Wahaha, vanaf je 18e hoef je zelfs helemaal niet meer. Niemand die je dwingen kan (en als ze gaan dreigen, zeg dat op een heel vriendelijke toon: "Dat soort dingen zorgt juist voor een slechte relatie met ouders, dat is een van de redenen waarom ze in het bejaardentehuis zo eenzaam zijn"quote:vnaaf mijn 18e zou ik 1 x in de 2 weken maar hoeven
achterlijk zeg..quote:Op zondag 19 september 2004 18:44 schreef cygnusx het volgende:
ik ben wel gelovig opgevoed, en voor mijzelf weet ik het nog niet , maar 1 keer i nde 2 weken vind ik wel best in principe zeg maar.. maarja dat zul je er niet makkelijk in krijgen bij mij nouders.
b.t.w. toen ik net aan mijn moeder vroeg of ik een pizza mocht klaarmaken in de oven, zij ze: hhh... best... op zoon manier van je bekijkt t maar..
ik ben 16 rememberquote:Op zondag 19 september 2004 18:48 schreef hellmondunited het volgende:
[..]
achterlijk zeg..
maare als jij 18 bent en je hebt geen zin om naar de kerk te gaan.. ga je mij toch zeker niet vertellen dat je er dan OOK nog naar luisterd he? je bent dan volwassen.. dan hebben ze zeker NIKS meer over je te zeggen!
i know, maar je vertelde net dat ze je verplichten om 1 keer in de 2 weken te gaan als je 18 bentquote:Op zondag 19 september 2004 18:50 schreef cygnusx het volgende:
[..]
ik ben 16 remember
quote:Op zondag 19 september 2004 18:36 schreef Renmaestro het volgende:
Zeg dat je oud genoeg bent om voor jezelf te kunnen zeggen dat je wel of niet naar de kerk wilt.
I f*cking agree with him.quote:Op zondag 19 september 2004 19:05 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Ik ben zelf van mening dat je zelf moet willen geloven en als jij niet naar de kerk wil dan wil jij niet naar de kerk en als je je dan ook niet kan vinden in dat wat zij geloven dan moet je helemaal niet meer gaan.
Je kan altijd nog komen aanzetten met" je hoeft toch niet in de kerk te zitten om je geloof te beleiden, god is overal dus hij hoort me toch wel"
Maar ik vind het altijd de grootste onzin, verplicht naar de kerk, als je zelf die drang voelt moet je gaan, niet omdat je wordt geterroriseert door je ouders.
en maak je gelijk een hoop mensen gelukkigquote:Op zondag 19 september 2004 19:06 schreef Laton het volgende:
Als je die kerk nou in de hens zet hoef je er ook niet meer heen
quote:Op zondag 19 september 2004 18:48 schreef kwib het volgende:
Deel ze maar mede dat de Lieve Heer niet te koop is en het dus niet de bedoeling is dat je wordt omkocht om naar de kerk te gaan.
Of vertel je ouders de waarheid dat religie een vervelende kater is uit de Middeleeuwen. Misschien zien ze eindelijk het licht en ben je van dat gebrainwash verlost![]()
Dat moge waar zijn, maar je hebt als ouder dan ook te maken met een tegenstrijdigheid. Ik meen mij te herinneren dat God je overal zou horen. Waarom moet men dan per sé naar het huis van de Here om daar te geloven? Dat kan desnoods ook in het lokale achterafsteegje.quote:Op zondag 19 september 2004 19:28 schreef Untouchables het volgende:
Wat een onzin antwoorden hier zeg.
Het werkt nou eenmaal niet zo makkelijk met gelovige ouders, om gewoon maar te zeggen dat je niet gelooft, of dat je zelf wel mag bepalen wat je doet.
Ze willen je nou eenmaal gelovig opvoeden en dus ook mee naar de kerk nemen en omdat ze je niet echt kunnen meeslepen, verzinnen ze wel andere smerige dingen.
Zo zijn gelovige ouders nou eenmaal, vanaf je 18e zal het wel mee gaan vallen, hopelijk, maar daarvoor zullen ze je niet zomaar niet laten gaan.
quote:Op zondag 19 september 2004 18:44 schreef cygnusx het volgende:
b.t.w. toen ik net aan mijn moeder vroeg of ik een pizza mocht klaarmaken in de oven, zij ze: hhh... best... op zoon manier van je bekijkt t maar..
Kan jij weer brandweerwagens kijkenquote:Op zondag 19 september 2004 19:35 schreef dJ-Zcore het volgende:
Steek de kerk in fik! Dan hoef je in ieder geval de eerste komende tijd niet.
nee maar ik kreeg toen meten zoon reactie van je bektijkt het maar, rot op, zoiets dus , en das nie prettig.quote:Op zondag 19 september 2004 19:35 schreef ki_ki het volgende:
[..]
wat is er nu weer met pizza dan..
was het eentje met kaasletters "ik wil niet naar de kerk" erop?
ja inderdaad, wat voor kerk gaan je ouders naar toe?quote:Op zondag 19 september 2004 19:38 schreef Karzeuler het volgende:
Wat voor kerk is het eigenlijk?
gereformeerd d8 ikquote:Op zondag 19 september 2004 19:42 schreef ki_ki het volgende:
[..]
ja inderdaad, wat voor kerk gaan je ouders naar toe?
er zijn ontzettend veel verschillende kerkgroepjes, is wel nuttig om te weten qua verschillende tactieken die je kunt gebruiken
zelf ben ik van mening dat naar de kerk gaan helemaal niet erg is, maar dat het wel je eigen keuze moet zijn en dat is dat
Niet helemaal . . .quote:Op zondag 19 september 2004 19:34 schreef DarkElf het volgende:
ik zou iig uitkijken idd voor een groot conflict hieromtrent.
Je woont nog thuis en bent minderjarig; technisch gezien kunnen je ouders idd ervoor zorgen dat je gaat, ook al wil je niet.
ze kunnen wel het op de spits drijven met bijv: je woont nog thuis en zolang je onder ons dak woont.. yadiyadiyaa... niet echt fijn maar sommige ouders zijn zo.quote:Op zondag 19 september 2004 19:44 schreef ThunderChild het volgende:
[..]
Niet helemaal . . .
Nou, ergens lijkt het me niet zo dat je gerechtstechnisch gezien geloof opgedrongen mag worden tegen je wil in. Vooral niet als je al zestien bent. Knappe rechter die het tegendeel beweert.quote:Op zondag 19 september 2004 19:34 schreef DarkElf het volgende:
Je woont nog thuis en bent minderjarig; technisch gezien kunnen je ouders idd ervoor zorgen dat je gaat, ook al wil je niet.
ik hoop het wel voor je, het is echt rot als je ouders zo doen tegen je..quote:Op zondag 19 september 2004 19:40 schreef cygnusx het volgende:
[..]
nee maar ik kreeg toen meten zoon reactie van je bektijkt het maar, rot op, zoiets dus , en das nie prettig.
heb nu al een gesprek gehad, probeer het erin te stampen bij hun dat ik die regel van 2x wel 2x zelf beslis of ik naar de kerk ga per maand... ipv vanaf 18 jaar... ben benieuwd of dit wat oplevert...![]()
Aan de OP te zien zijn zijn ouders niet zo vatbaar voor een volwassen gesprek als het hierop aankomt. Jammer in dit geval dat zij jouw LAN-party betalen en jij niet die van hen (bij wijze van spreken), dus zul je het anders op moeten lossen. Gewoon heel moeilijk terugdoen lijkt me op niet al te lange termijn wel effectief.quote:Op zondag 19 september 2004 19:48 schreef DarkElf het volgende:
[..]
ze kunnen wel het op de spits drijven met bijv: je woont nog thuis en zolang je onder ons dak woont.. yadiyadiyaa... niet echt fijn maar sommige ouders zijn zo.
maar goed; dat moet je vermijden dus een volwassen gesprek hierover is te prefereren boven puberaal je verzetten denk ik
Ah SOW (tegenwoordig PKN).quote:Op zondag 19 september 2004 19:44 schreef cygnusx het volgende:
[..]
gereformeerd d8 ik(wat erg, ik weet het zelfs nieteens zeker
)
edit: Hervormd-gereformeerd wast volgsnmij (en mijn pa was vroeger katholiek maar die is nu sinds hij met mijn moeder getrouwd is ook hervormd-gereformeerd)
hervormd gereformeerd,.. da's best aan de strenge kant.. toch?quote:Op zondag 19 september 2004 19:44 schreef cygnusx het volgende:
gereformeerd d8 ik(wat erg, ik weet het zelfs nieteens zeker
)
edit: Hervormd-gereformeerd wast volgsnmij (en mijn pa was vroeger katholiek maar die is nu sinds hij met mijn moeder getrouwd is ook hervormd-gereformeerd)
Nee, geen laffe deals, nee is nee.quote:Op zondag 19 september 2004 19:55 schreef Karzeuler het volgende:
Anders kan je mischien een deal maken met je ouders. Je hebt jeufdkerken tegenwoordig. Vlotte hedendaagse muziek en veel jongeren. Dan zeg je tegen je ouders dat je voortaan daar naartoe gaat, zolang je niet meer met hun mee hoeft.
Misschien een beetje foute vraag, maar vindt je het heel raar dat je moeder niet meer langs komt als ze is overleden?quote:Op zondag 19 september 2004 19:57 schreef Djeez het volgende:
Ik heb vorig jaar ook definitief gebroken met de kerk, en dat werd me niet in dank afgenomen. Mijn ouders komen nooit meer langs, en mijn zus geeft mijn vrouw de schuld, want die is volgens haar heidens omdat ze niet van de kerk is. Maar is was al veel langer tegen de kerk, al vanaf het moment dat de pastoor tegen ons zei dat het Gods wil was dat mijn moeder zeer jong overleed. Klotekerk, ze proberen gewoon een illusie in stand te houden!
damn, hoe erg kunnen mensen zich vast klampen aan het geloofquote:Op zondag 19 september 2004 19:57 schreef Djeez het volgende:
Ik heb vorig jaar ook definitief gebroken met de kerk, en dat werd me niet in dank afgenomen. Mijn ouders komen nooit meer langs, en mijn zus geeft mijn vrouw de schuld, want die is volgens haar heidens omdat ze niet van de kerk is. Maar is was al veel langer tegen de kerk, al vanaf het moment dat de pastoor tegen ons zei dat het Gods wil was dat mijn moeder zeer jong overleed. Klotekerk, ze proberen gewoon een illusie in stand te houden!
kut opmerking! hij bedoelt zn vader dus gewoon, maar dat kon jij ook wel gewoon verzinnenquote:Op zondag 19 september 2004 20:04 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Misschien een beetje foute vraag, maar vindt je het heel raar dat je moeder niet meer langs komt als ze is overleden?
Ik weet niet of TS wel of niet gelooft. Stel dat hij wel gelooft, maar alleen de vorm van de kerkdienst 'm niet aanstaat, dan zou hij voor een jeugdkerk kunnen kiezen.quote:Op zondag 19 september 2004 20:01 schreef MartinusMagnus het volgende:
[..]
Nee, geen laffe deals, nee is nee.
Het gaat imo ook niet om die 2 uurtjes verveling op een tijdstip dat je nog in je bed hoort te liggen, het gaat om het principe.
dat is ook een manier natuurlijk... al vindt ik dat niet echt bij de leeftijd passen.quote:Op zondag 19 september 2004 20:01 schreef BrauN het volgende:
Ik heb dat ook altijd gehad, totdat ik op mijn 21e besloot dat het maar eens genoeg was. In de kerk misdroeg ik me gewoon. Paar keer 'godverdomme' zeggen, heel lijp meezingen, etc. Uiteindelijk hadden m'n ouders liever dat ik toch maar thuis bleef.
Over 20, 30 jaar is dat helemaal uitgestorven.quote:Op zondag 19 september 2004 20:06 schreef Karzeuler het volgende:
Ik vind trouwens de vorm van veel traditionele kerken een beetje vreemd. We zitten in de 21ste eeuw, maar ze voeren nog steeds kerkdiensten op alsof het 1640 is.
De site oogt wel toegankelijk en open.quote:Op zondag 19 september 2004 20:12 schreef MartinusMagnus het volgende:
[..]
Over 20, 30 jaar is dat helemaal uitgestorven.
Halleluja Jesus is the Lord heeft de toekomst
Ik fietste afgelopen vrijdag toevallig langs de Meerkerk en daar stond t gewoon stampvol buiten voor de deur, ook veel jongeren.
Een vriend van mij zit in Schiphol-rijk in een kerk die L.E.G. heetquote:Op zondag 19 september 2004 20:12 schreef MartinusMagnus het volgende:
[..]
Over 20, 30 jaar is dat helemaal uitgestorven.
Halleluja Jesus is the Lord heeft de toekomst
Ik fietste afgelopen vrijdag toevallig langs de Meerkerk en daar stond t gewoon stampvol buiten voor de deur, ook veel jongeren.
quote:Op zondag 19 september 2004 19:39 schreef Knoekie het volgende:
[..]
Kan jij weer brandweerwagens kijken![]()
quote:Op zondag 19 september 2004 18:38 schreef Vampier het volgende:
opgetieft met de kerk... het zorgt voor zieke geesten in de samenleving!
De volgende keer als je een post plaats zou je dan eerst willen nadenken?quote:Op zondag 19 september 2004 20:04 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Misschien een beetje foute vraag, maar vindt je het heel raar dat je moeder niet meer langs komt als ze is overleden?
Lekkere open instelling heb jij. Wat een BS, als hij God nu eens niet wil vinden? Als hij er niet gelukkiger van wordt, laat hem dan. Stel dat jij graag naar de kerk wilt en je mag niet van je ouders, dat zou je zeker wel onterecht van je ouders vinden? Nu ben je waarschijnlijk al ouder dan de TS, maar het gaat even om het idee.quote:Op maandag 20 september 2004 00:38 schreef knowall het volgende:
Wat zeur je nou, je bent 16 en dat is een mooie leeftijd om God te vinden, en als je niet vrijwillig naar de kerk wil gaan, mogen je ouders je best dwingen, aansteller.
Wel een mooie deal op zich, maar wel raar dat aan God vinden een soort beloningsstrategie zit. De ouders van TS moeten dat toch ook doorhebben, dat het op een bepaalde leeftijd gewoon niet meer gaat.quote:Op maandag 20 september 2004 01:02 schreef prinsrob het volgende:
Dus je gaat naar de kerk omdat je ouders dan je lanpartys betalen?
Gewoon ertegen in gaan. Het is jouw leven, niet die van je ouders. Mochten ze blijven dreigen en het ook tot uitvoering brengen (huisarrest etc), dan word het tijd om eens uit huis te gaan. Misschien kan je bij familie of vrienden terecht? Kamers kan ook, maar kamers is ook niet allesquote:Op zondag 19 september 2004 18:33 schreef cygnusx het volgende:
van mijn ouders MOET ik elke zondag naar de kerk, om 9 uur s'ochtends flikkeren ze mij dan ook uit mijn nest, als ik 1 keer niet wil of het voor mekaar krijg dat ik niet kan ofzo worden ze pisneidig en krijg je allemaal dreigementen blabla.. (ben 16 jaar) maar af en toe ga ik ook s'avonds , nu was dat dus ook de bedoeling, maarja had geenzin zoals ik nooit heb eigenlijk dus nu was het weer een heel gezeur, blabla als je nu niet gaat betaal je de lan-partys maar zelf blabla e.t.c. dus ja, vnaaf mijn 18e zou ik 1 x in de 2 weken maar hoeven maar ik vind dat ik minimaal toch wel vanaf 16 1 keer in de 2 weken zelf mag beslissen of ik wel of niet ga...
hoe los ik dit op![]()
De priester heeft nog wel een plekje vrijquote:Op maandag 20 september 2004 02:20 schreef Compile het volgende:
[..]
Gewoon ertegen in gaan. Het is jouw leven, niet die van je ouders. Mochten ze blijven dreigen en het ook tot uitvoering brengen (huisarrest etc), dan word het tijd om eens uit huis te gaan. Misschien kan je bij familie of vrienden terecht? Kamers kan ook, maar kamers is ook niet alles
Succes ermee
Pure indoctrinatie.quote:Op zondag 19 september 2004 18:33 schreef cygnusx het volgende:
van mijn ouders MOET ik elke zondag naar de kerk, om 9 uur s'ochtends flikkeren ze mij dan ook uit mijn nest, als ik 1 keer niet wil of het voor mekaar krijg dat ik niet kan ofzo worden ze pisneidig en krijg je allemaal dreigementen blabla.. (ben 16 jaar) maar af en toe ga ik ook s'avonds , nu was dat dus ook de bedoeling, maarja had geenzin zoals ik nooit heb eigenlijk dus nu was het weer een heel gezeur, blabla als je nu niet gaat betaal je de lan-partys maar zelf blabla e.t.c. dus ja, vnaaf mijn 18e zou ik 1 x in de 2 weken maar hoeven maar ik vind dat ik minimaal toch wel vanaf 16 1 keer in de 2 weken zelf mag beslissen of ik wel of niet ga...
hoe los ik dit op![]()
Hervormd en gereformeerd zijn van oudsher twee verschillende stromingen die ook op zichzelf zijn onder te verdelen in stromingen. Zo heb je Nederlands Hervormd, Bonds-gereformeerd, Nederlands-gereformeerd, Vrijgemaakt gereformeerd... Van oudsher zijn de gereformeerden wat strenger in de leer (reformatorisch valt hier ook onder). Inmiddels is er niet meer te stellen dat Gereformeerd per definitie streng is, aangezien ook hier grote veranderingen worden doorgevoerd en vrouwen al lang in spijkerbroeken de kerk in mogen.quote:Op zondag 19 september 2004 19:57 schreef ki_ki het volgende:
[..]
hervormd gereformeerd,.. da's best aan de strenge kant.. toch?
verder denk ik dat je tijdens gesprekken met je ouders ook in je achterhoofd kunt houden dat zij zo doen, omdat ze het goed met je voorhebben (vanuit hun, niet vanuit jou, op dit moment!)
Is wel een beetje een cliché maar misschien toch niet zo gek, om op die manier hun tegemoet te kunnen komen zodat zij jou ook wellicht iets zullen toegeven.
voor een paar relirakkers zijn ze behoorlijk op de hoogtequote:Op zondag 19 september 2004 18:33 schreef cygnusx het volgende:
blabla als je nu niet gaat betaal je de lan-partys maar zelf blabla
Lijkt mij niet dat ouders een beetje dictatoriaal regime moeten opzetten ookal is dat misschien wel rechtsgeldig. Of het nou wel of niet mag, het lijkt me gewoon niet goed als ouders kinderen tot bepaalde dingen gaan dwingen. Natuurlijk hoort dat ook een beetej bij de opvoeding, maar sommige dingen gaan op een gegeven moment echt niet meer of het nou wel of niet eigenlijk mag.quote:Op maandag 20 september 2004 13:00 schreef nielsie het volgende:
Zolang je thuis woont heb je je aan de regels van je ouders te houden. Jammer maar tis niet anders! Beetje raar dat meerderheid hier je aanraad om je lekker puberaal op te stellen. Snap dat het k*t is, maar slaap tijdens de preek je roes uit en schrijf je zodra het kan in bij woningbouw zodat je op je 18e weg kan. Zooooo erg is het nu ook weer niet!
Je kunt overleggen over bijvoorbeeld eens per maand meegaan, of in plaats van naar de kerk naar catechesatie gaan. Opleggen werkt namelijk net zo min als per direct zeggen "ik ga niet meer'. Dat soort dingen moeten wel overlegd worden. Al blijft het zo dat ouders helaas op het gebied van sommige dingen gewoon mogen stellen dat het een regel is. Al is een argumentatie daarbij wel het minste wat ze kunnen geven.quote:Op maandag 20 september 2004 13:02 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Lijkt mij niet dat ouders een beetje dictatoriaal regime moeten opzetten ookal is dat misschien wel rechtsgeldig. Of het nou wel of niet mag, het lijkt me gewoon niet goed als ouders kinderen tot bepaalde dingen gaan dwingen. Natuurlijk hoort dat ook een beetej bij de opvoeding, maar sommige dingen gaan op een gegeven moment echt niet meer of het nou wel of niet eigenlijk mag.
Als je ouders bepaalde regels hebben moet je je daar aan houden, maar daarom wil het nog niet zeggen dat je niet kan proberen ze te bewegen die te veranderen.
Het is vrij gebruikelijk dat ouders dat te laat doorhebben, zeker binnen de belevingswereld van het kind wat zichzelf altijd volwassener zal vinden dan het werkelijk is.quote:Op maandag 20 september 2004 13:02 schreef ThE_ED het volgende:
Lijkt mij niet dat ouders een beetje dictatoriaal regime moeten opzetten ookal is dat misschien wel rechtsgeldig. Of het nou wel of niet mag, het lijkt me gewoon niet goed als ouders kinderen tot bepaalde dingen gaan dwingen. Natuurlijk hoort dat ook een beetej bij de opvoeding, maar sommige dingen gaan op een gegeven moment echt niet meer of het nou wel of niet eigenlijk mag.
Klopt. Sterker nog, nu een basis voor ruwweg gelijkwaardige discussie proberen te leggen kan helemaal geen kwaad. Zeker niet als het alternatief is dat de TS nog twee jaar elke week meegaat naar de kerk, op zijn achttiende het huis verlaat en zijn ouders vervolgens alleen nog maar bij verjaardagen en begrafenissen spreekt. Daarentegen zal ook de TS compromissen moeten sluiten, kont tegen de kribbe zal ongetwijfeld alleen maar averechts werken.quote:Als je ouders bepaalde regels hebben moet je je daar aan houden, maar daarom wil het nog niet zeggen dat je niet kan proberen ze te bewegen die te veranderen.
wat een bullshit. Vervang het woord kerk eens door iets als parenclub ofzo en bekijk je argument dan nog eensquote:Op maandag 20 september 2004 13:07 schreef innovative het volgende:
Je kunt overleggen over bijvoorbeeld eens per maand meegaan, of in plaats van naar de kerk naar catechesatie gaan. Opleggen werkt namelijk net zo min als per direct zeggen "ik ga niet meer'. Dat soort dingen moeten wel overlegd worden. Al blijft het zo dat ouders helaas op het gebied van sommige dingen gewoon mogen stellen dat het een regel is. Al is een argumentatie daarbij wel het minste wat ze kunnen geven.
een parenclub is iets volkomen anders, dat gaat over integriteit van het lichaam. Daarnaast zeg je het zelf al, geloof dwing je niet af. Dus door dat ene uurtje in de week ga je echt niet ineens hele rare dingen doen en denken...quote:Op maandag 20 september 2004 13:13 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
wat een bullshit. Vervang het woord kerk eens door iets als parenclub ofzo en bekijk je argument dan nog eens
als iemand niet naar de kerk wil, mag je iemand nooit dwingen. Geloof moet een vrije keuze zijn
Hi vriendje!!!quote:Op maandag 20 september 2004 13:21 schreef MikeyMan het volgende:
Inderdaad bullshit... Punt is dat zolang je bij je ouders woont, je zult moeten accepteren dat ze regels voor je opstellen... En ik gok dat er niet veel ouders zijn die hun kinderen naar een parenclub sturen...
Kerk, integriteit van de geest?quote:Op maandag 20 september 2004 13:20 schreef innovative het volgende:
[..]
een parenclub is iets volkomen anders, dat gaat over integriteit van het lichaam. Daarnaast zeg je het zelf al, geloof dwing je niet af. Dus door dat ene uurtje in de week ga je echt niet ineens hele rare dingen doen en denken...
Tuurlijk mag je je kinderen in bepaalde gevallen dwingen om ergens heen te gaan. Maar iemand dwingen om te gelovenquote:Op maandag 20 september 2004 13:28 schreef nielsie het volgende:
snap niet waar sommige mensen lef vandaan halen om te zeiken over de opvattingen van die ouders! Deze mensen kunnen zich niet verdedigen en je hebt verdorie maar respect voor ouders! OUders zijn niet feilloos, accepteer dat nou maar eens, doen hun best, zij denken ws dat het verrijking is van het leven van hun puberale kind (let wel: 16 jaar= lekker schommelende hormoontjes, afzetten tegen ouders...etc. etc.) en ze heeft dat maar te accepteren!
Ik wil best wat voor ze terug doen, maar niet zoiets omdat ik daar totaal niet achter sta.quote:Op maandag 20 september 2004 13:48 schreef nielsie het volgende:
JIj hebt het gewoon echt getroffen met ruimdenkende ouders! Maar niet alle ouders denken zo en ik vind het belachelijk als je wel kost en inwoning hebt bij je ouders maar er niet iets voor terug wil doen dat zij belangrijk vinden! Ze dwingen je niet seks te hebben met je oude buurman ofzo!
Zo erg is de kerk ook weer niet hoor, ook niet voor ongelovigen. Vooral in Hervormde kerk is er voor ieder wel iets uit een preek te halen.
Het is niet dwingen om te geloven, het is dwingen mee te gaan. Of je uiteindelijk uit gaat geloven is je eigen keuze, daar hopen ouders wel op, maar het is geen dwang. Wat jij uiteindelijk kiest is jouw eigen beslissing, je ouders willen je alleen een goede onderbouwing meegeven voor die keuze. De hele wereld is atheistisch inmiddels, dus willen ze de andere kant laten zien. Dat is ook het verschil met atheist zijn en het naar de kerk laten gaan van je kind. Een kind van gelovige ouders ziet het geloof niet op straat, de enige kans is in de kerk. Dus willen ze beide werelden laten zien. Een kind van atheistische ouders ziet het atheisme op straat. Als het naar de kerk zou willen, is dat om te zien hoe het geloof in elkaar zit. Als je dat verhindert, verhinder je je kinderen dus tot het zelf nemen van een goed onderbouwde beslissing. Gelovige ouders hopen dat je de goede kanten van geloof uiteindelijk boven het vroeg uit bed gaan verkiest door wat je hebt gezien in de kerk.quote:Op maandag 20 september 2004 13:47 schreef Lexie het volgende:
[..]
Tuurlijk mag je je kinderen in bepaalde gevallen dwingen om ergens heen te gaan. Maar iemand dwingen om te geloven. Dat is zo hypocriet dat je helemaal aan de essentie van geloven voorbij gaat. Ik geloof zelf niet, mag ik mijn kind later dan ook dwingen om niet naar de kerk te gaan? Van mij mag hij/zij gaan, maar dan wel op de fiets, ga natuurlijk niet vroeg opstaan
.
Buiten het feit dat ik niet zo geloof in de kerk als de enige manier om bekend te raken met het geloof is het nou niet alsof de TS nog niet 16 jaar aan onderbouwing heeft gehad. Die wereld is dus zeker niet zo onbekend als jij suggereert. De vraag is dan eerder "hoeveel ervaring heb je nodig om hierover een verantwoorde keuze te kunnen maken" en het antwoord daarop lijkt me per persoon verschillend.quote:Op maandag 20 september 2004 14:17 schreef innovative het volgende:
Het is niet dwingen om te geloven, het is dwingen mee te gaan. Of je uiteindelijk uit gaat geloven is je eigen keuze, daar hopen ouders wel op, maar het is geen dwang. Wat jij uiteindelijk kiest is jouw eigen beslissing, je ouders willen je alleen een goede onderbouwing meegeven voor die keuze. De hele wereld is atheistisch inmiddels, dus willen ze de andere kant laten zien. Dat is ook het verschil met atheist zijn en het naar de kerk laten gaan van je kind. Een kind van gelovige ouders ziet het geloof niet op straat, de enige kans is in de kerk. Dus willen ze beide werelden laten zien. Een kind van atheistische ouders ziet het atheisme op straat. Als het naar de kerk zou willen, is dat om te zien hoe het geloof in elkaar zit. Als je dat verhindert, verhinder je je kinderen dus tot het zelf nemen van een goed onderbouwde beslissing. Gelovige ouders hopen dat je de goede kanten van geloof uiteindelijk boven het vroeg uit bed gaan verkiest door wat je hebt gezien in de kerk.
Dat klopt, dat is per persoon verschillend, en het is ook per ouder verschillend hoeveel ze hun kind mee willen geven. In de protestandse kerk mag je vanaf 18 belijdenis doen, openlijjk voor de kerk kiezen. Wie weet hebben zijn ouders besloten dat dit de juiste leeftijd is? In 16 jaar leer je veel in een kerk, maar lang niet alles. Tot je 12e maak je vaak sowieso geen volledige diensten mee (speciale kinderdiensten, waar elk jaar dezelfde verhalen worden verteld), en vanaf je 12 wel, maar zijn die dingen vaak nog niet te volgen...quote:Op maandag 20 september 2004 14:23 schreef Litpho het volgende:
[..]
Buiten het feit dat ik niet zo geloof in de kerk als de enige manier om bekend te raken met het geloof is het nou niet alsof de TS nog niet 16 jaar aan onderbouwing heeft gehad. Die wereld is dus zeker niet zo onbekend als jij suggereert. De vraag is dan eerder "hoeveel ervaring heb je nodig om hierover een verantwoorde keuze te kunnen maken" en het antwoord daarop lijkt me per persoon verschillend.
Klopt. Daarentegen is nu de discussie aangaan, nu compromissen sluiten wel dè manier om nog twee jaar extra wrok te te voorkomen waarna de afstand tussen TS en ouders een stuk lastiger te overbruggen zal blijken. Ik kan goed begrijpen dat het voor ouders erg moeilijk is dat hun kind niet meer volledig deel uit zou maken van hun samenleving maar dat op een ultimatum uit laten lopen worden uiteindelijk beide partijen slechter van.quote:Op maandag 20 september 2004 14:29 schreef innovative het volgende:
Een kerk is inderdaad niet de enige wijze om geloven te leren kennen, maar het is wel zo evidend deel van het geloof voor veel mensen, en in dit geval voor de ouders van de TS, dat het voor hen het symbool is van geloof. De kerk is namelijk niet alleen het verhaal, het is ook een samenleving waar je bij hoort...
ow maar dat een compromis sluiten goed kan zijn heb ik ook al gezegd... Alleen vind ik het wat te ver gaan om meteen de heel kerk af te schaffen. Eens per maand kan ook, of naar een speciale jeugddienst, naar catechesatie... Meteen zeggen "ik ga nooit meer" zorgt voor een gigantische patsstelling. Ik ben het dus ook niet eens met ouders die geen mogelijkheid voor discussie open laten. Je kind mee willen laten delen is begrijpelijk en je goed recht, maar elke week dwingen een beetje zinloos. Het werkt twee kanten op, alle twee een beetje toegeven.quote:Op maandag 20 september 2004 14:33 schreef Litpho het volgende:
[..]
Klopt. Daarentegen is nu de discussie aangaan, nu compromissen sluiten wel dè manier om nog twee jaar extra wrok te te voorkomen waarna de afstand tussen TS en ouders een stuk lastiger te overbruggen zal blijken. Ik kan goed begrijpen dat het voor ouders erg moeilijk is dat hun kind niet meer volledig deel uit zou maken van hun samenleving maar dat op een ultimatum uit laten lopen worden uiteindelijk beide partijen slechter van.
Van kinderen vragen dat ze eea in het huishouden meehelpen vind ik van een totaal andere orde dan ze dwingen mee te gaan naar de kerk.quote:Op maandag 20 september 2004 14:05 schreef Estranged_Dream het volgende:
-knip-
Dit is dus echt onzin. Zijn (?) ouders kunnen hem wel proberen te dwingen, maar als TS echt niet wil gaan is het niet meer dan logisch dat hij dat probeert te voorkomen. Als je vader je nou elke week meeneemt naar een voetbalwedstrijd om je de schoonheid ervan bij te brengen, moet je dat dan ook maar accepteren tot je 16 bent?quote:Op maandag 20 september 2004 13:28 schreef nielsie het volgende:
snap niet waar sommige mensen lef vandaan halen om te zeiken over de opvattingen van die ouders! Deze mensen kunnen zich niet verdedigen en je hebt verdorie maar respect voor ouders! OUders zijn niet feilloos, accepteer dat nou maar eens, doen hun best, zij denken ws dat het verrijking is van het leven van hun puberale kind (let wel: 16 jaar= lekker schommelende hormoontjes, afzetten tegen ouders...etc. etc.) en ze heeft dat maar te accepteren!
Welk besluit bedoel je hier precies?quote:Op maandag 20 september 2004 17:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Wijs besluit van je ouders!
Je praat hier over de keuze om te geloven of niet. Dat kan niemand je opdringen zelfs je ouders niet. Je ouders mogen je dus ook nooit dwingen naar de kerk te gaan. We praten hier niet over simpele zaken als je kamer op ruimen of het gras maaien. Je eigen geloof kiezen is zelfs een burgerrecht. En je kan mij veel vertellen maar niet dat kinderen van 16 geen burgerrechten hebben. Als je het heel rationeel bekijkt overtreden zijn ouders zelfs de wet. Als de TS dit aan een rechter zou voorleggen hoef ik jou niet te vertellen wat zijn uitspraak zou zijn.quote:Op maandag 20 september 2004 13:48 schreef nielsie het volgende:
JIj hebt het gewoon echt getroffen met ruimdenkende ouders! Maar niet alle ouders denken zo en ik vind het belachelijk als je wel kost en inwoning hebt bij je ouders maar er niet iets voor terug wil doen dat zij belangrijk vinden! Ze dwingen je niet seks te hebben met je oude buurman ofzo!
Zo erg is de kerk ook weer niet hoor, ook niet voor ongelovigen. Vooral in Hervormde kerk is er voor ieder wel iets uit een preek te halen.
Dat hij naar de Kerk moet.quote:Op maandag 20 september 2004 17:49 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Welk besluit bedoel je hier precies?
Zelfs als hij dit elke week tegen zijn eigen zin doet maar eigenlijk omdat hij vreest voor het doorgaan van zijn LAN-party of iets anders?quote:Op maandag 20 september 2004 18:01 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat hij naar de Kerk moet.
Gut, dit zouden de ouders van de TS moeten lezen!quote:Op maandag 20 september 2004 18:48 schreef allure112 het volgende:
Ik moest totdat ik 12 was elke zaterdagochtend en zondagochtend van mijn ouders naar de moskee. Toen ik naar de brugklas ging had ik er geen zin meer in, mijn ouders zijn beide erg gelovig (moeder hoofddoek, vader baard) dus ze vonden het niet echt leuk dat ik niet meer wilde gaan, maar tot mijn grote verbazing kwam er geen ruzie. Ik ging gewoon niet meer. Ik ben nu bijna 21, en ik ben sinds de brugklas voor het eerst vorige maand naar de moskee geweest.
Over een maandje is het Ramadan en dan ben ik van plan elke dag te gaan, dus een beetje vrijheid kan ervoor zorgen dat je je godsdienst weer terugvind.
Bullshit, de overheid (van wat voor land dan ook) is de oorzaak van alle ellende in de wereld!quote:Op maandag 20 september 2004 19:28 schreef R.O.V.E.R het volgende:
Sterker nog......ik ben van mening dat wanneer er geen geloof was, er veel minder problemen op de wereld zijn
Kom op zeg. Als God er niet was, wie is dan de reden van de ellende? Mensen, en met name ambtenaren en bureaucraten en politici!quote:k denk maar zo, als er een GOD zou bestaan....in wlke vorm dan ook, zou de beste man het kwaad wel aanpakken, en ervoor zorgen dat de stille tochten niet meer nodig zijn![]()
![]()
Evenmin heb jij ook maar enig idee waar je het over hebt als je over gelovigen praat...quote:Op dinsdag 21 september 2004 14:04 schreef Sapientiea het volgende:
Ach je kan natuurlijk altijd:
1) Ze dit topic laten lezen
2) Ze vertellen dat het eigenlijk wel sneu is als ze iemand dwingen om naar de Kerk te gaan.
3) Vragen of ze deze zin kennen: "Zij die zonder zonden zijn gooien de eerste steen".
4) Vragen wat naar de Kerk gaan op zondag nou eigenlijk doet en WIE dat verzonnen heeft!
Antwoord op Loveless_19:
Gelovigen laten hun kinderen geen eigen keuzes maken, omdat de ouders zelf ook geen keuzes kunnen maken, die worden immers door de Kerk/Bijbel grotendeels gemaakt. Dus hoe kan het ook anders.
Disclaimer: Ik accepteer geen verantwoordelijkheid m.b.t. de bovenstaande text. Evenmin ben ik juridisch aanspreekbaar enz enz.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |