quote:op zaterdag 25 september 2004 17:06 schreef alessandro het volgende:
jij hoeft je kinderen niets uit te leggen . als jij zulke ideeen hebt over bepaalde geloven, doe je er het beste aan er maar niets over te zeggen. ze zijn beter af zonder jouw domme uitspraken over geloven.
je hebt een zoon van vijf en je hangt dergelijke denkbeelden aan? misschien moet je hem maar niets onderwijzen en hem liever vragen wat hij op school geleerd heeft.quote:op zaterdag 25 september 2004 16:28 schreef oversight het volgende:
- priesters in de rkk meestal homofiel zijn, en een groot deel ervan kinderen misbruikt ?
quote:op zaterdag 25 september 2004 16:28 schreef oversight het volgende:
extreme boedisten van repliek kunnen dienen.
gewoon niets over geloof beginnen en je zoontje zelf zijn mening vormen en interesse achterna gaan. het leven is trouwens geen wedstrijdje en je kan iedereen van repliek bedienen na enig onderzoek voor argumenten, wie er gelijk heeft is een andere vraag (het gaat niet om je gelijk behalen maar om je eigen waarheid...). en anders zeg je gewoon "weet ik ook niet lieverd".quote:hoe leg ik aan mijn 5 jaar oude zoon uit dat:
- priesters in de rkk meestal homofiel zijn, en een groot deel ervan kinderen misbruikt ?
- katolieken vaak extreme denkbeelden hebben, en niet weten wat er in de bijbel staat over het onderwerp "gij zult niet oordelen"
- moslims vaak idiote denkbeelden hebben en zichzelf en hun kinderen soms tot bloedens toe verwonden omdat god dat van hen vraagt ?
je ziet het verkeerd. je hebt het over uitzonderingen, al heb je het over "vaak...". beter leer je eerst zelf wat meer, voordat je tegen je kind gaat liegen.quote:op zaterdag 25 september 2004 16:28 schreef oversight het volgende:probleem waar ik steeds vaker over nadenk...
ik zou mijn kinderen graag iets meegeven van alle stromingen van geloof, zodat zij later zelf kunnen bepalen hoe hard ze moeten lachen om opmerkingen van doorgeslagen gristusaanbidders, maar ook alle extreme islamieten en boedisten van repliek kunnen dienen.hoe leg ik aan mijn 5 jaar oude zoon uit dat:
- katolieken vaak extreme denkbeelden hebben, en niet weten wat er in de bijbel staat over het onderwerp "gij zult niet oordelen"
- moslims vaak idiote denkbeelden hebben en zichzelf en hun kinderen soms tot bloedens toe verwonden omdat god dat van hen vraagt ?
kortom:
hoe leg ik mijn kinderen uit de de meeste mensen compleet doorslaan als het over geloof gaat?
quote:op zaterdag 25 september 2004 17:19 schreef johan_de_with het volgende:
[..]
je hebt een zoon van vijf en je hangt dergelijke denkbeelden aan? misschien moet je hem maar niets onderwijzen en hem liever vragen wat hij op school geleerd heeft.
quote:op zaterdag 25 september 2004 18:32 schreef convinced het volgende:
[..]
je ziet het verkeerd. je hebt het over uitzonderingen, al heb je het over "vaak...". beter leer je eerst zelf wat meer, voordat je tegen je kind gaat liegen.
de paus, door niet in te grijpen na overduidelijk bewijs.quote:op zaterdag 25 september 2004 21:11 schreef maethor het volgende:
en wie zegt dat kinderen binnen de heilige muren van de kerk misbruikt mogen worden?
sterker nog, veel van die priesters zijn nadat ze betrapt zijn gewoon overgeplaatst naar een andere kerk. zo kun je 't ook oplossen he.quote:op zaterdag 25 september 2004 21:44 schreef oversight het volgende:
[..]
de paus, door niet in te grijpen na overduidelijk bewijs.
misschien is een moslimschool geschikter? daar leren ze dat anders! en daar zingen ze in het arabisch ipv van het nl misschien?! maar ff serieus, je bent een zielig ventje, niemand heeft jou gezegd dat je je kind op een christelijke school moet zetten, er zijn voor mensen die daar problemen mee hebben openbare scholen uitgevonden, als je zo loopt te zeuren moet je hem maar fijn op zo'n school doen...quote:op zaterdag 25 september 2004 20:52 schreef oversight het volgende:
[..]
daar hebben ze hem net geleerd dat jezus met de kerst geboren is....
en dat terwijl is afgelopen pasen nog dood was, en in een grot lag....
...om daarna doodleuk weer op te staan ??
je had hem moeten horen zingen:
"hij leeft,.... hij is opgestaaaaaaaaan,.... "met de vraag erachteraan: pappa, waneer gaat ie nou weer dood ?
geweldig !
we houden het er nu op dat die hele bijbel een sprookjesboek is.....nu begrijpt hij het.....
hij vroeg zijn juf op school pas of er ook jip en janneke in de bijbel staat.....
quote:op zaterdag 25 september 2004 22:12 schreef joopk het volgende:
maar ff serieus, je bent een zielig ventje, niemand heeft jou gezegd dat je je kind op een christelijke school moet zetten, er zijn voor mensen die daar problemen mee hebben openbare scholen uitgevonden, als je zo loopt te zeuren moet je hem maar fijn op zo'n school doen...
quote:wat was trouwens de reden om hem uberhaupt op een christelijke school te doen???
en hoe denk je dat het komt dat:quote:op zaterdag 25 september 2004 22:39 schreef oversight het volgende:
[..]we hebben er gekeken......
daar loopt al het vul-maar-in-aanse tuig die op de overige scholen niet werden toegelaten....
[..]het simpele feit dat er een leerplicht bestaat...
en het feit dat alleen deze school belang hecht aan normen en waarden..
de overige scholen vonden het niet erg als de ouders op het schoolplein lopen te vloeken/ drinken/ vechten/ en dealen......
quote:op zaterdag 25 september 2004 22:51 schreef joopk het volgende:
[..]
en hoe denk je dat het komt dat:
- christelijke ouders en christelijke leerkrachten wel aan normen en waarden hechten ? (onze vriend j.p. incluis)
- ouders die overtuigd christen zijn veel minder snel zullen vloeken/drinken/vechten/dealen?
quote:ik dacht dat iedereen er van overtuigd was dat geloof alleen maar:
- ellende veroorzaakt
- haat veroorzaakt
- problemen veroorzaakt
quote:op de openbare school zitten toch het meest atheisten lijkt me?! die mensen doen waar ze zelf zin in hebben en gelijk hebben ze, ze geloven in sruvival of the fittest, niet in het feit dat ze door en door zondig zijn en dat ze jezus nodig hebben om voor hun zonden te betalen. maar ja, of die christelijke ouders er blij mee zijn dat jou zoontje op school bij hun kinderen zit weet ik niet. misschien ga je nog wel eens je zoontje voorhouden dat gelovigen achterlijk zijn en een bedreiging voor het menselijk ras? ik overdrijf natuurlijk, maar hoop toch dat je enigzins de consequenties inziet van het kromme: wel normen en waarden willen maar de consequenties die dat heeft (dat ze op die school in een god geloven) niet te willen accepteren.
als ik je was zou ik je zoontje iig op een vrije school o.i.d. doen, daar heb je iig veel andere mensen die vrij denken. maar ja, ook daar wordt je kind geindoctrineerd, want daar heeft men het nogal op dhr. steiner.
ik las ergens:
"if you say you are going to remain open minded and not accept christianity, then in reality you are being very closed minded. maybe christianity is true. your open-mindedness could keep you from discovering it."
[aanvulling:]
je dacht toch dat iedere christen kindertjes misbruikte omdat de paus dat zogenaamd goedgekeurd had? lijkt me dan toch wel risky zo'n gristelijke school.
dan kan jij mij is vertellen waar god dat vraagt!quote:op zaterdag 25 september 2004 16:28 schreef oversight het volgende:
* dat de vrouwen niet gelijke rechten hebbenquote:op zondag 26 september 2004 01:32 schreef alper het volgende:
* dat je aanslagen moet plegenquote:223 your women are a tilth for you (to cultivate) so go to your tilth as ye will, and send (good deeds) before you for your souls, and fear allah, and know that ye will (one day) meet him. give glad tidings to believers, (o muhammad).
* dat je met 4 vrouwen moet trouwenquote:89 they long that ye should disbelieve even as they disbelieve, that ye may be upon a level (with them). so choose not friends from them till they forsake their homes in the way of allah; if they turn back (to enmity) then take them and kill them wherever ye find them, and choose no friend nor helper from among them,
p.s: ik zou graag willen dat jullie de koran eens onderzoeken. u zult geen enkele tegenstrijdigheden kunnen vinden.quote:3 and if ye fear that ye will not deal fairly by the orphans, marry of the women, who seem good to you, two or three or four; and if ye fear that ye cannot do justice (to so many) then one (only) or (the captives) that your right hands possess. thus it is more likely that ye will not do injustice.
geef mij de soera's en de nummers van die teksten en ik zal je daarop antwoorden.quote:op zondag 26 september 2004 11:34 schreef mrdata het volgende:
[..]
* dat de vrouwen niet gelijke rechten hebben
[..]
* dat je aanslagen moet plegen
[..]
* dat je met 4 vrouwen moet trouwen
[..]
p.s: ik zou graag willen dat jullie de koran eens onderzoeken. u zult geen enkele tegenstrijdigheden kunnen vinden.
![]()
de pedagoog spreektquote:op zondag 26 september 2004 11:42 schreef viking84 het volgende:
niks zeggen en voed hem op als een kind van de wetenschap. reik hem op latere leeftijd hooguit wat objectieve boeken aan. laat hem plato, sartre, nietzsche lezen en laat hem zelf een oordeel vormen. pas vanaf een jaar of 12 gaan kinderen denk ik wat actiever over het geloof nadenken. doe hem op een vrije school en geef hem alle kans om zichzelf te ontplooien. en geef hem deze les mee: kijk naar de gekke capriolen van de wereld, maar doe er vooral zelf niet aan mee.
dus wel, want ik heb regelmatig met kinderen te maken.quote:op zondag 26 september 2004 12:10 schreef fuifduif het volgende:
[..]
de pedagoog spreekt.
wat geeft jou toch het idee dat een gelovige opvoeding en schoolbasis niet leidt tot een ontplooïing van het kind? je hebt er kennelijk niet veel verstand van.
en vanuit welk kader beoordeel jij dat? hoe weet jij dat het vrij zijn van kinderen het uitgangspunt moet zijn? als je gelooft, geloof je niet voor niets, dus dat kan heel goed inhouden dat je je ingetogen op moet stellen. en trouwens, jij doelt dus nu weer op kinderen uit extreem gelovige gezinnen. een beetje een bekrompen visie gezien het feit dat de meerderheid toch heel losjes en vrij opgevoed wordt met het geloof.quote:op zondag 26 september 2004 12:13 schreef viking84 het volgende:
[..]
dus wel, want ik heb regelmatig met kinderen te maken.
kinderen die gelovig worden opgevoed worden als het ware in een gareel gedrongen. ze zijn anstig en terughoudend, terwijl de 'vrije' kinderen veel meer van het leven lijken te genieten.
alleen maar mijn indruk, hoor. maar met jou moet ik geen discussie aangaan, geloof ik
2: the cow - 223quote:op zondag 26 september 2004 12:07 schreef alper het volgende:
geef mij de soera's en de nummers van die teksten en ik zal je daarop antwoorden.
de laatste strohalm van de fundamentalist: gewoon beweren dat alles op internet onbetrouwbaar isquote:niet 1, 44, 55 en 440. wat is dat nou? al die dingen die je hebt gekopieert en geplakt kunnen ook boolshit zijn, omdat het niet iets betrouwbaars is. (internet, bijna altijd fake)
desondanks blijf ik erbij dat het geloof het kind belemmert.quote:op zondag 26 september 2004 12:16 schreef fuifduif het volgende:
[..]
en vanuit welk kader beoordeel jij dat? hoe weet jij dat het vrij zijn van kinderen het uitgangspunt moet zijn? als je gelooft, geloof je niet voor niets, dus dat kan heel goed inhouden dat je je ingetogen op moet stellen. en trouwens, jij doelt dus nu weer op kinderen uit extreem gelovige gezinnen. een beetje een bekrompen visie gezien het feit dat de meerderheid toch heel losjes en vrij opgevoed wordt met het geloof.
1. een jong en mooie vrouw dat al zijn rijkdom schenkt aan de man. en dat de volgende periode de man de vrouw zonder enige reden verlaat.quote:op zondag 26 september 2004 11:34 schreef mrdata het volgende:
* dat de vrouwen niet gelijke rechten hebben
leuk verhaal, maar dat heeft geen zak te maken met de quote waar het om ging. die stelt dat de man er overheen mag gaan wanneer hij wil (your women are a tilth for you (to cultivate) so go to your tilth as ye will).quote:op zondag 26 september 2004 12:56 schreef alper het volgende:
...
gelijkwaardigheid my ass.quote:34 men are in charge of women, because allah hath made the one of them to excel the other, and because they spend of their property (for the support of women). so good women are the obedient, guarding in secret that which allah hath guarded. as for those from whom ye fear rebellion, admonish them and banish them to beds apart, and scourge them. then if they obey you, seek not a way against them. lo! allah is ever high, exalted, great.
ddat zijn geen domme uitspraken, dat zijn realistische uitspraken over domme sprookjes/geloven.quote:op zaterdag 25 september 2004 17:06 schreef alessandro het volgende:
jij hoeft je kinderen niets uit te leggen . als jij zulke ideeen hebt over bepaalde geloven, doe je er het beste aan er maar niets over te zeggen. ze zijn beter af zonder jouw domme uitspraken over geloven. :d
ik begrijp dit allemaal wel maar feit blijft dat jij hiermee net doet alsof jij boven de gelovigen staat met je kennis. alsof jij dingen weet die wij niet weten. met uitspraken als "het geloof is iets onzinnigs," of "het is uitgevonden door mensen, omdat ze de zinloosheid van het bestaan niet konden verdragen" enzovoort. het zijn stuk voor stuk stellingen die je niet kunt bewijzen. je stelt het geloof gelijk aan sinterklaas terwijl er toch echt een wereld van verschil bestaat.quote:op zondag 26 september 2004 12:37 schreef viking84 het volgende:
desondanks blijf ik erbij dat het geloof het kind belemmert.
bovendien is het geloof iets onzinnigs. het is uitgevonden door mensen, omdat ze de zinloosheid van het bestaan niet konden verdragen. het geloof maakt het leven minder uitzichtloos/zinloos. wie maar lang genoeg dezelfde leugen blijft volhouden, gaat er op den duur zelf in geloven.
het is fijn dat mensen steun hebben aan hun geloof. ik vond het leven ook een stuk aangenamer toen ik nog in sinterklaas geloofde. het is een illusie. de gedachte dat je kracht krijgt van boven is op zich al genoeg om je beter te laten voelen.
net als die proefpersonen die dronken werden, nadat hen verteld was dat ze alcohol dronken, terwijl er in feite helemaal geen alcohol in hun drank zat.
of mensen die zich na het slikken van pillen ineens beter voelen, terwijl er niets bijzonders in de pil zat. het zit allemaal tussen de oren.
maar goed, dat is weer een andere discussie, die ik niet voer met gelovigen, omdat zij toch altijd met dezelfde standaardargumenten aan komen zetten en bovendien ook niet te overtuigen zijn, zo verstrikt zitten zij in het web der leugens.
kinderen die streng gelovig zijn opgevoed genieten buiten het gezichtveld van pa van het leven, en doorgaans doen zij daarin niet onder voor minder/niet streng gelovig opgevoede kinderen. soms zou je zelfs kunnen stellen dat de balans doorslaat.quote:op zondag 26 september 2004 12:13 schreef viking84 het volgende:
[..]
dus wel, want ik heb regelmatig met kinderen te maken.
kinderen die gelovig worden opgevoed worden als het ware in een gareel gedrongen. ze zijn anstig en terughoudend, terwijl de 'vrije' kinderen veel meer van het leven lijken te genieten.
alleen maar mijn indruk, hoor. maar met jou moet ik geen discussie aangaan, geloof ik
het probleem is dat "een plek waar de sociale leefwijze goed genoeg zal zijn" geen vaste definitie kent, maar dat de man hier beslist wat het is.quote:op zondag 26 september 2004 12:56 schreef alper het volgende:
overigens moet een man, indien hij er geld voor heeft ervoor zorgen dat de vrouw kan leven in een plek waar de sociale leefwijze goed genoeg zal zijn. wat laat dit ons zien?
quote:op zondag 26 september 2004 01:17 schreef fuifduif het volgende:
oversight, je bent een klootzak. je opent een totaal ongefundeerd topic om gewoon lekker te zieken.
nee hoor, dat is niet zo, want ik ben zelf ook gelovig opgevoed en de hele familie van mijn vaders kant is vrijgemaakt. om daarmee jouw eventuele tegenargument dat ik door die vrijgemaakten zo geworden ben te bestrijden, vertel ik er ook meteen maar even bij dat ik ook genoeg baptisten en evangelisten ken.quote:op zondag 26 september 2004 13:41 schreef fuifduif het volgende:
ik denk eerder dat jij zelf een beetje een verkeerd beeld hebt van het geloof. jij hoort op het journaal of een bepaald programma één of ander negatief bericht over het geloof in extremistisch opzicht. verhalen van mensen die door een hel gegaan zijn toen ze opgroeiden in een met een geloof doorspekte opvoeding. je vormt je beeld op basis van het geloof zoals het voorkomt in staphorst enzovoort. je gaat voor het gemak even voorbij aan het feit dat de meerderheid toch echt niet zo is. maar dat wil jij natuurlijk niet accepteren, want dan kun je niet meer tegen het geloof aanschoppen.
oversight, je bent een klootzak. je opent een totaal ongefundeerd topic om gewoon lekker te zieken.
weet ik, op het gomarus hier in groningen gaat het er extremer aan toe dan op veel andere middelbare scholen. ik ken een rechtszinnig hervormd ventje van 19 jaar en die gaat trouwenquote:op zondag 26 september 2004 14:22 schreef alicey het volgende:
[..]
kinderen die streng gelovig zijn opgevoed genieten buiten het gezichtveld van pa van het leven, en doorgaans doen zij daarin niet onder voor minder/niet streng gelovig opgevoede kinderen. soms zou je zelfs kunnen stellen dat de balans doorslaat.
quote:op zondag 26 september 2004 18:20 schreef monidique het volgende:
de bijbel is geen sprookjesboek. het zijn verhalen die waargebeurd zijn
geen geloof keurt kindermisbruik goed, dus ik weet niet waarover je het hebt. nogmaals, alvorens je je kinderen iets wil onderwijzen, dien je je te verdiepen in de stof. weiger je dat, dan ben je een waardeloze ouder.quote:op zaterdag 25 september 2004 20:54 schreef oversight het volgende:
[..]ok
hoe leg ik aan mijn kind uit dat iemand die "namens" god spreekt, ook gewoon kinderen mag misbruiken ?
hoe leg ik aan mijn kind uit dat kinderen die naar de kerk komen om dichtbij god te zijn, binnen deze heilige muren misbruikt mogen worden van diezelfde god ?
historisch onderzoek heeft het uitgewezen.quote:op zondag 26 september 2004 18:22 schreef oversight het volgende:
[..]hoe weet je dat ?
laat 's zien dan? ik ben wel benieuwd hoe men aangetoond heeft dat alle 'wonderen' ook daadwerkelijk zijn gebeurd. of dat er pratende dieren hebben bestaan. of dat mensen 1000 jaar oud werden. of dat er reuzen hebben rondgelopen. of dat...quote:op zondag 26 september 2004 18:30 schreef convinced het volgende:
[..]
historisch onderzoek heeft het uitgewezen.
quote:op zondag 26 september 2004 18:30 schreef convinced het volgende:
[..]
quote:op zondag 26 september 2004 18:28 schreef convinced het volgende:
[..]
geen geloof keurt kindermisbruik goed, dus ik weet niet waarover je het hebt. nogmaals, alvorens je je kinderen iets wil onderwijzen, dien je je te verdiepen in de stof. weiger je dat, dan ben je een waardeloze ouder.
het wordt ook niet echt afgekeurd zou je denken, als je naar die duizenden priesters kijkt die betrapt zijn.quote:op zondag 26 september 2004 18:28 schreef convinced het volgende:
geen geloof keurt kindermisbruik goed, dus ik weet niet waarover je het hebt.
quote:op zondag 26 september 2004 18:30 schreef convinced het volgende:
[..]
nee, dat moet je natuurlijk figuurlijk opvattenquote:op zondag 26 september 2004 18:34 schreef mrdata het volgende:
[..]
laat 's zien dan? ik ben wel benieuwd hoe men aangetoond heeft dat alle 'wonderen' ook daadwerkelijk zijn gebeurd. of dat er pratende dieren hebben bestaan. of dat mensen 1000 jaar oud werden. of dat er reuzen hebben rondgelopen. of dat...
als de bijbel een sprookjesboek is, kun je het gewoon veilig voorlezen aan je kinderen.quote:op zondag 26 september 2004 18:19 schreef oversight het volgende:
dit doen rkk gelovigen als anderen aantonen dat de bijbel een sprookjesboek is
we ik zal je eens wat zeggen oversight. toen ik zei: "je dacht toch dat iedere christen kindertjes misbruikte omdat de paus dat zogenaamd goedgekeurd had? lijkt me dan toch wel risky zo'n gristelijke school." dacht je opeens dat ik je begreep.quote:op zondag 26 september 2004 18:22 schreef oversight het volgende:
[..]hoe weet je dat ?
en als ze zichzelf helemaal klem hebben geluld is er nog altijd de ultieme uitvlucht: gods wegen zijn ondoorgrondelijk (of de variant: we kunnen het niet met ons brein bevatten). lekker makkelijk, we weten geen antwoord dus god zal het wel weten.quote:op zondag 26 september 2004 18:37 schreef viking84 het volgende:
wat jullie niet kunnen uitleggen, vatten jullie figuurlijk op en wat je wel kunt uitleggen is dan ineens letterlijk
- de bijbelse geschiedenisquote:op zondag 26 september 2004 18:36 schreef oversight het volgende:
[..]wat is er historisch onderzocht ?
en wanneer ?
en door wie ?
bron ?
en heel toevallig hebben al die bewijzen te maken met zaken die heel normaal zijn, zoals het bestaan van steden, natuurverschijnselen e.d. dit wordt dan door de fundamentalisten als 'bewijs' gezien dat al het andere ook waar moet zijn.quote:op zondag 26 september 2004 18:38 schreef joopk het volgende:
daarnaast zijn er allerlei bewijzen dat de bijbel in grote lijnen historisch verantwoord is.
discussiëren met jou lijkt me kansloos, omdat je slecht zicht hebt. wat gelovigen doen is niet wat het geloof voorschrijft. in nederland zijn criminelen. is de schuld daarvan ons rechtsysteem?quote:op zondag 26 september 2004 18:35 schreef oversight het volgende:
[..]
als alle gevallen van misbruikte kinderen door priesters en aanverwante rkkschijnheiligen jou ontgaan zijn verwijs ik je respectvol door naar google.
wegens de onzin die je praat. maar misschien heb je je er idd in verdiept, maar ben je gewoon te dom.quote:ik heb me juist verdiept in de stof, waarom denk je dat ik dat niet heb gedaan ?
prima. maar het wordt uitermate lastig om een scheiding te maken tussen wel- en niet echt gebeurde zaken in een boek dat alles als feit presenteerd.quote:op zondag 26 september 2004 18:47 schreef monidique het volgende:
ho, laten we wel wezen, niet álle verhalen zijn waargebeurd, ik gaf slechts een opsomming.
goed, dat is een andere discussie, maar de bijbel is zéker geen sprookjesboek. dat is een waarlijk kinderachtige benaming, gebruikt door degenen die het of niet of verkeerd hebben gelezen.quote:op zondag 26 september 2004 18:49 schreef mrdata het volgende:
[..]
prima. maar het wordt uitermate lastig om een scheiding te maken tussen wel- en niet echt gebeurde zaken in een boek dat alles als feit presenteerd.
een kind dat later wanneer het volwassen wordt een bijbel openslaat om de gehoorde verhalen terug te zoeken, kan zich natuurlijk wel aardig bedrogen voelen wanneer blijkt dat er heel wat meer in staat dan mooie verhalen, en dat dat meerdere wat er in staat niet altijd even prettig is.quote:op zondag 26 september 2004 18:38 schreef neworder het volgende:
[..]
als de bijbel een sprookjesboek is, kun je het gewoon veilig voorlezen aan je kinderen.![]()
een kind van 5 hoeft nog niet alle details te weten.
quote:op zondag 26 september 2004 18:38 schreef joopk het volgende:
[..]
http://www.jesusishitler.com een goede site
als je al niet eens door had dat ik mijn ene uitspraak nogal cynisch bedoelde.
in het christendom wordt kindermisbruik niet toegestaan. jullie weten hopelijk wel dat homoseksualiteit in de bijbel is verboden. het leeuwendeel van de slachtoffers van die pedopriesters is mannelijk. het probleem is eerder de bizarre regels in het christendom zoals het celibaat (iets dat door jezus nooit gepredikt is).quote:op zondag 26 september 2004 18:36 schreef mrdata het volgende:
[..]
het wordt ook niet echt afgekeurd zou je denken, als je naar die duizenden priesters kijkt die betrapt zijn.
quote:op zondag 26 september 2004 18:38 schreef joopk het volgende:
[..]
ook logisch redenerend kom je daar al heel ver mee, dat laatste is wel beetje lastig misschien als je al niet eens door had dat ik mijn ene uitspraak nogal cynisch bedoelde.
klopt, ik kan ook heel schijnheilig net als de rest van de rkk doen alsof er niets aan de hand is, en god gewoon een jaartje vrij had toen dit alles gebeurde....quote:op zondag 26 september 2004 18:57 schreef monidique het volgende:
maar, uhm, je hoeft het toch neit te vertellen?
waarschijnlijk gewoon het gemak waarmee zo'n priester z'n tampeloeres in het sterretje van een klein jongetje kan krijgen. priester mag geen sex hebben en raakt opgewonden, er zijn vast genoeg momenten waarbij hij alleen is met jongetjes en die jongetjes zijn zo sterk geindoctrineerd dat ze alles wel doen. meneer de priester doet al zoveel voor god, dan knijpt god vast wel (een keer of honderd) een oogje dicht.quote:op zondag 26 september 2004 18:56 schreef oversight het volgende:even terug naar de basis:
waar het om gaat is dat ik aan mijn kinderen wil kunnen uitleggen:waarom god ( als ie al bestaat ) ongestraft kinderen laat misbruiken door rkk priesters en aanverwante schijneiligen.
omdat ik niet wil dat hij denkt dat zijn klasgenootjes die over hun ervaringen in de rkk praten, worden uitgelachen of gepest.quote:op zondag 26 september 2004 19:01 schreef monidique het volgende:
nee, ik bedoel, waarom zou je het je zoon vertellen? je gaat je zoon toch ook niet zomaar vertellen over pol pot, bijvoorbeeld?
ongestraft? dit leven is een fractie vergeleken met de eeuwigheid... als kind misbruikt worden is een fractie vergeleken met een eeuwigheid in de hel... de uiteindelijke rechtvaardigheid komt op de dag des oordeels. zo is het toch ook met rechtzaken? pas als het oordeel is geveld is er rechtvaardigheid, met als verschil dat het oordeel van de heer de ultieme waarheid en rechtvaardigheid, omdat hij alwetend is.quote:op zondag 26 september 2004 18:56 schreef oversight het volgende:even terug naar de basis:
waar het om gaat is dat ik aan mijn kinderen wil kunnen uitleggen:waarom god ( als ie al bestaat ) ongestraft kinderen laat misbruiken door rkk priesters en aanverwante schijneiligen.
dus het bezwaar is niet het christelijke schrift, maar de geestelijkheid. now we're gettin' somewhere.quote:op zondag 26 september 2004 19:08 schreef oversight het volgende:
[..]
omdat ik niet wil dat hij denkt dat zijn klasgenootjes die over hun ervaringen in de rkk praten, worden uitgelachen of gepest.
ik wil dat hij hun verhalen serieus neemt, en ervan leert !
ik wil dat hij weet dat niemand aan je mag komen als je dat zelf niet wil
ik wil dat hij weet dat al die mannen in jurken niet namens god praten, maar een fantasie-spelletje spelen waar ze zelf in geloven.
ik wil dat hij weet dat die mannen in jurken in de rkk eigenlijk gewoon hele slechte mensen zijn, en dat god daar helemaal niets mee te maken heeft,.... ( totdat ze boven komen en door hem worden beoordeeld )
quote:op zondag 26 september 2004 19:13 schreef convinced het volgende:
[..]
ongestraft? dit leven is een fractie vergeleken met de eeuwigheid... als kind misbruikt worden is een fractie vergeleken met een eeuwigheid in de hel...
quote:....omdat hij alwetend is.
quote:op zondag 26 september 2004 19:16 schreef convinced het volgende:
[..]
dus het bezwaar is niet het christelijke schrift, maar de geestelijkheid.
nee, dat mag niet. en de mensen die dat doen worden hierop afgerekend. maar de rechtvaardigheid komt zoals ik al zei op de dag des oordeels.quote:op zondag 26 september 2004 19:17 schreef oversight het volgende:
[..]mogen er dan dus gewoon kinderen naar de kerk worden gelokt om lusten van een man in een jurk te bevredigen ?
[..]
wat doet die massa somme schaapjes dan verkeerd, zich beroepend op de bijbel?quote:op zondag 26 september 2004 19:19 schreef oversight het volgende:
[..]je begrijpt het nog niet....
het bezwaar is die massa domme schaapjes die zich beroept op dat sprookjesboek.
dit sprookjesboek is juist de basis voor het wangedrag van de meeste rkk érs
quote:op zondag 26 september 2004 19:37 schreef lupa_solitaria het volgende:
er bestaat een verschil tussen "het geloof" (de bijbel, de theologie) en "de kerk" (bv. katholieke kerk, hervormde kerk etc.) de bijbel keurt kindermisbruik af en er is geen enkele theologie die het goedkeurt. het zijn de mensen (en daardoor het instituut) die de fouten maken, niet het geloof. als een atheïst een kind misbruikt roep je toch ook niet dat het de schuld is van het atheïsme (al zal een verstokt christen dat misschien wel roepen)?
quote:op zondag 26 september 2004 19:45 schreef convinced het volgende:
die oversight heeft de ogen gesloten... jammer voor hem en vooral ook de invloed die het kan hebben op zijn kind...
nee, want de gelovigen maken niet het geloof.quote:op zondag 26 september 2004 19:47 schreef oversight het volgende:
[..]en het instituut neemt geen maatregelen na bewezen misbruik ?
en de aanhangers van het door dit instituut onderwezen sprookje blijven het instituut steunen...
dan is het hele geloof dus ziek !
niet het geloof, wel de betreffende aanhangers ervan. je kunt toch moeilijk een boek dat seksueel misbruik van kinderen ten strengste verbiedt, de schuld geven van het feit dat mensen dat verbod blijkbaar in de wind slaan?quote:op zondag 26 september 2004 19:47 schreef oversight het volgende:
[..]en het instituut neemt geen maatregelen na bewezen misbruik ?
en de aanhangers van het door dit instituut onderwezen sprookje blijven het instituut steunen...
dan is het hele geloof dus ziek !
wat ik wel jammer vind, is dat hen vaak een hand boven het hoofd wordt gehouden. ze worden onvergeplaatst, alwaar het circus opnieuw kan beginnen. de rkk zou een goede start kunnen maken door mensen die dat doen te weren op die posten.quote:op zondag 26 september 2004 19:39 schreef lupa_solitaria het volgende:
ik heb nog geen enkele priester zijn wangedrag m.b.t. kinderverkrachting horen goedpraten met de bijbel in de hand. ze weten dondersgoed dat ze héél erg verkeerd zitten.
'homoseksualiteit' was een onbekend fenomeen in bijbelse tijden. men wist niet dat er zoiets bestond als een seksuele geaardheid. er wordt gesproken over 'mannen die bij mannen liggen zoals men bij een vrouw ligt'. je moet deze tekst echter wel in de context plaatsen. in het ot staat ook dat je geen kleding gemaakt van twee verschillende weefsels mag dragen. ik ken geen christen die zich daaraan houdt.quote:op zondag 26 september 2004 18:54 schreef convinced het volgende:
[..]
in het christendom wordt kindermisbruik niet toegestaan. jullie weten hopelijk wel dat homoseksualiteit in de bijbel is verboden. het leeuwendeel van de slachtoffers van die pedopriesters is mannelijk. het probleem is eerder de bizarre regels in het christendom zoals het celibaat (iets dat door jezus nooit gepredikt is).
gezien het feit dat de meerderheid van de wereldbevolking een geloof aanhangt, lijkt het mij dat je een kind hiermee een nogal verstoord en angstig wereldbeeld meegeeft. met andere woorden: wat een bullshit.quote:op maandag 27 september 2004 02:47 schreef baajguardian het volgende:
oversight , leer je kind gewoon wat de natuur men brengt , niet als in letterlijk lesgeven maar gewoon , leuk omgaan en dingen doen , wanneer het kind geloof \ gelovigen tegenkomt , zeg je je kind dat ze psychisch in de war zijn.
en \ of gevaarlijk.
klaar.
het is inderdaad walgelijk dat dit gebeurt. mensen die deze misdaden plegen moeten berecht worden en niet beschermd.quote:op zondag 26 september 2004 20:13 schreef alicey het volgende:
[..]
wat ik wel jammer vind, is dat hen vaak een hand boven het hoofd wordt gehouden. ze worden onvergeplaatst, alwaar het circus opnieuw kan beginnen. de rkk zou een goede start kunnen maken door mensen die dat doen te weren op die posten.
ja, dat celibaat is weer duidelijk een voorbeeld van hoe het christendom een afgedwaalde religie is. christenen zouden de volgelingen van jezus zijn... maar jezus heeft nooit iemand geboden een celibatait leven te leiden. mensen hebben op een moment de hoogmoed gehad regels toe te voegen aan de regels die jezus gesteld had, en op dat punt werden de volgelingen van jezus dwalend.quote:verder zou er natuurlijk ook serieus nagedacht mogen worden over de waanzin van het celibaat, imho ook een belangrijke aanleiding voor dergelijk gedrag.
ik doel met homoseksualiteit op seksueel contact tussen twee personen van hetzelfde geslacht. een man die verliefd wordt op mannen is geen zondaar. iemand die met mannen slaapt begaat een van de grootste zonden. ik weet niet hoe je die tekst in een context moet plaatsen... de regel is duidelijk.quote:op maandag 27 september 2004 08:10 schreef lupa_solitaria het volgende:
[..]
'homoseksualiteit' was een onbekend fenomeen in bijbelse tijden. men wist niet dat er zoiets bestond als een seksuele geaardheid. er wordt gesproken over 'mannen die bij mannen liggen zoals men bij een vrouw ligt'. je moet deze tekst echter wel in de context plaatsen. in het ot staat ook dat je geen kleding gemaakt van twee verschillende weefsels mag dragen. ik ken geen christen die zich daaraan houdt.
ik bedoelde dus ook seks tussen mensen van hetzelfde geslacht.quote:gelukkig zijn niet alle theologen het met jou eens dat de bijbel homoseksualiteit verbiedt. overigens is het onmogelijk om homoseksualiteit te verbieden gezien het feit dat een seksuele geaardheid geen keuze is maar een aangeboren kenmerk. homoseksualiteit verbieden is net zoiets als rood haar verbieden. je zou dus hooguit kunnen stellen dat de bijbel seks tussen twee mensen van hetzelfde geslacht verbiedt.
jezus' primaire taak was het oproepen van mensen tot de aanbidding van de ene.quote:op maandag 27 september 2004 09:40 schreef lupa_solitaria het volgende:
volgens mij is liefde ("heb uw naasten lief gelijk uzelf") het eerste en allerbelangrijkste gebod van jezus. en in dat opzicht ken ik een heleboel atheïsten die betere volgelingen van jezus zijn dan degenen die zichzelf alszodanig profileren...
ehm... jij bent dus iemand die vindt dat christenen alle wetten uit het ot moeten volgen? inclusief spijswetten e.d.? inclusief het stellen van de doodstraf op de meest onbenullige overtredingen?quote:op maandag 27 september 2004 09:44 schreef convinced het volgende:
over die regel mbt kleding: we waren het erover eens dat de gelovigen niet bepalen wat het geloof is, maar dat de schriften dat doen. iedere christen die kleding draagt bestaande uit twee verschillende weefsels is in overtreding, ongeacht hoeveel christenen dat doen.
volgens mij heeft jezus het vaker over hoe je om moet gaan met je medemensen dan over het aanbidden van 'de ene'.quote:op maandag 27 september 2004 09:45 schreef convinced het volgende:
[..]
jezus' primaire taak was het oproepen van mensen tot de aanbidding van de ene.
het interesseert mij niet wat christenen doen, maar als ze zich niet aan de in hun schrift gestelde regels houden, dan zijn ze in overtreding.quote:op maandag 27 september 2004 09:49 schreef lupa_solitaria het volgende:
[..]
ehm... jij bent dus iemand die vindt dat christenen alle wetten uit het ot moeten volgen? inclusief spijswetten e.d.? inclusief het stellen van de doodstraf op de meest onbenullige overtredingen?
indien ja, dan kunnen we onze discussie beter meteen beëindigen.
dat kan best zo zijn, maar iedere profeet heeft als doel het oproepen van het volk tot de aanbidding van god.quote:op maandag 27 september 2004 09:50 schreef lupa_solitaria het volgende:
[..]
volgens mij heeft jezus het vaker over hoe je om moet gaan met je medemensen dan over het aanbidden van 'de ene'.
met andere woorden, jij draagt alleen maar kleding van 100% katoen?quote:op maandag 27 september 2004 09:51 schreef convinced het volgende:
[..]
het interesseert mij niet wat christenen doen, maar als ze zich niet aan de in hun schrift gestelde regels houden, dan zijn ze in overtreding.
dat is een moeilijke vraag. ik weet het zo langzamerhand ook allemaal niet meer. wat een kutwereld.quote:op maandag 27 september 2004 10:23 schreef dalai_lama het volgende:
en wat is volgens jou de ware leer van christus dan...?
de ware leer van jezus (ik geloof niet in jezus als christus) is verloren gegaan. kijk alleen maar naar de veelheid van verschillende bijbels die er bestaan.quote:op maandag 27 september 2004 10:23 schreef dalai_lama het volgende:
en wat is volgens jou de ware leer van christus dan...?
aan de bijbel is zoveel toegevoegd, in het christendom is zoveel innovatie...quote:op maandag 27 september 2004 10:23 schreef fuifduif het volgende:
waar baseer jij dat op?
de christen heeft zich nooit kunnen houden aan de leer van de bijbel, maar is dat wel schuldig te doen. dat is het verschil.quote:op maandag 27 september 2004 10:23 schreef fuifduif het volgende:
waar baseer jij dat op? de meesten hanteren nog steeds de bijbel als basis en uiteraard de kerken nog volop. maar geef toe, veel voorschriften zijn niet eens meer haalbaar. we mogen geen slaven meer houden, we mogen niet meer zeggen dat we als man zijnde boven de vrouw staan, we mogen homo's niet meer stenigen enzovoort. de christen kan zich gewoon niet meer volledig houden aan de bijbel.
drogreden.quote:op maandag 27 september 2004 10:33 schreef convinced het volgende:
[..]
de ware leer van jezus (ik geloof niet in jezus als christus) is verloren gegaan. kijk alleen maar naar de veelheid van verschillende bijbels die er bestaan.
kortom, hij baseert het nergens op.quote:op maandag 27 september 2004 10:37 schreef convinced het volgende:
[..]
aan de bijbel is zoveel toegevoegd, in het christendom is zoveel innovatie...
ik ben het met je eens, dat er slechts één waarheid is.quote:op maandag 27 september 2004 10:51 schreef convinced het volgende:
henk-jan, ben je het met me eens dat er maar één waarheid kan zijn? als twee zaken niet overeenkomen, is er één de juiste en de ander is vals. die veelheid aan verschillende bijbels en de afwezigheid van een authentieke bijbel bewijst dat de ware leer van jezus verloren is gegaan. christenen zouden dus moeten beseffen dat hun 'geloof' hen naar de hel zal leiden.
noem eens een voorbeeld, dat wel significant zou zijn?quote:op maandag 27 september 2004 11:07 schreef convinced het volgende:
jij acht die verschillen pertinent niet significant...
hier ben ik het volledig mee eens. het zijn nota bene de niet gelovigen de de gelovigen terecht willen wijzen wat betreft de leefregels van de bijbel. het zijn maar leefregels hoor, die opgetekend zijn in een tijd waarin die regels actueel waren. het geloof in god en christus staat daar volledig los van.quote:op maandag 27 september 2004 10:46 schreef miasha het volgende:
je hebt ook mensen die in god en jezus geloven, maar die niet eens naar de kerk gaan. denk je nou echt dat het hen boeit dat ze in overtreding zijn? als je geen christen bent, ben je volgens dat boek ook in overtreding? denk je dat het mij wat kan boeien of die lui vinden dat ik moet geloven?
christenen hoeven zich niet aan elke onzinregel te houden, om gelovig te zijn. wie verzint die crap? *in overtreding* bwahahaha dat is dus 99 % van de wereldbevolking, doe normaal ofzo en verzin een echt standpunt. gelovig is gelovig godsdienstig is godsdienstig. en geen van hen houdt zich aan echt iedere regel, op een paar na misschien. wat is dat nou voor onzin om over te praten? kun je net zo goed zeggen dat theekopjes zonder oren ineens geen theekopjes meer zijn.
wat een bullshit. dus omdat er zoveel verschillende leren zijn, is per definitie geen enkele de juiste...? scheve redenering...quote:op maandag 27 september 2004 10:51 schreef convinced het volgende:
henk-jan, ben je het met me eens dat er maar één waarheid kan zijn? als twee zaken niet overeenkomen, is er één de juiste en de ander is vals. die veelheid aan verschillende bijbels en de afwezigheid van een authentieke bijbel bewijst dat de ware leer van jezus verloren is gegaan. christenen zouden dus moeten beseffen dat hun 'geloof' hen naar de hel zal leiden.
dat is een lastige, inderdaad. dit gedeelte (evenals het 'beruchte' comma johanneum) komt voor in handschriften van de koptische kerk (egypte, die kant op). in de bijbelvertalingen staat dit stuk dan ook altijd tussen vierkante haken. ook het komma johanneum (over de 3-eenheid) is uit bijbels en belijdenisgeschriften geschrapt, vanwege het feit, dat wetenschappelijk vaststaat, dat dit een latere toevoeging is.quote:op maandag 27 september 2004 11:23 schreef doffy het volgende:
henk-jan, ik heb er eentje voor je: wat doen we met het feit dat het beroemde verhaal over 'hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen'? dat verhaal duikt pas op in 4e eeuwse handschriften van het johannes-evangelie.
dat is natuurlijk niet helemaal waar (of helemaal niet?). het ligt er maar net aan, over welke leefregels je het hebt. zijn het de leefregels van het volk israël in de woestijn? of zijn het de leefregels die jezus zelf geeft, o.a. in de bergrede?quote:op maandag 27 september 2004 11:24 schreef fuifduif het volgende:
[..]
hier ben ik het volledig mee eens. het zijn nota bene de niet gelovigen de de gelovigen terecht willen wijzen wat betreft de leefregels van de bijbel. het zijn maar leefregels hoor, die opgetekend zijn in een tijd waarin die regels actueel waren. het geloof in god en christus staat daar volledig los van.
jij leest misschien scheef. als er vele leren zijn, kan men niet weten welke de juiste is. als men niet weet welke leer de juiste is, weet men niet of men de ware leer volgt en aldus volgt men een onzeker spoor.quote:op maandag 27 september 2004 11:32 schreef dalai_lama het volgende:
[..]
wat een bullshit. dus omdat er zoveel verschillende leren zijn, is per definitie geen enkele de juiste...? scheve redenering...
begint meteen te kwatsen... ik heb niet alles in mijn hoofd zitten, dus ik wilde wat opzoeken... maar er is al een interessant puntje genoemd dat volgens jou dus van geen belang is.quote:op maandag 27 september 2004 11:19 schreef henk-jan het volgende:
leuk is dat. kijk, als mensen zeggen: ik kan de bijbel niet geloven, dat vind ik moeilijk, of wat dan ook, tja. daar kan ik nog begrip voor opbrengen. of iemand die niet met de tekstkritiek uit de voeten kan, of wat mij betreft met het gegeven zonde en schuld, of de theodicee.
maar als mensen allemaal leugens in het rond strooien (die ze ooit ergens daar-en-daar gehoord hebben), en vervolgens blijkt dat ze helemaal niet weten, waar ze het over hebben, dan zeg ik: houd dan je mond dicht.
maar dat het onzeker is welke leer de juiste is, betekent niet dat de juiste leer niet meer bestaat!quote:op maandag 27 september 2004 11:35 schreef convinced het volgende:
[..]
jij leest misschien scheef. als er vele leren zijn, kan men niet weten welke de juiste is. als men niet weet welke leer de juiste is, weet men niet of men de ware leer volgt en aldus volgt men een onzeker spoor.
ha, maar dat is een verschil. jij zegt, dat de hele bijbel onzeker is, omdat er zoveel handschriften bestaan, kàn die dus niet juist zijn.quote:op maandag 27 september 2004 11:38 schreef convinced het volgende:
[..]
begint meteen te kwatsen... ik heb niet alles in mijn hoofd zitten, dus ik wilde wat opzoeken... maar er is al een interessant puntje genoemd dat volgens jou dus van geen belang is.
precies en daarin schuilt nu ook de verwarring. ten eerste zijn er verschillende pakketjes regels en ten tweede weten we niet in hoeverre ze voorgeschreven worden door god. ook al nemen we de bergrede van christus, dan nog weten we nooit zeker in hoeverre die regels nu zijn, zoals ze destijds waren uitgesproken. ik vind het echt niet kunnen dat nota bene een ongelovige (een gelovige uiteraard ook niet, maar daar zie ik dan minder) een gelovige wijst op het niet naleven van de regels. alsof de ongelovige wel even zal bepalen hoe een gelovige moet leven.quote:op maandag 27 september 2004 11:35 schreef henk-jan het volgende:
dat is natuurlijk niet helemaal waar (of helemaal niet?). het ligt er maar net aan, over welke leefregels je het hebt. zijn het de leefregels van het volk israël in de woestijn? of zijn het de leefregels die jezus zelf geeft, o.a. in de bergrede?
nee, de zou nog kunnen bestaan, maar is onvindbaar, verloren in de massa van dwalsporen.quote:op maandag 27 september 2004 11:38 schreef dalai_lama het volgende:
[..]
maar dat het onzeker is welke leer de juiste is, betekent niet dat de juiste leer niet meer bestaat!
nou ja... jij zegt 'vergaande consequenties'. dat bestrijd ik: de teksten waarover onenigheid bestaat, ondergraven in geen geval het christelijk geloof. het gaat om zijdelingse discussies, dat heb je hierboven ook gezien.quote:op maandag 27 september 2004 11:44 schreef doffy het volgende:
met alle kommaneukerij die in de loop der eeuwen is losgelaten op alles wat riekt naar 'heilige tekst', vind ik echter dat het ontbreken van stukken tekst of een andere woordkeus anders behoorlijk vergaande consequenties kan hebben. om maar te zwijgen van het vertrouwen in de tekst, die dit soort akkefietjes ondergraven.
de katharen hadden andere opvattingen over de aanbidding van god (niet gebaseerd op de bijbel overigens). hen werd dmv uitroeiing de mond gesnoerd. als dat niet was gebeurd dan had het hele geloof en de inrichting, de opvattingen over geloven, totaal anders geweest...quote:op maandag 27 september 2004 11:48 schreef henk-jan het volgende:
[..]
nou ja... jij zegt 'vergaande consequenties'. dat bestrijd ik: de teksten waarover onenigheid bestaat, ondergraven in geen geval het christelijk geloof. het gaat om zijdelingse discussies, dat heb je hierboven ook gezien.
ook geen enkele christelijke kerk of groepering heeft onenigheid naar aanleiding van wat er 'misschien zou hebben moeten staan' of iets dergelijks.
dat kan zijn, maar er is niet één 'christelijk' geloof, er zijn er tientallen, misschien wel honderden. het verschil in al die teksten, vertalingen en interpretaties is daarbij funest en beneemt het zicht op die zogenaamde 'enkele waarheid'.quote:op maandag 27 september 2004 11:48 schreef henk-jan het volgende:
nou ja... jij zegt 'vergaande consequenties'. dat bestrijd ik: de teksten waarover onenigheid bestaat, ondergraven in geen geval het christelijk geloof.
ik betwijfel of jij dat herkent voordat iemand duidelijk maakt dat hij/zij christen is.quote:op maandag 27 september 2004 14:22 schreef henk-jan het volgende:
betwijfel ik. ondanks alle dwalingen en dat soort dingen, zijn de christenen te herkenen aan het éne geloof in jezus christus. ik strijk dus niet alle verschillen plat, maar ik zeg wel: als 'zware' gereformeerde herken ik een 'lichte' evangelische broeder of zuster. niet dat ik het in alles met hem of haar eens ben, maar toch zijn we (op de een of andere manier) met elkaar verbonden in het éne geloof in jezus als zaligmaker.
jij had al die dingen graag gedaan?quote:op maandag 27 september 2004 10:23 schreef fuifduif het volgende:
maar geef toe, veel voorschriften zijn niet eens meer haalbaar. we mogen geen slaven meer houden, we mogen niet meer zeggen dat we als man zijnde boven de vrouw staan, we mogen homo's niet meer stenigen enzovoort. de christen kan zich gewoon niet meer volledig houden aan de bijbel.
m.a.w. alle christenen gaan naar de hel. en alle niet-christenen ook. ik begin een duister vermoeden te krijgen dat jij iemand bent die denkt wèl de "waarheid" in pacht te hebben (in tegenstelling tot al die andere malloten die dat abusievelijk ook denken).quote:op maandag 27 september 2004 11:35 schreef convinced het volgende:
[..]
jij leest misschien scheef. als er vele leren zijn, kan men niet weten welke de juiste is. als men niet weet welke leer de juiste is, weet men niet of men de ware leer volgt en aldus volgt men een onzeker spoor.
dat is ook het mooie. dan kunnen we het er later nog eens over hebben !quote:op maandag 27 september 2004 16:27 schreef doffy het volgende:
zijn we doorgaans aan het eind van een topic niet veel verder dan aan het begin.
quote:op maandag 27 september 2004 16:27 schreef doffy het volgende:
elk reli-topic komt op z'n eigen manier altijd wel "goed", al is het nooit 'af', en zijn we doorgaans aan het eind van een topic niet veel verder dan aan het begin.
quote:
ja, maar één letter verschil.quote:op maandag 27 september 2004 16:34 schreef mirage het volgende:
[..]
de lijn tussen een reli en rel topic is erg dun....
[..]hij is goed !
niet alle christenen gaan naar de hel. op de dag des oordeels zullen er 72 christelijke sekten zijn, waarvan er 1 de hemel zal betreden. ook niet alle niet-christenen gaan naar de hel.quote:op maandag 27 september 2004 16:06 schreef lupa_solitaria het volgende:
[..]
m.a.w. alle christenen gaan naar de hel. en alle niet-christenen ook. ik begin een duister vermoeden te krijgen dat jij iemand bent die denkt wèl de "waarheid" in pacht te hebben (in tegenstelling tot al die andere malloten die dat abusievelijk ook denken).
niets is waar, en zelfs dat niet.
zozozo, waar baseer je dit op, als ik vragen mag?quote:op maandag 27 september 2004 17:40 schreef convinced het volgende:
niet alle christenen gaan naar de hel. op de dag des oordeels zullen er 72 christelijke sekten zijn, waarvan er 1 de hemel zal betreden. ook niet alle niet-christenen gaan naar de hel.
nee hoor. jezus is inderdaad gestorven en ook met een doel, maar niet aan een kruis.quote:op maandag 27 september 2004 14:34 schreef henk-jan het volgende:
en die is gekruisigd.
en dat zal elk christen met mee eens zijn.
klopt, maar mijn waarheid (die velen met mij delen) is ieders waarheid en de bewijzen daarvan zijn overduidelijk. maar de meesten ontkennen.quote:op maandag 27 september 2004 17:58 schreef lupa_solitaria het volgende:
goh, er zijn op deze aarde nog een paar miljard mensen die denken dat ze de waarheid weten. dat is alleen wel een andere dan de jouwe. ik ga er voor het gemak maar even uit dat jij niet de nieuwe messias bent.
in elk geval heel erg overtuigd.quote:op maandag 27 september 2004 18:09 schreef stormseeker het volgende:
''wat'' ben jij, convinced? (als ik vragen mag)
en het is een vreselijk slechte vergelijkingquote:op maandag 27 september 2004 18:37 schreef lupa_solitaria het volgende:
dat verhaal ken ik. het is erg populair binnen de hare krishna-beweging (waar ik ooit deel van uitmaakte).
maar om deze clou te bereiken verwacht men wel dat je appels met peren vergelijktquote:op maandag 27 september 2004 18:53 schreef convinced het volgende:
de clou van het verhaal is dat afwezigheid van bewijs (van het bestaan van god) geen bewijs van afwezigheid is.
nee, maar vul voor 'god' een willekeurig ander fantasieschepsel in en je bent net zo ver van huis. en hoe kun je nou serieus een kapper, waarvan op wel 100 manieren is aan te tonen dat hij bestaat, vergelijken met iets waarvan er 0 manieren zijn.quote:op maandag 27 september 2004 18:53 schreef convinced het volgende:
de clou van het verhaal is dat afwezigheid van bewijs (van het bestaan van god) geen bewijs van afwezigheid is.
ok...dan geen roze eenhoorn maar een ondefinieerbare entiteitquote:op maandag 27 september 2004 20:10 schreef stormseeker het volgende:
[..]
blijf nou eens van die pillen af!!
man, ik zit gewoon een ananas te eten.quote:op maandag 27 september 2004 20:10 schreef stormseeker het volgende:
[..]
blijf nou eens van die pillen af!!
ook het bestaan van god is te bewijzen, maar de meeste mensen weten het niet, zoals god al heeft duidelijk gemaakt.quote:op maandag 27 september 2004 19:47 schreef mrdata het volgende:
[..]
nee, maar vul voor 'god' een willekeurig ander fantasieschepsel in en je bent net zo ver van huis. en hoe kun je nou serieus een kapper, waarvan op wel 100 manieren is aan te tonen dat hij bestaat, vergelijken met iets waarvan er 0 manieren zijn.![]()
maar jij weet het blijkbaar wel, kun je ons helpen ?quote:op dinsdag 28 september 2004 00:04 schreef convinced het volgende:
[..]
ook het bestaan van god is te bewijzen, maar de meeste mensen weten het niet, zoals god al heeft duidelijk gemaakt.
waar blijft dat bewijs nou? ik dacht eerst even dat het gedicht over een ananas het hoogtepunt van het topic zou blijven, maar blijkbaar had ik het mis.quote:op dinsdag 28 september 2004 00:04 schreef convinced het volgende:
ook het bestaan van god is te bewijzen, maar de meeste mensen weten het niet, zoals god al heeft duidelijk gemaakt.
quote:op dinsdag 28 september 2004 10:39 schreef mrdata het volgende:
[..]
waar blijft dat bewijs nou?
nee, jij denkt dat je de waarheid hebt. jij denkt dat wij dwalend zijn. dat je gelooft, vind ik best. maar dat je zo over niet-gelovigen spreekt, komt op mij erg dom over.quote:op dinsdag 28 september 2004 12:19 schreef convinced het volgende:
nee joh, het is alleen wel grappig om te lezen. ik kan jullie de waarheid aanrijken, maar accepteren doen jullie niet. jullie zijn dwalend en zullen blijven dwalen totdat god anders bepaalt.
je kunt ons jouw waarheid aanreiken. door jouw waarheid te accepteren dwalen wij slechts een andere kant op.quote:op dinsdag 28 september 2004 12:19 schreef convinced het volgende:
nee joh, het is alleen wel grappig om te lezen. ik kan jullie de waarheid aanrijken, maar accepteren doen jullie niet. jullie zijn dwalend en zullen blijven dwalen totdat god anders bepaalt.
god bepaalt dus wie dwaalt en wie niet? mooi, hoef ik ook geen moeite te doen.quote:op dinsdag 28 september 2004 13:21 schreef convinced het volgende:
daarom zou het zinloos zijn als ik probeer jullie harten te verlichten. dat kan ik niet, dat kan alleen god. want hij leidt wie hij wil en hij doet dwalen wie hij wil.
lol blij dat je het zo kunt zien. en ik ben blij te weten dat ik er allemaal ook niks aan kan doen dat ik te slim ben om dit soort godsdienstwaanzinnige praatjes te geloven. god heeft het zo gewild. geprezen zij zijn naam.quote:op dinsdag 28 september 2004 13:29 schreef mrdata het volgende:
wat zijn ze toch lief af en toe, die moslimfundamentalisten![]()
ben jij te slim, of wordt je door god bewust dom gehouden (waar je dan later, zonder dat je er iets aan kan doen, voor wordt gestraft? hoe dan ook is het niet echt een eerlijk systeem.quote:op dinsdag 28 september 2004 13:43 schreef lupa_solitaria het volgende:
lol blij dat je het zo kunt zien. en ik ben blij te weten dat ik er allemaal ook niks aan kan doen dat ik te slim ben om dit soort godsdienstwaanzinnige praatjes te geloven.
je hebt totaal geen enkele grond om aan te nemen waarom je gelijk hebt. en toch ben je zo zeker van je zaak.quote:op dinsdag 28 september 2004 13:21 schreef convinced het volgende:
daarom zou het zinloos zijn als ik probeer jullie harten te verlichten. dat kan ik niet, dat kan alleen god. want hij leidt wie hij wil en hij doet dwalen wie hij wil.
ej, als convinced zulke stukjes vol drogredenen mag posten, mag ik het ookquote:op dinsdag 28 september 2004 13:55 schreef lupa_solitaria het volgende:
aleen klopt die ook niet, want dan ga je ervan uit dat 'de natuur' er eerder was dan god...
hij grijpt wel in, lupa. maar je moet er wel voor openstaan.quote:op dinsdag 28 september 2004 14:02 schreef lupa_solitaria het volgende:
als we ervan uitgaan dat god almachtig is en de natuur heeft geschapen, lijkt mij dat niet erg plausibel... dan maakt 'ie zelf wel uit of 'ie er in komt of niet. maar volgens de christelijke theologie stáát god ook 'buiten de wereld'. hij existeert buiten en onafhankelijk van deze wereld, maar kan er wel in ingrijpen. doet 'ie alleen niet vaak meer vandaag de dag...
maar god is almachtig, dus dan kan ie doen wat ie wil. of hij zou gestraft worden voor het schenden van de natuurwetten die hij zelf in gang heeft gezet.quote:op dinsdag 28 september 2004 14:06 schreef doffy het volgende:
natuurwetten worden namelijk niet zomaar straffeloos geschonden.
nou, god's geest wordt gereflecteerd door de logica in zijn schepping. en als ie ingrijpt zou ie zijn eigen geest tegenspreken. tenminste, dat lijkt mij zo. om te zeggen dat god almachtig is, is onzin. daar krijg je rare inconsistenties van, en bovendien wordt hij gedegradeerd als sekteleider. als hij iemand over water wil laten lopen, dan past hij daar desnoods voor een paar minuten zijn complete regelgeving aan.quote:op dinsdag 28 september 2004 14:07 schreef mrdata het volgende:
[..]
maar god is almachtig, dus dan kan ie doen wat ie wil. of hou zou gestraft worden voor het schenden van de natuurwetten die hij zelf in gang heeft gezet.
dat god almachtig zou zijn is ook maar een geloofquote:op dinsdag 28 september 2004 14:07 schreef mrdata het volgende:
[..]
maar god is almachtig, dus dan kan ie doen wat ie wil. of hij zou gestraft worden voor het schenden van de natuurwetten die hij zelf in gang heeft gezet.
goed. stel, je hebt een stukje universum waarin de natuurwetten zoals wij ze (denken te) kennen, heersen. stel, god grijpt daarop in, met een bovennatuurlijke kracht. dat zou betekenen dat plaatselijk de wetten worden herschreven. plaatselijk, want om haushofer's voorbeeld aan te houden, anders zou iedereen tijdelijk over het water kunnen lopen.quote:op dinsdag 28 september 2004 14:07 schreef mrdata het volgende:
maar god is almachtig, dus dan kan ie doen wat ie wil. of hij zou gestraft worden voor het schenden van de natuurwetten die hij zelf in gang heeft gezet.
ik geloof best dat mensen kunnen ervaren dat god ingrijpt in hùn leven. met 'ingrijpen' bedoelde ik meer een zinnige actie als het voorkomen van de holocaust. maar ja, god heeft de mens vrije wil gegeven en blijkbaar vindt hij geen omstandigheid erg genoeg om erin in te grijpen. in het oude testament doet hij niet anders, maar hij heeft zijn leven blijkbaar gebeterd...quote:op dinsdag 28 september 2004 14:06 schreef haushofer het volgende:
hij grijpt wel in, lupa. maar je moet er wel voor openstaan.![]()
op je vraag weet ik het antwoord niet, maar wat betreft je eerste alinea: volgens jezus kan iederéén op het water lopen, als je het maar gelóóft. jezus genas alleen mensen die in hem geloofden. in dorpen waar de mensen sceptisch waren, deed hij niets. met andere woorden: god grijpt alleen in als jij gelooft dat hij dat kan en zal doen. niet dat hij het niet zou kunnen anders, maar hij wil blijkbaar alleen iets doen als jij hem het vertrouwen geeft. hm, tja, da's de hele clou van geloven...quote:op dinsdag 28 september 2004 14:14 schreef doffy het volgende:
[..]
goed. stel, je hebt een stukje universum waarin de natuurwetten zoals wij ze (denken te) kennen, heersen. stel, god grijpt daarop in, met een bovennatuurlijke kracht. dat zou betekenen dat plaatselijk de wetten worden herschreven. plaatselijk, want om haushofer's voorbeeld aan te houden, anders zou iedereen tijdelijk over het water kunnen lopen.
mijn probleem zit hem erin: wat gebeurt er op het raakvlak van beide 'verschillende universa'? wat gebeurt er op de raakvlakken van de 'normale' wetten en de 'bovennatuurlijke' wetten van god? met andere woorden, mijn probleem is een limietgeval. volgens mij krijg je daar een -leen!!!- singulariteit. hoe lossen we dat op?
inkoppertjequote:op dinsdag 28 september 2004 14:14 schreef doffy het volgende:
[..]
goed. stel, je hebt een stukje universum waarin de natuurwetten zoals wij ze (denken te) kennen, heersen. stel, god grijpt daarop in, met een bovennatuurlijke kracht. dat zou betekenen dat plaatselijk de wetten worden herschreven. plaatselijk, want om haushofer's voorbeeld aan te houden, anders zou iedereen tijdelijk over het water kunnen lopen.
mijn probleem zit hem erin: wat gebeurt er op het raakvlak van beide 'verschillende universa'? wat gebeurt er op de raakvlakken van de 'normale' wetten en de 'bovennatuurlijke' wetten van god? met andere woorden, mijn probleem is een limietgeval. volgens mij krijg je daar een -leen!!!- singulariteit. hoe lossen we dat op?
ja, ben ik met je eens. maar los van de redenen waarom hij in zou grijpen, geldt mijn redenering als hij ingrijpt.quote:op dinsdag 28 september 2004 14:18 schreef lupa_solitaria het volgende:
op je vraag weet ik het antwoord niet, maar wat betreft je eerste alinea: volgens jezus kan iederéén op het water lopen, als je het maar gelóóft. jezus genas alleen mensen die in hem geloofden. in dorpen waar de mensen sceptisch waren, deed hij niets. met andere woorden: god grijpt alleen in als jij gelooft dat hij dat kan en zal doen. niet dat hij het niet zou kunnen anders, maar hij wil blijkbaar alleen iets doen als jij hem het vertrouwen geeft. hm, tja, da's de hele clou van geloven...
tja, ik ben wel aardig wetenschappelijk ingesteld. en hou dus van innerlijke consistentie. en als god ingrijpt in zijn schepping is die hele consistentie weg. ik zelf zou het zonde vinden. maar ja, dat is mijn geloof.quote:op dinsdag 28 september 2004 14:25 schreef doffy het volgende:
[..]
ja, ben ik met je eens. maar los van de redenen waarom hij in zou grijpen, geldt mijn redenering als hij ingrijpt.
en haushofer, ben het natuurlijk ook met jouw eens, het for argument's sake lijkt het me wel leuk om het redenatie-pad te volgen. heb jij daar serieus gedachten over, of ben je met me eens dat dat een onmogelijke situatie creeert?
gelukkig voor jou dat je god niet bent.quote:op dinsdag 28 september 2004 14:27 schreef haushofer het volgende:
[..]
tja, ik ben wel aardig wetenschappelijk ingesteld. en hou dus van innerlijke consistentie. en als god ingrijpt in zijn schepping is die hele consistentie weg. ik zelf zou het zonde vinden. maar ja, dat is mijn geloof.
als ik god was, dan had ik me zelf borsten gegeven.maar nu wordt het wel heel erg off topic.quote:op dinsdag 28 september 2004 14:28 schreef lupa_solitaria het volgende:
[..]
gelukkig voor jou dat je god niet bent.
mjah, dat zou niet zo mooi zijn. wantquote:op dinsdag 28 september 2004 14:31 schreef doffy het volgende:
ben ik ook met je eens. maar laten we jouw voorbeeld eens pakken van over-het-water-lopen.
stel. jezus loopt over het water. dat kan op twee manieren: als jezus's massa vrijwel 0 is, of als de oppervlaktespanning van het water miljoenen keren sterker is. even voor de vuist weg, wat zouden de consequenties van deze hypothesen zijn?
daar heb je geen god voor nodig, dat kan in de vu ookquote:op dinsdag 28 september 2004 14:31 schreef haushofer het volgende:
als ik god was, dan had ik me zelf borsten gegeven.maar nu wordt het wel heel erg off topic. :')
jawel, maar neem nu even aan dat god slechts 'lokaal' ingrijpt.quote:op dinsdag 28 september 2004 14:35 schreef haushofer het volgende:
mjah, dat zou niet zo mooi zijn. want
je neemt aan dat bepaalde fundamenten overal gelden. de lichtsnelheid is bv hier hetzelfde als een miljoen lichtjaar verder op. dus zou zo'n verandering niet locaal zijn, maar totaal. dus zouden er nog veel meer mensen over het water hebben kunnen lopen. dat gaat nergens heen dus.
dat doet hij ook. romario maakte altijd een kruisje en scoorde altijdquote:op dinsdag 28 september 2004 14:40 schreef doffy het volgende:
[..]
jawel, maar neem nu even aan dat god slechts 'lokaal' ingrijpt.
dat is ook het hele probleem. wij ongelovigen proberen alles logisch te verklaren, terwijl dat helemaal niet kan. dwaallichten !quote:op dinsdag 28 september 2004 14:40 schreef lupa_solitaria het volgende:
maar ja, al dit soort argumenten kun je als gelovige toch ontkrachten door te zeggen dat god almachtig is en dus alles kan doen wat hij wil? ook al brengt dat voor ons inconsistenties met zich mee. god hoeft zich immers niet aan onze logica te houden...
nou weet je, ik heb heel lang geprobeerd om te geloven (zie boven). ik wìlde het echt graag. en ik heb ook wel enkele ervaringen gehad die ik tot op de dag van vandaag nìet logisch kan verklaren (ja, 'toeval', maar er zijn dingen die tè toevallig zijn). toch ben ik niet in staat om een overtuigd gelovige te zijn. mijn vermogen tot logisch redeneren zit me daarbij in de weg. hoe vaak heb ik niet gewenst dat ik gewoon kon geloven in dat wereldbeeld. het is immers heel verleidelijk.quote:op dinsdag 28 september 2004 14:48 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat is ook het hele probleem. wij ongelovigen proberen alles logisch te verklaren, terwijl dat helemaal niet kan. dwaallichten !
ehm... als je het daarover wilt hebben, ben ik bereid om je er alles over te vertellen, maar misschien kunnen we er dan beter een apart topic over openen?quote:op dinsdag 28 september 2004 14:52 schreef doffy het volgende:
hare hare... reallyik vind ze altijd wel grappig als ik ze langs zie schuifelen, maar, wat is jouw ervaring er van binnen uit gezien precies mee? je bent er toch maar uitgegaan begrijp ik? waarom, als ik vragen mag?
haha. ik heb 'm nog nooit gelezen, ken natuurlijk wel min of meer de strekkng, maar ik moet 'm toch eens lezen. ga ik op mijn lijstje zetten!quote:op dinsdag 28 september 2004 14:51 schreef doffy het volgende:
nou ik bekijk het zo: ik heb laatst dante weer eens herlezen, en ik moet zeggen: ik verheug me al op de hel!
kan ik je toch aanraden, met name het boek inferno. hoe dichter ze bij de hemel komen, hoe vervelender en saaier het wordt.quote:op dinsdag 28 september 2004 14:56 schreef lupa_solitaria het volgende:
haha. ik heb 'm nog nooit gelezen, ken natuurlijk wel min of meer de strekkng, maar ik moet 'm toch eens lezen. ga ik op mijn lijstje zetten!
graag, met uw welnemenquote:op dinsdag 28 september 2004 14:55 schreef lupa_solitaria het volgende:
ehm... als je het daarover wilt hebben, ben ik bereid om je er alles over te vertellen, maar misschien kunnen we er dan beter een apart topic over openen?
bedankt, leuk! seventh level.quote:op dinsdag 28 september 2004 15:06 schreef doffy het volgende:
maar ook zonder dat je het boek gelezen hebt, kan je een aardig idee krijgen: http://www.4degreez.com/misc/dante-inferno-test.mv
dat is goed, vind ik ook wel leuk om erover te vertellen. ik moet alleen zometeen naar mijn werk en ik wil dan wel een goede openingspost schrijven met het hele verhaal. dus dan open ik er vanavond een topic over, okee?quote:op dinsdag 28 september 2004 15:11 schreef doffy het volgende:
[..]
graag, met uw welnemen
ik heb geen idee. vergeleken bij sommige andere mensen ben ik eigenlijk vreselijk braaf. ik vermoed dat het mijn biseksualiteit is.quote:op dinsdag 28 september 2004 15:19 schreef doffy het volgende:
uitstekend![]()
wow, nog dieper in de hel dan ik... wat heb je in godsnaam gedaan?
sja, ik ben homo, maar ik zink niet dieper dan de 6e verdiepingquote:op dinsdag 28 september 2004 15:22 schreef lupa_solitaria het volgende:
ik heb geen idee. vergeleken bij sommige andere mensen ben ik eigenlijk vreselijk braaf. ik vermoed dat het mijn biseksualiteit is.
dan zal ik wel iets hebben gedaan dat nog véél erger is.quote:op dinsdag 28 september 2004 15:25 schreef doffy het volgende:
sja, ik ben homo, maar ik zink niet dieper dan de 6e verdieping![]()
misschien wel. ik doe 'm nog wel eens en dan vergelijk ik het nog even. maar 'k moet nu vertrekken, dus dat komt later.quote:maar ik moet zeggen, ik scoor ook wel hoog over de hele linie, zoals je in mijn overzichtje kon zien. was jij braver op de andere niveau's?
daar zit ik ook !quote:op dinsdag 28 september 2004 15:06 schreef doffy het volgende:
the dante's inferno test has banished you to the sixth level of hell - the city of dis!
quote:the dante's inferno test has banished you to the sixth level of hell - the city of dis!
here is how you matched up against all the levels:
level | score
purgatory | very low
level 1 - limbo | moderate
level 2 | low
level 3 | low
level 4 | low
level 5 | high
level 6 - the city of dis | very high
level 7 | high
level 8- the malebolge | moderate
level 9 - cocytus | moderate
hoe meer zielen hoe meer vreugd. in the city of dis wordt tenminste op niveau gediscussieerd want wij hebben haushofer voor de feitelijke kennisquote:op dinsdag 28 september 2004 16:46 schreef haushofer het volgende:
[..]
![]()
en ikquote:op dinsdag 28 september 2004 15:21 schreef lupa_solitaria het volgende:
ik wil naar limbo! daar zitten alle filosofen en andere grote denkers!
dan moet jij wel een heel keurig leven leiden...quote:op dinsdag 28 september 2004 18:43 schreef maethor het volgende:
[..]
en ik![]()
wie het laatst lacht, lacht het best !quote:op dinsdag 28 september 2004 22:28 schreef stormseeker het volgende:
the dante's inferno test has sent you to purgatory!
level | score
purgatory | very high
level 1 - limbo | high
level 2 | very low
level 3 | moderate
level 4 | very low
level 5 | very low
level 6 - the city of dis | very low
level 7 | very low
level 8- the malebolge | low
level 9 - cocytus | low
whahahaha
heb 'm nog even een keer gedaan, om 'm met die van jou te kunnen vergelijken:quote:op dinsdag 28 september 2004 15:06 schreef doffy het volgende:
the dante's inferno test has banished you to the sixth level of hell - the city of dis!
level | score
purgatory | very low
level 1 - limbo | low
level 2 | very high
level 3 | high
level 4 | very high
level 5 | high
level 6 - the city of dis | very high
level 7 | very high
level 8- the malebolge | high
level 9 - cocytus | moderate
ach, het valt mee.. ik zou op de 8e uitkomen.quote:op dinsdag 28 september 2004 22:41 schreef lupa_solitaria het volgende:
oh, wacht, op level 7 zitten ook de zelfmoordenaars, godslasteraars, sodomieten en woekeraars.
het komt dus doordat ik...
...ooit wel eens suïcidale gedachten heb gekoesterd
...wel eens vloek
...biseksueel ben
...ervan houd om geld uit te geven
...van geweldadige films en games houd
en last but not least...
...geen berouw heb van mijn zonden!!!
*zucht* dat wordt nog wat.
o jee, en jij gelooft...wat nu ?quote:op woensdag 29 september 2004 00:22 schreef convinced het volgende:
tsja, we lijken toch wel op elkaarquote:op dinsdag 28 september 2004 22:41 schreef lupa_solitaria het volgende:
oh, wacht, op level 7 zitten ook de zelfmoordenaars, godslasteraars, sodomieten en woekeraars.
het komt dus doordat ik...
...ooit wel eens suïcidale gedachten heb gekoesterd
...wel eens vloek
...biseksueel ben
...ervan houd om geld uit te geven
...van geweldadige films en games houd
en last but not least...
...geen berouw heb van mijn zonden!!!
*zucht* dat wordt nog wat.
maar weer even ontopicquote:op zaterdag 25 september 2004 16:28 schreef oversight het volgende:
kortom:
hoe leg ik mijn kinderen uit de de meeste mensen compleet doorslaan als het over geloof gaat?
"te" is weer nooit goed denk ik.quote:op woensdag 29 september 2004 10:29 schreef lupa_solitaria het volgende:
voor mensen die van sm houden, is het vast niet heel erg vervelend in de hel.
violent moderatequote:your fate has been decided....
you are one of the lucky ones! because of your virtue and beliefs, you have escaped eternal punishment. you are sent to the first level of hell - limbo!
purgatory repenting believers moderate
level 1 - limbo virtuous non-believers very high
level 2 lustful high
level 3 gluttonous low
level 4 prodigal and avaricious very low
level 5 wrathful and gloomy very low
level 6 - the city of dis heretics low
level 7 violent moderate
level 8- the malebolge fraudulent, malicious, panderers moderate
level 9 - cocytus treacherous very low
5th level of hell...quote:op donderdag 30 september 2004 11:08 schreef lupa_solitaria het volgende:
wat voer jij allemaal uit, zeg? waar ben je terechtgekomen?
er staat toch niets buiten die natuurkundige regel?!quote:op donderdag 30 september 2004 21:35 schreef lupa_solitaria het volgende:
logisch en begrijpelijk? ik snap er eerlijk gezegd geen snars van. uit niets ontstond iets. dat is om te beginnen al onmogelijk volgens mij. de oerknal werd veroorzaakt door moleculen. als er niets was, waar kwamen dan die moleculen vandaan?
en als er niets is, hoe kan er dan een natuurkundige regel zijn? er was toch niets? en die natuurkundige regel die zou hebben bestaan, sloeg niet op "het niets", want die regel stelt dat iets niet altijd kan bestaan. en niets is niet iets.
je uitspraak dat "niets voor eeuwig is" is wel lekker dubbelzinnig.
quote:op donderdag 30 september 2004 22:43 schreef lupa_solitaria het volgende:
de oerknaltheorie maakt op mij toch altijd de indruk van iets dat compleet uit de lucht gegrepen lijkt te zijn. maar misschien weet ik er wel niet voldoende van af.
volgens de quantummechanica schijnt iets wel uit het niets te kunnen ontstaan zover ik begreep.quote:ik weet alleen wel dat volgens mijn logica en die van de meeste andere mensen 'iets' niet uit 'niets' kan ontstaan. dat het heelal uitdijt en dat ze dan terugrekenen tot de oerknal, daar kan ik nog inkomen. maar dat er op enig moment niets was waar vervolgens het heelal uit ontstond, dat gaat mijn boerenverstand net wat te boven.
maar jij bent dan ook maar een mens, en geen alwetend orakel.quote:op vrijdag 1 oktober 2004 07:43 schreef lupa_solitaria het volgende:
kortom, het is reuze verwarrend.ja, ze hebben inderdaad (correct me if i'm wrong) waargenomen dat in deeltjesversnellers ineens deeltjes aanwezig zijn die er eerst niet waren of zoiets. maar betekent dat dan dat ze uit het niets ontstaan? kan toch ook dat ze het nog niet helemaal hebben begrepen... het lijkt mij gewoon heel erg onmogelijk dat iets ontstaat uit niets...
zie quoteverandering.quote:op vrijdag 1 oktober 2004 16:26 schreef lupa_solitaria het volgende:
nee, maar elk mens is begiftigd met logica en ratio. dat is niet voor niets, want de natuur zit behoorlijk logisch in elkaar. daarom ga ik ervan uit dat, wanneer een verschijnsel compleet onlogisch lijkt, men nog niet precies weet hoe het in elkaar zit.
x=o of x=1. beide kan niet, en x kan ook niet ineens van 0 in 1 veranderen...
tja, mijn theorie is waarschijnlijk en realistische als de god theologien.quote:op vrijdag 1 oktober 2004 16:27 schreef lupa_solitaria het volgende:
de generatio spontana zijn ze ook gauw van teruggekomen...
kijk naar de quote die bij mijn reactie staat, let op het dikgedrukte.quote:op vrijdag 1 oktober 2004 17:27 schreef lupa_solitaria het volgende:
wat bedoel je met 'zie quoteverandering'? welke quote heb je 't over?
generatio spontana was het idee dat organismen spontaan ontstaan, zoals maden uit vlees. ze kwamen erachter dat dit niet zo was toen ze vlees in een vacuuüm neerlegden. dus ik volg je reactie niet helemaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |