Zeg meneer de pedagoog. Sinds wanneer bepaal jij wat opvoeden betekent. Opvoeding houdt wel degelijk ook in dat je je kinderen bekend maakt met je eigen tradities. Hoe denk je anders dat cultuur overgedragen wordt.quote:mischien komt het door angst? angst dat zodra ze zelf kunnen denken hun geloof niet zien zitten ofzo ? iig moet er een reden voor zijn, het is IMO niet normaal en zeker niet te verdedigen dat je een kind al blootstelt aan dergelijke zaken voor het kan kruipen. zeker niet als je nagaat dat het een zeer persoonlijk iets is. al willen de cristenen ons doen geloven dat het traditie is of een opvoeding wat natuurlijk bullshit is...
opvoeding is namelijk leren wat goed en fout is, het leren van respect aan ouderen enz. enz. en niet je persoonlijke mening opdringen.
traditie zijn zaken zoals b.v. sinterklaas geloof valt dus niet onder traditie en ook niet onder opvoeding, het is simpelweg een manier om zieltjes te winnen voor de kerk en daar zijn de kerken gek op kijk maar naar de kruistochten
flutargumenten??? dus je wilt me nu vertellen dat je indoctrinatie goedkeurt zolang je maar hard genoeg ontkent dat het indoctrinatie is terwijl we beiden wel weten hoe het zit toch ? of dacht je dat het kind na +/-12 a 16 jaar jouw mening opgedrongen te krijgen nog objectief DURFT te zijn naar jou toe ? je roept wel dat er ruimte is voor discussie maar er is weinig je steekt je kop in het zand en blijft in herhalingen vallenquote:Op maandag 20 september 2004 00:54 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Je hebt het over die paar flutargumentjes die enkel uitvloeisels zijn van persoonlijke meningen maar nog op geen enkel representatief onderzoek gebaseerd? Die argumenten? Sorry, maar daar kan ik niets mee. Ik zie precies wat jij bedoelt, maar het overtuigt mij niet.
Jij hebt kennelijk een vrij simplistisch en enkelvoudig beeld van hoe zo'n opvoeding in zijn werk gaat. Lees je eerst eens in jongen, voordat je zulke onzin uitkraamt.quote:'Wij' hebben de waarheid ook niet. Het verschil zit hem erin dat wij kinderen niet wijsmaken dat ze in de gaten worden gehouden door een God omdat wij daar geen enkele aanleiding voor hebben.
Oh ja, nu het in het nadeel is van jullie telt zoiets niet meer. Ik vind het toch een bijzonder belangrijke graadmeter; die schoolprestaties. Binnen de wetenschap ook uitermate populair. Feit blijft dat het zo is en laten we eerlijk zijn: de school is de sleutel tot succes.quote:Waar staat dat dan, of heb ik een post gemist? Zowiezo een beetje raar om schoolprestaties te verbinden aan geloof, Chinezen doen het ook altijd heel goed op school maar daar is enorme druk op de kinderen.
quote:p maandag 20 september 2004 00:54 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Je hebt het over die paar flutargumentjes die enkel uitvloeisels zijn van persoonlijke meningen maar nog op geen enkel representatief onderzoek gebaseerd? Die argumenten? Sorry, maar daar kan ik niets mee.
Ja inderdaad. Ik zie zoveel domme reacties van mensen die er geen hol van snappen. En nog steeds kunnen ze niet met het ultieme argument komen dat opvoeden met het geloof zou betekenen dat een kind later een trauma krijgt of niet goed presteert of ongelukkig wordt. Dat argument kunnen ze niet geven. Men blijft maar in hetzelfde cirkeltje ronddraaien en probeert dat cirkeltje van "argumentatie" als de graadmeter te gebruiken. Hehe, volhardend, dat moet ik ze nageven.quote:Op maandag 20 september 2004 01:13 schreef knowall het volgende:
Nederland is gewoon hypocriet. Kerstmis en Pasen mag wel met de kinderen gevierd worden, maar als je je kinderen ook nog wat meer diepte wil meegeven over WAT ze nou eigenlijk vieren dan vinden mensen dat ineens niet kunnen, omdat je ze dan zogenaamd een geloofskant op duwt![]()
Hoe de meeste mensen erover denken? Man waar haal je die info vandaan. De meeste mensen zijn nog altijd christelijk. Jemig, ik wil mijn tijd niet eens verknallen aan het reageren op mensen die de helft nog niet begrijpen.quote:Op maandag 20 september 2004 01:14 schreef Oversight het volgende:.....en dat is nou precies hoe de meeste mensen over het cristenDOM denken.....
leuk verhaatje voor het slapen gaan, maar meer dan dat is het niet.....
er is een groot verschil tussen CULTUUR en sprookjes!!! en ookal is het voor jou geen sprookje, wil niet zeggen dat je kind dat hetzelfde ziet. maar om te voorkomen dat je kind het ziet als een sprookje ga je het presenteren alszijnde cultuur en waarheid. uiteraard zonder bewijs. datzelfde bewijs waar je ons om vraagt, verschil is dat je het bewijs al meerdere malen hebt kunnen lezen maar die plaat voor je hoofd en je oogkleppen belemmeren je zicht. erg jammer allemaalquote:Op maandag 20 september 2004 01:11 schreef FuifDuif het volgende:
GewoneMan
[..]
Zeg meneer de pedagoog. Sinds wanneer bepaal jij wat opvoeden betekent. Opvoeding houdt wel degelijk ook in dat je je kinderen bekend maakt met je eigen tradities. Hoe denk je anders dat cultuur overgedragen wordt.
quote:Op maandag 20 september 2004 01:16 schreef FuifDuif het volgende:
De meeste mensen zijn nog altijd christelijk.
Dus jij denkt dat jou leven zinloos is?quote:Op maandag 20 september 2004 01:14 schreef Oversight het volgende:
sluitpost vorige deel
[..]
.....en dat is nou precies hoe de meeste mensen over het cristenDOM denken.....
leuk verhaatje voor het slapen gaan, maar meer dan dat is het niet.....
Waarmee je aangeeft dat je in een God moet geloven om zin in je leven te hebben?quote:Op maandag 20 september 2004 01:19 schreef knowall het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat jou leven zinloos is?
Jij gelooft niet in een god?
Zie jij een andere weg?quote:Op maandag 20 september 2004 01:21 schreef MrData het volgende:
[..]
Waarmee je aangeeft dat je in een God moet geloven om zin in je leven te hebben?
Wat een loser ben jij. Bekijk de cijfers eens. Jij bent zo iemand die graag zou willen zien dat iedereen denkt zoals jij. Jij bent de struisvogel, broekkie.quote:Op maandag 20 september 2004 01:19 schreef Oversight het volgende:
[..]
hij blijft leuk...
weet je waarom een struisvogel zijn kop in het zand steekt ?
Zit je nou een geintje te maken of wat? Zonee, dan is de indoctrinatie bij jou in ieder geval een succes.quote:Op maandag 20 september 2004 01:21 schreef knowall het volgende:
[..]
Zie jij een andere weg?
Waar staan die cijfers dan? Of heb ik een post gemist?quote:Op maandag 20 september 2004 01:22 schreef FuifDuif het volgende:
Wat een loser ben jij. Bekijk de cijfers eens. Jij bent zo iemand die graag zou willen zien dat iedereen denkt zoals jij. Jij bent de struisvogel, broekkie.
quote:Op maandag 20 september 2004 01:19 schreef knowall het volgende:
[..]
Hahahahah, wat een irritante kerel ben jij. Niet te geloven. Je komt maar telkens met hetzelfde aankakken en ondertussen schieten we niets op.quote:Op maandag 20 september 2004 01:17 schreef GewoneMan het volgende:
er is een groot verschil tussen CULTUUR en sprookjes!!! en ookal is het voor jou geen sprookje, wil niet zeggen dat je kind dat hetzelfde ziet. maar om te voorkomen dat je kind het ziet als een sprookje ga je het presenteren alszijnde cultuur en waarheid. uiteraard zonder bewijs. datzelfde bewijs waar je ons om vraagt, verschil is dat je het bewijs al meerdere malen hebt kunnen lezen maar die plaat voor je hoofd en je oogkleppen belemmeren je zicht. erg jammer allemaal
quote:Op maandag 20 september 2004 01:22 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wat een loser ben jij. Bekijk de cijfers eens. Jij bent zo iemand die graag zou willen zien dat iedereen denkt zoals jij. Jij bent de struisvogel, broekkie.
Waarom doe ik dat dan niet ventje,dit was je leven tot ziensquote:Op maandag 20 september 2004 01:19 schreef Oversight het volgende:
[..]
hij blijft leuk...
weet je waarom een struisvogel zijn kop in het zand steekt ?
Ik zal ff StatLine van het CBS raadplegen, momentje.quote:Op maandag 20 september 2004 01:23 schreef MrData het volgende:
[..]
Waar staan die cijfers dan? Of heb ik een post gemist?
ja meer dan genoeg ik zal er 1 noemen die gelovige graag gebruiken maar nooit hebben gehad! VREDEquote:Op maandag 20 september 2004 01:21 schreef knowall het volgende:
[..]
Zie jij een andere weg?
Hmm..hoe zou dat toch komen. Misschien omdat het geloof is gebaseerd op verhalen, uit de lucht gegrepen stellingen en pure angst?quote:Op maandag 20 september 2004 01:24 schreef knowall het volgende:
Tegenwoordig heerst de moraal dat als je intellectueel/slim bent dat je dan niet gelooft, omdat dat maar voor domme/kortzinnige mensen is...
dus mijn leven is zinloos? waarom precies? omdat ik het vele bloedvergieten van god afkeur en een moordenaar weiger te aanbidden ? is dat het, zo ja laat mijn leven dan maar zinloos zijnquote:Op maandag 20 september 2004 01:19 schreef knowall het volgende:
[..]
quote:Op maandag 20 september 2004 01:26 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ja meer dan genoeg ik zal er 1 noemen die gelovige graag gebruiken maar nooit hebben gehad! VREDE
quote:Op maandag 20 september 2004 01:22 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Laat maar, ik ga hier niet op in, doeiquote:Op maandag 20 september 2004 01:28 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
dus mijn leven is zinloos? waarom precies? omdat ik het vele bloedvergieten van god afkeur en een moordenaar weiger te aanbidden ? is dat het, zo ja laat mijn leven dan maar zinloos zijn![]()
nee hoor, maar ik was er al bang voor dat je hem niet zou vatten, ach het zegt meer over jou dan over mijquote:Op maandag 20 september 2004 01:28 schreef knowall het volgende:
[..]
![]()
Beetje te veel biertjes op?
waarheid is hard hé... ik weet het kop op knul komt allemaal goedquote:Op maandag 20 september 2004 01:29 schreef knowall het volgende:
[..]
Laat maar, ik ga hier niet op in, doei
Dat is ook uit de lucht gegrepen. Kun jij dit aantonen dan?quote:Op maandag 20 september 2004 01:27 schreef MrData het volgende:
[..]
Hmm..hoe zou dat toch komen. Misschien omdat het geloof is gebaseerd op verhalen, uit de lucht gegrepen stellingen en pure angst?
Dus jij bepaalt wanneer ik een echte christen ben terwijl jij er zelf niets van snapt? Ga iemand anders vervelen jochie.quote:Op maandag 20 september 2004 01:29 schreef Oversight het volgende:als jij echt een gristen bent, waarom:
oordeel jij dan over een ander,... dat mag toch niet van jezus ?, ..want god oordeelt toch over ons als we boven komen?
Jij bent zeker ook van het soort mensen dat zegt: de Big-Bang is tenminste wetenschappelijker dan de Bijbelquote:Op maandag 20 september 2004 01:30 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
waarheid is hard hé... ik weet het kop op knul komt allemaal goed![]()
Zijn hierin ook de mensen meegenomen die wel als gelovig staan ingeschreven maar niet geloven?quote:Op maandag 20 september 2004 01:31 schreef FuifDuif het volgende:
De cijfers van het CBS:
Rooms Katholiek: 30,4 %
Gereformeerd: 6,7 %
Nederlands Hervormd: 13,1 %
Islam: 5,7 %
Geen kerkelijk gezindte: 40,7%
Geen enorme minderheid, maar toch een minderheid. De gegevens zijn van 2003.
je wil hiermee zeggen dat de islam maar 5,7% van de wereldpopulatie is ???quote:Op maandag 20 september 2004 01:31 schreef FuifDuif het volgende:
De cijfers van het CBS:
Ik vermoedde het al maar nu weet ik het zeker: je zit te stangen. Niemand kan serieus zo'n bewering doen.quote:Op maandag 20 september 2004 01:32 schreef knowall het volgende:
[..]
Jij bent zeker ook van het soort mensen dat zegt: de Big-Bang is tenminste wetenschappelijker dan de Bijbel![]()
In nederland, knuppelquote:Op maandag 20 september 2004 01:33 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
je wil hiermee zeggen dat de islam maar 5,7% van de wereldpopulatie is ???
ja die is immers beter te verdedigen dan de hele bijbelquote:Op maandag 20 september 2004 01:32 schreef knowall het volgende:
[..]
Jij bent zeker ook van het soort mensen dat zegt: de Big-Bang is tenminste wetenschappelijker dan de Bijbel![]()
Dat weet ik zo niet, staat er niet bij. Maar dan zullen er ongetwijfeld ook gelovigen bij zitten die niet kerkelijk gezindt zijn.quote:Op maandag 20 september 2004 01:32 schreef MrData het volgende:
[..]
Zijn hierin ook de mensen meegenomen die wel als gelovig staan ingeschreven maar niet geloven?
Gelovigen doen de beweringen, niet de ongelovigen. Als ik morgen verkondig we allemaal in de Matrix leven zal ik toch met wat harde feiten aan moeten komen, anders wordt ik voor gek uitgemaakt.quote:Op maandag 20 september 2004 01:31 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is ook uit de lucht gegrepen. Kun jij dit aantonen dan?
quote:Op maandag 20 september 2004 01:33 schreef MrData het volgende:
[..]
In nederland, knuppelTis al laat he.
In Nederland. Over de hele wereld genomen zijn er nog veel meer gelovigen in verhouding tot niet gelovigen. Ik dacht, laat ik jullie dat leed maar besparen door mij te bepreken tot het nederige Nederland, hoewel niet representatief voor de wereld.quote:Op maandag 20 september 2004 01:33 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
je wil hiermee zeggen dat de islam maar 5,7% van de wereldpopulatie is ???
quote:Op maandag 20 september 2004 01:35 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ja die is immers beter te verdedigen dan de hele bijbelmaar OF het echt zo is kan ik niet met zekerheid zeggen dat wil ik best toegeven, echter de hele bijbel is een big farce maar ja dat wil je niet zien...
Er is een verschil tussen geloven en beweren. Jij beweert nu dat het geloof onzin is, dan zul je inderdaad met bewijzen moeten komen. Je kunt hoogstens zeggen: "ik geloof dat het geloof onzin is". Snap je het verschil?quote:Op maandag 20 september 2004 01:35 schreef MrData het volgende:
Gelovigen doen de beweringen, niet de ongelovigen. Als ik morgen verkondig we allemaal in de Matrix leven zal ik toch met wat harde feiten aan moeten komen, anders wordt ik voor gek uitgemaakt.
quote:Op maandag 20 september 2004 01:32 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dus jij bepaalt wanneer ik een echte christen ben terwijl jij er zelf niets van snapt? Ga iemand anders vervelen jochie.
oud nieuws dat weet ik maar dat wil niet zeggen dat wij (ongelovigen en atheisten) het fout hebbenquote:Op maandag 20 september 2004 01:37 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
In Nederland. Over de hele wereld genomen zijn er nog veel meer gelovigen in verhouding tot niet gelovigen. Ik dacht, laat ik jullie dat leed maar besparen door mij te bepreken tot het nederige Nederland, hoewel niet representatief voor de wereld.
quote:Op maandag 20 september 2004 01:32 schreef MrData het volgende:
[..]
Zijn hierin ook de mensen meegenomen die wel als gelovig staan ingeschreven maar niet geloven?
quote:Op maandag 20 september 2004 01:41 schreef FuifDuif het volgende:
Oversight, wat wil je met deze elementaire vorm van iemand omver proberen te lullen bereiken?
Tuurlijk is er verschil. Maar de gelovigen doen de beweringen, niet de ongelovigen. Jij draait het om en zegt: de ongelovigen zeggen dat God niet bestaat, laat ze dat maar bewijzen! Nee, de uitgangssituatie is dat we bepaalde zaken willen verklaren. Hoe de mens is ontwikkeld bijvoorbeeld. Gelovigen doen daar bepaalde ongefundeerde en niet te bewijzen beweringen over. Het is dan aan hen te bewijzen dat dit de waarheid is.quote:Op maandag 20 september 2004 01:38 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen geloven en beweren. Jij beweert nu dat het geloof onzin is, dan zul je inderdaad met bewijzen moeten komen. Je kunt hoogstens zeggen: "ik geloof dat het geloof onzin is". Snap je het verschil?
quote:Op maandag 20 september 2004 01:37 schreef knowall het volgende:
[..]
![]()
De Bing-Bang is even goed als de Bijbel niet wetenschappelijk te bewijzen.
Ontopic: Het is gewoon triest dat bepaalde mensen zich met de gelovige opvoeding van ouders bemoeien, er gebeuren veel ergere dingen binnen veel gezinnen, maar als een ouder zijn/haar kind tradities en normen en waarden uit de Bijbel wil bijbrengen, word dit door bepaalde mensen als een misdrijf gezien![]()
Probleer anders dit soort beweringen in WFL te doen, ik denk dat je het niet lang uit houdt voordat je wordt weggehoond.quote:Op maandag 20 september 2004 01:44 schreef knowall het volgende:
mooi gezegd knowall
![]()
Het zal me eerlijk gezegd aan mijn reet roesten of ik dat mag of niet.
Jij komt helemaal niet met feiten aan.
Laat ik het anders zeggen dan: ik beweer niets, ik geloof. Ik pretendeer helemaal niet de waarheid in pacht te hebben. Zo, als je nu weer begint over dat ik iets beweer, dan lees je kennelijk gewoon niet goed.quote:Op maandag 20 september 2004 01:43 schreef MrData het volgende:
[..]
Tuurlijk is er verschil. Maar de gelovigen doen de beweringen, niet de ongelovigen. Jij draait het om en zegt: de ongelovigen zeggen dat God niet bestaat, laat ze dat maar bewijzen! Nee, de uitgangssituatie is dat we bepaalde zaken willen verklaren. Hoe de mens is ontwikkeld bijvoorbeeld. Gelovigen doen daar bepaalde ongefundeerde en niet te bewijzen beweringen over. Het is dan aan hen te bewijzen dat dit de waarheid is.
Euh ja, ik heb het boek hier voor mij liggen van een landelijk onderzoek naar onder andere het geloof in de samenleving.quote:Op maandag 20 september 2004 01:46 schreef Oversight het volgende:jij wel dan ?
nee maar hij kan dat ook niet, daarom draait hij het ook om geweldigquote:Op maandag 20 september 2004 01:46 schreef Oversight het volgende:
[..]jij wel dan ?
we zullen zienquote:Op maandag 20 september 2004 01:45 schreef MrData het volgende:
[..]
Probleer anders dit soort beweringen in WFL te doen, ik denk dat je het niet lang uit houdt voordat je wordt weggehoond.
Ik ben geen expert in statistieken, maar volg me even en verbeter me zonodig. Stel we gaan 3 jongens volgen. Eentje wordt streng gelovig opgevoedt en wordt later doodongelukkig door deze opvoeding. Eentje is erg blij met de opvoeding. Een ander laat het ongemoeid. Gemiddeld maakt het dus weinig uit. We moeten het geval van de eerste jongen dus toestaan of accepteren, omdat het gemiddeld niets uit maakt?quote:Op maandag 20 september 2004 01:52 schreef FuifDuif het volgende:
Als het geloof binnen de opvoeding geen enkel negatief effect teweeg brengt en dan doel ik uiteraard op het gemiddelde, dan kun je gewoon niet zeggen dat het geloof binnen de opvoeding een kwalijke zaak is.
quote:Op maandag 20 september 2004 01:48 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Euh ja, ik heb het boek hier voor mij liggen van een landelijk onderzoek naar onder andere het geloof in de samenleving.
In dat geval is dat ene jongetje geen extreem geval natuurlijk. Eén op de drie is een gelijk deel. Maar wat heeft dit voor zin? Dus omdat er een paar extremen bij zitten, moeten we het afschaffen? Ook op andere vlakken komen genoeg extremen voor, dus wat is je punt?quote:Op maandag 20 september 2004 02:01 schreef MrData het volgende:
[..]
Ik ben geen expert in statistieken, maar volg me even en verbeter me zonodig. Stel we gaan 3 jongens volgen. Eentje wordt streng gelovig opgevoedt en wordt later doodongelukkig door deze opvoeding. Eentje is erg blij met de opvoeding. Een ander laat het ongemoeid. Gemiddeld maakt het dus weinig uit. We moeten het geval van de eerste jongen dus toestaan of accepteren, omdat het gemiddeld niets uit maakt?
Ik ga jou vanaf nu negeren. [edit]quote:Op maandag 20 september 2004 02:01 schreef Oversight het volgende:
het heet bijbel 2
Maar, zoals erodrom al schreef in het vorige deel, veel mensen die ooit gedoopt zijn hebben geen idee hoe ze van *die stempel* af moeten komen (en dat zijn er volgens mij best veel )quote:Op maandag 20 september 2004 01:31 schreef FuifDuif het volgende:
De cijfers van het CBS:
Wat is veel mensen? Statistisch veel, of toevallig veel mensen in je omgeving? Die cijfers zijn gebaseerd op de uitspraken van mensen zelf. De vraag: "tot welke kerk rekent u uzelf?" Die cijfers zijn dus vrij betrouwbaar lijkt me.quote:Op maandag 20 september 2004 02:39 schreef Loedertje het volgende:
Maar, zoals erodrom al schreef in het vorige deel, veel mensen die ooit gedoopt zijn hebben geen idee hoe ze van *die stempel* af moeten komen (en dat zijn er volgens mij best veel )
Waar staat dat? url?quote:Op maandag 20 september 2004 02:40 schreef FuifDuif het volgende:
Die cijfers zijn gebaseerd op de uitspraken van mensen zelf.
Kan geen URL geven, het is een webapp. Moet je even kijken op de site van het CBS.quote:Op maandag 20 september 2004 02:52 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Waar staat dat? url?
Rare opmerking.quote:Op maandag 20 september 2004 03:48 schreef Tatie het volgende:
waar zijn atheisten eigenlijk voor nodig om te schreeuwen dat god niet bestaat, lijkt me een saai leven trouwens.Dom volk
quote:Op maandag 20 september 2004 03:52 schreef Mirage het volgende:
[..]
Rare opmerking.
Net zo achterlijk als zeggen
" waar zijn Christenen eigenlijk goed voor ? Om te schreeuwen dat God bestaat ? Lijkt me een saai leven "
Dom volk
Ik adviseer je om voor het slapen gaan God te vragen of hij je wil zegenen met iets beter werkende hersens/
Dit is geen leuke quote,quote:Op maandag 20 september 2004 03:57 schreef Tatie het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
verhip leuke quote
dus omdat ik niet geloof in iets dat je voor geen meter kan aantonen ? en tevens overduidelijk meer nareigheid veroorzaakt dan goed, denk aan oorlogen, terrorisme en dergelijke zaken. zie jij b.v. agnosten oorlog voeren met atheisten omdat ze het niet met elkaar eens zijn ????quote:Op maandag 20 september 2004 03:48 schreef Tatie het volgende:
waar zijn atheisten eigenlijk voor nodig om te schreeuwen dat god niet bestaat, lijkt me een saai leven trouwens.Dom volk
Daar heb je helemaal gelijk in,quote:Op maandag 20 september 2004 12:36 schreef erodome het volgende:
Even een overdenking, zijn degene die niet geloven en hun kinderen bij brengen dat alles wat met geloof te maken heeft onzin is niet presies hetzelfde bezig als dat ze de gelovigen "kwalijk" nemen?
Dat is namelijk net zo goed een manier van vorming en als je dat heel zwaar doet is het indoctrinatie.
Ook daar heb je gelijk in.quote:Ik vind dat deze discussie een hele nare toon heeft gekregen, dat is jammer, want mensen wees eerlijk, er zijn hele goede mensen die gelovig zijn en hele slechte mensen die ongelovig zijn, alles heeft zo zijn mooie en minder mooie kanten.
Het is idd het overdenken waard.quote:Kunnen we het niet eens met elkaar worden, bv door te zeggen, je kind wat van je eigen ondergrond meegeven is niet erg, maar hoed jezelf voor indoctrinatie, probeer een open blik te behouden in je opvoeding.
Zo zie ik mijn geloof dus ook. Ik ga soms naar de kerk, in elk geval als de kinderen aan de beurt zijn om de mis te dienen (hebben ze zelf voor gekozen overigens) en met de paaswake in elk geval ook, omdat ik dat zo'n ontzettend mooie viering vind. Geeft me echt een warm gevoel.quote:Op maandag 20 september 2004 12:30 schreef Estranged_Dream het volgende:
Ik ben van mening dat ze de georganiseerde religie moesten verbieden,
iig zoals het nu is.
Die hele maffia eromheen is een grote fasade, kijk hoe ze die demente en bejaarde paus rechtop proberen te houden en textjes voor laten lezen.......
Ik ben zelf atheist,
maar ik kan me wel een beetje inleven en er over nadenken.
Ik zou zeggen:
waarom zou het 'god' wat uit maken of je hardop bid voor hem, haar of het?
waarom zou het 'god' wat uit maken of je elke week naar de kerk gaat?
waarom zou het 'god' boeien of je geld geeft aan de kerk?
Waarom zou je slechter of minder zijn als je dat niet doet?
Ik zou zeggen de essentie van zon geloof is iig dat je die 'god' laat zien dat je om hem geeft,
dat je gelooft in een beter hiernamaals, dat je goed doet en zo ook behandeld word.
En 'god' hoord je ook wel als je in gedachten bid vanuit je eigen huiskamer,
vanop straat, het zal 'god' niet boeien of je in een kerk bent, of dat je voor het eten een gebed zegt.
Ik kan me niet voorstellen dat een 'god' zou zeggen:
Als je niet elke week naar de kerk gaat dan kom je er niet meer in,
als je niet voor het eten een spreuk opzegt dan ben je me niet waardig.
Het is bij katholieken gebruikelijk om een kind te dopen. Sommige van deze kinderen doen de communie niet eens, sommigen wel, maar alleen om de kado's. Een enkeling heeft thuis geleerd waar het echt om gaat.quote:Ik zou iig weigeren mijn kinderen gelovig op te voeden,
als zon kind echt tot het geloof aangetrokken is,
of voorbestemd is om gelovig te zijn dan gebeurt dat toch wel.
Wat ik denk dat gelijk een grote fout/angst is van mensen die gelovig zijn en hun kinderen ook zo willen opvoeden: 'als wij ze niet gelovig opvoeden dan worden ze dat misschien niet, en dat willen wij wel' (terwijl ze vergeten naar het kind te kijken)
Net zo min als iedere moslim een terrorist is, onderdrukt ook het merendeel van de Christenen zijn/haar kinderen niet. Dit is een extreem voorbeeld wat ik dus ook zeer verafschuw.quote:Ik las hier laatst op dit forum een post over een jongen van 16 jaar die van zijn ouders elke week naar de kerk MOEST.
Daar zakt me dan echt de broek van af en vallen mn klompen van uit.......
Ik dacht dat ik ooit iets had gehoord over eigen meningen binnen het geloof, netzoals milheid, naastenliefde en respect voor andere mensen.
ik dacht dat zij zich hebben moeten vrijmaken van onderdrukking,
en dat 'de zoon van god' aan een kruis gemept is door de onderdrukkers.
Maar om de kinderen maar goede volgelingen te maken onderdrukken ze wel hun eigen kinderen en worden die onder dwang naar de kerk gestuurt en op alle mogelijke manieren gemanipuleerd.
Als een kind niet gelooft tot zijn 12de, dan zal het, om erbij te mogen horen, moeten gaan studeren. Omdat het niet met het geloof is opgegroeid, moet hij alles nog leren. Hoeveel kinderen van 12 hebben dat er voor over? Wat is er erg aan om een kind het eerst te leren en dan te vragen wat hij ervan vindt?quote:Imho is het beter de opvoeding van kinderen te laten gebeuren op wederzijds respect en het kind in zijn waarde laten.
Het kind een eigen persoonlijkheid en eigen wil laten ontwikkelen gebaseerd op zn eigen ervaringen en op wat het zelf wil.
En als dat het Christendom blijkt te zijn: mij best,
als dat Atheisme blijkt te zijn: mij best,
als dat Satanisme blijkt te zijn: mij best,
als die moslim wil worden: mij ook best.
Precies, maar daar hoor je niemand over. Dat moeten de ouders lekker zelf weten. Daar houdt zo'n kind geen 'stempeltje' aan over!quote:Ik ben zowieso tegen elke vorm van dwang of onderdrukking:
als ik kijk hoe iemand die ik ken is opgevoed:
Gedwongen door de ouder te gaan drummen,
Gedwongen door de ouders om vanaf dr 9e in een harmonie te spelen,
Gedwongen om te werken in de vakanties.
Het is zo erg dat die gene zo geestelijk in elkaar zit dat ze die dingen niet ziet:
Ik doe [iets] niet want dat mag niet van mijn ouders (en dat dan zeggen alsof dat vast staat)
Helemaal met je eens.quote:Als ik ooit mijn kinderen op zon manier opvoed dan hebben jullie toestemming om me af te knallen.
Dan mag er zich een gat onder mijn voeten openen dat ik regelrecht naar de 'Hel' ga.
Ik vermoed dat GewoneMan strakjes ontzettend fel uit de hoek komt, dus ik probeer even rustig te reageren. Misschien heb jij een andere kijk op deze zaken. Sites als http://www.skepticsannotatedbible.com en www.evilbible.com (deze laatste is natuurlijk partijdig, maar licht alleen delen uit de bijbel) laten zien dat God wel degelijk direct en indirect (door opdracht) te geven heeft gemoord. Die telling van over de 2 miljoen is puur gebaseerd de bijbel. Hier een aantal voorbeeldjesquote:Op maandag 20 september 2004 11:52 schreef Gia het volgende:
God heeft niet gemoord. Er zijn in het verleden een aantal natuurrampen gebeurd waar veel mensen de dood bij vonden.
quote:Killing the Good Samaritan
The ark of God was placed on a new cart and taken away from the house of Abinadab on the hill. Uzzah and Ahio, sons of Abinadab guided the cart, with Ahio walking before it, while David and all the Israelites made merry before the Lord with all their strength, with singing and with citharas, harps, tambourines, sistrums, and cymbals.
When they came to the threshing floor of Nodan, Uzzah reached out his hand to the ark of God to steady it, for the oxen were making it tip. But the Lord was angry with Uzzah; God struck him on that spot, and he died there before God. (2 Samuel 6:3-7 NAB)
quote:Death for Blasphemy
One day a man who had an Israelite mother and an Egyptian father got into a fight with one of the Israelite men. During the fight, this son of an Israelite woman blasphemed the LORD's name. So the man was brought to Moses for judgment. His mother's name was Shelomith. She was the daughter of Dibri of the tribe of Dan. They put the man in custody until the LORD's will in the matter should become clear. Then the LORD said to Moses, "Take the blasphemer outside the camp, and tell all those who heard him to lay their hands on his head. Then let the entire community stone him to death. Say to the people of Israel: Those who blaspheme God will suffer the consequences of their guilt and be punished. Anyone who blasphemes the LORD's name must be stoned to death by the whole community of Israel. Any Israelite or foreigner among you who blasphemes the LORD's name will surely die. (Leviticus 24:10-16 NLT)
En wie heeft dat in de Bijbel gezet?quote:Op maandag 20 september 2004 13:10 schreef MrData het volgende:
[..]
Ik vermoed dat GewoneMan strakjes ontzettend fel uit de hoek komt, dus ik probeer even rustig te reageren. Misschien heb jij een andere kijk op deze zaken. Sites als http://www.skepticsannotatedbible.com en www.evilbible.com (deze laatste is natuurlijk partijdig, maar licht alleen delen uit de bijbel) laten zien dat God wel degelijk direct en indirect (door opdracht) te geven heeft gemoord. Die telling van over de 2 miljoen is puur gebaseerd de bijbel. Hier een aantal voorbeeldjes
quote:Op maandag 20 september 2004 12:36 schreef erodome het volgende:
Even een overdenking, zijn degene die niet geloven en hun kinderen bij brengen dat alles wat met geloof te maken heeft onzin is niet presies hetzelfde bezig als dat ze de gelovigen "kwalijk" nemen?
Dat is namelijk net zo goed een manier van vorming en als je dat heel zwaar doet is het indoctrinatie.
Ik vind dat deze discussie een hele nare toon heeft gekregen, dat is jammer, want mensen wees eerlijk, er zijn hele goede mensen die gelovig zijn en hele slechte mensen die ongelovig zijn, alles heeft zo zijn mooie en minder mooie kanten.
Kunnen we het niet eens met elkaar worden, bv door te zeggen, je kind wat van je eigen ondergrond meegeven is niet erg, maar hoed jezelf voor indoctrinatie, probeer een open blik te behouden in je opvoeding.
Klopt, maar iedere ouder stuurt. Als je niet naar de kerk gaat, stuur je ook. En wel een andere kant op. Dat houdt niet in dat het kind later nooit naar een kerk zal kunnen gaan, maar de drempel ligt wel hoger.quote:Op maandag 20 september 2004 12:49 schreef Estranged_Dream het volgende:
Ik denk dat als je je kinderen al begint met 'gelovig' op te voeden,
dat wil zeggen: verplicht gebedje opzeggen aan tafel, verplicht kerk.
Ze vertellen dat 'god' alles geschapen heeft en dat god overal over gaat.
Ik denk dat je ze dan eigenlijk al aan het (in mijn ogen manipuleren) sturen bent richting jou beslissing, die niet noodzakelijkerwijs die van het kind hoeft te zijn.
*zich in de discussie mengt*quote:Op maandag 20 september 2004 13:14 schreef Gia het volgende:
[..]
En wie heeft dat in de Bijbel gezet?
Precies, de angstige mens die in die tijd leefde.
God heeft geen bijbel geschreven! Dat hebben mensen gedaan.
OK, dat is jouw interpretatie waar ik het mee eens benquote:Op maandag 20 september 2004 13:14 schreef Gia het volgende:
[..]
En wie heeft dat in de Bijbel gezet?
Precies, de angstige mens die in die tijd leefde.
God heeft geen bijbel geschreven! Dat hebben mensen gedaan.
Ik denk dat dat geen probleem vormt. Vaak is de ongelovige toleranter naar de gelovige toe dan andersom. Althans hier in het christelijke veenendaal wordt er wel over je gepraat als je op zondag in de tuin aan het werk bent. (ik noem even een voorbeeld).quote:Op maandag 20 september 2004 13:17 schreef ChrisJX het volgende:
Laat het dan voor anderen die hun kinderen wel gelovig op willen voeden ook prima zijn.
Of door een slimme heerser die zijn onderdanen weer in het gelid wilde hebben??quote:Op maandag 20 september 2004 13:18 schreef MrData het volgende:
[..]
OK, dat is jouw interpretatie waar ik het mee eens benMaar geloven (de typische dan) Christenen niet dat de bijbel geinspireerd is door God?
Ik had het eik concreet over het forum. Daar merk ik al jaren een duidelijk andere tendens.quote:Op maandag 20 september 2004 13:18 schreef NoXxa het volgende:
Ik denk dat dat geen probleem vormt. Vaak is de ongelovige toleranter naar de gelovige toe dan andersom. Althans hier in het christelijke veenendaal wordt er wel over je gepraat als je op zondag in de tuin aan het werk bent. (ik noem even een voorbeeld).
Nee, volgens mij niet. De 10 geboden zijn door God aan Mozes gegeven. Dat gelooft de gemiddelde Christen wel. Maar de bijbel is door mensen geschreven, over mensen die beweren in opdracht van God gehandeld te hebben.quote:Op maandag 20 september 2004 13:18 schreef MrData het volgende:
[..]
OK, dat is jouw interpretatie waar ik het mee eens benMaar geloven (de typische dan) Christenen niet dat de bijbel geinspireerd is door God?
Krijg nou wat, we zijn het een keer eens. Maar wat is dan de waarde van een boek waarvan je weet dat het in elkaar is gedraaid door een stel gekken? Of gaat het meer om de boodschap (de goede dan, want de slechten tellen kennelijk niet mee)?quote:Op maandag 20 september 2004 13:22 schreef Gia het volgende:
Maar de bijbel is door mensen geschreven, over mensen die beweren in opdracht van God gehandeld te hebben.
Ja op het forum is het idd wat anders gesteld.quote:Op maandag 20 september 2004 13:21 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik had het eik concreet over het forum. Daar merk ik al jaren een duidelijk andere tendens.
Overigens praten niet-gelovigen ook wel als de buren van de overkant alwéér naar de kerk gaan hoor
Kijk daar kunnen we wat mee. We zijn er uit dat het boek door mensen in elkaar gedraaid is die een zekere hang hadden naar god al dan niet spiritualiteit.quote:Op maandag 20 september 2004 13:24 schreef MrData het volgende:
[..]
Krijg nou wat, we zijn het een keer eens. Maar wat is dan de waarde van een boek waarvan je weet dat het in elkaar is gedraaid door een stel gekken? Of gaat het meer om de boodschap (de goede dan, want de slechten tellen kennelijk niet mee)?
Ja, ik ben reuze benieuwd hoe die voor een toename van het aantal Christenen hebben gezorgd.quote:Op maandag 20 september 2004 01:41 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
met stip op nr 1 - indoctrinatie maar er is meer wat dacht je van de kruistochten???
Dat kan ik me idd wel voorstellen. Maar je hebt het nu duidelijk over de strengeren. Andersom zijn er ook duidelijk niet-gelovigen die zich ergeren aan bepaalde uitingen van gelovigen. Ik heb dan wel niet echt ervaring met mensen in de wijk, maar op mijn middelbare school kon je op de mavo maar beter niet te hard roepen dat je wel eens naar de kerk gaanquote:Op maandag 20 september 2004 13:26 schreef NoXxa het volgende:
Dat laatste ben ik het niet zo mee eens eigenlijk. Ik woon in veenendaal en dat is eigenlijk wel zwaar christelijk. OUd gerformeerd of reformatorisch. (zwarte kousen)
In bepaalde wijken concentreerd zich dat. Nou spreek ik even over hoe het bij ons thuis gaat. Wij zijn er best wel open in. Als jij anar de kerk wilt prima, geen moeite mee zolangs ze ons niks opleggen.
Andersom hoefte wij het echt niet te proberen om zondag de auto te gaan wassen want dan werd je gevraagd om dat een andere dag te doen. Of zondag een cd'tje luisteren net iets te hard dat de buren het ook hoorde. Dan was het huis te klein hoor.
Ik respecteer die keuze van die mensen maar dat verwacht ik dan ook terug. En daar schort het nog wel eens aan.
Dat betwijfel ik. Iets niet doen (niet meer naar de kerk gaan, niet meer bidden, niet meer enzovoort) is altijd makkelijker dan iets wel gaan doen, zeker als je de weg ernaartoe niet goed weet.quote:Op maandag 20 september 2004 13:36 schreef erodome het volgende:
Maar waarom niet wachten tot die leeftijd van 12, omdat het dan moeilijker is, hij het dan niet zal doen, dat lijkt me toch een duidelijk teken dat het kind er dus niet geinterreseert genoeg in is....
Is hij er wel echt geinterreseert in dan zou hij die moeite wel uit zichzelf doen...
Maar dan weer: hoe kun je weten of je iets echt graag wil als je er niet veel van af weet? Of als je in een omgeving zit waar naar de kerk gaan (of softballen voor mijn part) vreemd wordt gevonden? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?quote:Op maandag 20 september 2004 13:43 schreef erodome het volgende:
Natuurlijker is het makkelijker iets niet te doen, maar daar gaat het niet om, het gaat erom dat als je iets echt graag wil je er moeite in wil steken en de moeite die je er in wil steken zegt iets over hoe graag je iets wil...
Neem je hem ook mee naar Johan Maasbach of de Jehova's Getuigen?quote:Op maandag 20 september 2004 13:57 schreef erodome het volgende:
Dat is de taak van de ouders, je kind een beetje meegeven van allerlei levensvisie's...
Afgelopen weekend liepen we langs de kerk, kind is nieuwschierig, dus we stappen even lekker de stilte kapel in, waar ik wat heb verteld over het kruisbeeld, maria beeld, de kerk opzich.
Nu wil hij een keer een dienst meemaken, hij is bijna 5 een informatie spons dus, hij zoekt die informatie dan ook, van alles wil hij weten wat het is en hoe het in elkaar steekt, hij komt er echt zelf mee.
Dus erodome zit 1 dezer weekenden in de kerk voor haar zoontje, zo zal er ook een kinderbijbel komen en een kinderkoran e.d.....
Bij Christenen gaat het vooral om het woord van Jezus. Leven volgens het voorbeeld van Jezus. Jezus hield van alle mensen en stond voor iedereen open. Dat is ook wat in de kerk gepreekt wordt. Dat moet een streven zijn van elke Christen.quote:Op maandag 20 september 2004 13:24 schreef MrData het volgende:
[..]
Krijg nou wat, we zijn het een keer eens. Maar wat is dan de waarde van een boek waarvan je weet dat het in elkaar is gedraaid door een stel gekken? Of gaat het meer om de boodschap (de goede dan, want de slechten tellen kennelijk niet mee)?
Volgens mij bestempelen zwaar gelovige mensen ook de slechte dingen als Gods wil.quote:Op maandag 20 september 2004 13:30 schreef NoXxa het volgende:
[..]
Kijk daar kunnen we wat mee. We zijn er uit dat het boek door mensen in elkaar gedraaid is die een zekere hang hadden naar god al dan niet spiritualiteit.
Goed boodschappen staan er wel degelijk in de bijbel. 9 van de 10 geboden zijn daar een prima voorbeeld van (die beeltenis enzo dat intereseert mij pers dan weer niet zo).
Maar wat ik om mij heen hoor is dat mensen graag al het goede willen bestempelen als een daad van god en al het slechte als onze eigen fout.
Ten 2e spreken veel christenen over god als een god van liefde.
Kijk en dat gaat er bij mij niet in. God is geen liefde, want zoveel liefde is niet in de wereld. Ik ben geen doom denker of azijn pisser maar er is wel een verdomd hoop ellende in deze wereld waarvan ik denk dat god dat ook niet zo gewild zou hebben als hij liefde was...
Maar dat doe ik ook niet. Mijn kinderen zijn dan wel gedoopt, maar die zijn alsnog geïnteresseerd in andere religies. Dat kan ook niet anders in multicultureel land als Nederland. Ik vertel hem wat ik ervan weet, overigens zonder mijn persoonlijke mening over te dragen en ik geef ze de gelegenheid er zelf meer over op te zoeken als ze dat willen.quote:Op maandag 20 september 2004 14:20 schreef erodome het volgende:
Als ik hem met jahova's bekend wil maken dan neem ik hem wel mee naar familie van me, hij kent dat dus al....
Maar hij zal met veel dingen bekend gemaakt worden, als hij er zelf om vraagt, zijn nieuwschierigheid en lust naar kennis ga ik niet neerslaan...
Ik ben het toch wel helemaal eens met dit stuk. Als pure indoctrinatie je hele bezwaar is erodome, dan zijn wij het eigenlijk al vanaf het begin eens geweest. Ik sta totaal niet voor indoctrinatie van "christelijke" (kun je dan namelijk nog wel van christelijk spreken?) opvattingen. Maak je kind er bekend mee, geef het ruimte om er zelf over na te denken en om vragen te stellen. Sta open voor discussie. Een manier van opvoeden waar ik mij totaal in kan vinden. Maar erodome, besef dus wel dat de tegenwoordig de meerderheid van de christelijke gezinnen zo leeft. Die extreme indoctrinerende ouders zijn behoorlijk in de minderheid. Bovendien zijn dat voornamelijk protestanten. Bij katholieke gezinnen zie je het sowieso heel weinig.quote:Op maandag 20 september 2004 12:36 schreef erodome het volgende:
Ik vind dat deze discussie een hele nare toon heeft gekregen, dat is jammer, want mensen wees eerlijk, er zijn hele goede mensen die gelovig zijn en hele slechte mensen die ongelovig zijn, alles heeft zo zijn mooie en minder mooie kanten.
Kunnen we het niet eens met elkaar worden, bv door te zeggen, je kind wat van je eigen ondergrond meegeven is niet erg, maar hoed jezelf voor indoctrinatie, probeer een open blik te behouden in je opvoeding.
Niet mee eens. Dat zou immers betekenen dat iedere ouder overal wat vanaf moet weten. Dat is onmogelijk. Het is de taak van de school om de kinderen al die kennis bij te brengen. Vergeet niet dat de school een zeer belangrijke rol vervult bij het maatschappelijk vormen van kinderen.quote:Op maandag 20 september 2004 13:57 schreef erodome het volgende:
Dat is de taak van de ouders, je kind een beetje meegeven van allerlei levensvisie's...
Succes ermee want ik kan me niet voorstellen dat je dit gaat lukken. Gia geeft precies aan hoe het zit. Ze geeft zelfs aan dat bepaalde gebeurtenissen in de Bijbel wellicht gewoon "verzinsels" (in de positieve zin van het woord) van mensen die alles toeschreven aan God. Dat zou jou als atheist toch als muziek in de oren moeten klinken? Ik ben in ieder geval ontzettend benieuwd naar jouw antwoord daarop.quote:Op maandag 20 september 2004 12:14 schreef GewoneMan het volgende:
@Gia ik moet zo weg maar ik kom terug en dan zal ik je hele post ff onderuit trekken ok ???
Maar als je kinderen met vragen komen over vriendjes met een ander geloof, zul je als ouder daar toch een antwoord op moeten gaan zoeken. Je zegt dan toch niet: Vraag morgen maar aan je meester!quote:Op maandag 20 september 2004 15:06 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Niet mee eens. Dat zou immers betekenen dat iedere ouder overal wat vanaf moet weten. Dat is onmogelijk. Het is de taak van de school om de kinderen al die kennis bij te brengen. Vergeet niet dat de school een zeer belangrijke rol vervult bij het maatschappelijk vormen van kinderen.
Het punt bij veel mensen die niet geloven is gewoon dat ze niet weten wat geloven inhoudt voor mensen die dat wel doen. Het enige wat zij kunnen doen is online een hoop onzin opzoeken over wat in de bijbel staat en er dan maar vanuit gaan dat elke Christen het daar mee eens is en dat goed vindt.quote:Op maandag 20 september 2004 15:10 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Succes ermee want ik kan me niet voorstellen dat je dit gaat lukken. Gia geeft precies aan hoe het zit. Ze geeft zelfs aan dat bepaalde gebeurtenissen in de Bijbel wellicht gewoon "verzinsels" (in de positieve zin van het woord) van mensen die alles toeschreven aan God. Dat zou jou als atheist toch als muziek in de oren moeten klinken? Ik ben in ieder geval ontzettend benieuwd naar jouw antwoord daarop.
Ik zelf wel ja. Ik zelf zou het antwoord opzoeken, omdat ik het zelf ook interessant vind en omdat ik die mogelijkheid heb. Niet iedere ouder is in staat om gemakkelijk informatie te zoeken en antwoorden te vinden. Ik vind dat de school dan zeer zeker aan dat gebrek tegemoet kan komen. Je wilt toch niet beweren dat de school geen enkele maatschappelijke taak vervult?quote:Op maandag 20 september 2004 15:11 schreef Gia het volgende:
Maar als je kinderen met vragen komen over vriendjes met een ander geloof, zul je als ouder daar toch een antwoord op moeten gaan zoeken. Je zegt dan toch niet: Vraag morgen maar aan je meester!
Lang leve het internet.
Ja precies, jij zegt echt precies zoals het gewoon is. Vaak komen ze met van die argumenten als:quote:Op maandag 20 september 2004 15:16 schreef Gia het volgende:
Het punt bij veel mensen die niet geloven is gewoon dat ze niet weten wat geloven inhoudt voor mensen die dat wel doen. Het enige wat zij kunnen doen is online een hoop onzin opzoeken over wat in de bijbel staat en er dan maar vanuit gaan dat elke Christen het daar mee eens is en dat goed vindt.
Ze maken dan ook nog eens geen onderscheid tussen het OT het NT, alsof het beide wetboeken zijn die door de Christenen aangehangen worden.
Helemaal niks weten ze ervan, dus eigenlijk moeten we dat soort mensen maar laten zwetsen.
quote:Op maandag 20 september 2004 14:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Bij Christenen gaat het vooral om het woord van Jezus. Leven volgens het voorbeeld van Jezus. Jezus hield van alle mensen en stond voor iedereen open. Dat is ook wat in de kerk gepreekt wordt. Dat moet een streven zijn van elke Christen.
Leert de bijbel je niet dat je respect moet hebben voor vragen en meningen van anderen?quote:Helemaal niks weten ze ervan, dus eigenlijk moeten we dat soort mensen maar laten zwetsen.
Neenee, natuurlijk niet, maar je kunt niet zomaar die verantwoordelijkheid afschuiven op de school. Natuurlijk moet de school hier aandacht aan besteden in de hedendaagse maatschappij en gelukkig gebeurt dat ook. Maar als ouder dien je toch eigenlijk ook op de hoogte te zijn van andere godsdiensten en gebruiken. De kinderen komen thuis uit school met het verhaal dat Fatima niet meer op school komt omdat ze bij haar oma moest gaan wonen. Dan moet je daar toch met je kinderen over kunnen praten. En wel op zo'n manier dat zij daar zelf hun mening over kunnen vormen, dus je eigen mening over dat soort excessen achterwege laten, hoe moeilijk dat soms ook is.quote:Op maandag 20 september 2004 15:16 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik zelf wel ja. Ik zelf zou het antwoord opzoeken, omdat ik het zelf ook interessant vind en omdat ik die mogelijkheid heb. Niet iedere ouder is in staat om gemakkelijk informatie te zoeken en antwoorden te vinden. Ik vind dat de school dan zeer zeker aan dat gebrek tegemoet kan komen. Je wilt toch niet beweren dat de school geen enkele maatschappelijke taak vervult?
Jawel, maar als je daar al meerdere malen antwoord op gegeven hebt en zij gewoon zeggen dat je antwoord incorrect is, omdat zij als ongelovige meer van het geloof af denken te weten dan een gelovige, dan is het respect er nog wel, maar het geduld om hier nog op in te gaan verdwijnt.quote:Op maandag 20 september 2004 15:24 schreef Loedertje het volgende:
[..]
[..]
Leert de bijbel je niet dat je respect moet hebben voor vragen en meningen van anderen?
We hebben toch allemaal een tv in Nederland, je kunt je al aardig op de hoogte stellen over maatschappelijke zaken door eens een keer naar het journaal of een ander informatief programma of documentaire te kijken. I.p.v. altijd maar lingo en Goede tijden/slechte tijden e.d. Denk dat het veelal onwil is als mensen er niets van afweten.quote:Op maandag 20 september 2004 15:29 schreef FuifDuif het volgende:
Maar Gia, jij bent zo en velen met jou. Maar niet iedereen. Vooral binnen de lagere klasse worden de meeste gezinnen gekenmerkt door conservatisme. Enerzijds omdat de ouders er voor kiezen; ze willen niet anders, anderzijds omdat de ouders zelf niet veel kennis bezitten en ook weinig mogelijkheden hebben om kennis te vergaren. Die kinderen kunnen bij hun ouders niet met dat soort vragen terecht. Dan kun jij wel gemakkelijk zeggen dat iedere ouder toch overal van op de hoogte zou moeten zijn, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Akkoord, ik zeg het verkeerd. Je mag je eigen mening niet opdringen aan je kind. Als ik het belachelijk vindt dat Fatima bij haar oma gaat wonen, dan mag ik wel zeggen dat ik dat belachelijk vind, maar niet dat het belachelijk IS en verboden zou moeten worden. Klein nuanceverschil. Wat ik bedoel is dat je je kinderen de mogelijkheid moet geven een eigen mening te vormen. En gelukkig gebeurt dat in de meeste gevallen ook wel. Toch zijn er veel gezinnen waar de mening van de ouders klakkeloos door de kinderen wordt overgenomen, omdat ze hun hele leven lang niets anders horen.quote:Verder is het zo dat je zegt dat je als ouder niet je eigen mening mag geven over een bepaalde levensbeschouwing omdat het kind dan zijn eigen mening niet kan vormen. Dit vind ik wat vreemd. Wil je daarmee beweren dat wat je een kind aanleert hij of zij voor altijd in zijn leven gelooft? Hoe wil je dan verklaren dat juist in de pubertijd kinderen zich een eigen beeld gaan vormen van alles om hen heen, ondanks dat ze met een bepaald beeld zijn opgevoed? Mensen zijn daar namelijk toe in staat. Mensen kunnen zich altijd losmaken van eerdere ideëen; ook wanneer die zelfs tijdens de kinderjaren bij hen zijn geïndoctrineerd.
Ik sta met zeer grote regelmaat te klapperen met mijn oren om de vragen die hij steld, waarop ik dan een antwoord moet geven dat ook nog enigsinds begrijpelijk is voor een kleuter.quote:Op maandag 20 september 2004 15:06 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Niet mee eens. Dat zou immers betekenen dat iedere ouder overal wat vanaf moet weten. Dat is onmogelijk. Het is de taak van de school om de kinderen al die kennis bij te brengen. Vergeet niet dat de school een zeer belangrijke rol vervult bij het maatschappelijk vormen van kinderen.
quote:Op maandag 20 september 2004 11:52 schreef Gia het volgende:
Wil even reageren op een aantal opmerkingen uit het vorige topic en wel over de moordzaken van God.
God heeft niet gemoord. Er zijn in het verleden een aantal natuurrampen gebeurd waar veel mensen de dood bij vonden. Dat was in een tijd van grote armoe, moeilijk leven, dus veel gelovigen. Alles wat fout ging werd aan God toegeschreven. Nog langer geleden gebeurde dat bij de natuurgodsdiensten precies hetzelfde. Daar werden moorden gepleegd uit naam van de Goden, of om ze gunstig te stemmen en dan het liefst een jonge maagd of de oudste zoon e.d.
Deze verhalen zijn allemaal opgenomen in het Oude Testament. Daarin kun je dus lezen (en ja, ook dat heb ik gelezen) hoe de mensen voor Jezus' geboorte geloofden. Dat mensen in die tijd beweerden dat de toorn van God miljoenen mensen doodde, wil nog niet zeggen dat dit echt door God is gedaan. Aangezien God geen wezen, geen poppetje boven de wolken is, kan Hij ook niets doen. Het zijn de mensen die in die tijd geloofden dat God dit deed.
Op die manier werden mensen ook gelovig gehouden, met angst voor de toorn van God. En ja, dat gebeurt nu nog en is echt helemaal fout. Dat gebeurt in elke godsdienst en is echt zo fout als het maar zijn kan.
Jezus was een stuk milder. Hij liet zelfs de grootste zondaar nog bij hem komen, ging aan tafel bij een tollenaar en zijn gezin, had een relatie met een vrouw van bedenkelijke komaf enz... Jezus oordeelde niet. Hij zei ook: Oordeel niet, opdat ook gij niet veroordeeld wordt. Oftewel, laat mensen gewoon in hun waarde.
Hij leerde de mensen bidden, zonder het te verplichten. Dat er door de kerk later van is gemaakt dat je elke zondag naar de kerk moet, daar kan Jezus ook niets aan doen, natuurlijk.
Ik had nog een paar zeer toepasselijke maar die kan ik zo gauw niet vinden, mocht dit niet genoeg wreedheid zijn dan spijt het me maar als ik alle wreedheden uit de bijbel moet posten ben ik wel een paar maand verder! Wat ik wel jammer vind is dat ik een bepaald stukje zo gauw niet kan vinden waar god een oorlog aanvoerd en zelf (ik meende) 17,100 mensen PERSOONLIJK afslacht.quote:Richteren 12:6 Zo zeiden zij tot hem: Zeg nu Schibboleth; maar hij zeide: Sibbolet, en kon het alzo niet recht spreken; zo grepen zij hem, en versloegen hem aan de veren van de Jordaan, dat te dier tijd van Efraim vielen twee en veertig duizend.
Deutoronium 6:15 Want de HEERE, uw God is een ijverig God in het midden van u; dat de toorn des HEEREN, uws Gods, tegen u niet ontsteke, en Hij u van den aardbodem verdelge.
Deutoronium 7:10 En Hij vergeldt een ieder van hen, die Hem haten, in zijn aangezicht, om hem te verderven; Hij zal het Zijn hater niet vertrekken, in zijn aangezicht zal Hij het hem vergelden.
Deutoronium 13:6 T/M 10 Wanneer uw broeder, de zoon uwer moeder, of uw zoon, of uw dochter, of de vrouw van uw schoot, of uw vriend, die als uw ziel is, u zal aanporren in het heimelijke, zeggende: Laat ons gaan, en dienen andere goden, die gij niet gekend hebt, gij noch uw vaderen; Van de goden der volken, die rondom u zijn, nabij u, of verre van u, van het ene einde der aarde tot aan het andere einde der aarde; Zo zult gij hem niet ter wille zijn, en naar hem niet horen; ook zal uw oog hem niet verschonen, en gij zult u niet ontfermen, noch hem verbergen; Maar gij zult hem zekerlijk doodslaan; uw hand zal eerst tegen hem zijn, om hem te doden, en daarna de hand des gansen volks. En gij zult hem met stenen stenigen, dat hij sterve; want hij heeft u gezocht af te drijven van den HEERE, uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgevoerd heeft.
Leviticus 20:13 Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
Exodus 22:18 De toveres zult gij niet laten leven.
Deatoronieum 25:11 T/M 12 Wanneer mannen, de een met den ander, twisten, en de vrouw des enen toetreedt, om haar man uit de hand desgenen, die hem slaat, te redden, en haar hand uitstrekt, en zijn schamelheid aangrijpt; Zo zult gij haar hand afhouwen, uw oog zal niet verschonen.
Dus jij beweerd nu dat het niet bij elkaar hoort??? Of bedoel je te zeggen dat jullie afstand nemen van het oude testament omdat het jullie geloof een “beetje” ondermijnd ? nee lekker ben je schuif het lekker af op de joden kan jou het schelen (valt me nog mee dat je erbij zet dat ze het niet goedkeuren)quote:Christenen zijn volgelingen van het Nieuwe Testament en erkennen het Oude Testament als het boek van het Volk. (Joodse volk) Daarmee wordt niet gezegd dat zij de daden uit het Oude Testament goedkeuren. Het is niet meer dan een beschrijving van het geloof van voor Christus.
Het Nieuwe Testament is veel minder geweldadig. Hoewel Johannes en Paulus soms nogal wat fel van leer trekken. En dat is dus precies wat ik bedoel. Als de kerk beweert dat je elke zondag naar de kerk moet en dagelijks moet bidden voor het eten, dan wil dat nog niet zeggen dat Jezus dit gezegd heeft. Want IK heb de bijbel dus ECHT WEL gelezen en er staat alleen dat Jezus de mensen met bidden de mogelijkheid gaf zich te wenden naar God. Het is niet verplicht. En gelukkig volgen de meeste Christenen alleen Jezus' ideeën en niet de opgelegde bullshit van de kerken.
quote:Amen
Goh, heb je de rest van het topic al gelezen? Of post jij altijd maar een reaktie op iets zonder eerst verder te lezen.quote:Op maandag 20 september 2004 16:59 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
[..]
Ik had nog een paar zeer toepasselijke maar die kan ik zo gauw niet vinden, mocht dit niet genoeg wreedheid zijn dan spijt het me maar als ik alle wreedheden uit de bijbel moet posten ben ik wel een paar maand verder! Wat ik wel jammer vind is dat ik een bepaald stukje zo gauw niet kan vinden waar god een oorlog aanvoerd en zelf (ik meende) 17,100 mensen PERSOONLIJK afslacht.
niet overal vermoord god ze zelf, maar je kan jezelf de vraag stellen wat erger is een god die ze zelf vermoord of de mensen die het "verdienen" omdat ze b.v. homosexueel zijn (oehhhh vreselijk wat erg!!!) af laten slachten door je trouwe dienaars
[..]
Dus jij beweerd nu dat het niet bij elkaar hoort??? Of bedoel je te zeggen dat jullie afstand nemen van het oude testament omdat het jullie geloof een “beetje” ondermijnd ? nee lekker ben je schuif het lekker af op de joden kan jou het schelen (valt me nog mee dat je erbij zet dat ze het niet goedkeuren)
Het nieuwe testament is inderdaad minder gewelddadig maar ook die spoort voor geen meter, maar ik wil wel ff wat gaan spitten voor je hoor geen probleem, je zegt het maar?
[..]
:')
En wie zegt dat jij het wel in het juiste perspectief ziet?quote:Op maandag 20 september 2004 15:21 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
- De ongelovige die alles in een verkeerd perspectief ziet, dat gebruikt om eigen argumenten te ondersteunen tegen het geloof. Deze voeren als het ware een kruistocht tegen het geloof, terwijl ze niet eens weten waar ze het over hebben. Ze zijn echter wel serieus bezig, maar hebben geen respect voor het geloof of de gelovigen.
Ik ben blij dat we het over eens zijn dat god a niet bestaat en b dat de bijbel door mensen is geschreven.quote:Op maandag 20 september 2004 17:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Je kunt zoveel voorbeelden aanhalen uit het OT als je wilt, maar het is allemaal door mensen opgeschreven. Zoals ik al eerder zei: Er worden ook moorden gepleegd uit naam van Allah, zelfs tegenwoordig nog, geeft Allah hier opdracht toe? Alleen omdat die mensen beweren dat Allah hen gezegd heeft dit te doen.
Dan nog een vraagje.
Als jij bij hoog en laag beweerd dat God niet bestaat, dat er absoluut geen wetenschappelijk bewijs is dat God bestaat en dat jij niet wenst te geloven in iets wat niet bewezen is, hoe kun je dan met droge ogen beweren dat God (die niet bestaat) persoonlijk (het is geen persoon) verantwoordelijk is voor de dood van 17.100 mensen? Of geloof je nou ineens wel in het bestaan van God?
het is ook niet mijn geloof of wel ??? ik ben zoals je zou kunnen weten atheistquote:Op maandag 20 september 2004 17:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Goh, heb je de rest van het topic al gelezen? Of post jij altijd maar een reaktie op iets zonder eerst verder te lezen.
Je kunt zoveel voorbeelden aanhalen uit het OT als je wilt, maar het is allemaal door mensen opgeschreven. Zoals ik al eerder zei: Er worden ook moorden gepleegd uit naam van Allah, zelfs tegenwoordig nog, geeft Allah hier opdracht toe? Alleen omdat die mensen beweren dat Allah hen gezegd heeft dit te doen.
Dan nog een vraagje.
Als jij bij hoog en laag beweerd dat God niet bestaat, dat er absoluut geen wetenschappelijk bewijs is dat God bestaat en dat jij niet wenst te geloven in iets wat niet bewezen is, hoe kun je dan met droge ogen beweren dat God (die niet bestaat) persoonlijk (het is geen persoon) verantwoordelijk is voor de dood van 17.100 mensen? Of geloof je nou ineens wel in het bestaan van God?
Maar goed, lees eerst maar eens bij. Er zijn al meer reakties geweest over dit onderwerp en ik heb echt geen zin om het tot in den treuren te herhalen.
dat is niet zo moeilijk...quote:Op maandag 20 september 2004 17:57 schreef Johan_de_With het volgende:
Maar hoe leiden kruistochten nu tot een toename van het aantal Christenen?
idd erg irritantquote:Op maandag 20 september 2004 18:09 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
En wie zegt dat jij het wel in het juiste perspectief ziet?
Het valt mij eerder op dat al die "nieuwetijds christenen" vaak zo verdomd weinig van hun eigen geloof af weten. Het is vaak zo erg dat je ze met bijbeltexten om hun oren moet slaan om ze duidelijk te maken wat er nou echt in de bijbel staat. En negen van de tien keer halen ze de mooie dingen eruit en de negatieve zaken laten ze voor het gemak maar even achterwege.
Dan meld ik bij deze ff dat er meer bestaat dat het katholicisme. En dat ook veel katholieken de uitspraken van de paus (iig mbt condooms e.d.) ook maar zo-zo vinden.quote:Op maandag 20 september 2004 18:17 schreef GewoneMan het volgende:
oh ik vergat bijna te melden dat de anti conceptie ook werdt ontmoedigd, de paus zag liever dat zijn volk aids kreeg dan dat ze dmv een condoom zichzelf daartegen konden beschermen
Jij leest echt wat je wíl lezen he?quote:Op maandag 20 september 2004 18:12 schreef dazzle123 het volgende:
Ik ben blij dat we het over eens zijn dat god a niet bestaat en b dat de bijbel door mensen is geschreven.
Ik ben een volgeling van Christus en probeer zoveel mogelijk te leven zoals hij deed. En dat staat in het Nieuwe Testament.quote:Op maandag 20 september 2004 18:12 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Ik ben blij dat we het over eens zijn dat god a niet bestaat en b dat de bijbel door mensen is geschreven.
Blijft alleen nog even over hoe het komt dat je kennelijk toch in de bijbel gelooft? Als het toch door mensen is opgeschreven waar geloof je dan eigenlijk in?
Dus God bestaat niet?quote:Op maandag 20 september 2004 18:14 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
het is ook niet mijn geloof of wel ??? ik ben zoals je zou kunnen weten atheistmaar de cristenen die volgen de bijbel wel, of wou je beweren van niet? je wordt er zowel in cristelijke scholen als ook de kerk mee doodgegooid alleen is het wel zo dat jullie ZEER selectief zijn als het gaat om de inhoud van de bijbel en DAT is waar het mij om gaat.
en dat je je kind iets van je geloof mee wil geven vind ik prima, alleen het is niet iets meegeven, het is je kind voor programeren (lees indoctrinatie) en dat vind ik persoonlijk fout. maar goed dat heb ik allemaal al lang en breed uitgelegd
over het herhalen daar ben ik het helemaal mee eens ik wordt er ook een beetje moe van.
Wie bedoel je eik met 'jullie'. Gia in koninklijk meervoudquote:Op maandag 20 september 2004 18:14 schreef GewoneMan het volgende:
alleen is het wel zo dat jullie ZEER selectief zijn als het gaat om de inhoud van de bijbel
nee god bestaat niet, maar dat is MIJN mening, jullie (cristenen dus) mening is anders en jullie geloven wel en je kan wel blaten wat je wilt over het OT en het NT maar het is 1 geheel. dus zeggen het OT is bladiebladiebla en het NT daar geloof ik in is IMO dus complete BS en dat is dus wat ik bedoelde met selectief zijn in wat je gelooft...quote:Op maandag 20 september 2004 18:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus God bestaat niet?
Maar is wel persoonlijk verantwoordelijk voor de dood van 17.100 mensen?![]()
![]()
Denk nou eens na wat je zegt.
Jij wilt dus beweren dat iedere Christen DEZE onzin gelooft? Niemand gelooft die onzin toch!
quote:Op maandag 20 september 2004 18:37 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Wie bedoel je eik met 'jullie'. Gia in koninklijk meervoudGia en haar gezin
Alle Christenen
Over één kam scheren is nogal makkelijk.
en dat klopt wel allemaal?quote:Op maandag 20 september 2004 18:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben een volgeling van Christus en probeer zoveel mogelijk te leven zoals hij deed. En dat staat in het Nieuwe Testament.
de stukjes die ik uit de bijbel heb gepost kan je ook zo zien, als een boodschap dus en niet letterlijk!quote:Ik vind de zin: Geloven in een boekje, zo ontzettend stom. Je gelooft wat in een boek staat. En in die zin, geloof ik wat in het NT staat. En zelfs daarvan waag ik het sommige dingen rationeel te verklaren, zoals de wonders van Jezus. Het gaat om de boodschap en niet om de letterlijke tekst.
dat geldt voor de gehele bijbelquote:Verder verstoot ik het OT niet, maar zie het als een boek dat verhaalt over het leven van het Volk voor de geboorte van Christus. En meer is het ook eigenlijk niet. Het is helemaal geen wetboek, het is niet het woord van God (dat is wat men er in die tijd van maakte), het is al helemaal geen WAARHEID.
present in het vet gedrukte deelquote:Op maandag 20 september 2004 15:21 schreef FuifDuif het volgende:
Ja precies, jij zegt echt precies zoals het gewoon is. Vaak komen ze met van die argumenten als:
- Het geloof zorgt voor oorlog
- Het geloof zorgt voor haat en nijt
- Het geloof zorgt ervoor dat mensen niet zelf nadenken
- Het geloof is bedoeld om mensen onder de duim te houden
Stuk voor stuk onzin. In een bepaald opzicht niet natuurlijk, maar dan moet je wel weten waar het over gaat. Je zegt inderdaad dat die mensen maar wat hebben gehoord her en der, zonder het in de juiste context te kunnen zien. Dat is een kwalijke zaak, want op die manier ontstaat er een massale afkeer die op de verkeerde gronden is gebaseerd. En dan willen ze de gelovige beschulden van het ongefundeerd bekritiseren van niet gelovigen. Wat een grap.
Ik merk gewoon dat er hier op Fok! maar een enkeling is die echt precies weet in welke contexten hij/zij zich moet begeven als het gaat om het bekritiseren van geloof. Mijns inziens heb je drie soorten Fok! ongelovigen:
- De ongelovige die er serieus over nagedacht heeft, er veel over gelezen heeft en voor zichzelf tot de conclusie komt dat het geloof niet voor hem kan betekenen. Dit is ook meteen de persoon die het meeste respect op kan brengen voor het geloof.
- De ongelovige die alles in een verkeerd perspectief ziet, dat gebruikt om eigen argumenten te ondersteunen tegen het geloof. Deze voeren als het ware een kruistocht tegen het geloof, terwijl ze niet eens weten waar ze het over hebben. Ze zijn echter wel serieus bezig, maar hebben geen respect voor het geloof of de gelovigen.
- De ongelovige die dom is. Die ongelovig is om bij de massa te horen. Deze weet doorgaans niets van het geloof en eigenlijk ook helemaal niets van het leven. Ze komen zo af en toe tussen de discussies door om even het geloof de grond in te boren en dan zijn ze weer weg. Deze mensen zou je gewoon moeten negeren, maar ze zijn net als muggen zo irritant als wat, dat je ze wel even moet aanpakken.
Je gelooft dus in je eigen gecreerde religie daar komt het op neer. Ik kan er niet echt veel bewondering voor hebben. Het is een beetje hypocriet en ongeloofwaardig. We nemen een boek van duizend pagina's en nemen daar hondedr bladzijden uit die ons wel bevallen en van de rest roepen we gewoon dat dat er eigenlijk niet bij hoort omdat dat niet bij onze denkbeelden past.quote:Op maandag 20 september 2004 18:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben een volgeling van Christus en probeer zoveel mogelijk te leven zoals hij deed. En dat staat in het Nieuwe Testament.
Ik vind de zin: Geloven in een boekje, zo ontzettend stom. Je gelooft wat in een boek staat. En in die zin, geloof ik wat in het NT staat. En zelfs daarvan waag ik het sommige dingen rationeel te verklaren, zoals de wonders van Jezus. Het gaat om de boodschap en niet om de letterlijke tekst.
Verder verstoot ik het OT niet, maar zie het als een boek dat verhaalt over het leven van het Volk voor de geboorte van Christus. En meer is het ook eigenlijk niet. Het is helemaal geen wetboek, het is niet het woord van God (dat is wat men er in die tijd van maakte), het is al helemaal geen WAARHEID.
Tsja, het is of dat, of toegeven dat je een massamoordenaar aanbidt. Geen moeilijke keuze lijkt me.quote:Op maandag 20 september 2004 18:56 schreef dazzle123 het volgende:
We nemen een boek van duizend pagina's en nemen daar hondedr bladzijden uit die ons wel bevallen en van de rest roepen we gewoon dat dat er eigenlijk niet bij hoort omdat dat niet bij onze denkbeelden past.
daar sluit ik me bijaan vandaar ook dat er zoveel verschillende stromingen zijn en ze maken elkaar er voor af ook dmv oorlog en terrorisme en er komt geen einde aan, maar elke zondag schijnheilig in de kerk de vredige vogel uit te hangenquote:Op maandag 20 september 2004 18:56 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Je gelooft dus in je eigen gecreerde religie daar komt het op neer. Ik kan er niet echt veel bewondering voor hebben. Het is een beetje hypocriet en ongeloofwaardig. We nemen een boek van duizend pagina's en nemen daar hondedr bladzijden uit die ons wel bevallen en van de rest roepen we gewoon dat dat er eigenlijk niet bij hoort omdat dat niet bij onze denkbeelden past.
Of je gelooft iets of je gelooft iets niet. Maar dit halfbakken denken is natuurlijk helemaal niks.
quote:Op maandag 20 september 2004 19:00 schreef MrData het volgende:
[..]
Tsja, het is of dat, of toegeven dat je een massamoordenaar aanbidt. Geen moeilijke keuze lijkt me.
Ga toch een eind fietsen. De meeste huidige oorlogen gaan gewoon om land hoor. Ja, óók het Noord-Ierse conflict, om maar een voorbeeld te noemen.quote:Op maandag 20 september 2004 19:02 schreef GewoneMan het volgende:
daar sluit ik me bijaan vandaar ook dat er zoveel verschillende stromingen zijn en ze maken elkaar er voor af ook dmv oorlog en terrorisme en er komt geen einde aan, maar elke zondag schijnheilig in de kerk de vredige vogel uit te hangen![]()
Enkele? Enkele honderden ja.quote:Op maandag 20 september 2004 19:06 schreef ChrisJX het volgende:
Vandaar enkele tegenstrijdigheden in de Bijbel (oog om oog, tand om tand vs. de andere wang toekeren), maar de nieuwe regels, die uit het NT dus, gelden.
Leg mij even iets uit. Is de God uit het OT niet dezelfde als in het NT? Zoja, waarom zijn de moorden uit het OT dan minder erg of niet relevant?quote:En daarbij moet je altijd kijken naar de tijd waarin iets geschreven is. Regels die toen van belang waren i.v.m. bijv. hygiëne (voedselregels), hebben nu weinig waarde meer.
Nou, vertel ze allemaal maar eens dan, die verschillen tussen NT en OTquote:Op maandag 20 september 2004 19:10 schreef MrData het volgende:
Enkele? Enkele honderden ja.
Hij is zeker dezelfde God. Maar er is een nieuw verbond gesloten. Nieuwe regels enzo.quote:Leg mij even iets uit. Is de God uit het OT niet dezelfde als in het NT? Zoja, waarom zijn de moorden uit het OT dan minder erg of niet relevant?
Heb ik al meerdere malen gepost, maar antwoord krijg je toch niet. Je kunt meestal kiezen uit 3 standaardantwoorden:quote:Op maandag 20 september 2004 19:16 schreef GewoneMan het volgende:
over de tegenstrijdigheden... hier staan er 330 op een rijtje lees en huiver!!!
http://www.skepticsannotatedbible.com/contra/by_name.html
Mag je mij even uitleggen hoe het dan komt dat christenen altijd aankomen met de tien geboden. En dat die zo belangrijk zouden zijn ook nu nog in onze samenleving. De keren dat ik dat wel niet heb moeten horen in het standaard christelijke normen en waarden geneuzel. Terwijl die tien geboden toch echt uit het OT komen. Of is het OT dan opeens wel belangrijk?quote:Op maandag 20 september 2004 19:06 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ga toch een eind fietsen. De meeste huidige oorlogen gaan gewoon om land hoor. Ja, óók het Noord-Ierse conflict, om maar een voorbeeld te noemen.
Over het NT en OT: Ook ik hecht minder waarde aan het OT. En de reden is simpel. Christus heeft een nieuw verbond gesloten en deels nieuwe wetten/regels opgesteld. Vandaar enkele tegenstrijdigheden in de Bijbel (oog om oog, tand om tand vs. de andere wang toekeren), maar de nieuwe regels, die uit het NT dus, gelden. En daarbij moet je altijd kijken naar de tijd waarin iets geschreven is. Regels die toen van belang waren i.v.m. bijv. hygiëne (voedselregels), hebben nu weinig waarde meer.
Mwah, 2 miljoen vind ik wel even iets meer dan 'heel wat'. Zo´n lievertje is het dus ook weer niet.quote:Op maandag 20 september 2004 19:18 schreef ChrisJX het volgende:
Daar is ook meestal een verklaring bij te vinden, zoals ongelovigheid of ongehoorzaamheid. Of je dan maar meteen mensen moet ombrengen is een andere vraag, maar Gods wegen zijn ondoorgrondelijk![]()
Een variant op 1: in elk boek staan foutenquote:Op maandag 20 september 2004 19:18 schreef MrData het volgende:
Heb ik al meerdere malen gepost, maar antwoord krijg je toch niet. Je kunt meestal kiezen uit 3 standaardantwoorden:
1) Je moet niet zo zeuren.
2) Je moet het in een andere context plaatsen.
3) Het zijn geen tegenstrijdigheden. Vaak wordt er een verhaal omheen verzonnen zodat het
toch klopt.
De tien geboden zijn door Christus niet aangepastquote:Op maandag 20 september 2004 19:19 schreef dazzle123 het volgende:
Mag je mij even uitleggen hoe het dan komt dat christenen altijd aankomen met de tien geboden. En dat die zo belangrijk zouden zijn ook nu nog in onze samenleving. De keren dat ik dat wel niet heb moeten horen in het standaard christelijke normen en waarden geneuzel. Terwijl die tien geboden toch echt uit het OT komen. Of is het OT dan opeens wel belangrijk?
Mag je mij even vertellen wat de nieuwe 10 geboden dan wel niet mogen zijn.quote:Op maandag 20 september 2004 19:29 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
De tien geboden zijn door Christus niet aangepast
Als ik een wet maak met 100 artikelen en over twee jaar schrap ik er twintig en verander ik er dertig, blijven er nog altijd 50 onverminderd voortbestaan.
Het Oude testament was er al voordat Jezus geboren was. Hoe kunnen volgelingen van Jezus dan ook maar een ietsiepietsie verantwoordelijk zijn voor wat in dat boek staat? Christenen zijn volgelingen van Christus. Joden zijn het Volk uit het Oude Testament en dat is gewoon zo. Of jij dat nou leuk vindt of niet.quote:Op maandag 20 september 2004 18:44 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
nee god bestaat niet, maar dat is MIJN mening, jullie (cristenen dus) mening is anders en jullie geloven wel en je kan wel blaten wat je wilt over het OT en het NT maar het is 1 geheel. dus zeggen het OT is bladiebladiebla en het NT daar geloof ik in is IMO dus complete BS en dat is dus wat ik bedoelde met selectief zijn in wat je gelooft...
ik zeg niet dat het gebeurd is maar dat het in de bijbel staat ALLEEN dat is al voldoende om het geloof te veroordelen (wederom IMO)
Alle Christenen zijn volgelingen van Christus. Hoe kunnen die nou geloven in iets wat al bestond voordat Christus geboren was? Het Oude Testament gaat over het Jodenvolk, het volk waar Jezus deel van uitmaakte totdat hij gedoopt werd.quote:Op maandag 20 september 2004 18:56 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Je gelooft dus in je eigen gecreerde religie daar komt het op neer. Ik kan er niet echt veel bewondering voor hebben. Het is een beetje hypocriet en ongeloofwaardig. We nemen een boek van duizend pagina's en nemen daar hondedr bladzijden uit die ons wel bevallen en van de rest roepen we gewoon dat dat er eigenlijk niet bij hoort omdat dat niet bij onze denkbeelden past.
Of je gelooft iets of je gelooft iets niet. Maar dit halfbakken denken is natuurlijk helemaal niks.
Ach kom op. Dat kan God toch helemaal niet gedaan hebben, want die bestaat toch helemaal niet!quote:Op maandag 20 september 2004 19:18 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Nou, vertel ze allemaal maar eens dan, die verschillen tussen NT en OT
[..]
Hij is zeker dezelfde God. Maar er is een nieuw verbond gesloten. Nieuwe regels enzo.
En wat betreft die moorden: als je zo de Bijbel leest zijn er idd heel wat mensen omgebracht ja. Daar is ook meestal een verklaring bij te vinden, zoals ongelovigheid of ongehoorzaamheid. Of je dan maar meteen mensen moet ombrengen is een andere vraag, maar Gods wegen zijn ondoorgrondelijk![]()
Niet alle regels uit het OT zijn door Jezus overruled. De 10 geboden bijvoorbeeld niet.quote:Op maandag 20 september 2004 19:19 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Mag je mij even uitleggen hoe het dan komt dat christenen altijd aankomen met de tien geboden. En dat die zo belangrijk zouden zijn ook nu nog in onze samenleving. De keren dat ik dat wel niet heb moeten horen in het standaard christelijke normen en waarden geneuzel. Terwijl die tien geboden toch echt uit het OT komen. Of is het OT dan opeens wel belangrijk?
En dat conflicten uiteindelijk niet om religie gaan dat lijkt me duidelijk. Maar dat geldt ook voor alle die religieuse geschriften. Ze zijn door mensen geschreven puur uit machtsoverwegingen. Persoonlijk snap ik uberhaupt niet dat er vandaag de dag nog idioten rond lopen die achter religies aan lopen die duidelijk bedacht zijn door idiote nomadenvolkeren ergens uit een woestijn in het midden oosten die niet verder kwamen dan het melken van een paar kamelen. Je zou toch denken dat mensen anno 2004 met alle kennis waarover we nu beschikken wel wat wijzer zouden moeten zijn. Maar kennelijk is het toch aanlokkender om te geloven in pratende ezels en goeroes die over water liepen dan in de relativiteitstheorie van Einstein.
Begrijp ik het nou goed en ben jij een Christen die niet in God geloofd?quote:Op maandag 20 september 2004 19:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Ach kom op. Dat kan God toch helemaal niet gedaan hebben, want die bestaat toch helemaal niet!
Goh nou opeens weer niet? Welke van de twee christenen heeft er nou gelijk?quote:Op maandag 20 september 2004 19:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet alle regels uit het OT zijn door Jezus overruled. De 10 geboden bijvoorbeeld niet.
Dit slaat echt nergens op. Waar heeft het kind dan op vroege leeftijd wel voor kunnen kiezen? Heeft het bijvoorbeeld ervoor gekozen om geboren te worden? Denk daar eens over na. En verder, heeft het er voor gekozen om NIET met het geloof opgevoed te worden?quote:Op maandag 20 september 2004 21:45 schreef GewoneMan het volgende:
dus NIET zoals het nu gaat dat vind ik persoonlijk heel erg fout, simpel om de reden dat het kind nooit een keus heeft gehad.
er zijn wel meer factoren die meetellen er zijn heel veel kinderen die gedwongen het cristendom betreden, niet omdat ze willen maar omdat het MOET van hun ouders, en dat is goed voor het kind ??? (zoals op een link eerder te lezen was)quote:Op maandag 20 september 2004 21:45 schreef FuifDuif het volgende:
Ik zie dat de ongelove Thomassen hier nog niet echt bekeerd zijn. Geef het nu maar op, dit soort discussies leveren niet op.
De vraag om ontopic te komen:
Heeft het geloof binnen de opvoeding een slechte invloed op de opgroeiende en in ontwikkeling zijnde kinderen?
jawel maar jij wil het niet zien...quote:Er is nog niemand erin geslaagd om dat te bevestigen en daarom beginnen jullie nu maar snel met manier om het geloof zelf aan te vallen.
Alsof een kind er minder van wordt dat het mee moet naar de kerk. Ik moest ook zoveel vroeger. Een kind is nu eenmaal een kind en als kerkgang bij het gezinsleven hoort, dan hoort dat bij het gezinsleven. Als jij van het verplichtende karakter af wilt bij de opvoeding, dan moet je er ook consequent in zijn he. Laat het kind bepalen wat het zelf wil eten, laat het kind bepalen of het wel of niet naar school wil (het belang van de school is een subjectieve opvatting) enzovoort.quote:Op maandag 20 september 2004 21:57 schreef GewoneMan het volgende:
er zijn wel meer factoren die meetellen er zijn heel veel kinderen die gedwongen het cristendom betreden, niet omdat ze willen maar omdat het MOET van hun ouders, en dat is goed voor het kind ??? (zoals op een link eerder te lezen was)
Hahahahaha, maak jezelf niet zo belachelijk man. De horror, de stempel, de doop... tjee, het zijn ook zulke zware lasten. Joh, in deze tijd boeit niemand het meer of je gelovig bent opgevoed. Je stapt van je geloof af, je hebt het er niet meer over en niemand die je er nog op aankijkt. Ik denk eerder dat andere niet gelovige mensen juist dat zelfmedelijden bij de ex-gelovige aanpraten.quote:Op maandag 20 september 2004 21:57 schreef GewoneMan het volgende:
daarnaast zijn er (zoals de man van erodome b.v.) ook mensen die er problemen mee hebben dat ze gedoopt zijn, en dat is toch een stempel hoe je het ook wendt of keert! en ze hebben NOOIT de keus gehad DAAR gaat het om! maar dat is voor FD geen reden want hij ziet het niet als een probleem of als een nadeel, maar het slachtoffer dus wel en DIE moet ermee leven.
Jij idioot. Hou eens op met dat irritante "jij wilt het niet zien dit en dat." Jij komt met aantoonbaar bewijs dat de negatieve effecten representatief zijn, of anders hou je op te zeiken met je infantiel zeurderig toontje. Jij weet totaal niets van waar het om gaat binnen sociale en culturele vraagstukken: waar je naar moet kijken, welke cijfers belangrijk zijn enzovoort. Jij bent een atheist die het gewoon leuk vindt om tegen het geloof aan te praten. Iemand van jou leeftijd had ik toch wel volwassener ingeschat.quote:Op maandag 20 september 2004 21:57 schreef GewoneMan het volgende:
jawel maar jij wil het niet zien...
Dan is het wel degelijk slecht voor het kind, alleen voor de extremen dus. Dat het gemiddeld weer in het midden uitkomt zal een doodongelukkig kind een worst wezen. Die zal echt geen troost vinden in het het feit dat er ook mensen rondlopen die wel blij zijn met hun gelovige opvoeding. Maarja, dit kan je ook weer omdraaien.quote:Het is geen argument en dat weet jij. Totale vrije keus is een illusie. Het gaat er hier om of het slecht is voor het kind en niemand, werkelijk niemand, heeft dat aangetoond, behalve dan af te toe te verwijzen naar een paar extremen.
opvoeden moet nou eenmaal maar dat kan prima zonder geloof. aangezien school verplicht is (en om een goeie reden) is dat niet iets dat je kan kiezen, hetzelfde geldt voor voedsel je moet eten anders ga je dood en dat willen we niet. en eten wat de pot schaft is niks mis mee. maar het geloof past niet in dat rijtje thuis simpel om de reden dat het persoonlijk is, en daardoor niet door de ouders bepaald dient te worden wat en of het kind wel wil geloven. dit gebeurd echter wel dmv indoctrinatie en dat vind ik zo foutquote:Op maandag 20 september 2004 21:48 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dit slaat echt nergens op. Waar heeft het kind dan op vroege leeftijd wel voor kunnen kiezen? Heeft het bijvoorbeeld ervoor gekozen om geboren te worden? Denk daar eens over na. En verder, heeft het er voor gekozen om NIET met het geloof opgevoed te worden?
Het is geen argument en dat weet jij. Totale vrije keus is een illusie. Het gaat er hier om of het slecht is voor het kind en niemand, werkelijk niemand, heeft dat aangetoond, behalve dan af te toe te verwijzen naar een paar extremen.
Dit zal nou precies de reden zijn waarom men je (geloof) persoonlijk aanvalt. Je hele stijl van posten is doordrenkt met een betweterige toon. Iedereen is irritant, wil niet luisteren of snapt er gewoon niks van.quote:Op maandag 20 september 2004 22:06 schreef FuifDuif het volgende:
Jij idioot. Hou eens op met dat irritante "jij wilt het niet zien dit en dat." Jij komt met aantoonbaar bewijs dat de negatieve effecten representatief zijn, of anders hou je op te zeiken met je infantiel zeurderig toontje. Jij weet totaal niets van waar het om gaat binnen sociale en culturele vraagstukken: waar je naar moet kijken, welke cijfers belangrijk zijn enzovoort. Jij bent een atheist die het gewoon leuk vindt om tegen het geloof aan te praten. Iemand van jou leeftijd had ik toch wel volwassener ingeschat.
Ik wil niet zeggen dat je geen aandacht moet schenken aan extremen. Tuurlijk wel, maar extremen heb je werkelijk op ieder vlak. Seksueel misbruik door de ouders is een extreme vorm van lichamelijke aanraking van het kind. Moeten we dan maar zeggen dat het aanraken van je kind slecht is? Nu zul je wel zeggen dat dit geen vergelijking is, maar denk er eens over na. Bij extreme situaties doen zich veel meer factoren voor, die maken dat het extreem wordt. Bij het geloof kun je het geloof zelf nooit alleen verantwoordelijk stellen, anders zouden er alleen maar van die extremen zijn.quote:Op maandag 20 september 2004 22:07 schreef MrData het volgende:
Dan is het wel degelijk slecht voor het kind, alleen voor de extremen dus. Dat het gemiddeld weer in het midden uitkomt zal een doodongelukkig kind een worst wezen. Die zal echt geen troost vinden in het het feit dat er ook mensen rondlopen die wel blij zijn met hun gelovige opvoeding. Maarja, dit kan je ook weer omdraaien.
Anders lees je even. Ik heb nergens gezegd dat er nieuwe tien geboden zijn. Integendeel zelfs.quote:Op maandag 20 september 2004 19:35 schreef dazzle123 het volgende:
Mag je mij even vertellen wat de nieuwe 10 geboden dan wel niet mogen zijn.
Hee, ik zeg niet dat jij hetzelfde moet denken als ik hoor... Dus ga er dan ook niet automatisch van uit dat ik dat wilquote:Op maandag 20 september 2004 19:43 schreef Gia het volgende:
Ach kom op. Dat kan God toch helemaal niet gedaan hebben, want die bestaat toch helemaal niet!
Het waren gewoon natuurrampen veelal, die door de angstige arme mensen uit die tijd zijn verklaard als de toorn van God. En dan wil men nu voor mij bepalen dat ik moet geloven dat dit echt door God is gedaan, omdat ik anders geen goede Christen ben.
Get real!
quote:Op maandag 20 september 2004 19:27 schreef ChrisJX het volgende:
Maar ik weet niet hoeveel waarde ik aan de aangegeven site moet hechten. De eerste die ik aanklikte (18, over de alcohol) klopt met betrekking tot de eerste 'no' (Numeri 6) al niet. Numeri bevat namelijk voorwaarden voor als je de gelofte van het Nazareërschap (wat het ook moge wezen) aflegt. In die tijd staat dat je geen alcohol mag drinken en je haar niet mag scheren. Maar in Numeri 6:13 staat duidelijk dat het Nazirëerschap op een bepaald moment ten einde is. Het alcoholverbod wat daarin beschreven is, heeft dus geenszins betrekking op de normale situatie.
En dan heb ik de andere dingen niet eens bekeken. Dingen uit z'n verband rukken kan ik ook
He rustig maar, ik kan me er wel bij neerleggen. Het is dat GewoneMan voortdurend aankomt met dat ik iets niet wil zien dit en dat. Ik erger mij er dood aan. Ik heb hem reeds geblokkeerd met MSN. Niet omdat ik niet wil horen dat iemand anders een mening heeft. Als je de posts van GewoneMan erop naslaat moet je toch kunnen zien dat hij ook betweterig overkomt met zijn "jij wilt het gewoon niet zien"quote:Op maandag 20 september 2004 22:11 schreef MrData het volgende:
[..]
Dit zal nou precies de reden zijn waarom men je (geloof) persoonlijk aanvalt. Je hele stijl van posten is doordrenkt met een betweterige toon. Iedereen is irritant, wil niet luisteren of snapt er gewoon niks van.
Je blijft maar hameren dat we met cijfers aan moeten komen. Die heeft tot nu toe niemand weten te produceren. Je kunt er over door blijven zagen of gewoon accepteren dat er geen antwoord komt.
Waar 2 vechten hebben 2 schuld. Iemand dan een idioot noemen zal ook niet echt bijdragen aan de sfeer denk ik.quote:Op maandag 20 september 2004 22:15 schreef FuifDuif het volgende:
He rustig maar, ik kan me er wel bij neerleggen. Het is dat GewoneMan voortdurend aankomt met dat ik iets niet wil zien dit en dat. Ik erger mij er dood aan. Ik heb hem reeds geblokkeerd met MSN. Niet omdat ik niet wil horen dat iemand anders een mening heeft. Als je de posts van GewoneMan erop naslaat moet je toch kunnen zien dat hij ook betweterig overkomt met zijn "jij wilt het gewoon niet zien".
klopt helemaal... net als jij... dus wat is je punt?quote:Op maandag 20 september 2004 22:15 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
He rustig maar, ik kan me er wel bij neerleggen. Het is dat GewoneMan voortdurend aankomt met dat ik iets niet wil zien dit en dat. Ik erger mij er dood aan. Ik heb hem reeds geblokkeerd met MSN. Niet omdat ik niet wil horen dat iemand anders een mening heeft. Als je de posts van GewoneMan erop naslaat moet je toch kunnen zien dat hij ook betweterig overkomt met zijn "jij wilt het gewoon niet zien".
Een aantal punten meneer:quote:Op maandag 20 september 2004 22:10 schreef GewoneMan het volgende:
opvoeden moet nou eenmaal maar dat kan prima zonder geloof. aangezien school verplicht is (en om een goeie reden) is dat niet iets dat je kan kiezen, hetzelfde geldt voor voedsel je moet eten anders ga je dood en dat willen we niet. en eten wat de pot schaft is niks mis mee. maar het geloof past niet in dat rijtje thuis simpel om de reden dat het persoonlijk is, en daardoor niet door de ouders bepaald dient te worden wat en of het kind wel wil geloven. dit gebeurd echter wel dmv indoctrinatie en dat vind ik zo fout
Idioot, waar haal je die informatie vandaan? Jij weet het allemaal zo goed he hoe die scholen werken. Man, je weet niets. Jij hebt er geen fluit over gelezen. Er is praktisch geen school waar kinderen zo worden onderwezen. Jij doet allemaal aannames die nergens op gebaseerd zijn. Jij zou nooit serieus geworden wanneer je met je verhaal aankomt op een wetenschappelijk forum bijvoorbeeld.quote:Op maandag 20 september 2004 22:10 schreef GewoneMan het volgende:
kind wordt geboren:
voor het kan kruipen wordt het gedoopt in de kerk
thuis bidden voor het eten en verhaaltjes uit de bijbel
naar een cristelijke school waar het nog meer slachtoffers cristenen treft
op die school wordt ook gebeden en uiteraard voorgelezen uit de bijbel.
op die school wordt niet gesteld dat ze van mening zijn dat er een god is, nee nee het wordt als feit gepresenteerd, wat ook bij de gezinnen vaak gebeurd
je hoeft geen IQ van 140 te hebben om te zien dat dit pure indoctrinatie is
klopt, en ik wil best toegeven dat ik soms wat fel reageer maar dat gaat 2 kanten op. en iedereen heeft zo zijn voordelen en nadelen, ook ik ben hier geen uitzondering in.quote:Op maandag 20 september 2004 22:17 schreef MrData het volgende:
[..]
Waar 2 vechten hebben 2 schuld. Iemand dan een idioot noemen zal ook niet echt bijdragen aan de sfeer denk ik.
FD heeft het echter over kiezen wat het wil eten. Dus als je een hele vrije opvoeding wil geven, betekent dat idd dat het kind gaat slapen wanneer dat wil, dat het kauwgumballensoep eet als het dat wil eten enzovoort.quote:Op maandag 20 september 2004 22:10 schreef GewoneMan het volgende:
opvoeden moet nou eenmaal maar dat kan prima zonder geloof. aangezien school verplicht is (en om een goeie reden) is dat niet iets dat je kan kiezen, hetzelfde geldt voor voedsel je moet eten anders ga je dood en dat willen we niet.
Oh ja? Dan gaan we nu ff door op het eten en we nemen als voorbeeld vegetarisch eten. Is het fout om een kind vegetarisch op te voeden? Is het fout om een kind niet vegetarisch op te voeden? Ook dat is een subjectieve wereldbeschouwing, met soms meer impact dan geloof.quote:en eten wat de pot schaft is niks mis mee. maar het geloof past niet in dat rijtje thuis simpel om de reden dat het persoonlijk is, en daardoor niet door de ouders bepaald dient te worden wat en of het kind wel wil geloven. dit gebeurd echter wel dmv indoctrinatie en dat vind ik zo fout
Ik word een beetje moe van het verdedigen. Dus laten we het eens omdraaien. We gaan niet uit van een atheïstische wereldbeschouwing, maar van een Christelijke. Want jouw opvatting is heus niet per definitie beter dan de mijne, ongeacht wat jij denkt. Jij vindt het blijkbaar goed om je kind niet gelovig op te voeden. Niet dopen, niet bidden, geen verhalen uit de Bijbel (overigens is met de Kinderbijbel niets mis, staan ongeacht je geloof mooie verhalen in. Je kinderen niets van de Bijbel meegeven is net zo fout hoor), geen christelijke school. Toevallig zijn er een hoop mensen die er anders over denken. Zolang zij hun kinderen niet schaden (en op extreme gevallen na is dat niet het geval) mogen zij dat ook doen. En dan mag jij dat indoctrinatie noemen, maar dat kan me lekker helemaal niets schelenquote:kind wordt geboren:
voor het kan kruipen wordt het gedoopt in de kerk
thuis bidden voor het eten en verhaaltjes uit de bijbel
naar een cristelijke school waar het nog meer slachtoffers cristenen treft
op die school wordt ook gebeden en uiteraard voorgelezen uit de bijbel.
op die school wordt niet gesteld dat ze van mening zijn dat er een god is, nee nee het wordt als feit gepresenteerd, wat ook bij de gezinnen vaak gebeurd
je hoeft geen IQ van 140 te hebben om te zien dat dit pure indoctrinatie is
En wat vertel jij je kinderen GM, dat jij van mening bent dat God niet bestaat, maar dat andere mensen er anders over denken en die misschien wel eens gelijk zouden kunnen hebben?quote:op die school wordt niet gesteld dat ze van mening zijn dat er een god is, nee nee het wordt als feit gepresenteerd, wat ook bij de gezinnen vaak gebeurd
Dan zouden die mensen eerst hun beweringen hard moeten maken of niet? Of moeten we alles geloven wat mensen roepen?quote:Op maandag 20 september 2004 22:25 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
En wat vertel jij je kinderen GM, dat jij van mening bent dat God niet bestaat, maar dat andere mensen er anders over denken en die misschien wel eens gelijk zouden kunnen hebben?
Met het verschil dat ik weet waar je met dergelijke wetenschappelijke (want dat zijn het wel) vraagstukken naar moet kijken. Wat de argumentatie moet zijn om de keuze en de conclusie te bepalen. Persoonlijke meningen (want het is jouw persoonlijke mening dat het niet goed is binnen de opvoeding) tellen totaal niet. Je moet aantonen dat het gemiddeld genomen slecht is voor een kind.quote:Op maandag 20 september 2004 22:19 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
klopt helemaal... net als jij... dus wat is je punt?![]()
Tuurlijk niet, GewoneMan is zo'n rechtgeschapen man. Die laat alles in het midden.quote:Op maandag 20 september 2004 22:25 schreef ChrisJX het volgende:
En wat vertel jij je kinderen GM, dat jij van mening bent dat God niet bestaat, maar dat andere mensen er anders over denken en die misschien wel eens gelijk zouden kunnen hebben?
nee maar in het geval van scholing ben ik het ermee eensquote:Op maandag 20 september 2004 22:21 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Een aantal punten meneer:
Dus dat iets verplicht wordt door de staat maakt het opeens prima voor jou? Als de staat je zou verplichten iedere week naar de kerk te gaan, zou je dat accepteren? Jij bent wel een erg gemakkelijke door de staat erbij te halen als het je uitkomt, terwijl je zelf zo voor vrijheid bent. Dat de schoolplicht een goed iets is, is een persoonlijke mening. Het is goed om binnen deze samenleving verder te komen, maar deze samenleving is niet een universele standaard.
dat klopt en daar kan je idd rekening mee houden. feit is wel dat het kind gezond moet eten want elke dag patat of pannekoeken is niet echt bevordelijk voor het kind om maar een voorbeeld te noemenquote:En over dat voedsel. Er is zoveel verschillend eten. Ik had het over de keuze van het kind voor bepaalde etenswaren. Het is ook persoonlijk in hoeverre je welk eten lekker vindt enzovoort.
je vind dat een kind die zo opgevoed is/wordt geen indoctrinatie dus ?quote:Indoctrinatie is een vorm van geloof erin stampen die voorkomt bij de extremen. Lees mijn vorige post daarover. Je praat poep.
ik heb het zelf meegemaakt op een cristelijke school! wat betreft over je wetenschappelijke forum, sinds waneer valt fok daaronder ???quote:Idioot, waar haal je die informatie vandaan? Jij weet het allemaal zo goed he hoe die scholen werken. Man, je weet niets. Jij hebt er geen fluit over gelezen. Er is praktisch geen school waar kinderen zo worden onderwezen. Jij doet allemaal aannames die nergens op gebaseerd zijn. Jij zou nooit serieus geworden wanneer je met je verhaal aankomt op een wetenschappelijk forum bijvoorbeeld.
Het is niet wetenschappelijk bewezen dat God bestaat. Maar het is ook niet wetenschappelijk bewezen dat Hij niet bestaat. Dus in dit geval geldt het ook de andere kant op. Mocht jij vinden dat het desondanks niet geldt, ben je dus precies hetzelfde als de mensen die door GM veroordeeld worden.quote:Op maandag 20 september 2004 22:27 schreef MrData het volgende:
Dan zouden die mensen eerst hun beweringen hard moeten maken of niet? Of moeten we alles geloven wat mensen roepen?
Jij had toch cijfers waarin aangetoond werd dat gelovigen gelukkiger waren dan ongelovigen? Zo is het wel heel erg makkelijk. Eerst vragen om bewijs dat niet bestaat, dan je overwinning claimen omdat niemand dat bewijs heeft.quote:Op maandag 20 september 2004 22:28 schreef FuifDuif het volgende:
Ik weet zeker dat ik een wetenschappelijk debat van je zou winnen en dan hoef ik er nog niets voor te doen. Met alleen mijn vraag of je met bewijs aan kunt komen heb ik kennelijk al gewonnen.
Precies jij snapt het. Ook al beweert GM natuurlijk weer dat het geen vergelijking is; dat is het zeer zeker wel. Het gaat, zoals GM zelf al netjes aangeeft, om de keuze van het kind. Tja, ik neem aan dat GM zijn kinderen dan inderdaad ook zelf laat bepalen hoe laat zij op bed gaan enzo.quote:Op maandag 20 september 2004 22:24 schreef ChrisJX het volgende:
FD heeft het echter over kiezen wat het wil eten. Dus als je een hele vrije opvoeding wil geven, betekent dat idd dat het kind gaat slapen wanneer dat wil, dat het kauwgumballensoep eet als het dat wil eten enzovoort.
Dergelijke topics gaan al snel deze kant op...quote:Op maandag 20 september 2004 22:28 schreef es70 het volgende:
Laat maar, na de reacties hier op elkaar gelezen te hebben, heb ik geen trek meer in dit topic....
Respect enzo... zegt dat iemand nog iets????
Komt ie weer: het is ook niet wetenschappelijk bewezen dat we niet in de Matrix leven. Er zijn vast mensen die dat denken. Moeten we die dan ook serieus nemen?quote:Op maandag 20 september 2004 22:29 schreef ChrisJX het volgende:
Het is niet wetenschappelijk bewezen dat God bestaat. Maar het is ook niet wetenschappelijk bewezen dat Hij niet bestaat. Dus in dit geval geldt het ook de andere kant op. Mocht jij vinden dat het desondanks niet geldt, ben je dus precies hetzelfde als de mensen die door GM veroordeeld worden.
ik heb geen kinderen, maar als ik ze zou hebben zou ik ze goed opvoeden met normen en waardes. daarnaast zou ik zodra ze mij vragen naar god of geloof in het algemeen het kind algemene informatie geven dus LOS van mijn mening en dan mag hij/zij zelf onderzoeken of en wat hij/zij wil geloven.quote:Op maandag 20 september 2004 22:25 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Dan gaat je 'het is verplicht'-argument dus niet opquote:Op maandag 20 september 2004 22:29 schreef GewoneMan het volgende:
nee maar in het geval van scholing ben ik het ermee eensals de staat verplciht zou stellen dat iedereen naar de kerk gaat kunnen ze m`n reet kussen
Correct. En zo zijn er ook mensen die van mening zijn dat niet naar de kerk gaan 'ongezond' isquote:dat klopt en daar kan je idd rekening mee houden. feit is wel dat het kind gezond moet eten want elke dag patat of pannekoeken is niet echt bevordelijk voor het kind om maar een voorbeeld te noemen
Jij stelt het bepalen van regels (eten, kleren, hoe laat naar bed etc, waar absoluut geen geloof aan te pas hoeft te komen) gelijk met het kinderen wijsmaken / laten geloven in iets waarvan je zelf het bestaan niet van aan kan tonen?quote:Op maandag 20 september 2004 22:31 schreef FuifDuif het volgende:
Tja, ik neem aan dat GM zijn kinderen dan inderdaad ook zelf laat bepalen hoe laat zij op bed gaan enzo.
nee hoor, kinderen hebben voldoende rust nodig, en ik kan je garanderen dat als ik kinderen krijg ze een goed leven zullen krijgen met veel liefde en begrip. maar er zullen wel degelijk regels zijn maar over het geloof dat is iets dat ik niet voor het kind kan bepalen, ik ben namelijk partijdig en zou dus nooit de juiste beslissing voor het kind kunnen maken op dat vlak net zoals een gelovige dat niet kan immers is die ook partijdig...quote:Op maandag 20 september 2004 22:31 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Precies jij snapt het. Ook al beweert GM natuurlijk weer dat het geen vergelijking is; dat is het zeer zeker wel. Het gaat, zoals GM zelf al netjes aangeeft, om de keuze van het kind. Tja, ik neem aan dat GM zijn kinderen dan inderdaad ook zelf laat bepalen hoe laat zij op bed gaan enzo.
Die vergelijking gaat niet op, want er zijn heel wat minder mensen die geloven dat we in de Matrix leven.quote:Op maandag 20 september 2004 22:31 schreef MrData het volgende:
Komt ie weer: het is ook niet wetenschappelijk bewezen dat we niet in de Matrix leven. Er zijn vast mensen die dat denken. Moeten we die dan ook serieus nemen?
Aha, kijk, dus het gaat toch om wat jij vindt en wil en niet wat objectief gezien beter is. Dan weet ik voldoende GM.quote:Op maandag 20 september 2004 22:29 schreef GewoneMan het volgende:
nee maar in het geval van scholing ben ik het ermee eensals de staat verplciht zou stellen dat iedereen naar de kerk gaat kunnen ze m`n reet kussen
Dat klopt, maar ja, dat is dan de keuze van het kind zelf toch?quote:Op maandag 20 september 2004 22:29 schreef GewoneMan het volgende:
dat klopt en daar kan je idd rekening mee houden. feit is wel dat het kind gezond moet eten want elke dag patat of pannekoeken is niet echt bevordelijk voor het kind om maar een voorbeeld te noemen
Niet hoe ik het zie, nee. Jij schets het echter wat plastisch en je hebt het niet bepaald over de gemiddelde opvoeding en de gemiddelde school.quote:Op maandag 20 september 2004 22:29 schreef GewoneMan het volgende:
je vind dat een kind die zo opgevoed is/wordt geen indoctrinatie dus ?
Tja, dat jij het hebt meegemaakt, wil niet zeggen dat het voor de meerderheid geldt. Fok is geen wetenschappelijk forum, duhuh. Met wetenschappelijk forum bedoel ik de openbare wetenschap op basis waarvan de politiek keuzen kan maken. Wat is het nut om over deze onderwerpen hier te praten, wanneer we ze niet serieus moeten nemen? Je zei zelf via MSN dat jij het in principe graag zou zien, dat er strenge regels komen die bepalen in hoeverre ouders hun kinderen met het geloof mogen opvoeden (over vrijheid gesproken waar jij zoveel waarde aan hecht). Als jij dat wilt, dan zul je met goede argumenten mogen komen. Dan zou je de regering duidelijk moeten maken dat het nodig is.quote:Op maandag 20 september 2004 22:29 schreef GewoneMan het volgende:
ik heb het zelf meegemaakt op een cristelijke school! wat betreft over je wetenschappelijke forum, sinds waneer valt fok daaronder ???
Tja, bij mij thuis was het vroeger een regel dat we mee moesten naar de kerk. Een duidelijke regel dus.quote:Op maandag 20 september 2004 22:33 schreef MrData het volgende:
Jij stelt het bepalen van regels (eten, kleren, hoe laat naar bed etc, waar absoluut geen geloof aan te pas hoeft te komen) gelijk met het kinderen wijsmaken / laten geloven in iets waarvan je zelf het bestaan niet van aan kan tonen?
Gelukkig, ik ookquote:Op maandag 20 september 2004 22:32 schreef GewoneMan het volgende:
ik heb geen kinderen, maar als ik ze zou hebben zou ik ze goed opvoeden met normen en waardes.
Is mooiquote:daarnaast zou ik zodra ze mij vragen naar god of geloof in het algemeen het kind algemene informatie geven dus LOS van mijn mening en dan mag hij/zij zelf onderzoeken of en wat hij/zij wil geloven.
Oh ja, nu praat je weer zo. GM, als je zo de keuze van het kind voorstaat, moet je het ook alle keuzes zelf laten maken. Simpel. Wie ben jij om te bepalen dat het kind gelukkiger wordt uiteindelijk met jouw opvoeding wat betreft het geloof? Kun jij dat voorspellen?quote:Op maandag 20 september 2004 22:35 schreef GewoneMan het volgende:
nee hoor, kinderen hebben voldoende rust nodig, en ik kan je garanderen dat als ik kinderen krijg ze een goed leven zullen krijgen met veel liefde en begrip. maar er zullen wel degelijk regels zijn maar over het geloof dat is iets dat ik niet voor het kind kan bepalen, ik ben namelijk partijdig en zou dus nooit de juiste beslissing voor het kind kunnen maken op dat vlak net zoals een gelovige dat niet kan immers is die ook partijdig...
snap je?
Bij hoeveel gelovigen wordt er erkend of een religie serieus genomen wordt of niet? Er zijn religies met heel weinig volgelingen (Raelianen, Scientologists) en heel veel. Een eenpersoonsreligie zal dan ook wel kunnen? Voor mij zijn ze allemaal even krankzinnig.quote:Op maandag 20 september 2004 22:35 schreef ChrisJX het volgende:
Die vergelijking gaat niet op, want er zijn heel wat minder mensen die geloven dat we in de Matrix leven.
Je kunt het wel of niet serieus nemen, eigen keuze. Maar wanneer jij de religie van een ander afdoet als onzin doe je hetzelfde als ik. Ik doe er alleen eentje meer af als onzin.quote:Maar wat jij wil, dan draaien we het om? Er is niet bewezen dat God niet bestaat. Er zijn mensen die desondanks denken dat Hij niet bestaat. Moet ik dat maar serieus nemen?
En waar in het grote opvoedboek stond ook alweer dat je kinderen alleen met iets op kan voeden als je het volgens jouw normen kunt bewijzen?quote:Op maandag 20 september 2004 22:33 schreef MrData het volgende:
Jij stelt het bepalen van regels (eten, kleren, hoe laat naar bed etc, waar absoluut geen geloof aan te pas hoeft te komen) gelijk met het kinderen wijsmaken / laten geloven in iets waarvan je zelf het bestaan niet van aan kan tonen?
ho ik zei dat ik het goed zou vinden als er regels komen om indoctrinatie te verbieden dat is alles... nogmaals iets meegeven over het geloof is niks mis mee. alleen de manier waarop het gebeurd wel!quote:Op maandag 20 september 2004 22:36 schreef FuifDuif het volgende:
Je zei zelf via MSN dat jij het in principe graag zou zien, dat er strenge regels komen die bepalen in hoeverre ouders hun kinderen met het geloof mogen opvoeden (over vrijheid gesproken waar jij zoveel waarde aan hecht). Als jij dat wilt, dan zul je met goede argumenten mogen komen. Dan zou je de regering duidelijk moeten maken dat het nodig is.
je begrijpt het niet goed, het gaat niet dat het kind alles maar mag kiezen, het gaat erom dat het geloof iets is dat een mens zelf moet kiezen en daar is in het cristendom en onder de moslims GEEN sprake van.quote:Op maandag 20 september 2004 22:39 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Oh ja, nu praat je weer zo. GM, als je zo de keuze van het kind voorstaat, moet je het ook alle keuzes zelf laten maken. Simpel. Wie ben jij om te bepalen dat het kind gelukkiger wordt uiteindelijk met jouw opvoeding wat betreft het geloof? Kun jij dat voorspellen?
Toch vreemd. Voor mij zit er een kilometer ruimte tussen. Regels kun je buigen of veranderen (een keer later naar bed, een keer wel merkkleding kopen etc.) en geloven heeft over het algemeen te maken met zaken aannemen als feit.quote:Op maandag 20 september 2004 22:37 schreef FuifDuif het volgende:
Tja, bij mij thuis was het vroeger een regel dat we mee moesten naar de kerk. Een duidelijke regel dus.
Le-zen: Ík doe ze niet af als onzin. Ik laat alleen zien wat jij doet.quote:Op maandag 20 september 2004 22:39 schreef MrData het volgende:
Je kunt het wel of niet serieus nemen, eigen keuze. Maar wanneer jij de religie van een ander afdoet als onzin doe je hetzelfde als ik. Ik doe er alleen eentje meer af als onzin.
Goed, dan zijn we bij deze uitgepraatquote:Bij hoeveel gelovigen wordt er erkend of een religie serieus genomen wordt of niet? Er zijn religies met heel weinig volgelingen (Raelianen, Scientologists) en heel veel. Een eenpersoonsreligie zal dan ook wel kunnen? Voor mij zijn ze allemaal even krankzinnig.
Dat is jouw persoonlijke mening. Niet een wetenschappelijk feit. Dat is het verschil. Wil je het tot een wetenschappelijk feit maken, kom dan met wetenschappelijke argumenten en bewijs. Niet met wat Tante Bedje gefilosofeer.quote:Op maandag 20 september 2004 22:40 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ho ik zei dat ik het goed zou vinden als er regels komen om indoctrinatie te verbieden dat is alles... nogmaals iets meegeven over het geloof is niks mis mee. alleen de manier waarop het gebeurd wel!
En zo is het.quote:Op maandag 20 september 2004 22:42 schreef FuifDuif het volgende:
ChrisJX heeft gelijk. Echt, waarom zou het wereld van de niet gelovige de standaard zijn waaraan alle andere wereldbeelden afgemeten moeten worden? Het is, zoals ChrisJX opmerkt, een situatie van twee visies. Ik heb hier nog geen gelovige horen zeggen dat het opvoeden zonder geloof slecht is. Lezen jullie dit? Jullie klagen toch altijd erover dat gelovigen zich aan jullie levens opdringen? Wat doen jullie nu zelf? Jullie willen voor de gelovige wel even bepalen hoe hij zijn kind op moet voeden. En dat terwijl jullie nog geen enkel argument kunnen geven.
Bepaal jij wat een mens moet kunnen kiezen? Vrije keuze is vrije keuze GM. Als je daar onderscheid in gaat maken voor een ander dan kom je nogal ongeloofwaardig over.quote:Op maandag 20 september 2004 22:42 schreef GewoneMan het volgende:
je begrijpt het niet goed, het gaat niet dat het kind alles maar mag kiezen, het gaat erom dat het geloof iets is dat een mens zelf moet kiezen en daar is in het cristendom en onder de moslims GEEN sprake van.
Nee, niet als een feit. Je geloof het immers. Zie je het verschil echt niet?quote:Op maandag 20 september 2004 22:42 schreef MrData het volgende:
[..]
Toch vreemd. Voor mij zit er een kilometer ruimte tussen. Regels kun je buigen of veranderen (een keer later naar bed, een keer wel merkkleding kopen etc.) en geloven heeft over het algemeen te maken met zaken aannemen als feit.
je trekt de zaken uit verband maat! opvoeden met geloof hoeft niet slecht te zijn en kan ik dus ook niet als bezwaar aanmerken, dit heb ik ook nergens gedaan het gaat mij op de MANIER waarop dat gebeurd, en dat is dmv indoctrinatie...quote:Op maandag 20 september 2004 22:42 schreef FuifDuif het volgende:
ChrisJX heeft gelijk. Echt, waarom zou het wereld van de niet gelovige de standaard zijn waaraan alle andere wereldbeelden afgemeten moeten worden? Het is, zoals ChrisJX opmerkt, een situatie van twee visies. Ik heb hier nog geen gelovige horen zeggen dat het opvoeden zonder geloof slecht is. Lezen jullie dit? Jullie klagen toch altijd erover dat gelovigen zich aan jullie levens opdringen? Wat doen jullie nu zelf? Jullie willen voor de gelovige wel even bepalen hoe hij zijn kind op moet voeden. En dat terwijl jullie nog geen enkel argument kunnen geven. Een lachtertje is, zeg ik jullie. Hilarisch gewoon! Met GM voorop.
dus omdat ik geen kinderen heb mag ik me er niet in verdiepen hoe ik ze zou opvoeden? en wat mijn principes betreft, allemaal mijn principes zijn namelijk niet tekoopquote:Op maandag 20 september 2004 22:47 schreef es70 het volgende:
Grappig dat jullie je zo druk maken over een gelovige opvoeding (Fuifduif en GewoneMan)...
Allebei geen kinderen![]()
Ieder voedt zijn kinderen op naar zijn beste kunnen en inzicht. Geloof is iets dat daar wel of niet (persoonlijke kwestie dus) in past.
Ik zou zeggen, maak een kopie van dit topic en lees het over een jaar of 10 nogeens terug (als je dan inmiddels wel een gezin hebt). Kijk eens hoeveel van je principes er dan nog overeind staan.
toon die indoctrinatie eens aan dan ???quote:Op maandag 20 september 2004 22:49 schreef FuifDuif het volgende:
GewoneMan, je bent een domoor. Natuurlijk is indoctrinatie niet goed, maar bewijs eens dat indoctrinatie voorkomt binnen de meerderheid van de christelijke gezinnen. Indoctrinatie komt ook net zo goed voor binnen niet gelovige gezinnen.
Mean Girlsquote:Welke film ga je kijken? "The Bible: Jesus"?
Ik heb nooit beweerd dat je je kind niet zonder het geloof op mag voeden. Dat is helemaal niet mijn punt. Ik wil juist weten waarom sommige mensen denken te weten dat het opvoeden met het geloof juist wel slecht is. Ik vind dat iedereen zijn/haar kinderen op moet voeden volgens de eigen visie, daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Ik erger me alleen een beetje aan sommige (daarvoor totaal niet gekwalificeerde) mensen hier, die voor mij wel even zouden bepalen dat ik mijn kinderen niet met het geloof op mag voeden.quote:Op maandag 20 september 2004 22:47 schreef es70 het volgende:
Grappig dat jullie je zo druk maken over een gelovige opvoeding (Fuifduif en GewoneMan)...
Allebei geen kinderen![]()
Ieder voedt zijn kinderen op naar zijn beste kunnen en inzicht. Geloof is iets dat daar wel of niet (persoonlijke kwestie dus) in past.
Ik zou zeggen, maak een kopie van dit topic en lees het over een jaar of 10 nogeens terug (als je dan inmiddels wel een gezin hebt). Kijk eens hoeveel van je principes er dan nog overeind staan.
Tuurlijk mag je je ideeen hebben over hoe je je kinderen zou willen opvoedenquote:Op maandag 20 september 2004 22:49 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
dus omdat ik geen kinderen heb mag ik me er niet in verdiepen hoe ik ze zou opvoeden? en wat mijn principes betreft, allemaal mijn principes zijn namelijk niet tekoop![]()
Nee jij. Toon jij die indoctrinatie maar! Jij beweert dat die plaatstvindt. En als je doelt op de indoctrinatie die ik bedoel onder niet gelovigen: er zijn bijvoorbeeld ook tal van niet gelovige gezinnen waarin stellig wordt beweerd dat het geloof onzin is, er zijn bijvoorbeeld ook tal van niet gelovige gezinnen waarin stellig wordt beweerd dat Amerika het land is en het Midden-Oosten bestaat uit ellendelingen. Zo zijn er genoeg voorbeelden.quote:Op maandag 20 september 2004 22:51 schreef GewoneMan het volgende:
toon die indoctrinatie eens aan dan ???
Ik moet nog steeds alles hier lezen, maar deze post geldt zeker voor mij.quote:Op maandag 20 september 2004 22:52 schreef krakkemieke het volgende:
Ik vind dit een hele foute discussie, omdat de tegenstanders uitgaan van indoctrinatie. Zelf ben ik blij gereformeerd opgevoed, maar ik heb me uitgeschreven uit de kerk.
Ik ben dus opgevoed met het christelijk geloof, maar wel met respect voor andere stromingen/godsdiensten. Mijn ouders zijn er niet blij mee, dat ik niet bij een kerk hoor, maar respecteren me gewoon.
Alleen al uit het oogpunt van algemene ontwikkeling ben ik blij dat ik christelijk opgevoed ben. Veel algemene uitdrukkingen hebben een christelijke basis.
Ik heb ook begrip voor de ouders die streng-gelovig zijn. Er stsst een verhaal in de Bijbel over een hogepriester die z'n zoons maar liet hoeren-snoeren-taxirijden, zonder ze op te voeden. Veel ouders krijgen een schuldgevoel als hun kinderen de kerk de rug toekeren.
Kortom, ik vind een christelijke opvoeding met ruimte voor andere denkbeelden zeker niet verkeerd.
Een discussie moet een beetje tegen felheid kunnen.quote:Op maandag 20 september 2004 22:28 schreef es70 het volgende:
Laat maar, na de reacties hier op elkaar gelezen te hebben, heb ik geen trek meer in dit topic....
Respect enzo... zegt dat iemand nog iets????
Heb je beide topics doorgelezen?quote:Op dinsdag 21 september 2004 11:02 schreef Mirage het volgende:
Fuifduif,
Waar ben je eigenlijk tegengekomen dat niet gelovigen zich met de opvoeding vanjouw toekomstige kinderen zou bemoeien ?
Op zich heeft het geregistreerd staan als ...... vul maar in.... niet zo veel met de dagelijkse opvoeding van je kind te maken.quote:Op dinsdag 21 september 2004 11:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb je beide topics doorgelezen?
Er zijn mensen die het van overheidswege liefst verboden zien worden om kinderen vanaf de geboorte een religie mee te geven. Dat vind ik nogal bemoeien.
dan kan je mijn posts iig niet bedoelen, want ik sta voor vrijheid en daar valt het geloof ook onder. dus dat iemand gelooft PRIMA dat ze hun kind iets mee willen geven van dat geloof PRIMA maar het gaat er bij mij niet in dat het al moet beginnen in het 1e levensjaar waarin het kind GEEN ENKEL idee heeft waar het over gaat laat staan hoe hij/zij erover zal denken later.quote:Op dinsdag 21 september 2004 11:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb je beide topics doorgelezen?
Er zijn mensen die het van overheidswege liefst verboden zien worden om kinderen vanaf de geboorte een religie mee te geven. Dat vind ik nogal bemoeien.
Ja!quote:Op dinsdag 21 september 2004 12:26 schreef GewoneMan het volgende:
is dat nou echt zo vreselijk moeilijk voor te stellen ?
Eens.quote:Op dinsdag 21 september 2004 13:06 schreef calvobbes het volgende:
Zullen we hier niet gewoon een eind aan breien?
Ik heb niet echt het idee dat deze discussie een eind heeft en dat iedereen nader tot elkaar komt.
Integendeel...
jij vind het geloof dus niet persoonlijk ? jij vind dus dat 2 gelovige die een kind krijgen een kind krijgt die auto. hetzelfde moet geloven als hun ouders ?quote:Op dinsdag 21 september 2004 13:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja!
Want zowel bij Christenen, als bij Joden, als bij Moslims behoor je al vanaf je geboorte bij dit geloof.
Christenen dopen hun kinderen, Joden en Moslims niet, maar die hebben dan weer de besnijdenis op een gegeven moment. Niet dat ze dan pas bij die religie gaan horen, hoor. Nee, als Jood wordt je geboren. Daar kun je al helemaal niks tegen doen. Als je moeder Joods is, ben jij het automatisch ook.
En waarom is dat zo belangrijk?
Omdat Christenen in hun geloofsgrondslag een regel hebben dat het beter is voor een kind om gedoopt te zijn, voor het geval ze jong overlijden. Kijk, een kind gaat toch wel naar de hemel, maar het is een geruststelling als het kind in elk geval gedoopt is. Zo heeft mijn zus vroeger meteen na de geboorte een nooddoop gehad, omdat men bang was dat ze het niet zou halen.
Verder verloopt de opvoeding gewoon hetzelfde als bij niet gelovige kinderen. Ze gaan naar school, leren lezen en schrijven, leren normen en waarden. Echter ze leren ook bidden. Maar een gelovige ouder leert het kind ook bidden als het nog niet gedoopt zou zijn. Dus om welke reden zouden we de doop uit moeten stellen? Zodat het een eigen keuze kan maken? Hoezo? Bij moslims en Joden zijn ze al gelovig alleen door geboorte, bij Christenen niet. Waarom zouden wij dan onze kinderen niet meteen vanaf de geboorte bij ons geloof laten horen?
En waarom maak jij uit dat het slecht is om een kind vanaf de geboorte te dopen. Ik ga toch ook niet zitten mekkeren dat het slecht is om een kind niet te dopen! Iedereen moet dat zelf weten. Dopen doet niet pijn, het laat geen vlekken achter of zo, dus so what?
*zucht*quote:Op dinsdag 21 september 2004 13:17 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
jij vind het geloof dus niet persoonlijk ? jij vind dus dat 2 gelovige die een kind krijgen een kind krijgt die auto. hetzelfde moet geloven als hun ouders ?
jij vind het ok dat een kind besneden wordt![]()
jaja leuke benadering, we gaan het kind eerst totaal en compleet verweven in het geloof met een vette stempel erbij, en zodra het volwassen is mag hij het zelf wetenquote:Op dinsdag 21 september 2004 13:22 schreef Gia het volgende:
[..]
*zucht*
Waarom draai jij alles om. Ik zeg helemaal nergens dat een kind hetzelfde MOET geloven als de ouders. Ik zeg dat de ouders het recht hebben om het kind vanaf de geboorte gelovig op te voeden. Wat hij/zij er dan mee doet als hij/zij ouder is, moet hij/zij helemaal zelf weten.
ow dus een jongetje mag wel TOTAAL en compleet ONNODIG besneden worden omdat hun ouders vinden dat het normaal is, maar bij een meisje is het foutquote:Ik vind besnijdenis van jongetjes niet zo erg, als het een eigen keuze is en onder medisch toezicht gebeurt. Besnijdenis van meisjes mag wmb strafbaar worden, maar dat is een ander topic.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |