abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 september 2004 @ 18:28:19 #1
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22198827
Deeltje 6

Ik gooide 'm dicht
  zaterdag 25 september 2004 @ 18:28:58 #2
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22198845
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 17:01 schreef E.T. het volgende:
Toen ik zwanger was, dacht ik 'minimaal 3 maanden'. Vlak voor de bevalling (toen ik me had ingelezen over bv) werd dit opgschoven naar 6 maanden en toen de bv lekker liep had ik zoiets "zo lang als ik bv makkelijker en leuker vind dan flessen, maar wel minimaal die 6 maanden". Ik heb wel zoiets dat als Saskia een jaar is dat ik dan wel uiterlijk ga afbouwen.. dan vind ik 't wel genoeg. Maar voorlopig krijgt ze al 7 maanden bv en ik vind 't nog steeds ideaal. Geen gesleep met water, flessen, geen gedoe met flessen opwarmen als je kind honger heeft, je hebt 't altijd bij je, is altijd goed op temperatuur.
Zo dacht ik ook, dezelfde manier, steeds de grens verleggen, maar 1 jaar was echt mijn maximum. Ik vond het ook raar, een peuter aan de borst, leuk bij een ander, maar niet voor mij. Toch kreeg Chinook uiteindelijk ruim 2 jaar. Bij Jessai vond ik het ook zo normaal dat ik meteen bij de geboorte al minimaal anderhalf jaar voeden op de planning had staan. Hij is inmiddels ruim 2½jaar en krijgt nog steeds 2-3 keer per dag. Hij geniet er nog zo van dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om af te bouwen, en het is voor hem zo'n enorme troost. Als hij verdrietig is en ff lekker op schoot mag kruipen om te drinken, is hij weer helemaal blij en vrolijk en energiek nadien

Junah krijgt ook minimaal anderhalf jaar, tenzij ze niet meer wilt uiteraard, maar als ze langer wil drinken vind ik dat ook prima!
  zaterdag 25 september 2004 @ 18:54:34 #3
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_22199325
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 18:28 schreef Tan het volgende:

[..]

Zo dacht ik ook, dezelfde manier, steeds de grens verleggen, maar 1 jaar was echt mijn maximum. Ik vond het ook raar, een peuter aan de borst, leuk bij een ander, maar niet voor mij. Toch kreeg Chinook uiteindelijk ruim 2 jaar. Bij Jessai vond ik het ook zo normaal dat ik meteen bij de geboorte al minimaal anderhalf jaar voeden op de planning had staan. Hij is inmiddels ruim 2½jaar en krijgt nog steeds 2-3 keer per dag. Hij geniet er nog zo van dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om af te bouwen, en het is voor hem zo'n enorme troost. Als hij verdrietig is en ff lekker op schoot mag kruipen om te drinken, is hij weer helemaal blij en vrolijk en energiek nadien

Junah krijgt ook minimaal anderhalf jaar, tenzij ze niet meer wilt uiteraard, maar als ze langer wil drinken vind ik dat ook prima!
Troostborst mag wel langer idd van mij. Maar echt als voeding..
Ach, ik zie het ook allemaal wel.
(ik word alleen een beetje moe van dat getreuzel en gemiep overdag.. alles, maar dan ook werkelijk alles is interessanter dan mama's borst... die is er vannacht ook nog wel en dan haal ik wel weer in wat ik overdag niet drink )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 25 september 2004 @ 19:36:05 #4
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22199985
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 18:54 schreef E.T. het volgende:

[..]

Troostborst mag wel langer idd van mij. Maar echt als voeding..
Ach, ik zie het ook allemaal wel.
(ik word alleen een beetje moe van dat getreuzel en gemiep overdag.. alles, maar dan ook werkelijk alles is interessanter dan mama's borst... die is er vannacht ook nog wel en dan haal ik wel weer in wat ik overdag niet drink )
Oh ja, zeer bekend verschijnsel. Weet alleen uit ervaring dat je dat 'gemiep' met de fles ook hebt. Cheyenne dronk haar fles soms zo wild dat er meer melk op de bank lag dan in haar maag
Of toen ze zelf haar fles vasthield slingerde ze het ding gewoon door de kamer als ze er genoeg van had
Maar dat getreuzel gaat ook weer over, weet niet precies wanneerdat ongeveer moet gebeuren, duurt volgens mij best lang, wat ik me herinner van Chinook en Jessai (fijn vooruitzicht hè). Junah begint er nu ook mee. Met ieder geluidje draait ze haar hoofd om.
  zaterdag 25 september 2004 @ 19:42:33 #5
3011 E.T.
pi_22200117
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 19:36 schreef Tan het volgende:

[..]

Oh ja, zeer bekend verschijnsel. Weet alleen uit ervaring dat je dat 'gemiep' met de fles ook hebt. Cheyenne dronk haar fles soms zo wild dat er meer melk op de bank lag dan in haar maag
Of toen ze zelf haar fles vasthield slingerde ze het ding gewoon door de kamer als ze er genoeg van had
Maar dat getreuzel gaat ook weer over, weet niet precies wanneerdat ongeveer moet gebeuren, duurt volgens mij best lang, wat ik me herinner van Chinook en Jessai (fijn vooruitzicht hè). Junah begint er nu ook mee. Met ieder geluidje draait ze haar hoofd om.
zelfs als ik in de slaapkamer voedt is de (stilstaande) ventilator aan 't plafond nog interessanter

en idd, af en toe krijgt ze 's avonds een fles, maar met zo'n speen kun je heel leuk spelen.. tussen je kaken laten 'floppen' en tegen zo'n fles slaan.. Dus sja, ook gemiep.
Zal vast wel een keer overgaan.. tot die tijd laat ik 't maar over me heen komen en voedt ik 'r wel 's nachts (dan drinkt ze wel goed door.. )
En aangezien ze momenteel zo'n 200 gram per week groeit (voor een kind dat al 7 maanden is) maak ik me helemaal nergens druk om
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_22205161
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 18:28 schreef Tan het volgende:

[..]

Zo dacht ik ook, dezelfde manier, steeds de grens verleggen, maar 1 jaar was echt mijn maximum. Ik vond het ook raar, een peuter aan de borst, leuk bij een ander, maar niet voor mij.
Grappig zo gaat het eigenlijk ook bij mij. Eerst wilde ik liefst een half jaar voeden, toen een jaar en nu dat bijna nadert (Judith is nu 11 maanden), heb ik iets van: waarom zou ik 'moeten' stoppen als ze 1 jaar is? Ik zie wel hoelang we er nog aardigheid aan hebben. Misschien totdat ze tandjes krijgt?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_22205758
Je kunt ook doorgaan zolang ze zuivel nodig heeft.
(Volgens een artikel op een bv-website is de natuurlijke leeftijd om te spenen 4-7 jaar, dus je hoeft niet door te gaan tot ze zichzelf kan redden.)

Ik heb niet echt een termijn bedacht eigenlijk, ik zie wel hoe lang het goed gaat, en of ik oplossingen kan vinden als het wat minder gaat.. De afgelopen 6 weken ging het allemaal perfect dus ik zie voorlopig ook geen noodzaak om te stoppen. Ze is alleen wat sneller afgeleid ook tegenwoordig, maar dat lijkt me ook geen reden om op fv over te stappen.
pi_22206115
Als ik dit zo lees baal ik er zo enorm van dat ik geen bv heb kunnen geven. Mijn bv is op de 1 of andere manier niet goed en beide kids zijn dus snel aan de fles gegaan. Vind die verhalen wel erg mooi hoor!!!!
  Licht Ontvlambaar zondag 26 september 2004 @ 10:03:34 #9
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_22210722
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 23:45 schreef Anitra het volgende:
Als ik dit zo lees baal ik er zo enorm van dat ik geen bv heb kunnen geven. Mijn bv is op de 1 of andere manier niet goed en beide kids zijn dus snel aan de fles gegaan. Vind die verhalen wel erg mooi hoor!!!!
Dat je ervan baalt kan ik me best voorstellen, zolang je je maar niet schuldig gaat voelen. Jij hebt namelijk ontzettend je best gedaan om het te laten slagen. Alleen door verschillende factoren is dat jammergenoeg niet gelukt.

Over dat slagen gesproken, ik verbaas me er nog steeds over dat het hier is gelukt. Ik ben er tijdens mijn zwangerschap wel altijd stellig vanuit gegaan dat ik borstvoeding ging geven. Maar omdat Isa een week de fles heeft gehad in het ziekenhuis, met zowel kunstvoeding als borstvoeding, was dat ineens niet meer zo vanzelfsprekend. Sjeen is dan ook heeeeeel blij dat het wel gelukt is.

Ow ja, krijgen jullie vanuit je omgeving ook de vraag wanneer je nu gaat stoppen met bv? Isa is net 2,5 maand en sommige mensen in mijn omgeving vinden dat het nu wel tijd wordt om af te bouwen Gelukkig krijg ik van mijn directe omgeving (vriendjelief, ouders, schoonvader) alle steun. Die vinden het de normaalste zaak van de wereld en bovendien helemaal mijn eigen keuze. Maar er zijn er genoeg die zwaar verbaasd zijn en 6 weken bv meer dan genoeg vinden...

Knuffels
Sjeen
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 26 september 2004 @ 10:19:46 #10
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_22210833
Bij mij was het idd het zefde.

Eerst zien of het lukt. Minimaal drie maanden. Toen kwam na een maand de allergie aan het licht o dat word zeker zes maanden alleen bv. En nu ja bijna 11 maanden.

Ze heeft sinds 2 weken een tandje en ik was zo bang dat het zeer zou doen. Maar ze heeft ze 1x gebruikt als bijtring 6x een klein knauwtje wat niet echt pijn deed. Daarna niet meer.

Het enige wat ik jammer vind is dat er veel onbegrip is van mensen om me heen. Die begrijpen niet dat ik haar nog bv geef. Naar iedereen laat ik merken dat het mij niets kan schelen wat ze denken/vinden. Voed ook nog in het openbaar (wat wel heel weinig nog voorkomt omdat ze idd zo snel afgeleid is)
Maar ondertussen doet het me wel verdriet dat mensen zo denken en soms zelf belachelijk vinden zo een groot kind aan de tiet. (Alleen al als het zo gezegt word stoor ik me er al want zo groot is ze nog niet)
Vaak maak ik maar een grapje dat ik haar aan de BORST naar het altaar breng

Lady S de pijn die je beschrijft lijkt idd op het niet goed happen. Ben benieuwd of het idd aan haar kaakje ligt.

Anitra kan me voorstellen dat het erg moeilijk is dat het niet gelukt is en als je noodgedwongen moet stoppen. Wel knap dat je het voor de tweede ook geprobeerd hebt.

Tan nog een vraagje voor jou. Vraagt jassai zelf om de borst of bied je het aan.

Groetjes klein_spookje
  zondag 26 september 2004 @ 11:18:27 #11
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22211341
E.T. nog even over je post in het vorige topic:
Ik was er al een beetje bang voor dat die eraan zitten te komen.
Heb nu op advies van een vriendin, vanmorgen na de voeding een uur later gekolfd. Aangezien je volgens haar 's ochtends het meest produceert. Heb weer net geen 150 cc gehaald, maar dat zal er ook wel mee te maken hebben dat ik een uur ervoor nog gevoed had.
Geen slechte score dacht ik dus zo.
Ik ga gewoon verder maar vaker aanleggen denk ik.
Als je niet lacht, ben je dood.
  zondag 26 september 2004 @ 11:35:10 #12
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22211528
Ik heb nog even goed gekeken naar hoe Amber hapt, maar volgens mij is het gewoon goed. Ik heb Peter nog even laten kijken en die zag ook niks raars
Ik ga dus woensdag naar het cb en dan zal ik eens vragen of het aan haar kaakje zou kunnen liggen.

Het voelt wel heel dubbel. Ze krijgt nu 1x per dag een flesje kunstvoeding. Soms zelfs 2x. Aan de ene kant ben ik dan opgelucht dat ze niet aan de borst hoeft, aan de andere kant voel ik me schuldig dat ze minder bv krijgt. Als ik toch besluit af te bouwen waar ik dus eigenlijk al een heeeeel klein beetje mee bezig ben dan wil ik er 1 voeding per dag inhouden.
Ik ben wel blij dat ik het, ondanks de pijnlijke tepels, zeker 10 weken heb volgehouden om volledige bv te geven.
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  zondag 26 september 2004 @ 11:48:35 #13
24188 Belana
kloon van belana
pi_22211674
LadyS, ik snap je schuldgevoel wel, want dat had ik ook. Ik had heel erg mijn best gedaan, maar door de stress van mijn werk liep het gigantisch snel terug. Het is een gevoel van falen ofzo. In jouw geval heeft het een andere reden, maar het gevoel blijft hetzelfde.
BV is en blijft het beste, maar als je er alles aan gedaan hebt en het lukt niet of blijft, ondanks goed aanleggen, zo pijnlijk, dan vind ik idd dat je trots mag zijn dat je het nog zo lang gedaan hebt.
En flesvoeding is ook goed hoor! Misschien niet "het beste", maar ze zal er prima groot van worden!
Dus voel je niet al te schuldig, dat is echt niet nodig!
stormy waters...
sailin'
  zondag 26 september 2004 @ 12:33:03 #14
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22212304
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 22:59 schreef Grijs het volgende:

[..]

Grappig zo gaat het eigenlijk ook bij mij. Eerst wilde ik liefst een half jaar voeden, toen een jaar en nu dat bijna nadert (Judith is nu 11 maanden), heb ik iets van: waarom zou ik 'moeten' stoppen als ze 1 jaar is? Ik zie wel hoelang we er nog aardigheid aan hebben. Misschien totdat ze tandjes krijgt?
Junah heeft vandaag haar eerste tandje gekregen, maar dat vormt geen blokkade om te voeden. Bij Chinook en Jessai heb ik het tandenkrijgen ook overleefd. Kwestie van 'overdreven' boos worden en meteen stoppen met voeden. Ook niet toelaten, al bijten ze nog zo zachtjes. Als je het meteen vanaf het begin aanpakt dan is de kans op bijten minimaal. Ik heb wel bij beide kinders een keer bloedende tepels gehad, en dat is niet fijn Duurt ook een eeuwigheid tot het genezen is, maar er zijn ergere dingen
  zondag 26 september 2004 @ 12:53:10 #15
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22212610
quote:
Op zondag 26 september 2004 12:33 schreef Tan het volgende:

[..]

............ bloedende tepels gehad.......
daar ga ik dus zekersteweten niet op wachten
  zondag 26 september 2004 @ 13:18:32 #16
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22213025
quote:
Op zondag 26 september 2004 12:53 schreef LadyS het volgende:

[..]

daar ga ik dus zekersteweten niet op wachten

Ach, is even pijnlijk bij het eerste slokje, en dan voel je het niet meer.
  zondag 26 september 2004 @ 14:57:39 #17
3011 E.T.
pi_22214781
Gister werd ik ook gebeten Mevrouw heeft nog niet eens tanden! (ze 'beet' dus met haar kaakjes)
Ben idd boos geworden en heb Saskia meteen afgekoppeld. Ze was helemaal verbaasd wat er gebeurde.. Maar ja, mama is geen bijtring
pi_22214968
In het vorige deel van dit topic vroeg ik hoe dat zat met bijvoeding na 6 maanden. Toen wees Phileine op het ontstaan van ijzertekorten na de leeftijd omdat het dan niet in bv zou zitten (volgens het bv-forum zit er wel ijzer in bv, niet veel maar wel voldoende omdat ijzer uit bv goed wordt opgenomen). Ik heb het WHO-document erover gelezen en daarin wordt dat ook verteld, maar datzelfde document begint met een verhaal over lengtegroei bij kinderen die kv krijgen en kinderen die 6 mnd excl bv krijgen, en de opmerking dat ze nieuwe curves willen maken. Ik kon helemaal geen info vinden over kinderen die 6 maanden exclusief bv krijgen versus kinderen die (bijv) 1 jaar excl bv krijgen, wel jammer want dat leek me juist interessant.
pi_22221396
Joshua doet dat ook soms dat bijten. Vaak ben ik te laat om hem los te koppelen, echt heel pijnlijk is het niet. Maar je krijgt er wel een vervelend gevoel van als hij het vaker doet.

Wat me wel van het hart moet is dat ik dus ook zo lang mogelijk bv wil geven. Streven is 1 jaar en dan moet ik echt stoppen aangezien 4 maanden later er hopelijk een nieuwe baby lewis aanhangt Ik wil dus niet 2 kinderen tegelijk voeden, het vergt teveel energie. En aangezien ik ook nog werk daarbij is me dat gewoon veel te zwaar. Maar wat dus nu mijn probleem is is dat ik zo hondsmoe ben en vaak misselijk vanwege de nieuwe zwangerschap. En dat Joshua elke keer komt voor een voeding en dan vooral s'nachts zoals bij velen van jullie, is gewoon een nekbreker.
Ik voel hem gewoon de energie (die ik zelf zo hard nodig heb) uit me trekken. De hele dag loop ik rond met een honger gevoel. Zeer vervelend, want ik wil niet altijd eten. En als ik het dan weer te lang laat dan wordt ik weer misselijk. Momenteel zit ik dus in een circeltje.

Ik zit dus te denken om hem nog maximaal 3 keer per dag te voeden, en de nachtvoeding eruit te laten aangezien ik dat gewoon echt niet meer trek. Krijgt hij dan genoeg binnen

Tan hoe heb jij je gevoelt in het begin. Had jij het ook zo moeilijk, en herken je dat gevoel. Of iemand anders die er ervaring mee heeft?
pi_22231519
LadyS, ergens in het vorige draadje schreef je dat je wel lol hebt in het voeden als het geen pijn doet. Ik zou in jou geval dan geloof ik toch een lactatiekundige laten meekijken, voor hetzelfde geld is het heel makkelijk op te lossen en dan kan je tenminste gewoon doorgaan tot je ZELF besluit om te stoppen (ipv dat je zere tepels dat voor je besluiten, zeg maar ).
pi_22231634
quote:
Op zondag 26 september 2004 19:58 schreef Lewis.de.boxer het volgende:

Ik zit dus te denken om hem nog maximaal 3 keer per dag te voeden, en de nachtvoeding eruit te laten aangezien ik dat gewoon echt niet meer trek. Krijgt hij dan genoeg binnen
ehm...hoe oud is Joshua ook weer? Die nachtvoeding zou je volgens mij rustig kunnen afbouwen, mits je stevig in je schoenen staat .

Wat je verder beschrijft over die moeheid- ik had dat bij beide zwangerschappen de eerste drie maanden heel erg (misselijk ben ik gelukkig niet geweest). Bij de tweede was oudste ook nog aan de borst, en tijdens de voeding voelde ik me dan echt vol-sla-gen uitgeput. Maar ik heb dat eigenlijk altijd aan de oxytosine geweten. Maargoed, na die eerste drie maanden werd dat wel weer beter. Vervolgens waren de laatste twee maanden mijn tepels te gevoelig, toen heb ik oudste gespeend (um, hij was toen wel al ruim twee). Toen hij later zijn broertje zag drinken werd hij wel weer heel nieuwsgierig, en hij heeft af en toe de stuwing weggedronken wat ik bijzonder op prijs stelde . Nou was hij natuurlijk al een stuk ouder dan Joshua zal zijn, maar ik heb het voeden van twee kinderen nooit echt als belastend ervaren. Oudste kreeg dus ook nog maar twee voedingen per dag, dat scheelt natuurlijk behoorlijk.
  maandag 27 september 2004 @ 10:49:36 #22
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22231842
quote:
Op maandag 27 september 2004 10:35 schreef anneja het volgende:

[..]

ehm...hoe oud is Joshua ook weer? Die nachtvoeding zou je volgens mij rustig kunnen afbouwen, mits je stevig in je schoenen staat .

Wat je verder beschrijft over die moeheid- ik had dat bij beide zwangerschappen de eerste drie maanden heel erg (misselijk ben ik gelukkig niet geweest). Bij de tweede was oudste ook nog aan de borst, en tijdens de voeding voelde ik me dan echt vol-sla-gen uitgeput. Maar ik heb dat eigenlijk altijd aan de oxytosine geweten. Maargoed, na die eerste drie maanden werd dat wel weer beter. Vervolgens waren de laatste twee maanden mijn tepels te gevoelig, toen heb ik oudste gespeend (um, hij was toen wel al ruim twee). Toen hij later zijn broertje zag drinken werd hij wel weer heel nieuwsgierig, en hij heeft af en toe de stuwing weggedronken wat ik bijzonder op prijs stelde . Nou was hij natuurlijk al een stuk ouder dan Joshua zal zijn, maar ik heb het voeden van twee kinderen nooit echt als belastend ervaren. Oudste kreeg dus ook nog maar twee voedingen per dag, dat scheelt natuurlijk behoorlijk.
Ik kan mij hier bijna geheel bij aansluiten.

De eerste drie maanden was het inderdaad hongerrrrrrr. Ik at dus wél, want anders was ik inderdaad hondsberoerd. Wat helpt is niet veel maar vaak eten. En dingen die ook vullen. Ik begon de ochtend licht, want anders was ik bang dat het er weer uit kwam. Dus iets van cornflakes of een beschuitje. Een uurtje erna nam ik wat zwaarders, en dat ging zo de hele dag door. Dan eens een boterhammetje, stuk fruit, koekje enz.
Ook veel drinken, als je drinkyoghurt neemt, zoals biogarde dan knap je vaak al snel op. Ook drinkontbijt bijvoorbeeld tussendoor drinken neemt je hongergevoel weg en bevat veel energie.

Na de eerste drie maanden werden mijn tepels vreselijk gevoelig, drinken geven was niet fijn, ik heb echt wel eens binnensmonds lopen vloeken. Maar erger was het in en uit bed stappen naast Jessai ivm de bekkenpijn. Ik heb toen ook snel de voedingen van 6 keer per dag, naar 2-3 keer per dag gebracht, dat mocht ook wel eens want hij was bijna 2 jaar.
Helemaal stoppen heb ik nooit gedaan, maar zo'n paar weken voor de bevalling dronk hij nog maar 1 tot 2 keer per dag.

(wat is spenen btw?)

Na de geboorte van Junah kwam de middagvoeding er steevast weer bij en nu voed ik hem weer 2-3 keer per dag. Ik ervaar dat eveneens niet als belastend. Ook niet als energievretend, ik merk geen verschil met het voeden van maar één kind. Wel ben ik sneller door mijn reserves heen. Ik vang dit op door drie maal daags fruit, extra schepje groenten en soms een vitmainepil als ik twijfel aan mijn ijzer. Goed ik werk niet bij een baas maar ik draai wel een gezin van 2 volwassenen en 4 kinderen. Dat vreet ook energie maar ik heb niet het gevoel dat ik nu meer vermoeid ben dan wanneer ik er maar eentje had gevoed.

Kortom, ik dacht eerst ook dat het heel zwaar zou zijn, maar sterker nog, het is wel lekker... Extra rustmomenten op een dag, even lekker zitten met Jessai aan de borst. Hij komt tot rust, ik ook, hij blij, ik ook. Geen jaloezie, niets, hij is gewoon lekker ontspannen en heeft Junah helemaal geaccepteerd. Ik weet niet of hij ook wel zo lief voor haar was geweest als hij van mij niet meer aan de borst had gemogen met haar komst.
pi_22233509
een vraagje een regeldag heb je toch niet wekelijks?
krijg namelijk het idee dat Thijs best wel "honger"heeft na zijn uurtje slaap, ik leg hem dan maar gewoon aan, hij drinkt een paar min (6min) en valt dan in slaap.
vorige week had ik wel te maken met een "echte" regeldag en toen was hij ook aldoor aan het huilen wat hij nu niet doet. (alleen als hij net in bed terug ligt)en kwam hij zowat om de 20 min om drinken vragen
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  maandag 27 september 2004 @ 14:01:53 #24
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22235433
Het ligt puur aan je voeding Bar. Misschien heeft Thijs toch nog meer behoefte. Ik zou het anders niet weten. Vooral in het begin heb je wel veel regeldagen volgens mij.
Ik vind de term 'regeldag' echt een oplossing. Zo gauw Léon weer een huildag had in geplanned noemde ik het een regeldag, of hij heeft last van 'een sprongetje', doet het ook altijd goed.
Maar op die manier vind ik het wel beter te overzien. Je hebt dan tenminste een beetje een idee wat hem mankeert en dat het ook gewoon weer over gaat.
pi_22236148
quote:
Op maandag 27 september 2004 10:49 schreef Tan het volgende:

(wat is spenen btw?)
Dat is wat je met varkentjes doet, en er is wel een zekere overeenkomst tussen mijn zoon en een biggetje

Maar wat ik bedoel is dat ik hem actief de toegang tot de borst heb ontzegd. Hij was toen inderdaad al ruim een jaar van de (gekolfde) fles af, dus de term is wat dat betreft niet helemaal accuraat .
  maandag 27 september 2004 @ 15:51:18 #26
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22237721
quote:
Op maandag 27 september 2004 14:37 schreef anneja het volgende:

[..]

Dat is wat je met varkentjes doet, en er is wel een zekere overeenkomst tussen mijn zoon en een biggetje

Maar wat ik bedoel is dat ik hem actief de toegang tot de borst heb ontzegd. Hij was toen inderdaad al ruim een jaar van de (gekolfde) fles af, dus de term is wat dat betreft niet helemaal accuraat .
Wat ik met varkentjes doe? Opeten

Maar okay, met spenen bedoel je een fopspeen geven of zo? Ik vat 'm nog niet
  maandag 27 september 2004 @ 16:19:59 #27
30488 coolbabe
My little pwny
pi_22238356
Spenen is het afwennen van de borst
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  maandag 27 september 2004 @ 16:29:30 #28
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22238564
quote:
Op maandag 27 september 2004 16:19 schreef coolbabe het volgende:
Spenen is het afwennen van de borst
Ohw haha

Dank voor deze eenvoudige uitleg
pi_22248007
Nou als het dan zo ligt, dan stop ik Joshua ook niet als hij 1 jaar is. Ze zullen het hier wel gek vinden, maar ik vindt eigenlijk dat hij net zoveel rechten heeft als kindje in aankomst.

Tan, Ik eet vaak beetjes, veel eten in 1 keer lukt niet echt. Maar yoghurt vult niet goed, eigenlijk maar voor 1 uurtje hooguit en dan moet ik weer wat eten. Drinkyoghurt vulde me wel weer heel goed vandaag. Verders geef ik hem 3 keer per dag bv. Alleen als ik werk, lukt het niet helemaal. Ik kreeg er vandaag met 1 keer kolven maar 60ml uit. Dat zal dan wel te maken hebben met de nieuwe zwangerschap.

Anneja, we proberen al heel actief om hem van de nachtvoeding af te krijgen, wel met pijn in mijn hart, want zo heel erg vond ik het niet. Alleen is het mij gewoon teveel. Vannacht had ik al honger en dan nog eens voeden, dat maakt dat ik nog meer honger krijg en dorst. Weg halve nachtrust. Ik zit nu bijna op 9 weken. Dus nog een paar weken doorzetten en dan zou ik me weer wat beter moeten voelen. En Joshua is nog maar 9 maanden. Veuls te vroeg om de bv te stoppen. Dat wil ik absoluut nog niet. Dat mannetje vindt het nog zo lekker. En ik vindt het ook nog zo leuk om te doen.

Hihi, ik heb net al voor de zekerheid 2 appels naar binnen zitten werken. En nog heb ik wel trek.
  maandag 27 september 2004 @ 23:56:41 #30
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_22249788
De spruw is (al tijden) weg! Vanmorgen op het cb heb ik het witte plekje in Judiths mond laten zien, maar dat was geen spruw. En dat witte puntje op mijn borst is volgens de verpleegkundige (en mij) ook geen spruw, dus ik smeer niet meer!

Het witte puntje op de kaak van Judith was volgens haar een 'parel'. Dat is een stukje kaak (bot) wat je door het tandvlees ziet. Als de tandjes komen zie je het niet meer.
En dat plekje op mijn tepel is volgens haar een (verstopt?) melkkanaaluiteinde (hoe noem je dat?) of een soort gerstekorrel, maar daar zou ze nog even over bellen met de lactatiekundige en vervolgens neemt een van beiden dan contact op met mij. Ik heb er geen last van (wel gehad), maar ben wel benieuwd wat het is en hoe het evt. weer weggaat.

Lewis, ik vind het heel knap van je dat je zo doorzet met die borstvoeding! Ik heb er echt bewondering voor, want volgens mij wordt je aan alle kanten tegengewerkt. Ik hoop voor je dat je je energie weer snel terugkrijgt .
  dinsdag 28 september 2004 @ 09:35:30 #31
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22253339
quote:
Op maandag 27 september 2004 22:40 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Nou als het dan zo ligt, dan stop ik Joshua ook niet als hij 1 jaar is. Ze zullen het hier wel gek vinden, maar ik vindt eigenlijk dat hij net zoveel rechten heeft als kindje in aankomst.
Weet je, ik heb altijd in mijnm achterhoofd gehouden 'stoppen kan altijd nog'. En ieder obstakel (misselijk, honger, gevoelige tepels, zeer bekken/rug bij in en uitstappen, nog gevoeligere tepels) was er weer eentje om overwonnen te worden. Maar heb je daar geen fut meer voor dan moet je je niet schuldig voelen.
Negen maanden voeden is ook al heel erg lang!

Het enige dat ik echt vreselijk vond waren die gevoelige tepels (bekkenpijn ook, maar dat gaat voor jou niet op toch?), bij iedere voeding leek het alsof Jessai messen had in plaats van kaken, meestal na een paar slokken was het dudsanig uit te houden dat ik in ieder geval niet meer vergat adem te halen. Wat ik deed was in derdaad de nachtvoeding eraf, en eerder hoefde het voor mij niet zo nodig maar toen had ik een stok achter de deur, binnen een week was het geregeld. Ik had het voordeel dat hij van onze kamer naar een eigen kamertje verhuisde en daarmee verviel ook de nachtvoeding. Jessai was ook al dusdanig oud dat hij dat begreep. Dat voordeel heb jij helaas niet, maar waar een wil is, is een weg.

Succes hè!! Enne, appels maken je juist hongeriger.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tan op 28-09-2004 09:41:33 ]
  † In Memoriam † dinsdag 28 september 2004 @ 11:19:50 #32
37843 lady-wrb
kortaf
pi_22254993
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 09:35 schreef Tan het volgende:

Succes hè!! Enne, appels maken je juist hongeriger.
meen je dat nou? dat wist ik niet weet je ook hoe dat komt?
pi_22256185
Geen last van dat appels me hongeriger maken Tan.

Maar eh, ga nou ook niet zeggen dat ik het al goed heb gedaan. Ik word er gek van, ik wil doorzetten en ga niet stoppen. Ik krijg overal die adviezen. Ik stond vanmorgen alweer te trillen op mijn benen. Maar goed, ik denk dan maar, nog maar een paar weken. En dan zou ik me beter moeten voelen. En wat betreft mijn bekken, daar heb ik juist wel last van gehad bij mijn eerste zwangerschap. Dat was wel vaak heel vervelend. Ik klink nu nogal aanvallerig, maar zo bedoel ik het niet hoor. Ik wil gewoon niet stoppen en het ook niet horen.

Ik moet morgenochtend naar de dokter, en ik durf te wedden dat als ik zeg hoe ik me voel en wat er vorige week gebeurde, dat ie dan gelijk zegt dat ik moet stoppen met de bv. Hij kan me wat. Ik ben dus wel eigenwijs. Maar weet ook echt wel hoever ik kan gaan. Ik zal het nooit zover laten komen dat ik mijn kindje in gevaar breng door te ver te gaan met mijn eigen gezondheid
  dinsdag 28 september 2004 @ 12:24:29 #34
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22256291
quote:
Op maandag 27 september 2004 23:56 schreef Grijs het volgende:
En dat plekje op mijn tepel is volgens haar een (verstopt?) melkkanaaluiteinde (hoe noem je dat?) of een soort gerstekorrel, maar daar zou ze nog even over bellen met de lactatiekundige en vervolgens neemt een van beiden dan contact op met mij. Ik heb er geen last van (wel gehad), maar ben wel benieuwd wat het is en hoe het evt. weer weggaat.
ik heb ook zoiets gehad. Op internet had ik de tip gelezen om een watje met olijkolie op de tepel te doen. Ik deed de olijfolie op een zoogcompres ipv een watje en diezelfde middag ging ie al open. (ik zat er wel heel zachtjes aan te pulken )
  dinsdag 28 september 2004 @ 12:43:00 #35
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22256617
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 12:18 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Ik wil gewoon niet stoppen en het ook niet horen.
Dat is de juiste instelling toch? Ik vind dat niet aanvallerig!
quote:
Ik moet morgenochtend naar de dokter, en ik durf te wedden dat als ik zeg hoe ik me voel en wat er vorige week gebeurde, dat ie dan gelijk zegt dat ik moet stoppen met de bv. Hij kan me wat. Ik ben dus wel eigenwijs. Maar weet ook echt wel hoever ik kan gaan. Ik zal het nooit zover laten komen dat ik mijn kindje in gevaar breng door te ver te gaan met mijn eigen gezondheid
Ik kreeg ook alleen maar tips om te stoppen. Adviezen tips en weet ik veel wat waren allemaal goed bedoeld, maar uiteindelijk heb ik gewoon gedaan wat mij zelf het best leek.

En Lady-wrb, ik weet het ook niet, maar er zit een stof in appels die op korte termijn een hongergevoel opwekt. Daarom raden ze bijvoorbeeld af om appels te eten als je op afvaldieet zit. Maar als Lewis daar al geen last van heeft zal het wel meevallen. Ik ben zelf allergisch voor de meeste appelsoorten en eet alleen Granny Smith. Daar krijg ik wel honger van na een tijdje (echt een knorgevoel) dus bij mij gaat het wel op.
  † In Memoriam † dinsdag 28 september 2004 @ 12:46:31 #36
37843 lady-wrb
kortaf
pi_22256681
t zou best eens kunnen hoor. ik wel nadat ik een appel gegeten heb een raar gevoel in mijn maag.
ik vond het altijd wel een gevoel alsof ik honger had, maar dacht: ik heb net een appel op dus DAT kan het niet zijn....
  dinsdag 28 september 2004 @ 12:50:00 #37
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22256747
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 12:43 schreef Tan het volgende:

En Lady-wrb, ik weet het ook niet, maar er zit een stof in appels die op korte termijn een hongergevoel opwekt. Daarom raden ze bijvoorbeeld af om appels te eten als je op afvaldieet zit. Maar als Lewis daar al geen last van heeft zal het wel meevallen. Ik ben zelf allergisch voor de meeste appelsoorten en eet alleen Granny Smith. Daar krijg ik wel honger van na een tijdje (echt een knorgevoel) dus bij mij gaat het wel op.
Ik heb heel nieuwsgierig eens nagezocht wat die stof dan moet wezen, maar er staat juist dat appels het hongergevoel stillen Heel vreemd, want ik kreeg de tip van mijn verloskundige en omdat ik het zelf alleen maar kon beamen naar aanleiding van de Granny Smith-appel heb ik me er nooit in verdiept of het wel waar was.

Haha, nou vergeet wat ik heb gezegd over appels, gewoon zelf uitproberen dus.
  dinsdag 28 september 2004 @ 12:50:50 #38
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22256766
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 12:46 schreef lady-wrb het volgende:
t zou best eens kunnen hoor. ik wel nadat ik een appel gegeten heb een raar gevoel in mijn maag.
ik vond het altijd wel een gevoel alsof ik honger had, maar dacht: ik heb net een appel op dus DAT kan het niet zijn....
Is dan dus per persoon verschillend, of per appelsoort
pi_22257941
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 12:24 schreef LadyS het volgende:
ik heb ook zoiets gehad. Op internet had ik de tip gelezen om een watje met olijkolie op de tepel te doen. Ik deed de olijfolie op een zoogcompres ipv een watje en diezelfde middag ging ie al open. (ik zat er wel heel zachtjes aan te pulken )
Ja, een melkblaar. Week maken met olijfolie en daarna tijdens/na het douchen doorprikken met een gesteriliseerde naald werkte bij mij goed. Ik was erg blij dat ik door jou wist wat het was, LadyS.
  dinsdag 28 september 2004 @ 14:18:15 #40
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_22258741
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 13:43 schreef poemojn het volgende:

[..]

Ja, een melkblaar. Week maken met olijfolie en daarna tijdens/na het douchen doorprikken met een gesteriliseerde naald werkte bij mij goed. Ik was erg blij dat ik door jou wist wat het was, LadyS.
Daar was het mee begonnen, maar die blaar is allang weg, behalve een klein wit puntje. Ik heb er verder geen last van, maar vind het wel een beetje raar.
  dinsdag 28 september 2004 @ 16:06:29 #41
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22261502
Ik had er trouwens wél last van... toen hij open was, was de druk er zeg maar af en ging het een stuk beter. Het is ook nooit helemaal goed gekomen met die tepel
pi_22261633
LadyS, ik heb zo'n 3 maanden last gehad van mijn tepels. Het ging vanzelf over, maar duurde dus wel een eeuwigheid. Nou moet ik zeggen dat mijn borsten altijd al gevoelig zijn geweest, dus misschien daarom ook de tijdsduur. Ik heb wel vaak zonder bh gelopen binnenshuis. Niet goed voor ze, maar het ging daardoor wel over. Misschien draag je wel een te strakke bh. Dat zou ook kunnen.

Wat veel vrouwen vergeten dat je als je bv geeft alsnog regelmatig een bh moet laten aanmeten, omdat je bouw en omvang van borsten nog steeds veranderen tijdens die periode.
  dinsdag 28 september 2004 @ 18:19:25 #43
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22264947
ik kijk het allemaal nog wel even aan.. morgen eerst nog maar naar het cb en dan evt huisarts. en dan zie ik wel verder. Ik zie het gewoon niet zitten om nog veel langer door te gaan als de pijn blijft.

zonder bh lopen dat lijkt me helemaal niks, volgens mij gaat dat pijn doen. en dan is mijn shirt ook doorweekt ben ik bang!!
maar nogmaals, ik kijk het nog even aan en misschien probeer ik het wel
  dinsdag 28 september 2004 @ 18:45:21 #44
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22265619
Het doet inderdaad zeer, maar bij mij was het met een week of drie over.
  woensdag 29 september 2004 @ 10:08:07 #45
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22279530
Van 27 september tot 3 oktober is het weer Wereld Borstvoeding Week (WBW). In deze week worden overal in het land bijeenkomsten en informatiemarkten gehouden om het belang van borstvoeding onder de aandacht te brengen. Klapstuk is de slotbijeenkomst in Wijhe, waar geprobeerd gaat worden het record borstvoeding geven te breken.

Het doel van de jaarlijks gehouden Wereld Borstvoeding Week is borstvoeding onder de aandacht van ouders, zorgverleners en het grote publiek te brengen. Daarbij staat telkens een ander thema centraal. Dit jaar is dat: 'Moedermelk waardevast. In het verleden behaalde resultaten bieden wél een garantie voor de toekomst'. Meer daarover - met alle (medische) voordelen van borstvoeding - kun je lezen op op www.borstvoeding.nl/wbw.

De WBW is in Nederland een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties (SBO). Zij organiseren landelijke activiteiten en ondersteunen plaatselijke activiteiten van zorgverleners, medewerkers van de vrijwilligersorganisaties en moeders. Waar bij jou in de buurt volgende week 'iets te doen is' kun je navragen bij de kruiszorgvereniging, verloskundige of het consultatiebureau. En houd de plaatselijke krant in de gaten.

De landelijke activiteiten worden op 2 oktober afgesloten met een bijeenkomst van iedereen die borstvoeding een warm hart toedraagt. Ook jij bent welkom in Kinderspeelparadijs Bal-lorig in Wijhe - Enkweg 2-G, 8131 VH Wijhe (alleen kinderen vanaf 1 jaar betalen entree à ¤ 5,50, volwassenen en baby's mogen gratis naar binnen).

De bijeenkomst begint ongeveer om 11.00 uur, de recordpoging (met notaris) zal om 12.30 uur plaatsvinden. Het wereldrecord staat op 1130 vrouwen en kinderen en is gehaald in Amerika op 3 augustus 2002. Dat gaan we in Nederland niet halen, maar het oude officieuze Nederlandse record van 70 moet toch te breken zijn! Voor het volledige programma van deze dag kun je kijken op www.youngdesign.nl/borstvoedingsweek/ .

Ik ga zelf niet, maar vond het wel grappig Misschien dat anderen het leuk vinden?

[ Bericht 0% gewijzigd door Tan op 29-09-2004 10:13:59 ]
pi_22282260
http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=1207

Gratis deurhanger voor als je aan het kolfen bent!!

Liefs,
Bianca
Trotse mama van Alyssa (10-08-2003) en Ryan (23-02-2007)
  woensdag 29 september 2004 @ 13:13:45 #47
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22283161
Bianca bedankt, heb 'm gelijk besteld.
  woensdag 29 september 2004 @ 14:23:48 #48
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22284724
volgens de wvk van het cb kon het niet aan het kaakje van Amber liggen aangezien ze wel goed hapte. Ze adviseerde om mijn tepels te harden, door ze met een ruwe handdoek af te drogen ( ) en met een druppel moedermelk aan de lucht te laten drogen (is dit niet de remedie tegen kloven want die heb ik dus níet) Ik ga dit een tijdje proberen en dan zien we wel verder.
Ik laat de laatste voeding gewoon zo als die is (een flesje fv dus).
pi_22284908
Succes LadyS
Wisseldouches worden wel eens aangeraden dacht ik om te harden..
Als je erover denkt te stoppen vanwege de pijn kun je misschien nog een paar dagen tepelhoedjes proberen (met contactuitsparingen)(klik). Wordt gewoonlijk afgeraden maar ik was zonder die dingen denk ik na een week of 2 al gestopt (behoorlijke kloven ) en nu heb ik die een poosje gebruikt en daarna afgewend, het scheelde voor mij wel echt in de pijn. Misschien bij jou ook..?
  woensdag 29 september 2004 @ 15:22:04 #50
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22285930
dank je
die wissedouches had ze idd ook geadviseerd (ik wist dat er nog wat was, maar ik kon er niet meer opkomen. ) Tepelhoedjes heb ik ook al aan zitten denken. Nu is de pijn trouwens sinds een dag of twee bijna weg Dat heb ik eerder gehad en toen kwam het weer terug. Als de pijn weer zo erg is ga ik dat proberen!!
  woensdag 29 september 2004 @ 16:49:03 #51
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22287760
LadyS, je hóeft niet door te gaan, hè? Ook niet als de pijn wegblijft en je toch graag wilt gaan afbouwen. Ambertje wordt er later echt geen crimineel van als ze vanaf nu met de fles gevoed zou worden, echt niet!
Ik hou me dat alsmaar voor als ik kleine dingen te groot aan het maken ben. In feite wil ik als ouder vooral dat ons kindje geen totaal verkeerde dingen gaat doen tijdens de rest van haar leven. Helpt goed om alle kleine keuzes en stappen te relativeren! Zelden hebben die namelijk zo'n wezenlijke invloed dat ze een mens tot op het bot verpesten of diep ongelukkig maken...
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  woensdag 29 september 2004 @ 17:57:39 #52
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22289066
Ik denk er net zo over, hoor Sugar!
Ook als de pijn wegblijft nu zal ik niet tot een jaar ofzo blijven voeden, misschien zelfs wel niet tot een half jaar. Ik bekijk het gewoon per week of per dag.
Ik ben geen slechtere moeder als ik ga afbouwen en Amber wordt er ook niet slechter van.

soms heb ik alleen het idee dat ik me moet verantwoorden als ik het over afbouwen heb
pi_22291986
Je hoeft je niet te verantwoorden hoor over het afbouwen. Er zijn gewoon zoveel vrouwen die stoppen om reden van pijnlijke tepels of een ander probleem. En hebben er later spijt van omdat ze achteraf horen dat er nog iets was wat ze niet hadden geprobeerd. En erop terug komen kan dan helaas niet. Vandaar dat er een hele reeks tips gegeven worden.

Je moet gewoon doen waar jij je het prettigst bij voelt. En dat van die moedermelk op je tepels en dan even laten drogen is een hele goeie. Heb ik ook gedaan en dat hielp wel degelijk.
  Licht Ontvlambaar woensdag 29 september 2004 @ 20:35:11 #54
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_22293093
quote:
Op woensdag 29 september 2004 17:57 schreef LadyS het volgende:
Ik denk er net zo over, hoor Sugar!
Ook als de pijn wegblijft nu zal ik niet tot een jaar ofzo blijven voeden, misschien zelfs wel niet tot een half jaar. Ik bekijk het gewoon per week of per dag.
Ik ben geen slechtere moeder als ik ga afbouwen en Amber wordt er ook niet slechter van.

soms heb ik alleen het idee dat ik me moet verantwoorden als ik het over afbouwen heb
In mijn omgeving moet ik me meestal verdedigen waarom ik nog niet aan het afbouwen ben
  woensdag 29 september 2004 @ 20:37:16 #55
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22293153
quote:
Op woensdag 29 september 2004 20:35 schreef Sjeen het volgende:

[..]

In mijn omgeving moet ik me meestal verdedigen waarom ik nog niet aan het afbouwen ben
das weer eens wat anders
  Licht Ontvlambaar woensdag 29 september 2004 @ 20:44:06 #56
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_22293349
Tsja, ik heb zo van die buren hier Hele lieve en leuke mensen hoor. Die meteen met flesvoeding zijn begonnen, ieder zijn eigen keus, dus daar zul je mij verder niet over horen. Maar zij zijn dus van mening dat zes weken Bv meer dan genoeg is en dat het sowieso tijd wordt om met fruithapjes en pap enzo te beginnen... Probeer dan maar eens uit te leggen dat je eigenlijk graag minimaal 6 maanden volledig Bv wilt geven...
  woensdag 29 september 2004 @ 20:52:14 #57
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22293555
ze vinden zeker dat wat zij doen het beste is ofzo? dan kan je idd uitleggen tot je een ons weegt
pi_22307257
quote:
Op woensdag 29 september 2004 19:59 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Je hoeft je niet te verantwoorden hoor over het afbouwen. Er zijn gewoon zoveel vrouwen die stoppen om reden van pijnlijke tepels of een ander probleem. En hebben er later spijt van omdat ze achteraf horen dat er nog iets was wat ze niet hadden geprobeerd. En erop terug komen kan dan helaas niet. Vandaar dat er een hele reeks tips gegeven worden.
Exact, exact. En omdat jij ergens schreef, LadyS, dat je het voeden toch wel een beetje leuk vond als het geen pijn deed, leek het me zo zonde als je alleen om die zere tepels zou moeten stoppen. Lijkt me zo onbevredigend dan. Want laten we wel wezen, ze wordt inderdaad geen crimineel van flesvoeding maar ze ondervindt dan wel de gezondheidsnadelen van geen borstvoeding krijgen. Maar als jij beslist om te stoppen en het is NIET vanwege iets mogelijk oplosbaars als zere tepels, ja, natuurlijk moet je het dan zelf weten! Dus. Geef mij vooral een schop onder m'n kont als je ooit vindt dat ik zit te drammen of je in de verdediging druk want dat is helemaal mijn bedoeling niet
  donderdag 30 september 2004 @ 14:27:05 #59
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22307374
quote:
Op woensdag 29 september 2004 19:59 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
En erop terug komen kan dan helaas niet. Vandaar dat er een hele reeks tips gegeven worden.
Dat is niet helemaal waar. Tot een week of zeven na het stoppen bij de meesten nagenoeg probleemloos, daarna ook wel, hetzij evt. met hulpstukken en in ieder geval veel doorzettingsvermogen.

Het is zelfs mogelijk borstvoeding te geven zonder ooit zwanger te zijn geweest.

Maar goed, daar hebben we het hier helemaal niet over
pi_22308600
Je kan idd later nog beginnen, duurt even voor het weer op gang is, maar het kan wel. Ik voel nu (bijna 3 weken na het stoppen) nog steeds het toeschieten als Djulian huilt. Ik wou het ook dolgraag weer proberen, maar nu heb ik medicijnen waarbij het niet mag En dat is best balen nu ik voel dat ik er wel klaar voor ben en wel de rust zou hebben. Jammer maar helaas...
  donderdag 30 september 2004 @ 18:39:21 #61
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22312963
Nu doet het geen pijn meer, dus ik ga nu door zoals we nu bezig zijn (dus 1 flesvoeding) en misschien wel weer volledig als het zo uitkomt!
Maar als de pijn weer terugkomt en niet snel weer weggaat weet ik niet wat ik zal doen.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 19:04:31 #62
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22336641
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:39 schreef LadyS het volgende:
Nu doet het geen pijn meer, .
ik had beter niks kunnen zeggen, want ik heb sinds de 1e voeding vanmorgen al weer pijn in mijn tepels. De pijn werd zelfs erger naarmate de voeding langer duurde

De pijn zit ook niet bovenop mijn tepel, maar aan de zijkant zeg maar zo raar
pi_22337327
LadyS wat vervelend nou

Misschien heb je hier nog iets aan?
quote:
Pijn op de overgang van tepel naar tepelhof
De baby zuigt alleen op de tepel en oefent met de kaakjes pijnlijke druk uit. De pijnlijke plek of het wondje bevindt zich in deze situatie waarschijnlijk op de overgang van tepel naar tepelhof.
Aandachtspunten:
- De baby moet voldoende houvast hebben. Eventueel de tepelhof voor de voeding leegmasseren (bij stuwing).
- De baby wordt pas aangelegd als hij het mondje wijd open doet. Niet met een tuitmondje aan de borst laten, maar opnieuw aanleggen.
- De baby moet dicht tegen moeder aan liggen, met zijn kinnetje tegen haar borst. Uit angst voor pijn is de moeder soms terughoudend.
- De baby moet goed doordrinken. Bij oppervlakkig zuigen of naar binnen gezogen wangetjes van de borst afhalen en opnieuw aanleggen. Verwar oppervlakkig zuigen niet met de normale pauzes tijdens de voeding.
Bron: Problemen en oplossingen

Succes met het zoeken naar een oplossing (pijn wegnemen of afbouwen, wat je wilt).
pi_22337559
Oh ja Poemojn, jij had een paar weken geleden nog wat over die oxytocine gezegd. Volgens mij spel ik het helemaal fout, maar je weet wel wat ik bedoel. Dat spul gebruiken ze hier om weeen op te wekken. Dus dat mag je inderdaad tijdens de zwangerschap niet gebruiken.

Als ik afkolf tussen de middag, dan mag ik blij zijn als ik de 80ml haal. Maar daar heb ik me maar bij neergelegd hoor. Dan maar bijvoeden met fv. Ik heb gisteren tot mijn grote verdriet een behoorlijke hoeveelheid aan afgekolfde melk moeten weggooien. Was over datum, en mijn vriezer staat op -12 graden. Verders voed ik hem als ik thuis ben nog steeds 3 keer per dag. En dat gaat goed. De dokter moest wel ontzettend lachen toen ik zij dat ik nog steeds bv gaf Ach ja hij begrijpt het niet zo dat ik me zo inzet en zoveel moeite doe om het door te zetten. Dan maar niet hoor, het is mijn probleem en niet de zijne.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 21:33:37 #65
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22339981
poemojn, helaas doe ik al die dingen al Dus daar kan ik ook niks mee, maar iig bedankt voor het opzoeken
  FOK!fossiel zaterdag 2 oktober 2004 @ 23:11:43 #66
2628 Karin
pi_22363093
Crosspost vanuit Het Dagboekbankje #137
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 23:07 schreef Magneet het volgende:
Nederlands record borstvoeding geven

vond het wel iets voor hier
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 23:16:01 #67
3011 E.T.
pi_22363196
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 23:11 schreef Karin het volgende:
Crosspost vanuit Het Dagboekbankje #137
[..]
Dat de poging er zou komen was al genoemd hier..
Ik vond 't op zich wel jammer dat 't zo ver weg was.. anders had 't me wel grappig geleken
pi_22413571
vraagje:

als ik Thijs wel eens drinken geef heeft hij op sommige momenten ineens heel vreemde buien alsof hij heel kwaad word, hij gaat dan heel wild drinken, zodat hij zich verslikt.... daarna in krijsen uitbarst, niet meer te troosten is... en vervolgens na opnieuw aanleggen rustig verder drinkt en vredig in slaap valt alsof er nooit iets gebeurd is...
komt dit vaker voor of is Thijs de enige?

groetjes bar
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
pi_22461012
ik zit in een dipje en zit er zelfs aan te denken te stoppen (maar dat wil ik eigenlijk ook weer niet)

Jayden is vannacht 5 weken en komt nog immer om de anderhalf - 2 uur voor een voeding (dag en nacht) hij doet er zo'n half uur over om een borst leeg te drinken. Een tweede wil hij niet eens meer want of hij is te moe of hij heb geen honger genoeg. Kort gezegd begin ik er gewoon door heen te zitten, slaap tekort en alle bijkomende pijntjes bevorderen het allemaal niet. Het wil gewoon niet gaan zo als ik wil en zoals het hoort te gaan :'(

eerst dacht ik dat komt door dat ie zo klein is, toen gaf ik de borstontsteking de schuld, toen de spruw. Maar op wat bloedende tepelkloven na is er helemaal niets vandat wat nu de schuld kan krijgen.

edit: anderzijds is flesvoeding waarschijnlijk ook niet de oplossing. We hebben hem geprobeerd flesjes bv tegeven om te kijken hoeveel hij eet per keer etc etc. Maar hij komt gewwon niet verder dan 60 hooguit 70 ml per keer en blijft alsnog zo vaak komen. (hebben we afgelopen maandag geprobeerd)
pi_22462591
Oh Knor, wat lijkt me dat moeilijk zeg. Ik kan me heel goed voorstellen dat jij ook een keertje opraakt. Hier is ook weinig te geven aan tips of hints.

Geeft ie veel melk op. Of is er iets met zijn maagje, want het is toch een beetje raar dat ie maar zo weinig drinkt. Misschien dat zijn maagje nog niet helemaal volgroeid is ofzo. Ja ik noem nu maar wat hoor. Het lijkt me dat je echt een beetje radeloos wordt van zo'n situatie.

Sterkte en knuf
Lewis
pi_22462855
Heb jij nog steeds te veel melk? Zou het daar niet mee te maken kunnen hebben (weinig vet per cc ofzo)?
pi_22463326
Ja maar Poemojn, dan zou het toch geen probleem moeten zijn om dan een normale hoeveelheid vanuit een flesje te drinken lijkt mij.
  donderdag 7 oktober 2004 @ 12:31:52 #73
3011 E.T.
pi_22463811
Knorretje is het niet eens verstandig om met VBN ofzo te bellen.
Je kunt dan je verhaal kwijt en wellicht hebben zij nog tips voor je. Zij zullen vast vaker dit soort dingen meegemaakt hebben
pi_22464319
Is 60/70 ml dan zo weinig? Wat is dan een normale hoeveelheid? Ik dacht dat de maaginhoud sowieso per kind verschilt?
pi_22464460
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 09:27 schreef Knorretje het volgende:
Jayden is vannacht 5 weken en komt nog immer om de anderhalf - 2 uur voor een voeding (dag en nacht) hij doet er zo'n half uur over om een borst leeg te drinken. Een tweede wil hij niet eens meer want of hij is te moe of hij heb geen honger genoeg.
op zich is dit niet heel abnormaal voor een jochie van vijf weken, maar wel vrij dodelijk voor jou natuurlijk. Hoe drinkt hij precies? Rustig of juist niet, hoor en/of zie je hem echt slikken en in wat voor ritme gaat dat (zuig-slik, zuig-slik of zuig-zuig-slik oid), heb je het gevoel dat hij na de toeschietreflex nog lang doordrinkt? En hoe wissel je je borsten af, als hij na anderhalf uur weer komt krijgt hij dan weer dezelfde of de andere? Heb je nog stuwing? En heb je die kloven nu? Zo ja, weet je dan zeker dat de spruw weg is en/of dat Jayden echt goed hapt (zie lijstje hierboven ergens)? Groeit hij goed?
pi_22464517
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 11:38 schreef poemojn het volgende:
Heb jij nog steeds te veel melk? Zou het daar niet mee te maken kunnen hebben (weinig vet per cc ofzo)?
Ik zat ook een beetje in die richting te denken, als je overproduktie hebt en elke anderhalf uur de andere borst geeft kan het zijn dat hij vooral voormelk binnenkrijgt (lest de dorst, groeit ie op zich ook wel op, maar is minder verzadigend dan vette achtermelk). In dat geval zou het moeten helpen om een poosje steeds drie uur lang dezelfde borst te geven (ook tegen de overproduktie).

Maar het kan ook zijn dat dit gewoon 'zijn' ritme is. Gelukkig duurt ook dat niet eeuwig, maar dat soort opmerkingen leer je geloof ik pas te waarderen als je zo'n fase door bent bij mijn oudste met ongeveer vier maanden
pi_22468528
Maar volgens mij zij Knor zelf al dat ze constant een TSR heeft. Dus dan krijgt hij ook de achtermelk (dus de vettige melk) naar binnen.
pi_22469336
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 11:38 schreef poemojn het volgende:
We zijn inmiddels redelijk op elkaar afgestemd. Ik lek niet meer voortdurend door. Heb verder nog wel steeds aardig wat tsr's tijdens een voeding of bij zielige kreuntjes als hij slaapt
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 12:31 schreef E.T. het volgende:
Knorretje is het niet eens verstandig om met VBN ofzo te bellen.
Je kunt dan je verhaal kwijt en wellicht hebben zij nog tips voor je. Zij zullen vast vaker dit soort dingen meegemaakt hebben
Is misschien wel een idee ja (maar eng enzo, dus vandaar hier eerst maar eens mijn probleempje ter sprake brengen)
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 12:58 schreef poemojn het volgende:
Is 60/70 ml dan zo weinig? Wat is dan een normale hoeveelheid? Ik dacht dat de maaginhoud sowieso per kind verschilt?
Geen idee wat normaal is voor deze leeftijd/gewicht. Maar vind het zelf zo verdomde weinig. In mijn beleving dronk Alicia toen al veel meer per keer (maar die liet er ook braaf drie uurtjes tussen zitten)
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 13:07 schreef anneja het volgende:
op zich is dit niet heel abnormaal voor een jochie van vijf weken, maar wel vrij dodelijk voor jou natuurlijk. Hoe drinkt hij precies? Rustig of juist niet, hoor en/of zie je hem echt slikken en in wat voor ritme gaat dat (zuig-slik, zuig-slik of zuig-zuig-slik oid), heb je het gevoel dat hij na de toeschietreflex nog lang doordrinkt? En hoe wissel je je borsten af, als hij na anderhalf uur weer komt krijgt hij dan weer dezelfde of de andere? Heb je nog stuwing? En heb je die kloven nu? Zo ja, weet je dan zeker dat de spruw weg is en/of dat Jayden echt goed hapt (zie lijstje hierboven ergens)? Groeit hij goed?
Inmiddels nu de spruw weer weg is (gebasseerd op geen luieruitslag meer, geen witte plekkies meer op lippen en tong en ik geen brandenderig gevoel meer in de tepels) drinkt hij een stuk rustiger. Tenminste niet meer zo driftig als hij deed met de tepel, steeds loslaten etc is van de baan. Hij hapt goed naar mijn weten. De kloven zijn ook niet echt ontstaan door het verkerd happen naar mijn idee maar meer door het continu week zijn van de tepels en geen rust krijgen. Heb zelf niet veel last ervan hoor, kan aardig wat hebben, dus vormt het voor mij zelf geen probleem om te voeden. Hij krijgt als hij binnen het anderhalf uur weer komt dezelfde borst aangeboden als de keer ervoor (blokvoeden). De eerste TSR laat ik weglopen, de andere tsr's krijgt hij helaas wel mee (dus verslikken), het drinken/zuigen/slikken is dan ook erg onregelmatig. in het begin zeg maar zuig-slik, zuig-slik, tijdens een TSR zuig-slik-slik-verslik-hoest-spuug en daarna weer zuig-slik zuig-slik tot de volgende TSR. Helaas merk ik pas tijdens de TSR dat ik er een heb als ik aan het voeden ben dus kan hem niet op tijd ervan afhalen om hem die ellende te besparen (lukt wel eens, maar niet altijd)
Kwa groeien hoef ik me geen zorgen te maken hij komt gemiddeld tussen de 300 en 400 gram aan per week (dat wazs de tendens tot nu toe tenminste ik ga morgen weer naar het weeguurtje.
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 16:12 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Maar volgens mij zij Knor zelf al dat ze constant een TSR heeft. Dus dan krijgt hij ook de achtermelk (dus de vettige melk) naar binnen.
Das nog steeds onveranderd, en echt tjekken kan ik het natuurlijk niet, maar gezien hoe leeg mijn borst is na het voeden (soms na de 2de ker pas) ga ik er vooralsnog vanuit dat hij ook de achtermelk krijgt).
pi_22470881
Als hij zich zo veel verslikt, krijgt hij dan misschien ook lucht binnen? Dat dat ook ipv melk in zijn maag komt? Moet-ie veel boeren?
pi_22471299
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 17:54 schreef poemojn het volgende:
Als hij zich zo veel verslikt, krijgt hij dan misschien ook lucht binnen? Dat dat ook ipv melk in zijn maag komt? Moet-ie veel boeren?
Hij boert halverwege de voeding (omdat ik dat wil, vanwege het verslikken) en na de voeding eenmaal (omdat dat hoort zeg maar). Hij boert niet uit zich zelf, we moeten hem echt even over de schouder heen leggen en geduldig kloppen (soms wel een kwartier to half uur voor hij boert) Niet overdreven veel volgens mij dus. (het zijn wel flinke bouwvakkersboeren).

Het luchthappen en daar een vol gevoel van krijgen is al eens eerder door iemand geopperd, maar heb geen idee wat ik nog meer kan doen omdat eventueel te verminderen. Ik probeer zoveel mogelijk dat hij zich niet verslikt. Laat hem boeren en de resterende lucht worden/zijn krampies.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 19:13:24 #81
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22603179
Vraagje!

Ik zit met het dilemma van "wat ga ik doen als ik strakkies weer ga werken"! Alleen ochtend en avondvoedingen blijven geven, rest kunstvoeding? Kolven? Ook tijdens werk dus? (En er mee in bus en trein moeten)... Moeilijk!

Omdat ik sowieso wel eens wil kolven, zocht ik even in de boeken die ik heb naar het beste moment enzovoorts. Maar ik vraag me af: als ik een voeding kolf (een voeding is bij mij 1 borst), wat geef ik Maria dan op dat moment? Dus als ik het afgekolfde nodig heb voor een moment dat ik er niet ben, dan heb ik toch te weinig melk voor haar op dat moment zelf? Ikke nie snappen...
Kortom: kolven, hoe werkt het het best?

En hebben er mensen tips voor het grote dilemma? (Minderen / kolven en volledig doorgaan / stoppen en dus bijna gaan afbouwen)
Zenks.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  woensdag 13 oktober 2004 @ 19:18:16 #82
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_22603288
Hoi Sugar,

Als je gaat kolven kan je de borst kolven die Maria niet drinkt. En dan het liefst s ochtends want dan heb je de meeste voeding.

Je kan ook de borst die je gegeven hebt leeg kolven als Maria klaar is met drinken.
Als je dat een paar keer op een dag doet bouw je een voorraad op die je kan invriezen. In bv ijsblokzakjes die zijn als de bolletjes vol zijn precies 15 cc.

Dan kan je daarna gaan oefenen met het flesjes. En drinkt Maria een flesje bv dan kolf jij die voeding.

Op zich zal Maria niet te weinig hebben als je kolft en haar daarna aan dezelfde borst aan legt je lichaam maakt op vraag dus zal je meteen meer aanmaken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt wil je nog wat weten roep maar.

Groetjes klein_spookje
  woensdag 13 oktober 2004 @ 19:24:09 #83
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22603415
Dankje!

Nog wat dingen:

Mijn borst is volgens mij echt leeg als Maria heeft gedronken... Dus kan ik daar niet meer van kolven, vrees ik!

Als ik dan 's ochtends de andere borst kolf (dus de borst die ik niet geef aan Maria), welke borst geef ik dan de voeding daarna? Zijn beide borsten dan weer "vol" genoeg?

Hoe weet ik of het genoeg is? Normaal heeft ze dus aan 1 borst genoeg, dus je zou zeggen: wat ik uit 1 borst haal, moet ik gewoon bewaren en dat is dan 1 voeding, toch? Ook als het een paar dagen later pas is dat we die gebruiken? Of kan haar verbruik zo snel schommelen?
  woensdag 13 oktober 2004 @ 19:24:53 #84
3011 E.T.
pi_22603428
Sugar, sinds ik weer aan het werk ben kolf ik m'n voeding voor Saskia.
In het begin is het wat lastig en wennen, maar dat wordt vanzelf makkelijker.

Voor de eerste dag zul je tussendoor moeten kolven om genoeg voeding bij elkaar te krijgen, daarna (op je werk) kolf je in plaats van een voeding en komen de meesten wel redelijk uit.
(wat ik op woensdag kolf is meestal net wel/niet genoeg voor de vrijdag, en wat ik op vrijdag kolf is weer voor woensdag)

Je kunt nu alvast een voorraadje aanleggen door bijv. een uur na een voeding te kolven. (dan zijn je borsten al weer behoorlijk vol). Ik vroor het in in ijsblokvormpjes die ik dan overdeed in een plastic zakje met een sticker met de datum erop. Het is even uitvogelen, maar op een gegeven moment weet je precies hoeveel cc een ijsblokje is.
Ook zou ik alvast een paar keer proberen een flesje met een beetje afgekolfde melk te geven. En dat ook minimaal 1x per week vol blijven houden. Anders zit je straks met een probleem. (daar kan Lewis je ook alles over vertellen (en ikzelf ook)

En het kolven op het werk. Sja, in het begin is het wat 'vreemd' en weten collega's niet zo goed hoe ze er op moeten reageren. Totdat je ze uitlegt waarvoor je het doet en wat de toegevoegde waarde van bv t.o.v. fv is. In het begin vond ik het wel lastig om van m'n buro weg te lopen en dan gewoon een half uurtje voor mezelf te hebben (zo voelde het), maar nu vind ik het wel lekker.
je weet trouwens dat je wettelijk recht hebt om 25% van je uren aan voeden/kolven te mogen besteden, toch?
  woensdag 13 oktober 2004 @ 19:30:51 #85
3011 E.T.
pi_22603584
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 19:24 schreef Sugar het volgende:
Dankje!

Nog wat dingen:

Mijn borst is volgens mij echt leeg als Maria heeft gedronken... Dus kan ik daar niet meer van kolven, vrees ik!
Je zult versteld staan. Meestal komt er nog wel wat uit
quote:
Als ik dan 's ochtends de andere borst kolf (dus de borst die ik niet geef aan Maria), welke borst geef ik dan de voeding daarna? Zijn beide borsten dan weer "vol" genoeg?
Een uur na een voeding zijn je borsten weer op 'topnivo'. Het is zelfs zo dat mocht jij kolven en Maria zou een kwartier later honger hebben, dat ze evengoed nog genoeg uit jouw borst kan halen
quote:
Hoe weet ik of het genoeg is? Normaal heeft ze dus aan 1 borst genoeg, dus je zou zeggen: wat ik uit 1 borst haal, moet ik gewoon bewaren en dat is dan 1 voeding, toch? Ook als het een paar dagen later pas is dat we die gebruiken? Of kan haar verbruik zo snel schommelen?
SJa, het is een beetje uitproberen hoeveel Maria wil drinken uit de fles. En met een kolf haal je over het algemeen iets minder voeding uit een borst dan dat een baby doet.
(ik moet drie keer kolven per dag (terwijl ze normaal 2 voedingen krijgt in de tijd dat ik weg ben) om genoeg bij elkaar te kolven)
Een richtlijn om uit te rekenen hoeveel baby's drinken is:

Gewicht van kind * 115 / aantal voedingen per dag.

Stel dat Maria 4 kilo is, dan zou je op zo'n 460ml per dag uitkomen. Gedeeld door bijv. 6 voedingen is zo'n 80cc.
Let wel, dit is een richtlijn! Er zijn babies die veel meer drinken, er zijn er ook die een stuk minder drinken.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 19:38:36 #86
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22603788
Wat een goeie info, ET!

Oké, ik hoef me dus niet druk te maken om het moment van kolven, want er is na een uur al genoeg om Maria weer live en ter plekke te kunnen voeden. Mooi. Kan dus morgen gewoon (als ik zin zou hebben) na elke voeding beide borsten verder leegkolven?
Alle restjes dan verzamelen? En zit je dan niet met een verkeerde samenstelling (voor- en achtermelk enzo)?

En hoe bewaren en vervoeren jullie de gekolfde melk vanuit werk naar huis?
  woensdag 13 oktober 2004 @ 19:39:05 #87
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_22603801
[quote]Op woensdag 13 oktober 2004 19:24 schreef Sugar het volgende:
Dankje!

Nog wat dingen:

-Je borst is misschien idd leeg. En ja zal de eerste keren ook maar weinig kolven misschien 10 of 20cc.
Maar als je dat bv na de ochtend voeding als volgt doet. Eerst 7 minuten kolven, ff wachten dan (bv de andere borst en dan nog eens terug naar de eerste borst (de gene die Maria dus gedronken heeft) Op die manier stimuleer je je borsten om meer te maken en zal je zien dat je daarna meer kolft.

-Je borsten passen zich heel snel aan. En je kan dan de borst geven die je gekolft hebt omdat je met de kolf niet alles uit je borsten haalt. De beste stimulans is Maria.
Mocht het niet meteen vol zijn naar jou idee kan je Maria altijd extra aanleggen.

-Meestal kolf je minder dan wanneer Maria drinkt. Vooral in het begin als je nog moet wennen aan het kolven. Kan het weinig zijn.
Maar daarna ligt het er aan de een kolft genoeg de ander niet en dan kan je het aanvullen met je voorraad.
Zeg dat je 2 of 3 x kolf de eerste tijd dat bewaar je achter in de koelkast in een flesje. Aan het einde van de dag of na je laatste kolf sessie doe je alles in een ijsblokzakje/bakje doet het in de vriezer en daar kan je het 3 maanden bewaren.
In de koelkast mag je het MAX 5 dagen bewaren mits het achter in staat goed afgsloten is en niet te veel schommelt de temp door de dat de deur vaak open en dicht gaat.

Zodra je Maria aan het flesje wil laten wennen. Dan kan je het beste beginnen met 20cc of zo drinkt ze het niet dan is het niet zo erg als wanneer je een volle fles moet weggooien.

Daarna kan je het langzaam opbouwen.
Het gemiddelde is tussen de 150 en 180 cc per voeding
Groetjes klein_spookje
  woensdag 13 oktober 2004 @ 20:00:49 #88
3011 E.T.
pi_22604386
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 19:38 schreef Sugar het volgende:
Wat een goeie info, ET!

Oké, ik hoef me dus niet druk te maken om het moment van kolven, want er is na een uur al genoeg om Maria weer live en ter plekke te kunnen voeden. Mooi. Kan dus morgen gewoon (als ik zin zou hebben) na elke voeding beide borsten verder leegkolven?
Alle restjes dan verzamelen? En zit je dan niet met een verkeerde samenstelling (voor- en achtermelk enzo)?

Gewoon alle beetjes bij elkaar doen Samenstelling maakt niet uit.

Ik heb trouwens een klein koeltasje (ik heb wel een blitse: eentje van Coca-cola waar 6 halve liter flesjes in horen) en drie koelelementen. In het tasje past alles wat ik nodig heb. Kolf, lege flesjes, volle flesjes (die ik in het kdv achterlaat), boekje (voor de afleiding), hydrofiele luier etc.
Er zijn ook speciale koeltassen te koop, maar die zijn duur. Eentje van de Blokker ofzo voldoet ook
  woensdag 13 oktober 2004 @ 20:01:28 #89
3011 E.T.
pi_22604401
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 19:39 schreef S-A-I-N-T het volgende:Het gemiddelde is tussen de 150 en 180 cc per voeding
Groetjes klein_spookje
Dit is wel erg veel voor een babietje van een paar weken hoor
  woensdag 13 oktober 2004 @ 20:34:23 #90
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22605306
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 23:16 schreef E.T. het volgende:

[..]

Dat de poging er zou komen was al genoemd hier..
Ik vond 't op zich wel jammer dat 't zo ver weg was.. anders had 't me wel grappig geleken
Ver weg? Je was laatst anders verdomd dicht in de buurt hoor.

Dat probleem van geen fles willen hebben wij hier ook gehad. Ik werd er al helemaal moedeloos van.

Toen ineens wilde meneer dan toch eindelijk de speen en hebben we gelijk een soortgelijke speen voor op de fles gekocht en voila, het wonder geschiedde!
Af en toe is het nog even miepen, maar uiteindelijk gaat de hele fles er dan toch in. Het blijkt wel weer wat een goede dosis geduld en discipline kan doen. Moet ik er wel bij zeggen, dat Léons tante hem uiteindelijk aan de speen heeft gekregen en niet wijzelf. Dat werkt ook vaak bij problemen, even een ander het laten proberen. Die doet het altijd net even wat anders en staat er ook nog open tegenover.

[ Bericht 38% gewijzigd door dutchie op 13-10-2004 20:41:14 ]
  woensdag 13 oktober 2004 @ 20:35:11 #91
3011 E.T.
pi_22605328
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 20:34 schreef dutchie het volgende:

[..]

Ver weg? Je was laatst anders verdomd dicht in de buurt hoor.
De terugrit van 3,5 uur staat nog te vers in mijn geheugen
  woensdag 13 oktober 2004 @ 20:41:45 #92
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22605508
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 20:35 schreef E.T. het volgende:

[..]

De terugrit van 3,5 uur staat nog te vers in mijn geheugen
O ja, dat was het probleem.
pi_22616285
sugar heb je al een kolf? welke? ben benieuwd hoe het gaat. in 't begin valt het vaak wat tegen, (ik vond 't eerst erg pijnlijk en er kwam nauwelijks wat uit) maar raak niet meteen ontmoedigd: het is een kwestie van oefenen.
pi_22618683
Tan en Knor, geven jullie nog steeds aan 2 kids BV?
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_22620024
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 19:38 schreef Sugar het volgende:

Op mijn werk gaat het in de koelkast, en ik heb een koeltasje (zo'n goedkope van de trekpleister, een fietsstuurkoeltasje) met twee koelelementen en twee cancoolers (koelelementen die eigenlijk voor om een blikje zijn). Op zich is op mijn werk wel een vriezer, maar die gebruik ik niet. De elementen blijven vrij goed bevroren en de melk is nog goed koud als ik thuiskom (drie kwartier fietsen).

Probeer vantevoren ook of ze ontdooide melk lust, want dat was bij onze jongste een probleem. Ik had bij hem dus ook geen voorraad, en melk van vrijdag kreeg hij zaterdag in de fles, die voeding kolfde ik dan af zodat hij die maandag mee kon krijgen naar de creche (mijn melk gaat na drie dagen heel vies smaken, ik weet niet of het bederf is (denk het eigenlijk niet) maar goor is het wel, en hij lustte het ook niet).
Wat bij mij qua kolven het beste werkte was een uur na de normale voedertijd kolven, dan kreeg ik twee keer een TSR en kreeg ik per dag meer uit mijn borsten dan met op de normale tijden kolven. Wel liep mijn produktie naar het eind van de week toe terug. Ik kolf nu alleen nog aan het eind van de middag als het onprettig aan begint te voelen trouwens, en Meneer heeft besloten dat hij uberhaupt geen gekolfde melk meer lust, alleen in pap.

[ Bericht 0% gewijzigd door anneja op 14-10-2004 14:02:57 (tiepfout) ]
  donderdag 14 oktober 2004 @ 14:17:11 #96
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_22620352
Hoi ET,

Bedoelde ook dat als je weer gaat werken en dan een voeding mee geeft dat ongeveer het gemiddelde is.
Ach arme hummel om er zo een fles in te willen krijgen
Groetjes klein_spookje
pi_22620926
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 13:03 schreef melonovy het volgende:
Sinds Jayden er is voelt Alicia zich te groot voor de tiet. Nu kreeg ze trouwens ook alleen nog maar een troost/knuffel-borst en dus niet echt meer voeding van me.
  donderdag 14 oktober 2004 @ 17:38:14 #98
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22623870
Oké. Ik wil gaan kolven zo meteen!

Bixis, ik heb de ISIS Borstpomp van Avent van iemand geleend. Ga hem zo proberen!

Even checken of alles oké is:
- alle middelen ga ik zo uitkoken (3 minuten?)
- heb rechts gegeven net, ga links kolven (kan toch dan?)
- ik wil het met de volgende voeding (20.00 u. ) aan haar geven. Dus bewaar ik het in de koelkast? Of moet het eerst zelf afkoelen?
- ik warm het op "au bain marie" (heb geen flessenwarmding nog) tot hoe warm? Voelen op pols toch?
- hoe weet ik of ze daarna genoeg heeft gehad? Want ik weet immers niet of ik wel een hele borst heb gekolfd straks....
- verder nog dingen waaraan ik moet denken?

Dank wederom!
  donderdag 14 oktober 2004 @ 17:54:23 #99
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22624177
- geen idee eigenlijk, ik deed maar wat met uitkoken
- Ik kolfde gewoon een end weg Ik kolfde wel vaak op het moment dat ze normaal ongeveer gevoed zou worden.
- Ik bewaarde het in de koelkast als ik het snel ging geven
- idd voelen op de pols. je voelt snel genoeg of het te heet is
- ik denk dat je wel merkt of Maria tevreden is of niet. Als ik dacht dat ze te weinig gehad had, legde ik Amber nog even aan.

Zo deed ik het dus, geen idee of het goed was, maar hier werkte het in ieder geval!

Succes
  donderdag 14 oktober 2004 @ 19:24:44 #100
3011 E.T.
pi_22625729
LadyS, je deed het goed hoor

Sugar, volgens mij gaat het helemaal lukken zo!
De harde delen van de kolf mag je 5 minuten uitkoken trouwens
En als je nu kolft en je wilt 't om 20.00 uur geven hoef je het niet eens in de koelkast te zetten. Moedermelk kan tot 6 uur buiten de koelkast bewaard worden.

Even een stukje over bewaren van moedermelk:
quote:
Zorg ervoor dat de melk op een koele plaats in de koelkast komt, dus achterin en niet in de deur of in de groentenlade van de koelkast.

Je kunt ook proberen om de melk direct na het afkolven in te vriezen. Of als je op je werk een koeltas gebruikt, deze koeltas extra te koelen door bijv. de koelelementen aan te vullen door lege pakken vruchtdrank te vullen met water en dan in te vriezen. Dit zijn uitstekende koelelmenten.

Afgekoelde melk moet binnen 24 uur in de diepvries als je van plan bent om deze melk langer dan vijf dagen te bewaren. Je kunt verse moedermelk als volgt bewaren:

6-10 uur op kamertemperatuur

Uit onderzoek blijkt dat moedermelk een levende vloeistof is die schadelijke bacteriën kan doden. Dit vermogen is vooral duidelijk in de eerste paar uren na afkolving, ook wanneer er niet gekoeld wordt. Om die reden kun je moedermelk tot zes uur op kamertemperatuur bewaren voordat je de melk in de koelkast zet. Daarna binnen 48 uur opmaken.

tot 5 dagen in de koelkast op een koele plaats als de melk direct na het afkolven gekoeld wordt

tot 48 uur in een koelkast van een ziekenhuis

tot 2 weken in het vriesvak van een koelkast

tot 3-4 maanden in een kleine vriezer die vaak open en dicht gaat

tot 6 maanden in een constante diepvries

Ontdooide moedermelk tot 9 uur in de koelkast

Ontdooide melk op kamertemperatuur zo snel mogelijk gebruiken. Je kunt eenmaal ontdooide en verwarmde melk niet meer opnieuw gebruiken.

Plak op elke verpakking een stikker met daarop datum en tijdstip van afkolven. Op die manier weet je precies welke melk het eerste op moet.
bron met meer wetenswaardigheidjes over moedermelk en bewaren en opwarmen ervan
  donderdag 14 oktober 2004 @ 20:10:16 #101
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22626881
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 19:24 schreef E.T. het volgende:
LadyS, je deed het goed hoor
gelukkig
Ik ga altijd maar een beetje op mijn gevoel af
  donderdag 14 oktober 2004 @ 20:44:33 #102
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22627854
Hè verdorie, het blijft hannessen hier, word er gek van.
Gisteravond vrolijk weer 180 cc afgekolfd en vanmiddag (rond 14.00) 190 cc. Maar nu weer 110 cc. Ik heb voldoende vocht gehad, hoe kan dat nou?
Ga deze voeding maar weer invriezen, altijd handig om een beetje apart te hebben. En dan ontdooi ik wel een volle.
Even mijn normale schema:
08.00 bv
(10.00 extra kolven voor voorraad)
12.00 bv
(14.00 extra kolven als ik 10.00 niet heb gekund voor extra voorraad)
16.00-17.00 bv
19.00-20.00 bv uit de fles en ik dus kolven
23.00 bv

10.00 en 14.00 wisselen elkaar dus even naar gelang de gelegenheid.
Ik vind het gewoon geen prettig idee dat het zo varieert. Ben er nu extra alert op aangezien Léon slechts 200 gram was aangekomen sinds het laats cb-bezoek.

.... Ik denk dat ik het ms wel weet, ookal is het puur gissen;
Hij is vanmorgen voor het eerst naar het kdv geweest en toen ben ik naar de sportschool gegaan. Daarnaast ben ik ongesteld.
Zou die combinatie niet al te fijn zijn voor de bv?
  donderdag 14 oktober 2004 @ 20:53:36 #103
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22628051
Ik kolfde ongeveer 85 cc! En da's volgens dat rekensommetje precies wat Maria "moet" hebben!

En zo ging het:

Goed dus!
pi_22628091
tijdens / omstreeks de menstruatie neemt de BV-productie heel vaak wat af hoor Dutchie, niets om je al te ongerust over te maken (want daarna neemt ie weer toe). maar leuk is 't niet natuurlijk.

LadyS, je spreekt zo in de verleden tijd; betekent dat dat je inmiddels echt gestopt bent met BV geven? of alleen met kolven? misschien heb je 't wel ergens verteld hoor, sorry dan!
  donderdag 14 oktober 2004 @ 20:55:21 #105
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22628096
Sugar
pi_22628121
ooh wat goed sugar! en fijn dat ze 't meteen goed uit de fles wilde drinken! wat een lieve foto.
  donderdag 14 oktober 2004 @ 20:57:26 #107
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22628153
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 20:55 schreef bixister het volgende:
LadyS, je spreekt zo in de verleden tijd; betekent dat dat je inmiddels echt gestopt bent met BV geven? of alleen met kolven? misschien heb je 't wel ergens verteld hoor, sorry dan!
Ik ben nog niet helemaal gestopt. Ik geef eigenlijk aleen nog maar 's ochtends en 's avonds bv. En soms ook nog eens tussendoor
Die verleden tijd is meer omdat ik in geen eewigheid gekolfd heb eigenlijk

En ik had hier nog niks verteld hoor, dus je hebt nergens overheen gelezen
  donderdag 14 oktober 2004 @ 20:57:55 #108
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22628159
Zie je dat pinkje om papa's pink?
  Jubileum moderator donderdag 14 oktober 2004 @ 20:59:32 #109
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_22628189
Wat goed Maria

dat pinkje
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 14 oktober 2004 @ 21:10:11 #110
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_22628469
MARIA en MAMA GOED GEDAAN HOOR.
En wat een trotse papa.

Dutchie:
Kinderen die bv krijgen hebben vaak dat ze minder aankomen ik weet niet hoe oudje kindje is.
Maar dat je minder bv hebt dat komt idd door je menstruatie en dat komt weer opgang zodra het over is.

Als ik kijk naar mijn meisje maakte ze me altijd "bang" op het cb dat ze te weinig aankomt enz.
Maar ik vind dat je als ouder je kind het beste kent en als jij ziet dat hij tevrede is, vrolijk, allert, goed poept en plast, tevrede is en zich goed ontwikkeld is het goed.

Mara is nu 11 maanden en 2 weken en weegt 7,6 kilo dat vinden ze ook te licht maar verder zie ik aan haar dat ze het goed doet.

Dus kijk naar je kindje.

Groetjes klein_spookje
  donderdag 14 oktober 2004 @ 21:52:27 #111
3011 E.T.
pi_22629718
Goedzo Maria
(zie je wel Sugar, dat 't allemaal wel goed komt.. niet zo druk maken meissie!)

Dutch, ik noemde laatst al de befaamde 4-maanden-borstvoedings-groei-dip. Heel veel borstvoedingskindjes groeien rond een maand of vier iets minder hard. Ze gaan dan nl. meer bewegen en verbruiken een hoop meer energie. Jouw bv moet zich nog een beetje aanpassen. (en sja, die ongesteldheid werkt niet echt mee op zo'n moment).
Heel veel CB's weten niet van de 'dip' af of doen net alsof ze het niet weten (of willen het niet weten) en vandaar dat een heleboel moeders rond die 4 maanden in zorgen terugkomen van het CB. Zo lang je gewoon op vraag blijft voeden, komt het allemaal goed. (en je weet toch wel dat bv kindjes zowieso lang niet altijd volgens de curves van het CB groeien he? Meestal gaat het langzamer of ongelijkmatig)
En sja, een ochtendje kdv, een mama die gaat werken (dus toch stress) en een ongesteldheid.. Zo lang Léon gewoon lekker tevreden is en het goed doet, niet zo'n zorgen maken (als ik ongesteld ben/moet worden komt Saskia gewoon voor een extra voeding om alles te compenseren)
  donderdag 14 oktober 2004 @ 22:40:03 #112
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22630904
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 21:52 schreef E.T. het volgende:
(zie je wel Sugar, dat 't allemaal wel goed komt.. niet zo druk maken meissie!)
Ik heb me niet druk gemaakt, hoor! Had alleen veel vragen! Maar vind het wel fijn dat het zo makkelijk ging, !
  donderdag 14 oktober 2004 @ 23:51:47 #113
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_22632626
De arts van ons CB doet ook altijd moeilijk over de groei van Judith. Gelukkig zit er ook een wijkverpleegkundige (wvk) die wél wat van borstvoeding afweet. Zij vertelde me dat er aangepaste curves zijn voor 'borstgevoede kinderen', zoals E.T. ook al schrijft.
De laatste keer was Judith bijna niet aangekomen, maar dat was niet abnormaal zei de wvk. Judith weegt nu nét 8 kg. (zie hier)
pi_22632739
ik ben ook sinds vanmorgen ongesteld geworden en ook hier kwam Thijs ineens wat vaker dan dat ik gewend was, en toch is meneertje helemaal tevreden
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 09:47:48 #115
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22635910
Pfff, jullie stellen me wel gerust hoor.
Léon ziet er ook tevreden uit, maar als hij honger heeft dan heeft hij ook écht honger. Dan schiet dat snoetje echt als razende heen en weer op mijn arm.
Vanmotgen balen, het zakje waar ik de diepvriesmelk in bewaarde was geknapt in de koelkast. Dahag 180 cc.
pi_22637748
Dutchie, even in een kopje of iets wat een beetje dezelfde vorm heeft laten ontdooien. Want ik had dat ook, die zakjes knappen heel snel vindt ik.

Trouwens had ik nooit elke dag precies dezelfde hoeveelheid aan melk. Uiteraard telt de ongesteldheid mee, maar je kunt ook wel eens een dagje hebben dat je zowieso wat minder kolft.

Joshua weegt 8340gram. Dus ook niet zo'n zware baby. Hij gaat ook helemaal volgens zijn eigen lijn. Hij is nogal een beweeglijke baby en dus verbruikt enorm veel energie, dus eigenlijk ook wel logisch dat ie niet zoveel aankomt. Ik maak me daar nu niet meer zo druk om.
  zaterdag 16 oktober 2004 @ 22:16:30 #117
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_22669386
O dutchie.

Weet precies hoe je je voelt! bij mij is de vriezer een keer of 2 ondooit en je wilt niet weten hoe dat voelde. Verschrikkelijk.

En toen ik een hele voorraad had aangelegt bleek madam eenkoemelkeiwit allergie te hebben dus kon alles weggegooid worden. Snik.

Wat ik meestal doe is de blokjes bevroren er uit halen en dan in een fles doen. In de avent en de kromme difrax passen ze goed. Of laten ondooien in een beker

groetjes klein_spookje
  zondag 17 oktober 2004 @ 09:05:12 #118
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22675864
Mag je de gekolfde voeding ook gewoon in het flesje zelf (plastic avent flesjes) invriezen?
  Licht Ontvlambaar zondag 17 oktober 2004 @ 09:19:14 #119
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_22675893
Voor zover ik begrepen heb, kan dat ook. Enige nadeel dat ik kan bedenken, is dat de flesjes dan snel op zijn en ze zijn redelijk prijzig.

Weet iemand hoe ik aan dat disposable systeem van Avent kan komen? De zakjes en speentjes zie ik wel overal, maar de fles niet

-edit- Gevonden en meteen besteld bij Pretty mum

[ Bericht 7% gewijzigd door Sjeen op 17-10-2004 09:31:06 ]
  zondag 17 oktober 2004 @ 09:40:00 #120
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_22675948
Sugar, dat kan wel. Ik heb het nooit gedaan omdat die Avent-flesjes zo duur zijn en ik er dus niet meer dan nodig was had gekocht.

Ik gebruikte van die diepvrieszakjes voor ijsklontjes. Die zijn nooit geknapt en het is wel handig om alleen een paar blokjes te ontdooien. Dat deed ik gewoon in de fles zelf.

Voor het kolven op het werk had ik mijn Avent handkolf met één fles bij me en 4 containerflesjes van mijn elektrische kolf (van Pigeon). Die elektrische kolf heb ik voor Katja gebruikt en daarna was hij echt op, maar die containerflesjes waren wel erg handig. Precies het juiste formaat (lang en smal) met een hele goede dop die echt niet los kon gaan. Er pasten er precies 4 in het allerkleinste koeltasje dat ik kon vinden. Verder kon ik ze uitkoken, in de afwasmachine gooien zonder dat ze ook maar iets versleten. Was echt een uitkomst. Ik weet eigenlijk niet of Avent ook van dat soort containerflesjes heeft.

[ Bericht 6% gewijzigd door livelink op 17-10-2004 09:40:54 (Sjeen had ze al gevonden) ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 17 oktober 2004 @ 10:34:09 #121
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22676237
*noteert*
Koeltasje kopen
  zondag 17 oktober 2004 @ 11:29:01 #122
3011 E.T.
pi_22676791
sugar, het nadeel van hele voedingen invriezen vind ik dat je vastzit aan een bepaalde hoeveelheid. Als Maria over een paar dagen ineens besluit dat ze meer wil drinken per voeding moet je dus iets verzinnen om op de goede hoeveelheid per voeding uit te komen.
Vandaar de voorliefde van de meesten om het in ijsblokjes in te vriezen, dan kun je per voeding precies genoeg ontdooien zonder dat je hoeft weg te gooien.
(en idd, zoals Sjeen zegt; de flesjes zijn best duur en op deze manier ben je snel door je voorraad flesjes heen) Ik doe het alleen met de voeding die op vrijdag gekolfd heb en die ze woensdags meekrijgt naar het kdv. Overgieten in de goede flessen met de goede hoeveelheid en dan invriezen, zodat ik dinsdagavond alleen die flessen maar in de koelkast hoef te zetten en woensdagochtend kunnen ze zo de koeltas in.
  zondag 17 oktober 2004 @ 11:55:21 #123
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22677160
Snap de bezwaren en wil ook met die diepvrieszakjes gaan werken, maar heb ze nu niet in huis en wil voeding wellicht iets langer dan maar een paar dagen bewaren. Vandaar!
Dank voor de reacties, morgen die zakjes niet vergeten te kopen!
  zondag 17 oktober 2004 @ 14:41:12 #124
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_22679900
allemaal

Sugar Ik hoorde van een kennis dat ze vond dat de melk naar plastic ging smaken als je het in diepvrieszakjes invriest. Ik weet het zelf niet uit eigen ervaring, maar ik zou het zeker een keer testen. Wat een prachtige foto trouwens

Dan nog iets over invriezen: wat houden jullie als bewaartermijn aan ?
Mij werd door diverse personen gezegd dat het 3-6 maanden houdbaar is. Maar een arts in Nijmegen gaf de voorkeur aan max. 1 maand, omdat de samenstelling van de melk veranderd gedurende de tijd (lichaam past dit aan de groei van het kind aan, net als de hoeveelheid).
Als je gaat invriezen en je gebruikt melk die al 3 maanden "oud" is, krijg je een samenstelling met voedingswaarden die niet meer overeenkomt met de huidige behoefte?
... ♥ ik mis je ♥
  zondag 17 oktober 2004 @ 15:53:16 #125
3011 E.T.
pi_22681219
Phluph, in het begin is je voeding net slagroom, dit neemt langzaam wat af. (de kleur verandert ook van gele room naar waterig(er) en kan zelfs blauw, groen en/of rozig zien.
Ik gebruik nu zelf nog melk van juni en daar is niks mis mee. Als er heel lang tussen gaat zitten, dan zou ik de meest gele melk niet meer als hele voeding geven, maar als 'aanvulling' in de fles. (bv. 70cc redelijk recent en dan bv 30cc 'oud')
Maar het is niet zo dat het niet goed is hoor

(en ik doe altijd de oudste melk eerst opmaken, op die manier verjong je je voorraad ook steeds).

Sugar, ik gebruik gewoon ijsblok-bakjes. Ik heb eerst ook van die zakjes gebruikt, maar ik werd helemaal kriegel van het gepiel om die glibberige blokjes eruit te krijgen zonder dat er stukjes plastic bleven plakken. Nu doe ik het eerst in een bakje, even zakje eroverheen tegen kruimels e.d. Als het bevroren is doe ik de blokjes over in een diepvrieszakje met de datum erop (in dit kader zijn van die flexibele ijsblokjesvormen erg handig, je wipt de blokjes er dan zo uit)
  FOK!fossiel zondag 17 oktober 2004 @ 20:58:36 #126
2628 Karin
pi_22687217
Ik heb het ook altijd net zoals ET ingevroren, in ijsklontjesvormpjes en daarna in een diepvrieszakje met de datum erop. Ik haalde ook altijd het oudste eruit (was meestal een maand oud) en doordat het vormpjes van ongeveer 15 cc waren kon ik altijd precies de hoeveelheid voeding ontdooien die nodig was. Was wel gedoe hoor elke keer, voorzichtig in het vormpje gieten en de dag erna proberen die blokjes eruit te krijgen (lees: net zo lang rammen met dat ding op het aanrecht totdat alles eruit was) en in een zakje proppen. Ik had 1 lade van mijn vriezer helemaal gereserveerd voor de bv. Was wel grappig gezicht al die zakjes.
  maandag 18 oktober 2004 @ 08:07:32 #127
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22695290
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 13:03 schreef melonovy het volgende:
Lekker snelle reactie, maar ben de laatste dagen nauwelijks tot niet online geweest.

Ja, Jessai krijgt 2-3 keer per dag, Junah nog ongeveer 5-6 keer per dag. En dat gaat meestal probleemloos, ik moet wel goed eten en veel drinken, maar dat is alles.
  maandag 18 oktober 2004 @ 14:20:54 #128
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22700607
Nou leuk hoor, zo'n 4 maandendip Ik word er zo onzeker van.
Nu weer slechts 120 cc.
En ik heb echt het idee dat Léon steeds meer honger begint te krijgen. Had toevallig zaterdag wat kleine flesjes (2 van net geen 100) extra gekolfd, naast de 180 cc.
We gingen zaterdagavond weg en Léon zou bij opa en oma blijven. Eerst heeft hij daar de 180 cc weggetikt en toen heeft oma toch nog maar een klein flesje bij gegeven. Ook leeg.
Om 20.30 deed ze hem naar bed, maar meneer werd tegen 21.30 weer wakker. Ipv zijn speen te geven en hem te laten liggen heeft ze hem eruit gehaald en het laatste flesje gegeven. Heeft hij ook bijna leeg gedronken. Maar normaal gesproken halen wij hem er dus nooit uit, niet voor de 23.00 voeding iig.
Ik krijg zo het idee dat ik hem tekort doe.
Hoe lang duurt zo'n 4 maandendip eigenlijk? Toch geen 4 maanden?
Maar het zit me gewoon niet lekker, vooral ook omdat ik volgende week weer aan het werk moet.
Ga straks even naar het cb om hem te laten wegen. Het is nu weer een week geleden, dus ben benieuwd hoeveel hij aangekomen is.
  maandag 18 oktober 2004 @ 15:14:37 #129
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_22701808
Dutch ik herken je verhaal wel Ik had dat probleem van mindere productie ook altijd rond mijn menstruatie. Maar onthoudt ook dat borstvoeding en vooral dat gebeuren rondom kolven voor een groot gedeelte tussen je oren zit! En hiermee wil ik absoluut je probleem niet baggetaliseren(moeilijk woord, schrijf ik het goed ), ik heb mijzelf altijd voorgehouden(misschien mijzelf wel voor de gek gehouden) dat je nooit precies weet hoeveel melk er in je borsten zit, dat wat je kolft hoeft niet precies het totaal te zijn wat er in je borst zit, dat idee gaf mij altijd wat rust als het wat minder ging. En meid jij weet evengoed als ik dat je bv nooit zomaar "op" raakt. Bekijk die achterlijke kolf nou eens als je kind, als je op je werk dat probleem hebt met kolven, wat zou je doen als je kind niet goed drinkt, gewoon na een uurtje nog een keer geven, dus ga je na een uurtje weer even kolven.
Wat bij mij altijd heel goed werkte met kolven: fotootje van je kleintje mee, lekker warm kopje thee mee, ik deed altijd mijn handen warmen aan de thee, masseerde mijn te kolven borst even met warme handen( naar de tepel toe) en het klinkt misschien heel dom maar bij sommige dames helpt het ook als je even voorover buigt en je borsten soort van schudt ( echt waar dit is een tipje van de wijkverpleegkundige en het werkt nog ook!!!) en dan hup kolven maar, om de laatste druppel eruit te krijgen masseerde ik mijn borst nog tijdens het kolven( ff uitwringen ) Maar vooral probeer niet gestrest te raken(lekker makkelijk gezegd) lukt het niet met kolven, ga niet door totdat je de juiste hoeveelheid hebt( en rauwe tepels), maar ga het gewoon na een uurtje weer proberen. Blijf vooral positief, denk gewoon heel stoer:"Stomme kolf, Léon haalt vast meer bv uit mijn borst"
(wat zeer ws ook zo is)
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  maandag 18 oktober 2004 @ 15:48:13 #130
3011 E.T.
pi_22702520
Ik sluit me volledig bij Loena aan

(kleine aanvulling: vergeet niet dat uit de fles drinken veel makkelijker is dan uit de borst drinken.. Baby's zullen gauw meer drinken uit de fles dan uit de borst omdat 't toch wel stroomt. Aan de borst moeten ze 'werken', de fles laat zonder enige moeite al dat vocht zomaar lopen! )
  maandag 18 oktober 2004 @ 20:34:59 #131
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22708698
Thanx ladies.
Ik kan me alleen goed voorstellen dat er veel vrouwen vanwege die frustratie toch stoppen met bv. En ik wil nog niet stoppen, geniet er nog zo van.
(niet van het kolven, maar dat weten jullie nou wel )

Vanmiddag dus gaan wegen:
vorige week maandag woog hij 7150.
Vanmiddag woog hij 7280.
  maandag 18 oktober 2004 @ 20:47:09 #132
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_22709038
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 20:34 schreef dutchie het volgende:
Thanx ladies.
Ik kan me alleen goed voorstellen dat er veel vrouwen vanwege die frustratie toch stoppen met bv. En ik wil nog niet stoppen, geniet er nog zo van.
(niet van het kolven, maar dat weten jullie nou wel )

Vanmiddag dus gaan wegen:
vorige week maandag woog hij 7150.
Vanmiddag woog hij 7280.
Goed joh 130 gram erbij!!! Zie je wel dat je het hardstikke goed doet meid, nu geen zorgen meer maken hoor!!!

Als ik jou was zou ik niet meer wegen, word je zo onzeker van, kijk gewoon naar je kind is ie tevreden na de voeding, dan heeft ie dus genoeg gegeten om lekker op te kunnen groeien

Waar bemoei ik me eigenlijk mee, ik ben jou niet, weet je wat, doe maar gewoon wat jij denkt dat goed is
Hyves!
  maandag 18 oktober 2004 @ 20:57:00 #133
3011 E.T.
pi_22709332
Léon

* E.T. sluit zich wederom volledig bij Loena aan. Ik kan er echt geen zinnig woord meer aan toevoegen!

bij mij is het trouwens wel echt op z'n retour. De nacht- en ochtendvoeding houden we wel gewoon, overdag krijgt Saskia flessen. 's avonds kreeg ze al een paar weken een fles, en nu dus overdag ook nog 2 erbij.
Afgelopen vrijdag kolfde ik nog op m'n werk totaal wel 130 hele cc's En gister heeft Saskia overdag dus geen bv gehad en om een uur of 10 's avonds kreeg ik pas een beetje lichte stuwing Ze heeft overdag de laatste tijd dus echt heel weinig gedronken en of dat nu ligt aan gewoon weinig drinken of dat ik niet genoeg meer had, dat zullen we nooit weten. Maar na 8 maanden vind ik het wel heel erg jammer, maar ik kan er wel vrede mee hebben.
Oprkikken van de productie heb ik geen zin meer in, geen puf voor. Ik had mezelf gesteld dat ik zowieso zou stoppen als Saskia een jaar zou zijn, dus voor dat kleine beetje voeding en dan voor die paar maanden..
Het is mooi geweest zo.
Maar voor het knusse en gezellige houden we de ochtendvoeding er wel nog gewoon in :
  maandag 18 oktober 2004 @ 21:09:08 #134
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_22709657
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 20:57 schreef E.T. het volgende:
Het is mooi geweest zo.
Maar voor het knusse en gezellige houden we de ochtendvoeding er wel nog gewoon in :
Best moeilijk hè het afsluiten van die borstvoedingsperiode, ik vond het aan de ene kant wel lekker dat ze niet meer afhankelijk van je waren, maar aan de andere kant het is zo knus en gezellig om te doen Ik heb dat ook een poosje gedaan alleen 's avonds en 's morgens voeden en later alleen 's morgens meer voor de gezellie eigenlijk, totdat ze zelf geen intresse meer hadden.
Hyves!
  maandag 18 oktober 2004 @ 21:17:58 #135
3011 E.T.
pi_22709901
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 21:09 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Best moeilijk hè het afsluiten van die borstvoedingsperiode, ik vond het aan de ene kant wel lekker dat ze niet meer afhankelijk van je waren, maar aan de andere kant het is zo knus en gezellig om te doen Ik heb dat ook een poosje gedaan alleen 's avonds en 's morgens voeden en later alleen 's morgens meer voor de gezellie eigenlijk, totdat ze zelf geen intresse meer hadden.
idd
's morgens is nu ook echt gewoon voor 'mij' voor het gezellig. En zo lang ze nog een nachtvoeding wil krijgt ze die ook nog aan de borst, maar dat is gewoon omdat dat lekker makkelijk is
  maandag 18 oktober 2004 @ 21:23:28 #136
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_22710038
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 21:17 schreef E.T. het volgende:

[..]
En zo lang ze nog een nachtvoeding wil krijgt ze die ook nog aan de borst, maar dat is gewoon omdat dat lekker makkelijk is
Wou ik net gaan zeggen idd

Pssst, ben jij tegenwoordig(net als Loena)ook lid van de borstvoedingsmaffia
Hyves!
  maandag 18 oktober 2004 @ 22:18:27 #137
3011 E.T.
pi_22711425
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 21:23 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Wou ik net gaan zeggen idd

Pssst, ben jij tegenwoordig(net als Loena)ook lid van de borstvoedingsmaffia
uhuh... ik dring niet op, bekeer geen mensen, maar vertel ze wel dat 't zo heerlijk makkelijk is ik word nu al kriegel van die flessen de hele tijd..
  maandag 18 oktober 2004 @ 22:39:23 #138
24188 Belana
kloon van belana
pi_22711986
Wat jammer ET dat het zo terug loopt nu Ik vind het heel knap dat je het zo lang hebt kunnen doen ondanks je werk! Ik ben niet zo van de maffia maar bv is gewoon het beste en ik heb het er toen best moeilijk mee gehad dat het niet meer lukte. Nou had ik niet dat hele knusse ermee, dat niet... maar ergens voelde ik me zo schuldig dat het niet meer lukte.

Misschien heb ik niet voldoende gelezen hier, maar hoe gaat het nou met LadyS en de bv?
stormy waters...
sailin'
  maandag 18 oktober 2004 @ 22:48:25 #139
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_22712206
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 22:18 schreef E.T. het volgende:

[..]

uhuh... ik dring niet op, bekeer geen mensen, maar vertel ze wel dat 't zo heerlijk makkelijk is ik word nu al kriegel van die flessen de hele tijd..
Weet ik ook E.T. doe je ook helemaal niet!!! Vind je enthousiasme alleen erg leuk, meer voor mijzelf een bevestiging, ik ben dus niet de enige op de wereld die helemaal blij word van BV Alleen wordt dat enthousiasme (bij mij dan...) soms verkeerd opgevat en dan hoor je dus blijkbaar bij de BV-maffia, vandaar dat sarcastische geintje
Hyves!
  maandag 18 oktober 2004 @ 22:52:50 #140
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_22712295
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 22:39 schreef Belana het volgende:
Nou had ik niet dat hele knusse ermee, dat niet... maar ergens voelde ik me zo schuldig dat het niet meer lukte.
Is echt onzin Belana, die fles heb je toch ook met veel liefde gegeven? Daar gaat het toch om?!
Hyves!
  maandag 18 oktober 2004 @ 22:56:38 #141
3011 E.T.
pi_22712392
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 22:48 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Weet ik ook E.T. doe je ook helemaal niet!!! Vind je enthousiasme alleen erg leuk, meer voor mijzelf een bevestiging, ik ben dus niet de enige op de wereld die helemaal blij word van BV Alleen wordt dat enthousiasme (bij mij dan...) soms verkeerd opgevat en dan hoor je dus blijkbaar bij de BV-maffia, vandaar dat sarcastische geintje
Het wordt inderdaad soms wel eens verkeerd opgevat door mensen.. jammer dan voor ze. het geeft ook wel grappige dingen, mailtjes op mijn werk van kolvende collega's met vragen of onzekerheden. Ooit eens tijdens het kolven een collega tegengekomen (die ook aan 't kolven was en dus gezellig samen gezeten.. is trouwens een hele goede voor je productie! Opbrengst was ineens een stuk hoger) en ik kon een paar onzekerheden van haar ontkrachten en zij heeft dat weer aan iemand verteld enz.. (ik werk in een bedrijf met zo'n 250 vrouwen.. de kolfkamer wordt erg goed gebruikt )
Nog ff en ik word de bedrijfs-bv-goeroe

Ik vind 't wel leuk als ik iemand kan overtuigen dat ze goed bezig is en haar onzekerheden niet nodig zijn, zodat ze doorgaat met bv ipv over te stappen
  maandag 18 oktober 2004 @ 23:01:07 #142
3011 E.T.
pi_22712508
Schuldig voelen is helemaal nergens voor nodig. Je moet je pas schuldig voelen als je je kind willens en wetens iets onthoudt waarvan je weet dat je kind het nodig heeft.
Je hebt je best gedaan en als het dan niet meer gaat is er een prima alternatief!

Ik voel me nu ook niet schuldig (wel vind ik 't jammer). Ik heb Saskia zo lang als mogelijk was iets goeds meegegeven. Nu gaat het niet meer en dat is jammer. Maar er is geen schuld, niemand heeft toch iets fouts gedaan? Het is gewoon op, dus nu krijgt ze het alternatief dat gelukkig ook goed is
  maandag 18 oktober 2004 @ 23:25:48 #143
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_22713197
Wat jammer E.T., dat het voeden niet meer zo gaat als je zelf wilt.

Eigenlijk wil ik wel van de borstvoeding(en) overdag af. Judith krijgt 3 à 4 keer de borst op een dag en (meestal) geen ander drinken. Nu heeft Arjan al een paar keer een bekertje drinken aan Judith gegeven en dat gaat erg goed. Dat wilde ik vanmiddag dus ook maar eens even proberen (ik had geen zin om de borst te geven ). Judith begon heel gulzig te drinken en het ging heel erg goed... totdat het bekertje half leeg (of half vol ) was. Ze draaide steeds haar hoofd opzij, maar begon wel te huilen (zoals ze dat ook doet als ik haar even van de borst haal en ze nog niet genoeg gedronken heeft). Ik wilde haar dus weer het bekertje geven, maar weer draaide ze haar hoofd weg en begon weer te huilen. Toen heb ik haar maar weer de borst gegeven en heeft ze nog heerlijk liggen drinken... Nu zit ik weer te twijfelen of ik nu toch door zal zetten of dat ik haar gewoon de borst blijf geven...
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 10:15:07 #144
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22718826
Hè E.T., ik weet hoe jij er van genoot. Dat maakt het wel wat moeilijk om ineens afscheid te nemen. Maar lekker die nachtvoeding geven.
Ze worden wel zo snel groot vind je niet?
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 11:31:42 #145
3011 E.T.
pi_22720116
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 10:15 schreef dutchie het volgende:

Ze worden wel zo snel groot vind je niet?
Nog even en ze gaan trouwen

Grijs, ik heb de afgelopen dagen ook regelmatig zo gezeten.. zal ik wel, zal ik niet..
Die fles is ff doorbijten als ze er genoeg van heeft, aan de borst is ze zo stil.. nu kan ik nog terug als ik wil..
twijfels, twijfels, twijfels.

Maar ik moet zeggen, dat nu ik echt de beslissing heb genomen, dat ook wel weer bevrijdend voelt.

succes met je twijfels!
pi_22721743
Bij mij is de bv ook zwaar terug gelopen. En aangezien Joshua nog een behoorlijke hoeveelheid aan voeding nodig heeft, vraag ik me af of het nog wel veel nut heeft.
Tussen de middag kolf ik nog maar 60cc af als ik geluk heb. s'Morgens is nog de enige voeding dat ik zie dat ie genoeg binnen krijgt. s'Avonds ook nog wel eens, maar heel vaak gebeurt het nu dat ie totaal niet geinteresseerd is. En als ik overdag thuis ben dan is het ook vaak dat hij weg wil kruipen dan dat ie geinteresseerd is in de bv.

Het enige wat me dwars zit is dat ik 1 jaar in gedachten had en nu ik zwanger ben loopt dat een beetje in het honderd. Terwijl ik als de nieuwe uk arriveert ook gewoon weer 1 jaar ga geven. Meer onenigheid met mezelf, want ik wil ze beiden even veel geven. Maar ja in werkelijkheid zal geen van beiden merken of ze nou 1 maand minder hebben gehad dan de ander.

Ik ben er nog niet helemaal uit. Maar de avond en ochtend voeding laat ik er dus nog even in denk ik. Maar die voedingen overdag gaan nu over tot de fles.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 19 oktober 2004 @ 18:27:22 #147
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_22729021
Vraagje:
Ik ben sinds dit weekend weer begonnen met kolven, om zo een voorraadje in de vriezer te hebben tegen de tijd dat ik weer ga werken in januari. Ik kolf twee/drie keer per dag, maar kom nauwelijks hoger dan 40cc. ik gooi het er nu op dat ik weer op gang moet komen, is dat een logische gedachtengang?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 19 oktober 2004 @ 19:39:43 #148
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_22730582
Het kan heel goed dat je weer moet 'wennen' Sjeen. Vind je trouwens twee/drie keer per dag niet veel? Waarschijnlijk kolf je na de ochtendvoeding uit een borst (die waar Isa het minst gedronken heeft) ook al een heleboel.
Krijg je wel een toeschietreflex?

Balen he, Lewis.. En je geeft Joshua toch al het beste mee op deze manier? Niet zo schuldig voelen dat hij dan een maand minder krijgt dan dat je ukkie zal gaan krijgen hoor. En wie weet is er dan met een maand of tien ook wel wat, of net als bij mij.. met 8 maanden dat het niet meer gaat. Je kunt niet in de toekomst kijken, je doet nu zo je stinkende best voor Joshua, ik weet zeker dat je dat ook voor je ukkie gaat doen. En de een iets meer dan de ander.. sja, dat zal hun hele leven nog wel zo blijven in beide richtingen.

E.T.
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 20:44:17 #149
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_22732199
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 19:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Het kan heel goed dat je weer moet 'wennen' Sjeen. Vind je trouwens twee/drie keer per dag niet veel? Waarschijnlijk kolf je na de ochtendvoeding uit een borst (die waar Isa het minst gedronken heeft) ook al een heleboel.
Deed ik ook altijd, ik kolfde tussen de eerste en tweede voeding in de ochtend 1borst om zo een voorraadje aan te leggen voor als ik weer aan het werk ging. En dat gewoon elke dag zodat je lijf daar op ingesteld raakt en gewoon extra voeding aanmaakt. Het voordeel daarvan was weer, als ik dan merkte als ik het druk had en mijn voeding wat terugliep( en mijn voorraad toch groot genoeg was) dan liet ik die kolfsessie gewoon een dagje vervallen en had ik weer volop voeding voor de kleine en dus geen inhaal-praktijken van een hongerlapje in de nachtelijke uurtjes.

edit: oh ja ik geef/kolf altijd maar 1 tiet per keer, maar ik heb dan ook heeeeeele grote borsten

edit2:
Hyves!
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 21:55:47 #150
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22734210
Wat noemen jullie een grote voorraad?
En kolven jullie ook extra als je op je werk zit?
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 22:09:53 #151
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22734598
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 22:39 schreef Belana het volgende:
Misschien heb ik niet voldoende gelezen hier, maar hoe gaat het nou met LadyS en de bv?
ik geef momenteel de 1e voeding en de één na laatste (of laatst voeding) nog bv.
Ik was hier een week of 2 geleden mee begonnen. Na een paar dagen had ik toch maar bedacht dat ik toch zo veel mogelijk bv wilde geven Mijn tepels gingen weer pijn doen en nu ben ik het echt goed zat! Ik hou de 1e voeding er nog wel een tijdje in denk ik. Niet in de laatste plaats omdat het lekker makkelijk is
soms worden mij tepels blauw/paars met wit erom heen en dan doen ze dus écht enorm pijn
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 22:34:23 #152
3011 E.T.
pi_22735356
dutch, op mijn werk kolf ik 2 of 3 keer.
Ze zeggen wel eens dat het betr is om 3 keer kort te kolven ipv 2 keer lang. Het lag er bij mij aan hoe het uitkwam met m'n werk ook een beetje. (en als ik het idee had dat de productie een beetje ingekakt was (als ik ongesteld moest worden) deed ik 't echt 3 keer)
en sja, grote voorraad... ik denk dat ik zo'n 15 a 20 zakjes met ijsblokjes (zo'n 100cc per zakje) in de vriezer had/heb liggen. Die zijn we nu dus aan 't opmaken, maar ik vond het wel lekker om zo'n voorraadje te hebben. Als ik dan op m'n werk niet genoeg had gekolfd (wat heel vaak voorkomt) dan kon ik gewoon aanvullen uit m'n voorraad
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 22:36:11 #153
3011 E.T.
pi_22735403
Balen trouwens LadyS dat het niet pijnloos loopt. Knap dat je dan toch nog wel voedingen erin blijft houden!
(en ja, die voeding 's morgens (en ook 's nachts) zijn ook lekker makkelijk, ik heb ook geen zin om op rare en koude tijden naar beneden te moeten om een fles te maken en die voedingen krijgt Saskia dus ook gewoon nog bij mij..)
  woensdag 20 oktober 2004 @ 08:10:09 #154
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22741418
Misschien een idee?
's Avonds een fles water en de flesverwarmer bij je bed zetten. Mits je een flesverwarmer hebt natuurlijk.
LadyS, knap hoor dat je het volhoudt.
  FOK!fossiel woensdag 20 oktober 2004 @ 12:12:40 #155
2628 Karin
pi_22744821
Ik had zelfs een magnetron op de slaapkamer gezet maar toch blijft het een rotwerk als je net wakker bent om een fles te maken. Ik vond shirt omhoog en kind aanleggen veel makkelijker.
Ik hoop dat jullie het nog lang kunnen volhouden die ochtendvoeding! Bij mij was dat helaas vrij snel over, het liep heel hard terug op maar 1 voeding.
  Licht Ontvlambaar woensdag 20 oktober 2004 @ 12:51:26 #156
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_22745668
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 19:39 schreef Swetsenegger het volgende:

-knip-

E.T.
Ik kolf nu twee/drie keer om een beetje een regelperiode te faken. Vanmorgen had ik overigens al 55cc, dus het begint te 'wennen'. Ik heb een toeschietreflex (na een paar minuutjes begint het in heftige stralen te gaan, maar die hield niet zo lang aan. Nu duurt het alweer langer, dus ik denk dat ik gewoon echt de productie aan het ophogen ben.

Isa krijgt tegenwoordig altijd twee borsten en die drinkt ze meestal goed leeg. Ik dacht dat dat wel normaal was (in de zin van goed afgestemd vraag/aanbod). Denk ik dan goed?
  donderdag 21 oktober 2004 @ 15:56:01 #157
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22773550
Mensen! Is het normaal dat afgekolfde melk in de koelkast eruitziet als water met een flinke schuimkraag dikke melk bovenop?
pi_22773603
jahoor, kan heel goed.
  donderdag 21 oktober 2004 @ 16:04:15 #159
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22773735
Maar het ziet er echt verzuurd uit... Kan ik dat mijn meisje wel geven vanavond?

* Sugar wil weer gaan sporten!
pi_22773904
jahoor, gewoon ff schudden en opwarmen en 't ziet er weer 'als nieuw' uit. van wanneer is het? (desnoods een beetje zelf proeven voor je 't geeft).

sportze!
  donderdag 21 oktober 2004 @ 16:25:37 #161
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22774201
Het is van de 17e en de 19e (allebei ziet het er zo uit).
Nou, thanks, ik vertrouw het wel dan!
  donderdag 21 oktober 2004 @ 18:03:19 #162
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_22776006
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 16:25 schreef Sugar het volgende:
Het is van de 17e en de 19e (allebei ziet het er zo uit).
Nou, thanks, ik vertrouw het wel dan!
ehhhh Lieve Sugar, die van de 17e heb je hopelijk wel ingevroren?
Als je alleen koel bewaart, dan mag je het max. 1 dag later gebruiken hoor !
(zo is mij tenminste altijd verteld)

edit- toevoeging:
maar dat van die schuimkraag klopt wel, daardoor lijkt er ook wel eens meer in het flesje te zitten dan er werkelijk inzit.
... ♥ ik mis je ♥
  FOK!fossiel donderdag 21 oktober 2004 @ 20:53:25 #163
2628 Karin
pi_22779944
Volgens mijn informatie kan je borstvoeding maximaal 5 dagen bewaren achterin je koelkast.

Volgens de VBN
In moedermelk zitten bacterieremmende factoren die de hoeveelheid aanwezige bacteriën in afgekolfde moedermelk doen verminderen. Moedermelk kan veel langer vers blijven dan men lange tijd heeft gedacht.

Als het in de koelkast bewaard wordt kan rijpe moedermelk tot ongeveer 5 dagen goed blijven. Voorwaarde is wel dat het hygiënisch en zorgvuldig behandeld wordt.

Buiten de koelkast blijft moedermelk 6 tot 10 uur goed. Colostrum, de melk die de eerste dagen na de bevalling wordt geproduceerd, blijft ongekoeld 12 tot 24 uur goed.

Eenmaal ontdooide moedermelk kan nog tot 24 uur bewaard worden (in de koelkast).

Deze bewaartips gelden voor de moedermelk voor gezonde voldragen baby's. Op kinderafdelingen van ziekenhuizen worden soms andere regels gehanteerd.

En ik heb ook overal gelezen dat je borstvoeding beter niet kan schudden maar gewoon een beetje heen weer moet wiebelen, van schudden gaan belangrijke dingetjes stuk (geen idee welke dingetjes).
pi_22780974
hoe doen jullie dat met een flessie bv ?

Die kerel van mij drinkt traag en halverwege vind hij het niet meer naar zijn zin (hoogstwaarschijnlijk omdat het te koud is geworden). Helaas ligt het punt dat hij het niet meer moet op wisseld niveau dus kan ook niet eerst 30 cc klaarmaken en later nog eens 40cc Maar zit dus steeds met halve flesjes die weg kunnen en dat vind ik behoorlijk zonde.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 11:34:34 #165
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22792448
Knor, vervelend is dat hè?
Hier wilde Léon in het begin ook niet uit de fles drinken. Het ligt niet aan de speen denk je?
Dat was nl. hier wel de oplossing.
Het gaat vanzelf beter, maar lastig is het wel.
pi_22792607
als het aan de speen zou liggen zou hi toch niet eerst wel drinken (iedere avond) en halverwege stoppen ??? Heb nml nog nooit een andere speen aangeboden dan deze...
pi_22803168
Knor, dan zou ik toch nooit meer dan 40cc per keer opwarmen, want om nou elke keer de helft weg te gooien is echt zonde.

Vandaag heb ik voor het eerst de middag voeding eruit gehaald, in de hoop dat ik vanavond wel behoorlijk wat bv zou hebben voor Joshua. Maar ik vond het maar schrikbarend weinig. Om eerlijk te zijn was het veel te weinig. Hij heeft niet een keer achter elkaar gedronken. Maar vanaf begin slikken en dan 2 of 3 keer zuigen en dan weer slikken. Zelfs s'morgens vind ik het ook steeds minder worden. En daar baal ik toch wel enorm van, want blijkbaar gaat de produktie met grote sprongen achteruit. En ik wilde nog zo graag de ochtend en avond voeding erin houden Maar zoals het er nu naar uit ziet, haalt hij er nog net 1 goede voeding per dag uit.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 21:23:26 #168
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22804304
Ik heb vanavond weer een flesje afgekolfde voeding gegeven en wilde vlak daarna dus gaan kolven (omdat ik immers deze voeding niet gaf!). Maar nu kwam er bijna niks uit!!!! Echt schrikbarend weinig, 30 cc! Ik had Maria wel eventjes aangelegd, dus a la, íets minder dan "normaal" had ik verwacht, maar zo weinig?!
Had sowieso al de indruk dat Maria niet meer zo tevreden is na een voeding (bleef zoeken) en dat ik dus echt twee borsten per keer moest geven en langer laten liggen. Dat ook gedaan, maar nu (na deze kleine opbrengst) heb ik nog sterker het gevoel dat ze sinds een paar dagen echt te weinig krijgt!

Hebben jullie nog tips? Ik weet dat extra aanleggen en kolven de productie weer op kunnen schroeven, dus dat zal ik zeker proberen. Maar weten jullie op welke momenten ik het beste extra kan kolven? En binnen hoeveel tijd zou de productie weer op vraag afgestemd kunnen zijn? Dank!
pi_22804923
Zijn het niet de 1,5-maand-regeldagen? Hoe lang het duurt verschilt per persoon...
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 21:46:24 #170
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22804967
Ah, bestaan die? Zou kunnen dan! Maar kan het dan zo zijn dat ik ineens erg weinig te geven heb?
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 21:48:29 #171
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_22805020
Sugar, ik produceer nog steeds overmatig veel melk, met het schema dat ik in het ziekenhuis heb geleerd, en dat is om de 3 uur. Naarmate de dag vordert worden de hoeveelheden minder.
Ik kolf overigens electrisch, aan beide borsten tegelijk. Ik weet niet in hoeverre dat nog scheelt.

edit: toevoeging: en ik kolf per keer 10 minuten.
... ♥ ik mis je ♥
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 21:57:46 #172
3011 E.T.
pi_22805270
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 21:46 schreef Sugar het volgende:
Ah, bestaan die? Zou kunnen dan! Maar kan het dan zo zijn dat ik ineens erg weinig te geven heb?
Yep, 6 weken zijn berucht qua regeldagen.
En Maria zal ook steeds efficienter en sneller drinken. Dus met een paar minuutjes aan jouw borst zal ze al een behoorlijke sloot melk naar binnen werken.
En bij regeldagen zal het 'extraatje' wat jij eigenlijk bedoelt om te kolven in het voordeel van Maria werken: minder moeite voor de juiste hoeveelheid melk en jouw 'extraatje' zal je weer opnieuw moeten opbouwen.

Kreeg je wel een toeschietreflex bij het kolven? (dat het echt met straaltjes naar buiten komt?)
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 22:29:15 #173
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22806237
Ja, ET, wel tsr, maar niet meer dan 2 keer... En dan duurt dat straaltjes-schieten ook weer geen uur, helaas.

Maar goed, komt jullie dus bekend voor? Gewoon doorgaan en misschien weer even wat vaker aanleggen en ook wat meer kolven? (Just checking )
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 22:31:33 #174
3011 E.T.
pi_22806307
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 22:29 schreef Sugar het volgende:
Ja, ET, wel tsr, maar niet meer dan 2 keer... En dan duurt dat straaltjes-schieten ook weer geen uur, helaas.

Maar goed, komt jullie dus bekend voor? Gewoon doorgaan en misschien weer even wat vaker aanleggen en ook wat meer kolven? (Just checking )
Yep
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 22:33:19 #175
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_22806349
Bij mij is dat toeschietreflex echt heel duidelijk voelbaar, in de vorm van duizend-naaldjesgevoel en ik voel mijn borst ook echt helemaal volstromen lijkt wel( ze voelen dan ook echt helemaal hard aan) er komen dan ook echt hele stralen uit. Kian laat dan ook echt de overtollige melk wegstromen uit zijn mond, als ie dat niet doet verslikt ie zich, wat ook zeer regelmatig voorkomt. Herkenbaar
Hyves!
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 22:34:56 #176
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_22806396
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 22:29 schreef Sugar het volgende:

Herkenbaar en gewoon weer wat vaker aanleggen.
Hyves!
pi_22806472
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 22:33 schreef Loena-tik- het volgende:
Kian laat dan ook echt de overtollige melk wegstromen uit zijn mond, als ie dat niet doet verslikt ie zich, wat ook zeer regelmatig voorkomt. Herkenbaar
Hier alleen als ze langer dan normaal niet drinkt.. Is op zich wel grappig, ze verslikt zich dan, laat los en het spuit in haar gezicht. Je blijft alleen aan het verschonen zo. Maar als ze de normale tijd ertussen laat heb ik nergens last van.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 22:43:49 #178
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_22806620
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 22:38 schreef poemojn het volgende:

[..]

Hier alleen als ze langer dan normaal niet drinkt.. Is op zich wel grappig, ze verslikt zich dan, laat los en het spuit in haar gezicht. Je blijft alleen aan het verschonen zo. Maar als ze de normale tijd ertussen laat heb ik nergens last van.
Ik heb dat dus eigenlijk altijd, Kian is volgens mij ook eigenlijk al na twee minuten drinken klaar, daarna ligt ie gewoon nog lekker na te tutten. Het geeft af en toe idd wel geinige taferelen, ik heb een keer gehad dat Kian tijdens het "tsr"raar lag te doe aan de borst en een soort van lag te blazen en toen kreeg ik zelf de spetters in mijn gezicht
Hyves!
pi_22809540
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 22:33 schreef Loena-tik- het volgende:
Bij mij is dat toeschietreflex echt heel duidelijk voelbaar, in de vorm van duizend-naaldjesgevoel en ik voel mijn borst ook echt helemaal volstromen lijkt wel( ze voelen dan ook echt helemaal hard aan) er komen dan ook echt hele stralen uit. Kian laat dan ook echt de overtollige melk wegstromen uit zijn mond, als ie dat niet doet verslikt ie zich, wat ook zeer regelmatig voorkomt. Herkenbaar
zeer herkenbaar We zijn hier ook regelmatig goed nat omdat het overal heen spuit als hij loslaat.

Ik heb een nieuw probleempje net ontwikkelt Heb gekolfd en heb nu een prachtig flesje van 240 staan, maar heb geen diepvrieszakjes meer. Als ik die morgen vroeg gelijk haal zou dat dan nog kunnen ????
pi_22809630
lijkt mij wel.. op basis van Borstvoeding deel 7
pi_22809746
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 00:20 schreef poemojn het volgende:
lijkt mij wel.. op basis van Borstvoeding deel 7
hmm ik dacht ooit eens ergens iets gelezen te hebben dat als je het in wil vriezen dat gelijk moet doen, maar waarom ben ik vergeten. Maar het bederft iig niet binnen nu en morgen ochtend.

*morgen megapak zakjes haalt.*
pi_22810135
Het enige nadeel van invriezen is denk ik dit.. maar gewoon voedsel kun je toch ook een dagjein de koeling bewaren en dan invriezen? Bijv gehakt koop je in de aanbieding op voorraad en vries je thuis in, dat heeft dan in de winkel ook een tijdje in de koeling gelegen toch?

Dat invriezen altijd zo snel mogelijk moet is ook wel logisch ivm de versheid van het product.
  zaterdag 23 oktober 2004 @ 10:19:55 #183
3011 E.T.
pi_22814223
Het VBN houdt aan dat je mm binnen 24 uur moet invriezen.
Gisteravond gekolfd is dus vanavond uiterlijk invriezen
pi_22814342
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 10:19 schreef E.T. het volgende:
Het VBN houdt aan dat je mm binnen 24 uur moet invriezen.
Gisteravond gekolfd is dus vanavond uiterlijk invriezen
het ligt inmiddels al braaf in zakjes in de vriezer

*moet weer even wennen dat ik die zakjes wekelijks met de boodschappen mee moet nemen*
pi_22831074
sugar: Thijs komt hier ook steeds vaker de laatse week, en ook hij lijkt niet genoeg te hebben van wat ik gewend ben, sinds vandaag zaten we weer redelijk om de 3 uur qua voeding
ik zelf voed op vraag... kreeg ik van de week het commentaar dat is niet goed voor Thijs word hij veels te dik van [waar bemoeid ze zich mee[/sub] en gaat hier gelukkig erg goed.
heb trouwens vandaag ook een kolf gehaald en zal daar eens mee gaan proberen te werken zo nu en dan.
pi_22831377
Bar, dat commentaar krijg ik ook hoor.. Eerst vond men dat Myrthe te vaak wilde drinken en niet genoeg aankwam en zou ik dus moeten bijvoeden (na de voeding flesvoeding geven en beginnen met fruithap), nu vindt men dat ik een voeding moet laten vallen / minder en korter moet voeden / beginnen met fruithap. Gewoon niet op letten. Als-ie zich echt ongezond vetmest zeggen ze het op het consultatiebureau wel, maar dat schijnt met borstvoeding niet eens te kunnen..
pi_22870171
quote:
De geur van moedermelk geeft vrouwen meer zin in seks.

Vrouwen die zelf geen kinderen hebben, raken opgewonden van de geur van moedermelk. Dit blijkt uit onderzoek aan de universiteit van Chicago. Zogende moeders droegen enkele dagen lang doekjes mee in hun bh. Negentig kinderloze vrouwen kregen de doekjes mee met de opdracht om een paar keer per dag aan te ruiken. De helft van hen kreeg nepdoekjes ter controle.

De vrouwen aan de moedermelk gaven te kennen 24 procent meer zin in seks te hebben –wat dat ook mag betekenen- en zich voor 17 procent meer over te geven aan seksuele fantasieën. Onderzoekster Martha McLintock denkt dat moedermelk een signaalfunctie heeft die vrouwen laat weten dat het veilig is om te baren.

McLintock bestudeert al langer de hormonale werking van moedermelk en zweet. In 2000 toonde ze aan dat de geur van moedermelk invloed had op de menstruatiecyclus, en in 2002 kwam ze op het spoor van de verhoogde seksuele activiteit. Het huidige onderzoek bouwt daar op voort.

Welke stoffen precies verantwoordelijk zijn voor de seksuele stimulans is nog onbekend. En er bestaan ook nog geen plannen om moedermelk te verwerken in deodorant of aftershave.
  maandag 25 oktober 2004 @ 21:00:30 #188
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_22871005
Sja, wat je nou weer met zo'n onderzoek moet...
  FOK!fossiel maandag 25 oktober 2004 @ 21:01:18 #189
2628 Karin
pi_22871030
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 21:00 schreef Grijs het volgende:
Sja, wat je nou weer met zo'n onderzoek moet...
Hahahaha dat vroeg ik me dus ook af, moet ik alle borstvoedende vrouwen maar gaan vragen of ik aan hun zoogcompres mag ruiken?
pi_22871089
Nee, want jij hebt al kinderen.
Misschien zijn er mannen die het vervelend vinden dat hun (kinderloze) vrouw noooit wil, die wel graag een gebruikt compres van je willen kopen.
  maandag 25 oktober 2004 @ 21:50:54 #191
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22872665
Dan had ik een aardig handeltje op kunnen zetten
  maandag 25 oktober 2004 @ 21:56:09 #192
24188 Belana
kloon van belana
pi_22872828
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 22:09 schreef LadyS het volgende:

[..]

ik geef momenteel de 1e voeding en de één na laatste (of laatst voeding) nog bv.
Ik was hier een week of 2 geleden mee begonnen. Na een paar dagen had ik toch maar bedacht dat ik toch zo veel mogelijk bv wilde geven Mijn tepels gingen weer pijn doen en nu ben ik het echt goed zat! Ik hou de 1e voeding er nog wel een tijdje in denk ik. Niet in de laatste plaats omdat het lekker makkelijk is
soms worden mij tepels blauw/paars met wit erom heen en dan doen ze dus écht enorm pijn
Ow, wat vervelend LadyS!!! Ik kan me goed voorstellen dat je dat goed zat bent! Wel jammer, maar Amber wordt ook wel groot van de fles! (dat zie ik maar aan Liam, de dikzak )
stormy waters...
sailin'
pi_22873377
Daar had ik eigenlijk overheen gelezen.. Bedankt voor t kicken Belana.

LadyS, hoe gaat 't nu? Nog steeds erg pijnlijk?
Is dat toevallig het Syndroom van Raynaud? Dan kan de behandeling volgens het artikel van Newman misschien helpen om de pijn tegen te gaan?
Wat vervelend joh. ik kan het me voorstellen als/dat je het voeden niet ziet zitten zo.
  maandag 25 oktober 2004 @ 22:36:01 #194
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22874275
Belana, ik ben er van overtuigd dat amber het prima doet op de fles

Poemojn, bedankt voor je link. Die ene voeding (het is inmiddels alleen de 1e voeding) doet geen pijn meer. Het zou inderdaad dat syndroom kunnen zijn als ik het zo lees. Ik had die verkleurde tepels (dus wilt met blauw/paars) al sinds het begin van de zwangerschap en inderdaad alleen als ik het koud had. Die reactie op de kou is geloof ik al een stuk minder heftig.
Ik ben er alleen niet helemaal van overtuigd of de pijn tíjdens het voeden ook daarvan is.
Ik ben tevreden zoals het nu gaat, ik vind het jammer, maar niet onoverkomelijk. En voor de gezelligheid hou ik de eerste voeding er nog gewoon in
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 19:42:54 #195
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22940444
Ik word verdrietig van een meisje dat in 3 weken tijd maar 180 gram is aangekomen... En van een meisje dat na elke voeding duidelijk niet tevreden is.
Vanavond hebben we haar daarom maar een fles met 100 cc eerder gekolfde bv gegeven en die had ze zó leeg. En wel tevreden. Ik kolfde net maar krap 40 cc, die had ze dus eigenlijk gekregen.

Ik weet echt niet of dit nog zin gaat hebben. Voelt helemaal niet oké. :'(
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 19:52:30 #196
3011 E.T.
pi_22940655
De truc om je productie omhoog te helpen: aanleggen, aanleggen, aanleggen, aanleggen, etc...
Bij elke voeding ook meer dan 2 borsten aanbieden, net zo lang tot ze tevreden is. (dus bijv. links-rechts-weer links-weer rechts). Zo kun je soms wel 4 of 5 borsten geven. Tijdens de voeding wordt direct weer nieuwe (vette achter)melk aangemaakt en je borsten krijgen een seintje dat er meer nodig is.
En bij elke kik die Maria geeft leg je d'r aan. (en als ze niet zelf komt, kun je rustig voor een dag of 2 een tussentijd van een uur of 2 aanhouden)
Na een dag of 2 zou dit effect moeten hebben.

Voelt zo machteloos he, zulke dagen... Maar gaat helemaal goed komen!
  Jubileum moderator vrijdag 29 oktober 2004 @ 19:58:16 #197
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_22940781
Daarnaast, naast ET's tips, veel drinken en genoeg eten en extra rust nemen. Ze zeggen niet voor niks, kruip een paar dagen met je kind in bed en leg aan tot je er zat van wordt.
Het is vreselijk frustrerend en het maakt je o zo onzeker, dat weet ik nog goed.
Maak jezelf niet gek Sugar, wat niet gaat dat gaat niet en kindjes op flesvoeding worden ook groot.
Bedenk gewoon goed wat je wilt en als je bv wilt blijven geven ga er dan voor. Zo niet, ook niks aan de hand dan heeft Maria in ieder geval een goede start gehad.
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 20:06:36 #198
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22940984
Ze komt nu idd om de anderhalf of twee uur, als ik afga op huilen... Maar ze laat ook steeds de tepel los (als ze een paar minuten wel goed heeft gedronken). Volgens mij doet ze dat dus echt omdat er niks meer uitkomt..

Dank voor de tips, ladies!
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 20:29:13 #199
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22941532
ik had altijd het idee dat mijn borst leeg was als Amber er gefrustreerd aan trok, losliet, en weer hapte. en weer eraan trok en weer losliet en wederom hapte. Als ik haar dan aanlegde aan de andere borst, ging ze weer tevreden verder dinken.
misschien komt het je bekend voor?
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 20:47:02 #200
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22941914
Ja, ladyS! Dat is precies wat ze doet! dacht al, ik moet er een filmpje van maken, maar zoals jij het omschrijft, zo doet Maria ook! Is dus echt van leegte, denk ik...
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 20:51:25 #201
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22942011
Normaal gaf ik altijd 1 borst, totdat dit begon, en sindsdien gaf ik 2 borsten en toen ging het weer goed. Geef je nu nog 1 borst per voeding of 2? Anders zou je gewoon 2 borsten per voeding kunnen geven.
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 20:52:20 #202
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22942030
Ik dacht toen trouwens ook dat de voeding terugliep, maar dat viel dus mee, volgens was het gewoon beter aan de behoeftes van Amber aangepast.
pi_22945810
Vervelend Sugar dat het zo loopt. Als ze trekt aan je tepel en loslaat en dan vrolijk aan de andere borst drinkt, lijkt het inderdaad wel dat de ene borst leeg is. Maar het klinkt ook wel alsof je je ongerust maakt en daardoor raak je toch gestrest en kan de voeding terug lopen.

Ik geef nu alleen nog maar s'ochtends en s'avonds en dat is meer een troostborst want er komt weinig meer uit. s'morgens net een lekker slokje om weer een paar uur verder te slapen en s'avonds voed ik hem nog een fles bij. Het was zo erg terug gelopen. Jammer, en niet echt mijn keuze maar ja. Hier kan ik gewoon niets aan doen, en helemaal afscheid nemen kan ik ook nog niet echt. Ik wordt er niet extra moe van ofzo en extra honger. Dus ik laat het maar even zo.
pi_22946985
Sugar, ik heb wel eens gelezen dat een kind na 10 minuten ongeveer weer een nieuwe toeschietreflex moet opwekken, kan dat kloppen met de tijd die Maria drinkt voor ze loslaat? Misschien is het enige dan dat die 2e TSR langzamer komt dan dat zij het geduld ervoor heeft? Zo ja, dan kan de syntocinon neusspray misschien helpen?
pi_22964280
Sinds gisteren begint Lucas na ongeveer 10 a 15 minuten drinken steeds de tepel los te laten en te piepen. Aan de andere borst drinkt hij dan gretig door.
Maar net bij de voeding begon hij na 5 minuten aan borst 2 ook te piepen en steeds los te laten
Omdat het op een gegeven moment echt te pijnlijk werd voor mij (ik heb ook sinds een paar dagen enorm pijnlijke tepels dus als hij dan ook nog eens vaker wil dan gewoonlijk is dat op z'n zachts gezegd niet fijn ) heb ik hem er af gehaald en een speentje gegeven. En na een kort protest is hij gewoon in slaap gevallen.

Denken jullie dat hij nou echt nog honger heeft gehad of is hij een beetje aan het klooien?
Ik word hier zo onzeker en verdrietig van Ik was zo blij dat de stress van de afgelopen tijd geen effect leek te hebben op de bv en nu dit...
  zondag 31 oktober 2004 @ 00:37:59 #206
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_22966393
Heb je geen last van (beginnende) spruw? Steeds loslaten en pijnlijke tepels kunnen daarvan een indicatie zijn. En spruw kan de kop opsteken bij verminderde weerstand en stress, dacht ik.
pi_22972026
Geen idee Grijs, ik heb nog geen wite vlekjes gezien bij Lucas. Kun je het nog ergens anders aan herkennen?
Toevallig heeft hij net wel goed gedronken trouwens, hopelijk blijft dat zo...
  zondag 31 oktober 2004 @ 13:55:11 #208
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_22974161
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 22:49 schreef piglet het volgende:

Denken jullie dat hij nou echt nog honger heeft gehad of is hij een beetje aan het klooien?
Ik word hier zo onzeker en verdrietig van Ik was zo blij dat de stress van de afgelopen tijd geen effect leek te hebben op de bv en nu dit...
Klinkt mij meer als klooien in de oren
Ik vind het soms ook een beetje verwarrend, dat piepen aan de borst, het kan zijn dat ie nog honger heeft, maar het kan ook zijn dat hij krampjes/een pijnlijk vol buikje heeft van de voeding en dat ie eigenlijk alleen nog maar wil zuigen aan de borst als geruststelling. Ik denk persoonlijk dat hij meer last had van het laatste omdat hij zo gemakkelijk stil te krijgen was met het speentje... Maar dat is altijd zo moeilijk te zeggen over andermans kind.
Hyves!
  zondag 31 oktober 2004 @ 15:11:01 #209
3011 E.T.
pi_22975865
Ik heb 't 'klooien-tijdperk' verdrongen geloof ik.. Daar heb ik helemaal niet aan gedacht in dit geval maar is heel goed mogelijk...
  zondag 31 oktober 2004 @ 15:12:50 #210
3011 E.T.
pi_22975897
Piglet, het zou natuurlijk ook nog kunnen zijn dat Lucas een stuk efficienter gaat drinken en dus sneller klaar is met een borst maar dat daarna zijn zuigbehoefte en 'mama-behoefte' nog niet helemaal bevredigd is. (volgens mij is dat ergens rond de zes weken dat ze 'ineens' een stuk sneller klaar zijn met drinken)
  zondag 31 oktober 2004 @ 17:05:26 #211
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_22978338
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 12:12 schreef piglet het volgende:
Geen idee Grijs, ik heb nog geen wite vlekjes gezien bij Lucas. Kun je het nog ergens anders aan herkennen?
Toevallig heeft hij net wel goed gedronken trouwens, hopelijk blijft dat zo...
Bij de baby: parelmoerkleurige lipjes, witte aanslag op de tong die niet weggaat als je het met een gaasje weg wilt vegen, niet goed de borst vasthouden ('klakkend' drinken).
Bij de moeder: vuurrode tepels, pijnlijke tepels (brandend gevoel) na/ tijdens het voeden.

Dat is wat ik zo uit mijn hoofd opschrijf. De klachten hoeven trouwens niet bij beiden voor te komen.
Ik had trouwens geen witte puntjes gezien toen we hier last van spruw hadden.

Fijn dat het weer beter gaat, hopelijk blijft dat zo.
pi_22981576
Ik had natuurlijk niet moeten zeggen dat het de vorige keer wel goed ging
Eigenlijk zou ik alle genoemde mogelijkheden wel kunnen plaatsen: Lucas drinkt al erg gulzig en misschien sinds kort wel efficienter (hij ziet er in ieder geval uit als hollands welvaren, dus ik maak me daar ook vooralsnog geen zorgen over )
Maar m'n tepels zijn ook enorm pijnlijk, al zouden dat ook 'gewoon' kloofjes kunnen zijn...

Ach ik kijk het gewoon nog even aan, desnoods bel ik morgen of overmorgen even naar het cb.
pi_22982614
Piglet, Thijs is hier tegenwoordig met minder dan 10 min eigenlijk ook klaar met drinken, en zo nu en dan krijg ik ook te maken met loslaten terug tepel in zijn mondje, tot hij het ineens op een "krijsen"zet.
Dan laat ik hem gelijk los en leg ik hem tegen me aan, meestal is het huilen dan zo over, tenzij Thijs zin heeft in zijn huilbuitje dan duurt het een kleine 3 kwartier eer het huilen stopt.
HEt gulzige drinken heb ik bij Thijs vrij snel "afeleerd" door iedere keer hem los te maken van mijn tepel, nu drinkt Thijs zelden nog gulzig

Succes ermee en hopelijk is het snel over dikke
  maandag 1 november 2004 @ 17:53:00 #214
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_23002021
Sugar, hoe gaat het nu met de bv?

piglet ik hoop dat die pijn in je tepels snel weg is Als het spruw is, is het zo verdwenen met het smeren van daktarin
pi_23006977
quote:
Op maandag 1 november 2004 17:53 schreef LadyS het volgende:
Sugar, hoe gaat het nu met de bv?

piglet ik hoop dat die pijn in je tepels snel weg is Als het spruw is, is het zo verdwenen met het smeren van daktarin
Ik smeer me helemaal wild met bepanthen en heb 1 keer een tepelhoedje gebruikt om m'n linkertepel even rust te gunnen en het lijkt al een stuk beter te gaan
Ook het huilen en loslaten is niet meer elke voeding aan de orde
Laten we hopen dat het steeds beter zal gaan en dat het geen spruw is

Hoe gaat het nu bij jou LadyS? Jij had toch last van onverklaarbare pijnlijke tepels ?
En Sugartje, hoe gaat het tegenwoordig bij jou?
  maandag 1 november 2004 @ 21:21:38 #216
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_23007316
ik geef nu dus maar 1 keer per dag een praktisch pijnloze bv Buiten dat ik het erg gezellig vind, is ook lekker makkelijk dat ik de eerste voeding in bed kan geven
De pijnlijke tepels zijn wrs. dat syndroom wat poemojn aanhaalde. Maar ik ben tevreden zoals het nu gaat Ben erg opgelucht dat ik van die pijnlijke voedingen af ben.

Ik merk trouwens wel dat als die ene voeding een beetje langer duurt als normaal, dat ze dan weer pijn gaan doen. Dan ben ik bijna opgelucht, omdat ik me dan weer minder schuldig voel dat ik gestopt ben (kun je het volgen? )
pi_23007689
Ik kan je nog prima volgen hoor Ik zou me ws ook schuldig voelen als ik geen (volledige) bv zou geven, hoe pijnlijk het voeden ook is. Volgens mij zijn we slachtoffers van de bv-mafia-indoctrinatie

Maar fijn dat de voeding die je geeft redelijk pijnloos is
  maandag 1 november 2004 @ 21:35:57 #218
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_23007821
quote:
Op maandag 1 november 2004 21:32 schreef piglet het volgende:
Ik kan je nog prima volgen hoor Ik zou me ws ook schuldig voelen als ik geen (volledige) bv zou geven, hoe pijnlijk het voeden ook is. Volgens mij zijn we slachtoffers van de bv-mafia-indoctrinatie

jeah that's us!!!
Hyves!
  maandag 1 november 2004 @ 21:38:22 #219
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_23007886
quote:
Op maandag 1 november 2004 21:32 schreef piglet het volgende:

ja dat is het de bv-maffia

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik wrs. eerder gestopt zou zijn als er hier niet een aantal waren die met tips kwamen enzo
  maandag 1 november 2004 @ 22:10:33 #220
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_23009014
LadyS en Piggie, het gaat wel oké met de bv hier. Heb het dus op proberen te krikken en denk sinds vanmiddag te merken dat Maria weer enigszins genoeg heeft aan wat ik te bieden heb... Blijf haar wel minimaal om de 3 uur aanleggen, maar hopelijk hoeft het nu niet meer elke twee uur!

Ben natuurlijk heel benieuwd wat ze weegt woensdag (weeguurtje). Verder heb ik helemaal nog geen last gehad van pijn ofzo, dus als ze nu genoeg blijkt te zijn aangekomen, ga ik vrolijk door met bv. Zo niet, dan wordt het denk ik de fles vanaf heel snel. Ik hoop dat ik door kan gaan (zonder al te veel gekke capriolen)!
  Licht Ontvlambaar maandag 1 november 2004 @ 22:27:28 #221
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23009676
quote:
Op maandag 1 november 2004 22:10 schreef Sugar het volgende:
LadyS en Piggie, het gaat wel oké met de bv hier. Heb het dus op proberen te krikken en denk sinds vanmiddag te merken dat Maria weer enigszins genoeg heeft aan wat ik te bieden heb... Blijf haar wel minimaal om de 3 uur aanleggen, maar hopelijk hoeft het nu niet meer elke twee uur!

Ben natuurlijk heel benieuwd wat ze weegt woensdag (weeguurtje). Verder heb ik helemaal nog geen last gehad van pijn ofzo, dus als ze nu genoeg blijkt te zijn aangekomen, ga ik vrolijk door met bv. Zo niet, dan wordt het denk ik de fles vanaf heel snel. Ik hoop dat ik door kan gaan (zonder al te veel gekke capriolen)!
Fijn dat het alweer lekkerder loopt Sugar. Op het Cb hadden ze nog wel de volgende tips voor mij:
In de reformzaak 'borstvoedingsthee' halen, is een mix van diverse kruiden. Ik moet zeggen dat het erg lekkere thee is.
Verder voor de voeding zelf een beetje tot rust komen, dwz niet te ingespannen bezig zijn.

Met Isa en de borstvoeding loopt het nu weer lekker. We hebben vannacht weer heerlijk geslapen van half twaalf tot half zeven. En overdag komt ze nu netjes rond de drie/vier uur. Voor de laatste voeding maak ik haar nu rond elf uur wakker. Isa is echt een lekker vrolijk ding nu
Donderdag even terug naar het Cb, kijken of we de lijn van aankomen (vorige week van vrijdag op maandag 55 gram) hebben voortgezet...
  maandag 1 november 2004 @ 22:32:20 #222
3011 E.T.
pi_23009839
Mag ik ff iets heel geks vragen? Waarom gaan jullie allemaal naar het weeguurtje?
Als 't dan ff een klein beetje minder is, is meteen iedereen in de stress (killing voor je bv)

Als je kindje genoeg plast en poept en tevreden is en 't gewoon goed doet maakt 't niet uit of ie de ene week 50 gram en de andere week 150 gram aankomt.

('t lijkt me dat je daar zo snel onzeker van wordt nl. Ik heb 't nooit gedaan en natuurlijk was ik wel eens nieuwsgierig.. )

(weet je waar je trouwens pas onzeker van wordt? Als je overgaat naar flesvoeding en je kind blijkt geen grote drinker te zijn. Dan zie je ineens wat ze dan laten staan.. ben echt blij dat ik dat met bv niet kon zien.. ze dronk; ze was tevreden, plaste en poepte goed.. ok, dan zal 't wel goed gaan. (en dat bleek ook steeds een maand later op het cb)

edit: aanvulling: Als er wat is en je gaat dan een keertje extra wegen kan ik me wel voorstellen hoor, maar niet als 'standaard' zeg maar.
  maandag 1 november 2004 @ 22:35:28 #223
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_23009933
Ik ging altijd (en ga nog steeds) naar het weeguurtje omdat ik het leuk vind om te doen
Ook omdat ik natuurlijk nieuwsgierig ben en ook omdat ik bijna elke week wel wat te vragen heb Het is gewoon een "uitje" zeg maar

Dat van die flesvoeding ken ik dus wel want amber eet dus niet veel. Maar ik zie wel dat ze tevreden is, dus ik maak me er niet zo heel erg druk om. maar ik blijf het wel in de gaten houden.
  maandag 1 november 2004 @ 22:39:56 #224
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_23010083
Ik ga idd ook niet standaard naar het weeguurtje (vanwege die "stress"). Daarom was het nu ook 3 weken geleden. Ik ging omdat ik de indruk had dat ze te weinig kreeg en dat klopte helaas.
Nu "moet" ik van de cb-arts woensdag weer, om te checken of het nu wel oké is.
pi_23010184
E.T. ik vind het geen gekke vraag hoor
Ik ga ook helemaal af op plas- en poepluiers en of Lucas een beetje lekker in z'n vel zit. Omdat hij op een gegeven moment erg veel spuugde en ik daar erg zenuwachtig van werd ben ik 1 keer extra gaan wegen. Maar verder ben ik het inderdaad niet van plan omdat ik er misschien ook over in zou zitten als het eens wat minder is.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat je het vaker doet als er iets is of als je ook nog wat andere vragen hebt. Op zich is het wel heel leuk om te weten hoeveel je kindje nou precies weegt
pi_23010823
quote:
Op maandag 1 november 2004 21:38 schreef LadyS het volgende:
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik wrs. eerder gestopt zou zijn als er hier niet een aantal waren die met tips kwamen enzo
Omdat die tips hielpen of omdat je daardoor het gevoel kreeg dat je het niet kon maken om te stoppen? Dat laatste is natuurlijk niet de bedoeling.
pi_23010916
Ik ben tot nu toe 1x naar het weeguurtje geweest, omdat er binnen de familie verschil van mening was over de vraag of ze nou te dik of te dun was (uitslag: mooi gemiddeld ). Maar verder ga ik alleen naar de maandelijkse controles, en wat mij betreft is dat volgende keer 23-11 en daarna in maart ofzo pas weer.. 't Gaat wel goed allemaal.
  maandag 1 november 2004 @ 23:09:06 #228
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_23010959
quote:
Op maandag 1 november 2004 23:04 schreef poemojn het volgende:

[..]

Omdat die tips hielpen of omdat je daardoor het gevoel kreeg dat je het niet kon maken om te stoppen? Dat laatste is natuurlijk niet de bedoeling.
alletwee wel een beetje, mar dat laatste meer in de positieve zin, zeg maar. Ik bedoel, dankzij jullie heb ik wat meer dingen geprobeerd. Ik wilde de tips niet meteen in de wind slaan en zijn er weer een paar weken bv bijgekomen.
ik heb ook altijd gezegd, dat ik het wel leuk moest blijven vinden.. ik vond het niet leuk meer --> heb het nog geprobeerd --> vond het nog steeds niet leuk meer (overigens dus alleen vanwege de pijnlijke tepels) ---> en nu vind ik het wel leuk en ik heb geen pijn meer.
  maandag 1 november 2004 @ 23:11:24 #229
3011 E.T.
pi_23011019
Ok, ik kreeg de indruk dat mensen standaard naar het weeguurtje gingen om maar te kijken of het kindje wel goed was aangekomen die week.
Verkeerd ingeschat dus
pi_23011254
hier doen ze niet aan weeguurtjes maar zolang ik aan Thijs zie dat hij lekker tevreden is maak ik me geen zorgen, merkte trouwens vanmiddag toen hij in zijn wippertje zat dat hij een welvarend buikje heeft gekregen, dus ik gok niet dat hij niet genoeg binnenkrijgt :s

woensdag zal ik het weer weten dan gaan we gelijk prikken
  maandag 1 november 2004 @ 23:53:27 #231
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_23012204
LadyS, fijn dat je nu weer kunt genieten van de borstvoeding, al is het misschien maar voor even.

Ik ben nog steeds aan het twijfelen... vandaag heeft Judith weer een beker drinken gehad (het drinken ging steeds beter). Ze vind het drinken uit een beker gewoon niet leuk. Ik neem haar nu dus op schoot, lekker tegen mij aan en dan knuffelen ondertussen/tussendoor. Dat gaat wel beter, maar ze draait in eerste instantie haar hoofd naar de borst (als ze ziet dat die niet beschikbaar is, draait ze haar hoofd weer weg). Ik vraag me op zo'n moment dan af waar ik mee bezig ben... maar ik hoop dat dat tijdelijk is en misschien moet ik het maar gewoon een weekje proberen...
Judith heeft vanmorgen 2x bv gehad en vanmiddag rooibosthee. Normaal drinkt ze 's avonds ook nog, maar vandaag niet (misschien vannacht nog ). Ik ben dus van plan (voorlopig) 's ochtends bv te geven en evt. 's avonds en dan overdag uit een beker.
  dinsdag 2 november 2004 @ 15:50:47 #232
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_23025349
Ik ga stoppen. Ik ben helemaal verdrietig van mijn hongerlijdende meisje. Al sinds afgelopen vrijdag ben ik haar continu aan het aanleggen, maar blijkbaar helpt het niet (of te weinig). Ze huilt veel en kan met gemak steeds nog een flesje op.
En ik ben het helemaal zat. Hoe moeilijk ik het toch ook vind, ik wil nu echt ermee klaar zijn. Huil zelf ook al de hele dag...
pi_23025562
Ah Sugar dan is het ook beter om te stoppen. Wel jammer voor je dat het zo gaat. Als je eenmaal gestopt bent dan zul je ook weer veel relaxter zijn. En dat is ook heel wat waard.

1 ding heb ik namelijk wel geleerd met bv geven, dat het wel erg veel vergt van jezelf en dat gaat niet in je koude kleren zitten. Je moet ook nog tijd hebben om te genieten van je kleine meid hoor
  dinsdag 2 november 2004 @ 16:01:36 #234
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_23025595
Sugar heb net een berichtje voor je getikt in flesvoeding enzo...

Ook maar even hier dan:

Hoi Sugar, wil het toch nog even zeggen tegen je, ookal ben ik van de bv-maffia , ik vind het heel goed van je dat je het nog zo lang geprobeerd hebt, ondanks de onzekerheid die ik soms meende te voelen in je posts. Nu gewoon lekker over op die fles en trek je er niets van aan als je opmerkingen krijgt van mensen, want je weet je doet het als moeder in andermans ogen toch nooit goed! Meid jij (en ik) weten dat je een goede mamma bent, je doet gewoon wat het beste is voor je kind!!!
Hyves!
  dinsdag 2 november 2004 @ 16:01:55 #235
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_23025600
Jammer sugar, maar honger is ook heel zielig
  dinsdag 2 november 2004 @ 16:02:52 #236
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_23025611
Ik moet zo huilen... Dankjulliewel.
  dinsdag 2 november 2004 @ 16:06:37 #237
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_23025690
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 16:02 schreef Sugar het volgende:
Ik moet zo huilen... Dankjulliewel.
Nu niet meer huilen lieve Sugar Je hebt de knoop doorgehakt en je gaat nu lekker genieten van een tevreden meisje
Hyves!
  Licht Ontvlambaar dinsdag 2 november 2004 @ 16:06:51 #238
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23025695
Sjoegje Niet huilen. Je ben echt de allerliefste en allerbeste mama die maria zich kan wensen hoor!!!
pi_23028645
Jammer dat het op zo'n manier moet Sugar.. Hoop dat je zelf wel een goed gevoel hebt bij je beslissing.
  Jubileum moderator dinsdag 2 november 2004 @ 18:52:24 #240
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_23029414
Ach Sugar wat is dat een rotgevoel he? Het gevoel alsof je faalt terwijl je er helemaal niks aan kan doen. Maria heeft een geweldige start gehad op bv en je bent echt geen slechte moeder als je haar nu flesvoeding geeft. Het zou pas misdadig zijn als je haar honger laat lijden of als je er zelf aan onderdoor gaat.
Kop op hoor meisje, ze heeft die weken bv maar mooi binnen! Je hebt het goed gedaan
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 2 november 2004 @ 23:47:09 #241
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_23037326
Ik sluit me helemaal bij Lois aan, Sugar! Je moet je niet schuldig voelen, omdat je je kind goed te eten wilt geven!
pi_23043170
ah shit sugar, wat ellendig dat 't zo moeizaam gaat. ik heb helaas ook ervaring met 'te weinig melk hebben'. maar voel je niet schuldig hoor! het is onzin dat de productie bij iedereen voldoende opgevoerd kan worden, jij hebt je uiterste best gedaan en hartstikke jammer dat dat nog niet genoeg oplevert maar het is nu eenmaal zo. en Maria's buikje moet gewoon goed vol zitten dus geef haar maar lekker een fles.
(of erbij... ik heb nog een hele tijd beide gedaan, dus na elke BV een flesje. en dan nog gekolfd tussendoor zodat Piet nog zoveel mogelijk BV kreeg en de productie wat op peil bleef. het was wel veel gedoe hoor, dus ik zou me voor kunnen stellen dat je daar geen zin in hebt. maar goed, ter info dus.) succes met het afbouwen.
  woensdag 3 november 2004 @ 15:51:56 #243
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23051920
Sugar, probeer er niet te lang en te veel meer over te piekeren, want daar los je toch niets mee op. Je kan niet meer dan je best doen, toch? En nu met frisse moed vooruit kijken
... ♥ ik mis je ♥
  woensdag 3 november 2004 @ 16:27:45 #244
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23052828
" Dieet tegen darmkrampjes
Bron: Libelle/Margriet

Niet alleen baby's die de fles krijgen hebben in hun eerste levensmaanden vaak last van darmkrampjes: ook baby's die de borst krijgen huilen om die reden heel wat af. Dat de voeding van de moeder daarmee verband kan houden, werd al vermoed. Zo stonden uien, scherpe kruiden en kool lange tijd in een kwaad daglicht. In het vakblad van Amerikaanse diëtisten werd onlangs gemeld dat een onderzoek onder 272 baby's inderdaad aantoont dat ze meer risico's hebben op darmkrampen als hun borstvoeding gevende moeder kool, spruitjes, broccoli of bloemkool eet. Hetzelfde geldt voor de consumptie van knoflook, chocolade, ui en melk. Fijn om te weten, want wie weet helpt een menu zonder deze producten goed tegen babytraantjes! "

huh??? Geen melk??
Dat lijkt me stug. Weet iemand daar meer van?
... ♥ ik mis je ♥
pi_23056124
phluphy geen flauw idee wat hier van waar is. Maar misschien heeft het een relatie met koemelkallergie of zo?

Maar wat lees ik nou? Mag ik ook al geen broccoli en chocolade ???
ik vind het stom
  woensdag 3 november 2004 @ 19:52:20 #246
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_23057673
Shit phluphy dan mogen we echt haast niets meer eten !!! Ik doe daar dus mooi niet aan, maar ja ik heb makkelijk praten Kian heeft heel weinig last van krampjes. Heb gisteren zelfs zuurkool gegeten, zonder reactie van Kians kant. Ik had er zo'n zin in, ik dacht ik probeer het gewoon...
Hyves!
pi_23072099
koemelkallergie is inderdaad een van de meest voorkomende allergieen, dus mij verbaast het eigenlijk niet.

Ik at wel gewoon alles, en bij overmatige krampjes ging ik na wat ik had gegeten. Dat dan een weekje weglaten en opnieuw proberen, als ze dan weer kramp kregen at ik dat dus niet meer. Oudste bleek er niet tegen te kunnen als ik volle kwark at magere kwark geen probleem, slagroom geen probleem, volle kwark was een avond schreeuwen. Babies zijn maar raar.

Ik heb trouwens ook ooit een onderzoek gelezen dat babies moedermelk juist lekkerder vinden (althans, er meer van drinken) als de moeder een overdosis knoflook opheeft. Ik heb na een sessie met veel verse knoflookboter ook wel gehad dat mijn melk naar knoflook rook

[ Bericht 24% gewijzigd door anneja op 04-11-2004 12:59:29 (aanvulling) ]
  maandag 8 november 2004 @ 12:53:04 #248
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23163258
wat ik gisteren toch weer hoorde, ongelooflijk vinnik zoiets.

iemand die wij kennen wou geen borstvoeding geven aangezien ze er dan misschien wel "theezakjes" aan over zou houden, toch om van te huilen dat iemand dr eigen uiterlijk verkiest boven een goede en gezonde start van dr kind, of ben ik nu zo raar?

ik sta onder de streepjes en krijg maybe ook wel "theezakjes" straks, het zal me werkelijk een rotzorg zijn, ik weet wel zeker dan dat ik me kind het beste van het beste heb gegeven ongeacht hoe ik eruit komt te zien.
  Licht Ontvlambaar maandag 8 november 2004 @ 13:23:30 #249
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23163957
Tsja, Martineke, niet iedereen denkt er zo over helaas. Ik geloof trouwens nooit dat ik er theezakjes aan over ga houden... Eerder koffiefilters Maar dat ligt dan weer aan mijn figuur.
  maandag 8 november 2004 @ 13:26:23 #250
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23164025
koffiefilters gos ik zie dat ook gelijk helemaal voor me he...
  maandag 8 november 2004 @ 14:05:20 #251
3011 E.T.
pi_23165045
Martineke, ik ben ook zo iemand die daar dus helemaal niks van snapt.
pi_23166148
Nog los daarvan waren mijn borsten na de zwangerschap sowieso al niet meer te redden (tijgerborstjes ), ik denk niet dat het al dan niet geven van borstvoeding daar invloed op heeft gehad.
pi_23167658
Thijs is nu 2 maand, 2 weekjes geleden dronk hij nog braaf 7tot8 min aan elke borst, nu sinds een paar dagen is Thijs bijna 25 min per borst aan het drinken, hij lijkt wel tevreden te zijn dus maak me nog niet echt zorgen.
wat ik me wel af vraag is komt het doordat hij nu meer drinkt dan normaal, of zou toch mij hoeveelheid melk aan het afnemen zijn.... (maar op dat laatste zou Thijs ook niet meer tevreden zijn)

of kan het zuigbehoefte zijn??? (al neemt hij geen echt genoegen met een speen of met zijn knuistje)
  maandag 8 november 2004 @ 17:00:13 #254
3011 E.T.
pi_23169067
Bar, het kan zijn dat ie meer is gaan drinken EN meer zuigbehoefte (zuigbehoefte hoeft niet te betekenen dat ze een speentje willen.. er zijn genoeg baby's die zowieso geen speen willen) Hij kan ook gewoon lekker de geborgenheid van z'n moeder willen voelen en daardoor lekker bij je willen liggen en sabbelen. Misschien ook wel een beetje regeldagen erbij...
Gewoon "go with the flow"
Als hij niet genoeg zou krijgen, zou ie niet tevreden zijn.
pi_23170067
zolang ik Thijs tevreden vind, zal ik me er ook niet al te druk om maken, maar het was gewoon appart maar idd het jochie word ook steeds groter en zal dus ook meer binnen willen krijgen.
pi_23171775
Martineke, daar zakt inderdaad je broek vanaf he.. Nou is het volgens mij zelfs bewezen dat je geen theezakjes krijgt van de borstvoeding maar gewoon door de zwangerschap op zich, dus laten we maar hopen dat ze alsnog flinke theezakjes (of koffiefilters) krijgt, net goed !

Ik zit hier vreselijk te balen omdat het erop gaat lijken dat borstvoeding niet gaat lukken straks ivm mijn medicijngebruik. Ik moet nu mijn medicijnen af gaan bouwen om tegen de tijd dat de bevalling is medicijnvrij te zijn, maar na 1 week is dit al helemaal fout gegaan
  Licht Ontvlambaar maandag 8 november 2004 @ 19:03:16 #257
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23172153
Lieve ladybos, mag ik vragen waarvoor je medicijnen gebruikt (en waarom het nu mis is gegaan)? Zijn er misschien alternatieve medicijnen?

Knuffel
Sjeen
  maandag 8 november 2004 @ 20:18:15 #258
3011 E.T.
pi_23174370
Ladybos, je kunt een lactatiekundige bellen om info over je medicijnen, wellicht weten zij ook nog een alternatief. (voor een heleboel medicijnen die niet met bv mogen, schijnen alternatieven te zijn) Even navragen lijkt me geen kwaad kunnen toch?

zeker met allergieen en astma in de familie zou ik zo veel mogelijk proberen..
pi_23175286
Sjeen en ET, de medicijnen die ik gebruik zijn zeer zware pijnstillers (ik heb een whiplash). Het valt onder de opiumwet en de alternatieven die sterk genoeg zijn, zijn ook net zo slecht :-( Het is dus mis gegaan nu met het afbouwen omdat het sterk verslavend spul is, het moet dus heeeeeel erg langzaam afgebouwd worden maar de medicijnen die ik nu slik zijn 200 mg en de volgende dosering is 150 mg, dat is toch 25% minder en die overstap was dus te groot. Nu ga ik het proberen met die 150 mg en dan een capsule van 50 mg door de helft. en dan van de 150 naar de 100 weer op dezelfde manier, enzovoorts. Ik slik deze medicijnen al een aantal jaar en was dus eigenlijk al weer 'vergeten' hoe slecht ik me voel zonder de medicijnen. Nu kreeg ik daar van de week dus een voorproefje van en daarvan raakte ik meteen in paniek. Want afbouwen is 1 ding, maar het zónder doen betekend gewoon dat ik ontzettend veel pijn heb én heel weinig kan. En als er dan ook nog een babytje bij is dan zie ik het niet zitten dat ik daar nog voor kan zorgen. Dat had ik dus onderschat, ik ben al zo gewend aan die medicijnen dat ik me niet meer realiseerde dat hoe het nu met me gaat dus eigenlijk 'schijn' is omdat dat door de medicijnen komt. Ik dacht dat het best redelijk zou gaan zonder medicijnen, in ieder geval voldoende goed om te kunnen functioneren mét baby. Maar ik ga het zeker navragen hoor, eerst maar eens kijken hoe ik het op een verstandige manier toch af kan bouwen (want het is nu heel moeilijk om onderscheid te maken tussen de afkickverschijnselen en de pijn van de whiplash zeg maar) en dan kijken hoe ik me voel, en als het dan écht niet gaat zit er weinig anders op vrees ik. Als ik zelf niet kan functioneren kan ik ook niet voor mijn kindje zorgen.
  maandag 8 november 2004 @ 20:58:37 #260
3011 E.T.
pi_23175515
Op www.nvl.borstvoeding.nl kun je iig telefoonnummers van lactatiekundigen vinden.

ff een bemoeial-vraagje; kan het geen kwaad tijdens je zwangerschap? ik heb zelf nl. het idee dat je tijdens een zwangerschap minder mag dan met bv. (stom voorbeeldje: ibuprofen mag niet als je zwanger bent, wel als je bv geeft)

Maar medicijnen tijdens de bv hangt (geloof ik) ook erg af van hoe lang de middelen schadelijk in je bloed zitten. Misschien is het mogelijk om bv vlak na het innemen van een pil een flesje eerder gekolfde melk te geven oid.. (weet niet of dat in d praktijk haalbaar is met jouw medicijngebruik, maar ik doe maar een gooi)
pi_23176216
E.T., ik was zelf ook heel verbaasd dat ik deze medicijnen mocht blijven slikken tijdens de zwangerschap. Maar het is helemaal uitgezocht en het mag dus gewoon, alleen níet tijdens de bevalling en bij borstvoeding. Maar dat vind ik dan ook weer zo onlogisch, als het dus blijkbaar niet via de placenta bij het kindje komt, waarom mag ik het dan ook niet slikken tijdens de bevalling.. Dus ik zit met aardig wat vragen. Het probleem is dat de artsen er nogal zwart-wit in zijn. Zo van nou als het niet goed is tijdens de bevalling dan slik je het toch gewoon niet ? Of dan geef je toch gewoon geen borstvoeding ? Terwijl ik het liefste zou zoeken naar een oplossing waarbij ik niet verrek van de pijn maar dat mijn kindje er uiteraard ook geen nadelige gevolgen van heeft. En 'gewoon' even stoppen is er dus ook niet bij, dat wordt door de artsen ook nogal onderschat.

De medicijnen die ik neem werken 24 uur dus het zal denk ik niet haalbaar zijn wat je voorstelt maar er zijn wel alternatieven die 8 uur werken, dus dat is misschien nog wel een optie ! In ieder geval al heel erg bedankt voor deze tip, want als dit wel mogelijk zou zijn zou dat het probleem al voor een heel groot deel oplossen.
  maandag 8 november 2004 @ 21:43:22 #262
3011 E.T.
pi_23176702
De tijd dat een medicijn 'werkt' is lang niet altijd gelijk aan de tijd die het in bv terecht komt. (heet geloof ik 'halfwaardetijd' oid)
Als ik jou was zou ik echt gewoon binnenkort even bellen
Succes!
  Licht Ontvlambaar maandag 8 november 2004 @ 22:13:31 #263
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23177617
Ladybos, ik hoop dat er een oplossing gevonden kan worden, waarin je je kunt vinden. En ik hoop dat je nu meer last hebt van afkickverschijnselen dan van de whiplash.

Knuffel
Sjeen
  dinsdag 9 november 2004 @ 08:50:41 #264
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23184420
ik sluit me hierbij aan, ik hoop ook dat er een oplossing voor gevonden word. wel goed van je dat je er zo mee bezig bent hoor *duim omhoog steekt* mocht het uiteindelijk niet lukken kan je je kindje wel vertellen later dat je er alles aan gedaan hebt om het wel te doen, het mocht alleen niet (bij wijze van dan he) dikke knuf for you
  donderdag 11 november 2004 @ 19:24:13 #265
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23248859
Ik heb mezelf getrakteerd op een glas Oud Bruin (bier). Ik hoor vaak dat dit goed is voor de borstvoeding. Weet iemand eigenlijk waarom? als het al waar is
... ♥ ik mis je ♥
  † In Memoriam † donderdag 11 november 2004 @ 19:32:02 #266
43556 miss_dynastie
pi_23249029
phluphy, heb begrepen dat bruin bier de productie verhoogt. Volgens sommigen althans, anderen beweren namelijk dat het kolder is
  Licht Ontvlambaar donderdag 11 november 2004 @ 21:09:02 #267
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23251330
Phluphy, hier kun je iets lezen over de werking van bruin bier. Zelf drink ik borstvoedingsthee van de reformzaak. Erg lekker zowel koud als warm en hierdoor drink ik meteen weer een litertje meer per dag
pi_23251817
phluphy als ik het me goed herinner was er met jouw productie niets mis dus mag jij 't gewoon voor je eigen lol drinken. ik heb heel wat oudbruintjes op én liters BV-thee van div. samenstellingen maar bij mij heeft het helaas niet echt zoden aan de dijk gezet.
  donderdag 11 november 2004 @ 21:40:28 #269
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_23252171
Phluphy, het gaat dus nog steeds goed met de bv via de sonde? Super zeg!
Nu wachten we alleen het berichtje hier nog af dat hij ook zelf kan zuigen en lekker tegen je aanligt terwijl je hem zelf voedt.

Sugar, ben je nu gestopt?

Ik heb voor mezelf besloten om begin december af te gaan bouwen. Een beetje een dubbel gevoel; ik geniet enorm van die momenten met Léon, maar ik geniet er helemaal niet van om op mijn kantoor te zitten kolven. Ik vind dat ik het netjes gedaan heb een half jaar. Mijn zoontje doet het goed en nu mogen andere mensen er ook van genieten om hem de fles te geven.
Ookal vind ik het niet makkelijk om deze geweldige kostbare periode af te sluiten. Ach, er komen ongetwijfeld andere kostbare momenten voor terug.
pi_23252237
Bedankt voor de steun allemaal, ik ben vandaag begonnen met een nieuwe afkickpoging, de apotheek had een zelfde middel maar dan in 150 mg ipv 200, dus 25% minder dan mijn normale dosering. Dat is al een fikse stap in 1x dus ik merk het goed, zal het ook echt nóg rustiger aan moeten gaan doen dan ik normaal al doe. Maar eerst maar eens kijken hoe dit gaat, en dan weer op naar de volgende stap
pi_23252326
succes ladybos, ik hoop dat het afbouwen in kleinere stapjes wel goed gaat.
  donderdag 11 november 2004 @ 21:54:36 #272
3011 E.T.
pi_23252586
dutch, je hebt 't geweldig gedaan!

ladybos, succes met afkicken! Ik hoop voor je dat 't lukt!
  donderdag 11 november 2004 @ 22:51:02 #273
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23254550
Ladybos succes en een
  vrijdag 12 november 2004 @ 18:28:21 #274
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23272659
Ladybos, succes ermee en hou ons op de hoogte

Bedankt voor de tips over het (oud bruin) bier. Ik begrijp dat het alleen baat heeft mbt productie, niet qua samenstelling.
Tja, voor jullie beeldvorming: als ik ga kolven heb ik binnen 3 min. 140 ml uit één borst en 100 ml uit de ander (ik heb een electr dubbel kolfapp).
Als ik wil kan ik dan nog doorgaan, maar dan moet ik eerst nieuwe flesjes pakken.
En dat terwijl ik alle regels schend (te weinig rusten, te weinig drinken, onregelmatig kolven etc.)
Ik besef dat ik hiermee enorme mazzel heb.

Dutchie, leren flesje drinken of borst gaat niet meer lukken. We richten ons nu al op "straks": via lepeltje of gewoon drinken. Hopelijk over een paar maanden.
Volledig begrijpelijk overigens dat je gaat afbouwen. Ik ben benieuwd hoe het afbouwen verloopt.
... ♥ ik mis je ♥
pi_23273617
Ladybos heel veel sterkte
  vrijdag 12 november 2004 @ 19:33:30 #276
3011 E.T.
pi_23273969
Jemig phluph...
Dat redde ik nog niet een op een werkdag!
pi_23276772
Ladybos, misschien wist je het al maar op de website van een of andere amerikaanse farmaceut/kinderarts achtig persoon kan je up-to-date informatie vinden over welke medicijnen al dan niet samen kunnen met het geven van borstvoeding. Onderstaande link en dan kijken bij analgesics. De site is een aanvulling op zijn boek, dus het kan zijn dat jouw medicijnen er alsnog niet bijstaan.
Ik neem aan dat het in jouw geval al is uitgezocht en dat er gewoon geen goede alternatieven zijn hoor, maar hier staat de meest nieuwe informatie over borstvoeding en medicatie.

http://neonatal.ama.ttuhs(...)=topics&access=guest
pi_23276833
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 18:28 schreef phluphy het volgende:
Tja, voor jullie beeldvorming: als ik ga kolven heb ik binnen 3 min. 140 ml uit één borst en 100 ml uit de ander (ik heb een electr dubbel kolfapp).
Nondeju, daar moest ik toch minstens twee keer voor kolven. Lekker dat dat in elk geval goed loopt! En eeuwig zonde dat er in Nederland geen melkbanken zijn
pi_23277110
Ladybos ik heb je al een mailtje gestuurd. Ik heb dat americaanse boek. Maar als het op de website staat nog makkelijker

Phluphy, ongelovelijk dat jij zoveel produceert zeg. Je bent een ware wandelende melk machine
  vrijdag 12 november 2004 @ 22:14:17 #280
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23277338
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 21:50 schreef anneja het volgende: Nondeju, daar moest ik toch minstens twee keer voor kolven. Lekker dat dat in elk geval goed loopt! En eeuwig zonde dat er in Nederland geen melkbanken zijn
Elke keer als ik weer een paar honderd ml door de gootsteen gooi denk ik aan de kindertjes die ergens doodgaan van de honger
... ♥ ik mis je ♥
pi_23277443
Hee ik wilde net vragen wat je met je melkoverschot deed. Pannenkoeken bakken of iets anders.
Kun je dat niet meer donoren aan ziekenhuizen dan? Mijn moeder heeft destijds (jaren 50) wel donormelk gekregen toen mijn oma niet genoeg melk bleek te hebben.
  vrijdag 12 november 2004 @ 22:22:12 #282
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23277544
Dat mag niet Weer zo'n nieuwe regel. Ik heb me daar in het ziekenhuis ook vreselijk over opgewonden. Heeft te maken met overdragen van ziektes (HIV etc). Soms vind ik dat ze wel wat ver gaan met al die regels.
... ♥ ik mis je ♥
pi_23280622
Jeej pluph, das inderdaad veel wat je kolft.

Ik "melk" binnen een minuut of 5 z'on 90 ml per borst......ik kolf alleen s'avonds om 00.00 uur, en dan heb ik 6 uur daarvoor de laatste borstvoeding gegeven.
Als ik echt om de 3 uur ga kolven dan komt er maar 50 ml per borst uit hoor.
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
  zaterdag 13 november 2004 @ 01:12:12 #284
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_23281343
Phluphy, wat lekker dat het kolven zo fantastisch gaat!
Maar wat ik me afvroeg, kolf jij dan ook daadwerkelijk 3 minuten, of kolf je langer om de borsten leeg te maken (en zo de achtermelk eruit te halen)?
  † In Memoriam † zaterdag 13 november 2004 @ 01:15:40 #285
7074 moussy
kuttekop
pi_23281406
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 22:14 schreef phluphy het volgende:

[..]

Elke keer als ik weer een paar honderd ml door de gootsteen gooi denk ik aan de kindertjes die ergens doodgaan van de honger
invriezen kan toch met bv?
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zaterdag 13 november 2004 @ 07:03:58 #286
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23283822
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 01:12 schreef Grijs het volgende:
Phluphy, wat lekker dat het kolven zo fantastisch gaat!
Maar wat ik me afvroeg, kolf jij dan ook daadwerkelijk 3 minuten, of kolf je langer om de borsten leeg te maken (en zo de achtermelk eruit te halen)?
Niet altijd, een paar keer per dag wel, maar dit doe ik inderdaad niet consequent.
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 01:15 schreef moussy het volgende:invriezen kan toch met bv?
De vriezer ligt al vol.
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 00:29 schreef MiSs-TaKe het volgende: Als ik echt om de 3 uur ga kolven dan komt er maar 50 ml per borst uit hoor.
Ik kolf eigenlijk maar 4 of 5 keer per dag, daarom blijven de hoeveelheden ook zo hoog.
... ♥ ik mis je ♥
  zaterdag 13 november 2004 @ 09:06:39 #287
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_23284085
Gaat lekker dan, Flufske!

Ik ben idd gestopt, Dutsj! Heel snel ook. Twee dagen om-en-om gevoed en al de vierde dag nog maar 1 keer borstvoeding gegeven. En nu dus nauwelijks meer. Gisterochtend stonden m'n tieten helemaal op knappen (sorry, hoor!) en toen heb ik haar dus wel weer laten drinken. En dat is dan ook wel weer heel schattig en vertederend, vind ik!

Maar eigenlijk mis ik "de periode" helemaal niet en geniet ik vooral heel erg van de rust en vrolijkheid die Maria nu heeft! wat een verschil met die laatste week waarin ik te weinig voeding had!
  zaterdag 13 november 2004 @ 09:41:22 #288
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_23284237
Goedzo Sugar! Je hebt het goed gedaan zo en Maria gaat het hartstikke goed. Top toch?

Phluphy, mijn hemel wat produceer jij lekker veel zeg! I'm impressed!
We mogen bij de OUD-awards wel een speciale categorie aanmaken van beste kolfster.
  zaterdag 13 november 2004 @ 10:21:42 #289
3011 E.T.
pi_23284494
Pluph, babies die veel voormelk krijgen hebben ook sneller krampjes. Misschien is het het proberen waard om van elke kolfsessie de eerste 50 ml. weg te gooien en wat daaarna komt te gebruiken (tot je borsten leeg zijn). Zo voorkom je te hoge concentraties melksuiker in je voeding (waar veel babies erg gevoelig op reageren door krampjes)
  zaterdag 13 november 2004 @ 11:17:20 #290
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23285082
ET, ontzettend bedankt voor deze info. Dat wist ik dus helemaal niet ...
Zou dat dan het ei van Columbus zijn?
... ♥ ik mis je ♥
  zaterdag 13 november 2004 @ 11:21:23 #291
3011 E.T.
pi_23285132
phluph hier staat o.a.
quote:
Omdat de melk een relatief laag vetgehalte heeft, is de maag snel leeg en komt er ineens een grote hoeveelheid melksuiker (lactose) in de darmen. Het eiwit dat de suiker verteert (lactase) kan mogelijk niet zoveel melksuiker tegelijkertijd verwerken en de baby krijgt dan de symptomen van lactose-intolerantie - huilen, lucht, winderigheid en explosieve, waterige, groene ontlasting. Dit kan zelfs al tijdens de voeding gebeuren. Deze baby's hebben geen lactose-intolerantie. Ze hebben problemen met lactose vanwege de informatie die vrouwen krijgen over borstvoeding. Dit is geen reden om over te schakelen op lactosevrije kunstvoeding.
verder is er op internet een artikel dat 'te veel melk' heet.. kan 't alleen ff niet meer vinden. Daar staat ook (ongeveer) bovenstaande in.
  zaterdag 13 november 2004 @ 11:25:40 #292
3011 E.T.
pi_23285188
quote:
Ik heb wel eens gehoord over voor- en achtermelk. Mijn baby kan last hebben van krampjes doordat hij teveel voormelk krijgt, klopt dat?

Ja en nee. Eigenlijk is het andersom, je baby krijgt niet genoeg van de vettere melk die aan het eind van een voeding komt. Hoe leger de borst, hoe vetter de melk. Deze melk noemen we achtermelk, maar er is geen duidelijke grens aan te geven in bijvoorbeeld tijd.

Voormelk bevat veel lactose en achtermelk bevat veel vetten. Als een baby goed drinkt en zelf mag bepalen hoe lang hij mag drinken, krijgt hij de juiste verhouding lactose en vetten binnen. Een baby die te vroeg van de borst wordt gehaald krijgt dus relatief veel lactose. Dit gebeurt ook als de moeder veel melk heeft; de baby zit al vol voor hij toekomt aan de vettere achtermelk. Lactose-rijke melk wordt snel door de maag in de darmen geloosd waar de darmen reageren met krampjes. Een huilende ontevreden baby is het gevolg, waarbij er met veel geluid een luier wordt volgepoept met vaak schuimende, groene ontlasting. Deze baby’s hebben genoeg plasluiers, maar groeien soms slecht, doordat de voeding weinig vet bevat en door de snelle weg door de darmen er weinig voedingsstoffen uitgehaald wordt.

De oplossing ligt voor de hand: de baby moet lang genoeg aan de borst blijven om aan de achtermelk toe te komen. Soms moet hij tussendoor even boeren, of kun je hem verschonen en weer aan dezelfde borst leggen. Voelt die goed leeg en laat de baby tevreden los, dan mag je de andere borst nog aanbieden. Bij te veel melk (zie vorige vraag) geef je één borst per voeding.
Kwam ik ook nog tegen

Nu is in jouw geval het lang genoeg aan de borst laten liggen niet het geval, maar de verstoorde verhouden voor-/achtermelk kan natuurlijk wel van invloed zijn.
pi_23291692
Anneja en Lewis, ik zit hier te stuiteren achter mijn computer. Want wat ik op de website lees is veelbelovend in ieder geval. Lewis ik heb je even gemaild met de info over de medicijnen die ik gebruik. Ik ben nu op de derde dag met de dosis van 150 mg (t.o.v. 200 mg eerst) en het gaat 'redelijk'. Niet zo slecht als vorige week gelukkig maar ook niet zodanig dat ik er blij van wordt zeg maar, en ik vrees dus wel dat het erg moeilijk gaat worden om helemaal af te bouwen. Dus als dat misschien helemaal niet nodig blijkt te zijn zou het fantastisch zijn !!
  zaterdag 13 november 2004 @ 18:07:20 #294
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23292282
ET bedankt.
Ik kolf nu in etappes met meerdere flesjes en ik vul het laatste flesje aan met melk uit het eerste flesje totdat ik de benodigde hoeveelheid heb.
... ♥ ik mis je ♥
pi_23295752
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 22:22 schreef phluphy het volgende:
Dat mag niet Weer zo'n nieuwe regel. Ik heb me daar in het ziekenhuis ook vreselijk over opgewonden. Heeft te maken met overdragen van ziektes (HIV etc). Soms vind ik dat ze wel wat ver gaan met al die regels.
Ik snap dat ook echt niet, ik heb toen we nog in Wales woonden voor de melkbank daar gekolfd en die testen je vantevoren gewoon even op enge melk-overdraagbare ziektes. En als je dan leest dat het voor echte prematuren serieus scheelt in overleving of ze wel of geen moedermelk krijgen zit ik me echt op te vreten dat je in nederland dus niks hebt om op terug te vallen als moeder-met-ziekenhuisbaby. Wist je trouwens dat er een mailgroep is voor geheel of gedeeltelijk kolvende moeders? Voor een deel werkende moeders zoals ik, maar ook mensen die in min of meer hetzelfde schuitje zitten als jij en alle voeding kolven. Heb je echt tijd voor, waarschijnlijk

@Ladybos-hopelijk vind je inderdaad een goed alternatief voor wat je nu gebruikt, of kan je dat zelfs blijven gebruiken. Mocht je behandelend arts een beetje huiverig zijn ivm enge internet-informatie, Thomas Hale is gewoon op te zoeken in de vakliteratuur (pubmed bijvoorbeeld), geeft bij mij 18 hits. Hij is wat hij zegt te zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door anneja op 13-11-2004 20:45:12 (linkje netter gemaakt) ]
pi_23309504
Lewis, heb jij het boek waar Anneja het over heeft of heb je een andere ? ZOu je anders eens op bladzijde 703 willen kijken wat daar staat over Ultram/Tramadol ?
pi_23313454
tramadol en bv kunnen samen ladybos

edit: ligt er natuurlijk wel aan hoeveel je slikt en in hoeverre je het lastig/vervelend vind om te kolven om het een en ander weg te gooien. Je mag direct na inname wel voeden maar naar 9 kwartieren (2,5 uur) is de concentratie nog steeds aanwezig in een te hoge mate. (voor een enkele keer niet schadelijk mocht het zo uitkomen) Dus in het begin is het vrij vermoeiend, maar zodra het patroon van voeden na de 4/5 uren gaat is het goed te doen. Heb het bij alicia gedaan, en doe het nu ook op de ergste dagen. De andere dagen probeer ik het op te lossen met alternatieven die minder schadelijk zijn en een hoger halfwaardigheid hebben. (en je moet een beetje geluk hebben met je kleintje en de frequentie waarop die komt. Alicia kwam braaf om de drie uur in het begin en dat werd al snel om de 4 uur. Jayden red het niet om er drie uur tussen te laten dus moet veel vaker kolven en weggooien of niet slikken)

edit2: op veel sites online staat trouwens dat er maar slechts 0,1% in de moedermelk wordt afgescheden (maar ondanks dat dit zo laag is het wordt afgeraden) Dus waarschijnlijk kan het alleen in overleg met de HA of een lactatiedeskundige

[ Bericht 53% gewijzigd door knorretje op 14-11-2004 20:05:58 ]
  zondag 14 november 2004 @ 20:32:53 #298
34891 melonovy
La Kutschie
pi_23314760
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 22:14 schreef phluphy het volgende:

[..]

Hou maar op met die gedachten, je zal nog een hoop overgebleven voedsel van je kind(eren) weg gaan gooien de komende jaren....
Maar het deed me wel denken aan de tijd dat ik Chiara van de borst aan de fles wilde hebben, dat lukte niet... ik denk dat ik zeker wel 85% van al het gekolfde melk heb moeten wegspoelen....
Het voelt goed hè?
A je to!
  zondag 14 november 2004 @ 21:13:16 #299
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23315680
ik snap iets niet, zo ong overal lees ik of hoor ik dat het niet aan te raden is om van te voren een kolf te kopen aangezien je niet weet of het allemaal wel lukt en of die kolf je uberhaupt wel aanstaat qua geluid bijv (ik zeg maar wat). en op de zwangerschapscursus van een vriend van me (en dan zijn vriendin natuurlijk die daarheen gaat) word juist aangeraden om vantevoren zon kolf te kopen aangezien je dan meteen en vooral in die eerste weken kan gaan kolfen en snachts een beetje beter kan rusten, aangezien de ander dan flesje kan geven?? ik dacht dat het juist de bedoeling was om de eerste weken zoveel mogelijk aan te leggen om de productie op gang te helpen + de band ontwikkeling met je kind zeg maar??
dan hebben we het nu wel over een natuurlijke bevalling (keizersnee kan ook natuurlijk) waarbij er geen complicaties of iets dergelijks zijn.
  FOK!fossiel zondag 14 november 2004 @ 21:29:37 #300
2628 Karin
pi_23315969
Martineke het is beter om de eerste 4 weken geen flesje te geven ivm tepel/speen verwarring. Ook kan een kindje beter de productie op gang helpen dan een kolf, een kindje drinkt de borst beter leeg.
Ik had geen kolf in huis, die heb ik pas gekocht toen ik zeker wist dat ik door wilde gaan met borstvoeding (vlak voor Bram 4 weken was, toen wilde ik hem laten wennen aan een flesje zodat hij dat later ook op het kdv kon drinken).
  zondag 14 november 2004 @ 21:41:02 #301
3011 E.T.
pi_23316241
Wat Karin zegt: de eerste 4 weken liever geen flesje
Maar ik had wel van te voren een kolf, ik was ehm.. nogal vastberaden zeg maar
(en ik kon vlak voor de bevalling eentje kopen met 20% korting). Maar ik was er van te voren zo mee bezig, ik had alle problemen doorgelezen (en de vele mogelijke oplossingen), dat ik er van overtuigd was dat het goed zou gaan.
Ik was trouwens op dag 3 hartstikke blij dat ik 'm in huis had; Saskia moest wat bijvoeding hebben en aangezien ik meer dan genoeg melk (stuwing) had, kreeg ze afgekolfde melk als bijvoeding (met een spuitje)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')