Inderdaad! Ik merk regelmatig dat veel mensen niet doorhebben hoezeer onze samenleving, taal, rechtspraak, enz. geënt is op de Christelijke traditie. Schoppen tegen het Christendom kunnen er vele, maar de link zien tussen Christendom en onze huidige samenleving vaak totaal niet.quote:Op woensdag 29 september 2004 23:20 schreef Doerga het volgende:
Het is jammer dat we alleen iets leren over de Bijbel als we op een christelijke school zitten. Geloof zit veel meer in onze samenleving dan we denken, daarbij denk ik bv aan symboliek in kunst en cultuur, uitspraken en gezegdes enz.
Ik vind dat ook eigenlijk verder gaan dan basis-kennis van natuurkunde e.d., wat ik wel een "must" vind (zie mijn post).quote:Op donderdag 30 september 2004 11:59 schreef Kwark het volgende:
Wat mij opvalt is dat nog niemand onderwerpen noemt als het heelal, zwarte gaten, quantummechanica, stringtheorieen e.d. terwijl dit toch een populair issue is in veel populair wetenschappelijke publicaties en tv programma's, en ik er ook regelmatig mensen over hoor filosoferen (vaak heel vroeg in de morgen met een sloot alcohol achter de kiezen). Of DNA, en klonen bv, hoe dat nou precies werkt.
Wat voor basiskennis valt daar dan wel onder bijvoorbeeld? (voorbeelden?)quote:Op donderdag 30 september 2004 12:13 schreef biawa het volgende:
[..]
Ik vind dat ook eigenlijk verder gaan dan basis-kennis van natuurkunde e.d., wat ik wel een "must" vind (zie mijn post).
Elektriciteit: weten wat Volt, Ampere en Watt is, zodat je een beetje snapt wat er uit je stopcontact komt en wat gevaarlijk is en wat niet. En het hoeft echt niet per sé tot in de detail, al ken je alleen maar de "mannetjes met kruiwagentjes/rugzakjes"-analogie, zodat je er tenminste een beeld van hebt.quote:Op donderdag 30 september 2004 12:28 schreef Kwark het volgende:
[..]
Wat voor basiskennis valt daar dan wel onder bijvoorbeeld? (voorbeelden?)
Wat electriciteit nou eigenlijk is, bijvoorbeeld?
Enlighten me
Sommige van de boeken op je lijstje heb ik gelezen, andere niet. Mijn lijst zou er ook wel anders uitzien, denk ik - maar tien is dan ook een belachelijk klein aantal. Hoewel. Hoofdzaken en bijzaken blijven lastig te scheiden, maar we hebben het hier over essentialia.quote:Op donderdag 30 september 2004 12:17 schreef Doerga het volgende:
Literatuur! Heel goed, die was ik nog helemaal vergeten.
Die moet je gelezen hebben: (weer totaal afhankelijk van je eigen visie op de mens trouwens)
- Kinderen van moeder aarde, Thea Beckman (en Kruistocht in spijkerbroek)
- de Bijbel
- Mein Kampf (daar kun je een discussie op zich over voeren natuurlijk)
- Shakespeare hoort er ook bij, ook omdat dat veel meer in onze samenleving voorkomt dan de meeste mensen denken (bv Hamlet, Romeo en Julia)
- de negerhut van oom Tom
- de Kameleon (lijkt niet belangrijk maar ik vind het toch behoorlijk dom als je niet weet wat dat is)
- het Achterhuis (al vond ik dat zelf een saai boek trouwens)
- Oorlog en Vrede
- poëzie (had tot een jaar of 3 terug zelf ook nog nooit een gedicht gelezen)
- Van den vos Reinaarde (ook heel maatschappelijk)
Kan er zo 1, 2, 3 niet meer bedenken.
Zelf had weet ik ook geen donder van atomen, het heelal ed. Ook weer omdat dat me niet echt echt interesseert. (al scheelt een sloot drank aanzienlijk haha)
Goede link voor wie wijzer wil worden: www.wikipedia.org
Seksuele voorlichting vind ik ook een hele goede trouwens. Er zijn nog steeds vrouwen die denken dat ze zwanger kunnen worden van orale seks en ontmaagd kunnen worden door een tampon.
En over Pavlov, ook weer zo'n voorbeeld van een onderwerp dat van toepassing op de mens in het algemeen. (of als je een huisdier hebt..)
Ja, die mannetjes met rugzakjes herinner ik me nog wel van heel lang geleden op school. Maar op zich ben ik inderdaad wel toe aan een hernieuwde kennismaking met de heren volt, ampere en wattquote:Op donderdag 30 september 2004 12:37 schreef biawa het volgende:
[..]
Elektriciteit: weten wat Volt, Ampere en Watt is, zodat je een beetje snapt wat er uit je stopcontact komt en wat gevaarlijk is en wat niet. En het hoeft echt niet per sé tot in de detail, al ken je alleen maar de "mannetjes met kruiwagentjes/rugzakjes"-analogie, zodat je er tenminste een beeld van hebt.
En om nog even op je op je voorbeeld over DNA en klonen in te gaan: Het lijkt me toch op z'n minst dat je een globaal beeld moet hebben van wat DNA is en doet, en dat klonen iets met dat DNA te maken heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |