GroenLinks ziet ons het liefst allemaal in een klein autootje rijden, allemaal dezelfde ook nog. Misschien dat we onze eigen autoindustrie op kunnen zetten? Er zal vast nog wel wat machinerie van Trabant voor een paar centen te koop liggen.quote:'Nijmegen moet terreinwagens weren'
Uitgegeven: 19 oktober 2004 16:36
Laatst gewijzigd: 19 oktober 2004 16:38
NIJMEGEN - De gemeente Nijmegen moet een algeheel parkeerverbod instellen voor grote terreinwagens. Die zijn te gevaarlijk en veroorzaken teveel luchtverontreiniging. Parijs en Londen hebben al besloten om het gebruik van die wagens aan banden te leggen. Dat stelt de raadsfractie van GroenLinks, die de gemeenteraad woensdag wil laten stemmen over het voorstel.
Volgens GroenLinks, in Nijmegen de grootste fractie, worden de "aso-bakken of PC Hooft-tractoren" nauwelijks gebruikt voor het berijden van zwaar terrein. "Het zijn statussymbolen voor veelverdieners om lekker mee te shoppen", aldus fractievoorzitter W. van Eck.
Luchtkwaliteit
GroenLinks is volgens Van Eck geschrokken van een rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Dat toont aan dat Nijmegen in een regio ligt waar de luchtkwaliteit mondiaal gezien bijzonder slecht is. Luxe terreinwagens leveren door het hoge benzineverbruik een extreme bijdrage aan de luchtvervuiling, aldus de fractie.
Ook maakt GroenLinks zich zorgen over de meestal ernstige gevolgen van een aanrijding met een grote terreinwagen. Dat komt deels door de zogenoemde bull bar ofwel koeienvanger voorop de auto. Vanaf 2007 zijn dergelijke voorbumpers in Europa niet meer toegestaan op nieuwe auto's. Ook zijn de wagens zo hoog en zwaar, dat ze een andere personenauto vermorzelen bij een aanrijding.
Koeienvanger
De fractie schaart zich met het voorstel achter CDA-minister Peijs van Verkeer. Die kondigde vorige week al aan dat zij een onderzoek wil naar de negatieve gevolgen van grote en zware terreinwagens. Zij wil de koeienvanger al eerder verbieden en ook op auto's die in gebruik zijn. Extra belasting op dergelijke auto's heeft volgens de minister weinig zin, aangezien de meestal kapitaalkrachtige eigenaren dat makkelijk kunnen betalen.
De Nijmeegse GroenLinks-fractie denkt dat een algeheel parkeerverbod afdoende werkt. "Als je de auto nergens in de stad mag parkeren, heeft het weinig zin om er in Nijmegen mee rond te rijden", aldus fractievoorzitter Van Eck.
Aaah ja, in Londen en Parijs mag je idd ook niet de stad in met de grotere MPV'squote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:50 schreef Anyanka het volgende:
Ik had me een schokkender bericht voorgesteld bij die topic-titel..
Lijkt me een prima idee. Londen en Parijs zijn toch ook geen communistische bolwerken?
Je moet de boel wel leefbaar houden.
Wat is dan je recatie op het feit dat terreinwagens betalen voor de vervuilling die ze maken.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:50 schreef Anyanka het volgende:
Ik had me een schokkender bericht voorgesteld bij die topic-titel..
Lijkt me een prima idee. Londen en Parijs zijn toch ook geen communistische bolwerken?
Je moet de boel wel leefbaar houden.
Jij vindt het natuurlijk altijd schitterend als iemand zo'n leuk oud autootje heeft he (is ook), zo'n mooi kevertje of een eend. Leuke wagens, maar vele malen verontreinigender dan de (vele generaties nieuwere) MPV's. Al die auto's, hoe groot ook, voldoen aan de strengste Europese milieu-eisen, kun je van veel oldtimers niet zeggen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:47 schreef Maerycke het volgende:
Het is natuurlijk veel belangrijker om in zo'n grote baggerbak te blijven rijden en je geen moer aan te trekken van het milieu inderdaad. Ik zie alleen de link met het communisme niet helemaal.. kun je dat nog even uitleggen?
Ze hebben het in elk geval wel het gebruik aan banden gelegd.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:51 schreef Kamphuys het volgende:
[..]
Aaah ja, in Londen en Parijs mag je idd ook niet de stad in met de grotere MPV's![]()
quote:NIJMEGEN - De gemeente Nijmegen moet een algeheel parkeerverbod instellen voor grote terreinwagens. Die zijn te gevaarlijk en veroorzaken teveel luchtverontreiniging. Parijs en Londen hebben al besloten om het gebruik van die wagens aan banden te leggen. Dat stelt de raadsfractie van GroenLinks, die de gemeenteraad woensdag wil laten stemmen over het voorstel.
Het recht op vrije keuze van vervoermiddel kan ook worden gegarandeerd door een wat andere belastingheffing. deze zou kunnen worden geënt op de mate van milieuvervuiling van het voertuig in relatie tot deze MvMV van gangbare voertuigen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:47 schreef Maerycke het volgende:
Het is natuurlijk veel belangrijker om in zo'n grote baggerbak te blijven rijden en je geen moer aan te trekken van het milieu inderdaad.
Ik vermoed dat iemand communisme en socialisme verwart als ik naar de samenstelling van het nijmeegse college kijk.quote:Ik zie alleen de link met het communisme niet helemaal.. kun je dat nog even uitleggen?
Ik rijd zelf geen auto en maak gebruik van het openbaar vervoerquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:53 schreef Kamphuys het volgende:
[..]
Jij vindt het natuurlijk altijd schitterend als iemand zo'n leuk oud autootje heeft he (is ook), zo'n mooi kevertje of een eend. Leuke wagens, maar vele malen verontreinigender dan de (vele generaties nieuwere) MPV's. Al die auto's, hoe groot ook, voldoen aan de strengste Europese milieu-eisen, kun je van veel oldtimers niet zeggen.
De link met het communisme: toen mocht je ook niet zelf bepalen hoe je leefde, in wat voor auto je reed etc etc...
Het lijkt me beter dat ze helemaal geen vervuiling veroorzaken, dan dat ze er geld voor betalen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:52 schreef Landmass het volgende:
[..]
Wat is dan je recatie op het feit dat terreinwagens betalen voor de vervuilling die ze maken.
Kleine autos vervuilen ook hoor. Mogen die dan wel? Des te meer vervuiling je maakt des te meer je betaalt lijkt mij een prima oplossing voor dit probleem. Veel beter dan verbieden.
Dat is Arnhem toch?quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:50 schreef sjun het volgende:
Kunnen wij binnenkort een uitbreiding van het Trollybussennet verwachten?
Onlangs nog onderzocht, de trein verbruikt per persoon meer energie per afgelegde kilometer dan een auto. Dus argument slaat ook al geen hout.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:55 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Ik rijd zelf geen auto en maak gebruik van het openbaar vervoerDesalniettemin is dit een simpele maatregel die reeds in meer steden is doorgevoerd en volkomen begrijpelijk. Het feit dat zo'n autogebruiker meer betaalt, vind ik ook al geen argument, aangezien het milieu daar zelf geen profijt van trekt.
Jij wilt terug naar de steentijd?quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:56 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Het lijkt me beter dat ze helemaal geen vervuiling veroorzaken, dan dat ze er geld voor betalen.
Yep, dan hebben beide steden weer iets om elkaar over in de haren te zitten of af te troeven als Nijmegen het ook krijgt. Zo blijft er regionaal leven in de brouwerij.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:56 schreef freako het volgende:
[..]
Dat is Arnhem toch?
Alle auto's mag wat mij betreft ook. Maar dan breekt natuurlijk helemaal de hel losquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:57 schreef Kamphuys het volgende:
[..]
Onlangs nog onderzocht, de trein verbruikt per persoon meer energie per afgelegde kilometer dan een auto. Dus argument slaat ook al geen hout.
Tuurlijk trekt het milieu daar wel profijt van, dat geld kan immers aangewend worden voor mileuprojecten.
Maar waarom alleen die SUV's, waarom niet ALLE auto's dan? Dit is toch inconsequent?
Is het dan trouwens niet het CDA dat haar masker afdoet?quote:De fractie schaart zich met het voorstel achter CDA-minister Peijs van Verkeer. Die kondigde vorige week al aan dat zij een onderzoek wil naar de negatieve gevolgen van grote en zware terreinwagens.
Omdat de meeste auto's niet zo zwaar zijn als SUV's. En omdat je niet met een zware terreinwagen in een stad hoort te rijden. Je gaat toch ook niet met een kleine 1.3 benzine door ruig terrein rijden.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:57 schreef Kamphuys het volgende:
[..]
Maar waarom alleen die SUV's, waarom niet ALLE auto's dan? Dit is toch inconsequent?
Ze verbruiken meer benzine, tuurlijk. Maar alle nadelen daarvan worden betaald door de hoge accijns op benzine.Daar kun je ze niet op pakken.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:56 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Het is idd belachelijk dat ze in die gigantische wagens rond rijden in steden. Van mij mogen ze hun status symbolen hebben, maar als die status symbolen andere mensen benadelen mogen ze van mijn part ingrijpen. Je kan ook een kleinere zuinerige wagen kopen waar je ook mee kan patsen.
Nee.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:57 schreef Landmass het volgende:
[..]
Jij wilt terug naar de steentijd?
Idd, van GroenLINKS is het geen verassing. Van het CDA wel een beetje.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:59 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Is het dan trouwens niet het CDA dat haar masker afdoet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |