Zo dacht ik ook, dezelfde manier, steeds de grens verleggen, maar 1 jaar was echt mijn maximum. Ik vond het ook raar, een peuter aan de borst, leuk bij een ander, maar niet voor mij. Toch kreeg Chinook uiteindelijk ruim 2 jaar. Bij Jessai vond ik het ook zo normaal dat ik meteen bij de geboorte al minimaal anderhalf jaar voeden op de planning had staan. Hij is inmiddels ruim 2½jaar en krijgt nog steeds 2-3 keer per dag. Hij geniet er nog zo van dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om af te bouwen, en het is voor hem zo'n enorme troost. Als hij verdrietig is en ff lekker op schoot mag kruipen om te drinken, is hij weer helemaal blij en vrolijk en energiek nadienquote:Op zaterdag 25 september 2004 17:01 schreef E.T. het volgende:
Toen ik zwanger was, dacht ik 'minimaal 3 maanden'. Vlak voor de bevalling (toen ik me had ingelezen over bv) werd dit opgschoven naar 6 maanden en toen de bv lekker liep had ik zoiets "zo lang als ik bv makkelijker en leuker vind dan flessen, maar wel minimaal die 6 maanden". Ik heb wel zoiets dat als Saskia een jaar is dat ik dan wel uiterlijk ga afbouwen.. dan vind ik 't wel genoeg. Maar voorlopig krijgt ze al 7 maanden bv en ik vind 't nog steeds ideaal. Geen gesleep met water, flessen, geen gedoe met flessen opwarmen als je kind honger heeft, je hebt 't altijd bij je, is altijd goed op temperatuur.
Troostborst mag wel langer idd van mij. Maar echt als voeding..quote:Op zaterdag 25 september 2004 18:28 schreef Tan het volgende:
[..]
Zo dacht ik ook, dezelfde manier, steeds de grens verleggen, maar 1 jaar was echt mijn maximum. Ik vond het ook raar, een peuter aan de borst, leuk bij een ander, maar niet voor mij. Toch kreeg Chinook uiteindelijk ruim 2 jaar. Bij Jessai vond ik het ook zo normaal dat ik meteen bij de geboorte al minimaal anderhalf jaar voeden op de planning had staan. Hij is inmiddels ruim 2½jaar en krijgt nog steeds 2-3 keer per dag. Hij geniet er nog zo van dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om af te bouwen, en het is voor hem zo'n enorme troost. Als hij verdrietig is en ff lekker op schoot mag kruipen om te drinken, is hij weer helemaal blij en vrolijk en energiek nadien
Junah krijgt ook minimaal anderhalf jaar, tenzij ze niet meer wilt uiteraard, maar als ze langer wil drinken vind ik dat ook prima!
Oh ja, zeer bekend verschijnsel. Weet alleen uit ervaring dat je dat 'gemiep' met de fles ook hebt. Cheyenne dronk haar fles soms zo wild dat er meer melk op de bank lag dan in haar maagquote:Op zaterdag 25 september 2004 18:54 schreef E.T. het volgende:
[..]
Troostborst mag wel langer idd van mij. Maar echt als voeding..
Ach, ik zie het ook allemaal wel.
(ik word alleen een beetje moe van dat getreuzel en gemiep overdag.. alles, maar dan ook werkelijk alles is interessanter dan mama's borst... die is er vannacht ook nog wel en dan haal ik wel weer in wat ik overdag niet drink)
zelfs als ik in de slaapkamer voedt is de (stilstaande) ventilator aan 't plafond nog interessanterquote:Op zaterdag 25 september 2004 19:36 schreef Tan het volgende:
[..]
Oh ja, zeer bekend verschijnsel. Weet alleen uit ervaring dat je dat 'gemiep' met de fles ook hebt. Cheyenne dronk haar fles soms zo wild dat er meer melk op de bank lag dan in haar maag
Of toen ze zelf haar fles vasthield slingerde ze het ding gewoon door de kamer als ze er genoeg van had![]()
Maar dat getreuzel gaat ook weer over, weet niet precies wanneerdat ongeveer moet gebeuren, duurt volgens mij best lang, wat ik me herinner van Chinook en Jessai (fijn vooruitzicht hè). Junah begint er nu ook mee. Met ieder geluidje draait ze haar hoofd om.
Grappig zo gaat het eigenlijk ook bij mij. Eerst wilde ik liefst een half jaar voeden, toen een jaar en nu dat bijna nadert (Judith is nu 11 maanden), heb ik iets van: waarom zou ik 'moeten' stoppen als ze 1 jaar is? Ik zie wel hoelang we er nog aardigheid aan hebben. Misschien totdat ze tandjes krijgt?quote:Op zaterdag 25 september 2004 18:28 schreef Tan het volgende:
[..]
Zo dacht ik ook, dezelfde manier, steeds de grens verleggen, maar 1 jaar was echt mijn maximum. Ik vond het ook raar, een peuter aan de borst, leuk bij een ander, maar niet voor mij.
Dat je ervan baalt kan ik me best voorstellen, zolang je je maar niet schuldig gaat voelen. Jij hebt namelijk ontzettend je best gedaan om het te laten slagen. Alleen door verschillende factoren is dat jammergenoeg niet gelukt.quote:Op zaterdag 25 september 2004 23:45 schreef Anitra het volgende:
Als ik dit zo lees baal ik er zo enorm van dat ik geen bv heb kunnen geven. Mijn bv is op de 1 of andere manier niet goed en beide kids zijn dus snel aan de fles gegaan. Vind die verhalen wel erg mooi hoor!!!!
Junah heeft vandaag haar eerste tandje gekregen, maar dat vormt geen blokkade om te voeden. Bij Chinook en Jessai heb ik het tandenkrijgen ook overleefd. Kwestie van 'overdreven' boos worden en meteen stoppen met voeden. Ook niet toelaten, al bijten ze nog zo zachtjes. Als je het meteen vanaf het begin aanpakt dan is de kans op bijten minimaal. Ik heb wel bij beide kinders een keer bloedende tepels gehad, en dat is niet fijnquote:Op zaterdag 25 september 2004 22:59 schreef Grijs het volgende:
[..]
Grappig zo gaat het eigenlijk ook bij mij. Eerst wilde ik liefst een half jaar voeden, toen een jaar en nu dat bijna nadert (Judith is nu 11 maanden), heb ik iets van: waarom zou ik 'moeten' stoppen als ze 1 jaar is? Ik zie wel hoelang we er nog aardigheid aan hebben. Misschien totdat ze tandjes krijgt?
quote:Op zondag 26 september 2004 12:33 schreef Tan het volgende:
[..]
............ bloedende tepels gehad.......
quote:Op zondag 26 september 2004 12:53 schreef LadyS het volgende:
[..]daar ga ik dus zekersteweten niet op wachten
ehm...hoe oud is Joshua ook weer? Die nachtvoeding zou je volgens mij rustig kunnen afbouwen, mits je stevig in je schoenen staatquote:Op zondag 26 september 2004 19:58 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Ik zit dus te denken om hem nog maximaal 3 keer per dag te voeden, en de nachtvoeding eruit te laten aangezien ik dat gewoon echt niet meer trek. Krijgt hij dan genoeg binnen![]()
Ik kan mij hier bijna geheel bij aansluiten.quote:Op maandag 27 september 2004 10:35 schreef anneja het volgende:
[..]
ehm...hoe oud is Joshua ook weer? Die nachtvoeding zou je volgens mij rustig kunnen afbouwen, mits je stevig in je schoenen staat.
Wat je verder beschrijft over die moeheid- ik had dat bij beide zwangerschappen de eerste drie maanden heel erg (misselijk ben ik gelukkig niet geweest). Bij de tweede was oudste ook nog aan de borst, en tijdens de voeding voelde ik me dan echt vol-sla-gen uitgeput. Maar ik heb dat eigenlijk altijd aan de oxytosine geweten. Maargoed, na die eerste drie maanden werd dat wel weer beter. Vervolgens waren de laatste twee maanden mijn tepels te gevoelig, toen heb ik oudste gespeend (um, hij was toen wel al ruim twee). Toen hij later zijn broertje zag drinken werd hij wel weer heel nieuwsgierig, en hij heeft af en toe de stuwing weggedronken wat ik bijzonder op prijs stelde. Nou was hij natuurlijk al een stuk ouder dan Joshua zal zijn, maar ik heb het voeden van twee kinderen nooit echt als belastend ervaren. Oudste kreeg dus ook nog maar twee voedingen per dag, dat scheelt natuurlijk behoorlijk.
Dat is wat je met varkentjes doet, en er is wel een zekere overeenkomst tussen mijn zoon en een biggetjequote:Op maandag 27 september 2004 10:49 schreef Tan het volgende:
(wat is spenen btw?)
Wat ik met varkentjes doe? Opetenquote:Op maandag 27 september 2004 14:37 schreef anneja het volgende:
[..]
Dat is wat je met varkentjes doet, en er is wel een zekere overeenkomst tussen mijn zoon en een biggetje![]()
Maar wat ik bedoel is dat ik hem actief de toegang tot de borst heb ontzegd. Hij was toen inderdaad al ruim een jaar van de (gekolfde) fles af, dus de term is wat dat betreft niet helemaal accuraat.
Ohw hahaquote:Op maandag 27 september 2004 16:19 schreef coolbabe het volgende:
Spenen is het afwennen van de borst
Weet je, ik heb altijd in mijnm achterhoofd gehouden 'stoppen kan altijd nog'. En ieder obstakel (misselijk, honger, gevoelige tepels, zeer bekken/rug bij in en uitstappen, nog gevoeligere tepels) was er weer eentje om overwonnen te worden. Maar heb je daar geen fut meer voor dan moet je je niet schuldig voelen.quote:Op maandag 27 september 2004 22:40 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Nou als het dan zo ligt, dan stop ik Joshua ook niet als hij 1 jaar is. Ze zullen het hier wel gek vinden, maar ik vindt eigenlijk dat hij net zoveel rechten heeft als kindje in aankomst.
meen je dat nou? dat wist ik niet weet je ook hoe dat komt?quote:Op dinsdag 28 september 2004 09:35 schreef Tan het volgende:
Succes hè!! Enne, appels maken je juist hongeriger.
ik heb ook zoiets gehad. Op internet had ik de tip gelezen om een watje met olijkolie op de tepel te doen. Ik deed de olijfolie op een zoogcompres ipv een watje en diezelfde middag ging ie al open. (ik zat er wel heel zachtjes aan te pulkenquote:Op maandag 27 september 2004 23:56 schreef Grijs het volgende:
En dat plekje op mijn tepel is volgens haar een (verstopt?) melkkanaaluiteinde (hoe noem je dat?) of een soort gerstekorrel, maar daar zou ze nog even over bellen met de lactatiekundige en vervolgens neemt een van beiden dan contact op met mij. Ik heb er geen last van (wel gehad), maar ben wel benieuwd wat het is en hoe het evt. weer weggaat.
Dat is de juiste instelling toch? Ik vind dat niet aanvallerig!quote:Op dinsdag 28 september 2004 12:18 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Ik wil gewoon niet stoppen en het ook niet horen.
Ik kreeg ook alleen maar tips om te stoppen. Adviezen tips en weet ik veel wat waren allemaal goed bedoeld, maar uiteindelijk heb ik gewoon gedaan wat mij zelf het best leek.quote:Ik moet morgenochtend naar de dokter, en ik durf te wedden dat als ik zeg hoe ik me voel en wat er vorige week gebeurde, dat ie dan gelijk zegt dat ik moet stoppen met de bv. Hij kan me wat. Ik ben dus wel eigenwijs. Maar weet ook echt wel hoever ik kan gaan. Ik zal het nooit zover laten komen dat ik mijn kindje in gevaar breng door te ver te gaan met mijn eigen gezondheid![]()
Ik heb heel nieuwsgierig eens nagezocht wat die stof dan moet wezen, maar er staat juist dat appels het hongergevoel stillenquote:Op dinsdag 28 september 2004 12:43 schreef Tan het volgende:
En Lady-wrb, ik weet het ook niet, maar er zit een stof in appels die op korte termijn een hongergevoel opwekt. Daarom raden ze bijvoorbeeld af om appels te eten als je op afvaldieet zit. Maar als Lewis daar al geen last van heeft zal het wel meevallen. Ik ben zelf allergisch voor de meeste appelsoorten en eet alleen Granny Smith. Daar krijg ik wel honger van na een tijdje (echt een knorgevoel) dus bij mij gaat het wel op.
Is dan dus per persoon verschillend, of per appelsoortquote:Op dinsdag 28 september 2004 12:46 schreef lady-wrb het volgende:
t zou best eens kunnen hoor. ik wel nadat ik een appel gegeten heb een raar gevoel in mijn maag.
ik vond het altijd wel een gevoel alsof ik honger had, maar dacht: ik heb net een appel op dus DAT kan het niet zijn....
Ja, een melkblaar. Week maken met olijfolie en daarna tijdens/na het douchen doorprikken met een gesteriliseerde naald werkte bij mij goed. Ik was erg blij dat ik door jou wist wat het was, LadyS.quote:Op dinsdag 28 september 2004 12:24 schreef LadyS het volgende:
ik heb ook zoiets gehad. Op internet had ik de tip gelezen om een watje met olijkolie op de tepel te doen. Ik deed de olijfolie op een zoogcompres ipv een watje en diezelfde middag ging ie al open. (ik zat er wel heel zachtjes aan te pulken)
Daar was het mee begonnen, maar die blaar is allang weg, behalve een klein wit puntje. Ik heb er verder geen last van, maar vind het wel een beetje raar.quote:Op dinsdag 28 september 2004 13:43 schreef poemojn het volgende:
[..]
Ja, een melkblaar. Week maken met olijfolie en daarna tijdens/na het douchen doorprikken met een gesteriliseerde naald werkte bij mij goed. Ik was erg blij dat ik door jou wist wat het was, LadyS.
In mijn omgeving moet ik me meestal verdedigen waarom ik nog niet aan het afbouwen benquote:Op woensdag 29 september 2004 17:57 schreef LadyS het volgende:
Ik denk er net zo over, hoor Sugar!
Ook als de pijn wegblijft nu zal ik niet tot een jaar ofzo blijven voeden, misschien zelfs wel niet tot een half jaar. Ik bekijk het gewoon per week of per dag.
Ik ben geen slechtere moeder als ik ga afbouwen en Amber wordt er ook niet slechter van.
soms heb ik alleen het idee dat ik me moet verantwoorden als ik het over afbouwen heb![]()
quote:Op woensdag 29 september 2004 20:35 schreef Sjeen het volgende:
[..]
In mijn omgeving moet ik me meestal verdedigen waarom ik nog niet aan het afbouwen ben![]()
Exact, exact. En omdat jij ergens schreef, LadyS, dat je het voeden toch wel een beetje leuk vond als het geen pijn deed, leek het me zo zonde als je alleen om die zere tepels zou moeten stoppen. Lijkt me zo onbevredigend dan. Want laten we wel wezen, ze wordt inderdaad geen crimineel van flesvoedingquote:Op woensdag 29 september 2004 19:59 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Je hoeft je niet te verantwoorden hoor over het afbouwen. Er zijn gewoon zoveel vrouwen die stoppen om reden van pijnlijke tepels of een ander probleem. En hebben er later spijt van omdat ze achteraf horen dat er nog iets was wat ze niet hadden geprobeerd. En erop terug komen kan dan helaas niet. Vandaar dat er een hele reeks tips gegeven worden.
Dat is niet helemaal waar. Tot een week of zeven na het stoppen bij de meesten nagenoeg probleemloos, daarna ook wel, hetzij evt. met hulpstukken en in ieder geval veel doorzettingsvermogen.quote:Op woensdag 29 september 2004 19:59 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
En erop terug komen kan dan helaas niet. Vandaar dat er een hele reeks tips gegeven worden.
ik had beter niks kunnen zeggen, want ik heb sinds de 1e voeding vanmorgen al weer pijn in mijn tepels.quote:Op donderdag 30 september 2004 18:39 schreef LadyS het volgende:
Nu doet het geen pijn meer, .
Bron: Problemen en oplossingenquote:Pijn op de overgang van tepel naar tepelhof
De baby zuigt alleen op de tepel en oefent met de kaakjes pijnlijke druk uit. De pijnlijke plek of het wondje bevindt zich in deze situatie waarschijnlijk op de overgang van tepel naar tepelhof.
Aandachtspunten:
- De baby moet voldoende houvast hebben. Eventueel de tepelhof voor de voeding leegmasseren (bij stuwing).
- De baby wordt pas aangelegd als hij het mondje wijd open doet. Niet met een tuitmondje aan de borst laten, maar opnieuw aanleggen.
- De baby moet dicht tegen moeder aan liggen, met zijn kinnetje tegen haar borst. Uit angst voor pijn is de moeder soms terughoudend.
- De baby moet goed doordrinken. Bij oppervlakkig zuigen of naar binnen gezogen wangetjes van de borst afhalen en opnieuw aanleggen. Verwar oppervlakkig zuigen niet met de normale pauzes tijdens de voeding.
quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 23:07 schreef Magneet het volgende:
Nederlands record borstvoeding geven
vond het wel iets voor hier
Dat de poging er zou komen was al genoemd hier..quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 23:11 schreef Karin het volgende:
Crosspost vanuit Het Dagboekbankje #137
[..]
op zich is dit niet heel abnormaal voor een jochie van vijf weken, maar wel vrij dodelijk voor jou natuurlijk. Hoe drinkt hij precies? Rustig of juist niet, hoor en/of zie je hem echt slikken en in wat voor ritme gaat dat (zuig-slik, zuig-slik of zuig-zuig-slik oid), heb je het gevoel dat hij na de toeschietreflex nog lang doordrinkt? En hoe wissel je je borsten af, als hij na anderhalf uur weer komt krijgt hij dan weer dezelfde of de andere? Heb je nog stuwing? En heb je die kloven nu? Zo ja, weet je dan zeker dat de spruw weg is en/of dat Jayden echt goed hapt (zie lijstje hierboven ergens)? Groeit hij goed?quote:Op donderdag 7 oktober 2004 09:27 schreef Knorretje het volgende:
Jayden is vannacht 5 weken en komt nog immer om de anderhalf - 2 uur voor een voeding (dag en nacht) hij doet er zo'n half uur over om een borst leeg te drinken. Een tweede wil hij niet eens meer want of hij is te moe of hij heb geen honger genoeg.
Ik zat ook een beetje in die richting te denken, als je overproduktie hebt en elke anderhalf uur de andere borst geeft kan het zijn dat hij vooral voormelk binnenkrijgt (lest de dorst, groeit ie op zich ook wel op, maar is minder verzadigend dan vette achtermelk). In dat geval zou het moeten helpen om een poosje steeds drie uur lang dezelfde borst te geven (ook tegen de overproduktie).quote:Op donderdag 7 oktober 2004 11:38 schreef poemojn het volgende:
Heb jij nog steeds te veel melk? Zou het daar niet mee te maken kunnen hebben (weinig vet per cc ofzo)?
We zijn inmiddels redelijk op elkaar afgestemd. Ik lek niet meer voortdurend door. Heb verder nog wel steeds aardig wat tsr's tijdens een voeding of bij zielige kreuntjes als hij slaaptquote:Op donderdag 7 oktober 2004 11:38 schreef poemojn het volgende:
Heb jij nog steeds te veel melk? Zou het daar niet mee te maken kunnen hebben (weinig vet per cc ofzo)?
Is misschien wel een idee ja (maar eng enzo, dus vandaar hier eerst maar eens mijn probleempje ter sprake brengen)quote:Op donderdag 7 oktober 2004 12:31 schreef E.T. het volgende:
Knorretje is het niet eens verstandig om met VBN ofzo te bellen.
Je kunt dan je verhaal kwijt en wellicht hebben zij nog tips voor je. Zij zullen vast vaker dit soort dingen meegemaakt hebben
Geen idee wat normaal is voor deze leeftijd/gewicht. Maar vind het zelf zo verdomde weinig. In mijn beleving dronk Alicia toen al veel meer per keer (maar die liet er ook braaf drie uurtjes tussen zitten)quote:Op donderdag 7 oktober 2004 12:58 schreef poemojn het volgende:
Is 60/70 ml dan zo weinig? Wat is dan een normale hoeveelheid? Ik dacht dat de maaginhoud sowieso per kind verschilt?
Inmiddels nu de spruw weer weg is (gebasseerd op geen luieruitslag meer, geen witte plekkies meer op lippen en tong en ik geen brandenderig gevoel meer in de tepels) drinkt hij een stuk rustiger. Tenminste niet meer zo driftig als hij deed met de tepel, steeds loslaten etc is van de baan. Hij hapt goed naar mijn weten. De kloven zijn ook niet echt ontstaan door het verkerd happen naar mijn idee maar meer door het continu week zijn van de tepels en geen rust krijgen. Heb zelf niet veel last ervan hoor, kan aardig wat hebben, dus vormt het voor mij zelf geen probleem om te voeden. Hij krijgt als hij binnen het anderhalf uur weer komt dezelfde borst aangeboden als de keer ervoor (blokvoeden). De eerste TSR laat ik weglopen, de andere tsr's krijgt hij helaas wel mee (dus verslikken), het drinken/zuigen/slikken is dan ook erg onregelmatig. in het begin zeg maar zuig-slik, zuig-slik, tijdens een TSR zuig-slik-slik-verslik-hoest-spuug en daarna weer zuig-slik zuig-slik tot de volgende TSR. Helaas merk ik pas tijdens de TSR dat ik er een heb als ik aan het voeden ben dus kan hem niet op tijd ervan afhalen om hem die ellende te besparen (lukt wel eens, maar niet altijd)quote:Op donderdag 7 oktober 2004 13:07 schreef anneja het volgende:
op zich is dit niet heel abnormaal voor een jochie van vijf weken, maar wel vrij dodelijk voor jou natuurlijk. Hoe drinkt hij precies? Rustig of juist niet, hoor en/of zie je hem echt slikken en in wat voor ritme gaat dat (zuig-slik, zuig-slik of zuig-zuig-slik oid), heb je het gevoel dat hij na de toeschietreflex nog lang doordrinkt? En hoe wissel je je borsten af, als hij na anderhalf uur weer komt krijgt hij dan weer dezelfde of de andere? Heb je nog stuwing? En heb je die kloven nu? Zo ja, weet je dan zeker dat de spruw weg is en/of dat Jayden echt goed hapt (zie lijstje hierboven ergens)? Groeit hij goed?
Das nog steeds onveranderd, en echt tjekken kan ik het natuurlijk niet, maar gezien hoe leeg mijn borst is na het voeden (soms na de 2de ker pas) ga ik er vooralsnog vanuit dat hij ook de achtermelk krijgt).quote:Op donderdag 7 oktober 2004 16:12 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Maar volgens mij zij Knor zelf al dat ze constant een TSR heeft. Dus dan krijgt hij ook de achtermelk (dus de vettige melk) naar binnen.
Hij boert halverwege de voeding (omdat ik dat wil, vanwege het verslikken) en na de voeding eenmaal (omdat dat hoort zeg maar). Hij boert niet uit zich zelf, we moeten hem echt even over de schouder heen leggen en geduldig kloppen (soms wel een kwartier to half uur voor hij boert) Niet overdreven veel volgens mij dus. (het zijn wel flinke bouwvakkersboeren).quote:Op donderdag 7 oktober 2004 17:54 schreef poemojn het volgende:
Als hij zich zo veel verslikt, krijgt hij dan misschien ook lucht binnen? Dat dat ook ipv melk in zijn maag komt? Moet-ie veel boeren?
Je zult versteld staan. Meestal komt er nog wel wat uitquote:Op woensdag 13 oktober 2004 19:24 schreef Sugar het volgende:
Dankje!
Nog wat dingen:
Mijn borst is volgens mij echt leeg als Maria heeft gedronken... Dus kan ik daar niet meer van kolven, vrees ik!
Een uur na een voeding zijn je borsten weer op 'topnivo'. Het is zelfs zo dat mocht jij kolven en Maria zou een kwartier later honger hebben, dat ze evengoed nog genoeg uit jouw borst kan halenquote:Als ik dan 's ochtends de andere borst kolf (dus de borst die ik niet geef aan Maria), welke borst geef ik dan de voeding daarna? Zijn beide borsten dan weer "vol" genoeg?
SJa, het is een beetje uitproberen hoeveel Maria wil drinken uit de fles. En met een kolf haal je over het algemeen iets minder voeding uit een borst dan dat een baby doet.quote:Hoe weet ik of het genoeg is? Normaal heeft ze dus aan 1 borst genoeg, dus je zou zeggen: wat ik uit 1 borst haal, moet ik gewoon bewaren en dat is dan 1 voeding, toch? Ook als het een paar dagen later pas is dat we die gebruiken? Of kan haar verbruik zo snel schommelen?
Gewoon alle beetjes bij elkaar doenquote:Op woensdag 13 oktober 2004 19:38 schreef Sugar het volgende:
Wat een goeie info, ET!
Oké, ik hoef me dus niet druk te maken om het moment van kolven, want er is na een uur al genoeg om Maria weer live en ter plekke te kunnen voeden. Mooi. Kan dus morgen gewoon (als ik zin zou hebben) na elke voeding beide borsten verder leegkolven?
Alle restjes dan verzamelen? En zit je dan niet met een verkeerde samenstelling (voor- en achtermelk enzo)?
En hoe bewaren en vervoeren jullie de gekolfde melk vanuit werk naar huis?
Dit is wel erg veel voor een babietje van een paar weken hoorquote:Op woensdag 13 oktober 2004 19:39 schreef S-A-I-N-T het volgende:Het gemiddelde is tussen de 150 en 180 cc per voeding
Groetjes klein_spookje
Ver weg? Je was laatst anders verdomd dicht in de buurt hoor.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 23:16 schreef E.T. het volgende:
[..]
Dat de poging er zou komen was al genoemd hier..
Ik vond 't op zich wel jammer dat 't zo ver weg was.. anders had 't me wel grappig geleken
De terugrit van 3,5 uur staat nog te vers in mijn geheugenquote:Op woensdag 13 oktober 2004 20:34 schreef dutchie het volgende:
[..]
Ver weg? Je was laatst anders verdomd dicht in de buurt hoor.![]()
O ja, dat was het probleem.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 20:35 schreef E.T. het volgende:
[..]
De terugrit van 3,5 uur staat nog te vers in mijn geheugen
Op mijn werk gaat het in de koelkast, en ik heb een koeltasje (zo'n goedkope van de trekpleister, een fietsstuurkoeltasje) met twee koelelementen en twee cancoolers (koelelementen die eigenlijk voor om een blikje zijn). Op zich is op mijn werk wel een vriezer, maar die gebruik ik niet. De elementen blijven vrij goed bevroren en de melk is nog goed koud als ik thuiskom (drie kwartier fietsen).quote:Op woensdag 13 oktober 2004 19:38 schreef Sugar het volgende:
En hoe bewaren en vervoeren jullie de gekolfde melk vanuit werk naar huis?
Sinds Jayden er is voelt Alicia zich te groot voor de tiet. Nu kreeg ze trouwens ook alleen nog maar een troost/knuffel-borst en dus niet echt meer voeding van me.quote:Op donderdag 14 oktober 2004 13:03 schreef melonovy het volgende:
Tan en Knor, geven jullie nog steeds aan 2 kids BV?
bron met meer wetenswaardigheidjes over moedermelk en bewaren en opwarmen ervanquote:Zorg ervoor dat de melk op een koele plaats in de koelkast komt, dus achterin en niet in de deur of in de groentenlade van de koelkast.
Je kunt ook proberen om de melk direct na het afkolven in te vriezen. Of als je op je werk een koeltas gebruikt, deze koeltas extra te koelen door bijv. de koelelementen aan te vullen door lege pakken vruchtdrank te vullen met water en dan in te vriezen. Dit zijn uitstekende koelelmenten.
Afgekoelde melk moet binnen 24 uur in de diepvries als je van plan bent om deze melk langer dan vijf dagen te bewaren. Je kunt verse moedermelk als volgt bewaren:
6-10 uur op kamertemperatuur
Uit onderzoek blijkt dat moedermelk een levende vloeistof is die schadelijke bacteriën kan doden. Dit vermogen is vooral duidelijk in de eerste paar uren na afkolving, ook wanneer er niet gekoeld wordt. Om die reden kun je moedermelk tot zes uur op kamertemperatuur bewaren voordat je de melk in de koelkast zet. Daarna binnen 48 uur opmaken.
tot 5 dagen in de koelkast op een koele plaats als de melk direct na het afkolven gekoeld wordt
tot 48 uur in een koelkast van een ziekenhuis
tot 2 weken in het vriesvak van een koelkast
tot 3-4 maanden in een kleine vriezer die vaak open en dicht gaat
tot 6 maanden in een constante diepvries
Ontdooide moedermelk tot 9 uur in de koelkast
Ontdooide melk op kamertemperatuur zo snel mogelijk gebruiken. Je kunt eenmaal ontdooide en verwarmde melk niet meer opnieuw gebruiken.
Plak op elke verpakking een stikker met daarop datum en tijdstip van afkolven. Op die manier weet je precies welke melk het eerste op moet.
gelukkigquote:Op donderdag 14 oktober 2004 19:24 schreef E.T. het volgende:
LadyS, je deed het goed hoor![]()
Ik ben nog niet helemaal gestopt. Ik geef eigenlijk aleen nog maar 's ochtends en 's avonds bv. En soms ook nog eens tussendoorquote:Op donderdag 14 oktober 2004 20:55 schreef bixister het volgende:
LadyS, je spreekt zo in de verleden tijd; betekent dat dat je inmiddels echt gestopt bent met BV geven? of alleen met kolven? misschien heb je 't wel ergens verteld hoor, sorry dan!
Ik heb me niet druk gemaakt, hoor!quote:Op donderdag 14 oktober 2004 21:52 schreef E.T. het volgende:
(zie je wel Sugar, dat 't allemaal wel goed komt.. niet zo druk maken meissie!)
Lekker snelle reactie, maar ben de laatste dagen nauwelijks tot niet online geweest.quote:Op donderdag 14 oktober 2004 13:03 schreef melonovy het volgende:
Tan en Knor, geven jullie nog steeds aan 2 kids BV?
Goed johquote:Op maandag 18 oktober 2004 20:34 schreef dutchie het volgende:
Thanx ladies.![]()
Ik kan me alleen goed voorstellen dat er veel vrouwen vanwege die frustratie toch stoppen met bv. En ik wil nog niet stoppen, geniet er nog zo van.
(niet van het kolven, maar dat weten jullie nou wel)
Vanmiddag dus gaan wegen:
vorige week maandag woog hij 7150.
Vanmiddag woog hij 7280.
Best moeilijk hè het afsluiten van die borstvoedingsperiode, ik vond het aan de ene kant wel lekker dat ze niet meer afhankelijk van je waren, maar aan de andere kant het is zo knus en gezellig om te doenquote:Op maandag 18 oktober 2004 20:57 schreef E.T. het volgende:
Het is mooi geweest zo.![]()
Maar voor het knusse en gezellige houden we de ochtendvoeding er wel nog gewoon in :
iddquote:Op maandag 18 oktober 2004 21:09 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Best moeilijk hè het afsluiten van die borstvoedingsperiode, ik vond het aan de ene kant wel lekker dat ze niet meer afhankelijk van je waren, maar aan de andere kant het is zo knus en gezellig om te doenIk heb dat ook een poosje gedaan alleen 's avonds en 's morgens voeden en later alleen 's morgens meer voor de gezellie eigenlijk, totdat ze zelf geen intresse meer hadden.
quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:17 schreef E.T. het volgende:
[..]
En zo lang ze nog een nachtvoeding wil krijgt ze die ook nog aan de borst, maar dat is gewoon omdat dat lekker makkelijk is
uhuh... ik dring niet op, bekeer geen mensen, maar vertel ze wel dat 't zo heerlijk makkelijk isquote:Op maandag 18 oktober 2004 21:23 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Wou ik net gaan zeggen idd
Pssst, ben jij tegenwoordig(net als Loena)ook lid van de borstvoedingsmaffia![]()
![]()
Weet ik ook E.T. doe je ook helemaal niet!!! Vind je enthousiasme alleen erg leuk, meer voor mijzelf een bevestiging, ik ben dus niet de enige op de wereld die helemaal blij word van BVquote:Op maandag 18 oktober 2004 22:18 schreef E.T. het volgende:
[..]
uhuh... ik dring niet op, bekeer geen mensen, maar vertel ze wel dat 't zo heerlijk makkelijk isik word nu al kriegel van die flessen de hele tijd..
Is echt onzin Belana, die fles heb je toch ook met veel liefde gegeven? Daar gaat het toch om?!quote:Op maandag 18 oktober 2004 22:39 schreef Belana het volgende:
Nou had ik niet dat hele knusse ermee, dat niet... maar ergens voelde ik me zo schuldig dat het niet meer lukte.
Het wordt inderdaad soms wel eens verkeerd opgevat door mensen.. jammer dan voor ze. het geeft ook wel grappige dingen, mailtjes op mijn werk van kolvende collega's met vragen of onzekerheden. Ooit eens tijdens het kolven een collega tegengekomen (die ook aan 't kolven was en dus gezellig samen gezeten.. is trouwens een hele goede voor je productie! Opbrengst was ineens een stuk hoger) en ik kon een paar onzekerheden van haar ontkrachten en zij heeft dat weer aan iemand verteld enz.. (ik werk in een bedrijf met zo'n 250 vrouwen.. de kolfkamer wordt erg goed gebruiktquote:Op maandag 18 oktober 2004 22:48 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Weet ik ook E.T. doe je ook helemaal niet!!! Vind je enthousiasme alleen erg leuk, meer voor mijzelf een bevestiging, ik ben dus niet de enige op de wereld die helemaal blij word van BVAlleen wordt dat enthousiasme (bij mij dan...) soms verkeerd opgevat en dan hoor je dus blijkbaar bij de BV-maffia, vandaar dat sarcastische geintje
![]()
Nog even en ze gaan trouwenquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 10:15 schreef dutchie het volgende:
Ze worden wel zo snel groot vind je niet?![]()
quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 19:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Het kan heel goed dat je weer moet 'wennen' Sjeen. Vind je trouwens twee/drie keer per dag niet veel? Waarschijnlijk kolf je na de ochtendvoeding uit een borst (die waar Isa het minst gedronken heeft) ook al een heleboel.
Krijg je wel een toeschietreflex?
ik geef momenteel de 1e voeding en de één na laatste (of laatst voeding) nog bv.quote:Op maandag 18 oktober 2004 22:39 schreef Belana het volgende:
Misschien heb ik niet voldoende gelezen hier, maar hoe gaat het nou met LadyS en de bv?
Ik kolf nu twee/drie keer om een beetje een regelperiode te faken. Vanmorgen had ik overigens al 55cc, dus het begint te 'wennen'. Ik heb een toeschietreflex (na een paar minuutjes begint het in heftige stralen te gaan, maar die hield niet zo lang aan. Nu duurt het alweer langer, dus ik denk dat ik gewoon echt de productie aan het ophogen ben.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 19:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Het kan heel goed dat je weer moet 'wennen' Sjeen. Vind je trouwens twee/drie keer per dag niet veel? Waarschijnlijk kolf je na de ochtendvoeding uit een borst (die waar Isa het minst gedronken heeft) ook al een heleboel.
Krijg je wel een toeschietreflex?
-knip-E.T.
ehhhh Lieve Sugar, die van de 17e heb je hopelijk wel ingevroren?quote:Op donderdag 21 oktober 2004 16:25 schreef Sugar het volgende:
Het is van de 17e en de 19e (allebei ziet het er zo uit).
Nou, thanks, ik vertrouw het wel dan!![]()
Yep, 6 weken zijn berucht qua regeldagen.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 21:46 schreef Sugar het volgende:
Ah, bestaan die? Zou kunnen dan! Maar kan het dan zo zijn dat ik ineens erg weinig te geven heb?![]()
Yepquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 22:29 schreef Sugar het volgende:
Ja, ET, wel tsr, maar niet meer dan 2 keer... En dan duurt dat straaltjes-schieten ook weer geen uur, helaas.![]()
Maar goed, komt jullie dus bekend voor? Gewoon doorgaan en misschien weer even wat vaker aanleggen en ook wat meer kolven?(Just checking
)
quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 22:29 schreef Sugar het volgende:
Ja, ET, wel tsr, maar niet meer dan 2 keer... En dan duurt dat straaltjes-schieten ook weer geen uur, helaas.![]()
Maar goed, komt jullie dus bekend voor? Gewoon doorgaan en misschien weer even wat vaker aanleggen en ook wat meer kolven?(Just checking
)
Hier alleen als ze langer dan normaal niet drinkt.. Is op zich wel grappig, ze verslikt zich dan, laat los en het spuit in haar gezicht.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 22:33 schreef Loena-tik- het volgende:
Kian laat dan ook echt de overtollige melk wegstromen uit zijn mond, als ie dat niet doet verslikt ie zich, wat ook zeer regelmatig voorkomt. Herkenbaar![]()
Ik heb dat dus eigenlijk altijd, Kian is volgens mij ook eigenlijk al na twee minuten drinken klaar, daarna ligt ie gewoon nog lekker na te tutten. Het geeft af en toe idd wel geinige taferelen, ik heb een keer gehad dat Kian tijdens het "tsr"raar lag te doe aan de borst en een soort van lag te blazen en toen kreeg ik zelf de spetters in mijn gezichtquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 22:38 schreef poemojn het volgende:
[..]
Hier alleen als ze langer dan normaal niet drinkt.. Is op zich wel grappig, ze verslikt zich dan, laat los en het spuit in haar gezicht.Je blijft alleen aan het verschonen zo. Maar als ze de normale tijd ertussen laat heb ik nergens last van.
zeer herkenbaarquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 22:33 schreef Loena-tik- het volgende:
Bij mij is dat toeschietreflex echt heel duidelijk voelbaar, in de vorm van duizend-naaldjesgevoel en ik voel mijn borst ook echt helemaal volstromen lijkt wel( ze voelen dan ook echt helemaal hard aan) er komen dan ook echt hele stralen uit. Kian laat dan ook echt de overtollige melk wegstromen uit zijn mond, als ie dat niet doet verslikt ie zich, wat ook zeer regelmatig voorkomt. Herkenbaar![]()
hmm ik dacht ooit eens ergens iets gelezen te hebben dat als je het in wil vriezen dat gelijk moet doen, maar waarom ben ik vergeten. Maar het bederft iig niet binnen nu en morgen ochtend.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 00:20 schreef poemojn het volgende:
lijkt mij wel.. op basis van Borstvoeding deel 7
het ligt inmiddels al braaf in zakjes in de vriezerquote:Op zaterdag 23 oktober 2004 10:19 schreef E.T. het volgende:
Het VBN houdt aan dat je mm binnen 24 uur moet invriezen.
Gisteravond gekolfd is dus vanavond uiterlijk invriezen
quote:De geur van moedermelk geeft vrouwen meer zin in seks.
Vrouwen die zelf geen kinderen hebben, raken opgewonden van de geur van moedermelk. Dit blijkt uit onderzoek aan de universiteit van Chicago. Zogende moeders droegen enkele dagen lang doekjes mee in hun bh. Negentig kinderloze vrouwen kregen de doekjes mee met de opdracht om een paar keer per dag aan te ruiken. De helft van hen kreeg nepdoekjes ter controle.
De vrouwen aan de moedermelk gaven te kennen 24 procent meer zin in seks te hebben –wat dat ook mag betekenen- en zich voor 17 procent meer over te geven aan seksuele fantasieën. Onderzoekster Martha McLintock denkt dat moedermelk een signaalfunctie heeft die vrouwen laat weten dat het veilig is om te baren.
McLintock bestudeert al langer de hormonale werking van moedermelk en zweet. In 2000 toonde ze aan dat de geur van moedermelk invloed had op de menstruatiecyclus, en in 2002 kwam ze op het spoor van de verhoogde seksuele activiteit. Het huidige onderzoek bouwt daar op voort.
Welke stoffen precies verantwoordelijk zijn voor de seksuele stimulans is nog onbekend. En er bestaan ook nog geen plannen om moedermelk te verwerken in deodorant of aftershave.
Hahahaha dat vroeg ik me dus ook af, moet ik alle borstvoedende vrouwen maar gaan vragen of ik aan hun zoogcompres mag ruiken?quote:Op maandag 25 oktober 2004 21:00 schreef Grijs het volgende:
Sja, wat je nou weer met zo'n onderzoek moet...
Ow, wat vervelend LadyS!!! Ik kan me goed voorstellen dat je dat goed zat bent! Wel jammer, maar Amber wordt ook wel groot van de fles! (dat zie ik maar aan Liam, de dikzakquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 22:09 schreef LadyS het volgende:
[..]
ik geef momenteel de 1e voeding en de één na laatste (of laatst voeding) nog bv.
Ik was hier een week of 2 geleden mee begonnen. Na een paar dagen had ik toch maar bedacht dat ik toch zo veel mogelijk bv wilde geven Mijn tepels gingen weer pijn doen en nu ben ik het echt goed zat!Ik hou de 1e voeding er nog wel een tijdje in denk ik. Niet in de laatste plaats omdat het lekker makkelijk is
soms worden mij tepels blauw/paarsmet wit erom heen
en dan doen ze dus écht enorm pijn
Klinkt mij meer als klooien in de orenquote:Op zaterdag 30 oktober 2004 22:49 schreef piglet het volgende:
Denken jullie dat hij nou echt nog honger heeft gehad of is hij een beetje aan het klooien?
Ik word hier zo onzeker en verdrietig vanIk was zo blij dat de stress van de afgelopen tijd geen effect leek te hebben op de bv en nu dit...
Bij de baby: parelmoerkleurige lipjes, witte aanslag op de tong die niet weggaat als je het met een gaasje weg wilt vegen, niet goed de borst vasthouden ('klakkend' drinken).quote:Op zondag 31 oktober 2004 12:12 schreef piglet het volgende:
Geen idee Grijs, ik heb nog geen wite vlekjes gezien bij Lucas. Kun je het nog ergens anders aan herkennen?
Toevallig heeft hij net wel goed gedronken trouwens, hopelijk blijft dat zo...
Ik smeer me helemaal wild met bepanthen en heb 1 keer een tepelhoedje gebruikt om m'n linkertepel even rust te gunnen en het lijkt al een stuk beter te gaanquote:Op maandag 1 november 2004 17:53 schreef LadyS het volgende:
Sugar, hoe gaat het nu met de bv?
pigletik hoop dat die pijn in je tepels snel weg is
Als het spruw is, is het zo verdwenen met het smeren van daktarin
quote:Op maandag 1 november 2004 21:32 schreef piglet het volgende:
Ik kan je nog prima volgen hoorIk zou me ws ook schuldig voelen als ik geen (volledige) bv zou geven, hoe pijnlijk het voeden ook is. Volgens mij zijn we slachtoffers van de bv-mafia-indoctrinatie
![]()
Maar fijn dat de voeding die je geeft redelijk pijnloos is
ja dat is hetquote:Op maandag 1 november 2004 21:32 schreef piglet het volgende:
Ik kan je nog prima volgen hoorIk zou me ws ook schuldig voelen als ik geen (volledige) bv zou geven, hoe pijnlijk het voeden ook is. Volgens mij zijn we slachtoffers van de bv-mafia-indoctrinatie
![]()
Maar fijn dat de voeding die je geeft redelijk pijnloos is
Fijn dat het alweer lekkerder loopt Sugar. Op het Cb hadden ze nog wel de volgende tips voor mij:quote:Op maandag 1 november 2004 22:10 schreef Sugar het volgende:
LadyS en Piggie, het gaat wel oké met de bv hier. Heb het dus op proberen te krikken en denk sinds vanmiddag te merken dat Maria weer enigszins genoeg heeft aan wat ik te bieden heb... Blijf haar wel minimaal om de 3 uur aanleggen, maar hopelijk hoeft het nu niet meer elke twee uur!
Ben natuurlijk heel benieuwd wat ze weegt woensdag (weeguurtje). Verder heb ik helemaal nog geen last gehad van pijn ofzo, dus als ze nu genoeg blijkt te zijn aangekomen, ga ik vrolijk door met bv. Zo niet, dan wordt het denk ik de fles vanaf heel snel. Ik hoop dat ik door kan gaan (zonder al te veel gekke capriolen)!
Omdat die tips hielpen of omdat je daardoor het gevoel kreeg dat je het niet kon maken om te stoppen? Dat laatste is natuurlijk niet de bedoeling.quote:Op maandag 1 november 2004 21:38 schreef LadyS het volgende:
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik wrs. eerder gestopt zou zijn als er hier niet een aantal waren die met tips kwamen enzo
alletwee wel een beetje, mar dat laatste meer in de positieve zin, zeg maar. Ik bedoel, dankzij jullie heb ik wat meer dingen geprobeerd. Ik wilde de tips niet meteen in de wind slaan en zijn er weer een paar weken bv bijgekomen.quote:Op maandag 1 november 2004 23:04 schreef poemojn het volgende:
[..]
Omdat die tips hielpen of omdat je daardoor het gevoel kreeg dat je het niet kon maken om te stoppen? Dat laatste is natuurlijk niet de bedoeling.
Nu niet meer huilen lieve Sugarquote:Op dinsdag 2 november 2004 16:02 schreef Sugar het volgende:
Ik moet zo huilen...Dankjulliewel.
Nondeju, daar moest ik toch minstens twee keer voor kolven. Lekker dat dat in elk geval goed loopt! En eeuwig zonde dat er in Nederland geen melkbanken zijnquote:Op vrijdag 12 november 2004 18:28 schreef phluphy het volgende:
Tja, voor jullie beeldvorming: als ik ga kolven heb ik binnen 3 min. 140 ml uit één borst en 100 ml uit de ander (ik heb een electr dubbel kolfapp).
Elke keer als ik weer een paar honderd ml door de gootsteen gooi denk ik aan de kindertjes die ergens doodgaan van de hongerquote:Op vrijdag 12 november 2004 21:50 schreef anneja het volgende: Nondeju, daar moest ik toch minstens twee keer voor kolven. Lekker dat dat in elk geval goed loopt! En eeuwig zonde dat er in Nederland geen melkbanken zijn![]()
invriezen kan toch met bv?quote:Op vrijdag 12 november 2004 22:14 schreef phluphy het volgende:
[..]
Elke keer als ik weer een paar honderd ml door de gootsteen gooi denk ik aan de kindertjes die ergens doodgaan van de honger![]()
Niet altijd, een paar keer per dag wel, maar dit doe ik inderdaad niet consequent.quote:Op zaterdag 13 november 2004 01:12 schreef Grijs het volgende:
Phluphy, wat lekker dat het kolven zo fantastisch gaat!
Maar wat ik me afvroeg, kolf jij dan ook daadwerkelijk 3 minuten, of kolf je langer om de borsten leeg te maken (en zo de achtermelk eruit te halen)?
De vriezer ligt al vol.quote:Op zaterdag 13 november 2004 01:15 schreef moussy het volgende:invriezen kan toch met bv?
Ik kolf eigenlijk maar 4 of 5 keer per dag, daarom blijven de hoeveelheden ook zo hoog.quote:Op zaterdag 13 november 2004 00:29 schreef MiSs-TaKe het volgende: Als ik echt om de 3 uur ga kolven dan komt er maar 50 ml per borst uit hoor.
verder is er op internet een artikel dat 'te veel melk' heet.. kan 't alleen ff niet meer vinden. Daar staat ook (ongeveer) bovenstaande in.quote:Omdat de melk een relatief laag vetgehalte heeft, is de maag snel leeg en komt er ineens een grote hoeveelheid melksuiker (lactose) in de darmen. Het eiwit dat de suiker verteert (lactase) kan mogelijk niet zoveel melksuiker tegelijkertijd verwerken en de baby krijgt dan de symptomen van lactose-intolerantie - huilen, lucht, winderigheid en explosieve, waterige, groene ontlasting. Dit kan zelfs al tijdens de voeding gebeuren. Deze baby's hebben geen lactose-intolerantie. Ze hebben problemen met lactose vanwege de informatie die vrouwen krijgen over borstvoeding. Dit is geen reden om over te schakelen op lactosevrije kunstvoeding.
Kwam ik ook nog tegenquote:Ik heb wel eens gehoord over voor- en achtermelk. Mijn baby kan last hebben van krampjes doordat hij teveel voormelk krijgt, klopt dat?
Ja en nee. Eigenlijk is het andersom, je baby krijgt niet genoeg van de vettere melk die aan het eind van een voeding komt. Hoe leger de borst, hoe vetter de melk. Deze melk noemen we achtermelk, maar er is geen duidelijke grens aan te geven in bijvoorbeeld tijd.
Voormelk bevat veel lactose en achtermelk bevat veel vetten. Als een baby goed drinkt en zelf mag bepalen hoe lang hij mag drinken, krijgt hij de juiste verhouding lactose en vetten binnen. Een baby die te vroeg van de borst wordt gehaald krijgt dus relatief veel lactose. Dit gebeurt ook als de moeder veel melk heeft; de baby zit al vol voor hij toekomt aan de vettere achtermelk. Lactose-rijke melk wordt snel door de maag in de darmen geloosd waar de darmen reageren met krampjes. Een huilende ontevreden baby is het gevolg, waarbij er met veel geluid een luier wordt volgepoept met vaak schuimende, groene ontlasting. Deze baby’s hebben genoeg plasluiers, maar groeien soms slecht, doordat de voeding weinig vet bevat en door de snelle weg door de darmen er weinig voedingsstoffen uitgehaald wordt.
De oplossing ligt voor de hand: de baby moet lang genoeg aan de borst blijven om aan de achtermelk toe te komen. Soms moet hij tussendoor even boeren, of kun je hem verschonen en weer aan dezelfde borst leggen. Voelt die goed leeg en laat de baby tevreden los, dan mag je de andere borst nog aanbieden. Bij te veel melk (zie vorige vraag) geef je één borst per voeding.
Ik snap dat ook echt niet, ik heb toen we nog in Wales woonden voor de melkbank daar gekolfd en die testen je vantevoren gewoon even op enge melk-overdraagbare ziektes. En als je dan leest dat het voor echte prematuren serieus scheelt in overleving of ze wel of geen moedermelk krijgen zit ik me echt op te vreten dat je in nederland dus niks hebt om op terug te vallen als moeder-met-ziekenhuisbaby. Wist je trouwens dat er een mailgroep is voor geheel of gedeeltelijk kolvende moeders? Voor een deel werkende moeders zoals ik, maar ook mensen die in min of meer hetzelfde schuitje zitten als jij en alle voeding kolven. Heb je echt tijd voor, waarschijnlijkquote:Op vrijdag 12 november 2004 22:22 schreef phluphy het volgende:
Dat mag nietWeer zo'n nieuwe regel. Ik heb me daar in het ziekenhuis ook vreselijk over opgewonden.
Heeft te maken met overdragen van ziektes (HIV etc). Soms vind ik dat ze wel wat ver gaan met al die regels.
Hou maar op met die gedachten, je zal nog een hoop overgebleven voedsel van je kind(eren) weg gaan gooien de komende jaren....quote:Op vrijdag 12 november 2004 22:14 schreef phluphy het volgende:
[..]
Elke keer als ik weer een paar honderd ml door de gootsteen gooi denk ik aan de kindertjes die ergens doodgaan van de honger![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |