Wat is dit nu weer voor een kolder? Dat betekent dus dat ze zo'n beetje alle stoptreinen willen vervangen door bussen? Kansloos om er alleen al over na te denken!quote:'Bijna 40 procent van de stations dreigt te verdwijnen'
Uitgegeven: 30 september 2004 15:10
Laatst gewijzigd: 30 september 2004 15:13
UTRECHT - De nota mobiliteit schept onzekerheid over het voortbestaan van vele stations en spoorlijnen. Ongeveer 40 procent van de stations dreigt te verdwijnen. "Voor de lijnen met de minste reizigers gaat men de komende jaren studeren op bezuiniging of vervanging door bussen", aldus reizigersvereniging Rover donderdag.
De overheid moet volgens de belangenorganisatie sterker inzetten op het openbaar vervoer. Een goed ontwikkeld OV is absoluut onmisbaar voor het functioneren van steden, stelt Rover.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat ziet het openbaar vervoer echter vooral als een overloopbekken voor de drukte tijdens de spits. "Voor de rest is het vooral een kostenpost", liet Rover weten.
De overheid investeert volgens Rover te weinig in nieuw spoor. Bovendien kan de trein steeds moeilijker tegen de auto opboksen, omdat het treinkaartje vergeleken met autorijden steeds duurder wordt.
De trein moet doen waar ze goed in is, snel vervoer over een relatief lange afstand. Voor stoptreinen is de trein vrij ongeschikt in mijn ogen, vanwege het stoppen bij iedere halte en een lang optrektijd kan de trein op de korte lijnen moeilijk tegen de bus op. In zekere zin ben ik het dus hier wel mee eens. Alleen is voor mij de vraag hoe de minister er over denkt om het aanbod op de intercity lijnen te handhaven.quote:Op donderdag 30 september 2004 15:20 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Wat is dit nu weer voor een kolder? Dat betekent dus dat ze zo'n beetje alle stoptreinen willen vervangen door bussen? Kansloos om er alleen al over na te denken!
Gelukkig maar inderdaad, anders zou het gemiddeld -30 zijn geweest op aarde, en dan had de mensheid gegarandeerd nooit bestaan.quote:Op donderdag 30 september 2004 15:46 schreef brtausi het volgende:
Lang leven het broeikas effect
Ik denk aan meer spoor zodat Intercity's nooit meer opgehouden kunnen worden door stoptreinen want dat is vaak de oorzaak van vertragingen. Maar het belangrijkste is dat de prijzen van het treinen omlaag moet zodat de mensen uit de dorpen en kleine steden een beter alternatief hebben dan de auto. Want meer wegen, daar wordt het fileprobleem nooit alleen mee opgelost.quote:Op donderdag 30 september 2004 15:48 schreef Steijn het volgende:
[..]
De trein moet doen waar ze goed in is, snel vervoer over een relatief lange afstand. Voor stoptreinen is de trein vrij ongeschikt in mijn ogen, vanwege het stoppen bij iedere halte en een lang optrektijd kan de trein op de korte lijnen moeilijk tegen de bus op. In zekere zin ben ik het dus hier wel mee eens. Alleen is voor mij de vraag hoe de minister er over denkt om het aanbod op de intercity lijnen te handhaven.
Sommige plaatsen in en rond de grote steden zijn aanzienlijk beter bereikbaar per (stop)trein dan per auto(bus). Die stations wil je zeker handhaven. Op veel plattelandstrajecten kan een bus inderdaad net zo snel rijden als een stoptrein.quote:Op donderdag 30 september 2004 15:48 schreef Steijn het volgende:
De trein moet doen waar ze goed in is, snel vervoer over een relatief lange afstand. Voor stoptreinen is de trein vrij ongeschikt in mijn ogen, vanwege het stoppen bij iedere halte en een lang optrektijd kan de trein op de korte lijnen moeilijk tegen de bus op. In zekere zin ben ik het dus hier wel mee eens. Alleen is voor mij de vraag hoe de minister er over denkt om het aanbod op de intercity lijnen te handhaven.
Daar dacht ik ook aan maar ik heb niet getypt, maar ik ben het dus wat dat betreft met je eens. Volgens mij is bijvoorbeeld de stoptrein Den-Haag - Zoetermeer best handig.quote:Op donderdag 30 september 2004 17:42 schreef afzuiginrichting het volgende:
Sommige plaatsen in en rond de grote steden zijn aanzienlijk beter bereikbaar per (stop)trein dan per auto(bus). Die stations wil je zeker handhaven.
De trein is inderdaad vaak het goedkoopst.quote:OV mag dan duur zijn, maar het is maar een vijfde van wat ik kwijt zou zijn aan alleen parkeerkosten (ALS er parkeerruimte is) als ik met de auto naar mijn werk zou gaan.
Wat heeft dat er mee te maken? Stoptreinlijntjes als Stavoren-Leeuwarden, Emmen-Zwolle, Almelo-Marieënberg kunnen prima door de bus worden opgevangen. Je moet af komen van de gedachte dat als er een rails ligt er een trein moet rijden.quote:Op donderdag 30 september 2004 18:39 schreef dVTB het volgende:
Twee, nee drie woorden: VVD, vrije marktwerking...![]()
(Goh, ik zou haast zweren dat het de tweede keer is deze week dat ik dit typ)
Het is maar wat je handig vindt... Zoetermeer is een stad met meer dan 100.000 inwoners, maar als je er per trein heen wilt, moet je eerst naar Den Haag en dan met die slome stadslijn naar Zoetermeer. Kost je wel een half uur extra reistijd.quote:Op donderdag 30 september 2004 18:43 schreef Steijn het volgende:
Daar dacht ik ook aan maar ik heb niet getypt, maar ik ben het dus wat dat betreft met je eens. Volgens mij is bijvoorbeeld de stoptrein Den-Haag - Zoetermeer best handig.
Ik zie dat toch echt anders: Je moet af van de gedachte dat openbaar vervoer kostendekkend (of erger: winstgevend) moet zijn. De inwoner van Hardenberg moet een volwaardig alternatief hebben, om hem ervan te weerhouden om met de auto naar zijn werk in Zwolle te gaan. Heb je enig idee hoe lang de reistijd per bus is?! Ooit de bus gepakt van Zwolle naar Coevorden?quote:Op donderdag 30 september 2004 18:43 schreef Steijn het volgende:
Stoptreinlijntjes als Stavoren-Leeuwarden, Emmen-Zwolle, Almelo-Mariënberg kunnen prima door de bus worden opgevangen. Je moet af komen van de gedachte dat als er een rails ligt er een trein moet rijden. Btw. Peijs is van het CDA.
Misschien dat ze dat station niet opheffen.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:36 schreef pberends het volgende:
Waarom hebben ze dan een half jaar geleden een nieuw station gebouwd: Utrecht Terwijde.
Bij Vleuten (die net zo klein is) stappen er 10 keer zoveel mensen uit dan bij dat station...quote:Op donderdag 30 september 2004 19:51 schreef Steijn het volgende:
[..]
Misschien dat ze dat station niet opheffen.![]()
Net zoals Tilburg-Reeshof...quote:Op donderdag 30 september 2004 19:36 schreef pberends het volgende:
Waarom hebben ze dan een half jaar geleden een nieuw station gebouwd: Utrecht Terwijde.
right, ipv een rit van 7 min een rit van 20 min \o/quote:Op donderdag 30 september 2004 18:43 schreef Steijn het volgende:
Almelo-Marieënberg kunnen prima door de bus worden opgevangen.
dat doet het toch ook, 2 intercity's per uur, en als je uitstapt en overloopt kan je evt, met de Sprinter verder in Zoetermeer, er is idd ook een intercity op de lijn Utrecht-Den Haag die niet stopt in Zoetermeerquote:Op donderdag 30 september 2004 18:47 schreef dVTB het volgende:
[..]
...
Het zou veel beter zijn wanneer de intercity van Den Haag naar Utrecht gewoon stopte in Zoetermeer. De intercity stopt namelijk ook in steden met een vergelijkbare omvang, zoals Zwolle.
Dat is bij een vertraagde trein ook het geval. Bovendien ligt er in Almelo een zeer geavanceerd busgeleidingssysteem zodat de stoplichten goed op de bus zijn afgestemd.quote:Op donderdag 30 september 2004 20:30 schreef Hymn het volgende:
right, ipv een rit van 7 min een rit van 20 min \o/
paar verkeerslichten tegen en daar gaat je aansluiting \o/
Er zijn 52 zitplaatsen in die trein. Dat haalt een flinke bus ook.quote:En tijdens de spits passen al die mensen niet eens in 1 bus
verheug me er nu al op
behalve in de spits, want dan rijden er 2 treinstellen, wil jij 2 bussen inzetten?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 00:26 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat is bij een vertraagde trein ook het geval. Bovendien ligt er in Almelo een zeer geavanceerd busgeleidingssysteem zodat de stoplichten goed op de bus zijn afgestemd.
[..]
Er zijn 52 zitplaatsen in die trein. Dat haalt een flinke bus ook.
ja straks kan je van dorp naar dorp lopen als dit door gaat. geen ov buiten de randstad.quote:Op donderdag 30 september 2004 18:39 schreef dVTB het volgende:
Twee, nee drie woorden: VVD, vrije marktwerking...![]()
(Goh, ik zou haast zweren dat het de tweede keer is deze week dat ik dit typ)
Wellicht wel ja, maar dan natuurlijk niet achter elkaar aanrijden maar vaker per uur. Dat is ook nog eens een grotere service richting de reiziger.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 00:29 schreef Hymn het volgende:
behalve in de spits, want dan rijden er 2 treinstellen, wil jij 2 bussen inzetten?
lekker efficient
Yep, afstoten die hap...quote:Op donderdag 30 september 2004 18:39 schreef dVTB het volgende:
Twee, nee drie woorden: VVD, vrije marktwerking...![]()
(Goh, ik zou haast zweren dat het de tweede keer is deze week dat ik dit typ)
Zullen ze nooit doen, een bus inzetten omdat de trein niet rijdt is vaak al teveel gevraagd.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 00:35 schreef Steijn het volgende:
[..]
Wellicht wel ja, maar dan natuurlijk niet achter elkaar aanrijden maar vaker per uur. Dat is ook nog eens een grotere service richting de reiziger.
Wat betreft het OV ben ik het met je eens: daar marktwerking op loslaten is het domste wat ooit bedacht is. Men had vantevoren kunnen bedenken dat OV NOOIT rendabel kan worden, tenzij je de prijzen onbetaalbaar hoog legt. Tegelijkertijd moet het OV wel een alternatief voor de auto blijven... dat gaat dus nooit samenquote:Op donderdag 30 september 2004 18:57 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ik zie dat toch echt anders: Je moet af van de gedachte dat openbaar vervoer kostendekkend (of erger: winstgevend) moet zijn. De inwoner van Hardenberg moet een volwaardig alternatief hebben, om hem ervan te weerhouden om met de auto naar zijn werk in Zwolle te gaan. Heb je enig idee hoe lang de reistijd per bus is?! Ooit de bus gepakt van Zwolle naar Coevorden?
Leuk voor Peijs dat ze van het CDA is, maar met mijn opmerking wilde ik duidelijk maken dat het opheffen van onrendabele spoorlijnen echt weer zo'n marktwerking-reactie is; typisch VVD-beleid. Openbaar vervoer zou dienstverlening moeten zijn, gerund door een nutsbedrijf in plaats van een onderneming. Maar dat is het allang niet meer. De burger heeft geen keuze meer en wordt de auto in gedwongen. Dan straks nog lekker het rekeningrijden invoeren en MELKEN MAAR.
Het OV is nu nog steeds dubbel dwars een goedkoper alternatief, zelfs na de toch wel forse prijsstijgingen van de laatste tijd. Ik weet zeker dat het nog wel wat duurder kan worden voordat men overstapt naar de auto.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 00:52 schreef JDude het volgende:
Wat betreft het OV ben ik het met je eens: daar marktwerking op loslaten is het domste wat ooit bedacht is. Men had vantevoren kunnen bedenken dat OV NOOIT rendabel kan worden, tenzij je de prijzen onbetaalbaar hoog legt. Tegelijkertijd moet het OV wel een alternatief voor de auto blijven... dat gaat dus nooit samen![]()
Ach, dat kan natuurlijk geheel andere oorzaken hebben. Misschien ligt het wel aan een gebrekkige communicatie binnen Connexxion zelf. Ik denk dat, er gezien de hoge reisintensiteit zoals jij zelf aangeeft, zeker intresse bestaat om intensievere buslijn te exploiteren.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 00:43 schreef Hymn het volgende:
[..]
Zullen ze nooit doen, een bus inzetten omdat de trein niet rijdt is vaak al teveel gevraagd.
Laat ze/ons maar in de file staan. Heb ik weinig medelijden mee. Ik fiets ook elke dag 6/7 km. en fiets zo de luie chauffeurs voorbij in Eindhoven.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 01:06 schreef zakjapannertje het volgende:
dan gaan ze bijna allemaal met de auto ben ik bang, als ze met de trein niet meer kunnen, de meeste autoritten zijn ook met afstanden van 10 km of zoiets dacht ik, afstanden die ook met de fiets kunnen worden afgelegd, vooral woon-werkverkeer
De reistijd van een bus van marienberg naar almelo is haast niet te doen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 01:22 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ach, dat kan natuurlijk geheel andere oorzaken hebben. Misschien ligt het wel aan een gebrekkige communicatie binnen Connexxion zelf. Ik denk dat, er gezien de hoge reisintensiteit zoals jij zelf aangeeft, zeker intresse bestaat om intensievere buslijn te exploiteren.
Ik ben zeer zeker voor dat systeem. En nu ik de nota Mobiliteit lees zie ik dat de minister ook op deze lijn inzet. Een goede ontwikkeling.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 00:19 schreef zakjapannertje het volgende:
maar ik dacht dat de NS zinspeelt op een nieuw spoorrijsysteem, meer metroachtig en treinen die elk een station overslaat, behalve dan de intercity's die gehandhaafd blijven, om de doorstroming te verbeteren daar het aantal treinreizigers naar verwachting gaat stijgen?
Je moet natuurlijk ook het hele OV systeem op de schop doen. Je kunt niet verwachten dat het huidige busnetwerk het ontbreken van deze treinverbinding ineens op kan vangen. Zou dat wel het geval zijn, dan zou dat betekenen dat het huidige netwerk inefficient is. Overigens noemde ik deze lijn gewoon als voorbeeld, ik noch jij hebben geen studie gedaan op deze casus en dus is het moeilijk om er zo van achter de PC een oordeel over te vellen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 01:35 schreef Hymn het volgende:
De reistijd van een bus van marienberg naar almelo is haast niet te doen.
Van almelo naar vriezenveen doet een bus al snel 15 min over, en dat is nog maar de eerste stop, dan moet het beestje nog langs 4 haltes.
Dan heb je minstens al 2 bussen nodig om eens per uur te kunnen rijden, als dat uberhaupt al haalbaar is.
Om nog maar niet te spreken over de gigantische vertragingen die je krijgt.
Dan lijkt mij een trein heel wat goedkoper en heel wat minder kwade klanten.
Past ook mooi in het kader van de strijd tegen het overgewicht.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 01:26 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Laat ze/ons maar in de file staan. Heb ik weinig medelijden mee. Ik fiets ook elke dag 6/7 km. en fiets zo de luie chauffeurs voorbij in Eindhoven.
In de nota heb ik er in ieder geval niet veel over kunnen vinden.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 01:46 schreef Tijn het volgende:
Ik wacht wel even af welke stations het betreft voordat ik ga zeuren
Daarmee zou ik geen probleem hebben hoorquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 01:48 schreef Steijn het volgende:
[..]
In de nota heb ik er in ieder geval niet veel over kunnen vinden.Maar ze zullen vast niet Den Haag CS ofzo schrappen.
Nou, er zou in ieder geval een afweging plaats moeten vinden tussen welk vervoer het minst onrendabel is.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 01:58 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Waarom moet openbaar vervoer eigenlijk rendabel zijn ??? Openbaar vervoer zou een service moeten zijn vanuit de overheid die iedereen ertoe in staat stelt zich te verplaatsen.
Dat is onzin, als ik de nota zo even vluchtig heb doorgelezen zit er echt wel visie achter en is men zich er echt van bewust dat OV-treinverbindingen noodzaak zijn om Nederland mobiel te houden. Zij het in een andere vorm dan nu het geval is.quote:Nu de helft van de stations afschaffen en dan straks gaan ze staan klagen dat er teveel files zijn en niemand nog het openbaar vervoer neemt zeker ?
Wat een ondoordachte reactie. OV is juist effectief in de strijd tegen de files (zij het niet in zijn huidige vorm), kun jij lekker doorsjeezen met je Volvo.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 02:05 schreef KonnieKipke het volgende:
goeie zaak, laat ze het geld stoppen in wegen!
In betere flitspalenquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 02:05 schreef KonnieKipke het volgende:
goeie zaak, laat ze het geld stoppen in wegen!
OV is irritant. Ik ben het best met je eens dat OV (en dan met name de trein of metro) een snel en handig vervoermiddel is om van stadscentrum naar stadscentrum te komen.. MAAR in de avonduren is het 10X niks. Daarbij irriteer ik me in Amsterdam aan kakkerlakken in de trams en metro's....quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 02:07 schreef Steijn het volgende:
[..]
Wat een ondoordachte reactie. OV is juist effectief in de strijd tegen de files (zij het niet in zijn huidige vorm), kun jij lekker doorsjeezen met je Volvo.
Nieuwe naam : Utrecht Terzijde.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:36 schreef pberends het volgende:
Waarom hebben ze dan een half jaar geleden een nieuw station gebouwd: Utrecht Terwijde.
Dat was juist het mooie van het oude systeem: het OV bedrijf hoefde geen winst te maken, hoefde zich dus niet te richten op het drukken van de kosten, en kon zich dus beter richten op dienstverlening. Hogere kosten betekenden niet meteen hogere tarieven. Overigens komt nu nog steeds zo'n 50 tot 60% van de opbrengsten van de busvervoerders rechtstreeks van de overheid, tegenover zo'n 35% uit het NTS (Nationaal Tariefsysteem, de strippenkaarten en abo's).quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 01:14 schreef Steijn het volgende:
Verder ben ik het niet met je eens dat marktwerking voor hogere prijzen zorgt, ik denk dat het juist de kosten in de hand houdt. Een overheidsmonopolist kan doen met het geld dat deze wil met als gevolg dat er weinig drang is om de efficientie te vergroten. Een marktspeler daarintegen moet trachtten een zo groot mogelijk efficientie te handhaven omdat dat de enige manier is om de kosten te drukken. Verder staat het je als overheid natuurlijk vrij om bepaalde, minder intensief gebruikte, lijnen te subsidieren zodat ook deze rendabel kunnen blijven.
Je hebt er wel patent op om bij de meest irrelevante topics de VVD en vrjie marktwerking erbij te halen. Het maakt niets uit dat je totaal niet weet waar je het over hebt, maar dat je pretendeert er verstand van te hebben door een standaardpost die je waarschijnlijk niet eens zelf hebt bedacht overal neer te plempen is een beetje vervelend.quote:Op donderdag 30 september 2004 18:39 schreef dVTB het volgende:
Twee, nee drie woorden: VVD, vrije marktwerking...![]()
(Goh, ik zou haast zweren dat het de tweede keer is deze week dat ik dit typ)
Het zou me niet verbazen als twee bussen efficienter zijn. Enige idee wat een trein weegt en hoeveel energie het kost deze te acceleren?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 00:29 schreef Hymn het volgende:
Behalve in de spits, want dan rijden er 2 treinstellen, wil jij 2 bussen inzetten?
lekker efficient
Precies dit kabinet heeft als doel de burger zo veel mogelijk te pesten. Het is maar goed dat de plannen van grote satan Zalm er niet door zijn gegaan. Anders moest je niet alleen van dorp tot dorp lopen, maar dit ook nog eens doen terwijl je een levensgroot houten kruis moest dragen en omringt werd door soldaten met zwepen en brandende toortsen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 00:32 schreef Chadi het volgende:
[..]
ja straks kan je van dorp naar dorp lopen als dit door gaat. geen ov buiten de randstad.![]()
en dit kabinet wilde meer mensen in het OV krijgen en minde rmet eigen vervoer
Wat een onzin. Je kent de prijzen van OV in de VS en Canada?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 00:52 schreef JDude het volgende:
[..]
Wat betreft het OV ben ik het met je eens: daar marktwerking op loslaten is het domste wat ooit bedacht is. Men had vantevoren kunnen bedenken dat OV NOOIT rendabel kan worden, tenzij je de prijzen onbetaalbaar hoog legt. Tegelijkertijd moet het OV wel een alternatief voor de auto blijven... dat gaat dus nooit samen![]()
Waarom?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 01:58 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Waarom moet openbaar vervoer eigenlijk rendabel zijn ??? Openbaar vervoer zou een service moeten zijn vanuit de overheid die iedereen ertoe in staat stelt zich te verplaatsen.
quote:Waarom moet voedselvoorziening eigenlijk rendabel zijn ??? Het leveren van voedsel aan de burger zou een service moeten zijn vanuit de overheid die iedereen ertoe in staat te eten.
Ja, de dienstverlening van het OV is en was legendarisch.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 08:35 schreef JDude het volgende:
[..]
Dat was juist het mooie van het oude systeem: het OV bedrijf hoefde geen winst te maken, hoefde zich dus niet te richten op het drukken van de kosten, en kon zich dus beter richten op dienstverlening.
Non-argument. Ik kan begrijpen dat je OV niet als publieke voorziening ziet. Hoewel mi stadsvervoer daar wel ondervalt, ook de gemeente heeft voordelen bij het weren van de auto uit de binnenstad.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 08:49 schreef Kaalhei het volgende:
Waarom?
Anders gezegd:
[..]
quote:Waarom moeten hoogheemraadschappen eigenlijk rendabel zijn ??? Het waterbeheer van een streek zou een service moeten zijn vanuit de overheid voor iedereen die woont in die streek.
Nou ja, vroeger kwamen er nog mensen langs met gevulde koeken..quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 08:50 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ja, de dienstverlening van het OV is en was legendarisch.![]()
Is de railcatering dan nu helemaal afschaft?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 10:31 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Nou ja, vroeger kwamen er nog mensen langs met gevulde koeken..![]()
![]()
Ja, behalve in de internationale treinen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 10:33 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Is de railcatering dan nu helemaal afschaft?
Omdat hier micro-rationaliteit niet tot macro-rationaliteit leidt. Prisoners dilemmaquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 10:24 schreef devzero het volgende:
[..]
Non-argument. Ik kan begrijpen dat je OV niet als publieke voorziening ziet. Hoewel mi stadsvervoer daar wel ondervalt, ook de gemeente heeft voordelen bij het weren van de auto uit de binnenstad.
Anders gezegd:
[..]
Ik heb 'm precies twee keer gebruikt en ik heb 'm ook nog helemaal zelf bedacht. Goed hè?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 08:40 schreef Kaalhei het volgende:
Je hebt er wel patent op om bij de meest irrelevante topics de VVD en vrjie marktwerking erbij te halen. Het maakt niets uit dat je totaal niet weet waar je het over hebt, maar dat je pretendeert er verstand van te hebben door een standaardpost die je waarschijnlijk niet eens zelf hebt bedacht overal neer te plempen is een beetje vervelend.
Meer spoor is niet gratis, weet je. Waarom ben je er zo tegen? Wat jij wilt bereiken kan prima met bussen. Voor het geld dat het kost om een stoptrein te laten rijden kun je meerdere bussen laten rijden, dus dan heb je een hogere frequentie dus een beter alternatief voor de auto.quote:Op donderdag 30 september 2004 16:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ik denk aan meer spoor zodat Intercity's nooit meer opgehouden kunnen worden door stoptreinen want dat is vaak de oorzaak van vertragingen. Maar het belangrijkste is dat de prijzen van het treinen omlaag moet zodat de mensen uit de dorpen en kleine steden een beter alternatief hebben dan de auto. Want meer wegen, daar wordt het fileprobleem nooit alleen mee opgelost.
Ook op korte trajecten kan de trein erg efficiënt werken. Alleen al omdat de infrastructuur er al ligt. Er komen/ zijn treinen die snel op kunnen trekken. En een trein heeft veel minder last van verkeer onderweg dan een bus.quote:Op donderdag 30 september 2004 15:48 schreef Steijn het volgende:
[..]
De trein moet doen waar ze goed in is, snel vervoer over een relatief lange afstand. Voor stoptreinen is de trein vrij ongeschikt in mijn ogen, vanwege het stoppen bij iedere halte en een lang optrektijd kan de trein op de korte lijnen moeilijk tegen de bus op. In zekere zin ben ik het dus hier wel mee eens. Alleen is voor mij de vraag hoe de minister er over denkt om het aanbod op de intercity lijnen te handhaven.
Ik kijk liever naar de prijs in Belgiëquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 08:46 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Wat een onzin. Je kent de prijzen van OV in de VS en Canada?
Er moeten natuurlijk een aantal zaken goed geregeld worden, zoals de geldigheid van het kaartje, vrije busbanen en een goede aansluiting. Dat het nu niet goed geregeld is wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kanquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:17 schreef Tijn het volgende:
Ik snap niet dat iedereen zo makkelijk met bussen aan komt zetten. Alsof je met je treinkaartje in de bus kan.
Ik reis regelmatig van Hilversum naar Vlaardingen bijvoorbeeld, een ritje waarbij ik naast 1 intercity of sneltrein niet kan ontkomen aan 2 stoptreinen. Als dat niet meer zou kunnen en ik met de bus zou moeten, kost het me opeens flink meer geld. En tijd waarschijnlijk, want Hilversum <-> Utrecht doe ik nu in een kwartier en Rotterdam <-> Vlaardingen in 10 minuten. Dat zie ik een bus niet halen.
Heb jij ooit wel eens in een bus gezeten? Dat is een vervoersmiddel om een paar minuten in te zitten en niet voor lange afstanden tussen kleine steden. Met bussen vererger je alleen het fileprobleem. Vertragingen los je daar ook niet mee op.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:12 schreef Miss_User het volgende:
[..]
Meer spoor is niet gratis, weet je. Waarom ben je er zo tegen? Wat jij wilt bereiken kan prima met bussen. Voor het geld dat het kost om een stoptrein te laten rijden kun je meerdere bussen laten rijden, dus dan heb je een hogere frequentie dus een beter alternatief voor de auto.
Ik zit praktisch elke dag in dat treintje, als de trein uitvalt zit ik dus, als er bussen in worden gezet voor de verandering, in een bus. Dat busje komt langs een lading ophaalbruggen, paar leuke knelpunten waar snel file's ontstaan en geen mooie busbaan.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 08:43 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Het zou me niet verbazen als twee bussen efficienter zijn. Enige idee wat een trein weegt en hoeveel energie het kost deze te acceleren?
Maar gezien je boude bewering zal je ongetwijfeld een stevige onderbouwing ervan hebben, toch?![]()
Als je weer eens niets inhoudelijks te melden hebt, dan ga je maar weer lekker spelen in SC.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 11:28 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Heb jij ook andere woordjes geleerd?
Nee, helemaal niet. Ik wil ook niet ontkennen dat Louis van Gaal 433 predikt als TD van Ajax. Lees: Wat heeft het hier mee te maken.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 11:26 schreef dVTB het volgende:
Of wil je soms ontkennen dat het een VVD-stokpaardje is dat concurrentie goed is voor de markt? Het zou er toch zo veel beter op worden wanneer de NS verzelfstandigde en concurrenten kreeg? Daardoor zouden de prijzen toch zo omlaag gaan? Daar zouden de consumenten toch van profiteren? Dat is toch wat de VVD bij zo'n beetje elke markt consequent roept?
Ja, en? Wat heeft dit met markten en VVD te maken?quote:De werkelijke situatie is echter dat de prijzen bij de NS de laatste jaren explosief zijn gestegen, terwijl de kwaliteit daar allesbehalve aanleiding voor is. En dat is heel zwak uitgedrukt. Verder dreigt nu een verschraling van de dienstverlening. Dat laatste woord zal ik nog even herhalen: dienst-ver-le-ning.![]()
Nou, het sluiten van de mijnen zal erbij verbleken.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 11:41 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Heb wel vernomen dat men de intercitystatus van Heerlen wil ontnemen. Dat zou funest voor de regio zijn.
Het gaat erom dat de maatschappij de bronnen optimaal aanwendt om zo de maatschappij de dienstverlening te geven waar ze om vraagt. Niet meer en niet minder.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:36 schreef Monidique het volgende:
Gaat het alleen om geld, of om meer? Het lijkt me toch wel aan je prioriteiten liggen.
Een verarming voor de stad. Het is puur prestige zo'n station. Zeker als je een splinternieuw krijgt en er alleen maar stoptreinen stoppen. Het trekt ook niet bedrijven of mensen uit het noorden aan. Als het echt gebeurt moet je maar hopen dat er een sneltrein komt die alleen stopt in Geleen-Oost en als eindpunt Sittard heeft.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Nou, het sluiten van de mijnen zal erbij verbleken.
Wat zou er zo erg aan zijn?
Het kan een argument zijn voor bedrijven om al of niet voor die stad te kiezen als vestigingslocatie.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Nou, het sluiten van de mijnen zal erbij verbleken.
Wat zou er zo erg aan zijn?
Geld dus.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:53 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Het gaat erom dat de maatschappij de bronnen optimaal aanwendt om zo de maatschappij de dienstverlening te geven waar ze om vraagt. Niet meer en niet minder.
Ole en dan nog meer dan die 80 miljard uitgeven die al zijn besteed aan Verkeer en Waterstaat voor de komende jaren, terwijl je daar echt geen flikker mee op schiet, aangezien het aantal kilometers weg dat men aan gaat leggen niet eens rechtevenredig stijgt met het aantal auto's dat er tegen die verwachting zal zijnquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 02:01 schreef Steijn het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk ook het hele OV systeem op de schop doen. Je kunt niet verwachten dat het huidige busnetwerk het ontbreken van deze treinverbinding ineens op kan vangen. Zou dat wel het geval zijn, dan zou dat betekenen dat het huidige netwerk inefficient is. Overigens noemde ik deze lijn gewoon als voorbeeld, ik noch jij hebben geen studie gedaan op deze casus en dus is het moeilijk om er zo van achter de PC een oordeel over te vellen.
Klopt maar is evident dat de NS niet als taak heeft voor een goed vervoer te zorgen en niet steden een voorkeur boven andere te geven. Bovendien gaat hetgene dat het Heerlen kost ten goede van de rest van het land. We gaan er dus netto niets op achteruit.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het kan een argument zijn voor bedrijven om al of niet voor die stad te kiezen als vestigingslocatie.
Mijn vader moet geregeld voor z'n werk vanuit Meppel naar Heerlen. Wanneer dat veel lastiger wordt zal er toch een andere oplossing gekozen moeten worden (toch met de auto b.v.)
Lullig voor de mensen die vaak naar Heerlen moeten, zoals ik. Maar het lijkt met niet gewenst als alle NLse treinreizigers moeten betalen voor de prestige van Heerlen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:55 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Een verarming voor de stad. Het is puur prestige zo'n station. Zeker als je een splinternieuw krijgt en er alleen maar stoptreinen stoppen. Het trekt ook niet bedrijven of mensen uit het noorden aan. Als het echt gebeurt moet je maar hopen dat er een sneltrein komt die alleen stopt in Geleen-Oost en als eindpunt Sittard heeft.
Nee, het gaat om het gebruiken van bronnen, geld is slechts een (de eenvoudigste) indicator om appels met peren te vergelijken. Je verbrandt je aan een hete pan, niet aan 150 graden celsius en je wordt dronken van alcohol niet van een massapercentage.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:57 schreef Monidique het volgende:
Geld dus.
Je hebt een verkeerd beeld van efficiency. Efficiency is hetgene dat men wil op een wijze bieden zodat het het minste gebruik van bronnen (kennis, arbeid, energie, lucht, grond, etc.) maakt. Als ik fluwelen stoelen wil in de trein en ik kan kiezen tussen het aanbieden van die dienst op een efficiente of op een inefficiente wijze dan kies ik, en iedereen, voor de eerste.quote:Maar het goedkoopste is niet altijd wat de bevolking altijd wil, lijkt mij, en daarom is het helemaal niet erg wanneer het minder effectief is, meer geld kost dus, als het een bepaalde comfort de mensen brengt.
Dat denk ik ook, maar wat ik denk is niet relevant. Zestien miljoen mensen kunnen veel beter een beslissing maken voor hun situatie op dit moment dan een persoon ooit zou kunnen.quote:Ik geloof best dat het rendabeler kan zijn om op bepaalde trajecten bussen in te zetten.
Waarom zou dat relevant zijn?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:09 schreef pAin het volgende:
Ole en dan nog meer dan die 80 miljard uitgeven die al zijn besteed aan Verkeer en Waterstaat voor de komende jaren, terwijl je daar echt geen flikker mee op schiet, aangezien het aantal kilometers weg dat men aan gaat leggen niet eens rechtevenredig stijgt met het aantal auto's dat er tegen die verwachting zal zijn?
Nee, mensen zijn juist uitstekend in staat om voor zichzelf de juiste beslissing te nemen.quote:Mensen denken te weinig na over alternatieven imho.
Blijkbaar wegen er andere nadelen op aan het gebruik van het OV. Waarom laat je jij auto niet gewoon op het werk staan en neem je de bus naar je werk?quote:Helaas is er voor mij geen nadenken aan; ik moet met de auto naar mn werk, aangezien ik die nodig heb voor mn werk. Maar er zijn zoveel mensen die toch een auto nemen, terwijl ze een bushalte om de hoek hebben, die ze bij een metro / trein station kan afzetten en dan op 2 minuten van het werk een metro / trein station hebben, waar de eerder genoemde trein / metro stopt die ze 's ochtends hebben genomen. En die mensen maar zeiken dat ze weer lang in de file hebben gestaan (en nee, deze mensen hebben geen auto van hun werk nodig en ja, ik heb ze dit ook al verteld, soms met succes).
De mogelijkheid is er altijd.quote:En DAT kan er imho bij mij niet in. Als ik de mogelijkheid had gehad om het OV te nemen naar mn werk, had ik dat absoluut gedaan.
Als het waar is dat men daarover denkt zou ik willen weten waarom. Zou het misschien zo kunnen zijn dat men in Maastricht 2 keer per uur een intercity naar Amsterdam wil laten vertrekken?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:38 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Lullig voor de mensen die vaak naar Heerlen moeten, zoals ik. Maar het lijkt met niet gewenst als alle NLse treinreizigers moeten betalen voor de prestige van Heerlen.
Daar gaat het niet om. Hoe vaak moet ik het gezeik aan horen dat men in de file heeft gestaan?? Zeg dan lekker niks, je weet dat je de auto neemt naar je werk (terwijl er een in mijn ogen beter alternatief is) en dat het gewoon (te) druk is op de Nederlandse wegen. Ik vind gewoon dat mensen de consequenties van hun eigen activiteiten moeten dragen; neem je de auto, kan je in de file staan.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:47 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Waarom zou dat relevant zijn?[quote]
Lekker makkelijk om dat zeggen. Waarom geld (eigenlijk het geld van elke automobilist of sterker nog; van de beroepsbevolking) stoppen in iets wat eigenlijk een verloren zaak is?? Waarom 80 miljard ergens in stoppen, terwijl men weet dat de wegen toch wel zullen dichtslibben en waarom niet voor diezelfde periode 50 miljard uittrekken aan beter oplossingen voor het OV?? Het OV is imho nog geen verloren zaak, met meer bemoeienis van de overheid lukt het wel om bijvoorbeeld de vertragingen bij de NS te verkorten, dat is ook al weer gebleken (ja, men moet streven naar een vertragingspercentage van 0,0%, maar dat is niet te halen).
[quote]Nee, mensen zijn juist uitstekend in staat om voor zichzelf de juiste beslissing te nemen.
Ik rijd 3000 zakelijke kilometers de maand, daarom kan ik de auto niet laten staan. De plekken waar ik moet zijn, zijn niet te bereiken per OV.quote:Blijkbaar wegen er andere nadelen op aan het gebruik van het OV. Waarom laat je jij auto niet gewoon op het werk staan en neem je de bus naar je werk?
De mogelijkheid is er dus niet altijd.quote:De mogelijkheid is er altijd.
Nee, dat lijkt me onzinnig. Het lijkt me dat ze de Sittard en Maastricht IC stations maken, maar er kan ook iets anders gebeuren uiteraard.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:53 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Als het waar is dat men daarover denkt zou ik willen weten waarom. Zou het misschien zo kunnen zijn dat men in Maastricht 2 keer per uur een intercity naar Amsterdam wil laten vertrekken?
Mensen zeiken nu immers graag. Ik zeik ook als ik weer eens 30 minuten in de rij sta bij de Aldi, maar om nu naar de Appie te gaan en 1,5x zoveel te betalen en 5 minuten in de rij te staan gaat me wat ver.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:59 schreef pAin het volgende:
Daar gaat het niet om. Hoe vaak moet ik het gezeik aan horen dat men in de file heeft gestaan?? Zeg dan lekker niks, je weet dat je de auto neemt naar je werk (terwijl er een in mijn ogen beter alternatief is) en dat het gewoon (te) druk is op de Nederlandse wegen. Ik vind gewoon dat mensen de consequenties van hun eigen activiteiten moeten dragen; neem je de auto, kan je in de file staan.
Leuk, maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Het ging om woon-werkverkeer.quote:Ik rijd 3000 zakelijke kilometers de maand, daarom kan ik de auto niet laten staan. De plekken waar ik moet zijn, zijn niet te bereiken per OV.
Pak de fiets naar de bushalte. klaar.quote:De mogelijkheid is er dus niet altijd.
Jammer is alleen dat mensen doen alsof het OV geen alternatief is voor het woon - werkverkeer met de auto en ik ben van mening dat het OV vaker sneller is dan het vervoer per auto.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:04 schreef Kaalhei het volgende:
Mensen zeiken nu immers graag. Ik zeik ook als ik weer eens 30 minuten in de rij sta bij de Aldi, maar om nu naar de Appie te gaan en 1,5x zoveel te betalen en 5 minuten in de rij te staan gaat me wat ver.
Ik had het graag gedaan, ik had zelfs met de fiets naar mn werk gekund (tis maar 6 kilometer), maar wederom: geen optie.quote:Leuk, maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Het ging om woon-werkverkeer[quote]
Nog steeds geen optie, aangezien ik vaker direct naar klanten moet dan eerst naar kantoor.
[quote]Pak de fiets naar de bushalte. klaar.
Wrs. is dat ook niet de kostenpost die voor de problemen zorgt.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:08 schreef robh het volgende:
Ik vind het maar een stom plan. Wat kost het tegenwoordig om een betonnen verhoging met 2 banken en een bord met tijden erop te onderhouden?
Bijna niks, maar wat moet je met een betonnen verhoging met 2 banken en een bord met tijden erop te onderhouden als daar geen treinen komen?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:08 schreef robh het volgende:
Ik vind het maar een stom plan. Wat kost het tegenwoordig om een betonnen verhoging met 2 banken en een bord met tijden erop te onderhouden?
Klopt. Veel mensen maken echter een andere afweging. Wrs. is het OV ook goedkoper dan de auto, dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik denk dat het gewoon aan het gevoel van vrijheid en de privacy ligt. En als mensen dit zo belangrijk vinden dat het ze meer tijd en geld kost, dan moeten ze dat geheel zelf weten.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:10 schreef pAin het volgende:
Jammer is alleen dat mensen doen alsof het OV geen alternatief is voor het woon - werkverkeer met de auto en ik ben van mening dat het OV vaker sneller is dan het vervoer per auto.
Is handig voor springers.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:10 schreef Miss_User het volgende:
Bijna niks, maar wat moet je met een betonnen verhoging met 2 banken en een bord met tijden erop te onderhouden als daar geen treinen komen?![]()
Precies, je kan op elk tijdstip aankomen en even kijken hoelaat de trein voor bij komt. Dan kan je rustig op het bankje gaan zitten en even nadenken alvorens van het talud voor de trein te springen. Het enige dat ze nog missen is een brievenbus waar je laatste afscheidsbrief in kan.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:13 schreef Steijn het volgende:
[..]
Is handig voor springers.![]()
![]()
Ik ben het met je eens dat de auto je meer privacy geeft en vrijheid zeker (je kan gaan en staan waar je wilt). Iedereen heeft recht op zn eigen opinie en die heb ik ook net gegevenquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:12 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Klopt. Veel mensen maken echter een andere afweging. Wrs. is het OV ook goedkoper dan de auto, dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik denk dat het gewoon aan het gevoel van vrijheid en de privacy ligt. En als mensen dit zo belangrijk vinden dat het ze meer tijd en geld kost, dan moeten ze dat geheel zelf weten.
Welke problemen?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:10 schreef Kaalhei het volgende:
Wrs. is dat ook niet de kostenpost die voor de problemen zorgt.![]()
Iedereen heeft ook het recht deze met argumenten aan te vallen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:16 schreef pAin het volgende:
Iedereen heeft recht op zn eigen opinie en die heb ik ook net gegeven.
Dat bloed op de voorruit dat aankoekt, misschien?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:18 schreef robh het volgende:
[..]
Welke problemen?
En wederzijds te verdedigenquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:18 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Iedereen heeft ook het recht deze met argumenten aan te vallen.![]()
en weer aan te vallen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:25 schreef pAin het volgende:
[..]
En wederzijds te verdedigen.
Bezuinigen op ruitenwisservloeistof hèquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:19 schreef Kaalhei het volgende:
Dat bloed op de voorruit dat aankoekt, misschien?![]()
Dat is toch precies wat ze gaan doenquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:33 schreef robh het volgende:
[..]
. En laat dan de stations met rust.
quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:35 schreef Miss_User het volgende:
Dat is toch precies wat ze gaan doen
Net vond je dat nog stom
wat dacht je van dezequote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:35 schreef Toffe_Ellende het volgende:
vroeger reden er toch treinen die gesponsord werden door Delta Lloyd?
Op iedere weg rails leggen?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:17 schreef Dutch_Courage het volgende:
Het grote probleem met het OV is dat het niet fijnmazig genoeg is. Daarom zitten mensen in de auto. Moet je vooral het OV-netwerk groffer gaan maken.
?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:37 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Klopt maar is evident dat de NS niet als taak heeft voor een goed vervoer te zorgen
Behalve natuurlijk wanneer de aanpassingen worden gedaan vanuit bezuinigingsoverwegingen. Dan is er wel sprake van een duidelijke netto achteruitgang.quote:en niet steden een voorkeur boven andere te geven. Bovendien gaat hetgene dat het Heerlen kost ten goede van de rest van het land. We gaan er dus netto niets op achteruit.
Nee, bestaande lijnen en stations met rust laten.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:23 schreef Steijn het volgende:
[..]
Op iedere weg rails leggen?
En nog pakken er te weinig mensen de trein, kan je nagaan als het aantal lijnen en stations afneemt.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:21 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Het spoorwegennet in Nederland is toch een van de meest ingewikkelde en uitgebreide van de wereld? Alleen in het noorden van Nederland is de kans dat je een spoor in een straal van 30 km niet kunt vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |