quote:
Op zondag 28 januari 2007 20:49 schreef StefanP het volgende:Jij bent uit 1980, je weet niet eens waarover je praat. Zeker opgegroeid met Kurtje Kobain in je CD speler, 'zingend' over hoe eng de boze wereld wel niet is, of met die nu-metal krijs troep die daarna kwam.
Het lef om glam/hair metal trouwens niet origineel, baanbrekend, inpirerend en gerespecteerd te noemen - hoe durf je 'journalist' in je profiel te zetten
![]()
Quiet Riot was de eerste metalband die op #1 in de Billboard charts kwam.
Je moet trouwens wel heel dom zijn om Motley Crue, Whitesnake, Warrant, Twisted Sister en alle andere LA hair/glam bands als '
![]()
' te bestempelen. Zeg eens, wat is er beter? Kom maar op met je domme grunge/nu-metal onzin. Ik heb het meegemaakt van zeppelin, NWOBHM, glam/hair rock, trash, grunge, nu-metal, death, black, viking en alles wat daar nog tussenin zit. En jij?
![]()
Grappig, iedere keer dat ik met jou een discussie aan ga heb ik het idee dat ik te maken heb met iemand de basisschoolmentaliteit nooit ontgroeid is. Je weet wel, van mijn pa is sterker dan de jouwe, en je bent jonger dus ben ik de baas. Je weet wel, type grote bek, intellect en inlevingsvermogen ver beneden gemiddelde. Je mag misschien dan ouder dan mij zijn, je komt zelden volwassen over. Alsof je met jouw posts iets te bewijzen hebt. Vraag me af wat je probleem is. Maar goed, ik weet zeker dat ik hier weer niks zinnigs op terug krijg, simpelweg omdat je je niet weet hoe dat moet.
Inhoudelijk: er zijn deskundigen op het gebied van de klassieke muziek. Geen van allen hebben ooit de tijd meegemaakt dat ze kunnen zeggen dat ze ervaringsdeskundigen kunnen noemen. Omdat jij toevallig ouder bent dan ik, wil dat zeggen dat je meer weet? Het is mogelijk, zeker als je bepaalde genres goed gevolgd hebt. De kunst is echter om bepaalde periodes in een muziektijdperk op de juiste waarde te schatten. Daarvoor zijn journalisten of muziekwetenschappers of whatever de juiste personen. Ik zeg niet dat ik alles weet over alles, maar ik kan met zekerheid zeggen dat ik een hoop weet over de jaren 90 alternative, grungeperiode en de hele omwenteling in de popmuziek daardoor. Veel gelezen daarover, met veel mensen over gepraat, mensen die het meegemaakt hebben en die tot dezelfde conclusies komen als ik. Dat terwijl grunge begin jaren negentig, mij gestolen kon worden. Ik was een queen-fan, fuck die herrie dacht ik toen. Het wordt pas interessant als je het van een afstand kunt bekijken. Precies met glamrock, hardrock,80's heavymetal en al die andere stijlen die men liet links liggen nadat Nirvana en andere alternative 'ontdekt' werden.
Dat was natuurlijk niet zomaar. In de underground kropte zich iets op. Het is mooi geillustreerd in de roaddocu 'The Year that Punk Broke', over Sonic Youth die samen met Nirvana, Mudhoney en Dinosaur Jr. door Europa tourde en geen idee hadden dat ze zo populair waren. Dat was zomer 1991, vlak voor Nirvana doorbrak. Het geeft aan dat de (blanke) jeugd van toen de Amerikaanse muziek uit de jaren tachtig en de decadente levenstijlen die het 'succes' van de Reaganperiode (jawel, politiek heeft altijd invloed op muzikale revoluties) moesten weergeven zat was. Het was namelijk helemaal niet zo fijn om op te groeien in de jaren tachtig.
De glambands van de 80's deden in feite niks vernieuwends. Het enige wat ze deden was hard rock belachelijk maken door alles tot in het extreme te trekken. Spelen konden ze wel, maar vaak jatten ze alles van Zeppelin, Kiss, Deep Purple, Rainbow etc. Het is niet voor niks dat baanbrekende bands als Metallica ten minste nog glans gaven aan een decennium vol met ongein. Moet gezegd worden dat Tipper Gore mooi voor lul gezet is toen. Ik denk dat iedereen die van heavy muziek houdt daar wel over eens is.
Je noemde trouwens Quiet Riot. Wat een band zeg. Doorgebroken dank zij een cover van Slade dat ze nooit wilden opnemen en waar ze een tering hekel aan hadden. Slaven van de muziekbussiness waren het. En nooit meer iets van vernomen toen hun succes tanende was. Maar wel op 1 gestaan, dat wel.
Ik vraag me af, welke muziek zullen ze over 30/40/50 jaar nog steeds kennen? Zal dat Twisted 'I wanna Rock' Sister zijn, of zullen dat de Zeppelins, Beatles, Nirvana's, Metallica's, U2's van elk decennium zijn? Ik hoor nergens meer Motley Crue, Poison, Cinderella. Misschien omdat er een generatie muziek is geweest die de muziekindustrie radicaal veranderd heeft? Met de pro's en cons die daarbij hoorde. Je kunt het simpelweg niet ontkennen. Jij hoopt misschien dat het weer allemaal terug komt, Dat maakt jou een ouwe lul met nostalgische neigingen. Ik hoop nooit dat grunge weer terug komt omdat ik weet dat het allemaal een reflectie was van een bepaalde periode. Ik hoop dat er ooit weer net zulke goeie muziek wordt gemaakt met dezelfde energie en intensiteit en soms hoor ik het ook. Uiteindelijk komt het met de heavy rock n roll wel goed, maar ik denk niet dat Motley Crue daar een grote bijdrage aan geleverd heeft.