abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 oktober 2004 @ 21:29:58 #1
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_22405823

Het vorige topic was vol, en ik zag geen nieuwe, dus deze maar geopend.

quote:
quote:
DEN HAAG - Het kabinet moet overwegen jongensbesnijdenis strafbaar te stellen. Het Tweede Kamerlid Ayaan Hirsi Ali (VVD) heeft dit zondagavond gezegd in het televisieprogramma Het geluk van Nederland op Nederland 3.

Vooral in Islamitische en Joodse kring worden per jaar vele duizenden jongetjes besneden. Dit gebeurt om religieuze redenen. Besnijdenissen worden ook uitgevoerd om hygiënische en esthetische reden.

Het kabinet heeft kort geleden de lichtste vorm van meisjesbesnijdenis strafbaar gesteld. Hirsi Ali vindt dat dit bij jongens ook zou moeten gebeuren. De ingreep kan volgens haar bij jongens ook heel ingrijpend zijn. Bij jongensbesnijdenis wordt een deel van de voorhuid van de penis weggesneden.
Allereerst besnijdenis op basis van medische oorzaken staat niet ter discussie.

Functie van de voorhuid
Bij besnijdenis van jongens wordt de voorhuid weggesneden. Meestal gebeurt dit zonder verdoving.
De voorhuid zit vol met zenuwen en beschermt de eikel tegen vereelting. Zowel de zenuwen in de voorhuid, als minder vereelting van de eikel zorgen ervoor dat het sexueel genot van een man hoger zal zijn. Ook maakt een voorhuid de penetratie makkelijker. Bij sommige SOA's vindt besmetting sneller plaats als de voorhuid ontbreekt, hier staat tegenover dat van AIDS wordt gezegd dat besmetting juist sneller plaatsvind met voorhuid.

Last but not least: er is een verband tussen impotentie op latere leeftijd en een besneden pik hebben. In de VS is er onderzoek gedaan waaruit blijkt dat besneden mannen negatiever over hun sexleven oordelen dan onbesneden mannen (dit zou weer leiden tot meer echtscheidingen).

Bron: http://faculty.washington.edu/gcd/DOC/benefit3.html
quote:
1. The foreskin is the natural protective covering for the glans, or head of the penis. It prevents the surface of the glans from becoming thickened and desensitized.
2. The loose foreskin covers the longer shaft of an erect penis. It is long enough to slide back and forth, facilitating intercourse as nature intended.
3. The foreskin plays an integral part in sexual pleasure. Recently described in the medical literature, a series of tiny ridged bands on the inner surface of the foreskin contribute significantly to sexual pleasure.
Verminking van het lichaam
Het verwijderen van een deel van het lichaam zonder dat er een medische noodzaak toe is, is verminking van het lichaam. Baby's kunnen zelf niet kiezen en krijgen van hun ouders een besnijdenis/verminking opgedrongen - nogmaals meestal zonder verdoving.
Een voorhuid verwijderen is iets wat niet ongedaan gemaakt kan worden.

Vrouwenbesnijdenis is ook verboden. Een klein sneetje in de clitoris leidt ook tot genotsverlies, maar minder genotsverlies dan het verwijderen van de voorhuid bij een man. Als je consequent bent als regering verbiedt je dus ook de mannenbesnijdenis die niet op medische indicatie wordt uitgevoerd.
Een regering zou dan namelijk ook mannelijke baby's anders behandelen dan vrouwelijke baby's, een verschijnsel ook wel bekend als discriminatie.
Het valt me op dat sommige mensen (vooral vrouwen (jaja, ik word lekker seksistisch)) mannenbesnijdenis vinden kunnen, maar wel moord en brand schreeuwen bij elke vorm van vrouwenbesnijdenis. En dan heb ik het niet over het verwijderen van de hele clitoris, maar over een klein sneetje. Die wil ik graag vragen waar zij het verschil tussen mannen-en vrouwenbesnijdenis vandaan halen. Ik vind dat namelijk nogal inconsequent (en ook seksistisch trouwens).

Risico's
Bij besnijdenissen gaat ook wel eens wat mis. Het komt vaker voor dan je denkt dat er meer wordt weggehaald dan goed is, waardoor een man z'n hele leven geen sex meer kan hebben. Ook leidt besnijdenis regelmatig tot medische complicaties en tot enkele honderden dode babies per jaar (wereldwijd).

Waarom worden jongens besneden:

Wat wel ter discussie staat is besnijdenis bij baby's op basis van :
-religieuze redenen
-gewoonte redenen
-hygienische redenen
-esthetische redenen

Religieuze redenen:
Al eeuwen worden jongens besneden op basis van allerlei religieuze motieven. Religie heeft regelmatig (eeuwenoude) acherhaalde opvattingen die soms haaks staan op de huidige opvattingen zoals integriteit van het lichaam. De vraag is en blijft in hoeverre je met religies mee moet gaan en welk grondrecht nu belangrijker is: vrijheid van religie of integriteit van het lichaam.

Bij vrouwenbesnijdenis vond praktisch iedereen dat integriteit van het lichaam het belangrijkste recht was. Zoals eerder beargumenteerd is de lichtere vorm van vrouwenbesnijdenis minder ingrijpend en leidt tot minder genotsverlies dan bij mannenbesnijdenis het geval is, dus zou je consequent moeten zijn en mannenbesnijdenis ook moeten verbieden.

Soms moet je als overheid grenzen stellen, hoe moeilijk dat ook kan zijn mede ook omdat jongensbesnijdenis meer ingeburgerd is dan vrouwenbesnijdenis. Bedenk ook dat besnijdenis bij jongens waarschijnlijk ontstaan is als een anti-masturbatie maatregel die met een religieus sausje overgoten is.

Overigens zijn ook bepaalde groepen binnen de Islam en het Judisme die tegen besnijdenis zijn:
http://www.moslem.org/article_read.asp?id=46
http://jewishcircumcision.org/

Gewoonteredenen
Dit komt voor in de VS. Twintig jaar geleden werd nog 79% van alle jongens daar besneden. Inmiddels is dit gelukkig gedaald naar 54%. Het standaard besnijden van jongens is in de VS ontstaan in de 19e eeuw wederom als anti-masturbatie maatregel. Men dacht dat jongens niet konden masturberen als hun voorhuid weg was en ze dus minder snel opgewonden zouden raken.
Dit zal in NL voornamelijk voorkomen bij kinderen van amerikaanse ouders.
Zelf zie ik religieus besnijden ook als een vorm van besnijden uit gewoonte.

Hygiënische redenen
Als man moet je je pik schoonhouden. Onbesneden of Besneden. Als er iets makkelijk is, is het wel je voorhuid even terugtrekken en je eikel / binnenzijde voorhuid schoonmaken. Daarnaast gaan er veel meer baby's dood aan besnijdenis dan aan het niet schoonmaken van hun piemel. Dit laatste heb ik namelijk nog nooit gehoord.

Argumenten als "in de woestijn is het wel heel hygienisch" zijn helemaal vreselijk. In de eerste plaats leven we niet in een woestijngebied dus hebben we dat probleem niet. In de tweede plaats leven mensen uberhaupt altijd in de buurt van stromend water. In de derde plaats kan ik me moeilijk voorstellen dat een onbesneden pik zo vreselijk onhandig is in de woestijn.

En voor de vrouwen (wegens misverstand wat in het eerdere topic ontstond ): als mannen plassen trekken ze meestal hun voorhuid terug.

Esthetische redenen
Prima als je een besneden pik mooier vindt, maar dan kun je je besnijden als je ouder dan 18 jaar bent. Je ouders kunnen niet voor jou uitmaken, of jij ook een besneden pik mooier vindt dan een onbesneden pik.

Bij zaken als flaporen, schele ogen en hazelippen is dat wat duidelijker.
Mannen horen een voorhuid te hebben, daar worden ze immers mee geboren en dat is de norm. Flaporen, schele ogen en hazelippen zijn een afwijking van de norm.

Maar besneden mannen vinden het toch niet erg dat ze besneden zijn
Een vrouw zonder clitoris weet misschien ook niet wat ze mist.
Er zijn inderdaad besneden mannen die zeggen niets te missen.
De vraag blijft of dat voldoende argumentatie is om besnijden als een standaard procedure op basis van eerdergenoemde redenen te doen en zo een baby te mutileren.

Daarnaast denk ik dat veel mannen het niet zullen toegeven dat ze iets zullen missen. Vooral niet als het op religieuze redenen is gebeurd. Het lijkt dan namelijk net alsof je ook de religie afwijst, wat in feite onzin is.

Daarnaast zijn er ook veel mannen die graag hun voorhuid weer terug willen hebben. Niet voor niets bestaat er een voorhuidhersteloperatie.

Links
http://www.wankers.com/1/w1/links.htm
http://www.mothersagainstcirc.org/
http://www.noharmm.org/separated.htm
http://www.sexuallymutilatedchild.org/
http://faculty.washington.edu/gcd/DOC/index.html

Alle sites staan vol met links naar andere sites.

Hirsi Ali
Mevrouw Hirsi Ali wekt bij sommigen allergische reacties op. Dit is geen valide argumentatie om niet naar haar te luisteren. Don't blame the messenger.
Het CIDI probeerde haar vandaag al weer te diskwalificeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tarak op 04-10-2004 21:41:12 ]
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_22406560
Complimenten voor je OP .

NOVA besteedt straks aandacht aan het onderwerp.

Ikzelf ben er nog niet echt uit of het verboden moet worden. Ik heb me er nog niet echt in verdiept .
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:10:35 #3
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_22406951
Gisteren de reportage gezien. Het idee is overigens afkomstig van de journalist, die vond dat Ali consequent moest zijn. Want besnijdenis bij jongens is erger (daar was mevrouw Ali het mee eens).
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:14:21 #4
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_22407072
Tja, nooit zo over nagedacht eigenlijk, maar je verhaal klinkt best overtuigend. Je hangt alleen een belangrijk deel van je betoog op aan het feit dat een sneetje in de clitoris minder genotsverlies betekent dan een besnijdenis bij een jongen. Heb je hier een bron van?
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:21:38 #5
28033 Pek
je moet wat
pi_22407291
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 22:10 schreef Nyrem het volgende:
Gisteren de reportage gezien. Het idee is overigens afkomstig van de journalist, die vond dat Ali consequent moest zijn. Want besnijdenis bij jongens is erger (daar was mevrouw Ali het mee eens).
Grappig hoe het weer uit z'n context getrokken wordt; Ali beaamt alleen de woorden van een verslaggever en het volgende moment is ze weer "een kruistocht" begonnen
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_22407349
Verbieden nee, maar voor 18 geen besnijdenis. Zo kan degene zelf kiezen!
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:23:28 #7
94405 Tarak
pi_22407365
Ik heb gegoogled op: "sneetje clitoris"

http://www.wpf.org/vrouwenbesnijdenis2
quote:
Er bestaan verschillende vormen van vrouwenbesnijdenis. In de mildste vorm wordt een prikje of sneetje in de clitoris gegeven zodat een druppeltje bloed vloeit.
Ik ben geen vrouw, maar mij lijkt een prikje in de clitoris zodat er een druppeltje bloed vloeit, minder ingrijpend dan het verwijderen van een voorhuid. Misschien dat vrouwen hier een beter antwoord op kunnen geven?

Wat ik ook las:

Van dezelfde site:
quote:
De belangrijkste redenen voor vrouwenbesnijdenis zijn:

* Wegnemen van lustgevoelens van de vrouw
* Beschermen van de maagdelijkheid
* Toegang tot het huwelijk
* Men gelooft dat clitoris giftig is of demonische krachten heeft
* Clitoris wordt gezien als mannelijk element dat moet worden verwijderd om volledig vrouw te zijn
* Schoonheidsideaal (vrouw moet mooi glad zijn)
* Religieuze plicht (de mensen weten vaak niet dat de bijbel of koran geen vrouwenbesnijdenis voorschrijft)
Dit zou je zo kunnen vertalen in:

De belangrijkse redenen voor mannenbesnijdenis zijn:
*bescherming van de maagdelijkheid
*Toegang tot het huwelijk
*Schoonheidsideaal
*Religieuze plicht

Het zijn grotendeels dezelfde argumenten voor mannen- en vrouwenbesnijdenis.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_22407426
quote:
In de tweede plaats leven mensen uberhaupt altijd in de buurt van stromend water. In de derde plaats kan ik me moeilijk voorstellen dat een onbesneden pik zo vreselijk onhandig is in de woestijn.
Stromend water? Altijd

Volgens mij heb ik wat gemist En die onbesneden 'pik' is er niet voor niets doorheen gekomen in de woestijn, dus hoe erg je NU ook tegen besnijdenis wilt zijn, je hoeft niet de wijsneus uit te gaan hangen wat betreft gebruiken van mensen die in de woestijn leefden en misschien wel veel wijzer dan jij waren.
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:28:21 #9
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_22407512
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 22:23 schreef Tarak het volgende:
Ik heb gegoogled op: "sneetje clitoris"

http://www.wpf.org/vrouwenbesnijdenis2
[..]

Ik ben geen vrouw, maar mij lijkt een prikje in de clitoris zodat er een druppeltje bloed vloeit, minder ingrijpend dan het verwijderen van een voorhuid. Misschien dat vrouwen hier een beter antwoord op kunnen geven?
Hmm, maar in je betoog beweerde je dat mannenbesnijdenis als gevolg meer genotsverlies betekende dan vrouwenbesnijdenis in haar lichtste vorm... Dat blijkt hier nog niet uit.
Eeltvorming op de eikel heeft trouwens ook zo z'n voordelen. Besneden mannen schijnen een stuk minder last te hebben van voortijdig klaarkomen dan niet besneden mannen. Maar dat dit de eigen keus van de man moet zijn ben ik het mee eens.
pi_22407637
Er zijn hier al best wat topics over geweest :/

Het is onzin om een vrouw zonder clitoris te vergelijken met een man met een besneden lid. Dat zou zoiets zijn als het weghalen van de eikel van de man. Mannen besnijdenis is niet het snijden in de eikel, maar het weghalen van de voorhuid. Dit zou enigzins vergeleken kunnen worden met het verkleinen van de schaamlippen.

Ik ga trouwens ook geen onderzoeken serieus nemen die beweren dat er een verband is tussen besneden penissen en echtscheidingen zonder er andere factoren bij te betrekken.

Ten derde zou het verbieden ervan weinig effect hebben, het zal blijven gebeuren omdat jongensbesnijdenis in de Islam hoort (in tegenstelling tot vrouwenbesnijdenis). Het zal dan gewoon gebeuren (wat nu ook vaak het geval is) in land van herkomst, waar het wel toegestaan is.

En mevrouw Hirsi "Geen Clitoris" Ali zou moeten stoppen met het reflecteren van persoonlijke traumas op de moslims in Nederland. Het is niet onze schuld dat ze dr clitoris mist.
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:33:51 #11
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_22407711
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 22:32 schreef Meh7 het volgende:

Het is onzin om een vrouw zonder clitoris te vergelijken met een man met een besneden lid. Dat zou zoiets zijn als het weghalen van de eikel van de man. Mannen besnijdenis is niet het snijden in de eikel, maar het weghalen van de voorhuid. Dit zou enigzins vergeleken kunnen worden met het verkleinen van de schaamlippen.

Ik ga trouwens ook geen onderzoeken serieus nemen die beweren dat er een verband is tussen besneden penissen en echtscheidingen zonder er andere factoren bij te betrekken.

Ten derde zou het verbieden ervan weinig effect hebben, het zal blijven gebeuren omdat jongensbesnijdenis in de Islam hoort (in tegenstelling tot vrouwenbesnijdenis). Het zal dan gewoon gebeuren (wat nu ook vaak het geval is) in land van herkomst, waar het wel toegestaan is.

En mevrouw Hirsi "Geen Clitoris" Ali zou moeten stoppen met het reflecteren van persoonlijke traumas op de moslims in Nederland. Het is niet onze schuld dat ze dr clitoris mist.
Dat doet TS toch ook helemaal niet
pi_22407894
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 22:33 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Dat doet TS toch ook helemaal niet
Ik citeer:

"Een vrouw zonder clitoris weet misschien ook niet wat ze mist.
Er zijn inderdaad besneden mannen die zeggen niets te missen. "

En verder wil ik dit nog kwijt over de besnijdenis in mijn cultuur (niet geloof):

Het is de eerste stap van een jongen om een man te worden. Dat zit er diep in de cultuur, en een man die niet besneden is kan niet eens trouwen. Verder wordt er een feestje gegeven, eten drinken, famillie op bezoek en krijg je lekker geld van iedereen
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:39:46 #13
94405 Tarak
pi_22407918
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 22:28 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Hmm, maar in je betoog beweerde je dat mannenbesnijdenis als gevolg meer genotsverlies betekende dan vrouwenbesnijdenis in haar lichtste vorm... Dat blijkt hier nog niet uit.
Eeltvorming op de eikel heeft trouwens ook zo z'n voordelen. Besneden mannen schijnen een stuk minder last te hebben van voortijdig klaarkomen dan niet besneden mannen. Maar dat dit de eigen keus van de man moet zijn ben ik het mee eens.
Het is heel moeilijk om genot met elkaar te vergelijken omdat genot altijd subjectief is.
Een speldeprik in een clitoris is belachelijk en onnodig. Toch denk ik dat het minder ingrijpend is dan besnijdenis bij jongens en tot minder genotsverlies leidt. Het is moeilijk om genot met elkaar te vergelijken, dat blijft subjectief en moeilijk meetbaar..
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:43:45 #14
17205 Profesor
I have a dream!
pi_22408049
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 22:23 schreef _The_General_ het volgende:
Verbieden nee, maar voor 18 geen besnijdenis. Zo kan degene zelf kiezen!
idem.

Wat als je linkeroor inknippen traditie is?
Je hebt het recht om te beslissen over je eigen lichaam. of dat nu een tatoo is of besnijdenis.
En de overheid moet hier over waken.
[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
pi_22408108
@ Nova

K*nkers zeg, ze haalden daar de hele eikel weg!! Niet de voorhuid!! Superziek
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:45:35 #16
28033 Pek
je moet wat
pi_22408118
quote:
Een verslaggever vraagt aan haar: "U als fel tegenstander van zelfs de lichtste vorm van vrouwen besnijdenis zou die bij mannen toch ook erg moeten vinden" en zij is het daar mee eens.
Ze kan dus voortaan beter het alom gewaardeerde (laffe) "geen commentaar" roepen als haar op deze manier woorden in de mond gelegd worden, dat zou haar een hoop gezeik schelen...maar kennelijk zit ze zo niet in elkaar. Prachtwijf
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:47:27 #17
94405 Tarak
pi_22408178
quote:

Het verkleinen van de schaamlippen vind ik nogal een ingreep om die bij een baby te doen. Zou ik 100% op tegen zijn.
quote:

Dit zou het gevolg zijn van ontevredenheid over het sexueel genot. Daarnaast leidt besnijdenis tot een verhoogde kans op impotentie.
quote:
Ik heb niet over de uitwerking gehad. Dit ligt ingewikkeld, geef ik ogenblikkelijk toe. Maar ik beargumenteer een principieel standpunt.
quote:
geen valide argument
pi_22408185
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 22:39 schreef Meh7 het volgende:

....

Het is de eerste stap van een jongen om een man te worden. Dat zit er diep in de cultuur, en een man die niet besneden is kan niet eens trouwen.

......
Dit toont maar weer eens aan hoe achtergebleven de islam is.
pi_22408219
Het jodendom is ook compleet achterlijk op dit punt
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:51:11 #20
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22408294
quote]Op maandag 4 oktober 2004 22:46 schreef blieblie het volgende:
Die 2de wist ik niet .
Is dat serieus?
[/quote]
quote:
Eén van de praktische kanten van de besnijdenis is, naast de gezondheidsreden (denk maar aan het verminderen van allerlei soorten geslachtsziektes en kanker), de hygiene. Het is een plicht voor elke muslim zich te wassen na w.c. bezoek. Bij onbesneden mannen is het onmogelijk zich correct te reinigen. Daar één van de verplichte zaken van het gebed (salaat) hygiene is zal zo'n iemand niet schoon zijn voor het gebed.
bron: http://www.geocities.com/Athens/Parthenon/2204/khitaan.htm

Ik vind eerder dat je het moet verplichten dan verbieden. Het heeft alleen maar voordelen (voor jongens dan)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:52:57 #21
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22408348
Het heeft ook voornamelijk te maken met geslahtsziektes te voorkomen!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:55:33 #22
94405 Tarak
pi_22408442
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 22:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[quote]
bron: http://www.geocities.com/Athens/Parthenon/2204/khitaan.htm

Ik vind eerder dat je het moet verplichten dan verbieden. Het heeft alleen maar voordelen (voor jongens dan)
Waarom is het voor onbesneden mannen onmogelijk om zich te reinigen?
Alleen maar voordelen? Veel nadelen en risico's eerder.
Als mannen ouder dan 18 jaar zijn, mogen ze kiezen voor besnijdenis.
pi_22408470
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 22:47 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Dit toont maar weer eens aan hoe achtergebleven de islam is.
Volgens mij had hij het duidelijk over zijn cultuur. Flapdrol.
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:56:59 #24
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22408480
Hirsi Ali is natuurlijk gewoon raar bezig meidenbesnijdenis en jongensbesnijdenis op één lijn te stellen. JUIST zij zou moeten weten dat je dit ABSOLUUT NIET kan vergelijken. Jongens hebben alleen maar voordelen van besnijdenis, terwijl meiden enorm veel ellende ervan hebben... Het is echt appels en peren vergelijken en een totaal misplaatste proefballon.

Wat ik zei over verplichten meen ik ook nog, als je je wat meer verdiept in de materie zie je dat de voordelen van besnijden ruim tegen de minimale risico's opwegen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:59:27 #25
94405 Tarak
pi_22408542
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 22:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Hirsi Ali is natuurlijk gewoon raar bezig meidenbesnijdenis en jongensbesnijdenis op één lijn te stellen. JUIST zij zou moeten weten dat je dit ABSOLUUT NIET kan vergelijken. Jongens hebben alleen maar voordelen van besnijdenis, terwijl meiden enorm veel ellende ervan hebben... Het is echt appels en peren vergelijken en een totaal misplaatste proefballon.

Wat ik zei over verplichten meen ik ook nog, als je je wat meer verdiept in de materie zie je dat de voordelen van besnijden ruim tegen de minimale risico's opwegen.
Heb je de OP gelezen?
  maandag 4 oktober 2004 @ 23:02:27 #26
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22408632
Ik vind het ronduit belachelijk om je kind te verminken bij de geboorte. Net als bij vrouwenbesnijdenis, zou het besnijden van jongetjes ook verboden moeten worden. De overheid moet de kinderen die niets zelf kunnen beslissen beschermen tegen mensen die hen willen beschadigen. Verbieden dus, zowel voor vrouwen als mannen.

Als je 18, of voor mijn part 16, bent dan mag je uiteraard doen wat je wilt.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_22408667
Ach, onze "zwarte moslimteef" (om Theo Maassen maar even te citeren) heeft gewoon weer iets nodig om in de publiciteit te komen. Volgens mij zit het mens echt boordevol frustraties en onverwerkte trauma's...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  maandag 4 oktober 2004 @ 23:03:46 #28
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22408671
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 22:59 schreef Tarak het volgende:

[..]

Heb je de OP gelezen?
die is heel erg éénzijdig en verdient wat tegengas. Meningen gequote van mensen met één bepaalde zienswijze.. Als je verder zoekt dan je neus lang is (en de OP) zie je dat er genoeg medici anders over denken.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 4 oktober 2004 @ 23:03:58 #29
17205 Profesor
I have a dream!
pi_22408678
Zijn er wel eens ouders voor de rechter gesleept?
[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
pi_22408696
Laten we ook het prikken van gaatjes voor oorbellen verbieden, pas vanaf je 18e!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_22408729
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 22:47 schreef Tarak het volgende:
Het verkleinen van de schaamlippen vind ik nogal een ingreep om die bij een baby te doen. Zou ik 100% op tegen zijn.
Het is inderdaad niet in zijn geheel te vergelijken omdat de schaamlippen in de puberteit sterk groeien (in vergelijking met de rest).
quote:
Dit zou het gevolg zijn van ontevredenheid over het sexueel genot. Daarnaast leidt besnijdenis tot een verhoogde kans op impotentie.
Je geeft trouwens als bron een of ander vage pagina waar niets staat over de onderzoek zelf (bv hoe men te werk is gegaan). Verder spelen er in veel relaties meer een rol dan alleen seks (dat zal vast per cultuur verschillen). En ik snap verder niet hoe de echtscheiding dan tot stand komt, uit ontevredenheid bij de mannen, of bij de vrouwen? Als t bij de mannen is: waarom scheiden, een andere vrouw zal toch geen verschil maken voor hem.

Verder zal je toch met een betere bron moeten komen.

Oh en Dr. Wolfenstein, laten we maar de gevorderde, superieure en perfecte westerse cultuur als voorbeeld nemen in dat opzicht. Kernwoord: afgelikte boterhammen.
  maandag 4 oktober 2004 @ 23:05:34 #32
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22408733
quote:
[...]
Ik ga trouwens ook geen onderzoeken serieus nemen die beweren dat
[...]
Als iemand zijn mening niet op feiten baseert weet je meteen wat voor een vlees je in de kuip hebt. Je hebt jezelf bij dezen meteen gediskwalificeerd als discussiepartner: Als je iets beweert, sterker nog: empirisch kan aantonen, dat A tot B leidt, dan neem ik het niet serieus als het niet in mijn straatje past.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_22408772
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 23:05 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Als iemand zijn mening niet op feiten baseert weet je meteen wat voor een vlees je in de kuip hebt. Je hebt jezelf bij dezen meteen gediskwalificeerd als discussiepartner: Als je iets beweert, sterker nog: empirisch kan aantonen, dat A tot B leidt, dan neem ik het niet serieus als het niet in mijn straatje past.
Niet elke onderzoek is even betrouwbaar, maar dat wist je volgens mij wel, kijk is anders ff naar de "bron".
pi_22408794
Wat mij toch steeds weer verbaasd is men hier denkt dat je een eeuwenoud gebruik zomaar ineens zou kunnen afschaffen, en dat zonder het aan hen te vragen die het daadwerkelijk ondergaan. Die jongetjes worden hoe dan ook besneden, het is onderdeel van de leefwijze van zowel moslims als joden. Prachtig dat Nederlandse "Ik weet wel wat goed voor u is" vingertje.
  maandag 4 oktober 2004 @ 23:08:28 #35
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22408829
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 23:03 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ach, onze "zwarte moslimteef" (om Theo Maassen maar even te citeren) heeft gewoon weer iets nodig om in de publiciteit te komen. Volgens mij zit het mens echt boordevol frustraties en onverwerkte trauma's...
Intelligent, als de inhoud je niet aantstaat 'de boodschapper vermoorden'. Klassiekertje hoor, maar niet de mooiste.
pi_22408852
De openings post is ook wel leuk, dat kan ik ook :
quote:
Paracetamol heeft betrekkelijk weinig bijwerkingen. Overgevoeligheidsreacties komen wel eens voor. Deze uiten zich als jeukende huidaandoeningen. Het gebruik kan ook tot een geringe vermindering van bepaalde bloedcellen leiden. Veel aandacht was er in de pers voor de geringe problemen die gebruik van paracetamol voor mensen met astma op kan leveren. Wel kan langdurig gebruik leiden tot leverbeschadiging en nierbeschadiging.

In Nederland gaan de meeste deskundigen ervan uit dat paracetamol een vrijwel onschuldige pijnstiller is. In Engeland heeft men echter wat meer reserves vanwege de leverbeschadigingen die door paracetamol vergiftiging kunnen ontstaan. Dat paracetamol leverbeschadiging kan veroorzaken werd voor het eerst duidelijk in 1966 en sindsdien is men er steeds meer van doordrongen geraakt dat die schadelijkheid op waarde moet worden geschat. In Engeland is paracetamol dan ook een populair zelfmoordmiddel en veel van de literatuur over leverbeschadiging komt daar vandaan.

In een overzicht in het British Medical Journal wordt gesteld dat er in Engeland en Wales jaarlijks 160 mensen aan paracetamol vergiftiging sterven (BMJ 1993; 306:157). In de Verenigde Staten zijn dat er ieder jaar 250. Ging het in Engeland om allerlei mensen, daar gaat het vaak om jonge vrouwen die in een impuls een grote hoeveelheid paracetamol slikken. In Engeland en de Verenigde Staten kan men dan ook in elke supermarkt gemakkelijk paracetamol in potten van 50 of 100 stuks kopen. In Nederland bestaat die situatie niet, al heeft de drogist tegenwoordig dit middel wel in verpakkingen van 50 stuks.

Vergiftiging kan men ook oplopen door enkele dagen achtereen veel paracetamol te slikken. Dan moet men 10 tot 15 gram per dag hebben geslikt, hetgeen neerkomt op 20 tot 30 tabletten per dag. De maximale veilige dagdosis is echter 3 gram (6 tabletten) en wie zich aan die dosis houdt, zal, zo mag men aannemen, geen problemen krijgen. Een zeker voorbehoud is overigens ook hier op zijn plaats: in 1991 overleed in Engeland een negentienjarige vrouw aan leverbeschadiging door paracetamol terwijl de familieleden volhouden dat de vrouw, die op het punt stond te trouwen, geen zelfmoordneigingen had en een normale dosis slikte. De vader van de vrouw voert campagne om waarschuwingen op de paracetamolverpakking te zetten.

Dit soort gevallen is echter zeldzaam. In het New England Journal of Medicine staat dan ook te lezen:  Paracetamol is een veilige en effectieve pijnstiller als het in de aanbevolen dosis gebruikt wordt, en vergiftigingen zijn zeldzaam. Vergeleken met acetylsalicylzuur en andere pijnstillers met hun grote risico s op bloedingen en zweren van het maag-darmkanaal is paracetamol veiliger voor algemeen geneesmiddelengebruik (N Engl J Med 1988; 319:1601). Dit laatste overigens geldt ook voor ibuprofen: in de eindanalyse over voor- en nadelen lijken er echter aan het gebruik van ibuprofen wel weer meer bezwaren te kleven dan aan dat van paracetamol.

Kenmerkend voor een paracetamolvergiftiging is, zoals gezegd, leverbeschadiging. De vergiftiging is sluipend: in het begin zien de symptomen er allemaal niet zo alarmerend uit. Het verloop daarna is echter ernstiger en uiteindelijk vaak fataal. Wanneer iemand met een paracetamolvergiftiging binnen 15 uur met acetylcysteïne behandeld wordt, is volledig herstel mogelijk. Tegenwoordig gelooft men bovendien dat ook een behandeling die veel later begint toch nog zinvol is (Ned Tijdschr Geneeskd 1994; 138:1988). Bepaalde mensen, zo is gebleken, lopen bij dit alles overigens nog weer eens extra risico s.

Paracetamol lijkt veel op het vroeger veelgebruikte fenacetine, een stof die ernstige schade aan de nieren kon veroorzaken. Per jaar de overleden er destijds een klein aantal mensen aan  fenacetinenieren . Veel nierdialysepatiënten zijn patiënt geworden door fenacetine. In Duitsland is 16,8% van alle nierdialysepatiënten het slachtoffer van het gebruik van deze pijnstiller. In Australië was dat in 1987 13%, terwijl fenacetine daar toen toch al sinds twaalf jaar verboden was, en in België 18 %. In verschillende overzichten duiken telkens weer andere percentages omtrent fenacetinegebruik op, maar men kan gevoeglijk stellen dat dit in wezen altijd te hoog was aangezien het immers in zijn geheel voorkomen had kunnen worden.

Toen de gevaren van het gebruik van fenacetine bekend werden, reageerden de meeste landen met een algeheel verbod. Ons land was daar erg laat mee. Het werd ook nooit verboden, maar de producenten van fenacetine bevattende pijnstillers werden gestimuleerd de formule van hun producten te veranderen. Fenacetine werd in combinatiemiddelen meestal vervangen door paracetamol. Waarschijnlijk berust de werking van fenacetine op een omzetting ervan in het lichaam in paracetamol. Paracetamol alleen zou minder gevolgen voor de nieren hebben. Toch lijken paracetamol en fenacetine biochemisch zo sterk op elkaar, dat het waarschijnlijk is dat paracetamol ook een kwalijke invloed op de nier kan hebben. In 1989 werden de resultaten van een onderzoek bekend waarin naar de invloed van pijnstillers op nierziekten werd gekeken (N Engl J Med 1989; 320:1238). Bij 554 chronische nierpatiënten werd onderzocht of ze veel pijnstillers gebruikt hadden, en zo ja, welke. Daarnaast werd een controlegroep ondervraagd. Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat fenacetine een kwalijk effect op de nieren heeft. acetylsalicylzuur blijkt voor de nieren ongevaarlijk, maar paracetamol blijkt ook wel degelijk invloed op de nieren te hebben, vooral wanneer het in combinatiemiddelen gebruikt wordt. Uit een ander onderzoek komt ongeveer hetzelfde naar voren (N Engl J Med 1994; 331: 1675): een hoog gemiddeld gebruik van paracetamol (en daarmee bedoelt men jarenlang één tablet per dag en minstens een totaal gebruik van duizend tabletten) verdubbelt de kans op een dodelijke nierinsufficiëntie.

Met name de combinatie met coffeïne zou riskant zijn omdat coffeïne verslavend is en tot meer gebruik aan zou zetten. De combinatie met acetylsalicylzuur is ongewenst omdat die stof de zelfregeling van de nier remt, waardoor de ontgifting van paracetamol gestoord wordt. Omdat in alle combinatiepijnstillers uiteindelijk de fenacetine door paracetamol vervangen is, zou dat wel eens kunnen betekenen dat we nog niet veel zijn opgeschoten met de verdwijning van fenacetine uit ons geneesmiddelenpakket. Dat blijkt uit het feit dat het aantal beschadigde nieren door het verdwijnen van fenacetine niet opzienbarend verminderd is. In de jaren negentig zien we wat minder nierdialysepatienten door pijnstillergebruik, maar het is nog altijd aanzienlijk en het baart zorgen.

Wie pijnstillers slikt, doet er het beste aan om enkelvoudige middelen te slikken. Dat wil zeggen: alleen paracetamol. Alleen ibuprofen. Alleen acetylsalicylzuur. Combinaties kan men beter laten staan. Verder is het te hopen dat de overheid op een dag de combinatiepijnstillers uit ons land durft te weren. De jaarlijkse conferentie van Duitse nierartsen riep daar in 1996 al toe op en de Amerikaanse nationale nierstichting deed in datzelfde jaar hetzelfde. Overheden reageren daar echter niet op. Middelen die door zoveel mensen geslikt worden en waarvoor goede alternatieven beschikbaar zijn, hoeven niet door de overheid gedoogd te worden. De overheid moet immers mensen die niets van geneesmiddelen weten beschermen en ze is er toch niet om de fabrikanten van combinatiepijnstillers te vriend te houden.

De BBC, het ANP en zelfs het respectabele medische weekblad Lancet (Lancet 2000;355:1078) meldden recentelijk dat regelmatig gebruik van de populaire pijnstiller paracetamol de ziekteverschijnselen van mensen die lijden aan astma kan verergeren. Het was al bekend dat pijnstillers van de zogenaamde prostaglandinesynthetaseremmers groep (acetylsalicylzuur oftewel aspirine, en ibuprofen, verkrijgbaar onder veel verschillende merknamen) slechts zelden allergische reacties tot gevolg hebben. Over een relatie tussen paracetamol en astma was nog niets bekend.

Soms is het moeilijk om onderzoeksverslagen goed te lezen. Het nieuws over de relatie astma-paracetamol was gebaseerd op een artikel in het tijdschrift Thorax (Thorax 2000;55:266-270). In dat artikel staat dat "dagelijks gebruik van paracetamol geassocieerd was met astma". Naar aanleiding ervan wijst het Nederlandse tijdschrift Pharma Selecta er nadrukkelijk op dat het hier gaat om een bepaalde vorm van onderzoek die niet voert tot een echt bewijs (Pharma Selecta 2000;16:30). Daarvoor is meer en ander onderzoek nodig. Zo blijven er naar aanleiding van dit onderzoek veel kritische vragen. Verergert de eigenlijke astma zelf door gebruik van paracetamol? Ontstaat er astma door het gebruik van paracetamol? Is het gebruik van paracetamol soms hoger door de astma? Dit alles weten we niet. Er is dan ook zo veel verwarring door de grote hoeveelheid factoren die een rol spelen en in het onderzoek waarover in Thorax geschreven wordt, zijn deze niet goed uit elkaar gehouden.

In feite is er geen enkele reden om in paniek te raken wanneer men, als astmapatiënt, regelmatig paracetamol gebruikt om pijn te bestrijden. De bevindingen uit het aangehaalde onderzoek zeggen eigenlijk niet meer dan degene die beweren dat de komst van meer ooievaars naar Nederland in 1948 op enigerlei wijze samenhangt met het feit dat er in dat jaar meer kinderen geboren werden& Wie toch nog onzeker is kan een andere pijnstiller kiezen, zoals acetylsalicylzuur of ibuprofen. Bedenk daarbij echter wel dat ook die weer hun eigen bezwaren hebben.

In therapeutische doseringen lijkt kort gebruik tijdens de zwangerschap relatief veilig. Paracetamol gaat over in moedermelk.
Dus, geen paracetamol meer eten !
  maandag 4 oktober 2004 @ 23:10:44 #37
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22408897
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 23:07 schreef Gallo het volgende:
Wat mij toch steeds weer verbaasd is men hier denkt dat je een eeuwenoud gebruik zomaar ineens zou kunnen afschaffen, en dat zonder het aan hen te vragen die het daadwerkelijk ondergaan. Die jongetjes worden hoe dan ook besneden, het is onderdeel van de leefwijze van zowel moslims als joden. Prachtig dat Nederlandse "Ik weet wel wat goed voor u is" vingertje.
En gelijk heb je. Die fraaie tribale traditie van moorden om de eer van de familie te beschermen (bloedwraak) moeten we ook maar toestaan.
  maandag 4 oktober 2004 @ 23:10:47 #38
94405 Tarak
pi_22408898
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 23:03 schreef Profesor het volgende:
Zijn er wel eens ouders voor de rechter gesleept?
Ik heb weleens gehoord van wel. Ik heb hier wel iets over een ziekenhuis dat voor de rechter is gekomen:
quote:
ARGO, N.D., Jan. 16 — Josiah Flatt, like about 60 percent of other newborn American boys, was circumcised soon after he was born here, in the spring of 1997. Two years later, his parents sued the doctor and the hospital.
They did not contend that the circumcision was botched or deny that Josiah's mother, Anita Flatt, had consented to the procedure in writing. They said, instead, that the doctor had failed to tell them enough about the pain, complications and consequences of circumcision, removing the foreskin of the penis.
  maandag 4 oktober 2004 @ 23:11:58 #39
94405 Tarak
pi_22408937
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 23:09 schreef Gallo het volgende:
De openings post is ook wel leuk, dat kan ik ook :
[..]

Dus, geen paracetamol meer eten !
Ik heb de OP zelf geschreven Gallo.
quote:
Je kunt niet zoveel vragen aan een baby.

Over dat nederlandse vingertje, volgens mij worden er veel valide argumenten genoemd. Het is een zwaktebod om die terzijde te schijven met als argument "het nederlandse vingertje".

Er zijn trouwens ook Joden en Moslims die tegen besnijdenis zijn. De links staan in de OP.
  maandag 4 oktober 2004 @ 23:12:18 #40
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22408944
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 23:06 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Niet elke onderzoek is even betrouwbaar, maar dat wist je volgens mij wel, kijk is anders ff naar de "bron".
Welke bron? Overigens is het aanvallen van de bron (meestal) ook niet valide. Ga maar eens eenvoudig in op de inhoud.
pi_22408949
quote:
Prachtig dat Nederlandse "Ik weet wel wat goed voor u is" vingertje.
Wat nog mooier is, was de constatering van Hirsi Ali (Nova) dat dit niets met religie te maken heeft. Het hele probleem wordt nu dat de mensen die het betreft wel degelijk als een religie zien (al eeuwenlang) en zich derhalve niet zomaar een dergelijke wet laten opleggen.

Zelfs als zou het wettelijk afgeschaft worden dan is het risico toch veel te groot dat er andere manieren worden gezocht (en gevonden) om de besnijdenis uit te voeren?
Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
  maandag 4 oktober 2004 @ 23:14:00 #42
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22409003
Als er nu indianen in Nederland zouden komen wonen en die zouden als traditie hebben om de babies van hun pinken oid af te zetten, zou dat dan ook acceptabel zijn?
pi_22409012
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 23:10 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

En gelijk heb je. Die fraaie tribale traditie van moorden om de eer van de familie te beschermen (bloedwraak) moeten we ook maar toestaan.
Uhm, het gaat om een voorhuidje dat niemand mist.
pi_22409029
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 23:12 schreef Kaalhei het volgende:
Welke bron?
Grappig dat er informatie staat in de OP he?

"Last but not least: er is een verband tussen impotentie op latere leeftijd en een besneden pik hebben. In de VS is er onderzoek gedaan waaruit blijkt dat besneden mannen negatiever over hun sexleven oordelen dan onbesneden mannen (dit zou weer leiden tot meer echtscheidingen).

Bron: http://faculty.washington.edu/gcd/DOC/benefit3.html "
quote:
Overigens is het aanvallen van de bron (meestal) ook niet valide. Ga maar eens eenvoudig in op de inhoud.
Dat heb ik gedaan: http://forum.fok.nl/topic/610810/1/50#22408729
  maandag 4 oktober 2004 @ 23:15:33 #45
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22409047
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 23:14 schreef Gallo het volgende:

[..]

Uhm, het gaat om een voorhuidje dat niemand mist.
Je kinderen mishandelen is nooit juist.
pi_22409092
je zou toch bijna denken dat mannen die besnijdenis goedkeuren of zelfs willen verplichten in de westerse wereld, te lui zijn om hun pik minstens 1x per dag te wassen
maar ze kunnen wel 50x per dag bidden en ik dacht dat je lichaam rein moest zijn voor je gaat bidden

Alleen uit medische noodzaak, anders is 't gewoon pure schending van de rechten van het kind
  maandag 4 oktober 2004 @ 23:19:52 #47
94405 Tarak
pi_22409175
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 23:14 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Grappig dat er informatie staat in de OP he?

"Last but not least: er is een verband tussen impotentie op latere leeftijd en een besneden pik hebben. In de VS is er onderzoek gedaan waaruit blijkt dat besneden mannen negatiever over hun sexleven oordelen dan onbesneden mannen (dit zou weer leiden tot meer echtscheidingen).

Bron: http://faculty.washington.edu/gcd/DOC/benefit3.html "
Dat is de site van: DOCTORS OPPOSING CIRCUMCISION (D.O.C.)
Physicians Against Circumcision

Trek je hun medische professionaliteit ook in twijfel?
Zij zien immers de mannen met impotentie klachten.
  maandag 4 oktober 2004 @ 23:20:46 #48
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22409203
Ik zie niet in waarom ouders toegestaan zou moeten worden om hun kinderen te mishandelen. Kijk, als er nu een medische noodzaak voor is, ok. Maar 'omdat we het al zo lang doen' of een of andere andere religieuze of tfibale reden, dacht het niet.
pi_22409206
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 23:15 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Je kinderen mishandelen is nooit juist.
Daar denken de kinderen zelf anders over meneer de moraalridder. Dat jij het mishandeling vindt maakt het nog geen mishandeling. Of ik moet de talloze schrijnende gevallen en protestacties van besneden kinderen gemist hebben. In de VS wordt zo'n beetje elk kind besneden net zoals we hier standaard de amandelen weghalen. Wat ook in 90% van de gevallen overbodig is.
pi_22409237
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 23:19 schreef Tarak het volgende:
Trek je hun medische professionaliteit ook in twijfel?
Zij zien immers de mannen met impotentie klachten.
Er staat niets in over de onderzoek zelf gozer. Niet hoe ze te werk zijn gegaan, niet hoe ze bepaalde dingen geconstateert hebben. Niet eens waar ze de onderzoeken gehouden hebben (ook in het midden oosten? of slechts in Amerika?)

Ik vind het veels te wazig om er een mening op te basseren, jij blijkbaar niet. Dat kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')