abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22308490
quote:
'Bijna 40 procent van de stations dreigt te verdwijnen'

Uitgegeven: 30 september 2004 15:10
Laatst gewijzigd: 30 september 2004 15:13
UTRECHT - De nota mobiliteit schept onzekerheid over het voortbestaan van vele stations en spoorlijnen. Ongeveer 40 procent van de stations dreigt te verdwijnen. "Voor de lijnen met de minste reizigers gaat men de komende jaren studeren op bezuiniging of vervanging door bussen", aldus reizigersvereniging Rover donderdag.

De overheid moet volgens de belangenorganisatie sterker inzetten op het openbaar vervoer. Een goed ontwikkeld OV is absoluut onmisbaar voor het functioneren van steden, stelt Rover.


Het ministerie van Verkeer en Waterstaat ziet het openbaar vervoer echter vooral als een overloopbekken voor de drukte tijdens de spits. "Voor de rest is het vooral een kostenpost", liet Rover weten.

De overheid investeert volgens Rover te weinig in nieuw spoor. Bovendien kan de trein steeds moeilijker tegen de auto opboksen, omdat het treinkaartje vergeleken met autorijden steeds duurder wordt.
Wat is dit nu weer voor een kolder? Dat betekent dus dat ze zo'n beetje alle stoptreinen willen vervangen door bussen? Kansloos om er alleen al over na te denken!
  donderdag 30 september 2004 @ 15:23:28 #2
82458 jjdg
JanJaap de gekste
pi_22308561
Zolang je maar komt waar je wilt, toch?
pi_22308841
Boeie, laat ze maar meer wegen aanleggen en het autorijden goedkoper maken.
Satan Stole My Teddybear
pi_22309060
Lang leven het broeikas effect
  donderdag 30 september 2004 @ 15:47:29 #5
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_22309097
40% minder kans dat ze niet op tijd rijden
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_22309123
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:20 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Wat is dit nu weer voor een kolder? Dat betekent dus dat ze zo'n beetje alle stoptreinen willen vervangen door bussen? Kansloos om er alleen al over na te denken!
De trein moet doen waar ze goed in is, snel vervoer over een relatief lange afstand. Voor stoptreinen is de trein vrij ongeschikt in mijn ogen, vanwege het stoppen bij iedere halte en een lang optrektijd kan de trein op de korte lijnen moeilijk tegen de bus op. In zekere zin ben ik het dus hier wel mee eens. Alleen is voor mij de vraag hoe de minister er over denkt om het aanbod op de intercity lijnen te handhaven.
pi_22309151
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:46 schreef brtausi het volgende:
Lang leven het broeikas effect
Gelukkig maar inderdaad, anders zou het gemiddeld -30 zijn geweest op aarde, en dan had de mensheid gegarandeerd nooit bestaan.
pi_22309506
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:48 schreef Steijn het volgende:

[..]

De trein moet doen waar ze goed in is, snel vervoer over een relatief lange afstand. Voor stoptreinen is de trein vrij ongeschikt in mijn ogen, vanwege het stoppen bij iedere halte en een lang optrektijd kan de trein op de korte lijnen moeilijk tegen de bus op. In zekere zin ben ik het dus hier wel mee eens. Alleen is voor mij de vraag hoe de minister er over denkt om het aanbod op de intercity lijnen te handhaven.
Ik denk aan meer spoor zodat Intercity's nooit meer opgehouden kunnen worden door stoptreinen want dat is vaak de oorzaak van vertragingen. Maar het belangrijkste is dat de prijzen van het treinen omlaag moet zodat de mensen uit de dorpen en kleine steden een beter alternatief hebben dan de auto. Want meer wegen, daar wordt het fileprobleem nooit alleen mee opgelost.
pi_22311751
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:48 schreef Steijn het volgende:
De trein moet doen waar ze goed in is, snel vervoer over een relatief lange afstand. Voor stoptreinen is de trein vrij ongeschikt in mijn ogen, vanwege het stoppen bij iedere halte en een lang optrektijd kan de trein op de korte lijnen moeilijk tegen de bus op. In zekere zin ben ik het dus hier wel mee eens. Alleen is voor mij de vraag hoe de minister er over denkt om het aanbod op de intercity lijnen te handhaven.
Sommige plaatsen in en rond de grote steden zijn aanzienlijk beter bereikbaar per (stop)trein dan per auto(bus). Die stations wil je zeker handhaven. Op veel plattelandstrajecten kan een bus inderdaad net zo snel rijden als een stoptrein.

OV mag dan duur zijn, maar het is maar een vijfde van wat ik kwijt zou zijn aan alleen parkeerkosten (ALS er parkeerruimte is) als ik met de auto naar mijn werk zou gaan.
Write a wise saying and your name will live forever
pi_22312978
Twee, nee drie woorden: VVD, vrije marktwerking...
(Goh, ik zou haast zweren dat het de tweede keer is deze week dat ik dit typ)
pi_22313065
quote:
Op donderdag 30 september 2004 17:42 schreef afzuiginrichting het volgende:
Sommige plaatsen in en rond de grote steden zijn aanzienlijk beter bereikbaar per (stop)trein dan per auto(bus). Die stations wil je zeker handhaven.
Daar dacht ik ook aan maar ik heb niet getypt, maar ik ben het dus wat dat betreft met je eens. Volgens mij is bijvoorbeeld de stoptrein Den-Haag - Zoetermeer best handig.
quote:
OV mag dan duur zijn, maar het is maar een vijfde van wat ik kwijt zou zijn aan alleen parkeerkosten (ALS er parkeerruimte is) als ik met de auto naar mijn werk zou gaan.
De trein is inderdaad vaak het goedkoopst.
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:39 schreef dVTB het volgende:
Twee, nee drie woorden: VVD, vrije marktwerking...
(Goh, ik zou haast zweren dat het de tweede keer is deze week dat ik dit typ)
Wat heeft dat er mee te maken? Stoptreinlijntjes als Stavoren-Leeuwarden, Emmen-Zwolle, Almelo-Marieënberg kunnen prima door de bus worden opgevangen. Je moet af komen van de gedachte dat als er een rails ligt er een trein moet rijden.

Btw. Peijs is van het CDA.
pi_22313132
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:43 schreef Steijn het volgende:
Daar dacht ik ook aan maar ik heb niet getypt, maar ik ben het dus wat dat betreft met je eens. Volgens mij is bijvoorbeeld de stoptrein Den-Haag - Zoetermeer best handig.
Het is maar wat je handig vindt... Zoetermeer is een stad met meer dan 100.000 inwoners, maar als je er per trein heen wilt, moet je eerst naar Den Haag en dan met die slome stadslijn naar Zoetermeer. Kost je wel een half uur extra reistijd.

Het zou veel beter zijn wanneer de intercity van Den Haag naar Utrecht gewoon stopte in Zoetermeer. De intercity stopt namelijk ook in steden met een vergelijkbare omvang, zoals Zwolle.
pi_22313324
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:43 schreef Steijn het volgende:
Stoptreinlijntjes als Stavoren-Leeuwarden, Emmen-Zwolle, Almelo-Mariënberg kunnen prima door de bus worden opgevangen. Je moet af komen van de gedachte dat als er een rails ligt er een trein moet rijden. Btw. Peijs is van het CDA.
Ik zie dat toch echt anders: Je moet af van de gedachte dat openbaar vervoer kostendekkend (of erger: winstgevend) moet zijn. De inwoner van Hardenberg moet een volwaardig alternatief hebben, om hem ervan te weerhouden om met de auto naar zijn werk in Zwolle te gaan. Heb je enig idee hoe lang de reistijd per bus is?! Ooit de bus gepakt van Zwolle naar Coevorden?

Leuk voor Peijs dat ze van het CDA is, maar met mijn opmerking wilde ik duidelijk maken dat het opheffen van onrendabele spoorlijnen echt weer zo'n marktwerking-reactie is; typisch VVD-beleid. Openbaar vervoer zou dienstverlening moeten zijn, gerund door een nutsbedrijf in plaats van een onderneming. Maar dat is het allang niet meer. De burger heeft geen keuze meer en wordt de auto in gedwongen. Dan straks nog lekker het rekeningrijden invoeren en MELKEN MAAR.
pi_22314306
Waarom hebben ze dan een half jaar geleden een nieuw station gebouwd: Utrecht Terwijde.

pi_22314742
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:36 schreef pberends het volgende:
Waarom hebben ze dan een half jaar geleden een nieuw station gebouwd: Utrecht Terwijde.

Misschien dat ze dat station niet opheffen.
pi_22314867
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:51 schreef Steijn het volgende:

[..]

Misschien dat ze dat station niet opheffen.
Bij Vleuten (die net zo klein is) stappen er 10 keer zoveel mensen uit dan bij dat station...
  donderdag 30 september 2004 @ 19:57:09 #17
81237 releaze
best of both worlds
pi_22314869
van mij mogen ze overal trams en metros neermikken. ik hou het net 5 minuten uit in zo'n slingerbus, gadverdamme. en als ie dan helemaal propvol zit... bah.

maar goed, we te begrijpen natuurlijk
  donderdag 30 september 2004 @ 20:00:29 #18
81237 releaze
best of both worlds
pi_22314950
terwijde is een noodstationnetje voor leidsche rijn..
pi_22315646
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:36 schreef pberends het volgende:
Waarom hebben ze dan een half jaar geleden een nieuw station gebouwd: Utrecht Terwijde.

Net zoals Tilburg-Reeshof... Om die reden kun je sowieso al niet alle stoptreinen opheffen.
pi_22315736
Tot nooit Grou-Jirnsum
pi_22315771
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:43 schreef Steijn het volgende:
Almelo-Marieënberg kunnen prima door de bus worden opgevangen.
right, ipv een rit van 7 min een rit van 20 min \o/
paar verkeerslichten tegen en daar gaat je aansluiting \o/
En tijdens de spits passen al die mensen niet eens in 1 bus
verheug me er nu al op

Laat ze maar wat treinen in het westen schrappen
pi_22322363
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:47 schreef dVTB het volgende:

[..]

...
Het zou veel beter zijn wanneer de intercity van Den Haag naar Utrecht gewoon stopte in Zoetermeer. De intercity stopt namelijk ook in steden met een vergelijkbare omvang, zoals Zwolle.
dat doet het toch ook, 2 intercity's per uur, en als je uitstapt en overloopt kan je evt, met de Sprinter verder in Zoetermeer, er is idd ook een intercity op de lijn Utrecht-Den Haag die niet stopt in Zoetermeer
pi_22322471
maar ik dacht dat de NS zinspeelt op een nieuw spoorrijsysteem, meer metroachtig en treinen die elk een station overslaat, behalve dan de intercity's die gehandhaafd blijven, om de doorstroming te verbeteren daar het aantal treinreizigers naar verwachting gaat stijgen?

lijkt mij dat schrappen van diensten er niet bij hoort, tenzij in dunbevolkte gebieden, wat weer ten koste gaat van de bereikbaarheid...
pi_22322590
quote:
Op donderdag 30 september 2004 20:30 schreef Hymn het volgende:
right, ipv een rit van 7 min een rit van 20 min \o/
paar verkeerslichten tegen en daar gaat je aansluiting \o/
Dat is bij een vertraagde trein ook het geval. Bovendien ligt er in Almelo een zeer geavanceerd busgeleidingssysteem zodat de stoplichten goed op de bus zijn afgestemd.
quote:
En tijdens de spits passen al die mensen niet eens in 1 bus
verheug me er nu al op
Er zijn 52 zitplaatsen in die trein. Dat haalt een flinke bus ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')