Ja precies. Ik zie het ook als het doorgeven van een bepaalde cultuur; een bepaalde traditie. Als dat al niet eens meer mag, waarom de opvoeding dan niet volledig overlaten aan de staat? Leuk, gaan we allemaal robotjes kweken.quote:Op zondag 19 september 2004 02:45 schreef Roönaän het volgende:
Het idee van opvoeden is toch dat je je kinderen de normen en waarden leert die jij ook hanteerd. Als veel van die n&w's ontspringen uit het geloof lijkt het me dat je je kind daarin dus ook mag introduceren.
Wat een flauwe op niets gebaseerde vergelijking. Het gaat niet eens alleen om het geloof, maar vooral ook om de traditie. Normaal gesproken worden je kinderen zelfstandig denkende mensen. Ze kunnen dan voor zichzelf wel uitmaken of ze geloven of niet.quote:Op zondag 19 september 2004 02:46 schreef Loedertje het volgende:
Je verteld je kind doorgaans op een bepaalde leeftijd dat dingen niet bestaan (de paashaas+ sinterklaas)
Waarom zou je vol blijven houden dat iets anders wél bestaat als je het nog nooit hebt gezien?
Fout?quote:Op zondag 19 september 2004 02:45 schreef GewoneMan het volgende:
ik heb nooit gezegd dat je een kind niet gelovig MAG opvoeden... enkel dat ik het fout vind GROOT verschil IMO...
noem 1 ding dat je NIET kan leren en of begrijpen zonder het geloof ???quote:Op zondag 19 september 2004 02:45 schreef Roönaän het volgende:
Het idee van opvoeden is toch dat je je kinderen de normen en waarden leert die jij ook hanteerd. Als veel van die n&w's ontspringen uit het geloof lijkt het me dat je je kind daarin dus ook mag introduceren.
Zo is het bij mij ook ongeveer gegaan. Mijn ouders hebben een katholieke achtergrond en ik ben daarom ook zo opgevoed. Het is niet slecht uitgepakt maar toch zou ik mijn kinderen nooit een specifieke levensbeschouwing meegeven bij het opvoeden van hen. Ik vind dat je iedereen, dus ook je eigen kinderen, daar vrij in moet laten en je dat je dus ook niet moet beginnen om ze een bepaalde richting in te duwen. Beetje principieel dus maar ik ben het dus wel eens met GewoneMan.quote:Op zondag 19 september 2004 02:43 schreef FuifDuif het volgende:
Ik ben op dit moment in discussie met GewoneMan over het onderwerp of het opvoeden van kinderen met het geloof oneerlijk is tegenover het kind. Ik zelf ben Katholiek opgevoed. Ik ben gedoopt, ik heb de Eerste Heilige Communie gedaan en ik ben gevormd. Tussentijds gingen we altijd naar de kerk. Ik heb op een Katholieke basisschool gezeten en op een christelijke middelbare school. Toen ik een jaar of 12 was hebben mijn ouders mij volledig vrij gelaten in mijn keuzen. Ik ben er echt nooit minder van geworden. Ik heb mijn schoolperiode zonder problemen doorlopen. Ik ben opgegroeid met een mooie en leuke jeugd. We hebben een grote familie met goede verbanden. Nu heb ik ook wel een prettig leven vind ik. Studie gaat perfect. Kortom: ik heb niet veel om te klagen.
Maar wat is opdringen? Ik vind dat zo'n agressief woord. Zo van "als je dit niet doet, dan krijg je slaag." Zo is het in de meeste gevallen helemaal niet. Tenminste, zo heb ik het nooit ervaren. Ik ben met liefde grootgebracht en ik denk met veel plezier terug aan vroeger; ook de kerkelijke situaties. De gezellige kerstdagen enzovoort. Feest was dat altijd. In mijn ogen is het zo: het is logisch dat je je kinderen je eigen levensbeschouwing meegeeft, maar laat ze uiteindelijk vrij. Wanneer ze zelf met vragen komen en zelf hun mening gaan vormen, respecteer die dan.quote:Op zondag 19 september 2004 02:47 schreef ripley3 het volgende:
Laat ze kennis maken met een geloof, maar dring het ze niet op.
ok dus als ik mijn kind moord en doodslag wil meegeven is datquote:Op zondag 19 september 2004 02:50 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Hout?
Ben het niet met je eens, iedereen mag zelf bepalen wat hij zijn kind wil meegeven .
Normen en waarden zijn niet gebaseerd op het geloof. Normen en waarden zijn gebaseerd op respect voor elkaar. Sterker nog, in de diverse geloofshandboeken (Bijbel, Koran etc.) komen heidenen, mensen die een andere levensbeschouwing hebben en homo's er eigenlijk helemaal niet zo goed vanaf.quote:Op zondag 19 september 2004 02:45 schreef Roönaän het volgende:
Ik ken ook veel mensen die zich juist afkeerden van een religie omdat ze altijd naar de kerk moesten en dergelijken, terwijl ze dat helemaal niet wilden. Dat jij het als prettig hebt ervaren wil natuurlijk niet zeggen dat anderen dat ook zo voelenquote:Op zondag 19 september 2004 02:56 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar wat is opdringen? Ik vind dat zo'n agressief woord. Zo van "als je dit niet doet, dan krijg je slaag." Zo is het in de meeste gevallen helemaal niet. Tenminste, zo heb ik het nooit ervaren. Ik ben met liefde grootgebracht en ik denk met veel plezier terug aan vroeger; ook de kerkelijke situaties. De gezellige kerstdagen enzovoort. Feest was dat altijd. In mijn ogen is het zo: het is logisch dat je je kinderen je eigen levensbeschouwing meegeeft, maar laat ze uiteindelijk vrij. Wanneer ze zelf met vragen komen en zelf hun mening gaan vormen, respecteer die dan.
Ik zeg niet dat het oké is, ik zei dat iedereen ZELF mag bepalen wat hij zijn kind wil meegeven.quote:Op zondag 19 september 2004 02:56 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ok dus als ik mijn kind moord en doodslag wil meegeven is dat![]()
als ik mijn kind meegeef dat zwarte kindjes vies zijn is dat(kan je ook omdraaien)
als ik mijn kind meegeef dat het geloof EVIL is is dat![]()
enz enz enz enz
dat is wel de DOMSTE post die ik ooit gezien heb
Praktische bezwaren en liberale visie? En wat dan betreft legitimiteit? Om zoiets te verbieden zul je moeten kunnen aantonen dat het opvoeden met het geloof leidt tot een ongelukkig leven van de kinderen. Dat kan nooit waar zijn. Het zou toch echt te erg voor woorden zijn dat er een verbod zou komen, enkel omdat sommige mensen zich zo nodig met de opvoedingspraktijken van anderen willen bemoeien?quote:Op zondag 19 september 2004 02:54 schreef Steijn het volgende:
Zo is het bij mij ook ongeveer gegaan. Mijn ouders hebben een katholieke achtergrond en ik ben daarom ook zo opgevoed. Het is niet slecht uitgepakt maar toch zou ik mijn kinderen nooit een specifieke levensbeschouwing meegeven bij het opvoeden van hen. Ik vind dat je iedereen, dus ook je eigen kinderen, daar vrij in moet laten en je dat je dus ook niet moet beginnen om ze een bepaalde richting in te duwen. Beetje principieel dus maar ik ben het dus wel eens met GewoneMan.
Overigens vind ik een verbod echt onzin. Afgezien van de praktische bezwaren past dit niet binnen mijn liberale visie.
Nou ja, het is wel zo dat over moraal niet te twisten valt natuurlijk. Er bestaat niet zoiets als een universele moraal. In principe is datgene wat jij je kind aanleert moreel gezien niet beter dan wat een ander zijn kind aanleert.quote:Op zondag 19 september 2004 02:56 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ok dus als ik mijn kind moord en doodslag wil meegeven is dat![]()
als ik mijn kind meegeef dat zwarte kindjes vies zijn is dat(kan je ook omdraaien)
als ik mijn kind meegeef dat het geloof EVIL is is dat![]()
enz enz enz enz
dat is wel de DOMSTE post die ik ooit gezien heb
Dat klopt, maar de vraag blijft: zijn die mensen er minder van geworden. Toen ik puber was zette ik mij ook af tegen de kerk en het geloof. Toen ik wat ouder werd dacht ik er goed over na en besefte ik dat het allemaal zo erg niet was. Ik ben nog steeds geen trouwe kerkganger, maar ik kan niet zeggen dat mijn gelovige opvoeding mij nadelig is geweest.quote:Op zondag 19 september 2004 02:58 schreef ripley3 het volgende:
Ik ken ook veel mensen die zich juist afkeerden van een religie omdat ze altijd naar de kerk moesten en dergelijken, terwijl ze dat helemaal niet wilden. Dat jij het als prettig hebt ervaren wil natuurlijk niet zeggen dat anderen dat ook zo voelen
Praktische bezwaren noem ik vraagstukken als handhaving, strijdigheid met de Grondwet. Mijn liberale visie houdt in dat je mensen vrijheid moet geven. Een samenleving valt niet te besturen vanuit het wetboek.quote:Op zondag 19 september 2004 03:01 schreef FuifDuif het volgende:
Praktische bezwaren en liberale visie?
Wat mij betreft komt er geen verbod. Maar dat betekent niet dat ik het er mee eens ben al ouders hun kinderen een bepaalde levensbeschouwing meegeven aan hun kind(eren).quote:Om zoiets te verbieden zul je moeten kunnen aantonen dat het opvoeden met het geloof leidt tot een ongelukkig leven van de kinderen. Dat kan nooit waar zijn. Het zou toch echt te erg voor woorden zijn dat er een verbod zou komen, enkel omdat sommige mensen zich zo nodig met de opvoedingspraktijken van anderen willen bemoeien?
Precies, daarom kwam ik ook met sinterklaas en de paashaas aanzetten.quote:Op zondag 19 september 2004 03:05 schreef GewoneMan het volgende:
het probleem dat ik heb met kinderen gelovig opvoeden is hetvolgende...
het kind wordt vanaf de geboorte al gemanipuleerd, het zijn namelijk de ouders die de 1e en zeer belangrijke jaren GROTE invloed hebben op het kind. ALLES wat je dat kind voert zal hij/zij zonder slag of stoot aannemen het kind weet immers niet anders!
Uiteindelijk wel ja.quote:nee dat is echt geweldig zo krijg je echt een kind die als hij/zij oud/wijs genoeg is nog onafhankelijk een eigen keus kan maken .
lees je vorige post nog ff goed het is 1 regel MOCHT je er onverhoopt teveel moeite mee hebben kan ik je adviseren je aan te melden bij de eerste de beste basis school.. je bent nooit te oud om te lerenquote:Op zondag 19 september 2004 03:01 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het oké is, ik zei dat iedereen ZELF mag bepalen wat hij zijn kind wil meegeven.
Het zou niet best zijn als anderen voor jou gaan bepalen hoe je je kind mag/moet opvoeden.
Anders: hoe had je dat in gedachten?
wederom mis je ietsquote:Op zondag 19 september 2004 03:08 schreef Loedertje het volgende:
Uiteindelijk wel ja.
quote:Op zondag 19 september 2004 03:09 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
lees je vorige post nog ff goed het is 1 regel MOCHT je er onverhoopt teveel moeite mee hebben kan ik je adviseren je aan te melden bij de eerste de beste basis school.. je bent nooit te oud om te leren![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |