abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 mei 2005 @ 18:37:50 #51
75049 BasOne
Spaceship!
pi_27520933
Als je echt een totaal beeld wilt geven moet je ook wat verder terug in de tijd gaan

Persoonlijk vindt ik dat nog het interesants, vooral De Mahabharata (indiase texten), die veel spreken over vliegmachines en ruimteschepen (al of niet van aardse afkomst).
Vooral in de Srimad-Bhagavatam, wordt er veel over gesproken.
quote:
ekada sa vimanena
visnu-dattena bhasvata
girisam dadrse gacchan
paritam siddha-caranaih

alingyankikrtam devim
bahuna muni-samsadi
uvaca devyah srnvantya
jahasoccais tad-antike
vertaling (sorry engels)
quote:
One time while King Citraketu was traveling in outer space on a brilliantly effulgent airplane given to him by Lord Visnu, he saw Lord Siva, surrounded by Siddhas and Caranas. Lord Siva was sitting in an assembly of great saintly persons and embracing Parvati on his lap with his arm. Citraketu laughed loudly and spoke, within the hearing of Parvati.
En zo zijn er honderden referenties DL texten Hier .

In de Mahabharata staat ook deze tekst:
quote:
"A single projectile charged with all the power in the Universe...An incandescent column of smoke and flame as bright as 10,000 suns, rose in all its splendor...it was an unknown weapon, an iron thunderbolt, a gigantic messenger of death which reduced to ashes an entire race.

"The corpses were so burned as to be unrecognizable. Their hair and nails fell out, pottery broke without any apparent cause, and the birds turned white. After a few hours, all foodstuffs were infected. To escape from this fire, the soldiers threw themselves into the river."
Dat gekoppeld aan het intresante feitje dat in Rajasthan, India de radioactiviteit nog gevaarlijk hoog is (nieuws uit 1992) klik (intersant om te weten is dat India, op vrijwel dezelfde plek haar eerste nucleaire test heeft uitgevoerd (coverup of toeval ))
Let wel de teksten uit de Mahabharata zijn 8000-12000 jaar oud.

Hoe lang worden we al bezocht?
Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
pi_27610097
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 18:37 schreef BasOne het volgende:
Als je echt een totaal beeld wilt geven moet je ook wat verder terug in de tijd gaan

Persoonlijk vindt ik dat nog het interesants, vooral De Mahabharata (indiase texten), die veel spreken over vliegmachines en ruimteschepen (al of niet van aardse afkomst).
Vooral in de Srimad-Bhagavatam, wordt er veel over gesproken.
[..]

vertaling (sorry engels)
[..]
Je haalt hier twee dingen door elkaar. De Mahabharata zijn iets anders dan de Srimad-Bhagavatam, twee verschillende geschriften, de eerste significant ouder dan de tweede, maar daarover later meer.
quote:
En zo zijn er honderden referenties DL texten Hier .
Mag jij mij vertellen in welk canto je quote staat. (ik heb het hier over je eerste verhaal over vliegmachines in de Srimad-Bhagavatam. Scheelt mij weer 10 lange lappen tekst doorworstelen.
quote:
In de Mahabharata staat ook deze tekst:
[..tekst..]
Ik heb alle 18(!) boeken doorgelezen van de Mahabharata, maar ik kom niets tegen wat ook maar in de buurt komt van jouw beschreven (nucleaire) bom/wapen.
Volgens de door jouw gegeven link naar Rense zou het citaat in de Drona Parva staan, een van de 18 delen. Dat gedeelte gaat over het maken en weer vernietigen van het universum door de Maker, een God.
Wat wel naar voren komt is de fasinatie van dat volk met vuur. Vuur en de daarmee samenhangende dingen, zoals rook, maar ook religieuze handelingen, komen veelvuldig voor en als ik het goed geinterpreteerd heb, hadden ze ook een vuur god.
Mogelijk is "jouw" versie een andere vertaling van de teksten, maar dat maakt meteen wel duidelijk dat de vertalingen vrij open staan voor persoonlijke interpretaties en dus geen absolute waarheid weergeven. (zoals met wel meer oudere teksten die cultureel en technisch totaal buiten ons eigen kader vallen)
quote:
Dat gekoppeld aan het intresante feitje dat in Rajasthan, India de radioactiviteit nog gevaarlijk hoog is (nieuws uit 1992) klik (intersant om te weten is dat India, op vrijwel dezelfde plek haar eerste nucleaire test heeft uitgevoerd (coverup of toeval ))
Wel jammer dat ik, afgezien het artikel bij rense niets terug kan vinden over het zogenaamd gevaarlijk radioactief gebied. Wat ik wel terug kan vinden zijn honderden, zo niet duizenden tours, wandeltochten, trips en andere toeristische uitjes in het gebied van Rajasthan en Johdpur. Blijkbaar valt de hoge dosis straling wel mee, als men daar toeristen rond laat lopen.. (en nee dat is geen cover-up of negeren van het gevaar, boek jij maar eens een dagtripje Chernobiel, dat is een stuk moeilijker dan een uitstapje Rajasthan..)
Ook staat er een nucleaire centrale, waaruit in 1992 een grote plons radioactief water is ontsnapt en is er in 1974 idd een ondergrondse kernproef geweest.
quote:
Let wel de teksten uit de Mahabharata zijn 8000-12000 jaar oud.

Hoe lang worden we al bezocht?
En hier zet je de grootste onzin neer, de oudste teksten van de Mahabharata zijn uit het midden van het eerste milennium voor Christus. Dus "slechts" 2500 jaar in plaats van 8000 tot 12000 jaar

Bronnen:
Klik als je de mahabharata eens wilt lezen in de engelse vertaling.
Klik voor een omschrijving en inleiding in de teksten.
Klik voor de originele Sanskriet versie
Klik voor de Engelse versie van de Srimad-Bhagavatam
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 3 juni 2005 @ 15:36:51 #53
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_27610139
ik heb een paar maanden geleden ook zoiets meegemaakt waarvan ik had wtf
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  zaterdag 4 juni 2005 @ 12:03:45 #54
75049 BasOne
Spaceship!
pi_27630462
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 15:35 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Je haalt hier twee dingen door elkaar. De Mahabharata zijn iets anders dan de Srimad-Bhagavatam, twee verschillende geschriften, de eerste significant ouder dan de tweede, maar daarover later meer.
[..]
Van wat ik las was de Srimad-Bhagavatam een onderdeel is van de De Mahabharata, maar daar kan ik me in vergissen, en ik het gewoon niet goed gelezen heb.
Kan de link ff niet meer terugvinden.
quote:
Mag jij mij vertellen in welk canto je quote staat. (ik heb het hier over je eerste verhaal over vliegmachines in de Srimad-Bhagavatam. Scheelt mij weer 10 lange lappen tekst doorworstelen.
[..]
6de Canto
quote:
Ik heb alle 18(!) boeken doorgelezen van de Mahabharata, maar ik kom niets tegen wat ook maar in de buurt komt van jouw beschreven (nucleaire) bom/wapen.
Dat is vreemd gezien een google search naar "ancient nuclear bomb" of "ancient nuclear war india"
Respectievelijk 1.9 millioen en 2 millioen hits opleveren, waar de eerste 10 pagina's allemaal verwijzen naar texten van De Mahabharata.
quote:
Volgens de door jouw gegeven link naar Rense zou het citaat in de Drona Parva staan, een van de 18 delen. Dat gedeelte gaat over het maken en weer vernietigen van het universum door de Maker, een God.
Wat wel naar voren komt is de fasinatie van dat volk met vuur. Vuur en de daarmee samenhangende dingen, zoals rook, maar ook religieuze handelingen, komen veelvuldig voor en als ik het goed geinterpreteerd heb, hadden ze ook een vuur god.
Mogelijk is "jouw" versie een andere vertaling van de teksten, maar dat maakt meteen wel duidelijk dat de vertalingen vrij open staan voor persoonlijke interpretaties en dus geen absolute waarheid weergeven. (zoals met wel meer oudere teksten die cultureel en technisch totaal buiten ons eigen kader vallen)
[..]
Texten staan altijd open ter interpetatie daar heb je gelijk in, wel is vreemd dat veel mensen met elkaar eens zijn mbt vliegmachines ed.
quote:
Wel jammer dat ik, afgezien het artikel bij rense niets terug kan vinden over het zogenaamd gevaarlijk radioactief gebied. Wat ik wel terug kan vinden zijn honderden, zo niet duizenden tours, wandeltochten, trips en andere toeristische uitjes in het gebied van Rajasthan en Johdpur. Blijkbaar valt de hoge dosis straling wel mee, als men daar toeristen rond laat lopen.. (en nee dat is geen cover-up of negeren van het gevaar, boek jij maar eens een dagtripje Chernobiel, dat is een stuk moeilijker dan een uitstapje Rajasthan..)
Ook staat er een nucleaire centrale, waaruit in 1992 een grote plons radioactief water is ontsnapt en is er in 1974 idd een ondergrondse kernproef geweest.
[..]
Dat is iets wat mij ook opviel (nadat ik later verder zocht (meer research in het vervolg )).
Kan zijn dat rense het verkeerde gebied heeft, ik kan namelijk wel veel referenties terugvinden naar de steden Mohenjo-Daro en Harappa.
quote:
En hier zet je de grootste onzin neer, de oudste teksten van de Mahabharata zijn uit het midden van het eerste milennium voor Christus. Dus "slechts" 2500 jaar in plaats van 8000 tot 12000 jaar
De texten zijn van rond 500bc maar referenen aan gebeurtenissen van rond 4000-5000bc.
Maar ik heb 2 data doormekaar gehaald, die 8-12000 klopt idd niet.
quote:
Bronnen:
Klik als je de mahabharata eens wilt lezen in de engelse vertaling.
Klik voor een omschrijving en inleiding in de teksten.
Klik voor de originele Sanskriet versie
Klik voor de Engelse versie van de Srimad-Bhagavatam
Weet je waar ik een cursusje sanskriet kan doen

Dit is wel een leuk artikeltje http://english.pravda.ru/science/19/94/377/13920_stones.html
Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
  maandag 6 juni 2005 @ 16:59:09 #55
90061 coz
laat een bericht achter na de
pi_27680857
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 18:37 schreef BasOne het volgende:
ik had de OP(s) voornamelijk gevuld met door officiele instanties gedocumenteerde waarnemingen
eigenlijk uit het totaal beeld dus een klein hoofdstukje ,maar omdat daar zo'n mooie lange lijst uit komt houden we dan een topic over waar we naar kunnen verwijzen als men weer eens iets onbenullig roept over ufowaarnemingen .... type::: hetzijn altijd drugsgebruikers die het zien

maar goede toevoeging
Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
  maandag 6 juni 2005 @ 17:12:48 #56
90061 coz
pi_27681340
alleen ik stopte dus met lezen toen ik las vliegmachines
daarmee dacht ik dat je refereerde naar de vimanas

of dit ding
pi_27684952
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 21:39 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

En dat mannetje kijkt naar die "UFO"
Allegorie in de schilderkunst, Henk van Os kan er prachtig over vertellen.

Religieuze symboliek is in schilderijen uit die tijd heel belangrijk. Wat je ziet is het 'alziend oog' dat niet gezien kan worden. Het mannetje in de verte neemt de plaats in van 'waarnemer'. In het schilderij zijn meer verwijzingen zoals een patroon op het gewaad van de heilige maagd die je elders in de lucht ook weer terugziet.

Nog zoiets, op sommige schilderijen wordt het alziend oog afgebeeld als een oog in een piramidevorm, in de lucht. Een verwijzing naar de heilige drie-eenheid en niet zozeer omdat de schilder triangles heeft zien vliegen..

Een UFO is een niet-geidentificeerd vliegend voorwerp. Op het moment dat het god of engeltjes zijn zijn ze geidentificeerd.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 14:10:58 #58
90061 coz
pi_27708002
hmkay .. maar waarom zou je dan een symbolisch oog NIET ZOALS EEN OOG schilderen
ik heb het even geprobeert maar daar valt geen oog in te herkennen ( dan zou je namelijk niet die stralen helemaal rondom hebben... wel een pupil met daaromheen een stuk wit

ik neem aan dat je die afbeelding van 1000x10000 ook ff bekeken hebt ?

maargoed, dan gaan we straks de discussie in dat men God en de rest volgens het boekje niet mag afbeelden en daarom is het niet afgebeeld als een oog maar als iets stralends ..

je hebt wel gelijk in dat we voorzichtig moeten zijn met conclusies, het zouden hel goed allerlei symbolische dingen kunnen zijn ...

(discussie ging btw over het aantal meldingen )
pi_27711396
Ik moet zeggen dat het voorwerp in dat schilderij inderdaad erg vreemd over komt op mij. Op het moment heb ik geen echte verklaring voor het geval en een alziend oog klinkt wel goed, echter als ik dan de afbeelding zie, begin ik zeer te twijfelen, aangezien ik, net zoals Coz, geen oogg vorm kan ontdekken. (en de keren dat ik het eens ben met Coz over UFO's zijn zeldzaam )

Echter wat ik wel weer vreemd vind is dat in een religieus schilderij, een voorwerp zou worden afgebeeld (UFO's/Aliens/buitenaards bezoek/aardse vliegtuigen) die door diezelfde religie ontkent worden. En als de schilder werkelijk een UFO heeft gezien en dit blijkbaar zo bijzonder vind dat hij dit in een religieus schilderij wil verwerken, waarom heeft hij er dan verder geen werk van gemaakt??
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 7 juni 2005 @ 20:46:57 #60
90061 coz
pi_27720895
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 15:51 schreef The_stranger het volgende:
en de keren dat ik het eens ben met Coz over UFO's zijn zeldzaam
!!!!!!111

[insert Ren & stimpy mode - méée'mo'ries ]

we waren het vooral niet eens over de onzichtbare ufo's .. over de UFO's-die-verklaard-werden-als-olieveld konden we uiteindelijk het wel eens zijn

[/]

zoiets staat me tenminste bij
* coz mental note maakt iets liever op te stellen bij een verhitte discussie
pi_27727100
quote:
Ik moet zeggen dat het voorwerp in dat schilderij inderdaad erg vreemd over komt op mij. Op het moment heb ik geen echte verklaring voor het geval en een alziend oog klinkt wel goed, echter als ik dan de afbeelding zie, begin ik zeer te twijfelen, aangezien ik, net zoals Coz, geen oogg vorm kan ontdekken. (en de keren dat ik het eens ben met Coz over UFO's zijn zeldzaam )

Echter wat ik wel weer vreemd vind is dat in een religieus schilderij, een voorwerp zou worden afgebeeld (UFO's/Aliens/buitenaards bezoek/aardse vliegtuigen) die door diezelfde religie ontkent worden. En als de schilder werkelijk een UFO heeft gezien en dit blijkbaar zo bijzonder vind dat hij dit in een religieus schilderij wil verwerken, waarom heeft hij er dan verder geen werk van gemaakt??
Als iemand eens naar Venetië gaat, gaat er dan effe langs. Misschien weten ze ter plekke wat het is.
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 13:21 schreef Wombcat het volgende:
Ben er inmiddels achter dat het een fresco is geschilderd is door Domenico Ghirlandaio en het zou "Madonna with Saint Giovannino" heten. Als ik op die naam zoek, kom ik alleen maar UFO-sites tegen, terwijl ik juist op zoek was naar een kunsthistorische site.
Het zou hangen in het Palazzo Vecchio in Florence. Dus misschien kan iemand daar gaan kijken?
Ghirlandaio heeft trouwens wel eea geschilderd daar, maar ik zoek nog even verder naar een andere afbeelding (krijg wat veel hits op Ghirlandaio namelijk).
Een fresco is toch een muurschilderij?
pi_27727138
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 20:46 schreef coz het volgende:
we waren het vooral niet eens over de onzichtbare ufo's .. over de UFO's-die-verklaard-werden-als-olieveld konden we uiteindelijk het wel eens zijn

[/]

zoiets staat me tenminste bij
Echt? Dacht eigenlijk dat we het daar nog steeds neit over eens waren.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 23:45:09 #63
90061 coz
pi_27727661
zie mental note
ik vergelijk olieveld wel met ijsdeeltjes op de sts48 oid .. i wasn't there ..klinkt plausibel en is iig onderbouwd
  woensdag 8 juni 2005 @ 09:10:57 #64
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_27732236
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 23:25 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Als iemand eens naar Venetië gaat, gaat er dan effe langs. Misschien weten ze ter plekke wat het is.
[..]
Hier staat een uitleg:
http://www.sprezzatura.it/Arte/Arte_UFO_5_eng.htm

Conclusions:

In the painting named Madonna and Child with the Infant St. John, probably made by Sebastiano Mainardi (school of Ghirlandaio) there are no UFOs. The three little stars under the great Nativity Star are symbols of the triple virginity of Mary (before, during and after the childbirth), The shepherd with the hand on the forehead is similar to many other shepherds in dozens of Nativity or Adoration paintings of the same age; and the lighting cloud, symbol of the God's Glory, comes from the narration of the nativity in the Protogospel of James (chapter 2, 19).
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
pi_27752904
Dank voor deze bijdrage.
pi_27777974
quote:

dit had ik me ook al bedacht. Het lijkt tegenstrijdig...maar niet als je je realiseert dat de kerk in die tijd vrijwel de enige betalende opdrachtgever was.

[ Bericht 7% gewijzigd door halion op 09-06-2005 17:17:12 ]
  donderdag 9 juni 2005 @ 16:57:51 #68
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_27779272

Deze munt wordt hier verklaard, ik weet alleen niet of iemand Italiaans kan lezen.
http://www.sprezzatura.it/Arte/Arte_UFO_7.htm

Dit is trouwens een hele mooie site over het debunken van UFO's in kunst.
Alleen wel voor het grote gedeelte italiaans, maar de plaatjes spreken boekdelen.
http://www.sprezzatura.it/Arte/Arte_UFO_eng.htm
pi_27779733
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 16:57 schreef Knarf het volgende:
[afbeelding]

Deze munt wordt hier verklaard, ik weet alleen niet of iemand Italiaans kan lezen.
http://www.sprezzatura.it/Arte/Arte_UFO_7.htm

Dit is trouwens een hele mooie site over het debunken van UFO's in kunst.
Alleen wel voor het grote gedeelte italiaans, maar de plaatjes spreken boekdelen.
http://www.sprezzatura.it/Arte/Arte_UFO_eng.htm
vertalen doe je hier:

http://world.altavista.com

donderdag 9 juni 2005 @ 22:18:55 #70
90061 coz
pi_27789029
of hier www.freetranslation.com

*nog niet gelezen*
probleem is juist dat die plaatjes boekdelen spreken in de zin dat ze lijken op ufo's
zelfde als wat iemand hierboven doet "dat is geen ufo, dat is een discobal " , het is kunst , en niets meer... tja prik daar maar eens een speld tussen

maar ik zal het eens lezen en mijn speldenkussen pakken

bedankt voor de link .. plaatjes zien er iig veelbelovend uit
quote:
and the lighting cloud, symbol of the God's Glory, comes from the narration of the nativity in the Protogospel of James (chapter 2, 19).
heeft iemand die tekst
ik vind het btw ook niet bepaald op een onweerswolk lijken .-- maarja kunst he --
sws .. gods glorie in een onweerswolk vertalen ... ? .. nouja het zal
pi_27789093
lighting cloud betekent niet onweerswolk, maar lichtgevende wolk
  donderdag 9 juni 2005 @ 23:22:42 #72
90061 coz
pi_27791379
oh .. Lighting Cloud, not lightning clouds ..

edit ... hebben we hier ook meteen nog een goed plaatje van die munt

[ Bericht 8% gewijzigd door coz op 10-06-2005 00:12:37 ]
pi_27815000
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:22 schreef coz het volgende:
oh .. Lighting Cloud, not lightning clouds ..

Lijkt wel erg op de munt

C. Sagan
  vrijdag 10 juni 2005 @ 20:03:23 #74
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_27815791
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 19:43 schreef The_stranger het volgende:

[..]

[afbeelding]

Lijkt wel erg op de munt

[afbeelding]
Het heeft meer hier mee te maken:
  maandag 1 augustus 2005 @ 17:03:17 #75
90061 coz
pi_29328531
ik kwam net deze nog tegen

What follows is a listing of the more famous and well publicised UFO sightings in the UK. There are hundreds more cases on record, but these are the most famous.

793 The monastery of St Cuthbert, Lindisfarne
Monks at the monastery witnessed 'dragons' flying in the sky and other strange sky-bourne portents. Shortly after the sighting in January, the monastery was attacked and razed by Viking invaders. The dragons were seen as an evil omen. (from the Anglo Saxon Chronicles)

1211 Cloera, Ireland / Gravesend Kent England, and other places attributed to the sighting
During a Sunday Mass at the village of Cloera, an anchor was seen to descend from the sky and hook on to the church door. The parishioners watched as a man seemed to swim down to the anchor from a 'sky ship' to try and release it. The local Bishop stopped the people from capturing him and he 'swam' back up to the ship, cut the rope and the ship sailed away. The anchor is said to have been kept within the church.

The exact same story has been attributed to a number of other places including Gravesend in Kent, and Bristol in Somerset in the same year. It seems unlikely that the same event would occur (you would think that the crew would have got wise to dropping anchor near churches). Other sources suggest that the Cloera tale dates from 965AD and appeared in the 'Speculum Regale'. This tangled web of information needs further research, but the story is remains intriguing.

30th November 1222, London, England
Dragons were reported to have been seen over the city of London, after the sighting severe thunderstorms caused severe flooding.

[v]1290AD, Yorkshire, England[/b]
William of Newburgh's Chronicle of 1290 is said to mention the sighting of a round silvery object flying over the Byland Abbey in Yorkshire.

According to most historical sources William of Newburgh lived from 1136-1201, out of the time scale for him to have recorded it. He did write a book called 'Historia Rerum Anglicarum', which contained many tales of the varied beliefs of the time. This may have been the original source of the story, which has been repeated several times in literature.

1743, Holyhead, Anglesey, Wales
A farmer near Holyhead is alleged to have witnessed a 'boat' sailing in the clouds at about 1500 feet. The story appeared in the 'Flying Saucer Review' in 1971.
1901, Bournebrook, West Midlands, England
A report was made of a 'hut' landing in a field that was occupied with small men wearing tin helmets. This 'hut' then took off into the sky.

# 776 AD - As the Saxons were laying seige to Charlemagne's castle at Sigiburg, flying shields appeared and rained down fire on the attacking army
# 840 AD - Agobard, Archbishop of Lyon's, France, mentioned that the people believed in a place in the sky called "Magonia", and that people traveled through the skies in cloud ships. He wrote that he prevented a crowd from stoning to death three men and a women who supposedly came from one of these ships.
# 1034 AD - a book called "Liber Chronicarum" from 1493 records that in 1034 a spherical object with fire shooting from both ends was seen over Europe.
# 1200 AD - William of Newburgh wrote of a slivery, disc-shaped object that appeared near an abbey in England.
# 1290 AD - The monks at Byland Abbey in Yorkshire, England saw a similar disk.
# 1461 AD - An object like an iron rod with fire shooting from it was seen over Arras, France.

[ Bericht 16% gewijzigd door coz op 01-08-2005 17:09:12 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')