abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 september 2004 @ 18:33:17 #1
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_22062687
van mijn ouders MOET ik elke zondag naar de kerk, om 9 uur s'ochtends flikkeren ze mij dan ook uit mijn nest, als ik 1 keer niet wil of het voor mekaar krijg dat ik niet kan ofzo worden ze pisneidig en krijg je allemaal dreigementen blabla.. (ben 16 jaar) maar af en toe ga ik ook s'avonds , nu was dat dus ook de bedoeling, maarja had geenzin zoals ik nooit heb eigenlijk dus nu was het weer een heel gezeur, blabla als je nu niet gaat betaal je de lan-partys maar zelf blabla e.t.c. dus ja, vnaaf mijn 18e zou ik 1 x in de 2 weken maar hoeven maar ik vind dat ik minimaal toch wel vanaf 16 1 keer in de 2 weken zelf mag beslissen of ik wel of niet ga...
hoe los ik dit op :'(
Jesus loves you, the rest of us think you`re an idiot.
pi_22062756
Zeg dat je oud genoeg bent om voor jezelf te kunnen zeggen dat je wel of niet naar de kerk wilt.
pi_22062772
ben je verder wel gelovig? zo niet dan moet je dat eens aankaarten bij je ouders dat het daarom geen enkele zin heeft om naar de kerk te gaan. ben je het wel tja dan zullen ze het idd moeilijk begrijpen.. al vind ik t nog stom omdat van de jeugd zowat niemand meer naar de kerk gaat..

mja sommige ouders zijn nou eenmaal erg behoudend..
OJAAJOH?
  FOK!fossiel zondag 19 september 2004 @ 18:37:38 #4
25539 Tha_BlonT
Wonderlijke Woorden Wereld
pi_22062792
Lanparties moet je sowieso lekker zelf betalen... neem een baantje, dan kunnen ze ook niet dreigen met kerk...
pi_22062818
opgetieft met de kerk... het zorgt voor zieke geesten in de samenleving!
Free people own guns! Slaves do not!
pi_22062853
---> R&P
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_22062874
Inderdaad.. Werken voor je centjes, zo doen we het (bijna) allemaal!! Enne, ik zou het er gewoon eens een keer normaal met je ouders over hebben.. Zo onredelijk zullen ze niet zijn lijkt me..
Ik háát kabouters!!
pi_22062904
Idd, gewoon duidelijk maken wat je ervan denkt, niet laten chanteren. Overigens, je zou ze er ook nog wel ff op kunnen wijzen dat als ze jou dmv geld naar de kerk proberen te dwingen dat ze dan wel héél fout bezig zijn
Vrijwillig gebanned
pi_22062939
Toch maar gewoon elke zondag vroeg op staan om naar de kerk te gaan.
Want je ouders hebben altijd gelijk, want ze zijn ouder en weten dus meer dingen.
pi_22062948
quote:
vnaaf mijn 18e zou ik 1 x in de 2 weken maar hoeven
Wahaha, vanaf je 18e hoef je zelfs helemaal niet meer. Niemand die je dwingen kan (en als ze gaan dreigen, zeg dat op een heel vriendelijke toon: "Dat soort dingen zorgt juist voor een slechte relatie met ouders, dat is een van de redenen waarom ze in het bejaardentehuis zo eenzaam zijn"

En als je niet wil, maak ze dan gewoon duidelijk dat je niet gelooft, en dat je het hypocriet vindt om dan wel naar de kerk te gaan. Dat je hun in hun waarde laat, en dat je het heel erg op prijs zou stellen wanneer ze dat bij jou ook doen.

Tenslotte kunnen ze je niet dwingen om te geloven.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  zondag 19 september 2004 @ 18:44:07 #11
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_22062955
ik ben wel gelovig opgevoed, en voor mijzelf weet ik het nog niet , maar 1 keer i nde 2 weken vind ik wel best in principe zeg maar.. maarja dat zul je er niet makkelijk in krijgen bij mij nouders.
b.t.w. toen ik net aan mijn moeder vroeg of ik een pizza mocht klaarmaken in de oven, zij ze: hhh... best... op zoon manier van je bekijkt t maar..
pi_22063079
waarom zou je gaan als je niet wilt...zeg gewoon van:"heb je naasten lief"...dus...blablba...gewoon met dat bijbel gezwets aan komen zetten dat ze mening van anderen moeten accepteren
Onderbroeken zonder knopen hoef je alleen maar af te stropen!
  zondag 19 september 2004 @ 18:48:37 #13
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_22063081
quote:
Op zondag 19 september 2004 18:44 schreef cygnusx het volgende:
ik ben wel gelovig opgevoed, en voor mijzelf weet ik het nog niet , maar 1 keer i nde 2 weken vind ik wel best in principe zeg maar.. maarja dat zul je er niet makkelijk in krijgen bij mij nouders.
b.t.w. toen ik net aan mijn moeder vroeg of ik een pizza mocht klaarmaken in de oven, zij ze: hhh... best... op zoon manier van je bekijkt t maar..
achterlijk zeg..

maare als jij 18 bent en je hebt geen zin om naar de kerk te gaan.. ga je mij toch zeker niet vertellen dat je er dan OOK nog naar luisterd he? je bent dan volwassen.. dan hebben ze zeker NIKS meer over je te zeggen!
OJAAJOH?
  zondag 19 september 2004 @ 18:48:44 #14
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_22063084
Deel ze maar mede dat de Lieve Heer niet te koop is en het dus niet de bedoeling is dat je wordt omkocht om naar de kerk te gaan. Kom daarna nog met wat moralistiche argumenten en misschien red je het.

Of vertel je ouders de waarheid dat religie een vervelende kater is uit de Middeleeuwen. Misschien zien ze eindelijk het licht en ben je van dat gebrainwash verlost
Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
  zondag 19 september 2004 @ 18:50:42 #15
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_22063131
quote:
Op zondag 19 september 2004 18:48 schreef hellmondunited het volgende:

[..]

achterlijk zeg..

maare als jij 18 bent en je hebt geen zin om naar de kerk te gaan.. ga je mij toch zeker niet vertellen dat je er dan OOK nog naar luisterd he? je bent dan volwassen.. dan hebben ze zeker NIKS meer over je te zeggen!
ik ben 16 remember
  zondag 19 september 2004 @ 18:51:47 #16
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_22063159
quote:
Op zondag 19 september 2004 18:50 schreef cygnusx het volgende:

[..]

ik ben 16 remember
i know, maar je vertelde net dat ze je verplichten om 1 keer in de 2 weken te gaan als je 18 bent
OJAAJOH?
pi_22063471
tja, je ouders kunnen toch niet zomaar hun geloof aan jou opleggen. jij bent een eigen individu met een eigen kijk op de wereld en een eigen geloof en mening.
anders ga ff lekker googlen en zoek naar stukken die jouw ouders geloof ontkrachten. leg je ouders met behulp van de evolutieleer uit dat god niet kan bestaan. vertel dat christendom ontzettend veel slachtoffers maakt bla bla bla.

zelf nooit problemen mee gehad. mijn ouders vroegen aan me toen ik 6 was: wil je gedoopt worden (zat op christelijke school) om je communie te doen. naja om erbij te horen deed ik het maar. verder niet veel naar de kerk geweest. ben zo opgevoed door mijn ouders dat ik op mezelf moet vertrouwen en ik zelf mijn leven bepaal en niet een of ander niet bestaan wezen
  zondag 19 september 2004 @ 19:05:07 #18
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_22063490
quote:
Op zondag 19 september 2004 18:36 schreef Renmaestro het volgende:
Zeg dat je oud genoeg bent om voor jezelf te kunnen zeggen dat je wel of niet naar de kerk wilt.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_22063506
Ik ben zelf van mening dat je zelf moet willen geloven en als jij niet naar de kerk wil dan wil jij niet naar de kerk en als je je dan ook niet kan vinden in dat wat zij geloven dan moet je helemaal niet meer gaan.
Je kan altijd nog komen aanzetten met" je hoeft toch niet in de kerk te zitten om je geloof te beleiden, god is overal dus hij hoort me toch wel"
Maar ik vind het altijd de grootste onzin, verplicht naar de kerk, als je zelf die drang voelt moet je gaan, niet omdat je wordt geterroriseert door je ouders.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_22063515
Als je die kerk nou in de hens zet hoef je er ook niet meer heen
underground forever baby
pi_22063545
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:05 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Ik ben zelf van mening dat je zelf moet willen geloven en als jij niet naar de kerk wil dan wil jij niet naar de kerk en als je je dan ook niet kan vinden in dat wat zij geloven dan moet je helemaal niet meer gaan.
Je kan altijd nog komen aanzetten met" je hoeft toch niet in de kerk te zitten om je geloof te beleiden, god is overal dus hij hoort me toch wel"
Maar ik vind het altijd de grootste onzin, verplicht naar de kerk, als je zelf die drang voelt moet je gaan, niet omdat je wordt geterroriseert door je ouders.
I f*cking agree with him.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
  zondag 19 september 2004 @ 19:08:53 #22
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_22063577
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:06 schreef Laton het volgende:
Als je die kerk nou in de hens zet hoef je er ook niet meer heen
en maak je gelijk een hoop mensen gelukkig
OJAAJOH?
pi_22063623
Tja, hier uit kunnen grote conflicten tussen je ouders en jou ontstaan. Probeer dus een beetje tactvol mede te delen dat je niet meer naar de kerk wilt.

Dat je op je eigen manier invulling wilt geven aan je geloof. Dat soort dingen.
pi_22063772
leg ze uit dat je niet in sprookjes gelooft en dat de kerk daarom ook nutteloos is.
ASV Augustijn ! Koppig Volhouden
  zondag 19 september 2004 @ 19:17:11 #25
92932 MrGP
This is bat country!
pi_22063785
quote:
Op zondag 19 september 2004 18:48 schreef kwib het volgende:
Deel ze maar mede dat de Lieve Heer niet te koop is en het dus niet de bedoeling is dat je wordt omkocht om naar de kerk te gaan.

Of vertel je ouders de waarheid dat religie een vervelende kater is uit de Middeleeuwen. Misschien zien ze eindelijk het licht en ben je van dat gebrainwash verlost

Find me some golf shoes. Otherwise, we'll never get out of this mess alive!
  zondag 19 september 2004 @ 19:18:18 #26
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_22063815
Lol ik ga nooit naar de kerk alleen als er iemand dood is ofzo , best gaar dat je MOET gaan
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
  zondag 19 september 2004 @ 19:28:58 #27
64307 Untouchables
Kun je weven, weef dan mee
pi_22064057
Wat een onzin antwoorden hier zeg.
Het werkt nou eenmaal niet zo makkelijk met gelovige ouders, om gewoon maar te zeggen dat je niet gelooft, of dat je zelf wel mag bepalen wat je doet.
Ze willen je nou eenmaal gelovig opvoeden en dus ook mee naar de kerk nemen en omdat ze je niet echt kunnen meeslepen, verzinnen ze wel andere smerige dingen.

Zo zijn gelovige ouders nou eenmaal, vanaf je 18e zal het wel mee gaan vallen, hopelijk, maar daarvoor zullen ze je niet zomaar niet laten gaan.
pi_22064131
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:28 schreef Untouchables het volgende:
Wat een onzin antwoorden hier zeg.
Het werkt nou eenmaal niet zo makkelijk met gelovige ouders, om gewoon maar te zeggen dat je niet gelooft, of dat je zelf wel mag bepalen wat je doet.
Ze willen je nou eenmaal gelovig opvoeden en dus ook mee naar de kerk nemen en omdat ze je niet echt kunnen meeslepen, verzinnen ze wel andere smerige dingen.

Zo zijn gelovige ouders nou eenmaal, vanaf je 18e zal het wel mee gaan vallen, hopelijk, maar daarvoor zullen ze je niet zomaar niet laten gaan.
Dat moge waar zijn, maar je hebt als ouder dan ook te maken met een tegenstrijdigheid. Ik meen mij te herinneren dat God je overal zou horen. Waarom moet men dan per sé naar het huis van de Here om daar te geloven? Dat kan desnoods ook in het lokale achterafsteegje.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_22064173
Tja, ik wou dat ik je kon helpen, maar mijn ouders zijn net zo atheïstisch als ik en daar ben ik heel blij om. Een vriend van me heeft dit probleem wel gehad ooit, en die liet zijn ouders gewoon iedere week net zo lang zeuren en moeilijk doen en overleggen totdat ze na een tijdje eindelijk doorhadden dat het zinloos was om vol te houden. Met andere woorden, als je het gewoon continu tot vervelende discussies en eventueel ruzietjes laat komen voor ze hun zin krijgen, en af en toe gewoon weigert te gaan, komt er wel een keer dat ze daar geen zin meer in hebben. als je iedere keer heel snel ingeeft zullen ze er wel mee door blijven gaan tot je uit huis bent...

Jammer dat je ouders zo ver willen gaan om je te proberen te bekeren, al was het alleen maar omdat het zinloos is. Succes in ieder geval.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_22064192
ik zou iig uitkijken idd voor een groot conflict hieromtrent.

Je woont nog thuis en bent minderjarig; technisch gezien kunnen je ouders idd ervoor zorgen dat je gaat, ook al wil je niet.

Maar je kan gewoon eens om de tafel gaan zitten met ze, leg ze uit waarom je niet wilt en probeer redelijk te praten met ze.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zondag 19 september 2004 @ 19:35:09 #31
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_22064197
Steek de kerk in fik! Dan hoef je in ieder geval de eerste komende tijd niet.
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet.
pi_22064213
Je kunt toch ook geloven zonder elke week braaf in de kerk te zitten?

Er lopen helaas voor het merendeel van de gelovigen in Nederland nog steeds een aantal fanatieke mafkezen rond.
pi_22064214
quote:
Op zondag 19 september 2004 18:44 schreef cygnusx het volgende:
wat is er nu weer met pizza dan..
was het eentje met kaasletters "ik wil niet naar de kerk" erop?
pi_22064273
Probeer de positieve kanten van de kerk eens in te zien...zitten er geen lekkere wijven daar bijvoorbeeld?
Crede Quod Habes, Et Habes.
Luister naar de Etherbeat
  zondag 19 september 2004 @ 19:38:20 #35
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_22064281
Wat voor kerk is het eigenlijk?
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
pi_22064308
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:35 schreef dJ-Zcore het volgende:
Steek de kerk in fik! Dan hoef je in ieder geval de eerste komende tijd niet.
Kan jij weer brandweerwagens kijken
  zondag 19 september 2004 @ 19:40:54 #37
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_22064331
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:35 schreef ki_ki het volgende:

[..]

wat is er nu weer met pizza dan..
was het eentje met kaasletters "ik wil niet naar de kerk" erop?
nee maar ik kreeg toen meten zoon reactie van je bektijkt het maar, rot op, zoiets dus , en das nie prettig.
heb nu al een gesprek gehad, probeer het erin te stampen bij hun dat ik die regel van 2x wel 2x zelf beslis of ik naar de kerk ga per maand... ipv vanaf 18 jaar... ben benieuwd of dit wat oplevert...
pi_22064370
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:38 schreef Karzeuler het volgende:
Wat voor kerk is het eigenlijk?
ja inderdaad, wat voor kerk gaan je ouders naar toe?
er zijn ontzettend veel verschillende kerkgroepjes, is wel nuttig om te weten qua verschillende tactieken die je kunt gebruiken

zelf ben ik van mening dat naar de kerk gaan helemaal niet erg is, maar dat het wel je eigen keuze moet zijn en dat is dat
pi_22064374
Mwa, ik zou er geen hele discussie over beginnen.
Je moet het ook niet als discussiepunt brengen, nee is gewoon nee. Het is natuurlijk wel aardig om ff wat redenen te noemen, maar ik zou vanaf het moment dat je erover begint wel duidelijk maken dat je gewoon _niet_ wilt. Geen laffe compromissen zoals eens in de 2 weken.

BTW ik benijd je niet
Mijn ouders gaan alleen met kerst en pasen naar de kerk (vroeger wat vaker)
Toen ik heel klein was en ze vroegen 'ga je morgen mee naar de kerk' riep ik altijd jaaaaaaaaaa
Later werd dat 'ja' geleidelijk een 'mwa oke dan'
En op een gegeven moment zei ik 'nee' en dat vonden ze jammer maar verder niet.

*het opperwezen dankt hiervoor
Vrijwillig gebanned
  zondag 19 september 2004 @ 19:44:16 #40
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_22064417
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:42 schreef ki_ki het volgende:

[..]

ja inderdaad, wat voor kerk gaan je ouders naar toe?
er zijn ontzettend veel verschillende kerkgroepjes, is wel nuttig om te weten qua verschillende tactieken die je kunt gebruiken

zelf ben ik van mening dat naar de kerk gaan helemaal niet erg is, maar dat het wel je eigen keuze moet zijn en dat is dat
gereformeerd d8 ik (wat erg, ik weet het zelfs nieteens zeker )
edit: Hervormd-gereformeerd wast volgsnmij (en mijn pa was vroeger katholiek maar die is nu sinds hij met mijn moeder getrouwd is ook hervormd-gereformeerd)
pi_22064423
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:34 schreef DarkElf het volgende:
ik zou iig uitkijken idd voor een groot conflict hieromtrent.

Je woont nog thuis en bent minderjarig; technisch gezien kunnen je ouders idd ervoor zorgen dat je gaat, ook al wil je niet.
Niet helemaal . . .
Take my love, take my land, take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free. You can't take the sky from me
Take me out to the black, tell them I ain't comin' back
Burn the land and boil the sea, you can't take the sky from me
pi_22064424
op zich zouden sommige mensen best gewoon even normaal mogen reageren: steek de kerk in de fik heeft de TS echt niets aan en is nogal dom om te posten
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22064513
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:44 schreef ThunderChild het volgende:

[..]

Niet helemaal . . .
ze kunnen wel het op de spits drijven met bijv: je woont nog thuis en zolang je onder ons dak woont.. yadiyadiyaa... niet echt fijn maar sommige ouders zijn zo.

maar goed; dat moet je vermijden dus een volwassen gesprek hierover is te prefereren boven puberaal je verzetten denk ik
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22064520
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:34 schreef DarkElf het volgende:
Nou, ergens lijkt het me niet zo dat je gerechtstechnisch gezien geloof opgedrongen mag worden tegen je wil in. Vooral niet als je al zestien bent. Knappe rechter die het tegendeel beweert.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_22064576
.

[ Bericht 97% gewijzigd door DarkElf op 19-09-2004 20:00:21 ]
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zondag 19 september 2004 @ 19:52:08 #46
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_22064588
Ben blij dat mijn ouders ons altijd vrij lieten.

Ik heb overigens geen nare ervaringen met de kerk. Als kind gingen we naar de Lutherse kerk, en ik vond het vooral gezellig na de dienst (ging men het koffie-drink-ritueel opvoeren). Tijdens de dienst zaten we gezellig met z'n allen te klieren achter in of verstoppertje te spelen achter het orgel, enzo.

Een keer was het zo koud buiten, en de oren vroren spontaan van je hoofd af, dus mijn pa besloot maar niet naar de kerk te gaan. Ik was toen 10 jaar gelovik. Mijn broer, zus en ik gingen toen met z'n allen stampvoeten en zeuren, dus m'n pa ging dus toch maar, met tegenzin. Maar tegen ons drieen kon 'ie niet op.
Eenmaal daar aangekomen, bleek de kerk dicht te zijn. De koster kreeg de kachel niet aan, ofzo.

Maar da's andere koek dan bij TS thuis. Denk dat het verschil dwang tegenover vrijheid. Als de hele wereld libertarisch was, zouden we dit soort situaties minder hebben.
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
pi_22064603
Op zondag 9 uur uit bed

Ik ben totaal niet gelovig opgevoed gelukkig.
Maar ik denk dat je als 16 jarige wel duidelijk kan maken dat je er totaal geen zin in hebt.

Of gaan stappen en om 9:00 de kroeg uit rollen, denk niet dat ze een straalbezopen zoon in de kerk willen hebben
pi_22064612
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:40 schreef cygnusx het volgende:

[..]

nee maar ik kreeg toen meten zoon reactie van je bektijkt het maar, rot op, zoiets dus , en das nie prettig.
heb nu al een gesprek gehad, probeer het erin te stampen bij hun dat ik die regel van 2x wel 2x zelf beslis of ik naar de kerk ga per maand... ipv vanaf 18 jaar... ben benieuwd of dit wat oplevert...
ik hoop het wel voor je, het is echt rot als je ouders zo doen tegen je..
ook dat met die pizza (ja sorry dat ik er in eerste instantie een grapje over maakte) ik begrijp het ook best wel, mijn ouders deden vroeger ook wel eens zo.
zo van "ja hoor best je doet maar" erg frustrerend inderdaad
pi_22064653
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:48 schreef DarkElf het volgende:

[..]

ze kunnen wel het op de spits drijven met bijv: je woont nog thuis en zolang je onder ons dak woont.. yadiyadiyaa... niet echt fijn maar sommige ouders zijn zo.

maar goed; dat moet je vermijden dus een volwassen gesprek hierover is te prefereren boven puberaal je verzetten denk ik
Aan de OP te zien zijn zijn ouders niet zo vatbaar voor een volwassen gesprek als het hierop aankomt. Jammer in dit geval dat zij jouw LAN-party betalen en jij niet die van hen (bij wijze van spreken), dus zul je het anders op moeten lossen. Gewoon heel moeilijk terugdoen lijkt me op niet al te lange termijn wel effectief.
  zondag 19 september 2004 @ 19:55:32 #50
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_22064655
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:44 schreef cygnusx het volgende:

[..]

edit: Hervormd-gereformeerd wast volgsnmij (en mijn pa was vroeger katholiek maar die is nu sinds hij met mijn moeder getrouwd is ook hervormd-gereformeerd)
Ah SOW (tegenwoordig PKN).

Anders kan je mischien een deal maken met je ouders. Je hebt jeufdkerken tegenwoordig. Vlotte hedendaagse muziek en veel jongeren. Dan zeg je tegen je ouders dat je voortaan daar naartoe gaat, zolang je niet meer met hun mee hoeft.

Trouwens, wat ik heb begrepen dwingt God zelf niet. Dus zouden je ouders dat ook niet moeten doen.
pi_22064688
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:44 schreef cygnusx het volgende:
hervormd gereformeerd,.. da's best aan de strenge kant.. toch?

verder denk ik dat je tijdens gesprekken met je ouders ook in je achterhoofd kunt houden dat zij zo doen, omdat ze het goed met je voorhebben (vanuit hun, niet vanuit jou, op dit moment!)
Is wel een beetje een cliché maar misschien toch niet zo gek, om op die manier hun tegemoet te kunnen komen zodat zij jou ook wellicht iets zullen toegeven.
  Redactie Frontpage zondag 19 september 2004 @ 19:57:07 #52
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_22064689
Ik heb vorig jaar ook definitief gebroken met de kerk, en dat werd me niet in dank afgenomen. Mijn ouders komen nooit meer langs, en mijn zus geeft mijn vrouw de schuld, want die is volgens haar heidens omdat ze niet van de kerk is. Maar is was al veel langer tegen de kerk, al vanaf het moment dat de pastoor tegen ons zei dat het Gods wil was dat mijn moeder zeer jong overleed. Klotekerk, ze proberen gewoon een illusie in stand te houden!
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  zondag 19 september 2004 @ 19:58:35 #53
30511 Mappy
Piramide van Austerlitz
pi_22064719
Quote van Harrie Jekkers (Uit Het gelijk van de koffietent):

... en toen viel ik van m'n geloof af op een vrijdag. Dat weet ik nog precies, want we zaten schol te vreten.
En m'n oudere broer zegt ineens "pa, ik ga niet meer naar de kerk".
Nou, die schol bleef echt overdwars steken bij mij joh, dat was gewaagd!
En mijn vader zegt tot mijn verbazing "heb je daar goed over nagedacht Paul?"
En mijn broer die zei "ja".
En mijn vader zei "dan hoef jij niet meer naar de kerk."

Ik denk dat gaat lekker zeg. Ken je dat, als je 13 bent, dan ga je bij je oudere broer achterop. Dus ik denk de vrijdag daarop, nou gok ik het he. We zaten vissticks te vreten, weer op een vrijdag.
Ik zei halverwege die visstick ineens "pa, ik ga niet meer naar de kerk".
En mijn vader zegt "heb je daar goed over nagedacht Harrie?"
En ik zei "ja".
En m'n vader zegt "gelukkig, dan hoef ik ook niet meer".
pi_22064781
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:55 schreef Karzeuler het volgende:
Anders kan je mischien een deal maken met je ouders. Je hebt jeufdkerken tegenwoordig. Vlotte hedendaagse muziek en veel jongeren. Dan zeg je tegen je ouders dat je voortaan daar naartoe gaat, zolang je niet meer met hun mee hoeft.
Nee, geen laffe deals, nee is nee.
Het gaat imo ook niet om die 2 uurtjes verveling op een tijdstip dat je nog in je bed hoort te liggen, het gaat om het principe.
Vrijwillig gebanned
  zondag 19 september 2004 @ 20:01:13 #55
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_22064789
Ik heb dat ook altijd gehad, totdat ik op mijn 21e besloot dat het maar eens genoeg was. In de kerk misdroeg ik me gewoon. Paar keer 'godverdomme' zeggen, heel lijp meezingen, etc. Uiteindelijk hadden m'n ouders liever dat ik toch maar thuis bleef.
pi_22064820
Wat klote zeg zulke ouders...
Dan kan je dus ook nooit es goed opstap

Mijn ouders zeggen wel eens dat ze het jammer vinden dat wij er nooit meer komen, maar ze zullen ons ook nooit dwingen.
Ze zeiden dat we zelf moesten weten wat we er mee deden (het geloof)
pi_22064842
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:57 schreef Djeez het volgende:
Ik heb vorig jaar ook definitief gebroken met de kerk, en dat werd me niet in dank afgenomen. Mijn ouders komen nooit meer langs, en mijn zus geeft mijn vrouw de schuld, want die is volgens haar heidens omdat ze niet van de kerk is. Maar is was al veel langer tegen de kerk, al vanaf het moment dat de pastoor tegen ons zei dat het Gods wil was dat mijn moeder zeer jong overleed. Klotekerk, ze proberen gewoon een illusie in stand te houden!
Misschien een beetje foute vraag, maar vindt je het heel raar dat je moeder niet meer langs komt als ze is overleden?
  zondag 19 september 2004 @ 20:04:23 #58
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_22064850
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:57 schreef Djeez het volgende:
damn, hoe erg kunnen mensen zich vast klampen aan het geloof
OJAAJOH?
  zondag 19 september 2004 @ 20:05:10 #59
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_22064877
quote:
Op zondag 19 september 2004 20:04 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Misschien een beetje foute vraag, maar vindt je het heel raar dat je moeder niet meer langs komt als ze is overleden?
kut opmerking! hij bedoelt zn vader dus gewoon, maar dat kon jij ook wel gewoon verzinnen
OJAAJOH?
  zondag 19 september 2004 @ 20:06:35 #60
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_22064917
quote:
Op zondag 19 september 2004 20:01 schreef MartinusMagnus het volgende:

[..]

Nee, geen laffe deals, nee is nee.
Het gaat imo ook niet om die 2 uurtjes verveling op een tijdstip dat je nog in je bed hoort te liggen, het gaat om het principe.
Ik weet niet of TS wel of niet gelooft. Stel dat hij wel gelooft, maar alleen de vorm van de kerkdienst 'm niet aanstaat, dan zou hij voor een jeugdkerk kunnen kiezen.
Als hij niet gelooft, zou hij dat gewoon moeten zeggen tegen z'n ouders.

Ik vind trouwens de vorm van veel traditionele kerken een beetje vreemd. We zitten in de 21ste eeuw, maar ze voeren nog steeds kerkdiensten op alsof het 1640 is. Dan vind ik de vorm van een jeugd- of evangelische kerk wat relefanter. Denk dat veel ex-christenen er minder moeite met de kerk hadden als de kerkdienst wat gemoderniseerder was.
  zondag 19 september 2004 @ 20:07:23 #61
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_22064937
quote:
Op zondag 19 september 2004 20:01 schreef BrauN het volgende:
Ik heb dat ook altijd gehad, totdat ik op mijn 21e besloot dat het maar eens genoeg was. In de kerk misdroeg ik me gewoon. Paar keer 'godverdomme' zeggen, heel lijp meezingen, etc. Uiteindelijk hadden m'n ouders liever dat ik toch maar thuis bleef.
dat is ook een manier natuurlijk... al vindt ik dat niet echt bij de leeftijd passen.

Ik ben ook tot mijn 18e gedwongen naar de kerk te gaan. Mede daarom heb ik ingezien dat het niets voor mij is en ben ik nu fijn atheist.

Je ouders doen er verstandig aan je los te laten in deze - mischien dat je dan je geloof behoudt
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_22065057
quote:
Op zondag 19 september 2004 20:06 schreef Karzeuler het volgende:
Ik vind trouwens de vorm van veel traditionele kerken een beetje vreemd. We zitten in de 21ste eeuw, maar ze voeren nog steeds kerkdiensten op alsof het 1640 is.
Over 20, 30 jaar is dat helemaal uitgestorven.
Halleluja Jesus is the Lord heeft de toekomst
Ik fietste afgelopen vrijdag toevallig langs de Meerkerk en daar stond t gewoon stampvol buiten voor de deur, ook veel jongeren.
Vrijwillig gebanned
pi_22065082
quote:
Op zondag 19 september 2004 20:12 schreef MartinusMagnus het volgende:

[..]

Ik fietste afgelopen vrijdag toevallig langs de Meerkerk en daar stond t gewoon stampvol buiten voor de deur, ook veel jongeren.
De site oogt wel toegankelijk en open.
pi_22065091
ik heb het zelfde probleem gehad, gewoon is rustig gaan bespreken met je ouders.
ze kunnen je niet dwingen om dingen te doen die je niet wilt
Always look on the bright side of life
  zondag 19 september 2004 @ 20:22:02 #65
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_22065268
quote:
Op zondag 19 september 2004 20:12 schreef MartinusMagnus het volgende:

[..]

Een vriend van mij zit in Schiphol-rijk in een kerk die L.E.G. heet
ze kwamen recentelijk nog in het nieuws omdat ze het Aviodome hebben opgekocht voor hun diensten die op jongeren zijn gericht.
Ben een keertje ff langs geweest daar toen een vriend van mij (die een geluidsbedrijf heeft) ff wat boxxen op moest halen die een gospelband geleent had die daar had opgetreden. Een enorm gebouw. Er was toen een dienst aan de gang. De muziek klonk best goed, moet ik zeggen. Was gewoon popmuziek, maar tekstueel ging het over de Heer. Beetje genre Marco Borsato.

Een keertje, ergens in de jaren '90, was ik in Amsterdam en we slenterde wat over straat en opeens liepen we een tent binnen waar een vette rockband aan het spelen was. er stond Solid Rock op de deur. Bleek 't een evangelische hardrockkerk te zijn Ja echt waar! De 'dominee' zag er uit alsof 'ie een bandlid van Bon Jovi was. Het moet niet gekker worden.
  zondag 19 september 2004 @ 21:28:31 #66
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_22066915
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:39 schreef Knoekie het volgende:

[..]

Kan jij weer brandweerwagens kijken
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet.
pi_22067301
quote:
Op zondag 19 september 2004 18:38 schreef Vampier het volgende:
opgetieft met de kerk... het zorgt voor zieke geesten in de samenleving!

OT: Ik vind dat je vanaf je zestiende zelf wel kan bepalen of je wel of niet naar de kerk gaat. Zoiets kun je als ouder toch niet meer afdwingen bij een kind tiener in de leeftijd van zestien.
pi_22067367
quote:
Op zondag 19 september 2004 20:04 schreef heiden6 het volgende:

[..]

De volgende keer als je een post plaats zou je dan eerst willen nadenken?

zondag 19 september 2004 @ 23:04:39 #69
3306 QuarK
Wanna see my batteries?
pi_22069609
Tja jongen, je bent 16 jaar.. Dat is nog een leeftijd waarop ouders heel veel te zeggen hebben over jouw leven. Feit is dat jij ze (blijkbaar) nog hard nodig hebt.. Zowieso voor de financieen.. en zo te horen zal dat nog wel even zo blijven (jaartje of 2 minstens).

Dit topic wordt door heel veel mensen misbruikt om maar 'ns ff lekker hard tegen 't geloof te schoppen, erg kinderachtig. Jouw ouders vinden het blijkbaar erg belangrijk dat jij naar de kerk gaat, jou gelovig op te voeden.
Naar de kerk gaan voegt blijkbaar voor jou niets toe aan je (al dat niet aanwezige) geloof.
Lekker gaan puberen en weigeren te gaan zal niet echt werken.. Ik weet niet hoe star jouw ouders zijn, maar discussieren is misschien de beste oplossing om nog een redelijke relatie/omgang met ze te houden.

En als dat niet lukt, is 2 jaar vroeg op om naar de kerk te gaan zo verschrikkelijk? Even doorzetten tot je 18e, dan uit huis en zelf bepalen wat je doet.
"I Shall Kill You.. With Death!"
"Best friends, sisters, you can talk to them, be friends with them, but you never get a back stage pass."
pi_22069728
Om te geloven hoef je toch niet naar de kerk

Als jij je geloof wil uiten of in stand houden op een manier die je ouders niet aanstaat is dat toch hun probleem? Je moet je niet laten dwingen om iets wat misschien belangrijk voor je is door anderen te laten vormgeven!
Garanties geef je op stofzuigers.
  zondag 19 september 2004 @ 23:22:18 #71
3306 QuarK
Wanna see my batteries?
pi_22070109
Op je 16e is dat ook jouw probleem.. je woont samen met je ouders.
Of je het nou leuk vindt of niet, je bent afhankelijk van ze. De beste manier om het op te lossen is, IMHO, goed met ze te gaan praten.. probeer een compromis te sluiten.
Hard gaat zitten puberen lost nooit wat op, daar raken je ouders ook alleen maar zwaar geïrriteerd van.
"I Shall Kill You.. With Death!"
"Best friends, sisters, you can talk to them, be friends with them, but you never get a back stage pass."
pi_22071671
Op mijn 16e zat ik in een vergelijkbare positie, met als eerste verschil dat ik tot dan toe zelf wel geloofde. Ik begon alleen steeds meer twijfels te krijgen en uiteindelijk wilde ik mezelf geen christen meer noemen en zag ik ook geen reden om nog naar de kerk te gaan. Ten tweede zijn mijn ouders een stuk vrijer dan de ouders van de TS. Ze zijn flink geschrokken toen ik duidelijk maakte dat ik 'mijn geloof was kwijtgeraakt' en ik daarom niet meer naar de kerk wilde, maar ze hebben mijn keuze aanvaard en hebben langzamerhand ook kunnen accepteren dat ik niet meer geloof.

TS, je zegt dat je zelf niet weet of je gelooft. Bedenk even wat de belangrijkste standpunten zijn van het geloof waar je mee bent opgevoed en ga bij jezelf na of je daar nog/wel achterstaat. Geloof je in Jezus, geloof je in de zondeval, geloof je in vergeving, etc. (ik dus niet meer, maar ik probeer je te helpen) Wat vind je van de wijze waarop het geloof in jouw kerk wordt gebracht? Zou je willen dat er minder wordt gepreekt/modernere liedjes worden gezongen/gezelligere sfeer/etc. Ofwel, denk je dat als de sfeer in de kerk verandert, je er geen moeite meer mee zou hebben om iedere week naar de kerk te gaan?

Eigenlijk is 'geen moeite er mee hebben' een wat te zwakke term. Als je gelovig bent opgevoed, ben je gewend om op zondag naar de kerk te gaan, dus spreekt het voor zich dat je er in ieder geval minder moeite mee zou hebben als een atheïst die prompt op zondag om negen uur zijn bed wordt uitgejaagd. Wat de bedoeling is van het kerkbezoek is dat het bijdraagt tot je geloof. Jouw ouders menen wellicht dat regelmatig kerkbezoek leidt tot het systematisch met de paplepel ingieten van het geloof (en dat dit het juiste proces is om het geloof over te brengen ), maar mijn ervaring is dat er weinig van de preek en geloofsgetuigenissen blijft hangen als je er zelf niet 100% achterstaat. Blijkbaar heb je twijfels over je geloof. Zou je daar niet met iemand over willen praten? Ik bedoel dus, discussiëren met als doel te weten te komen hoe zij denken over die geloofsvragen waar jij zelf niet uitkomt. Biedt jouw kerk de gelegenheid met iemand te praten? Kan jij met je ouders praten over je geloof? Heb je er behoefte aan?

Ik denk dat je pas met je ouders kan discussiëren als je er zelf uit bent wat je precies wilt. Kom je tot de conclusie dat je eigenlijk niet gelooft of wil je gewoon meer 'steun'? In het eerste geval lijkt het me dat je ze voor het glasharde feit moet stellen dat het voor jou geen zin heeft om naar de kerk te gaan omdat je niet (meer) gelooft. Ze zullen niet zo blij zijn om dat te horen, maar op den duur hebben ze geen keuze en moeten ze wel aanvaarden dat je niet meer gaat. In het tweede geval kan je ervoor kiezen je ouders te confronteren met je vragen of voor te stellen dat je naar een jeugdkerk gaat waar ze waarschijnlijk beter in staat zijn je te helpen.
pi_22071906
Wat zeur je nou, je bent 16 en dat is een mooie leeftijd om God te vinden, en als je niet vrijwillig naar de kerk wil gaan, mogen je ouders je best dwingen, aansteller.
  maandag 20 september 2004 @ 00:40:46 #74
51804 Roa
Pizza Taco!
pi_22071945
Ik vind het opleggen van geloof aan je kinderen niet juist. Zolang kinderen nog niet oud genoeg zijn om zelf hun keuze daarin te maken is het logisch dat hun ouders dat voor hen doen, maar zodra kinderen/jongeren zelf die keuze kunnen maken, moet je ze die ook laten maken. En dat betekend niet dat je meteen van je opvoeding hoeft af te stappen, maar als je kind nou niet naar de kerk wil, laat hem dan. Je bent vrij om te geloven wat je wilt en hier maak ik eigenlijk al een fout. Want geloven zelf kan je ook zonder naar de kerk te gaan. Dus of je nou gelooft of niet, als jij niet naar de kerk wilt, vind ik het een foute beslissing van je ouders om je te dwingen.

Dit vind ik, omdat ik vind dat deze keuze niet aan de ouders is. Deze keuze moet iedereen voor zichzelf maken. Je ouders kunnen je dwingen om mee te gaan naar familiefeestjes or whatever, ze kunnen je dwingen om om 8 uur thuis te zijn, maar als je ze dwingt om naar de kerk te gaan, dan willen ze dus eigenlijk niet en wat heeft het dan voor nut om er te zijn? Je moet er toch juist vrijwillig heen, of zie ik het nu fout?
quote:
Op maandag 20 september 2004 00:38 schreef knowall het volgende:
Wat zeur je nou, je bent 16 en dat is een mooie leeftijd om God te vinden, en als je niet vrijwillig naar de kerk wil gaan, mogen je ouders je best dwingen, aansteller.
Lekkere open instelling heb jij. Wat een BS, als hij God nu eens niet wil vinden? Als hij er niet gelukkiger van wordt, laat hem dan. Stel dat jij graag naar de kerk wilt en je mag niet van je ouders, dat zou je zeker wel onterecht van je ouders vinden? Nu ben je waarschijnlijk al ouder dan de TS, maar het gaat even om het idee.
Ik lul hier slap uit m'n nek omdat m'n telefoonrekening anders zo hoog wordt.
  maandag 20 september 2004 @ 00:51:07 #75
19194 Oversight
◢◤
pi_22072155
laat je ouders eens een compilatie zien van alle gevallen waarbij kinderen die in de kerk door priesters werden misbruikt.

leg uit aan je ouders dat het je tegenstaat, en dat iedere verplichte trip naar de kerk jou verder bij dat geloof vandaan brengt.

vraag eens aan je ouders waarom ze je niet vertrouwen....

vraag eens aan je ouders waarom ze hun eigen godje niet vertrouwen ?
( als dit godje van hun zo goed is, dan is ie er vast ook wel voor je als je niet naar de kerk gaat... )

Of neem eens een boek over Moslim/ Hindoe/ Hubbart/ of ander geloof mee naarde kerk, en trek de vergelijking in het openbaar
◢◤
pi_22072369
Dus je gaat naar de kerk omdat je ouders dan je lanpartys betalen?
  maandag 20 september 2004 @ 01:35:50 #77
19194 Oversight
◢◤
pi_22072997
je kan je ouders ook gewoon geven wat ze willen....

ga lekker naar die kerk en neem een GOED boek mee !

heb je een gameboy ?

overdrijf alles ! ga voortaan 30 minuten hardop bidden voordat je gaat eten, en doe net alsof je het meent !

val in de kerk op je knieen voor het kruisbeeld, en vraag ( hardop) gedurende een hele kerkdienst vergeving voor alle zonden van de priesters van de RKK

vertel de voorganger/ pastoor/ dominee/ palingboer dat ie verkeerd bezig is tijdens de preek, en dat hij niet over anderen moet oordelen !!
god oordeelt immers over je als je bj hem komt, en in de bijbel staat dat mensen niet over elkaar mogen oordelen.

hoelang zou je nog welkom zijn in de kerk ?
◢◤
  maandag 20 september 2004 @ 01:49:38 #78
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_22073223
quote:
Op maandag 20 september 2004 01:02 schreef prinsrob het volgende:
Dus je gaat naar de kerk omdat je ouders dan je lanpartys betalen?
Wel een mooie deal op zich, maar wel raar dat aan God vinden een soort beloningsstrategie zit. De ouders van TS moeten dat toch ook doorhebben, dat het op een bepaalde leeftijd gewoon niet meer gaat.

Ik heb altijd getwijfeld aan wat mij verteld werd, dus bij mij was het vrij eenvoudig sowieso omdat mijn ouders vrij vrij zijn.
[KNE]-Mod
  maandag 20 september 2004 @ 02:20:37 #79
88620 Compile
Cannon Project
pi_22073742
quote:
Op zondag 19 september 2004 18:33 schreef cygnusx het volgende:
van mijn ouders MOET ik elke zondag naar de kerk, om 9 uur s'ochtends flikkeren ze mij dan ook uit mijn nest, als ik 1 keer niet wil of het voor mekaar krijg dat ik niet kan ofzo worden ze pisneidig en krijg je allemaal dreigementen blabla.. (ben 16 jaar) maar af en toe ga ik ook s'avonds , nu was dat dus ook de bedoeling, maarja had geenzin zoals ik nooit heb eigenlijk dus nu was het weer een heel gezeur, blabla als je nu niet gaat betaal je de lan-partys maar zelf blabla e.t.c. dus ja, vnaaf mijn 18e zou ik 1 x in de 2 weken maar hoeven maar ik vind dat ik minimaal toch wel vanaf 16 1 keer in de 2 weken zelf mag beslissen of ik wel of niet ga...
hoe los ik dit op
Gewoon ertegen in gaan. Het is jouw leven, niet die van je ouders. Mochten ze blijven dreigen en het ook tot uitvoering brengen (huisarrest etc), dan word het tijd om eens uit huis te gaan. Misschien kan je bij familie of vrienden terecht? Kamers kan ook, maar kamers is ook niet alles

Succes ermee
pi_22073832
quote:
Op maandag 20 september 2004 02:20 schreef Compile het volgende:

[..]

Gewoon ertegen in gaan. Het is jouw leven, niet die van je ouders. Mochten ze blijven dreigen en het ook tot uitvoering brengen (huisarrest etc), dan word het tijd om eens uit huis te gaan. Misschien kan je bij familie of vrienden terecht? Kamers kan ook, maar kamers is ook niet alles

Succes ermee
De priester heeft nog wel een plekje vrij
underground forever baby
  maandag 20 september 2004 @ 02:27:12 #81
88620 Compile
Cannon Project
pi_22073864
!
pi_22074330
Het is jammer van jouw ouders dat zij geld in de kwestie betrekken. Misschien is het een naschok van de opvoedingsfase, een fundamenteel foute constructie is het zeker.

Daarnaast kun je ongeloof niet wegnemen dmv kerkbezoek, en kun je uberhaupt 'onwil' niet ombuigen in 'wil' mbv dwangmiddelen.

Dit menen ze toch niet serieus? Ik geloof er niets van.
pi_22078839
Je kunt niemand dwingen om te geloven, dat staat vast. Je kunt als ouder echter wel willen dat je kinderen meedelen in jouw levensstijl.

Tot mijn twaalfde moest ik wekelijks mee, daarna mocht ik eens per maand wegblijven en draaide ik crechediensten. Sinds mijn 18e mag ik zelf bepalen wanneer ik mee ga, maar er wordt verwacht dat dat zo eens in de twee maanden wel voor komt.

Het is vervelend als het moet, maar aan de andere kant, er is nog nooit iemand dood gegaan aan zondag vroeg opstaan en een uurtje bijslapen in de kerk. Dit is de opinie van je ouders, misschien is het dan niet de juiste aanpak, maar soms heb je dingen maar te accepteren daar je nog bij ze in huis woont. Zolang zij dingen voor je betalen, je in hun huis woont en je eten keurig klaarstaat, staan daar een paar dingen tegenover. De een moet kostgeld betalen, de ander moet boodschappen doen, jij moet mee naar de kerk.

Get over it, waarom moeten mensen er toch altijd zo'n big deal van maken dat ze geen kerk in willen, tis niet levensbedreigend ofzo. Het mag dan niet de aanpak zijn, je ouders willen je een stuk meegeven wat voor hen heel belangrijk is.

al moet ik zeggen, twee keer per zondag naar de kerk vind ik wel veel, das waarschijnlijk gereformeerd en inmiddels samen op weg... De kerk van mijn ouders heeft 1 dienst, en eens per twee maanden om 12 uur ook nog een jongerendienst van een half uurtje met een bandje. Mooi dat ik daar heen ga, want ik kom nog steeds niet onder bezoeken af en toe uit...

edit: de uitkomst van die aanpak is tot nog toe dat ik wel geloof dat er meer is, maar niet geloof in de kerk, en dat ik de grootste atheist ter wereld als vriend heb. Mijn oudste zusje gaat wel naar de kerk, haar vriend gaat zelfs mee sinds kort, en ze zit in een jongerenband. Zusje nummer twee heeft een vriendje dat al van jongs af naar de kerk gaat, al is ze zelf erg aan het zoeken. De jongste tot nog toe is nog niet echt ermee bezig, maar zit wel in een bandje... Het loopt dus lang niet altijd zo dat dwang er voor zorgt dat kinderen per definitie afknappen.

[ Bericht 15% gewijzigd door innovative op 20-09-2004 12:56:04 ]
pi_22078867
quote:
hoe los ik dit op
Pure indoctrinatie.
Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
pi_22078918
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:57 schreef ki_ki het volgende:

[..]

hervormd gereformeerd,.. da's best aan de strenge kant.. toch?

verder denk ik dat je tijdens gesprekken met je ouders ook in je achterhoofd kunt houden dat zij zo doen, omdat ze het goed met je voorhebben (vanuit hun, niet vanuit jou, op dit moment!)
Is wel een beetje een cliché maar misschien toch niet zo gek, om op die manier hun tegemoet te kunnen komen zodat zij jou ook wellicht iets zullen toegeven.
Hervormd en gereformeerd zijn van oudsher twee verschillende stromingen die ook op zichzelf zijn onder te verdelen in stromingen. Zo heb je Nederlands Hervormd, Bonds-gereformeerd, Nederlands-gereformeerd, Vrijgemaakt gereformeerd... Van oudsher zijn de gereformeerden wat strenger in de leer (reformatorisch valt hier ook onder). Inmiddels is er niet meer te stellen dat Gereformeerd per definitie streng is, aangezien ook hier grote veranderingen worden doorgevoerd en vrouwen al lang in spijkerbroeken de kerk in mogen.

Onlangs zijn de gereformeerde en hervormde kerken in Nederland samen gegaan tot samen op weg gemeentes. De invulling die hier aan wordt gegeven is per kerk en per regio anders. Zo ken ik een samen op weg kerk waar men diensten met een band of een cabaretier organiseerd. Ook zijn er kerken die deze samensmelting afwijzen en als onafhankelijke gemeente verder gaan...

tot zover wat meer informatie...(toch handig, ouders die je met de kerk opvoeden, al geloof je dan zelf niet helemaal in kerken).
  maandag 20 september 2004 @ 12:52:52 #86
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_22078927
quote:
blabla als je nu niet gaat betaal je de lan-partys maar zelf blabla
voor een paar relirakkers zijn ze behoorlijk op de hoogte
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 20 september 2004 @ 12:57:42 #87
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_22079029
Moet je naar hardcorefeesten gaan en gewoon zeggen dat je na aflooop altijd trouw de relibus in gaat
[..]
pi_22079083
Zolang je thuis woont heb je je aan de regels van je ouders te houden. Jammer maar tis niet anders! Beetje raar dat meerderheid hier je aanraad om je lekker puberaal op te stellen. Snap dat het k*t is, maar slaap tijdens de preek je roes uit en schrijf je zodra het kan in bij woningbouw zodat je op je 18e weg kan. Zooooo erg is het nu ook weer niet!
  maandag 20 september 2004 @ 13:02:37 #89
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_22079164
quote:
Op maandag 20 september 2004 13:00 schreef nielsie het volgende:
Zolang je thuis woont heb je je aan de regels van je ouders te houden. Jammer maar tis niet anders! Beetje raar dat meerderheid hier je aanraad om je lekker puberaal op te stellen. Snap dat het k*t is, maar slaap tijdens de preek je roes uit en schrijf je zodra het kan in bij woningbouw zodat je op je 18e weg kan. Zooooo erg is het nu ook weer niet!
Lijkt mij niet dat ouders een beetje dictatoriaal regime moeten opzetten ookal is dat misschien wel rechtsgeldig. Of het nou wel of niet mag, het lijkt me gewoon niet goed als ouders kinderen tot bepaalde dingen gaan dwingen. Natuurlijk hoort dat ook een beetej bij de opvoeding, maar sommige dingen gaan op een gegeven moment echt niet meer of het nou wel of niet eigenlijk mag.

Als je ouders bepaalde regels hebben moet je je daar aan houden, maar daarom wil het nog niet zeggen dat je niet kan proberen ze te bewegen die te veranderen.
[KNE]-Mod
  maandag 20 september 2004 @ 13:04:55 #90
104115 SBCU_007
You Shook Me All Night Long
pi_22079214
Zonder te kijken naar verdere reacties op dit forum, zal ik gelijk een reactie plaatsen op je eerst aangegeven probleem...

Je moet voor jezelf uitgaan van de volgende punten:
- Wees blij dat je leef, doe daarmee wat je zelf wilt, zonder anderen pijn te doen.
- Geloof is iets persoonlijks.
- Uiteindelijk denken ouders dat ze het beste doen voor hun kinderen.
- Jij zal bij je ouders bekent staan als wilde puber.

Een combinatie van deze bovenste vier punten heeft bij jouw geleid tot een dwingende omgeving, waarin de ouders hun persoonlijk geloof aan hun puber proberen door te geven, aangezien zij denken dat dit het beste voor je is. Ik weet niet in hoeverre en op wat voor manier je ouders geloven, maar bij mijn ouders is het zo dat ze werkelijk denken dat ik verdoemd ben, zolang ik niet naar de kerk ga. Het is moeilijk om te accepteren, maar uiteindelijk zullen zij hieraan vasthouden, al kan bij de juiste aanpak dit naar de achtergrond verdrongen worden. Wees blij dat ze met beperking van je LAN parties drijgen en niet met verbanning uit hun huis. Zo krijg je eigenlijk een aantal punten die vanuit jouw kant moeten werken:

- Acceptatie van je ouders, hoe zij denken.
- De zicht op je toekomst, hoe wil je hiermee omgaan.

Natuurlijk ligt binnen een kind/ouder relatie eigenlijk de verantwoordelijkheid tot je volwassen wording bij de ouders. Deze zullen dit zelf als heilig ervaren (vergeef me voor het woordgebruik) en dus zullen ze je binnen hun denken tot het goede proberen te verleiden of duwen. Dan is het aan jouw om hun kenbaar te maken dat je zelf kunt denken, waarbij je uiteindelijk zelf tot iets goeds kunt komen. Probleem met geloof is dat zij dit moeilijk kunnen accepteren, zolang je zelf niet naar de kerk gaat. Ik ben zelf uiteindelijk op kamers gaan wonen, toen ik daar de ruimte voor had, maar daarvoor ben ik door veel diplomatische wegen gegaan om mijn leven prettig te houden.
The truth of hallucination, The anthem of nobody's nation.
pi_22079261
quote:
Op maandag 20 september 2004 13:02 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Lijkt mij niet dat ouders een beetje dictatoriaal regime moeten opzetten ookal is dat misschien wel rechtsgeldig. Of het nou wel of niet mag, het lijkt me gewoon niet goed als ouders kinderen tot bepaalde dingen gaan dwingen. Natuurlijk hoort dat ook een beetej bij de opvoeding, maar sommige dingen gaan op een gegeven moment echt niet meer of het nou wel of niet eigenlijk mag.

Als je ouders bepaalde regels hebben moet je je daar aan houden, maar daarom wil het nog niet zeggen dat je niet kan proberen ze te bewegen die te veranderen.
Je kunt overleggen over bijvoorbeeld eens per maand meegaan, of in plaats van naar de kerk naar catechesatie gaan. Opleggen werkt namelijk net zo min als per direct zeggen "ik ga niet meer'. Dat soort dingen moeten wel overlegd worden. Al blijft het zo dat ouders helaas op het gebied van sommige dingen gewoon mogen stellen dat het een regel is. Al is een argumentatie daarbij wel het minste wat ze kunnen geven.

zo was het bij mij: we willen dat je mee gaat omdat daar de normen en waarden uit worden gedragen die wij belangrijk vinden. Daarnaast kan het zijn dat je nu misschien niet gelooft, maar dat je besluit om in de toekomst wel te gaan geloven en dan heb je alvast een goede basis. Van mijn kant uit is het uiteindelijk een tijdje zo geweest dat ik of naar catechesatie of naar de kerk moest, en sinds mijn 18e mag ik zelf weten wanneer ik ga, maar er wordt wel verwacht dat ik regelmatig mijn neus laat zien. Vind ik ook niet zo erg, ik kan nu gewoon plannen wanneer ik wil uitslapen en daar houden zij op hun beurt rekening mee...
pi_22079316
quote:
Op maandag 20 september 2004 13:02 schreef ThE_ED het volgende:
Het is vrij gebruikelijk dat ouders dat te laat doorhebben, zeker binnen de belevingswereld van het kind wat zichzelf altijd volwassener zal vinden dan het werkelijk is.
quote:
Klopt. Sterker nog, nu een basis voor ruwweg gelijkwaardige discussie proberen te leggen kan helemaal geen kwaad. Zeker niet als het alternatief is dat de TS nog twee jaar elke week meegaat naar de kerk, op zijn achttiende het huis verlaat en zijn ouders vervolgens alleen nog maar bij verjaardagen en begrafenissen spreekt. Daarentegen zal ook de TS compromissen moeten sluiten, kont tegen de kribbe zal ongetwijfeld alleen maar averechts werken.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 20 september 2004 @ 13:13:08 #93
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_22079394
quote:
Op maandag 20 september 2004 13:07 schreef innovative het volgende:
Je kunt overleggen over bijvoorbeeld eens per maand meegaan, of in plaats van naar de kerk naar catechesatie gaan. Opleggen werkt namelijk net zo min als per direct zeggen "ik ga niet meer'. Dat soort dingen moeten wel overlegd worden. Al blijft het zo dat ouders helaas op het gebied van sommige dingen gewoon mogen stellen dat het een regel is. Al is een argumentatie daarbij wel het minste wat ze kunnen geven.
wat een bullshit. Vervang het woord kerk eens door iets als parenclub ofzo en bekijk je argument dan nog eens

als iemand niet naar de kerk wil, mag je iemand nooit dwingen. Geloof moet een vrije keuze zijn
[..]
pi_22079570
quote:
Op maandag 20 september 2004 13:13 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

wat een bullshit. Vervang het woord kerk eens door iets als parenclub ofzo en bekijk je argument dan nog eens

als iemand niet naar de kerk wil, mag je iemand nooit dwingen. Geloof moet een vrije keuze zijn
een parenclub is iets volkomen anders, dat gaat over integriteit van het lichaam. Daarnaast zeg je het zelf al, geloof dwing je niet af. Dus door dat ene uurtje in de week ga je echt niet ineens hele rare dingen doen en denken...
  maandag 20 september 2004 @ 13:21:13 #95
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_22079576
Inderdaad bullshit... Punt is dat zolang je bij je ouders woont, je zult moeten accepteren dat ze regels voor je opstellen... En ik gok dat er niet veel ouders zijn die hun kinderen naar een parenclub sturen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_22079640
quote:
Op maandag 20 september 2004 13:21 schreef MikeyMan het volgende:
Inderdaad bullshit... Punt is dat zolang je bij je ouders woont, je zult moeten accepteren dat ze regels voor je opstellen... En ik gok dat er niet veel ouders zijn die hun kinderen naar een parenclub sturen...
Hi vriendje!!!

En dit van de grootste atheist ter wereld, die ontzettend tegen de kerk is... Maar je hebt gelijk hoor! Soms moet je gewoon iets tegen je zin doen, dat is het leven nu eenmaal.
pi_22079658
quote:
Op maandag 20 september 2004 13:20 schreef innovative het volgende:

[..]

een parenclub is iets volkomen anders, dat gaat over integriteit van het lichaam. Daarnaast zeg je het zelf al, geloof dwing je niet af. Dus door dat ene uurtje in de week ga je echt niet ineens hele rare dingen doen en denken...
Kerk, integriteit van de geest?
underground forever baby
pi_22079717
snap niet waar sommige mensen lef vandaan halen om te zeiken over de opvattingen van die ouders! Deze mensen kunnen zich niet verdedigen en je hebt verdorie maar respect voor ouders! OUders zijn niet feilloos, accepteer dat nou maar eens, doen hun best, zij denken ws dat het verrijking is van het leven van hun puberale kind (let wel: 16 jaar= lekker schommelende hormoontjes, afzetten tegen ouders...etc. etc.) en ze heeft dat maar te accepteren!
  maandag 20 september 2004 @ 13:44:41 #99
38297 Estranged_Dream
Fear is the mindkiller
pi_22080087
Laat ik het zo zeggen:

Mijn ouders kunnen en konden me niet dwingen extreeme dingen te doen die ik niet wilde.
Want dan hadden we schreeuwende ruzie en gebeurde het niet.
(ok ze kunnen me met redelijke argumenten proberen te overtuigen, maar nee is nee.
maar ik kan er dan ook weer de redelijkheid van inzien dat ik afentoe de afwasmachiene uitruim)
Maar mij zouden ze dus echt met geen geweld van de wereld kunnen dwingen naar de kerk of een ander activiteit of club te laten gaan.

Zowieso wat willen ze doen?
je aan je arm mee de kerk intrekken, terwijl jij onmiddelijk weer naar buiten loopt?
je daar vasthouden terwijl jij de mis verstoort met je geschreeuw?
je slaan?
Het enige wat ze kunnen is je financieel aan proberen te pakken en je proberen te manipuleren.
Maar dat gaat allemaal alleen zo ver als jij het toelaat.
En jij kunt hun OOK manipuleren, scene maken in front of vrienden en familie ect.

Aan de andere kant ben ik vrij opgevoed en heb ik daardoor ook nauwelijks problemen met mijn ouders gehad.
Bovendien gaan mijn ouders van mij uit en niet uit van wat zij willen, ze proberen compromieen te berijken, maar als het niet lukt leggen ze zich er bij neer.

Ik reageer zo omdat ik een enorme hekel heb aan dwang en manipulatie en mensen die dat gebruiken, zie posts in Kinderen opvoeden met het geloof DEEL II.
Spend a lifetime working for these people, to make what they earn in one day,
there are options to choose, i call it social progress, progress to not be abused! -Anti flag
pi_22080150
quote:
Op maandag 20 september 2004 13:28 schreef nielsie het volgende:
snap niet waar sommige mensen lef vandaan halen om te zeiken over de opvattingen van die ouders! Deze mensen kunnen zich niet verdedigen en je hebt verdorie maar respect voor ouders! OUders zijn niet feilloos, accepteer dat nou maar eens, doen hun best, zij denken ws dat het verrijking is van het leven van hun puberale kind (let wel: 16 jaar= lekker schommelende hormoontjes, afzetten tegen ouders...etc. etc.) en ze heeft dat maar te accepteren!
Tuurlijk mag je je kinderen in bepaalde gevallen dwingen om ergens heen te gaan. Maar iemand dwingen om te geloven . Dat is zo hypocriet dat je helemaal aan de essentie van geloven voorbij gaat. Ik geloof zelf niet, mag ik mijn kind later dan ook dwingen om niet naar de kerk te gaan? Van mij mag hij/zij gaan, maar dan wel op de fiets, ga natuurlijk niet vroeg opstaan .
pi_22080167
JIj hebt het gewoon echt getroffen met ruimdenkende ouders! Maar niet alle ouders denken zo en ik vind het belachelijk als je wel kost en inwoning hebt bij je ouders maar er niet iets voor terug wil doen dat zij belangrijk vinden! Ze dwingen je niet seks te hebben met je oude buurman ofzo!
Zo erg is de kerk ook weer niet hoor, ook niet voor ongelovigen. Vooral in Hervormde kerk is er voor ieder wel iets uit een preek te halen.
  maandag 20 september 2004 @ 14:05:23 #102
38297 Estranged_Dream
Fear is the mindkiller
pi_22080572
quote:
Op maandag 20 september 2004 13:48 schreef nielsie het volgende:
JIj hebt het gewoon echt getroffen met ruimdenkende ouders! Maar niet alle ouders denken zo en ik vind het belachelijk als je wel kost en inwoning hebt bij je ouders maar er niet iets voor terug wil doen dat zij belangrijk vinden! Ze dwingen je niet seks te hebben met je oude buurman ofzo!
Zo erg is de kerk ook weer niet hoor, ook niet voor ongelovigen. Vooral in Hervormde kerk is er voor ieder wel iets uit een preek te halen.
Ik wil best wat voor ze terug doen, maar niet zoiets omdat ik daar totaal niet achter sta.
Trouwens door mijn opvoeding doe ik zelf al veel dingen die ze graag hebben:
Ik maai afentoe het gras, ik ruim die spoelmachiene uit als ik zie dattie gedraaid heeft.
Ik ga afentoe mee boodschappen doen, ik help ze met hun pc's en nog wel veel meer.
Het enige waar ik een compromi heb moeten sluiten is die afwasmachiene, maar dat was ook geen probleem doordat ik zie hoe ze zijn
Voor die kost en inwoning betaal ik trouwens kostgeld.

Maar er is een verschil tussen vragen en vragen en dwingen.
Mijn ma bijvoorbeeld: die vroeg iets zo:
Wil jij vandaag het gras afdoen voor pa, hoeft hij dat niet meer te doen.
Waarop ze een Nee krijgt.
En ik ergens in die week uit mezelf het gras maai
Als ze nu zou vragen:
kun jij deze weer ergens het gras afdoen dan zeg ik Ja en doe ik dat op een dag waarop ik het wil.
Als ze zou zeggen: jij maait het gras, dan zou dat natuurlijk nooit gebeuren.

Ook laatst met mijn pa:
Ik kook normaal 1x in de week voor het gezin,
maar ik was ziek.
Dus ik vraag op een dag aan mn pa: pa wat doen we met het eten?
Hij zegt we kunnen wat meenmenen dan kun jij het maken.
Ik zeg: grapjas met smile
Ik vraag: maar wat doen we nu met eten?
Ja ik neem wat mee en dan kun jij het maken.
Ik zeg: Nee ik ben ziek en ben naar mij kamer gegaan.

We behandelen elkaar hier als gelijken, waar ik enorm voorstandander van ben,
en dingen als dwang en onredelijkheid werken gewoon niet hier.

En als zij iets belangrijk vinden moeten ze dat vooral niet laten,
maar ze kunnen niet van mij verwachten dat ik dat ook belangrijk vind?
Als dat toevallig wel zo is zal ik het ook wel doen natuurlijk.
Spend a lifetime working for these people, to make what they earn in one day,
there are options to choose, i call it social progress, progress to not be abused! -Anti flag
pi_22080841
quote:
Op maandag 20 september 2004 13:47 schreef Lexie het volgende:

[..]

Tuurlijk mag je je kinderen in bepaalde gevallen dwingen om ergens heen te gaan. Maar iemand dwingen om te geloven . Dat is zo hypocriet dat je helemaal aan de essentie van geloven voorbij gaat. Ik geloof zelf niet, mag ik mijn kind later dan ook dwingen om niet naar de kerk te gaan? Van mij mag hij/zij gaan, maar dan wel op de fiets, ga natuurlijk niet vroeg opstaan .
Het is niet dwingen om te geloven, het is dwingen mee te gaan. Of je uiteindelijk uit gaat geloven is je eigen keuze, daar hopen ouders wel op, maar het is geen dwang. Wat jij uiteindelijk kiest is jouw eigen beslissing, je ouders willen je alleen een goede onderbouwing meegeven voor die keuze. De hele wereld is atheistisch inmiddels, dus willen ze de andere kant laten zien. Dat is ook het verschil met atheist zijn en het naar de kerk laten gaan van je kind. Een kind van gelovige ouders ziet het geloof niet op straat, de enige kans is in de kerk. Dus willen ze beide werelden laten zien. Een kind van atheistische ouders ziet het atheisme op straat. Als het naar de kerk zou willen, is dat om te zien hoe het geloof in elkaar zit. Als je dat verhindert, verhinder je je kinderen dus tot het zelf nemen van een goed onderbouwde beslissing. Gelovige ouders hopen dat je de goede kanten van geloof uiteindelijk boven het vroeg uit bed gaan verkiest door wat je hebt gezien in de kerk.

En tegen alle mensen die roepen dat je van dwang meteen niet meer gelooft, dat is onzin, mijn zusjes geloven nog steeds, en ik ook, al is het dan niet in de "standaard" kerk met diensten om 10 uur 'sochtends en een preek, ik geloof in het gebruiken van gezond verstand, het benaderen van de bijbel in een discussie.
pi_22080972
quote:
Op maandag 20 september 2004 14:17 schreef innovative het volgende:
Het is niet dwingen om te geloven, het is dwingen mee te gaan. Of je uiteindelijk uit gaat geloven is je eigen keuze, daar hopen ouders wel op, maar het is geen dwang. Wat jij uiteindelijk kiest is jouw eigen beslissing, je ouders willen je alleen een goede onderbouwing meegeven voor die keuze. De hele wereld is atheistisch inmiddels, dus willen ze de andere kant laten zien. Dat is ook het verschil met atheist zijn en het naar de kerk laten gaan van je kind. Een kind van gelovige ouders ziet het geloof niet op straat, de enige kans is in de kerk. Dus willen ze beide werelden laten zien. Een kind van atheistische ouders ziet het atheisme op straat. Als het naar de kerk zou willen, is dat om te zien hoe het geloof in elkaar zit. Als je dat verhindert, verhinder je je kinderen dus tot het zelf nemen van een goed onderbouwde beslissing. Gelovige ouders hopen dat je de goede kanten van geloof uiteindelijk boven het vroeg uit bed gaan verkiest door wat je hebt gezien in de kerk.
Buiten het feit dat ik niet zo geloof in de kerk als de enige manier om bekend te raken met het geloof is het nou niet alsof de TS nog niet 16 jaar aan onderbouwing heeft gehad. Die wereld is dus zeker niet zo onbekend als jij suggereert. De vraag is dan eerder "hoeveel ervaring heb je nodig om hierover een verantwoorde keuze te kunnen maken" en het antwoord daarop lijkt me per persoon verschillend.
pi_22081159
quote:
Op maandag 20 september 2004 14:23 schreef Litpho het volgende:

[..]

Buiten het feit dat ik niet zo geloof in de kerk als de enige manier om bekend te raken met het geloof is het nou niet alsof de TS nog niet 16 jaar aan onderbouwing heeft gehad. Die wereld is dus zeker niet zo onbekend als jij suggereert. De vraag is dan eerder "hoeveel ervaring heb je nodig om hierover een verantwoorde keuze te kunnen maken" en het antwoord daarop lijkt me per persoon verschillend.
Dat klopt, dat is per persoon verschillend, en het is ook per ouder verschillend hoeveel ze hun kind mee willen geven. In de protestandse kerk mag je vanaf 18 belijdenis doen, openlijjk voor de kerk kiezen. Wie weet hebben zijn ouders besloten dat dit de juiste leeftijd is? In 16 jaar leer je veel in een kerk, maar lang niet alles. Tot je 12e maak je vaak sowieso geen volledige diensten mee (speciale kinderdiensten, waar elk jaar dezelfde verhalen worden verteld), en vanaf je 12 wel, maar zijn die dingen vaak nog niet te volgen...

Een kerk is inderdaad niet de enige wijze om geloven te leren kennen, maar het is wel zo evidend deel van het geloof voor veel mensen, en in dit geval voor de ouders van de TS, dat het voor hen het symbool is van geloof. De kerk is namelijk niet alleen het verhaal, het is ook een samenleving waar je bij hoort...
pi_22081258
quote:
Op maandag 20 september 2004 14:29 schreef innovative het volgende:
Een kerk is inderdaad niet de enige wijze om geloven te leren kennen, maar het is wel zo evidend deel van het geloof voor veel mensen, en in dit geval voor de ouders van de TS, dat het voor hen het symbool is van geloof. De kerk is namelijk niet alleen het verhaal, het is ook een samenleving waar je bij hoort...
Klopt. Daarentegen is nu de discussie aangaan, nu compromissen sluiten wel dè manier om nog twee jaar extra wrok te te voorkomen waarna de afstand tussen TS en ouders een stuk lastiger te overbruggen zal blijken. Ik kan goed begrijpen dat het voor ouders erg moeilijk is dat hun kind niet meer volledig deel uit zou maken van hun samenleving maar dat op een ultimatum uit laten lopen worden uiteindelijk beide partijen slechter van.
pi_22081367
quote:
Op maandag 20 september 2004 14:33 schreef Litpho het volgende:

[..]

Klopt. Daarentegen is nu de discussie aangaan, nu compromissen sluiten wel dè manier om nog twee jaar extra wrok te te voorkomen waarna de afstand tussen TS en ouders een stuk lastiger te overbruggen zal blijken. Ik kan goed begrijpen dat het voor ouders erg moeilijk is dat hun kind niet meer volledig deel uit zou maken van hun samenleving maar dat op een ultimatum uit laten lopen worden uiteindelijk beide partijen slechter van.
ow maar dat een compromis sluiten goed kan zijn heb ik ook al gezegd... Alleen vind ik het wat te ver gaan om meteen de heel kerk af te schaffen. Eens per maand kan ook, of naar een speciale jeugddienst, naar catechesatie... Meteen zeggen "ik ga nooit meer" zorgt voor een gigantische patsstelling. Ik ben het dus ook niet eens met ouders die geen mogelijkheid voor discussie open laten. Je kind mee willen laten delen is begrijpelijk en je goed recht, maar elke week dwingen een beetje zinloos. Het werkt twee kanten op, alle twee een beetje toegeven.
pi_22081730
quote:
Op maandag 20 september 2004 14:05 schreef Estranged_Dream het volgende:
-knip-
Van kinderen vragen dat ze eea in het huishouden meehelpen vind ik van een totaal andere orde dan ze dwingen mee te gaan naar de kerk.
Vrijwillig gebanned
pi_22081939
Ik denk dat je een kind vanaf twaalf jaar de keuze moet geven. Tot die tijd kun je je kind vormen zoals jij dat wilt, maar daarna begint het aan zijn/haar eigen ontwikkeling. De pubertijd is niet alleen een tijd van rellen, maar ook het kiezen van je eigen weg en het vormen van je persoonlijkheid zoals jij dat zelf wilt. De opvoeding moet dan ook een andere fase ingaan, je kunt je kinderen niet blijven dwingen om te doen wat jij wilt.
Natuurlijk kun je een kind vanaf de puberteit niet volledige vrijheid geven. Als je een kind van 15 tot diep in de nacht laat uitgaan is er toch iets mis, mede omdat dit ook gevaren met zich meebrengt. Het wel of niet gaan naar de kerk is nu niet iets waarvan ik zeg het ene is gevaarlijker dan het ander, of brengt schade toe. Het dwingen van een puber op dit gebied is het dwingen van een gebied op het gebied van levensbeschouwing, en dat vind ik onjuist.
Je hebt de kinderen tot die tijd kennis laten maken met jouw visie op het leven, nu is het tijd om zelf op ontdekking te gaan.
Voor degene die vinden dat de TS mee moet met zijn ouders: hoe zouden jullie het vinden als ongelovigen hun kinderen op zondag tot twaalf uur op zouden sluiten om te voorkomen dat ze naar de kerk gaan?
pi_22082630
quote:
Op maandag 20 september 2004 13:28 schreef nielsie het volgende:
Dit is dus echt onzin. Zijn (?) ouders kunnen hem wel proberen te dwingen, maar als TS echt niet wil gaan is het niet meer dan logisch dat hij dat probeert te voorkomen. Als je vader je nou elke week meeneemt naar een voetbalwedstrijd om je de schoonheid ervan bij te brengen, moet je dat dan ook maar accepteren tot je 16 bent?

Ouders zijn niet feilloos, daarom moet je ze ook wijzen op hun fouten. Dat probeert TS duidelijk te doen. Dat zijn ouders dat aanzien voor iets anders of niet accepteren, is heel vervelend voor iemand van die leeftijd.

TS, je bent 16, je hebt onderhand een eigen mening en het lijkt me niet meer dan normaal dat je ouders dat accepteren, al ben je nog niet helemáál volwassen. Als ze dat niet doen kunnen ze inderdaad tot dit soort maatregelen overgaan, en dat je daar niet blij mee bent lijkt me duidelijk.

Wat zijn ouders vinden moeten ze zelf weten natuurlijk, en dat ze hun kind proberen dat 'bij te brengen' is logisch, maar ze moeten een keer begrijpen dat hun kind opgroeit en dan blijkt vanzelf wel of dat wel of niet gelukt is. Persoonlijk vind ik sowieso dat je een kint niet moet dwingen wel of niet naar de kerk te gaan, maar een zestienjarige lijkt me al helemaal wel capabel om dat zelf te bepalen. Als zijn ouders het daar niet mee eens zijn zal hij ze daarvan moeten overtuigen, om zijn doel te bereiken.

Dat ze het beste willen voor hun kind trek ik niet in twijfel, ze proberen dat alleen te bereiken met wanhopige en zinloze maatregelen.

Een serieus gesprek aangaan met je ouders lijkt me de beste optie, als dat niet lukt zul je inderdaad tot kinderachtige maatregelen over moeten gaan, daar maken ze het zelf naar door je kinderachtig te behandelen zou ik zeggen. Ze zullen dan wel denken hun gelijk te krijgen maar dat neem je dan maar op de koop toe. Hen overtuigen van je gelijk is niet zo heel belangrijk, je moet gewoon zorgen dat ze je niet meer dwingen naar de kerk te gaan.
  maandag 20 september 2004 @ 17:39:38 #111
51804 Roa
Pizza Taco!
pi_22085760
Over bepaalde dingen kan je alleen zelf beslissen en ik vind het naar de kerk gaan een beslissing die je zeker op je 16e zelf mag nemen. Je bent je ouders niets verplicht op dat gebied. Als mijn moeder mij zou dwingen zou ik niet gaan, als mijn moeder het op prijs zou stellen als ik eens meeging, zou ik best 1 keer in de maand mee willen, ook al is het om haar een plezier te doen.

Verder vind ik dat innovative erg goede argumenten heeft, met de uitzondering dat ik vind dat je niet zoveel te zoeken hebt op een mis, als jouw princiepes, jouw geloof in feite, daar tegen zijn. Ik snap wel dat ouders hun kinderen graag laten kennismaken met iets waar ze in geloven, maar als je kind duidelijk een eigen mening over het geloof gevormd heeft, dan moet je dat laten gaan, op zijn minst compromiën sluiten.

Maar goed, ik woon nu al 7 jaar bij m'n moeder en dat gaat heerlijk, hier in huis wordt gediscuseerd over dergelijke dingen en zelfs dat komt amper voor. En soms doe ik dingen met tegenzin, maar omdat m'n moeder het vraagt kan ik me daar wel overheen zetten zo af en toe
Ik lul hier slap uit m'n nek omdat m'n telefoonrekening anders zo hoog wordt.
pi_22085961
Wijs besluit van je ouders!
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_22085986
quote:
Op maandag 20 september 2004 17:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Wijs besluit van je ouders!
Welk besluit bedoel je hier precies?
pi_22086041
quote:
Op maandag 20 september 2004 13:48 schreef nielsie het volgende:
Je praat hier over de keuze om te geloven of niet. Dat kan niemand je opdringen zelfs je ouders niet. Je ouders mogen je dus ook nooit dwingen naar de kerk te gaan. We praten hier niet over simpele zaken als je kamer op ruimen of het gras maaien. Je eigen geloof kiezen is zelfs een burgerrecht. En je kan mij veel vertellen maar niet dat kinderen van 16 geen burgerrechten hebben. Als je het heel rationeel bekijkt overtreden zijn ouders zelfs de wet. Als de TS dit aan een rechter zou voorleggen hoef ik jou niet te vertellen wat zijn uitspraak zou zijn.

Daarnaast doe je het voorkomen alsof het niet zo erg is om even naar de kerk te gaan. Voor jou misschien niet maar voor veel mensen wel. Mij zou je nooit moeten dwingen naar een kerk te gaan. Niet omdat ik me dan een uurtje verveel maar omdat principieel tegen de kerk ben.
pi_22086255
Ik vind dat je ouders dit op je 16e niet meer kunnen doen, je word volwassen en krijgt je eigen leven.
De keuze of jij elke week naar de kerk wil is dan voor jezelf.
Op een zekere leeftijd deel je niet meer alle opvattingen van je ouders.
pi_22086265
quote:
Op maandag 20 september 2004 17:49 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Welk besluit bedoel je hier precies?
Dat hij naar de Kerk moet.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_22086909
Wat een grote onzin van je ouders om anderen hun geloof op te dringen.
pi_22086969
quote:
Op maandag 20 september 2004 18:01 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dat hij naar de Kerk moet.
Zelfs als hij dit elke week tegen zijn eigen zin doet maar eigenlijk omdat hij vreest voor het doorgaan van zijn LAN-party of iets anders?
pi_22087431
Ik moest totdat ik 12 was elke zaterdagochtend en zondagochtend van mijn ouders naar de moskee. Toen ik naar de brugklas ging had ik er geen zin meer in, mijn ouders zijn beide erg gelovig (moeder hoofddoek, vader baard) dus ze vonden het niet echt leuk dat ik niet meer wilde gaan, maar tot mijn grote verbazing kwam er geen ruzie. Ik ging gewoon niet meer. Ik ben nu bijna 21, en ik ben sinds de brugklas voor het eerst vorige maand naar de moskee geweest.

Over een maandje is het Ramadan en dan ben ik van plan elke dag te gaan, dus een beetje vrijheid kan ervoor zorgen dat je je godsdienst weer terugvind.
pi_22088382
Tot mijn 18e moest ik ook elke week naar de kerk, ik zat daar maar een beetje duf in die stoelen.....luisteren naar een preek waar niets interessants aan was.
MAAR! Ik had wel respect voor de mensen die er WEL wat aan vonden.
Ik heb nooit een (kinder )-dienst geterroriseerd o.i.d en was altijd braaf stil.

Ik heb het gewoon aan mijn ouders uitgelegd.
Het geloof doet mij niets, ik heb er niets mee, en ik kan er niets mee.
Sterker nog......ik ben van mening dat wanneer er geen geloof was, er veel minder problemen op de wereld zijn

Ohhh....maar nu kom je niet in de hemel van je gaat niet naar de kerk!!!
Hemel? MOCHT er zoiets zijn weet ik zeker dat ik er ook bij ben.
No criminal record, respectvol, goed toekomst perspectief, positief in het leven

Ik denk maar zo, als er een GOD zou bestaan....in wlke vorm dan ook, zou de beste man het kwaad wel aanpakken, en ervoor zorgen dat de stille tochten niet meer nodig zijn
  dinsdag 21 september 2004 @ 10:22:53 #121
2742 Bolletje...
Dare to be different
pi_22100059
quote:
Op maandag 20 september 2004 18:48 schreef allure112 het volgende:
Ik moest totdat ik 12 was elke zaterdagochtend en zondagochtend van mijn ouders naar de moskee. Toen ik naar de brugklas ging had ik er geen zin meer in, mijn ouders zijn beide erg gelovig (moeder hoofddoek, vader baard) dus ze vonden het niet echt leuk dat ik niet meer wilde gaan, maar tot mijn grote verbazing kwam er geen ruzie. Ik ging gewoon niet meer. Ik ben nu bijna 21, en ik ben sinds de brugklas voor het eerst vorige maand naar de moskee geweest.

Over een maandje is het Ramadan en dan ben ik van plan elke dag te gaan, dus een beetje vrijheid kan ervoor zorgen dat je je godsdienst weer terugvind.
Gut, dit zouden de ouders van de TS moeten lezen!
doei
  dinsdag 21 september 2004 @ 11:18:57 #122
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_22101011
quote:
Op maandag 20 september 2004 19:28 schreef R.O.V.E.R het volgende:
Sterker nog......ik ben van mening dat wanneer er geen geloof was, er veel minder problemen op de wereld zijn
Bullshit, de overheid (van wat voor land dan ook) is de oorzaak van alle ellende in de wereld!
Als de hele wereld libertarisch was, had je dit soort situaties tenminste niet.
quote:
k denk maar zo, als er een GOD zou bestaan....in wlke vorm dan ook, zou de beste man het kwaad wel aanpakken, en ervoor zorgen dat de stille tochten niet meer nodig zijn
Kom op zeg. Als God er niet was, wie is dan de reden van de ellende? Mensen, en met name ambtenaren en bureaucraten en politici!
En als God er wel is zou Hij er niks aan doen, want het is niet zijn pakkie an. En daar geef ik 'm best gelijk in.
pi_22101163
das weer echt die standaard kerk-instelling, t zijn zogezegd de mensen met nog de traditionele normen en waarden maar ze dwingen wel hun kinderen in heel veel dingen, vaak gaat dit ook fout, zo ben ik eens met een erg christelijk meisje naar bed gegaan, want die zat zich gewoon echt aan te bieden, en ik hoorde laatst dat ze dit jaar op vakantie het er ook flink van genomen heeft, letterlijk :S

ik vind gewoon dat kinderen vrij gelaten moeten worden in hun keuzes, ik mag als niet gelovige van mijn ouders toch ook wél naar de kerk gaan, waarom mogen vaak gelovigen dan niet ervoor kiezen om het geloof voor een groot deel uit hun leven te bannen. zolang je niemand ermee kwetst kan dat toch best goed in 2 huizen gaan.
I'm just lying to bend the truth
pi_22104191
Ach je kan natuurlijk altijd:
1) Ze dit topic laten lezen
2) Ze vertellen dat het eigenlijk wel sneu is als ze iemand dwingen om naar de Kerk te gaan.
3) Vragen of ze deze zin kennen: "Zij die zonder zonden zijn gooien de eerste steen".
4) Vragen wat naar de Kerk gaan op zondag nou eigenlijk doet en WIE dat verzonnen heeft!

Antwoord op Loveless_19:
Gelovigen laten hun kinderen geen eigen keuzes maken, omdat de ouders zelf ook geen keuzes kunnen maken, die worden immers door de Kerk/Bijbel grotendeels gemaakt. Dus hoe kan het ook anders.

Disclaimer: Ik accepteer geen verantwoordelijkheid m.b.t. de bovenstaande text. Evenmin ben ik juridisch aanspreekbaar enz enz.
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
pi_22108487
Als je geen zin hebt in die kerk... walkman op en boek mee!
en haalt het maar net!
  dinsdag 21 september 2004 @ 18:13:57 #126
83791 White_Wolf
The devil made me do it
pi_22109748
ZO zie je maar weer dat gelovige mensen onverdraagzaam zijn tegenover andersdenkenden.
"For the thing I greatly feared has come upon me. And what I dreaded has happened to me. I am not at ease, nor am I quiet; I have no rest, for trouble comes." Job 3:25,26
  dinsdag 21 september 2004 @ 18:17:20 #127
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_22109822
Vraag anders een sloopvergunning aan voor de betreffende kerk. Al loop je dan wel het risico dat je ouders je later meenemen naar een andere, nog wel bestaande, kerk.
pi_22110183
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 14:04 schreef Sapientiea het volgende:
Ach je kan natuurlijk altijd:
1) Ze dit topic laten lezen
2) Ze vertellen dat het eigenlijk wel sneu is als ze iemand dwingen om naar de Kerk te gaan.
3) Vragen of ze deze zin kennen: "Zij die zonder zonden zijn gooien de eerste steen".
4) Vragen wat naar de Kerk gaan op zondag nou eigenlijk doet en WIE dat verzonnen heeft!

Antwoord op Loveless_19:
Gelovigen laten hun kinderen geen eigen keuzes maken, omdat de ouders zelf ook geen keuzes kunnen maken, die worden immers door de Kerk/Bijbel grotendeels gemaakt. Dus hoe kan het ook anders.

Disclaimer: Ik accepteer geen verantwoordelijkheid m.b.t. de bovenstaande text. Evenmin ben ik juridisch aanspreekbaar enz enz.
Evenmin heb jij ook maar enig idee waar je het over hebt als je over gelovigen praat...

Ik heb zelf mogen kiezen met wie ik een relatie aan ga, mijn vriend is overtuigd atheist en mijn ouders accepteren hem net zo goed als het vriendje van mijn zusje, dat wél mee wil naar de kerk.

Ik mag nu zelf kiezen of ik naar de kerk ga

Ik mag zelf kiezen of ik belijdenis doe, wat ik niet doe, omdat ik het niet eens ben met een kerk als instelling en omdat ik vind dat geloven in jezelf zit, dat hoef je niet ten overstaan van dominee en gemeenschap uit te dragen. Dus of ik wel of niet geloof, ik doe het sowieso niet.

Ik heb zelf mijn middelbare school gekozen, die niet aansloot bij de levensovertuiging van mijn ouders...

Ik mocht dus wel dégelijk eigen keuzes maken, en elk kind van gelovige ouders in mijn omgeving mocht dit ook. Ik ken mensen die hun kinderen bewust niet gedoopt hebben, om ze de mogelijkheid te bieden zelf te laten kiezen als ze oud genoeg zijn. Hun éigen geloofsovertuiging ten spijt. Ik ontken niet dat er nog steeds kringen zijn waar je met de rug wordt aangekeken als je iets buiten het geloof om doet, maar die kringen worden met de dag kleiner...

Dan, de zin "zij die zonder zonden zijn gooie de eerste steen" leg jij verkeerd uit. Deze zin gaat over de farizeën, die de mensen straften en bekritiseerden waar ze zelf ook niet zondeloos waren. De ouders van de ts claimen volgens mij niet zonder zonden te zijn, zij doen alleen hun best om ze zo veel mogelijk te beperken, door hun kind mee te laten delen in het geloof. Sterker nog, dat claimen maar weinig gelovigen. In de hele strenge kringen (reformatorisch gereformeerd) wordt nog steeds gepredikt dat het leven zonde ís! Dat geen énkel mens zondeloos is...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')