abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51196692
Ik heb ook een tijdje in de horeca gewerkt, maar de klanten die op zo'n terras zitten zijn jouw gasten. Gasten horen als gasten behandeld te worden en jij doet er alles aan om te zorgen dat zij gelukkig&tevreden zijn. Zijn ze dat om wat voor reden dan ook niet, dan begin je niet over het feit dat de kok vandaag maar één saus kan maken, of dat je het zo druk hebt. Nee, dan verontschuldig je je. En je kijkt wat je kan doen.

Het feit dat je daar achteraf over gaat zeuren en klagen, betekent wat mij betreft dat je gewoon niet helemaal begrijpt wat dienstbaarheid inhoudt. Dit geldt trouwens voor heel veel mensen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_51196735
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 12:22 schreef Loontjah het volgende:
( we hebben 2 verschillende functies op het terras.. bediening en mensen die bestellingen opnemen)
Dit systeem heb ik nooit begrepen... Waarom zou dit efficiënter zijn?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_51197148
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 12:35 schreef W1ZZ het volgende:

Dit systeem heb ik nooit begrepen... Waarom zou dit efficiënter zijn?
Efficiënt of niet, het komt heel onsympathiek over. Volgens mij kun je een terras beter in 'wijken' verdelen. Zo deden wij dat in ieder geval.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 12:50:32 #204
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_51197203
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 12:35 schreef W1ZZ het volgende:

[..]

Dit systeem heb ik nooit begrepen... Waarom zou dit efficiënter zijn?
is het ook niet.
zit nog wel eens in amsterdam aan de singel op een terras, hanteren ze dat systeem ook.
zéér klant onvriendelijk.

2 mensen die alle bestellingen op moeten nemen (overvol terras), 4 mensen die het brengen.
de opnemers zie je zo eens per 3 kwartier, die halers en brengers veel vaker.
geef ze gewoon een bonnenboekje en laat ze opnemen, kutsysteem.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 6 juli 2007 @ 12:51:40 #205
51221 Loontjah
Rustaaaagh
pi_51197246
Omdat wij een groot terras hebben, kan ik het alles beter in de gaten houden. Mensen die verhuizen, mensen die weglopen zonder te betalen. Mensen die bij een ander stel gaan zitten. Zo voorkomen wij ook dat het bier wat binnen klaar staat niet dood gaat, omdat er minimaal 2 mensen drank wegzetten. Deze blijven continue heen en weer lopen. Zij mogen geen bestellingen opnemen.
Sappig !!
  vrijdag 6 juli 2007 @ 12:56:49 #206
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51197405
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 12:22 schreef Loontjah het volgende:
* gerechten van een speciaal gemaakt weekmenu veranderen
( Op het krijtbord, schnitzel met Zingarasaus..... "Nee, ik wil schnitzel met champignonsaus"...) Die sauzen maken ze niet voor hun lol. Wat een boer niet kent, vreet het dus niet. We hadden er ook Schnitzel met saus naar keuze kunnen neerzetten, maar dat is niet de bedoeling.
Dat vind ik persoonlijk wel een beetje treurig. Tuurlijk, je kunt (zeker bij een eetcafé) niet zomaar iedere saus uit je mouw schudden, dat snap ik best. Maar waarom zou iemand niet iets mogen vragen dat een klein beetje buiten de kaart gaat? Dat je niet ineens sushi of nasi kunt serveren is logisch, maar een ander sausje is echt niet heel exotisch!

Ik ben ooit in een eetcafé geweest in een piepklein plaatsje waar ze een vrij kleine menukaart hadden waarop stond vermeldt: "Mocht u een wens hebben die niet op onze kaart vermeldt staat, laat het dan even weten. Onze kok kijkt graag wat hij voor u kan betekenen". Dat getuigt wel van gastvrijheid!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 13:03:27 #207
51221 Loontjah
Rustaaaagh
pi_51197633
Bij ons is ook alles mogelijk hoor. Maar kijk; wij bieden een goedkoop 3 gangenmenu (¤ 13,50) met specialiteiten aan. Als alle klanten dit nu deden, dan heeft het geen zin. We hebben er wel veel van geleerd, nu komen vaak makkelijkere gerechten op het weekmenu, dus daar hebben we niet zo veel last van. Maar alle andere gerechten die we hebben worden vers gemaakt, dus alles kan zonder paprika, ui, champignons, of met kaas/ham/tomaat.
Sappig !!
pi_51197635
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 12:51 schreef Loontjah het volgende:
Omdat wij een groot terras hebben, kan ik het alles beter in de gaten houden. Mensen die verhuizen, mensen die weglopen zonder te betalen. Mensen die bij een ander stel gaan zitten. Zo voorkomen wij ook dat het bier wat binnen klaar staat niet dood gaat, omdat er minimaal 2 mensen drank wegzetten. Deze blijven continue heen en weer lopen. Zij mogen geen bestellingen opnemen.
Okee, dus jij houdt alles in de gaten maar de mensen die het wegbrengen weten überhaupt niet hoe de klanten die wat besteld hebben er uitzien. Dus in geval van verhuizing hebben ze jouw hulp weer nodig.. Je kunt volgens mij beter zoals bovenstaand al is gemeld je terras in eilanden verdelen...
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  vrijdag 6 juli 2007 @ 13:04:11 #209
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_51197661
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 12:22 schreef Loontjah het volgende:
Omnifacer, ik kan je goed begrijpen. Ik werk ook in een eetcafé en we hebben hier de grootste camping van Nederland, dus al dat volk uit de randstad komt dan hierheen. Mensen zien een terras en denken meteen: "He, een restaurant !!!" Toch moet ik zeggen dat wij vaak advertenties in brochures hebben staan, en daardoor veel mensen trekken. Maar mensen denken echt dat ze hier alles kunnen maken.

* gerechten van een speciaal gemaakt weekmenu veranderen
( Op het krijtbord, schnitzel met Zingarasaus..... "Nee, ik wil schnitzel met champignonsaus"...) Die sauzen maken ze niet voor hun lol. Wat een boer niet kent, vreet het dus niet. We hadden er ook Schnitzel met saus naar keuze kunnen neerzetten, maar dat is niet de bedoeling.

* klagen waar je eten blijft, nadat je wachttijd hebt vermeld, en superdruk vol terras hebt.

* klagen waarom ik zijn bestelling niet maak voor hem, en kom brengen
( we hebben 2 verschillende functies op het terras.. bediening en mensen die bestellingen opnemen)

* mensen die klagen omdat er al een "half uur" zitten. Nou sorry hoor maar als ik buiten moet opnemen, dan houd ik iedereen in de gaten, en door omstandigheden kan het wel even 2 minuten duren voordat je geholpen word hoor.

Al met al vind ik het leuk werk, en mag ik het graag doen. Gelukkig zijn er wel veel mensen die zien dat wij keihard werken, en alles zo goed mogelijk op proberen te lossen. En over de prijs mogen ze sowieso niet klagen
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 13:05:28 #210
51221 Loontjah
Rustaaaagh
pi_51197707
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 13:03 schreef W1ZZ het volgende:

[..]

Okee, dus jij houdt alles in de gaten maar de mensen die het wegbrengen weten überhaupt niet hoe de klanten die wat besteld hebben er uitzien. Dus in geval van verhuizing hebben ze jouw hulp weer nodig.. Je kunt volgens mij beter zoals bovenstaand al is gemeld je terras in eilanden verdelen...
Nee, want er staat een tafelnummer op het bonnetje, dus ze weten precies waar ze moeten zijn. En wie er op een tafeltje van 6 nu precies die ene Spa Blauw heeft besteld is niet relevant. Gewoon vragen, neerzetten en volgende tafel.

We hebben de eerste methode 5 jaar lang gebruikt. Been there, Done that. We hebben hiervan geleerd, en een kassasysteem is bij ons veel gemakkelijker. Ik heb hierdoor ook geen klachten gehad, ivm de bediening.
Sappig !!
pi_51198013
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 13:05 schreef Loontjah het volgende:
We hebben de eerste methode 5 jaar lang gebruikt. Been there, Done that. We hebben hiervan geleerd, en een kassasysteem is bij ons veel gemakkelijker. Ik heb hierdoor ook geen klachten gehad, ivm de bediening.
Correct me if I'm wrong, maar is in de horeca gastvrijheid niet belangrijker dan hoe gemakkelijk het voor de serveerster is? Alle reacties boven wijzen uit dat gasten het een vervelend systeem vinden, ikzelf ook en voor mij is het genoeg reden om niet op zo'n terras te gaan zitten. Als ik onverhoopt op een terras kom te zitten waar zo'n systeem in gebruik is krijgt de combinatie opnemer/bediener geen cent fooi. Ik ben zelf ook ober en het belangrijkste in mijn ogen is dat je mensen het gevoel geeft bediend te worden, anders zetten ze zelf hun bier wel in de koelkast en blijven ze thuis.

Maargoed, misschien iets voor een ander topic.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  vrijdag 6 juli 2007 @ 13:23:02 #212
51221 Loontjah
Rustaaaagh
pi_51198324
Net of ik er erg wakker van lig hoor. Ik krijg niet betaald per consumptie maar per uur. Misschien dat dat ook scheelt. Maar dat mensen het erg vinden, en dat dan nog een paar uur vol houden op het terras lijkt me sterk. In de zomerdag hebben we ook geen onbezette tafels, dus ik denk dat dat wel meevalt. Overigens is het een klein dorp, dus zo erg is het ook weer niet.
Sappig !!
  vrijdag 6 juli 2007 @ 13:27:30 #213
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_51198466
misschien kunnen we een apart terras ergernissen topic openen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 6 juli 2007 @ 13:43:02 #214
121649 huize
Tumble tumble tumble
pi_51198990
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:47 schreef Vivi het volgende:
Bijvoorbeeld, zoals meneer de "ober" hierboven loopt te blaten; als je mensen even kort toeknikt en oogcontact maakt zullen ze in 99% van de gevallen nooit aan je mouw trekken omdat ze weten dat je ze hebt gezien en rustig afwachten tot je naar ze toekomt.
Wanneer ze dat wel doen (aan je mouw trekken) is de ergernis vaak al minuten lang opgelopen.

Moeilijk he
Wat een onzin. Het gebeurd vaak genoeg en dan voornamelijk de 60+ mensen. Dan sta je bij een tafel de bestelling op te nemen of de kaart toe te lichten dat achter je word gevraagt onderling "drinken we nog wat". En terwijl je nog met de gasten aan het praten bent trekt die andere persoon je aan je mouw of aan je sloof. Of zoals laatst bij een vrouwelijke collega van me aan haar staart.

Als je dat bij mij flikt zal ik je zonder pardon op je nummer zetten. Ik doe mijn best om iedereen keurig en correct te bedienen en bij te staan dan verwacht ik op zn minst dat de gast zich tevens tegenover mij correct gedraagt.
How did we get from the blue lamp disco
To cracking up in San Francisco
I look at myself in a sober light
I'm not Elvis but I'm alright
  vrijdag 6 juli 2007 @ 13:50:34 #215
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_51199285
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 13:43 schreef huize het volgende:

[..]


Als je dat bij mij flikt zal ik je zonder pardon op je nummer zetten. Ik doe mijn best om iedereen keurig en correct te bedienen
Erm...

Als je dit doet bij 60+ klanten vind ik je erg triest bezig en zeker niet geschikt voor je beroep.
Je kan zoiets ook vriendelijk, met een lach, duidelijk maken aangezien mensen, jaja het is echt waar, niet voortdurend bezig zijn met jou en op welk moment jou iets uitkomt, als bedienend personeel.
Ze zitten daar namelijk om zich met elkaar bezig te houden, raar he?
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 14:00:21 #216
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_51199668
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 13:50 schreef Vivi het volgende:

[..]

Erm...

Als je dit doet bij 60+ klanten vind ik je erg triest bezig en zeker niet geschikt voor je beroep.
Je kan zoiets ook vriendelijk, met een lach, duidelijk maken aangezien mensen, jaja het is echt waar, niet voortdurend bezig zijn met jou en op welk moment jou iets uitkomt, als bedienend personeel.
Ze zitten daar namelijk om zich met elkaar bezig te houden, raar he?
nouja, als iemand me aan mijn staart zou trekken (heb ik niet, maar dan nog), zou ik daar ook niet al te aardig wat over zeggen, kom nou eens zeg, doe ff normaal
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_51199857
Ik vind wel dat mensen hun handen mogen thuishouden. En mensen die aan staarten trekken zou ik van het terras afflikkeren.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 14:10:45 #218
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_51200014
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 14:00 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

nouja, als iemand me aan mijn staart zou trekken (heb ik niet, maar dan nog), zou ik daar ook niet al te aardig wat over zeggen, kom nou eens zeg, doe ff normaal
Dat gaat idd erg ver ja, had ik even overheen gelezen.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 16:05:43 #219
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_51204204
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 13:50 schreef Vivi het volgende:
Als je dit doet bij 60+ klanten vind ik je erg triest bezig en zeker niet geschikt voor je beroep.
Je kan zoiets ook vriendelijk, met een lach, duidelijk maken aangezien mensen, jaja het is echt waar, niet voortdurend bezig zijn met jou en op welk moment jou iets uitkomt, als bedienend personeel.
Ze zitten daar namelijk om zich met elkaar bezig te houden, raar he?
Natuurlijk doe ik dat niét bij 60+, maar mijn ervaring is dat zij het lang niet alleen zijn die zoiets doen. Vaak zijn het juist vrouwen van een jaar of 45. Beetje respect opbrengen voor de oude man of vrouw is natuurlijk logisch.

Het heeft alleen allemaal te maken met de manier waarop je zelf naar je vak kijkt en waarop anderen jou benaderen. Getuige al die smiley's en cynische reacties van jou zal ik er wel naast zitten, maar volgens mij is het zo dat je als ober/barman blij moet zijn dat mensen jouw tent kiezen om hun knaken uit te geven. Daarom dien je je dienstbaar op te stellen, dat is inherent aan het vak. Als je dit niet wil of kunt, moet je een ander vak kiezen. Een paar keer heen en weer lopen voor een bepaald ingredient, een beetje een bijdehante bezoeker, ongeduldige mensen, het hoort er allemaal bij. Dienstbaarheid moet in je zitten.

Iedereen heeft echter zijn grenzen. Als bezoeker ben je namelijk te gast in iemand's etablissement, en dien je je te gedragen. Zoals gezegd moet je als werknemer veel kunnen incasseren, maar je mag best je grenzen stellen. Als mensen aan mijn lijf gaan zitten is mijn grens bereikt. Nu heb ik geen lang haar, maar als ze in mijn zij prikken, of aan mijn mouw trekken terwijl ik aan het praten ben (helemaal als ik een blad vol drank vast heb, of borden), dan is mijn grens wel bereikt. Ik heb er in het gewone leven ook een pesthekel aan als iemand ongevraagd aan mijn lijf zit, met werk dus ook. Dan vind ik dat je als ober het recht hebt hier wat van te zeggen. Als er op dat moment ook nog drankjes op mijn blad staan die bijna omvallen, of er drank over mensen heen dreigt te vallen, dan ben ik pissig, ja. Ik word er namelijk op aangekeken als die mensen een nat pak halen. Logisch toch?
  vrijdag 6 juli 2007 @ 16:14:31 #220
121649 huize
Tumble tumble tumble
pi_51204495
Nogmaals "Ik doe mijn best om iedereen keurig en correct te bedienen en bij te staan dan verwacht ik op zn minst dat de gast zich tevens tegenover mij correct gedraagt."

En dit geld dan voor alle gasten.

En Vivi, je hebt de gave om uit ieder bericht een zinnetje uit context te halen in plaats van naar de hele post te kijken...
How did we get from the blue lamp disco
To cracking up in San Francisco
I look at myself in a sober light
I'm not Elvis but I'm alright
  vrijdag 6 juli 2007 @ 16:18:15 #221
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_51204650
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 15:19 schreef MSXUser het volgende:
Da's wel een goede tip.
Ik vraag meteen om de rekening als het eten wordt geserveerd...

Verzachtende omstandigheden:
- Ik ben een aso
- Het is v/d Valk
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 17:45:43 #222
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51207589
Ik denk dat ik behoorlijk gastvrij was (ben, ook buiten de horeca ), maar ook voor mij zijn er grenzen... als iemand je een tikje op de arm geeft omdat ik 'm over het hoofd zie, of een goedmoedig duwtje om erlangs te kunnen... prima! Anders dan dat ben ik redelijk allergisch voor mensen die me zomaar aan gaan raken. Dus nee, geen trekken aan 'm arm, tikken op 'm kont of dat soort grappen.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 17:56:18 #223
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_51207941
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 16:05 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Natuurlijk doe ik dat niét bij 60+, maar mijn ervaring is dat zij het lang niet alleen zijn die zoiets doen. Vaak zijn het juist vrouwen van een jaar of 45. Beetje respect opbrengen voor de oude man of vrouw is natuurlijk logisch.

Het heeft alleen allemaal te maken met de manier waarop je zelf naar je vak kijkt en waarop anderen jou benaderen. Getuige al die smiley's en cynische reacties van jou zal ik er wel naast zitten, maar volgens mij is het zo dat je als ober/barman blij moet zijn dat mensen jouw tent kiezen om hun knaken uit te geven. Daarom dien je je dienstbaar op te stellen, dat is inherent aan het vak. Als je dit niet wil of kunt, moet je een ander vak kiezen. Een paar keer heen en weer lopen voor een bepaald ingredient, een beetje een bijdehante bezoeker, ongeduldige mensen, het hoort er allemaal bij. Dienstbaarheid moet in je zitten.

Iedereen heeft echter zijn grenzen. Als bezoeker ben je namelijk te gast in iemand's etablissement, en dien je je te gedragen. Zoals gezegd moet je als werknemer veel kunnen incasseren, maar je mag best je grenzen stellen. Als mensen aan mijn lijf gaan zitten is mijn grens bereikt. Nu heb ik geen lang haar, maar als ze in mijn zij prikken, of aan mijn mouw trekken terwijl ik aan het praten ben (helemaal als ik een blad vol drank vast heb, of borden), dan is mijn grens wel bereikt. Ik heb er in het gewone leven ook een pesthekel aan als iemand ongevraagd aan mijn lijf zit, met werk dus ook. Dan vind ik dat je als ober het recht hebt hier wat van te zeggen. Als er op dat moment ook nog drankjes op mijn blad staan die bijna omvallen, of er drank over mensen heen dreigt te vallen, dan ben ik pissig, ja. Ik word er namelijk op aangekeken als die mensen een nat pak halen. Logisch toch?
Zoals je het beschrijft ben ik het er helemaal mee eens hoor
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 18:39:59 #224
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51209148
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 16:18 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Ik vraag meteen om de rekening als het eten wordt geserveerd...

Verzachtende omstandigheden:
- Ik ben een aso
- Het is v/d Valk
-de bediening heeft er 1,5 uur over gedaan om het op tafel te krijgen en ik moet een vliegtuig halen
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_51221548
Voor het ober/runner systeem heb je minder mensen nodig omdat je bij een wijksysteem veel bij de bar op je bestelling moet wachten. Bovendien kan je mensen indelen in gevorderd (kennen de kaart en het bedrijf) en beginners zodat je uiteindelijk goedkoper uit bent aangezien beginners minder hoeven te kosten.
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')