abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22297052
Voor een project waar ik aan werk, ben ik bezig veel voorkomende gaten in de algemene ontwikkeling in kaart te brengen .

Ik zou graag jullie hulp gebruiken! Wat zijn nou dingen die eigenlijk iedereen zou moeten weten, maar waar jij te weinig van afweet om erover mee te kunnen praten? En dan bedoel ik niet trivia a la "dat robbie williams drie tepels heeft' of de laatste fok!roddels, maar èchte onderwerpen.

Wat mij betreft: ik weet eigenlijk veel te weinig over de Palestijnse kwestie om er iets intelligents over te zeggen. Ik weet niet hoe een automotor werkt. Als de relativiteitstheorie ter sprake komt, weet ik weinig meer te berde te brengen dan dat e mc kwadraat is. Ik heb geen idee wat Homerus geschreven heeft, en laatst moest iemand mij op zuinige toon uitleggen wat een schwalbe is...

Ik zoek met dit topic geen antwoorden, maar juist meer vragen!

Kortom: waar laat jouw algemene ontwikkeling jou in de steek? En/of op welke gebieden zouden de mensen in jouw omgeving zich weleens mogen bijspijkeren?

Ik hoop op veel (serieuze) reacties .
Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
pi_22297288
ik hoorde onlangs ooit op een regionale zender bij mij in de stad (rotterdam) dat er veel (jongere) mensen niet weten wie de bewindsman van de Duitsers was tentijde van de tweede wereld oorlog
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
pi_22297493
In de Nieuw Revu stond laatst een leuk artikel over de algemene ontwikkeling van studenten. Iemand wist niet dat we twee nieren hebben, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Enige kennis van je eigen tempel vind ik dus niet verkeerd.
Tja, je kunt natuurlijk een felle discussie voeren over het belang van kennis over politiek in binnen en buitenland. Persoonlijk vind ik het toch ook wel belangrijk om te weten wat er om je heen gebeurt, maar of je daar nu gelukkiger van wordt..
Moet zeggen dat ik het fijn vind als ik iets van mensen kan leren of een beetje gesprek op niveau kan voeren, maar om nou te zeggen dat dat vaak kan... (misschien zegt dat iets over de mensen om me heen...) Jammer genoeg discusseren mensen zonder kennis er vaak op los en als er iets is waar ik me aan kan ergeren dan is het dat wel.
Typische onderwerpen waar iedereen een mening over heeft terwijl ze er weinig van weten:
- politiek, oa verschil hier en buitenland
- geloof, welke stromingen/denkbeelden en hoe en waarom botsen zij met andere
- ontwikkeling nederlandse samenlevingen en stromingen, dus waarom is het nu hier zoals het is
- culturen andere landen
- FREUD! (laatst met iemand gesproken die geen idee had wie dat was!)
- kennis van omgangsvormen, vind ik echt een pre; hand schudden, fatsoenlijk kunnen eten ed

Zelf zou ik ook graag wat meer weten over bv Plato, Descartes, Plato enz. Mijn Bijbelkennis zou ook wel wat groter mogen zijn, ik ben niet gelovig maar die info komt op veel gebieden te pas

Ik voel me rijker met kennis maar ik kan me ook goed voorstellen dat er mensen zijn die daar echt geen behoefte in hebben. Leeft misschien wat makkelijker....

Trouwens, wat je belangrijke kennis vindt, hangt ook sterk af van je eigen interesse. Mijn vriend vindt het namelijk schandalig hoe weinig kennis mensen hebben van computers terwijl ze allemaal zo'n ding hebben.
"Ik zie mezelf als een intelligent, gevoelig mens met de ziel van een clown die mij dwingt te ontploffen op de belangrijkste momenten." --Jim Morrison
pi_22297642
Hoe lang heb je..?

Qua mijn kennis zou ik toch iets meer willen weten over klassieke muziek (who the f*ck is Wagner?), filosofen & hun visie met van die "pakkende" zinnen zoals Panta Rei of Tempus Figut, de huidige stand van zaken in de politiek (wie welke motie ingediend heeft, welke plannen er op de plank staan, wie de minister van wat is, etc.) & hoe de regeringsvormen in Azie in elkaar zitten (weet ik echt niet).

Qua andere mensen: Srebrenica people, wake up & smell the cappuccino!
Minimum aan kennis over politieke partijen in Nederland (VVD = zakenleven & individualisme, CDA = gespreide verantwoordelijkheid, etc.), ongeveer hoeveel inwoners een land heeft (Australie heeft geen 300 miljoen inwoners...).

Volgens mij ben ik dan wel tevreden
"There was never a genius without a tincture of madness"
Aristoteles
pi_22297768
Yes, op dit soort reacties hoopte ik! Meer van dat graag
Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
pi_22297811
Srebrenica: helemaal mee eens. Laats iemand uit moeten leggen waar dat ligt en wat er aan de hand was.... Snik.
Ons kolonistische tijdperk past ook wel wat in dat kader. Schandalig hoeveel we leren over WO2 en de Duitse bezetting terwijl niets verteld wordt over de schandalige dingen die de Nederlanders daar hebben uitgespookt.
Weet trouwens niet wat dommer is: niet stemmen en niets weten over politiek of wel stemmen en nog niets weten over politiek... Volgens mij is dat toch wel een beetje de situatie hier...

Maar on topic: het is jammer dat we alleen iets leren over de Bijbel als we op een christelijke school zitten. Geloof zit veel meer in onze samenleving dan we denken, daarbij denk ik bv aan symboliek in kunst en cultuur, uitspraken en gezegdes enz.
Een beetje kennis van de schilderkunst vindt ik ook wel stoer, in ieder geval weten wie de Mona Lisa geschilderd heeft bijvoorbeeld. Erg miniem maar toch wel een vereiste!

Topografie: wat de hoofdstad is van Zweden of Denemarken en hoeveel inwoners Frankrijk heeft.

Jeej ik mag mijn geheugen ook wel weer eens opfrissen...
"Ik zie mezelf als een intelligent, gevoelig mens met de ziel van een clown die mij dwingt te ontploffen op de belangrijkste momenten." --Jim Morrison
pi_22298092
Wat betreft mijn omgeving:

- De topografische kennis van veel mensen is echt behoorlijk beroerd. Ik weet niet of jullie je dat programma 'De Vakantieman' nog kunnen herinneren, maar sommige mensen kunnen hun eigen vakantieland nog niet eens op de kaart aanwijzen. Ik vind toch dat je in ieder geval alle Europese landen wel op de kaart moet kunnen aanwijzen.

- Taalfouten: met uitzondering van mensen met dyslexie vind ik het echt onbegrijpelijk dat mensen enorme fouten maken met werkwoorden vervoegen en het kofschip. Dat is basisschool-stof. Op Fok zie je dit helaas ook veel te veel.

- Enige basiskennis over muziek. Misschien is dit ook mijn eigen stokpaardje wel, maar mensen die bijv. een saxofoon horen en beweren dat het een trompet is, die lach ik echt vierkant uit.

Gaten in mijn eigen kennis:

- Ik had op de middelbare school beter m'n best moeten doen met Frans en Duits. Ik vind het achteraf toch wel erg jammer dat ik die talen nauwelijks beheers. Duits verstaan gaat nog net, maar zelf spreken is een drama.

- Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat een schwalbe is. Dat heeft toch iets met voetbal te maken?
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_22299266
Ik vond altijd dat mijn kennis van de (Griekse) mythologie wat tekortschoot, maar dat heb ik tijdens een vakantie wat bijgespijkerd met "Mythologie voor dummies". Ik vind nog wel dat mijn kennis van de Romeinse geschiedenis minimaal is. Ik vind mijn geschiedeniskennis in het algemeen ook wel tegenvallen, veel verder dan mijn eindexamenonderwerpen kom ik niet en ik ben een hoop vergeten.
En oh ja, kunst! Ik weet echt ontzettend weinig van bekende schilders en schilderijen.

Verder vind ik het niet meer dan normaal dat iedereen de basis wiskundige vaardigheden onder de knie heeft, maar ik ken zat mensen die niet eens een percentage kunnen berekenen of weten wat een breuk is! Het lijkt trouwens heel maatschappelijk acceptabel om echt geen snars van wis-, natuur- of scheikunde te weten, terwijl ik dat toch net zo goed algemene ontwikkeling vind als geschiedenis of politiek.
  donderdag 30 september 2004 @ 01:02:33 #9
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_22300215
De belangrijkste punten die in je algemene ontwikkeling horen te zitten zijn nog wel te bedenken (wie was hitler e.d.) maar waar ligt nu de grens? Ruwweg kunnen vertellen wanneer de amerikaanse burgeroorlog was en waar die over ging, is dat nu te ver gezocht? Of dat calamaris inktvisringetjes zijn? Of waar andorra ligt?

Ik twijfelde trouwens ook over die schwalbe .
Letterlijk is het een zwaluw, of bedoel je soms zwaluwstaartvebindinkjes in hout?
Vampire Romance O+
pi_22300682
Een schwalbe is wanneer een voetballer met veel vertoon tegen de grond gaat terwijl hij niet eens getackled werd ofzo. Komt van 'stervende zwaan'.

Althans, dat is mij verteld .

En tja, waar ligt de grens, dat is moeilijk te zeggen natuurlijk. De Am. burgeroorlog is wel een major event in de geschiedenis, maar ik vind dan weer (persoonlijk) dat je daarvan niet de exacte jaartallen hoeft te weten, en dat grofweg in een paar zinnetjes weergeven waar die nou ook alweer over ging genoeg is. WOII ligt dan alweer een stuk dichterbij. '39-'45 behoor je gewoon te weten. WOII is voor Nederlanders natuurlijk ook een stuk relevanter dan de Am. burgeroorlog, en dus ook vaker onderwerp van gesprek.

Calamaris en Andorra, een beetje ontwikkeld mens weet dit natuurlijk (hey, ik wist het ), en strikt genomen is het ook wel algemene ontwikkeling, maar imo niet iets wat 'iedereen moet weten' - misschien is mijn definitie van zulke 'basics' wel dat het kennis is zonder welke je de gebeurtenissen in de wereld niet volledig kunt begrijpen.

Godsdienst, wat iemand anders noemde, vind ik een heel goed voorbeeld. Mijn vriendin heeft op een katholieke school gezeten, en hoewel ze helemaal niet gelovig is komt haar (beperkte) bijbelkennis af en toe goed van pas! Ikzelf heb geen flauw benul, en ervaar dat af en toe inderdaad wel als een handicap.

Mental note dat ik daar binnenkort eens iets over wil lezen. Maargoed, daarom (oa) dus ook dit topic. Keep 'em coming!
pi_22300741
Jeej als ik dit bovenstaande lees weet ik eigenlijk maar knap weinig, veel onderwerpen zeggen me echt weinig tot niks.
Ik vind niet dat mensen een soort basiskennis moeten hebben over zaken, je leest wat je interesseert lijkt me en zaken die je niet boeien sla je over.
Maar misschien komt het door mijn leeftijd, ik ben pas 23 en dan kun je natuurlijk onmogelijk van veel zaken iets af weten. Ik denk dat ik de lat hoger zou leggen bij oudere mensen. Dertigers of veertigers, daarvan vind ik weer wel dat bepaalde zaken aanwezig mogen zijn. Maar dan doel ik echt op essentiele zaken als wie Hitler was. Voor de rest kan het me niet zoveel boeien.
Het gebeurt me wel eens dat mensen het ergens over hebben wat ik niet ken en het is dan zo denegrerend als mensen je vreemd aankijken als je vraagt waar ze het over hebben. Alsof ik een complete debiel ben ofzo!
  donderdag 30 september 2004 @ 01:49:33 #12
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_22300751
quote:
Op woensdag 29 september 2004 23:20 schreef Doerga het volgende:
Het is jammer dat we alleen iets leren over de Bijbel als we op een christelijke school zitten. Geloof zit veel meer in onze samenleving dan we denken, daarbij denk ik bv aan symboliek in kunst en cultuur, uitspraken en gezegdes enz.
Inderdaad! Ik merk regelmatig dat veel mensen niet doorhebben hoezeer onze samenleving, taal, rechtspraak, enz. geënt is op de Christelijke traditie. Schoppen tegen het Christendom kunnen er vele, maar de link zien tussen Christendom en onze huidige samenleving vaak totaal niet.
Stop the world, I want to get out.
pi_22300757
Alles wat op Discovery Channel langs komt behoort men te kennen.
pi_22302131
Kijk je weet op je 23e minder dan op je 40e, maar of je dan onmogelijk van veel zaken iets af kunt weten vind ik wel heel kort door de bocht. Ik las de krant al toen ik 8 was, misschien is dat erg vroeg maar ga dan uit van een jaar of 13. Dan nog leer je veel dingen over de wereld om ons heen. Ik vind ook niet alles even interessant maar zie wel hoe al die 'saaie' dingen ook betrekking hebben op mijn belevingswereld. Misschien hangt het ook nog wel af van je omgeving. Mijn ouders stimuleerden het krantlezen.

Volgens mij zijn er verschillende manieren van leven:
onbewust-onbewust leven
bewust - onbewust leven
onbewust-bewust leven
bewust-bewust leven

Enige kennis van de wereld om je heen en het belang daarvan inzien hoort naar mijn mening bij bewust bewust leven, zonder dat je alles hoeft te weten natuurlijk. Maar om nu een defenitie te krijgen van die basiskennis, dat is weer een stuk moeilijker. Dit topic heeft me zwaar aan het denken gezet en er zijn nog wel een paar dingetjes die ik wel van belang vind:
- iedereen moet toch wel minstens 1 keer naar de schouwburg zijn geweest
- kunnen zwemmen! Klinkt stom maar vindt ik een waardevolle basisvaardigheid
- kunnen communiceren met mensen die anders zijn dan jij
(klinkt ook weer zo dom maar ik ken echt mensen die niet in staat zijn een gesprek met een bejaarde te voeren want ja, "die leven zo anders"

Sinds ik studeer bezoek ik vaker voorstellingen. Van huis uit heb ik dat niet zo meegekregen, tja mijn ouders komen allebei uit de arbeidersklasse en daar was dat niet zo vanzelfsprekend, maar ik voel me rijker daardoor. Alleen al omdat ik nu weet wie Oedipus was... (ja die van dat complex)
  donderdag 30 september 2004 @ 10:43:46 #15
85428 dafjedaf
chick on a mission
pi_22303216
Ik vond het echt schokkend dat mijn medestudente niet wist wie pavlov is. Met name gezien dat ik psychologie studeer

Wat ik erg gemist heb in mn algemene ontwikkeling is topografie, bij ons op de montessori school moest je dat "zelf ontdekken" maar het kon me niet zo boeien, met als gevolg dat ik echt totaal geen idee heb waar steden liggen. Iedere keer als ik in de trein zit vraag ik me weer af wat ook al weer eerst kwam, apeldoorn of amersfoort. Ik heb me ook wel eens vergist in in welke provincie Roterdam lag. Ik weet het allemaal gewoon echt niet, en dan kom je echt heel dom over en het is ook niet handig, het is van die kennis die je nodig hebt om nieuwe info goed te kunnen onthouden.

Spellen doe ik wel ok uit mezelf, maar alles op gevoel. Ik heb vreemd genoeg nooit de ezelsbruggetjes geleerd - in de 6de begon iemand tegen me over het fokschip, en ik had echt geen flauw idee. Dat heb ik nooit geleerd op de montessori, en verder ben ik het denk ik net misgelopen door een aantal keer van middelbare school te wisselen.

Wat volgens mij ook bij je algemene ontwikkeling moet horen is een beetje weten hoe je eten klaarmaakt. Geen moeilijke dingen, maar toch wel hoe je ziet of kip gaar is, wat je in de koelkast moet bewaren, dat soort dingen.

Ook vind ik dat er het een en ander aan politiek en geschiedenis bij hoort, maar hoe veel is wel afhankelijk van je niveau denk ik... Ik heb zelf door een aantal wisselingen in middelbare scholen bepaalde periodes heel vaak gehad en andere helemaal niet. Ik weet bijv. best veel van de 2e wereldoorlog, maar helemaal niks van de 80 jarige oorlog (zo heet ie toch?). Hoeveel ik daar nou aan heb, ik weet het niet... Het ligt er een beetje aan wat je er verder mee doet denk ik. Ik zou wel wat meer achtergronden willen begrijpen van wat er nu in het nieuws is.

Wat ik ECHT bij de algemene ontwikkeling vind horen is wat kennis over je lichaam en dan vooral de seksuele voorlichting. Dat er nog steeds meisjes zijn die denken dat je niet zwanger kunt worden tijdens je ongesteldheid, en jongetjes die denken dat je er bij de navel in moet, vind ik echt niet kunnen. Je hebt gewoon een bepaalde kennis over dat onderwerp nodig om te voorkomen dat je zwanger wordt of een soa oploopt.
Het belangrijkste in het leven is serieus genomen worden.
pi_22303515
Klik NOOIT. Ik herhaal NOOIT op DIT linkje
pi_22304802
Mooie antwoorden! Dit zet mij ook weer verder aan het denken .

Zoals verwacht veel politiek, geschiedenis en geloof. Wat mij opvalt is dat nog niemand onderwerpen noemt als het heelal, zwarte gaten, quantummechanica, stringtheorieen e.d. terwijl dit toch een populair issue is in veel populair wetenschappelijke publicaties en tv programma's, en ik er ook regelmatig mensen over hoor filosoferen (vaak heel vroeg in de morgen met een sloot alcohol achter de kiezen). Of DNA, en klonen bv, hoe dat nou precies werkt.
Let wel, ik ben geen natuurkundige, ik ben cultuurwetenschapper .

Literatuur is tot zover ook een grote afwezige. Heeft iedereen Shakespeare gelezen, of weet er in ieder geval iets zinnigs over te zeggen, of is het gewoon niet meer relevant? Zijn er niet op z'n minst tien boeken die iedereen gelezen zou "moeten" hebben?
pi_22305039
quote:
Op donderdag 30 september 2004 11:59 schreef Kwark het volgende:
Wat mij opvalt is dat nog niemand onderwerpen noemt als het heelal, zwarte gaten, quantummechanica, stringtheorieen e.d. terwijl dit toch een populair issue is in veel populair wetenschappelijke publicaties en tv programma's, en ik er ook regelmatig mensen over hoor filosoferen (vaak heel vroeg in de morgen met een sloot alcohol achter de kiezen). Of DNA, en klonen bv, hoe dat nou precies werkt.
Ik vind dat ook eigenlijk verder gaan dan basis-kennis van natuurkunde e.d., wat ik wel een "must" vind (zie mijn post).
pi_22305131
Literatuur! Heel goed, die was ik nog helemaal vergeten.

Die moet je gelezen hebben: (weer totaal afhankelijk van je eigen visie op de mens trouwens)
- Kinderen van moeder aarde, Thea Beckman (en Kruistocht in spijkerbroek)
- de Bijbel
- Mein Kampf (daar kun je een discussie op zich over voeren natuurlijk)
- Shakespeare hoort er ook bij, ook omdat dat veel meer in onze samenleving voorkomt dan de meeste mensen denken (bv Hamlet, Romeo en Julia)
- de negerhut van oom Tom
- de Kameleon (lijkt niet belangrijk maar ik vind het toch behoorlijk dom als je niet weet wat dat is)
- het Achterhuis (al vond ik dat zelf een saai boek trouwens)
- Oorlog en Vrede
- poëzie (had tot een jaar of 3 terug zelf ook nog nooit een gedicht gelezen)
- Van den vos Reinaarde (ook heel maatschappelijk)
Kan er zo 1, 2, 3 niet meer bedenken.

Zelf had weet ik ook geen donder van atomen, het heelal ed. Ook weer omdat dat me niet echt echt interesseert. (al scheelt een sloot drank aanzienlijk haha)

Goede link voor wie wijzer wil worden: www.wikipedia.org

Seksuele voorlichting vind ik ook een hele goede trouwens. Er zijn nog steeds vrouwen die denken dat ze zwanger kunnen worden van orale seks en ontmaagd kunnen worden door een tampon.

En over Pavlov, ook weer zo'n voorbeeld van een onderwerp dat van toepassing op de mens in het algemeen. (of als je een huisdier hebt..)

[ Bericht 3% gewijzigd door Doerga op 30-09-2004 12:27:56 ]
pi_22305343
quote:
Op donderdag 30 september 2004 12:13 schreef biawa het volgende:

[..]

Ik vind dat ook eigenlijk verder gaan dan basis-kennis van natuurkunde e.d., wat ik wel een "must" vind (zie mijn post).
Wat voor basiskennis valt daar dan wel onder bijvoorbeeld? (voorbeelden?)

Wat electriciteit nou eigenlijk is, bijvoorbeeld?

Enlighten me
  donderdag 30 september 2004 @ 12:30:19 #21
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_22305381
vergeet de afdeling sexuele voorlichting niet, over de mooie maar ook de slechte dingen, er was laatst een item op tv waarin jongeren van een jaar of 18 dachten dat aids zich via de lucht verspreidde, zo kreeg je alle ziektes volgens hem.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_22305544
quote:
Op donderdag 30 september 2004 12:28 schreef Kwark het volgende:

[..]

Wat voor basiskennis valt daar dan wel onder bijvoorbeeld? (voorbeelden?)

Wat electriciteit nou eigenlijk is, bijvoorbeeld?

Enlighten me
Elektriciteit: weten wat Volt, Ampere en Watt is, zodat je een beetje snapt wat er uit je stopcontact komt en wat gevaarlijk is en wat niet. En het hoeft echt niet per sé tot in de detail, al ken je alleen maar de "mannetjes met kruiwagentjes/rugzakjes"-analogie, zodat je er tenminste een beeld van hebt.
En om nog even op je op je voorbeeld over DNA en klonen in te gaan: Het lijkt me toch op z'n minst dat je een globaal beeld moet hebben van wat DNA is en doet, en dat klonen iets met dat DNA te maken heeft.
pi_22305564
quote:
Op donderdag 30 september 2004 12:17 schreef Doerga het volgende:
Literatuur! Heel goed, die was ik nog helemaal vergeten.

Die moet je gelezen hebben: (weer totaal afhankelijk van je eigen visie op de mens trouwens)
- Kinderen van moeder aarde, Thea Beckman (en Kruistocht in spijkerbroek)
- de Bijbel
- Mein Kampf (daar kun je een discussie op zich over voeren natuurlijk)
- Shakespeare hoort er ook bij, ook omdat dat veel meer in onze samenleving voorkomt dan de meeste mensen denken (bv Hamlet, Romeo en Julia)
- de negerhut van oom Tom
- de Kameleon (lijkt niet belangrijk maar ik vind het toch behoorlijk dom als je niet weet wat dat is)
- het Achterhuis (al vond ik dat zelf een saai boek trouwens)
- Oorlog en Vrede
- poëzie (had tot een jaar of 3 terug zelf ook nog nooit een gedicht gelezen)
- Van den vos Reinaarde (ook heel maatschappelijk)
Kan er zo 1, 2, 3 niet meer bedenken.

Zelf had weet ik ook geen donder van atomen, het heelal ed. Ook weer omdat dat me niet echt echt interesseert. (al scheelt een sloot drank aanzienlijk haha)

Goede link voor wie wijzer wil worden: www.wikipedia.org

Seksuele voorlichting vind ik ook een hele goede trouwens. Er zijn nog steeds vrouwen die denken dat ze zwanger kunnen worden van orale seks en ontmaagd kunnen worden door een tampon.

En over Pavlov, ook weer zo'n voorbeeld van een onderwerp dat van toepassing op de mens in het algemeen. (of als je een huisdier hebt..)
Sommige van de boeken op je lijstje heb ik gelezen, andere niet. Mijn lijst zou er ook wel anders uitzien, denk ik - maar tien is dan ook een belachelijk klein aantal. Hoewel. Hoofdzaken en bijzaken blijven lastig te scheiden, maar we hebben het hier over essentialia.

Ik heb weleens een poging gewaagd om de bijbel te lezen, maar ik kwam er met geen mogelijkheid doorheen. Ik vind het dan ook niet zo heel belangrijk dat je die ook daadwerkelijk gelezen hebt, maar wel dat je globaal weet wat erin staat.

Oorlog en Vrede is natuurlijk een mijlpaal in de wereldliteratuur. Waarom? Omdat iedereen dat zegt. Algemene ontwikkeling komt vaak ook gewoon neer op "kunnen meepraten". Nou heb ik momenteel geen tijd (en zin) om dat boek te lezen, dus ga ik, als ik vanmiddag tijd heb, even een samenvatting googlen.

Als denk ik dan meteen weer dat Oorlog en Vrede iets te advanced is voor basic algemene ontwikkeling. En de kameleon dan weer té basic: dat is net zoiets als nog nooit van suske en wiske gehoord te hebben, dan heb je echt de afgelopen eeuw in een grot gewoond en ben je niet meer te redden .
pi_22305621
quote:
Op donderdag 30 september 2004 12:37 schreef biawa het volgende:

[..]

Elektriciteit: weten wat Volt, Ampere en Watt is, zodat je een beetje snapt wat er uit je stopcontact komt en wat gevaarlijk is en wat niet. En het hoeft echt niet per sé tot in de detail, al ken je alleen maar de "mannetjes met kruiwagentjes/rugzakjes"-analogie, zodat je er tenminste een beeld van hebt.
En om nog even op je op je voorbeeld over DNA en klonen in te gaan: Het lijkt me toch op z'n minst dat je een globaal beeld moet hebben van wat DNA is en doet, en dat klonen iets met dat DNA te maken heeft.
Ja, die mannetjes met rugzakjes herinner ik me nog wel van heel lang geleden op school. Maar op zich ben ik inderdaad wel toe aan een hernieuwde kennismaking met de heren volt, ampere en watt .
pi_22305647
Wat mensen niet weten, kunnen ze nog leren, ik vind het zeker niet echt erg als mensen hiaten in hun ontwikkeling hebben en hier gewoon eerlijk voor uitkomen, en dan vervolgens ook de interesse tonen om dingen hierover na te zoeken, of na te vragen ...

Bij een algemene ontwikkeling hoort volgens mij een basale vorm van geschiedenis, gericht op de eigen leefomgeving: op dat punt vind ik het wel jammer dat de nederlandse geschiedkundige kennis vaak zeer nationaal georienteerd is, de regionale of streeks-geschiedenis een beetje ondergewaardeerd is:

Qia topografische kennis vind ik niet dat dat een enorm groot basis-vereiste is, alhoewel het wel belangrijk is dat mensen als ze op vakantie gaan iig weten waar ze zijn, of hun eigen land kunnen terugvinden op een kaart:
Ik heb zelf een beetje de beperking dat ik het caraibisch gebied slecht kan inordenen: ik weet bijvoorbeeld best slecht waar de antillen liggen, en kan ze nog steeds slecht op een kaart terugvinden, verder lukt het me ook lastig om de eilanden in de pacific uit elkaar te houden. (eilanden zijn kennelijk een blinde vlek, zelfs de waddeneilanden kan ik enkel opnoemen als ik me zeer concentreer en zelfs dan maak ik misschien fouten, als het verwissselen van tereschelling en schiermonnikoog)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')