abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22591725
AMSTERDAM - Een gemiddeld huishouden gaat jaarlijks 150 euro meer betalen aan gas en licht. Dat meldt de Volkskrant. Energiebedrijven Nuon en Essent voorspellen dit op basis van offertes van de Gasunie. De prijsstijging zou te wijten zijn aan het liberaliseren van de energiemarkt. In het verleden waren energiebedrijven verplicht hun tarieven stapsgewijs te verhogen. Nu hoeft dat niet meer.

Gasunie zegt gedwongen te zijn de prijzen te verhogen in verband met de stijgende olieprijs. De gasprijs wordt berekend aan de hand van de gemiddelde olieprijs. Aangezien 60 procent van de elektriciteit wordt opgewekt met behulp van gas, heeft dit ook gevolgen voor de elektriciteitstarieven.

Bron: http://nu.nl/news.jsp?n=425574&c=37

En ja hoor. De energiemarkt is nog niet vrij of de tarieven springen omhoog. De aloude kutsmoes dat de olie zo duur is wordt gelijk uit de kast gerost. Heerlijk om te zien dat onze onvolprezen regering de burger weer weet te naaien.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 10:36:40 #2
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_22592263
Euh, de olieprijs is ook erg hoog op dit moment, dus zo raar is het niet.

En de liberalisering van de energiemarkt is al jaren geleden ingezet (tweede helft jaren 90) door de EU, en Nederland heeft een paar jaar later dit beleid doorgevoerd via eigen wetgeving. Dus een beetje flauw om daar de huidige regering op aan te kijken.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_22592323
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 10:36 schreef Againzender het volgende:
Euh, de olieprijs is ook erg hoog op dit moment, dus zo raar is het niet.

En de liberalisering van de energiemarkt is al jaren geleden ingezet (tweede helft jaren 90) door de EU, en Nederland heeft een paar jaar later dit beleid doorgevoerd via eigen wetgeving. Dus een beetje flauw om daar de huidige regering op aan te kijken.
Regering is regering. Voor mij totaal transparant. En was het niet een vertegenwoordiger van de huidige die aangaf te verwachten dat de prijs van energie voor partikulieren zou dalen?
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_22592328
Het is me alleen een raadsel wat de olieprijs met de gasprijs te maken heeft...
Dat wordt toch op andere plaatsen gewonnen?
Het gas wat uit een oliebron komt, wordt per direct opgebrand, dus die link gaat niet op.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 11:01:23 #5
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_22592649
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 10:40 schreef wonko het volgende:

[..]

Regering is regering. Voor mij totaal transparant. En was het niet een vertegenwoordiger van de huidige die aangaf te verwachten dat de prijs van energie voor partikulieren zou dalen?
OK, ik dacht even dat je naar de huidige regering keek, mijn fout.
En volgens mij heb ik van elk kabinet dat bezig is geweest met dit vraagstuk wel iemand horen roepen dat het goedkoper zou worden.
Wat op zich vreemd is bij een product dat gemaakt wordt met hoofdzakelijk uitputtelijke grondstoffen.
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 10:40 schreef blieblie het volgende:
Het is me alleen een raadsel wat de olieprijs met de gasprijs te maken heeft...
Dat wordt toch op andere plaatsen gewonnen?
Het gas wat uit een oliebron komt, wordt per direct opgebrand, dus die link gaat niet op.
Ik weet alleen dat de prijs van gas aan die van olie is gekoppeld, maar het waarom ontgaat mij ook eigenlijk.
Misschien is de achterliggende gedachte dat als je gas duurder maakt dan olie, de olie goedkoper wordt als brandstof en men overstapt naar olie. Aangezien olie nu duur is kan je ook je gasprijs omhoog gooien omdat het alternatief olie duurder blijft.
pi_22592751
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 11:01 schreef Againzender het volgende:

Ik weet alleen dat de prijs van gas aan die van olie is gekoppeld, maar het waarom ontgaat mij ook eigenlijk.
Misschien is de achterliggende gedachte dat als je gas duurder maakt dan olie, de olie goedkoper wordt als brandstof en men overstapt naar olie. Aangezien olie nu duur is kan je ook je gasprijs omhoog gooien omdat het alternatief olie duurder blijft.
Preices. Gas en olie zijn substituten. In veel industriėle processen kunnen producenten kiezen of ze hun ketels stoken met gas of met olie. Als olie duur is, stappen ze over naar gas. Daardoor stijgt de vraag naar gas, maar het aanbod is beperkt, dus stijgt ook de prijs. Dat is de reden.

Overigens is dat nog geen reden voor de 1-op-1 koppeling. Die komt vooral voort uit het gebrek aan marktwerking op de wholesale markt voor aardgas.
Slaapt winter
en zomer
pi_22593082
Ah, kijk, das weer wel logisch .
Maar scheef is het wel.
Rijst wordt ook niet duurder omdat de aardappelen in prijs zijn gestegen (bij wijze van spreken dan).
  woensdag 13 oktober 2004 @ 11:31:23 #8
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22593112
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 11:29 schreef blieblie het volgende:
Ah, kijk, das weer wel logisch .
Maar scheef is het wel.
Rijst wordt ook niet duurder omdat de aardappelen in prijs zijn gestegen (bij wijze van spreken dan).
Daar kan je je nog wel eens in vergissen.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  woensdag 13 oktober 2004 @ 11:32:29 #9
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22593131
Maar aangezien Nederland juist ook leverancier van aardgas is, zou je denken dat de veel hogere (onverwachte) winst op een bepaalde manier weer terug zou moeten komen bij de burgers, maar dat is nogal vaag geregeld allemaal.
pi_22593242
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 11:32 schreef Posdnous het volgende:
Maar aangezien Nederland juist ook leverancier van aardgas is, zou je denken dat de veel hogere (onverwachte) winst op een bepaalde manier weer terug zou moeten komen bij de burgers, maar dat is nogal vaag geregeld allemaal.
Is Gasunie niet geprivatiseerd?
En mag het nog in handen zijn van de overheid hebben ze zo meer geld om trajectcontroles en flitspalen neer te zetten .
pi_22593254
62 euro extra per persoon valt nog wel mee, niet dat ik er blij mee ben
Kernenergie is toch zo goedkoop, waarom zie ik geen energie aanbieders daarmee adverteren ?
Die kerncentrales kunnen volgens mij veel meer produceren als dat ze nu doen, klopt dat ?
Ik wil wel een abbo Nuon Nuclear, klinkt nog mooi ook.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 11:46:06 #12
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22593395
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 11:38 schreef blieblie het volgende:

[..]

Is Gasunie niet geprivatiseerd?
En mag het nog in handen zijn van de overheid hebben ze zo meer geld om trajectcontroles en flitspalen neer te zetten .
50 procent is in handen van de overheid.

Ik hoorde iets over een miljard extra omzet.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 11:47:00 #13
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_22593414
quote:
Was er niet afgesproken dat meevallers bij de aardgasbaten gebruikt zouden worden om de staatsschuld te verlagen? Dit is op lange termijn natuurlijk ook gunstig voor de burger, maar die ziet er op dit moment natuurlijk nog niets van.
pi_22593442
quote:
Zo vaag is het niet. De gassector valt onder een specifiek belastingregime, waarmee een groot deel van de winst van de sector wordt afgeroomd (terecht overigens, het gas zit in de NLse bodem en is dus van ons allemaal) en komt dus bij de overheid terecht. Dit zijn de zogenaamde gasbaten (ca 2 mrd per jaar). Die komen vrijwel geheel terecht in het Fonds Economische Structuurversterking. Uit dat fonds worden projecten bekostigd die de structuur van onze economie (zouden moeten ) versterken, zoals infrastructuur, maar ook een hoop R&D subsidies
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 13 oktober 2004 @ 11:49:14 #15
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22593459
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 11:47 schreef Againzender het volgende:

[..]

Was er niet afgesproken dat meevallers bij de aardgasbaten gebruikt zouden worden om de staatsschuld te verlagen? Dit is op lange termijn natuurlijk ook gunstig voor de burger, maar die ziet er op dit moment natuurlijk nog niets van.
Daar heb ik ander niets over gehoord. Zou dat dan niet betekenen dat enkele bezuinigingen min of meer wat teruggedraaid kunnen worden?
  woensdag 13 oktober 2004 @ 11:50:09 #16
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_22593472
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 11:49 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Daar heb ik ander niets over gehoord. Zou dat dan niet betekenen dat enkele bezuinigingen min of meer wat teruggedraaid kunnen worden?
Misschien was het een afspraak onder paars ofzo, eens even kijken of ik er wat over kan vinden.
pi_22593481
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 11:39 schreef perezoso het volgende:
62 euro extra per persoon valt nog wel mee, niet dat ik er blij mee ben
Kernenergie is toch zo goedkoop, waarom zie ik geen energie aanbieders daarmee adverteren ?
Omdat het niet goedkoop is, maar juist duur
quote:
Die kerncentrales kunnen volgens mij veel meer produceren als dat ze nu doen, klopt dat ?
niet in NL. We hebben maar 1 werkende centrale en die heeft geen overcapaciteit
quote:
Ik wil wel een abbo Nuon Nuclear, klinkt nog mooi ook.
Je wilt graag nog meer betalen
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 13 oktober 2004 @ 11:51:00 #18
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22593488
@Parabola: Maar we hebben het hier over enorme meevallers, dus zou je denken dat er in deze moeilijke tijden, wat meer ruimte voor bepaalde belangrijke zaken komt in plaats van infrastructuur die toch al geraamd en gefinancierd is.
pi_22593524
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 11:51 schreef Posdnous het volgende:
@Parabola: Maar we hebben het hier over enorme meevallers, dus zou je denken dat er in deze moeilijke tijden, wat meer ruimte voor bepaalde belangrijke zaken komt in plaats van infrastructuur die toch al geraamd en gefinancierd is.
Helemaal mee eens, maar daar ga ik helaas niet over
Slaapt winter
en zomer
pi_22593637
Hou in de toekomst nog maar meer rekening met stijgende prijzen, goedkope energie wordt gewoon schaars in de toekomst. Olie en gasvoorraden raken op, teerzanden bieden uitkomst maar die zijn een stuk duurder dan olie uit bronnen. Ook is er nog niet echt een alternatief voor handen dus de prijs zal nog wel even stijgen. Daar kun je weinig tegen doen.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 11:59:50 #21
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_22593663
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 11:53 schreef Parabola het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, maar daar ga ik helaas niet over
Ja, als ze het eens in onderwijs zouden stoppen, dat is uiteindelijk ook goed voor je economie.

Overigens, heb het even nagezocht, werd een deel van de baten in het Fonds Economische Structuurversterking gestort, en de rest gebruikt om de staatsschuld te verlagen of voor lastenverlichting.

Maar dat was onder het vorige bewind van Zalm, weet niet hoe die verdeling nu is.
pi_22593691
deze hoorde niet gepost te worden, webpage gaf error

[ Bericht 78% gewijzigd door perezoso op 13-10-2004 12:24:01 ]
  woensdag 13 oktober 2004 @ 12:04:39 #23
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_22593744
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 12:00 schreef perezoso het volgende:

[..]

Ik hoor heel mijn leven anders, maar als het zo duur is waarom is het er dan nog, duur en gevaarlijk lijkt me geen succes formule.
In Nederland is het duur, want wij hebben goedkoop gas. Voor veel andere landen geldt dat niet natuurlijk, en is kernenergie relatief goedkoper.
pi_22593777
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 11:59 schreef Againzender het volgende:

[..]

Ja, als ze het eens in onderwijs zouden stoppen, dat is uiteindelijk ook goed voor je economie.

Overigens, heb het even nagezocht, werd een deel van de baten in het Fonds Economische Structuurversterking gestort, en de rest gebruikt om de staatsschuld te verlagen of voor lastenverlichting.

Maar dat was onder het vorige bewind van Zalm, weet niet hoe die verdeling nu is.
Dat is idd (een onderdeel van) de Zalmnorm: Inkomstenmeevallers mogen worden benut voor extra vermindering van de staatsschuld en voor lastenverlichting. (bron) Dat gaat dus alleen over de meevallers, dus meer inkomsten dan begroot was. De zalmnorm is inmiddels losgelaten
Slaapt winter
en zomer
pi_22593830
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 12:04 schreef Againzender het volgende:

[..]

In Nederland is het duur, want wij hebben goedkoop gas. Voor veel andere landen geldt dat niet natuurlijk, en is kernenergie relatief goedkoper.
Ook in andere landen is het duur. Maar hier is die discussie meer op zijn plaats.
Slaapt winter
en zomer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')