustwording bij het grote publiek alleen maar kwaad, omdat je met doomsday- en complottheoriën een heleboel, zoniet alle, geloofwaardigheid verliest.

Of ben je de millenniumwissel alweer vergeten? Om nog maar even de laatste grootschalig voorspelde doomsday aan te halen
pi_28114872
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:39 schreef Jalu het volgende:

Of ben je de millenniumwissel alweer vergeten? Om nog maar even de laatste grootschalig voorspelde doomsday aan te halen
Het laatse wat ik me herinner was de WMD's die in irak aanwezig zouden moeten zijn. Ow nee een nog nieuwere waren de drogredenen waarom we ja tegen de EU groondwet die geen grondwet is zouden moeten gaan stemmen.

Verder denk ik dat het probleem te abstract is om voor veel mensen te gaan spelen, wanneer de olieprijs naar de 200 dollar per vat gaat stijgen zullen er wel wat meer kritische mensen komen. En gaan we wel zien wat er gaat gebeuren.

Als ik sowieso naar de berichtgeving van de ASPO over peak olie kijk zie ik daar totaal geen doomsday scenario's alleen maar met cijfers onderbouwde produktie data, die langzaam aan het inkakken is.

Maar het probleem is mischien ook een selctieve perceptie van mensen waardoor ze alleen de negateive berichten eruit pikken. Niet de objectieve berichtgeving.

Hier op het forum hebben veel mensen het ook nog steeds over de doomsday die door de club van rome in 1970 voorspeld zou worden, ik heb het boek gelezen, en ze doen niets anders dan dynamische modellen opstellen en vertellen dat ze waarschijnlijk nog wel wat factoren vergeten zijn, en sommige parameters ook nog kunnen wijzigen in de loop der tijd omdat we andere productiemethoden uitvinden. Maar aangezien het als doomsdayscenario in de pers wordt uitgemeten schreeuwen veel mensen elkaar allen maar na zonder te weten waar we nu echt over aan het praten zijn.
pi_28120512
Mag ik vragen over welke doomsday en complottheorien de heer Jalu naar verwijst? Ik ben wel benieuwd..

Verder kan ik met vreugde melden dat het Nederlands Peakoil Forum sinds kort gelanceerd is:

http://forum.peakoil.nl
pi_28123900
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 00:10 schreef Realistosia het volgende:
Mag ik vragen over welke doomsday en complottheorien de heer Jalu naar verwijst? Ik ben wel benieuwd..

Verder kan ik met vreugde melden dat het Nederlands Peakoil Forum sinds kort gelanceerd is:

http://forum.peakoil.nl
Type maar eens Peak Oil in in Google en schrik van alle doemscenario's. Zelfs in dit topic zie ik meerdere verwijzingen naar schimmige organisaties/denkbeelden als New World Order etc.

http://www.lifeaftertheoilcrash.net/
http://www.peakoil.org/

Met dit soort sites doe je de bewustwording echt geen goed. In tegendeel.

Verder vind ik de verregaand negatieve houding over de veerkracht en de inventiviteit van de mens onder de grote Peak Oil promotors erg opvallend. Om maar even tegengas te quoten: de steentijd hield niet op omdat er geen steen meer te vinden was...
In heel veel van deze publicaties schemert de gedachte door dat de oliepiek een abrubt einde aan het olietijdperk oplevert, en dat is natuurlijk flauwekul. De prijs van olie zal zeker stijgen, en ook nog wel behoorlijk waarschijnlijk, en dat zal de economie op de korte termijn zeker geen goed doen, maart aan de andere kant zal het wel een hele sterke stimulans zijn om alternatieven te gaan gebruiken.
pi_28125460
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 08:41 schreef Jalu het volgende:
De prijs van olie zal zeker stijgen, en ook nog wel behoorlijk waarschijnlijk, en dat zal de economie op de korte termijn zeker geen goed doen, maart aan de andere kant zal het wel een hele sterke stimulans zijn om alternatieven te gaan gebruiken.
Is een groot gedeelte van onze huidige economie en de theorie hiervan niet gebaseerd op de beschikbaarheid van bijna gratis energie. De jaarlijkse groei welke plaatsvind hierdoor, wanneer de energie alleen maar duurder wordt totdat er een volwaardig alternatief is gevonden weet niemand echt wat er gaat gebeuren.

En zijn zulke voorspelling dan niet terecht dat mensen daar ook vraagtekens bij plaatsen. Economen zelf zullen zich er niet aan wagen , die komen achteraf altijd met verklaring waarom iets weer zo is, terwijl ze een jaar later precies een tegenovergestelde verklaring kunnen geven voor eenzelfde verschijnsel. Kijk maar eens naar de verklaringen waarom de olie zo duur aan het worden is. Verschillende verklaringen die als redenen voor de prijsstijging voorbij zijn gekomen in het afgelopen jaar:
- stategische voorraad aanvullen
- Winter op het noordelijke halfrond
- Geen voldoende raffinage capaciteit voor zwaardere olie
- speculatie op de lange termijn martk
- onrust in het een of ander olie land
- op komst van china en india
- opec die zogenaamd steeds weer mer gaat produceren

enz..
pi_28125976
Jalu je moet het goed in context plaatsen. De Doomsites komen voornamelijk uit Amerika, als je een factor opnoemt:

-Amerika importeert massieve hoeveelheden olie
-Amerika importeert grote hoeveelheden aardgas en hun aardgasproductie is al een tijd over zijn piek heen (zie blackouts 2003)
-Amerika heeft een regering waar de Amerikanen niet echt vrolijker van worden (zie Patriot act 1, invasie van Iraq, National ID-cart enzovoorts)

Daarnaast zijn die doomscenario's helemaal niet zo onwaarschijnlijk. Aangezien er een megadoorbraak nodig is die al 80 jaar niet gedaan is wil business as usual doorgaan. Onze econoie is zoals Basp1 er niet op gebouwd.

Je kunt zeggen wat je wil over lifeaftertheoilcrash, het heeft er wel voor gezorgd dat een uiterst Conservatieve Senator in Amerika (Roscoe Bartlett) PeakOil tot een van zijn speerpunten heeft gemaakt en andere congresleden aan het aansteken is (met wat succes).

Ik ben het met je eens dat er soms wat teveel op het Abrupte einde wordt gedrukt. Ik ben wel van mening dat het de samenleving fundamenteel anders ingericht moeten worden. Het hangt echt heel erg af van menselijk gedrag
  donderdag 23 juni 2005 @ 08:41:22 #233
909 Num
Núm dus!
pi_28153685
Vandaag in het nieuws op nu.nl:

CDA pleit voor meer kernenergie
http://www.nu.nl/news/545(...)eer_kernenergie.html

Bush roept op tot bouw meer kerncentrales
http://www.nu.nl/news/545(...)r_kerncentrales.html

Met als motivatie:
quote:
"De fossiele brandstoffen raken op en we moeten op weg naar duurzame energie"
Ik heb het idee dat het CDA ook wakker aan het worden is. Dapper om dit standpunt naar buiten te bringen. Over kernenergie wordt tenslotte meestal nogal negatief gedacht en het CDA staat er al niet zo goed voor in de peilingen.
  donderdag 23 juni 2005 @ 08:44:40 #234
909 Num
Núm dus!
pi_28153719
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 08:41 schreef Jalu het volgende:
Om maar even tegengas te quoten: de steentijd hield niet op omdat er geen steen meer te vinden was...
Of zoals Sheik Zaki Yamani dat zo mooi heeft gezegd na afloop van een OPEC conferentie:
“The Stone Age did not end for lack of stone”.
Yamani was Suadi Arabies olie minister van 1962 tot 1986.
  donderdag 23 juni 2005 @ 08:55:20 #235
909 Num
Núm dus!
pi_28153865
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 10:03 schreef Basp1 het volgende:
Is een groot gedeelte van onze huidige economie en de theorie hiervan niet gebaseerd op de beschikbaarheid van bijna gratis energie. De jaarlijkse groei welke plaatsvind hierdoor, wanneer de energie alleen maar duurder wordt totdat er een volwaardig alternatief is gevonden weet niemand echt wat er gaat gebeuren.
Inderdaad de groei van de economie die we de afgelopen eeuw hebben gehad loopt samen met de groei van de olieprodroductie en de groei van de wereldbevolking. Je gaat je dan toch afvragen wat er gebeurd als de olieproductie omlaag gaat. Gaat de economie dan ook omlaag? Gaat de wereldbevolking omlaag?
quote:
En zijn zulke voorspelling dan niet terecht dat mensen daar ook vraagtekens bij plaatsen. Economen zelf zullen zich er niet aan wagen , die komen achteraf altijd met verklaring waarom iets weer zo is, terwijl ze een jaar later precies een tegenovergestelde verklaring kunnen geven voor eenzelfde verschijnsel. Kijk maar eens naar de verklaringen waarom de olie zo duur aan het worden is. Verschillende verklaringen die als redenen voor de prijsstijging voorbij zijn gekomen in het afgelopen jaar:
- stategische voorraad aanvullen
- Winter op het noordelijke halfrond
- Geen voldoende raffinage capaciteit voor zwaardere olie
- speculatie op de lange termijn martk
- onrust in het een of ander olie land
- op komst van china en india
- opec die zogenaamd steeds weer mer gaat produceren
enz..
Je moet altijd critisch zijn. Je kan natuurlijk ook overdrijven. Je beeld van economen lijkt mij bijvoorbeeld wat overdreven (zeg ik als econoom). Alle bovengenoemde zaken zijn ook oorzaken van de gestegen olieprijzen. Het zal mij niet verbazen als de prijs weer tijdelijk even lager zal worden gezien de huidige speculatie. Het blijft gevaarlijk om op basis van prijzen voorspellingen te doen. De prijzen worden door veel meer factoren veroorzaakt dan alleen het aanbod zoals de peak oil theorie beweert. De prijzen in reele dollars zijn overigens nog steeds aan de redelijke kant momenteel.

Het goede van de peakoil theorie van Campbell vind ik juist dat hij puur naar productie kijkt en daarmee al die speculatieve prijzen shit erbuiten laat. Al zal Campbell deze keer ook wel weer ernaast zitten met zijn voorspelling.

Wat je je wel kan afvragen is waarom al die door jou genoemde zaken ineens zo belangrijk worden/lijken. Er is altijd shit in de wereld geweest. Dat beheerste toen ook dagelijks ons nieuws, maar niet vanuit het perspectief dat het de olieprijzen zal beinvloeden (oliecrises uitgezonderd). Als voldoende productiecapaciteit zou bestaan dan hadden we hier weinig van gehoord. De achterliggende oorzaak is daarom naar mijn mening de oliepiek die eraan komt. Dat wil echter niet zeggen dat op de korte termijn al de door jou genoemde zaken geen invloed hebben.
  donderdag 23 juni 2005 @ 09:00:55 #236
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_28153935
Het wordt IMO tijd dat er weer eens wat studenten bij elkaar gaan zitten, en nieuwe energieopwekking gaan bedenken.
Geen kernenegier / fusie
Geen windenergie
Geen zonne-energie
Geen aquifers
maar iets anders
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  donderdag 23 juni 2005 @ 09:04:23 #237
909 Num
Núm dus!
pi_28153979
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 10:23 schreef Realistosia het volgende:
Je kunt zeggen wat je wil over lifeaftertheoilcrash, het heeft er wel voor gezorgd dat een uiterst Conservatieve Senator in Amerika (Roscoe Bartlett) PeakOil tot een van zijn speerpunten heeft gemaakt en andere congresleden aan het aansteken is (met wat succes).

Ik ben het met je eens dat er soms wat teveel op het Abrupte einde wordt gedrukt. Ik ben wel van mening dat het de samenleving fundamenteel anders ingericht moeten worden. Het hangt echt heel erg af van menselijk gedrag
Bartlett is super inderdaad. Al heb ik het idee dat hij de laatste tijd wat aan het dimmen is.

Over menselijk gedrag gesproken. Ik zag gister in de Metro (http://www.metropoint.com/ftp/20050622_1000001.pdf pagina 9) een foto waarop Indiers aan het vechten waren met oproerpolitie om de hoge olieprijzen. Dat is toch iets wat je liever niet wilt zien. Prijzen ontstaan door vraag en aanbod. Als het aanbod daalt stijgt de prijs. Als de vraag toeneemt stijgt de prijs. Daar kan de oproerpolitie ook niets aan doen.

Mochten wij over niet al te lange tijd ineens het drievoudige aan de tank moeten betalen dan kunnen soortgelijke situaties misschien in ons land ontstaan. Er gebeuren tenslotte de laatste tijd meer rare dingen. Wat ik me dan kan voorstellen is dat we de arabieren de schuld geven. Meer pompen zeggen we dan. Maar ja die arme arabieren pumpen zich helemaal suf en kunnen er ook niets aan doen en als de rest van de wereld zo graag voor woekerprijzen hun olie wil afnemen moet die het zelf weten. Het gevolg voor Nederland kan zijn dat we de arabieren hier (Turken, Marokanen, Surinamer, Antilianen, niet te moeilijk doen) de schuld geven. Dat lijkt me geen leuk vooruitzicht.

Maar genoeg doemgedacht. Ik zie de toekomst juist vol kansen. Er zal heel wat moeten gebeuren om de oliecrisis op te vangen, de vergrijzen tot stand te brengen, klimaatveranderingen tegen te houden (waar de oliepiek misschien voor zorgt) enz. enz. Daarmee zullen volop kansen ontstaat voor nieuwe ondernemingen met goede ideeen die in zeer korte tijd uit de grond kunnen worden gestampt.
pi_28160728
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 08:55 schreef Num het volgende:

Je moet altijd critisch zijn. Je kan natuurlijk ook overdrijven. Je beeld van economen lijkt mij bijvoorbeeld wat overdreven (zeg ik als econoom). Alle bovengenoemde zaken zijn ook oorzaken van de gestegen olieprijzen. Het zal mij niet verbazen als de prijs weer tijdelijk even lager zal worden gezien de huidige speculatie. Het blijft gevaarlijk om op basis van prijzen voorspellingen te doen. De prijzen worden door veel meer factoren veroorzaakt dan alleen het aanbod zoals de peak oil theorie beweert. De prijzen in reele dollars zijn overigens nog steeds aan de redelijke kant momenteel.
De olie is nog steeds te goedkoop, als we kijken naar inflatie, en zien dat alles duurder is geworden, maar de olie eigenlijk nooit met de inflatie is meegestegen
quote:
Het goede van de peakoil theorie van Campbell vind ik juist dat hij puur naar productie kijkt en daarmee al die speculatieve prijzen shit erbuiten laat. Al zal Campbell deze keer ook wel weer ernaast zitten met zijn voorspelling.
Hoe bedoel je dat "deze keer er ook wel weer naast zitten ?" Hoeveel voorspelling heeft campbell al gedaan en fout gehad. Het grote prbleem voor de peakoil deskundigen is de ontiegelijk slechte cijfers waarmee hun moeten werekn om de voorraden te schatten. En toch vind niemand het nodig om olielanden/ producenten keihard af te straffen vanwege niet vrijgeven van goede data, alleen om betrwoubaardere voorspellingen te kunnen doen.
quote:
Wat je je wel kan afvragen is waarom al die door jou genoemde zaken ineens zo belangrijk worden/lijken. Er is altijd shit in de wereld geweest. Dat beheerste toen ook dagelijks ons nieuws, maar niet vanuit het perspectief dat het de olieprijzen zal beinvloeden (oliecrises uitgezonderd). Als voldoende productiecapaciteit zou bestaan dan hadden we hier weinig van gehoord. De achterliggende oorzaak is daarom naar mijn mening de oliepiek die eraan komt. Dat wil echter niet zeggen dat op de korte termijn al de door jou genoemde zaken geen invloed hebben.
Als ik naar de globalisering van bijvoorbeeld de media kijk, dan worden wij hier overstroomt door onzinnige, niet voor ons van belang zijnde geneuzel, waarvan we voreger nog niet eens weet hadden, en eignelijk totaal niet relvant zijn voor ons als nederlands maatschappij. Mooi voorbeeld hiervan is de mediahype over dat vermiste meisje op aruba, hoeveel vermissingen vinden er wereldwijd niet dagelijks plaats, en waarom horen we daar niets van. Terwijl er veel belangrijkere dingen spelen, maar blijkbaar door de media geen / weinig aandacht aan besteed word / mag worden.

De door mij genoemde zaken haalde ik maar even aan als voorbeeld van verklaringen die ons voorgeschoteld worden als veroorzaker van de hogere olieprijs. Dat de verklaringen niet tegenstijdig zijn is logisch maar waarom wroden bij de meeste berichtgevingen de verklaring altijd maar van 1 kant belicht? En als we dan als het argumnet horen dat het komt door de wintern en in de zomer zakken de oleiprijzen nog niet zou ik als rationeel denker dat argument toch wel van de tafel willen vegen. Terwijl ik er wel een krat bier op durf te gaan zetten dat komende winter er weer economen/deskundigen komen met die verklaring waarom in december 2006 de prijs van 80 dollar per vat gehaald wordt.
pi_28283330
Het topic houdt zichzelf levendig ...

Oil hits another record, above $60

Light sweet crude for August delivery rose 96 cents to $60.80 a barrel on the New York Mercantile exchange. Crude set a new trading high of $60.95 moments earlier. Monday's new record extends a rally that has increased prices 12 percent in two weeks and 39 percent since January.

volledige txt : http://money.cnn.com/2005(...)ut/index.htm?cnn=yes
pi_28283478
Maakt me niet zoveel uit, bak toch liever in margarine
pi_28315942
hmmz zou de bull market doorzetten? of gaat de prijs inzakken binnenkor naar 50 dollar?
  woensdag 29 juni 2005 @ 13:27:41 #242
909 Num
Núm dus!
pi_28336010
Wat mij betreft maakt het niet zo veel uit of de prijs 50 of 60 dollar is. Het enige voordeel van een hoge prijs is dat het voor meer aandacht zorgt. Maar ook als de prijs terugvalt naar 25 dollar blijft peak oil bestaan. Duurt het blijkbaar alleen wat langer.

Die prijzen zijn voor een groot deel speculatie. Het gaat hier om de prijs gerekend voor levering in Augustus. In de praktijk vinden die leveringen vrijwel nooit plaats. Die zijn allang geregeld en de prijs staat allang vast. De oliebeurs is slechts opgericht om de prijs te bepalen en om inkoopprijs risico's af te dekken bijvoorbeeld door hedging.

Voorbeeldje van hedging:
-Je hebt als bedrijf een contract opgesteld om in augustus olie te kopen tegen de dan geldende prijs. Maar die prijs kan in augustus wel eens veel hoger zijn dan nu. Daarom ga je hedgen.
-Je koop NU voor 60 euro oliefutures. Je verplicht je dus om olie te kopen in Augustus.
-Die futures verkoop je in augustus voor een dan geldende prijs van bijvoorbeeld 80 euro. Je hebt nu geen afnameplicht meer.
-Dat is 20 euro winst op de handel in futures.
-Maar dat contract dat je eerder hebt afgesloten moet nog wel betaald worden. Je bent dus 80 euro in augustus kwijt voor de daadwerkelijke levering. Door dit te compenseren met de winst op de future hedge kom je uiteindelijk uit op een prijs van 60 euro. Met hedgen zorg je dus voor een vaste prijs.

Mijn punt is dat de handel op de beurs hiermee niet direct te maken heeft met de daadwerkelijke levering en dat het naar mijn mening daarom grotendeels luchthandel is gebaseerd op verwachtingen van mensen die er zogenaamd verstand van hebben. Het is niet zozeer vraag en aanbod in tonnen olie maar de verwachtingen van in en verkopers over het verloop van de prijs die voor prijsverschillen zorgt. Als men verwacht dat de prijzen hoger worden ontstaat er vraag naar futures omdat men wil hedgen. Als men verwacht dat de prijzen gaan dalen onstaat er minder vraag omdat men niet gaat hedgen (dan profiteer je namelijk niet van prijsdalingen). Maar hoe dan ook, die prijs daar moet je vind ik niet te veel waarde aan hechten. Het mooie van die peak oil theorie vind ik juist dat het alleen naar de productie kijkt.

Basp1: Campbell en collega's hebben vaker voorspellingen gedaan die niet uit zijn gekomen. Zijn data verbetert inderdaad steeds dus misschien zitten hij en z'n vriendjes deze keer wel dichtbij. Data is nog steeds niet goed natuurlijk. Hoe stel jij je dan voor dat je die olielanden kan dwingen om de getallen vrij te geven? We zijn veel te afhankelijk om iets af te dwingen.

Nogmaals over de publiciteit. De meeste mensen die die stukken schrijven/voorlezen die hebben natuurlijk totaal geen verstand van waar ze over schrijven. Die herhalen ook maar wat ze her en der horen. Willen Middelkoop RTLZ uitgezonderd. De meeste journalisten belichten maar 1 kant omdat ze maar 1 kant zien. Je zal een gespecialiseerde beroepsgekke journalist moeten treffen om dit echt wereldkundig te maken.

Hetzelfde geld voor zogenaamde wetenschappers die hun quota aan papers moeten volmaken door het kopieren van werk van anderen. Echt nieuwe dingen gebeuren niet zo vaak en als ze gebeuren duurt het nu eenmaal even voordat ze doordringen. Het ECN onderzoek is daar gelukkig een uitzondering op. En dankzij internet is het nu ook een stuk makkelijker om wel aan achtergrond informatie te komen.

Hebben ze dat meisje trouwens al gevonden?
  vrijdag 1 juli 2005 @ 17:36:33 #243
909 Num
Núm dus!
pi_28394438
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:26 schreef Realistosia het volgende:
Ik zou deze even kijken allevier, conferentie vorig jaar bij de society of petroleum engineers met Deffeyes, Downley, Lynch en Simmons. Die zijn erg leuk (vooral van Simmons zoals gewoonlijk)

http://www.spe.org/spe/jsp/basic/0,,1104_1573_2980165,00.html
Was leuk om te zien inderdaad.
quote:
Anyway wel goed dat je je erin verdiept voor een andere visie bestel dit boek, gaat totaal niet over waar ASPO het overheeft maar over de productieproblemen in Saudi Arabie, van ons "maatje" nabij het witte huis Matthew Simmons (energy advisor of the bush/Cheney goverment 2001)

Twilight in the Desert: The Coming Saudi Oil Shock and the World Economy
Matthew R. Simmons
Dat boek ligt nu op m'n bureau
pi_28395364
01/07 Benzineprijzen breken overal in Europa records

Wie van plan is de komende vakantie een rondrit te maken door Europa, heeft maar beter een goed gespijsde bankkaart. Overal in Europa laten de hoge olieprijzen zich gelden aan de benzinepomp en worden records gebroken.
Al tekent de opwaartse curve zich in het ene land al wat feller af dan in het andere.
Dieselrijders zijn het best af in Spanje, waar ze gemiddeld 0,86 euro voor een liter neertellen. In Denemarken wordt hen dan weer het meeste geld uit de zakken geslagen: 1,24 euro per liter. Wie op superbenzine rijdt, gaat best niet in Nederland rondtoeren. Onze noorderburen spannen hier de kroon met gemiddeld 1,40 euro voor een liter. In Tsjechië betalen de bestuurders het minst voor superbenzine: 0,92 euro per liter. België situeert zich met zijn prijzen voor diesel en superbenzine in het koppeloton.

http://www.hbvl.be/nieuws(...)A-B392-F875607F3C63}
pi_28586331
quote:
http://www.nu.nl/news/553(...)efte_voldoen%27.html

'OPEC kan niet aan westerse oliebehoefte voldoen'

Uitgegeven: 7 juli 2005 09:19

LONDEN - De Organisatie van Olie-Exporterende Landen (OPEC) zal niet in staat zijn om in de komende tien tot vijftien jaar aan de verwachte oliebehoefte van de westerse landen te voldoen. Daarvoor hebben Saudische bewindslieden gewaarschuwd, aldus de Britse zakenkrant Financial Times donderdag.

Zij baseren hun beweringen op een rapport van het energiebureau IEA. Daarin staat dat bij de huidige prijzen van boven de 60 dollar per vat het oliekartel de productie zou moeten verhogen van dertig miljoen vaten per dag tot vijftig miljoen in het jaar 2020 om aan de vraag te kunnen voldoen.

Maar de OPEC zal het zeer moeilijk krijgen om aan die behoefte te kunnen voldoen, aldus de Saudiërs. Het koninkrijk rekende voor dat er een verschil van 4,5 miljoen vaten per dag bestaat tussen de wereldvraag en de werkelijke productiemogelijkheid van Saudi-Arabië.
Maar het verontrustende hieraan is dat de vraag meer toegenomen is en we nog niet over de piek heen zitten, als we de piek gehad hebben gaat het alleen nog maar erger worden.
pi_28588502
Daarom dat iedereen zijn hoofd in het zand steekt ... op zoek naar olie
pi_28712290
Of dan nemen we toch gewoon gas ?

Gas prices surge to record

ATLANTA (CNN) - Gas prices surged nearly a dime over the past two weeks to an all-time high of $2.31 per gallon of self-serve regular, a national survey said Sunday.

http://money.cnn.com/2005(...)es/index.htm?cnn=yes
  dinsdag 12 juli 2005 @ 13:15:18 #248
909 Num
Núm dus!
pi_28734659
Gas staat voor Gasoline wat staat voor benzine. 1 gallon=3,785 liter dus dat is $0,61 per liter. 1 dollar=0.8126 euro dus dat is ¤ 0,50 per liter benzine in Amerika. Nog altijd lager als hier maar toch wel aardig wat als je bedenkt dat de prijs daar in een jaar tijd met 50% is gestegen.
pi_28757198
Misschien een dubbele post maar dit is een goede samenvatting van het PeakOil probleem
http://www.powerswitch.org.uk/Downloads/pos.doc
pi_28915368
Voor de mensen die geloven dat bio-diesel in de toekomst een grotere rol kan spelen:
quote:
Supporters of ethanol and other biofuels contend they burn cleaner than fossil fuels, reduce U.S. dependence on oil and give farmers another market to sell their produce.

But researchers at Cornell University and the University of California-Berkeley say it takes 29 percent more fossil energy to turn corn into ethanol than the amount of fuel the process produces. For switch grass, a warm weather perennial grass found in the Great Plains and eastern North America United States, it takes 45 percent more energy and for wood, 57 percent.

It takes 27 percent more energy to turn soybeans into biodiesel fuel and more than double the energy produced is needed to do the same to sunflower plants, the study found.
http://news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=1894&e=1&u=/ap/20050717/ap_on_bi_ge/ethanol_study
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')