Alleen op het gebied van gezichtsverlies vind ik het een bezwaar om de Antillen af te staan. Die problemen van de Antillen afstaan aan Venezuela vind ik niet zo´n punt.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:16 schreef fayakill het volgende:
Hou er een referendum over. Naar wat er de afgelopen jaren te doen in geweest om de Antillen, zou ik niet verbaasd zijn als meer dan 50% van de nlders er geen problemen mee zouden hebben.
Persoonlijk ben ik voor een omverwerping ala saddam, zal al die corrupte leiders in zuid amerika wel wakker schudden
Van de NAVO hoeven we weinig te verwachten denk ik. Een aantal landen hebben op dit moment heel andere dingen aan het hoofd en de rest zal ook niet staan te springen om te gaan vechten om een paar eilandjes die Nederland alleen maar problemen opleveren.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:16 schreef Dagonet het volgende:
Ander verhaal, in hoeverre worden de Antillen, onderdeel van het Koninkrijk Nederland tenslotte, beschermd door de NAVO? Vergelijkbaar zou denk ik Falkland zijn? Wat deed de NAVO toen?
Maar NEderland zou dat zeker niet over haar kant mogen laten gaan en een oorlogje met Venezuela moet toch zeker te winnen zijn.
Hmmmz, we houden er meer aan over hoor...quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:11 schreef Xebrozius het volgende:
schulden van de Antillen
Ja, het is niet zo dat Nederland Chavez even van de Antillen afveegt. Chávez heeft de steun van een hoop guerilla-groeperingen, wel is het zo dat die groeperingen het behoorlijk druk hebben in hun eigen land. De FARC bijvoorbeeld.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:24 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ik denk dat Chavez wel steun krijgt van een hoop geurilla's Dan gaat zo'n oorlogje nog knap lastig worden, denk ik.
Die wil dat niet. Geleoof me, Nederland is een uitermate gerespecteerd NATO-lid.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:24 schreef Dr.Daggla het volgende:
Chavez
Aan dit soort loze praatjes heb je weinig. Ik zie het Bot al roepen in de 2e kamer. Dan gaat Chavez echt bibberen.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:23 schreef Bayer het volgende:
[..]
Hmmmz, we houden er meer aan over hoor...
Fuck Chavez en die Antillen zijn gewoon van ons. Punt.
Verdrag is verdrag en ze hebben zich er maar aan te houdenquote:Op maandag 4 oktober 2004 18:20 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Van de NAVO hoeven we weinig te verwachten denk ik. Een aantal landen hebben op dit moment heel andere dingen aan het hoofd en de rest zal ook niet staan te springen om te gaan vechten om een paar eilandjes die Nederland alleen maar problemen opleveren.
Ja hoor.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:25 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
De FARC bijvoorbeeld.
Tja, je denkt toch niet dat we bedoelen dat Nederland daar in haar eentje moet gaan, ben je gek? Uiteraard een coalitie!quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:25 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Ja, het is niet zo dat Nederland Chavez even van de Antillen afveegt. Chávez heeft de steun van een hoop guerilla-groeperingen, wel is het zo dat die groeperingen het behoorlijk druk hebben in hun eigen land. De FARC bijvoorbeeld.
Die steunden hem ook toen hij het in eigen land lastig had. Chávez is tegenwoordig dikke vriendjes met de cocaleros en voorziet bovendien de FARC regelmatig van wapens en financiele steun.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:27 schreef Bayer het volgende:
[..]
Ja hoor.
Ik acht de kans ook zeer klein hoor, maar ik denk niet dat de FARC rekening gaat houden met de status van Nederland. Ze hebben een behoorlijke achterban.. Nederland gaat het zonder steun iig moeilijk krijgen, denk ik..quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:25 schreef Bayer het volgende:
[..]
Die wil dat niet. Geleoof me, Nederland is een uitermate gerespecteerd NATO-lid.
Dit gebeurt niet. No way.
De band met het 'moederland' is veel te groot voor zoiets.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:29 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Die steunden hem ook toen hij het in eigen land lastig had. Chávez is tegenwoordig dikke vriendjes met de cocaleros en voorziet bovendien de FARC regelmatig van wapens en financiele steun.
Met wie dan? Genoeg NAVO-landen die het momenteel al druk genoeg hebben of weinig trek zullen hebben om naar de Antillen te gaan om daar een oorlog uit te vechten met het gevolg dat in die regio de vlam weleens in de pan zou kunnen slaan....quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:28 schreef fayakill het volgende:
[..]
Tja, je denkt toch niet dat we bedoelen dat Nederland daar in haar eentje moet gaan, ben je gek? Uiteraard een coalitie!![]()
Het verschil met Vietnam is dat het oppervlak van de Antillen veel kleiner is en dat het eilandjes zijn, veel verstopplekken zijn er niet.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:30 schreef Dr.Daggla het volgende:
Remember Vietnam?.
Daar gaat het nu ook niet om. Het gaat om de aanval van Chavez. Al kiezen de Antillianen de kant van NL, wat waarschijnlijk is, dan maken ze geen schijn van kans zonder de steun van bondgenoten.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:31 schreef Bayer het volgende:
[..]
De band met het 'moederland' is veel te groot voor zoiets.
Als het erop aankomt haken Antilianen af en kiezen voor Nederland.
Logisch ook, we pay their rent.
Wat CMT zegt, Chavez is er vaak genoeg van verdacht banden te hebben met de FARC.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:27 schreef Bayer het volgende:
[..]
Ja hoor.
Ik denk dat hij doelt op het vasteland, aangezien het ging over de FARC. Een bondgenoot van Chavez. Ok, er moet heel wat gebeuren wil het conflict zich daar naar toe verschuiven.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:33 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het verschil met Vietnam is dat het oppervlak van de Antillen veel kleiner is en dat het eilandjes zijn, veel verstopplekken zijn er niet.
Nah, ik geloof niet dat qua Vietnam zo'n 30% van de bevolking in de US woonde, evenals van dat percentage een 13% afhankelijk was van de staat.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:30 schreef Dr.Daggla het volgende:
Remember Vietnam? :').
Ik denk dat Chavez de Antillen niet eens zou halen..Ik zie de FARC al (op z'n Greenpeace) ten strijde gaan met hun rubberbootjes tegen de Nederlandse fregatten.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:33 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het verschil met Vietnam is dat het oppervlak van de Antillen veel kleiner is en dat het eilandjes zijn, veel verstopplekken zijn er niet.
Ik doelde inderdaad op het vasteland, de jungle om precies te zijn.. De FARC is daar als een vis in het water.. Die Nederlandse jongens gaan dat niet redden, denk ik.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:34 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Ik denk dat hij doelt op het vasteland, aangezien het ging over de FARC. Een bondgenoot van Chavez. Ok, er moet heel wat gebeuren wil het conflict zich daar naar toe verschuiven.
Ze gebruiken het iig om cokeplantages in de jungle op te sporen.. Wat ze er voor de rest doen weet ik niet.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:39 schreef Bensdorp het volgende:
Ik meen zelfs dat onze Amerikaanse vrienden gebruik maken van de millitaire basis voor hun verkennings F16's op Aruba (of Curaςao). Officieel onder het mom van 'the war on drugs' maar er zullen wel meer belangen spelen. Chávez zal wel uitkijken om daar z'n vingers aan te branden.
Mwach, Agent Orange werkt vast nog welquote:Op maandag 4 oktober 2004 18:40 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ik doelde inderdaad op het vasteland, de jungle om precies te zijn.. De FARC is daar als een vis in het water.. Die Nederlandse jongens gaan dat niet redden, denk ik.
Maar nogmaals, ik denk dat het uberhaupt niet zo ver gaat komen. Dat durft ie niet.. Zo gek is ie ook niet.
Ja, in de jungle hoeven de Nederlanders niet te gaan vechten. Daar leggen ze het af, aangezien je daar weinig hebt aan het gros van de wapens en het vooral aankomt op terreinkennis. Daarin is de FARC oppermachtig. Dat wordt een Vietnam in het klein wat inhoudt dat de ene Nederlandse lijkenzak na de andere terugkomt en de regering op een gegeven moment misschien zelfs wel de operatie afblaast....quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:40 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ik doelde inderdaad op het vasteland, de jungle om precies te zijn.. De FARC is daar als een vis in het water.. Die Nederlandse jongens gaan dat niet redden, denk ik.
Maar nogmaals, ik denk dat het uberhaupt niet zo ver gaat komen. Dat durft ie niet.. Zo gek is ie ook niet.
We hebben twee bases: Savanetaquote:Op maandag 4 oktober 2004 18:39 schreef Bensdorp het volgende:
Ik meen zelfs dat onze Amerikaanse vrienden gebruik maken van de millitaire basis voor hun verkennings F16's op Aruba (of Curaςao).
Ze hebben inmiddels al beestjes om dat werk te doen.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Mwach, Agent Orange werkt vast nog wel
Hoe kom je daar nou bij? Buiten het feit dat er op de Antillen verdomd weinig jungle is, trainen de Mariniers al sinds jaar en dag in de jungle van Suriname.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:40 schreef Dr.Daggla het volgende:
Die Nederlandse jongens gaan dat niet redden, denk ik.
Hij had het over de jungle waar de FARC opereert. Dan kan je nog zoveel trainen in Suriname als je wilt, maar in die jungle leg je het af tegen de FARC.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:47 schreef Bayer het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij? Buiten het feit dat er op de Antillen verdomd weinig jungle is, trainen de Mariniers al sinds jaar en dag in de jungle van Suriname.
Le-zen,quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:47 schreef Bayer het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij? Buiten het feit dat er op de Antillen verdomd weinig jungle is, trainen de Mariniers al sinds jaar en dag in de jungle van Suriname.
Daar hebben we niks te zoeken, daar gaan we dus niet heen.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:49 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ik bedoelde de jungle waar de FARC zit, mocht het zover komen dat ze een aanval op de FARC willen doen.
´Dan gooien we de boel plat´.... dat geloof ik eerlijk gezegd niet zo. Ik denk ook niet dat Nederland daar toestemming voor krijgt van de bondgenoten.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:53 schreef Bayer het volgende:
[..]
Daar hebben we niks te zoeken, daar gaan we dus niet heen.
Mocht de dreiging uit die hoek te groot worden, dan gooien we de boel plat.
Geen 'grondoorlog' o.i.d. hoor, speciale acties, hooguit.
[offtopic]
Waarom onderschat iedereen het Nederlandse leger zo?
[/offtopic]
Ja, hallo.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:53 schreef Bayer het volgende:
[..]
Daar hebben we niks te zoeken, daar gaan we dus niet heen.
Mocht de dreiging uit die hoek te groot worden, dan gooien we de boel plat.
Geen 'grondoorlog' o.i.d. hoor, speciale acties, hooguit.
[offtopic]
[/offtopic]
Hoe denk je dat de stemming is als 'iets of iemand' met geweld Nederlandse eilanden probeert te roven/coupe whatever?quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:54 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
´Dan gooien we de boel plat´.... dat geloof ik eerlijk gezegd niet zo. Ik denk ook niet dat Nederland daar toestemming voor krijgt van de bondgenoten.
Om de boel plat te gooien en een hele zwik burgers te doden terwijl je de FARC er waarschijnlijk niet eens mee zou elimineren? Nee, ik denk dat het dan niet hard gaat qua draagvlak en toestemming.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:57 schreef Bayer het volgende:
[..]
Hoe denk je dat de stemming is als 'iets of iemand' met geweld Nederlandse eilanden probeert te roven/coupe whatever?
Op dat soort momenten kan het hard gaan qua draagvlak en toestemming hoor.
Ik denk dat de VS ook niet bij machte is om twee oorlogen tegelijk te voeren.quote:Op maandag 4 oktober 2004 19:00 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Om de boel plat te gooien en een hele zwik burgers te doden terwijl je de FARC er waarschijnlijk niet eens mee zou elimineren? Nee, ik denk dat het dan niet hard gaat qua draagvlak en toestemming.
De VS zit sowieso niet te wachten op dit soort conflicten in Zuid-Amerika. De VS zal er niet rouwig om zijn als Chavez president af is in Venezuela, maar ingrijpen doen ze daar niet. Dan slaat de vlam daar in de pan en daar zit de VS nu echt niet op te wachten....
Ja, dat doe je wel. Denk eens over Nederlandse leger, qua proportie nog steeds in de top 3 van best bewapende leger ter wereld, en best getrainde manschappen. En dat bewapende betekend niet veel, maar doelmatig. Dat is een uitstekende prestatie. Het leger is geen watje, de poitiek maakt dat ervan. De Antillen worden nooit overvallen door iets of iemand, dat gaat hem niet worden. Politiek gezien hooguit, maar dan nog, veel te afhankelijk van het Moederland.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:56 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ik onderschat het Nederlandse leger niet,
Die discussie of ie gestoord genoeg is hebben we gevoerd in het defensietopic.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:40 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Ik denk dat ze er sowieso geen zin in hebben, omdat het zoals jij zegt sowieso erg krap zou worden met manschappen en financiele toestanden die zo´n oorlog met zich meebrengt. Daarnaast slaat dan in Zuid Amerika de vlam in de pan en daar zit de VS al helemaal niet op te wachten, plus dat de VS niet staat te springen om in de jungle een oorlog uit te vechten met een zooi milities die dat gebied op hun duimpje kennen.quote:Op maandag 4 oktober 2004 19:01 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ik denk dat de VS ook niet bij machte is om twee oorlogen tegelijk te voeren..
Ik denk dat de war on terror in Irak en Afghanistan de prioriteit geniet. Die kolere-eilandjes zal ze roesten, komen geen Amerikaanse lijken vandaan dus dat regelen ze erna wel weer.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:57 schreef wingerd het volgende:
USA wil de 'rode' Chavez al weghebben. Als hij dan een NATO-land gaat aanvallen, dan is er een reden tot aanval. Dat zal Chavez beseffen. Zo'n risico is onzinnig.
Dat laatste telt mee. De huidige bewindsleden zijn 90% Vietnam veteranen. Ik denk NIET dat die happig zijn om hun jongens weer de groene hel in te sleuren met wat halfbakken support omdat de war on terror ook z'n logistieke deel moet hebben.quote:Op maandag 4 oktober 2004 19:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Ik denk dat ze er sowieso geen zin in hebben, omdat het zoals jij zegt sowieso erg krap zou worden met manschappen en financiele toestanden die zo´n oorlog met zich meebrengt. Daarnaast slaat dan in Zuid Amerika de vlam in de pan en daar zit de VS al helemaal niet op te wachten, plus dat de VS niet staat te springen om in de jungle een oorlog uit te vechten met een zooi milities die dat gebied op hun duimpje kennen.
Die mietjes in Den Haag geven er niet eens toestemming voor man.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:54 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
´Dan gooien we de boel plat´.... dat geloof ik eerlijk gezegd niet zo. Ik denk ook niet dat Nederland daar toestemming voor krijgt van de bondgenoten.
Omdat het gewoon geen reet voorstelt. Daarom.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:53 schreef Bayer het volgende:
[..]
[offtopic]
[/offtopic]
Denk je? Ik denk dat de zee nog een heel groot obstakel gaat vormen..quote:Op maandag 4 oktober 2004 19:06 schreef Piro het volgende:
En de Antillen zullen hem makkelijker in de schoot vallen dan Colombia.
quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Mwach, Agent Orange werkt vast nog wel
Precies, met alleen de juiste wapens en apparatuur red je het niet. Moraal speelt ook een grote rol en het aantal soldaten in het NL leger met een hoge moraal zijn op 1 hand te tellenquote:Op maandag 4 oktober 2004 19:09 schreef Piro het volgende:
[..]
Omdat het gewoon geen reet voorstelt. Daarom.
Voorraadlijn Nederland - Antillen: Een teringeindquote:Op maandag 4 oktober 2004 19:10 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Denk je? Ik denk dat de zee nog een heel groot obstakel gaat vormen..
True, maar je moet wel eerst aan de overkant zien te komen.quote:Op maandag 4 oktober 2004 19:13 schreef Piro het volgende:
[..]
Voorraadlijn Nederland - Antillen: Een teringeind
Voorraadlijn Venezuela - Antillen: Ik pis het strand nog onder vanuit Caracas.
En realistisch gezien zal ie, puur gelet op geografische toestanden, een veel grotere kluif aan Colombia hebben. Die paar klote-eilandjes die het zijn heb je binnen een dag helemaal doorgereden. Colombia wil dat niet zo, is nogal wat beboster.
Het aantal soldaten met fatsoenlijk materiaal is dat wat dat betreft ook.quote:Op maandag 4 oktober 2004 19:12 schreef fayakill het volgende:
[..]
Precies, met alleen de juiste wapens en apparatuur red je het niet. Moraal speelt ook een grote rol en het aantal soldaten in het NL leger met een hoge moraal zijn op 1 hand te tellen
En dat is voor hun een stuk makkelijker dan voor ons. Volgens mij is de Afstand Hoek van Holland - Harwich groter.quote:Op maandag 4 oktober 2004 19:14 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
True, maar je moet wel eerst aan de overkant zien te komen.
Gerrit van der Valk ook.quote:Op maandag 4 oktober 2004 19:15 schreef Bensdorp het volgende:
Nederland zou de rollen ook kunnen omdraaien natuurlijk. Dan veroveren wij met behulp van onze toch al aanwezige marine La Isla Margarita, en dan laten we persona non grata Gerrit van der Valk en z’n kliek daar een dictatoriaal bewind instellen, heeft die ook weer iets omhanden. Een oorlogje is goed voor het imago van Jan-Peter, onze vaderlandse trots en de economie, en we maken tegelijk een big fuck you naar Chávez. Ik ben voor.
Alsof die paar corrupte mannetjes iets kunnen uithalen tegen een flinke invasie met duizenden soldaten, Venezuela heeft binnenkort meer dan 100 MIG-29 vliegtuigen die gewoon vanuit Venezuela kunnen opereren.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:25 schreef Bensdorp het volgende:
Het Korps Mariniers zit op Aruba en Curaςao. Ik verwacht toch niet dat die relaxt in hun hangmat blijven liggen als de Venezolaanse stoottroepen het strand op marcheren.
Luchtmacht. Ik denk dat het probleem eerder aan Nederlandse zijde ligt als het gaat om aan de overkant te komen.quote:Op maandag 4 oktober 2004 19:14 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
True, maar je moet wel eerst aan de overkant zien te komen.
Waarom zou Nederland dat doen? dat heeft de UK ook niet gedaan met Argentinnie.quote:Op maandag 4 oktober 2004 22:53 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Luchtmacht. Ik denk dat het probleem eerder aan Nederlandse zijde ligt als het gaat om aan de overkant te komen.
Ik denk dat Nederland al in z´n handjes mag klappen als het de Antillen terug kan krijgen zonder al te veel bloedvergieten.quote:Op maandag 4 oktober 2004 22:59 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Waarom zou Nederland dat doen? dat heeft de UK ook niet gedaan met Argentinnie.
Wat wel een voordeel is dat Maxima goed Spaans spreekt, dus die zou in het geval dat we het wel doen mooi de koningin van Venezuela kunnen worden, haar vader kan voor ons mooi een rechts bewind installeren en we leven nog lang en olierijk![]()
De FARC zit ook echt op de Antillen natuurlijkquote:Op maandag 4 oktober 2004 18:30 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ik acht de kans ook zeer klein hoor, maar ik denk niet dat de FARC rekening gaat houden met de status van Nederland. Ze hebben een behoorlijke achterban.. Nederland gaat het zonder steun iig moeilijk krijgen, denk ik..
Remember Vietnam?.
ik krijg er helemaal zin anquote:Op dinsdag 5 oktober 2004 15:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat zijn 50 mig29 vliegtuigen voor zover ik weetquote:Op maandag 4 oktober 2004 22:50 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Alsof die paar corrupte mannetjes iets kunnen uithalen tegen een flinke invasie met duizenden soldaten, Venezuela heeft binnenkort meer dan 100 MIG-29 vliegtuigen die gewoon vanuit Venezuela kunnen opereren.
Het lijkt mij een invasie die binnen een paar uur finished is.
dit maak je zeer hoogstwaarschijnlijk ook niet meer mee (zie argumentatie in de vorige post).quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 15:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik krijg er helemaal zin an
eigenlijk zou ik de antillen best wel kwijt willen zijn, maar een echte oorlog gevoerd door nederlandse troepen (en de mariniers, niks beter dan nederlandse jannen die wat echter werk doen dan kamelenpap in Afghanistan uitdelen, of roadblocks bewaken in Iraq ), zo vaak maak je dat in je leven waarschijnlijk niet meer mee...
Je had ook eerst verder kunnen lezen, in principe.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 15:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
De FARC zit ook echt op de Antillen natuurlijk
Ik zei een keer of 2 dat ik denk dat de FARC de Antillen niet eens haalt, simpelweg omdat ik denk dat ze de zee niet over kunnen komen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 15:22 schreef sp3c het volgende:
wijs me is in de goede richting?
0wja dat zei je daarna, misschien moet ik het hele topic lezen voor ik reageerquote:Op dinsdag 5 oktober 2004 15:24 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ik zei een keer of 2 dat ik denk dat de FARC de Antillen niet eens haalt, simpelweg omdat ik denk dat ze de zee niet over kunnen komen.
de FARC zit niet in Venezuelaquote:Ik doelde op een eventuele Nederlandse grondaanval op de FARC, mocht het zover komen. In de jungle dus.
Dat weet ik, ik was al een paar stappen verder..quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 15:27 schreef sp3c het volgende:
de FARC zit niet in Venezuela
Zelfs dat lijkt mij al onwaarschijnlijk.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 17:42 schreef sp3c het volgende:
Nederland valt Venezuela zowieso niet aan dat is even waarschijnlijk als Venezuela dat de Antillen aanvalt
enkel het bevrijden van die eilanden en eventueel wat vliegvelden/havens bombarderen maar daar blijft het bij
Die kans is er ook wel, ik zie hem er best voor aan om Colombia aan te vallen, maar dat zal helemaal een lastige klus worden.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 17:43 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Zelfs dat lijkt mij al onwaarschijnlijk..
Ik acht de kans groter dat ie Colombia aaanvalt.
als Venezuela de eilanden aanvalt?quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 17:43 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
dat zeg ik nu ook al de hele tijd.quote:Ik acht de kans groter dat ie Colombia aaanvalt.
Nee, die geven hun coke-eiland niet zonder slag of stoot op.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:25 schreef Bensdorp het volgende:
Het Korps Mariniers zit op Aruba en Curaςao. Ik verwacht toch niet dat die relaxt in hun hangmat blijven liggen als de Venezolaanse stoottroepen het strand op marcheren.
Chavez is nu eenmaal een gek met grootsheidswaanzinnige trekjes en in de Veluzuaanse samenleving bestaat nu eenmaal de mythe dat de gehele antillen aan Venuzuela behoren. Uiteraard wordt dit versterkt door de leiders, de antillen is nu eenmaal een eilandengroep wat zich bevind op een kruispunt van drugstransporten.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 19:46 schreef slakkie het volgende:
Wat me opvalt is hoe iedereen al gelijk reageert op de stelling dat er uberhaput wat aan de hand is...
Maar vertel me eens, waarom zou Chavez het willen? Wat heb je gelezen dat een indicatie zou geven over het feit dat Venezuela Aruba en de rest van de Antillen zou willen hebben...
Daarom is Nederland kansloos in een jungle oorlog. Sowieso moet je van hele goede huize komen om de FARC te verslaan in hun eigen jungle. Naast terreinkennis beschikken ze immers over een flink wapenarsenaal. Als Nederland de jungle in gaat komt de ene na de andere gevulde lijkenzak terug naar Nederland.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 17:55 schreef sp3c het volgende:
ja maar niet anders dan ze de afgelopen 20 jaar hebben gedaan en dat lijkt niet echt te werken.
Wil je een jungleoorlog winnen zul je je infanteristen moeten moderniseren, nachtkijkers, body armor, vuurwapens etc. etc. etc.
daar lijkt vooralsnog weinig sprake van te zijn
Daar heb ik nooit wat van meegekregen in de tientallen keren dat ik in die regio heb gezeten. Maar waar staat het allemaal, dat Chavez de Antillen wil annexeren. Kom met feiten en niet met speculaties.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 19:55 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Chavez is nu eenmaal een gek met grootsheidswaanzinnige trekjes en in de Veluzuaanse samenleving bestaat nu eenmaal de mythe dat de gehele antillen aan Venuzuela behoren. Uiteraard wordt dit versterkt door de leiders, de antillen is nu eenmaal een eilandengroep wat zich bevind op een kruispunt van drugstransporten.
ja dat vroeg ik mij ook afhet is de bedoeling dat we de antillen bevrijden niet dat we venezuela gaan nuken.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 10:47 schreef DJRoberto1978 het volgende:
waarom heeft iedereen het over een jungle oorlog?
als nederland op zee en in de lucht overwicht heeft, kunnen ze het venezuelaanse leger aan land houden, hun havens blokkeren, schepen onderscheppen en vliegvelden bombarderen, en dan hoeven ze geen voet in die jungle te zetten.
het gaat immers om het behoud van de antillen en niet om het bezetten van venezuela
die logica gaat me wat ver ... hoe is mijn post een reden dat Nederland kansloos is in een jungle oorlog?quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 21:34 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Daarom is Nederland kansloos in een jungle oorlog.
Sowieso moet je van hele goede huize komen om de FARC te verslaan in hun eigen jungle. Naast terreinkennis beschikken ze immers over een flink wapenarsenaal. Als Nederland de jungle in gaat komt de ene na de andere gevulde lijkenzak terug naar Nederland.
da gaat dan wel anders hoor als eigen grond gebied wordt aangevallen en 1 fregat is daar altijd aanwezig.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 14:48 schreef DJRoberto1978 het volgende:
dat zou kunnen, maar toch denk ik dat de nederlandse marine in slagvaardigheid zal worden beperkt door besluiteloosheid van onze regering.
als venezuela een invasie voorbereid dan moet daar eerst over gediscussieerd worden in het kabinet, de kamer of whatever. tegen de tijd dat de militairen weten wat ze wel en niet mogen valt venezuela al aan, en als onze mariniers dan terugschieten worden ze nog vervolgd door onze eigen regering ook.
Dat doen ze nu al. Afghanistan heeft ook nog steeds een behoorlijke militaire aanwezigheid, en rustig is het er bepaald niet. Maar een 3e oorlog, in hun achtertuin nota bene? Ik denk dat ze zonder omkijken Afghanistan uitrennen o in venezuela orde op zaken te stellen.quote:Op maandag 4 oktober 2004 19:01 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ik denk dat de VS ook niet bij machte is om twee oorlogen tegelijk te voeren..
100 kisten hebben is nog iets anders als 100 kisten volledig operationeel hebben. Daar gaat minstens 2 jaar overheen. Ze moeten er eerst mee leren vliegen, en dan mee leren vechten. Bovendien heeft de Fulcrum de cijfertjes tegen: er is er nog geen 1 aan de klauwen van de Falcon ontkomen.quote:Op maandag 4 oktober 2004 22:50 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Alsof die paar corrupte mannetjes iets kunnen uithalen tegen een flinke invasie met duizenden soldaten, Venezuela heeft binnenkort meer dan 100 MIG-29 vliegtuigen die gewoon vanuit Venezuela kunnen opereren.
De invasie duurt maximaal een dag. Waarbij de wel alleen de Benedenwindse Eilanden zullen pakken. Vanaf de S-eilanden moet onze tegenaanval worden opgezet. Voordat dat klaar is.... daar gaan wel een paar maanden overheen.quote:Het lijkt mij een invasie die binnen een paar uur finished is.
Als men zich compleet terugtrekt op het eiland waar Hato ligt kunnen ze nog lelijk terugvechten. Over drie eilanden vechten is geen doen. De Venozolaanse luchtmacht kan ongehinderd opereren vanaf haar vasteland, wij moeten via lucht of water voorraden voor onze knulletjes krijgen naar drie eilanden. Gaat een stuk makkelijker als het allemaal op een eiland zit zonder risico dat een van de eilanden wordt afgesneden en het garnizoen eraan onderdoor gaat.quote:Op maandag 4 oktober 2004 22:50 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Het lijkt mij een invasie die binnen een paar uur finished is.
Chavez is dikke maatjes met Cuba laatst ik hoorde, en die hebben iets van zes migs waar Chavez al mee mag spelen om zich voor te bereide dacht ik.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 17:15 schreef RonaldV het volgende:
[..]
100 kisten hebben is nog iets anders als 100 kisten volledig operationeel hebben. Daar gaat minstens 2 jaar overheen. Ze moeten er eerst mee leren vliegen, en dan mee leren vechten. Bovendien heeft de Fulcrum de cijfertjes tegen: er is er nog geen 1 aan de klauwen van de Falcon ontkomen.
[..]
De invasie duurt maximaal een dag. Waarbij de wel alleen de Benedenwindse Eilanden zullen pakken. Vanaf de S-eilanden moet onze tegenaanval worden opgezet. Voordat dat klaar is.... daar gaan wel een paar maanden overheen.
Lijkt me wel leuk om daar een scenario op los te laten. St Maarten veranderen in één grote vliegbasis/kazerne en de twee andere eilanden als logement/helivelden.
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Ik denk dat onder andere Florida, Texas, Louisiana en de staatjes aan die kust de (air) national guard zullen mobiliseren om een bufferzone op te zetten mocht dat nodig zijn, plus eventueel luchtgevechten met Chávez aangaan. Als z'n migs eenmaal liggen te rotten in de Carribean is het rap afgelopen met z'n hele invasie. Mocht de pleuris echt uitbreken zal de VS de national guard waarschijnlijk daarheen brengen. Troepen uit Afghanistan of Irak weghalen flikken ze denk ik niet.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 17:09 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat doen ze nu al. Afghanistan heeft ook nog steeds een behoorlijke militaire aanwezigheid, en rustig is het er bepaald niet. Maar een 3e oorlog, in hun achtertuin nota bene? Ik denk dat ze zonder omkijken Afghanistan uitrennen o in venezuela orde op zaken te stellen.
Wat de Nederlandse reactie betreft: ik denk dat we het beperkt moeten houden tot een Flaklands scenario. Venzolanen van de eilanden aftrappen, en een bufferzone erom heen.
De Amerikanen zitten overigens op de basis Hato
quote:Op woensdag 6 oktober 2004 15:41 schreef Hallahan het volgende:
Ik zie het al helemaal voor me: JP die in de veiligheidsraad met zijn schoen op tafel slaat en op een huilerige toon de Antillen terug eist.
Maar om op de vraag van TS terug te komen: wat mij betreft hangen we de vlag uit!
Chávez doet dat wel degelijk. Juist nu op het moment dat ze met de verkiezingen bezig zijn en in Irak en Afghanistan spelen waar met regelmaat van de klok militairen en burgers overlijden of gegijzeld worden kan Chávez met relatieve immuniteit opereren. Hij blaat al jaren dat de Antillen bij Venezuela moeten horen en z'n gemekker over dat groot colombia van hem is ook al ouwe troep.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 17:23 schreef afzuiginrichting het volgende:
Weer een anti-Chavez topic.
Chavez doet dat niet, want de Amerikanen willen graag een excuus om Chavez een kopje kleiner te maken.
Als Nederland een invasie een paar dagen vantevoren ziet aankomen zijn we uitstekend in staat te voorkomen dat er iemand voet aan wal zet. Een enkele onderzeeer is voldoende, want de Venezolaanse marine is niet veel soeps. Als een Nederlandse onderzeeer ook 9 Amerikaanse schepen kan uitschakelen (oefening JTFEX / TMDI99), waaronder een vliegdekschip, dan lukt dit ook wel.
Ik mag ook aannemen dat Nederland haar grondgebied verdedigt. Daar hebben we al dat wapentuig voor, en dat is zo ongeveer het enige dat we de overzeese rijksdelen volgens onze eigen wetten verschuldigt zijn.
De VS laat z'n tanks niet eens VERVOEREN door iemand anders. Daarbij komt dat Nederland geen ervaring heeft met het bedienen van een vliegdekschip, geen vliegtuigen om op het vliegdekschip te gebruiken en geen piloten die een vliegtuig op dat dek weten te krijgen.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 12:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja dat vroeg ik mij ook afhet is de bedoeling dat we de antillen bevrijden niet dat we venezuela gaan nuken.
verder ik denk dat er wat scheepjes heen gestuurd worden die schieten hun bootjes en vliegtuigjes kapot ook wordt er aan een bevriend land gevraagt of we daar 100 f16 neer mogen zetten. er worden kruisrakketten gekocht en men gaat gewoon de militairen daar uit hongeren. asl die het beu zijn komt de landmacht eraan te pas en klaar is kees.
en als vergelding schieten we onze nieuwe kruisrakketten af op het regeringscentrum van venezuela.
we kunnen ook de vs vragen of we 1 carrier mogen lenen en dan is het ok rap gebeurt.
Noch zit iemand te wachten om militairen in te zetten op een eilandengroepje dat niet aan de straatstenen te slijten is en alleen overlast bezorgt met hun dope. De Falklands zeiden NATO ook daag tegen, dus de Antillen zullen ze waarschijnlijk helemaal niet boeien.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 19:29 schreef DrWolffenstein het volgende:
Overigens is de NAVO gemaakt voor dit doel. Niemand in Europa en Noord-Amerika zit te wachten op een zuid-Amerikaanse socialistische gek met grootsheidswaanzin met een hoop olie. De belangen zijn gewoonweg TE groot.
Aan de ene kant zit er wat in omdat ie gunstiger uitkomt als de FARC hem helpt, aan de andere kant kun je er donder op zeggen dat de VS dan grote aantallen Bones, Spirits en Stratofortresses daarheen vliegt om daisy cutters op elke vierkante centimeter groen te gooien. Ze zijn daar al jaren tegen de FARC bezig in het kader van de war on dope, dus als Chávez en cronies daar doodleuk ff een einde aan komen maken, Colombia annexeren en vervolgens stinkend rijk van de dope worden (die voor 90% naar de States gaat) gaat de VS door het dak. Dan geef ik hem meer kans bij die eilandjes.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 17:43 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ik acht de kans groter dat ie Colombia aaanvalt.
voor zover ik weet heeft de UK uberhaupt nooit gevraagd om NATO steun, waarschijnlijk om dezelfde reden als dat Nederland het niet zal doen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 18:00 schreef Piro het volgende:
[..]
Noch zit iemand te wachten om militairen in te zetten op een eilandengroepje dat niet aan de straatstenen te slijten is en alleen overlast bezorgt met hun dope. De Falklands zeiden NATO ook daag tegen, dus de Antillen zullen ze waarschijnlijk helemaal niet boeien.
probleem is dat Venezuela alleen aanspraak kan maken op Aruba, Bonaire & Curacau (benedenwindse eilanden) de bovenwindse eilanden liggen echter 900 km verderop, daar kunnen ze realistisch gezien niet bij met hun marine en bovendien is st Maarten half Frans en die zullen oorlog op de andere helft van het eiland zowieso niet toestaan.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 18:04 schreef Piro het volgende:
[..]
Aan de ene kant zit er wat in omdat ie gunstiger uitkomt als de FARC hem helpt, aan de andere kant kun je er donder op zeggen dat de VS dan grote aantallen Bones, Spirits en Stratofortresses daarheen vliegt om daisy cutters op elke vierkante centimeter groen te gooien. Ze zijn daar al jaren tegen de FARC bezig in het kader van de war on dope, dus als Chávez en cronies daar doodleuk ff een einde aan komen maken, Colombia annexeren en vervolgens stinkend rijk van de dope worden (die voor 90% naar de States gaat) gaat de VS door het dak. Dan geef ik hem meer kans bij die eilandjes.
Frankrijk zal waarschijnlijk in een bazaar in Caracas hun troep staan leuren.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 19:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
voor zover ik weet heeft de UK uberhaupt nooit gevraagd om NATO steun, waarschijnlijk om dezelfde reden als dat Nederland het niet zal doen.
Waar landjes als Polen enzo bovenop de kans om zich als vriend en bondgenoot te kunnen bewijzen zullen springen daar zal een land als Frankrijk zich op zijn minst terughoudend opstellen ... fricties binnen de nato, economische gevolgen etc.
Dat zijn de Antillen Nederland gewoon niet waard
De benedenwindse eilanden is het enige wat ie nodig zal hebben om het volk terstond achter zich te krijgen. 900 KM met een marine die met projectieldiarree nog gezonken wordt is geen strak idee.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 19:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
probleem is dat Venezuela alleen aanspraak kan maken op Aruba, Bonaire & Curacau (benedenwindse eilanden) de bovenwindse eilanden liggen echter 900 km verderop, daar kunnen ze realistisch gezien niet bij met hun marine en bovendien is st Maarten half Frans en die zullen oorlog op de andere helft van het eiland zowieso niet toestaan.
900 km wordt een flinke bommensortie eerlijk gezegd. Hoever kan een F16 vliegen? (retour)quote:van die 3 eilandjes (Saba, St Maarten & st Eustacius) maakt Nederland 1 grote vliegbasis en na een paar maanden bombarderen zijn de venuzolaanse troepen op de antillen wel stormrijp gok ik en de luchtmacht van venezuela is er dan ook niet meer (combineer de lcf'en met de F16's en je hebt een flinke mig29 piloot nodig die erdoorheen vliegt).
Die vent is al zo geflipt als een draaideur. Behoedzaamheid is geen overbodige luxe.quote:en dan is er nog altijd de kwestie Hato waar permanent een Amerikaanse aanwezigheid is.
het is wel een geinig scenario maar tenzij die gast helemaal gek wordt een deze dagen gaat het niet gebeuren.
Sidder en beef.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 19:36 schreef sp3c het volgende:
mjah zolang Balkenende durf ik wel geld in te zetten op een flinke door de EU ondersteunende waarschuwing een een exportverbod van Nederlandse kaas naar Venezuela
DAT ZAL ZE WEL KRIJGEN!
Leer wat fucking aardrijkskunde, en meld je als de bliksem in dit topicquote:Op vrijdag 8 oktober 2004 17:49 schreef Piro het volgende:
[..]
Chavez is dikke maatjes met Cuba laatst ik hoorde, en die hebben iets van zes migs waar Chavez al mee mag spelen om zich voor te bereide dacht ik.
Overigens ben ik niet bekend met die terminologie. Noem die eilanden bij hun naam verdomme..
Hangt er van af hoeveel tankers je hebt. Kijk even naar de Afghanistan operatie voor een indicatie. Die 800KM is peanuts.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 19:38 schreef Piro het volgende:
[..]
900 km wordt een flinke bommensortie eerlijk gezegd. Hoever kan een F16 vliegen? (retour)
[..]
nee ik bedoel lenen met alle mensen en vliegtuigen dus gewoon het totaal pakket wat tijdelijk als luchtmacht dient..quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 17:57 schreef Piro het volgende:
[..]
De VS laat z'n tanks niet eens VERVOEREN door iemand anders. Daarbij komt dat Nederland geen ervaring heeft met het bedienen van een vliegdekschip, geen vliegtuigen om op het vliegdekschip te gebruiken en geen piloten die een vliegtuig op dat dek weten te krijgen.
Wat kan mij terminologie als benedenwinds en bovenwinds schelen. Als je ze gewoon Aruba, Bonaire, Curacao, Saba, St Eustatius en St Maarten noemt dan is er niks aan de hand.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 21:46 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Leer wat fucking aardrijkskunde, en meld je als de bliksem in dit topic
Ik bedoel, hoeveel kan ie met een volle lading vliegen. Met tankers kunnen ze het net zolang uithouden als de piloot.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 21:48 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Hangt er van af hoeveel tankers je hebt. Kijk even naar de Afghanistan operatie voor een indicatie. Die 800KM is peanuts.
Chavez zou ruim binnen een werkdag bij verassing de benedenwindse eilanden moeten bezetten met veel verschillende schepen met soldaten of een luchtlanding en gebruik van die eilanden als vliegveld onmogelijk moeten maken.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 17:47 schreef Piro het volgende:
Als men zich compleet terugtrekt op het eiland waar Hato ligt kunnen ze nog lelijk terugvechten. Over drie eilanden vechten is geen doen. De Venozolaanse luchtmacht kan ongehinderd opereren vanaf haar vasteland, wij moeten via lucht of water voorraden voor onze knulletjes krijgen naar drie eilanden. Gaat een stuk makkelijker als het allemaal op een eiland zit zonder risico dat een van de eilanden wordt afgesneden en het garnizoen eraan onderdoor gaat.
Ik weet niet hoeveel F16s wij daar hebben maar meer dan 24 acht ik onwaarschijnlijk. Nederland zal per direct de F16's moeten overvliegen als Chávez daar gaat spelen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 01:35 schreef afzuiginrichting het volgende:
[..]
Chavez zou ruim binnen een werkdag bij verassing de benedenwindse eilanden moeten bezetten met veel verschillende schepen met soldaten of een luchtlanding en gebruik van die eilanden als vliegveld onmogelijk moeten maken.
Als de Yankees mee gaan spelen is het rap afgelopen ja, maar of ze dat doen is de vraag maar.quote:De verdediging zal gericht zijn op het behoud van Hato op Curacao. Als er voldoende waarschuwing vooraf is (een aantal uur) zal de luchtmacht, en Amerikaanse luchtmacht vanuit Panama wellicht, het luchtruim verdedigen en als er voldoende F-16's aanwezig zijn vervolgens schepen en daarna eventueel vliegvelden bombarderen.
Dan zouden we volstoom per direct weg moeten varen en nergens aandoen, dan duurt het alsnog een week voordat we er zijn gok ik.quote:Als er een paar dagen tijd is, dan kan de marine die landing van troepen uit schepen wel voorkomen.
Noch zie ik de Amerikanen onze oorlog uitvechten.quote:Als er een langdurige dreiging is van invasie, dan leggen we de onderzeeboten ertussen. Is goedkoper.
Tanks e.d. zul je niet nodig hebben.
Als ze alle drie de eilanden kwijtraken wordt het ingewikkeld. Maar dat lossen de Amerikanen dan wel op. Een militaire basis in St. Maarten en herverovering zie ik niet gebeuren.
Het was niet zozeer dat de NAVO niks wilde doen omdat ze geen intresse hadden, de VS wilde niet tegen Argentinnie vechten want dat waren hun vriendjes en Argentinnie zou zich dan tot de Sovjet-Unie richten, dominoo theorie etc.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 18:00 schreef Piro het volgende:
Noch zit iemand te wachten om militairen in te zetten op een eilandengroepje dat niet aan de straatstenen te slijten is en alleen overlast bezorgt met hun dope. De Falklands zeiden NATO ook daag tegen, dus de Antillen zullen ze waarschijnlijk helemaal niet boeien.
zo denk ik er ook over we kunnen denk wel wat duisters meenemen en als st m,aarten gevaarloopt hebben we frankrijk ook in de pocketquote:Op zaterdag 9 oktober 2004 02:09 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Het was niet zozeer dat de NAVO niks wilde doen omdat ze geen intresse hadden, de VS wilde niet tegen Argentinnie vechten want dat waren hun vriendjes en Argentinnie zou zich dan tot de Sovjet-Unie richten, dominoo theorie etc.
En de UK leek het wel een mooie overwinning![]()
Mocht Nederland in de problemen komen dan weet ik zeker dat we best de Denen en Noren zo gek kunnen krijgen om ons te helpen, 1 Carrier group van de VS zou opzich ook wel genoeg moeten zijn, ze hebben er toch zat![]()
tijdens Allied Force waren missies van 8/9 uur eerder regel dan uitzonderingquote:Op zaterdag 9 oktober 2004 01:26 schreef Piro het volgende:
[..]
Ik bedoel, hoeveel kan ie met een volle lading vliegen. Met tankers kunnen ze het net zolang uithouden als de piloot.
Als die 8/9 uur rondjes boven een stad waren die 50 km verderop lag dan vind ik het niet verwonderlijk, ik praat over kilometers. Dus als je een F16 volgooit, z'n hardpoints volhangt en de lucht in schopt met de mededeling: vlieg maar richting Japan, hoever komt ie dan?quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 15:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
tijdens Allied Force waren missies van 8/9 uur eerder regel dan uitzondering
Isla Margarita is juist zo leuk omdat het niet door Nederlanders wordt beheerd.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 15:10 schreef Swetsenegger het volgende:
Als straf annexeren we Isla Margarita ook. Betere vakantie bestemming dan de antillen, want geen last van Orkanen
Aan de olievelden moet je niet komen. Dan staat heel de OPEC en de olie-consumerende (Westerse) wereld op z'n achterste poten.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 15:30 schreef sp3c het volgende:
hebben ze ook niet wat olievelden voor de kust die we kunnen innemen?
ik bedoel die 50 migs en 6 fregatten zijn ook zo weg als het eenmaal begint, en in de zee kunnen ze geen guerilla beginnen
Over de beiden hoeven we ons met die velden in bezit geen zorgen meer te maken. We zijn dan onafhankelijk van OPEC, en de westerse wereld heeft waarschijnlijk liever met Nederland dan met een OPEC land te maken.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 15:38 schreef Piro het volgende:
[..]
Aan de olievelden moet je niet komen. Dan staat heel de OPEC en de olie-consumerende (Westerse) wereld op z'n achterste poten.
het was vooral heen en weer vliegen van Italie over de Adriatische zee naar Belgrado.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 15:37 schreef Piro het volgende:
[..]
Als die 8/9 uur rondjes boven een stad waren die 50 km verderop lag dan vind ik het niet verwonderlijk, ik praat over kilometers.
Japan, mits er bevoorraad kan worden en als de piloot aan de speed is kan hij na het bombarderen ook weer terugvliegen.quote:Dus als je een F16 volgooit, z'n hardpoints volhangt en de lucht in schopt met de mededeling: vlieg maar richting Japan, hoever komt ie dan?
idd ... en het is niet van ons, het is voor de plaatselijke bewoners en de wederopbouw.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 16:01 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Over de beiden hoeven we ons met die velden in bezit geen zorgen meer te maken. We zijn dan onafhankelijk van OPEC, en de westerse wereld heeft waarschijnlijk liever met Nederland dan met een OPEC land te maken.
En we nemen ze niet in natuurlijk... ze zijn een "compensatie voor de agressie van Venezuela"![]()
ja leuk plan en de vs zullen ons steunen want weer een niet opec land erbij dat olie produceert is altijd goedquote:Op zaterdag 9 oktober 2004 16:01 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Over de beiden hoeven we ons met die velden in bezit geen zorgen meer te maken. We zijn dan onafhankelijk van OPEC, en de westerse wereld heeft waarschijnlijk liever met Nederland dan met een OPEC land te maken.
En we nemen ze niet in natuurlijk... ze zijn een "compensatie voor de agressie van Venezuela"![]()
Dat vraag ik niet. Ik vraag hoever een volgegooide en volgeladen F16 op eigen kracht kan vliegen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 16:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
het was vooral heen en weer vliegen van Italie over de Adriatische zee naar Belgrado.
iets minder ver als van st maarten naar aruba (om maar wat te noemen) maar het komt goed in de richting, bovendien moesten de toestellen veel boven de adriatic rondjes vliegen met bommen en granaten en wachten tot er aangevallen kon worden.
[..]
Japan, mits er bevoorraad kan worden en als de piloot aan de speed is kan hij na het bombarderen ook weer terugvliegen.
quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 16:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
idd ... en het is niet van ons, het is voor de plaatselijke bewoners en de wederopbouw.
kunnen wij er wat aan doen dat de vissen rondom die boorplatforms hun wensen niet kenbaar kunnen maken
Met de juiste argumenten kom je bij de VS heel verquote:Op zaterdag 9 oktober 2004 17:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja leuk plan en de vs zullen ons steunen want weer een niet opec land erbij dat olie produceert is altijd goed
Zo'n 550KM, met 6 Mk82bommen, als je hem echt volhangt dramatisch minder. Vandaar de noodzaak voor tankers. Bij andere vliegtuigen is het niet veel beter overigens.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 18:01 schreef Piro het volgende:
[..]
Dat vraag ik niet. Ik vraag hoever een volgegooide en volgeladen F16 op eigen kracht kan vliegen.
Helaas heb je altijd politici die nadenken.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 18:08 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Met de juiste argumenten kom je bij de VS heel ver
Dat is dus een enkeltje of een retourtje? Dus pleurt ie na 550 km gewoon neer, of kan ie dan ook nog 550 km terug? Een enkeltje wordt dan driemaal bijtanken in de lucht. Retourtje wordt eenmaal bijtanken ongeveer.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 18:10 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Zo'n 550KM, met 6 Mk82bommen, als je hem echt volhangt dramatisch minder. Vandaar de noodzaak voor tankers. Bij andere vliegtuigen is het niet veel beter overigens.
Nee gevechtsradius is een cijfer dat altijd er van uitgaat dat een toestel weer terug zal keren van waar hij vertrokken is. Het is dus een retourvlucht.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 18:12 schreef Piro het volgende:
[..]
Dat is dus een enkeltje of een retourtje? Dus pleurt ie na 550 km gewoon neer, of kan ie dan ook nog 550 km terug? Een enkeltje wordt dan driemaal bijtanken in de lucht. Retourtje wordt eenmaal bijtanken ongeveer.
Okay, dan weten we dat weer. Dus in principe moeten alle vliegtuigen een keer bijgetankt worden als we vanaf St Maarten, Saba of St Eustatius vliegen?quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 18:14 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee gevechtsradius is een cijfer dat altijd er van uitgaat dat een toestel weer terug zal keren van waar hij vertrokken is. Het is dus een retourvlucht.
Vanaf Saba en St.Eustatius kun je niet met jets opereren. De Fokkers zijn daar al te groot.. Dat zijn beiden heli velden in mijn plan.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 18:21 schreef Piro het volgende:
[..]
Okay, dan weten we dat weer. Dus in principe moeten alle vliegtuigen een keer bijgetankt worden als we vanaf St Maarten, Saba of St Eustatius vliegen?
Moeten we meer tankers hebben..
Nederland kan op dit moment niet 'n paar miljard missen. Als het behouden van de Antillen 'n paar miljard kost dan laten ze het zitten denk ik.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 23:10 schreef HarigeKerel het volgende:
Als Nederland een paar miljard overmaakt aan de regering van Colombia kunnen die het ook wel af, wellicht met Nederlandse luchtsteun.
De Farc heeft de laatste jaren veel verloren in de strijd tegen de door de VS gesteunde regering van Colombia, zo machtig zijn ze niet meer.
Veel te veel werk. zie onder.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 19:10 schreef Piro het volgende:
Djiezus, 1300 voet aan runway is misschien net genoeg voor een monoprop cessna..
Als we ff een stel F18's leasen en een stoomkatapult+arrestor wires over die baan heenspannen kunnen we misschien nog wel wat doen..
Nee hoor. Op St. Maarten kun je zelfs met 747s uit de voeten. Enige beperking daar is het platform, maar dat kun je aan de noordzijde wel uitbreiden. Legeringsmogelijkheid zat met al die hotels, dat komt wel goedquote:Als ie dus de de ABC eilanden pakt dan zijn we uitgekakt..
Met een KM of 5 zit je op een pier als die van IJmuiden.quote:Tenzij we daar effe in sneltreinvaart een fatsoenlijk vliegveld uit de grond stampen. ff een kilometer of 5 asfalteren, en dan vier banen in kruisvorm ofzo. De toren bouwen we ter plekke wel met hout..
Als er een 747 kan landen hoeft er niks bij lijkt me. Waar gaat dat platform over?quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 19:28 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Veel te veel werk. zie onder.
[..]
Nee hoor. Op St. Maarten kun je zelfs met 747s uit de voeten. Enige beperking daar is het platform, maar dat kun je aan de noordzijde wel uitbreiden. Legeringsmogelijkheid zat met al die hotels, dat komt wel goed
Kun je er ook galaxy's neerplakken.quote:[..]
Met een KM of 5 zit je op een pier als die van IJmuiden.![]()
Een Hercules kunnen we op een onverhard stuk grond nog laten landen als het daar druk wordt, daar hoeft het niet voor. Kunnen die KDC's terecht op die van Eustatius of St Maarten?quote:De baan van St.Eustatius is zo'n 660meter. Da's krap, maar het kan. Verlengen is een optie, de ruimte is er. Een krappe kilometer is wel haalbaar. En dan zou je er F-16s moeten kunnen parkeren. Starten is voor die dingen nu al geen probleem, landen lijkt me spannend. Fokkers en Herculessen moeten er dan ook op kunnen. Draaien is geen optie: links en rechts van de baan liggen een vulkaan en een granieten heuvel. In kruisvorm is niet nodig, er waait een wind die vrijwel altijd uit dezelfde hoek komt. Het vliegveld heeft al een toren, die moet hooguit wat gemoderniseerd, met naderingsradar voor nachtvluchten.
Platform. Dat grote stuk beton waar je vliegtuigen parkeert.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 20:20 schreef Piro het volgende:
[..]
Als er een 747 kan landen hoeft er niks bij lijkt me. Waar gaat dat platform over?
Als je een 747 kunt parkeren kun je alles parkeren. Nou ja... misschien wordt het lastig met een Mrya.quote:Kun je er ook galaxy's neerplakken..
Hercs kunnen op gravelbanen landen ja. Of een hard stuk strand. Maar ze kunnen ZEKER NIET overal landen. De grasbaan op Texel is bijvoorbeeld uitgesloten, de bodem is te zacht.quote:Een Hercules kunnen we op een onverhard stuk grond nog laten landen als het daar druk wordt, daar hoeft het niet voor. Kunnen die KDC's terecht op die van Eustatius of St Maarten?
Luchtmachtjargon voor beginners.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 21:17 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Platform. Dat grote stuk beton waar je vliegtuigen parkeert.
Correct me if I'm wrong maar afaik is een C5 (en een C141) een stuk groter dan een 747, nietwaar?quote:[..]
Als je een 747 kunt parkeren kun je alles parkeren. Nou ja... misschien wordt het lastig met een Mrya.
In moerasland als Nederland lijkt het me idd niks, maar op een groot stuk open veld in bvb Duitsland moet ie gewoon kunnen landen. Ze zijn in ieder geval lang niet zo kieskeurig over waar ze landen als bijvoorbeeld een F16 of een 747.quote:[..]
Hercs kunnen op gravelbanen landen ja. Of een hard stuk strand. Maar ze kunnen ZEKER NIET overal landen. De grasbaan op Texel is bijvoorbeeld uitgesloten, de bodem is te zacht.
KDC-10s kunnen op St Maarten, 747s zijn groter en zwaarder. In principe kun je met een KDC-10 overal waar je met een DC-10 kunt. Op Statia zou het heel krap worden, hooguit emergency diversion. Mits de runway verlengd wordt. En ik betwijfel of je hem er dan nog afkrijgt.
C-5 en 747 (de An-124 ook trouwens) zijn qua afmetingen en gewicht vergelijkbaar. Hangt een beetje van de versie af. De C-5 verdeelt het alleen beter over de grond, want meer wielen. Wat de C-5 aan afmetingen meer heeft, maakt de 747 goed aan gewicht.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 21:38 schreef Piro het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong maar afaik is een C5 (en een C141) een stuk groter dan een 747, nietwaar?
Qua capaciteit en vereisten ligt de Globemaster dichterbij de 747, of niet?
En A225's hebben wij niet, dus die hoeven er ook niet op te landen..
Als we zo gaan rekenen: C-5 en C-17 kunnen ook op ruwe banen opereren. Toch geef ik de voorkeur aan asfalt en beton.quote:In moerasland als Nederland lijkt het me idd niks, maar op een groot stuk open veld in bvb Duitsland moet ie gewoon kunnen landen. Ze zijn in ieder geval lang niet zo kieskeurig over waar ze landen als bijvoorbeeld een F16 of een 747.
Laat ik het zo zeggen: mijn voorkeur heeft het niet. Ik vind de baan op Statia te kort. FFokkers, Hercs en een enkele C-17 die we van de Britten lenen, meer moet je op St.Eustatius (Statia) niet neergooien qua transport.quote:Op St Maarten dacht ik wel, maar kan het ook op die andere? (niet die van 1300 voet.)
Op die koe.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 21:50 schreef RonaldV het volgende:
[..]
C-5 en 747 (de An-124 ook trouwens) zijn qua afmetingen en gewicht vergelijkbaar. Hangt een beetje van de versie af. De C-5 verdeelt het alleen beter over de grond, want meer wielen. Wat de C-5 aan afmetingen meer heeft, maakt de 747 goed aan gewicht.
C-17 is qua gewicht vergelijkbaar met (K)DC-10, de C-141vergelijkbaar met de B-707.
Jawel, komt ook vanwege de wielen, Commercieële boeings hebben ze op stokkies staan, die dus veel sneller afbreken op ruwe ondergrond. Maargoed, de Herc wordt geloof ik als enige van de kliek mee geadverteerd dat ie op onvoorbereide landingsbanen kan functioneren. Dat ie de voorkeur geeft aan asfalt en beton is natuurlijk een gegeven.quote:[..]
Als we zo gaan rekenen: C-5 en C-17 kunnen ook op ruwe banen opereren. Toch geef ik de voorkeur aan asfalt en beton.
En qua jachtvliegtuigen?quote:[..]
Laat ik het zo zeggen: mijn voorkeur heeft het niet. Ik vind de baan op Statia te kort. FFokkers, Hercs en een enkele C-17 die we van de Britten lenen, meer moet je op St.Eustatius (Statia) niet neergooien qua transport.
Boeing C-17 on austere airfields (Boeing.com) Austere airfields zijn vliegvelden die die naam eigenlijk niet mogen hebben.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 21:57 schreef Piro het volgende:
Jawel, komt ook vanwege de wielen, Commercieële boeings hebben ze op stokkies staan, die dus veel sneller afbreken op ruwe ondergrond. Maargoed, de Herc wordt geloof ik als enige van de kliek mee geadverteerd dat ie op onvoorbereide landingsbanen kan functioneren. Dat ie de voorkeur geeft aan asfalt en beton is natuurlijk een gegeven..
F-16s moeten ervanaf kunnen werken. Ik weet niet hoe groot het platform is, maar daar moet je wel een Sqn kunnen parkeren en andrs moet er maar wat extra platform komen. Shelters lijken me onzin, Venezuela ligt te ver weg voor een verrassingsaanval.quote:En qua jachtvliegtuigen?
Wat vaag. Hij vraagt om 7600 voet om op te stijgen maar kan op een 3000 voet austere field landen. Dat betekent grofweg een verdubbeling van de baan op Saba.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 22:11 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Boeing C-17 on austere airfields (Boeing.com) Austere airfields zijn vliegvelden die die naam eigenlijk niet mogen hebben.Hieronder vallen ook ruwe gravel-strips. Zie ook de USAF fact sheet
Shelters lijken me inderdaad nogal kletskoek. In een scenario dat we van St Eustatius moeten vliegen zou het sowieso buiten Venozolaans bereik liggen, die knullen hebben geen tankers volgens mij.quote:[..]
F-16s moeten ervanaf kunnen werken. Ik weet niet hoe groot het platform is, maar daar moet je wel een Sqn kunnen parkeren en andrs moet er maar wat extra platform komen. Shelters lijken me onzin, Venezuela ligt te ver weg voor een verrassingsaanval.
die 7600 voet zijn om volgetankt te kunnen vertrekken. Op remote/austere fields zijn geen faciliteiten, zoals tankinstallaties. Dat betekent dat die kist dan al een flink stuk lichter is.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 22:20 schreef Piro het volgende:
[..]
Wat vaag. Hij vraagt om 7600 voet om op te stijgen maar kan op een 3000 voet austere field landen. Dat betekent grofweg een verdubbeling van de baan op Saba.. Of ie er dan weer af kan is een tweede.
.
Komt zeker door die thrust reversers.
Ik ben in elk geval verbeterd..
Kuch, correctie, hij kan ook van een 3000 voet strook opstijgen aldus de AF.
[..]
D'oh. Eventueel kan ie de kraan openzetten en wat kerosine eruitgooien om te kunnen vertrekken.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 22:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
die 7600 voet zijn om volgetankt te kunnen vertrekken. Op remote/austere fields zijn geen faciliteiten, zoals tankinstallaties. Dat betekent dat die kist dan al een flink stuk lichter is.
in het midden bovenaan en dan schuin links naar beneden??quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 18:30 schreef RonaldV het volgende:
[afbeelding]
St. Eutatius is iets groter, vanaf daar zou het misschien nog kunnen. Je moet goed kijken wil je de startbaan zien liggen.
Die ja.quote:Op zondag 10 oktober 2004 19:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
in het midden bovenaan en dan schuin links naar beneden??
en halverwege houd het op
kun je in principe verlengen dan neem ik aan?
in ieder geval vertragen en er is altijd een opbouw naar een oorlog dus als venezuala ineens veel landingsschepen gaat kopen dan weet NL wel hoelaat het is en sturen ze alvast een sub.quote:Op maandag 11 oktober 2004 14:43 schreef DJRoberto1978 het volgende:
geweldig hoe serieus iedereen hier op in gaat! als het daadwerkelijk zo ver komt, dan kan het ministerie van defensie dit topic doorlezen en weten ze precies wat ze moeten ondernemen en welke denkbare scenario's er zijn.
ik heb nog eens op de kaart gekeken maar aruba, curacao en bonaire liggen best dicht bij de kust van venezuela, ik ga toch twijfelen of de nederlandse leger- en marine-eenheden die daar gelegerd zijn een aanval af kunnen slaan.
Ach. Ze kunnen die hele defensietopics ook nog doorlezen. Onze timestamps bewijzen dat wanneer het zover komt wij het al wisten.quote:Op maandag 11 oktober 2004 14:43 schreef DJRoberto1978 het volgende:
geweldig hoe serieus iedereen hier op in gaat! als het daadwerkelijk zo ver komt, dan kan het ministerie van defensie dit topic doorlezen en weten ze precies wat ze moeten ondernemen en welke denkbare scenario's er zijn.
ik heb nog eens op de kaart gekeken maar aruba, curacao en bonaire liggen best dicht bij de kust van venezuela, ik ga toch twijfelen of de nederlandse leger- en marine-eenheden die daar gelegerd zijn een aanval af kunnen slaan.
quote:Op maandag 11 oktober 2004 16:05 schreef sp3c het volgende:
dan krijg je als reactie
HA! dacht jij dat ik voor altijd minister van defensie wil blijven?
HAHAHAHAHAHAHAHA ... ik ga hierna gewoon weer naar een ECHT ministerie, sociale zaken ofzo
wie kampquote:Op maandag 11 oktober 2004 16:09 schreef sp3c het volgende:
ik denk dat hij op zijn minst wil wachten tot hij zijn migs daadwerkelijk binnen heeft
nee hugo chavez ... die is de baas in venezuela dacht ikquote:Op maandag 11 oktober 2004 17:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wie kamp![]()
ik zie het nog wel gebeuren dat de jsf gecancelled wordt en dat we migs krijgen![]()
oh ik dacht al zo stom zal hij toch niet zijnquote:Op maandag 11 oktober 2004 17:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee hugo chavez ... die is de baas in venezuela dacht ik
Dan heeft Venezuela nog het voordeel dat het maar een verkapte sloot over hoeft....quote:Op maandag 11 oktober 2004 15:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
in ieder geval vertragen en er is altijd een opbouw naar een oorlog dus als venezuala ineens veel landingsschepen gaat kopen dan weet NL wel hoelaat het is en sturen ze alvast een sub.
en waarom iedereen hier zo serieus op ingaat is omdat het een redelijk reele dreiging is
Berlijn is een goeie. Verder zou ik er geen weten.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 16:20 schreef Witchfynder het volgende:
Zeg, wie zijn eigenlijk goede generaals aan onze kant?
IJzervreters zoals generaal Chassé in mijn icoon hebben we niet meer, geloof ik.
je mag er toch van uitgaan dat ze allemaal goed zijnquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 16:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Berlijn is een goeie. Verder zou ik er geen weten.
Ik bedoelde dat ik verder geen generaals zou wetenquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 16:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
je mag er toch van uitgaan dat ze allemaal goed zijn
Dick Berlijn was de eerste detco op Villafranca (met Twenthe). Hij heeft het eerste half jaar van Deny Flight boven Bosnië gevlogen inderdaad.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 16:54 schreef sp3c het volgende:
ik weet dat die ene die symbolisch was ontslagen (was toen nog niet in functie en zijn vorige functie had er nix mee te maken) vanwege srebrenica een goede gast was.
of het echte ijzervreters zijn weet je natuurlijk pas achteraf maar de huidige chef defensiestaf (generaal dick berlijn) heeft gevechtsvluchten boven kosovo of bosnie oid gevlogen
Zo'n oorlogje met de Antillen valt wel in het niet met WO 2 dus het is maar de vraag of Bernhard daar z'n bed voor uitkomt.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:27 schreef HarigeKerel het volgende:
Nou, het zou mij niks verbazen als Prins Bernhard bij een dergelijke oorlog opeens helemaal zou opleven![]()
NL heeft een superieure marine en luchtmachtquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 22:24 schreef Koobus het volgende:
Lijkt me allemaal zeer onwaarschijnlijk. Mocht het echter gebeuren, dan hoop ik wel dat de NL regering ingrijpt om de bezetting weer ongedaan te maken. Ik heb er namelijk familie wonen.
En de NAVO is niet verplicht tot ingrijpen, omdat het NAVO gebied zich beperkt tot de gebieden die grenzen aan de noordelijke Atlantische Oceaan. (NAVO: Noord Atlantische Verdrags Organisatie). Overzeese gebiedsdelen zijn specifiek uitgezonderd van de NAVO-plicht.
De Falkland-oorlog moesten de Britten ook op eigen houtje voeren.
Een vriend van mij heeft bij de landmacht gezeten en die wist mij te melden dat NL niet genoeg militaire kracht heeft om de eilanden met geweld te heroveren. NL is afhankelijk van de welwillendheid van de Amerikanen of een Europese bondgenoot met steunpunten in de regio, zoals Groot Brittannie of Frankrijk.
dat van die noord atlantische oceaan is onzin want dan zou turkije italie etc voor niks in de navo zittenquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 22:24 schreef Koobus het volgende:
Lijkt me allemaal zeer onwaarschijnlijk. Mocht het echter gebeuren, dan hoop ik wel dat de NL regering ingrijpt om de bezetting weer ongedaan te maken. Ik heb er namelijk familie wonen.
En de NAVO is niet verplicht tot ingrijpen, omdat het NAVO gebied zich beperkt tot de gebieden die grenzen aan de noordelijke Atlantische Oceaan. (NAVO: Noord Atlantische Verdrags Organisatie). Overzeese gebiedsdelen zijn specifiek uitgezonderd van de NAVO-plicht.
De Falkland-oorlog moesten de Britten ook op eigen houtje voeren.
Een vriend van mij heeft bij de landmacht gezeten en die wist mij te melden dat NL niet genoeg militaire kracht heeft om de eilanden met geweld te heroveren. NL is afhankelijk van de welwillendheid van de Amerikanen of een Europese bondgenoot met steunpunten in de regio, zoals Groot Brittannie of Frankrijk.
De Middellandse Zee wordt beschouwd als Atlantisch, omdat dat de enige oceaan is waarmee hij in verbinding staat.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 22:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat van die noord atlantische oceaan is onzin want dan zou turkije italie etc voor niks in de navo zitten
Van ons nietquote:Op woensdag 20 oktober 2004 08:15 schreef Balthar het volgende:
Van mij mogen ze de Antillen hebben.
Scheelt weer een club bolletjesslikkers. Overdragen aan Venezuela of wie dan ook in ruil voor een partij goede bananen.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 09:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Van ons niet
Van mij mogen ze de Antillianen hebben.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 08:15 schreef Balthar het volgende:
Van mij mogen ze de Antillen hebben.
Die hebben we niet meer.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 16:20 schreef Witchfynder het volgende:
Zeg, wie zijn eigenlijk goede generaals aan onze kant?
IJzervreters zoals generaal Chassé in mijn icoon hebben we niet meer, geloof ik.
En wat voor steunpunten in de regio hebben we? Die kleine eilanden zouden tot een grote militaire basis verworden als we die gaan gebruiken. Ik denk niet dat de locale daar op zit te wachten eerlijk gezegd. De kans dat Amerika ons helpt is nihil. Zoals al gezegd is hebben ze het zelf al druk genoeg. De enige takken die mogelijk nog ergens een gaatje hebben zijn de USN en de USAF. Op hulp van de USMC hoef je niet te rekenen en de USAr heeft het ook druk.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 00:30 schreef Steeven het volgende:
Nederland wint het geheid denk ik. We zijn in alles superieur. En op junglegevechten zal het niet aankomen; alleen de eilanden terugwinnen en behouden.
Ik denk juist wel dat we steun krijgen van andere landen. Hoewel Amerika anti-kolonisatie is, helpen wij hen genoeg met Afghanistan en Irak, en zullen ze heus wel de wil hebben om iets te doen. Niet grootschaligs.
Ik weet niet hoe het zit met Duitsland? Die trainen toch vaak met ons leger, kunnen ze mooi meehelpen.
Ik heb wel zin in een banaan.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 11:18 schreef Balthar het volgende:
[..]
Scheelt weer een club bolletjesslikkers. Overdragen aan Venezuela of wie dan ook in ruil voor een partij goede bananen.
we hebben de usmc en usar niet nodig dat kunnenw e zelf wel het enige wat we nodig hebben is een plek waar we onze f16`s kwijt kunnen. of een vliegdekschip met vliegtuigen "lenen"quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 02:33 schreef Piro het volgende:
[..]
En wat voor steunpunten in de regio hebben we? Die kleine eilanden zouden tot een grote militaire basis verworden als we die gaan gebruiken. Ik denk niet dat de locale daar op zit te wachten eerlijk gezegd. De kans dat Amerika ons helpt is nihil. Zoals al gezegd is hebben ze het zelf al druk genoeg. De enige takken die mogelijk nog ergens een gaatje hebben zijn de USN en de USAF. Op hulp van de USMC hoef je niet te rekenen en de USAr heeft het ook druk.
Als we dit goed willen doen is hulp van de UK vereist, zij zijn ervaringsdeskundigen en die vliegdekschepen van ze kunnen aan force projection doen.
Nou India heeft een vliegdekschip en kan wellicht steunpunten in Guyana regelen, en daarnaast is India hip en stoer, ook niet geheel onbelangrijk.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 09:43 schreef DJRoberto1978 het volgende:
wat heeft india ermee te maken? dat ligt in azie en niet in midden amerika?
Als Chávez er eenmaal zit kunnen wij met die lullige paar mariniertjes die we hebben geen enkele landing van betekenis uitvoeren.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 15:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
we hebben de usmc en usar niet nodig dat kunnenw e zelf wel het enige wat we nodig hebben is een plek waar we onze f16`s kwijt kunnen. of een vliegdekschip met vliegtuigen "lenen"
St Maarten is nogal onwenselijk imo. Gezien de grote afstand die er gevlogen moet worden vooralquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 15:54 schreef RonaldV het volgende:
Hadden we dit stukje niet al een keer besproken in dit topic
Ik hoop dat ze tot het laatste exemplaar verwoest worden.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 16:47 schreef sp3c het volgende:
als het om hip en stoerheid gaat dan kunnen we beter italie vragen zolang ze nog
[afbeelding]
in dienst hebben
Dat zijn starfighters?quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 16:47 schreef sp3c het volgende:
als het om hip en stoerheid gaat dan kunnen we beter italie vragen zolang ze nog
[afbeelding]
in dienst hebben
F-104. En noem die naam nooit meer. Sp3c heeft een slechte vliegtuigen fetish en dit is het toppunt van zijn obsessie. Hij noemt ze ook het liefst 'een raket met een manneke erin'.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 21:14 schreef Georges het volgende:
[..]
Dat zijn starfighters?
SGH 104 dacht ik.
Lol, best leuke vliegtuigen. Mijn favoriet blijft de Falcon, F-16. Mooiste vliegtuigen ooit.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 21:15 schreef Piro het volgende:
[..]
F-104. En noem die naam nooit meer. Sp3c heeft een slechte vliegtuigen fetish en dit is het toppunt van zijn obsessie. Hij noemt ze ook het liefst 'een raket met een manneke erin'.
Lawn Darts.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 21:19 schreef Georges het volgende:
[..]
Lol, best leuke vliegtuigen. Mijn favoriet blijft de Falcon, F-16. Mooiste vliegtuigen ooit.
Heb je haar weer...quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 16:47 schreef sp3c het volgende:
[afbeelding]
in dienst hebben
wij kunnen makkelijk een landing van betekenis uitvoeren zeker tegen het leger van venezuelaquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 21:07 schreef Piro het volgende:
[..]
Als Chávez er eenmaal zit kunnen wij met die lullige paar mariniertjes die we hebben geen enkele landing van betekenis uitvoeren.
ik durf dat wel te betwijfelenquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 21:07 schreef Piro het volgende:
[..]
Als Chávez er eenmaal zit kunnen wij met die lullige paar mariniertjes die we hebben geen enkele landing van betekenis uitvoeren.
want je herhaalt dingen die je in je openingspost hebt staan en waar we het al het hele topic over hebbenquote:Op maandag 25 oktober 2004 15:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Want?
Dan lees je toch niet helemaal goed. Het stukje uit het CIA factbook is wat uitgebreider.quote:Op maandag 25 oktober 2004 15:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
want je herhaalt dingen die je in je openingspost hebt staan en waar we het al het hele topic over hebben
Hoeveel is dat 'absolute minimum'?quote:Op maandag 25 oktober 2004 14:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik durf dat wel te betwijfelen
nogmaals het gaat hier niet om Cuba oid maar om de antillen ... als je de juist hoek neemt kun je er zo overheen pissen (maar daar moet je een artillerist voor zijn), met 2000 mariniers (1 & 2 marnsbat, het gevechtssteunbataljon en wat er van 3 marnsbat gered kan worden) kun je een aardig stuk strand vrijmaken voor painf
vergeet niet dat de Engelsen de Falklands ook met een absoluut minimum aan grondtroepen (en speels gemak) hebben heroverd, ik denk niet dat onze marine of mariniers daar voor onder moeten doen en de luchtmacht vliegt gewoon vanaf st maarten om het gebrek aan vliegdekschepen te compenseren.
2 of 3 brigades geloof ik 3 commando (mariniers), 5 mechanized en een para brigadequote:Op maandag 25 oktober 2004 16:51 schreef Piro het volgende:
[..]
Hoeveel is dat 'absolute minimum'?
Staat natuurlijk wel heel stoer, maar als dat 150000 militairen zijn, bij wijze van spreken, dan ben je nog niet jarig.
je pist over die hele eilandjes heen als de wind goed staat.quote:En waar wou je overheen pissen? PzH 2000 op het helicopter dek plakken en schieten?.
Er is weinig vasteland binnen 40 km van die eilandjes.
Als je dan toch aanvalt zou ik gaan voor Chinooks. Ik weet niet of die van ons probes hebben en wat hun effectief bereik is. Plak de artillerie op de helipads van onze LCF fregatten, LMB operaties vanaf Rotterdam en dan dat twee en een halve mariniersbataljon wat we hebben op het strand laten klappen. Moet je toch wel wat kunnen doen, al moet de artillerie flink goed schieten omdat die schuiten niet stabiel zijn.
De afstand van Ghanci AB naar Afghanistan is groterquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 21:08 schreef Piro het volgende:
[..]
St Maarten is nogal onwenselijk imo. Gezien de grote afstand die er gevlogen moet worden vooral.
De bevoorraders hebben 1 helispot, maar ruimte voor twee heli's in de hangaar.quote:Op maandag 25 oktober 2004 17:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
laat je lmb op standby (hr ms Amsterdam heeft geloof ik 2 helispots, Zuiderkruis geloof ik ook, dan hoef je niet eens te crossdecken en kan de Rotterdam (en evt johan de witt als die op tijd klaar is de mariniers laten ondersteunen tot painf er is) als qrf achter de hand of je valt er hato airforce base mee aan.
Luchtmobiel, of airbornes?quote:Op maandag 25 oktober 2004 22:45 schreef Piro het volgende:
Da's drie copters, kun je aardig wat mensen inproppen.
Hebben wij airborne units?
Airbornes.quote:Op maandag 25 oktober 2004 22:46 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Luchtmobiel, of airbornes?
0w?quote:Op maandag 25 oktober 2004 21:44 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De afstand van Ghanci AB naar Afghanistan is groter
Doet es een Google of zoquote:Op maandag 25 oktober 2004 23:05 schreef Piro het volgende:
[..]
0w?
Hoever?
Dus parachutisten kunnen we niet inzetten?quote:Op maandag 25 oktober 2004 23:00 schreef RonaldV het volgende:
hebben we niet. tenminste: officeel niet. We hebben wel individuele militairen die para zijn, maar geen eenheden die als zodanig inzetbaar zijn
Het is trouwens Ganci AB, zie ook FAS.orgquote:Op maandag 25 oktober 2004 23:06 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Doet es een Google of zoDe defensie publicaites stonden er vol mee een jaar geleden.
Tuurlijk wel. Je zult ze alleen ff moeten laten crosstrainen. Maar zowel bij de Mariniers als bij Luchtmobiel lopen er para's rond. Daarbuiten waarschijnlijk nog wel een paar. Bij elkaar moet je wel een paar honderd man kunnen vindenquote:Op maandag 25 oktober 2004 23:10 schreef Piro het volgende:
[..]
Dus parachutisten kunnen we niet inzetten?
Wat hebben we, drie herky birds, kun je wel een aardig aantal man inproppen. Zo min mogelijk van de mariniers en luchtmobiel wegsnoepen aangezien je die van de helis en boten dumpt.quote:Op maandag 25 oktober 2004 23:14 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Je zult ze alleen ff moeten laten crosstrainen. Maar zowel bij de Mariniers als bij Luchtmobiel lopen er para's rond. Daarbuiten waarschijnlijk nog wel een paar. Bij elkaar moet je wel een paar honderd man kunnen vinden
Op dit moment hebben we er pas twee. Waarmee je ook al aardig uit de voeten kunt trouwens, want het zijn stretched versies, dus effectief 3 standaard hercsquote:Op maandag 25 oktober 2004 23:19 schreef Piro het volgende:
[..]
Wat hebben we, drie herky birds, kun je wel een aardig aantal man inproppen. Zo min mogelijk van de mariniers en luchtmobiel wegsnoepen aangezien je die van de helis en boten dumpt.
Haalbaar moet het zijn dan.
Hebben we faciliteiten?
Trainingskampen voor parachutisten.quote:Op maandag 25 oktober 2004 23:20 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Op dit moment hebben we er pas twee. Waarmee je ook al aardig uit de voeten kunt trouwens, want het zijn stretched versies, dus effectief 3 standaard hercs
Wat voor faciliteiten zoek je?
Ik regel clandestiene support via mijn extensieve connecties in de USA. Gelieve op te passen welke herky birds je met luchtdoelartillerie beschiet.quote:Op maandag 25 oktober 2004 23:21 schreef HarigeKerel het volgende:
We moeten ons wel beseffen dat mochten de linkse partijen in Nederland de meerderheid vormen in de regering tegen die tijd die Nederland gelijk overgeven aan Venezuela, Venezuela zal dan ook het Europese deel van ons koninkrijk innemen met "instemming" van de regering, er zal dan geen sprake zijn van een oorlog en dus geen hulp van de NAVO.
De vraag hierbij is natuurlijk, welke Fokkers melden zich dan aan bij de Pim Fortuyn brigade die vanuit de Hollandsche belasting enclaves in Belgie akties gaat ondernemen tegen het Nederlandsche Chavez bewind en haar ingevlogen Zuid-Amerikaanse eenheden?![]()
Parachute springen kun je op verschillende plekken. ik weet er zo 3: Lelystad, Texel en Teuge. Allemaal civiele scholen. Verder ondersteunt de Luchtmacht het regelmatig met een Fokker60, C-130 of een Chinook. Maar da's al.quote:Op maandag 25 oktober 2004 23:26 schreef Piro het volgende:
[..]
Trainingskampen voor parachutisten.
Ft Benning achtige faciliteiten.
Zolang ze grijs zijn kun je de mist niet ingaan. Venezolaanse kisten hebben een Vietnam camo meen ikquote:Op maandag 25 oktober 2004 23:28 schreef Piro het volgende:
[..]
Ik regel clandestiene support via mijn extensieve connecties in de USA. Gelieve op te passen welke herky birds je met luchtdoelartillerie beschiet..
Grijs is dandy maar valt nogal op met USAF erop. Ik moet ff een likje waterverf over dat USAF gebeuren heengooien en het is allemaal okay.quote:Op maandag 25 oktober 2004 23:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Zolang ze grijs zijn kun je de mist niet ingaan. Venezolaanse kisten hebben een Vietnam camo meen ik
Civiel is leuk maar je ontbeert de training voor massasprongen tenzij je direct uit C-130s gaat springen.quote:Op maandag 25 oktober 2004 23:30 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Parachute springen kun je op verschillende plekken. ik weet er zo 3: Lelystad, Texel en Teuge. Allemaal civiele scholen. Verder ondersteunt de Luchtmacht het regelmatig met een Fokker60, C-130 of een Chinook. Maar da's al.
Ik denk dat jij eens moet gaan kijken bij een paraclub. De grootste shydive formaties zijn civielquote:Op maandag 25 oktober 2004 23:38 schreef Piro het volgende:
[..]
Civiel is leuk maar je ontbeert de training voor massasprongen tenzij je direct uit C-130s gaat springen.
Skydiven is geen militair springen.quote:Op maandag 25 oktober 2004 23:47 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik denk dat jij eens moet gaan kijken bij een paraclub. De grootste shydive formaties zijn civiel
Nee, dat klopt. Bij skydiven ga je nog korter na elkaar uit het toestel. Liefst tegelijk zelfs.quote:Op maandag 25 oktober 2004 23:53 schreef Piro het volgende:
[..]
Skydiven is geen militair springen.
Kan bij militair springen niet echt omdat je fixed line springt. Dat wil dus nie echtquote:Op dinsdag 26 oktober 2004 00:08 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Bij skydiven ga je nog korter na elkaar uit het toestel. Liefst tegelijk zelfs.
Fixed line is voor mietjesquote:Op dinsdag 26 oktober 2004 00:14 schreef Piro het volgende:
[..]
Kan bij militair springen niet echt omdat je fixed line springt. Dat wil dus nie echt.
Fixed line is gewoon praktisch, spring, en de lijn doet de rest.quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 00:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Fixed line is voor mietjes
Zoals ik al zei: paar weekjes oefenen (twee of zo) en ze moeten een heel eind komen. Parachutespringen kunnen ze al, het is een kwestie van procedure trainen
[vertaling]quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 00:23 schreef Piro het volgende:
[..]
Fixed line is gewoon praktisch, spring, en de lijn doet de rest..
Dat zou ik niet te snel willen zeggen. Als je parachute kuren geeft ben je goed de lul.quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 00:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
[vertaling]
Elke lul kan het
[/vertaling]
Dat is overmacht, niets tegen te doen. Occupational hazzard.quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 11:46 schreef Piro het volgende:
[..]
Dat zou ik niet te snel willen zeggen. Als je parachute kuren geeft ben je goed de lul.
Zo ook een vriend van me. Zit al 15 jaar in een rolstoel, was airborne.. Let op verleden tijd.
Hij mag nu revalideren, Maar da's een ander verhaal.quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 13:15 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat is overmacht, niets tegen te doen. Occupational hazzard.
Daarom nog niet minder lullig voor je vriend, overigens.
dat klopt nietquote:Op maandag 25 oktober 2004 23:14 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Je zult ze alleen ff moeten laten crosstrainen. Maar zowel bij de Mariniers als bij Luchtmobiel lopen er para's rond. Daarbuiten waarschijnlijk nog wel een paar. Bij elkaar moet je wel een paar honderd man kunnen vinden
Luchtmobielen zijn geen para's. Als ze para's zouden zijn zouden ze een rode baret hebben, nu hebben ze de bordeaurode Airmobile baret. Ze zijn dus Luchtmobiel, maar een paar compagnieën zijn gekwalificeerd als para. Da's (subtiel) anders.quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 16:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat klopt niet
elke eerste compagnie van elk mariniers en luchtmobiel infanteriebataljon is para
dat zijn dus 5 compagnien x 130 man = een flink bataljon para's
dat zeg ikquote:Op dinsdag 26 oktober 2004 21:00 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Luchtmobielen zijn geen para's. Als ze para's zouden zijn zouden ze een rode baret hebben, nu hebben ze de bordeaurode Airmobile baret. Ze zijn dus Luchtmobiel, maar een paar compagnieën zijn gekwalificeerd als para. Da's (subtiel) anders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |