quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 12:06 schreef HeatWave het volgende:Maar voor de gemiddelde gebruiker is het niet echt lonend om de overstap te maken vind ik. Maar goed het staan een ieder vrij natuurlijk.
Interssant is dan wel hoe je die 'gemiddelde gebruiker' definieert, ik betwijfel of die persoon echt veel belang heeft bij enorm hoge technische specs en de allerbeste grafische kaart, mogelijk is juist die 'gemiddelde gebruiker' juist wel op zoek naar een zeker 'out-of-the-box'-aanbod, zoals die nu al kopen in de mediamarkt of de Aldi-aanbieding, een PC-doos die ook voorinstalleerd komt met windows:
Veel 'gemiddelde gebruikers' hebben nooit zelf een bewuste keus gemaakt voor een systeem, juist de OEM-distributie is de bron van de windows-marktoverheersing.
Het is natuurlijk zo dat een overstap voor een ervaren windows-gebruiker wel degelijk consequenties heeft, vooral omdat iemand ook binnen een 'ander' concept moet werken:
jouw ergernis omdat files van een memorystick niet werkelijk opgeslagen worden op de desktop (tenzij je de apple-toets indrukt) en het unmounten van een CD door hem weg te gooien zijn daar eigenlijk typisch voor:
Binnen de Macintosh-desktop-filosfie is deze namelijk wel zeer consequent: Deze zag de desktop van een GUI als een werkblad, welke zelf geen specifieke schijfruimte was en dus zeker niet bedoeld om bestanden er op te slaan.
Als je gewoon een bestand van een schijf naar het bureaublad kopieert, maakt hij hooguit een tijdelijke link, juist om de gebruiker aan te sporen zijn desktop schoon te houden, en eventueel te kopieren bestanden ook in een goede mappenstructuur op te slaan, met alle respect, maar dat idee heb ik bij windows veel minder (alleen al de hoofdmappenstructuur die ik in mijn windows-installaties ziet, mappen als DOS, WINNT, DRIVERS, DELLUTIL, DELL, I386 ... dat heeft niks met de gebruikers te maken en ik kan me voorstellen dat veel gebruikers daar weinig tot niks mee aankunnen, tenzij ze een 'nerd' zijn, die er tijd en moeite in wil steken om kennis over zijn systeem op te doen, de 'handige buurman')
De desktop binnen de macintosh-GUI is altijd een orienteringspunt welke informatie biedt: links naar de mappenstructuur op de schijven, vaste navigatiepunten in het menu, op een vaste plek, bovendien moest een computer zo veel mogelijk te besturen zijn via de desktop, dus aan-en-uitzetten via het toetsenbord, en het ejecten van een CD direkt via het systeem ..
Of je daaraan kan wennen is een kwestie van een soort van omstelling, iemand die dat niet wil/kan of er geen moeite voor wil doen, zal idd enkel verlies halen bij een overstap.
Zelf denk ik echter wel dat juist de gemiddelde gebruiker die over het algemeen zijn computer enkel ziet als gereedschap, die moet werken, en die niet altijd de 'handige buurman' erbij wil roepen, wel degelijk baat heeft bij een mogelijke overstap ...
Het is domweg zo dat juist die 'gemiddelde gebruiker' die windows gebruikt nu ook de problemen veroorzaakt omdat er trojans, virussen en spyware op zn computer staat (niet dat die niet ook mogelijk voor mac OSX kunnen ontstaan, zeker als de doelgroep groter wordt, echter juist door de betere default beveiliging en helemaal door het juist userrechten-systeem is ook de schade die dat soort dingen kunnen aandoen minder, je kunt op een mac bv. niet inloggen als Administrator)..
Je moet ook niet onderschatten welke rol dat 'design' speelt, als je de minimac neemt is het ook een heel praktisch ding, erg handig om CD's te wisselen als je computer gewoon naast j TFT op je bureau staat en je daarvoor niet altijd onder de tafel moet duiken, en ook die extra beenruimte bespaar je met de minimac; dat is uiterst praktisch, los ervan of zoiets ook 'mooi' te noemen is.
De mac-systemen moet je niet vergelijken met een thuisbouwer die voor een zeer gunstige prijs een topsysteem kan samenstellen en opbouwen, anderszijds, vergeleken met andere leveranciers van volledige PCs doen ze niet echt geheel onder in prijs- kwaliteitsverhouding:
Qua OS lopen OSX en XP idd gelijk op, beiden zijn zeer stabiel en daarin is er ook geen uitschieter, windows heeft dan een absoluut voordeel wat betreft een brede keus aan programmatuur, die vaak ook een stuk goedkoper is, mac OSX heeft volgens mij wel degelijk voor de 'gemiddelde gebruiker' het voordel van zijn gebruiksvriendelijkheid, alle systeemhandlingen zijn doodeeenvoudig te doen, als je een digitale camera aansluit hoef je geen drivers te installeren en startd e mac zelf al automatisch iPhoto op en geeft aan de photo's in te kunnen laden.
(inderdaad misschien ook oneerlijk, omdat MS waarschijnlijk nooit zo'n vriendelijk systeem _mag_ maken vanwege de anti-trust-dreigingen, tenzij ze overigens zelf bewust hun bedrijf opdelen, bv in een aparte software en OS-distributietak die onderling ook met andere bedrijven zouden kunnen samenwerken voor het leveren van verschillende windows-distributies, een windows met mozilla als file- en internet-browser, Real of Quicktime als video-systeem en ICQ als messenger, naast aanbiedingen van windows-distro's waarin MS-programma's die rol spelen bv... laat dan de markt beslissen welke programma's winnen, lijkt me een goed idee)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25