abonnement Unibet Coolblue
pi_24274598
Mijn huidige digicam heeft (omgerekend naar 35mm) 24mm - 118mm. Voor de Canon 20D die ik wil kopen zou je dan dus uitkomen op een lens 15-75. Dit zal ook het bereik zijn wat ik ongeveer wil hebben voor mij allround lens.

Zit inmiddels ook te kijken naar de wide-angel lens Tokina AF 4,0/12-24 AT-X Can. ipv van de Tamron 17-35.

[ Bericht 4% gewijzigd door ExCibular op 29-12-2004 13:33:23 ]
  Moderator woensdag 29 december 2004 @ 15:23:11 #277
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_24277257
Ik heb een Minolta S414. Nou heb ik eens zitten kijken naar eventuele extra lenzen voor deze camera en ben gisteren even in de winkel geweest waar ik mijn camera gekocht heb. De euh diamater van mn lens ? is 35.5mm. Die gozer in de winkel kwam toen met een paar dingen aan. Een ring waarmee de diameter vergroot werd naar...ik dacht 55mm, een macrolens (dacht ik) die 1,5x vergrootte....de zoom van mijn camera is 4x x 1,5 = 6x zoom. Vind ik een beetje weinig, ik neem aan dat het toch wel mogelijk moet zijn om meer te halen ? En nog een andere lens. De verstelring kwam op 20 euro zoiets, en die ene lens was iets van 70 euro.

Toch vraag ik me af of ik geen grotere lenzen op mijn camera kan zetten ? Ik vind macrofotografie wel leuk, maar ik heb mijn camera gekocht voor gewoon wat plaatjes te schieten. Daarna kwam ik tot de conclusie dat macrofotografie wel leuk is.

Wat ik dus eigenlijk zou willen, zijn 2 lenzen. Eentje voor macrofotografie, en eentje waarmee ik mijn zoombereik van 4x kan uitbreiden naar iig een heel stuk meer (en 6x vind ik niet veel meer). Ik ben eigenlijk nog niet echt serieus aan het kijken, ben meer bezig met info inwinnen wat ik het beste kan doen voor een schappelijke prijs. Ik denk dat ik beter toen een andere camera had kunnen kopen, maar goed, nu nog een keer zoveel geld uitgeven, 10 maanden later doe ik niet tenminste, niet aan een andere camera.

Als ik sommige macrofotos zie hier wil ik dat ook kunnen. Veelal is dat gedaan met toch wel dure apparatuur, maar sommige foto's zijn ook gemaakt met een huis-tuin-en-keuken camera, zoeentje als ik heb, en zelfs dat wil bij mij niet lukken. Ik heb altijd het probleem dat beestjes wegvliegen als ik dichtbij kom dus dat schiet niet op.

Iemand tips ?
Breitling - Instruments for Professionals
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 29 december 2004 @ 19:39:53 #278
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24282012
quote:
Op woensdag 29 december 2004 15:23 schreef CoolGuy het volgende:
<knip> Iemand tips ?
Het belangrijkste als je wilt macro'en is dat er filters en vooral voorzetlenzen op je camera kunnen, vandaar dat je in elk geval het verloopdingetje moet hebben.

Voor macro met een compactcamera is het verder aan te bevelen om close-up voorzetlenzen te kopen. Die dingen hebben eeuwigheidswaarde omdat je ze ook gewoon kunt blijven gebruiken mocht je later eens overstappen op een D-SLR.

Je begint met een voorzetlens van +2 dioptrie die je in combinatie met de closeup-stand vanje camera gebruikt. Met die combinatie zijn al hele indrukewekkende dingen te doen


Met een Canon G5 en een voorzetlens +2

Overigens vliegen en rennen de beestjes ook weg wanneer je een peperdure D-SLR met macrotele gebruikt. Om dat te voorkomen moet je de beesten een beetje leren kennen en benaderen. Om tot bovengeplaatste opname te komen heb ik me een week of wat in de sabelsprinkhaan kunnen verdiepen, in het begin hoorde ik ze alleen maar kon ze nergens vinden, na een tijdje onderzoek was er niet één meer veilig voor me .
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24282460
quote:
Op woensdag 29 december 2004 15:23 schreef CoolGuy het volgende:
....

Toch vraag ik me af of ik geen grotere lenzen op mijn camera kan zetten ? Ik vind macrofotografie wel leuk, maar ik heb mijn camera gekocht voor gewoon wat plaatjes te schieten. Daarna kwam ik tot de conclusie dat macrofotografie wel leuk is.

Wat ik dus eigenlijk zou willen, zijn 2 lenzen. Eentje voor macrofotografie, en eentje waarmee ik mijn zoombereik van 4x kan uitbreiden naar iig een heel stuk meer (en 6x vind ik niet veel meer).
...
@ Coolguy
Ik heb even gezocht maar volgens mij zijn er voor jouw camera geen opzet lenzen van Minolta. Misschien dat third party bedrijven wel opzet lenzen hebben. Als je al een kan vinden dan zal dat waarschijnlijk de tele zijn en geen macro lens.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 29 december 2004 @ 20:19:13 #280
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24282640
quote:
Op woensdag 29 december 2004 13:05 schreef ExCibular het volgende:
Mijn huidige digicam heeft (omgerekend naar 35mm) 24mm - 118mm. Voor de Canon 20D die ik wil kopen zou je dan dus uitkomen op een lens 15-75. Dit zal ook het bereik zijn wat ik ongeveer wil hebben voor mij allround lens.

Zit inmiddels ook te kijken naar de wide-angel lens Tokina AF 4,0/12-24 AT-X Can. ipv van de Tamron 17-35.
Het genoemde setje optieken geeft je inderdaad een enorme rijkwijdte, zeker wanneer je die Tokina erbij neemt. Je krijgt dan een 'gat' tussen de 24 en 28mm, maar daar is volgens mij prima mee te leven, het zou een zeldzaamheid zijn wanneer een opname alleen op 26 of 27mm kan(zelfs gratis beeldbewerkers hebben een croptool).
Kijk wel even naar mechanische verschillen tussen de diverse merken, die maken dat een Sigma totaal anders in de hand ligt dan een Tamron, die op zijn beurt weer anders aanvoelt dan een Tokina. Misschien daarom raadzaam om eens te kijken of je het hele brandpuntenbereik van één merk kunt kopen. Voor de kwaltiteit zal dat geen grote stukken schelen, voor het werkgemak(genot) echter wel.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24283501
Me Canon 50mm. f/1.4 is nog in behandeling, maar heb wel een PX400 batterij gekocht voor me Pentax Spotmagic
O ja, en ik vond nog 3 ringen ervoor die ik voor de lens moet bevestigen, zijn denk macro ringen want ik kan met me 135mm. de metaalstructuur van een andere lens zien
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
  FOK!fotograaf woensdag 29 december 2004 @ 21:03:32 #282
73911 ultra_ivo
pi_24283569
Leuk, weer een spotmatic die tot leven gewekt is
pi_24284050
Niet echt een lenzenvraag, maar het houdt er toch wel verband mee...

Heb sinds kort een panasonic lumix fz15 hier (zelfde afmetingen als fz20). Nou wil ik graag een protectfilter kopen om de lens een beetje te beschermen. D'r zit mooi schroefdraad op enzo, maar als je daar direct je filter op schroeft kan je lens niet meer naar buiten schuiven wat natuurlijk vrij problematisch gaat zijn. Bijgeleverd is echter zo'n dinges om de zon een beetje uit lens te houden, wat uit twee stukjes bestaat.
Lijkt mij dat je dan op het eerste stukje daarvan een filter zou kunnen schroeven. Er zit ook schroefdraad op dat ding, maar dat zit aan de binnenkant Panasonic levert zelf ook filters, maar slechts twee verschillende en voor vrij veel geld.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? (Volgens mij geldt het hele, misschien wat onduidelijke, verhaal ook voor de fz10 trouwens)
  FOK!fotograaf woensdag 29 december 2004 @ 21:34:46 #284
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24284239
volgens mij moet daar gewoon een normaal UV filter oppassen.
die schroef je namelijk in de "binnenring" van een lens (net als je een FLES in een DOP draait)
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_24284542
quote:
Op woensdag 29 december 2004 21:34 schreef Xilantof het volgende:
volgens mij moet daar gewoon een normaal UV filter oppassen.
die schroef je namelijk in de "binnenring" van een lens (net als je een FLES in een DOP draait)
Is dat zo? Goh.
* Filtern00b is.

Ga het gewoon proberen, als het niet lukt hebben we altijd marktplaats nog
pi_24284835
quote:
Op woensdag 29 december 2004 21:03 schreef ultra_ivo het volgende:
Leuk, weer een spotmatic die tot leven gewekt is
Hij was niet dood, lichtmeter deed het alleen niet
Kan soms wel handig
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
  Moderator woensdag 29 december 2004 @ 23:32:15 #287
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_24287415
quote:
Op woensdag 29 december 2004 20:10 schreef ExCibular het volgende:

[..]

@ Coolguy
Ik heb even gezocht maar volgens mij zijn er voor jouw camera geen opzet lenzen van Minolta. Misschien dat third party bedrijven wel opzet lenzen hebben. Als je al een kan vinden dan zal dat waarschijnlijk de tele zijn en geen macro lens.
Die gozer in de winkel had wel 2 lenzen liggen die iig al op mijn camera kunnen, dus ik weet wel dat ze er zijn Dat gedoe met die +2 dioptrie snap ik niet. Kan iemand dat in begrijpelijke taal uitleggen ? Die foto van die sprinkhaan is prachtig joh....dat zou ik ook graag kunnen. Je gebruikt echter al een Canon G5, die al een stuk beter is dan mijn S414 volgens mij....
Breitling - Instruments for Professionals
pi_24287518
Een mooie macro zegt meestal meer over het geduld (of soms geluk) van de fotograaf en minder over het gebruikte materiaal. Het is niet zo dat, als je een peperdure lens hebt, de insecten niet meer wegvliegen zoals je beschreef.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 30 december 2004 @ 00:06:35 #289
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24288317
Even los van de apparatuur en de optieken ook nog maar eens in dit topic mijn lezing over macrofotografie.

Macro is niet iets wat je van vandaag op morgen beheerst, macro is een groeiproces(of eigenlijk als je de onderwerpen bekijkt een krimpproces ). Daarnaast heeft het alle verschijnselen van een virusinfectie.
De eerste symptomen krijg je wanneer blijkt dat je het stuk van de meter tot oneindig van je lens slechts sporadisch gebruikt, en je dus de neiging hebt om dicht op je onderwerpen te kruipen. Bijverschijnselen zijn het geobsedeerd kijken naar de foto's van degenen die de incubatietijd voorbij zijn. Eigenlijk wil je al vandaag die opnamen ook kunnen doen

Het tweede stadium is als je zo ineens een paar hulpmiddeltjes ter beschikking hebt. Dan blijkt ineens dat wanneer je die kortste instelafstand hebt weten te passeren de wereld lastiger in elkaar zit dan je tot dan toe had aangenomen, je loopt tegen problemen aan met belichting, scherptediepte, werkruimte en nog veel meer, dat moet allemaal dus even overwonnen wordenhoewel je dat even er wel af mag laten * .

Het derde stadium is dat waarin je jezelf ingelezen hebt in de theorie omtrent macro (en ineens die dioptrieën een plaats weet te geven, evenals uittrekverlengingen, afbeeldingsmaatstaven, voorwerps en beeldafstanden, in- en uittredepupil en weet ik niet wat nog meer). In dat derde stadium kun je ook de leercurve doorgronden die je voor elke nieuwe macro-uitdaging moet doorlopen.
Het belangrijkste in het derde stadium is echter dat je niet meer terug kunt, niet meer terug wilt en niet meer terughoeft. Vanaf dan verveelt macro nooit meer en is de wereld vol met spannende uitdagingen.

Coolguy zit nu in het eerste stadium, en de goeie raad is om nu gewoon te te gaan spelen met wat je hebt, je zult zien dat wanneer je een tijdje op het achterste stuk van je scherptstelbereik werkt, je nog verstelt staat van wat er allemaal met je camera mogelijk is, zeker als je niet bang bent om te experimenteren met instellingen van automatiek en met name de flitser. Lees je intussen eens in in het begrip voorzetlens, en wanneer het niet gaat vervelen ligt daar je volgende uitdaging.
Genezen van het macrovirus doe je eigenlijk alleen door teveel in één keer te willen.

* Wie in dit stadium meent dat de spullen de macrofotograaf maken komt zwaar belazerd uit, de fotograaf maakt de macro omdat ie zijn spullen en zijn onderwerp beheerst.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24288408


Me macro ringetjes
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
pi_24288484
quote:
Op donderdag 30 december 2004 00:10 schreef Ker_Plunk het volgende:
[afbeelding]

Me macro ringetjes
Woow, zo groot
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 30 december 2004 @ 00:26:22 #292
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24288798
quote:
Op donderdag 30 december 2004 00:10 schreef Ker_Plunk het volgende:
[afbeelding]

Me macro ringetjes
Nou, d'rtussen die dingen en fotograferen zo laat nog Sok? Ja zo laat nog
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24294876
quote:
Op donderdag 30 december 2004 00:26 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Nou, d'rtussen die dingen en fotograferen zo laat nog Sok? Ja zo laat nog
Eerst even film kopen
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
  Moderator donderdag 30 december 2004 @ 12:50:29 #294
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_24295838
quote:
Op donderdag 30 december 2004 00:06 schreef Ouwesok het volgende:
Even los van de apparatuur en de optieken ook nog maar eens in dit topic mijn lezing over macrofotografie.

Macro is niet iets wat je van vandaag op morgen beheerst, macro is een groeiproces(of eigenlijk als je de onderwerpen bekijkt een krimpproces ). Daarnaast heeft het alle verschijnselen van een virusinfectie.
De eerste symptomen krijg je wanneer blijkt dat je het stuk van de meter tot oneindig van je lens slechts sporadisch gebruikt, en je dus de neiging hebt om dicht op je onderwerpen te kruipen. Bijverschijnselen zijn het geobsedeerd kijken naar de foto's van degenen die de incubatietijd voorbij zijn. Eigenlijk wil je al vandaag die opnamen ook kunnen doen

Het tweede stadium is als je zo ineens een paar hulpmiddeltjes ter beschikking hebt. Dan blijkt ineens dat wanneer je die kortste instelafstand hebt weten te passeren de wereld lastiger in elkaar zit dan je tot dan toe had aangenomen, je loopt tegen problemen aan met belichting, scherptediepte, werkruimte en nog veel meer, dat moet allemaal dus even overwonnen wordenhoewel je dat even er wel af mag laten * .

Het derde stadium is dat waarin je jezelf ingelezen hebt in de theorie omtrent macro (en ineens die dioptrieën een plaats weet te geven, evenals uittrekverlengingen, afbeeldingsmaatstaven, voorwerps en beeldafstanden, in- en uittredepupil en weet ik niet wat nog meer). In dat derde stadium kun je ook de leercurve doorgronden die je voor elke nieuwe macro-uitdaging moet doorlopen.
Het belangrijkste in het derde stadium is echter dat je niet meer terug kunt, niet meer terug wilt en niet meer terughoeft. Vanaf dan verveelt macro nooit meer en is de wereld vol met spannende uitdagingen.

Coolguy zit nu in het eerste stadium, en de goeie raad is om nu gewoon te te gaan spelen met wat je hebt, je zult zien dat wanneer je een tijdje op het achterste stuk van je scherptstelbereik werkt, je nog verstelt staat van wat er allemaal met je camera mogelijk is, zeker als je niet bang bent om te experimenteren met instellingen van automatiek en met name de flitser. Lees je intussen eens in in het begrip voorzetlens, en wanneer het niet gaat vervelen ligt daar je volgende uitdaging.
Genezen van het macrovirus doe je eigenlijk alleen door teveel in één keer te willen.

* Wie in dit stadium meent dat de spullen de macrofotograaf maken komt zwaar belazerd uit, de fotograaf maakt de macro omdat ie zijn spullen en zijn onderwerp beheerst.
Nee wacht even, ik bedoelde niet dat als je professionele apparatuur je ineens WEL kunt fotograferen (want dat kan ik niet, en dus ook niet door een andere camera in mn handjes te houden). Waar ik eigenlijk vanuit ging (hoewel ik daar geen flikker vanaf weet eigenlijk) was dat je met zon lens iets toch heel dichtbij kunt halen, maar dat jij fysiek op een grotere afstand staat, waardoor beestjes minder snel wegrennen/vliegen

Jij schrijft verder over het instellen van de flits, dat kan ik dus niet. Ja, wel verschillende standen, maar niet de flitssterkte of zo.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_24297183
quote:
Op woensdag 29 december 2004 20:19 schreef Ouwesok het volgende:
tekst
Ik heb gisteren even de merken onderling tegenover elkaar gezet. Ik denk dat ieder merk een aantal interessant lenzen heeft maar lenzen over de hele rijkwijdte is voor mijn budget een probleem!

Tamron heeft geen 10/12-24mm wide angle lens.
Tokina heeft geen 70/100 - 300mm wide angle lens
Canon heeft hele mooie spullen maar hun 24-70L USM lens is ongeveer mijn hele budget.
Sigma heeft wat mij betreft denk ik dan de beste keuze:

Sigma AF 4,5-5,6/12-24 EX DG
Sigma 24-70mm F2.8 DG Macro E 82
Sigma AF 4,0/100-300 EX IF Apo(zwaar, mooi en duur ) of de Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO MAKRO SUPER II

Alleen de wide-angle lens van de Sigma is duidelijke minder lichtsterk dan die van Tokina. In hoeverre is dit een probleem in de diepe jungle? Of zou ik anders misschien beter een goed wide-angle prime kunnen halen? Zoals de Sigma AF 14/2.8 EX Asf. (HSM)

Ik denk dat ik wel nog maar even iets ga bijsparen. Ik heb dan wat meer keuze mogelijkheden heb en ben minder beperkt tot een bepaalde configuratie.

Verder ben ik wel benieuwd wie er actief gereisd heeft met zijn lenzen en camera. En wat je dan bij je had.
pi_24297872
Waarom combineer je geen merken?

- Canon 17-40L
- Canon 50 f/1.8
- Sigma 70-200 f/2.8

....is bijv. een hele mooie set voor een vriendelijke prijs (totaal 1500 euro ofzo)

Voor minder heb je bijv deze set:

- Tamron 17-35 f/2.8-4.0
- Canon 50 1.8
- Canon 75-300 USM

Totaal is iets van 600/700 euro.

Je moet jezelf ook niet aanpraten dat je het volledige bereik vol met zooms wil hebben.
Een leuke groothoekzoom + telezoom met in het midden een lichtsterke prime is (voor veel mensen) een prima set. Vergeet niet dat een 17-35 of 17-40 lens een "standaard lens lengte" heeft op een camera met 1.6x cropfactor. Het bereik 24-70 is (in mijn ogen) een stuk minder interessant om vaak op je camera te hebben, omdat het overal tussenin valt (geen groothoek en 112mm effectief is ook geen lekkere tele)
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 30 december 2004 @ 16:13:03 #297
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24299854
quote:
Op donderdag 30 december 2004 12:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee wacht even, ik bedoelde niet dat als je professionele apparatuur je ineens WEL kunt fotograferen (want dat kan ik niet, en dus ook niet door een andere camera in mn handjes te houden). Waar ik eigenlijk vanuit ging (hoewel ik daar geen flikker vanaf weet eigenlijk) was dat je met zon lens iets toch heel dichtbij kunt halen, maar dat jij fysiek op een grotere afstand staat, waardoor beestjes minder snel wegrennen/vliegen

Jij schrijft verder over het instellen van de flits, dat kan ik dus niet. Ja, wel verschillende standen, maar niet de flitssterkte of zo.
Toch is het het beste om voorlopig even te roeien met de riemen die je hebt, je leert dan de voor jou geldende beperkingen kennen, en weet waar je bij een vervolgaanschaf op moet letten. Probeer dus ook wanneer je in je close-focus-stand werkt al die verschillende flitsinstellingen die je wel hebt uitkost niks

Ongeacht wat je allemaal aan apparatuur inzet, macro blijft een wereld vol uitdagingen, de apparatuur werkt lastig, je onderwerpen zijn niet bepaald gewillig, en je bent altijd vier keer zoveel licht nodig als je voorhanden hebt, waarbij het licht ook nog eens uit een hoek moet komen waar je met geen mogelijkheid licht kunt brengen klinkt als onoverkomelijk leed, ik noem het liefhebberij Met loepobjectieven zoals die van Het-Gele-Teken fotografeer je nagenoeg blind, je hebt nauwelijks zoekerbeeld meer over, je zult dus grotendeels uit koele berekening moeten leren fotograferen.
De eerste vlieguren die je daarbij opdoet met ongelijk welke digicam als ie maar een close-focus heeft zijn van onschatbare waarde

Over fotoschuwe beestjes:
De beestjes moeten bij mij op ongeveer 10-12 cm komen voor de G5 met voorzetlens. Met een SLR met 90mm macrotele heb ik wat meer ruimte, een slordige 20 cm. Even voor het begrip: Zonder onderwerpskennis gaat het insect op de wieken of op de vlucht wanneer je binnen een meter komt. Per insect verschilt de ideale benaderingswijze, en dat is een stukje gevoel wat je moet aanleren, voornamelijk door je onderwerpen goed te observeren en flink te experimenteren met de manier waarop je het benaderd. Bij sommige insecten is het al een heksentoer om uit te vinden waar die krengen toch gaan zitten.

Om met insectenfotografie te starten begin je met niet al te schuwe insecten. Hommels blijven braaf zitten en die kun je al zonder hulpmiddelen verwerken in hele fraaie plaatjes. Voor zweefvliegen geldt hetzelfde, maar die zijn weer iets bewegelijker. Zo kun je heel het handboek der Vliesvleugeligen en Geleedpotigen heenakkeren en gaandeweg je vaardigheid opbouwen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 31 december 2004 @ 13:11:36 #298
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_24318500
Ouwesok nog hartstikke bedankt voor je babbel over de macro-lenzen.

Ik heb van de week de Tamron (wederom) getest, met als enigste verschil dat het de non-Di was (de oude versie dus). Alles zoals verwacht en weer stond ik verbaast over hoe dat ding focust op AF, dus veel dingen weer op MF opgezocht. Wat me opviel was dat als je op MF werkt en dan overgaat naar AF, hij veel beter zijn punt pakt als dat je hem totaal niet helpt. Maar dat zal wel logisch zijn, voor mij was het een bevinding. In ieder geval, dit is wel de lens die ik zoek, al ben ik gelijk ook aan een goeie flitser toe ben ik bang.
Hier heb ik mijn testjes staan.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 31 december 2004 @ 13:24:21 #299
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24318805
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 13:11 schreef elcastel het volgende:
Ouwesok nog hartstikke bedankt voor je babbel over de macro-lenzen.

Ik heb van de week de Tamron (wederom) getest, met als enigste verschil dat het de non-Di was (de oude versie dus). Alles zoals verwacht en weer stond ik verbaast over hoe dat ding focust op AF, dus veel dingen weer op MF opgezocht. Wat me opviel was dat als je op MF werkt en dan overgaat naar AF, hij veel beter zijn punt pakt als dat je hem totaal niet helpt. Maar dat zal wel logisch zijn, voor mij was het een bevinding. In ieder geval, dit is wel de lens die ik zoek, al ben ik gelijk ook aan een goeie flitser toe ben ik bang.
Hier heb ik mijn testjes staan.
Dat de AF zo beroerd werkt met die IF-macro's ligt hem in het verschijnsel van de enorm rappe scherp/onscherp-overgang van die dingen. Daardeur heeft de AF-module moeite om te bepalen hoe ie naar de contrastkant toe moet draaien. Zou je een macro-tele bouwen op basis van een klassieke Sonnar-constructie, dan ga je zien dat ie veel rapper en trefzekerder scherpsteltalleen moet je dan vrezen voor de levensduur van je AF-motortje
Help je hem een handje door hem in de buurt van het beoogde scherptevlak te zetten, dan pakt ie het contrast wél op, en fietst vrij eenvoudig naar de goeie instelling.

Toch blijft het bij macro- en close-upfotografie een kwestie van scherpstellen door je camera te verplaatsen. Na enige oefening krijg je er vanzelf handigheid in .
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24321912
Na veel wikken en wegen (en jullie advies) heb ik dan eindelijk bedacht hoe of wat! Ik ga een Tamron 28-75/2.8 en een sigma prime macro 150/2.8 kopen. Hier ga ik eerst even rustig mee spelen en uitproberen wat voor mij het beste is. Ik heb namelijk zoveel lenzen die ik wel interessant vind. En waar ik ook wel het nut van zie om ze te kopen. Ik hoop in juni of in juli naar de VS te gaan en dan probeer ik daar (met een goede lage dollar ) mijn collectie uittebreiden met een of meerdere van onderstaande lenzen.

Verlanglijst
Sigma 100-300/4
Sigma 12-24/4.5-5.6
Tamron 14/2.8
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')