Was post van mij, per ongeluk onder mijn vriend zijn naam gepostquote:Op maandag 20 september 2004 20:52 schreef LekkerVaag het volgende:
Doe het niet..
Klinkt hard, maar zoek maar eens wat op over Borderline..
Das niet best en het is erg moeilijk om een relatie aan te gaan die Borderline heeft..
Er zullen best uitzonderingen zijn hoor..
Maar Borderline is niet te genezen, het kan stukken minder worden door therapie, maar overgaan zal het nooit..
Je hebt uiteindelijk alleen jezelf er maar mee...
En je moet heel erg sterk in je schoenen staan..
Ga asjeblieft eerst wat dingen opzoeken over Borderline..quote:Op maandag 20 september 2004 20:53 schreef flubz het volgende:
ik ben redelijk sterk geestelijk
en DarkElf: bij haar huidige vriend krijgt ze geen kans om zichzelf bij elkaar te rapen, haar leven op de rit te krijgen
ha ha ha! sorry hoor maar iemand met bps dr leven terug op orde krijgen? WELKE ORDE?quote:Op maandag 20 september 2004 20:50 schreef DarkElf het volgende:
als je om iemand geeft (zo snel al?) lijkt het me normaal dat je die persoon de kans geeft zichzelf bij elkaar te rapen, haar leven op de rit te krijgen en knopen door te hakken zonder dat jij ook nog een factor wordt die verwarring oproept bij haar
Ik heb een zusje met Borderline..quote:Op maandag 20 september 2004 20:55 schreef Logician het volgende:
ik heb behoorlijk veel ervaring met BPS en ik raad je het heel erg af, vaak weten ze alles net zo te brengen, dat niets aan hun ligt, bps'ers kunnen perfect iemand bespelen en manipuleren, ik weet dat het nogal negatief klinkt. er zijn vast ook wel mensen met bps die minder zelfdestructief zijn maar de genen die ik ken maken als ze geen problemen meer hebben wel weer nieuwe omdat ze anders niets hebben om zich klote over te voelen of negatieve aandacht mee te krijgen. er is ook bijna altijd wel een agressief vriendje, verkrachtings of insect verhaal.. aangezien problemen in de vroege jeugd bps kan veroorzaken (jeugdtrauma) is er dus vaak niet alleen een bps persoonlijkheid maar ook nog een heel verleden wat je er bij neemt, wat je ook doet, heeeeeel veel succes gewenst. (mijn moeder heeft bps en ik heb met bpsérs gewerkt, vandaar de ervaring)
Mjah ik ben er eigenlijk fel op tegen, maar soms is er geen andere weg..quote:Op maandag 20 september 2004 20:59 schreef Logician het volgende:
soms helpen medicijnen wel, rispeldal word ook wel eens gebruikt, dat is een anti-psychotica met als gevolg een zombie op je bank ..
Wat vond je daarvan dan......quote:Op maandag 20 september 2004 21:02 schreef flubz het volgende:
ik heb er van alles over gelezen dus ik weet waar ik over praat
Klopt, soms is mijn vader ook niet echt realistisch.. Das echt een groot nadeel van die medicijnen..quote:Op maandag 20 september 2004 21:02 schreef thaleia het volgende:
Medicijnen kunnen wel werken ja, want die werken bij iedereenMijn moeder had hoogstwaarschijnlijk borderline en dat ging met medicatie beter dan zonder. En therapie helpt ook. Maar helemaal weg gaat het niet, je kunt de symptomen een stuk verzwakken, niet doen verdwijnen.
Desondanks blijf ik bij het advies: niet aan beginnen. Je bent nu nog niet HEEL gek op haar (tenminste, dat lijkt me niet na zo'n korte tijd), je zit er nu nog niet middenin. Gewoon niet doen. Misschien over een paar jaar, mocht jij dan nog vrijgezel zijn en het tegen die tijd beter met 'r gaan.
nou zegquote:Op maandag 20 september 2004 21:06 schreef Harry_Sack het volgende:
get the fuck out of there, dit heeft mij een te groot 'fatal attraction' gehalte. Straks neemt ze wraak ofzo.
Ik zou er echt nog eens goed over nadenken als ik jou was..quote:Op maandag 20 september 2004 21:05 schreef flubz het volgende:
het is niet de makkelijkste ziekte maar ik vind dat als ze bereid is weg te gaan waar ze nu is opgenomen alles een stuk beter zal gaan
Je mag jezelf verdedigen hoorquote:Op maandag 20 september 2004 21:08 schreef DarkElf het volgende:
[..]
nou zeg![]()
mezelf?quote:Op maandag 20 september 2004 21:10 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Je mag jezelf verdedigen hoor
Wie kent de TS dan wel? Ik lees het verhaaltje in het openbare forum en reageer daarop zoals ik daar zelf op zou reageren.quote:Op maandag 20 september 2004 21:12 schreef DarkElf het volgende:
[..]
mezelf?
ik vond het gewoon een bizarre opmerking over iemand die jij niet kent, alleen maar een simpel iets over leest op een forum van iemand die haar wel zegt te kennen.
Mijn zusje was altijd al anders..quote:Op maandag 20 september 2004 21:06 schreef Logician het volgende:
ik vind het een hele moeilijke ziekte, ik ben er mee opgegroeid, en heb als basis dus ook bps-omgangsnormen geleerd, wat mij ongeveer nog 8 jaar heeft geduurd eer ik de normale normen snapte aangezien ik niets anders geleerd had, bpsérs kunnen je zo meeslepen in hun wereldje ze zijn emotioneel en zo manipulerend dat je geneigd bent alles te geloven, ik zal zo even wat urls voor de TS zoeken ..
dan kan ik je alleen maar veel sterkte en suc6 wensen....quote:Op maandag 20 september 2004 21:12 schreef flubz het volgende:
bekijk het eens van de positieve kant mensen met borderline hebben net zoveel gevoelens als jij en ik het is een vervelende ziekte maar ik ben er zeker van dat ik haar kan helpen met de juiste instanties en wat betreft die vriend come'n get me
Daar vergis je je in.. Mensen met borderline weten hun gevoelens niet te plaatsen.. Vandaar dat zij ook zo in het leven staan..quote:Op maandag 20 september 2004 21:12 schreef flubz het volgende:
bekijk het eens van de positieve kant mensen met borderline hebben net zoveel gevoelens als jij en ik het is een vervelende ziekte maar ik ben er zeker van dat ik haar kan helpen met de juiste instanties en wat betreft die vriend come'n get me
Oeh, dat ken ik ja. En sterker nog: ook toen ik al het huis uit was bleef ik om de 1 of andere reden borderline-vrouwen opzoeken en in moeilijke vriendschappen of ruzies verzeild raken. Ben pas sinds heel kort zover dat ik maar niet heb gereageerd op een kaart van een ex-ganggenootje die zo graag weer contact zou hebben.quote:Op maandag 20 september 2004 21:06 schreef Logician het volgende:
ik vind het een hele moeilijke ziekte, ik ben er mee opgegroeid, en heb als basis dus ook bps-omgangsnormen geleerd, wat mij ongeveer nog 8 jaar heeft geduurd eer ik de normale normen snapte aangezien ik niets anders geleerd had
Ah, okee, dit is de bedoeling van het topic. Dan zal ik verder niet meer roepen dat ie het niet moet doen, maar ook geen tips geven over hoe ie het aan moet pakken, want ik vind dat ie het niet moet doenquote:Op maandag 20 september 2004 20:47 schreef flubz het volgende:
nu heb ik eerlijk verteld hoe het met mijn gevoelens zat maar ze zei tegen me dat ik iemand zonder problemen moest zoeken maar dat wil ik niet ik wil zeer graag zelfs een relatie met haar aanknopen en haar ook bij haar moeilijke ziekte helpen .
maar ze houdt absoluut niet van opdringerige mensen dus hoe kan ik het haar nogmaals duidelijk maken zonder te opdringerig over te komen??????
Je moet heel wat geduld hebben en veel en lang opofferen om er uiteindelijk achter te komen dat het een gebed zonder einde is.quote:Als je er voor gaat, dan zul je veel opofferingen moeten maken.
Ik heb respect voor je..quote:Op maandag 20 september 2004 21:47 schreef flubz het volgende:
dank je kriele ik ben ook zeer vastberaden het door te zetten ongeacht jullie reacties ik weet dat de weg die ik insla op dit moment een hele moeilijke zal worden maar ik zal voor haar knokken tot ik erbij neerval ik zal haar helpen alles weer op orde te krijgen al is het het laatste wat ik doe in mijn leven
Ik had 'r meteen doorverbonden met 0800-RIAGGquote:ze lijdt nu een heel slecht leven bij hem ze heeft het zelfs gewaagd in een telefoon gesprek met mij zichzelf te snijden ik schrok me echt rot toen ze dat deed.'(
Ik denk niet dat mensen op zulke reacties zitten te wachten..quote:Op maandag 20 september 2004 22:01 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
Ik had 'r meteen doorverbonden met 0800-RIAGG
Ik eigenlijk ook, of de hoorn op de haak gesmeten. Zulke types zijn funest voor je zelfbeeld.quote:Op maandag 20 september 2004 22:01 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
Ik had 'r meteen doorverbonden met 0800-RIAGG
have it your way, huilebalkquote:Op maandag 20 september 2004 22:21 schreef flubz het volgende:
Harry_Sack kun jij voortaan wegblijven uit mijn topics zielig figuur dat je bent
quote:Op maandag 20 september 2004 22:19 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Ik eigenlijk ook, of de hoorn op de haak gesmeten. Zulke types zijn funest voor je zelfbeeld.
Als ze het al overleeft, dan komt ze vanzelf wel bij een of andere fetisjparty uit ofzo, dan vind ze misschien daar gelijkgestemden..
TS, kap er mee, je wordt hier nooit beter van.
Voeg jij dan eens wat nuttigs toe ofzoquote:Op maandag 20 september 2004 22:25 schreef Sanity11 het volgende:
[..]
Dit gaat echt nergens over!
Ow, jij vind het normaal dat mensen jou opbellen en hun polsen doorsnijden?quote:Op maandag 20 september 2004 22:03 schreef Hel1tjuhh het volgende:
[..]
Ik denk niet dat mensen op zulke reacties zitten te wachten..
Als je een potje schijnheilig gaat lopen doen kun je beter naar onzin gaan![]()
In plaats van zichzelf te snijden zou ze beter die vriend dumpen, haar "beste vriendin" aan de kant schuiven, richting RIAGG gaan, en als ze er weer helemaal bovenop is met jou nog lang en gelukkig leven TSquote:Op maandag 20 september 2004 22:29 schreef flubz het volgende:
dat snijden deed ze nadat ze erachter was gekomen dat haar vriend voor de 4de keer haar ''beste'' vriendin naaide ok dus dat is nu ook duidelijk!!!!
Eeehmzz, als het al zo is dat ze met weekend verlof los mag, dan zou ik me er al helemaal verre van houden?!quote:Op maandag 20 september 2004 22:37 schreef flubz het volgende:
ze zit in het RIAGG ze was met weekend verlof en als je dan dat soort dingen uitvind word je niet blij al helemaal niet als je zwak in je schoenen staat
ok luister, ik vind het wel knap dat je dit wilt proberen, zij is tenslotte ook maar een mens met recht op geluk, dat als eerste, als tweede heeeeeeeeeeel erg veel sterkte.quote:Op maandag 20 september 2004 22:37 schreef flubz het volgende:
ze zit in het RIAGG ze was met weekend verlof en als je dan dat soort dingen uitvind word je niet blij al helemaal niet als je zwak in je schoenen staat
Juist wel natuurlijk.quote:Op maandag 20 september 2004 22:36 schreef flubz het volgende:
als ze aandacht zou willen zou niet op die dag meteen de telefoon opgooien op momenten dat ze ging snijden
Wat een kul. Je wil je opdringen zonder dat het lijkt of je je opdringt omdat zíj niet wil dat je je opdringt.quote:Op maandag 20 september 2004 20:47 schreef flubz het volgende:
maar ze houdt absoluut niet van opdringerige mensen dus hoe kan ik het haar nogmaals duidelijk maken zonder te opdringerig over te komen??????
TS wíl kennelijk een hulpverlenersrelatie met haar. Hij schrijft het al in zijn OP.quote:Op maandag 20 september 2004 22:52 schreef raistlin6 het volgende:
als je uberhaupt al een relatie met haar krijgt (wat mij zeer sterk zou verbazen) dat het dan geen gelijkwaardige relatie zal zijn, het zal neerkomen op een hulpverlener-hulpbehoefende relatie. wat zij op den duur ook niet prettig zal vinden.
Touché. Dat klinkt heel plausibel.quote:Op maandag 20 september 2004 21:45 schreef thaleia het volgende:
Mensen met psychische problemen opzoeken omdat het je niet lukt je moeder te helpen en dat dan maar proberen te compenseren door iemand anders te helpen?
Met borderline valt, met de juiste therapie en evt begeleiding, heel goed te leren leven.quote:Op maandag 20 september 2004 20:57 schreef Logician het volgende:
ha ha ha! sorry hoor maar iemand met bps dr leven terug op orde krijgen? WELKE ORDE?
sorry niet denigrerend bedoeld, maar bps is geen ziekte die te genezen valt, het is een persoonlijkheidsstoornis..
En dít is denk ik heel erg waar.quote:Op maandag 20 september 2004 23:13 schreef purplerose het volgende:
Er zijn zat stellen waarvan de vrouw waarschijnlijk niet eens weet dat ze het heeft en dat de man geaccepteerd heeft dat zn vrouw soms wat 'onvoorspelbaar' kan reageren en ze samen daar dus een weg in hebben gevonden.
Ik kan je (flubz) eigenlijk niet anders dan je op het hart drukken hier niet aan te beginnen..zoals logician reeds schreef zal dit nooit overgaan. Echt waar, je bent nu verliefd en wil dit niet horen, maar je gaat een HEL tegemoet als je je hierin stort. Uiteindelijk zal je leeggezogen en wel met gruwelijke pijn in je hart haar verlaten. Maar dan zit je zelf ook al aan de rand van de afgrond.quote:Op maandag 20 september 2004 22:37 schreef Logician het volgende:
gaaap, ja jongen, dat heet nu manipulatie.. ze laat jouw alles denken wat ze wil... ga eens mee met haar naar therapie, doe dit eerst ongeveer 6mnd voor je ergens aan begint, elke man die iets met een borderliner begint begint zoals jij.. arme jij..
Sorry maar heb jij ervaring met borderline of roep je maar wat? Ik krijg de induk van het laaste.quote:Op dinsdag 21 september 2004 01:33 schreef Laton het volgende:
[..]
Ik kan je (flubz) eigenlijk niet anders dan je op het hart drukken hier niet aan te beginnen..zoals logician reeds schreef zal dit nooit overgaan. Echt waar, je bent nu verliefd en wil dit niet horen, maar je gaat een HEL tegemoet als je je hierin stort. Uiteindelijk zal je leeggezogen en wel met gruwelijke pijn in je hart haar verlaten. Maar dan zit je zelf ook al aan de rand van de afgrond.
Erg als dit mag klinken, en vooral koud en kil..is het vooral met liefde voor JOU dat ik dit schrijf. Begin hier niet aan..en kies voor een liefde die wel toekomst heeft.
Zwaar uit je nek gelul.quote:Op dinsdag 21 september 2004 06:06 schreef Jeroen5 het volgende:
Met een bordeliner kan je geen 'echte' relatie hebben.
dit is pure onzinquote:Op dinsdag 21 september 2004 02:20 schreef milagro het volgende:
wat een vreemd geromantiseer van de TS, zeg, brrrrr, iemand met BPS persé willen helpen, als het moet een relatie forceren, iemand die hij amper kent, songteksten er bij slepen, ja joh het is toch mooi als je iemand kan helpen..mijn hemel
Daar zijn psychs voor, weet je, je bent haar vriend niet, je kent haar niet, je gaat nu als het aan jou ligt een relatie forceren omdat jij zonodig jouw toch ietwat krampachtige behoefte wilt bevredigen.
Jij kunt haar niet helpen, je hebt de middelen niet, de kennis niet, de historie met haar niet, niets.
Ik denk dat een vriendschap heel anders is als een relatie hebben met iemand waar je dag en nacht mee leeft. Dat geldt voor alle relaties en vriendschappen. Je kunt 20 jaar bevriend zijn met iemand met problemen maar je neemt ze dan niet mee naar bed...om het zo maar even te zeggen....quote:Op dinsdag 21 september 2004 02:00 schreef testbeeld het volgende:
[..]
Sorry maar heb jij ervaring met borderline of roep je maar wat? Ik krijg de induk van het laaste.
Ik ben al jaren goed bevriend met iemand met borderline. We zien elkaar meerdere malen per week. Oke het heeft ze up's and down's Maar is het onmogelijk... echt niet.
Ik geef toe je moet soms sterk in je schoenen staan, en als je dat niet kan maak je het jezelf wel moelijk. Maar sta jij een beetje sterk in je schoenen is er niets aan de hand.
Mensen in dit topic doen net of een relatie/vriendschap met een borderliner de hell op aarde is. Ben ik het zeker niet mee eens. Ben ondertussen bevriend met 4 mensen die borderline hebben en ik heb er weinig moeite mee.
Je moet even "leren" hoe er mee om te gaan in lastige situaties. Maar als je dat eenmaal een beetje doorheb geen enkel probleem.
Dus TS weet waar je aan begint..verdiep je er goed in..en praat open met haar (voor zover mogelijk dan) dan heeft het zeker een kans van slagen.
Want iemand met borderline is ook gewoon een mens...oke zit wat moeilijk in elkaar. Maar het is nogsteeds een mens.
Tuurlijk want het bevalt je niet.quote:Op dinsdag 21 september 2004 15:52 schreef flubz het volgende:
[..]
dit is pure onzin
Dan moet je er voor gaan.quote:Op dinsdag 21 september 2004 16:31 schreef flubz het volgende:
echt leuk en echt verliefd
Klopt helemaal heb het ook gekregen voor mijn ER-stoornis....quote:Op maandag 20 september 2004 20:59 schreef Logician het volgende:
soms helpen medicijnen wel, rispeldal word ook wel eens gebruikt, dat is een anti-psychotica met als gevolg een zombie op je bank ..
Dan lijkt het er niet op dat je ze pas een week of 9 kent.....zoiets is nog pril en in eem verliefde situatie laat iedereen zich van de goede kant zien....quote:Op dinsdag 21 september 2004 20:21 schreef flubz het volgende:
ze gebruikt anti-psychotica maar ze is geen zombie nog nooit meegemaakt
1:7 jaarquote:Op woensdag 22 september 2004 00:48 schreef Foo_niks het volgende:
Hoelang is ze al bij die,, beul'
.
Heeft ze geen familie waar ze terecht kan
haar ouders zijn allebei al overleden en haar famillie zijn van die rijke stinkerds die er wel op bezoek komen maar met tegenzin zelfs haar broers!
dan het 2de geval: haar ouders hadden allebei long-enfyzeem en zij heeft op dit moment ook iets met (waarschijnlijk haar longen en ze is dus ontzettend bang dat ze dit ook heeft!
Wat weet je echt van haar ,als jullie samen een oplossing willen vinden moet je wel alle feiten weten.
ik weet bijna alles haar vorige vriend was nog slechter als deze maar die heeft zoals eerder besproken zelfmoord gepleegd toen ze het uitmaakte
Ja, dat dacht ik ook.. Dat ik m écht kon helpen, was compleet overtuigd.. en nog steeds denk ik dat als hij t geaccepteerd had ik mn ex had kunnen helpen om los te komen van zn slechte gewoontes.quote:Op dinsdag 21 september 2004 15:50 schreef flubz het volgende:
sirhenry ik wil ook zeker niet voor hulpverlener spelen maar ik kan haar wel helpen!
Ja, dat dacht ik al. Pas op... grote kans dat ze met je gaat spelen.quote:Op woensdag 22 september 2004 02:01 schreef flubz het volgende:
ik hou al echt van r dus.....
het geheel doet mij nogal obsessief aan.quote:Op woensdag 22 september 2004 02:01 schreef flubz het volgende:
ik hou al echt van r dus.....
quote:Leer denken zoals zij moet gaan denken er staan oefeningen in om gebeurtenissen te herleiden . Wanneer jij haar kan laten inzien waarom ze op bepaalde manieren zo reageert op de manier die haar aangeleert wordt tijdens therapie bereik je meer dan in discussie te gaan. Rationeel denken doen we toch niet op zo een moment. Wanneer jij de simpele bouwstenen aandraagt is er vaak meer te bereiken.
das kul aangezien het juist een persoonlijkheidsstoornis is die moeilijk tot nauwelijks vast te stellen is in je pubertijd.quote:Op woensdag 22 september 2004 03:20 schreef flubz het volgende:
nee het wordt meestal voor je 16-de al vastgesteld
en die verhalen kloppen allemaal, dat weet je zeker?quote:Op woensdag 22 september 2004 01:01 schreef flubz het volgende:
[..]
1:7 jaar
2:haar ouders zijn allebei al overleden en haar famillie zijn van die rijke stinkerds die er wel op bezoek komen maar met tegenzin zelfs haar broers!
dan het 2de geval: haar ouders hadden allebei long-enfyzeem en zij heeft op dit moment ook iets met (waarschijnlijk haar longen en ze is dus ontzettend bang dat ze dit ook heeft!
3:ik weet bijna alles haar vorige vriend was nog slechter als deze maar die heeft zoals eerder besproken zelfmoord gepleegd toen ze het uitmaakte
quote:Op woensdag 22 september 2004 03:20 schreef flubz het volgende:
nee het wordt meestal voor je 16-de al vastgesteld
Goh, gooi weer eens zo'n lekkere dooddoener in dit topicquote:Op woensdag 22 september 2004 02:12 schreef Steijn het volgende:
Borderline, is dat niet net zo'n mode verschijnsel als dyslexie? Eerst heeft niemand het en zo heeft iedereen het.
Als iemand dat doet terwijl ze je net enkele weken kent, dan is ze zwaar bezig je te manipuleren, misschien niet uit kwade wil, en is haar wens om de relatie niet verder te doen gaan juist ook omdat ze weet dat het voor haar lastig is om helemaal eerlijk en open te zijn naar iemand anders toe ...quote:..ze heeft het zelfs gewaagd in een telefoon gesprek met mij zichzelf te snijden ik schrok me echt rot toen ze dat deed.'(
Je gaat er kennelijk wel erg makkelijk vanuit dat ze werkelijk 'van je houdt', en dat dat de reden is dat ze je wegduwt...quote:Op woensdag 22 september 2004 16:34 schreef flubz het volgende:
hoe doe ik dat het beste zonder haar verdrietig of boos the maken?
als je dat echt meent, dan geef je haar de kans eerst zichzelf en haar leven op de rails te zetten voordat ze zich in een relatie begeeft.quote:Op woensdag 22 september 2004 18:53 schreef flubz het volgende:
ja maar dat wil ik ook voor haar
Meid, ik heb het ook.quote:Op woensdag 22 september 2004 19:25 schreef diannetjhu het volgende:
.. Ik vind jullie echt allemaal wel heel erg negatief.. Ik heb ook borderline en ookal heel wat dingen gedaan en meegemaakt..
En dat is dus een kulargument.quote:Op woensdag 22 september 2004 19:32 schreef diannetjhu het volgende:
en je weet dat het verbreken van de relatie ernstige gevolgen kan hebben voor de ander, dat maakt het altijd moeilijker lijkt me.
Jawel, dat wordt hier in NL ook wel toegepast. Weet zo gauw geen plekken of links voor je, maar dialectische gedragstherapie is volgens mij vrij gangbaar.quote:Op woensdag 22 september 2004 20:53 schreef flubz het volgende:
trouwens op internet staat een vrouw die zegt dat ze genezen is doormiddel van:Dialectical Behavior Therapy
is dit ook in nederland te volgen?
dat de symptomen minder worden is een logisch gevolg van leren omgaan met je problemen (en gevolgen daarvan) Tijd heeltquote:Op woensdag 22 september 2004 21:00 schreef flubz het volgende:
en is het waar stond ook op die site van toennet dat naarmate je ouder wordt de symptomen verminderen of helemaal verdwijnen
Verzin je dat nou?quote:Op donderdag 23 september 2004 12:15 schreef thabit het volgende:
Ik zou er niet aan beginnen. Met borderliners is een relatie niet echt vol te houden.
Antwoord c.quote:Op vrijdag 24 september 2004 12:39 schreef testbeeld het volgende:
[..]
Verzin je dat nou?
Zeg je het omdat iedereen het zegt?
Of heb je er ervaring mee?
Kortom onderbouw je eens......
das natuurlijk je reinste lulkoekquote:Op donderdag 23 september 2004 12:15 schreef thabit het volgende:
Ik zou er niet aan beginnen. Met borderliners is een relatie niet echt vol te houden.
Een relatie kan al moeilijk genoeg zijn, waarom mensen het nog nodig vinden om direct een enorme berg problemen over zich af te roepen is beyond me. Ik heb ervaring met het geheel en die ervaring is reden genoeg om iedere vorm van anti depressiva slikkend vrouwelijk nederland VER van me te houden.quote:Op vrijdag 24 september 2004 13:33 schreef DarkElf het volgende:
[..]
das natuurlijk je reinste lulkoek
het is moeilijk vaak, maar er zijn maar weinig dingen onmogelijk in het leven
ja en alle mannen zijn als Al Bundyquote:Op vrijdag 24 september 2004 14:07 schreef Harry_Sack het volgende:
volgens mij hebben bijna alle vrouwen borderline..
Als je dat nou als vuistregel neemt, dan scheelt dat alvast de helftquote:Op vrijdag 24 september 2004 14:13 schreef Logician het volgende:
[..]
ja en alle mannen zijn als Al Bundy![]()
Ik heb het een keer in Onzin gepost, maaaaaaanden daarna werd het nog gequotequote:Op vrijdag 24 september 2004 14:14 schreef DarkElf het volgende:
ja ga er idd op in; dát heeft nut
Het spijt, maar daar heb je wel gelijk in, ofwel ze zijn het, of ze zouden eigenlijk het liefst zo willen zijn,quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:13 schreef Logician het volgende:
[..]
Wat een onzin. Tuurlijk zullen er altijd "meeloop" borderliners ed zijn, maar mensen die er daadwerkelijk last van hebben zullen er alles voor over hebben er vanaf te komen. (kan dus niet helaas)quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:25 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Het spijt, maar daar heb je wel gelijk in, ofwel ze zijn het, of ze zouden eigenlijk het liefst zo willen zijn,
maar daarentegen hebben volgens mij niet alle vrouwen borderline:
aan de andere kant, je kunt je wel afvragen in hoeverre 'borderline' van 'voordeel' is voor die vrouw; in de zin dat dat voor de topicstarter opeens een 'regulier excuus' wordt om van die vrouw allerlei zaken te accepteren die in een andere situatie gewoon compleet not-done zouden zijn ...
IK kan me voorstellen dat voor vrouwen wel 'borderline' ook een soort van vrijheid betekent, 'lekker doen wat in je opkomt', terwijl de 'normale' wereld aan elkaar hangt van formele omgangsregeltjes:
Mannen kunnen dat ontvluchten door 'mannendingen' te doen, naar het voetbal te gaan, met vrienden bier te drinken, voor mannen is 'asociaal' (of noem het evt. 'Al Bundy'-) gedrag vaak veel makkelijker geaccepteerd ... mannen die niet van hun vrouw houden worden gezien als zichzelf, zelfs vreemdgaan is veel geaccepteerder en leidt bij mannen minder vaak tot een beeindiging van de relatie ...
Een vrouw die dat gedrag laat zien wordt als snel gekenmerkd als iemand die leidt aan een 'ziekte'... maar in hoeverre is het werkelijk een ziekte, heeft het een biologische oorzaak, en in hoeverre is het misschien ook soms natuurlijk 'ontsnappings'-gedrag?
het is niet zo gek als het lijkt, in de 19e eeuw ontdekte een russische neuroloog (ik heb zijn naam even niet, was iig een korte naam iets Iihja, is iig een zeer hoog aangeschreven neuroloog ) die ook veel psychaitrisch onderzoek deed, dat de overgrote meerderheid van de vrouwen die in psychiatrische inrichtingen zaten helemaal geen aandoening hadden;quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:34 schreef DarkElf het volgende:
maw ik vind jouw post echt grotendeels bs
ze zijn het misschien niet maar ze denken wel zoquote:Op vrijdag 24 september 2004 14:13 schreef Logician het volgende:
[..]
Er bestaat een soort van grens: 'echte borderline gevallen' mogen niet kritisch bekeken worden...?quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:55 schreef DarkElf het volgende:
kennelijk heb je werkelijk geen idee hoe het er in een hoofd van iemand die flink borderline heeft, en let wel: daar hebben we het dit topic over, aan toe gaat als je zulke onzin uit gaat kramen
Ja ja, het hebben van borderline is echt zoooo makkelijk!quote:Moonah - donderdag 31 oktober 2002 @ 22:19
Borderline is vooral een stoornis op emotioneel vlak. Er is geen goede balans tussen ratio en emotie, waardoor er vaak geen adequaat gedrag wordt vertoond.
Door traumatische ervaringen kan de emotionele ontwikkeling van een kind stil komen te staan of een scheefgroei vertonen. Het gedrag van mensen met borderline kun je ook vaak wel met dat van een jong kind vergelijken.
Het impulsieve, gewoon doen, zonder eerst allerlei consequenties af te wegen. Dingen zeggen, eruit flappen zonder erover na te denken. Jonge kinderen zijn ook zelden tactisch.![]()
Het zwart/wit denken. Kinderen kunnen moeilijk met ambivalenties omgaan. Als mama boos is is het: "Stomme mama."
Dat iemand die van je houdt ook wel eens lullig (of chagrijnig, whatever) tegen je kan doen, is in de beleving van een borderlinepatient niet mogelijk. Diegene houdt dan niet meer van je, anders zou hij niet lullig doen
Andersom geldt dat ook: Als iemand stom is, dan kan daar ook niets leuks aan ontdekt worden. Of iemand die je juist (waanzinnig) bewondert, die kan niets fout doen.
Nuanceren is voor kinderen ook vaak moeilijk.
Stemmingswisselingen: Bij kinderen (en bij mensen met borderline)is het vaak Jantje lacht, Jantje huilt
. En dat kan soms best snel op en neer gaan.
Ook kan iemand met borderline overspoeld worden door zijn/haar emoties. Vergelijk het met kinderen, die kunnen om iets kleins een onbedaarlijk verdriet hebben, maar dat kan ook weer snel over zijn. Van de andere kant kan er ook sprake zijn van een tomeloos enthousiasme, een ontembare vrolijkheid.
Verlatingsangst: Een klein kind kan niet bevatten dat als mama even boodschappen doen is, dat ze dan ook echt weer terug komt. Een kind moet daarop leren vertrouwen door ervaring.
Hetzelfde bij een bordelinepatient. Het is heel moeilijk om in een relatie erop te vertrouwen dat iemand echt bij je wil blijven, dat iemand nog steeds van je houdt, je heus niet zal verlaten, ook al heeft hij/zij ook zo zijn/haar eigen bezigheden.
Ook in vriendschappen werkt het zo. Het is bv moeilijk te accepteren dat je beste vriendin ook andere vriendinnen heeft.
Je kunt je mss voorstellen dat emotioneel gedrag op het niveau van een jong kind, voor zowel degene met borderline als ook voor de omgeving, voor veel problemen kan zorgen. Immers, je bent toch volwassen, je kunt je toch wel bedenken dat je je in een bepaalde situatie niet zus of zo kunt gedragen. Je bent toch oud en wijs genoeg om je emoties onder controle te houden
Maar dat is nou juist het lastige als je borderline hebt. Je kunt wel bedeneren dat bepaalde zaken niet kloppen, of dat jij anders reageert dan anderen, maar omdat je emotionele ontwikkeling niet parallel loopt met je rationele ontwikkeling kun je je vaak niet adequaat gedragen. En dat zorgt voor heel veel interne frustratie, waardoor weer afwijkend gedrag kan ontstaan (dissociatie, automutilatie, eetstoornissen, depressie etc).
Men gebruikt nou eenmaal hokjes om het allemaal wat makkelijker te maken; borderline kun je ook gewoon een verzamelnaam noemen voor een bepaald (afwijkend) gedrag, meestal ten gevolge van een traumatische gebeurtenis. Hier heb je dus meteen de bron van het ontstaan van de aandoening. (dit kan dus ook vastgelopen gezins- of familie situatie betreffen)quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:52 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het is niet zo gek als het lijkt, in de 19e eeuw ontdekte een russische neuroloog (ik heb zijn naam even niet, was iig een korte naam iets Iihja, is iig een zeer hoog aangeschreven neuroloog ) die ook veel psychaitrisch onderzoek deed, dat de overgrote meerderheid van de vrouwen die in psychiatrische inrichtingen zaten helemaal geen aandoening hadden;
maar dat het vaak een vlucht was vanuit een vastgelopen gezins- of familiesituatie ...
Ook freud kwam hierop uit, en zulke zaken was ook een achtergrond van zijn psycho-analyse ...
Ik wil niet beweren dat alle borderliners fakers zijn, of zelfs maar dat deze 'fakers' dit bewust doen:
maar wel dat naar het ontstaan van de aandoening weinig gekeken wordt, het meestal als een vaststaand gegeven aangenomen wordt en men vervolgens makkelijk het gedrag van die persoon in een voorgedefinieerd hokje deelt.
Nee,er is altijd wel wat te belevenquote:Op zaterdag 25 september 2004 00:59 schreef Foo_niks het volgende:
ze zijn tenminste niet saai
Jezus Christusquote:Op vrijdag 24 september 2004 15:21 schreef DarkElf het volgende:
oh "je mag de smilie wel weglaten als je die niet meent...LOL hoe kun jij nu vanachter je schermpje uit een tekst halen of iemand hem niet meent?
ik zal eens simpel zijn: als ik eenpost dan heb ik daar zin in, als er geen
post heb ik er geen zin in. Als je mij een klein beetje kent wat betreft posten zou je weten dat ik ontzettend vaak
post, maar ook vaak genoeg geen
post... dus voor je denkt dat er van alles achter zit..
is een
als ik hem niet meen doe ik wel [afbeelding] of
, of misschien wel helemaal geen smilie...
Sorry, Maar Al Bundy is nu niet echt wat je noemt mijn grote voorbeeld.....quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:25 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Het spijt, maar daar heb je wel gelijk in, ze zouden eigenlijk het liefst zo willen zijn.
three touchdowns at Polk High ,can you beat thatquote:Op zaterdag 25 september 2004 19:39 schreef Wouter.1984 het volgende:
[..]
Sorry, Maar Al Bundy is nu niet echt wat je noemt mijn grote voorbeeld.....
Hoezo 'stoornis'???quote:Moonah schreef het volgende:
Borderline is vooral een stoornis op emotioneel vlak. Er is geen goede balans tussen ratio en emotie, waardoor er vaak geen adequaat gedrag wordt vertoond.
Zou de mogelijkheid kunnen bestaan dat enkele van deze eigenschappen gewone aangeboren menselijke eigenschappen zijn die bij een 'borderliner' misschien meer uitvergroot aanwezig zijn?quote:Moonah schreef het volgende:
Het impulsieve, gewoon doen, zonder eerst allerlei consequenties af te wegen.
Het zwart/wit denken. Kinderen kunnen moeilijk met ambivalenties omgaan.
Stemmingswisselingen: Ook kan iemand met borderline overspoeld worden door zijn/haar emoties. Verlatingsangst: Het is heel moeilijk om in een relatie erop te vertrouwen dat iemand echt bij je wil blijven, dat iemand nog steeds van je houdt , je heus niet zal verlaten, ook al heeft hij/zij ook zo zijn/haar eigen bezigheden.
En de mensen die het beste hun kind-zijn verbergen en pretenderen dat ze volwassen zijn, zijn zij wel van het gewenste niveau? Zij zijn vaak schizofrener en hypocrieter dan ze zelf beseffen juist doordat het in de strijd om het zijn(lees volwassen) onontkoombaar is dat men zijn eigen gaat splitsen zodanig dat het juiste maatschappelijk en sociaal functioneren geprefereerd zal worden boven wat men instinctief als mens wil. Inderdaad daar waar het conformeren als hoogste prioriteit geldt en men bang is door anderen uitgesloten te worden, zoals de angst zelf als 'borderliner' gekwalificeerd te worden vind men bevrediging in de diskwalificatie van anderen. Zouden dan deze gecontroleerde en 'juist' uitgebalanceerde mensen 'normaal' genoemd mogen worden en vervolgens ook nog eens het recht hebben het oordeel gestoord over de ander te mogen vellen?Het effect kan zelfs zo desastreus zijn dat de gekwalificeerde zichzelf in haar aangemeten rol gaat bevestigen en zo kan 'borderliner' als verzinsel vorm krijgen.quote:Moonah schreef het volgende:
Je kunt je mss voorstellen dat emotioneel gedrag op het niveau van een jong kind, voor zowel degene met borderline als ook voor de omgeving, voor veel problemen kan zorgen. Immers, je bent toch volwassen, je kunt je toch wel bedenken dat je je in een bepaalde situatie niet zus of zo kunt gedragen. Je bent toch oud en wijs genoeg om je emoties onder controle te houden
Afwijkend gedrag, moet ik mezelf ook tot de 'borderliners' rekenen?quote:Moonah schreef het volgende:
Maar dat is nou juist het lastige als je borderline hebt. Je kunt wel bedeneren dat bepaalde zaken niet kloppen, of dat jij anders reageert dan anderen, maar omdat je emotionele ontwikkeling niet parallel loopt met je rationele ontwikkeling kun je je vaak niet adequaat gedragen. En dat zorgt voor heel veel interne frustratie, waardoor weer afwijkend gedrag kan ontstaan (dissociatie, automutilatie, eetstoornissen, depressie etc).
Bij mij nooit zover gekomen, maar wat wil je dat komt?quote:Flubz schreef het volgende:
vroeger of later komt het wel!
Johan Cruijff zei het al: elk nadeel heb z'n voordeel.quote:Op maandag 27 september 2004 14:31 schreef HerRoz het volgende:
Hoezo 'stoornis'???
<snip>
Parallel minds think alike, denk ik...quote:Afwijkend gedrag, moet ik mezelf ook tot de 'borderliners' rekenen?
Ik heb de dissociatie, automutilatie(1x), eetstoornis(matig) en depressie.
<...>
Ik mijzelf voelde me ooit ook aangetrokken tot een 'borderliner'.
Zij kwam op mij meer dan vele anderen over als een echt mens.
Nee hoor. Wees gerust.quote:Op maandag 27 september 2004 14:31 schreef HerRoz het volgende:
Afwijkend gedrag, moet ik mezelf ook tot de 'borderliners' rekenen?
Ik heb de dissociatie, automutilatie(1x), eetstoornis(matig) en depressie.
Ah, da's mooi.quote:Eenmalige reactie, reageer verder niet meer
In eerste instantie heb ik mijn diagnose niet te horen gekregen, ik kreeg al wel therapie.quote:Op maandag 27 september 2004 17:40 schreef HenryHill het volgende:
Ik ben het wel met je eens dat mensen niet te snel het predikaat borderliner moeten krijgen, omdat het alle motivatie om uit dat dal te komen teniet doet.
Same here.quote:Op maandag 27 september 2004 18:03 schreef Moonah het volgende:
[..]
In eerste instantie heb ik mijn diagnose niet te horen gekregen, ik kreeg al wel therapie.
Na een poos kwam de diagnose mij onder ogen, en ik moet je zeggen, na de eerste schok (het klinkt vreselijk eng: "U hebt BL") gaf het mij wel veel houvast. Een kader waarbinnen veel van mijn nare en lastige eigenschappen pasten. Niet om me achter te verschuilen, wel om mij inzicht te bieden en zo mijn gedrag te kunnen bijsturen.
Jij springt ook van de hak op de tak.quote:Op maandag 27 september 2004 18:03 schreef Moonah het volgende:
Kut!
Ben ik wéér volop aan het reageren in dit topic.![]()
I'm outta here!
Goh...quote:Op vrijdag 24 september 2004 18:12 schreef Moonah het volgende:
Speciaal voor RM-rf haal ik een oude post van mij maar weer eens van stal.
Ja ja, het hebben van borderline is echt zoooo makkelijk!
Bij mij wisten ze niet wat er was.. uiteindelijk hebben ze maar de depressieve variant ADD geconstateerd. Dat was ook enigzins een opluchting. Niet erg leuk op zich, maar je weet iig dat je niet per se een naar karakter hebt. Het is de aandoening, niet je persoonlijkheid, want je gaat er behoorlijk aan twijfelen.quote:Op maandag 27 september 2004 18:03 schreef Moonah het volgende:
In eerste instantie heb ik mijn diagnose niet te horen gekregen, ik kreeg al wel therapie.
Na een poos kwam de diagnose mij onder ogen, en ik moet je zeggen, na de eerste schok (het klinkt vreselijk eng: "U hebt BL") gaf het mij wel veel houvast. Een kader waarbinnen veel van mijn nare en lastige eigenschappen pasten. Niet om me achter te verschuilen, wel om mij inzicht te bieden en zo mijn gedrag te kunnen bijsturen.
Oh, maar als je BL hebt wil dat nog niet zeggen dat je een naar karakter hebt!quote:Op maandag 27 september 2004 19:42 schreef gekke_sandra het volgende:
maar je weet iig dat je niet per se een naar karakter hebt.
Maar Moonah, je verschuilt je achter je stoornisquote:Op maandag 27 september 2004 22:51 schreef Moonah het volgende:
Tja, kan er niets aan doen, BL he...![]()
[/sub]
Dat zeg ik..quote:Op maandag 27 september 2004 22:51 schreef Moonah het volgende:
Oh, maar als je BL hebt wil dat nog niet zeggen dat je een naar karakter hebt!
En een diagnose verandert daar natuurlijk ook niets aan.
Goh dat verhaal hoor ik nu ook de hele tijd en ben nog steeds op mijn diagnose aan het wachtenquote:Op maandag 27 september 2004 19:42 schreef gekke_sandra het volgende:
Tijd geleden zei mn psychiater dat ze eigenlijk nog steeds niet wisten wat het was
Dat is heel duidelijk omschreven in de DSM-IV criteria!quote:Op dinsdag 28 september 2004 23:32 schreef HenryHill het volgende:
Naarmate ik meer reacties lees raak ik er steeds meer van overtuigd dat er op elk mens wel zo'n labeltje geplakt kan worden... En in hoeverre spreek je dan nog van een stoornis, vraag ik me dan af..
Ja.. lekker kut is dat. Niet dat ik per se die diagnose wil(de) weten, maar tis wel erg vervelend als ze iets stellen.. je er zelfs n cursus voor volgt en dan tussen neus en lippen door gezegd word dat ze het eigenlijk helemaal niet zo zeker wisten.quote:Op dinsdag 28 september 2004 23:23 schreef Wouter.1984 het volgende:
Goh dat verhaal hoor ik nu ook de hele tijd en ben nog steeds op mijn diagnose aan het wachten.
Er wordt gedeeltelijk een link met mij en een ER-stoornis gelegd.
ER= Emotieregulatie-stoornis
Tja, aan de hand van zo'n topic denk je dat wel ja. Daarom is het misschien handig als je er wat meer over opzoekt als je echt een onderbouwde mening wilt hebben. Want BPS houdt echt wel meer in dan 'af en toe eens een stemmingswisselinkje hebben en dood willen'.quote:Op dinsdag 28 september 2004 23:32 schreef HenryHill het volgende:
Naarmate ik meer reacties lees raak ik er steeds meer van overtuigd dat er op elk mens wel zo'n labeltje geplakt kan worden... En in hoeverre spreek je dan nog van een stoornis, vraag ik me dan af..
Met alle respect, maar wat zegt dat precies?quote:Op woensdag 29 september 2004 01:01 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Dat is heel duidelijk omschreven in de DSM-IV criteria!
Joh!quote:Op woensdag 29 september 2004 09:16 schreef RM-rfeen wereldbeschouwing!
![]()
Ik vind het heel opvallend dat bepaalde mensen een 'bezitterigheid' vertonen als je het over 'hun ziekte' hebt ...quote:Op woensdag 29 september 2004 12:33 schreef DarkElf het volgende:
vind het altijd zo verbazingwekkend dat zovéél mensen ineens mega kennis hebben van psychiatrische en psychologische aandoeningen en alles wat er tussen, onder en bij kan horen
Volgens mij is dat eerder het willen voorkomen van misverstanden ("Volgens mij heeft bijna iedereen BPS?") of het tegengaan van foute conclusies die toch behoorlijk vaak voorkomen bij topics die over BPS gaan. Jammer trouwens ook weer dat het topic van TS weer is veranderd in een 'maar wat IS BPS dan en wie heeft het wel en niet'-topic. Daar bestaan er volgens mij al genoeg van.quote:Op woensdag 29 september 2004 12:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik vind het heel opvallend dat bepaalde mensen een 'bezitterigheid' vertonen als je het over 'hun ziekte' hebt ...
Jongen, je weet niet waar over je praat, met alle respect...quote:Op woensdag 29 september 2004 09:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Juist op dat punt heb ik nog wel eens twijfels, als mensen gediagnosticeerd worden met BPD die slechts symptomen zijn gaan vertonen na hun 28e en waarbij geen duidelijke oorzaken in de jeugdfase zijn te traceren, is feitelijk die diagnose twijfelachtig, het is het zwaktepunt van een diagnose-methodiek enkel op 'symptomen' te baseren (en zeker in geval van BPS kennen de symptomen ook nog eens een sterke overlap, met veel ernstigere schizofrenie, of juist met een lichtere variant van een tijdelijke depressie).
niet lullig bedoeld SEMTEX maar wat me opvalt is dat ik tot nu toe elke persoon met BPS dat wel één keer heb horen zeggenquote:Op woensdag 29 september 2004 13:00 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Volgens mij is dat eerder het willen voorkomen van misverstanden ("Volgens mij heeft bijna iedereen BPS?") of het tegengaan van foute conclusies die toch behoorlijk vaak voorkomen bij topics die over BPS gaan. Jammer trouwens ook weer dat het topic van TS weer is veranderd in een 'maar wat IS BPS dan en wie heeft het wel en niet'-topic. Daar bestaan er volgens mij al genoeg van.
Misschien als mensen die kritische woorden zo beledigend vinden, deze bovenstaande zin nog eens doorlezen, en er eventjes over nadenken ...quote:Op woensdag 29 september 2004 17:43 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Het mooie van de DSM IV is dat mensen na hun 28ste zeker wel borderline kunnen ontwikkelen.
Sorry, maar dit vind ik larie. De diverse criteria passend bij bepaalde stoornissen zijn zo opgesteld dat er een bepaalde vorm van chroniciteit dient te bestaan alvorens iemand een stoornis krijgt toebedeeld. Dus er is wel zeker een groot en hard verschil. Mensen die decompenseren onder spanning = slecht coping gedrag, zegt eigenlijk wel iets over hun persoonlijkheid, niet?quote:DSM IV is slechts een hulpmiddel, een indeling; die assen betekenen niet dat er werkelijk harde lijnen te trekken zijn tussen persoonlijkheidstoornissen en zware syndromen, het betekent eigenlijk niet eens dat er werkelijk een groot en hard verschil bestaat tussen mensen die soms onder spanning staan, de fout ingaan, van slag zijn, en mensen met een gediagnosticeerde ziekte, die lijn die men mbhv diagnostiek trekt is feitelijk in de werkelijkheid helemaal niet zo scherp en moet je zeker niet heilig verklaren...
een syndroom is een verzameling van symptomen die altijd bij elkaar optreden zonder een duidelijke onderbouwde wetenschappelijke etiologie.quote:Op donderdag 30 september 2004 16:36 schreef milagro het volgende:
KonnieK, wat is het verschil precies tussen een syndroom en ziekte in deze context?
Ik wou graag wel een diagnose hebben. Zodat ik kan zeggen dat het niet aan mij ligt dat ik soms aggresief reageer, somber ben, etc. Maar dat er iets met mij is waar aan gewerkt moet worden.quote:Op woensdag 29 september 2004 01:03 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Ja.. lekker kut is dat. Niet dat ik per se die diagnose wil(de) weten, maar tis wel erg vervelend als ze iets stellen.. je er zelfs n cursus voor volgt en dan tussen neus en lippen door gezegd word dat ze het eigenlijk helemaal niet zo zeker wisten.
ER, Wat houd dat dan precies in?
Inderdaad heel helder allemaal...quote:Op donderdag 30 september 2004 17:07 schreef Logician het volgende:
ER met Borderline kenmerken, dan heb je dus wel sommige symptomen van BPS maar je hebt ze niet allemaal , waardoor het valt onder BPS kenmerken... heerlijk verwarrend allemaal als het jezelf overkomt, de ene therapeut behandeld je als een BPSér en de andere als iemand met ER en van die mag dan weer absoluut niet over BPS gepraat worden en word BPS-kenmerken alleen gebruikt om de gedragstoornis een beetje in een bepaald hoekje te kunnen plaatsen ..leuk die psychologie
En kreeg je cocaïne voorgeschreven als medicijn...quote:Op donderdag 30 september 2004 17:22 schreef KonnieKipke het volgende:
in de vroegere jaren toen de psychiatrie nog niet zo ver was werd borderline hysterie genoemd...
'quote:Op donderdag 30 september 2004 17:22 schreef KonnieKipke het volgende:
in de vroegere jaren toen de psychiatrie nog niet zo ver was werd borderline hysterie genoemd...
Zo ver dat behandeling in ongeveer 25% van de gevallen ook echt werkt.quote:Op donderdag 30 september 2004 18:30 schreef thaleia het volgende:
"Toen de psychiatrie nog niet zo ver was"
Maar hoe ver is de psychiatrie nu?
En nu even helder en duidelijk wat je bedoelt?quote:Op donderdag 30 september 2004 14:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Misschien als mensen die kritische woorden zo beledigend vinden, deze bovenstaande zin nog eens doorlezen, en er eventjes over nadenken ...
Dan kunnen ze hopelijk begrijpen waarom er zoveel kritiek is, op dat gehang naar DSM-normen, het 'hangen aan de eigen stoornis', maar wel altijd de nadruk erop leggen dat de stoornis zo lastig is en dat mensen begrip moeten hebben ...
niet bedoeld om af te kraken door een suggesteieve *knip* in de hele reactie te doen, ik realiseer dat je dit niet letterlijk zo wilde uitdrukken
Hm, ik volg je niet helemaal. Wederom even helder en duidelijk?quote:het betekent eigenlijk niet eens dat er werkelijk een groot en hard verschil bestaat tussen mensen die soms onder spanning staan, de fout ingaan, van slag zijn, en mensen met een gediagnosticeerde ziekte, die lijn die men mbhv diagnostiek trekt is feitelijk in de werkelijkheid helemaal niet zo scherp en moet je zeker niet heilig verklaren...
Ah! Dus jouw criterium voor ernstig is medicatie en opname?quote:Uiteindelijk maakt het voor de topicstarter weinig uit, de man die verliefd was op een vrouw met borderline,
aangezien deze opgenomen was en anti-psychotica gebruikte denk ik eerder dat zij een redelijk zwaar geval is, en haar eigen keuze om die relatie niet toe te staan, de man weg te duwen moet je respecteren, omdat het misschien inderdaad wel eens het beste is dat ze kon doen, een relatie die zich zou ontwikkelen in een situatie waarin ze nog altijd enorm labiel is, is waarschijnlijk geen gezonde en evenwichtige relatie, los ervan dat beide betrokkenen goede bedoelingen zouden hebben.
quote:Op donderdag 30 september 2004 19:37 schreef Moonah het volgende:
En jaaaah, fyi het is ernstig hoor, want ik slik medicatie en ben opgenomen geweest, dus ik kan er echt niets aan doen.![]()
Niet lullig bedoeld Logician, maar wat me opvalt is dat je dat ook al een aantal malen in dit topic hebt vermeld...quote:Op donderdag 30 september 2004 13:36 schreef Logician het volgende:
[..]
niet lullig bedoeld SEMTEX maar wat me opvalt is dat ik tot nu toe elke persoon met BPS dat wel één keer heb horen zeggen(en ja ik praat zeker wel uit ervaring, ik heb met BPSÉRS gewerk en ik heb een moeder met BPS)
Ik denk niet dat 'onder druk staan' dezelfde symptomen oplevert als het hebben van BL. Wellicht een aantal. En dan niet chronisch, maar tijdelijk.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:44 schreef milagro het volgende:
wat ik lees is dat het gedrag ve borderliner op veel mensen van toepassing zou kunnen zijn die door omstandigheden onder hoge druk staan, maar dat die dus niet als dusdanig gediagnosticeerd zijn en er dientengevolge ook niet mee kunnen (en ws willen) schermen.
Tja, ik ken mensen met een aantal van die symptomen en ik gooi dat idd gewoon op een kutkarakter, en eerlijk gezegd zal een diagnose daar weinig aan veranderen voor mij, als dat gedrag niet verandert.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:50 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik denk niet dat 'onder druk staan' dezelfde symptomen oplevert als het hebben van BL. Wellicht een aantal. En dan niet chronisch, maar tijdelijk.
Wat ik wél denk, is dat er zeker mensen met BL rondlopen die geen diagnose hebben, maar er wel degelijk onder lijden (en zeker ook hun omgeving). Zij worden dan beschouwd als lastig, eigenaardig, dwars, kinderachtig, temperamentvol, wisselvallig, suicidaal, kort-door-de-bocht, impulsief... etc.
Wat dus weer niet impliceert dat iedereen die wel eens lastig, eigenaardig, dwars <knip> etc is, nou ook weer BL zou hebben...![]()
Nee, natuurlijk niet.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:55 schreef milagro het volgende:
[..]
Tja, ik ken mensen met een aantal van die symptomen en ik gooi dat idd gewoon op een kutkarakter, en eerlijk gezegd zal een diagnose daar weinig aan veranderen voor mij, als dat gedrag niet verandert.
Ik doe het idd als een lolletje (gelukkig heb jíj dat iig doorquote:Vooral ook niet omdat de BL-rs hier (en elders) idd nog al eens met hun aandoening schermen.
Dat doet mij dus denken dat ze op de momenten dat gewoon hun kutkarakter zich openbaart ze dat handig oh handig hun aandoening als excuus gebruiken.
Jij doet dat als een lolletje nu hier, maar eigenlijk doet dat de zaak ook geen goed
Zo ver, dat het eerste wat ze tegenwoordig doen is medicijnen voorschrijven (in de meeste gevallen).quote:Op donderdag 30 september 2004 18:35 schreef Logician het volgende:
redelijk ver, vergeleken met toen![]()
bron: Uit je bolquote:Ecstasy helpt om te praten over dingen waar we gewoonlijk moeilijk over spreken. Het is dan ook lange tijd in de Verenigde Staten in de psychiatrie gebruikt om patienten zich te laten ontspannen en sneller aan het praten te krijgen. De Amerikaanse psychiaters maakten er zo min mogelijk ophef over omdat ze bang waren dat ze er geen gebruik meer van mochten maken, zodra het op de lijst van verboden middelen was geplaast. En zo is het ook gegaan.
bron: Uit je bolquote:De medicijnfabrikant Sandoz zocht in de psychiatrische hoek naar een toepassing voor LSD-25. Het middel kwam ter beschikking van psychiaters, om het in de behandeling als een "waarheidsserum" te gebruiken, dat verdrongen ervaringen naar buiten bracht. Ook begonnen sommige onderzoekers het middel zelf te gebruiken, om zo de toestand van hun patiënten beter te begrijpen.
Nou ik neem het wel serieus, hoor, alleen boeit het mij niet of dat vervelende gedrag voortkomt uit een aangeboren kutkarakter of een aangeboren (aanleg voor) BL.quote:Op donderdag 30 september 2004 20:17 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet.
Een diagnose rechtvaardigt geen gedrag, het verklaart alleen maar. Iemand wordt niet daardoor ineens prettiger in de omgang.
[..]
Ik doe het idd als een lolletje (gelukkig heb jíj dat iig door), maar eigenlijk merk ik dat ik gewoon toch pissed ben. BL is echt een klotenstoornis die je hele leven kan verknallen. Da's echt wel wat anders dan een beetje overspannen zijn. En in dit topic (ook de meeste andere die over BL gingen) voelt het alsof BL niet serieus genomen wordt.
Heeeeelllluupp! Nog stéééééds mezelf verdedigen.... Ik dacht écht dat ik mijn BL goed kon handelen...
Oeps! Wilde ik toch wéér eenplaatsen...
![]()
We doen ook wel eens gips om pootjes die niet gebroken zijn hoor.. Bij kneuzing te ontlasting van de pijnquote:Op donderdag 30 september 2004 19:44 schreef Moonah het volgende:
[..]
Niet lullig bedoeld Logician, maar wat me opvalt is dat je dat ook al een aantal malen in dit topic hebt vermeld...
En verder ben ik het wél met Semtex eens. Doordat iedereen maar gaat roepen: "Ik heb BL, want ik herken het eea", krijg je weeeeeer van dergelijke discussies.
Straks gaat RM-rf nog naar de EHBO, om eens kritisch te kijken naar alle mensen die gips om hun gebroken pootje krijgen. "Het lijkt me sterk dat dat gebroken is. Het is heus niet erger dan een blauwe plek."
Maar, het kan vást geen kwaad de huidige medische stand eens onder de loupe te nemen.
dat klopt, omdat niet iedereen altijd v.a het begin meeleest en ik geen zin heb in nare opmerkingen in de trant van "iedereen is ineens ervaringsdeskundige hier etc"quote:Op donderdag 30 september 2004 19:44 schreef Moonah het volgende:
[..]
Niet lullig bedoeld Logician, maar wat me opvalt is dat je dat ook al een aantal malen in dit topic hebt vermeld...
Eh, nou, gefeliciteerdquote:Op woensdag 6 oktober 2004 23:34 schreef flubz het volgende:
nou wat er gisteren dus gebeurde was dat ik bij haar op bezoek was en dat we even hebben zitten praaten tot ze me opeens begon te tongen.
ik denk dat het wel goed komt. ik ken haar en ze is niet iemand die zoiets niet zomaar doet!
Ze is niet iemand die zoiets niet zomaar doet? Dus ze doet het zo maarquote:Op woensdag 6 oktober 2004 23:34 schreef flubz het volgende:
nou wat er gisteren dus gebeurde was dat ik bij haar op bezoek was en dat we even hebben zitten praaten tot ze me opeens begon te tongen.
ik denk dat het wel goed komt. ik ken haar en ze is niet iemand die zoiets niet zomaar doet!
juist een borderliner zal zoiets WEL doen, proberen doormiddel van lichamelijke affectie iemand aan je te binden.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 23:34 schreef flubz het volgende:
Sja..quote:Op donderdag 30 september 2004 19:44 schreef milagro het volgende:
wat ik lees is dat het gedrag ve borderliner op veel mensen van toepassing zou kunnen zijn die door omstandigheden onder hoge druk staan, maar dat die dus niet als dusdanig gediagnosticeerd zijn en er dientengevolge ook niet mee kunnen (en ws willen) schermen.
Lekker scherp vandaag?quote:Op woensdag 6 oktober 2004 23:43 schreef Xennia het volgende:
[..]
Ze is niet iemand die zoiets niet zomaar doet? Dus ze doet het zo maar
quote:Op donderdag 7 oktober 2004 00:47 schreef neechee het volgende:
Mijn identiteit is eens getest. Uitslag: onmeetbaar. What the fuck.
Voor de topicstarter, tja, wat je met je leven doet is verder je eigen zaak ... maar ik moet zeggen dat je in dit topic een aantal malen redelijk zwaar bent aangevallen op de juistheid van je keuzes,je hebt daar nooit ook maar een minimaal antwoord op kunnen vinden, anders danquote:Op donderdag 7 oktober 2004 01:49 schreef flubz het volgende:
ze doet dat soort dingen alleen uit liefde dus ik zag ook haar ogen heel anders worden zo'n love blik voordat ze me kuste!
dus ik weet dat ze ook liefde voor me voelt!
Alsjeblieft zeg... bordies...quote:Op donderdag 7 oktober 2004 00:47 schreef neechee het volgende:
Bordies
Neej heb je gelijk in. Ik vond borderliner zoon lang rotwoord, vandaar. Daarom kortte ik borderline persoonlijkheidsstoornis ook af tot BPS. Toch makkelijker? Ik realiseerde me niet dat jij je daar aan zou ergeren.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 18:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg... bordies...
Als jij je been gebroken hebt noem je jezelf een brokie
Mooi zo. Maar ben nu alvast benieuwd welk probleemgeval de volgende zal zijnquote:Op maandag 27 december 2004 22:25 schreef flubz het volgende:
ok dit is er gaande ze heeft me nog veel vaker getongd en ook seks aangeboden maar dat heb ik geweigerd! en nu heeft ze het weer aangemaakt met haar ex en laat ze mij zitten.
ze liegt heel vaak! ik heb nu ook gezien hoe ze haar automutileert (allemaal kleine krasjes)
en nog veel meer maar ze liegt heel vaak en daaar heb ik schoon genoeg van hij is alweer met een ander van bil geweest en ze blijft nog bij hem ja ik ben mss achterlijk maar nog niet gek!
Idd. Sommige mensen verwarren waardering met affectie / liefde. En dat gaat niet over na 1 akkefietje.quote:Op maandag 27 december 2004 22:32 schreef Xennia het volgende:
[..]
Mooi zo. Maar ben nu alvast benieuwd welk probleemgeval de volgende zal zijn
Anders lees je even het hele topic voor je tips geeft die helemaal niet meer van toepassing zijnquote:Op dinsdag 28 december 2004 20:50 schreef tommytheman het volgende:
Ach je kunt best een leuke tijd met haar hebben, alleen hoe langer het duurt hoe gekker ze word en uiteindelijk loopt het dan toch stuk (weet ik uit ervaring). Ohja als je bij haar bent en ze is gestresst zorg dan dat er geen messen oid in de buurt zijn.
Anders geef je even een normale reactie..denk je nou echt dat ie knakker vandaag of morgen geen seks met haar heeft?quote:Op woensdag 29 december 2004 00:26 schreef Xennia het volgende:
[..]
Anders lees je even het hele topic voor je tips geeft die helemaal niet meer van toepassing zijn
Ik denk inderdaad dat Xennia dat denkt, en ik denk hetzelfde.quote:Op woensdag 29 december 2004 14:41 schreef tommytheman het volgende:
denk je nou echt dat ie knakker vandaag of morgen geen seks met haar heeft?
lees idd even het topic door......kun je meteen zien dat er ook mensen zijn met andere ervaringen dan jij (je mag je iets bescheidener opstellen door je eigen ervaring niet zo voor te doen als een feit)quote:Op dinsdag 28 december 2004 20:50 schreef tommytheman het volgende:
Ach je kunt best een leuke tijd met haar hebben, alleen hoe langer het duurt hoe gekker ze word en uiteindelijk loopt het dan toch stuk (weet ik uit ervaring). Ohja als je bij haar bent en ze is gestresst zorg dan dat er geen messen oid in de buurt zijn.
klinkt als mijn ex met borderlinequote:Op maandag 27 december 2004 22:25 schreef flubz het volgende:
ok dit is er gaande ze heeft me nog veel vaker getongd en ook seks aangeboden maar dat heb ik geweigerd! en nu heeft ze het weer aangemaakt met haar ex en laat ze mij zitten.
ze liegt heel vaak! ik heb nu ook gezien hoe ze haar automutileert (allemaal kleine krasjes)
en nog veel meer maar ze liegt heel vaak en daaar heb ik schoon genoeg van hij is alweer met een ander van bil geweest en ze blijft nog bij hem ja ik ben mss achterlijk maar nog niet gek!
Dat denkt Xennia inderdaadquote:Op woensdag 29 december 2004 14:56 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat Xennia dat denkt, en ik denk hetzelfde.
Zoals je iets verder naar boven kunt lezen, is de relatie namelijk over.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |