Laten we het hopenquote:Op dinsdag 5 oktober 2004 18:12 schreef pberends het volgende:
Of ben ik de enige met dit hersenspinsel
Daar heb ik het helemaal niet over.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 18:13 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Ik dacht dat het aantal zetels in de kamer te maken heeft met het inwoners aantal?
Denk het wel.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 18:12 schreef pberends het volgende:
Of ben ik de enige met dit hersenspinsel
Zou ook kunnen. Als zij daar voor kiezen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 18:15 schreef freako het volgende:
[..]
De enige manier om afsplitsingen te voorkomen is denk ik om maar 1 Kamerlid per fractie toe te staan. Dat Wouter Bos dus 42 stemmen krijgt, Maxime Verhagen 44, Jozias van Aartsen 28, enz.
Neuh, het zetelaantal is gewoon 150 volgens de Grondwet (vanaf 1955 ofzo, daarvoor was het altijd 100).quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 18:13 schreef _The_General_ het volgende:
Ik dacht dat het aantal zetels in de kamer te maken heeft met het inwoners aantal?
Waarom is het veranderdquote:Op dinsdag 5 oktober 2004 18:16 schreef freako het volgende:
[..]
Neuh, het zetelaantal is gewoon 150 volgens de Grondwet (vanaf 1955 ofzo, daarvoor was het altijd 100).
Omdat de Kamer gewoon te klein was. Zelfs met de 150 Kamerleden die we nu hebben heeft Nederland al relatief een van de kleinste parlementen in Europa.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 18:18 schreef pberends het volgende:
[..]
Waarom is het veranderd
Een soort van stemvee dus.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 18:21 schreef MrJonez het volgende:
Hmmm...beetje raar idee. Als je dan tegen afsplitsingen e.d. bent, zou je in de Kieswet op moeten nemen dat, behalve als een kamerlid z'n zetel op basis van voorkeursstemmen heeft behaald, bij afscheiding van de fractie de zetel voor de fractie blijft.
Dat zou je dat beter door de kiezer kunnen laten kiezen. Dus als een kamerlid 1,4 miljoen stemmen trekt, hij zo'n 25 zetels 'bezet houdt; of met andere woorden hij 25 keer zoveel invloed heeft als een kamerlid met maar 80.000 stemmen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 18:16 schreef pberends het volgende:
[..]
Zou ook kunnen. Als zij daar voor kiezen.
Tja, als iemand met 500 stemmen al een zetel kan behalen, dan is het niet gek om in de regels op te nemen dat hij niet op persoonlijke titel die zetel mag hebben, maar dat hij in naam van de partij daar mag zitten.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 18:23 schreef freako het volgende:
[..]
Een soort van stemvee dus.
Hoezo stemvee?quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 18:23 schreef freako het volgende:
[..]
Een soort van stemvee dus.
quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 19:29 schreef SCH het volgende:
Ik dacht dit topic over Erica Terpstra of Sharon Dijksma ging
Lege zetels is wel geniaal, zo zien kiezers wat er gebeurd als ze niet komen stemmen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 18:29 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat zou je dat beter door de kiezer kunnen laten kiezen. Dus als een kamerlid 1,4 miljoen stemmen trekt, hij zo'n 25 zetels 'bezet houdt; of met andere woorden hij 25 keer zoveel invloed heeft als een kamerlid met maar 80.000 stemmen.
Wat ook in dit concept past, is het hebben van lege zetels vanwege kiezers die niet op komen dagen.
Ik was je voor in de OPquote:Op dinsdag 5 oktober 2004 19:29 schreef SCH het volgende:
Teveel zetels is inderdaad superlink, zeker met die populisten zonder inhoud. Ik zou eerder voor nog minder zetels in de 2e kamer gaan.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 18:32 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Tja, als iemand met 500 stemmen al een zetel kan behalen, dan is het niet gek om in de regels op te nemen dat hij niet op persoonlijke titel die zetel mag hebben, maar dat hij in naam van de partij daar mag zitten.
Volgens mij snap je de openingspost niet helemaalquote:Op dinsdag 5 oktober 2004 18:51 schreef N.E.O.R.E.J. het volgende:
Zullen de SGP en CU wel balen. Er hoeft maar wat te gebeuren en ze liggen uit de kamer. In geval van SGP is het dus wel een goed idee. Het wordt dus wel steeds moeilijker voor een kleine bevolkingsgroep om hun stem in de kamer te laten verkondigen.
Jij denkt wel meer rare dingen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 19:29 schreef SCH het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |