quote:
op dinsdag 21 september 2004 04:14 schreef lamon het volgende:waar moet ik beginnen?
allereerst zijn er verschillende visies.
sommige mensen denken dat er niets is na de dood, sommigen geloven in reincarnatie, sommigen in een hemel (of hel, maar laat ik die voor het gemak buiten beschouwing laten).
beginnend met de meest logische en de enigszins wetenschappelijk te onderbouwen optie; als je sterft is er niets meer.
een groot deel van de bevolking gelooft in deze theorie, waaronder ik. dit betekent naar mijn mening ook dat je genoodzaakt bent, om je leven te kunnen leiden, deze wetenschap zoveel mogelijk te negeren.
natuurlijk kun je er wel over praten, maar in je gedachten moet je dit zo leeg mogelijk behandelen. immers, als je er daadwerkelijk over nadenkt, verlies je al je bestaansredenen. het heeft geen zin om 1 of meerdere doelen na te streven, omdat het resultaat voor ieder mens hetzelfde is; er blijft niet meer over uiteindelijk. zelfs al schrijf je het boek van de eeuw of zet je de nieuwe president op de wereld, zelf zal je nooit de vruchten plukken, want je bent er niet meer.
iets moois nalaten is een leuk lapmiddel, maar aangezien je eigen perceptie van het leven de enige is die je ooit meemaakt, heeft het praktisch gezien geen enkele invloed op je dood. als je eenmaal gestorven bent is de wereld ook verdwenen, omdat de enige wereld die ieder mens kent, degene is die hij zelf in zijn hoofd heeft opgebouwd.
de enige manier van leven die deze filosofie rechtvaardigt, zou zijn om letterlijk bij de minuut te leven. dus nooit denken of bouwen aan de toekomst, maar ieder moment in het heden opslokken (het hele carpe diem geneuzel, maar dan echt..). leuke theorie, maar niemand doet het. instinctief handelen mensen met een later moment in gedachte, of dat nou een dag of een maand of een jaar is.
als dat niet het geval zou zijn, zouden mensen tenslotte hun directe verlangens meteen in praktijk brengen, ongeremd door eventuele gevolgen. en geen hond (die niet achter tralies of in een inrichting zit) doet dat.
dus het zoveel mogelijk negeren van je eigen theorie is in dit geval de enige methode om op normale wijze door te blijven leven..
je neemt een paar dingen aan, die discutabel zijn. wetenschappelijk is het bestaan van een geest die voortbestaat na de dood niet bewezen, maar ontkracht ook nog niet. we hebben immers geen wetenschap die zich met een onstoffelijke geest bezighoudt, behalve de kwakzalverij en esoterische bezigheden.
verder heeft het wel degelijk zin om doelen na te streven, want er is wel zoiets als een redelijk schatbare levensverwachting. dus als je ouders oud geworden zijn en je leeft een beetje redelijk, is het verstandig om aan je pensioen te werken. ook kan het je genoegen doen om te bedenken, dat je na je dood nog lang met veel plezier herdacht zult worden. of dat je in de annalen komt als iemand die een bijzondere prestatie geleverd heeft. dat is toch een vorm van onsterfelijkheid, zij het dat die beperkt houdbaar is: als onze beschaving ten onder gaat, gaat jouw prestatie vast wel mee. of je moet toevallig confucius heten of zo.
groot voordeel van deze leer is wel, dat je niet gebukt hoeft te gaan onder een moraal die van buiten jezelf komt. er is geen straffende god, hoogstens een straffende menselijke rechter.
quote:
de tweede optie reincarnatie is eigenlijk precies hetzelfde als de eerste, alleen bedoeld voor mensen die niet alleen hun einde proberen te negeren, maar er ook nog een troostende waarde aan proberen te geven.
als mensen die dit geloven echt over hun eigen theorie na zouden denken, zouden ze moeten beseffen dat wanneer je opnieuw geboren wordt als een ander persoon, dit net zo zinloos is als echt ophouden met bestaan. aangezien je je vorige leven niet meer herinnert, en je karakter ook weer opnieuw gevormd zal worden, is er geen moment na je dood waarop je ook maar enig nut ondervindt van het feit dat je opnieuw geboren bent. de persoon die je was is dood, dus de hele filosofie heeft geen enkele zin.
ik kan nu zeggen dat mijn ongeboren achterneefje (of zijn huisdier) een reincarnatie zal zijn van mijzelf, maar al zou het waar zijn, ik schiet er geen donder mee op. mijn huidige ik, en dus mijn hele bestaan, is dan nog steeds verdwenen.
dit is niet helemaal waar: de meeste gelovers in reïncarnatie gaan ervan uit, dat je wel degelijk voortbestaat met de ervaringen uit vorige levens. niet bewust, maar je onderbewuste en je lichaam zitten vol ervaringen en littekens.
wel is het dan nog steeds een soort uitstel van executie: als het heelal in elkaar stort, gaan we natuurlijk (??) mee. andersom zijn er diverse reïncarnatieleren die aan het einde een soort hemel voorspiegelen.
een groot voordeel voor de nabestaanden en voor jezelf kan zijn, dat je je naasten weer terug zult zien. je zult ze niet meteen letterlijk herkennen, maar wel aan hun aard en reflexen. je vijanden kom je trouwens ook weer tegen, dus het geloof in reïncarnatie is een mooie prikkel om dingen goed af te handelen.
er zijn trouwens diverse technieken in omloop, waarvan gezegd wordt, dat ze je terug kunnen brengen naar vorige levens. of dat waar is, is niet goed te toetsen, maar leuk en verhelderend zijn ze wel.
nadeel is wel, dat je elke keer opnieuw moet leren lopen, rekenen, schrijven, weer de puberteit door moet, etc etc.
quote:
de derde optie is de enige met meerwaarde. leef je leven goed, en je zal daarna een eeuwigheid in extase blijven doorbrengen.
het geloof in een hemel is dus het enige geloof dat je leven echt zin kan geven, hoe diep je ook nadenkt, als je er echt in zou geloven.
maar voor mij en vele anderen klinkt dat als niets meer dan een sprookje, en je kunt jezelf helaas niet dwingen om in zoiets te geloven.
hiermee ben ik opgevoed, maar ik had in mijn jeugd al een weerstand tegen eeuwig gelukkig zijn. tegen ons kinderenw erd dan gezegd, dat we rijstepap zouden krijgen van gouden bordjes met zilveren lepels. nou konden die borden en lepels me niet zoveel schelen (tegenover wie moest je daarover opscheppen en aan wie kon je ze verpatsen?) en ik hield best van rijstepap, maar altijd en eeuwig? en dan altijd gelukkig zijn? leek me niks.
niks te doen, niks te leren, behalve beter gods lof zingen?
dit geloof kan een goede prikkel zijn om goed en rechtvaardig te leven, want je krijgt maar een enkele kans om je karakter te bewijzen.
maar wat is dan de echte zin, het echte nut van een eeuwig gelukkig leven? zin voor wie? voor god? die heeft zin in zichzelf, per definitie.
wat ik vooralsnog meer zie, is dat mensen in de hoop op de hemel of in de angst voor de hel in allerlei bochten gaan wringen. of zelfs gaan vinden dat anderen maar volgens hun normen moeten leven. denken te weten wat god wil. een beetje als al die vrienden van pim, die precies wisten wat in de geest van pim inhield.
dus deze optie verschuift de vraag naar de zingeving naar de hemel.
quote:
dus ik ga voor de optie 'negeren, anders word je gek.', maar blij ben ik er niet mee.
![]()
tja, dat kan ik me voorstellen.
mijn vriendje deed dat en zijn weduwe doet dat nog steeds: denken dat er na dit leven niks bestaat.
ik had, toen ik in reïncarnatie geloofde, ooit een discussie met een studente theologie, die uiteraard in de hemel geloofde. we hingen beiden ons geloof aan, om ons te motiveren in dit leven rechtvaardig en verstandig bezig te zijn. waarbij we bovendien als uitweg hadden: als er dan toch niks blijkt te zijn, dan word ik tenminste met ere herdacht.
op dit moment geloof ik liever in reïncarnatie. dat biedt me meer troost over allerlei zaken die anders pijn zouden doen. en als er toch geen manier is om uit te maken wat de waarheid in dezen is, dan kiezen we toch gewoon voor de best passende optie!
trouwens: sterke redenering! mooi strak en overzichtelijk.