Regering is regering. Voor mij totaal transparant. En was het niet een vertegenwoordiger van de huidige die aangaf te verwachten dat de prijs van energie voor partikulieren zou dalen?quote:Op woensdag 13 oktober 2004 10:36 schreef Againzender het volgende:
Euh, de olieprijs is ook erg hoog op dit moment, dus zo raar is het niet.
En de liberalisering van de energiemarkt is al jaren geleden ingezet (tweede helft jaren 90) door de EU, en Nederland heeft een paar jaar later dit beleid doorgevoerd via eigen wetgeving. Dus een beetje flauw om daar de huidige regering op aan te kijken.
OK, ik dacht even dat je naar de huidige regering keek, mijn fout.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 10:40 schreef wonko het volgende:
[..]
Regering is regering. Voor mij totaal transparant. En was het niet een vertegenwoordiger van de huidige die aangaf te verwachten dat de prijs van energie voor partikulieren zou dalen?
Ik weet alleen dat de prijs van gas aan die van olie is gekoppeld, maar het waarom ontgaat mij ook eigenlijk.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 10:40 schreef blieblie het volgende:
Het is me alleen een raadsel wat de olieprijs met de gasprijs te maken heeft...
Dat wordt toch op andere plaatsen gewonnen?
Het gas wat uit een oliebron komt, wordt per direct opgebrand, dus die link gaat niet op.
Preices. Gas en olie zijn substituten. In veel industriėle processen kunnen producenten kiezen of ze hun ketels stoken met gas of met olie. Als olie duur is, stappen ze over naar gas. Daardoor stijgt de vraag naar gas, maar het aanbod is beperkt, dus stijgt ook de prijs. Dat is de reden.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 11:01 schreef Againzender het volgende:
Ik weet alleen dat de prijs van gas aan die van olie is gekoppeld, maar het waarom ontgaat mij ook eigenlijk.
Misschien is de achterliggende gedachte dat als je gas duurder maakt dan olie, de olie goedkoper wordt als brandstof en men overstapt naar olie. Aangezien olie nu duur is kan je ook je gasprijs omhoog gooien omdat het alternatief olie duurder blijft.
Daar kan je je nog wel eens in vergissen.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 11:29 schreef blieblie het volgende:
Ah, kijk, das weer wel logisch.
Maar scheef is het wel.
Rijst wordt ook niet duurder omdat de aardappelen in prijs zijn gestegen (bij wijze van spreken dan).
Is Gasunie niet geprivatiseerd?quote:Op woensdag 13 oktober 2004 11:32 schreef Posdnous het volgende:
Maar aangezien Nederland juist ook leverancier van aardgas is, zou je denken dat de veel hogere (onverwachte) winst op een bepaalde manier weer terug zou moeten komen bij de burgers, maar dat is nogal vaag geregeld allemaal.
50 procent is in handen van de overheid.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 11:38 schreef blieblie het volgende:
[..]
Is Gasunie niet geprivatiseerd?
En mag het nog in handen zijn van de overheid hebben ze zo meer geld om trajectcontroles en flitspalen neer te zetten.
Was er niet afgesproken dat meevallers bij de aardgasbaten gebruikt zouden worden om de staatsschuld te verlagen? Dit is op lange termijn natuurlijk ook gunstig voor de burger, maar die ziet er op dit moment natuurlijk nog niets van.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 11:32 schreef Posdnous het volgende:
Maar aangezien Nederland juist ook leverancier van aardgas is, zou je denken dat de veel hogere (onverwachte) winst op een bepaalde manier weer terug zou moeten komen bij de burgers, maar dat is nogal vaag geregeld allemaal.
Zo vaag is het niet. De gassector valt onder een specifiek belastingregime, waarmee een groot deel van de winst van de sector wordt afgeroomd (terecht overigens, het gas zit in de NLse bodem en is dus van ons allemaal) en komt dus bij de overheid terecht. Dit zijn de zogenaamde gasbaten (ca 2 mrd per jaar). Die komen vrijwel geheel terecht in het Fonds Economische Structuurversterking. Uit dat fonds worden projecten bekostigd die de structuur van onze economie (zouden moetenquote:Op woensdag 13 oktober 2004 11:32 schreef Posdnous het volgende:
Daar heb ik ander niets over gehoord. Zou dat dan niet betekenen dat enkele bezuinigingen min of meer wat teruggedraaid kunnen worden?quote:Op woensdag 13 oktober 2004 11:47 schreef Againzender het volgende:
[..]
Was er niet afgesproken dat meevallers bij de aardgasbaten gebruikt zouden worden om de staatsschuld te verlagen? Dit is op lange termijn natuurlijk ook gunstig voor de burger, maar die ziet er op dit moment natuurlijk nog niets van.
Misschien was het een afspraak onder paars ofzo, eens even kijken of ik er wat over kan vinden.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 11:49 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Daar heb ik ander niets over gehoord. Zou dat dan niet betekenen dat enkele bezuinigingen min of meer wat teruggedraaid kunnen worden?
Omdat het niet goedkoop is, maar juist duurquote:Op woensdag 13 oktober 2004 11:39 schreef perezoso het volgende:
62 euro extra per persoon valt nog wel mee, niet dat ik er blij mee ben
Kernenergie is toch zo goedkoop, waarom zie ik geen energie aanbieders daarmee adverteren ?
niet in NL. We hebben maar 1 werkende centrale en die heeft geen overcapaciteitquote:Die kerncentrales kunnen volgens mij veel meer produceren als dat ze nu doen, klopt dat ?
Je wilt graag nog meer betalenquote:Ik wil wel een abbo Nuon Nuclear, klinkt nog mooi ook.![]()
Helemaal mee eens, maar daar ga ik helaas niet overquote:Op woensdag 13 oktober 2004 11:51 schreef Posdnous het volgende:
@Parabola: Maar we hebben het hier over enorme meevallers, dus zou je denken dat er in deze moeilijke tijden, wat meer ruimte voor bepaalde belangrijke zaken komt in plaats van infrastructuur die toch al geraamd en gefinancierd is.
Ja, als ze het eens in onderwijs zouden stoppen, dat is uiteindelijk ook goed voor je economie.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 11:53 schreef Parabola het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, maar daar ga ik helaas niet over
In Nederland is het duur, want wij hebben goedkoop gas. Voor veel andere landen geldt dat niet natuurlijk, en is kernenergie relatief goedkoper.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 12:00 schreef perezoso het volgende:
[..]
Ik hoor heel mijn leven anders, maar als het zo duur is waarom is het er dan nog, duur en gevaarlijk lijkt me geen succes formule.
Dat is idd (een onderdeel van) de Zalmnorm: Inkomstenmeevallers mogen worden benut voor extra vermindering van de staatsschuld en voor lastenverlichting. (bron) Dat gaat dus alleen over de meevallers, dus meer inkomsten dan begroot was. De zalmnorm is inmiddels losgelatenquote:Op woensdag 13 oktober 2004 11:59 schreef Againzender het volgende:
[..]
Ja, als ze het eens in onderwijs zouden stoppen, dat is uiteindelijk ook goed voor je economie.
Overigens, heb het even nagezocht, werd een deel van de baten in het Fonds Economische Structuurversterking gestort, en de rest gebruikt om de staatsschuld te verlagen of voor lastenverlichting.
Maar dat was onder het vorige bewind van Zalm, weet niet hoe die verdeling nu is.
Ook in andere landen is het duur. Maar hier is die discussie meer op zijn plaats.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 12:04 schreef Againzender het volgende:
[..]
In Nederland is het duur, want wij hebben goedkoop gas. Voor veel andere landen geldt dat niet natuurlijk, en is kernenergie relatief goedkoper.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |