Wat is dit nu weer voor een kolder? Dat betekent dus dat ze zo'n beetje alle stoptreinen willen vervangen door bussen? Kansloos om er alleen al over na te denken!quote:'Bijna 40 procent van de stations dreigt te verdwijnen'
Uitgegeven: 30 september 2004 15:10
Laatst gewijzigd: 30 september 2004 15:13
UTRECHT - De nota mobiliteit schept onzekerheid over het voortbestaan van vele stations en spoorlijnen. Ongeveer 40 procent van de stations dreigt te verdwijnen. "Voor de lijnen met de minste reizigers gaat men de komende jaren studeren op bezuiniging of vervanging door bussen", aldus reizigersvereniging Rover donderdag.
De overheid moet volgens de belangenorganisatie sterker inzetten op het openbaar vervoer. Een goed ontwikkeld OV is absoluut onmisbaar voor het functioneren van steden, stelt Rover.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat ziet het openbaar vervoer echter vooral als een overloopbekken voor de drukte tijdens de spits. "Voor de rest is het vooral een kostenpost", liet Rover weten.
De overheid investeert volgens Rover te weinig in nieuw spoor. Bovendien kan de trein steeds moeilijker tegen de auto opboksen, omdat het treinkaartje vergeleken met autorijden steeds duurder wordt.
De trein moet doen waar ze goed in is, snel vervoer over een relatief lange afstand. Voor stoptreinen is de trein vrij ongeschikt in mijn ogen, vanwege het stoppen bij iedere halte en een lang optrektijd kan de trein op de korte lijnen moeilijk tegen de bus op. In zekere zin ben ik het dus hier wel mee eens. Alleen is voor mij de vraag hoe de minister er over denkt om het aanbod op de intercity lijnen te handhaven.quote:Op donderdag 30 september 2004 15:20 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Wat is dit nu weer voor een kolder? Dat betekent dus dat ze zo'n beetje alle stoptreinen willen vervangen door bussen? Kansloos om er alleen al over na te denken!
Gelukkig maar inderdaad, anders zou het gemiddeld -30 zijn geweest op aarde, en dan had de mensheid gegarandeerd nooit bestaan.quote:Op donderdag 30 september 2004 15:46 schreef brtausi het volgende:
Lang leven het broeikas effect
Ik denk aan meer spoor zodat Intercity's nooit meer opgehouden kunnen worden door stoptreinen want dat is vaak de oorzaak van vertragingen. Maar het belangrijkste is dat de prijzen van het treinen omlaag moet zodat de mensen uit de dorpen en kleine steden een beter alternatief hebben dan de auto. Want meer wegen, daar wordt het fileprobleem nooit alleen mee opgelost.quote:Op donderdag 30 september 2004 15:48 schreef Steijn het volgende:
[..]
De trein moet doen waar ze goed in is, snel vervoer over een relatief lange afstand. Voor stoptreinen is de trein vrij ongeschikt in mijn ogen, vanwege het stoppen bij iedere halte en een lang optrektijd kan de trein op de korte lijnen moeilijk tegen de bus op. In zekere zin ben ik het dus hier wel mee eens. Alleen is voor mij de vraag hoe de minister er over denkt om het aanbod op de intercity lijnen te handhaven.
Sommige plaatsen in en rond de grote steden zijn aanzienlijk beter bereikbaar per (stop)trein dan per auto(bus). Die stations wil je zeker handhaven. Op veel plattelandstrajecten kan een bus inderdaad net zo snel rijden als een stoptrein.quote:Op donderdag 30 september 2004 15:48 schreef Steijn het volgende:
De trein moet doen waar ze goed in is, snel vervoer over een relatief lange afstand. Voor stoptreinen is de trein vrij ongeschikt in mijn ogen, vanwege het stoppen bij iedere halte en een lang optrektijd kan de trein op de korte lijnen moeilijk tegen de bus op. In zekere zin ben ik het dus hier wel mee eens. Alleen is voor mij de vraag hoe de minister er over denkt om het aanbod op de intercity lijnen te handhaven.
Daar dacht ik ook aan maar ik heb niet getypt, maar ik ben het dus wat dat betreft met je eens. Volgens mij is bijvoorbeeld de stoptrein Den-Haag - Zoetermeer best handig.quote:Op donderdag 30 september 2004 17:42 schreef afzuiginrichting het volgende:
Sommige plaatsen in en rond de grote steden zijn aanzienlijk beter bereikbaar per (stop)trein dan per auto(bus). Die stations wil je zeker handhaven.
De trein is inderdaad vaak het goedkoopst.quote:OV mag dan duur zijn, maar het is maar een vijfde van wat ik kwijt zou zijn aan alleen parkeerkosten (ALS er parkeerruimte is) als ik met de auto naar mijn werk zou gaan.
Wat heeft dat er mee te maken? Stoptreinlijntjes als Stavoren-Leeuwarden, Emmen-Zwolle, Almelo-Marieënberg kunnen prima door de bus worden opgevangen. Je moet af komen van de gedachte dat als er een rails ligt er een trein moet rijden.quote:Op donderdag 30 september 2004 18:39 schreef dVTB het volgende:
Twee, nee drie woorden: VVD, vrije marktwerking...![]()
(Goh, ik zou haast zweren dat het de tweede keer is deze week dat ik dit typ)
Het is maar wat je handig vindt... Zoetermeer is een stad met meer dan 100.000 inwoners, maar als je er per trein heen wilt, moet je eerst naar Den Haag en dan met die slome stadslijn naar Zoetermeer. Kost je wel een half uur extra reistijd.quote:Op donderdag 30 september 2004 18:43 schreef Steijn het volgende:
Daar dacht ik ook aan maar ik heb niet getypt, maar ik ben het dus wat dat betreft met je eens. Volgens mij is bijvoorbeeld de stoptrein Den-Haag - Zoetermeer best handig.
Ik zie dat toch echt anders: Je moet af van de gedachte dat openbaar vervoer kostendekkend (of erger: winstgevend) moet zijn. De inwoner van Hardenberg moet een volwaardig alternatief hebben, om hem ervan te weerhouden om met de auto naar zijn werk in Zwolle te gaan. Heb je enig idee hoe lang de reistijd per bus is?! Ooit de bus gepakt van Zwolle naar Coevorden?quote:Op donderdag 30 september 2004 18:43 schreef Steijn het volgende:
Stoptreinlijntjes als Stavoren-Leeuwarden, Emmen-Zwolle, Almelo-Mariënberg kunnen prima door de bus worden opgevangen. Je moet af komen van de gedachte dat als er een rails ligt er een trein moet rijden. Btw. Peijs is van het CDA.
Misschien dat ze dat station niet opheffen.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:36 schreef pberends het volgende:
Waarom hebben ze dan een half jaar geleden een nieuw station gebouwd: Utrecht Terwijde.
Bij Vleuten (die net zo klein is) stappen er 10 keer zoveel mensen uit dan bij dat station...quote:Op donderdag 30 september 2004 19:51 schreef Steijn het volgende:
[..]
Misschien dat ze dat station niet opheffen.![]()
Net zoals Tilburg-Reeshof...quote:Op donderdag 30 september 2004 19:36 schreef pberends het volgende:
Waarom hebben ze dan een half jaar geleden een nieuw station gebouwd: Utrecht Terwijde.
right, ipv een rit van 7 min een rit van 20 min \o/quote:Op donderdag 30 september 2004 18:43 schreef Steijn het volgende:
Almelo-Marieënberg kunnen prima door de bus worden opgevangen.
dat doet het toch ook, 2 intercity's per uur, en als je uitstapt en overloopt kan je evt, met de Sprinter verder in Zoetermeer, er is idd ook een intercity op de lijn Utrecht-Den Haag die niet stopt in Zoetermeerquote:Op donderdag 30 september 2004 18:47 schreef dVTB het volgende:
[..]
...
Het zou veel beter zijn wanneer de intercity van Den Haag naar Utrecht gewoon stopte in Zoetermeer. De intercity stopt namelijk ook in steden met een vergelijkbare omvang, zoals Zwolle.
Dat is bij een vertraagde trein ook het geval. Bovendien ligt er in Almelo een zeer geavanceerd busgeleidingssysteem zodat de stoplichten goed op de bus zijn afgestemd.quote:Op donderdag 30 september 2004 20:30 schreef Hymn het volgende:
right, ipv een rit van 7 min een rit van 20 min \o/
paar verkeerslichten tegen en daar gaat je aansluiting \o/
Er zijn 52 zitplaatsen in die trein. Dat haalt een flinke bus ook.quote:En tijdens de spits passen al die mensen niet eens in 1 bus
verheug me er nu al op
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |