abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 oktober 2004 @ 19:20:20 #1
95046 keitel
waarvan akte...
pi_22777536
Ieder z'n smaak, maar omdat IM-haters zo zeldzaam zijn, had ik graag geweten wie ook aan mijn zijde staat

Toffe Ellende zei me eens dat als je Iron Maiden of Metallica niet goed vindt/gevonden hebt, dan kan je metal op zich moeilijk begrijpen. En daar heeft ie indd een punt. Persoonlijk: Iron Maiden: negative, Metallica: een paar nummers kan ik wel appreciëren (for whom the bell tolls, blackened, one, ...).

Ik denk dat het er ook van afhangt hoe je het concept benadert. Ik zit nu bv naar beyond the great vast forest van emperor te luisteren. Dat nummer valt moeilijk te vergelijken met het werk van één vd twee vernoemde bands (hoewel emperor duidelijk flirt met MTLCa in 'the acclamation of bonds'). Maar naast Iron Maiden en MTLCa heb je bv Venom of Bathory en ik denk dat hetgene wat bepaalde personen niet vonden IM of MTLCa, misschien terugvonden in die groepen. Het draait uiteindelijk allemaal actie en (tegen)reactie.

Ik ben in de metalwereld getuimeld via In Flames, niet met een metalen klassieker dus. En toch ben ik nu verknocht aan bepaalde albums in het genre. Laten we wel wezen: ik ben ook uitermate kritisch op dit gebied. Er zijn bepaalde hedendaagse bands die immens populair zijn, die ik echt verafschuw (ik begrijp bv het succes van Marduk, Cannibal Corpse, ex-Immortal, ...................... niet).

Hoewel ik voorspel, aan de hand van de evolutie van m'n levensritme, ervaringen, en tal van andere factoren, dat ik langzamerhand interesse zal verliezen in bepaalde bands die ik nu top vind. (Behalve Opeth dan, dat is een waarde die blijft bestaan - ééuwig.) Ik kan me voorstellen dat mensen die vanaf het begin erbij waren het ook langer zullen volhouden bij wijze van spreken (zoàls IM & MTLCa e.a.). Maakt dit, volgens jullie, een verschil uit? Natuurlijk: iedereen is verschillend op dit gebied, maar ik bedoel over het algemeen...
Ontvang nu gratis een sociaal stigma van Hanenwurger.
  donderdag 21 oktober 2004 @ 23:20:42 #2
43606 OphiOn
Dark Fields For Brilliance
pi_22783909
Dag Toffe!
[......]
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 00:54:11 #3
104153 DeLeider
Aan het heerschen sinds 1987
pi_22786372
ik ken iron maiden nou bijna 5 jaar (kwas 12, lang snik snik, goeie oude tijd) en ik kan er nog steeds naar luisteren, metallica ook, maar Cannibal Corpse vind ik bijvoorbeeld ook niets.
Chowi: Zet in je sig dat ik van je hou.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 00:56:41 #4
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_22786435
Ik hou niet zo van metal hehe, maar voor metallica maak ik een uitzondering. DIe maken nog wel es mooie nummers
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 09:59:46 #5
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_22790622
ik hou van heel veel metal, maar iron maiden en metallica vind ik nou niet zo heel bijzonder eigenlijk...
MrSASO's ille rhyme: DA SHIZNIT 33 1/3 (y)
pi_22790669
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 09:59 schreef Baleog het volgende:
ik hou van heel veel metal, maar iron maiden en metallica vind ik nou niet zo heel bijzonder eigenlijk...
Wat hij zegt
When in panic or in doubt:
run in circles, scream and shout
pi_22790726
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 19:20 schreef keitel het volgende:
Toffe Ellende zei me eens dat als je Iron Maiden of Metallica niet goed vindt/gevonden hebt, dan kan je metal op zich moeilijk begrijpen.
Ik denk dat metal als genre daar te groot voor is. Ik sluit namelijk niet uit dat er mensen zijn voor wie IM en M helemaal niks is, maar die gezegend zijn met een aandachtsspanne die perfect past bij Napalm Death.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_22790838
Wat een onzin. Mag ik nog zelf uitmaken van welke bands ik hou, zonder dat ik een heel genere uitsluit als ik 2 bands niet goed vind?
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 10:23:13 #9
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_22790967
quote:
Iron Maiden hater, leven aan de andere kant
Is er al een hulpgroep voor deze dolende zielen?
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_22791001
Ik ken het idee, ik heb een scherend tyfushekel aan Metallica.
En dan wordt je al snel niet meer voor vol aangezien.

IM kan ik dan wel weer zeer waarderen.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_22791689
Och t is allemaal vrij simpel......
Als je t wereldje binnen komt via In Flames, weet je niet echt wat Metal is.
Met Metal wordt bedoeld "The new wave of british heavy metal " die zo halverwege de jaren 80 in opkomst was.
Daarmee bedoeld men Megadeth, Slayer, Flotsam&Jetsam, Iron Maiden en ook Metallica.
Tegenwoordig noemt men dit "old-skool "metal.
Veel van deze bands maken tegenwoordig een geheel andere stijl.
Als je bijvoorbeeld "hit the lights"naast "fuel" houd zit daar een wereld van verschil tussen.
Tegenwoordig zijn er bij het grote publiek een paar metal variaties bekend...zeg maar de In Flames , de After Forever en de Slipknot genres.
Hoewel elk op zich zeer goed te pruimen is heeft het niks te maken met NWOBHM.
Iron Maiden is een van de weinige bands die commercieel in de jaren 80 is blijven hangen.
Ze hebben een heel eigen herkenbare stijl ( herhalende riedeltjes en het bekende "hobbelpaard ritme" op de bas.
Dit hebben ze altijd gehad door de jaren heen., daar hou je van of niet...
Een beetje een hardere versie van Status Quo zeg maar
Als je van IM houdt wil niet zeggen dat je een MetalFan bent want eigenlijk valt IM onder de Symphonische Rock..maar door hun consistente coole oldskool outfit met de strakke broeken de lange haren en de basketball gympies , zijn heel veel NWOBHM fans ook gek van IM.Maar zoals altijd zijn de smaken verschillend en persoonlijk...
Luister wat je leuk vind en trek je geen fuck aan van de mening van anderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door helldeskr op 22-10-2004 11:01:38 (typotjuh) ]
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_22791778
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 10:23 schreef Zanderrr het volgende:

[..]

Is er al een hulpgroep voor deze dolende zielen?
Wel een strafkamp waar ongelovers in het mirakel van Bruce Bruce en Prince Harry tegen de muur worden gezet.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 22 oktober 2004 @ 11:08:10 #13
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_22791864
ok ik had eigenlijk geen zin om in dit topic te reageren, want uit de openingspost blijkt ook nergens dat TS een band ook echt haat. Bovendien, dan luister je toch lekker niet?

Maar goed, toen kwam het volgende stuk onzin voorbij:
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 11:00 schreef helldeskr het volgende:
Met Metal wordt bedoeld "The new wave of british heavy metal " die zo halverwege de jaren 80 in opkomst was.
nee, met metal worden alle soorten metal bedoeld, waaronder NWOBHM.
quote:
Daarmee bedoeld men Megadeth, Slayer, Flotsam&Jetsam, Iron Maiden en ook Metallica.
leuk dat 4 van de 5 bands die je noemt niet onder NWOBHM vallen, omdat ze:
1. niet B zijn
2. totaal anders klinken
quote:
Tegenwoordig noemt men dit "old-skool "metal.
tegenwoordig noemt men dit simpelweg heavy metal. Al worden Megadeth, Slayer en (oude) Metallica daar ook niet onder geschaard, tenzij men met heavy metal het globale metalgenre bedoelt, zoals ook vaak het geval is.
quote:
Als je van IM houdt wil niet zeggen dat je een MetalFan bent want eigenlijk valt IM onder de Symphonische Rock..maar door hun consistente coole oldskool outfit met de strakke broeken de lange haren en de basketball gympies , zijn heel veel NWOBHM fans ook gek van IM.Maar zoals altijd zijn de smaken verschillend en persoonlijk...
symfonische rock???? Dat slaat al echt nergens op. Ja, bandleider Steve Harris is er groot liefhebber van, en in een handje vol nummers schemert dat door, maar er zit een wereld van verschil tussen een band als Marillion en Yes, en Iron Maiden.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_22791908
Daarnaast was de term heavy metal er al eerder dan de NWOBHM en ik wilde ook niet reageren, want er staat meer dan drie keer Metallica in de openingspost.
pi_22792051
megadeth, slayer, flotsam&jetsam zijn thrash metal bands, absoluut geen NWOBHM die trouwens eerder dan halverwege de jaren 80 begon....
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 11:20:33 #16
13973 ranja
image means nothing
pi_22792122
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 11:10 schreef Seborik het volgende:
Daarnaast was de term heavy metal er al eerder dan de NWOBHM
quote:
Get your motor runnin'
Head out on the highway
Lookin' for adventure
And whatever comes our way
Yeah Darlin' go make it happen
Take the world in a love embrace
Fire all of your guns at once
And explode into space

I like smoke and lightning
Heavy metal thunder
Racin' with the wind
And the feelin' that I'm under
Yeah Darlin' go make it happen
Take the world in a love embrace
Fire all of your guns at once
And explode into space

Like a true nature's child
We were born, born to be wild
We can climb so high
I never wanna die

Born to be wild
Born to be wild
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 11:23:57 #17
13973 ranja
image means nothing
pi_22792206
Overigens: in de zaterdagbijlage van het AD van vorige week stond een groot artikel over Heavy metal. Voor de gemiddelde ad-lezer/keitel geeft het misschien wel een beetje aan wat metal is maar voor de wat meer thuis in het genre zijnde mensen stond het vol fouten. Nee ik heb helaas geen voorbeelden
pi_22792216
In die van afgelopen week?
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 11:25:38 #19
13973 ranja
image means nothing
pi_22792244
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 11:24 schreef Seborik het volgende:
In die van afgelopen week?
inmiddels had ik al ge-edit maar je was te snel
pi_22792427
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 11:16 schreef bartrid het volgende:
megadeth, slayer, flotsam&jetsam zijn thrash metal bands, absoluut geen NWOBHM die trouwens eerder dan halverwege de jaren 80 begon....
Idd, Metallica bijvoorbeeld is wel duidelijk geinspireerd door NWOBHM, drummer Lars Ulrich heeft nog ooit een tijd meegelopen met (ik meen) Diamond Head. Een echte NWOBHM band, net als Motorhead. Het is meer iets wat halverwege de jaren 70 begon voor zover ik weet. En idd, om een NWOBHM band te zijn zullen ze toch uit de UK moeten komen.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 11:47:28 #21
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_22792746
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 11:33 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Idd, Metallica bijvoorbeeld is wel duidelijk geinspireerd door NWOBHM, drummer Lars Ulrich heeft nog ooit een tijd meegelopen met (ik meen) Diamond Head. Een echte NWOBHM band, net als Motorhead. Het is meer iets wat halverwege de jaren 70 begon voor zover ik weet. En idd, om een NWOBHM band te zijn zullen ze toch uit de UK moeten komen.
Ook Motörhead is geen NWOBHM band. Lemmy c.s. waren in die tijd niks meer dan een paar hard style punkers, een soort harde Ramones zeg maar.
En Larsje U. kwam een jaartje of 10 geleden met zo'n draak van een dubbelaar vol NWOBHM-hits zeg maar. Naar geluisterd en maarliefst 6 of 7 interessante nummers gehoord. Def Leppard stond er trouwens volgens mij niet op en dat wat toch wel een NWOBHM band voordat ze op de Europe/Bon Jovi toer gingen.

Metallica is goed totaan 2002, daarna is een mwaatje wel op z'n plek.
Ik luister sinds 1986 ( ja ik ben al zo'n ouwe lul) naar Iron Maiden en zij zijn simpelweg één van de beste bands ooit, al is het allemaal wel een beetje voorspelbaar geworden. Die opmerking over symphonische rock is inderdaad een beetje op z'n plaats al zou ik het dan symphonische metal noemen.

Ben nu een beetje aan het luisteren naar Nightwish, Epica etc. Is wel interessant.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_22792861
Ik hou niet zo van Iron Maiden, ze hebben van die duivelse teksten.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
pi_22796231
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 11:47 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Ook Motörhead is geen NWOBHM band. Lemmy c.s. waren in die tijd niks meer dan een paar hard style punkers, een soort harde Ramones zeg maar.
En Larsje U. kwam een jaartje of 10 geleden met zo'n draak van een dubbelaar vol NWOBHM-hits zeg maar. Naar geluisterd en maarliefst 6 of 7 interessante nummers gehoord. Def Leppard stond er trouwens volgens mij niet op en dat wat toch wel een NWOBHM band voordat ze op de Europe/Bon Jovi toer gingen.

Metallica is goed totaan 2002, daarna is een mwaatje wel op z'n plek.
Ik luister sinds 1986 ( ja ik ben al zo'n ouwe lul) naar Iron Maiden en zij zijn simpelweg één van de beste bands ooit, al is het allemaal wel een beetje voorspelbaar geworden. Die opmerking over symphonische rock is inderdaad een beetje op z'n plaats al zou ik het dan symphonische metal noemen.

Ben nu een beetje aan het luisteren naar Nightwish, Epica etc. Is wel interessant.
Hoe kom jij aan het jaar 2002? Dat jaar is er namelijk nix spannends gebeurt bij Metallica. Geen nieuw album, geen nieuwe bandleden. En ik neem aan dat je het album "Garage Inc." van Metallica bedoelt. Tsja...NWOBHM-hits? Het zijn nummers die ze in hun beginjaren coverden en daar zitten idd veel NWOBHM nummers tussen, maar NWOBHM-hits album? Nee zeker niet.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 15:05:24 #24
90273 merdeka
In My Life I Love You More
pi_22796322
Ik waardeer metal en hardrock in alle soorten en maten. Bands waar ik bv. 10 jaar geleden naar luisterde, daar luister ik nu nog steeds naar. Er zijn wel bands bijgekomen, maar niet afgegaan.
Het varieert van foute big-hair bands uit de jaren 80 tot black en death metal, en alles wat daartussenin zit. Cd's van Obituary, Stratovarius, Motley Crue, Led Zeppelin, Immortal, Nirvana, Iron Maiden, Kreator, Death Angel, Guns n Roses en Kataklysm liggen hier gebroederlijk naast mekaar. Het zal mij bommen tot welk genre iets behoort. De afgelopen week heb ik bv. vooral naar Slayer en Ted Nugent geluisterd, dat ligt nogal een eindje uit mekaar, dat hoor ik ook wel. Maar so what, ik vind het allebei lekkere muziek!

Metallica was een van de eerste bands die ik luisterde, en een van hun eerste albums is mijn all-time favorite gebleven, maar ze hebben ook platen gemaakt die ik niet echt kon waarderen. Iron Maiden was/is alleen goed met Bruce erbij, wat mij betreft.

Ik heb trouwens wel een beetje een voorkeur voor bepaalde zang, grunt of melodielijnen, maar dat is heel breed. En zo langzamerhand komen er steeds minder nieuwe bands bij die ik wel ok vind, ik begin toch wel een oud wijf te worden in mijn muzieksmaak.

Marduk en Cannibal Corpse vind ik ook helemaal niets, maar dat heeft niets met genre te maken, gewoon met persoonlijke voorkeur. Er zijn ook bands waarvan ik de ene cd hartstikke goed vind en de andere bagger. Ik hou niet van hokjes, en bovendien ben ik het ene moment voor iets heel anders in de stemming dan het andere moment. Goed, soms schiet ik door in mijn voorliefde voor foute softe ouwe zooi, maar daar ben ik dan ook een vrouw voor En ze mogen me er ook best mee pesten, daar kan ik zo langzamerhand wel tegen.....
Better to be hated for who you are than loved for who you're not
Wow Scotty - you can beam me up any time - with pleasure! ;)
Sooner or later your bf watches too much Fuse and stars in C movies...
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 22:54:54 #25
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_22806927
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 15:01 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Hoe kom jij aan het jaar 2002? Dat jaar is er namelijk nix spannends gebeurt bij Metallica. Geen nieuw album, geen nieuwe bandleden. En ik neem aan dat je het album "Garage Inc." van Metallica bedoelt. Tsja...NWOBHM-hits? Het zijn nummers die ze in hun beginjaren coverden en daar zitten idd veel NWOBHM nummers tussen, maar NWOBHM-hits album? Nee zeker niet.
Het jaar 2002 was gewoon zomaar, ik had ook 2001 kunnen nemen of zelfs 2000. Laat ik het anders brengen. Ik vind de laatste plaat wel oké, maar ik mis wat.

En het NWOBHM hitalbummetje dat ik bedoelde was natuurlijk niet Garage Inc. Dat is toch nog lang geen 10 jaar geleden
Nee, ik bedoel gewoon een verzamel album met de naam NWOBHM: New Wave Of British Heavy Metal. Een verzamelaar met muziek van Diamond Head (duh) Maiden, Samson (!), en natuurlijk mijn favo old school hardrock band Saxon , etc.

Hier de tracklist:
It's Electric - Diamond Head
Eye Of The Storm - Sweet Savage
Motorcycle Man - Saxon
Cheetah - White Spirit
Don't Need Your Money - Raven
White Lightning - Paralex
Getcha Rocks Off - Def Leppard
Set The Stage Alight - Weapon
Vice Versa - Samson
Fight With The Devil - Hollow Ground
Demolition Boys - Girlschool
Leaving Nadir - Witchfynde
Sanctuary - Iron Maiden
Back Street Woman - Jaguar
Killers - Tygers Of Pan Tang
I'm No Fool - Gaskin
Sledgehammer - Sledgehammer
Angeldust - Venom
Extermination Day - Angel Witch
One Of These Days - Trespass
Death Or Glory - Holocaust
If I Were King - Vardis
Blitzkrieg - Blitzkrieg
Helpless - Diamond Head
Ambitions - Dragster
Treason - A-II-Z
Witchfinder General - Witchfinder General
Red Lights - Black Axe
S.S. Giro - Fist
Captured City - Praying Mantis

Die bedoelde ik.
En nee dat zijn geen hits dat weet ik ook wel, maar ik was vanmiddag ff de naam kwijt van het werkje. En nu ik de tracklist zie vind ik ineens ook weer dat er wel meer dan 6 à 7 mooie nummers op staan
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')