abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22529754
Amerikanen werken zich de tyfus (30% meer dan Europeanen), slappe woningbouw (bij elke orkaan is alles naar de klote), vrij slechte infrastructuur (elektriciteitsnet is al 50 jaar oud, zie blackout California 2003, stoplichten zitten in aan dropveters vast, de VS besteedt dubbel zo weinig aan wegen dan Duitsland), voor toegang tot onderwijs en zorg moet je zelf een vrij goede betaalde baan hebben of rijke ouders hebben, 13% van de mensen leeft onder de Amerikaanse armoedegrens, laag minimumloon, enzovoort. Bovendien leven ze boven hun stand gezien het dikke handels- en begrotingstekort, wat natuurlijk later terugbetaald moet worden.

Stelling is dus: Is Amerika wel zo "rijk"?
  zondag 10 oktober 2004 @ 12:05:18 #2
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22529769
Hoe defineer je rijk?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_22529810
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:05 schreef Kaalhei het volgende:
Hoe defineer je rijk?
De mate waarin je in je behoefte kunt voorzien (welvaart), niet opgelet op de HAVO?
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_22529814
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:05 schreef Kaalhei het volgende:
Hoe defineer je rijk?
Dat mag je zelf definiëren, maar veel mensen in andere westerse landen vinden dat Amerika rijker is dan hun. Is dat wel zo?
  zondag 10 oktober 2004 @ 12:08:30 #5
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_22529816
Hoe kan je dubbel zo weinig uitgeven? Is dat niet half zoveel...?
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_22529819
Amerika heeft in ieder geval erg veel mensen die onder de armoedegrens leven.
  zondag 10 oktober 2004 @ 12:10:26 #7
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22529852
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:08 schreef pberends het volgende:

[..]

Dat mag je zelf definiëren, maar veel mensen in andere westerse landen vinden dat Amerika rijker is dan hun. Is dat wel zo?
In GDP/capita iig wel.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  zondag 10 oktober 2004 @ 12:10:49 #8
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_22529854
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Amerika heeft in ieder geval erg veel mensen die onder de armoedegrens leven.
13% las ik net...
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_22529866
ik vindt dat je daarvoor moet kijken hoe de overheid omgaat met da armsten.
als een land rijk is, zijn er veel sociale voorzieningen (verzorgingsstaat)
als je een land hebt zoals amerika, zou ik dat dus echt niet rijk willen noemen.
dag
  zondag 10 oktober 2004 @ 12:12:25 #10
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_22529875
Even een kleine kanttekening: die huizen die allemaal wegwaaien als er een orkaan langskomt zijn expres zo slap gebouwd, omdat het goedkoper is om telkens na een orkaan een nieuw, slap huis te bouwen dan 1x een heel stevig huis wat nog steeds kan wegwaaien als die orkaan maar sterk genoeg is. Kwestie van economisch denken dus.

Afgezien daarvan: ja, Amerika is rijk, maar die rijkdom is lang niet zo eerlijk verdeeld over de bevolking als in Europa. Amerikanen zijn alleen zo dom om allemaal te stemmen alsof ze rijk zijn, want ze kunnen natuurlijk ieder moment steenrijk worden (denken ze)
pi_22529900
Het schijnt dat er in de VS meer hondenvoer verkocht wordt dan de honden op kunnen vreten...
  zondag 10 oktober 2004 @ 12:18:48 #12
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_22529968
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:17 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

En dit is jouw welvaartsmeetlat?
Meer de algemene, denk ik.

T'staat een ieder natuurlijk vrij om welvaart ergens anders aan af te meten.
&lt;signature here&gt;.
pi_22529999
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:18 schreef ExTec het volgende:

[..]

Meer de algemene, denk ik.
Kwats, geld is niet de enige vorm van welvaart. Dat is ook niet algemeen geaccepteerd, het gaat bijvoorbeeld ook om hoe vaak je op vakantie gaat, criminaliteit, hoeveel groen er is, de gezondheid, maar ook statische zaken als het klimaat.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_22530048
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Wist je dat niet, dat opgebakken blikvoer best te eten is? Stukken beter dan bloembollen in elk geval.
Dat zal best wel maar het zegt wel iets over de situatie natuurlijk.
  zondag 10 oktober 2004 @ 12:24:34 #15
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_22530050
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:21 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Kwats, geld is niet de enige vorm van welvaart. Dat is ook niet algemeen geaccepteerd, het gaat bijvoorbeeld ook om hoe vaak je op vakantie gaat, criminaliteit, hoeveel groen er is, de gezondheid, maar ook statische zaken als het klimaat.
Dan is voor jou duidelijk waar je welvaart aan afmeet.

Maar clubjes zoals de G7 enzo, die meten wel die dingen.
&lt;signature here&gt;.
pi_22530072
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:24 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dan is voor jou duidelijk waar je welvaart aan afmeet.

Maar clubjes zoals de G7 enzo, die meten wel die dingen.

Ik snap niet echt wat je bedoelt.
  zondag 10 oktober 2004 @ 12:34:34 #17
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_22530205
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:25 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Ik snap niet echt wat je bedoelt.
Ik bedoel dat in een ideale wereld, het wenselijk zo zijn om al die factoren idd mee te nemen.

Dus idd kijken of de gemiddelde jan met de pet op in de buurt van groen woont, enz.

In de praktijk, zul je voor de werkbaarheid naar BNP's moeten gaan kijken enzo.
&lt;signature here&gt;.
pi_22530229
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:34 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ik bedoel dat in een ideale wereld, het wenselijk zo zijn om al die factoren idd mee te nemen.

Dus idd kijken of de gemiddelde jan met de pet op in de buurt van groen woont, enz.

In de praktijk, zul je voor de werkbaarheid naar BNP's moeten gaan kijken enzo.
Nee, er zijn geluksmetingen. Ik zal ze 's opzoeken.
pi_22530277
Interessant artikel:
quote:
Geluk betekent voor iedereen iets anders

Het blijkt een hachelijke onderneming om als econoom 'geluk' te willen meten. Wat te denken van de conclusie dat Nigerianen het gelukkigst zijn?

Door Michiel van Nieuwstadt

We mogen dan misschien niet precies weten wat geluk is, meten kunnen we het wel. De Amerikaanse presidentskandidaat John Kerry gebruikt bijvoorbeeld een 'Middle-Class Misery Index' om aan te tonen dat de Amerikaanse middenklasse onder president Bush steeds minder gelukkig is geworden.

Dit politieke gebruik van het fenomeen geluk zal altijd wel wantrouwen oproepen, maar geluk heeft ook de wetenschappelijke belangstelling van sociologen, psychologen én een groeiend aantal economen. Zo hebben Bernard van Praag, hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam, en de bij hem gepromoveerde Ada Ferrer-i-Carbonell dit jaar een boek gepubliceerd onder de titel 'Happiness Quantified'.

'Happiness Quantified' staat vol vergelijkingen. Zoals een fysicus weet dat de afgelegde afstand gelijk is aan de gemiddelde snelheid maal de reistijd, zo vinden Van Praag en Ferrer dat het geluk (het nut of de satisfactie) van een individu bij benadering een gewogen optelsom is van zijn werksituatie, gezondheid, financiële situatie, sociale situatie en vrije tijd, plus een restfactor: statistische ruis. Elk van deze factoren hangt op zijn beurt weer samen met een reeks onderliggende variabelen. Zo hebben de auteurs de tevredenheid van mensen met hun werk opgesplitst in verklarende factoren als promotiemogelijkheden, salaris, het contact met de chef en het aantal werkuren.

In zijn geluksonderzoek gebruikt Van Praag het begrip nut of geluk als een optelsom van plezier (positief nut) en pijn (negatief nut) van individuen. Om de optelsom te specificeren en aan de verschillende variabelen een gewicht toe te kennen, gebruikten Van Praag en Ferrer cijfermateriaal uit Britse en Duitse enquêtes waarin elk jaar weer duizenden mensen wordt gevraagd hun leven en tal van deelaspecten daarvan met rapportcijfers te waarderen. Zo komt Van Praag tot de conclusie dat voor het geluk van Britse gehuwde werknemers de tevredenheid op het werk, de kwaliteit van het sociale leven en de gezondheid belangrijke determinanten zijn. Het huwelijk en de financiële situatie zijn van minder belang.

Dat je geluk of nut kunt meten, is voor een econoom een gewaagde opvatting. Generaties moderne economen hebben geleerd dat je door het keuzegedrag van consumenten te observeren wel kunt vaststellen aan welke pakketten van goederen of diensten hij het meeste 'nut' ontleent: in de winkel zal de consument immers de voorkeur geven aan goederen met een hoger nut. Maar is de appelcake 8 waard en de pruimentaart 6? Of levert de pruimentaart een nut van 3 en de appelcake een nut van 5?

Ook Van Praag gelooft dat het nut dat consumenten ontlenen aan wat ze doen niet kan worden gekwantificeerd door te kijken naar hun keuzegedrag. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat we het gebak, het ijsje en vele andere dingen in het leven gevoelsmatig niet met een rapportcijfer kunnen waarderen.

Onderzoek naar geluk, satisfactie of welzijn genereert niet zelden resultaten die moeilijk met elkaar te rijmen zijn. De Verenigde Naties plaatsen westerse landen als Noorwegen (nummer 1 in 2004), Zweden en Canada steevast hoog op hun welzijnsindex voor 174 landen. Het World Values Survey daarentegen, opgesteld door een groep van sociale wetenschappers onder leiding van Ronald Inglehart, verraste eerder dit jaar met de conclusie dat de gelukkigste mensen ter wereld wonen in het corrupte en straatarme Nigeria.

Geluk betekent voor iedereen iets anders is. Hoe kan een wetenschapper dan beweren dat hij geluk meet? Van Praag: ,,Wij beweren niet dat er zoiets bestaat als een objectief geluksbegrip. Iemand kan een situatie met een 7 waarderen, terwijl een ander daarvoor een 9 zou geven. Waar het ons om gaat, is dat de antwoorden op de vragen die wij stellen iets zeggen over de gemiddelde tevredenheid van mensen.''

Als econoom probeert Van Praag al decennialang inzicht te krijgen in geluk, ook al gebruikte hij begin jaren '70 die term nog niet. Met collega-econoom Arie Kapteyn publiceerde hij in die tijd artikelen waarin werd geconcludeerd dat mensen die 2.000 gulden verdienden met 3.000 gulden per maand best tevrden waren, terwijl mensen die 3.000 gulden verdienden dat eigenlijk niet meer dan 'voldoende' vonden. Een econoom die concludeert dat mensen met een hoog inkomen minder blij zijn met duizend euro extra dan mensen met een laag inkomen, bevindt zich al gauw op het terrein van de politieke afwegingen.

De consequentie is immers dat mensen met een hoog inkomen minder te lijden hebben van een verlaging van dat inkomen. Vanuit die optiek is hulp aan de armen te rechtvaardigen en verhoogt een progressieve inkomensbelasting het welzijn van de maatschappij. Ook de boodschap dat inkomen slechts een van de vele factoren is die geluk bepalen, zal sommige economen onwelkom zijn.

Leiden hogere belastingen voor de rijken, meer hulp aan arme landen en meer vrije tijd tot gelukkiger wereldburgers? ,,Voordat je dergelijke uitspraken kunt doen, moet je kijken naar de dynamische effecten'', zegt Van Praag. ,,Als we nu minder hard werken, prijzen we ons misschien uit de markt en dat kan betekenen dat over tien jaar de werkgelegenheid enorm is afgekalfd. Wij willen niet het oude testament opzij zetten. Dit boek is bedoeld als een verrijking van de bestaande economische wetenschap.''
http://www.nrc.nl/scholieren/artikel/1096868726293.html
  zondag 10 oktober 2004 @ 12:46:35 #20
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_22530379
De rijkste 1% heeft ongeveer 50% van het kapitaal in handen in de VS. Gemiddeld ziet het er dus beter uit dan het in werkelijkheid is.
I'm nobody's sheep
pi_22530414
Dat lijkt me ook overdreven . Heb je daar bronnen van?
pi_22530420
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:46 schreef Scandum het volgende:
De rijkste 1% heeft ongeveer 50% van het kapitaal in handen in de VS. Gemiddeld ziet het er dus beter uit dan het in werkelijkheid is.
Rijkste 10%, 90% van de kapitaal dacht ik... of was het 1%?
  zondag 10 oktober 2004 @ 12:52:44 #23
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_22530463
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:35 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Nee, er zijn geluksmetingen. Ik zal ze 's opzoeken.
Maar dan kom je weer op de definitie kwestie.

T'is voorstelbaar dat er bv. ergens in een woestijn een simpleton zit, die geen notie heeft van de hoe de rest van de wereld het heeft, en super-'gelukkig' is.

Of denk aan de russen, tijdens de koude oorlog, die een film kregen te zien van onze supermarkten.

"Ach, wat zielig . Supermarkten vol met artikelen, maar geen rijen, t'is allemaal zo duur dat die arme westerlingen het niet kunnen betalen . Hebben wij het toch maar goed in onze communistische heilstaat."
&lt;signature here&gt;.
pi_22530524
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:52 schreef ExTec het volgende:
T'is voorstelbaar dat er bv. ergens in een woestijn een simpleton zit, die geen notie heeft van de hoe de rest van de wereld het heeft, en super-'gelukkig' is.
Dan IS hij toch ook gelukkig?? Wij bepalen toch niet voor een ander of hij wel gelukkig is? Als iemand zich gelukkig voelt, is hij gelukkig.
  zondag 10 oktober 2004 @ 12:58:43 #25
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_22530546
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 12:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dan IS hij toch ook gelukkig?? Wij bepalen toch niet voor een ander of hij wel gelukkig is? Als iemand zich gelukkig voelt, is hij gelukkig.
Dat betwist ik ook niet

Waar het me om gaat, is dat als je dat wenst te meten, het dus niet zoveel zin heeft om naar economische factoren kijken; materiele rijkdom staat voor dat soort mensen immers laag op het verlanglijstje.

Dus: wat wil je precies meten?
&lt;signature here&gt;.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')