Weer het zoveelste voorbeeld van het feit dat de politiek in Den Haag alleen maar mee wil doen aan Europa vanwege de vrijhandel. De Europese milieuregels worden hier massaal aan de laars gelapt.quote:Nergens in de wereld is de lucht zo vervuild met stikstofdioxide als boven Nederland. Dat blijkt uit opnames van de Europese satelliet Envisat. Ook het Duitse Ruhrgebied en Vlaanderen tonen een grote rode vlek. Staatssecretaris Van Geel van Milieu noemt de situatie 'buitengewoon ernstig'.
De opnames laten zien dat het gehalte stikstofdioxide in Nederland, en met name in de Randstad, uitermate hoog is. Bij langdurige blootstelling kan stikstofdioxide longproblemen veroorzaken.
Ondanks de verontrustende beelden voldoet Nederland aan de Europese normen voor de uitstoot van stikstofdioxide, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Jaarlijks overlijden in Nederland zo'n 5000 mensen aan de gevolgen van de uitstoot van stikstofoxiden. In geheel Europa zou de vervuilde lucht elk jaar circa 200.000 mensen fataal worden.
Diesel
De oorzaken van de vervuiling zijn de dichtbevolktheid in ons land, de industrie in omringende landen en de enorme hoeveelheid verkeer op de wegen. Stikstofdioxide wordt vooral uitgestoten door auto's die op diesel rijden.
De regering is opgeschrikt door de satellietbeelden. Staatssecretaris Van Geel wil dat er vanaf volgend jaar een subsidie komt voor roetfilters zodat dieselauto's minder schadelijke gassen uitstoten. Ook moet de industrie meer maatregelen gaan nemen om de uitstoot terug te brengen.
De beelden hebben ook de ogen van de PvdA geopend. Kamerlid Samson: "Het is duidelijk dat er echt iets gedaan moet worden". Hij wil zelfs verder gaan dat Van Geel, en de accijns op diesel verhogen.
Po
Naast Nederland, het Ruhrgebied en Vlaanderen zijn er nog twee gebieden op de satelietkaart die rood opdoemen. Ook de Po-vlakte in Noord-Italië en de Chinese oostkust hebben te maken met flinke een stikstofdioxide uitstoot.
Bron.
Yep, kop in het zand steken.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 11:40 schreef Drugshond het volgende:
Maar wat kunnen we er aan ?
Antwoord 2 : (vrijwel) Niks (pappen en nathouden, accijns, roetfilters e.d.).
Aaagh nee! Je bedoelt: allochtoon worden? Nederland is toch het beste land van de wereld? Zo goed dat we allochtonen moeten weren? Dan ga je toch niet zelf allochtoon worden in een ander land?quote:Antwoord 1 : Emigreren.
Je eigen OP niet gelezen?quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 11:10 schreef thabit het volgende:
[..]
Weer het zoveelste voorbeeld van het feit dat de politiek in Den Haag alleen maar mee wil doen aan Europa vanwege de vrijhandel. De Europese milieuregels worden hier massaal aan de laars gelapt.
quote:Ondanks de verontrustende beelden voldoet Nederland aan de Europese normen voor de uitstoot van stikstofdioxide, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Wat ook goed zal helpen is als we belasting gaan heffen op roetuitstoot en dat ook aan Duitsland doen. Omdat de viezigheid uit het Duitse roergebied over ONS land heen gaat, doet Duitsland geen ruk aan het tegengaan van emissies.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 11:39 schreef Miwe het volgende:
Er zijn dus meer stedelijke gebieden in de wereld die hoog scoren, maar omdat NL één groot stedelijk gebied is, scoren we als land het hoogste. Desalniettemin kunnen een paar simpele maatregelen, zoals verplichte roetfilters voor auto's, geen kwaad.
Het was vanmorgen op het nieuws, en daar werd gezegd dat we niet aan de Europese normen voldoen, met als toevoeging dat de minister of staatssecretaris nog zei: "we kunnen er niets aan doen" (maar waarschijnlijk bedoelde dat-ie er niets aan wilde doen).quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 12:11 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Je eigen OP niet gelezen?
[..]
![]()
![]()
Nederland heeft jiust vrij stenge regels op dit gebied.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 12:10 schreef thabit het volgende:
Het lijkt me niets te maken te hebben het gratis zijn van lucht, maar eerder met het feit dat de regels hier aangaande het vervuilen van lucht veel te soepel zijn.
quote:Vervuilingsrechten
De overheid kan de milieuvervuiling ook proberen te reguleren door vervuilingsrechten te verkopen. Daarbij wordt eerst vastgesteld wat het maximaal aanvaardbare niveau van vervuiling is. Dit totaal wordt in 'quota' opgedeeld. Vervolgens worden deze quota als verhandelbare rechten om een bepaalde hoeveelheid vervuiling te lozen in omloop gebracht. De rechten worden gratis ter beschikking gesteld en worden dan ook door de producenten veel positiever tegemoet getreden dan bijvoorbeeld heffingen . Vraag en aanbod bepalen de prijs en in zoverre is sprake van een marktconforme maatregel . De overheid kan de totale uitstoot in een gebied terugbrengen door het quotum te verkleinen.
Het verhandelen van vervuilingsrechten is een aanpak die in de VS tot bloei is gekomen en daar al een tijd wordt toegepast. Onderzoek in een viertal bedrijfstakken in Nederland heeft laten zien dat het systeem relatief eenvoudig is en ook veel minder kostbaar dan het doorvoeren en controleren gedetailleerde verboden en geboden.
Overigens bestaat er in de landbouwsector als gevolg van de mestwetgeving al handel in ammoniakrechten. De ambtenaren van het ministerie van VROM zien vooral problemen. Hoe verdeel je de rechten rechtvaardig? Hoe passen de vervuilingsrechten in de bestaande wetgeving? De wat recentere wetgeving noemt hier en daar een marktconform instrument als de regulerende heffing, maar is toch vooral doortrokken van niet-marktconforme maatregelen.
Precies, dergelijke zaken moet je supranationaal regelen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 12:14 schreef RetepV het volgende:
Misschien dat we nu via de EU iets voor elkaar kunnen krijgen. Daarom is de EU zo ongeloofelijk belangrijk voor Nederland.
Nee, we KUNNEN er niets aan doen. De smerigheid hier in de lucht is een optelsom van de smerigheid die in Nederland in de lucht wordt geblazen (maar die dus prima voldoet aan de Europese normen) en de smerigheid die in Duitsland in de lucht wordt geblazen (en die misschien ook wel voldoet aan de Europese normen). Samen opgeteld is het gevolg dus een te hoge concentratie.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 12:14 schreef thabit het volgende:
Het was vanmorgen op het nieuws, en daar werd gezegd dat we niet aan de Europese normen voldoen, met als toevoeging dat de minister of staatssecretaris nog zei: "we kunnen er niets aan doen" (maar waarschijnlijk bedoelde dat-ie er niets aan wilde doen).
zoals te lezen viel, blijft de uitstoot nog binnen de kaders van de gemaakte afspraken en zie ik daarom geen reden om extra maatregelen (verhoogde accijns, een uitvinding van iemand die marktwerking nooit begrepen heeft) op een roetfilter na(als deze echt werkt).quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 12:10 schreef thabit het volgende:
Het lijkt me niets te maken te hebben het gratis zijn van lucht, maar eerder met het feit dat de regels hier aangaande het vervuilen van lucht veel te soepel zijn.
Bovendien gaat het vooral om de Randstad en niet om Nederland. Zo is Belgie volgens mij nog meer bedekt dan nederland:quote:Hoewel de satelietbeelden serieus moeten worden genomen is Nederland niet zo vies als uit de foto's lijkt. Want hoewel Nederland absolute koploper is wat betreft stikstofdioxide, is de algehele luchtvervuiling op andere plaatsen veel ernstiger.
Volgens mij klopt het niet helemaal wat je hier zit te verkondigen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 12:43 schreef RetepV het volgende:
Misschien nog een keertje herhalen dat de vuiligheid boven Nederland een optelsom is van de Nederlandse vuiligheid en de Duitse vuiligheid?
Dat komt door de luchtstromingen boven Europa. De stroming van de lucht is in de meeste gevallen zo dat de lucht van het Duitse Roergebied recht over Nederland heen trekt.
Daarom zie je ook dat de eerste smog alarms altijd afgegeven worden voor het Oosten van Nederland. Voor Enschede enzo. Afhankelijk van het weer (windsnelheid, luchtvochtigheid) trekken de concentraties sneller of minder snel naar het Westen van Nederland, en krijg je ook voor het Westen smogalarms.
Check deze link ook eens: http://www.milieuloket.nl/9292000/modulesf/vfy0n24oh000
Maar goed, je ziet hier dat Nederland ook veel 'exporteert'. Door de luchtstroming gaat ons exportprodukt doorgaans over Engeland heen.
Ik zie dat verband ook niet.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 12:05 schreef Kaalhei het volgende:
Overigens zie ik niet zo 1-2-3 in wat roetfilters te maken hebben met NOx emissie, maar ik ben dan ook geen chemicus.
Dat laten de opnames helemaal niet zien. De opnames geven slechts de afwijking van het gemiddelde weer. Journalisten, neem je vak nu toch eens serieus, dit is broddelwerk.quote:De opnames laten zien dat het gehalte stikstofdioxide in Nederland, en met name in de Randstad, uitermate hoog is. Bij langdurige blootstelling kan stikstofdioxide longproblemen veroorzaken.
NOx ontstaat bij mijn weten door een hete verbranding, waarbij de stikstof in de lucht reageert met zuurstof. Verbranding van waterstof levert precies hetzelfde probleem op.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 13:06 schreef Basp1 het volgende:
NO2 ontstaat alleen maar door verbranding van voornamelijk fossiele brandstoffen.
Ehm, Zuidwesten is richting Belgiequote:Op vrijdag 15 oktober 2004 13:06 schreef Basp1 het volgende:
Als we alleen al naar de heersende windrichting kijken in nederland is dit meestal zuidwesten wind, en zou het inhouden dat de rotzooi juist richting duistland waait. (kijk ook maar eens naar bomen aan deze hebben altijd 1 kant waar meer algen/ mos zit) Straalstroom waait ook altijd richting westen.
Toch is er elke zoveel jaar wel weer een ongeluk bij BASF waardoor de grote meerderheid van het leven in de Rijn weer eens uitgeroeid wordt. Maar BASF ligt tegenwoordig inderdaad zo aan de leidraad dat een ongeluk bijna niet meer voor kan komen. Ik vind het geen slecht voorbeeld, maar het is wel een voorbeeld dat niet meer zo actueel is.quote:Verder heb je een verhaal over de vervuiling van de rijn terwij juist de rivieren op dit moment stukje bij beetje aan het verbeteren zijn, en we daardoor ook steeds weer meer soorten vis aantreffen in de riveiren.
Hmm, volgens mij is er toch heel hard gelobby't, maar hebben de grootste vervuilers (de V.S. en Rusland) het af laten weten en is het verdrag van Kyoto daarom krachteloos geworden.quote:Verder is dit nieuwsbericht niets voor mij om geschokt door te zijn. Hadden we maar meer moeten lobbyen voor kyoto, dan zou er tenminste wat gebeurd zijn met de emmissies.
Zuidwesten wind = Wind uit het zuidwesten....quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 13:43 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ehm, Zuidwesten is richting Belgie. Dus bijvoorbeeld vanuit het Roergebied over Zeeland. Wat dan ook weer in dat verhaal zit wat ik gepost had
.
Ahum, ik zie dat je praat over zuidwesten wind en niet over wind uit het zuidwesten.
alleen als je de kaart recht houdtquote:Op vrijdag 15 oktober 2004 13:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zuidwesten wind = Wind uit het zuidwesten....
Van linksonderin naar rechtsboven....
quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:10 schreef dolle_hond het volgende:
[..]
alleen als je de kaart recht houdt
Dat dacht ik ook ja. Overigens kan je waterstof ook op een minder agressieve manier laten oxideren om energie te krijgen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 13:14 schreef Steijn het volgende:
[..]
NOx ontstaat bij mijn weten door een hete verbranding, waarbij de stikstof in de lucht reageert met zuurstof. Verbranding van waterstof levert precies hetzelfde probleem op.
Zal wel erg laag zijn, het gaat nl. om invloed op de longen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:13 schreef Monidique het volgende:
Voor welke hoogte geldt dit?
quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:19 schreef Kaalhei het volgende:
Ik zag de gedetailleerde kaart van Europa in het AD staan en het bleek een zeer goede indicator voor bevolkingsconcentraties en welvaart.
Je weet dat de emissie van stikstofoxiden leidt tot eutroficatie? Bomen gaan dus beter groeien ipv slechter.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:12 schreef Litman het volgende:
Wanneer de laatse boom gerooid is
De laatste rivier is vergiftigd
De laatste vis is gevangen
Zal men begrijpen
Dat men geld niet eten kan
okquote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
Even een betere zoeken.
Parijs was dan ook een finke rode stip. In de rest van Frankrijk is de bevolkinsdichtheid veel lager.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:21 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind dit erg vreemd, aangezien bv in Frankrijk veel meer auto's op diesel rijden dan in Nederland. In Parijs meurt het dan ook gigantisch naar diesel.
Foutje,quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:21 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
ok![]()
Een die niet over rural gaat.
De VS is wel met afstand koploper qua CO2-uitstoot per inwoner. Ik denkt dat ze dat bedoelen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:04 schreef Stratos het volgende:
Verbaasd mij dat veel Nederlanders altijd de vinger wijzen naar de VS als het gaat om luchtvervuiling terwijl in eigen land het niet deugd.Als je de wereld wil veranderen begin bij jezelf.
Diesel is dan ook niet de oorzaak van de het hoge NOx gehalte, dat zijn de benzinemotoren, deze motoren hebben een hetere verbranding, voordelen daarvan zijn dat ze nauwlijks roet produceren maar een nadeel is dat de NOx uitstoot wel omhoog gaat.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:21 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind dit erg vreemd, aangezien bv in Frankrijk veel meer auto's op diesel rijden dan in Nederland. In Parijs meurt het dan ook gigantisch naar diesel.
Dat dacht ik ook. De OP bleek dus wederom niet te kloppen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:26 schreef Steijn het volgende:
[..]
Diesel is dan ook niet de oorzaak van de het hoge NOx gehalte, dat zijn de benzinemotoren, deze motoren hebben een hetere verbranding, voordelen daarvan zijn dat ze nauwlijks roet produceren maar een nadeel is dat de NOx uitstoot wel omhoog gaat.
Inderdaad, de NOS moet z'n huiswerk beter doen, ipv. dit soort onsamenhangende berichtgeving te verspreiden.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:28 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook. De OP bleek dus wederom niet te kloppen.![]()
Londen is wel opvallend, de concentratie NOx is daar ook relatief hoog maar de echt donkerrode pieken zoals bij Parijs en Rotterdam ontbreken. Het lijkt wel op het daar meer verspreid wordt want het vervuilde gebied is vrij groot.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:26 schreef Kaalhei het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Parijs, Istanboel, Rome, Napels, Po-vlakte, London. Je haalt ze er allemaal uit.
Precies, maar dus ook de minste mensen en de laagste GDP/capita.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:28 schreef Freeflyer het volgende:
whehehe... in friesland, groningen en drenthe ist lekker fris.
Misschien is dit te verklaren omdat smog zich vaak voordoet op bijna windstillle dagen en dit meestal optreed in de zomer met hogedruk gebieden boven scandinavie, en we dan vaak wel wat oostelijk wind hebben.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 13:43 schreef RetepV het volgende:
Toch is het smogalarm in Enschede (heb er een tijdje gewoond) vrijwel altijd het gevolg van de vervuiling vanuit het Duitse roergebied.
Rusland wou nog wel een beetje meedoen, maar voornamelijk de VS is de grote spelbreker geweest.quote:Hmm, volgens mij is er toch heel hard gelobby't, maar hebben de grootste vervuilers (de V.S. en Rusland) het af laten weten en is het verdrag van Kyoto daarom krachteloos geworden.
Ik heb me al neergelegd bij het fei dat dit gebeurd. De meeste mensen kunnen toch alleen maar op korte termijn kijken en een visie hebben die meer dan 10 jaar overstijgd is al helemaal uit den boze.quote:Maar goed, ik neem aan dat je het wel met me eens bent dat als er niet over milieuvervuiling gesproken wordt, er ook niets gebeurt en de vervuiling vanzelf toeneemt. Daarom kan ik zo boos worden op mensen die zeggen dat het allemaal wel los zal lopen en er verder niet meer over reppen. Het *loopt* niet los, en hoe moe je er ook van wordt: het is broodnodig om steeds weer tegen de politiek aan te schoppen om ze bezig te houden.
Yep, België is smeriger. De bedoeling van dit topic gaat dus mank.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 12:55 schreef Zero-Nine het volgende:
broodje aap iemand?
Mag ik hieruit dan ook de conclusie trekken dat de luchtvaart dan ook een grote bijdrage leverd aan de NOx uitstoot. Of verbranden straalmotoren niet bij hoge tempraturen?quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:26 schreef Steijn het volgende:
[..]
Diesel is dan ook niet de oorzaak van de het hoge NOx gehalte, dat zijn de benzinemotoren, deze motoren hebben een hetere verbranding, voordelen daarvan zijn dat ze nauwlijks roet produceren maar een nadeel is dat de NOx uitstoot wel omhoog gaat.
Niet alleen hier dus hè...quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 11:10 schreef thabit het volgende:
[..]
Weer het zoveelste voorbeeld van het feit dat de politiek in Den Haag alleen maar mee wil doen aan Europa vanwege de vrijhandel. De Europese milieuregels worden hier massaal aan de laars gelapt.
Prachtig dat de staatsecretaris dan meteen nav de foute conclusie (diesel is het schuld) de foute oplossing (roetfilters) geeft. Dat spinaziekut Samson er nog eens overheen countert rond het geheel lekker af. Hul-de, heel erg knap.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:30 schreef Steijn het volgende:
[..]
Inderdaad, de NOS moet z'n huiswerk beter doen, ipv. dit soort onsamenhangende berichtgeving te verspreiden.
wa is dat dar is Sud Afrikaa? en ist daar in China?quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:07 schreef Stratos het volgende:
[afbeelding]
Smog wordt meestal veroorzaakt door een inversie. Normaliter is de atmosfeer onstabiel van opbouw, dat betekent dat de temperatuur daalt naar mate je hoger komt. Bij een inversie is dat precies andersom, de temperatuur stijg dan naar mate je hoger komt. Deze situatie zorgt er voor dat er geen verticale uitwisseling in de atmosfeer plaatsvindt waardoor de smog blijft hangen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:36 schreef Basp1 het volgende:
Misschien is dit te verklaren omdat smog zich vaak voordoet op bijna windstillle dagen en dit meestal optreed in de zomer met hogedruk gebieden boven scandinavie, en we dan vaak wel wat oostelijk wind hebben.
Hmmmm... Lijkt mij sterk dat de dieselauto de schuld hiervan heeft... Tenslotte rijden er in heel europa diesel auto's en vrachtwagens rond...quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:40 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Prachtig dat de staatsecretaris dan meteen nav de foute conclusie (diesel is het schuld) de foute oplossing (roetfilters) geeft. Dat spinaziekut Samson er nog eens overheen countert rond het geheel lekker af. Hul-de, heel erg knap.![]()
![]()
Johannesburg, dat is een grote industriestad.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:40 schreef rickywilliams het volgende:
wa is dat dar is Sud Afrikaa?
China is gewoon een groot industriegebied.quote:en ist daar in China?
Er zijn twee soorten smog, zomer- en wintersmog.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:36 schreef Basp1 het volgende:
Misschien is dit te verklaren omdat smog zich vaak voordoet op bijna windstillle dagen en dit meestal optreed in de zomer met hogedruk gebieden boven scandinavie, en we dan vaak wel wat oostelijk wind hebben.
Lullig dat ik een zekerheidje onder je voeten mag uitslaan: klikker-de-klikquote:Wat ik wel met zekerheid durf te stellen is dat economen nooit en te nimmer vervuiling in hun modellen meenemen.
draaiend op kolen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:44 schreef Steijn het volgende:
China is gewoon een groot industriegebied.
Ja, daar heb je gelijk in.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:46 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
draaiend op kolen.
Dan zouden ze daar elke econoom ook eerst 2 jaar moeten laten studeren/ stage lopen voordat ze hun bull krijgenquote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:44 schreef Kaalhei het volgende:
Lullig dat ik een zekerheidje onder je voeten mag uitslaan: klikker-de-klik
Ik las daar laatst een stuk over. Het meeste fijn stof in Nederland komt van over de grens uit Wallonië en het Ruhrgebied als de wind uit die richtingen komt.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:26 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik ben beniewd of ze ook een kaart voor fijn stof gaan uitbrengen. Ik denk dat de diesellanden juist daar weer erg hoog op scoren.
Kijk eens beter naar dat plaatjequote:Op vrijdag 15 oktober 2004 16:06 schreef CANARIS het volgende:
Maar wel Belgie de schuld geven aan die typhus lucht in de randstadt
Weet je wel waar je het over hebt? De landbouw stoot stiktof uit in de vorm van ammoniak en nitraat. Bij de automobilist en industrie gaat het om NOx en dat is ook wat er gemeten is. Dan landbouw heeft hier niets mee te maken.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:23 schreef Nood-kloon het volgende:
Nu wordt dus door een satteliet bewezen dat de randstad het smerigste stuk Nederland is. En wie kregen er in de afgelopen tijd van langs?
De agrarische sector! Er wordt door het kabinet maatregel op maatregel genomen om de landbouw maar te dwingen minder stikstof uit te laten braken maar het leeuwendeel van de veroorzakers zijn auto's. Noord Nederland is schoon volgens die foto.
quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:12 schreef Litman het volgende:
Dat men geld niet eten kan
Die koeienscheten vallen in het niet bij de scheten die de moerassen bij bijvoorbeeld de Kaspische zee laten. Ik geloof je cijfers niet.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:46 schreef thabit het volgende:
10% van het broeikaseffect wordt veroorzaakt door koeienscheten. De landbouw (en dan met name de vleesindustrie) is zeer milieubelastend.
Dit heeft helemaal geen ruk met smerig te maken. Dit gaat alleen om NO2. Er zijn tienduizenden zaken die bepalen of een land smerig is.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 16:06 schreef CANARIS het volgende:
ongeloveljk
waarom zou Belgie smeriger zijn als Nederland met zijn 16 millioen hufters?
quote:Hoewel de satelietbeelden serieus moeten worden genomen is Nederland niet zo vies als uit de foto's lijkt. Want hoewel Nederland absolute koploper is wat betreft stikstofdioxide, is de algehele luchtvervuiling op andere plaatsen veel ernstiger.
quote:Nederland voldoet ondanks de verontrustende beelden aan de Europese normen voor de uitstoot van stikstofdioxide.
Kortom, weer wat opgeklopte milieupropaganda van de NOS...quote:De concentratie stikstofdioxide (NO2) boven Nederland zegt niets over het leefmilieu op de grond.
Ik ga maar eens een mailtje sturen naar de NOS. In dit artikel zitten veel te veel fouten. Dat is gewoon beschamend.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:59 schreef Tikorev het volgende:
Kortom, weer wat opgeklopte milieupropaganda van de NOS...
Hmm, ze hebben het al veranderd zie ik. Maar rectificatie, ho maar. Trouwens ook nu staan er nog diverse onwaarheden in het bericht.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 18:02 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik ga maar eens een mailtje sturen naar de NOS. In dit artikel zitten veel te veel fouten. Dat is gewoon beschamend.
Dat is ook wel raar. De kop boven het artikel was Nederland is vieste land van de wereld , en het artikel was te vinden op http://ww(...)nederlandviestelandvaneuropa.html.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 18:05 schreef Steijn het volgende:
[..]
http://www.nos.nl/nieuws/(...)telandvaneuropa.html
Wat fijn stof betreft zal Nederland ook niet best scoren. In een flink gedeelte van Nederland worden de EU-normen voor fijn stof overschreden.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 14:26 schreef Steijn het volgende:
[..]
Diesel is dan ook niet de oorzaak van de het hoge NOx gehalte, dat zijn de benzinemotoren, deze motoren hebben een hetere verbranding, voordelen daarvan zijn dat ze nauwlijks roet produceren maar een nadeel is dat de NOx uitstoot wel omhoog gaat.
Ik ben beniewd of ze ook een kaart voor fijn stof gaan uitbrengen. Ik denk dat de diesellanden juist daar weer erg hoog op scoren.
Dat zou dan wel hét bewijs zijn dat dit soort milieu-argumenten alleen maar gemisbruikt worden om extra belastingen te heffen...quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 20:47 schreef rja het volgende:
De dieselrijders zullen wel weer de pineut zijn, de prijs van diesel gaat waarschijnlijk omhoog, i[...]
Google eens op: Milieuvervuiling, Oost-Europa, Communismequote:Op donderdag 21 oktober 2004 13:32 schreef nozem het volgende:
Goede reden om toch maar links te stemmen dus, voor ons milieu helemaal naar de knoppen gaat.
Ah, weer zo'n malloot die links gelijkstelt aan communisme.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:04 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Google eens op: Milieuvervuiling, Oost-Europa, Communisme
Ja, laten we Duitsland de schuld geven, het Rijnmondgebied is natuurlijk erg schoon, het ligt niet aan ons..quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:11 schreef KonnieKipke het volgende:
volgens mij komt die lucht uit het ruhrgebied en valt de luchtvervuiling hier nog mee.
Zaols ik ergens aan het begin al gezegd heb kan dat niet kijk maar eens naar de heersende windrichting in nederland.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:11 schreef KonnieKipke het volgende:
volgens mij komt die lucht uit het ruhrgebied en valt de luchtvervuiling hier nog mee.
W/ZW inderdaad, Rijnmond dus.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zaols ik ergens aan het begin al gezegd heb kan dat niet kijk maar eens naar de heersende windrichting in nederland.
Hoe wil je het dan? Industrie is een motor van onze economie. Daarvan worden uitkeringen betaald. Ergens moet het geld vandaan komen!quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:14 schreef nozem het volgende:
[..]
Ja, laten we Duitsland de schuld geven, het Rijnmondgebied is natuurlijk erg schoon, het ligt niet aan ons..
Blijven investeren in schonere industrie, strengere wetten, met name ook op Europees niveau. Auto's kunnen al lang op schone brandstoffen rijden, waarom wordt daar zo weinig vaart mee gemaakt? Olie-magnaten die economisch de touwtjes in handen hebben steken daar een stokje voor, het milieu zal hun aan hun reet roesten. Als alle auto's op waterstof zouden rijden dan scheelt dat enorm, maar ik zie het niet gebeuren de komende duizend jaar.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:43 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Hoe wil je het dan? Industrie is een motor van onze economie. Daarvan worden uitkeringen betaald. Ergens moet het geld vandaan komen!
en is het dan "viezer" of "meer vies"quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 11:41 schreef dmace het volgende:
Change that to "Meest Vieze" of "Smerigste".
Zo'n domme taalfout kan echt niet.
Precies, maar die auto kan schoner, ik zou bijna willen zeggen schoon. Maar men is sowieso niet bereid om er wat extra voor te betalen, dus dan lopen dergelijke idealistische ideeen al direct bij de consument vast. Jammer.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:49 schreef outtayourleague het volgende:
[..]
en is het dan "viezer" of "meer vies"![]()
kunnen er weinig aan doen denk ik, we wonen met zn allen op een klein stukje aarde, maar we willen wel allemaal een auto...
Nee, idd..quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 11:22 schreef Aequitas het volgende:
Ik denk dat "Vieste" niet het juiste woord is....
Ondanks dat ik auto's en economie een warm hart toedraag kan ik me wel vinden in de stelling dat Nederland steeds (onnodig) viezer wordt. Ik vind dat de overheid dan ook rendabele anderssoortige enegiebronnen en hun ontwikkeling meer moet subsidieren of het belastingstelsel/accijns daarop aan moet passen.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:54 schreef nozem het volgende:
Als je je een beetje milieubewust toont wordt je meteen afgeschilderd als linkse-hippie door bepaalde bekrompen sujetten hier. Maar ze komen er nog wel achter, en anders hun kinderen en kleinkinderen.
Als wij al kunnen inzien dat het drogredenen zijn hoe kan het dan dat de rechtste volksvertegenwoordiging hier niet tegen in gaat? (Toch stiekum dat ze wel voor een beter mileu zijn maar het niet mogen uitdragen, of ook net zoveel intelligentie als de door veel mensen atijd aangehaald linkse partijen. )quote:Op donderdag 21 oktober 2004 15:27 schreef Elgigante het volgende:
De drogredenen die GL momenteel aanvoert in Nieuwegein over bepaalde SUV's zijn van een niveau van een kleuter, maar worden helaas wel goedgekeurd.
Wie weet hoeveel meer werkgelegenheid we zouden hebben als we over de gehele wereld strenge milleu eisen zouden hebben.quote:Bovendien is werkgelegenheid voor de meeste mensen een belangrijker item dan het milieu, zeker in deze economisch zwaardere tijden. Werkgelegenheid wordt deels 'geschonken' door de vervuilende werkgevers en dan heb je dus een dilemma.
Of als het water aan de letterlijke lippen komt te staan.quote:Als de overheid echt op basis van objectieve argumenten en metingen voorstellen neerlegt wil iedereen daar mee werken lijkt me, maar op de manier waarop het nu gaat loopt het spaak en daar komt bij dat milieu een luxe-probleem is dat alleen tijdens hoogconjunctuur serieus wordt genomen.
Het blijft een lastig onderwerp natuurlijk. In Nijmegen is GL veruit de grootste partij en als ik me niet vergis is de PvdA er ook sterk vertegenwoordigd, twee handen op 1 buik natuurlijk en de wet is er door, lijkt me logisch.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 15:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als wij al kunnen inzien dat het drogredenen zijn hoe kan het dan dat de rechtste volksvertegenwoordiging hier niet tegen in gaat? (Toch stiekum dat ze wel voor een beter mileu zijn maar het niet mogen uitdragen, of ook net zoveel intelligentie als de door veel mensen atijd aangehaald linkse partijen. )
[..]
Wie weet hoeveel meer werkgelegenheid we zouden hebben als we over de gehele wereld strenge milleu eisen zouden hebben.
[..]
Of als het water aan de letterlijke lippen komt te staan.![]()
Dat is zo'n ongfelooflijke onzin, ik hoop ook dat je niet meer dit soort kulredenaties aanhaalt als je totaal niet weet waar je over spreekt..quote:Op donderdag 21 oktober 2004 16:29 schreef Dr_Weird het volgende:
Gelukkig neemt GL in Nijmegen het voortouw tegen de vervuiling.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |