Jan Mulder in zijn column over Mourinho vandaag :
Chelsea staat met 2-1 achter in Barcelona. Mourinho steekt de handen diep in de zakken en kruist de benen stijf tegen elkaar: tegen een achterstand aankijken zeg, en dat voor een luttele 6 , 7 miljoen euro per jaar. Hij verzinkt in het gepeins, hij wordt één met de bank. 't is koud in dit nare oord.
Mourinho is de onsympathiekste voetbalmens ter wereld. Dat maakt hem niet onsympathiek. Zelden iemand zo op zijn plaats gezien. Hij trekt alleen door waar anderen zijn blijven stilstaan.
Hij speelt met dikker beton dan Herrera of Ivic. Hij is oncommunicatiever dan Van Gaal, saaier dan Wenger, ijdeler dan Mancini, irritanter dan Capello, Feldwebelachtiger dan Luxemburgo, duurder dan Ferguson, bijgeloviger dan Hoddle, verlegener dan Vercauteren, taktischer dan Goethals, grijzer dan zijn vader, brutaler dan een beul. Maar hij heeft altijd dezelfde jas aan, dezelfde lekkere warme sjaal om, en hij maakt zoveel tamtam, er wordt zoveel over zijn weerzinwekkendheid geschreven, dat de hele wereld een uur van tevoren klaar voor de televisie zat om de oorlog Mourinho - Rijkaard te zien (ook wel Chelsea - Barcelona volgens sommigen)
Ik genoot hoe hij Rijkaard voor de aftrap in de catacomben opwachtte om hem een hand te drukken.
Rijkaard verloor de handdruk met een nulletje of 3, het spijt me dat ik het zeg, ik vind Rijkaard een gentleman.
Chelsea kwam 3-0 voor, Barca haalde per ongeluk in, Chelsea leek te winnen, Barca haalde het bijna, Chelsea won. Deze wedstrijd verzoende de liefhebber met de resultatenhap die je het hele jaar krijgt voorgeschoteld.
Na het laatste fluitsignaal zag je waarom Mourinho een toptrainer is: hij stormde het veld op en werd door al zijn spelers één voor één innig omhelsd. Niet omdat hij duur, irritant, saai, ijdel, egoistisch en brutaal is, maar omdat ze het hem gunnen, ze geloven in hem, hij is geliefd.
De miljonairs gaan voor hem door het vuur. Veelzeggend, ik heb het sinds Goethals bij Marseille niet meer gezien.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)