Het gros van de bevolking begint meteen te steigeren wanneer het woord 'kernenergie' valt. Ergo: dat kost stemmen.quote:Op maandag 11 oktober 2004 13:42 schreef Jay_D het volgende:
Is niemand op de hoogte van de argumentatie van de Nederlandse politieke partijen ten aanzien van kernenergie ..??
Beetje vergelijkbaar met de staatsschuld dus. En toch blijven overheden maar doorlenen en uitgeven alsof er morgen een einde aan de wereld komt.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 16:10 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het probleem wat wij doorschuiven naar een volgende generatie. Anderen na ons mogen onze troep opruimen. Verkeerde instelling.
Er stond in de Elsevier dat een groeiend percentage Nederlanders kernergie als "goed" betitelt. Als ik het me goed herinner tegenwoordig zo'n 30%. Er is dus wel electoraat.quote:Op maandag 11 oktober 2004 16:08 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Het gros van de bevolking begint meteen te steigeren wanneer het woord 'kernenergie' valt. Ergo: dat kost stemmen.
En wanneer het stemmen kost boeit een wetenschappelijke onderbouwing totaal niet meer.
Niet helemaal waar (hoewel er wel enige huiver is). Er wordt wel degelijk onderzoek gedaan naar de rol die kernenergie kan spelen in de NLse energievoorziening.quote:Op maandag 11 oktober 2004 16:08 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Het gros van de bevolking begint meteen te steigeren wanneer het woord 'kernenergie' valt. Ergo: dat kost stemmen.
En wanneer het stemmen kost boeit een wetenschappelijke onderbouwing totaal niet meer.
Jep. Dat er wel kernenergie uit het buitenland geimporteerd wordt vergeten ze natuurlijk even voor het gemak (ik geloof zelfs dat het onder de noemer groene energie verkocht wordt), zolang het maar niet hier opgewekt wordt.quote:Op maandag 11 oktober 2004 16:08 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Oh, 5 a 6 duizend jaar maar, nee, dan is het goed....quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 17:47 schreef Falco het volgende:
Die van uranium ligt zo rond de 5000-6000 jaar geloof ik, dus waar dat getal van 240.000 vandaan komt is mij een raadsel.
Nu moet je héél goed opletten met die halfwaardetijden héquote:Op vrijdag 8 oktober 2004 17:47 schreef Falco het volgende:
Waarschijnlijk hebben ze niet gehoord van halfwaardetijden enzo. Die van uranium ligt zo rond de 5000-6000 jaar geloof ik, dus waar dat getal van 240.000 vandaan komt is mij een raadsel.µ
Het is dus niet zo dat die 1 kg dan de helft minder radioactief is, maar dat slechts nog 0,5 kg radioactief is en de rest niet?quote:Op maandag 11 oktober 2004 20:31 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Nu moet je héél goed opletten met die halfwaardetijden hé
Als een bepaalde stof een halfwaarde tijd van 5000 jaar heeft , dan wil dat zeggen dat bv 1 kg van die stof die radioactief is , dat na 5000 jaar nog 0,5 kg van die stof radioactief zal zijn.
Als het gaat om de economische kosten dan heb je gelijk. Als het echter over de sociale kosten gaat dan wordt kernenergie waarschijnlijk al een heel stuk rendabeler. Het is dan ook noodzaak dat de overheid de negatieve externaliteiten die gepaard gaan met de emissie van gassen als gevolg van het verbranden van fossiele brandstoffen verdisconteerd.quote:Op maandag 11 oktober 2004 18:11 schreef Parabola het volgende:
[..]
Niet helemaal waar (hoewel er wel enige huiver is). Er wordt wel degelijk onderzoek gedaan naar de rol die kernenergie kan spelen in de NLse energievoorziening.
Puntje is wel dat de elektriciteitsmakrt in NL geliberaliseerd is en kernenergie is een nogal dure techniek. Een commerciële energie-opwekker zal zich wel 10 keer achter z'n oren krabben voordat ie zo'n stinkend dure centrale neerzet.
Ja en nee ,quote:Op maandag 11 oktober 2004 20:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het is dus niet zo dat die 1 kg dan de helft minder radioactief is, maar dat slechts nog 0,5 kg radioactief is en de rest niet?![]()
Voor beide opties valt wel wat te zeggen, maar het is niet relevant. Het gaat erom dat de emissie halveert.quote:Op maandag 11 oktober 2004 20:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het is dus niet zo dat die 1 kg dan de helft minder radioactief is, maar dat slechts nog 0,5 kg radioactief is en de rest niet?![]()
Uranium/plutionium e.d. vervallen niet direct in stabiele kernen hoor. Er is sprake van een heel vervaltraject. De halfwaardetijd is de tijd waarin 50 % van onstabiele kernen van een stof vervalt, en dat kan ook weer in nieuwe onstabiele kernen zijn. Je moet de halfwaardetijden uit het vervaltraject optellen om te weten te komen wat de halfwaarde tijd van de radioactiviteit is.quote:Op maandag 11 oktober 2004 20:31 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Als een bepaalde stof een halfwaarde tijd van 5000 jaar heeft , dan wil dat zeggen dat bv 1 kg van die stof die radioactief is , dat na 5000 jaar nog 0,5 kg van die stof radioactief zal zijn.
MAAR , ook dat na nog eens 5000 jaar er nog 250 gr van die stof radioactief zal zijn, dat er na nog eens 5000 jaar er nog 125 gr van die stof radioactief zal zijn , dat er na nog eens 5000 jaar er nog 62,5 gr van die stof radioactief zal zijn , ...
Klopt, maar ik was gewoon nieuwsgierig.quote:Op maandag 11 oktober 2004 20:52 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Voor beide opties valt wel wat te zeggen, maar het is niet relevant. Het gaat erom dat de emissie halveert.
verrrijkt uranium: Uranium heeft circa 4% U235 (was circa 0,7%)quote:Op maandag 11 oktober 2004 20:55 schreef Steijn het volgende:
[..]
....Hier het vervaltraject van U238 (de belangrijkste 'brandstof' van een kernreactor):....
Het is zelfs zo dat alleen de kernen die op een bepaald tijdstip vervallen naar lichtere kernen straling uitzenden. (alfa, beta of gamma dan).quote:Op maandag 11 oktober 2004 20:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik ben dan ook een groot voorstander van verhandelbare CO2-rechten of een CO2-heffing.quote:Op maandag 11 oktober 2004 20:50 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Als het gaat om de economische kosten dan heb je gelijk. Als het echter over de sociale kosten gaat dan wordt kernenergie waarschijnlijk al een heel stuk rendabeler. Het is dan ook noodzaak dat de overheid de negatieve externaliteiten die gepaard gaan met de emissie van gassen als gevolg van het verbranden van fossiele brandstoffen verdisconteerd.
Probleem met een CO2-heffing is dat je aan de knop 'prijs' gaat draaien om de knop 'emissie' te beinvloeden. Als je gewoon de emissie op een bepaald niveau vastlegt en de rechten hiervoor verkoopt dan is het veel beter te sturen. Bovendien kan je de internationale handel erin stimuleren en dus de schade aan de economie minimaliseren. De vraag is echter of CO2-emissie wel beperkt moet worden. Over SOx, NOx en NH3 bestaat echter geen twijfel mijns inziens.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 08:21 schreef Parabola het volgende:
[..]
Ik ben dan ook een groot voorstander van verhandelbare CO2-rechten of een CO2-heffing.
Mee eens. Verhandelen is efficiënter omdat op die manier de uitstootvermindering gerealiseerd wordt waar de kosten het laagst zijn.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 13:24 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Probleem met een CO2-heffing is dat je aan de knop 'prijs' gaat draaien om de knop 'emissie' te beinvloeden. Als je gewoon de emissie op een bepaald niveau vastlegt en de rechten hiervoor verkoopt dan is het veel beter te sturen. Bovendien kan je de internationale handel erin stimuleren en dus de schade aan de economie minimaliseren.
want? het broeikaseffect is een verzinsel van de linkse persquote:De vraag is echter of CO2-emissie wel beperkt moet worden. Over SOx, NOx en NH3 bestaat echter geen twijfel mijns inziens.
Het broeikaseffect bestaat zonder enige twijfel. Sterker nog het is een van de voorwaarden van onze aanwezigheid op deze planeet. Ik vraag me alleen af of de schade van CO2-emissie-beperking opweegt tegen het resultaat.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 13:31 schreef Parabola het volgende:
want? het broeikaseffect is een verzinsel van de linkse pers
Dat is een nuttige vraag. Tegenover die nuttige vraag staat de minstens even nuttige vraag of we ons de luxe kunnen permiteren om te wachten met ingrijpen tot we het antwoord kennen. De aangerichte schade is immers onomkeerbaar.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 13:36 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Het broeikaseffect bestaat zonder enige twijfel. Sterker nog het is een van de voorwaarden van onze aanwezigheid op deze planeet. Ik vraag me alleen af of de schade van CO2-emissie-beperking opweegt tegen het resultaat.
Nou, dat niet. Zoals Kaalhei al stelde is het broeikaseffect zelfs een bijzonder nuttig systeem. De vraag is alleen maar hoeveel invloed wij (de mensheid) er op uitoefenen.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 13:31 schreef Parabola het volgende:
want? het broeikaseffect is een verzinsel van de linkse pers
Hmmm, ik heb hierover een keer een artikel gelezen op het forum waarin beargumenteerd werd dat die instelling van 'voor de zekerheid kunnen we maar beter niets doen' eigenlijk nooit iets gunstigs heeft gebracht. Ik kan me herinneren dat het in een topic over boringen onder de Waddenzee heeft gestaan, maar de search is wat te brak om het nu na te gaan zoeken.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 13:43 schreef Parabola het volgende:
Tegenover die nuttige vraag staat de minstens even nuttige vraag of we ons de luxe kunnen permiteren om te wachten met ingrijpen tot we het antwoord kennen. De aangerichte schade is immers onomkeerbaar.
In algemene zin (dus los van kernernergie, broeikaseffect en boren onder de Waddenzee) kan er een optiewaarde verbonden zijn aan 'wachten': het kan zijn dat je in de toekomst betere info hebt en dus een betere beslissing kan nemen. 'Wachten' is daarbij overigens niet altijd hetzelfde als niets doen, omdat juist niets doen soms de optiewaarde vernietigt, bijvoorbeeld als niets doen onomkeerbare effecten heeft.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 13:56 schreef Lithion het volgende:
[..]
Hmmm, ik heb hierover een keer een artikel gelezen op het forum waarin beargumenteerd werd dat die instelling van 'voor de zekerheid kunnen we maar beter niets doen' eigenlijk nooit iets gunstigs heeft gebracht. Ik kan me herinneren dat het in een topic over boringen onder de Waddenzee heeft gestaan, maar de search is wat te brak om het nu na te gaan zoeken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |