Je werkt bij Frisia ?quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:15 schreef Insomaniac het volgende:
Wil je me even mailen op insomaniac@fok.nl ?
Laat me even weten in welke regio je woont en dan zou ik je kunnen helpen.
Frisiaquote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:16 schreef Gallo het volgende:
[..]
Je werkt bij Frisia ?
Ik heb je al gemaild!quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:15 schreef Insomaniac het volgende:
Wil je me even mailen op insomaniac@fok.nl ?
Laat me even weten in welke regio je woont en dan zou ik je kunnen helpen.
quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:34 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Je moet er wel om denken dat als je het krediet en de hypotheek samen voegt, dat je dan je hypotheek rente aftrek kwijt ben.
Als je dat huis in mei 2004 hebt gekocht, lijkt het me onwaarschijnlijk dat er een nieuwe taxatie gemaakt moet worden. Bij de ABN-Amro waren ze akkoord met een taxatierapport van een jaar oud.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:08 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik weet wel dat er boeterente zal moeten worden betaald plus opnieuw notariskosten en taxatiekosten.
Dank je voor je info!quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:53 schreef Insomaniac het volgende:
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor soort hypotheek je nu hebt. Is het een aflossingsvrije, spaarhypotheek, beleggingshypotheek, combi, etc etc.
Zo zou het bv voordeliger kunnen zijn om je huidige hypotheek te verhogen, maar je zou ook een andere hypotheekconstructie kunnen nemen.
Nu betaal je je krediet af (ligt zo rond de 11% gok ik ?) en je hypotheek (rond de 6% rente?) dat zou je over kunnen sluiten naar een aflossingsvrije hypotheek waar je maandelijks alleen je rente betaalt, wat omlaag gebracht kan worden naar zo'n 4,2 %. Dat ben je dus maandelijks veel minder kwijt. (En dan rekenen we de boete dus mee)
Doordat je inkomsten zijn gestegen heb je sowieso meer bewegingsvrijheid, omdat het maximale bedrag wat je mag lenen daardoor hoger is dan wanneer je je hypotheek afsloot.
Ik ga je weer even mailen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:55 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Dank je voor je info!
Weet je toevallig ook of ik mijn recht op hypotheekrenteaftrek ook kwijtraak?
Zo ja, dan is er toch geen kip die zijn hypotheek zou oversluiten of verhogen.
zenksquote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:57 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Ik ga je weer even mailen.
Onzin; dat een deel van de hypothecaire lening niet voor de woning gebruikt wordt wil nog niet zeggen dat het recht op renteaftrek over dat deel dat wel voor de financiering van de woning is gebruikt, vervalt.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:34 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Je moet er wel om denken dat als je het krediet en de hypotheek samen voegt, dat je dan je hypotheek rente aftrek kwijt ben.
Je moet dan even goed berekenen of je dan wel goedkoper uit ben. Je krijgt dan namelijk geen belasting meer terug van je hypotheek rente.
Je kan ook een 2e lening afsluiten met de overwaarde van je huis als onderpand (soort van 2e hypotheek.) Dan blijft de hypotheek rente van de 1e hypotheek wel aftrekbaar.
(Maar dat weet Insomeniac wel.)
En wederom notariskosten, taxatiekosten, boeterente, en afsluitprovisie niet dan??quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 19:55 schreef Insomaniac het volgende:
Krediet aflossen tegen een asociaal hoog rentepercentage, dat vind ik pas weggegooid geld..
Zoveel is er niet heen en weer gemailed.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 22:29 schreef _-rally-_ het volgende:
Zeg, inso, jullie zijn hier leuk aan het heen-en-weer mailen, maar waar gaat dat nu eigenlijk over ? Want een 'je hebt mail' reply voegt zo weinig toe aan een forum
Ze heeft het huis in mei gekost, dus taxatiekosten zijn ws niet eens nodig. Verder valt op *dit* moment ook niet te zeggen wat goedkoper is, daar zal toch echt een uitgebreide berekening over gemaakt moeten worden. Blijkt na een berekening dat oversluiten niet rendabel is, dan zal ze gewoon haar huidige hypotheek moeten verhogen om daarmee haar krediet af te lossen. Blijkt dat ze met oversluiten naar bv een andere hypotheekvorm (inc alle kosten) goedkoper uit is, dan lijkt me dat een mooie oplossing.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 23:31 schreef Lawman het volgende:
[..]
En wederom notariskosten, taxatiekosten, boeterente, en afsluitprovisie niet dan??
En als het nog even kan een andere levensverzekering, want de huidige is toch niet zo goed......
Waarschijnlijk zul je er goed aan verdienen want je wilt maar al te graag mailcontact, en dat voor een moderator...............![]()
wat wil je hier mee zeggen ?quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 09:43 schreef Vicky het volgende:
wij hebben ook pas een huis gekocht en mijn lening is geheel in de hypotheek opgenomen. Lening van mijn vriend kon niet opgenomen worden in de hypotheek. Daar gaan we nu alleen rente over betalen en we gaan niets aflossen.
Dit klopt niet helemaal. Het deel dat voor de 1e woning gebruikt is mag je alsnog aftrekken van je belastbaar inkomen. In de praktijk zal dit, wanneer je dus kiest voor een verhoging waarbij je het nieuwe deel niet gebruikt voor de 1e woning, wel erg onhandig worden. Dit aangezien je dan dus zelf zal moeten uitrekenen wel deel v/d rente je mag aftrekken en welk deel niet.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:34 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Je moet dan even goed berekenen of je dan wel goedkoper uit ben. Je krijgt dan namelijk geen belasting meer terug van je hypotheek rente.
Nee, doe ik lekker niet. Je geeft namelijk in een eerdere post aan dat je nauw samenwerkt met een hypotheker. Moeten we er dan vanuit gaan dat dit op een filantropische insteek is gebaseerd?quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 11:35 schreef Insomaniac het volgende:
En hou je insinuaties maar voor je, want ik verdien hier niks mee, ik zie enkel dat iemand een hoop vragen heeft en ik kan haar daarmee helpen..
quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 13:16 schreef Lawman het volgende:
[..]
Nee, doe ik lekker niet. Je geeft namelijk in een eerdere post aan dat je nauw samenwerkt met een hypotheker. Moeten we er dan vanuit gaan dat dit op een filantropische insteek is gebaseerd?
quote:De hypotheek loopt vanaf mei 2004, nu al oversluiten is absoluut niet rendabel of er moeten bij het afsluiten van de hypotheek verkeerde keuzes zijn gemaakt. (hierbij doel ik met name op de rentevastperiode) Staat de rente voor een langere periode vast dan wordt je geconfronteerd met een boeterente. Leuk, deze is fiscaal aftrekbaar......maar wordt ook nog eens meegenomen binnnen de nieuwe hypotheeksom.
Het rentevoordeel wat je hiermee behaald moet minimaal de kosten dekken die je moet maken om dit te realiseren. Wil je een correcte vergelijking maken van de maandlasten, dan zul je in het gedeelte van de hypotheek dat nodig is om de financiering af te lossen een aflossingselement in moeten bouwen waarbij dit gedeelte van de hypotheek na eenzelfde periode als de looptijd van het krediet afgelost is. Dit wordt vaak acherwege gelaten omdat anders de vergelijking in vele gevallen volledig MANK gaat.
Het gedeelte bestaat in ieder geval uit de hoofdsom van het krediet plus alle kosten en boeterente.
Daarnaast is het, afhankelijk van de hoogte van het krediet en de huidige hypoyheek, nog maar de vraag of de waarde van de woning in de afgelopen 5 maanden voldoende is gestegen om een hogere hypotheek gevestigd te kunnen krijgen....
Dit is inderdaad off topic, maar dat zijn berichten als: "ik zal je mailen" ook.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 14:35 schreef Insomaniac het volgende:
Zeg, zullen we het hier gewoon over de vragen van cinnamongirl hebben?
Open desnoods een topic en trek daar mn integriteit in twijfel, maar je mag me ook gewoon mailen zodat ik alles (wederom) kan verduidelijken, zonder dit topic te verneuken.
Daar gaat het niet eens om. Het gaat erom dat dit niet het doel is van WGR. Het is geen "ik-ken-een-mannetje-dat-jouw-problemen-oplost-deel", hier kun je je vragen stellen en anderen kunnen daar tips, aanwijzingen en dergelijke op geven.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 17:29 schreef cinnamongirl het volgende:
Bedankt voor al jullie tips.
En inderdaad, Inso is zelf geen hypotheekadviseur en doet dit niet om er geld aan te verdienen.
Het gaat erom dat die hulp geld kost/oplevert. Dat is wat er mis aan is.....quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 17:40 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik begrijp je reactie niet hoor.....waarom zou je op een forum niet om hulp kunnen vragen en/of hulp bieden? Stel ik lees een topic over iemand die zijn muren goedkoop wil laten stucen, en ik ken toevallig iemand die dat goed en voordelig doet, dan zal ik dat zeker aan de TS kenbaar maken. Niks mis mee mijns inziens.
Bij het oversluiten naar een andere verstrekker wordt de boete niet alleen berekend over de periode die de rente vast staat (als je daar voor hebt gekozen), maar ook over de looptijd van de hypotheek zelf.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 17:29 schreef cinnamongirl het volgende:
Bedankt voor al jullie tips.
En inderdaad, Inso is zelf geen hypotheekadviseur en doet dit niet om er geld aan te verdienen.
En even over die boeterente: Ik denk niet dat ik die krijg.
Tien ik 5 mnd geleden de hypotheek afsloot kon ik nl. niet zo'n denderend lage rente bedingen: 4.9%. Dat had te maken met de verhouding tussen de koopsom en mijn inkomen.
De rente bij mijn verstrekker is nu 5.1%.
En volgens mij moet je alleen boeterente dokken als de rente lager is dan ten tijde van afsluiting.
quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 22:22 schreef Lawman het volgende:
Five_Horizons, ik ben het (een keertje) met je eens!! Ik kan me volledig achter je betoog scharen.
100 punten![]()
Hee, ik wilde dit net al zeggen, maar je was me voorquote:Op vrijdag 15 oktober 2004 19:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Onzin; dat een deel van de hypothecaire lening niet voor de woning gebruikt wordt wil nog niet zeggen dat het recht op renteaftrek over dat deel dat wel voor de financiering van de woning is gebruikt, vervalt.
Ik zit bij Westland utrechtquote:Op zaterdag 16 oktober 2004 20:13 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Bij het oversluiten naar een andere verstrekker wordt de boete niet alleen berekend over de periode die de rente vast staat (als je daar voor hebt gekozen), maar ook over de looptijd van de hypotheek zelf.
Bij welke verstrekker zit je trouwens als ik vragen mag?
Dit is geen vaststaand bedrag en er zal een boeteberekening voor je gemaakt moeten worden. Hier wordt onder andere gekeken naar de looptijd v/d hypotheek, de rente vaste periode, de hoofdsom en schuldrest. Heb je bijvoorbeeld nog een lange looptijd zal de boete een stuk hoger uitkomen.quote:Op zondag 17 oktober 2004 14:37 schreef Martijn_77 het volgende:
Op hoeveel boete moet je eigenlijk rekenen bij het oversluiten van je hypotheek?
Wij overwegen dit om de maandlasten te drukken.
Zolang je inkomen (icm je vaste lasten) en onderpand het kunnen dragen mag je verhogen voor wat je maar wil. Punt is alleen, zoals ook eerder vermeld, dat een verhoging bestemd voor consumptieve doeleinden betekent dat je dat gedeelte v/d hypotheekrente niet meer mag aftrekken van je belastbaar inkomen.quote:Op maandag 18 oktober 2004 14:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Je mag een hypotheek wel verhogen om bestaande kredieten af te lossen. Dat werkt ook in het voordeel van de partij die jou de hypotheek heeft verstrekt.
Ik zou gewoon een aanvraag doen bij het bedrijf waar je de hypotheek hebt lopen om je hypotheek te verhogen. Dan kijken ze naar de executiewaarde van je huis, je betalingsgedrag en je inkomen en dan geven ze als dat allemaal goed zit toestemming, met de voorwaarde dat je de verhoging gebruikt om bestaande kredieten af te lossen.
Nee, maar dat mocht ze toch al niet, omdat de voorgaande DK ook gebruikt was voor 'consumptieve' doeleinden, nl. het aflossen van haar schuld aan haar ouders. Dus aftrekbaarheid van de rente die komt te vervallen is hier geen issue.quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Zolang je inkomen (icm je vaste lasten) en onderpand het kunnen dragen mag je verhogen voor wat je maar wil. Punt is alleen, zoals ook eerder vermeld, dat een verhoging bestemd voor consumptieve doeleinden betekent dat je dat gedeelte v/d hypotheekrente niet meer mag aftrekken van je belastbaar inkomen.
"niet meer"quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Punt is alleen, zoals ook eerder vermeld, dat een verhoging bestemd voor consumptieve doeleinden betekent dat je dat gedeelte v/d hypotheekrente niet meer mag aftrekken van je belastbaar inkomen.
Ik bedoelde dus dat TS, stel dat ze haar hypotheek verhoogt, het deel v/d rente berekend over het deel v/d hypotheek bedoeld voor de consumpieve doeleinden niet mag aftrekken. Het deel v/d rente berekend over het deel v/d hypotheek bedoeld voor de 1e woning echter wel (hierbij de hoofdpijn die dit geeft mbt de boekhouding daargelaten). Mijn excuses mocht dit er misschien een beetje onduidelijk uit zijn gekomen.quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:52 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
"niet meer"
Die aftrekmogelijkheid had ze al niet (ze had immers al een consumptief krediet), dus het is niet zo dat ze minder kan aftrekken o.i.d.
Voordeel.quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:52 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik heb geen rekening gehouden met aflossingen (voor beiden) en ook niet met contante waardes (dat zou in het nadeel van de hypotheek zijn overigens)
Die vergelijking klopt niet helemaal. Je hebt een geldbedrag X geleend en betaalt daarvoor een maandelijkse vergoeding (rente). Met een beetje creativiteit zou je die rente als een soort huur voor het lenen van geldbedrag X kunnen zien. Zodra je dat bedrag X ineens terugbetaalt, is het logisch dat je geen rente meer betaalt. De geldverstrekker kan dat bedrag vanaf dat moment immers meteen weer aan een ander uitlenen.quote:Op zondag 17 oktober 2004 16:19 schreef KreKkeR het volgende:
"Waarom mag ik mijn eigen schuld niet zonder meer aflossen wanneer ik zelf wil??" hoor je die mensen dan zeggen. Zij beseffen zich dus niet dat het vroegtijdig alles in een keer aflossen (wat je in feite ook doet bij het oversluiten), betekent dat het afgesproken bedrag dat jij de geldverstrekker zou betalen voor het uitlenen van zijn geld, niet betaalt: je hebt dan dus iets gekocht (een lening), zonder te betalen. Dit doe je in de supermarkt ook niet, dus waarom bij een bank wel. Vandaar dus de boeteberekening.
Dan krijg je ook een taxatierapport met 'huidige waarde' en 'waarde na verbouwing'. Zoéén heb ik er hier ook liggen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 09:13 schreef Cynix ® het volgende:
Ik denk er zelf aan tezijnertijd een verbouwingshypotheek te nemen, gewoon een extra hypotheek dus. In principe moet de executiewaarde van het huis (+25%) dat wel toelaten, maar die wordt gebaseerd op de waarde ná de verbouwing, dus dat mag eigenlijk geen probleem zijn.
Dat laatste is afhankelijk van de hypotheekverstrekker; de meesten hechten eraan rechtstreeks de rekeningen van de aannemer te betalen.quote:Het spreekt voor zich dat het geld wel echt aan een verbouwing besteedt moet worden, maar hoe strikt dat gecontroleerd wordt, weet ik niet...
Waarom zou dat niet zijn toegestaan? Zolang je inkomen én de waarde van de woning dat toelaten is dat geen probleem.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:01 schreef Gert het volgende:
Maar is het nou toegestaan om de schuld van bijvoorbeeld een persoonlijke lening, mee te nemen als je een hypotheek afsluit? En moet je dat specifiek bij een bank aangeven of mag je gewoon 10 mille extra aan hypo vragen, zolang je inkomsten dit maar toelaten?
Waarom betaal je langer rente? Je kunt toch gewoon aflossen zoals je dat bij je oorspronkelijke lening ook zou doen? (dat mensen dit vaak niet doen is een tweede, maar kan dus wel.)quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:21 schreef Gert het volgende:
En ik zit nu eens wat te rekenen: het scheelt wel vet in de maandlasten als zo'n lening bij de hypotheek getrokken kan worden. En je betaalt veel minder rente. Echter... je betaalt ook veel lánger rente.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen: (wanneer) is het voordelig om schulden op te nemen in je nieuwe hypotheek?
Voor zover ik begrepen heb, blijft in de meeste hypotheken tegenwoordig je schuld staan en betaal je alleen rente. Via een daarnaast opgebouwd kapitaal wat je maandelijks spaart, betaal je dan aan het eind vd looptijd je schuld ineens af.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:32 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom betaal je langer rente? Je kunt toch gewoon aflossen zoals je dat bij je oorspronkelijke lening ook zou doen? (dat mensen dit vaak niet doen is een tweede, maar kan dus wel.)
Ja, want ik zei al: waarom los je niet gewoon in op je hypotheek?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:39 schreef Gert het volgende:
Of zit er een kronkel in mijn redenering?
Dat aftrekken mag alleen voor de eigen woning.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:39 schreef Gert het volgende:
[..]
Voor zover ik begrepen heb, blijft in de meeste hypotheken tegenwoordig je schuld staan en betaal je alleen rente. Via een daarnaast opgebouwd kapitaal wat je maandelijks spaart, betaal je dan aan het eind vd looptijd je schuld ineens af.
Reden van deze constructie is dat je de rente mag aftrekken van je belastbaar inkomen.
Vanwege het "moderne" hypotheeksysteem, waarbij je de schuld laat staan (en dus gedurende de hele looptijd maximale hypotheekrente-aftrek hebt), en tegelijkertijd een kapitaal opbouwt (en daar ook rente over vangt).quote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, want ik zei al: waarom los je niet gewoon in op je hypotheek?
Nee.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 19:02 schreef frederik het volgende:
[..]
Dat aftrekken mag alleen voor de eigen woning.
Die 10.000 die je gebruikt voor je bestaande lening mag je dus niet aftrekken van je belastbaar inkomen
Je redeneert niet correct in deze.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:01 schreef Gert het volgende:
[..]
Vanwege het "moderne" hypotheeksysteem, waarbij je de schuld laat staan (en dus gedurende de hele looptijd maximale hypotheekrente-aftrek hebt), en tegelijkertijd een kapitaal opbouwt (en daar ook rente over vangt).
Volgens mijn simpele berekening zou het dan niet lonen om extra schulden mee te nemen in je hypotheek. Maar je hoort wel vaak dat mensen dat wél doen, dus ik vraag me af of ik een rekenfout maak.
[..]
Je maakt inderdaad een rekenfout aangezien je "gewoon" kunt aflossen op een hypotheek (over het algemeen 10-20% boetevrij per jaar). Je kunt dan ook denken aan een apart leningdeel voor je schuld, al was het alleen maar vanwege het gemak dat je de rente daarvan goed kunt scheiden.(die rente is, zoals gezegd, niet aftrekbaar).quote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:01 schreef Gert het volgende:
[..]
Vanwege het "moderne" hypotheeksysteem, waarbij je de schuld laat staan (en dus gedurende de hele looptijd maximale hypotheekrente-aftrek hebt), en tegelijkertijd een kapitaal opbouwt (en daar ook rente over vangt).
Volgens mijn simpele berekening zou het dan niet lonen om extra schulden mee te nemen in je hypotheek. Maar je hoort wel vaak dat mensen dat wél doen, dus ik vraag me af of ik een rekenfout maak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |