abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22090498
hallo ik heb een serieus probleem:
8 of 9 weken geleden is mijn moeder opgenomen geweest voor een depressie daar zat een vrouw die ik erg leuk vond naderhand werd mij duidelijk dat zij mij ook leuk vond en dus zijn er wel gevoelens over en weer maar nu het volgende probleem: ze heeft al een vriend die: haar zwaar mishandeld,4 keer is vreemdgegaan,haar in de schulden werkt,die haar geld afpakt,zwaar aan de drugs is wat ie van haar geld betaalt ! maar nu wil ze er wel een punt achter zetten maar haar vorige vriend heeft zelfmoord gepleegd toen ze het uitmaakte daarom kan ze zich er maar niet toe zetten een punt erachter te zetten omdat ze ook bang is om weer in elkaar geslagen te worden en ze is absoluut tegen geweld dus dat was ook geen oplossing. ze lijdt nu een heel slecht leven bij hem ze heeft het zelfs gewaagd in een telefoon gesprek met mij zichzelf te snijden ik schrok me echt rot toen ze dat deed.'(

nu heb ik eerlijk verteld hoe het met mijn gevoelens zat maar ze zei tegen me dat ik iemand zonder problemen moest zoeken maar dat wil ik niet ik wil zeer graag zelfs een relatie met haar aanknopen en haar ook bij haar moeilijke ziekte helpen .

maar ze houdt absoluut niet van opdringerige mensen dus hoe kan ik het haar nogmaals duidelijk maken zonder te opdringerig over te komen??????

alleen serieuse reacties graag :
pi_22090541
Hoe sterk ben jij?
pi_22090572
als je om iemand geeft (zo snel al?) lijkt het me normaal dat je die persoon de kans geeft zichzelf bij elkaar te rapen, haar leven op de rit te krijgen en knopen door te hakken zonder dat jij ook nog een factor wordt die verwarring oproept bij haar
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 20 september 2004 @ 20:52:18 #4
101314 miep73
heb ik weer....!!!!
pi_22090652
je vraagt om problemen .iemand met zo'n verleden en zo'n ziektebeeld daar moet je niet aan beginnen.dan kom je in problemen terecht waar je niet meer uitkomt.
pi_22090661
Doe het niet..

Klinkt hard, maar zoek maar eens wat op over Borderline..

Das niet best en het is erg moeilijk om een relatie aan te gaan die Borderline heeft..
Er zullen best uitzonderingen zijn hoor..
Maar Borderline is niet te genezen, het kan stukken minder worden door therapie, maar overgaan zal het nooit..

Je hebt uiteindelijk alleen jezelf er maar mee...
En je moet heel erg sterk in je schoenen staan..
Men zegt vaak dat de wereld niet om geld draait maar om liefde. Het is mij helaas nog niet gelukt een auto te krijgen door een kus te geven aan de verkoper!
je avatar vroeg om een wachtwoord en is verwijderd
pi_22090670
ik ben redelijk sterk geestelijk

en DarkElf: bij haar huidige vriend krijgt ze geen kans om zichzelf bij elkaar te rapen, haar leven op de rit te krijgen
pi_22090695
ze heeft toch behandeling? opname?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22090711
quote:
Op maandag 20 september 2004 20:52 schreef LekkerVaag het volgende:
Doe het niet..

Klinkt hard, maar zoek maar eens wat op over Borderline..

Das niet best en het is erg moeilijk om een relatie aan te gaan die Borderline heeft..
Er zullen best uitzonderingen zijn hoor..
Maar Borderline is niet te genezen, het kan stukken minder worden door therapie, maar overgaan zal het nooit..

Je hebt uiteindelijk alleen jezelf er maar mee...
En je moet heel erg sterk in je schoenen staan..
Was post van mij, per ongeluk onder mijn vriend zijn naam gepost
Don't look at the past.. But live to the future...
pi_22090735
ik heb behoorlijk veel ervaring met BPS en ik raad je het heel erg af, vaak weten ze alles net zo te brengen, dat niets aan hun ligt, bps'ers kunnen perfect iemand bespelen en manipuleren, ik weet dat het nogal negatief klinkt. er zijn vast ook wel mensen met bps die minder zelfdestructief zijn maar de genen die ik ken maken als ze geen problemen meer hebben wel weer nieuwe omdat ze anders niets hebben om zich klote over te voelen of negatieve aandacht mee te krijgen. er is ook bijna altijd wel een agressief vriendje, verkrachtings of insect verhaal.. aangezien problemen in de vroege jeugd bps kan veroorzaken (jeugdtrauma) is er dus vaak niet alleen een bps persoonlijkheid maar ook nog een heel verleden wat je er bij neemt, wat je ook doet, heeeeeel veel succes gewenst. (mijn moeder heeft bps en ik heb met bpsérs gewerkt, vandaar de ervaring)
  maandag 20 september 2004 @ 20:56:25 #10
88909 Hel1tjuhh
Girl..Power :P
pi_22090755
quote:
Op maandag 20 september 2004 20:53 schreef flubz het volgende:
ik ben redelijk sterk geestelijk

en DarkElf: bij haar huidige vriend krijgt ze geen kans om zichzelf bij elkaar te rapen, haar leven op de rit te krijgen
Ga asjeblieft eerst wat dingen opzoeken over Borderline..
En denk er dan nog eens goed over na..

Dit heeft niks te maken met die vrouw.. Zij kan er ook niks aan doen dat ze het heeft..
pi_22090784
quote:
Op maandag 20 september 2004 20:50 schreef DarkElf het volgende:
als je om iemand geeft (zo snel al?) lijkt het me normaal dat je die persoon de kans geeft zichzelf bij elkaar te rapen, haar leven op de rit te krijgen en knopen door te hakken zonder dat jij ook nog een factor wordt die verwarring oproept bij haar
ha ha ha! sorry hoor maar iemand met bps dr leven terug op orde krijgen? WELKE ORDE?
sorry niet denigrerend bedoeld, maar bps is geen ziekte die te genezen valt, het is een persoonlijkheidsstoornis..
  maandag 20 september 2004 @ 20:58:21 #12
88909 Hel1tjuhh
pi_22090806
quote:
Op maandag 20 september 2004 20:55 schreef Logician het volgende:
ik heb behoorlijk veel ervaring met BPS en ik raad je het heel erg af, vaak weten ze alles net zo te brengen, dat niets aan hun ligt, bps'ers kunnen perfect iemand bespelen en manipuleren, ik weet dat het nogal negatief klinkt. er zijn vast ook wel mensen met bps die minder zelfdestructief zijn maar de genen die ik ken maken als ze geen problemen meer hebben wel weer nieuwe omdat ze anders niets hebben om zich klote over te voelen of negatieve aandacht mee te krijgen. er is ook bijna altijd wel een agressief vriendje, verkrachtings of insect verhaal.. aangezien problemen in de vroege jeugd bps kan veroorzaken (jeugdtrauma) is er dus vaak niet alleen een bps persoonlijkheid maar ook nog een heel verleden wat je er bij neemt, wat je ook doet, heeeeeel veel succes gewenst. (mijn moeder heeft bps en ik heb met bpsérs gewerkt, vandaar de ervaring)
Ik heb een zusje met Borderline..
Ze slikt nu een half tabletje prozac per dag en het lijkt erop dat het een stuk beter gaat..
We hadden constant ruzie, maar het laatste weekend dat ik er was niet
pi_22090843
Wegwezen zolang je nog kunt
pi_22090856
soms helpen medicijnen wel, rispeldal word ook wel eens gebruikt, dat is een anti-psychotica met als gevolg een zombie op je bank ..
pi_22090914
ik heb er van alles over gelezen dus ik weet waar ik over praat
  maandag 20 september 2004 @ 21:02:40 #16
88909 Hel1tjuhh
pi_22090923
quote:
Op maandag 20 september 2004 20:59 schreef Logician het volgende:
soms helpen medicijnen wel, rispeldal word ook wel eens gebruikt, dat is een anti-psychotica met als gevolg een zombie op je bank ..
Mjah ik ben er eigenlijk fel op tegen, maar soms is er geen andere weg..
Mijn vader slikt zelf ook prozac, maar die heeft zo´n grote hoeveelheid dat wanneer wij dat innemen dan liggen wij 3 dagen te slapen..

Maar van dat verleden klopt idd wel.. Mijn zusje was veel jonger toen wij alles hebben meegemaakt dan mijn broer en mij.. En wij denken dat het daardoor komt..
pi_22090930
Medicijnen kunnen wel werken ja, want die werken bij iedereen Mijn moeder had hoogstwaarschijnlijk borderline en dat ging met medicatie beter dan zonder. En therapie helpt ook. Maar helemaal weg gaat het niet, je kunt de symptomen een stuk verzwakken, niet doen verdwijnen.

Desondanks blijf ik bij het advies: niet aan beginnen. Je bent nu nog niet HEEL gek op haar (tenminste, dat lijkt me niet na zo'n korte tijd), je zit er nu nog niet middenin. Gewoon niet doen. Misschien over een paar jaar, mocht jij dan nog vrijgezel zijn en het tegen die tijd beter met 'r gaan.
  maandag 20 september 2004 @ 21:04:06 #18
88909 Hel1tjuhh
pi_22090956
quote:
Op maandag 20 september 2004 21:02 schreef flubz het volgende:
ik heb er van alles over gelezen dus ik weet waar ik over praat
Wat vond je daarvan dan......
pi_22090958
en trouwens we hebben dagelijks contact
  maandag 20 september 2004 @ 21:04:28 #20
84893 Happy_Sonic
Kijken mag, aankomen niet!
pi_22090965
mijn huidige vriend heeft dat ook eens meegemaakt met een vorige vriendin. Zolang je verliefd bent wil je haar graag helpen natuurlijk en hopen dat ze daar bovenop komt....maar dat is de vraag....
Op den duur wordt je er wel tureluurs van en wanhopig. Dit is geen 'ziekte' die zomaar overgaat....
Maar veel sterkte in ieder geval....en denk goed na over een eventuele toekomst.
dussss.....een kip is geen mus, een mens is geen aardappel maar toch rolt hij wel eens graag!!!
pi_22090987
het is niet de makkelijkste ziekte maar ik vind dat als ze bereid is weg te gaan waar ze nu is opgenomen alles een stuk beter zal gaan
  maandag 20 september 2004 @ 21:05:51 #22
88909 Hel1tjuhh
pi_22091002
quote:
Op maandag 20 september 2004 21:02 schreef thaleia het volgende:
Medicijnen kunnen wel werken ja, want die werken bij iedereen Mijn moeder had hoogstwaarschijnlijk borderline en dat ging met medicatie beter dan zonder. En therapie helpt ook. Maar helemaal weg gaat het niet, je kunt de symptomen een stuk verzwakken, niet doen verdwijnen.

Desondanks blijf ik bij het advies: niet aan beginnen. Je bent nu nog niet HEEL gek op haar (tenminste, dat lijkt me niet na zo'n korte tijd), je zit er nu nog niet middenin. Gewoon niet doen. Misschien over een paar jaar, mocht jij dan nog vrijgezel zijn en het tegen die tijd beter met 'r gaan.
Klopt, soms is mijn vader ook niet echt realistisch.. Das echt een groot nadeel van die medicijnen..
pi_22091020
ik vind het een hele moeilijke ziekte, ik ben er mee opgegroeid, en heb als basis dus ook bps-omgangsnormen geleerd, wat mij ongeveer nog 8 jaar heeft geduurd eer ik de normale normen snapte aangezien ik niets anders geleerd had, bpsérs kunnen je zo meeslepen in hun wereldje ze zijn emotioneel en zo manipulerend dat je geneigd bent alles te geloven, ik zal zo even wat urls voor de TS zoeken ..
  maandag 20 september 2004 @ 21:06:55 #24
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_22091023
get the fuck out of there, dit heeft mij een te groot 'fatal attraction' gehalte. Straks neemt ze wraak ofzo.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_22091069
quote:
Op maandag 20 september 2004 21:06 schreef Harry_Sack het volgende:
get the fuck out of there, dit heeft mij een te groot 'fatal attraction' gehalte. Straks neemt ze wraak ofzo.
nou zeg
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 20 september 2004 @ 21:08:47 #26
88909 Hel1tjuhh
pi_22091078
quote:
Op maandag 20 september 2004 21:05 schreef flubz het volgende:
het is niet de makkelijkste ziekte maar ik vind dat als ze bereid is weg te gaan waar ze nu is opgenomen alles een stuk beter zal gaan
Ik zou er echt nog eens goed over nadenken als ik jou was..

Die mensen die manipuleren en maken vaak misbruik van je zonder dat je het in de gaten hebt..
Veel mensen plegen zelfmoord met die ziekte..
Velen beschadigen zichzelf..
pi_22091102
Volgens mij is ze de relatie die ze nu heeft deels ook nodig. Anders moet ze eerst zelf haar problemen oplossen met behulp van instatnties als GGZ en de politie. Die vriend zal zeker niet blij zijn als ze zomaar van hem naar jou overstapt want dan is hij zijn hoer en inkomstenbron kwijt. Daarmee heb je dus niet alleen haar problemen maar ook hem als jouw probleem. Lijkt me niet erg gezond. En je hebt inderdaad kans dat ze jou ook manipuleerd.

Advies: niet doen en haar doorverwijzen naar een instantie.
Iemand die nooit van mening is veranderd heeft waarschijnlijk niets geleerd.
pi_22091110
10% v.d bpsérs pleegt zelfmoord, dat is 10 op de 100
  maandag 20 september 2004 @ 21:10:35 #29
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_22091124
quote:
Op maandag 20 september 2004 21:08 schreef DarkElf het volgende:

[..]

nou zeg
Je mag jezelf verdedigen hoor
  maandag 20 september 2004 @ 21:11:12 #30
84893 Happy_Sonic
pi_22091139
Kijk eens waar deze mensen je voor willen behoeden Flubz......het is erg lief van je dat je haar wilt helpen, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het je toekomst niet veel goeds zal brengen....
dussss.....een kip is geen mus, een mens is geen aardappel maar toch rolt hij wel eens graag!!!
pi_22091184
quote:
Op maandag 20 september 2004 21:10 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Je mag jezelf verdedigen hoor
mezelf?

ik vond het gewoon een bizarre opmerking over iemand die jij niet kent, en waar je alleen maar een simpel iets over leest op een forum van iemand die haar wel zegt te kennen.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22091197
bekijk het eens van de positieve kant mensen met borderline hebben net zoveel gevoelens als jij en ik het is een vervelende ziekte maar ik ben er zeker van dat ik haar kan helpen met de juiste instanties en wat betreft die vriend come'n get me
  maandag 20 september 2004 @ 21:13:32 #33
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_22091222
quote:
Op maandag 20 september 2004 21:12 schreef DarkElf het volgende:

[..]

mezelf?

ik vond het gewoon een bizarre opmerking over iemand die jij niet kent, alleen maar een simpel iets over leest op een forum van iemand die haar wel zegt te kennen.
Wie kent de TS dan wel? Ik lees het verhaaltje in het openbare forum en reageer daarop zoals ik daar zelf op zou reageren.
  maandag 20 september 2004 @ 21:14:07 #34
88909 Hel1tjuhh
pi_22091233
quote:
Op maandag 20 september 2004 21:06 schreef Logician het volgende:
ik vind het een hele moeilijke ziekte, ik ben er mee opgegroeid, en heb als basis dus ook bps-omgangsnormen geleerd, wat mij ongeveer nog 8 jaar heeft geduurd eer ik de normale normen snapte aangezien ik niets anders geleerd had, bpsérs kunnen je zo meeslepen in hun wereldje ze zijn emotioneel en zo manipulerend dat je geneigd bent alles te geloven, ik zal zo even wat urls voor de TS zoeken ..
Mijn zusje was altijd al anders..
We weten het nu ongeveer een jaar..
En ik ben ook mede door haar uit huis gegaan en bij mijn vriend en zijn ouders gaan wonen..
Mijn moeder wist niet meer wat ze ermee aan moest..

Dan had ik bijvoorbeeld helemaal niks fout gedaan, maar dan gaf mijn moeder mij op mn flikker omdat mijn moeder anders bang was dat mijn zusje zelfmoord ging plegen..
Mijn zusje werd altijd voorgetrokken eigenlijk..
Als het haar niet naar haar gang ging liep ze weg.. En soms zei ze ook echt dat ze zelfmoord ging plegen..
En ik had in het begin zoiets, ze stelt zich aan, ze gebruikt het alleen maar als smoesje en dat soort dingen..
Scheermesjes van mij jatten en dan zeggen dat ze ze niet had gepakt enzz..
En wanneer wij ruzie hadden dan zat ik ´s avonds op mijn kamer te janken, maar zij?
Nee.. Zij ging gewoon lekker tv kijken of naar vriendinnen, zij was gewoon vrolijk..
pi_22091235
Jij kan haar niet helpen!

ze kan zichzelf willen helpen door therapie en medicatie maar jij kan niets voor haar doen
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 20 september 2004 @ 21:14:58 #36
84893 Happy_Sonic
pi_22091257
quote:
Op maandag 20 september 2004 21:12 schreef flubz het volgende:
bekijk het eens van de positieve kant mensen met borderline hebben net zoveel gevoelens als jij en ik het is een vervelende ziekte maar ik ben er zeker van dat ik haar kan helpen met de juiste instanties en wat betreft die vriend come'n get me
dan kan ik je alleen maar veel sterkte en suc6 wensen....
  maandag 20 september 2004 @ 21:15:32 #37
88909 Hel1tjuhh
pi_22091271
quote:
Op maandag 20 september 2004 21:12 schreef flubz het volgende:
Daar vergis je je in.. Mensen met borderline weten hun gevoelens niet te plaatsen.. Vandaar dat zij ook zo in het leven staan..
pi_22091436
Flubz, laat de posten hier eens doordringen. Het is niet zomaar een ziekte, het is iets waarbij je het errug moeilijk gaat krijgen. Zoals mensen hier al zeggen: ze gaan uit huis vanwege familie die het heeft. Laat staan een partner. Voor mij is een partner iemand met wie je een gelijkwaardige relatie hebt, dwz geven en nemen. Ik denk niet dat dat zo gaat zijn.
Ik ben 'alleen maar' depressief, dan is het al moeilijk om een partner te hebben.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_22091627
quote:
Op maandag 20 september 2004 21:06 schreef Logician het volgende:
ik vind het een hele moeilijke ziekte, ik ben er mee opgegroeid, en heb als basis dus ook bps-omgangsnormen geleerd, wat mij ongeveer nog 8 jaar heeft geduurd eer ik de normale normen snapte aangezien ik niets anders geleerd had
Oeh, dat ken ik ja. En sterker nog: ook toen ik al het huis uit was bleef ik om de 1 of andere reden borderline-vrouwen opzoeken en in moeilijke vriendschappen of ruzies verzeild raken. Ben pas sinds heel kort zover dat ik maar niet heb gereageerd op een kaart van een ex-ganggenootje die zo graag weer contact zou hebben.

Maar dat terzijde. Ik vraag me eigenlijk af wat het doel van de TS met dit topic was, want hij doet zo te zien niets met de adviezen om er maar niet aan te beginnen. TS, wil je adviezen over hoe precies te werk te gaan als je besluit er WEL aan te beginnen? Of ervaringen uitwisselen? Of wat precies?
  maandag 20 september 2004 @ 21:35:38 #40
84893 Happy_Sonic
pi_22091762
inderdaad, terwijl hij zegt een serieus probleem te hebben, dus dat ziet ie wel...alleen hoopt hij misschien op een lichtpuntje?
pi_22091813
quote:
Op maandag 20 september 2004 20:47 schreef flubz het volgende:
nu heb ik eerlijk verteld hoe het met mijn gevoelens zat maar ze zei tegen me dat ik iemand zonder problemen moest zoeken maar dat wil ik niet ik wil zeer graag zelfs een relatie met haar aanknopen en haar ook bij haar moeilijke ziekte helpen .

maar ze houdt absoluut niet van opdringerige mensen dus hoe kan ik het haar nogmaals duidelijk maken zonder te opdringerig over te komen??????
Ah, okee, dit is de bedoeling van het topic. Dan zal ik verder niet meer roepen dat ie het niet moet doen, maar ook geen tips geven over hoe ie het aan moet pakken, want ik vind dat ie het niet moet doen
pi_22091827
Kijk, ik krijg nu de indruk(weet niet of dit ook echt zo is) dat jij denkt dat je haar kunt helpen met behulp met wat aandacht en liefde. Maar zo zit zo'n ziekte dus echt niet in elkaar. Als je er voor gaat, dan zul je veel opofferingen moeten maken. Maar je lijkt me behoorlijk vastberaden en wat je ook kiest, ik wens je alle geluk toe.
pi_22091958
Oh, nog 1 ding: ben jij niet gewoon in dezelfde valkuil aan het lopen als ik steeds deed? Mensen met psychische problemen opzoeken omdat het je niet lukt je moeder te helpen en dat dan maar proberen te compenseren door iemand anders te helpen?
Misschien graaf ik nu te ver hoor, maar dat verschijnsel komt wel veel voor. Hoe dan ook, veel sterkte toegewenst wat je ook besluit.
pi_22092017
dank je kriele ik ben ook zeer vastberaden het door te zetten ongeacht jullie reacties ik weet dat de weg die ik insla op dit moment een hele moeilijke zal worden maar ik zal voor haar knokken tot ik erbij neerval ik zal haar helpen alles weer op orde te krijgen al is het het laatste wat ik doe in mijn leven
pi_22092163
Je kan haar beter laten gaan, nu je nog kan.
Dat bespaart je een hoop elende!

Maar ja, das makkelijk gezegd natuurlijk.

Ik heb geen zin om hier een lang verhaal met mijn ervaring neer te zetten, maar ik zou er niet aan beginnen.
quote:
Als je er voor gaat, dan zul je veel opofferingen moeten maken.
Je moet heel wat geduld hebben en veel en lang opofferen om er uiteindelijk achter te komen dat het een gebed zonder einde is.

Maar goed, succes ermee.

[ Bericht 34% gewijzigd door Sanity11 op 20-09-2004 21:58:50 ]
Heel verhaal en alles.
  maandag 20 september 2004 @ 21:52:44 #46
88909 Hel1tjuhh
pi_22092165
quote:
Op maandag 20 september 2004 21:47 schreef flubz het volgende:
dank je kriele ik ben ook zeer vastberaden het door te zetten ongeacht jullie reacties ik weet dat de weg die ik insla op dit moment een hele moeilijke zal worden maar ik zal voor haar knokken tot ik erbij neerval ik zal haar helpen alles weer op orde te krijgen al is het het laatste wat ik doe in mijn leven
Ik heb respect voor je..
Dat je deze keus maakt..
Heel veel succes toegewenst iig, het zal niet makkelijk worden
pi_22092324
thnx Hel1tjuhh
pi_22092434
quote:
ze lijdt nu een heel slecht leven bij hem ze heeft het zelfs gewaagd in een telefoon gesprek met mij zichzelf te snijden ik schrok me echt rot toen ze dat deed.'(
Ik had 'r meteen doorverbonden met 0800-RIAGG
  maandag 20 september 2004 @ 22:03:29 #49
88909 Hel1tjuhh
pi_22092484
quote:
Op maandag 20 september 2004 22:01 schreef -Xerxes- het volgende:

[..]

Ik denk niet dat mensen op zulke reacties zitten te wachten..

Als je een potje schijnheilig gaat lopen doen kun je beter naar onzin gaan
pi_22092533
dit is een songtext dit liedje hoorde ik in een film en vind ik persoonlijk redelijk toepasselijk voor wat er nu gaande is

Artist: Robert Tepper
Title: No Easy Way Out

We're not indestructible,
baby better get that straight
I think it's unbelievable
how you give into the hands of fate

Some things are worth fighting for some
feelings never die
I'm not askin' for another chance
I just wanna know why

There's no easy way out there's no shortcut
There's no easy way out givin' in can't be wrong

I don't wanna pasify you
I don't wanna drag you down
but I'm feelin like a prisoner
like a stranger in a no named town

I see all the angry faces
afraid that could be you and me
talkin about what might have been
I'm thinkin about what I used to be

there's no easy way out there's no shortcut home
ther's no easy way out givin' in can't be wrong

Baby,baby we can shed this skin
we can know how we feel inside
instead of goin' down and endless road
not knowin if we're dead or alive

some things are worth fightin for
some feelings never die
I'm not askin for another chance
I just wanna know why

there's no easy way out givin in givin in can't be wrong no
there's no easy no easy no easy way out

(repeat and fade)
  maandag 20 september 2004 @ 22:19:29 #51
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_22092931
quote:
Op maandag 20 september 2004 22:01 schreef -Xerxes- het volgende:

[..]

Ik eigenlijk ook, of de hoorn op de haak gesmeten. Zulke types zijn funest voor je zelfbeeld.
Als ze het al overleeft, dan komt ze vanzelf wel bij een of andere fetisjparty uit ofzo, dan vind ze misschien daar gelijkgestemden..

TS, kap er mee, je wordt hier nooit beter van.
pi_22092997
Harry_Sack kun jij voortaan wegblijven uit mijn topics zielig figuur dat je bent
  maandag 20 september 2004 @ 22:22:26 #53
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_22093021
quote:
Op maandag 20 september 2004 22:21 schreef flubz het volgende:
Harry_Sack kun jij voortaan wegblijven uit mijn topics zielig figuur dat je bent
have it your way, huilebalk
pi_22093104
quote:
Op maandag 20 september 2004 22:19 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Ik eigenlijk ook, of de hoorn op de haak gesmeten. Zulke types zijn funest voor je zelfbeeld.
Als ze het al overleeft, dan komt ze vanzelf wel bij een of andere fetisjparty uit ofzo, dan vind ze misschien daar gelijkgestemden..

TS, kap er mee, je wordt hier nooit beter van.
Dit gaat echt nergens over!
Heel verhaal en alles.
pi_22093128
Ik vint dat je het niet kunt maken tegenover de nabestaanden om je met een persoon met een borderline in te laten, dit is niet te verantwoorden tegen de economische en politiek gevolgen van zo'n persoon in de nalatenschap van de nieuwe wet op Zelfdoding, terwijl als dit tien jaar geleden was gebeurd had ik een ander advies gepredikt zonder dat daar de oorzaken van bekend zou worden als gevolg van het uitlekker naar de media middels een aantal perskanalen, maar goed doe er maar mee wat je wilt, je kent mijn mening over het onderwerp nu.
  maandag 20 september 2004 @ 22:26:38 #56
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_22093145
quote:
Op maandag 20 september 2004 22:25 schreef Sanity11 het volgende:

[..]

Dit gaat echt nergens over!
Voeg jij dan eens wat nuttigs toe ofzo
pi_22093165
quote:
Op maandag 20 september 2004 22:03 schreef Hel1tjuhh het volgende:

[..]

Ik denk niet dat mensen op zulke reacties zitten te wachten..

Als je een potje schijnheilig gaat lopen doen kun je beter naar onzin gaan
Ow, jij vind het normaal dat mensen jou opbellen en hun polsen doorsnijden?
Ik niet, en aan zo iemand wil ik geen tijd en energie verspillen

Maar da's puur persoonlijk hoor. TS suc6
pi_22093167
kunnen we gewoon normaal reageren met normale opmerkingen en niet met flauwe kinderachtige domme opermerkingen?

ja dank U,!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22093207
Ik denk echt dat je niet weet waar je aan begint, er over gelezen hebben maakt je nog geen ervaringsdeskundige, en dat zijn veel mensen die hier reageren wel, ik zou zeggen ga serieus eens een paar vragen aan die mensen stellen ipv haar meteen te verdedigen, want dat was de reden van dit topic, advies, alleen is dat in dit geval geen leuk advies, maar wel goed bedoeld, als je dit niet wilt horen zou ik zeggen vraag om een slotje, wil je het wel horen, doe dan zelf ook je best om eens goed tussen de regels te lezen hier, ik ken haar niet en jou niet, maar ik ken BPS wel en geloof me, als elke BPSér anders was, was ze geen BPSér want die hebben allemaal dezelfde trekjes/symptomen anders voldoe je namelijk niet aan het syndroom, en die symptomen gaan nooit weg, dat betekend dat je over 30jaar nog steeds met een labiele vrouw zit, die elke dag opnieuw wil horen dat jij echt alleen voor haar gaat, en waarom en ondertussen alle rampscenario's door haar hoofd laat gaan, welke ze dan op jou projecteerd omdat ze het verschil tussen realiteit en fantasie niet goed ziet, snap je waar ik heen wil?

ik ga zo slapen, maar ik doe mijn best morgen of overmorgen eventuele vragen te beantwoorden.
weltrusten.
pi_22093212
dat snijden deed ze nadat ze erachter was gekomen dat haar vriend voor de 4de keer haar ''beste'' vriendin naaide ok dus dat is nu ook duidelijk!!!!
pi_22093239
en trouwens ze ''krast'' ze snijd niet diep maar goed dat wil niet zeggen dat het goed is om te doen
pi_22093314
dat snijden is negatieve aandacht vragen, dat doet ze omdat dat makkelijker te krijgen is dan positieve aandacht, zolang je hier aandacht aan blijft schenken gaat ze hier mee door, dat snijden is niet omdat ze zich kut voelt, snijden is aandacht, ze doet zichzelf echt geen pijn hoor... god ik word zo moe bij de herrinneringen zelfs ... flubz als je nog zo naiv bent, doe jezelf dan aub een lol.
pi_22093397
als ze aandacht zou willen zou niet op die dag meteen de telefoon opgooien op momenten dat ze ging snijden
pi_22093406
quote:
Op maandag 20 september 2004 22:29 schreef flubz het volgende:
dat snijden deed ze nadat ze erachter was gekomen dat haar vriend voor de 4de keer haar ''beste'' vriendin naaide ok dus dat is nu ook duidelijk!!!!
In plaats van zichzelf te snijden zou ze beter die vriend dumpen, haar "beste vriendin" aan de kant schuiven, richting RIAGG gaan, en als ze er weer helemaal bovenop is met jou nog lang en gelukkig leven TS

[offtopic]
Ik heb nog wat krasloten liggen, iemand interesse?
[/offtopic]
pi_22093409
een keer heeft ze het gedaan dat ik aan de telefoon was
pi_22093446
gaaap, ja jongen, dat heet nu manipulatie.. ze laat jouw alles denken wat ze wil... ga eens mee met haar naar therapie, doe dit eerst ongeveer 6mnd voor je ergens aan begint, elke man die iets met een borderliner begint begint zoals jij.. arme jij..
pi_22093451
ze zit in het RIAGG ze was met weekend verlof en als je dan dat soort dingen uitvind word je niet blij al helemaal niet als je zwak in je schoenen staat
pi_22093528
maar ok, ik ga slapen. truste
pi_22093529
quote:
Op maandag 20 september 2004 22:37 schreef flubz het volgende:
ze zit in het RIAGG ze was met weekend verlof en als je dan dat soort dingen uitvind word je niet blij al helemaal niet als je zwak in je schoenen staat
Eeehmzz, als het al zo is dat ze met weekend verlof los mag, dan zou ik me er al helemaal verre van houden?!

Ik heb het over eens per 2 weken ofzo een uurtje lullen met een psych, niet af en toe met weekend verlof mogen?!
  maandag 20 september 2004 @ 22:52:23 #70
69315 raistlin6
Met dank aan Olga (heldin)
pi_22093854
quote:
Op maandag 20 september 2004 22:37 schreef flubz het volgende:
ok luister, ik vind het wel knap dat je dit wilt proberen, zij is tenslotte ook maar een mens met recht op geluk, dat als eerste, als tweede heeeeeeeeeeel erg veel sterkte.
als derde en dat is eigenlijk wat ik wil zeggen is dat je als je uberhaupt al een relatie met haar krijgt (wat mij zeer sterk zou verbazen) dat het dan geen gelijkwaardige relatie zal zijn, het zal neerkomen op een hulpverlener-hulpbehoefende relatie. wat zij op den duur ook niet prettig zal vinden.

zelfs wanneer het je lukt om haar te helpen haar situatie te verbeteren zal ook dit niet goed zijn voor de relatie het heeft jou stuk gemaakt en je zult haar niet meer vertrouwen (hoe sterk je ook bent). zij begint sterker te worden en jij bent week en zwak, ze zal je dan denk ik alsnog gaan verlaten.

ik verwacht niet dat bovenstaande jouw besluit zal doen veranderen. gelukkig (denk ik) is liefde tegen dit soort dingen bestand. waar ik wel wil dat je rekening mee houdt is dat ze ziek is, dat je dingen die ze zegt niet klakkeloos moet geloven, dat de kans erg groot is dat ze niet heeft gesneden of gekrast toen ze met jou aan de telefoon was.

en tot slot is het best mogelijk dat haar huidige vriend gewoon iemand is die van haar houdt en haar wil helpen net als jij dat wil en haar niet mishandelt of iets dergelijks.
en dit is tegelijkertijd zo'n beetje de kern van het probleem bij borderliners voor andere mensen, je kunt van niks echt op aan.
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
pi_22093891
quote:
Op maandag 20 september 2004 22:36 schreef flubz het volgende:
als ze aandacht zou willen zou niet op die dag meteen de telefoon opgooien op momenten dat ze ging snijden
Juist wel natuurlijk.
Zo te lezen ga je nog erg zwaar krijgen als je je met deze persoon inlaat, zwaarder dan je nu zelf kunt vermoeden denk ik. Maar je bent volwassen neem ik aan, dus je hebt het recht om je eigen keuzes te maken
pi_22094146
flubz, lees eens wat topics van miendobbelsteen. Dan krijg je een beetje een indruk, zij heeft ook borderline.

En no offence richting miendobbelsteen.
  maandag 20 september 2004 @ 23:13:08 #73
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_22094445
Ik vind nu wel dat alle borderliners over 1 kam geschoren worden
NIET alle borderliners zijn zo extreem als hier beschreven wordt en ja ik kan het weten want ik ben er zelf 1 (al vind ik nog steeds het naampje niet kloppen, maar goed) Ja, je moet sterk in je schoenen staan en ja ze gaat heel veel therapie en medicatie nodig hebben. Het klopt dat het ook niet geneest maar dat het controleerbaar wordt voor degene die het heeft.

Alleen liefde en aandacht zal niet genoeg zijn nee, je moet niet oogkleppen oplopen, het is zwaar voor de partner, vooral geestelijk. Maar het is te doen. Er zijn zat stellen waarvan de vrouw waarschijnlijk niet eens weet dat ze het heeft en dat de man geaccepteerd heeft dat zn vrouw soms wat 'onvoorspelbaar' kan reageren en ze samen daar dus een weg in hebben gevonden.

Maar het is zwaar, heel zwaar, realiseer je dat voor je eraan begint.
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
pi_22095346
quote:
Op maandag 20 september 2004 20:47 schreef flubz het volgende:
Wat een kul. Je wil je opdringen zonder dat het lijkt of je je opdringt omdat zíj niet wil dat je je opdringt.
quote:
Op maandag 20 september 2004 22:52 schreef raistlin6 het volgende:
als je uberhaupt al een relatie met haar krijgt (wat mij zeer sterk zou verbazen) dat het dan geen gelijkwaardige relatie zal zijn, het zal neerkomen op een hulpverlener-hulpbehoefende relatie. wat zij op den duur ook niet prettig zal vinden.
TS wíl kennelijk een hulpverlenersrelatie met haar. Hij schrijft het al in zijn OP.
quote:
Op maandag 20 september 2004 21:45 schreef thaleia het volgende:
Mensen met psychische problemen opzoeken omdat het je niet lukt je moeder te helpen en dat dan maar proberen te compenseren door iemand anders te helpen?
Touché. Dat klinkt heel plausibel.
quote:
Op maandag 20 september 2004 20:57 schreef Logician het volgende:

ha ha ha! sorry hoor maar iemand met bps dr leven terug op orde krijgen? WELKE ORDE?
sorry niet denigrerend bedoeld, maar bps is geen ziekte die te genezen valt, het is een persoonlijkheidsstoornis..
Met borderline valt, met de juiste therapie en evt begeleiding, heel goed te leren leven.
Dus gaarne niet zo zwart/wit.
Je lijkt wel een borderliner.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_22095381
quote:
Op maandag 20 september 2004 23:13 schreef purplerose het volgende:
Er zijn zat stellen waarvan de vrouw waarschijnlijk niet eens weet dat ze het heeft en dat de man geaccepteerd heeft dat zn vrouw soms wat 'onvoorspelbaar' kan reageren en ze samen daar dus een weg in hebben gevonden.
En dít is denk ik heel erg waar.
  dinsdag 21 september 2004 @ 01:03:14 #76
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_22097251
Ik ben bang dat ik een beetje in dezelfde situatie zit...misschien iets minder extreem, maar toch: Ik ben jarenlang niet verliefd geweest, tot ik pas geleden een meisje heb leren kennen waar ik toch wel meer voor voel dan gewoon vriendschap. Ik denk dat ik verliefd ben.
Maar zij heeft dus last van een bipolaire stoornis, wat zich vooral uit in tamelijk onvoorspelbaar en fel gedrag. Ze heeft ook al veel meegemaakt en heeft nogal wat dingen "the hard way" moeten leren waardoor ze zich nogal snel aangevallen voelt.

Om een lang verhaal kort te maken: Ik heb haar een maand geleden gevraagd of ze geen relatie zou willen, waarop ze "nee" zei. Ze zei iets wat ik op dat moment heel vreemd vond, maar nu wel begrijp: Ze wil geen relatie met iemand om wie ze zoveel geeft. Want -en daar moet ik haar gelijk in geven- als het vroeg of laat fout loopt (wat zeker het geval is) dan komt dat hard aan...

Ik ben zelf erg rationeel ingesteld en stabiel in geestelijk opzicht. Aan de ene kant ben ik blij dat ze niks wou omdat het niet lang goed zou gaan en daarmee de goede vriendschap die we nu hebben verloren zou gaan. Maar tegelijkertijd baal ik er (soms behoorlijk van)...

Ik probeer mijn gevoelens voor haar te onderdrukken door de wetenschap dat een relatie niet verstandig zou zijn.

Mijn excuses als dit een waardeloze bijdrage aan dit topic is, maar ik moest het gewoon ff kwijt (en vind het niet de moeite waard een eigen topic voor te openen).
in moments of temporary stillness we can see our chaos in motion
pi_22097548
nee ok jij zit dus in een zelfde situatie als mij maar zij heeft mij niet definitief afgewezen ze heeft gezegd het zou beter voor je zijn als je iemand vind zonder mijn problemen maar dat is het hem nu juist zij is degene waar ik wat voor voel niet iemand anders
pi_22097615
quote:
Op maandag 20 september 2004 22:37 schreef Logician het volgende:
gaaap, ja jongen, dat heet nu manipulatie.. ze laat jouw alles denken wat ze wil... ga eens mee met haar naar therapie, doe dit eerst ongeveer 6mnd voor je ergens aan begint, elke man die iets met een borderliner begint begint zoals jij.. arme jij..
Ik kan je (flubz) eigenlijk niet anders dan je op het hart drukken hier niet aan te beginnen..zoals logician reeds schreef zal dit nooit overgaan. Echt waar, je bent nu verliefd en wil dit niet horen, maar je gaat een HEL tegemoet als je je hierin stort. Uiteindelijk zal je leeggezogen en wel met gruwelijke pijn in je hart haar verlaten. Maar dan zit je zelf ook al aan de rand van de afgrond.

Erg als dit mag klinken, en vooral koud en kil..is het vooral met liefde voor JOU dat ik dit schrijf. Begin hier niet aan..en kies voor een liefde die wel toekomst heeft.

I
underground forever baby
pi_22097853
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 01:33 schreef Laton het volgende:

[..]

Ik kan je (flubz) eigenlijk niet anders dan je op het hart drukken hier niet aan te beginnen..zoals logician reeds schreef zal dit nooit overgaan. Echt waar, je bent nu verliefd en wil dit niet horen, maar je gaat een HEL tegemoet als je je hierin stort. Uiteindelijk zal je leeggezogen en wel met gruwelijke pijn in je hart haar verlaten. Maar dan zit je zelf ook al aan de rand van de afgrond.

Erg als dit mag klinken, en vooral koud en kil..is het vooral met liefde voor JOU dat ik dit schrijf. Begin hier niet aan..en kies voor een liefde die wel toekomst heeft.
Sorry maar heb jij ervaring met borderline of roep je maar wat? Ik krijg de induk van het laaste.

Ik ben al jaren goed bevriend met iemand met borderline. We zien elkaar meerdere malen per week. Oke het heeft ze up's and down's Maar is het onmogelijk... echt niet.

Ik geef toe je moet soms sterk in je schoenen staan, en als je dat niet kan maak je het jezelf wel moelijk. Maar sta jij een beetje sterk in je schoenen is er niets aan de hand.

Mensen in dit topic doen net of een relatie/vriendschap met een borderliner de hell op aarde is. Ben ik het zeker niet mee eens. Ben ondertussen bevriend met 4 mensen die borderline hebben en ik heb er weinig moeite mee.
Je moet even "leren" hoe er mee om te gaan in lastige situaties. Maar als je dat eenmaal een beetje doorheb geen enkel probleem.

Dus TS weet waar je aan begint..verdiep je er goed in..en praat open met haar (voor zover mogelijk dan) dan heeft het zeker een kans van slagen.

Want iemand met borderline is ook gewoon een mens...oke zit wat moeilijk in elkaar. Maar het is nogsteeds een mens.
Doet ie het, of doet ie het niet
pi_22097880
idd testbeeld
  dinsdag 21 september 2004 @ 02:04:38 #81
39219 Briefcase
Koekie El-Bai?
pi_22097890
ik spreek uit verdomd slechte ervaring en kan je zeggen dat je nooit maar dan ook nooit voor therapeut moet gaan spelen. Als die relatie aangaat moet dat op basis van gelijkwaardigheid zijn. Liefde kan er voor zorgen dat je het best een tijd volhoud maar op een gegeven moment knapt jij of zij erop af.

Ervaring leert dat die mensen, zo gauw ze er bovenop zijn, een andere partner kiezen die beter bij hun past. Een steun en toeverlaat is niet altijd wat iemand op de lange termijn nodig heeft.

Dat klinkt ondankbaar, maar zo heb ik het een paar keer gezien bij mensen en 1 keer bij mezelf.
Doe relaxed weetje?!
pi_22097978
wat een vreemd geromantiseer van de TS, zeg, brrrrr, iemand met BPS persé willen helpen, als het moet een relatie forceren, iemand die hij amper kent, songteksten er bij slepen, ja joh het is toch mooi als je iemand kan helpen..mijn hemel

Daar zijn psychs voor, weet je, je bent haar vriend niet, je kent haar niet, je gaat nu als het aan jou ligt een relatie forceren omdat jij zonodig jouw toch ietwat krampachtige behoefte wilt bevredigen.

Jij kunt haar niet helpen, je hebt de middelen niet, de kennis niet, de historie met haar niet, niets.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_22097995
Zouden TS-en alsjeblieft eens een keer in de OP kunnen zetten of ze ook andere geluiden willen horen dan dat wat hen prettig in de oren klinkt? Scheelt weer een hoop getyp.
underground forever baby
pi_22098401
Met een bordeliner kan je geen 'echte' relatie hebben.

Max. vriendsch.

[ Bericht 28% gewijzigd door Jeroen5 op 21-09-2004 06:15:29 ]
pi_22098904
Wow, iedereen is ineens een expert op het gebied van borderline zie ik.
pi_22099489
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 06:06 schreef Jeroen5 het volgende:
Met een bordeliner kan je geen 'echte' relatie hebben.
Zwaar uit je nek gelul.
pi_22100252
ha die Flubz,
ik heb met veel interesse al deze postings gelezen. Even over BPS. Je hebt vele vierschillende gradaties. De ene persoon met BPS is de andere niet. Wat relaties betreft:

Instabiele, chaotische en intense relaties, gekarakteriseerd door "splitting" (zichzelf en
anderen als of helemaal goed of helemaal slecht zien). De ander dient voornamelijk ter
bevrediging van eigen behoeften, strevingen en driften.
Afwisselend aanhankelijk en afstand nemend (ik haat je, verlaat me niet)
Grote moeite anderen en zichzelf te vertrouwen. Gevoelig voor kritiek en afwijzing. Sterk gevoel ander nodig te hebben om te "overleven", grote moeite met alleen zijn. Zeer sterke behoefte aan affectie en bevestiging.
bron:
http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/borderline.htm
Jouw intenties zijn bewonderingswaardig, echter stel jezelf altijd op de eerste plaats. De ander heeft er niets aan als je zelf in de problemen komt door de relatie. M.i. zou het zo moeten zijn dat een relatie het beste in jezelf naar boven brengt, het je helpt een "gelukkiger"en beter persoon te maken. Gelukkig heb ik aangehaald omdat dat een zeer subjectief begrip is.
Ga niet voor hulpverlener spelen in een relatie, het brengt je alleen maar teleurstelling.
Ik wil je hiermee niet afkraken, nogmaals je intenties zijn goed! Een aantal hier proberen je, terecht, te waarschuwen. Je lijkt jezelf teveel aan de kant te zetten, lijkt, want hoe je nu daadwerkelijk met die relatie omgaat weet ik niet.
Blijf goed nadenken bij wat je doet en laat je niet teveel leiden door je verliefdheid!
Ik wens je in elk geval veel sterkte en wijsheid
pi_22106499
sirhenry ik wil ook zeker niet voor hulpverlener spelen maar ik kan haar(in combinatie met de juiste behandeling met de goeie doctoren) wel helpen!
pi_22106528
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 02:20 schreef milagro het volgende:
wat een vreemd geromantiseer van de TS, zeg, brrrrr, iemand met BPS persé willen helpen, als het moet een relatie forceren, iemand die hij amper kent, songteksten er bij slepen, ja joh het is toch mooi als je iemand kan helpen..mijn hemel

Daar zijn psychs voor, weet je, je bent haar vriend niet, je kent haar niet, je gaat nu als het aan jou ligt een relatie forceren omdat jij zonodig jouw toch ietwat krampachtige behoefte wilt bevredigen.

Jij kunt haar niet helpen, je hebt de middelen niet, de kennis niet, de historie met haar niet, niets.
dit is pure onzin
pi_22106672
flubz,
Wat trekt jou zo aan in haar ?

Heb je al eerlijk je gevoelens bekeken ?
Is het een soort "moeder" drang, vind je het fijn om een afhankelijk iemand naast je te hebben
of vind je háár echt leuk... echt verliefd.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  dinsdag 21 september 2004 @ 16:15:37 #91
84893 Happy_Sonic
pi_22107076
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 02:00 schreef testbeeld het volgende:

[..]

Sorry maar heb jij ervaring met borderline of roep je maar wat? Ik krijg de induk van het laaste.

Ik ben al jaren goed bevriend met iemand met borderline. We zien elkaar meerdere malen per week. Oke het heeft ze up's and down's Maar is het onmogelijk... echt niet.

Ik geef toe je moet soms sterk in je schoenen staan, en als je dat niet kan maak je het jezelf wel moelijk. Maar sta jij een beetje sterk in je schoenen is er niets aan de hand.

Mensen in dit topic doen net of een relatie/vriendschap met een borderliner de hell op aarde is. Ben ik het zeker niet mee eens. Ben ondertussen bevriend met 4 mensen die borderline hebben en ik heb er weinig moeite mee.
Je moet even "leren" hoe er mee om te gaan in lastige situaties. Maar als je dat eenmaal een beetje doorheb geen enkel probleem.

Dus TS weet waar je aan begint..verdiep je er goed in..en praat open met haar (voor zover mogelijk dan) dan heeft het zeker een kans van slagen.

Want iemand met borderline is ook gewoon een mens...oke zit wat moeilijk in elkaar. Maar het is nogsteeds een mens.
Ik denk dat een vriendschap heel anders is als een relatie hebben met iemand waar je dag en nacht mee leeft. Dat geldt voor alle relaties en vriendschappen. Je kunt 20 jaar bevriend zijn met iemand met problemen maar je neemt ze dan niet mee naar bed...om het zo maar even te zeggen....
pi_22107425
echt leuk en echt verliefd Mirage
pi_22107601
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 15:52 schreef flubz het volgende:

[..]

dit is pure onzin
Tuurlijk want het bevalt je niet.
pi_22107717
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 16:31 schreef flubz het volgende:
echt leuk en echt verliefd
Dan moet je er voor gaan.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_22108117
Ik denk dat je je inderdaad eens af moet vragen of je nou echt gek op haar bent (en of dat bovendien wederzijds is!) of dat je gewoon medeleiden met haar hebt en haar wil helpen.

Als je nou echt gek op haar bent oke...geen probleem, want mensen met borderline is heus niet alleen maar ellende(wat een hoop hier doen vermoeden )....af en toe zijn ze best gezellig Natuurlijk is het geen aanrader, maarja je gevoel is soms sterker dan je verstand.

Ik weet niet precies in welke mate haar stoornis tot uiting komt, maar naar wat je verteld lijkt het wel alsof ze er nog middenin zit en er nog niet echt mee heeft leren omgaan. (hoe oud is ze eigenlijk?)
(Ook de slechte omgeving waar ze nu inzit maakt het niet echt veel beter) Dus maak je borst maar nat

Mijn zus heeft borderline en heeft nu 5 jaar een relatie en woont samen. Bij haar was het allemaal vrij heftig, maar op den duur leer je er ook zelf mee omgaan en is het ook voor een borderliner mogelijk om een relatie te hebben. Het lijkt me wel dat 'jouw meisje' nog een hoop voor de boeg heeft....
pi_22108327
In de OP lees ik helemaal nergens dat die vrouw borderline zou hebben. Dat neemt men hier blijkbaar maar zonder meer aan. Raar vind ik dat.
Misschien is er wel iets heel anders met haar aan de hand.
en haalt het maar net!
pi_22108345
Oh ja! In de topic-titel wel natuurlijk. Gehehe.
en haalt het maar net!
pi_22108353
staat in de TT
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 21 september 2004 @ 18:37:26 #99
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_22110242
Een rasechte borderliner die zichzelf helemaal heeft vastgebeten in zijn/haar ziektebeeld lijkt me idd een onmogelijke partner, maar iemand die al enige therapie achter de rug heeft en aardig afgezwakt is, kan juist een hele fijne partner zijn.
Met een rasechte borderliner loop je toch een beetje het risico dat je meer hulpverlener dan partner wordt in je relatie en een ongelijkwaardige relatie werkt gewoon niet.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_22111248
quote:
Op maandag 20 september 2004 20:59 schreef Logician het volgende:
Klopt helemaal heb het ook gekregen voor mijn ER-stoornis....

Ik heb een hele slechte ervaring met die troep.....
  dinsdag 21 september 2004 @ 20:21:18 #101
71741 flubz
zieke geest
pi_22112878
ze gebruikt anti-psychotica maar ze is geen zombie nog nooit meegemaakt
  dinsdag 21 september 2004 @ 22:51:56 #102
84893 Happy_Sonic
pi_22117429
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 20:21 schreef flubz het volgende:
ze gebruikt anti-psychotica maar ze is geen zombie nog nooit meegemaakt
Dan lijkt het er niet op dat je ze pas een week of 9 kent.....zoiets is nog pril en in eem verliefde situatie laat iedereen zich van de goede kant zien....
  woensdag 22 september 2004 @ 00:48:38 #103
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_22120098
Je vraagt om serieuze reacties maar ben je niet meer op zoek naar mensen die je keuze goedkeuren en een oplossing aandragen?

je bent zo uitgesproken in je mening en volhardt daar ook in
Jongen waar begin je aan,het is voor twee stabiele mensen al moeilijk genoeg om een relatie op te bouwen.

Hoelang is ze al bij die,, beul' en hoelang duurt het voordat ze afscheid van hem neemt.
Één van de kenmerken van borderline is verlatingsangst,nu wil ik niet generaliseren maar als jij er niet was ,wie moest dan haar problemen oplossen?
Waar twee kijven hebben er twee schuld, en het lijkt me niet dat ze op haar huidige vriend gevallen is omdat hij haar alle hoeken van de kamer liet zien op de eerste date.
Slaan is onmacht maar afhankelijk van de tijd dat zij samen zijn zal hij er ook wel gek van worden.
Je geeft dan wel aan dat met deskundige hulp en jezelf je de ziekte wel zal overwinnen maar deskundige hulp is altijd op afspraak en niet wanneer ze het nodig heeft.
Ik ga geen doomscenario's opnoemen,de meeste punten zijn onderhand al opgenoemd in dit forum.
Lees enkel excuses van haar kant waarom ze bij hem blijft,waarom ze snijdt

Maar ze houdt absoluut niet van opdringerige mensen,nee maar waar trek je de grens van een helpende hand afslaan of koppig je eigen leven willen leiden met een vangnet als het haar uitkomt.
Heeft ze geen familie waar ze terecht kan of ouders of hebben die ook afscheid van haar genomen
uit zelfbehoud.

Wat weet je echt van haar ,als jullie samen een oplossing willen vinden moet je wel alle feiten weten.
Zij kan bijvoorbeeld haar dossier bij haar casemanager opvragen kan voor jou ook heel verhelderend zijn om te weten waar je mee te maken hebt en wat haar achtergronden zijn.
Geen kwestie van niet vertrouwen maar meer een gebaar van haar om te tonen dat ze er deze keer met jou voor wil gaan.

Lees zoveel valkuilen ga asjeblieft niet rationeel denken want dat werkt in dit geval dus niet.
RIAGG,Fleury Stichting,Paaz,Therapeutische gemeenschappen ik heb er veel gezien aan de goede en verkeerde kant van de deur en hoe leuk de vrouwen daar ook waren (medepatiënten)het was altijd dweilen met de kraan open.
Excuus, de omgeving of een heel laag gevoel voor eigenwaarde .
Als je nou zou weinig van jezelf houdt dat je je kan verminken ,hoe moet je dan in godsnaam van een ander kunnen houden.
Heel de zomer met lange mouwen lopen e.d om de ellende te bedekken en jij maar lief en begripvol blijven
Sterkte.

Klaar?
Ik niet!
  woensdag 22 september 2004 @ 01:01:23 #104
71741 flubz
zieke geest
pi_22120326
quote:
Op woensdag 22 september 2004 00:48 schreef Foo_niks het volgende:

Hoelang is ze al bij die,, beul'

.
Heeft ze geen familie waar ze terecht kan
haar ouders zijn allebei al overleden en haar famillie zijn van die rijke stinkerds die er wel op bezoek komen maar met tegenzin zelfs haar broers!

dan het 2de geval: haar ouders hadden allebei long-enfyzeem en zij heeft op dit moment ook iets met (waarschijnlijk haar longen en ze is dus ontzettend bang dat ze dit ook heeft!

Wat weet je echt van haar ,als jullie samen een oplossing willen vinden moet je wel alle feiten weten.
ik weet bijna alles haar vorige vriend was nog slechter als deze maar die heeft zoals eerder besproken zelfmoord gepleegd toen ze het uitmaakte

1:7 jaar
2:haar ouders zijn allebei al overleden en haar famillie zijn van die rijke stinkerds die er wel op bezoek komen maar met tegenzin zelfs haar broers!

dan het 2de geval: haar ouders hadden allebei long-enfyzeem en zij heeft op dit moment ook iets met (waarschijnlijk haar longen en ze is dus ontzettend bang dat ze dit ook heeft!

3:ik weet bijna alles haar vorige vriend was nog slechter als deze maar die heeft zoals eerder besproken zelfmoord gepleegd toen ze het uitmaakte
  woensdag 22 september 2004 @ 01:26:19 #105
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_22120694
7 jaar,nou ja laten we hopen dat ze de magere jaren nu gehad heeft.
Veroordeel nu niet gelijk haar familie ,geld is in deze materie geen issue.
Bloed kan dan wel dikker dan water zijn maar genoeg is genoeg ,het is mensen eigen om te willen oplossen maar als je geen oplossing meer weet........
Ze komen nog dat is al heel wat en wat haar broers betreft zij staan (stonden) het dichtst bij haar dus hebben ook alles meegemaakt .
Zeven jaar bij die foute vriend denk je niet dat haar familie er ook niet moedeloos van wordt.
Je weet bijna alles? van haar of van haar omgeving? waar twee kijven he.......

Weet niet of ze Dialectische gedragstherapie volgens M. Linehan volgt of die van Holmes maar als dat het geval is probeer aan zo'n werkboek te komen.
Leer denken zoals zij moet gaan denken er staan oefeningen in om gebeurtenissen te herleiden .
Wanneer jij haar kan laten inzien waarom ze op bepaalde manieren zo reageert
op de manier die haar aangeleert wordt tijdens therapie bereik je meer dan in discussie te gaan .
( Zoals je hier met ons doet ,grapje) rationeel denken doen we toch niet op zo een moment .
Wanneer jij de simpele bouwstenen aandraagt is er vaak meer te bereiken.

Klaar?
Ik niet!
pi_22120872
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 15:50 schreef flubz het volgende:
sirhenry ik wil ook zeker niet voor hulpverlener spelen maar ik kan haar wel helpen!
Ja, dat dacht ik ook.. Dat ik m écht kon helpen, was compleet overtuigd.. en nog steeds denk ik dat als hij t geaccepteerd had ik mn ex had kunnen helpen om los te komen van zn slechte gewoontes.

Maar zulke mensen zijn zo onwijs moeilijk.. 9/10 leven zo fout en liegen en manipuleren ZO goed, dat je erin trapt. Ze hebben zoveel pijn, maar ze creeëren het zelf! Je valt ervoor en als je erachter komt ben jij kapot. Je gaat haar automatisch toch op haar fouten aanspreken. En terecht als je haar ermee confronteerd, maar Borderliners kunnen r niet tegen... ze worden kwaad, manipuleren t zo dat je zelf op den duur gelooft dat t je eigen schuld is. Je wil dr dan bereiken.. maar zij neemt afstand, jij hebt medelijden en vreet jezelf op.

Ze willen alle touwtjes in handen hebben, maar zijn zo afhankelijk als de pest. En toch, houden ze soms veel afstand, ze willen niet dat je je opdringt.. maar ze willen wél al je aandacht opeisen.

Het heeft geen zin om tegen je te zeggen, loop weg voor je écht van dr gaat houden.. denk dat t toch al geen zin meer heeft. Succes..

[ Bericht 2% gewijzigd door gekke_sandra op 22-09-2004 02:01:03 ]
Delivered without an information leaflet
  woensdag 22 september 2004 @ 02:01:14 #107
71741 flubz
zieke geest
pi_22121102
ik hou al echt van r dus.....
pi_22121126
quote:
Op woensdag 22 september 2004 02:01 schreef flubz het volgende:
Ja, dat dacht ik al. Pas op... grote kans dat ze met je gaat spelen.
pi_22121142
quote:
Op woensdag 22 september 2004 02:01 schreef flubz het volgende:
het geheel doet mij nogal obsessief aan.
pi_22121196
quote:
Leer denken zoals zij moet gaan denken er staan oefeningen in om gebeurtenissen te herleiden . Wanneer jij haar kan laten inzien waarom ze op bepaalde manieren zo reageert op de manier die haar aangeleert wordt tijdens therapie bereik je meer dan in discussie te gaan. Rationeel denken doen we toch niet op zo een moment. Wanneer jij de simpele bouwstenen aandraagt is er vaak meer te bereiken.
Het is ook nog eens best interessant en goed voor jezelf om te lezen. Zo betrap je jezelf ook op denkfouten........................ misschien zie je dan zelfs wel in dat je dr moet laten gaan
pi_22121229
Borderline, is dat niet net zo'n mode verschijnsel als dyslexie? Eerst heeft niemand het en zo heeft iedereen het.
  woensdag 22 september 2004 @ 03:20:35 #112
71741 flubz
zieke geest
pi_22121760
nee het wordt meestal voor je 16-de al vastgesteld
pi_22122000
"Met een borderliner is geen relatie mogelijk" bedoelde ik dat vanaf je te dicht bij haar komt ze onmiddellijk afstand van je zal nemen, anders verliezen ze nl. de controle en loopt het helemaal fout, zoals gekke Sandra al zei. Je moet je afvragen of je hier tegen kan.

Hier is ze met jou al mee bezig door te zeggen dat ze niet van opdringerige mensen houdt.

90% van wat zo iemand verteld is niet de 'waarheid' ,maar dient enkel om hun borderline te verbergen naar de buitenwereld toe. Je moet je afvragen of je hier tegen kan.
pi_22122010
Ga de film "ik ook van jou"eens kijken
pi_22122578
quote:
Op woensdag 22 september 2004 03:20 schreef flubz het volgende:
das kul aangezien het juist een persoonlijkheidsstoornis is die moeilijk tot nauwelijks vast te stellen is in je pubertijd.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22122628
quote:
Op woensdag 22 september 2004 01:01 schreef flubz het volgende:

[..]

1:7 jaar
2:haar ouders zijn allebei al overleden en haar famillie zijn van die rijke stinkerds die er wel op bezoek komen maar met tegenzin zelfs haar broers!

3:ik weet bijna alles haar vorige vriend was nog slechter als deze maar die heeft zoals eerder besproken zelfmoord gepleegd toen ze het uitmaakte
en die verhalen kloppen allemaal, dat weet je zeker?
  woensdag 22 september 2004 @ 08:57:31 #117
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_22122759
quote:
Op woensdag 22 september 2004 03:20 schreef flubz het volgende:
Bron?
Klaar?
Ik niet!
pi_22122837
klopt het word meestal pas v.a je 16> vastgesteld

een paar hoofdkenmerken:

*Veel heftige en instabiele relaties met mensen die de patiënt afwisselend idealiseert of haat (mogelijk zelfs manipuleert).

*Impulsief en soms onvoorspelbaar gedrag. Snel verliezen in tenminste twee bezigheden die schadelijk zijn. Zoals gokken, veel geld uitgeven, seksualiteit, alcohol, drugs, medicijnen, eten, winkeldiefstallen, roekeloos rijden, jezelf verwonden of dreigen met zelfmoord.

*Wisselende stemmingen, variërend van normaal tot prikkelbaar of angstig. Meestal duurt zo'n gestoorde stemming niet langer dan een paar uur of dagen.

*Agressie niet of nauwelijks kunnen beheersen, plotselinge driftbuien.

*Onzekerheid over tenminste twee terreinen:over jezelf, over carrière keuze, over doelen voor later, over seksuele geaardheid of over vriendschappen.

*Gevoelens als "leeg" of "verveeld" of gevoelloos.

*Angst om door vriend(en) of ouders in de steek gelaten te worden en af en toe pogingen doen om dat te voorkomen.

*Moeilijk vinden om alleen te zijn.
pi_22124518
Mmh mijn bescheiden mening. Doe het niet. Je weet niet wat je op je nek haalt om een relatie met een bordeliner aan te gaan..
  woensdag 22 september 2004 @ 13:32:42 #120
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_22127725
quote:
Op woensdag 22 september 2004 02:12 schreef Steijn het volgende:
Borderline, is dat niet net zo'n mode verschijnsel als dyslexie? Eerst heeft niemand het en zo heeft iedereen het.
Goh, gooi weer eens zo'n lekkere dooddoener in dit topic
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_22127930
het eerste wat ik trouwens zou doen is achterhalen of die vriend haar echt mishandelde.
dit zeg ik omdat ik met bpsérs gewerkt heb en er bpsérs zijn die zelf blauwe plekken op hun armen slaan of zichzelf een blauw oog aanbrengen etc. gewoon voor de aandacht. ga dus eens na of er ook echt aangifte van is gedaan door haar, zo nee waarom niet, en vraag haar broers/andere familie of vrienden, hoe zij er tegen aan kijken en vraag een beetje door over haar verleden zou k zeggen, (zonder lullig te willen overkomen), geloof haar niet klakkeloos maar ondervraag de andere partij ook. en als laatste er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die wel leren om te gaan met hun syndroom. er zitten hier op het forum ook een paar, die toch redelijk goed in het leven staan, ga eens kijken bij topics over bps in R&P en vraag hun om adviezen en mening succes

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2004 13:48:34 ]
  woensdag 22 september 2004 @ 13:47:00 #122
23233 Hihat
Hoo! Gehoed.
pi_22128058
Momenteel woont een vriend van ons tijdelijk bij ons in huis.

Zijn vriendin en hij staan op het punt om uit elkaar te gaan. Omdat er nog een kleine in het spel is moet er nog het één en ander geregeld worden voordat ze echt apart verder kunnen gaan.

Zij is gediagnostiseerd Borderline-patient. En niet zo'n beetje ook. Lange tijd opgenomen geweest, het hele traject achter de rug. Ze kennen elkaar zes jaar en hun kennismaking lijkt erg op die van jou. Zij was getrouwd geweest, net gescheiden en er was volgens haar van alles mis met haar vorige relatie (en partner). Binnen no-time waren ze hartstikke verliefd op elkaar. Ze gingen al na een week op vakantie bijvoorbeeld. Huis gekocht, kind gekregen. Maar al die tijd veel, heel veel problemen gehad in hun relatie. Het is voor een partner bijna onmogelijk om iets goed te doen. Alle trefwoorden die ik uit voorgaande posts opsom zijn van toepassing op hun situatie: manipulatief, afstoten, aantrekken, onvoorspelbaar, impulsief, intens, roekeloos, egoïstisch, therapeut-patient-verhouding.

En nu, na al die jaren van 'therapeut' spelen wordt hij dus gewoon aan de kant gezet voor een ander. En tegen haar nieuwe vlam draait ze gewoon hetzelfde verhaaltje af als destijds tegen hem.
Ondertussen belt ze haar aanstaande ex gewoon bij ons op met de meest wazige smoesjes. Telkens zijn het verzoeken om hulp, aandacht. Ze belt als ze in haar vinger snijdt en doet vervolgens alsof haar arm geamputeerd is. Ze maakt afspraken met hem en handelt vervolgens héél anders. Ze verwijt hem dingen. Ze denkt voor hem, vult dingen in. Manipuleert, speelt toneel, beledigd, smeekt. Voor een gezond mens is dit een gekmakende situatie.

Diep triest. Helaas. En je kunt het haar niet eens verwijten. Zij heeft ook niet om die stoornis gevraagd.

Zie hier, in het kort, jouw toekomst TS!
Een pauw is een kip die in bloei staat
pi_22128180
quote:
..ze heeft het zelfs gewaagd in een telefoon gesprek met mij zichzelf te snijden ik schrok me echt rot toen ze dat deed.'(
Als iemand dat doet terwijl ze je net enkele weken kent, dan is ze zwaar bezig je te manipuleren, misschien niet uit kwade wil, en is haar wens om de relatie niet verder te doen gaan juist ook omdat ze weet dat het voor haar lastig is om helemaal eerlijk en open te zijn naar iemand anders toe ...

Als je een relatie hebt met iemand, de tijdens de relatie in de put raakt, lijkt het me heel goed om dan te besluiten iemand te pogen te steunen, hem/haar er 'bovenop te helpen'...
Maar in dit geval leer je haar kennen terwijl ze al op een dieptepunt zit (je hebt haar leren kennen toen je je moeder bezocht die wegens een depressie opgenomen is, ik neem aan dat zij ook opgenomen was of nog is?) ...

Als iemand zware psychische problemen heeft, leer je helemaal niet de persoon zelf kennen, maar soms niet meer dan een verzameling, tics, psychoses en neuroses, waardoor slechts heel af en toe een lichte echo van haar echte persoonlijkheid kan sluimeren ...

Zelfs als zij er in het positiefste geval redelijk goed bovenop komt, is de kans groot dat dat tevens het einde van jullie relatie zal zijn, omdat die heel duidelijk op een patient/zorgzaam-persoon-verhouding gebaseerd is.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 22 september 2004 @ 16:34:24 #124
71741 flubz
zieke geest
pi_22131731
van een borderlinepatient:
* Blijf volhouden:
De persoon met Borderline heeft de neiging om de mensen waar hij of zij van houdt van zich weg te duwen. Prik daar doorheen en schrik er niet van weg

hoe doe ik dat het beste zonder haar verdrietig of boos the maken?
pi_22131896
dat kan dus niet

maakt niet uit wat je doet, boos wordt ze toch.
pi_22132421
quote:
Op woensdag 22 september 2004 16:34 schreef flubz het volgende:

hoe doe ik dat het beste zonder haar verdrietig of boos the maken?
Je gaat er kennelijk wel erg makkelijk vanuit dat ze werkelijk 'van je houdt', en dat dat de reden is dat ze je wegduwt...

misschien weet je zij beter dan jou wat haar stoornis inhoudt, en realiseert ze zich van zichzelf dat jullie relatie geen toekomst heeft, dat ze eerst aan zichzelf moet en wil werken, voordat ze weer aan relatie begint..
In dat gevalis dat voor haar een positief teken: want daarmee overwint ze een ander kenmerk van mensen die aan Borderline leiden, dat deze niet alleen zouden kunnen en durven zijn...

Misschien verkiest ze bewust en weloverwogen om liever momenteel alleen haar problemen te overwinnen, in plaats van zich weer over te geven aan de goedbedoelde zorg van een 'hulpverleners-figuur'.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_22134339
run forrest run. lijkt me een hele zwakke persoon. blijf je je hele leven haar verzorgen. je leeft maar een keer, zorg dat je het beste krijgt!
  woensdag 22 september 2004 @ 18:53:23 #128
71741 flubz
zieke geest
pi_22134462
ja maar dat wil ik ook voor haar
pi_22134557
Aaarggh! Ik krijg echt de kriebels van jou Flubz!
Je trapt in zo'n bekende valkuil. De slachtoffer-redder-relatie.
Jouw 'hulpvaardigheid' druipt van je posts. Kennelijk heb jij daar een waanzinnige behoefte aan. Iets voor iemand kunnen betekenen. Wellicht vind je het zelfs een heel prettig idee dat zij afhankelijk van je zou worden.

Ik heb het veel om me heen gezien bij anderen met BL. It doesn't work.
Maar daar moet je toch zelf achterkomen...
  woensdag 22 september 2004 @ 19:01:19 #130
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_22134637
TS, laat het erbij zitten en zoek een leuke normale meid. In een normale relatie krijg je al genoeg problemen voor je kiezen zonder dat er borderline en potentiele psycho-exen aan te pas hoeven te komen. Echt.

Waarom zou je jezelf bewust zo'n berg ellende op de hals halen?
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_22134640
Heb jij eigenlijk nagedacht over hetgeen thaleia opperde?
Dat je wellicht een hulpverlenende behoefte hebt omdat je je moeder niet hebt kunnen helpen?
Want daar heb je totaal niet op gereageerd.
Heb je dat eens serieus voor jezelf bekeken?
Of denk je: "Psychologisch gelul."
Indien dat laatste het geval is... Dan heeft een evt relatie al helemaal geen kans. Als jij werkelijk met haar verder wil, zul je toch echt wat introspectieve kwaliteiten moeten bezitten. Oftewel, van een afstandje naar je eigen gedrag, gevoelens en motieven kijken.
  woensdag 22 september 2004 @ 19:08:35 #132
67978 HenryHill
pi_22134812
Oeps, ik had blijkbaar eerst wat meer posts van TS in dit topic moeten lezen
Als je keuze al vaststaat, so be it. Persoonlijk denk ik dat je voor de bijl gaat.

Hard.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_22134876
flubz, ik zou als ik jou was toch doorzetten. Ongeacht wat iedereen hier zegt. Niks van aantrekken.
Maak ook vast een afspraak bij de tandarts over een tijdje. Je gaat namelijk zo hard op je bek, dat je geen tanden meer over hebt. Maar toch een relatie aangaan met haar. Luisteren naar ons doe je toch niet want je houdt van haar, dus denk ik dat je het beter the hard way kunt ontdekken.

Wel een voordeel: daarna ben je waarschijnlijk voorgoed genezen, en kom je hier terug om te vertellen dat we allemaal gelijk hadden.
  woensdag 22 september 2004 @ 19:18:56 #134
71741 flubz
zieke geest
pi_22135043
misschien dawg
en moonah het heeft niks met mijn moeder te maken
pi_22135161
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:53 schreef flubz het volgende:
ja maar dat wil ik ook voor haar
als je dat echt meent, dan geef je haar de kans eerst zichzelf en haar leven op de rails te zetten voordat ze zich in een relatie begeeft.
ze zal toch echt eerst moeten leren met zichzelf uit de voeten te kunnen.

zou je al een historie met haar hebben dan was het een ander verhaal (deels), dan laat je zo iemand niet van de een op het andere moment in de steek.

maar je hebt niets met haar, zij wilt ms zelfs niets met jou, maar dat schijnt een detail te zijn
pi_22135230
.. Ik vind jullie echt allemaal wel heel erg negatief.. Ik heb ook borderline en ookal heel wat dingen gedaan en meegemaakt.. en toen ik mijn vriend vorig jaar leerde kennen, vond ik dat hij dat ook allemaal moest weten. En toen moest hij er ook best even over nadenken en dat WOU ik ook.. maar hij koos er ook voor om er toch helemaal voor te gaan. En hij heeft het er ook best heel moeilijk mee gehad soms. flubz, bedenk dat wel. Het is echt niet makkelijk. Je staat altijd voor een uitdaging. Maar bewaar goed je grenzen. Ga naar informatie avonden, doe er veel aan, lees er veel over en bovenal, praat veel met haar. Blijf altijd eerlijk. en nogmaals, bewaar goed je eigen grenzen!! ookal vind ze dat soms zo erg, dat ze alles doet je van mening te laten veranderen.
.. Maar geef het ook niet zomaar op. Ronald en ik zijn ondertussen 14 maanden samen en het gaat hartstikke goed tussen ons. En met mij. Ronald kan mij niet helpen, ik moet zelf de therapien volgen en alles.. maar het feit dat ik weet dat er iemand van me houd, onvoorwaardelijk, dat ik een redelijk stabiele relatie heb.. DAT helpt wel. Heel veel zelfs.
Dus.. ik zou zeggen, als je haar leuk vind, en zij jou. Ga er dan voor. Maar bedenk wel dat het moeilijk zal worden, als je er eenmaal mee begint, kan je niet zomaar weer terug.

Sterkte..
pi_22135261
hoezo kan je niet zomaar weer terug
pi_22135375
quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:25 schreef diannetjhu het volgende:
.. Ik vind jullie echt allemaal wel heel erg negatief.. Ik heb ook borderline en ookal heel wat dingen gedaan en meegemaakt..
Meid, ik heb het ook.
Maar ik weet wél dat ik vóór al mijn therapieën echt niet zo'n fijn mens was om een relatie mee te hebben hoor. Toen zag ik het allemaal niet zo, ik beschouwde mezelf als erg oprecht, maar mijn hemel, wat heb ik een partij gemanipuleerd, gechanteerd, moeilijk/hysterisch gedaan, anderen de schuld gegeven etcetc. Toch heb ik in die periode drie langdurige relaties gehad. Zijn dus wel allemaal stuk gegaan.
Pas nu, nu ik na heel heel héél hard aan mezelf werken erg veel inzicht in mijzelf heb verworven, heb ik een superrelatie.
pi_22135405
omdat er ook heel veel bijzondere kanten zitten aan een relatie met zo iemand. denk ik zegt ronald iig ( we hadden het er net over) .. je krijgt snel een sterke emotionele band.. en je weet dat het verbreken van de relatie ernstige gevolgen kan hebben voor de ander, dat maakt het altijd moeilijker lijkt me.
pi_22135469
quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:32 schreef diannetjhu het volgende:
en je weet dat het verbreken van de relatie ernstige gevolgen kan hebben voor de ander, dat maakt het altijd moeilijker lijkt me.
En dat is dus een kulargument.
Typisch BL.
Een relatie verbreken is voor niemand leuk. Maar de ander is absoluut niet verantwoordelijk voor degene met BL.
pi_22135553
Oh, en die tandartssuggestie van dawg vind ik wel een goeie!
pi_22136456
@flubs

Prima dat je van haar houd en als dat wederzijds is gewoon voor gaan. Maar jij kan niet de hulpverlener voor haar zijn. Die induk krijg ik heel erg bij jou.

Toen ik nog totaal onbekend was met borderline had ik ook zoeits van dat doe ik wel ff samen met haar. Vergeet het maar. Het wekte alleen irritatie met als gevolge een breuk tussen ons.

Ondertussen heb ik wel weer contact met haar en heb ik de hulpverlenende rol naast me neergelegd. Ze kan voor alles altijd bij me aankloppen en wil best opzoek naar een oplossing met haar. Maar ik ben de oplossing niet. Dan moet je gaan kijken wat is er haalbaar met hulpverlening oid.

Ga niet de hulpverlener uithangen... het breekt je zelf op..het maakt je letterlijk kapot en je vriendschap/relatie doet het ook geen goed.
  woensdag 22 september 2004 @ 20:49:35 #143
71741 flubz
zieke geest
pi_22137331
nee ik begrijp ook dat ik niet voor doktertje kan gaan spelen dat is mijn bedoeling ook niet het enigste waar ik haar misschien als ''hulpverlener'' bij kan steunen is haar straatfobie voor de rest kan ik alleen maar goed opgeleide doktoren het verder laten behandelen maar ik weet wel dat ik haar voor de volle 100% zal steunen in haar strijdt en hoop dat op een dag het een beetje dragelijk zal kunnen zijn voor haar
  woensdag 22 september 2004 @ 20:53:09 #144
71741 flubz
zieke geest
pi_22137433
trouwens op internet staat een vrouw die zegt dat ze genezen is doormiddel van:Dialectical Behavior Therapy

is dit ook in nederland te volgen?
pi_22137525
Borderline is niet te genezen..alleen doormiddel van therapie onder controlle te krijgen.

Ook straatfobie kan jij niet bij helpen. Ken ook iemand met borderline en straatangst. Die krijg jij of ik echt niet zo makkelijk de straat op hoor. Ook daarbij moet profecionele hulp.
  woensdag 22 september 2004 @ 20:59:09 #146
71741 flubz
zieke geest
pi_22137580
nee maar die straatfobie heeft ze nog niet zoland ze neemt wel een korte afstands wandeling of ze gaat naar de supermarkt met de verpleging dat soort dingen
  woensdag 22 september 2004 @ 21:00:03 #147
71741 flubz
zieke geest
pi_22137605
en is het waar stond ook op die site van toennet dat naarmate je ouder wordt de symptomen verminderen of helemaal verdwijnen
pi_22138352
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:53 schreef flubz het volgende:
trouwens op internet staat een vrouw die zegt dat ze genezen is doormiddel van:Dialectical Behavior Therapy

is dit ook in nederland te volgen?
Jawel, dat wordt hier in NL ook wel toegepast. Weet zo gauw geen plekken of links voor je, maar dialectische gedragstherapie is volgens mij vrij gangbaar.
Genezen van een persoonlijkheidsstoornis is niet mogelijk. Die vrouw waar jij het over hebt is ofwel niet genezen (maar heeft misschien inmiddels wel heel goed in de gaten welke dingen wel en niet goed voor haar zijn en heeft er op die manier goed mee leren leven), of ze had niet de persoonlijkheidsstoornis, maar alleen trekken van borderline.

Maar dit hoef jij natuurlijk allemaal niet uit te zoeken voor die vrouw en niet op je schouders te nemen. (Is waarschijnlijk zinloos dat ik dat nog een keer zeg, waar al zoveel anderen het hebben gezegd )
pi_22145297
en zijn er nog ontwikkelingen qua gebeuren of mentale ingevingen?
pi_22146432
quote:
Op woensdag 22 september 2004 21:00 schreef flubz het volgende:
en is het waar stond ook op die site van toennet dat naarmate je ouder wordt de symptomen verminderen of helemaal verdwijnen
dat de symptomen minder worden is een logisch gevolg van leren omgaan met je problemen (en gevolgen daarvan) Tijd heelt
pi_22146984
Misschien is het voor haar beter dat ze helemaal geen relatie heeft.Gewoon met die gast uitmaken,en met jou vrienden blijven ofzow
pi_22148686
Ik zou er niet aan beginnen. Met borderliners is een relatie niet echt vol te houden.
pi_22171419
quote:
Op donderdag 23 september 2004 12:15 schreef thabit het volgende:
Ik zou er niet aan beginnen. Met borderliners is een relatie niet echt vol te houden.
Verzin je dat nou?
Zeg je het omdat iedereen het zegt?

Of heb je er ervaring mee?

Kortom onderbouw je eens......
pi_22172099
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 12:39 schreef testbeeld het volgende:

[..]

Verzin je dat nou?
Zeg je het omdat iedereen het zegt?

Of heb je er ervaring mee?

Kortom onderbouw je eens......
Antwoord c.
pi_22172307
Ik heb ook een tijdje wat contact gehad met een borderliner. Totdat ze, achter mn rug om, bleek dat ze me helemaal niet zo zag zitten. En daarna weer SMS jes ging sturen etc etc. Erg wisselvallig, en gelijk ook haar hele levensloop uitgestort. Tja, ik kan daar zelf niet zo tegen. Maar als je niet tegenop een relatie ziet met heel veel frustraties, kun je het best doen.
pi_22172766
quote:
Op donderdag 23 september 2004 12:15 schreef thabit het volgende:
das natuurlijk je reinste lulkoek

het is moeilijk vaak, maar er zijn maar weinig dingen onmogelijk in het leven
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22173371
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 13:33 schreef DarkElf het volgende:

[..]

das natuurlijk je reinste lulkoek

het is moeilijk vaak, maar er zijn maar weinig dingen onmogelijk in het leven
Een relatie kan al moeilijk genoeg zijn, waarom mensen het nog nodig vinden om direct een enorme berg problemen over zich af te roepen is beyond me. Ik heb ervaring met het geheel en die ervaring is reden genoeg om iedere vorm van anti depressiva slikkend vrouwelijk nederland VER van me te houden.
underground forever baby
pi_22173418
das dus jou persoonlijke ervaring en dat wil dus niet zeggen dat het voor andere mensen onmogelijk is.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 24 september 2004 @ 14:07:31 #159
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_22173506
volgens mij hebben bijna alle vrouwen borderline..
pi_22173671
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:07 schreef Harry_Sack het volgende:
volgens mij hebben bijna alle vrouwen borderline..
ja en alle mannen zijn als Al Bundy
pi_22173707
ja ga er idd op in; dát heeft nut
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22173795
ik heb honger volgens mij.
  vrijdag 24 september 2004 @ 14:17:47 #163
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_22173805
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:13 schreef Logician het volgende:

[..]

Als je dat nou als vuistregel neemt, dan scheelt dat alvast de helft
  vrijdag 24 september 2004 @ 14:18:45 #164
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_22173826
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:14 schreef DarkElf het volgende:
ja ga er idd op in; dát heeft nut
Ik heb het een keer in Onzin gepost, maaaaaaanden daarna werd het nog gequote
pi_22174031
quote:

[..]

Het spijt, maar daar heb je wel gelijk in, ofwel ze zijn het, of ze zouden eigenlijk het liefst zo willen zijn,
maar daarentegen hebben volgens mij niet alle vrouwen borderline:

aan de andere kant, je kunt je wel afvragen in hoeverre 'borderline' van 'voordeel' is voor die vrouw; in de zin dat dat voor de topicstarter opeens een 'regulier excuus' wordt om van die vrouw allerlei zaken te accepteren die in een andere situatie gewoon compleet not-done zouden zijn ...

IK kan me voorstellen dat voor vrouwen wel 'borderline' ook een soort van vrijheid betekent, 'lekker doen wat in je opkomt', terwijl de 'normale' wereld aan elkaar hangt van formele omgangsregeltjes:
Mannen kunnen dat ontvluchten door 'mannendingen' te doen, naar het voetbal te gaan, met vrienden bier te drinken, voor mannen is 'asociaal' (of noem het evt. 'Al Bundy'-) gedrag vaak veel makkelijker geaccepteerd ... mannen die niet van hun vrouw houden worden gezien als zichzelf, zelfs vreemdgaan is veel geaccepteerder en leidt bij mannen minder vaak tot een beeindiging van de relatie ...

Een vrouw die dat gedrag laat zien wordt als snel gekenmerkd als iemand die leidt aan een 'ziekte'... maar in hoeverre is het werkelijk een ziekte, heeft het een biologische oorzaak, en in hoeverre is het misschien ook soms natuurlijk 'ontsnappings'-gedrag?
pi_22174237
ontsnappingsgedrag?

sorry, ik moest even grinniken...

ja er zullen idd mensen zijn die bijv, niet zo heel erg last van dingen hebben en het dus misschien wel eens handig vinden om het daarop te gooien.

heb je ook met mensen die dipjes meemaken bijv, mannen én vrouwen.

Maar suggereren dat dit misschien wel makkelijker is, slaat echt nergens op.

Mensen die flink te leiden hebben onder borderline zijn vaker ongelukkig dan gelukkig, snappen zichzelf compleet niet tot nauwelijks, stoten mensen af terwijl ze dat diep in hun hart niet willen maar ze weten niet hoe ze contact moeten maken en ga zo maar door...

maw ik vind jouw post echt grotendeels bs
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22174515
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:25 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Het spijt, maar daar heb je wel gelijk in, ofwel ze zijn het, of ze zouden eigenlijk het liefst zo willen zijn,
maar daarentegen hebben volgens mij niet alle vrouwen borderline:

aan de andere kant, je kunt je wel afvragen in hoeverre 'borderline' van 'voordeel' is voor die vrouw; in de zin dat dat voor de topicstarter opeens een 'regulier excuus' wordt om van die vrouw allerlei zaken te accepteren die in een andere situatie gewoon compleet not-done zouden zijn ...

IK kan me voorstellen dat voor vrouwen wel 'borderline' ook een soort van vrijheid betekent, 'lekker doen wat in je opkomt', terwijl de 'normale' wereld aan elkaar hangt van formele omgangsregeltjes:
Mannen kunnen dat ontvluchten door 'mannendingen' te doen, naar het voetbal te gaan, met vrienden bier te drinken, voor mannen is 'asociaal' (of noem het evt. 'Al Bundy'-) gedrag vaak veel makkelijker geaccepteerd ... mannen die niet van hun vrouw houden worden gezien als zichzelf, zelfs vreemdgaan is veel geaccepteerder en leidt bij mannen minder vaak tot een beeindiging van de relatie ...

Een vrouw die dat gedrag laat zien wordt als snel gekenmerkd als iemand die leidt aan een 'ziekte'... maar in hoeverre is het werkelijk een ziekte, heeft het een biologische oorzaak, en in hoeverre is het misschien ook soms natuurlijk 'ontsnappings'-gedrag?
Wat een onzin. Tuurlijk zullen er altijd "meeloop" borderliners ed zijn, maar mensen die er daadwerkelijk last van hebben zullen er alles voor over hebben er vanaf te komen. (kan dus niet helaas)

Nee hoor, makkelijker hebben ze het zeker niet..constant in de knoop met jezelf, mensen waarvan je houdt kwetsen en jezelf toetakelen..jaja dat klinkt echt als een voordeel. Ga toch weg zeg.
underground forever baby
pi_22174694
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:34 schreef DarkElf het volgende:
maw ik vind jouw post echt grotendeels bs
het is niet zo gek als het lijkt, in de 19e eeuw ontdekte een russische neuroloog (ik heb zijn naam even niet, was iig een korte naam iets Iihja, is iig een zeer hoog aangeschreven neuroloog ) die ook veel psychaitrisch onderzoek deed, dat de overgrote meerderheid van de vrouwen die in psychiatrische inrichtingen zaten helemaal geen aandoening hadden;
maar dat het vaak een vlucht was vanuit een vastgelopen gezins- of familiesituatie ...

Ook freud kwam hierop uit, en zulke zaken was ook een achtergrond van zijn psycho-analyse ...

Ik wil niet beweren dat alle borderliners fakers zijn, of zelfs maar dat deze 'fakers' dit bewust doen:
maar wel dat naar het ontstaan van de aandoening weinig gekeken wordt, het meestal als een vaststaand gegeven aangenomen wordt en men vervolgens makkelijk het gedrag van die persoon in een voorgedefinieerd hokje deelt.

[ Bericht 2% gewijzigd door RM-rf op 24-09-2004 14:58:06 ]
pi_22174748
je had het over ontsnappings gedrag, hartstikke leuk dat je nu komt met deze post maar waar ik op reageerde van je volslagen bullshit over dat vrouwen borderline als een soort vrijheid gebruiken.

kennelijk heb je werkelijk geen idee hoe het er in een hoofd van iemand die flink borderline heeft, en let wel: daar hebben we het dit topic over, aan toe gaat als je zulke onzin uit gaat kramen
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22174871
quote:

[..]

ze zijn het misschien niet maar ze denken wel zo psst dit is een geheimpje niet verder vertellen.
pi_22174975
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:55 schreef DarkElf het volgende:

kennelijk heb je werkelijk geen idee hoe het er in een hoofd van iemand die flink borderline heeft, en let wel: daar hebben we het dit topic over, aan toe gaat als je zulke onzin uit gaat kramen
Er bestaat een soort van grens: 'echte borderline gevallen' mogen niet kritisch bekeken worden...?
Zijn dat zielige gevallen die sowieso al buiten de maatschappij staan en dus niet door anderen beoordeeld mogen worden? moet je dan op je sokken gaan lopen, vooral opassen wat je zegt, anders doe je de borderline-patient misschien pijn, zeg je dingen die hem/haar kwetsen?

Verder is het zo dat in dit topic diegene met borderline helemaal niet post, enkel een ander persoon die op haar valt, en redelijk rooskleurige beelden had, dat hij dat wel 'onder controle zou kunnen krijgen'...
Het enige over de borderliner hier dat we werkelijk weten is dat ze opgenomen was in een psychiatrische kliniek en wat persoonlijke omstandigheden over een ongelukkige relatie, waarbinnen ze geslagen werd.

je kan dat lach-smijltje best wel weglaten hoor, als je dat niet meent...
pi_22175308
zeg ik dat?

nee ik zeg alleen dat mensen blijkbaar, jij dus want ik reageer op jou, geen benul hebben van wat een chaos er in het hoofd van een persoon zit die flink lijdt onder borderline. Betekent dat dat ik zeg dat je er niets over mag zeggen??? Nee, want anders schreef ik dat wel en dat deed ik niet dus vind ik het niet (simpel he)

dat het door mensen, niet alleen door jou, afgedaan wordt als dat het wel lekker makkelijk is vind ik nogal simplistisch .... Want wat is er makkelijk aan zo in elkaar zitten?
Is het makkelijk als excuus voor je gedrag? ja ik denk idd dat er mensen zijn die het gebruiken als excuus ja, alleen wat heb je aan excuses als je altijd alleen achter blijft, als je mensen verwijderd van je zonder dat je eigenlijk wilt alleen maar omdat je geen idee hebt hoe je contact kunt maken op een normale manier? (om maar een simpel voorbeeld te noemen)...

ik geef alleen mijn mening en die is blijkbaar net iets anders als die van jou is. that's all. Ik heb geen wetenschappers klaarstaan om mijn mening te staven aangezien mijn mening (op p gebied) vaak meer berust op gevoel, en op eigen ervaringen dan op keiharde opzoekbare feiten (tsjah ik ben een vrouw)

oh "je mag de smilie wel weglaten als je die niet meent... LOL hoe kun jij nu vanachter je schermpje uit een tekst halen of iemand hem niet meent?

ik zal eens simpel zijn: als ik een post dan heb ik daar zin in, als er geen post heb ik er geen zin in. Als je mij een klein beetje kent wat betreft posten zou je weten dat ik ontzettend vaak post, maar ook vaak genoeg geen post... dus voor je denkt dat er van alles achter zit.. is een als ik hem niet meen doe ik wel of , of misschien wel helemaal geen smilie...

en nu ga ik strijken ..

[ Bericht 3% gewijzigd door DarkElf op 24-09-2004 15:28:06 ]
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22175631
  vrijdag 24 september 2004 @ 18:12:39 #174
11682 Moonah
Jolie femme
pi_22179017
Speciaal voor RM-rf haal ik een oude post van mij maar weer eens van stal.
quote:
Moonah - donderdag 31 oktober 2002 @ 22:19
Borderline is vooral een stoornis op emotioneel vlak. Er is geen goede balans tussen ratio en emotie, waardoor er vaak geen adequaat gedrag wordt vertoond.

Door traumatische ervaringen kan de emotionele ontwikkeling van een kind stil komen te staan of een scheefgroei vertonen. Het gedrag van mensen met borderline kun je ook vaak wel met dat van een jong kind vergelijken.

Het impulsieve, gewoon doen, zonder eerst allerlei consequenties af te wegen. Dingen zeggen, eruit flappen zonder erover na te denken. Jonge kinderen zijn ook zelden tactisch.

Het zwart/wit denken. Kinderen kunnen moeilijk met ambivalenties omgaan. Als mama boos is is het: "Stomme mama."
Dat iemand die van je houdt ook wel eens lullig (of chagrijnig, whatever) tegen je kan doen, is in de beleving van een borderlinepatient niet mogelijk. Diegene houdt dan niet meer van je, anders zou hij niet lullig doen
Andersom geldt dat ook: Als iemand stom is, dan kan daar ook niets leuks aan ontdekt worden. Of iemand die je juist (waanzinnig) bewondert , die kan niets fout doen.
Nuanceren is voor kinderen ook vaak moeilijk.

Stemmingswisselingen: Bij kinderen (en bij mensen met borderline)is het vaak Jantje lacht , Jantje huilt . En dat kan soms best snel op en neer gaan.
Ook kan iemand met borderline overspoeld worden door zijn/haar emoties. Vergelijk het met kinderen, die kunnen om iets kleins een onbedaarlijk verdriet hebben, maar dat kan ook weer snel over zijn. Van de andere kant kan er ook sprake zijn van een tomeloos enthousiasme, een ontembare vrolijkheid.

Verlatingsangst: Een klein kind kan niet bevatten dat als mama even boodschappen doen is , dat ze dan ook echt weer terug komt. Een kind moet daarop leren vertrouwen door ervaring.
Hetzelfde bij een bordelinepatient. Het is heel moeilijk om in een relatie erop te vertrouwen dat iemand echt bij je wil blijven, dat iemand nog steeds van je houdt , je heus niet zal verlaten, ook al heeft hij/zij ook zo zijn/haar eigen bezigheden.
Ook in vriendschappen werkt het zo. Het is bv moeilijk te accepteren dat je beste vriendin ook andere vriendinnen heeft.

Je kunt je mss voorstellen dat emotioneel gedrag op het niveau van een jong kind, voor zowel degene met borderline als ook voor de omgeving, voor veel problemen kan zorgen. Immers, je bent toch volwassen, je kunt je toch wel bedenken dat je je in een bepaalde situatie niet zus of zo kunt gedragen. Je bent toch oud en wijs genoeg om je emoties onder controle te houden

Maar dat is nou juist het lastige als je borderline hebt. Je kunt wel bedeneren dat bepaalde zaken niet kloppen, of dat jij anders reageert dan anderen, maar omdat je emotionele ontwikkeling niet parallel loopt met je rationele ontwikkeling kun je je vaak niet adequaat gedragen. En dat zorgt voor heel veel interne frustratie, waardoor weer afwijkend gedrag kan ontstaan (dissociatie, automutilatie, eetstoornissen, depressie etc).
Ja ja, het hebben van borderline is echt zoooo makkelijk!

vrijdag 24 september 2004 @ 18:38:11 #175
95093 -tammie-
STFU n00b! :P
pi_22179473
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:52 schreef RM-rf het volgende:

[..]

het is niet zo gek als het lijkt, in de 19e eeuw ontdekte een russische neuroloog (ik heb zijn naam even niet, was iig een korte naam iets Iihja, is iig een zeer hoog aangeschreven neuroloog ) die ook veel psychaitrisch onderzoek deed, dat de overgrote meerderheid van de vrouwen die in psychiatrische inrichtingen zaten helemaal geen aandoening hadden;
maar dat het vaak een vlucht was vanuit een vastgelopen gezins- of familiesituatie ...

Ook freud kwam hierop uit, en zulke zaken was ook een achtergrond van zijn psycho-analyse ...

Ik wil niet beweren dat alle borderliners fakers zijn, of zelfs maar dat deze 'fakers' dit bewust doen:
maar wel dat naar het ontstaan van de aandoening weinig gekeken wordt, het meestal als een vaststaand gegeven aangenomen wordt en men vervolgens makkelijk het gedrag van die persoon in een voorgedefinieerd hokje deelt.
Men gebruikt nou eenmaal hokjes om het allemaal wat makkelijker te maken; borderline kun je ook gewoon een verzamelnaam noemen voor een bepaald (afwijkend) gedrag, meestal ten gevolge van een traumatische gebeurtenis. Hier heb je dus meteen de bron van het ontstaan van de aandoening. (dit kan dus ook vastgelopen gezins- of familie situatie betreffen)

Een bepaalde gebeurtenis kan voor iemand zo moeilijk te aanvaarden en te accepteren zijn, dat je hersenen dit gewoonweg niet kunnen verwerken. Je hersenen gaan dit op een andere manier oplossen, waardoor je rare dingen kunt gaan denken en uiteindelijk ook gaat doen. Ieders hersenen werken anders en iedereen reageert dan ook anders op een bepaalde gebeurtenis; sommige mensen zijn er dan ook meer vatbaar voor dan anderen. (dit hangt er gewoon helemaal vanaf hoe je zelf in elkaar zit)

Tuurlijk is het zo dat er een lastige grens is te trekken, van wie nou wel of geen borderline heeft. Ook aangezien sommige van de 'symptomen' ook echte aangeboren karaktereigenschappen zijn en mensen nou eenmaal graag anderen in hokjes stoppen.
pi_22188414
Mij bekruipt een beetje het gevoel dat de TS er hoe dan ook voor zal gaan. Borderline of niet. Love 4 all. Heel bewonderingswaardig, en ook veel succes toe gewenst. Ik krijg ook het idee dat TS eigenlijk alleen naar bevestiging zocht hierin en dat is niet helemaal gelukt volgens mij. En als ik dit hele gebeuren zo lees, lijkt mij het veel beter als de vrouw waar TS voor gevallen is eerst haar eigen dingen zo veel mogelijk op een rijtje heeft voordat zij aan een relatie begint. Verliefdheid is natuurlijk moeilijk te stoppen. Dat weet zij net zo goed. Ondanks haar problemen is het natuurlijk erg moeilijk om iemand aan de kant te zetten die ze wel ziet zitten. Vooral als die vasthoudend blijft nadat ze gezegd heeft dat het beter niet kan.

WAKE UP CALL! Laat haar eerst haar eigen problemen min of meer oplossen voordat je iets met haar begint. Iemand die zo bezig is met zichzelf en ook nog een relatie moet onderhouden? Ik weet niet hoor, maar dat is nogal wat. Voor mijn gevoel stap je hier nogal in als wereldverbeteraar, rücksichtloss, alleen met je hart, zonder ff na te denken of dit wel zo slim is.

Als het voorsbestemd is, dan is ze er ook als ze beter in d'r vel zit. Zo nu en dan laten weten dat je er bent kan geen kwaad, maar je hals over kop in zo'n relatie storten lijkt me geen gezond idee.
  zaterdag 25 september 2004 @ 00:59:12 #177
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_22188574
ze zijn tenminste niet saai
Klaar?
Ik niet!
pi_22191089
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 00:59 schreef Foo_niks het volgende:
ze zijn tenminste niet saai
Nee,er is altijd wel wat te beleven
pi_22194838
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 15:21 schreef DarkElf het volgende:
oh "je mag de smilie wel weglaten als je die niet meent... LOL hoe kun jij nu vanachter je schermpje uit een tekst halen of iemand hem niet meent?

ik zal eens simpel zijn: als ik een post dan heb ik daar zin in, als er geen post heb ik er geen zin in. Als je mij een klein beetje kent wat betreft posten zou je weten dat ik ontzettend vaak post, maar ook vaak genoeg geen post... dus voor je denkt dat er van alles achter zit.. is een als ik hem niet meen doe ik wel [afbeelding] of , of misschien wel helemaal geen smilie...
Jezus Christus

En wat een onzindiscussie trouwens, zou het niet gewoon kunnen dat jullie beide een punt hebben, als in: de ene persoon heeft hevig borderline en lijdt daar enorm onder, de andere persoon heeft het niet of er hooguit wat trekjes van, en grijpt het aan als 'ontsnappingsroute', om zijn/haar verantwoordelijkheid niet te hoeven nemen voor dingen?
(En dan zal ik hierbij, niet afgaand op wetenschappelijk onderzoek maar slechts op mijn gevoel en eigen ervaringen, even melden dat ik vermoed dat de meerderheid van de borderliners in de laatste categorie valt)
  zaterdag 25 september 2004 @ 17:23:16 #180
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_22197447
Grappig dat je altijd dezelfde mensen ziet in BPS-topics
pi_22200065
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:25 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Het spijt, maar daar heb je wel gelijk in, ze zouden eigenlijk het liefst zo willen zijn.
Sorry, Maar Al Bundy is nu niet echt wat je noemt mijn grote voorbeeld.....
  zaterdag 25 september 2004 @ 20:17:01 #182
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_22200847
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 19:39 schreef Wouter.1984 het volgende:

[..]

Sorry, Maar Al Bundy is nu niet echt wat je noemt mijn grote voorbeeld.....
three touchdowns at Polk High ,can you beat that
Klaar?
Ik niet!
pi_22210918
1 woord
leestekens!

als je echt om haar geeft denk ik dat je het gewoon een kans moet geven
pi_22211470
TS, het hoeft toch niet nu meteen óf het één, óf het ander te zijn? Het is toch niet 'nu of nooit' ofzo? Waarom zou je zo hard van stapel lopen en meteen een relatie met haar beginnen? Is het niet veel verstandiger om eerst eens gewoon een jaartje als vrienden met elkaar om te gaan? Dan kun je haar óók helpen zoals je haar graag wilt helpen én je leert haar beter kennen én je leert hoe dat borderlinesyndroom in haar geval nou precies in elkaar steekt en tot uiting komt. En bovendien geeft ze op dit moment zelf aan geen relatie te willen, dus op die manier respecteer je haar wil daarin ook. Als jullie echt meant to be together zijn dan kan dat volgend jaar ook nog wel.
  zondag 26 september 2004 @ 18:20:22 #185
71741 flubz
zieke geest
pi_22219208
ze heeft nu haar vriend aan de kant gezet en ze wou eerst even alleen de dingen op een rijtje zetten en dat respecteer ik ook!

vroeger of later komt het wel!
pi_22236041
quote:
Moonah schreef het volgende:
Borderline is vooral een stoornis op emotioneel vlak. Er is geen goede balans tussen ratio en emotie, waardoor er vaak geen adequaat gedrag wordt vertoond.
Hoezo 'stoornis'???

Waarom kan er geen adequaat gedrag bestaan zonder een 'juiste' balans, wat is uberhaupt de noodzaak van deze verheerlijkte balans tussen ratio en emotie?
Wie of wat bepaalt vervolgens dan wel wat een 'juiste' balans zou moeten zijn want welke gedragingen versta je dan onder ratio en welke onder emotie?

Er is geen ander antwoord mogelijk dan de vaststelling dat elk mens in feite veroordeeld zal moeten worden tot 'borderliner'.
quote:
Het impulsieve, gewoon doen, zonder eerst allerlei consequenties af te wegen.
Het zwart/wit denken. Kinderen kunnen moeilijk met ambivalenties omgaan.
Stemmingswisselingen: Ook kan iemand met borderline overspoeld worden door zijn/haar emoties. Verlatingsangst: Het is heel moeilijk om in een relatie erop te vertrouwen dat iemand echt bij je wil blijven, dat iemand nog steeds van je houdt , je heus niet zal verlaten, ook al heeft hij/zij ook zo zijn/haar eigen bezigheden.
Zou de mogelijkheid kunnen bestaan dat enkele van deze eigenschappen gewone aangeboren menselijke eigenschappen zijn die bij een 'borderliner' misschien meer uitvergroot aanwezig zijn?
quote:
Je kunt je mss voorstellen dat emotioneel gedrag op het niveau van een jong kind, voor zowel degene met borderline als ook voor de omgeving, voor veel problemen kan zorgen. Immers, je bent toch volwassen, je kunt je toch wel bedenken dat je je in een bepaalde situatie niet zus of zo kunt gedragen. Je bent toch oud en wijs genoeg om je emoties onder controle te houden
En de mensen die het beste hun kind-zijn verbergen en pretenderen dat ze volwassen zijn, zijn zij wel van het gewenste niveau? Zij zijn vaak schizofrener en hypocrieter dan ze zelf beseffen juist doordat het in de strijd om het zijn(lees volwassen) onontkoombaar is dat men zijn eigen gaat splitsen zodanig dat het juiste maatschappelijk en sociaal functioneren geprefereerd zal worden boven wat men instinctief als mens wil. Inderdaad daar waar het conformeren als hoogste prioriteit geldt en men bang is door anderen uitgesloten te worden, zoals de angst zelf als 'borderliner' gekwalificeerd te worden vind men bevrediging in de diskwalificatie van anderen. Zouden dan deze gecontroleerde en 'juist' uitgebalanceerde mensen 'normaal' genoemd mogen worden en vervolgens ook nog eens het recht hebben het oordeel gestoord over de ander te mogen vellen?Het effect kan zelfs zo desastreus zijn dat de gekwalificeerde zichzelf in haar aangemeten rol gaat bevestigen en zo kan 'borderliner' als verzinsel vorm krijgen.

Ik walg ervan, zij zijn de lafaards en verloochenaars in het aangezicht van hun eigen 'zijn'.
quote:
Maar dat is nou juist het lastige als je borderline hebt. Je kunt wel bedeneren dat bepaalde zaken niet kloppen, of dat jij anders reageert dan anderen, maar omdat je emotionele ontwikkeling niet parallel loopt met je rationele ontwikkeling kun je je vaak niet adequaat gedragen. En dat zorgt voor heel veel interne frustratie, waardoor weer afwijkend gedrag kan ontstaan (dissociatie, automutilatie, eetstoornissen, depressie etc).
Afwijkend gedrag, moet ik mezelf ook tot de 'borderliners' rekenen?
Ik heb de dissociatie, automutilatie(1x), eetstoornis(matig) en depressie.
quote:
Flubz schreef het volgende:
vroeger of later komt het wel!
Bij mij nooit zover gekomen, maar wat wil je dat komt?
Ik mijzelf voelde me ooit ook aangetrokken tot een 'borderliner'.
Zij kwam op mij meer dan vele anderen over als een echt mens.

Btw. als geest voelt ziek, vaak schuldgevoel debet aan, e.e.

----
Eenmalige reactie, reageer verder niet meer

Herman

[ Bericht 1% gewijzigd door HerRoz op 27-09-2004 21:14:38 ]
  maandag 27 september 2004 @ 17:40:56 #187
67978 HenryHill
pi_22240377
quote:
Op maandag 27 september 2004 14:31 schreef HerRoz het volgende:
Hoezo 'stoornis'???
<snip>
Johan Cruijff zei het al: elk nadeel heb z'n voordeel.
Maar hoe hard je het borderline-verhaal ook een andere hoek probeert in te drukken, het overgrote deel van de mensen vindt borderline nog steeds voornamelijk (puur?) een nadeel.

Ik ben het wel met je eens dat mensen niet te snel het predikaat borderliner moeten krijgen, omdat het alle motivatie om uit dat dal te komen teniet doet.
quote:
<...>
Ik mijzelf voelde me ooit ook aangetrokken tot een 'borderliner'.
Zij kwam op mij meer dan vele anderen over als een echt mens.
Parallel minds think alike, denk ik...
  maandag 27 september 2004 @ 17:59:39 #188
11682 Moonah
Jolie femme
pi_22240868
quote:
Op maandag 27 september 2004 14:31 schreef HerRoz het volgende:

Nee hoor. Wees gerust.
Om volgens DSMIV onder het kopje BL te vallen, moet je minimaal 5 van de 9 door hen genoemde symptomen vertonen. En jij hebt er maar 4.
quote:
Eenmalige reactie, reageer verder niet meer
Ah, da's mooi.
Ik heb nl totaal geen zin meer in een BL discussie.

Ik begrijp alleen je aanvallende, verwijtende toon niet zo goed. Kennelijk voel jij je in een hoekje gedrukt. Whatever! We zullen het nooit te weten komen, daar jij niet meer zult reageren.

De reden waarom ik indertijd deze tekst heb geschreven, is omdat er veel gedoe was om de DSMIV-symptomen. Iedereeen herkent er wel wat in (jij dus ook). Maar niet iedereen heeft een persoonlijkheidsstoornis. Ik heb geprobeerd eea wat minder klinisch beschrijven, en wellicht wat meer invoelbaar te maken voor 'den normalen mensch'. Ik ervaar iig BL zoals ik het heb omschreven. En indertijd herkenden diverse mensen met BL zich in mijn omschrijving.

Anyway, het ga je goed, want ook van 4 symptomen kun je behoorlijk last hebben...
  maandag 27 september 2004 @ 18:03:00 #189
11682 Moonah
Jolie femme
pi_22240944
quote:
Op maandag 27 september 2004 17:40 schreef HenryHill het volgende:

Ik ben het wel met je eens dat mensen niet te snel het predikaat borderliner moeten krijgen, omdat het alle motivatie om uit dat dal te komen teniet doet.
In eerste instantie heb ik mijn diagnose niet te horen gekregen, ik kreeg al wel therapie.
Na een poos kwam de diagnose mij onder ogen, en ik moet je zeggen, na de eerste schok (het klinkt vreselijk eng: "U hebt BL") gaf het mij wel veel houvast. Een kader waarbinnen veel van mijn nare en lastige eigenschappen pasten. Niet om me achter te verschuilen, wel om mij inzicht te bieden en zo mijn gedrag te kunnen bijsturen.
  maandag 27 september 2004 @ 18:03:58 #190
11682 Moonah
Jolie femme
pi_22240970
Kut!
Ben ik wéér volop aan het reageren in dit topic.

I'm outta here!
  maandag 27 september 2004 @ 18:14:22 #191
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_22241164
quote:
Op maandag 27 september 2004 18:03 schreef Moonah het volgende:

[..]

In eerste instantie heb ik mijn diagnose niet te horen gekregen, ik kreeg al wel therapie.
Na een poos kwam de diagnose mij onder ogen, en ik moet je zeggen, na de eerste schok (het klinkt vreselijk eng: "U hebt BL") gaf het mij wel veel houvast. Een kader waarbinnen veel van mijn nare en lastige eigenschappen pasten. Niet om me achter te verschuilen, wel om mij inzicht te bieden en zo mijn gedrag te kunnen bijsturen.
Same here.
pi_22241548
quote:
Kut!
Ben ik wéér volop aan het reageren in dit topic.

I'm outta here!
Jij springt ook van de hak op de tak.
pi_22242862
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 18:12 schreef Moonah het volgende:
Speciaal voor RM-rf haal ik een oude post van mij maar weer eens van stal.
Ja ja, het hebben van borderline is echt zoooo makkelijk!
Goh... allemaal problemen die ik had toen ik klein was.. en nu nog sterk heb..
pi_22243023
quote:
Bij mij wisten ze niet wat er was.. uiteindelijk hebben ze maar de depressieve variant ADD geconstateerd. Dat was ook enigzins een opluchting. Niet erg leuk op zich, maar je weet iig dat je niet per se een naar karakter hebt. Het is de aandoening, niet je persoonlijkheid, want je gaat er behoorlijk aan twijfelen.
Tijd geleden zei mn psychiater dat ze eigenlijk nog steeds niet wisten wat het was

[ Bericht 18% gewijzigd door gekke_sandra op 27-09-2004 19:49:12 ]
  maandag 27 september 2004 @ 22:51:10 #195
11682 Moonah
Jolie femme
pi_22248288
quote:
Op maandag 27 september 2004 19:42 schreef gekke_sandra het volgende:
maar je weet iig dat je niet per se een naar karakter hebt.
Oh, maar als je BL hebt wil dat nog niet zeggen dat je een naar karakter hebt!
Bij mij geldt zelfs het tegendeel...
En een diagnose verandert daar natuurlijk ook niets aan. Jij blijft toch dezelfde, met een ADD+depressie-diagnose of met BL als labeltje...
Ik kan het niet laten te reageren, hak-op-tak, mezelf verdedigen.. Tja, kan er niets aan doen, BL he...
  maandag 27 september 2004 @ 23:17:31 #196
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_22248952
quote:
Op maandag 27 september 2004 22:51 schreef Moonah het volgende:

Tja, kan er niets aan doen, BL he... [/sub]
Maar Moonah, je verschuilt je achter je stoornis
pi_22252279
Realiseer je je dan wel dat je relatie gebaseerd zal zijn op; afhankelijkheid, wanhoop, jalouzie en 'zorgen voor'... Totaal niet gelijkwaardig dus en dus niet geschikt om te overleven op langere termijn.
pi_22271521
quote:
Op maandag 27 september 2004 22:51 schreef Moonah het volgende:
Oh, maar als je BL hebt wil dat nog niet zeggen dat je een naar karakter hebt!
En een diagnose verandert daar natuurlijk ook niets aan.
Dat zeg ik.. maar als er een diagnose gesteld is, dan realiseer je je dat die stomme gewoontes niet per se aan je karakter liggen. Eigenlijk is het kut, mr toch ergens n opluchting. Ik dacht namelijk dat ik gewoon n slecht mens was.. iedereen zeek me af.. onwijs minderwaardigheidscomplex..

Ik denk dat iemand die ik ken BL heeft. Ze heeft pss dezelfde symptonen als n BL-er... voldoet aan héél t lijstje. Iedereen hangt slechte verhalen over dr op, ze vinden dr raar en sommigen haten r zelfs voor dr gedrag. Niet gek overigens.

Heb dr aangeraden nr n psycholoog te gaan, mr ze wilde niet. Ze heeft geen zielenknijper nodig, ze denkt zo te zijn.. Ik geloof niet dat iemand zo onwijs gevoelloos kan doen en vervolgens in janken uitbarst, met zelfmoord dreigt vr aandacht, als r niks aan de hand is.

Mn psycholoog heeft me aangeraden om me r buiten te houden... ik mag dr ook niet zeggen dat ik denk dat ze BL heeft.. ze moet er zelf mee komen. Toch akelig om te zien hoe ze steeds verder afzakt en elke jongen wr hetzelfde aandoet. Kan t niet aanzien.. helemaal niet als zoveel BL-ers vr hun 30ste zelfmoord plegen

[ Bericht 5% gewijzigd door gekke_sandra op 28-09-2004 22:13:08 ]
pi_22273821
quote:
Op maandag 27 september 2004 19:42 schreef gekke_sandra het volgende:
Tijd geleden zei mn psychiater dat ze eigenlijk nog steeds niet wisten wat het was
Goh dat verhaal hoor ik nu ook de hele tijd en ben nog steeds op mijn diagnose aan het wachten .

Er wordt gedeeltelijk een link met mij en een ER-stoornis gelegd.

ER= Emotieregulatie-stoornis
  dinsdag 28 september 2004 @ 23:32:02 #200
67978 HenryHill
pi_22274060
Naarmate ik meer reacties lees raak ik er steeds meer van overtuigd dat er op elk mens wel zo'n labeltje geplakt kan worden... En in hoeverre spreek je dan nog van een stoornis, vraag ik me dan af..
pi_22276308
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 23:32 schreef HenryHill het volgende:
Naarmate ik meer reacties lees raak ik er steeds meer van overtuigd dat er op elk mens wel zo'n labeltje geplakt kan worden... En in hoeverre spreek je dan nog van een stoornis, vraag ik me dan af..
Dat is heel duidelijk omschreven in de DSM-IV criteria!
pi_22276346
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 23:23 schreef Wouter.1984 het volgende:
Goh dat verhaal hoor ik nu ook de hele tijd en ben nog steeds op mijn diagnose aan het wachten .

Er wordt gedeeltelijk een link met mij en een ER-stoornis gelegd.

ER= Emotieregulatie-stoornis
Ja.. lekker kut is dat. Niet dat ik per se die diagnose wil(de) weten, maar tis wel erg vervelend als ze iets stellen.. je er zelfs n cursus voor volgt en dan tussen neus en lippen door gezegd word dat ze het eigenlijk helemaal niet zo zeker wisten.
ER, Wat houd dat dan precies in?
  woensdag 29 september 2004 @ 08:52:19 #203
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_22278592
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 23:32 schreef HenryHill het volgende:
Tja, aan de hand van zo'n topic denk je dat wel ja. Daarom is het misschien handig als je er wat meer over opzoekt als je echt een onderbouwde mening wilt hebben. Want BPS houdt echt wel meer in dan 'af en toe eens een stemmingswisselinkje hebben en dood willen'.
pi_22278851
quote:
Op woensdag 29 september 2004 01:01 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Dat is heel duidelijk omschreven in de DSM-IV criteria!
Met alle respect, maar wat zegt dat precies?
Dat is gebaseerd op Diagnostiek en Statistiek van Mentale Stoornissen:
Natuurlijk een handig standaard-werk, maar ook tekend voor een anglo-saksische aanpak van Psychiatrie; het is gewoon een sterk cultureel bepaalde methode, gericht op het 'opplakken van labeltjes' ...

DSM is gericht op classificatie door 'symptomen-tellen', voldoet iemand aan een X aantal van de beschreven symptomen, kan hij in aanmerking komen voor die stoornis..
Wat je ziet is dat mensen al snel veel aandacht leggen op de 'hé, dat herken ik...'-uiterlijke symptomen: als stemmingswisselingen, impulsiviteit en verlatingsangst en een negatief zelfbeeld ...

In de beschrijving van het ziektebeeld is het ook echter eveneens zo dat de oorzaak gelegd wordt in de kindheid, en/of puberale fase, de symptomen lange tijd aanwezig zijn binnen het gedrag van de persoon, en dat dit de ziekte chronisch maakt, een langdurige behandeling tot noodzaak maakt (in alle gevallen dus, vaak via (cognitieve) gedragstherapie, het aanleren van gedrag, zoals Bordrline in zekere zin vaak ook aangeleerd zou kunnen zijn).

Juist op dat punt heb ik nog wel eens twijfels, als mensen gediagnosticeerd worden met BPD die slechts symptomen zijn gaan vertonen na hun 28e en waarbij geen duidelijke oorzaken in de jeugdfase zijn te traceren, is feitelijk die diagnose twijfelachtig, het is het zwaktepunt van een diagnose-methodiek enkel op 'symptomen' te baseren (en zeker in geval van BPS kennen de symptomen ook nog eens een sterke overlap, met veel ernstigere schizofrenie, of juist met een lichtere variant van een tijdelijke depressie).

Wat me opvalt is dat er in de huidige opvattingen weinig ruimte is voor het interpreteren en meewegen van omgevingsfactoren, binnen DSM wordt het hebben van een slechte en onevenwichtige relatie al snel als symptoom van de stoornis gezien, echter de vraag is evenzeer of problemen binnen relaties niet evenzeer dit soort symptomen kunnen uitlokken (vluchtgedrag binnen een relatie), in zo'n geval staat het redelijk los van een gedragsstoornis an sich en spelen omgevingsfactoren een veel grotere rol, gedragstherapie in zulke gevallen lijkt me dan ook al snel misplaatst.
pi_22282271
quote:
Op woensdag 29 september 2004 09:16 schreef RM-rf
een wereldbeschouwing!
Joh!
Opper je ideeën eens bij een gerenommeerde kliniek.
Er moet hoognodig een herdruk van DSMIV verschijnen!
pi_22282285
dus...
pi_22282323
vind het altijd zo verbazingwekkend dat zovéél mensen ineens mega kennis hebben van psychiatrische en psychologische aandoeningen en alles wat er tussen, onder en bij kan horen
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22282369
quote:
Op woensdag 29 september 2004 12:33 schreef DarkElf het volgende:
vind het altijd zo verbazingwekkend dat zovéél mensen ineens mega kennis hebben van psychiatrische en psychologische aandoeningen en alles wat er tussen, onder en bij kan horen
Ik vind het heel opvallend dat bepaalde mensen een 'bezitterigheid' vertonen als je het over 'hun ziekte' hebt ...
  woensdag 29 september 2004 @ 13:00:57 #209
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_22282889
quote:
Op woensdag 29 september 2004 12:35 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ik vind het heel opvallend dat bepaalde mensen een 'bezitterigheid' vertonen als je het over 'hun ziekte' hebt ...
Volgens mij is dat eerder het willen voorkomen van misverstanden ("Volgens mij heeft bijna iedereen BPS?") of het tegengaan van foute conclusies die toch behoorlijk vaak voorkomen bij topics die over BPS gaan. Jammer trouwens ook weer dat het topic van TS weer is veranderd in een 'maar wat IS BPS dan en wie heeft het wel en niet'-topic. Daar bestaan er volgens mij al genoeg van.
pi_22283350
Maar die zijn allemaal op slot, want de modjes wilden steeds "niet weer die discussie"
Ik ben blij met de kritische geluiden, al zijn ze op deze specifieke plek dan misschien offtopic.
pi_22288808
quote:
Op woensdag 29 september 2004 09:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Juist op dat punt heb ik nog wel eens twijfels, als mensen gediagnosticeerd worden met BPD die slechts symptomen zijn gaan vertonen na hun 28e en waarbij geen duidelijke oorzaken in de jeugdfase zijn te traceren, is feitelijk die diagnose twijfelachtig, het is het zwaktepunt van een diagnose-methodiek enkel op 'symptomen' te baseren (en zeker in geval van BPS kennen de symptomen ook nog eens een sterke overlap, met veel ernstigere schizofrenie, of juist met een lichtere variant van een tijdelijke depressie).
Jongen, je weet niet waar over je praat, met alle respect...

De symtomen van borderline komen totaal niet overeen met schizofrenie of depressie. Studeer eens wat over schizofrenie of depressies voordat je deze larie spuit. Je zit AS 1 stoornissen met AS 2 stoornissen door elkaar te halen. Persoonlijkheidsstoornissen als borderline kunnen overigens wel leiden tot een depressie in engere zin(AS1 stoornis).

Ik ben overigens benieuwd op basis van welk onderzoek je beweert dat borderline aangeleerd zou kunnen zijn.

Het mooie van de DSM IV is dat mensen na hun 28ste zeker wel borderline kunnen ontwikkelen. Ik zie bijna dagelijks patienten op de eerste hulp met een TS poging van 56 jaar en een vastgestelde borderline.

Overigens voorzien de andere assen van de DSM-IV prima in het interpreteren en meewegen van omgevingsfactoren
pi_22306581
quote:
Op woensdag 29 september 2004 13:00 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Volgens mij is dat eerder het willen voorkomen van misverstanden ("Volgens mij heeft bijna iedereen BPS?") of het tegengaan van foute conclusies die toch behoorlijk vaak voorkomen bij topics die over BPS gaan. Jammer trouwens ook weer dat het topic van TS weer is veranderd in een 'maar wat IS BPS dan en wie heeft het wel en niet'-topic. Daar bestaan er volgens mij al genoeg van.
niet lullig bedoeld SEMTEX maar wat me opvalt is dat ik tot nu toe elke persoon met BPS dat wel één keer heb horen zeggen (en ja ik praat zeker wel uit ervaring, ik heb met BPSÉRS gewerk en ik heb een moeder met BPS)
pi_22307193
quote:
Op woensdag 29 september 2004 17:43 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Het mooie van de DSM IV is dat mensen na hun 28ste zeker wel borderline kunnen ontwikkelen.
Misschien als mensen die kritische woorden zo beledigend vinden, deze bovenstaande zin nog eens doorlezen, en er eventjes over nadenken ...
Dan kunnen ze hopelijk begrijpen waarom er zoveel kritiek is, op dat gehang naar DSM-normen, het 'hangen aan de eigen stoornis', maar wel altijd de nadruk erop leggen dat de stoornis zo lastig is en dat mensen begrip moeten hebben ...
niet bedoeld om af te kraken door een suggesteieve *knip* in de hele reactie te doen, ik realiseer dat je dit niet letterlijk zo wilde uitdrukken

overigens, konniekipke heeft wel gelijk met de assen binnen dsm iv, er is inderdaad een extra omgevingsas, binnen statistische groeperingen kan er via die assen eventueel los rekening gehouden worden met zowel een persoonlijkheidsstoornis alswel daarnaast men ook omgevingsfactoren meewegen:

dat is mijn grootste twijfel bij het toepassen van DSM-normen, bijna als methode van diagnosticering zelf: het is eigenlijk slechts een op statistiek en standaardisering gerichte methode, en heeft vanuit een direkt oogpunt geen nut voor patienten, anders dan dat ze bepaalde vage klachten opeens kunnen placeren... een naam geven.
Het nut is er wel om groepen patienten met elkaar te vergelijken, om artsen onderling gegevens uit te laten wisselen.

jouw scheiding tussen schizofrenie en borderline klopt inderdaad, volgens je held DSM staat dat op twee verschillende assen ... en dus zijn het verschillende dingen..
waarom bestaat er dan zo'n gevaar van misdiagnoses? Waarom ontwikkelen veel borderliners mogelijk een vorm van schizofrenie, waarbij soms de symptomen van deze schizofrenie abusievelijk onder de borderline diagnose geschaald worden? (bv borderline volgens dsm-normen voorziet in psychoses van een korte duur, tot enkele uren, zodra ze langer gaan duren gaat een patient in de richting schizofrenie)

DSM IV is slechts een hulpmiddel, een indeling; die assen betekenen niet dat er werkelijk harde lijnen te trekken zijn tussen persoonlijkheidstoornissen en zware syndromen, het betekent eigenlijk niet eens dat er werkelijk een groot en hard verschil bestaat tussen mensen die soms onder spanning staan, de fout ingaan, van slag zijn, en mensen met een gediagnosticeerde ziekte, die lijn die men mbhv diagnostiek trekt is feitelijk in de werkelijkheid helemaal niet zo scherp en moet je zeker niet heilig verklaren...

Uiteindelijk maakt het voor de topicstarter weinig uit, de man die verliefd was op een vrouw met borderline,
aangezien deze opgenomen was en anti-psychotica gebruikte denk ik eerder dat zij een redelijk zwaar geval is, en haar eigen keuze om die relatie niet toe te staan, de man weg te duwen moet je respecteren, omdat het misschien inderdaad wel eens het beste is dat ze kon doen, een relatie die zich zou ontwikkelen in een situatie waarin ze nog altijd enorm labiel is, is waarschijnlijk geen gezonde en evenwichtige relatie, los ervan dat beide betrokkenen goede bedoelingen zouden hebben.
pi_22310253
de psychoses ('schizofrenie') die jij bij borderline bedoelt, is niet de schizofrenie van de AS1 stoornis, maar vaak een kortdurende psychose in engere zin. Schizofrenie is een geheel andere ziekte waarvoor een duidelijk beloop vaststaat. Volgens mijn kennis zijn er weinig tot geen borderliners die schizofreen worden, maar daar zal vast literatuur over zijn. De assen in de DSM-IV betekenen wel degelijk harde lijnen tussen persoonlijkheidsstoornissen en AS-1 ziektes (ik zou het woord syndromen niet willen gebruiken, het gaat om ziektes).
quote:
DSM IV is slechts een hulpmiddel, een indeling; die assen betekenen niet dat er werkelijk harde lijnen te trekken zijn tussen persoonlijkheidstoornissen en zware syndromen, het betekent eigenlijk niet eens dat er werkelijk een groot en hard verschil bestaat tussen mensen die soms onder spanning staan, de fout ingaan, van slag zijn, en mensen met een gediagnosticeerde ziekte, die lijn die men mbhv diagnostiek trekt is feitelijk in de werkelijkheid helemaal niet zo scherp en moet je zeker niet heilig verklaren...
Sorry, maar dit vind ik larie. De diverse criteria passend bij bepaalde stoornissen zijn zo opgesteld dat er een bepaalde vorm van chroniciteit dient te bestaan alvorens iemand een stoornis krijgt toebedeeld. Dus er is wel zeker een groot en hard verschil. Mensen die decompenseren onder spanning = slecht coping gedrag, zegt eigenlijk wel iets over hun persoonlijkheid, niet?
pi_22310311
KonnieK, wat is het verschil precies tussen een syndroom en ziekte in deze context?
pi_22310733
quote:
Op donderdag 30 september 2004 16:36 schreef milagro het volgende:
KonnieK, wat is het verschil precies tussen een syndroom en ziekte in deze context?
een syndroom is een verzameling van symptomen die altijd bij elkaar optreden zonder een duidelijke onderbouwde wetenschappelijke etiologie.

Een ziekte is een aandoening waarbij symptomen optreden met wel een duidelijke etiologie en wetenschappelijk vastgelegde parameters.

Schizofrenie bijvoorbeeld (AS-1 ziekte); duidelijk beloop, objectief vast te leggen afwijkingen in de schedel, kan familiar zijn.
pi_22310903
quote:
Op woensdag 29 september 2004 01:03 schreef gekke_sandra het volgende:

[..]

Ja.. lekker kut is dat. Niet dat ik per se die diagnose wil(de) weten, maar tis wel erg vervelend als ze iets stellen.. je er zelfs n cursus voor volgt en dan tussen neus en lippen door gezegd word dat ze het eigenlijk helemaal niet zo zeker wisten.
ER, Wat houd dat dan precies in?
Ik wou graag wel een diagnose hebben. Zodat ik kan zeggen dat het niet aan mij ligt dat ik soms aggresief reageer, somber ben, etc. Maar dat er iets met mij is waar aan gewerkt moet worden.

ER= Emotieregulatiestoornis schijnt weer gelijk te zijn aan borderline maar ik heb dan weer volgens de behandelaars Borderline-trekken (ik snap er zelf ook maar weinig van )

Ik ben vandaag begonnen met een VERS-training = Vaardigheden emotieregulatiestoornis.
De enige jongen in de groep en ook nog eens de jongste is wel verwarrend .
pi_22311055
ER met Borderline kenmerken, dan heb je dus wel sommige symptomen van BPS maar je hebt ze niet allemaal , waardoor het valt onder BPS kenmerken... heerlijk verwarrend allemaal als het jezelf overkomt, de ene therapeut behandeld je als een BPSér en de andere als iemand met ER en van die mag dan weer absoluut niet over BPS gepraat worden en word BPS-kenmerken alleen gebruikt om de gedragstoornis een beetje in een bepaald hoekje te kunnen plaatsen .. leuk die psychologie
pi_22311125
quote:
Op donderdag 30 september 2004 17:07 schreef Logician het volgende:
ER met Borderline kenmerken, dan heb je dus wel sommige symptomen van BPS maar je hebt ze niet allemaal , waardoor het valt onder BPS kenmerken... heerlijk verwarrend allemaal als het jezelf overkomt, de ene therapeut behandeld je als een BPSér en de andere als iemand met ER en van die mag dan weer absoluut niet over BPS gepraat worden en word BPS-kenmerken alleen gebruikt om de gedragstoornis een beetje in een bepaald hoekje te kunnen plaatsen .. leuk die psychologie
Inderdaad heel helder allemaal...
pi_22311175
pi_22311346
in de vroegere jaren toen de psychiatrie nog niet zo ver was werd borderline hysterie genoemd...
pi_22311395
het werd/word ook wel eens verward met manische depressiviteit
pi_22311503
terwijl het toch wel wezenlijk verschillende zaken zijn.. Borderline kan wel uitvloeien in depressie overigens.
  donderdag 30 september 2004 @ 17:40:57 #224
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_22311719
quote:
Op donderdag 30 september 2004 17:22 schreef KonnieKipke het volgende:
in de vroegere jaren toen de psychiatrie nog niet zo ver was werd borderline hysterie genoemd...
En kreeg je cocaïne voorgeschreven als medicijn...
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_22311821
lekker
pi_22312596
of pure mdma
lsd hebben ze zelfs een tijdje TEGEN psychoses gebruikt te erg gewoon
pi_22312671
quote:
Op donderdag 30 september 2004 17:22 schreef KonnieKipke het volgende:
'

end at was niet terecht dus neem ik aan.
Wat is hysterie eigenlijk (categorie?), een syndroom zeker?
pi_22312783
"Toen de psychiatrie nog niet zo ver was"

Maar hoe ver is de psychiatrie nu?
pi_22312883
redelijk ver, vergeleken met toen
pi_22312934
DAT ben ik met je eens
Belgie ligt redelijk ver weg, vergeleken met de bakker hier om de hoek.
pi_22312957
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:30 schreef thaleia het volgende:
"Toen de psychiatrie nog niet zo ver was"

Maar hoe ver is de psychiatrie nu?
Zo ver dat behandeling in ongeveer 25% van de gevallen ook echt werkt.
pi_22314305
quote:
Op donderdag 30 september 2004 14:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Misschien als mensen die kritische woorden zo beledigend vinden, deze bovenstaande zin nog eens doorlezen, en er eventjes over nadenken ...
Dan kunnen ze hopelijk begrijpen waarom er zoveel kritiek is, op dat gehang naar DSM-normen, het 'hangen aan de eigen stoornis', maar wel altijd de nadruk erop leggen dat de stoornis zo lastig is en dat mensen begrip moeten hebben ...
niet bedoeld om af te kraken door een suggesteieve *knip* in de hele reactie te doen, ik realiseer dat je dit niet letterlijk zo wilde uitdrukken
En nu even helder en duidelijk wat je bedoelt?
quote:
het betekent eigenlijk niet eens dat er werkelijk een groot en hard verschil bestaat tussen mensen die soms onder spanning staan, de fout ingaan, van slag zijn, en mensen met een gediagnosticeerde ziekte, die lijn die men mbhv diagnostiek trekt is feitelijk in de werkelijkheid helemaal niet zo scherp en moet je zeker niet heilig verklaren...
Hm, ik volg je niet helemaal. Wederom even helder en duidelijk?
quote:
Uiteindelijk maakt het voor de topicstarter weinig uit, de man die verliefd was op een vrouw met borderline,
aangezien deze opgenomen was en anti-psychotica gebruikte denk ik eerder dat zij een redelijk zwaar geval is, en haar eigen keuze om die relatie niet toe te staan, de man weg te duwen moet je respecteren, omdat het misschien inderdaad wel eens het beste is dat ze kon doen, een relatie die zich zou ontwikkelen in een situatie waarin ze nog altijd enorm labiel is, is waarschijnlijk geen gezonde en evenwichtige relatie, los ervan dat beide betrokkenen goede bedoelingen zouden hebben.
Ah! Dus jouw criterium voor ernstig is medicatie en opname?
Ja, sorry, kan er niets aan doen, ik denk nu eenmaal zwart/wit, komt omdat ik ...
pi_22314335
En jaaaah, fyi het is ernstig hoor, want ik slik medicatie en ben opgenomen geweest, dus ik kan er echt niets aan doen.
  donderdag 30 september 2004 @ 19:41:21 #234
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_22314432
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:37 schreef Moonah het volgende:
En jaaaah, fyi het is ernstig hoor, want ik slik medicatie en ben opgenomen geweest, dus ik kan er echt niets aan doen.
het ligt toch altijd aan die ander ?
Klaar?
Ik niet!
pi_22314521
quote:
Op donderdag 30 september 2004 13:36 schreef Logician het volgende:

[..]

niet lullig bedoeld SEMTEX maar wat me opvalt is dat ik tot nu toe elke persoon met BPS dat wel één keer heb horen zeggen (en ja ik praat zeker wel uit ervaring, ik heb met BPSÉRS gewerk en ik heb een moeder met BPS)
Niet lullig bedoeld Logician, maar wat me opvalt is dat je dat ook al een aantal malen in dit topic hebt vermeld...

En verder ben ik het wél met Semtex eens. Doordat iedereen maar gaat roepen: "Ik heb BL, want ik herken het eea", krijg je weeeeeer van dergelijke discussies.

Straks gaat RM-rf nog naar de EHBO, om eens kritisch te kijken naar alle mensen die gips om hun gebroken pootje krijgen. "Het lijkt me sterk dat dat gebroken is. Het is heus niet erger dan een blauwe plek."

Maar, het kan vást geen kwaad de huidige medische stand eens onder de loupe te nemen.
pi_22314538
wat ik lees is dat het gedrag ve borderliner op veel mensen van toepassing zou kunnen zijn die door omstandigheden onder hoge druk staan, maar dat die dus niet als dusdanig gediagnosticeerd zijn en er dientengevolge ook niet mee kunnen (en ws willen) schermen.
pi_22314697
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:44 schreef milagro het volgende:
wat ik lees is dat het gedrag ve borderliner op veel mensen van toepassing zou kunnen zijn die door omstandigheden onder hoge druk staan, maar dat die dus niet als dusdanig gediagnosticeerd zijn en er dientengevolge ook niet mee kunnen (en ws willen) schermen.
Ik denk niet dat 'onder druk staan' dezelfde symptomen oplevert als het hebben van BL. Wellicht een aantal. En dan niet chronisch, maar tijdelijk.

Wat ik wél denk, is dat er zeker mensen met BL rondlopen die geen diagnose hebben, maar er wel degelijk onder lijden (en zeker ook hun omgeving). Zij worden dan beschouwd als lastig, eigenaardig, dwars, kinderachtig, temperamentvol, wisselvallig, suicidaal, kort-door-de-bocht, impulsief... etc.
Wat dus weer niet impliceert dat iedereen die wel eens lastig, eigenaardig, dwars <knip> etc is, nou ook weer BL zou hebben...
pi_22314832
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:50 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik denk niet dat 'onder druk staan' dezelfde symptomen oplevert als het hebben van BL. Wellicht een aantal. En dan niet chronisch, maar tijdelijk.

Wat ik wél denk, is dat er zeker mensen met BL rondlopen die geen diagnose hebben, maar er wel degelijk onder lijden (en zeker ook hun omgeving). Zij worden dan beschouwd als lastig, eigenaardig, dwars, kinderachtig, temperamentvol, wisselvallig, suicidaal, kort-door-de-bocht, impulsief... etc.
Wat dus weer niet impliceert dat iedereen die wel eens lastig, eigenaardig, dwars <knip> etc is, nou ook weer BL zou hebben...
Tja, ik ken mensen met een aantal van die symptomen en ik gooi dat idd gewoon op een kutkarakter, en eerlijk gezegd zal een diagnose daar weinig aan veranderen voor mij, als dat gedrag niet verandert.
Vooral ook niet omdat de BL-rs hier (en elders) idd nog al eens met hun aandoening schermen.
Dat doet mij dus denken dat ze op de momenten dat gewoon hun kutkarakter zich openbaart ze dat handig oh handig hun aandoening als excuus gebruiken.

Jij doet dat als een lolletje nu hier, maar eigenlijk doet dat de zaak ook geen goed

Ik weet wel dat ik niet met zo iemand zou kunnen leven/omgaan.
Die dus om de haverklap dat soort gedrag vertoont.
pi_22315439
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:55 schreef milagro het volgende:

[..]

Tja, ik ken mensen met een aantal van die symptomen en ik gooi dat idd gewoon op een kutkarakter, en eerlijk gezegd zal een diagnose daar weinig aan veranderen voor mij, als dat gedrag niet verandert.
Nee, natuurlijk niet.
Een diagnose rechtvaardigt geen gedrag, het verklaart alleen maar. Iemand wordt niet daardoor ineens prettiger in de omgang.
quote:
Vooral ook niet omdat de BL-rs hier (en elders) idd nog al eens met hun aandoening schermen.
Dat doet mij dus denken dat ze op de momenten dat gewoon hun kutkarakter zich openbaart ze dat handig oh handig hun aandoening als excuus gebruiken.

Jij doet dat als een lolletje nu hier, maar eigenlijk doet dat de zaak ook geen goed
Ik doe het idd als een lolletje (gelukkig heb jíj dat iig door ), maar eigenlijk merk ik dat ik gewoon toch pissed ben. BL is echt een klotenstoornis die je hele leven kan verknallen. Da's echt wel wat anders dan een beetje overspannen zijn. En in dit topic (ook de meeste andere die over BL gingen) voelt het alsof BL niet serieus genomen wordt.
Heeeeelllluupp! Nog stéééééds mezelf verdedigen.... Ik dacht écht dat ik mijn BL goed kon handelen...
Oeps! Wilde ik toch wéér een plaatsen...
pi_22315822
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:35 schreef Logician het volgende:
redelijk ver, vergeleken met toen
Zo ver, dat het eerste wat ze tegenwoordig doen is medicijnen voorschrijven (in de meeste gevallen).

Anyway, vroeger gebruikten psychiaters weleens drugs als behandelmethode:
quote:
Ecstasy helpt om te praten over dingen waar we gewoonlijk moeilijk over spreken. Het is dan ook lange tijd in de Verenigde Staten in de psychiatrie gebruikt om patienten zich te laten ontspannen en sneller aan het praten te krijgen. De Amerikaanse psychiaters maakten er zo min mogelijk ophef over omdat ze bang waren dat ze er geen gebruik meer van mochten maken, zodra het op de lijst van verboden middelen was geplaast. En zo is het ook gegaan.
bron: Uit je bol

Ook werd vroeger LSD inderdaad weleens gebruikt, zie:
quote:
De medicijnfabrikant Sandoz zocht in de psychiatrische hoek naar een toepassing voor LSD-25. Het middel kwam ter beschikking van psychiaters, om het in de behandeling als een "waarheidsserum" te gebruiken, dat verdrongen ervaringen naar buiten bracht. Ook begonnen sommige onderzoekers het middel zelf te gebruiken, om zo de toestand van hun patiënten beter te begrijpen.
bron: Uit je bol
pi_22316194
quote:
Op donderdag 30 september 2004 20:17 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet.
Een diagnose rechtvaardigt geen gedrag, het verklaart alleen maar. Iemand wordt niet daardoor ineens prettiger in de omgang.
[..]

Ik doe het idd als een lolletje (gelukkig heb jíj dat iig door ), maar eigenlijk merk ik dat ik gewoon toch pissed ben. BL is echt een klotenstoornis die je hele leven kan verknallen. Da's echt wel wat anders dan een beetje overspannen zijn. En in dit topic (ook de meeste andere die over BL gingen) voelt het alsof BL niet serieus genomen wordt.
Heeeeelllluupp! Nog stéééééds mezelf verdedigen.... Ik dacht écht dat ik mijn BL goed kon handelen...
Oeps! Wilde ik toch wéér een plaatsen...
Nou ik neem het wel serieus, hoor, alleen boeit het mij niet of dat vervelende gedrag voortkomt uit een aangeboren kutkarakter of een aangeboren (aanleg voor) BL.

Als je BL als verzachtende omstandigheid wilt aandragen, wat nogal eens gebeurt, dan kun je dat met een kutkarakter ook, wat mij betreft.
En volgens mij is BL nog "makkelijker" te behandelen dan een aangeboren kutkarakter
  donderdag 30 september 2004 @ 22:29:40 #242
7888 DiSiLLUSiON
Universal Centric Motion
pi_22319480
Ik zou zeggen: Je kunt het proberen. Maar hou je eigen gemoedstoestand schérp in de gaten en bij de eerste tekenen van verval: Kap het direct (maar voorzichtig) af!

Ik heb ook een relatie met een borderliner gehad, en 3 maanden was ik zélf bijna de klos.. Zoiemand heeft de neiging je compleet naar beneden te trekken als je nog niet sterk genoeg in je schoenen staat.

Plus het feit dat sex in zo'n relatie best onmogelijk kunt zijn, als je niet zo goed tegen verminkingen kunt. Want om een meid in je bed te zien liggen met de benen helemaal kapot gekrasd is natuurlijk niet echt een fijn gezicht, om het maar even erg hard te zeggen.
There is consciousness in all things.
pi_22319483
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

Niet lullig bedoeld Logician, maar wat me opvalt is dat je dat ook al een aantal malen in dit topic hebt vermeld...

En verder ben ik het wél met Semtex eens. Doordat iedereen maar gaat roepen: "Ik heb BL, want ik herken het eea", krijg je weeeeeer van dergelijke discussies.

Straks gaat RM-rf nog naar de EHBO, om eens kritisch te kijken naar alle mensen die gips om hun gebroken pootje krijgen. "Het lijkt me sterk dat dat gebroken is. Het is heus niet erger dan een blauwe plek."

Maar, het kan vást geen kwaad de huidige medische stand eens onder de loupe te nemen.
We doen ook wel eens gips om pootjes die niet gebroken zijn hoor.. Bij kneuzing te ontlasting van de pijn
pi_22336231
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

dat klopt, omdat niet iedereen altijd v.a het begin meeleest en ik geen zin heb in nare opmerkingen in de trant van "iedereen is ineens ervaringsdeskundige hier etc"
  woensdag 6 oktober 2004 @ 23:34:00 #245
71741 flubz
zieke geest
pi_22455902
nou wat er gisteren dus gebeurde was dat ik bij haar op bezoek was en dat we even hebben zitten praaten tot ze me opeens begon te tongen.
ik denk dat het wel goed komt. ik ken haar en ze is niet iemand die zoiets niet zomaar doet!
  woensdag 6 oktober 2004 @ 23:40:40 #246
67978 HenryHill
pi_22456119
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 23:34 schreef flubz het volgende:
nou wat er gisteren dus gebeurde was dat ik bij haar op bezoek was en dat we even hebben zitten praaten tot ze me opeens begon te tongen.
ik denk dat het wel goed komt. ik ken haar en ze is niet iemand die zoiets niet zomaar doet!
Eh, nou, gefeliciteerd

Nu zit je er emotioneel dus nog meer aan vast dan al het geval was. Ik hoop dat het de moeite waard blijkt voor je...
pi_22456209
quote:
Ze is niet iemand die zoiets niet zomaar doet? Dus ze doet het zo maar
pi_22456445
quote:
juist een borderliner zal zoiets WEL doen, proberen doormiddel van lichamelijke affectie iemand aan je te binden.
pi_22458163
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:44 schreef milagro het volgende:
Sja..

Bordies, ach, vaak zit er een naar verhaal achter uit de jeugd. Maarja, je hebt wel gelijk als je bedoelt dat het nooit over je heen mag laten lopen, gedrag voortkomend uit BPS. En kutkarakter, sja dat is niet iets dat naast BPS staat natuurlijk. De P staat voor persoonlijkheid.

Bordies reageren vaak heftiger, schommelen meer met emoties, hebben echter vaak niet geleerd hoe emoties goed te uiten. Maar dat ze door met de diagnose te schermen meer mogen dan anderen, das natuurlijk niet terecht. Ik ben voor gelijke behandeling. Mijn identiteit is eens getest. Uitslag: onmeetbaar. What the fuck.
Everything should be made as simple as possible, but not one bit simpler (A.E.)
pi_22458228
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 23:43 schreef Xennia het volgende:

[..]

Ze is niet iemand die zoiets niet zomaar doet? Dus ze doet het zo maar
Lekker scherp vandaag?
  donderdag 7 oktober 2004 @ 01:49:10 #251
71741 flubz
zieke geest
pi_22459152
ze doet dat soort dingen alleen uit liefde dus ik zag ook haar ogen heel anders worden zo'n love blik voordat ze me kuste!

dus ik weet dat ze ook liefde voor me voelt!
pi_22459162
naja, je zal het nog wel merken...
  donderdag 7 oktober 2004 @ 09:21:08 #253
7888 DiSiLLUSiON
Universal Centric Motion
pi_22460944
Agreed.
There is consciousness in all things.
pi_22463650
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 00:47 schreef neechee het volgende:

Mijn identiteit is eens getest. Uitslag: onmeetbaar. What the fuck.
lijkt me een prima test, foutmarge nul
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 01:49 schreef flubz het volgende:
ze doet dat soort dingen alleen uit liefde dus ik zag ook haar ogen heel anders worden zo'n love blik voordat ze me kuste!

dus ik weet dat ze ook liefde voor me voelt!
Voor de topicstarter, tja, wat je met je leven doet is verder je eigen zaak ... maar ik moet zeggen dat je in dit topic een aantal malen redelijk zwaar bent aangevallen op de juistheid van je keuzes,je hebt daar nooit ook maar een minimaal antwoord op kunnen vinden, anders dan
- dat het 'wel meevalt met haar BPS',
- dat het aan haar vorige vriend lag
- dat jij wel erg geestelijk sterk zou zijn
- 'ik weet waarover je praat',
- 'alles zal beter worden'
- 'ik ben er zeker van dat ik haar kan helpen met de juiste instanties'
- '...maar ik zal voor haar knokken tot ik erbij neerval '
- '...ik zal haar helpen alles weer op orde te krijgen al is het het laatste wat ik doe in mijn leven'

De vrouw komt net uit een opname, krijgt anti-psychotica, heeft neiging tot zelf-mutilatie ..
Die zit niet te wachten op een 19-jarige mannelijke florence nightinggale-wannabee, die leuke engelse songteksten neerschrijft om aan te geven hoe hij zich voelt ...
En al helemaal niet iemand die haar excuses telkens accepteerd, het goed vind dat ze een reden heeft als ze zich snijdt en het accepteerd als ze opmerkt dat ze zich slechts 'krast' en dus niet echt diep snijdt ...

BPS is niet enkel een ziekte van een persoon alleen, een eventuele partner lijdt even hard mee, en vormt soms ook een reagensis voor de ziekte, door zijn manier van reageren, door de wijze waarop hij te manipuleren is:

Als ze straks zelf beslist op te houden met haar anti-psychotica, tegen het advies van de artsen in, zal ze vast ook wel een excuus hebben, vast iets als dat '...nu met jou het al veel beter met me gaat' ...
zo laat je je steeds verder manipuleren, begin je je tegen haar keuzes te verzetten, wordt ze boos of dreigt ze met zelf-mutilatie of zal je kwaad over je spreken tegenover derden, uiteindelijk zal ze het steeds weer goed kunnen maken door je met een 'verliefde blik' aan te kijken, waarvan jij altijd weer smelt ...
  donderdag 7 oktober 2004 @ 18:02:08 #255
11682 Moonah
Jolie femme
pi_22471037
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 00:47 schreef neechee het volgende:
Bordies
Alsjeblieft zeg... bordies...
Als jij je been gebroken hebt noem je jezelf een brokie

En verder wil ik even melden het volledig eens te zijn met de laatste post van RM-rf.
Leek me wel noemnswaardig.
pi_22474488
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 18:02 schreef Moonah het volgende:

[..]

Alsjeblieft zeg... bordies...
Als jij je been gebroken hebt noem je jezelf een brokie
Neej heb je gelijk in. Ik vond borderliner zoon lang rotwoord, vandaar. Daarom kortte ik borderline persoonlijkheidsstoornis ook af tot BPS. Toch makkelijker? Ik realiseerde me niet dat jij je daar aan zou ergeren.
pi_22489628
quote:
[b]ik denk dat het wel goed komt.
Goed met wat?
pi_22493983
Je kent haar? Daar kom je nog op terug.
pi_22494269
Over borderline weet ik 'gelukkig' niet veel. Wel dat het 'moeilijke' mensen zijn. Een goede collega van mij heeft ooit een relatie met zo iemand gehad. En dat eindigde in een zelfmoord van de borderliner. Naar ik nu zo het een en ander lees van sommige mensen, kan ik mij beter voorstellen wat het voor een situatie geweest kan zijn. Ik kwam niet verder dan "Goh, wat erg voor je"... Intussen heeft hij geen andere vrouw meer gezien... (ca. 5 jaar).
Ik kan het uitleggen...
pi_22505326
Eerst en vooral: BPS is een persoonlijkheidsstoornis, maw een 'stoornis' die meetbaar is adhv verschillende symptomen. Afhankelijk van de ERNST van de stoornis, zal je relatie moeilijker gaan verlopen, lijkt mij logisch-niet?
Er zijn mensen die borderline trekken hebben en een redelijk normaal leven hebben, er zijn er ook die zodanig fucked-up zijn dat er geen normaal leven MEE te leiden valt.
Uit je verhaal kan ik wel al opmaken dat ze zich automutileert, en zelfs 'live' terwijl je met haar telefoneert. Dat zegt mij al wel wat. Uiteindelijk kent ze je nog helemaal niet goed, maar is ze van dag een al helemaal in to the disease, om het zo te zeggen. En dat, beste, dat baart mij een beetje zorgen.
Normaal gezien zet iedereen zijn beste beentje voor in het begin van een ontmoeting of een relatie, persoonlijkheidsstoornis of niet. Aangezien je al vrij snel 'onaangename' zaken bij haar opmerkt, denk ik dat je moet oppassen. Maar ach, dat weet je zelf ook wel, anders had je deze topic niet opgestart.
Sowieso zal het enorm veel van je vergen ( doet het nu al, aan je defensieve houding te merken) en ik zou je dan ook oprecht heel veel sterkte en moed willen inspreken.
Denk nooit dat je haar kan veranderen, of dat je de stoornis kan verminderen door haar al je liefde te geven. Jammer genoeg zijn mensen met BPS vaak een bodemloze put als het op emoties aankomt, en ga je blijven geven, tot je letterlijk ZELF leeg bent.
Het is erg mooi van je om de PERSOON achter de stoornis te zien, en daar ben je dan waarschijnlijk ook wel verliefd op geworden. Vergeet echter niet dat deze persoon heel waarschijnlijk veel erge dingen heeft meegemaakt en dat het in die mate op haar is beginnen inwerken dat het een STOORNIS is geworden met erge gevolgen voor zichzelf en haar omgeving.
Mijn raad: volg je intuïtie, maar vergeet zeker niet je verstand. Een gewaarschuwd mens is er twee waard, op dat vlak heb je een voorsprong doordat je weet wat er scheelt met haar.
Zet jezelf, koste wat kost, steeds op de eerste plaats en blijf jezelf AFGRENZEN, laat je grenzen ook nooit vervagen, of kijk niet soms erge handelingen of uitspraken door je vingers. Zij heeft deze duidelijke grens nodig. Wees op je hoede voor manipulatie, chantage, drukkingsmiddelen en vooral veel emotioneel heen en weer geslinger. Maar denk je dit aan te kunnen, ga er dan voor.
Uiteindelijk valt liefde geen halt toe te roepen, en op zich is het mooi van je dat je de mens achter de stoornis blijft zien. Voel jezelf ook nooit SCHULDIG als ze zichzelf iets ernstigs aandoet, soms kan heel veel liefde en toewijding zelfs zorgen voor een verergering van de symptomen.
Geen gemakkelijke opgave, waar je nu voor kiest, en mijn hart en intuïtie vreest een beetje voor je ZELF als persoon. Laat je niet uitzuigen, niet anders worden dan je bent, en stap niet van je principes af.
Voor de rest wens ik je, net als elk pas verliefde mens : tonnen liefde en heel veel geluk toe!!!!

Groetjes, gizmogirlie
The opposite of doubt is faith
  maandag 27 december 2004 @ 21:44:20 #261
71741 flubz
zieke geest
pi_24242979
jullie hadden gelijk!
  maandag 27 december 2004 @ 21:46:36 #262
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24243030
Je mag uitwijden, hoor
  maandag 27 december 2004 @ 21:53:03 #263
71741 flubz
zieke geest
pi_24243166
doe ik later nog wel nu niet
  maandag 27 december 2004 @ 22:20:48 #264
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24243763
Dat mag ook .
  maandag 27 december 2004 @ 22:25:07 #265
71741 flubz
zieke geest
pi_24243903
ok dit is er gaande ze heeft me nog veel vaker getongd en ook seks aangeboden maar dat heb ik geweigerd! en nu heeft ze het weer aangemaakt met haar ex en laat ze mij zitten.
ze liegt heel vaak! ik heb nu ook gezien hoe ze haar automutileert (allemaal kleine krasjes)
en nog veel meer maar ze liegt heel vaak en daaar heb ik schoon genoeg van hij is alweer met een ander van bil geweest en ze blijft nog bij hem ja ik ben mss achterlijk maar nog niet gek!
pi_24244092
quote:
Op maandag 27 december 2004 22:25 schreef flubz het volgende:
ok dit is er gaande ze heeft me nog veel vaker getongd en ook seks aangeboden maar dat heb ik geweigerd! en nu heeft ze het weer aangemaakt met haar ex en laat ze mij zitten.
ze liegt heel vaak! ik heb nu ook gezien hoe ze haar automutileert (allemaal kleine krasjes)
en nog veel meer maar ze liegt heel vaak en daaar heb ik schoon genoeg van hij is alweer met een ander van bil geweest en ze blijft nog bij hem ja ik ben mss achterlijk maar nog niet gek!
Mooi zo. Maar ben nu alvast benieuwd welk probleemgeval de volgende zal zijn
  maandag 27 december 2004 @ 23:12:24 #267
95093 -tammie-
pi_24244952
......je doet net of er een wereld voor je opengaat en dat je er nu genoeg van hebt, maar als ik je openingspost zo vergelijk met je laatste post, is er eigenlijk niet zo veel veranderd.

(hoe oud zijn jullie btw?)
pi_24245121
Tsjah,had je kunnen verwachten he!
  maandag 27 december 2004 @ 23:58:35 #269
71741 flubz
zieke geest
pi_24246126
de leeftijd maak nie uit
pi_24246236
eg wel!
  dinsdag 28 december 2004 @ 00:21:58 #271
67978 HenryHill
pi_24246775
quote:
Op maandag 27 december 2004 22:32 schreef Xennia het volgende:

[..]

Mooi zo. Maar ben nu alvast benieuwd welk probleemgeval de volgende zal zijn
Idd. Sommige mensen verwarren waardering met affectie / liefde. En dat gaat niet over na 1 akkefietje.
pi_24251160
het is nu zeker heel erg lullig om te zeggen "zie je wel"..

i.e.g wens ik je in de toekomst meer geluk toe
pi_24253565
Ik ben zelf opgenomen geweest voor 1,5 jaar lang. Hierdoor had ik ook veel mensen met borderline om mij heen en werd hier vrienden mee.

Zelf heb ik geen goede ervaringen er aan overgehouden:

Zeer onbetrouwbaar, liegen en bedriegen bij het leven. En dan is het ook nog eens zo dat heel veel borderliners verslaafd zijn. (drugs, geld uitgeven blablabla)

Natuurlijk is niet iedereen zo met borderline, maar sterk moet je er iig wel voor zijn.

-Editje had even heel deel van topic niet gelezen, succes!-
pi_24253987
Tof dat je erop terug komt flubz. Meteen toen ik de subject op zag duiken in de active topics vroeg ik me af of je ging posten wat je net hebt gepost.

Klote, liefde maakt blind. Move on, en schenk je liefde aan iemand die dezelfde liefde en eerlijkheid terug kan geven. Er zijn al genoeg slachtoffers op de wereld.
twee violen en een trommel en een fluit
  dinsdag 28 december 2004 @ 20:50:20 #275
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_24262029
Ach je kunt best een leuke tijd met haar hebben, alleen hoe langer het duurt hoe gekker ze word en uiteindelijk loopt het dan toch stuk (weet ik uit ervaring). Ohja als je bij haar bent en ze is gestresst zorg dan dat er geen messen oid in de buurt zijn.
pi_24266324
Borderline is bagger
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_24267316
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 20:50 schreef tommytheman het volgende:
Ach je kunt best een leuke tijd met haar hebben, alleen hoe langer het duurt hoe gekker ze word en uiteindelijk loopt het dan toch stuk (weet ik uit ervaring). Ohja als je bij haar bent en ze is gestresst zorg dan dat er geen messen oid in de buurt zijn.
Anders lees je even het hele topic voor je tips geeft die helemaal niet meer van toepassing zijn
  woensdag 29 december 2004 @ 01:01:37 #278
64988 Rozeblaadje007
kansloos http://fotoboek.fok.n
pi_24268081
nouja tis heus niet alsof ze alleen maar ziek is ofzo hoor, die mensen zijn gewoon zichzelf alleen dragen ook een groot probleem met zich mee waar je wel mee moet weten om te gaan.. is inderdaad wel moeilijk maar zo te horen waren haar vorige vriendjes gewoon zwaar bagger en als ze eenmaal iemand heeft die beter is zal het neem ik aan met haar iig ook wel beter gaan. als je iemand leuk vindt moet dat gewoon kunnen vindt ik. je voelt het zelf wel het beste aan toch,daarbij zou je haar ook helpen om eens te laten zien hoe het óók kan.
  woensdag 29 december 2004 @ 14:41:30 #279
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_24276498
quote:
Op woensdag 29 december 2004 00:26 schreef Xennia het volgende:

[..]

Anders lees je even het hele topic voor je tips geeft die helemaal niet meer van toepassing zijn
Anders geef je even een normale reactie..denk je nou echt dat ie knakker vandaag of morgen geen seks met haar heeft?
  woensdag 29 december 2004 @ 14:56:05 #280
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24276726
quote:
Op woensdag 29 december 2004 14:41 schreef tommytheman het volgende:
denk je nou echt dat ie knakker vandaag of morgen geen seks met haar heeft?
Ik denk inderdaad dat Xennia dat denkt, en ik denk hetzelfde.
Zoals je iets verder naar boven kunt lezen, is de relatie namelijk over .
  woensdag 29 december 2004 @ 18:42:32 #281
95093 -tammie-
pi_24280879
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 20:50 schreef tommytheman het volgende:
lees idd even het topic door......kun je meteen zien dat er ook mensen zijn met andere ervaringen dan jij (je mag je iets bescheidener opstellen door je eigen ervaring niet zo voor te doen als een feit)

ps: als iemand zichzelf (of een ander) pijn wil doen kan dat ook met scharen, scheermesjes, gereedschap, bestek of door gewoon met je kop tegen de muur te rammen enz enz......lekker handige tips
pi_24282073
quote:
Op maandag 27 december 2004 22:25 schreef flubz het volgende:
klinkt als mijn ex met borderline
  woensdag 29 december 2004 @ 19:48:26 #283
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_24282160
Okay, scherpe voorwerpen dan, en dan om jezelf te beschermen wat zei doet moet ze uiteindelijk zelf weten...toch??
pi_24288243
quote:
Op woensdag 29 december 2004 14:56 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik denk inderdaad dat Xennia dat denkt, en ik denk hetzelfde.
Zoals je iets verder naar boven kunt lezen, is de relatie namelijk over .
Dat denkt Xennia inderdaad
pi_24294599
Je ziet nu dat het soms uit komt op eigen ervaring. We kunnen hier van alles zeggen, maar je hoopt dat het toch anders zal gaan. Ik weet dat helaas ook uit eigen ervaring.

Zelf heb ik ook iemand gekend met BPS en dat is uiteindelijk bijna mijn eigen ondergang geworden. Ik wist wel dat het moeilijk zou zijn, dat haar woede ook mij zou treffen, maar ik dacht dat ik het wel aan zou kunnen. Hoe kon ik zo fout denken.
Een relatie is het nooit geweest, maar ze claimde me wel. Toen ik een vriendin kreeg, ging ze helemaal door het lint, waarbij niemand gespaard is gebleven. Daarop heb ik het contact moeten verbreken, want ik kan niet met iemand omgaan die mij, mijn familie en mijn vriendin slecht behandeld. Ja, ze heeft zelfs mijn familie lastig gevallen en uitgescholden. Mij heeft ze natuurlijk ook niet gespaard, waarbij heel duidelijk werd hoe ze eraan toe was: er kwamen allerlei leugens naar voren, waaruit bleek hoe ze in haar eigen wereldje aan het leven was.

Daarna kon ik gaan puinruimen, m'n familie moest ik excuses aanbieden, mijn vriendin moest ik de waarheid vertellen (zij dacht dat ik nog een relatie had, over manipuleren en leugens gesproken!) en ik moest zelfs op mijn werk mijn best doen om mijn baan te kunnen behouden. Het was zo erg, maar ik ben eerlijk door te zeggen dat het ook mijn fout was. Ik had eerder moeten inzien dat het contact fout liep. Zij weet niet eens wat voor schade ze heeft aangericht en het is zeker dat ze bij anderen ditzelfde doet.

Wees blij dat je er op tijd achter bent gekomen dat ze leugens vertelde, wees blij dat je niet zoiets hoeft mee te maken wat ik heb moeten ondergaan.
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_24339259
Uiteindelijk ligt het toch aan de gradatie hoor waarop je het heb en de tijd speelt ook een rol als je net opgenomen bent geweest is het logisch denken dat een relatie geen slimme zet is.
Bij mij is de borderline in lichte gradatie en ik merk zelf dat ik na jaar intensieve dagtherapie veel milder ben geworden , zelfs uiteindelijk bij riagg hadden ze op een gegeven moment zoiets van behandeling/gesprekken zijn niet echt meer nodig, en ben er mee gestopt . Ik heb wel iemand die af en toe over de vloer komt om mee te praten . Voor mezelf heb ik ook echt zoiets een relatie hoeft niet heel erg nodig voor mezelf als het komt het en zo niet ook goed , maar ik vind ook van mezelf dat ik toch aan een aantal dingen voor mezelf wel aan zou moeten werken voor ik aan een relatie begin , maar dat geld ook voor iemand die niet borderliner is .
We are the weirdo's mr - The Craft
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')