is het ook duidelijk waarom een ieder die geen geloof oefent in hem, vernietigd wordt ?quote:op dinsdag 21 september 2004 23:03 schreef stormseeker het volgende:
joh 3
16 want god heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben
begrijp ik hier uit dat iemand die gelooft, maar bv. z'n naaste niet lief heeft, ook vernietigd wordt ?quote:jak 2
17 zo is ook geloof, indien het geen werken heeft, op zichzelf dood.
gaarne, altijd leuk om andere zienswijzen te lezenquote:ik heb er meer info over, maar alleen als het iemand interesseert.
quote:op dinsdag 21 september 2004 23:03 schreef stormseeker het volgende:
nee, beste speknek, ik ben niet jehovah, aangezien dat de naam van god is. ik ben echter wel een van jehovah�s getuigen.
dat heb ik ook altijdquote:op dinsdag 21 september 2004 23:15 schreef mienbillekesjeuke het volgende:
nooit ga ik daar meer naar binnen. ik kreeg de kriebels op mn rug toen de hele kerk een gebed voorlas. echt net een stel gemanipuleerde zombies!
vast net zo krachtig als met z'n allen heel hard "maaaaaarrrrcoooooooo" roepen naar marco borsato met een heel stadion vrouwenquote:op dinsdag 21 september 2004 23:32 schreef speknek het volgende:
[..]
dat heb ik ook altijd.
m'n vriendin vindt het dan weer 'een krachtig gevoel'. najah.
diezelfde vraag is inderdaad al meerdere keren de revue gepasseerd. ook in de variant van adam en evaquote:op dinsdag 21 september 2004 23:37 schreef sessy het volgende:
dus de correcte vraag zou zijn of noah's nazaten incest hebben gepleegd.
gecondoleerd in ieder geval.quote:op dinsdag 21 september 2004 23:15 schreef mienbillekesjeuke het volgende:
nooit ga ik daar meer naar binnen. ik kreeg de kriebels op mn rug toen de hele kerk een gebed voorlas. echt net een stel gemanipuleerde zombies!
ik respecteer de mensen die hier misschien kracht uithalen maar ik begrijp er niks van.
zo ontzettend achterhaald allemaal.
god vraagt van zijn dienaren exclusieve aanbidding en toewijding. niemand anders kan redding brengen en dus is alleen geloof in hem gerechtvaardigd. hij geeft iedereen de kans en wenst niet dat er iemand vernietigd wordt, maar iedereen die hem niet gelooft doet niet zijn wil en leert hem niet kennen. deze wereld ligt in de macht van de goddeloze en niet voor god kiezen is (in)direct kiezen voor zijn tegenstrever, oftewel satan.quote:op dinsdag 21 september 2004 23:17 schreef het_fokschaap het volgende:
is het ook duidelijk waarom een ieder die geen geloof oefent in hem, vernietigd wordt ?
zie bovenquote:begrijp ik hier uit dat iemand die gelooft, maar bv. z'n naaste niet lief heeft, ook vernietigd wordt ?
een aantal quotes uit onze lectuur die dit veel duidelijker (met bronvermelding) kunnen vertellen dan ik.quote:gaarne, altijd leuk om andere zienswijzen te lezen
dat zou inderdaad geweldig zijn. ik kan alleen maar met je mee hopenquote:op woensdag 22 september 2004 00:03 schreef stormseeker het volgende:
handelingen 24
15 en op god heb ik mijn hoop gesteld, welke hoop ook deze [mannen] zelf koesteren, dat er een opstanding zal zijn van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen.
het zou toch geweldig zijn gestorven geliefden weer geheel gezond terug te zien!
waarom ?quote:god vraagt van zijn dienaren exclusieve aanbidding en toewijding.
redding van een vernietiging door god zelf (of op verzoek van god) ?quote:niemand anders kan redding brengen en dus is alleen geloof in hem gerechtvaardigd.
ik kies voor geen van beide, want ik geloof in geen van beide. dit is toch een keus voor satan ?quote:hij geeft iedereen de kans en wenst niet dat er iemand vernietigd wordt, maar iedereen die hem niet gelooft doet niet zijn wil en leert hem niet kennen. deze wereld ligt in de macht van de goddeloze en niet voor god kiezen is (in)direct kiezen voor zijn tegenstrever, oftewel satan.
openb 4quote:op woensdag 22 september 2004 00:11 schreef het_fokschaap het volgende:
waarom ?
god heeft al ver van te voren duidelijk gemaakt dat hij (wanneer de tijd er voor is) een einde gaat maken aan alle ellende en alle tegenstanders (waaronder satan). voor god kiezen en zijn geboden onderhouden (die zowiezo goed voor jezelf en anderen zijn, gewoon logische regels als: anderen niet vermoorden, anderen helpen en god de eer geven die hem toekomt), maakt dat je voor het leven kiest en gelooft in de mogelijke redding. maar zijn tegenstanders zal hij uiteindelijk inderdaad (ter wille van degenen die wel bereid zijn in vrede te leven), vernietigen.quote:redding van een vernietiging door god zelf (of op verzoek van god) ?
dat jij het niet gelooft betekent niet automatisch dat je dan overal maar buiten blijft. god laat het uiteindelijk iedereen weten (oa. door de prediking). de wereld ligt op dit moment in de handen van satan. (denk maar eens aan de beproeving door satan van jezus, satan bood jezus alle koninkrijken van de wereld aan in ruil voor een daad van aanbidding. als het niet van hem was, kon hij het ook niet aanbieden, ergo, satan beheerst deze wereld.)quote:ik kies voor geen van beide, want ik geloof in geen van beide. dit is toch een keus voor satan ?
zeker, liefde is goed, maar let op; er zijn verschillende soorten liefde.quote:op woensdag 22 september 2004 00:16 schreef exuimtum het volgende:
er staan ook dingen in dat je geen sex mag hebben voor het huwelijk. en als de sex voor het huwelijk nou eens uit liefde is ? keurt god dat dan af ? het is toch liefde, hetgeen hij zo graag ziet ?
je mag best leuke dingen doen, maar wanneer wordt dat leuke van jou een nachtmerrie voor een ander?quote:én wat god ook zegt is dat je je aan de 10 geboden moet houden. bijna niemand redt dat. doen alle mensen dat dan express of is er iets anders aan de hand. de 10 geboden is bijna een onhaalbare zaak. wil god dan dat we alleen maar bezig zijn met zijn 10 geboden en geen energie meer overhebben voor andere leuke dingen.
en de mogelijkheid dat satan liegt, is er niet...?quote:op woensdag 22 september 2004 00:31 schreef stormseeker het volgende:
dat jij het niet gelooft betekent niet automatisch dat je dan overal maar buiten blijft. god laat het uiteindelijk iedereen weten (oa. door de prediking). de wereld ligt op dit moment in de handen van satan. (denk maar eens aan de beproeving door satan van jezus, satan bood jezus alle koninkrijken van de wereld aan in ruil voor een daad van aanbidding. als het niet van hem was, kon hij het ook niet aanbieden, ergo, satan beheerst deze wereld.)
quote:dus kiezen voor satan, of niet kiezen voor god leiden tot hetzelfde. god wil dat mensen hem kennen en juist voor het leven kiezen.
zie je werkelijk niet hoe geïndoctrineerd je bent...? wat ik hier zie, is een god zó narcistisch, dat hij er alles voor over heeft aanbeden te worden, desnoods moord en mensen naar de hel sturen. jij bent misschien naief genoeg te geloven dat god het recht heeft dit te doen, maar bij mij gaat het er niet in. heeft een moeder het recht haar kind te doden..?quote:deut 30
17 maar indien uw hart zich afwendt en gij niet luistert, en gij u werkelijk laat verleiden en u voor andere goden neerbuigt en ze dient, 18 waarlijk, ik zeg u heden dat gij beslist zult vergaan. gij zult uw dagen niet verlengen op de bodem die gij aan de overkant van de jordaan in bezit gaat nemen. 19 waarlijk, ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen, dat ik u het leven en de dood heb voorgelegd, de zegen en de vervloeking; en gij moet het leven kiezen, opdat gij moogt blijven leven, gij en uw nageslacht, 20 door jehovah, uw god, lief te hebben, door naar zijn stem te luisteren en door hem aan te hangen; want hij is uw leven en de lengte uwer dagen, opdat gij moogt wonen op de bodem die jehovah uw voorvaders abraham, isaäk en jakob onder ede beloofd heeft hun te geven
vraag dát eens aan de moslimsquote:op woensdag 22 september 2004 11:33 schreef dalai_lama het volgende:
en de mogelijkheid dat satan liegt, is er niet...?
zwak argument. de echte vraag is: zou de almachtige enz. enz. god werkelijk zo kleinzielig zijn dat alle miertjes voor hem moeten buigen? als een klein jochie dat met een vergrootglas mieren in de fik loopt te steken! dát gaat er bij mij niet in!quote:heeft een moeder het recht haar kind te doden..?
een trap in je edele delen, dát is pas een krachtig gevoel.quote:op dinsdag 21 september 2004 23:32 schreef speknek het volgende:
[..]
dat heb ik ook altijd.
m'n vriendin vindt het dan weer 'een krachtig gevoel'. najah.
veel mensen zonder geloof, geloven in iets hogers, zonder dat echt god te noemen. komt eigenlijk wel op hetzelfde neer. voor mij is er maar één god, en die is voor alle mensen dezelfde, dus ook voor de hindoes, de boedhisten enz en zelfs voor mensen die geloven in het levenslot.quote:op dinsdag 21 september 2004 23:03 schreef stormseeker het volgende:
door jezus' offer is het mogelijk voor elk persoon inderdaad om aanvaardbaar te worden voor god. god heeft echter wel wat voorwaarden gesteld aan de aanbidding. men is niet zonder meer aanvaardbaar, waarom zou jezus dit anders ook gezegd hebben in de aangehaalde teksten?
hij bemiddelt voor iedereen, de vraag aan ieder individu op aarde is: wat doe je er mee?
joh 3
16 want god heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben
jak 2
17 zo is ook geloof, indien het geen werken heeft, op zichzelf dood.
gelukkig weet onze gelegenheids-christen gia wel altijd wat god wilquote:op woensdag 22 september 2004 11:54 schreef gia het volgende:
[..]
blaat.
terwijl dat voor god niet belangrijk is. een goed gelovige zijn betekent een goed leven lijden met voeling met andere mensen, klaarstaan voor anderen enz...
zo sprak jezus. toen sloeg hij zijn ogen ten hemel en zei: vader, het uur is gekomen. verheerlijk uw zoon, opdat de zoon u verheerlijke. gij hebt hem immers macht gegeven over alle mensen om eeuwig leven te schenken aan allen die gij hem gegeven hebt. en dit is het eeuwige leven, dat zij u kennen, de enige ware god en hem die gij heb gezonden, jezus christus.quote:op woensdag 22 september 2004 00:03 schreef stormseeker het volgende:
joh 17
3 dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware god, en van hem die gij hebt uitgezonden, jezus christus.
2 petrus 3quote:2 pet 3
9 jehovah is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met u, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken
waar blijft dan de eigen roem?quote:rom. 3
28 want wij zijn van oordeel dat een mens door geloof rechtvaardig verklaard wordt, afgescheiden van de werken der wet.
in mijn bijbel staat niet dat mensen vernietigd worden als ze niet geloven.quote:op woensdag 22 september 2004 12:07 schreef kirmizibeyaz het volgende:
mekker!
nee jij geeft de bijbel een nieuwe draai door te zeggen dat het natuurrampen warenquote:op woensdag 22 september 2004 12:25 schreef gia het volgende:
[..]
in mijn bijbel staat niet dat mensen vernietigd worden als ze niet geloven.
er staat dat god niet wil dat er mensen verloren gaan.
dat is iets heel anders.
en ik ben altijd christen en niet alleen voor de gelegenheid.
vergeet niet dat gia wél weet wat god wil.quote:op woensdag 22 september 2004 12:35 schreef gewoneman het volgende:
[..]
nee jij geeft de bijbel een nieuwe draai door te zeggen dat het natuurrampen warenen als dat niet overtuigend is dan is het ot niet van jouw geloof, maar van de joden op de 10 geboden na natuurlijk.
goed bezig![]()
er zijn inderdaad wel meer mensen die de heilige boeken van god afdoen als sprookjes en hun religie beleven zoals het hun zelf uitkomt. zij is hier helaas niet alleen in.quote:op woensdag 22 september 2004 12:40 schreef doffy het volgende:
daar hebben meer mensen last van hoor, kirmizi...
je lult eromheen. ik zei: er zijn er wel meer die denken dat zij zijn uitverkoren om te weten wat god wil.quote:op woensdag 22 september 2004 12:42 schreef kirmizibeyaz het volgende:
er zijn inderdaad wel meer mensen die de heilige boeken van god afdoen als sprookjes en hun religie beleven zoals het hun zelf uitkomt. zij is hier helaas niet alleen in.
klopt. ik wilde geen namen noemen, maar jij hebt er inderdaad ook wel een handje van.quote:op woensdag 22 september 2004 12:46 schreef doffy het volgende:
[..]
je lult eromheen. ik zei: er zijn er wel meer die denken dat zij zijn uitverkoren om te weten wat god wil.
je kunt zaken uit het ot niet toeschrijven aan christenen, om de doodsimpele reden dat die er toen nog niet waren.quote:op woensdag 22 september 2004 12:42 schreef kirmizibeyaz het volgende:
[..]
er zijn inderdaad wel meer mensen die de heilige boeken van god afdoen als sprookjes en hun religie beleven zoals het hun zelf uitkomt. zij is hier helaas niet alleen in.
omdat het hele nt is gebouwd op het ot. daarmee 'sanctioneren' christenen dus het gedrag van de ot-god. en je kan hoog en je kan laag, maar je kan het ot niet wegredeneren.quote:op woensdag 22 september 2004 12:52 schreef gia het volgende:
leg me dat eerst maar eens uit.
quote:op woensdag 22 september 2004 12:49 schreef kirmizibeyaz het volgende:
klopt. ik wilde geen namen noemen, maar jij hebt er inderdaad ook wel een handje van.
jij bent hier de 'christen'. jij zou het mij moeten uitleggen. als christen dien je in de bijbel te geloven. dat houdt dus zowel ot als nt in.quote:op woensdag 22 september 2004 12:52 schreef gia het volgende:
[..]
je kunt zaken uit het ot niet toeschrijven aan christenen, om de doodsimpele reden dat die er toen nog niet waren.
hoe kunnen die wreedheden toegeschreven worden aan een geloof dat toen nog niet bestond?
leg me dat eerst maar eens uit.
ik zeg dat het waarschijnlijk natuurrampen zijn geweest.quote:op woensdag 22 september 2004 12:35 schreef gewoneman het volgende:
[..]
nee jij geeft de bijbel een nieuwe draai door te zeggen dat het natuurrampen warenen als dat niet overtuigend is dan is het ot niet van jouw geloof, maar van de joden op de 10 geboden na natuurlijk.
goed bezig![]()
sorry, je hebt gelijk. ik verwarde je met een ander.quote:op woensdag 22 september 2004 12:55 schreef doffy het volgende:
[..]
zow, dat is de eerste keer dat een atheist te horen krijgt dat-ie zou weten wat god wil!![]()
en dat bepaal jij?quote:op woensdag 22 september 2004 12:55 schreef kirmizibeyaz het volgende:
[..]
jij bent hier de 'christen'. jij zou het mij moeten uitleggen. als christen dien je in de bijbel te geloven. dat houdt dus zowel ot als nt in.
wat is verkeerd aan om je eigen draai aan een religie te geven? zie je dat als zwakte ofzo?quote:op woensdag 22 september 2004 12:42 schreef kirmizibeyaz het volgende:
[..]
je moet ook wel ruimdenkend zijn in een geloof die over lijken gaatquote:op woensdag 22 september 2004 13:18 schreef haushofer het volgende:
[..]
wat is verkeerd aan om je eigen draai aan een religie te geven? zie je dat als zwakte ofzo?
ik zie het als ruimdenkend.
je gelooft dat het ot voor de joden is. je wenst er als 'christen' niet mee geconfronteerd te worden, maar tegelijkertijd geloof je wel dat de bijbel er voor de christenen is. hangt maar net van de gelegenheid af, zeg maar.quote:op woensdag 22 september 2004 13:15 schreef gia het volgende:
[..]
trouwens, ik geloof ook in het ot. ik geloof echt wel dat dat allemaal gebeurd is.
je vergeet de 10 gebodenquote:op woensdag 22 september 2004 13:23 schreef kirmizibeyaz het volgende:
[..]
je gelooft dat het ot voor de joden is. je wenst er als 'christen' niet mee geconfronteerd te worden, maar tegelijkertijd geloof je wel dat de bijbel er voor de christenen is. hangt maar net van de gelegenheid af, zeg maar.
ik zie het als een gebrek aan waar geloof. gebrek aan geloof dat god een perfect boek heeft gestuurd. daarom vul je zelf maar dingen in waar je het niet mee eens bent. mij zal het niet uitmaken hoe een christen wil geloven, maar ik denk dat de 'christenen' die de bijbel interpreteren zoals het hun uitkomt enkel zichzelf voor de gek houden. dat geldt trouwens ook voor de 'moslims' die de koran interpreteren zoals het hun uitkomt.quote:op woensdag 22 september 2004 13:18 schreef haushofer het volgende:
[..]
wat is verkeerd aan om je eigen draai aan een religie te geven? zie je dat als zwakte ofzo?
ik zie het als ruimdenkend.
alle moslims dus. en alle christenen. goed bezig, jongens!quote:op woensdag 22 september 2004 13:26 schreef kirmizibeyaz het volgende:
mij zal het niet uitmaken hoe een christen wil geloven, maar ik denk dat de 'christenen' die de bijbel interpreteren zoals het hun uitkomt enkel zichzelf voor de gek houden. dat geldt trouwens ook voor de 'moslims' die de koran interpreteren zoals het hun uitkomt.
een gelovige vergeet ze niet.quote:op woensdag 22 september 2004 13:26 schreef gewoneman het volgende:
[..]
je vergeet de 10 geboden![]()
in principe niets schokkends en ieder mens zou zich hierin moeten kunnen vinden.quote:tien leefregels
de tien geboden, eigenlijk tien leefregels, zijn te vinden in exodus en (met het bekende verhaal van de stenen tafelen erbij) ook in het derde boek van de bijbel, deuteronomium. op een wat andere manier zijn de tien ook in de koran terug te vinden (waarover straks meer). de r.k. en de lutherse traditie nummeren ze op een punt net even anders dan de orthodoxe en de gereformeerde traditie.
de eerste vijf zijn van een motivatie voorzien, de andere vijf niet (voor de betekenis zijn dan ook andere gegevens uit de joodse bijbel nodig). het algemene karakter maakt dat de tien geboden ook buiten jodendom en christendom betekenis hebben gekregen. een vergelijkbare status hebben m.i. de drie principes van de franse revolutie aan het (vrijheid, gelijkheid, broederschap', eind 18e eeuw) en de 'universele verklaring van de rechten van de mens' (1948?).
de eerste vier regels gaan over de relatie met god:
mozes 1. 'gij zult geen andere goden hebben dan mij ….'
2. 'gij zult geen godenbeelden maken, … gij zult voor hen niet buigen, …'
3. 'gij zult de naam van jahweh uw god niet lichtvaardig gebruiken …'
4. 'denk aan de sabbat, die moet heilig voor u zijn ….'
de overige zes geven regels voor de relatie tussen de mensen onderling:
5. 'eert uw vader en uw moeder want …'
6. 'gij zult niet doden (oorspronkelijk gericht tegen bloedwraak).
7. 'gij zult geen echtbreuk plegen'.
8. 'gij zult niet stelen (oorspronkelijk gericht tegen het stelen van mensen)'.
9. 'gij zult tegen uw naaste niet leugenachtig getuigen.'
10. 'gij zult uw zinnen niet zetten op het huis van uw naaste, ... op niets wat hem toebehoort'
jezus heeft in de beroemde bergrede (zalig zijn zij die hongeren ...) de regels in een ander kader geplaatst: het gaat bij hem minder om de overtreding zelf dan om de instelling die tot de overtreding leidt.
koran
nog een enkel woord over de koran. in de koran is veel materiaal uit de bijbel opgenomen. abraham, mozes, veel profeten, maria, jezus, ze zijn allemaal ook in de koran terug te vinden. zo ook de meeste geboden (in sura 17). voor 9 en 10 zijn er echter geen vergelijkbare regels aanwezig. daarentegen kent de koran wel drie 'extra' geboden (ik nummer ze voor het gemak maar even door):
11. 'gij zult geven wat hen toekomt, aan de verwant, aan de behoeftige, aan de zoon van de weg' (een positieve versie van 10).
12. 'en bedrijft geen verkwisting' (een opmerkelijk gebod voor onze welvaartscultuur)
13. 'en loopt niet achter datgene waarover gij geen kennis hebt ... en loopt niet overmoedig op aarde'.
nee, niet alle moslims en niet alle christenen. enkel de 'moderne' moslims en christenen.quote:op woensdag 22 september 2004 13:31 schreef doffy het volgende:
[..]
alle moslims dus. en alle christenen. goed bezig, jongens!
neem alle geloof met ontelbare tonnen zout.quote:op woensdag 8 september 2004 03:08 schreef gobo het volgende:
neem de bijbel met een paar ton zout......
alle moslims, en alle christenen. anders zouden er geen meerdere interpretaties mogelijk zijn, en dat is, ook met de koran, wel het geval. we kunnen niet anders concluderen dat het god's bedoeling is geweest om mensen tegen elkaar op te zetten en uit te spelen - past goed in zijn profiel van onverbeterlijke sadist, overigens.quote:op woensdag 22 september 2004 13:32 schreef kirmizibeyaz het volgende:
nee, niet alle moslims en niet alle christenen. enkel de 'moderne' moslims en christenen.
in tegenstelling tot de bijbel is de koran al meer dan 1000 ongewijzigd. alles is vastgelegd door deskundigen. de koran is niet voor persoonlijke interpretatie vatbaar. jij denkt dat er meerdere interpretaties mogelijk zijn, maar toen ik voor het laatst keek was jij daar niet bepalend voor. de conclusie die jij trekt, niet wij, is je eigen conclusie. dat recht heb je, niemand neemt je die af.quote:op woensdag 22 september 2004 13:35 schreef doffy het volgende:
[..]
alle moslims, en alle christenen. anders zouden er geen meerdere interpretaties mogelijk zijn, en dat is, ook met de koran, wel het geval. we kunnen niet anders concluderen dat het god's bedoeling is geweest om mensen tegen elkaar op te zetten en uit te spelen - past goed in zijn profiel van onverbeterlijke sadist, overigens.
ik geloof dat christenen die de bijbel zoals het er staat geloven, zichzelf voor de gek houden. dat geldt ook voor moslims.quote:op woensdag 22 september 2004 13:26 schreef kirmizibeyaz het volgende:
[..]
ik zie het als een gebrek aan waar geloof. gebrek aan geloof dat god een perfect boek heeft gestuurd. daarom vul je zelf maar dingen in waar je het niet mee eens bent. mij zal het niet uitmaken hoe een christen wil geloven, maar ik denk dat de 'christenen' die de bijbel interpreteren zoals het hun uitkomt enkel zichzelf voor de gek houden. dat geldt trouwens ook voor de 'moslims' die de koran interpreteren zoals het hun uitkomt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |